07.02.2019

TINFO-tiedote 5 / 7.2.2019

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

UUTISIA

TAPAHTUMIA

HAKUJA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

 

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Tällä aineistolla on painoarvoa – kiitos tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskyselyyn vastanneille

Kiitokset sinulle, joka vastasit. Kiitokset kaikille teille yhteistyökumppaneille, jotka muistutitte, patistitte, rohkaisitte vastaamaan!

526 esittävien taiteiden kentällä työskentelevää on kertonut näkemyksiään ja kokemuksiaan tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumisesta tai toteutumattomuudesta.  Olemme ehtineet alustavasti selvittää, minkäikäisiä vastaajat ovat, mitä ammattiryhmiä he edustavat ja millä esittävän taiteen alueilla ja millaisissa työasemissa he pääasiallisesti ovat toimineet.

Mehän joudumme pohtimaan, onko tämä otos riittävän suuri ja edustava. Voimme olla tyytyväisiä. Meillä on kanttia, ei olla mutun varassa, kun korjauksia ja toimenpiteitä vaaditaan. 

Meillä on nyt riittävän laaja kirjo vastaajia. He edustavat erilaisia esiintyviä taiteilija- ja suunnittelijaidentiteettejä, hallinnossa työskenteleviä, teknistä henkilöstöä, johtotehtävissä toimivia, opetuksen, tutkimuksen ja koulutuksen parissa työskenteleviä. Ammattinimikkeiden tarkastelu osoittaa suurta hybridiyttä, moniammatillisuutta, monimuotoisia yhdistelmiä, sirpaletekemistä. Etukäteen pelkäsimme, että teknisen ja hallinnollisen henkilöstön osuus jäisi pieneksi. Onneksi näin käynyt. Vastauksissa ei myöskään painotu pelkästään pääkaupunkiseutu ja Uusimaa, vaikka lähes puolet vastauksista täältä tuli.

Yksi huomio on tehtävä jo nyt heti. Ulkomaalaistaustaisten alalla työskentelevien osuus jäi kyselyssä erittäin pieneksi huolimatta englanninkielisestä lomakkeestamme. Tätä vähyyttä voi jo sinänsä tulkita. Hiljaisuuskin puhuu. Ulkomaalaistaustaiset taiteilijat toimivat systeemiemme ja rakenteidemme ulkopuolella. Emme tavoita heitä. He ovat heitä – meidän ulkopuolella. Emmekä sirkustaiteilijoitakaan aivan niin runsaasti tavoittaneet kuin olisimme toivoneet.

Yleinen tasa-arvo toteutuu huonosti erityisryhmien, ulkomaalaistaustaisten, kielivähemmistöjen ja eri työmarkkina-asemassa olevien välillä. Tosin monella vastaajista ei ollut tietoa tai kokemusta edellä mainituista ryhmistä tai vähemmistöistä. Jo tämä karkea alkutarkastelu viittaa kahtiajakautuneisuuteen, ehkä myös siiloutuneisuuteen. Näihinkin on pureuduttava.

Miten yhdenvertaisuus toteutuu vammaisuuden näkökulmasta?

 ”Yhdenvertaisuus taide- ja kulttuurikentällä edellyttää, että kaikille taataan mahdollisuudet osallisuuteen – myös henkilöille, joilla on jokin vamma tai jotka kuuluvat viittomakieliseen vähemmistöön. Osallistuminen kulttuuriin kokijana ja tekijänä on Suomen perustuslakiin kirjattu perusoikeus.”

Kulttuuria kaikille -palvelu järjestää huomenna perjantaina 8.2. seminaarin, jossa tarkastellaan, mikä estää ja mikä luo mahdollisuuksia taide- ja kulttuurikentällä vammaiselle taiteilijalle.

Kulttuuria kaikille -palvelun verkkosivut ovat must, ohittamattomat jokaiselle, joka haluaa tietää ja oppia yhdenvertaisuudesta.

