07.12.2017

TINFO-tiedote 38 / 7.12.2017

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTERIIN

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

HAKUJA

RESIDENSSEJÄ

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TYÖPAIKKOJA

MUITA ILMOITUKSIA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTERIIN

2013

Facebookissa keskustellaan siitä, onko taiteellisen teatterin tekeminen enää mahdollista. Mikko Roiha kaipaa valtion suojaa ja ehdottaa utopiaa myös valtio-ohjaajan edustuksesta. Tähän on tultu valtion ohjauksen vähennyttyä. Nyt toteutetaan kuntien vapaata tahtoa, ja ristiriidat kasvavat.

”Riihimäki porskuttaa yhteisöteatterin edelläkävijänä. Fucking Åmål muokkautui Fucking Riihimäeksi.”  Tällaisella otsikolla hehkutetaan Riihimäen paikallislehdessä Riihimäen Teatterin uudelle ohjelmistopolitiikalle.  Asialla osaavat naiset Niina Torkko, Saana Lavaste, Saara Rautavuoma ja Aino Kivi. Taiteellinen johtaja Saana Lavaste pohtii teatteria makumieltymysten kautta. Pizza on takuuvarma kaikille maistuva herkku, kiinalaisessa on tuttujen ainesten ohella uusia aineksia, sushi on kokeilunhaluisille. Leikkimieliset haarukka-veitsi -kuvat avittavat katsojan valintaa: Fucking Åmål on teatterin kiinalaista, Lasarus sushia ja Mielensäpahoittaja pizzaa.

Putous jatkaa neljättä vuotta voittokulkuaan. Nyt se on Suomen katsotuin viihdeohjelma. Aku Hirviniemen Marja Tyrni, Riku Niemisen Munamies, Armi Toivasen Leena Hefner o.s. Herppeenluoma ja Jussi Vatasen Karim Z. Yskowicz ovat vuosien sketsihahmoja.

Joensuun Kaupunginteatteri etsii ammattikatsojia, jotka osallistuisivat myös harjoituksia seuraamalla, keskustelemalla ja kirjoittamalla katsomiskokemuksistaan.

Paula Tuovisen Blondi (2000) voittaa Kiasma-teatterin järjestämän yleisöäänestyksen, jossa katsojat saivat valita teatterin 15-vuotisjuhlien kunniaksi esityksen, jonka haluaisivat nähdä uudelleen. Blondi palaa näyttämölle keväällä 2014.

Koko perheen kulttuurikeskus Lilla Villan Sipoon Nikkilässä on uusi tulokas lastenteatteririntamalla. Se esittää kahdella kielellä Paula Salmisen Erkkoja ja taviksia (ohjaus Salla Taskinen).

Anni Klein ja Kimmo Modig pohtivat Teatterikorkeakoulun klassikkojakson esitykset nähtyään koulun funktiota. ”Teatterikorkeakoulun todellinen tarkoitus tuntuukin olevan valmistaa taitavia ammattilaisia, jotka osaavat luoda teatterin näköistä teatteria laitoksissa. Seuraako tästä, että todistamme draamateatterin konservoitumisen klassiseksi taidemuodoksi? Tällöin taiteellisesti uudistushaluinen teatteri irrottautuisi omaksi taidelajikseen. Näin on käynyt esimerkiksi baletille, jonka on vaikea enää uskoa olevan nykytanssin esivanhempi. Tai sitten kunnianhimoisimmat teatterintekijät siirtyvät nykytaiteen kentälle hyödyntäen osaamista uusin tavoin,---” (Teatteri 3/2913)

Nuoret teatterin ammattilaiset perustavat Meriteatterin. Naantalin Rymättylän Röölän satamassa toimivan teatterin ”merikabaree kaikille jotka lähtevät tai jäävät” Merimies, muija, kalamiehen koira aloittaa Röölän sataman historiaan perustuvan Lähtö-trilogian.

Kestävyysvaje. Velkasuhde. Huoltosuhde. Rakenneuudistusohjelma. Budjettikuri. Verkkaisen talouskasvun ja työmarkkinoiden kohdaanto-ongelmat. Veropoliittiset sopeutustoimet. Elvytys. Näiltä sanoilta on vaikea välttyä. Valtion talousarvioesitys on niiden tahdittama.

2014

Tutkivan journalismin yhdistyksen Lumilapio-palkinnon (2012) saanut Susanna Kuparinen palkitaan Suomi-palkinnolla. Palkintorahalla Kuparinen saattaa Eduskunta-trilogian päätökseen. Teatterikorkeakoulun uutishuoneen haastattelussa Kuparinen neuvoo opiskelijoita: ”Älä hoppuile. Tärkeää valuuttaa on aika, ei kannata kiirehtiä ulos koulusta. Se viisaus minkä koulusta saa, siitä tulee ammentaa pitkään. Opiskele kaikkea mahdollista, myöhemmin ei välttämättä enää pysty tai ehdi.  Suosittelen rohkeasti ottamaan kursseja myös muista koulutusohjelmista, jos mahdollista. Uskalla ja anna itsesi olla tietämätön. Kaikkea ei tarvitse tietää ja aina voi asioista ottaa selvää. Tietämättömänä olo ei ole häpeällistä, se on etuoikeus.”

Mad House kehittää esitystaiteelle konseptia ja taloa Suvilahdessa.  Se aikoo tarjota esitystaidetta kaikenikäisille. Olisiko mahdollista saada esitystaiteen tuotantotalo Suomeen?

”Kaiva karvanopat naftaliinista, säädä bassotaajuudet täysille ja hae pino wunderbaumeja huoltoasemalta! Nyt lähdetään kiertämään kylänraittia”, kehottaa esityskokonaisuus Pilluralli. Pyhäjärven Täydenkuun tansseissa nähdään Tanssiteatterin Minimin, Routacompanyn ja Täydenkuun tanssien yhteistuotannon demoversio. Seuraavana vuonna kiertueelle.  
 
Checkpoint Helsinki järjestää yhdessä Baltic Circlen ja Public Movement -ryhmän kanssa taidetapahtuman. Suureen taidepoliittiseen huippukokoukseen osallistuu yli 500 ihmistä, kantojaan taiteesta esittää poliitikkoja, lainsäätäjiä, taiteilijoita ja taidekentän toimijoita. Eduskuntavaalien 2015 kynnyksellä kuultiin myös puolueiden kulttuuripoliittisia linjauksia.
Lasipalatsin edustalla nähdyn Dries Verhovenin teoksen ”Ceci n'est pas... mon corps” alaston 83-vuotias mummo on liikaa suomalaisyleisölle. Poliisi puuttuu tilanteeseen.

