16.02.2017

TINFO-tiedote 6 / 16.2.2017

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTTERIIN 

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KOULUTUKSIA

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TYÖPAIKKOJA 

MUITA ILMOITUKSIA 

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTTERIIN  

Itsenäisyyden juhlavuonna Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) tekee mikropistoja itsenäisen Suomen teatterivuosiin. Mikropistot ilmestyvät viikoittain TINFO-tiedotteessa käyden läpi vuoden, pari kerrallaan, jotta joulukuussa päästään vuoteen 2017.  

1928

Eino Jurkka, kolmenkympin kieppeillä oleva nuori mies on kiinnitetty myös Viipurin Näyttämölle näyttelijäksi vuonna 1925 ja pian teatterin johtoon. Eino Jurkalla on ennen johtajanpestiään jo kertynyt kokemusta näyttelijänä Kaarle Halmeen kiertueelta, Turun Casino-operetista ja Kansan Näyttämöltä sekä Oulun Työväen Näyttämöltä, sieltä johtajana.

Jurkka panee tuulemaan, hänellä on liikemiesvainua, hän on manageri ennen aikojaan. Hän keksii myydä mainoksia teatterin esirippuun. Yhdessä Aku Korhosen kanssa Jurkka on perustanut myös yksityisen näyttämöopiston. Viipurin seurapiirejä Jurkka ei miellytä. Teatterinjohtajan paikka menee ajan tapaan jälleen vaihtoon, ja Eino ja Emmi Jurkka siirtyvät näyttelijöiksi Turkuun.

1927

Kriitikosta teatterinjohtajaksi siirtynyt nuori Eino Salmelainen on ehtinyt kylmiltään harjoitella ohjaamista Tampereen Teatterissa kaksi vuotta. Alkutaival on vaivalloista. Näyttelijät ja johtaja joutuvat törmäyskurssille, kaikenlaista kahnausta ja klikkiytymistä on ilmassa. Johtokunnan usko nuoreen johtajaan ei kuitenkaan horju.

Erityisolosuhdetta riittää. Kieltolaki jatkuu, teatterin puvusto on ”pirtupyhättö”, jossa näyttelijät purkavat esitysten paineitaan, ja juopottelu haittaa työntekoakin. Vuoden 1927 alussa Salmelainen ohjaa uuden tekstin Bulvaani. Sen satiiri kohdistuu sorsa- ja naisjahdissa viihtyviin miehiin. Eroottiseksi bulvaaniksi palkattu ylioppilas toteuttaa naisten suloisen koston. Esitys on liikaa tamperelaisyleisölle, nyt on yleisökahnauskin valmis. Teatteria syytetään liian vapaamieliseksi, vaikka Salmelaisesta teos näyttää jopa kilttiä ajankuvaa. 

”Jos totuus pelottaa, ei voi mitään”, puolustelee teatterinjohtaja ohjaustaan Aamulehdessä.

Aiemmin ilmestyneet Mikropistot ja lähdeluettelo

Katso myös Teatterien esityksiä, tapahtumia ja hankkeita juhlavuodelle 2017

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA 

Kaupunginteattereiden puolustuspuhe

Saksassa käydään kaupunginteatteridebattia. Kiinteiden, omaan paikkaansa juurtuneiden ja niiden todellisuuksista ammentavien kaupunginteattereiden maassa ei ajatus liikkuvista vierailuteattereista ota noin vain tulta. Kulttuurisosiologi ja useiden kulttuuri-instituutioiden konsultti Dieter Haselbach vaati teoksessaan Kulttuuri-infarkti (der Kulturinfarkt) joitain vuosia sitten järjestelmän saattamista uuteen uskoon ja kaupunginteattereiden muuttamista vierailuteattereiksi. Haselbachin managerialistiset perustelut  ja kontekstia vailla olevat kannattavuuslaskelmat eivät kaikkia vakuuttaneet.

Nyt Nahckritikin palstoilla Christian Rakow argumentoi kaupunginteattereiden puolesta  analyyttisessä, runsaasti konkreettisia havaintoesimerkkejä tarjoavassa kirjoituksessaan. Kirjoitus synnyttää pienen myrskyn. Viitisenkymmentä kommenttia. Hieman päälle nelikymppinen Rakow antaa tuta parikymmentä vuotta vanhemmalle Haselbachille.

Mistä Rakow sitten kirjoittaa? Hänelle kaupunginteatterit edustavat kansalaisyhteiskunnan ydintä.  Juuri kaupunginteattereissa on mahdollisuus käydä paikallista keskustelua, omassa kaupungissa omien yleisöjen kanssa.  Ne sykkivät omien yhteisöjensä kanssa samaan tahtiin ja kääntävät ilmi- ja piilotajuisen poliittisen näyttämön kielelle tavalla johon yleisöt voivat samastua. Rakowin mukaan kaupunginteatterit eivät ole pelkästään yhteisöllisiä vaan juuri ne kasvattavat ymmärrystä erilaisista esteettisistä ja kulttuurisista arvoista ja normeista.

Kohti uutta rahoitusmallia  

Suomalaisen kulttuurirahoituksen uudistuksen välietappi on saavutettu. Työryhmän ja koko osallistavan prosessin työn tulokset on tiivistetty kahdeksaksi teesiksi ja neljäksi rahoituksen periaatteeksi. Teesit ja periaatteet tulevat ohjaamaan seuraavaa vaihetta, josta OKM:llä on vetovastuu. Esittely on kuultavissa tästä taltioinnista ja luettavissa verkkojulkaisusta.

Rahoitusta halutaan tarkastella yhtenä kokonaisuutena. Tämä yhden luukun periaate pitäisi sisällään sekä laskennallista että harkinnanvaraista rahoitusta. Teattereiden rahoitus tulisi siis olemaan yhdistelmä laskennallista ja harkinnanvaraista rahoitusta. Järjestelmän olisi tarkoitus kannustaa uusiin toimintamalleihin ja mahdollistaa vaihtuvuutta. Tavoitteena olisi myös monivuotinen rahoitus mikä edistäisi pitkäjänteistä suunnittelua.

Uusi järjestelmä toisi mukanaan myös laadun arvioinnin. Rahoituskelpoisuutta arvioitaisiin siis määräajoin.  Järjestelmän on siis tarkoitus kannustaa myös taiteelliseen, johtamisen ja organisaation laatuun.

Tarkoittaisiko tämä samankaltaista melkoisen raskasta ja kallistakin systeemiä kuin yliopistoilla – auditointia, itsearviointia?  Kuulemma ei! Uudistustyön esittelyssä korostettiin, ettei laatu ole tiivistettävissä numeroihin ja että arvioinnin olisi tapahduttava vailla genreintohimoja.

Pysyvät paikalliset toimijat säilyvät edelleen kivijalkana, mutta niiden rinnalla olisi vierailu- ja kiertuetoimintaa tai muuta yhteistoimintaa.

Rahoitusuudistuksen seuraavat askeleet

Kesäkuussa olisi tarkoitus kokoontua yhdessä tarkastelemaan sitä, miten periaatteita on saatu siirretyksi ehdotusten tasolle. Lokakuun lopun jälkeen luonnos mallista olisi tarkoitus luovuttaa ministerille, joka päättää jatkosta. Jos normaalisti edetään, niin tuossa vaiheessa luonnos lähetetään lausuntokierrokselle ja tämän kierroksen jälkeen viimeistelyvaiheeseen ja eduskuntaesittelyyn.

Sitten kun mallista on olemassa edes jonkinlainen alustava käsitys, voidaan ryhtyä arvioimaan myös vaikutuksia. Tässä lainsäädännössä pyörii rahaa 100 miljoonaa – ei siis mikään pikkujuttu – ei myöskään tuo vaikutusten arviointi.

