31.01.2019

TINFO-tiedote 4 / 31.1.2019
 

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

HAKUJA

TYÖPAIKKOJA

MUITA ILMOITUKSIA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Taideinterventio Englannissa

Briteissä on käynnistynyt ainutlaatuinen seurantatutkimushanke Talent25. De Montfort University Leicesterin (DMU) ja Arts Councilin yhteishankkeessa 100:aa Leicesterissä syntynyttä lasta tullaan seuraamaan koko heidän elinikänsä ajan, jotta saataisiin vankkaa tutkimustietoa siitä, millaisia vaikutuksia on sillä, että ihminen on jatkuvasti kulttuurin kanssa tekemisissä. Tämä edellyttää sitä, että ihmiselle annetaan mahdollisuus: tehdään taiteen ja kulttuurin äärelle tulosta entistä saavutettavampaa ja pitkäjänteisesti, kestävällä tavalla, toisin sanoen peruspalveluna. 

Britannian kaltaisessa luokkayhteiskunnassa kulttuurisen inkluusion ja saavutettavuuden epäkohdista on kannettu huolta erityisesti tilanteessa, jossa koulujen taideopetusta on heikennetty ja kulttuuri ja taide ovat yhä enemmän harvojen etuoikeus. Hankkeen taustalla on vankka usko ihmisessä olevaan luontaiseen kulttuurisen luovuuden haluun ja tarpeeseen, jota kuitenkin tulee ravita. Tutkimuksen tulokset tuskin jäävät poliitikkojen pöytälaatikoihin. Voin kuvitella, että jo hankkeen käynnistymisellä tulee olemaan vaikutusta.

Meillä oli Pohjois-Karjala -projekti, Leicesterissä nyt jonkinlainen henkinen sydän -projekti. Vuosina 1972–1997 Pohjois-Karjalassa toteutettiin kansanterveyden edistämishanke. Aika olisi tehdä vastaava kulttuuri- ja taideinterventio?

Taideyliopiston koordinoima Arts Equal -hanke (2015-2021) tähtää tähän. Hankkeessa on tuotu esiin kulttuurin hyvinvointivaikutuksia. Uunituore julkaisu Tanssi liikuttaa sisältää toimenpidesuositukset opetushallitukselle, opettajille, opettajankouluttajille, rehtoreille, kunnille ja poliittisille päättäjille. Se muistuttaa, että tanssi on paitsi kulttuuria ja taidetta myös kokonaisvaltaista, fyysistä toimintaa. Sellaisena se voi tukea peruskoululaisen oppimista, fyysistä aktiivisuutta, kulttuurista osallisuutta ja itseilmaisua.

Noo, meillä ollaan huolissaan nuorten talousosaamisesta… mutta antaako koulu riittävää osaamista taiteeseen ja kulttuuriin?

Ahnasta halua

Uuden näytelmän ohjelman (UNO) taiteellis-toiminnallinen konsepti on nerokas. Perusasioita: ohjelma antaa kirjailijalle työrauhan ja henkisen tilan kirjoittaa. Se antaa kirjailijoille tukea kirjoittamisprosessissa. Se saattaa kirjailijat ja heidän työn alla olevat teoksensa yhteyteen teattereiden kanssa. Sen lukuteatteritapahtumat avaavat tekstejä, niiden potentiaalisuuksia rajaamatta tai sulkematta. UNO raivaa tilaa uudenlaiselle ymmärrykselle ja sitä kautta takuulla uudenlaisille rakenteille.

Vuoden 2019 UNO-työ keskittyy tekemään dramaturgien työtä näkyväksi ja saattamaan näytelmän lukemisen ja sanoittamisen taitoa kunniaan. UNOn tuella työskentelee tällä hetkellä 15 näytelmäkirjailijaa.

Tällaista mietin, kun olin Viiruksessa, jossa UNO esitteli tulevaa ja tarjosi lukuteatterikattauksen, uteliaisuutta ja ahnasta lukemisen halua herättäviä annospaloja UNOn Hautomo-ohjelmaan valittujen kirjailijoiden työn alla olevista teksteistä. Jos olisin teatterinjohtaja, tarttuisin näihin teksteihin kuin sika limppuun.
 

Mitä tapahtuu Puolan Dialog-festivaalille?

Paweł Adamowiczin murha kertoo karmaisevaa Puolan ilmanalasta. Adamowiczhan oli juuri se, joka pyrki tekemään Gdańskista solidaarisuuden hengessä avoimen kaupungin siirtolaisille ja LGBTQ-ihmisille, ylipäätänsä kaikille niille, joita Puolassa pidetään ”toisina”. Varsovassa ja Wrocławissa pormestarit ovat käynnistämässä kouluihin suunnattua vihapuhetta estävää kampanjaa. Toivottavasti ei vain poliittis-eettistä pintapesua.