Kaupunkidramaturgi haastaa – instituutiot pois mukavuusvyöhykkeeltään, uusia kumppanuuksia ja liittolaisia – lisää osallisuutta

Suomen Kansallisteatterissa käynnistyi keskustelusarja tulevaisuudesta. Teatteriohjaaja Hilkka-Liisa Iivanainen ja viestintäyrittäjä Anne Ventelä vastaavat konseptista, puhujavalinnoista ja sisällöntuotannosta. Yksi vieraista oli Brysselin flaamilaisen kaupunginteatterin KVS:n kaupunkidramaturgi Tunde Adefioye, jonka kanssa keskustelimme maanantaina siitä, mitä kaikkea intersektionaalisuuden huomiointi tarkoittaa ja vaatii ja miten virheiltäkään ei pysty välttymään.

”Luo tila, jossa annat ihmisille mahdollisuuden toimijuuteen ja tekijyyteen.” Leuweniin vuonna 2009 perustettu Urbanwoorden aloitti toimintansa poetry slamilla. Urbanwoordenilla on nyt oma radiokanava ja suuri määrä erilaisia työpajoja. Eri etnisten taustojen, yhteiskuntaluokkien, uskontojen, sukupuolten äänet tulevat kuuluviin ja näkyviin, ihmisistä tulee osallisia. Siitä myös perinteisissä taideinstituutioissa tulisi olla kyse. Ei ihan helppoa. Tarvitaan perinteisen kanonisoidun ohjelmistoajattelun ja laadun määrittelyä uudestaan.

Adefioye kertoo, miten belgialaisteatteri kyseenalaistaa sitä, mitä perinteisesti ymmärretään belgialaisuudella. Se yrittää rakentaa belgialaisuutta uudelleen, kirjoittaa myös historiaa uudelleen. Tässä työssä ei vältytä väärinkäsityksiltä, virheiltä, ristiriidoilta, loukkaantumisilta. KVS:n kaltaisen taideinstituution vastuulla ja velvoitteena on yrittää ymmärtää ja kutsua sisäänsä uutta dynamiikkaa, jonka erilaiset etniset ja muut yhteisöt synnyttävät.

Adefioye esitti oikeastaan kutsun. Ovi olisi auki tulla tutustumaan, keskustelemaan, oppimaan. Brysselistä 40 minuutin junamatkan päässä sijaitsee Gent ja Milo Raun johtama Gentin kaupunginteatteri

Buot gielat leat divrasat

Jälkikäteiset onnentoivotukset: Hyvää saamelaisten kansallispäivää Saamenmaan asujaimistolle! Hyvää alkuperäiskansojen kielten vuotta! Meidän alkuperäiskansastamme – EU:n alueen ainoasta – minä valtaväestöläisenä tiedän hävettävän vähän. Saamelaiskäräjien verkkosivuilta lisää tietoa.

Kulttuuria kaikille -palvelu kehottaa meitä erilaisiin saamen kieltä ja kulttuuria vahvistaviin haasteisiin. Tartuin yhteen niistä. Otsikkoni on pohjoissaamea ja tarkoittaa ”kaikki kielet ovat arvokkaita”. 

Kun tätä yöllä kirjoitan, kuuntelen Soljun Muhtuminia. Joiun vähän mukana. Jonain päivänä…

Kaksikielistä venäläistä teatteria

Kävin katsomassa HIT Helsingin, kymmenisen vuotta toimineen ammattiteatterikollektiivin esityksen Äidin kirje Kulttuurikeskus Caisassa. Dokumenttiaineistoon perustuva esitys kuvaa yhden perheen kohtalon. Eri kulttuureissa kasvaneiden sisarusten kohtaamisesta vuonna 1960 alkaa matka menneisyyteen ja kadonneeseen kieleen.

Esityksellä ja sen yleisösuhteella on aivan erityinen virityksensä. Katsomossa istuu suuri joukko sukua, jonka ihmisistä esitys kertoo. Huimaa kuultavaa on esitystä seurannut sujuvasti kaksikielisesti virtaava keskustelu venäjäksi ja suomeksi – sellaista kokemusasiantuntijat käyvät. Kuinka tärkeä tämä esitys onkaan, ei vain yhteisölleen vaan myös meille toisille. Nenäliinat tulivat tarpeeseen.