OKM:n verkkosivuilla lisätietoa.

Vetoomus vos-puheteattereille

TINFO on hiljan lähettänyt selvityspyynnön kaikille vos-puheteattereille. Teatterikorkeakoulun ja Tampereen yliopiston pyynnöstä selvitämme sitä, keitä ja millaisin koulutustaustoin vos-teatterit ovat viimeisen kymmenen vuoden näyttelijöitä kiinnittäneet toistaiseksi voimassa oleviin ja määräaikaisiin työsuhteisiin. Lisäksi selvitetään vierailijatehtäviä kuluvalta näytäntövuodelta.

Tiedän, että selvityspyyntö tulee pahimpaan mahdolliseen aikaan. Pahoittelen järkyttävän kireää aikataulua. Pahoittelen myös pienoista viivytystä ennen kuin kysely saatiin liikkeelle. Tällä tiedolla on laajempaa merkitystä, ei koulutuskilpajuoksun merkityksessä, vaan aidosti selvityksenä siitä, keitä teattereihin on viimeisen kymmenvuotiskauden aikana otettu töihin. Kiinnostavaa, miten kysyntä ja tarjonta kohtaavat toisensa eri tavoin eri teattereissa. Toisissa on kovaa tunkua vakansseille, toisissa ei.

Tomppa ja Tove

Tom of Finland musiikkiteatterina Turun kaupunginteatterissa ja Tove Svenska Teaternissa. Teatteri-Suomi100 hehkuu sateenkaaren väreissä!  Ei yhtään turhaa, että taiteilijaelämäkertoja näyttämöllistetään.

Nyt on kyseessä kaksi suurin piirtein itsenäisen Suomen ikäistä, keskenään saman ikäpolven taiteilijaa ja ikonia. Heidän elämänkaarensa ja kansainväliseen maineeseen kohonneet taiteilijauransa asettuvat nyt rinnastusten ja keskenään vertailtaviksi. Toisaalla on homoeroottisen taiteensa salassa tehnyt nimimerkin taakse piiloutunut taiteilija, toisaalla muumien äiti, kuvataiteilija, kirjailija.

Tom of Finland soveltuu koreografiaksi ”Mä panen paperilla miehet nauttimaan”.  Tom of Finlandissa on seksuaalienergiaa vapauttava sävy, se julistaa itsensä toteuttamisen ja seksuaalisuuden iloa. Koreografia näyttää fantastiset miesruumiit ja tuo ne häpeilemättömän katseen kohteiksi. Nahka- ja uniformufetisismi, machohomokulttuurin nahkaskeneä – kiitos Tuomas Lampiselle. Turun Touko Laaksonen (Olli Rahkonen) ja kaikki muut osaavat laulaa ja tanssia. Tom of Finlandin voima on miesyhteisössä, yhteisöruumiin liikkeessä.

Herkistyin lihalle ja lihaksille jo Wäinö Aaltosen museon Tom of Finland -näyttelyssä, jossa saattoi nähdä, miten taiturimaisella hyper- tai fotorealismilla Touko Laaksonen sai valot ja varjot leikkimään miehen iholla. Mapplethorpe ennen Mapplethorpea. Pieni yksityiskohta. Touko Laaksonen piirtää tukkimiehet maailmankartalle, Wäinö Aaltosen museossa voi nähdä kansallis-normatiivisen Aaltosen version tukkimiehestä.

Tovessa puolestaan hienot näyttelijät, Alma Pöysti ja Ylva Ekblad ruumiillistavat katkelmia nuoren ja ikääntyvän Toven elämästä. Tämä dramaturgia ei onneksi ponnista nimihenkilön lapsuudesta. Se alkaa ikääntyvän kirjailija-Toven kriisistä Klovharun saarella äidin kuoltua ja siirtyy sitten nuoreen Toveen. Nuori kuvataiteilija lähtee maalaamaan freskoa kotkalaiseen lastenkotiin. Näin näkökulmat lomittuvat.

Koko muumimaailma on utopia perheestä tai yhteisöstä ylipäätään. Ajattelen Toven novelleja. Ajattelen piilossa oloa ja avoimuutta.  Ajattelen ikääntyvän parin arkisenhellää rakkautta. Verkkokalvolle jää nuori Tove, joka joraa ja joraa. Käsittämättömän kevyt liike, jonka olemme nähneet Harun dokumentissa ja jonka nyt toteuttaa Alma Pöysti. Jäin nälkäiseksi merelle ja vapaalle liikkeelle.

Mindfuckia Takomossa

”Helvetti on toiset ihmiset”.  Anna Viitala ja Kauheiden lasten työryhmän esitys Takomossa on ihana sekasikiö: kauhua, scifiä ja surrealismia, Cocteauta, Beckettiä ja David Lynchiä – samassa klaustrofobisessa tilassa ja äänimaailmassa. Mitä ajan ulottuvuuksissa tapahtuu?  Spuugia. Tässä ei tiedä yhtään, mitä tapahtuu seuraavaksi, ja mitä tapahtui pizzalähetille. Minulle tämä esitys toimi mindfuckina. Jee!

En olisi tässä

Irakilainen Bakr Hasan kirjoittaa siitä, mitä on seurata kutsumustaan. Puheenvuoro on osa #En olisi tässä-kampanjaa, jossa helmikuussa kirjoitetaan sananvapaudesta. Kannattaa lukea.

Missä suomenkieliset teatterit? Ottakaa Viiruksen haaste vastaan

Teatteri Viiruksen haasteeseen lukea turvapaikkapäätöksiä 1.3.2017 on vastannut toistaiseksi vain ani harva suomenkielinen teatteri. Haloo! Lue lisää ja ilmoittaudu.

Valolinnaan Espoon Matinkylään

Ensi lauantaina Matinkylä 7:ssä toteutetaan Valolinna. Kerrostalon asukkaat valaisevat ikkunansa värein ja valoin. Lisäksi Asukastalo Kylämajan ikkunoista voi katsoa nukketeatteritaiteilija Roosa Halmeen ohjaamaa varjoteatteriesitystä. Aionpa mennä.

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE

Ilmoita kesäteatterisi ensi-illat TINFO-verkkosivuille

Vaikka pakkaset paukkuvat, TINFO kääntää vähitellen katseen kohti kesää. TINFO kerää listaa verkkosivuilleen kesän 2017 kesäteatteriesityksistä (www.tinfo.fi/fi/Ensi-iltoja). Tarvitsemme tietojen päivittämiseen seuraavat tiedot: 

  • Kesäteatterin nimi 
  • Lyhyt esittelyteksti 
  • Yhteystiedot (osoite, kunta, maakunta, verkkosivut, puhelinnumero, sähköposti) 
  • Esityksen nimi ja ensi-illan päivämäärä 
  • Tekijät: käsikirjoittaja, dramaturgi, ohjaaja, muu työryhmä 
  • Muita tietoja: onko esitys kotimaisen tekstin kantaesitys, suunnattu lapsille ja/tai nuorille, musiikkiteatteria tms.? 

Ensi kesän teatteriensi-iltoja löytyy jo tietokannastamme. Systemaattinen päivitystyö esitysten keräämiseksi aloitetaan myöhemmin keväällä, mutta ensi-iltoja kannattaa ilmoittaa meille heti, kun ne varmistuvat. Vuoden 2016 osalta saimme kasaan mahtavat 401 kesäteatteriesitystä!

Ilmoita kesäteatterisi tiedot osoitteeseen tinfo(a)tinfo.fi.


Teatterilaisen muistikirjan tilaajalle TINFO News -lehti

Tilaamalla Teatterilaisen muistikirja ja kalenterin saat vapaavalintaisen TINFO News -numeron.