Samaan aikaan tulee Dialog-festivaalin Tomek Kirenczukin pelottava uutinen. Wrocławin pormestari ilmoitti tylysti marraskuun lopussa, että kaupungin oma, kansainvälisesti merkittävä ja maineikas festivaali Dialog siirtyy syksystä 2019 vuoteen 2020. Festivaalin ohjelmistoa kunnianhimoisesti kuratoinut Tomek Kirenczuk ei saanut vastauksia kysymyksiinsä tulevaisuudesta ja rahoituksesta ja pian hänelle ilmoitettiinkin, ettei hänelle enää ole sijaa festivaalilla. Tomek siis erotettiin!

Festivaalin ohjelmistositoumuksia on tehty ja tehdään pitkäjänteisesti. Vuonna 2001 alkaneesta festivaalista on tullut pelottomasta rohkeudestaan ja ennakkoluulottomuudestaan tunnettu ainutlaatuinen taiteellisen teatterin kohtauspaikka. Halutaanko tämä ”ikävä häiriötekijä ja poliittisten tunkioiden tonkija” poistaa ja hiljentää? 
 

Black Box mediamyrskyn silmässä

Hyvää ei kuulu Norjastakaan. Black Box -teatteri on toipumassa marraskuusta alkaneesta myrskystä, jonka esitys Ways of Seeing. Tätä rumbaa teatterin taiteellinen johtaja Anne-Cécile Sibué-Birkeland kutsui tv-sarjaksi, jossa jokainen päivä tuotti uuden episodin. Äärioikeisto esitti jopa julkisen tuen epäämistä Black Boxilta ja oikeusministeri syytti teatteria moraalisesta vararikosta ja pormestarin vaimo painosti poliisia ryhtymään toimiin.

Pia Maria Rollin, Marius von der Fehrin, Hanan Benammarin ja Sara Babanin Ways of Seeing  käsitteli valvontaa, rajaa laillisen ja laittoman valvonnan, yksityisen ja julkisen tilan välillä tutkien samalla rasistisia rakenteita, postkoloniaalisia teemoja, ihmisten taistelua oikeuksiensa ja vapauksien puolesta kotimaissaan. Esityksessä oli kuvattu poliitikkojen, investoijien kotitaloja ja äärioikeistoa rahoittavien järjestöjen ja muiden organisaatioiden sekä NATOn rakennuksia. Mistään yksityisen tai intiimin paljastamisesta ei ollut kyse. Kotitalojen kuvaaminen – laillisen etäisyyden päästä – provosoi ja synnytti kiihkeät keskustelut taiteilijoiden etiikasta ja ilmaisuvapaudesta. 

Kapeneeko häiritsevän, kiistoja synnyttävän poliittisen teatterin ilmaisutila kaikkialla?
 

Tahtoa ja Bitchcraftia 

Sattumalta viikkooni mahtuivat juuri nämä kaksi teosta, Tahto ja Bitchkraft, jotka tuotantorakenteensa, esityskielensä ja kontekstinsa puolesta ovat kaukana toisistaan, mutta joita yhdistää kysymys naisen voimasta, juuri tuosta bitchcraftista, vähemmän hyväksyttävästä ja torjutusta. 

Aina Bergrothin ja Sini Pesosen Tahdossa minua kiinnosti se, miten kansallista (hiihto)sankaria ja (naisen) sankaruutta esityksellistettiin. Kansalliseksi aiheeksi harvemmin kelpaa nainen. Minusta tämä on hieno ”löydetty aihe ja materiaali”, teos ei hukkaa dokumenttipohjaansa, se virittää meidät oikeaan moodiin Aino-Kaisa Saarisen kuvauksella flow’staan, taiteentekemisen nautintoon vertautuvasta tilastaan. Mutta sitten esitys irtautuu omille teatteriteilleen groteskin ja surrealismin leikittelyllä katsomaan myös mentaliteettien tasolla sitä, mistä suomalais-kansallinen voitontahto sikiää, miten sitä siirretään sukupolvelta toiselta, mitä ilmiöitä se levittää ympärilleen – ja tietenkin, mitä kamppailua tahdon sisäistänyt hiihtäjäsubjekti käy sisällään. Tahto tulee leikkimielisesti, kohdettaan kunnioittaen lempeänironisesti ottaneeksi etäisyyttä ja purkaneeksi sankaruutta.

Konepajan Bruno on jumalainen tila, täydellinen viritys Anna Krogeruksen ja Eero-Tapio Vuoren sekä viiden naisen rituaaliesitykselle Bitchkraft.  Olen tulossa löydettyyn rituaalitilaan, katson kattoikkunoista ja näyttämötilan taustan ikkunoista tihkuvaa hämäryyttä. Tähän sakraalitilaan alkaa piirtyä maagisia ympyröitä, ympyröille kynttilänvaloa ja ääntä.

