28.01.2020

TINFO-tiedote 4 / 28.1.2020

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Uumoilua kotimaisten kantaesitysten äärellä
Tutkiskelin kotimaisia kantaesityksiä – uumoillen ja kysymyksiä tehden. Pelkkää uumoilua, koska teoksethan ovat vasta tulollaan.

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

HAKUJA

KOULUTUSTA JA KURSSEJA

TYÖPAIKKOJA

MUITA ILMOITUKSIA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Uumoilua kotimaisten kantaesitysten äärellä

Tutkiskelin kotimaisia kantaesityksiä – uumoillen ja kysymyksiä tehden. Pelkkää uumoilua, koska teoksethan ovat vasta tulollaan.

Moraalisia valintoja, asioiden järjestystä

Milja Sarkolan Pääomani, ilmestyy romaanina ja Sarkolan ohjaamana näyttämöversiona Q-teatterissa. Se katsoo varallisuutta, henkilökohtaisen talouden, varainhoidon ja moraalin näkökulmasta. Se käsittelee uutta taloudellista maailmanjärjestystä. Olenko koskaan lukenut, kuullut, jakanut, nähnyt henkilökohtaista pohdintaa omaan taloudelliseen (etuoikeutettuun) asemaan nähden? En! Nyt sen tekee Sarkola.

Thomas Ostermeier siirsi ranskalaisen sosiologi Didier Eribonin omaelämäkerrallisen teoksen Paluu Reimsiin Berliinin Schaubühnelle. Sarkola tekee didierit ja ostermeierit, mutta toisenlaisesta luokkaperspektiivistä käsin. Tässä on se hyvin toimeentuleva (ylempi) keskiluokka. Se, jonka merkityksellisin suhde on pankkisuhde, se, joka laskee ja laskelmoi – premium-asiakas ja -kansalainen, jolla tietenkin on myös bourdieulaista pääomaa. Odotan hienovaraista julkeutta.

Teossarjat alkavat

Teatteri Takomossa Janne Pellisen Ensimmäinen käsky aloittaa moraalifilosofisen Dekalogi-teossarjan ensimmäinen osa. En tiedä teoksesta mitään, mutta se tuo mieleen puolalaisen Krzysztof Kieślowskin episodielokuvan Kymmenen käskyä, jossa ohjaaja käsitteli kerrostalolähiössä asuvien ihmisten moraalisia ongelmia ja ristiriitoja. Kiinnostavaa, miten tämä teatteridekalogi tulee rakentamaan etiikkaa ja moraalia. Onko käsittely tässä ajassa yhtä tiukkaa kuin oli omana aikanaan puolalaisella elokuvaohjaajamoralistilla.

Jussi Moila aloittaa Isän maalla (ohjaus Sini Pesonen) aloittaa 7-osaisen teossarjansa Merkintöjä ekologisesta kriisistä. Omaelämäkerrallinen Isän maa tuntuu kirjoittavan kansallista (sotien) historiaa isien ja lapsien mikrohistoriaan. Eettis-moraalista pohdintaa ja itsetutkiskelua menneisyyden taakoista ja maskuliinisuuksista. Sitä tekee miltei mieli katsoa Aina Bergrothin Tahdon (jonka Sini Pesonen ohjasi ja joka nyt nähdään Joensuun kaupunginteatterissa) maskuliinisena puolena. Vapaata tahtoa on ehkä loppujen lopuksi hyvin vähän, vai onko? 

Etuoikeuksia ja syyllisyyttä

Ilmasilta tuo mieleen ilmateitse tapahtuvan pelastusreitin. Saksa ei onnistunut rakentamaan ilmasiltaa saarrettuun Stalingradiin toisessa maailmansodassa. Saarretun Länsi-Berliinin huolto onnistui Berliinin liki vuoden kestäneen ilmasillan avulla. Mitä ovat tämän hetken yksilöllistyneet ilmasillat?

Paula Salmisen Ilmasilta (Suomen Kansallisteatteri, ohjaus Saana Lavaste) rakentaa muotokuvat kolmesta ”avuttomasta auttajasta”. Kuvaus teoksesta antaa ymmärtää, että auttajaperheenjäsenten muotokuvista ei muodostu kovinkaan lempeitä, pikemminkin surkuhupaisia. Tästä on kaikenlainen herooisuus varmasti kaukana. Käydäänkö tekopyhyyden kimppuun, moraaliposeerauksen, ja paon. Etävyöhykkeille on helpompi mennä… lähivyöhykkeellä on vaikeampaa.
 

Mitä rakentuu, mitä hajoaa?

Perhe on keskiössä myös Sanna Heikkisen (käsikirjoitus ja ohjaus) Syyllisessä Kajaanin kaupunginteatterissa, joka käsittelee uusperhettä ja vanhemmuuden kipupisteitä äitipuolen näkökulmasta. Miten perheen käy? Miten uuden parisuhteen? Miten bonusäiti paikkaansa ottaa? Miten yhteiselämän sääntöjä järjestellään? Paavo Westerbergin Sinivalas tuntuu kuin nyky-Tsehovilta. Kesähuvilan kohtalosta päättävät eripuraiset sukulaiset. Ihmiset kipuilevat omaa uupumustaan, riittämättömyyttään ja syyllisyyttään. Mitä ihmisten välillä tapahtuu? Minkälainen tulee olemaan esityksen äänensävy?
 