TINFO News on lehti suomalaisesta teatterista, näytelmistä ja taiteilijoista. Lehdet ovat englanniksi eri teemoilla:

  • Sustainability, Resiliance and Performance Utopias  
  • Performance Design 
  • New Modes of Authorship 
  • Theatre and Ecology 
  • Writing for the Stage 
  • Situated Performances and Performers

Lisäksi TINFO News -lehteä on saatavilla venäjäksi ja saksaksi:

  • Novosti TINFO – мысли и звуки финского театра  
  • TINFO News – Beständigkeit, Nachhaltigkeit und Performance-Utopien 

Lehteä saavat normaalisti ulkomaiset teatteriammattilaiset, joiden kanssa TINFO tekee yhteistyötä. Nyt tarjoamme Teatterilaisen muistikirjan ostajalle tilaisuuden saada itselleen tätä luettavaa painettuna lehtenä. Tarjous on voimassa helmikuun 2017 loppuun.

Mikä numeroista kiinnostaa juuri sinua? 

Teatterilaisen muistikirja ja kalenteri 2017 tilattavissa TINFO-verkkokaupasta (17 ¤ / 13  ¤ + postikulut). Muista kirjoittaa tilauksen viestikenttään valintasi. Yksi lehti / tilaus.

Voit tehdä tilauksen myös sähköpostilla tinfo(a)tinfo.fi


Teatteriuutisia Suomesta maailmalle 

TINFO tuottaa uutisia ja välittää alan tapahtumatietoja kansainvälisille teatteriammattilaisille. Otamme vastaan tiedotteita ulkomaan vierailuista ja muista kansainvälisistä hankkeistanne. 

Seuraava kansainvälinen uutiskirjeemme on englanninkielinen e-News, joka ilmestyy tiistaina 21.2.2017 
 
Uutiskirjeet ovat yksi kanava kansainvälisessä viestinnässämme. 

Kevään 2017 kansainvälisten uutiskirjeiden ilmestymisajat ja aineistopäivät 

  • TINFO Newsletter | Theater aus Finnland: ti 28.2. → ti 21.2.2017 
  • TINFO e-Nytt: ilmestyy ti 7.3. → ti 28.2.2017

Pysy kärryillä -- tilaa TINFO-uutiskirjeet!


#munteatteri 2017 lähestyy: Muista ilmoittaa teatterisi mukaan!

Suosittu sosiaalisen median kampanja #munteatteri / #minteater tekee paluun. Maaliskuu 2017 on teatterikuu! 

Tervetuloa osallistumaan ja jakamaan kokemuksia teatterista koko maaliskuun ajan. Voit ilmoittaa oman teatterisi, ryhmäsi tai muun yhteisösi mukaan tästä ilmoittautumislinkistä

Lisätietoa ja materiaalia teatterisi käyttöön suomeksi ja ruotsiksi löydät verkkosivuilta www.tinfo.fi/fi/munteatteri

#munteatteri nyt myös Facebookissa! Tykkää, tutustu ja kutsu ystäväsikin mukaan!

Lehdistötiedote 16.2.2017: Maaliskuu on teatterikuu

UUTISIA

Vuoden Teatteri 2017 - palkinnon finalistit on valittu 

Suomen Teatterit ry:n Vuoden Teatteri 2017 -kilpailun finalisteiksi on valittu Arja Tiili Dance Company, KOM-teatteri, Kuopion kaupunginteatteri sekä Riihimäen Teatteri.

Finalistiperustelut: 

Arja Tiili Dance Company on koreografi ja tanssija Arja Tiilin luotsaama ryhmä, joka tuottaa laadukkaita, omalaatuisia ja rohkeita teoksia. Ryhmän tuotannoissa yhdistyvät luovasti erilaiset etniset ja kulttuuriset taustat, monipuolinen osaaminen sekä taiteenlajit ja tyylit. Tanssitaiteilija Arja Tiili on laittanut alulle Break the Fight! Breikkaa koulukiusaamista vastaan-hankkeen vuonna 2014. Ohjelma taistelee breikkaamisen avulla koulukiusaamista vastaan antaen lapsille ja nuorille mahdollisuuksia tehdä, onnistua ja liikkua yhdessä.

KOM-teatteri on syntynyt palosta vaikuttaa yhteiskuntaan ja tehdä korkeatasoista, taiteellisesti kunnianhimoista ja monimuotoista teatteria. Teatteri on käynyt läpi onnistuneen sukupolvenvaihdoksen, joka siirsi vahvan perinteen ja tradition rakentaneen teatterin uuden sukupolven tekijöille, säilyttäen sekä historialliset juurensa että auraten tietä uusille sisällöille, tekijöille, tekemisen tavoille, ja uusille yleisöille.

Kuopion kaupunginteatteri tekee laadukasta ja innostavaa perustyötä uudella otteella, mikä näkyy myös ulospäin. Kuopiolaiset ovat selvinneet taantuman aikaisesta isosta peruskorjauksesta ihailtavasti menettämättä visiotaan taiteellisista sisällöistä ja laadusta. Teatterin ohjelmistossa on paljon uutta kotimaista draamaa. Lisäksi teatteri tekee kiinnostavaa ja innovatiivista yhteistyötä monen alueensa toimijan kanssa. 

Riihimäen Teatteri on ihailtava kamppailija, joka tekee tinkimätöntä työtä haastaen ohjelmistollaan ympäröivien kaupunkien isoja teattereita tiukasta taloustilanteesta huolimatta. Teatterin taiteellinen taso on korkea ja he ovat lähteneet rohkeasti uusimaan konseptiaan osoittaen ketteryyttä myös maakunnallisesti aloittaessaan yhteistyön kuopiolaisen Tanssiteatteri Minimin kanssa.

Vuoden Teatteri 2017 -palkinnon saajan valitsee eduskunnan sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Tuomo Puumala. Apuna esiraadissa toimivat lisäksi Teatteri Telakan tuottaja Pertti Huovinen, Tanssin talo ry:n toiminnanjohtaja Hanna-Mari Peltomäki, Temen puheenjohtaja valosuunnittelija, lavastaja Kalle Ropponen ja STEFI:n toimitusjohtaja Tommi Saarikivi.

Palkinto jaetaan Maailman Teatteripäivänä 27. maaliskuuta järjestettävässä Thalia-juhlassa Kansallisteatterin Lavaklubilla Helsingissä. Suomen Teatterit ry on jakanut Vuoden Teatteri –palkintoa ansioituneelle alan toimijalle vuodesta 1997 alkaen.  

Lisätietoa kilpailusta  

Lisätietoja:

Suomen Teatterit ry:n järjestöasiantuntija Hanna-Reetta Schreck 
puh. 09 2511 2150, hanna-reetta.schreck(a)suomenteatterit.fi 

www.suomenteatterit.fi


Väitöstutkimus kehittää nykyaikaista psykofyysisen näyttelemisen mallia 

Hannu Tuiskun väitöstutkimus tarkastelee kokonaisvaltaisesti ruu­miillisten näyttelemisen harjoittelutapojen ominaislaatua ja etiikkaa sekä niiden käyttöä jatkumossa, joka ulottuu nuorten teatteriopetuksesta ammattinäytte­lijöiden harjoitteluun. Tuisku tutkii psykofyysisen näyttelijäkoulutuksen perinnettä Suomessa ja muualla maailmassa ja pohtii sen käyttöä nuorisoteatterissa. Tuisku näkee nuorten teatteriopetuksessa tarpeen kokonais­valtaisen ruumiillisille näyttelemisen harjoittelutavoille vaihtoehtona perintei­sille harjoittelutavoille. Samalla hän korostaa, että näitä traditioita tulee arvioida kriittisesti ja perinpohjaisesti ennen soveltamista ja että henkilökohtaisen kasvun näkökulma on tärkeää ottaa huomioon harjoittelua suunniteltaessa. Tutkimus kehittääkin nykyaikaista, eettisesti kestävää psykofyysisen näyttelijän harjoittelun mallia. 