Maagiset ympyrät syntyvät erilaisin tarveainein, kuin suojaksi. Ympyrä ja syklisyys, myös äänimaailmassa, toistuvat läpi esityksen. Esiintyjät rakentavat naisvoimahahmojaan. Kehollistettu voima luo uudenlaista havaintoa ja ymmärrystä elämän, kuoleman, jatkuvien siirtymien ja muuttumisen syklistä. Minua puhuttelivat vanhat viisaat, kiroilevat, ronskit akat ja heidän pelkäämättömyytensä kuoleman edessä.

En ole rituaalin asiantuntija, tuskin tunnen naisjumalia tai arkkityyppisiä voimahahmoja. Jo tämä havaintoni nolostuttaa, niin syrjään voimaannuttava kokemustieto on tungettu. Naisen voimahan on aina hankalaa, vastenmielistä tai vähintäänkin vaivaannuttavaa – bitch mikä bitch. Havuja perkele!
 

Kohti Kuusimukkaa Runebergin ja Elinvoiman kautta

J.L. Runeberg: ”Ei mikään voi valtavammin vaikuttaa matkustajan mieleen kuin noiden äärettömien sydänmaan metsien syvyys. Niissä vaellat ikään kuin meren pohjalla, muuttumattomassa, yksitoikkoisessa hiljaisuudessa, ja kuulet vain korkealla pääsi päällä tuulen humisevan kuusien tahi pilvenkorkuisten honkain latvoissa.”

Elinvoiman voi nähdä vielä kerran Teatterikorkeakoulussa, jossa 17.2. keskustellaan taiteesta ekokriisin ajassa

Tinfolaisten syksyn 2019 koulutus- ja tulevaisuussessio tapahtuu junassa matkalla Kuusimukkaan, josta ostimme palan pohjoisinta havumetsää joululahjaksi kaikille universumin olioille. Henkilökunnan ja hallituksen tulevaisuusverstailusta myöhemmin.
 

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE

Valta, vastuu, vinoutumat -kysely tänään viimeistä päivää auki

Valta, vastuu, vinoutumat – kysely tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumisesta esittävien taiteiden alalla.

Kyselyyn toivomme vastauksia kaikilta teatterin, tanssin ja sirkuksen parissa työskenteleviltä. Kysely on auki 15.11.2018-31.1.2019.

Kysymykset voi valita vastattavakseen suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.

Näitä asioita selvitämme

  • Kohdellaanko jokaista tasa-arvoisesti ja oikeudenmukaisesti riippumatta sukupuolesta, iästä, seksuaalisesta suuntautumisesta, äidinkielestä, ulkonäöstä, taustassa tai muusta henkilökohtaisesta ominaisuudesta?
  • Minkälaista ja miten paljon esiintyy syrjintää, häirintää, kiusaamista, epäasiallista käyttäytymistä, yliolkaista tai vähättelevää suhtautumista työkumppaneiden tai johdon taholta?
  • Miten paljon joutuu kohtaamaan sukupuoli- ja muita stereotypioita – kaikenlaisia kaavamaisia oletuksia? 
  • Toiminko minä, toimiiko työkumppani, toimiiko esimies/johtaja yhdenvertaisesti ja tasapuolisesti?  Miten toimin tilanteissa, joissa tasa-arvoa tai yhdenvertaisuutta loukataan? Puutunko, olenko huomaamatta vai hiljaa?

Tällä kyselyllä selvitämme alalla vallitsevan tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden nykytilaa. Jotta vinoutumat ja vääristymät saadaan korjatuksi, tarvitaan tietoa siitä, miten teatterin, tanssin ja sirkuksen alalla erilaisissa asemissa ja työtehtävissä toimivien tasa-arvo ja yhdenvertaisuus toteutuvat työn arjessa ja käytännöissä.  

Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo ovat yhteisiä asioita

Emme tee kyselyä vain kyselyn vuoksi. Teemme julkaisun, nostamme kyselyn tulokset esiin seminaareissa, keskusteluissa ja kirjoituksissa. Tuotamme yhdessä toimenpide-ehdotuksia ja -suosituksia, joilla rakennetaan nykyistä yhdenvertaisempaa ja tasa-arvoisempaa työtä. Seuraamme toimenpiteiden vaikuttavuutta. 

Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistäminen on (itse)kriittistä hereillä oloa ja valppautta, jatkuva prosessi.

Kyselyssä yhteistyökumppaneita ovat Teatterin tiedotuskeskuksen (TINFO) rinnalla Centralförbundet för Finlands Svenska Teaterorganisationer (CEFISTO), Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto (Teme), Suomen Näyttelijäliitto, Suomen näytelmäkirjailijat ja käsikirjoittajat (Sunklo), Teatterikeskus, Suomen Teatterit (STEFI), Globe Art Point sekä Tanssin tiedotuskeskus ja Sirkuksen tiedotuskeskus.