Vietävinä ja viejinä

Vedättäjiä, guru-ukkoja ja -akkoja riittää. Guru onnistuu keräämään itselleen seuraajia, bändäreitä ja faneja epätoivoisista ihmisistä. Henkisyyden markkinoilla tarjolla on persoonan kasvua. Etsitään sisäisiä sankareita tai sisäisiä lapsia. Millaisia riippuvuussuhteita gurut synnyttävät? Ketkä ja missä olosuhteissa guruille altistuvat? Veera Tyhtilän Usko, toivo, huijaus (ohjaus Juha Kukkonen) Ryhmäteatterissa näyttää pariskunnan digitaaligurun otteessa.

Taina Latvalan Kekkosen tyttäressä Vaasan kaupunginteatterissa (ohjaus Erik Kiviniemi) Lakeuden naiset eivät ole vietävissä. Minkälaista suhdesoppaa onkaan tarjolla?
 

Shake materiaalina

Viiruksen ja Nya Rampenin Hamlet All Inclusivessa (ohjaus Jacob Öhrman) epäilevän pohdiskelija Hamletin rinnalle asettuu toiminnan nainen, prinsessa (!) Fortinbras. Sivuhenkilö keskiöön. Miten kostotragedian konfliktit järjestäytyvät uudelleen? Mitä tästä syntyy? Queeriä? Groteskia hotellissa Teneriffalla.  Vapise Hamlet haudassasi.

Jepen juomisesta on ilo ja leikki kaukana

Tampereen Työväen Teatterin suurella näyttämöllä ensemble (huom. oikeasti ensemble) tekee komediaklassikko Jeppe Niilonpojan (ohjaus Akse Pettersson). Esitys säröyttää heti tämän palapelimäisen pastoraalipastissin. Pihamaan kotieläinten joukossa häärii paheksuva kylänväki, joka kaikilla mahdollisilla suomen kielen juoppoa tarkoittavilla sanoilla Jeppeä kutsuu. Se on tuonut Jepen lähikosketukseen yleisön kanssa jo hetkeä aiemmin. Se palaa lopussa omakotitalounelmaan, pihagrilleineen ja trampoliineineen. Se hajottaa talon, perhe on jo hajalla.

Jeppe ja muut juopot etualalla löyhkäävässä paskakasassa. Tämä on ankara moraliteetti, mutta keveä ja ihanan karkealla kädellä luonnosteltu ja piirretty esitys. Ei vimpan päälle hinkkausta, joka kuolettaisi ilmaisun. Harvinaista estetiikkaa ja visuaalisuutta ja musiikkidramaturgiaa suurilla näyttämöillä. Harvinaista instituutioteattereissa tällainen ensemblen vimmainen leikittely. Tällainen esitys kasvattaa instituutioteatterin ja sen pysyvän ensemblen oikeutusta. Antaa palaa ihana ensemble!

En muista nähneeni niin orgaanista pyörönäyttämön käyttöä kuin Jepessä. Tässä ei kyse ole lavastuskappaleiden pyörityksestä ja näyttämökuvan vaihdoksesta vaan kiihtyvästä baarikierroksesta Kallio by night -ihmisineen, yhdestä ovesta sisään toisesta ulos ja sitä rataa. Humalaisen Linnanmäki. Mielentila. Paronin ihmiskoe päättyy splatteriteurastukseen. Alistettu ihminen on vaarallinen, itselleen ja muille. Jeppe on luokkanäytelmä. Tästä ei selvitä humalaisen toilailuille keveästi nauramalla.

TTT:ssä luodaan linjaa, esitykset keskustelevat keskenään. Minulta vielä näkemättä Linda Wallgrenin Juhannustanssit! Tuleva must!

Konsultit asialla

Kuntien talous kyntää syvällä. Niiden talousahdingosta olemme lukeneet ja kuulleet uutisia pitkin viime vuotta. Samalla olemme lukeneet säästöistä, tehostamistoimista, palvelutoimien tehokkuuden kasvattamisesta, investoinneista jne. Ikääntyvä ja kasvava väki ja toisaalla vähenevä muu väki on paha yhdistelmä. Pari miljardia uupuu Kuntaliiton Minna Karhusen mukaan.

Missä kriisi, siellä konsultit ja Perlacon Oy. Nyt Perlacon vilahtaa yhden jos toisenkin kaupungin ja kunnan yhteydessä. Perlacon on Pälkäneen kunnanhallituksen puheenjohtajan Eero Laesterän (kok.) konsulttiyritys, jonka erityisalaa ovat ehdotukset talouskriisikuntien talouden tasapainottamiseen.

Viimeisimmät uutiset kuultiin Oulusta, jossa Perlaconin loppuraportissa ehdotetaan 120 säästötoimenpidettä, niiden joukossa Oulun kaupunginteatteri, jolta ehdotetaan leikattavaksi tyrmistyttävästi yhteensä 450 000 euroa tulevien kolmen vuoden aikana. Oulun kaupunginteatteri on jo esittänyt oman näkemyksensä konsulttien ymmärtämättömyydestä, joka koskee vos-teatterin rahoitusrakennetta. Valtuusto käsitteli raporttia eilisessä kokouksessaan. Valtuuston pöytäkirja tulee olemaan luettavissa 31.1.2020.

Ei kai Rovaniemi ole seuraava?

Pohdintani on periaatteellista. Onko tällaisessa konsulttidemokratiassa tilaa aidolle poliittiselle kuntademokratialle? Onko todellakin niin, että näitä kymmeniätuhansia euroja täytyy heittää konsulteille. Aiemmin saneerattiin putkia, katuja, rakennuksia, sitten yrityksiä. Nyt kuntia, yliopistoja ja taidelaitoksia.
 

Kulttuuristrategiaa ja vaihtoehtostrategiaa

Arts Council England on saanut kaksivuotisen, ison joukon ihmisiä osallistaneen strategiaprosessinsa päätökseen. Sen kymmenvuotisstrategia Let´s Create on julkistettu.