Tutkimus pohjautuu sekä Tuiskun omaan työhön teatteripedagogina ja ohjaajana että laajaan haastattelumateriaaliin. Mukana on kirjallisia kyselyitä suomalaisille ja saksalaisille lukioikäisille nuorille, ammattinäyttelijöiden – Jouko Turkan entisten oppilaiden - haastatteluja sekä nykypäivän näyttelijäopiskelijoiden haastatteluja. 

Hannu Tuisku on teatterintutkija, teatteripedagogi ja -ohjaaja. Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa hän on vuodesta 2008 ollut mukana Näyttelijäntaide ja nykyaika -tutkimusprojektissa, jossa on luonnosteltu Jouko Turkan pedagogiikan pohjalta nykyaikaista, eettisesti kestävää psykofyysisen näyttelijän harjoittelun mallia.  

Tutkimukseen sisältyvät artikkelit on julkaistu kansainvälisissä vertaisarvioiduissa julkaisuissa.  

Väitöstutkimus DEVELOPING EMBODIED PEDAGOGIES OF ACTING FOR YOUTH THEATRE EDUCATION - Psychophysical actor training as a source for new openings tarkastetaan julkisesti (englanniksi) perjantaina 24. helmikuuta 2017 klo 12 Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa (Auditorio 1, Haapaniemenkatu 6, Helsinki). Vastaväittäjinä ovat PhD, ohjaaja, professori Cecilia Lagerström (University of Gothenburg) ja PhD, professori Jonathan Pitches (University of Leeds/PCI). Kustoksena toimii taiteellisen tutkimuksen professori Esa Kirkkopelto. 

Väitöstutkimus on nähtävänä 10 päivää ennen väitöstilaisuutta Teatterikorkeakoulun kirjastossa. Väitöstutkimus on julkaistu Teatterikorkeakoulun Acta Scenica -sarjassa ja sitä voi ostaa kirjastosta väitöstilaisuuden yhteydessä. Tilaisuuden jälkeen kirjan voi ostaa kirjastosta, tilata verkon kautta tai s-postitse: lib.teak(a)uniarts.fi tai lukea pdf-muodossa osoitteessa helda.helsinki.fi/teak.


Merja Pennanen aloittaa yhteisötaiteen läänintaiteilijana

Teatteritaiteen maisteri Merja Pennanen aloittaa yhteisötaiteen ja osallistavien menetelmien läänintaiteilijana Taiteen edistämiskeskuksessa (Taike) maaliskuussa. Pennanen työskentelee Pohjois-Karjalan alueella.

Merja Pennasen tehtävänä on tuoda yhteisötaiteen menetelmät laajemmin tunnetuksi sekä yhdistää näiden palveluiden tarjoajat ja ostajat. Pennanen työskentelee Taiken taiteen käytön ja hyvinvoinnin kehittämisohjelmassa.

”Yhteisötaiteen avulla muun muassa taidelaitokset voivat kohdentaa toimintaansa uusille yleisöille, ja taidelähtöiset menetelmät soveltuvat niin sosiaali- ja terveyspalveluiden kuin kaupunkiympäristön suunnittelun käyttöön. Hyvinvoinnin edistämisessä osallistamisella on entistä tärkeämpi merkitys", toteaa Taiken johtaja Minna Sirnö.

Merja Pennasen on valmistunut teatteri-ilmaisun ohjaajaksi Stadiasta sekä teatteritaiteen maisteriksi Teatterikorkeakoulusta. Yhteisötaiteen ja osallistavien menetelmien käytöstä hänellä on kokemusta niin esittävien taiteiden vapaalta kentältä kuin maakuntateattereista. Hän on toiminut Joensuun kaupunginteatterissa yhteisötaiteilijana sekä Rovaniemen kaupunginteatterin alueteatterikuraattorina. 2000-luvun alkuvuosina hän oli perustamassa Teatteriosuuskunta ILMI Ö:tä, jonka toiminta keskittyy yhteisötaiteen hankkeisiin sekä osallistavien ja soveltavien menetelmien käyttöön.

Yhteisötaiteen ja osallistavien menetelmien läänintaiteilijan tehtävää haki 28 henkilöä. 

Läänintaiteilijat edistävät taidetta Taiken kehittämisohjelmien ja projektien asiantuntijoina. Tehtävät voivat olla alueellisia, alueiden yhteisiä tai valtakunnallisia. Työ rahoitetaan veikkausvoittovaroista. Vuonna 2017 Taikella on 40 läänintaiteilijaa.

Lisätietoja: 

Erityisasiantuntija Hanna Susitaival, Taiteen edistämiskeskuksen Joensuun sivutoimipiste, p. 0295 330 910 hanna.susitaival(a)taike.fi 

Johtaja Minna Sirnö, minna.sirno(a)taike.fi


Taike jakoi 412 000 euroa hyvinvoinnin edistämiseen taiteen ja kulttuurin keinoin 

Suurimmat avustukset menivät näyttämötaiteelle ja tanssitaiteelle. Näillä aloilla hyvinvointia edistävä toiminta on jo vakiintunutta ja kysyttyä.

Suurin avustus oli 45 000 euroa, ja sen sai Q-teatteri näyttelijöiden palkkaamiseen Espoon sosiaalitoimeen. Hankkeen kohteena ovat lastensuojelun ja aikuissosiaalityön asiakkaat, työntekijät ja yhteiskumppanit.

Tanssitaiteen tuki ry / Itäisen tanssin aluekeskus sai 40 000 euroa yhteisöissä toimivien taiteilijoiden työhyvinvoinnin kehittämiseen. Taiteilijat ovat usein väliinputoajia työhyvinvointiin liittyvissä asioissa.

Suomen Näyttelijäliitto ry sai 40 000 euroa valtakunnalliseen koulutushankkeeseen, jossa näyttelijöitä koulutetaan soveltamaan ammattitaitoaan monialaisemmin. 

Muissa tukea saaneissa hankkeissa kehitetään muun muassa ääni- ja valotaiteen avulla malli hyvälle ääniergonomialle, toteutetaan tanssitaiteen taiteilijaresidenssitoimintaa hoivalaitoksessa, ja kehitetään seniorikonserttijärjestelmää vanhusten asumisyksikössä.

Nuorisokotilapsia voimaannutetaan oman asunnon sisustamissuunnittelun avulla, ja asunnottomille ja toteutetaan elokuvaprojekti. Myös taidelainaamon ja sairaalanvälistä yhteistoimintaa kokeillaan. 

Avustuksella maksetaan pääosin taiteilijoiden palkkoja ja materiaalikustannuksia.

Taike sai yhteensä 128 hakemusta. Kulttuuri- ja taidealan hakijoita oli 85. Muut hakijat olivat sosiaali- ja terveysalalta tai kuntatoimijoita ja yhdistyksiä. Hakemuksia tuli eniten Uudeltamaalta, Pirkanmaalta, Varsinais-Suomesta ja Lapista. Muista maakunnista hakemuksia tuli vähän. Nyt avustettava toiminta ulottuu 13 maakunnan alueille eri puolille Suomea. 

Avustuksen sai 26 toimijaa 11 eri taiteen alalta. Avustuksen suuruus vaihteli 2300 eurosta 45 000 euroon. Haetut summat olivat edellisvuotta suurempia. Apurahat maksetaan veikkausvoittovaroista. 