Keskustelijat pahoittelevat vähäistä Venäjä-tietämystä ja ennakkoluuloja. Venäjä on muutakin kuin politiikkaa ja Putinia. Venäjä on ihmisiä ja ihmisten juuria, suhteita. Sen me olemme TINFOssa oppineet meidän Venäjä-hankkeidemme kautta. Mutta nyt näkökulma on täällä. Lähinaapuruudesta seuraa liikettä rajan ylitse, monenlaisia sukulaissuhteita rajan kummallakin puolella – myös historiassa. Cultura-säätiö julkaisi viime vuonna selvityksen Suomessa asuvasta venäjänkielisestä väestöstä.

Tietoa löytyy myös siirtolaisuusinstituutin julkaisussa.

Meillä on Helsingissä kolme venäjänkielistä ammattiteatteria. HIT Helsingin lisäksi Teatr Za ja uuden draaman laboratorio VikArt. Lisäksi kolmella kielellä (karjala, venäjä, suomi) yli rajan toimii InterLab ry

Don Quijote – Imagine all the people

Rednose Companyn Don Quijote tekee oikeutta tälle romaanijätille, kaikkien romaanien äidille ja  lisää ymmärrystä siitä yhteiskunnallis-poliittis-uskonnollisesta kontekstista, jossa Cervantes eli ja romaaniaan kirjoitti. Don Quijote on salaviisas sivistysteko. Mikelle ja Zinille tämä sisäkkäisten kertomusten, valheiden ja toden vyyhti istuu kuin nenä päähän. Imagine all the people…  Esityksen innoittamana luen nyt ihan kunnolla, enemmän ymmärtäen Jyrki Lappi-Seppälän uutta suomennosta. Andalusia – monien kulttuurien kohtaamispaikka.

Flunssa riivaa tinfolaisia

Tämä viikko on ollut järkyttävä. Ihmisiä kaatuu sänkyyn. Tiedote kuitenkin ilmestyy. Ja kaikki muukin yritetään hoitaa. Josko ensi viikolla helpottaa.

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

UUTISIA

Teatterialan palkkatilastot 2018

Palkkatilastoissa ovat mukana kaikki Vos-teatterit ja Suomen Kansallisteatteri eli yhteensä 58 teatteria; 47 puheteatteria ja 11 tanssiryhmää ja -tuotantokeskusta.

Keskiansioissa on pohjana säännöllisen työajan kuukausiansio, johon sisältyvät Iltatyölisät, lauantai-illan korvaukset, yötyölisät, sunnuntaikorvaukset, esityslisät sekä mahdolliset muut lisät (mm. vanhan esityskorvausjärjestelmän lisät, muut järjestelyerät) sekä luontaisetujen raha-arvo marraskuussa 2018. Tilastoinnissa käytettävään säännöllisen työajan kuukausiansioon eivät sisälly lomarahat tai kertaluonteiset palkkaerät.

Teatterialan keskiansio oli marraskuussa 2018 2942,11 ¤/kk, naisilla 2839,45 ¤/kk ja miehillä 3041,06 ¤/kk. Naisten keskiansio oli 201,61 ¤ alhaisempi kuin miesten. Naisten ja miesten välinen ero oli pienin taiteellisen henkilöstön kohdalla, 37,99 ¤.

Taiteellisen henkilöstön keskiansio oli 3123,75 ¤/kk, teknisen 2640,80 ¤/kk, hallinnollisen 2771,01 ¤/kk ja johtajien 4404,03 ¤/kk. Teknisen henkilöstön keskiansio ilman mestareita oli 2539,78 ¤/kk.

Teatterialan marraskuun 2018 kuukausiansioiden mediaani oli 2 843,91 ¤.

Suurissa ja keskisuurissa teattereissa keskiansio oli 2952,30 ¤/kk, ryhmissä ja pienteattereissa 2934,06 ¤/kk ja tanssiteattereissa 2745,79 ¤/kk.

Vertailu vuoden 2017 keskiansioon osoittaa nousua teatterialalla tapahtuneen 1,5 %, 44,08 ¤/kk keskimäärin.

Palkkatilastoissa mukana olevan päätoimisen henkilöstön kokonaismäärä marraskuussa 2018 oli 1952 työntekijää, naisia 958 ja miehiä 994. Taiteellista henkilöstöä oli 613 ja teknistä jonkin verran enemmän, 857 työntekijää.

Työntekijöiden keski-ikä oli 46,1 vuotta; naisilla 46,0 ja miehillä 46,1 vuotta. Suurissa ja keskisuurissa teattereissa keski-ikä oli 46,6 vuotta, ryhmissä ja pienteattereissa 43,1 ja tanssiteattereissa 39,2 vuotta.