Tyytymättömyys viralliseen strategiaan on saanut aikaan vaihtoehtostrategian, joka penää käytännön toimia neljän periaatteen – oikeudenmukaisuuden, luottamuksen, vaikuttavuuden ja riskin – pohjalta. Oikeudenmukaisuus tarkoittaa äänen antamista kansalaisille ei vain instituutioiden avautumista ”niille”. Luottamus tarkoittaa valtasuhteiden kääntämistä, vähemmän raportointia ja ikuista evaluaatiota, enemmän palveluja instituutioille ja taiteilijoille, kaikille niille, jotka kulttuuria ja taidetta tekevät.

Taide ja kulttuuri ovat myös riskinottoa, satunnaiset epäonnistumiset ja kokeilut ovat olennainen uudistumisen tae. Vaihtoehtoinen strategia peräänkuuluttaa luottamusta ja riskien ottoa myös tukipolitiikassa. Kysymys ei ole vain ”huippuosaamisesta” ja sen tukemisesta.

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE

Millainen tulee Maailman teatteripäivästä teidän teatterissanne? Keräämme tietoja 

Maailman teatteripäivän 27.3. juhlinnan perinteisiin kuuluu julistus, jonka kirjoittajaksi Kansainvälinen teatteri-instituutti (ITI) valitsee vuosittain maineikkaan teatterintekijän jostakin jäsenmaastaan. Julistus luetaan teatteripäivänä teattereissa ennen illan esitystä. 

Maailman teatteripäivän julistuksen 2020 kirjoittajaa ei ole vielä julkistettu eikä kirjoitusta vielä ole. Jaamme julistuksen teattereille ja TINFO-tiedotteen kautta, jahka saamme sen ITI:ltä. 

Monissa maissa Maailman teatteripäivän viettoon liittyy gaalailtoja, teatteripalkintojen jakoja, juhlaliputuksia ja muita tapahtumia. Kerro, kuinka teidän teatterissanne tulee näkymään ja kuulumaan Maailman teatteripäivä 27.3.2020.

Lähetä mainosteksti tapahtumastanne: tinfo(a)tinfo.fi

Lue lisää Maailman teatteripäivästä www.tinfo.fi/mtp tai  Kansainvälisen teatteri-instituutin (ITI) verkkosivuilta.

Suomessa vietämme rinnan Maailman teatteripäivän kanssa perjantaina 27.3.2020 Inkluusiopäivää. Inkluusiopäivä on käynnissä oleva kampanja, joka huipentuu kansainvälisenä teatterin juhlapäivänä. Lue Inkluusiopäivän kampanjasta, ja tule mukaan!


Kesäteatteriesitysten 2019 katsojamäärien kysely

TINFO kysyy kesäteatteriesitysten katsojamääristä kesältä 2019. Kyselyyn vastaaminen on helppoa ja nopeaa.

Tietojen pohjalta voimme vastata yhä kasvavaan tiedontarpeeseen, joka koskee kesäteatteritoimintaa Suomessa.

Vastaa ja olet mukana tekemässä kesäteatteria näkyväksi!

Iso kiitos jo etukäteen, kun olet mukana!

Yhteydenotot: tinfo(a)tinfo.fi

Pst! Muistathan ilmoittaa myös tulevan kesän ensi-illat TINFOn verkkosivuille: www.tinfo.fi/ilmoita-ensi-ilta

UUTISIA

EU-työryhmä: Syrjäytymistä voi ehkäistä kulttuurin ja yhteistyön avulla 

Kulttuuria hyödyntävä monialainen yhteistyö lisää tehokkaasti sosiaalista osallisuutta ja vähentää syrjäytymistä, todetaan Euroopan Unionin julkaisemassa raportissa. Keskeistä on pysyvän rahoituksen takaaminen. 

Syrjäytyminen, köyhyys ja ilmastonmuutoksen aiheuttama hallitsematon maahanmuutto sekä Euroopan voimakas ikääntyminen ovat EU:n jäsenmaiden yhteisiä haasteita. Euroopan komissio kutsui koolle työryhmän pohtimaan kulttuurin roolia segregaation haasteiden ratkaisemisessa eri puolilla Eurooppaa. Taustalla oli European Agenda for Culture work plan 2015-2018, joka osoitti tarpeen selvittää kulttuurin mahdollisuuksia sosiaalisen osallisuuden lisäämisessä. 

OMC-työryhmän (Open Method on Coordination) raportti korostaa poliittisen sitoutumisen merkitystä ja sektorirajat ylittävää yhteistyötä. Kulttuurin mahdollisuudet tulisi huomioida poikkihallinnollisissa politiikkaohjelmissa. Hedelmällisintä on, kun eri toimialat työskentelevät yhdessä kansalaisten sosiaalisen osallisuuden vahvistamiseksi. 

Keskeistä on, että osallisuutta lisäävälle kulttuuritoiminnalle varataan pysyvää rahoitusta, joka takaa toiminnan jatkuvuuden. Lyhyiden hankkeiden kautta ei saavuteta pysyviä tuloksia. 

Työryhmä haastaa kulttuuri- ja taideorganisaatioita sekä rahoittajatahoja mukaan kehittämään toimintaansa inklusiivisemmaksi ja pohtimaan, miten toiminta voisi saavuttaa erilaisissa riskiryhmissä olevat ihmiset. Tutkimukseen ja tiedon tuottamiseen tulisi myös kiinnittää huomiota. 

Työryhmään kuului jäsenmaiden nimittämiä asiantuntijoita 24 Euroopan maasta. Tehtävänä oli selvittää taide- ja kulttuurialojen vaikuttavuutta sosiaalisen osallisuuden lisäämisessä yhdessä muiden toimialojen kanssa. 