Valtionavustukset taiteen hyvinvointivaikutuksien edistämiseen 2017

Lisätiedot:
erityisasiantuntija Johanna Vuolasto, Taiteen edistämiskeskus (Taike), p. 0295 330 870, johanna.vuolasto(a)taike.fi


OKM: Kulttuurin rahoitusjärjestelmän uudistus etenee

Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen asetti elokuussa 2016 asiantuntijatyöryhmän pohtimaan museoiden, orkestereiden ja teattereiden - mukaan lukien tanssi ja sirkus - rahoitusjärjestelmän uudistamista. Syksyn aikana käyty keskustelu on kiteytetty teeseiksi ja rahoituksen periaatteiksi, jotka ohjaavat uudistustyön toista vaihetta.  
 
Asiantuntijatyöryhmän suositukset rahoituksen periaatteiksi pohjautuvat teeseihin. Teesit kuvaavat asiantuntijatyöryhmän muodostaman taide- ja kulttuuripoliittisen tavoitetilan. Teesit perustelevat muutostarpeita, mutta eivät sellaisenaan ota kantaa rahoitusjärjestelmän yksityiskohtiin. 

Asiantuntijatyöryhmän jäsenet edustavat monipuolisesti kulttuurikentän eri toimijoita ja vaikuttajia. Asiantuntijaryhmän tehtävänä oli syksyn aikana muodostaa kokonaiskuva museoiden, orkestereiden ja teattereiden rahoituksesta.  
 
Sitran roolina on ollut tuoda prosessiin fasilitointiosaamista. Sitra vastasi syksyllä työn etenemisestä, viestinnästä ja taide- ja kulttuurikentän osallistamisesta uudistustyöhön.   
 
- Olen erityisen iloinen siitä, että osallistava ja vuorovaikutteinen työtapa on ottanut koko toimijakentän mukaan. Tästä kiitos kuuluu puheenjohtaja Jaakko Kuusistolle ja koko työryhmälle, joka avoimin mielin ja sitoutuneesti on lähtenyt mukaan tähän urakkaan. Kiitos myös Sitralle, jonka riippumattomuus ja vahva osaaminen on avannut uutta ajattelua ja antanut työhön ryhtiä, sanoo opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen.   
 
- Kulttuurikentän yhdessä työstämien teesien kanssa on helppo olla samaa mieltä: Elinvoimainen taide, kulttuuri ja kulttuuriperinnöstä huolehtiminen ovat sivistysvaltion tunnusmerkkejä, ja oikeus niihin kuuluu kaikille. Kulttuurilaitoksilla on palveluiden ja sisältöjen tuottajina merkittävä rooli, ja niiden rahoittaminen kuuluu valtion perustehtäviin. Uudistuksiin kannustaminen ja laadusta palkitseminen ovat tärkeitä elementtejä kulttuurin rahoituksessa, ministeri sanoo.  
 
Osaavien tekijöiden merkitys vaikuttavan ja laadukkaan toiminnan syntymisessä on keskeinen. Toimintaympäristön muuttuminen sekä taiteen tekemisen ja kulttuuriperinnön monimuotoisuus tulee tunnistaa nykyistä paremmin myös rahoitusjärjestelmää uudistettaessa. Koska resurssit ovat rajallisia, myös selkeitä valintoja on kyettävä tekemään ja perustelemaan. Panostaminen laatuun ja yhteistyöhön ovat tulevaisuudessa yhä tärkeämpiä.  
 
Sekä teesit että niiden pohjalta hahmotetut rahoituksen periaatteet ovat syntyneet laajassa vuoropuhelussa kentän kanssa. Periaatteisiin on kirjattu tarve huomioida muuttuvan yhteiskunnan monet tarpeet ja palveluiden alueellisen saatavuuden turvaaminen. Rahoitusjärjestelmää tulee jatkossa kehittää kokonaisuutena, joka huomioi nykyistä paremmin erilaisten toimijoiden tarpeita. Rahoituksen tulee sekä mahdollistaa toiminnan pitkäjänteinen suunnittelu että edellyttää tuloksena korkeaa laatua ja vaikuttavuutta.   
 
- Toisessa vaiheessa asiantuntijaryhmä laatii ehdotuksen rahoitusjärjestelmän uudistamiseksi ja valmistelee tarvittavat säädösmuutosehdotukset, kertoo ministeri jatkotyöstä. - Tässä työssä asiantuntijaryhmä ottaa pohjaksi teesien linjaukset, jotka kuvaavat asiantuntijatyöryhmän muodostaman taide- ja kulttuuripoliittisen tavoitetilan.  
 
Sitran julkaisu #KulttuuriVOS Teesit ja rahoituksen periaatteet. Esittävän taiteen ja museoiden rahoitusjärjestelmien uudistustyön ensimmäinen vaihe julkaistaan osoitteessa www.kulttuurivos.fi.  
 
Kulttuurilaitosten valtionosuuden kehittämisestä OKM:n verkkosivuilla

Lisätietoja:  
- ylijohtaja Riitta Kaivosoja (opetus- ja kulttuuriministeriö), p. 02953 30129  
- erityisavustaja Heikki Kuutti Uusitalo, p. 02953 30164


Kaikukortti Kainuussa – pienituloisille maksuttomia pääsylippuja myös vuonna 2017

Vuonna 2016 kokeiltu Kaikukortti jatkaa Kainuussa vuonna 2017, joten pienituloiset pääsevät edelleen nauttimaan maksutta kulttuurista. Toimintaan on tullut mukaan monia uusia kulttuurikohteita, kuten esimerkiksi SuperJymyn WinterOpen -festivaali, Kajaani tanssii -tapahtuma, Paljakka Kino ja Musiikkijuhla Sommelo. Lisäksi kansalaisopistoissa on kurssitarjontaa laidasta laitaan.

Kaikukorttia jaetaan ympäri Kainuuta muun muassa kuntoutuskodeissa ja sosiaalitoimistoissa. Uusia kumppaneita vuonna 2017 ovat kotiin tehtävä perhetyö, Monikulttuurinen toimintakeskus Monika / Kainuun Nuotta ry ja Kajaanin päiväkeskus ry. Kaikukortin voi saada jos on Kaikukortti-verkostossa mukana olevan sosiaali- ja terveysalan toimijan asiakas ja niin tiukassa taloudellisessa tilanteessa, että ei voi siitä syystä hankkia pääsylippuja tai kurssipaikkoja. 

Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän (Kainuun soten) aikuissosiaalipalvelujen vastuualuepäällikkö Päivi Ahola-Anttonen sanoo, että Kaikukortti on oiva keino toteuttaa sosiaalihuoltolain edellyttämää sosiaalista kuntoutusta. Kajaanin kaupungin sivistysjohtaja Mikko Saari puolestaan toteaa, että Kainuussa on otettu Kaikukortin ansiosta merkittäviä askelia kulttuuripalvelujen yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Kokeilun ensimmäiset tulokset Kainuussa ovat Saaren mukaan erittäin hyvät. 

Kainuun Kaikukortti-toimintaa ylläpitävät vuonna 2017 Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä (Kainuun sote), Kainuun kunnat ja Kulttuuria kaikille -palvelu/Yhdenvertaisen kulttuurin puolesta ry. Kainuun lisäksi Kaikukortti on käytössä Espoossa. Kaikukortin valtakunnallista kehittämistyötä koordinoi Kulttuuria kaikille -palvelu ja rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö. Tavoitteena on, että Kaikukortti leviäisi asteittain koko Suomeen toiminnasta kiinnostuneille alueille.  