Taittuu ry., Helsingin vankila ja Koko-teatterin yhteistuotantona nähdään Seitsemän broidia Sipoosta eli Kiven (sisältä) Seitsemän veljestä. Kahdeksan Sörnäisten vankilan miestä ovat sipoolaisveljeksiä, jotka jäävät äidin kuoleman jälkeen asuttamaan kotitilaansa Eeron lähtiessä tilanhoitoa opiskelemaan. Miesten kaipuusta ja yksinäisyydestä. Se on ensimmäinen esitys, joka tehdään miesten suljetun laitoksen kanssa. Hankkeelle toivotaan jatkoa.

Tee kielestä tie maailmaan jossa on vielä elintilaa.
Tee näyttämöstä utooppinen tila jossa monet voivat tulla kuulluksi.
Tee aisteille, luota intuitioon.

---
Siinä missä monet aineelliset resurssit ovat niukkoja, henkisten ja sosiaalisten resurssien runsaus on vielä tutkimatta.

(Ehdotus ekologiseksi dramaturgiaksi, ote. Dramaturgian mestarikurssi, Mustarindassa, Hyrynsalmella 2014)

2015

”Vaihdan sukupuolta, junttisuomalaisuuden korvaa suomenruotsalaisuus ja liiketoiminta.” Juha Hurme (Teatteri-lehti  6/2015)

Savon Sanomissa (15.8.2015) Varkauden Teatterin uusi johtaja Kari Suhonen, muistuttaa, että työntekijöistä pitää pitää äärimmäisen hyvää huolta. Näyttelijä, yksi ja sama ihminen on teatterissa materiaali, työkalu ja lopputulos.  Eikä tarkoita vain sitä, mitä tapahtuu seinien sisällä.

Yliopistot saavat opetusministeri Sanni Grahn-Laasoselta avoimen kirjeen, jossa kehotetaan tiukkaan sävyyn korkeakouluja miettimään, missä ne ovat hyviä ja missä ne aikovat olla kansainvälistä kärkeä. Profiloitumista, työnjakoa ja yhdistymisiä edessä: ”Tarvitaan laatua, tehokkuutta ja vaikuttavuutta parantavia uudistuksia. Toinen vaihtoehto on näivettymisen tie.” Mitä edessä teatterissa?

”Toveri! Kansalainen! Tervetuloa mahdollistamaan Musiikkiteatteri Kapsäkin uuden ensi-illan toteutus Mesenaatin kautta.” Joukkorahoitus tulee myös teatteriin.

Yhteistuotantoajattelua yritetään saada edistetyksi. Meiltä puuttuu post-tuotantoajattelu. Sopia pitäisi siitä, mitä esitykselle tapahtuu yhteistuotannon jälkeen, kuka sen omistaa ja mitä sillä voi tehdä. ”Liputan byrokratian nimiin! Sopimus on metafora sille, että tämä on olemassa oleva itsestään selvä tuotantotapa! Sitä ei enää ihmetellä ja pidetä kummallisena vaan tietenkin: että näin toimitaan!” kiteyttää yhteistuotantoseminaarissa yhteistuotantojen grand old man Mikko Roiha. ”Teatteria voi tehdä toisellakin tavalla, yhteistuotantoina. Yksittäisen teatterin ohjelmistosta osa voi syntyä muuallakin, kaiken ei tarvitse olla minun!”

Porin kulttuuritoimenjohtaja Jaana Simula: ”Alueelta käsin havainnoi helpommin sen, mitä alueelliset taiteilijat merkitsevät ja kuinka tärkeätä heidän olemassaolonsa on. He ovat ympärivuotisesti läsnä ja käytettävissä. Alueellakin taide reagoi yhteiskunnan häiriöihin. Täällä alueilla me rakastamme myös kulttuurilaitostemme seiniä. Ne kertovat meille – myös aivan monumentteina ja symboleina – että kaikki on okei. Ne lisäävät luottamusta siihen, että asiat ovat kunnossa.” ”Ei kuntalaisten edes välttämättä tarvitse niitä käyttää, jo palvelumuodon olemassaolo riittää. Kyllä kuntalainen on valmis puolustamaan omaa teatteriaan tai orkesteriaan ulkopuolisille, jos kokee omansa uhatuksi. Kunnissa rahavarat ovat sellaiset, että yhteistyö kannattaa ilman muuta. Pääkaupungin näkövinkkelistä on helppo huudella, ettei alueilla tapahdu mitään. Se on näköharhaa.”

”Kulttuurin haulikonkantama on arkena 30 kilometriä, viikonloppuna 70-100 kilometriä. Tämä tietenkin edellyttää sitten vielä julkisia liikenneyhteyksiä, joilla matkaa voidaan tehdä.”

Aiemmin ilmestyneet Mikropistot ja lähdeluettelo

Katso myös Teatterien esityksiä, tapahtumia ja hankkeita juhlavuodelle 2017

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Miksi lyödään lekkeriksi / miksei olla ihmisiksi

Maailmannäyttely-esityssarja tarjoaa Suomi100 -rapin itsenäisyysjuhlintoihin. Lyriikan ja ajattelun polyfonian asialla Hyde Hytti!

nykyajan kulkutaudin / populismipolitiikan / prognoosit / poppa-diipa-ministerin / diagnoosit / lääkkeet väärät / arvon määrät / hävikissä / vihavirran viemärissä / mikä tauti ihmisissä --- kaatumalla kansantautiin / katatoniseen / kielen vievään / monotoniseen /   mielen myyvään / hypotoniseen / veret vetää / uuteen arvoon / huumoriksi heittävään / sivistystä peittävään / mustaan aukkoon

mistä tulet, minne menet       

kenet kohtaat tuonnempana

mihin suuntaat vihan veneet

omaan peiliin kurkkaamatta

miksi raukka piilottelet            

miksi raukka piilottelet?”         

Kansanliikkeet loivat kansakunnan

Kansa liikkeessä (toim. Risto Alapuro, Ilkka Liikanen, Kerstin Smeds, Henrik Stenius 1989) on miltei kolmekymmentä vuotta vanha teos. Sen perusajatus, että kansanliikkeet loivat kansakunnan, on minusta sellainen, josta pitää muistuttaa kaiken Suomi-juhlinnan keskellä.

Kansakunnan synnyssä oli kysymys siitä, miten valtion legitiimisyys laskettiin uudelle pohjalle, kun laajat joukot alkoivat toimia itsenäisinä ja muodollisesti tasavertaisina kansalaisina; miten valtion ja sen ulkopuolisen yhteiskunnan suhteet määriteltiin ja miten ne kehittyivät.

Valtion ulkopuolisen toiminnan alue alkoi näyttäytyä erillisenä sfäärinä eli syntyi ns. kansalaisyhteiskunta. Kun muodollisesti valtiosta riippumattomat järjestöt ja liikkeet loivat uudenlaisia yhteiskunnallisia käytäntöjä, ne samalla laajensivat valtion toiminta-aluetta ja rakensivat uudenlaista valtiota.