Linkit:

Keskiansiot teattereittain 2018 (Vos-teatterit, Suomen Kansallisteatteri)

Keskiansiot ammattinimikkeittäin 2018 (Vos-teatterit, Suomen Kansallisteatteri)


Esitystaideryhmä Oblivia vie suomalaisen metsän Detroitiin ja Chicagoon helmikuussa

Kansainvälisesti tunnetuimpiin kotimaisiin esitystaideryhmiin kuuluva Oblivia kiertää helmikuussa Yhdysvalloissa. Ryhmän Nature Theatre of Oblivia -esitys nähdään tuotantotalo Light Boxissa Detroitissa 15.-16.2. sekä nimekkäällä IN>TIME -festivaalilla Chicagossa 21.-23.2. Teoksessa Oblivia luo näyttämölle omintakeisella esityskielellään suomalaisen metsän, sen eläimet ja kasvit.

Light Box on monialainen tuotantotalo Detroitissa. Siellä Oblivia työskentelee Nature Theatre of Oblivia -esitysten lisäksi myös residenssissä uuden Verdrängen, Verdrängen, Verdrängen -teoksen parissa, jonka ensi-ilta on Theater Rampessa Stuttgartissa helmikuussa 2020. Mark Jefferyn kuratoima IN>TIME -festivaali esittelee paikallisten, kansallisten ja kansainvälisten taiteilijoiden teoksia Chicagossa 27.1.-9.3. Festivaalin ohjelmaan kuuluu esityksiä, luentoja ja näyttelyitä ympäri kaupunkia. 

Nature Theatre of Oblivian maailman ensi-ilta oli Theater Rampessa Stuttgartissa kesäkuussa 2017 ja Suomen ensi-ilta Mad House Helsingissä helmikuussa 2018. Teoksen lähtökohtia ovat kokemukset ja mielikuvat metsästä, metsän tuttuus ja vieraus, sekä metsä paikkana että mielentilana. Esitykseen kuuluu Arilyn-appilla ladattava taskuesitys. 

Nature Theatre of Oblivia -esitykset
15.–16.2. Light Box, Detroit
21.–23.2. Links Hall, IN>TIME -festivaali, Chicago

Vuonna 2000 Helsingissä perustettu esitystaideryhmä Oblivia on kehittynyt useiden vaiheiden kautta työryhmästä kansainvälisesti tunnustetuksi jatkuvatoimiseksi ryhmäksi. Oblivia tekee yhteistyötä kotimaisten ja kansainvälisten teattereiden, festivaalien, ryhmien ja taiteilijoiden kanssa ja tutkii nykyisyyttä uuden näyttämötaiteen keinoin.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Katja Tolonen
Tiedottaja 
Viestintätoimisto Röd
katja(a)rodrod.fi 
050 492 2017

oblivia.fi
www.in-time-performance.org
linkshall.org
www.lightboxperformance.org


Baltic Circle -festivaalin taiteelliseksi johtajaksi Hanna Parry

Q-teatteri ry:n hallitus on valinnut Baltic Circle -festivaalin taiteelliseksi johtajaksi Hanna Parryn vuodesta 2020 alkaen. Hän on toiminut laajasti esittävän taiteen kentällä niin kotimaassa kuin ulkomaillakin ohjelmasuunnittelun ja esitystuotannon parissa.

– Hallitus oli otettu ammatillisesti ja taiteellisesti korkeatasoisista hakemuksista. Hanna Parryn esitystaiteen virtausten laaja kotimainen ja ulkomainen tuntemus sekä suunnitelmat festivaalin toiminnan kehittämiseksi luovat hedelmällisen pohjan yhteistyölle. Lisäksi valinnassa huomioitiin taiteelliset tavoitteet ja tuotannollinen osaaminen, sanoo Annukka Pykäläinen, Q-teatteri ry:n hallituksen jäsen

Parry aloittaa tehtävässään kuluvan vuoden aikana. Toiminnanjohtajana ja taiteellisen johtajan työparina jatkaa Hanna Nyman. 