Lisätietoja Kainuun Kaikukortti-toiminnasta: 

Mira Haataja, Hankekoordinaattori, Kulttuuria kaikille -palvelu, Kulttuuripassin jatkohanke, puh. 040 213 6339, mira.haataja(a)cultureforall.fi 
Mikko Saari, Sivistysjohtaja, Kajaanin kaupunki, sivistyspalvelut, puh. 044 710 0235, mikko.saari(a)kajaani.fi 
Saara Pikkarainen, Terveyden edistämisen erikoissuunnittelija, Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä (Kainuun sote), Kehittäminen ja suunnittelu, puh. 044 797 0419, saara.pikkarainen(a)kainuu.fi 
 
http://sote.kainuu.fi/kaikukortti ja www.kulttuuriakaikille.fi/kaikukortti_kainuu

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Avoin luento: Thomas Berghuis on Performance Art in China | 16.2.2017, Helsinki 

Torstai, helmikuu 16, 2017 - 18:00 - 20:00
Teatterikorkeakoulu, Auditorio 1

Teatterikorkeakoulun Live Art & Performance Studies (LAPS) esittää: Thomas Berghuis Xingwei yishu – Performance Art & Attitude in China 

Dr. Thomas J. Berghuis will introduce the early development of performance art in China, from the 1980s to the 1990s. Berghuis was the first Robert H. N. Ho Curator of Chinese Art at the Solomon Guggenheim Museum, New York (2013-2015).
Berghuis served as Lecturer in Asian Art History at the University of Sydney, Australia (2008-2013). He authored Performance Art in China (Hong Kong: Timezone 8, 2006). He is currently based in the Netherlands. 

Berghuis will introduce the early development of performance art in China, from the 1980s to the 1990s. During this period performance art became known as xingdong yishu, ’action art’. Soon artists also used the term xingwei yishu –“multifaceted” to describe not only ‘behavioral art’ but also a particular ‘attitude’ or ’state of mind’. Artists began to uphold an ‘antagonistic manner’ or an ‘uncooperative approach’ (bu hezuo fangshi). Xingwei yishu, when connected with xingdong yishu, opens important ways of looking at performance art and experimental art in China and across East Asia. 

The open lecture is organized by the MA programme in Live Art & Performance Studies (LAPS), Theatre Academy, University of the Arts Helsinki. 

Language: English 

Thursday 16 February 2016 6PM 
Auditorium 1, TEAK 
Haapaniemenkatu 6, Helsinki


Taiteen arvo -kollokvio 27.2.2017, Turku | ilmoittaudu 19.2. mennessä

ArtsEqual -tutkimushanke ja Taikusydän järjestävät yhdessä taiteen arvoa ja vaikutuksia käsittelevän kollokvion Turussa 27.2.2017. Kollokvion tarkoituksena on tuoda uusia näkökulmia siihen, miten taiteen arvosta, vaikutuksista ja vaikuttavuudesta keskustellaan, miten niitä mitataan ja miksi. Kollokvio on tarkoitettu kaikille aiheesta kiinnostuneille ja osallistuminen on maksutonta. Kollokvion kielet ovat englanti ja suomi.

Aika: Tiistai 27.2. klo 10.30 - 16.30
Paikka: Turun ammattikorkeakoulu, Lemminkäisenkatu 30, Joukahainen-Sali

Lsiätietoa


Ralf Långbacka puhuu T¨ehovista Teatterimuseossa | 25.2.2017, Helsinki 

Teatterimuseo: La 25.2.2017 klo 13-14.30

Teatterimuseon Rakkauden tiloja – Näytelty rakkaus -näyttelyn teemoihin liittyvä taiteilijatapaamisten sarja alkaa. Ensimmäisen tapaamisen vieraana on todellinen T¨ehov-tuntija, ohjaaja, kirjailija Ralf Långbacka. Hän on ohjannut T¨ehovin näytelmiä niin Suomessa kuin muualla Pohjoismaissa 60-luvun alusta alkaen. Hän on tutkinut T¨ehovia ja kirjoittanut hänestä kirjoja. Kuka siis olisi parempi asiantuntija puhumaan aiheesta T¨ehov ja rakkaus! 

Långbackaa haastattelee museonjohtaja Raija-Liisa Seilo.

Lisätietoa


Dialogisen yleisötyömallin julkistamistilaisuudet | 2.3. ja 3.3.2017, Helsinki

Suomen Kulttuurirahaston ja Helsingin kulttuurikeskuksen rahoittama Dialogisen yleisötyömallin pilottihanke on tullut päätökseensä. Hanke on tutkinut yleisön mahdollisuutta käydä avointa keskustelua omasta katsojakokemuksesta esittävän taiteen muodossa taideyleisön, taiteilijoiden sekä taidelaitoksen kanssa. Hankkeessa yleisöryhmää on edustanut Yhteisöteatteriryhmä Aikuiset naiset ja Petri.  

Yhteistyökumppaneina on ollut Svenska Teatern, Tanssin Talo sekä nykytanssiryhmä VAPAAkollektiivi. Kolme upeaa yhteistyötä ovat poikineet uuden yleisötyön muodon esittävän taiteen laitoksiin suoraan käyttöön otettavaksi. Avoimet julkistamistilaisuudet pidetään to 2.3 klo 18 Malminkartanon kirjastossa sekä pe 3.3 klo 18 Kanneltalon auditoriossa.  

Julkistamistilaisuuden yhteydessä nähdään Yhteisöteatteriryhmä Aikuiset naiset ja Petrin teos Kosketusetäisyydellä. Teoksen on ohjannut hankkeen kehittäjä Maria Hyökyvaara. 

Lisätietoa
Maria Hyökyvaara
maria.hyokyvaara(a)lenkkiteatteri.fi


Rahoitusta rohkeille 17.3.2017, Jyväskylä | ilmoittaudu 7.3. mennessä

Toista kertaa järjestettävä Rahoitusta rohkeille – tapahtuma valloittaa Jyväskylän Aalto -salin maaliskuussa.

Tapahtuman tarkoituksena on antaa ajankohtaista tietoa luovan alan yksityisestä rahoituksesta sekä tavoista tehdä yhteistyötä eri toimijoiden kesken. Luovan alan toimijoille, taiteilijoille, sote-toimijoille ja organisaatioille tarjotaan konkreettisia vinkkejä siihen, miten voidaan kehittää projektien, tuotantojen tai toiminnan rahoitushankintaa.

Päivän alustajat kertovat osaamisestaan ja kokemuksistaan niin joukkorahoituksen, toimialarajoja ylittävien yhteistyön mallien, investointimahdollisuuksien kuin tulorahoituksenkin teemoista. Tapahtuma on samalla oiva mahdollisuus keskustella ja luoda verkostoja muiden tuottajien, rahoitusosaajien ja alan toimijoiden kesken.

Tapahtuma on maksuton ja osittain englanninkielinen. Tapahtuman järjestää Taiteen edistämiskeskus yhteistyössä Humakin hankkeiden Hyvinvoinnin välitystoimisto ja Creative Culture Fund kanssa.

Ilmoittautuminen oheisen linkin kautta 7.3.2017 mennessä, paikkoja rajoitetusti: 
https://www.lyyti.fi/reg/Rahoitusta_Rohkeille_3190

Tapahtuman Facebook-sivu

Lisätietoja: 

Pauliina Lapio 
Läänintaiteilija 
Taiteen käytön, hyvinvoinnin ja osallistamisen kehittämisohjelma 
p. 0295330833 
pauliina.lapio(a)taike.fi


Hurraa! –seminaari | 20. ja 25.3.2017, Helsinki 

Hurraa!-lasten ja nuorten festivaalin yhteydessä järjestetään kaksiosainen seminaari, jossa pohditaan esittävän taiteen tekemistä lapsille ja nuorille. Miksi on olemassa erikseen lastenteatteria ja teatteria? Kuka saa tehdä esityksiä lapsille? Tarvitaanko siihen erityistaitoja?