Raportissa esitellään useita eri maiden ongelmakohtia ja niihin löydettyjä ratkaisuja. Lisäksi raporttiin sisältyy suositukset päättäjille ja kulttuurilaitoksille. Suomesta työryhmässä oli mukana Taiken erityisasiantuntija Johanna Vuolasto. 


Ohjaajapankki helpottamaan teatterialan ammattilaisten ja harrastajien välistä yhteistyötä 

Suomen Harrastajateatteriliiton uusi valtakunnallinen Ohjaajapankki julkaistaan helmikuussa. Ohjaajat voivat parhaillaan ennakkoilmoittautua mukaan ilmaiseen rekrytointialustaan, josta Suomen Harrastajateatteriliiton jäsenteatterit voivat hakea itselleen sopivaa ohjaajaa valtakunnallisella haulla. 

Ohjaajapankin on tarkoitus helpottaa teatterialan ammattilaisten ja harrastajien välistä yhteistyötä. Harrastajateatterit voivat hakea ohjaajapankin avulla itselleen sopivaa ohjaajaa erityisosaamisen, kokemuksen tai esimerkiksi paikkakunnan mukaan.

Kevään aikana on myös valmistumassa Ohjaajapankkiin liittyen Suomen Harrastajateatteriliiton tuottajan Mari Saarisen Jyväskylän ammattikorkeakouluun tekemä liiketalouden ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyö. Saarisen opinnäyte on laadullinen tutkimus, jonka työnimenä on Maailman paras teatteriohjaaja - Teatteriohjaajan esitysprosessin johtamisen merkitys teatterinharrastajan onnistumisen kokemukselle.

Lisätietoja:

Suomen Harrastajateatteriliitto / 
Tuottaja Mari Saarinen
050 4682138, mari.saarinen(a)shtl.fi
www.shtl.fi


Työväen näyttämöpäivien yleisöäänestyksen voitto jo toista kertaa Tikkurilan Teatterille 

Tikkurilan Teatterin tulkinta Hella Wuolijoen näytelmästä Niskavuoren naiset (ohjaus: Janne Puustinen) voitti yleisön suosikkiesityksen äänestyksen Työväen näyttämöpäivillä Mikkelissä. 

44. kerran järjestetyn valtakunnallisen harrastajateatterifestivaalin yleisöäänestyksen kiertopalkintona on antiikkituoli, jonka Tikkurilan Teatteri tuo jo toista kertaa Vantaalle. Edellisen kerran Tikkurilan Teatteri voitti yleisöäänestyksen Työväen näyttämöpäivillä vuonna 2018 esityksellä Tyttö ja varis (käsikirjoitus: Sirkku Peltola, ohjaus Carita Välitalo). 

Niskavuoren naiset teki vaikutuksen yleisön lisäksi myös festivaaliraatiin. Raatilaiset Tanjalotta Räikkä ja Mikko Roiha ylistivät festivaalin päätöstilaisuudessa ohjausta, näyttelijäsuorituksia kautta linjan sekä puvustusta. 

Toiseksi Näyttämäpäivien yleisöäänestyksessä sijoittui Mikkelin Tyttöteatteri esityksellään Vaietut. Kolmanneksi eniten ääniä sai Nutturlan Makasiiniteatterin esitys Kaaos.  
 
Äänestyksessä käytetään suhteellista laskentatapaa, eli laskennassa huomioidaan esityspaikkojen erikokoiset katsomot. Yleisöääniä annettiin yhteensä 485 kpl. 

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Suomalaisen nukketeatterin päivä | 11.2.2020

Helmikuussa vietetään jälleen suomalaisen nukketeatterin päivää ja juhlaa. Suomen Unima juhlii samalla 111-vuotiasta suomalaista nukketeatteria ja Suomen Uniman 36-vuotispäivää.  Päivän juhlassa jaetaan vuoden nukketeatteriteko 2019 -palkinto ja kuullaan viime vuonna palkitun Le Royal Joutavan nukketeatterijulistus vuodelle 2020.  Lisää tietoa ja palkinnon saaja julkaistaan 11.2.

-Miten sinä vietät suomalaisen nukketeatterin päivää? Kerro se Suomen Unimalle ja julkaisemme terveiset facebookissamme.

unimafinland (at)gmail.com
Puh. 046-811 4024
www.unima.fi


Maailman teatteripäivä | 27.3.2020

Kansainvälisen teatteri-instituutin (ITI) julistamaa Maailman teatteripäivää on vietetty 27.3. vuodesta 1962 lähtien. Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) on Suomen ITI-keskus.

Aloitteen Maailman teatteripäivästä teki professori Arvi Kivimaa Kansainvälisen teatteri-instituutin (ITI) kongressissa Suomessa 1959. Kansainväliseksi juhlapäiväksi valittiin maaliskuun 27. päivä, koska se oli Pariisiin perustetun Kansojen teatteri -näyttämön avajaispäivä.

Juhlinnan perinteisiin kuuluu Maailman teatteripäivän julistus, jonka kirjoittajaksi ITI valitsee vuosittain maineikkaan teatterintekijän jostakin jäsenmaastaan. Julistus luetaan teatteripäivänä teattereissa ennen illan esitystä. Useissa maissa teatteripäivän viettoon liittyy gaalailtoja, teatteripalkintojen jakoja, juhlaliputuksia ym tapahtumia.

Jaamme vuoden 2020 julistuksen teattereille ja ilmoittelemme siitä TINFO-tiedotteessa sitten kun se on saatavana. Jo nyt otamme vastaan tietoja Maailman teatteripäivän tapahtumistanne: tinfo(a)tinfo.fi

Suomessa vietämme rinnan Maailman teatteripäivän kanssa perjantaina 27.3.2020 Inkluusiopäivää. Inkluusiopäivä on käynnissä oleva kampanja, joka huipentuu kansainvälisenä teatterin juhlapäivänä. Lue Inkluusiopäivän kampanjasta, ja tule mukaan!