Tule mukaan tekemään asioita näkyviksi työpaikoilla vastaamalla tähän kyselyyn!

https://www.webropolsurveys.com/S/68DC97C09C920EC5.par


Kyselyä koskevat tiedustelut:

TINFO / tutkimus- ja hallintokoordinaattori Mikko Karvinen, mikko(a)tinfo.fi tai                                                 
TINFO / johtaja Hanna Helavuori, hanna(a)tinfo.fi

UUTISIA

Jonatan Fogelholm är Hangö Teaterträffs nya verksamhetsledare

Som verksamhetsledare kommer Jonatan Fogelholm att ansvara för förverkligandet av festivalen tillsammans med Hangö Teaterträffs styrelse, personal och frivilligkrafter. Fogelholm är bekant sedan tidigare på Hangö Teaterträff där han fungerade som verksamhetsledare 2013. Efter det har han bl.a. arbetat som teaterchef på Korjaamo Teater och festivalchef på Stage festivalen åren 2014-2017.

Hangö Teaterträff arrangeras för 28:e gången 6-9.6.2019. 

För mer information:

Styrelseordförande
Jonas Welander
+358 45 164 6004
welanderj(a)gmail.com

Verksamhetsledare
Jonatan Fogelhom
+358-50-330 0632
jonatan.fogelholm(a)gmail.com  


UNO ennakkoluulottomasti ja rohkeasti uuden näytelmän ja keskeneräisyyden äärellä

Uuden näytelmän ohjelman (UNO) kolmas toimintavuosi käynnistettiin 30.1.2019 Viiruksella. Kirjailijoiden ja muiden alan ammattilaisten kanssa käytävän dialogin avulla pyrimme hahmottamaan haasteita, joita uudella näytelmällä ja sen tekijöillä on vastassa tulevaisuudessa. Mitkä kentän tarpeista ovat sellaisia, joihin UNO voisi olla kehittämässä ratkaisuja? 

Uuden näytelmän ohjelman toimintaa ohjaavat arvot:

Ennakkoluulottomuus ja rohkeus: Kyky ja halu arvioida kriittisesti totuttuja käytäntöjä ja tarpeen mukaan nähdä vaivaa niiden muuttamiseen.

Avoimuus: Tiedon ja ideoiden, onnistumisten ja epäonnistumisten avoin jakaminen.

Yhdessä oppiminen ja kehittyminen: Osaamisen ja oivallusten jakaminen, kyky antaa ja vastaanottaa palautetta, halu kehittyä ja mennä eteenpäin.

Luottamuksellisuus ja kunnioitus: Kunnioitus tekijöitä ja jaettuja ideoita kohtaan, omaneduntavoittelun välttäminen.

Verkottuminen, vuorovaikutus ja yhteistyö: Halu työskennellä yhdessä muiden kanssa yhteisen tavoitteen eteen ja etsiä tapoja toimia tavalla, joka hyödyttää kaikkia. 

Monimuotoisuus: Erilaisten ja eri lähtökohdista tulevien tekijöiden ja toimijoiden ottaminen mukaan, erilaisten äänten tuominen kuuluviin – erilaisuus voimavarana.

UNOn vuoden 2019 toimintasuunnitelma  

15 kirjailijaa, 15 näytelmää – suoraa tukea uuden näytelmän alkutuotantoon

Uuden näytelmän ohjelman keskiössä ovat ammattinäytelmäkirjailijat, joille tarjotaan mahdollisuus taiteelliseen ja ammatilliseen kehittymiseen. UNOn tuella tähdätään uusien näytelmien parempaan laatuun. Teemme näkyväksi kirjailijan prosessin eri vaiheita ja tarpeita – ja yritämme vastata niihin. Haluamme lisätä ymmärrystä siitä, mitä ammattimainen näytelmän kirjoittaminen vaatii ja mitä laadun synnyttäminen edellyttää. UNOon valitut kirjailijat työskentelevät yhteistyössä dramaturgien kanssa, osallistuvat kirjoittajien yhteisiin tapaamisiin sekä tutustuvat teattereihin ja tekijöihin. 

UNO-kirjailijoiden ja näytelmien esittelyt    

Teattereiden ja alan toimijoiden verkosto kehittää käytäntöjä ja osaamista

UNOn Verkostossa on kyse alan toimijoiden yhteisestä tahdosta tukea uutta näytelmää. Verkosto kehittää alan käytäntöjä. Se on yhteistä toimintaa, kohtaamisia, syventävää keskustelua ja koulutusta. UNO tarjoaa välineitä kehittää teattereiden omaa toimintaa ja tekijöiden osaamista, jotta uusi näytelmä löytää tiensä näyttämöille, siirtyy sinne ansiokkaasti sekä löytää myös yleisönsä. 