Seminaarin ensimmäinen päivä pidetään Annantalolla maanantaina 20.3. jolloin Ung dramatik-ohjelman hollantilaiset vieraat esittelevät hollantilaista nuortenteatterimallia. Seminaarin toisena päivänä lauantaina 25.3. Mad Housessa keskustellaan esitystaiteesta käyttämällä Think Thank formaattia, jonka periaatteena on tasa-arvoinen keskustelu kaikkien osallistujien välillä riippumatta heidän meriiteistään.  

Lauantain seminaaripäivään toivotaan mukaan myös lapsia katsomaan esityksiä ja osallistumaan keskusteluun.

Lauantain seminaarin jälkeen klo 19 ilta jatkuu hyvän musiikin, pienen purtavan ja verkostoitumisen merkeissä Hurraa!-festivaalin päätösklubilla Mad Baarissa.  

Tarkempi ohjelma ja ilmoittautuminen
Hurraa! -festivaali lapsille ja nuorille
www.hurraa.org


ARS 17 Goes Kiasma-teatteri | 31.3.2017, Helsinki 

31.3. avautuva Kiasman suurnäyttely ARS 17 – Hello World! levittäytyy myös Kiasma-teatteriin. Näyttelyn teemana on globaali digitaalinen murros, jonka vaikutukset näkyvät kulttuurissa, taloudessa sekä ihmisten identiteetissä ja käyttäytymisessä. Kiasma-teatteri tuo mukaan oman esityksellisen näkökulmansa näyttelyn teemoihin. 

Lisätietoa esityksistä Kiasma-teatterin verkkosivuilta


Helsinki Lit | 12.-13.5.2017, Helsinki 

3. Helsinki Lit toukokuussa tuo Suomeen mm. Orhan Pamukin, Tom Malmquistin, Petina Gappahin ja Linda Boström Knausgårdin

Kansainvälinen kirjallisuusfestivaali Helsinki Lit järjestetään kolmannen kerran Savoy-teatterissa toukokuun 12. ja 13. päivä. Festivaalin päävieraana on turkkilainen Nobel-voittaja Orhan Pamuk. Ranskasta Savoy-teatteriin saapuu zimbabwelainen Petina Gappah, joka nousee lavalle yhdessä ruotsalaisen nykykirjallisuuden kuuman nimen Aris Fioretosin sekä Suomen PENin puheenjohtaja, kirjailija Sirpa Kähkösen kanssa. Kaukaisempi vieras on myös yhdysvaltalainen Garth Greenwell, jonka tuoretta Kaikki mikä sinulle kuuluu -teosta on tituleerattu aikamme suureksi homoromaaniksi. Greenwelliä haastattelee Jari Tervo.

Pohjoismaisina vieraina ovat tänä vuonna Fioretosin ohella ruotsalaiset Linda Boström Knausgård, Malin Persson Giolito ja Tom Malmquist, jotka kaikki kuuluvat viime vuoden puhutuimpien ruotsalaiskirjailijoiden joukkoon. Briteistä saapuu kaksi kirjailijavierasta; kauhukirjailija Andrew Michael Hurley ja aivokirurgi, elämäkertakirjailija Henry Marsh. Laurent Binet puolestaan tuo festivaalille ranskalaisen satiirin taidot kohukirjansa Kuka murhasi Roland Barthesin myötä. 

Kotimaisina tähtinä ulkomaisten vieraiden rinnalla nähdään edellä mainittujen lisäksi Heikki Aittokoski, Elina Hirvonen, Juha Itkonen, Merete Mazzarella, Tuomas Nevanlinna, Märta Tikkanen, Antti Tuomainen sekä festivaalin ohjelmajohtajanakin toimiva kirjailija Philip Teir.

Festivaalilla jaetaan myös vuotuinen Jarl Hellemann –palkinto viime vuoden parhaalle käännöskirjalle sekä kuullaan Antti Holman ja Kaj Chydeniuksen konsertti.

Ohjelma: www.helsinki-lit.fi


OISTAT World Congress | 1-9 Jul 2017, Taipei

Dear Colleagues, 

It is our pleasure to invite you to the OISTAT World Congress and World Stage Design July 1-9, 2017 in Taipei, Taiwan. 

This year at World Congress, we will be electing a new OISTAT President and seven Executive Committee members (Candidate slate: https://goo.gl/T3bWFD). OISTAT World Congress is a rare occasion where theatre professionals gather together to share ideas. Your presence is essential in shaping the future and overseeing the development of the organization.

Registration form

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


European Cultural Foundation: STEP travel grants

STEP stands for ‘Supporting Travel for Engaged Partnerships’. The STEP travel grants funding programme has been initiated and managed by the European Cultural Foundation (ECF), with the support of Compagnia di San Paolo (CdSP).

STEP travel grants support creative and critical individual cultural workers who are travelling across Europe and neighbouring countries, to help foster a society with greater solidarity, equality and a stronger sense of social justice. 

Find all details online and/or the attached document

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Call for Proposals: Disability Studies, Arts, and Education | deadline 28 Feb 2017

Aalto University School of Arts, Design and Architecture, Hämeentie 135 C, Helsinki, Finland
September 28th and 29th, 2017

The 1st International Conference on Disability Studies, Arts, and Education brings together researchers, students, and members of the disability and crip art communities who share an interest in, or whose work addresses, the intersections and interplay between critical disability studies, arts, and education. The scope of the conference comprises all art forms, as well as different contexts of education, such as primary education, artist education, and public pedagogy. The conference is co-hosted by Aalto University and the University of Kansas. 

The call for presentations opens on January 1, 2017, and ends by the end of February 28th, 2017. The working language of the conference is English, and therefore presentation proposals should also be written in English. The proposals should be no longer than one page. It is important to mention the presenter(s) name(s) in the heading of the email. 
Please, send your proposal to the following email address: dsae-conference(a)aalto.fi

Important days: 

  • Deadline for proposals: February 28, 2017 
  • Acceptance letters received by April 15, 2017. 
  • Registrations and final commitments to present (presenters): August 1, 2017. 
  • Registration to attend: September 1, 2017 (non-presenters). 

Inquiries: 
Mira Kallio-Tavin 
mira.kallio-tavin(a)aalto.fi 

Mikko Koivisto 
mikko.koivisto(a)aalto.fi

More information


Teoshaku: Festival of Instant Choreography | haku 3.3.2017 mennessä 

Festival of Instant Choreography hakee ehdotuksia vuoden 2017 ohjelmistoonsa. Festivaali järjestetään ensimmäistä kertaa 21.-23.4. Höyhentämössä Helsingissä.

Festivaalin näkökulmasta hetkessä syntyvä koreografia voi olla mitä vain improvisaatioon perustuvien ja score-pohjaisten esitysten välimaastossa. Johtoajatuksena on sellaisen foorumin luominen, joka avaa tilan näille tanssin tekemisen praktiikoille.  

Festivaalin ohjelmistoon haetaan kevytrakenteisia esityksiä, sekä esitysten tekemispraktiikoita avaavia työpajoja. Voit tarjota myös pelkkää työpajaa, tai demoa kehitteillä olevasta ideastasi, tai jotain aivan muunlaista konseptia aiheen tiimoilta!

Festivaali tarjoaa esitystilan ja –tekniikan, sekä esityskorvauksen. Hakemusta tehdessäsi otathan huomioon Höyhentämön tila- ja tekniset rajoitukset; Höyhentämön tilatiedot ja tekninen raideri ladattavissa teoshaun yhteydestä.