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


The Happy Hamlet: Creatives in Residence, France | Jatkuva haku

KENELLE? Luovan alan ammattilaisille ja/tai harrastajille (ei toimialarajoitteita, sopii niin valokuvaajille, kuvataiteilijoille, kirjoittajille, muusikoille, esittävän taiteen edustajille jne.)

MITÄ? Työrauhaa ja inspiraatiota, aikaa itselle ja omalle työlle. Tarjoamme residenssivieraille mahdollisuuden irtiottoon kaikista arjen rutiineista ja annamme heidän keskittyä olennaiseen: luomisprosessiin villin luonnon ja täydellisen hiljaisuuden ympäröimänä. Oleskeluaika on viikosta (ma-su) kuukauteen, aina all-inclusive, yksin tai kumppanin/kollegan kanssa. Hinnat eri vaihtoehdoista löytyvät parhaiten nettisivuilta.  
 
Hintaan sisältyy: majoitus tilavissa huoneissa (1hh/2hh), ruokailut juomineen (3 x päivässä), yleiset työskentelytilat (wifi, audio, video), laajat ulkoilumaastot, tynnyrisauna ja luonnon uima-allas. Päivien rytmi on sovittavissa ryhmän kanssa, mutta yleisesti noudatetaan seuraavaa runkoa: aamiainen klo 8-9, lounas klo 13-14, illallinen klo 19, työlle rauhoitetut ajat yleisissä tiloissa klo 9-13 ja 14-18. 

MISSÄ? The Happy Hamlet on 1600-luvulta peräisin olevaan vanhaan maatilaan pieteetillä ja alkuperäistä kunnioittaen remontoitu hyvänolon piilopaikka Lounais-Ranskassa. The Hamlet sijaitsee reilun tunnin Toulousesta pohjoiseen, kauniilla ja hiljaisella maaseudulla. 

MILLOIN? Vuoden 2020 residenssiviikot, joilla vielä tilaa: huhtikuussa 30.3.-5.4., 13.-19.4., 27.4.-3.5. sekä loka-marraskuussa 5.-11.10., 12.-18.10., 19.-25.10., 26.10.-1.11., 2.-8.11.

MITEN? Hakuaikaa ei ole rajattu, paikat täytetään varausjärjestyksessä. Paikkoja on 5-10 per viikko riippuen varausten huonetyypistä ja kestosta. Huom. Mahdollisuus varata myös koko Hamlet yksityiskäyttöön omalle ryhmälle, pyydäthän erikseen tarjouksen.  

Lisätietoja:

The Happy Hamlet http://thehappyhamlet.com 
Creatives in Residence: http://thehappyhamlet.com/creatives
Residenssin esittely (pdf): Creatives in Residence (google drive)

Kontakti:  
Suska Karjalainen, suska(a)thehappyhamlet.com / +33 7 71 73 94 36


Hiljaisuus-residenssi | Haku 31.1.2020 mennessä

Hiljaisuus-residenssi on esittäviin taiteisiin keskittyvä monitaiteinen ja kansainvälinen taiteilijaresidenssi, joka toimii Kittilässä Kaukosen kylässä. Residenssitaiteilijat valitaan avoimella haulla, joka päättyy 31.1.2020. 

Hakeminen Hiljaisuus-residenssiin tapahtuu lähettämällä vapaamuotoinen hakemus sähköpostitse osoitteeseen residenssi(a)hiljaisuusfestivaali.fi. Hakemukseen liitetään työsuunnitelma, toive ajankohdasta ja residenssijakson pituudesta, työryhmän tiedot (henkilömäärä ja työryhmän jäsenten esittelyt), taiteilijan tai työryhmän toiveet residenssityöskentelyjaksolle, hakijan oma ehdotus yleisölle avoimen tilaisuuden muodoksi (demo, yleisökeskustelu, avoimet harjoitukset, työpaja, kouluvierailu tms.) sekä tieto mahdollisesta työskentelylle jo myönnetystä rahoituksesta.


ADAM Artist Lab - Residency Programme 2020, Taiwan | Deadline 9 March 2020

“On Site: Rehearsing Concurrence and Its (Im)Possibilities”  

Since 2017, Taipei Performing Arts Center’s key project ADAM (Asia Discovers Asia Meeting for Contemporary Performance) has worked with artists from across the Asia-Pacific region and beyond to build a network and platform of cross-culture cooperation and interdisciplinarity and continuously generated various artistic processes.

ADAM’s Artist Lab is a collective, artist-led and research-based residency programme allowing artists from across various disciplines and practices to think and work together in a creative process, inventing new ideas and future collaborations. At the end of the residency, participating artists are invited to give a public sharing of their findings at ADAM’s Annual Meeting bringing together international professionals of performing and visual arts and the general public. 

Expanding the community-based and social research of ADAM’s Artist Lab in 2019, artists Madeleine Flynn (Australia), Han Xuemei (Singapore), Elia Nurvista (Indonesia) and Vuth Lyno (Cambodia) team up to co-curate the Artist Lab in 2020, entitled ‘On Site: Rehearsing Concurrence and Its (Im)Possibilities’. The Lab will take place 19 July - 17 August 2020. 

Artists are encouraged to submit proposals to the Artist Lab rethinking site as a method to create, as a situation to rehearse, and as a concurrent embodiment to inhabit among others.