–Tartun taiteellisen johtajan tehtävään innokkaana ja inspiroituneena – on upeaa päästä suunnittelemaan sisältöä rohkealle kansainväliselle festivaalille. Kaksikymmentävuotias Baltic Circle on terävänäköinen ja vastaanottava alusta taiteelle ja yhteiskunnalliselle puheelle. Sosiaalinen oikeudenmukaisuus ja oivaltamisen mahdollisuus taidekokemuksen äärellä ovat ohjelmasuunnittelun ytimessä. Tavoitteenani on vahvistaa moniäänistä vuoropuhelua, jossa on tilaa herkille havainnoille ja radikaalille mielikuvitukselle, kertoo Hanna Parry.

Tällä hetkellä Parry työskentelee projektipäällikkönä Cirko – Uuden sirkuksen keskuksen Taiteellisen ajattelun akatemia -hankkeessa. Kansainvälistä kokemusta hänellä on mm. London International Festival of Theatre -festivaalilta Lontoosta ja American Realness -festivaalilta New Yorkista. Kotimaassa hän on aikaisemmin työskennellyt myös mm. Helsingin juhlaviikoilla ja Baltic Circle -festivaalilla tuotantopäällikkönä. Parry on valmistunut maisteriksi Helsingin yliopistosta teatteritiede pääaineenaan.

Satu Herrala jatkaa Baltic Circlen taiteellisena johtajana kuluvan vuoden loppuun ja vastaa 2019 ohjelmistosta. Q-teatterin hallituksen mukaan festivaalin ohjelmistossa on viime vuosina korostunut taide ja taiteen tekijät aktiivisina toimijoina. Herrala on tarkalla vaistolla nostanut näkyviin teoksia, jotka kohdistavat katsetta esitystaiteen merkitykseen yhteiskunnallisessa keskustelussa ja tarjonnut taiteilijoille mahdollisuuksia vuorovaikutukseen yhä laajenevan festivaaliyleisön kanssa.

– Hanna Parrylla on vankka kokemus vaativista ja monialaisista festivaalituotannoista niin teatterissa kuin julkisessa tilassakin – hän on ollut tuottamassa jopa kyyhkysten performanssia Thames-joen yllä! Hän työskentelee taiteilijoita herkällä korvalla kuunnellen ja rohkeasti visioiden. Innolla odotan Hannan ensimmäistä ohjelmistoa Baltic Circle -festivaalin juhlavuonna 2020, Satu Herrala, Baltic Circle -festivaalin nykyinen taiteellinen johtaja sanoo.

Seuraava kansainvälinen Baltic Circle -teatterifestivaali järjestetään Helsingissä 12.–17.11.2019. Ohjelmisto julkaistaan syyskuussa. Festivaalin pääjärjestäjä on Q-teatteri ry.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: 

Annukka Pykäläinen, Q-teatterin hallituksen jäsen, puh. 041 513 2334

Satu Herrala, Baltic Circle -festivaalin taiteellinen johtaja, puh. 050 326 3067

Hanna Parry, Baltic Circle -festivaalin taiteellinen johtaja 2020 alkaen, puh. 040 717 5958

balticcircle.fi

facebook.com/balticcircle

instagram.com/balticcircle


TelepART-liikkuvuustuki jatkaa laajenemistaan – uutena maana mukana Ranska

Suomen kulttuuri- ja tiedeinstituuttien myöntämä TelepART on kevyt ja ketterä tuki, jolla edistetään esiintyvien taiteilijoiden kansainvälistä liikkuvuutta ja esiintymismahdollisuuksia. Tuen tavoitteena on luoda lisää kulttuurivaihtoa Suomen ja hankkeessa mukana olevien maiden välille. Tuki laajenee Ranskaan keväällä 2019.

TelepART on ammattimaisesti esiintyville taiteilijoille musiikin, tanssin, teatterin, sirkuksen ja performanssitaiteen aloilla suunnattu liikkuvuustuki. Suomen kulttuuri- ja tiedeinstituuttien myöntämän tuen piiriin kuuluvat nyt uutena mukaan tulleen Ranskan lisäksi Alankomaat, Belgia, Irlanti, Iso-Britannia, Itävalta, Japani, Kroatia, Latvia, Liettua, Luxemburg, Romania, Saksa, Slovakia, Slovenia, Sveitsi, Unkari ja Viro.