Demokratian ydin on minulle tässä. Kansalaisyhteiskunnassa. Siltä pohjalta ajattelen Suomen luoduksi. Kansanliikkeet olivat sivistysliikkeitä. Tämä tiedetään myös suomalaisesta teatterihistoriasta. Yritän pitää yllä juhlamieltä. Silti mietin uhkia, jotka estävät kansalaisyhteiskunnan ruohonjuuren demokratian tavoitteita.

Suomessa ei kansalaisuutta pääse pakoon

Globe Art Pointin seminaarissa pohdittiin, miten Helsingistä voitaisiin yhteistyössä rakentaa inklusiivinen ja kansainvälinen taide- ja kulttuurikaupunki. Siis sellainen, jossa eritaustaiset ihmiset voivat toimia taiteilijoina ja osallistua kokijoina. Kaikkea muuta kuin vähäpätöinen aihe. Pääkaupunkiseudulla arvioidaan vuoteen 2030 mennessä asuvan 350 000 muun kuin suomen- tai ruotsinkielistä asukasta. Seminaarin raportti on terveellistä luettavaa.

Suomessa ei kansallisuutta pääse pakoon, se leimaa taiteilijaa, kuten Davide Giovanzana totesi puheenvuorossaan. TINFO oli Giovanzanan mielestä ”leimannut” hänen Stage-festivaalille ohjaamansa esityksen​ ​ei-suomalaiseksi​ ​koska​ ​tekijät​ ​eivät​ ​olleet​ ​Suomen​ ​kansalaisia. Muistikuvani mukaan tapaus liittyi työryhmässä mukana olleeseen saksalaiseen taiteilijaan ja siihen, ettemme pystyneet hänelle myöntämään matkatukea hankerahoituksesta. Savotta-hankkeemme puitteissa Giovanzana suomalaisena taiteilijana ohjasi Moskovan Taiteellisessa teatterissa näytelmän Mummun saappaissa soi fox.

Suomessa koulutus ja sen tuottamat pätevyysvaatimukset, koulutuksen aikaiset kontaktit ja verkostot ratkaisevat sijoittumista taidekentälle. Muualta muuttaneiden taiteilijoiden asiantuntemusta ei tunnisteta eikä käytetä. Suomalaisen taidekentän monimuotoistuminen toteutuukin parhaiten rakenteiden, koulutuksen ja rahoituksen muutoksilla, missä valtio on avainasemassa, totesi Paula Tuovinen. 

Mitä tehdä siis?

​​On aika​ ​tunnustaa,​ ​että​ ​myös​ ​eri​ ​kulttuureista​ ​tulleet,​ ​Suomessa​ ​asuvat taiteilijat​ ​tekevät​ ​suomalaista​ ​taidetta​ ​ja​ ​kulttuuria.​ ​(teatteriohjaaja David​ ​Kozma​,​ ​Globe​ ​Art​ ​Pointin​ ​puheenjohtaja)

Kukaan​ ​ei​ ​halua​ ​itseään nimitettävän​ ​esim.​ ​sanalla​ ​”immigrant/siirtolaistaiteilija”.​ ​Oikea​ ​nimitys​ ​on ”taiteilija”,​ ​ilman​ ​etuliitteitä. Taiteilijoiden osaaminen käyttöön uusien​ ​taiteellisten​ ​ja​ ​tuotannollisten​ ​innovaatioiden​ ​tuojina,​ ​omien vahvojen​ ​kansainvälisten​ ​verkostojen​ ​hyödyntäjinä​ ​ja​ ​verkottajina​ ​sekä sillanrakentajina​ ​kulttuuristen​ ​ja​ ​kielellisten​ ​vähemmistöjen​ ​sekä suomalaisten​ ​taide-​ ​ja​ ​kulttuurilaitosten​ ​ja​ ​-projektien​ ​välillä.​ ​On​ ​tärkeää, että​ ​eritaustaiset​ ​taiteilijat​ ​ja​ ​taiteen​ ​kokijat​ ​ovat​ ​mukana​ ​aktiivisina toimijoina,​ ​ei​ ​toiminnan​ ​kohteena. (fasilitaattori Kaisa​ ​Schmidt-Thome​,​ ​Demos​ ​Helsinki)​

Anarkia yhdistää

Ehdin sentään teatteriin, nyt lasten kanssa ja lasten ja nuorten joukossa istuen. Juhlamieltä ilmassa. Minä Yökyöpelit-fanina jo tietenkin odotin Kansallisen Tippukivitapausta kuin hullu puuroa.

Nautin ajatuksenkulusta, lorunjuoksutuksesta, musiikista, visuaalisuudesta. Kunnon spektaakkelia, visuaalista ja äänellistä ilotulitusta. Jälkikäteen kuuntelen musiikkia. ”Mulle kuuluu kaikki valta: /yksinvalta, itsevalta, tasavalta, vinovalta/ lisää kahmin kaikkialta/ ­vaikka vessanpytyn alta / silloin tuntuu mahtavalta! ---”

Ihanaa olla jotenkin tasaveroisesti yhdessä lasten kanssa. Loruttelu yhdistää. Tarkkanäköistä maailman ja lähisuhteiden pohdintaa. ”Äiti, sun pitää osata.” Siis mitä kaikkea: ”Skipata seivata ja stepata / duunata dissata ja dipata / relata roudata ja rageta / sheivata, skiiata ja kiiata / saat muuten gudbait niiata!” Oh jeah, että silleen.

Ja samalla mietin näyttelijää. Ei mikään pientä mahtimummelia voita! Tullaan lähelle, vaikka lavalla ollaan.

Klassikot uusiksi lapsille ja nuorille

Nätyläisten kynsissä Peer Gynt ja Kuningas Ubu laitetaan uusiksi. Syntyy runsaan tunnin kestoiset esitykset vallasta. Tanjalotta Räikän päällekirjoitus ja ohjaus Peer Gyntistä siirtää egouhottelun lasten pihaleikkeihin, dissaamiseen ja ulossulkemiseen, pätemisen ja näyttämisen tarpeeseen. Eikä lopetakaan tarinaa niin synkkämielisesti kuin Ibsen. Peer Gynt ihan ehtana, Peerin seikkailuissa on mieltä, ei tule ongelmia pohtia, missä nyt ollaan. Tämä Peer Gynt on niin nerokas, että sen soisi jatkavan sekä tekstinä että esityksenä. Ja roolien kierrätys, siis monta Peeriä, on juuri Ibsenin nimihenkilön skitsofreenistä ydintä.

Nätyläisten esitys on toukokuussa nähtävissä Kuulas-festivaalilla. Sinne! Nämä kakkoskurssilaiset ovat ihmeolentoja. Tuntuu siltä, että kaikki lajit ovat hallinnassa: hienovireistä psykologista näyttelemistä, tunnekirjojen koko asteikolla, energian ja tilanteiden säätelyä, kurinalaista överiä markkeerausta ja läskiksi laittamista, laulua, soittoa ja tanssia, säteilyä, spektaakkelimeininkiä. You name it.  