UNOn Verkostoon 2019 kuuluu 16 ammattiteatteria ympäri Suomen: Helsingin, Lahden, Jyväskylän, Lappeenrannan, Kajaanin, Kemin ja Kotkan kaupunginteatterit, Kouvolan teatteri, Ryhmäteatteri, Q-teatteri, Teatteri Viirus, KOM-teatteri, Rakastajat-teatteri, Teatteri Quo Vadis, Jalostamo2 ja Valtimonteatteri. Muista alan toimijoista UNOn kanssa yhteistyötä tekevät Teatterin tiedotuskeskus TINFO, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun ohjaajantaiteen koulutusohjelma, Tampereen Teatterikesä, Suomen näytelmäkirjailijat ja käsikirjoittajat SUNKLO ry, Suomen Teatterit ry, Teatterikeskus, Teksti-yhteisö, Labbet rf, Agency North, Näytelmäkulma – Nordic Drama Corner ja Suomen arvostelijain liitto SARV.

Uuden näytelmän ohjelma (UNO)

Uuden näytelmän ohjelma (UNO) on Teatteri 2.0:n vuonna 2016 käynnistämä monivuotinen suomalaisen näytelmäkirjallisuuden edistämiseen tähtäävä hanke. Teatterikentän ammattilaisten yhteistyölle ja avoimelle dialogille perustuvan toiminnan pyrkimyksenä on taata uuden suomalaisen näytelmäkirjallisuuden laatu ja tulevaisuus. UNOn toimintaa vuosina 2016-2019 rahoittavat Koneen säätiö, opetus- ja kulttuuriministeriö sekä UNOn verkoston toimijat.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:  

UNOn johtaja, Teatteri 2.0:n toiminnanjohtaja
Saara Rautavuoma
050 302 0706, saara(a)teatterikaksipistenolla.fi
www.uno-npf.fi

Lue UNO-tiedote kokonaan

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Koneälypuolueen perustamiskokous ja immersiivinen luentoesitys | 9.2.2019, Helsinki

Immersiivisen teatterin pioneeri Kaiken keskus järjestää 9.2.2019 Suvilahdessa DIGITAALINEN ESITYS -kokonaisuuden, jonka aikana se esittelee 10 vuoden aikana tekemäänsä taiteellista hakkerointia. Osana kokonaisuutta perustetaan myös virallinen Koneälypuolue. Illan aikana yleisö päättää, osallistuuko Koneälypuolue tuleviin eduskuntavaaleihin.

Kaiken keskus ja sitä edeltänyt Kadonnut kaupunki Oy ovat suomalaisen immersiivisen teatterin ja peliesitysten pioneereja. He ovat toimineet Suomessa tienraivaajina sekä teknologian että pelisuunnittelun keinojen yhdistämisessä esittävään taiteeseen.  

Digitaalisuus on esittävän taiteen kentällä nostettu viime vuosien aikana esille erityisesti yleisötyön ja markkinoinnin näkökulmasta.  
 
Kaiken keskus on taiteellisessa työssään pyrkinyt lisäksi ottamaan digitaalisen murroksen laajempaan käsittelyyn upottamalla sen osaksi teosten taiteellisia strategioita. Käytännössä tämä on tarkoittanut sitä, että digitaalisia välineitä on käytetty laajentamaan käsitystä siitä mitä esitys voi olla, mutta myös ottamalla digitaalinen murros kriittisen taiteen käsittelyyn. Usein tämä on tapahtunut digitaalisten välineiden ja alustojen luovalla väärinkäytöllä eli taiteellisella hakkeroinnilla.

Viimeksi nämä lähestymistavat ovat näkyneet kansainvälisessä yhteistuotannossa Koneälypuolue (The AI Party), jonka taiteellinen perustaminen toteutettiin Helsingissä vuonna 2018 esitystaiteen tuotantotalo Mad Housen Helsingin ohjelmistossa. Nyt yleisö kutsutaan perustamaan puolueen taustaorganisaatio sekä päättämään osallistuuko uusi puolue tuleviin eduskuntavaaleihin.  

Koneälypuolueesta toteutetaan myös ruotsalainen ja norjalainen ensi-ilta vuonna 2019. Konseptista on parhaillaan tekeillä myös australialainen versio.  

DIGITAALINEN ESITYS
9.2.2019 klo 19-22, Esitystaiteen keskus, Helsinki

DIGITAALINEN ESITYS -kokonaisuus jakautuu kahteen osaan:

  • Ensimmäinen osa (klo 19–20) on immersiivinen luentoesitys, jossa Kaiken keskuksen taiteellinen johtaja Sami Henrik Haapala esittelee ryhmän kehittämiä taiteellisia ja digitaalisia strategioita viimeisen kymmenen vuoden ajalta.
  • Toisessa osassa (klo 20.15–22) perustetaan Koneälypuolueen virallinen yhdistys, joka päättää illan aikana osallistuuko puolue tuleviin eduskuntavaaleihin.

Iltaan voi osallistua myös osallistumalla vain joko luentoesitykseen tai yhdistyksen perustamiseen.  