The residency is open to artists of all disciplines who have, or have had, practices related to the

theme of ADAM Artist Lab and an interest in collaborative research. There are no restrictions according to nationality, age or experience.

Residents will receive:

  • An economy-class travel ticket to and from Taipei.
  • Accommodation for the entire residency period (arrival on 19 July 2020; departure on 17 August 2020).
  • Artist fee including living allowance (approximately 22,000 NT$, or ~660 EUR).

Selected artists are asked to make a commitment to being present for the entire residency period, to give a public sharing at ADAM’s Annual Meeting for international arts professionals, and to attend the wrap-up meeting on 17 August.

Deadline: 9 March 2020


Nelimarkka-residenssi | Haku 19.4.2020 mennessä

Nelimarkka-museon kokonaisuuteen kuuluva kansainvälinen Nelimarkka-residenssi toimii Eero Nelimarkan kesähuvilassa, Villa Nelimarkassa, joka sijaitsee noin 500m päässä varsinaisesta museorakennuksesta. Huvila valmistui 1933 Eero Nelimarkan ensimmäiseksi tukikohdaksi Alajärvellä. Rakennus remontoitiin käyttökuntoon 2013 ja se on toiminut taiteiljatalona vuodesta 2014 alkaen. Nelimarkka-residenssissä työskentelee noin 6-10 taiteilijaa vuosittain.

Nelimarkka-residenssi on avoin suomalaisille ja ulkomaisille eri alojen taiteilijoille.

Hakuajat

1. Deadline 19.4.2020 (aikavälille marraskuu 2020 - huhtikuu 2021)
2. Deadline 18.10.2020 (aikavälille toukokuu 2021 - lokakuu 2021)

KOULUTUSTA JA KURSSEJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja ja työpajoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Theater Übersetzen -kääntäjätyöpaja Mülheimer Theatertagen | 29.5.-7.6.2020 

Kansainvälinen teatteri-instituutti ITI Deutschland yhdessä Mülheimer Theatertagen NRW Stücke 2020 -ohjelman kanssa ja Goethe Institutin tuella kutsuu saksankielisten teatteritekstien kääntäjiä työpajaan ajalla 29.5.-7.6.2020.

Haku 31.1.2020 mennessä.

Lisätietoja: https://www.iti-germany.de/projekte/theater-uebersetzen-internationale-werkstatt-muelheim/


Assuming the future is shaping the future ALthattheatre 2020

ALthattheatre 2020   –   register now!

The diverse forms of expression in the performing arts require completely new concepts in training.

This spring, Dr. Jurij Alschitz will put the idea of quantum pedagogy into practice with the educational project ALthattheatre  for vocational and post-graduate training.

What can one imagine by this? What is the difference to existing training programmes? 

  • Time 
    Instead of three years of training, students receive three months of impulse training.

  • A transformation of consciousness 
    With the learned self-education, everyone takes responsibility for the lifelong education to become an artistic personality.

  • Homo Creativus 
    From the accumulation of knowledge to the creation of knowledge.

  • World Theatre 
    The experience of diversity: from this, the students develop their own vision of their art, which becomes a compass for their future and artistic freedom. The world theater becomes their home.

ALthattheatre is a programme for the next generation. More in the video with Jurij Alschitz

1 March: Start of the online-training in the dialogue with a teacher
15 April- 27 May: Intensiv class in Montecreto, Italy
Application and registration: NOW

Everyone with questions is welcome to ask personally via e-mail or by phone +49 30 612 87 274. We can also arrange a skype-appointment.

The World Theater Training Institute AKT-ZENT | ITI Research Centre

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Mikkelin Teatteri hakee markkinointisuunnittelijaa | Haku 3.2.2020 mennessä

Haemme Mikkelin Teatteriin markkinointisuunnittelijan äitiysloman sijaista.

Markkinointisuunnittelijan tehtäviin kuuluu myynnin ja markkinoinnin suunnittelua, hallintaa ja toteuttamista. Sinun tulee hallita budjettien teko ja ylläpito. Työ on hyvin monipuolista ja käytännönläheistä, mutta vaatii organisointitaitoja, vastuun ottamista sekä stressinsietokykyä.

Edellytämme hyviä tietojenkäsittelytaitoja yleisimmillä toimisto-ohjelmilla. Koulutamme sinut käyttämään työssä tarvittavia erikoisohjelmia.

Työ alkaa 2.3.2020 tai sopimuksen mukaan. Sijaisuus kestää 19.04.2021 asti ja jatkuu mahdollisesti pidempään.

Lähetä vapaamuotoinen hakemus 3.2.2020 klo 16 mennessä sähköisesti osoitteeseen jaana.aholainen(a)mikkelinteatteri.fi. Hakemukseen tulee liittää CV ja palkkatoive.

Lisätietoja antaa talouspäällikkö Jaana Aholainen p. 050 3306 496.

Lue lisää Mikkelin Teatterin verkkosivuilta


Pyynikin kesäteatteri hakee lavasterakentajaa | Haku 3.2.2020 mennessä 

Pyynikin kesäteatteri hakee kevääksi lavasterakentajaa.

Edellytämme rakennus- tai muotoilualan tms. koulutusta ja/tai työkokemusta, kykyä itsenäiseen työskentelyyn ohjeita ja työturvallisuutta noudattaen, huolellisuutta sekä kykyä ja halua tiimityöskentelyyn. Työn tarkempi sisältö tulee määräytymään tehtävään valitun henkilön osaamisen mukaan.

Työ alkaa sopimuksen mukaan 1.-14.4.2020 ja jatkuu 8.6.2020 saakka. Työsuhteessa noudatetaan 3 viikon koeaikaa. 