TelepART-tukea voidaan myöntää joko suomalaisen esiintyjän esiintymiselle ulkomailla tai ulkomaisen esiintyjän esiintymiselle Suomessa. Tukea voivat hakea yksittäiset esiintyjät, ryhmät, esiintyjien edustajat kuten agentuurit sekä tapahtumajärjestäjät. Tukea myönnetään matka-, majoitus- ja rahtikuluihin, ja se voi kattaa korkeintaan 50 % projektin kokonaiskuluista. Suurin myönnettävä tukisumma on 1000 ¤ ja pienin 100 ¤. 

TelepART-haku on auki jatkuvasti, ja päätöksistä ilmoitetaan kahden viikon kuluessa hakulomakkeen jättämisestä. Englanninkieliset hakulomakkeet, hakuohjeet sekä tarkat myöntökriteerit löytyvät osoitteesta www.applytelepart.com.

TelepART-ohjelman käynnisti alunperin Suomen Benelux-instituutti vuonna 2016, tavoitteenaan edistää esiintyvien taiteilijoiden liikkuvuutta Suomen ja Benelux-maiden välillä. Toimivaksi todettu liikkuvuustuki on muutamassa vuodessa laajentunut kattamaan yhteensä seitsemän Suomen kulttuuri- ja tiedeinstituuttia ja 18 maata. Vuoden 2018 loppuun mennessä  TelepART-tukea oli myönnetty jo yli 300 esitykselle, joiden yhteenlaskettu yleisömäärä oli yli 60 000 kävijää. Yhteensä tukea on vuodesta 2016 alkaen myönnetty lähes 100 000 ¤.

Lataa tästä info-pdf TelepART-tuesta

Hae TelepART-tukea: www.applytelepart.com

 

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Yhdenvertaisuus kulttuurikentällä vammaisuuden näkökulmasta 8.2.2019, Helsinki

Seminaarissa tarkastellaan yhdenvertaisuuden toteutumista taide- ja kulttuurikentällä eri ikävaiheissa. Seminaari ja keskustelua pe 8.2.2019 klo 11-13 Eduskunnan kansalaisinfossa, Helsingissä.

Kansalaisinfo sijaitsee osoitteessa Pikkuparlamentti, Arkadiankatu 3. Sisäänkäynti on ensimmäinen, kun tullaan Arkadiankadulta Pikkuparlamentin eteen. Pikkuparlamentti on esteetön.

Yhdenvertaisuus taide- ja kulttuurikentällä edellyttää, että kaikille taataan mahdollisuudet osallisuuteen – myös henkilöille, joilla on jokin vamma tai jotka kuuluvat viittomakieliseen vähemmistöön. Osallistuminen kulttuuriin kokijana ja tekijänä on Suomen perustuslakiin kirjattu perusoikeus.

Seminaarissa tarkastellaan yhdenvertaisuuden toteutumista taide- ja kulttuurikentällä eri ikävaiheissa. Mitkä konkreettiset tekijät luovat mahdollisuuksia ja mitkä estävät? Mikä on kunkin yhteiskunnan toimijan rooli? Mitä avautuvia ja sulkeutuvia ovia vammainen taitelija kohtaa matkalla lapsuudesta aikuisuuteen? Ohjelmassa on kipinäpuheenvuoroja taiteilijoilta, paneelikeskusteluja, kansanedustajien kommentteja ja yleisökeskustelua.

Tervetuloa kuuntelemaan ja keskustelemaan!

Lue lisää Kulttuuria kaikille -palvelun verkkosivuilta: www.kulttuuriakaikille.fi/tapahtumat/yhdenvertaisuus_kulttuurikentalla_vammaisuuden_nakokulmasta

Tilaisuus lähetetään suorana striimauksen palvelun Facebook-sivujen kautta. Facebook-sivuilla jää lähetyksestä tallenne, jonka voi katsoa myös jälkikäteen.https://www.facebook.com/events/1196747700478096/

www.kulttuuriakaikille.fi

www.kulturforalla.fi

www.cultureforall.fi


22. valtakunnallinen Monologikilpailu 8.-10.2.2019, Oulu

Valtakunnallinen Monologikilpailu nähdään Oulussa, Kulttuuritalo Valveella, jo toista kertaa. Luvassa on Suomen parasta monologiteatteria. Oululaisen Akseli Klonk- teatterin johtaja Janne Kuustie toi tapahtuman viime vuonna Ouluun ja myös perusti sen aikanaan Pieksämäelle tutkimaan ja kehittämään monologitaidetta sekä nostamaan monologitaiteen arvostusta. Tapahtuma on järjestyksessään jo 22.