Suunnittelu ja toteutus: Sami Henrik Haapala
Rekvisitööri: Kaisa Kemikoski

Eskus – Esitystaiteen keskus, Sali 2. Puhdistamo (rakennus n:o 6) 2. krs.  
Virallinen osoite: Kaasutehtaankatu 1/33, Suvilahti, Helsinki.  

Vapaaehtoinen pääsymaksu.

Luentoesitystä tukee Taiteen edistämiskeskus.  


Kuninkaallinen nukketeatterifestivaali | 24.-28.4.2019, Hämeenlinna

Kuninkaallinen Nukketeatteri viettää 10-vuotisjuhlaansa vuonna 2019, ja virstanpylvästä juhlitaan juhlakiertueen ja nukketeatterifestivaalin merkeissä.

Huhtikuussa Hämeenlinnassa pidettävä nukketeatterifestivaali esittelee paitsi Kuninkaallisen Nukketeatterin tuotantoja myös vierailevien teattereiden esityksiä läheltä ja kaukaa.

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Kolibrí festivaali 2019 | Haku 4.3.2019 mennessä

Kulttuurikeskus Ninho kutsuu taiteilijoita, kasvattajia, designereita, tutkijoita, aktivisteja ja kulttuurialan toimijoita osallistumaan Kolibrí Festivaaliin, “ainutlaatuiseen, taiteelliseen, monikulttuuriseen, koko perheen lasten festivaaliin. Tulkaa jakamaan kanssamme viikko työpajoja, konsertteja, näyttelyitä ja monenlaista hauskaa koko perheelle. Festivaali, josta voi nauttia ilman kielirajoja”. 

Haku päättyy 4.3.2019 klo 24.

Kolibrí 2019 teema on: “Suuret ulottuvuudet: mikro ja makro”. Nämä kaksi ääripäätä  (mittakaavoissa tai toiminnoissa) ovat läheisessä suhteessa toisiinsa. Lähtökohtanaan mikro- ja makroskooppinen, Kolibrí juhlii valtavaa ja pikkuruista niin ihmisen kuin luonnon luomuksissa, perinteissä, kasvatuksessa, taiteessa, tieteissä ja kulttuurissa kuin myös varsinaisissa teknologisissa edistysaskeleissa (STEAM).

2019 on Kansainvälinen alkuperäiskielten vuosi. Myös Kolibri nostaa esi-isien kielet kunniaan.

Kolibrí festivaali pidetään 3.-15. lokakuuta 2019.

Lisää tietoa hausta löydät Kolibrin verkkosivulta

Ehdotukset tulee poikkeuksetta jättää oheista linkkiä käyttäen verkkosivulle: www.kolibrifestivaali.org/fi/form-proposals-2019/ viimeistään 4. maaliskuuta 2019 klo 24 mennessä. Kaavake on englanninkielinen, mutta sen voi täyttää espanjaksi, englanniksi tai portugaliksi.


Tampere hakee 240-vuotis juhlaohjelmistoa | Haku 10.3.2019 mennessä

Tampere juhlii 240-vuotissyntymäpäiviään Tampereen päivänä 1.10.2019. Juhlaohjelma rakennetaan yhdessä kaupunkilaisten kanssa ja mukana on tuttuun tapaan monenlaista tapahtumaa ympäri kaupunkia!

Juhlintaan liittyy olennaisesti myös Tammerkosken uuden rantareitin ympärille rakentuva julkisen taiteen kokonaisuus nimeltä "Tampere 240 - taidetta Tammerkosken varrella". Tähän kokonaisuuteen liittyen Tampereen syntymäpäiviä juhlitaan kaikkiaan 240:n tunnin ajan kulttuurin parissa ajalla 27.9.–6.10.2019. Tarkoituksena on luoda Tammerkosken rantareitistä taiteellisesti elämyksellinen ja erityinen kulkureitti sekä tamperelaisille että kaupungissa vieraileville matkailijoille.

Ohjelmahaku tähän julkisen taiteen kokonaisuuteen on nyt käynnissä! Tampereen kaupunki kutsuu kuva-, valo-, video- ja äänitaiteen sekä esittävien taiteiden ammattilaisia, performanssitaiteilijoita, opiskelijoita ja oppilaitoksia tarjoamaan ehdotuksensa osaksi syntymäpäiväjuhlakokonaisuutta.

Haemme teoksia, jotka voivat olla läsnä joko 240 tuntia tai hetkellisesti. Tampere 240:n on tarkoitus olla monitaiteinen kokonaisuus, joten sisältöä kaivataan eri aloilta, kuten kuva- ja äänitaide, musiikki, erilaiset esittävät ja osallistavat taiteet sekä työpajat. Tapahtumaan on mahdollista ehdottaa uusia tai jo olemassa olevia teoksia.

Tekijöitä pyydetään jättämään ehdotuksensa 10.3.2019 mennessä.