Lähetä hakemus 03.02.2020 klo 16:00 mennessä osoitteeseen posti(at)pyynikinkesateatteri.fi tai postitse Pyynikin kesäteatteri, PL 246, 33101 Tampere.

Muista lähettää hakemus ajoissa, jotta se on perillä viimeistään 3.2.2020. Hakemuksen voi myös tuoda toimistollemme Verkatehtaankatu 11, 33100 Tampere (ma-pe klo 10-16).

Osa hakijoista kutsutaan työhaastatteluun helmikuun aikana.

Lue lisää Pyynikin kesäteatterin avoimista työpaikoista


Saksan-instituuttiin haetaan johtajaa | Haku 7.2.2020 mennessä

Suomen Saksan instituutin Säätiö hakee johtaja Laura Hirvelle seuraajaa kolmivuotiskaudeksi 1.1.2021-31.12.2023.

Suomen Saksan-instituutin johtaja pääsee näköalapaikalle kehittämään ja edistämään Suomen ja saksankielisen Euroopan yhteistyötä kulttuurin, tieteen ja talouden aloilla. Työn toimipaikka on Berliinissä.

Hakuaika päättyy 7.2.2020

Lue lisää


Rovaniemen Teatteriin markkinoinnin ammattilainen ja yleisötyöntekijä | Haku 9.2.2020 mennessä

Rovaniemen Teatteri on Suomen pohjoisin ammattiteatteri järjestäen lähes 300 tapahtumaa vuosittain, osan kotitalossamme Alvar Aallon Lappia-talossa ja osan Lapin kuntiin ulottuvalla kiertueella. Esitysten lisäksi tarjoamme yleisötyönpalveluita ja järjestämme erilaisia tapahtumia perhejuhlista kansainvälisiin konferensseihin. 

Markkinoijana:  

  • koordinoit ja toteutat markkinointiviestintää  
  • luot teatterista ja sen palveluista tarinoita, joissa yleisö haluaa olla mukan
  • ideoit kampanjoita ja konsepteja  
  • suunnittelet ja toteutat mainontaa, verkkoviestintää ja myynninedistämistä
  • järjestät valokuvauksia ja videokuvauksia sekä haastatteluita
  • teet sisällöntuotantoa myynnin ja yleisötyön tueksi
  • vastaat mainostoimistoyhteistyöstä
  • hoidat tiedottamista  
  • olet osa teatterin hallintotiimiä
  • työsuhde on toistaiseksi voimassa oleva ja aluksi noudatamme neljän kuukauden koeaikaa
  • sinulla on korkeakoulututkinto, kokemusta ja osaamista markkinointiviestinnästä
  • sinulla on kyky tuottaa laadukasta tekstiä  
  • odotamme tiimityöskentelytaitoja ja sitoutuneisuutta asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi
  • kulttuurialan tuntemus katsotaan eduksi

Yleisötyöntekijänä:  

  • tehtävänäsi on tutustuttaa yleisöä teatterin tekemiseen ja ohjelmistoon
  • ideoit ja järjestät erilaisia yleisötyönprojekteja ja tapahtumia
  • suunnittelet ja toteutat työpajoja ja koulutuksia  
  • huolehdit alueteatterikiertueen tuottamisesta
  • sinulla on kyky tuottaa laadukasta tekstiä, tehtävään sisältyy hankehakemusten laatimista ja raportointia
  • olet osa teatterin hallintotiimiä
  • työsuhde on määräaikainen kaksi vuotta ja aluksi noudatamme neljän kuukauden koeaikaa
  • sinulla on tehtävään soveltuva tutkinto, kokemusta ja osaamista yleisötyön tehtävistä
  • odotamme tiimityöskentelytaitoja ja sitoutuneisuutta asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi 

Lue lisää Rovaniemen Teatterin verkkosivuilta 

Lähetä CV ja hakemus PDF-muodossa 9.2.2020 mennessä sari.alatalo(a)rovaniementeatteri.fi. Lisätietoja tehtävistä voit kysyä toiminnanjohtaja Sari Alatalolta sähköpostitse tai puhelimitse 0400282483. 


Pyynikin kesäteatteri hakee tarpeistonhoitajaa | Haku 10.2.2020 mennessä

Pyynikin kesäteatteri hakee käsistään kätevää tarpeistonhoitajaa. Työhön sisältyy Ihanat naiset rannalla -näytelmän tarpeiston kokoaminen, tarpeistonhoitajana toimiminen harjoituksissa ja esityksissä 11.5.-8.8.2020 sekä tarpeiston varastointi esityskauden jälkeen. Työn pääpaino on tarpeiston hoidossa, mutta se saattaa sisältää myös jonkin verran tarpeiston muokkaamista tai valmistamista valitun henkilön osaaminen huomioiden.

Työaika vaihtelee harjoitus- ja esitysaikojen mukaan tasoittuen työsuhteen aikana noin 35 viikkotyötuntiin. Työsuhteessa noudatetaan 1 kk koeaikaa. Työn kesto on 3 - 6 kk, 12.8.2020 saakka.

Toivomme hakijoilta teatterialan työkokemusta tai tuntemusta, myös muu kokemus huomioidaan. Edellytämme huolellisuutta, järjestelmällisyyttä ja tiimityötaitoja.

Lähetä hakemus 10.02.2020 klo 16:00 mennessä osoitteeseen posti(at)pyynikinkesateatteri.fi tai postitse Pyynikin kesäteatteri, PL 246, 33101 Tampere.

Lähetä hakemus ajoissa, jotta se ei myöhästy esim. postinjakelun aikatauluista johtuen. Hakemuksen voi myös tuoda toimistollemme Verkatehtaankatu 11, 33100 Tampere (ma-pe klo 10-16). 