Kuningas Ubu puolestaan on sullottu täyteen lastenhuoneeseen, jossa lapsekasta vallantahtovehkeilyä käydään. Sarjakuvien tai piirrettyjen väkivaltalogiikalla, mäiskimistä riittää. Minuun puree tämä politiikan, vallan ja väkivallan parodiointi. Ja kun rooleja kierrätetään, voi sukupuolesta riippumatta olla äiti tai isä Ubu, tai kuka tahansa.

Ovatko eksistentialismi ja romantiikka tehneet paluun? 

Tähän täytyy palata. Klaus Maunukselan Maanalainen päiväkirja on jotain aivan muuta kuin mitä odottaisi. Mieli alkaa kelata yhtymäkohtia uuden aallon elokuvista, yksinäisistä etsijöistä, elämästä, rakkaudesta, joka on jossain toisaalla. Meille luodaan kokonaisvaltainen installaatio, maanalaisen keinotila, eräänlainen entropia, joka loistaa kalmankatkuisena ja kuuluu metallisena. Me olemme toisella raiteella. Siis palaan. Tämä arvoitus pohdituttaa.

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE

Uudet eurooppalaiset yleisöt -ohjelman haku auki | Haku 31.1.2018 mennessä

Uusien teatteri- ja esitystaidetuotantojen kansainvälistymisohjelma 2018-2020

Suomen Kulttuurirahasto on myöntänyt Teatterin tiedotuskeskukselle (TINFO) kolmevuotisen hankeapurahan, jonka turvin suomalaiset teatterintekijät ja esitystaiteilijat (tarpeen tullen koko esittävien taiteiden cross-over -taiteilijakunta) luovat taiteellisia ja tuotannollisia yhteyksiä eurooppalaisiin festivaaleihin, vierailunäyttämöihin, residensseihin ja agentuureihin.

TINFO avaa nyt julkisen haun kaikille Suomessa toimiville työpareille, työryhmille ja yhteisöille, joiden tavoitteena on suuntautua taiteen tekemisessään Suomen rajojen ulkopuolelle. Kansainvälistymisohjelmaan valittaville palkataan ulkomainen mentori, jonka kanssa käynnistetään tiivis tuotannollis-taiteellinen yhteistyö, joka tapahtuu Suomessa ja ulkomailla.

Hakuaika: 1.12.2017-31.1.2018

Haku on englanninkielinen ja se tehdään sähköisellä webropol-lomakkeella https://www.webropolsurveys.com/S/98BE3202CBE9A807.par

Tarvittava liite:
Alustava budjetti 2018-2020 = kustannusarvio + rahoitussuunnitelma

Valmis budjettipohja löytyy täältä: https://www.tinfo.fi/documents/budget-sample-malli-tinfo.xlsx

Budjetti lähetetään hakuajan loppuun mennessä sähköpostitse: haku(a)tinfo.fi

Ansökninsinfon på svenska

Hakuajan jälkeen TINFO järjestää kaksivaiheisen arvioinnin. Pääpaino on kansainvälistymisessä. Ammattilaisuus, taiteellinen kiinnostavuus, omaperäiset sisällöt, toteuttamiskelpoisuus ja taloudelliset realiteetit ovat arviointiperusteita. Lopullisen valinnan hankkeeseen kutsuttavista ryhmistä tai työpareista tekevät ulkomaiset alan asiantuntijat.

Kansainvälistymisohjelma ei tue olemassa olevien esitysten kiertuetoimintaa, vaan etsii uusia yhteistuottamisen tapoja ja sitä kautta myös uusia yleisöjä.

Lisätietoja saat lukemalla ensin hakulomakkeen kysymykset ja tarvittaessa tiedustelemalla sähköpostitse:
hanna.helavuori(a)tinfo.fi

Hanna Helavuori                    
johtaja, TINFO

”Uudet eurooppalaiset yleisöt -ohjelma kehittää tuotantorakenteita ja hyödyntää olemassa olevia kansainvälisiä residenssi- ja festivaaliverkostoja ja niihin liittyvää uudenlaisen tuotantoekosysteemin osaamista. Merkittävien eurooppalaisten vierailunäyttämöiden, festivaalien, residenssien tai agentuurien johtajista koostuva mentoriryhmä palkataan hankkeeseen kolmevuotisilla sopimuksilla.

Määrätietoinen kansainvälistyminen luo kestävyyttä ja rakentaa polkua kohti kansainvälisiä yhteistuotantoja. Kestävyys tarkoittaa esitysten pidempiä elinkaaria ja sitä myöten uusia kansainvälisiä yleisöjä ja laajempaa saavutettavuutta. Yhteistyöverkostojen ansiosta esitykset kiertävät yhä useammalla festivaalilla ja vierailunäyttämöllä ja saavuttavat myös eurooppalaisten agentuurien huomion.

Jaetut taiteelliset ja taloudelliset intressit auttavat konseptoinnin, taiteellisten muotojen ja sisältöjen terävöittämisessä ja laadun kehittämisessä. Konseptointi tarkoittaa yhteistä dramaturgista suunnittelua ja toteutusta, johon taiteilijayhteisön lisäksi osallistuvat vierailunäyttämöiden ja festivaalien kuraattorit ja agentuuritoimistojen omistajat ja johtajat. Prosesseissa jaetaan oppia ja arvioidaan tuotantoa kaikissa sen vaiheissa käsikirjoituksesta demojen kautta esityskokeiluihin.”


Vuoden viimeiset: TINFO-tiedote ja TINFO e-Nytt ensi viikolla

Uutiskirjeidemme ilmestymisaikataulu vuodenvaihteessa:

TINFO e-Nytt 12.12.2017
TINFO-tiedote 14.12.2017
TINFO-tiedote 11.1.2018

Meille voi milloin vain lähettää uutisia ehdolle. Vinkkejä tulevista ulkomaan kiertueistanne ja keikoista otamme mielellämme vastaan.

tinfo(a)tinfo.fi


Joulukuun tarjouksena postimaksutta TINFO-verkkokaupasta

Joulun lähestyminen tekee hellämieliseksi tinfolaiset kauppalopotkin. Toimitamme joulukuussa TINFO-verkkokaupasta tilatut ilman postimaksua. Etu kannattaa hyödyntää ja täydentää omaa teatterikirjastoaan tai lahjoittaa lukemista muille.