Tämän vuoden kilpailusarjaan haki mukaan 34 esiintyjää ja monologia, joista mukaan valittiin 16. Kilpailun voittajan valitsee teatterialan ammattilaisista koostuva raati:

  • Janne Kuustie (Monologikilpailun perustaja, Akseli Klonk-teatterin johtaja)
  • Saku Heinonen (Monologikilpailun monivuotinen järjestäjä, ohjaaja, dramaturgi, ravintoloitsija)
  • Nazia Asif (Monologikilpailun monivuotinen järjestäjä, tuottaja)
  • Anna-Mari Laulumaa (kouluttaja, ohjaaja, näyttelijä)
  • Juha Vuorinen (Kokkolan kaupunginteatterin johtaja)
  • Maria Säkö (vapaa toimittaja, teatteri- ja tanssikriitikko)
  • Ahti Ahonen (teatteriohjaaja)

Voittaja saa 3000 ¤ stipendin. Myös yleisö äänestää oman suosikkinsa kilpailuesityksistä. Ohjelmisto on kovatasoinen ja monipuolinen: mukana on useita dokumentaariselta pohjalta tehtyjä, todellisiin henkilöihin perustuvia teoksia. Ohjelmistossa on myös monologiesityksiä, joissa on monipuolisesti käytetty teatteritaiteen eri muotoja.

Näytöksiä on Valvenäyttämöllä, Valvesalissa ja Studiossa. Valveen kahvio-ravintola Konst. o. deli:ssä järjestettävillä Festivaaliklubeilla nähdään ja kuullaan tapahtuman aikana musiikkia ja performanssitaidetta.

Katso ohjelma täältä

Lisätiedot: www.akseliklonk.fi


Suomalaisen nukketeatterin päivä 11.2.

Suomen Unima, nukketeatterialan yhteistyö- ja tiedotusjärjestö juhlii perinteisesti 11.2. suomalaisen nukketeatterin päivää.  Nyt on aihetta juhlaan, sillä Suomen Unima täyttää 35 vuotta ja samalla kotimainen nukketeatteri täyttää 110 vuotta, kun Kalle Nyström perusti Marionett Teaternin Helsinkiin 1909.

Tilaisuus pidetään Helsingissä, Maria BaricCompanyn Kulttuurimyllyssä (www.kulttuurimylly.com) klo 15-16.

Juhlassa jaetaan vuoden 2018 nukketeatteriteko-palkinto ja kuullaan viime vuoden palkitun KATSOS!- -suomalaisen nukketeatterin tapahtuman (Charleville, Ranska) järjestäneen Marja Nykäsen nukketeatterin julistus vuodelle 2019.

Vuoden 2018 nukketeatteriteko

Vuoden 2018 Nukketeatteriteko- palkinto myönnetty Joutaville Nukketeatteripäiville

Lappeenrannassa on saatu kahden vuoden aikana nauttia seitsemän pientä festivaalia Joutavien Nukketeatteripäivien muodossa. Festivaalien järjestelyistä sekä taiteellisesta linjasta on vastannut Le Royal Joutava ry:n Perrine Ferrafiat. Pieni yhdistys on tuonut Etelä-Karjalan kulttuuritarjontaan huikean panostuksensa.  3.11.2016 – 3.11.2018 aikana seitsemästi toteutetut nukketeatteripäivät saivat  2250 katsojaa ja kuulijaa, toivat Lappeenrantaan nukketeatterin ammattilaisia ympäri Suomea sekä kasvattivat uutta yleisöä nukketeatterille.

Joutavat Nukketeatteripäivät oli sarja lyhyitä festivaaleja, jotka juhlivat suomalaista nukke- ja esineteatteria sekä visuaalista teatteria. Festivaalit laajensi Etelä-Karjalan teatteri tarjontaa ja kasvatti nukke-, esine- ja visuaalisen teatterin näkyvyyttä Etelä-Karjalassa tarjoamalla teatterinäytöksiä, elokuvanäytäntöjä ja luentoja. 