Tarkemmat ohjelmahakuohjeet löytyvät Tampereen kaupungin verkkosivuilta osoitteesta:

www.tampere.fi/tampereenpaiva


Saaren kartanon residenssi | Haku 29.3.2019 mennessä

Hakuaika Saaren kartanon taiteilijaresidenssin aikaistuu tänä vuonna syksystä kevääseen. Residenssijaksoja vuodelle 2020 voi hakea 1.3.–29.3.2019. Mietoisissa Varsinais-Suomessa sijaitseva Saaren kartanon residenssi tarjoaa kaikkien alojen taiteilijoille ainutlaatuisen työympäristön ja työskentelyapurahan. Residenssin kesto on pääsääntöisesti kaksi kuukautta.

Saaren kartano on Koneen Säätiön ylläpitämä kansainvälinen taiteilija- ja tutkijaresidenssi Mynämäellä. Sen tehtävänä on tarjota eri alojen taiteilijoille ja tutkijoille rauhallinen työskentely-ympäristö ja hedelmällinen kohtauspaikka.

Residenssien vuosittainen hakuaika alkaa 1.3. ja päättyy 29.3. klo 16.00 Suomen aikaa.

Residenssipaikkaa haetaan aina hakua seuraavalle vuodelle. Residenssiin haetaan residenssihakemusten verkkopalvelussa.

Saaren kartanon residenssi tarjoaa

  • Apurahan. Kahden kuukauden mittaiseen yksilöresidenssiin sisältyy asunto, työhuone ja kuukausiapuraha, joka määräytyy kokemuksen mukaan (2 400 euroa / 2 800 euroa / 3 500 euroa / kk). Residenssiapuraha on tarkoitettu elinkustannusten, matkakustannusten sekä muiden kulujen kattamiseen. Ryhmät voivat hakea ryhmäresidenssitukea elinkustannuksiin ja matkoihin 1–4 viikon mittaiseen työskentelyjaksoon.
  • Asunnon. Saaren kartanon asunnoissa on perusvarusteltu keittiö tai minikeittiö, ja lisäksi yhdessä rakennuksessa on yhteiskeittiö. Asunto on vain yhden vieraan käytössä, ja jokaisessa asunnossa on oma suihku ja WC. Ryhmät asuvat tiiviimmin ja jakavat usein asuntoja.
  • Työskentelytilan. Saaren kartanon navetta on kunnostettu monipuoliseksi työskentelytilaksi eri alojen taiteilijoille. Navetalla on yksi tanssistudio, kolme kuvataiteilijan työtilaa sekä pieni ompelupiste ja puuverstas. Kirjoitustyötä tekevien työhuoneet ovat asuntojen yhteydessä. Residenssissä ei ole pimiötä, printtimahdollisuutta, savityövälineistöä, grafiikan välineistöä, mediahuonetta tai tekstiilintyöstövälineistöä (ompelukonetta lukuun ottamatta). Residenssipaikkaa voi hakea työn suunnitteluvaiheeseen. Kesäisin kartanolla työskentelevien ryhmien on mahdollista käyttää työskentelyynsä myös kartanon lämmittämättömiä ulkorakennuksia. Työtilaa ei tarvitse jakaa muiden kanssa.
  • Työrauhan. Saaren kartanon residenssi sijaitsee rauhallisessa luonnonläheisessä maaseutumiljöössä, Mietoistenlahden rannalla 30 km:n päässä Turusta pohjoiseen. Residenssin monipuoliset työtilat ja rauhallinen maalaisympäristö tarjoavat antoisat puitteet omaan työskentelyyn keskittymiseen. Saaren kartanon residenssi ei ole esimerkiksi taidekenttään verkostoitumiseen tai näyttelyihin /esityksiin tähtäävä residenssi, eikä residenssijakson lopussa residenssipaikan saaneilta edellytetä näyttelyä tai esitystä.
  • Mahdollisuuden kohdata toisia taiteilijoita. Residenssissä työskentelevien taiteilijoiden ja tutkijoiden on mahdollisuus kohdata, jakaa ja jättää oma jälkensä toinen toistensa ajatuksiin, työhön ja Saaren kartanoon. Saaren kartanon residenssissä työskentelee kevään ja syksyn aikana yleensä kahdeksan residenssivierasta kerrallaan jokaisessa yksilöresidenssijaksossa, ja kesällä toukokuusta elokuuhun kaikki tilat on varattu ryhmille. Yksilöresidenssien aikana kartanolla työskentelee Saaren kartanon kutsutaiteilija syyskuusta huhtikuun loppuun. Lisäksi residenssissä työskentelee läpi vuoden yhteisötaiteilija.

Saaren kartano on kansainvälinen residenssi, jonne voi hakea yksittäiset eri alojen suomalaiset ja ulkomaiset ammattitaiteilijat, kirjailijat, kääntäjät, kuraattorit, kriitikot ja taiteilijaryhmät (työryhmä tai y-tunnuksellinen yhteisö) ennalta esitetyn työsuunnitelman toteuttamiseen Saaren kartanossa.  