Verkkokauppamme uutuuksia ovat:

Rautavuoma –  Siren: Avoin näyttämö 2  Kohti joustavampia rakenteita

Okko Leo: Pimeä huone

Rossi – Kiviniemi: Umpihankeen

UUTISIA

UNKK-fakta: Uuden näytelmän elinkaaret teattereissa

 

UNO elinkaari

Seuraavilla uusilla kotimaisilla näytelmillä oli pisimmät elinkaaret näytäntökausien 2007/2008-2016/2017 aikana. Näytelmiä on esitetty eri teattereissa, ei välttämättä peräkkäisinä näytäntökausina.
                                                                                      
Anna Krogerus: Kuin ensimmäistä päivää, 9  näytäntökautta, esitetty 10 teatterissa
Mika Myllyaho: Kaaos, 8 näytäntökautta, esitetty 11 teatterissa
Sirkku Peltola: Yksiöön en Äitee ota, 8 näytäntökautta, esitetty 3 teatterissa
Bengt Ahlfors: Mies joka kieltäytyi käyttämästä hissiä, 7 näytäntökautta, esitetty 4 teatterissa
Sirkku Peltola: Suomen hevonen, 7 näytäntökautta, esitetty 6 teatterissa
Sami Keski-Vähälä - Esa Leskinen: Päällystakki, 7 näytäntökautta, esitetty 11 teatterissa
Reko Lundán:  Tarpeettomia ihmisiä, 6 näytäntökautena, esitetty 7 teatterissa
Tiina Puumalainen: Isyyspakkaus, 6 näytäntökautta, esitetty 2 teatterissa
Juha Jokela: Fundamentalisti, 5 näytäntökautta, esitetty 9 teatterissa
Sami Keski-Vähälä - Esa Leskinen: Jatkuvaa kasvua, 5 näytäntökautta, esitetty 4 teatterissa
Tuomas Parkkinen: Kekkonen - syntymästä kuolemattomuuteen, 5 näytäntökautta, esitetty 4 teatterissa
Sirkku Peltola: Pieni raha, 5 näytäntökautta, esitetty 4 teatterissa
Tuomas Timonen: Meganin tarina, 5 näytäntökautta, esitetty 4 teatterissa
 
Pisimpään yhden teatterin ohjelmistossa ollut uusi kotimainen näytelmä 2007/2008 – 2016/2017        

Yksiöön en Äitee ota, Tampereen Työväen Teatteri, 7 näytäntökautta
Kaaos, Turun Kaupunginteatteri, 5 näytäntökautta
Isyyspakkaus, Suomen Komediateatteri, 5 näytäntökautta

#UNKK = Uuden näytelmän kuukausi marraskuussa, jonka innoittamana TINFO on tuottanut uudenlaista tietoa Teatteritilastojen pohjalta.


Jalostamo-kollektiivin ja NO99:n yhteistyö sai suomalais-virolaisen kulttuuristipendin

Suomalais-virolainen kulttuurisäätiö on myöntänyt ensimmäisen stipendinsä helsinkiläisen Jalostamo-kollektiivin ja tallinnalaisen teatteri NO99:n yhteistuotannolle Rännurahvas. Helsingissä jaetun 15 000 euron suuruisen stipendin vastaanottivat Jalostamon taiteellinen johtokaksikko näyttelijä Anna Lipponen ja valosuunnittelija-skenografi Petri Tuhkanen sekä NO99:n toiminnanjohtaja Juta Saarevet.
 
Säätytalolla järjestetyssä tilaisuudessa juhlistettiin myös Suomen ja Viron välisen kulttuuriyhteistyön 80-vuotista taivalta. Paikalla olivat mm. ulkoministeri Timo Soini, kansanedustaja Erkki Tuomioja, presidentti Tarja Halonen sekä kulttuuriministerit Sampo Terho ja Indrek Saar.  

Jalostamo-kollektiivi kertoo tammikuussa 2018 lisää NO99:n kanssa tehtävästä yhteistyöstä ja tulevista kansainvälistymissuunnitelmistaan.

Lisätiedot: 
Tuottaja Jaakko Lenni-Taattola, Jalostamo-kollektiivi, jaakko(a)jalostamokollektiivi.com


Sonia Meltti on Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry:n uusi toiminnanjohtaja

Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry:n uudeksi toiminnanjohtajaksi on valittu OM Sonia Meltti. Meltti on aikaisemmin toiminut tekijänoikeuksiin erikoistuneena juristina Suomen Kirjailijaliitossa. Hän aloittaa työnsä tammikuun aikana rinnakkain nykyisen toiminnanjohtajan Jukka Asikaisen kanssa.


Kopiosto-apurahat vuodelle 2018 myönnetty

Suomen arvostelijain liiton hallitus myönsi Kopiosto-apurahoja vuodelle 2018 arvostelijana työskentelyyn ja opintomatkoihin yhteensä 44 285 euroa. Lisäksi hallitus myönsi vuonna 2018 järjestettävään Tarton opintomatkaan stipendeinä 6 000 euroa sekä vuonna 2018 toteutettavaan, jäsenistölle suunnattuun arvostelijoiden työn näkyvyyttä ja työmahdollisuuksia edistävään Arvostelijapankki-hankkeeseen 10 000 euroa.

Kaiken kaikkiaan avustuksia myönnettiin yhteensä 60 285 euroa.

Suomen arvostelijain liitto ei perustele yksittäisiä apurahapäätöksiä.

Syksyn Kopiosto-apurahahaussa tuli määräaikaan mennessä 45 hakemusta. Kaikille hakijoille on lähetetty apurahapäätökset postitse.

Katso myönnetyt apurahat


Aleksanterin teatteria uhkaa myynti

Helsingin Bulevardilla sijaitseva teatterirakennus vaatii laajan korjauksen lähivuosina. Valtion nykyisessä taloustilanteessa opetus- ja kulttuuriministeriöllä ei ole mahdollisuuksia rahoittaa laajaa peruskorjausta. Ministeriö on tiedustellut Helsingin kaupungin kiinnostusta ryhtyä jälleen toimimaan talossa, mutta kaupunki on todennut, ettei sillä ole tarpeita eikä mahdollisuuksia teatterin käyttöön eikä sen korjauksiin.

Teatterirakennuksen edellinen laajempi peruskorjaus on valmistunut vuonna 1980. Senaatti-kiinteistöt on tämän jälkeen ylläpitänyt rakennusta ja tehnyt jatkuvasti korjaustöitä kiinteistön kunnon ylläpitämiseksi. Nyt ollaan siinä tilanteessa, että ylläpitokorjaukset eivät enää riitä. Muun muassa teatterirakennuksen vanhentunut talotekniikka ja näyttämötekniikka pitää uudistaa nykyajan vaatimusten tasolle, jotta toiminta teatterissa voi tulevaisuudessa jatkua.

Aleksanterin teatterissa tapahtuva toiminta ei kuulu valtion ydintehtäviin eikä valtion tarvitse tehtäviensä puolesta omistaa rakennusta.  Näin ollen Senaatti-kiinteistöt lähtee selvittämään kiinteistön myyntiä vaihtoehtona valtion rahoittamalle korjaukselle. Kiinteistön myynti uudelle omistajalle, joka pystyisi toteuttamaan laajan korjauksen, tarjoaisi kestävän ratkaisun talon pitämiseksi arvonsa mukaisessa kulttuurikäytössä.