 Voi sanoa, että nukke-, objekti-, ja visuaalinen teatteri ei ole enää tuntematon lappeenrantalaisille. Festivaali on tuonut esiin uutta esittävää taidetta ja hälventänyt vanhoja tahmeita ennakkoluuloja, joita nukketeatteriin liittyy. Joutavat nukketeatteripäivät ovat olleet projekti joka juhlii nukke-, esine- ja visuaalisen teatterin luomisvoimaa.

Joutavat Nukketeatteripäivät kutsuivat yleisön ottamaan osaa innostavaan ja valloittavaan kokemukseen, astumaan tuntemattomaan ja saamaan virkistävän näkökulman siihen, mitä esittävä taide voi olla. Tapahtumat toteutettiin suurella sydämellä, taiteellisesti korkealaatuisella ohjelmistolla.  Joutavien nukketeatteripäivien yksi ydin on ollut tehdä yhteistyötä Lappeenrannan eri taide- ja kulttuuritoimijoiden välillä. Mukana on kulkenut Lappeenrannan Kaupunginteatteri, Etelä-Karjalan museo, Lappeenrannan  taidemuseo, Taidekoulu Estradi, Kulttuuritila Nuijamies sekä Satamatie 6 ja Ravintola Old Cock.

Suomen Unima haluaa nostaa esiin Joutavat Nukketeatteripäivät merkittävänä alueellisena taidetekona ja kiittää tinkimättömiä taiteilijoita jotka näkevät mahdollisuuksia siellä, missä monet huomaavat vain esteitä. Kauan eläköön nukketeatteri ja sen tinkimättömät tekijät! Iloa ja ihmeitä kaikkialle, joka kolkkaan!

Helsingissä 11.2.2019

Suomen Unima

Lisätiedot: Suomen Unima ry, puheenjohtaja Aapo Repo 050-3094004, aapo.repo(a)gmail.com

www.unima.fi

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Harrastajateatterikesä 16.-18.8.2019, Jyväskylä | Haku 12.3.2019 mennessä

Hakuaika tapahtumaan on nyt auki ja päättyy 12.3. Hakulomake löytyy täältä.

Valinnat tehdään huhtikuussa ja ohjelmisto julkaistaan toukokuun alkupuolella. Vuoden 2019 ohjelmiston valitsee ohjaaja Anssi Valtonen. Tapahtuman raati julkaistaan myös pian!

Lisätietoja: www.harrastajateatterikesa.fi

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


Ibsen Scholarship 2019 | Deadline April 30, 2019

Looking for funding for your performing arts project?

Ibsen Awards are announcing Ibsen Scholarships 2019 and offers funding for theatre performances world-wide.

The Scholarships are awarded projects that are innovative, act as incentives for critical discourse and are based on one or more of Henrik Ibsen’s plays.

Who can apply?

Individual artists, theatre companies, organizations and institutions. 

Application deadline for the Ibsen Scholarships is April 30 2019.

The scholarship program amount to a total of  NOK 2.000.000,-. (Approx. Euro 202.000,- /USD 229.000,-).

For further information, statutes and application form, visit our website Ibsen Awards.

The Ibsen Scholarships were initiated  by the Norwegian government and will be handed out for the 10th time in 2019.

The winners of the Ibsen Scholarships 2019 will be presented at the Ibsen Awards Festival October 23. and 24. at Teater Ibsen in Skien, Norway. 

Follow us on Facebook and Instagram for more updates!

Find out more!


European Cultural Foundation: New Action Grants | Apply now

We are looking for your projects that breathe new life into European democracy. Apply now for our action grants!

The European Union is an open and free society. A place we created together and where Europeans have lived peacefully for almost 75 years. A place that guarantees freedoms for which many others around the world are fighting. 

But we are facing a newly divided Europe. A new kind of polarisation threatens the gains of decades of European cooperation. New levels of inequality erode the social fabric of our societies. Culture and identity are misused to divide communities.

Do we really want to watch this happen?

It's time to act! We want your projects that make Europe resilient, make it better, provide resistance.

This new call is permanently open as of February 2019 until the available budget has been spent. We select projects on a rolling basis, meaning: first come, first serve.

Find out more & apply now!


twitter.com/tinfotweets
 

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.