Residenssipaikkaa voi hakea taiteelliseen työskentelyyn. Etusijalla ovat monialaiset, uudet tai valtavirran ulkopuoliset taiteenalat ja aiheet.

Saaren kartanon residenssi
Lue lisää hakemisesta
Lue lisää Saaren kartanon tiloista


Call for Performances: 20th ASSITEJ World Congress | Deadline 30 Apr 2019

Open Call for International Productions for the 20th ASSITEJ World Congress / International Theatre Festival for Children and Young Audiences, Tokyo, JPN 14 – 24 May 2020

ASSITEJ Japan proudly announces the Open Call for international productions for the 20th ASSITEJ World Congress / International Theatre Festival for Children and Young Audiences that will be held in Tokyo from May 14th to 24th in 2020.

The theme of the festival is TOWARDS THE UNKNOWN ~ Beginning the Journey. We will be looking for productions, which envision and question what our future can be and leads into the future of today’s children and young audiences.

We will select 25 productions of official invitations and a certain number of productions as fringe productions, for which applicants can bring their productions at their own expense.

For more information

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Lahden kaupunginteatteri hakee tuottajaa | Haku 15.2.2019 mennessä

Etsimme Lahden kaupunginteatteriin tuottajaa ohjaamaan, koordinoimaan ja valvomaan teatterin produktioiden valmistamisprosessia.

Tuottaja vastaa teatterituotantojen aikatauluista ja yhteistuotantojen ja vierailunäytösten tuotantoyhteistyön sujuvuudesta. Hän johtaa raami- ja tuotantokokousprosesseja sekä toimii järjestäjien, tarpeiston, kampaaja-maskeeraajien ja pukijoiden tiiminvetäjänä. Tuottaja toimii teatterin edustajana yhteistyökumppaneiden suuntaan ja verkostoituu alan toimijoiden kanssa. Tehtävä on uusi Lahden kaupunginteatterissa.  

Kokemus esimies- tai johtotehtävistä katsotaan eduksi. Tehtävässä korostuvat erityisesti vuorovaikutustaidot ja organisointikyky.

Kelpoisuusvaatimuksena on soveltuva korkeakoulututkinto sekä työkokemusta vähintään 3 vuotta tuottajan tai teatterialan tehtävässä.  

Tuottajan tehtävä on työsopimussuhteinen ja se täytetään toistaiseksi voimassaolevana. Palkkaus määräytyy KVTES:n mukaan (tehtäväkohtainen palkka 2817,07 euroa/kk). Työ alkaa 1.8.2019 tai sopimuksen mukaan.  

Merkitse hakemukseesi kelpoisuutesi ja liitä kopiot kelpoisuuden osoittavista tutkintotodistuksista sähköiseen hakemukseesi liitteeksi. Alkuperäiset todistukset katsotaan mahdollisessa haastattelussa. Koeaika on 6 kk.  

Hae tehtävää Kuntarekry.fi-järjestelmän kautta 15.2.2019 kello 14.00 mennessä.


Savonlinnan Teatteri hakee ohjaajaa, naisnäyttelijää ja skenografia | Haku 15.2.2019 mennessä

Savonlinnan Teatteri hakee ohjaajaa ja laulavaa naisnäyttelijää 1.8.2019 alkaen sekä skenografia 1.10.2019 alkaen. Työsuhteet ovat 3 vuoden määräaikaisia työsuhteita – aika myös neuvoteltavissa. Palkat työehtosopimusten mukaisia ja hakuaika päättyy 15.2.2019.

Lisätietoja antaa teatterinjohtaja Taava Hakala 050 5281324

Hakemukset osoitteeseen taava.hakala(a)savonlinnanteatteri.fi

Ilmoitus Savonlinnan Teatterin sivuilla

MUITA ILMOITUKSIA

Keskustelua dramaturgiakirjasta kuunneltavissa

Dramaturgiakirja – Kaikki järjestyy aina -teoksen julkistusta juhlittiin perjantaina 25.1.2019. Julkaisutilaisuudessa toimittaja, kriitikko Maria Säkö haastatteli kirjan toimittajia ja kirjoittajia. Kuuntele tallenne keskustelusta, jossa kirjoittajat kertovat ajatuksiaan dramaturgiasta.

Äänessä ovat: Maria Säkö, Katariina Numminen, Mari Hyrkkänen, Tuomas Timonen, Seppo Parkkinen, Jusa Peltoniemi, Juha Siltanen, Tuomas Laitinen, Anni Klein, Jarkko Partanen, Esa Kirkkopelto ja Pauliina Hulkko.

Tallenne on nyt julkaistu Soundcloudissa: Keskustelua dramaturgiasta – Dramaturgiakirjan julkaisutilaisuus 25.1.2019 by Uniarts Helsinki.


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.