Senaatti-kiinteistöjen selvitys käynnistyy tarvittavien lausuntojen pyytämisellä muun muassa ympäristöministeriöltä. Myynti voidaan aloittaa, kun tarvittavat lausunnot ja luvat on saatu.

Selvitystyö ei vaikuta Aleksanterin teatterin kiinteistön käyttöön vaan toiminta jatkuu talossa normaaliin tapaan.

Helsingissä Bulevardilla sijaitseva Aleksanterin teatteri on rakennettu vuonna 1879 alun perin  venäläiseksi varuskuntateatteriksi. Sitä on laajennettu 1950-luvulla ja se on peruskorjattu 1980-luvulla. Aleksanterin teatterissa ohjelmisto perustuu pääosin vierailuteatterinäytöksiin. Talon uudemmassa osassa toimii useita harrastusryhmiä ja pieniä yrityksiä. Rakennus on suojeltu.

Lisätietoja: 

Senaatti-kiinteistöt:
toimialajohtaja Tuomas Pusa, p. 0205 811 850

Opetus- ja kulttuuriministeriö:
ylijohtaja Riitta Kaivosoja, p. 029 533 0129
rakennusneuvos Liisa Munsterhjelm, p. 029 533 0128

Senaatti-kiinteistöjen tiedote kokonaisuudessaan

Ylen Uutiset osoitteessa www.yle.fi

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Kulttuurin merkityksestä identiteetin muodostumisessa | 11.12. 2017, Varkaus

Avoin keskustelutilaisuus 11.12.2017 Varkauden Teatterilla

Teema: Kulttuurin merkitys identiteetin muodostumisessa ja hyvinvoinnissa ennen, nyt ja tulevaisuudessa/ Lasten kasvua tukevana toimintana.  
 
Alustajina psykologi Arto Julkunen, psykiatrinen sairaanhoitaja-taideterapeutti Riitta Pasanen ja tuottaja-taidekasvattaja Nazia Asif. Tapahtuman juontaa teatterinjohtaja Kari Suhonen.
Millaisia ajatuksia kolmen asiantuntija-alustajan pohdinnat herättävät sinussa?  
 
Tervetuloa vaikuttamaan ja liputtamaan varkautelaisten lasten hyvinvoinnin puolesta #yhdessä  
Keskustelutilaisuus on osa Varkauden Suomi100 juhlavuoden tapahtumia.
Ei pääsymaksua. Tule ja vaikuta!

Lisätietoja: Eeva Aitta, teatterikuraattori / yleisötyövastaava, 044-364 8850, eevaaitta(a)gmail.com


Taiteilija turvapaikanhakijana ja kansainvälisen suojelun kohteena | 12.12.2017, Helsinki

Kansallisteatterin Omapohjassa järjestetään 12.12.2017 Toinen koti -esityksen yhteydessä ArtsEqual-hankkeen keskustelutilaisuus. Samalla julkistetaan hankkeen toimenpidesuositus Taiteilija turvapaikanhakijana ja kansainvälisen suojelun kohteena, joka on tehty yhteistyössä Kansallisteatterin Kiertuenäyttämön Toinen koti -projektin kanssa.

Toimenpidesuositus on suunnattu viranomaisille, medialle sekä vainottuja taiteilijoita auttaville tahoille. Suosituksen kirjoittajien mukaan monet Maahanmuuttoviraston taiteilijoita koskevat turvapaikkapäätökset ovat olleet ristiriidassa suomalaisen sananvapauskäsityksen kanssa.

”Viranomaisten ei ole syytä puuttua taiteen tekemisen sisältöihin eikä määritellä sitä, millä tavalla taiteen tekeminen on merkityksellistä ihmisen identiteetin kannalta”, toteaa Toinen koti ‑esityksen ohjaaja ja ArtsEqual-hankkeen tutkija Jussi Lehtonen.

Toimenpidesuosituksen kirjoittajien mukaan Maahanmuuttovirastolla ei ole riittävää käsitystä siitä, millainen taide missäkin kontekstissa näyttäytyy sellaisena, jonka valtaapitävät tahot kokevat uhkaavana. He ehdottavatkin, että virasto konsultoisi tässä asiassa luotettavia asiantuntijalähteitä. Päätöksenteko tarvitsee tuekseen taiteen ja taiteilijoiden tilannetta koskevaa maatietoa.

Kansallisteatterin Kiertuenäyttämön tavoitteena on edistää terveyttä, hyvinvointia ja tasa-arvoa taiteen keinoin sekä viedä esityksiä paikkoihin, joista ihmiset eivät muuten pääse live-taiteen pariin. Toinen koti ‑projektissa tutkitaan, miten pakolaistaustaiset taiteilijat kertovat taiteilijan taipaleestaan Suomessa, kielen merkityksestä taiteessaan sekä jäsenyyden hakemisesta taideyhteisöissä.  
 
Keskustelutilaisuus alkaa Toinen koti -näytännön jälkeen 12.12.2017 kello 14.30. Vapaa pääsy!

Lisätiedot:
ArtsEqual -hanke, tiedottaja Heta Muurinen
heta.muurinen(a)uniarts.fi
www.artsequal.fi

Kansallisteatteri
Kiertuenäyttämön taiteellinen suunnittelija Jussi Lehtonen jussi.lehtonen(a)kansallisteatteri.fi
Tuottaja Maarit Kakkonen maarit.kakkonen(a)kansallisteatteri.fi


Kulttuurikeskus Caisassa Open Call Info | 13.12.2017, Helsinki

Taiteilija tai taideohjaaja, onko sinulla jokin oma tapahtuma, taideprojekti tai kurssi, jonka haluaisit toteuttaa Caisassa? Tule kuulemaan eri vaihtoehdoista ja keskustelemaan Caisan tiimin kanssa keskiviikkona 13.12. klo 16-18 Caisan saliin (1. kerros).  Samana päivänä avautuu myös Caisan nettisivuilla Open call -haku syksylle 2018 ja vuodelle 2019.  

Aika: keskiviikkona 13.12. klo 16-18
Paikka: Caisan sali (1. kerros), Mikonkatu 17 C, Helsinki.

Lisätiedot Caisan open call infosta

Kansainvälinen kulttuurikeskus Caisa |Internationella kulturcentret Caisa | International Cultural Centre Caisa

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Uudet eurooppalaiset yleisöt -ohjelman haku auki | Haku 31.1.2018 mennessä

Uusien teatteri- ja esitystaidetuotantojen kansainvälistymisohjelma 2018-2020

Suomen Kulttuurirahasto on myöntänyt Teatterin tiedotuskeskukselle (TINFO) kolmevuotisen hankeapurahan, jonka turvin suomalaiset teatterintekijät ja esitystaiteilijat (tarpeen tullen koko esittävien taiteiden cross-over -taiteilijakunta) luovat taiteellisia ja tuotannollisia yhteyksiä eurooppalaisiin festivaaleihin, vierailunäyttämöihin, residensseihin ja agentuureihin.