Lue lisää Pyynikin kesäteatterin avoimista työpaikoista


Lavasteiden valmistaja Helsingin kaupunginteatteriin | Haku 17.2.2020

Helsingin Kaupunginteatteri hakee lavasteiden valmistajaa toistaseksi voijjmassa olevaan työsuhteeseen 1.3.2020 alkaen tai sopimuksen mukaan.

Lavasteiden valmistajan tehtävviin kuuluu lavasteiden rakentaminen lavastussuunnitelmien mukaisesti. Lavasteiden valmistajalta edellytetään alan soveltuvaa koulutusta, työkokemusta teatterialalta, kykyä itsenäiseen työskentelyyn sekä hyviä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja. Puusepän taitojen hyvän hallinnan lisäksi odotamme osaamista monipuoliesta rakentamisen hallinnasta sekä hyvää materiaalituntemusta. Hakijalle katsotaan eduksi tietokonetaidot sekä hitsaus- ja veistotaidot. Suomen kielen lisäksi tehtävä edellyttää englannin kielen hallintaa. Palkkaus on teatterialan ytöehtosopimuksen mukainen.

Lisätietoja tehtävästä antaa lavastamonm päällikkö Tuomas Antikainen numerossa 0400 696898.

Hakemukset (sekä CV ja portfolio) pyydetään toimittamaan 17.2.2020 mennessä sähköpostilla osoitteeseen rekry(a)hkt.fi

MUITA ILMOITUKSIA

Teatterikeskus: Uupumusta ja innostusta – Opinnäytetyö vapaan kentän tuottajien työhyvinvoinnista

Miten voivat tuottajat esittävän taiteen vapaalla kentällä? Millaiset tekijät tukevat tuottajien työhyvinvointia ja mitkä asiat vaikuttavat negatiivisesti jaksamiseen? 

Teatterikeskus toimi tilaajana Niina Juutilaisen opinnäytetyössä Kohti työhyvinvointia tuottaja!, joka valmistui joulukuussa 2019. Esittävien taiteiden vapaalla kentällä tuottajat ja toiminnanjohtajat ovat monesti ryhmiensä ainoita vakituisesti palkattuja työntekijöitä tai kollegoita samassa työyhteisössä on vain muutama. He ovat ammatti-identiteetiltään moniosaajia, jotka hoitavat laajaa tehtävänkirjoa somepäivityksistä työsopimuksiin. 

Juutilainen teki osana opinnäytetyötään kyselyn esittävän taiteen vapaan kentän tuottajille, toiminnanjohtajille tai vastaavia töitä tekeville henkilöille. Kyselyn tulokset todistavat karulla tavalla tuottajien työn kuormittavuudesta: jopa 73,9 % vastaajista on kokenut työnsä henkisesti raskaaksi tai kuormittavaksi ja 69,6 % vastasi kokeneensa jonkun verran tai runsaasti työssään uupumusta tai sen oireita. Jopa puolet vastaajista oli harkinnut työpaikan tai alan vaihtoa ja vain 20 % vastaajista koki palkkansa vastaavan työn vaativuutta, määrää ja vastuuta. 

Kyselyn mukaan kuitenkin suurin osa vastaajista kokee, että heidän työnsä on merkityksellistä ja mielenkiintoista ja että heidän työtään arvostetaan työyhteisössä. Vastaajat kokivat myös runsaasti työn imua eli innostuneisuutta, uppoutumista ja omistautumista työllensä. Jopa 80 % vastaajista koki päätyneensä alalle kutsumuksen eli omakohtaisen motivaation, harrastuneisuuden tai kiinnostuksen kautta.

Teatterikeskus jatkaa Suomen Teatterit ry:n kanssa Tuottajapäivien järjestämistä. Seuraava Tuottajapäivä on tiistaina 4.2.2020 Teatterimuseossa Helsingissä ja Niina Juutilainen on myös mukana kertomassa opinnäytetyönsä tuloksista tarkemmin. 

Niina Juutilaisen blogikirjoitusten sarja samasta aiheesta Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liiton Meteli-verkkolehdessä. Lue ensimmäinen osa ja toinen osa


Ehdota: Voimavara-palkinto ja Yhteisvoima-palkinto

TAM jakaa Thalia-juhlassa kaksi palkintoa työhyvinvointi-teemalla  

Teatterialan Ammattilaiset TAM ry haluaa palkinnoilla kiinnittää huomiota työhyvinvointiin ja nostaa esiin sellaisia työntekijöitä, jotka rakentavat tervettä, tasa-arvoista ja innostavaa työilmapiiriä ja ovat esimerkkinä muille. 

Kuka on se tsemppaava työkaveri, joka levittää ympärilleen hyvää energiaa, auttaa ja kannustaa muita ja jonka teot ja käytös vahvistavat hyvää työilmapiiriä? Ilmianna tällainen työkaveri. Voimavara-palkinto annetaan henkilölle, joka auttaa muita jaksamaan työssä. Palkittavan tulee olla TAM:n jäsen. 

Yhteisvoima-palkinto jaetaan työyhteisölle, ryhmälle, osastolle tai työporukalle, joka tekee hyvää yhteistyötä keskenään ja muiden kanssa, edistää tasa-arvoa ja jonka toiminta on terveellä sekä dynaamisella pohjalla. Ehdota työporukkaa, joka ansaitsee kiitoksen ja huomion. Työporukan ei tarvitse olla TAM:n jäsen. 

Palkinnot ovat rahapalkintoja ja ne jaetaan Thalia-juhlassa, jota vietetään Tampereen Komediateatterissa 9.3.2020 klo 18. 

Ehdotukset perustelun kera 10.2. mennessä savel(a)teme.fi

Lue lisää palkinnoista


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.