TINFO avaa nyt julkisen haun kaikille Suomessa toimiville työpareille, työryhmille ja yhteisöille, joiden tavoitteena on suuntautua taiteen tekemisessään Suomen rajojen ulkopuolelle. Kansainvälistymisohjelmaan valittaville palkataan ulkomainen mentori, jonka kanssa käynnistetään tiivis tuotannollis-taiteellinen yhteistyö, joka tapahtuu Suomessa ja ulkomailla.

Hakuaika: 1.12.2017-31.1.2018

Haku on englanninkielinen ja se tehdään sähköisellä webropol-lomakkeella https://www.webropolsurveys.com/S/98BE3202CBE9A807.par

Tarvittava liite:
Alustava budjetti 2018-2020 = kustannusarvio + rahoitussuunnitelma

Valmis budjettipohja löytyy täältä: https://www.tinfo.fi/documents/budget-sample-malli-tinfo.xlsx

Budjetti lähetetään hakuajan loppuun mennessä sähköpostitse: haku(a)tinfo.fi

Ansökninsinfon på svenska

Hakuajan jälkeen TINFO järjestää kaksivaiheisen arvioinnin. Pääpaino on kansainvälistymisessä. Ammattilaisuus, taiteellinen kiinnostavuus, omaperäiset sisällöt, toteuttamiskelpoisuus ja taloudelliset realiteetit ovat arviointiperusteita. Lopullisen valinnan hankkeeseen kutsuttavista ryhmistä tai työpareista tekevät ulkomaiset alan asiantuntijat.

Kansainvälistymisohjelma ei tue olemassa olevien esitysten kiertuetoimintaa, vaan etsii uusia yhteistuottamisen tapoja ja sitä kautta myös uusia yleisöjä.

Lisätietoja saat lukemalla ensin hakulomakkeen kysymykset ja tarvittaessa tiedustelemalla sähköpostitse:
hanna.helavuori(a)tinfo.fi

Hanna Helavuori                    
johtaja, TINFO

”Uudet eurooppalaiset yleisöt -ohjelma kehittää tuotantorakenteita ja hyödyntää olemassa olevia kansainvälisiä residenssi- ja festivaaliverkostoja ja niihin liittyvää uudenlaisen tuotantoekosysteemin osaamista. Merkittävien eurooppalaisten vierailunäyttämöiden, festivaalien, residenssien tai agentuurien johtajista koostuva mentoriryhmä palkataan hankkeeseen kolmevuotisilla sopimuksilla.

Määrätietoinen kansainvälistyminen luo kestävyyttä ja rakentaa polkua kohti kansainvälisiä yhteistuotantoja. Kestävyys tarkoittaa esitysten pidempiä elinkaaria ja sitä myöten uusia kansainvälisiä yleisöjä ja laajempaa saavutettavuutta. Yhteistyöverkostojen ansiosta esitykset kiertävät yhä useammalla festivaalilla ja vierailunäyttämöllä ja saavuttavat myös eurooppalaisten agentuurien huomion.

Jaetut taiteelliset ja taloudelliset intressit auttavat konseptoinnin, taiteellisten muotojen ja sisältöjen terävöittämisessä ja laadun kehittämisessä. Konseptointi tarkoittaa yhteistä dramaturgista suunnittelua ja toteutusta, johon taiteilijayhteisön lisäksi osallistuvat vierailunäyttämöiden ja festivaalien kuraattorit ja agentuuritoimistojen omistajat ja johtajat. Prosesseissa jaetaan oppia ja arvioidaan tuotantoa kaikissa sen vaiheissa käsikirjoituksesta demojen kautta esityskokeiluihin.”


Asemalabran avoin haku | Haku 30.12.2017 saakka

Asemalabra on kokeelliseen toimijuuteen kannustava hanke, jossa Asematila annetaan työryhmälle, toimijalle tai joukolle toimijoita kahdeksi viikoksi kerrallaan. Näiden kahden viikon aikana tila toimii alustana kokeilla, ajatella, olla jouten, tehdä ehdotuksia, unelmoida, kysyä kysymyksiä sekä jakaa toimijuutta.

Kutsumme sinut osallistumaan Asemalabran avoimeen hakuun ehdotuksilla ja -ideoilla, jotka keskittyvät  

jakamiseen sekä alla mainittuihin teemoihin. Asemalabra sijaitsee Helsingissä Huopalahden rautatieasemalla.

Lempeys
Vieraanvaraisuus
Joutenolo

Toivomme, että Asemalabra on sinulle kokeilun ja tutkiskelun paikka.

Tarkempaa tietoa hausta


Open Call Altofest, Italy | Deadline 7 Jan 2018

Altofest 2018 will take place in different areas of Naples. The programme is built through performances, as well as public talks coordinated by the OCr (Critique Observatory) and by meetings with international experts, who are invited to participate in Texture (a platform of debate on cultural strategies and practices). Artists, citizens and cultural experts are all invited to take part in these moments of common discussion.

Artists will work for a total of 10 days (including the artistic residency and the opening of the works to the audience) from 29 June till 8 July 2018.  

Artists will live and work in the assigned spaces. So, they will live with the Space Donor or with a citizen who joins the Accommodation Network. The assignment of each space will be decided by the artistic direction, that will match the artistic work, the space donor and the space, according to one and only dramaturgy tracing the path of Altofest as a total play.

Find details

RESIDENSSEJÄ

Residency Call Mare culturale urbano, Italy | Deadline 7 Jan 2018

mare culturale urbano is a centre for artistic production that as from today lands in west Milan with a mission: build a new model for suburban territorial development. By establishing a strong bond with its surrounding local dimension, mare will develop international exchanges and activate processes of social inclusion, urban regeneration and cultural innovation. mare combines artistic research and community social planning by coordinating a series of residencies focused on the creation of contents able to leave a mark and to establish a connection with the surrounding urban territory.

The call

The call is open to select one performing arts project for a 9-week-long creation residency, including a mentorship/collaboration with the Dutch company Wunderbaum.
 
Preference will be given to projects focused on community and territorial engagement referring to the west suburbs of Milan. Particular relevance will be given to the use of innovative languages and modes of fruition. The proposed projects must be authorial and original - not necessarily unpublished - and can begin, develop and be completed during the course of the residency.
Every company or artist can present only one project.
 
Proposals must include a repertoire performance’s artistic sheet and technical rider, to be staged in the frame of the first 3 weeks of residency (detailed to be defined with mare).

When

March / December 2018 (9 weeks to be decided with mare)

 How to submit your application
The application and all required materials must be sent before 7 January 2018 (midnight) to the e-mail address info(a)maremilano.org. The following attachments are mandatory:
• the company/artist’s curriculum/portfolio;
• a scan of the duly filled in application form (please find the copy of the application attached herewith);
• the artistic project (max 500 words), possibly supported by video links and other materials;
• a draft or final technical rider;
• artistic sheet and technical rider of the repertoire performance to be presented during the first three weeks of residency.

Find details


Residency Call Maajaam Estonia | Deadline 15 Jan 2018

The aim of the residency is to explore the idea of digital natives and digital immigrants. At the present time, people are more connected to each other by technology than by physical space. Technological tools have become our prosthesis, that help us reach out on global level. Subsequent generations awaken into new technological normalities being disjunct to the realities of their predecessors.  
 
The residency is located at Maajaam, an old farmhouse in Southern Estonia that blends together the two realities of digital immigrants and natives. Created to encourage experimentations with technological realities, the residency gives space to contemplate, question and explore aspects of technological society; its influence on our behaviour, perception and thinking as well as on our surrounding environments.

Maajaam is seeking proposals for a 10-day production residency aimed towards an exhibition/festival (festibition). The works are to be installed/performed in the landscape spread out around Maajaam.

Forms of works: site-sensitive installations, interventions, performances, workshops and other process-based projects.  
Proposals for works which have a time dimension and/or encourage active participation are preferred. It doesn’t mean we prefer performances, rather that we’d like to think of proposed works as events (based on interactivity, process, duration etc).

Successful applicants receive an artist fee and a modest budget for production of their proposal. Food and accomodation will be covered. Artists travelling from countries covered by Nordic Council of Ministers (Norden) are asked to apply for a travel grant themselves. For others the organisers cover the flights.

Deadline: 15 January 2018

Find all details

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja ja työpajoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Energian kierrätys liikkeessä | 12.-14.1.2018, Helsinki   

Kinesteetikot ry: n kuluneen syksyn Kierteiden voima -kurssi oli menestys ja yhdistyksen järjestämät ilmaiset lisätreenit ovat olleet erittäin toivottu tapa jatkaa kurssisisällön tutkimista pidemmälle.  

Varmista nyt paikkasi Chi Kung ja pushing hands harjoitteiden kautta kehon energian kierrätystä tutkivalle kurssille 12.-14.1.2018. Liittyessäsi yhdistyksen jäseneksi pääset osallistumaan kurssisisältöä syventäviin ilmaistreeneihin sunnuntaisin tammi-helmikuussa.  

Energian kierrätys liikkeessä -kurssi on osa Kinesteetikot ry:n fyysistä esiintyjyyttä kehittävää kurssien sarjaa.

Energian kierrätys liikkeessä -kurssin ohjaajana toimii Markus Kahila.

Paikka: Kulttuurikeskus Sähinä, Heikkiläntie 10, Helsinki
www.facebook.com/sahinahelsinki/

Kurssimaksu: 160 euroa (ei jäsenet), 130 + 25 euroa jäsenmaksu (jäsenet)

Lisätietoja sähköpostitse: info(a)kinesteetikot.fi tai verkkosivuilta

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Teatteri Hevosenkenkä hakee näyttämömestaria

Teatteri Hevosenkenkä hakee näyttämömestaria. Työ alkaa 1.8.2018.
Kyselyt: kirsi.siren(a)hevosenkenka.fi

MUITA ILMOITUKSIA

Toimistohuoneita vuokrattavana Teatterikulmassa

Teatterikulman kiinteistössä Helsingin Kruununhaassa on vapaata toimitilaa tarjolla. 

Osoite: Meritullinkatu 33 A 2, 2. krs

Koko: 272 m², 9 huonetta, keittiönurkka. Lisäksi mahdollisuus vuokrata kellarikerroksesta säilytystilaa. Vuokralaisella on oikeus talon kokoustilojen käyttöön.

Vuokrataan toimistokäyttöön, ei asuintilaksi.

Nyt mahdollisuus myös huonekohtaiseen vuokraukseen. 

Vuokranantaja: Näyttämöväen vanhuudenturvasäätiö

Yhteydenotot ensisijaisesti sähköpostilla: mikko.karvinen(a)tinfo.fi

Puhelintiedustelut ma-pe klo 15-16 / 050 353 7874, Mikko Karvinen, TINFO

Vuokranantaja: Näyttämöväen vanhuudenturvasäätiö


Väitöstutkimus improvisatorisen opettamisen oppimisesta

Tanssitaiteen maisteri Anita Valkeemäen väitöstutkimus on sekä omakohtainen että jaettu kertomus tanssin improvisatorisen opettamisen oppimisen matkasta. Tutkimus pohjautuu Valkeemäen vuosien 2008-2010 aikana toteuttamaan liiketeematyöskentelyyn, jonka pohjalta nousevat ajatukset ja oivallukset hän asettaa vuoropuheluun työskentelyyn osallistuneilta oppilailta saamiensa palautteiden sekä nähdyn, kuullun, puhutun ja koetun kanssa.  

Valkeemäki tarkastelee kohtaamisen, katseen, puheen ja halun merkityksiä pedagogisina perusteina, opettamisen kohtuna, josta käsin hän omaa opettamistaan ja opettajuuttaan rakentaa. Tutkimus kulkee kohti improvisatorista opettamista ja sen oppimista, samalla tarkastellen kriittisesti opettajuutta rakentavia käytänteitä ja tapoja. Valkeemäki haastaa itsensä ja muut tarkastelemaan yhä uudestaan niitä uskomuksia, oletuksia ja odotuksia, jotka hiljaisesti määrittävät oman opettamisen tapoja.

--

Tanssitaiteen maisteri Anita Valkeemäen väitöstutkimus Ruotuun taipumaton. Tutkimusmatka tanssin improvisatorisen opettamisen oppimiseen tarkastetaan julkisesti (suomeksi) 18.12.2017 klo 12 Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa (Auditorio 1, Haapaniemenkatu 6, Helsinki). Vastaväittäjinä ovat FT, yliopistotutkija Jaana Parviainen (Tampereen yliopisto) ja TansT Kirsi Heimonen. Kustoksena toimii taiteellisen tutkimuksen professori Leena Rouhiainen.  

Väitöstutkimus on nähtävänä 10 päivää ennen väitöstilaisuutta Teatterikorkeakoulun kirjastossa. Väitöstutkimus on julkaistu Teatterikorkeakoulun Acta Scenica -sarjassa, ja sitä voi ostaa kirjastosta väitöstilaisuuden yhteydessä.  
 
Kirja löytyy väitöstilaisuuden jälkeen pdf-muodossa osoitteesta helda.helsinki.fi/teak.

Lisätietoja: Anita Valkeemäki, anita.vmaki(a)gmail.com


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.