Lähetä vapaamuotoinen hakemuksesi sähköpostitse osoitteeseen ficfestival(a)hoyhentamo.fi viimeistään perjantaina 3.3.2017. Kaikille hakijoille ilmoitetaan valinnoista 8.3.2017 mennessä. 

FIC FESTIVAL Höyhentämön internetsivuilla


Ohjaustarjoushaku, Tampereen Ylioppilasteatteri | haku 15.3.2017 mennessä

Haemme mahdollisimman monipuolista ohjelmistoa, jossa näkyy tekijöidensä kädenjälki. Jäsenistömme koostuu kunnianhimoisista ja eteenpäin suuntautuvista tekijöistä, jotka ovat taitavia eri osa-alueilla. Tampereen Ylioppilasteatteri sijaitsee erittäin hyvällä paikalla Tampereen keskustassa ja tavoittaa huiman määrän katsojia ikään, sukupuoleen tai sosiaaliseen asemaan katsomatta.

Esitysten ensi-illat tulevat ajoittumaan lähtökohtaisesti marraskuulle 2017, helmikuulle 2018 sekä huhtikuulle 2018. Neljäs mahdollinen ohjelmistopaikka on elokuu 2017.

Lähetä hakemuksesi 15.3. mennessä sähköpostilla osoitteeseen: taiteellinenjohto(a)tayt.fi. 

Taiteellinen johto vastaa hakuajan puitteissa myös kysymyksiisi ohjaustarjoushakua koskien.

Tampereen Ylioppilasteatterin taiteellinen johto
Marjo Airisniemi, Iira Halttunen, Titus Torniainen ja Aksu Piippo 

Lisätietoa ja hakuohjeet


Call for Proposals: CARPA5 | deadline 18 Apr 2017

CARPA5 : Perilous Experience? - Extending Experience through Artistic Research                     

CARPA5 Call for Proposals is open now!
Until 18 April 2017 at 23:59 (GMT+2)

Please, submit your proposal here

Find more information about CARPA5 and read the Vision Statement

The 5th Colloquium on Artistic Research in Performing Arts is organised by the Theatre Academy and the Academy of Fine Arts of the Uniarts Helsinki.


Open call/Residency: Platonov Arts Festival, Russia | deadline 20 Mar 2017 

The Platonov Arts Festival and the Russian Theatre Union invite young theatre professionals to apply for a Residence within Platonov Arts Festival. 

Place: Voronezh, Russia
Duration: June 8-13, 2017
Application deadline: March 20, 2017

The Residence will offer an opportunity to: 

  • see Festival’s events; 
  • participate in the Festival's side program of workshops, seminars, discussions, etc. and other events for the residency participants.

During the residency participants are expected to develop collaborative project related with the Festival’s space or context. There are no restrictions as to the project. 

The organizers expect 16 participants from all over the world, and welcome applications from a wide range of professionals, working in theatre arts: actors, dancers, directors, artists, musicians, designers, critics, producers, art and festival managers. 

The selected applicants will be given a practical task that needs to be fulfilled prior to the Residence. 

Working language: English
Age limit: under 35

Expenses paid by Organizer: hotel accommodation (double rooms), meals, tickets to the festival performances & events
Expenses paid by participants: travel and applicable visa costs (visa assistance will be provided)

International participants can apply for partial cover of travel costs (applicable only to the air fare or train between Moscow and Voronezh). Applicants should apply for travel support additionally by sending free-form request to platonovresidency(a)gmail.com

Russian participants traveling from distant parts of the country can apply for a partial compensation of their domestic travel expenses. 

Application deadline is March 20, 2017
Selected participants will be notified on April 5, 2017

For information: VII edition of Platonov Arts Festival will take place in the Russian city of Voronezh from June 2 to June 14, 2017. The full Festival’s program is available online at platonovfest.com/programm2017

Contact person - Nastya Mashtakova
E-mail: platonovresidency(a)gmail.com


Call for Entry: Dramatic Arts Center of Iran

Dramatic Arts Center of Iran (DAC) is pleased to inform that there are some international activities which are going to take place in Iran. They have been indicated and illustrated as below:

  • 18th International Ritual and Traditional Theater Festival; 12th – 18th Aug. 2017, deadline for submission: 20th Jun. 2017; 
  • 12thInternational Street Theater Festival - Marivan, 8th-12thSep. 2017, deadline for submission: 23rd Aug. 2017; 
  • 24th International Children and Adolescents Theater Festival, 30thNov -5thDec2017, deadline for submission: 2ndOct. 2017; 
  • 36th Fadjr International Theater Festival (for all genres), 21st January to 1st February 2018, deadline for submission: 8thNov. 2017

Note 1: DAC and mentioned international theater festivals would like to invite manager or the representative of Theatre Company in order to be selected the Iranian productions; 

Note 2: We highly appreciate it if you could send us the accessible links of your new productions of your Theater Company. The attached application form should reach DAC by the mentioned deadline. The selection committee will announce the accepted international performances through international affairs office of Dramatic Arts Center of Iran; 

Note 3: You could send your request data (which mentioned in application form) by email or post through the following address to Director of International Affairs Office, Mehrdad Rayani-Makhsous or dramatic.artcenter.iran(a)gmail.com

Please send all the Documents mentioned in application form (in English) to the following address: Vahdat Hall, Ostad Shahryar st., Hafez Ave., Tehran, 1133914934, Iran

Please note which festival you would like to participate.

Dr. MehrdadRayani-Makhsous
Director of International Relations
Dramatic Arts Center of Iran 

dramatic.artcenter.iran(a)gmail.com
Website of Fadjr ITF: http://fitf.theater.ir/en
Website of Children and Adolescents ITF: www.festival-children.ir
Website of Street Theatre Festival: www.mariwanfestival.com/default.aspx

Call for Entry

Application Form

KOULUTUKSIA

Ajankohtaiset koulutukset ja kurssit: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Luova tuottaja - ja Soveltava taide -koulutukset, Turun AMK | haku 15.3.-5.4.2017

Monimuoto-opiskeluna toteutettavat Luova tuottaja ja Soveltava taide -koulutuksemme vastaavat kulttuurityöelämän uusiin tarpeisiin. Valmennamme yhteisölliseen työskentelyyn, erilaisten hankkeiden ja projektien vetämiseen, johtavaan asiantuntijuuteen luovissa yhteisöissä sekä ryhmien ja yhteisöjen toimintaprosessien kehittämiseen. 

  Koulutuksissamme keskeinen sisältö on kehittämishanke. Koulutusten läpileikkaavana teemana on menetelmälliseen erityisosaamiseemme perustuva ammatillinen elämäkertaprosessi kunkin opiskelijan ammatti-identiteetin kehittäjänä. 

YAMK esite

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

Lisää kursseja ja työpajoja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


UrbanApa: TOOLBOX-työpaja | haku 20.2.2017 mennessä

UrbanApa etsii taiteilijoita mukaan TOOLBOX-työpajaan.

Taiteilija tarvitsetko inspiraatiota? Ideoita? Ystäviä? Rakkautta? Apua? Ei hätää, sillä TOOLBOX on täällä taas. TOOLBOX on työpaja, laboratorio ja alusta taiteen ammattilaisilla.

Kovat ajat vaativat pehmeitä otteita, joten tänä keväänä TOOLBOXeissa työskennellään unelmoinnin, utooppisuuden ja mahdollisten tulevaisuuksien parissa. Ensimmäisessä TOOLBOXissa #thefutureisfemale unelmoidaan, jaetaan praktiikoita ja voimaannutaan.

Menossa mukana: Emmi Venna, Laura Jantunen, Sara Melleri, Linda Martikainen ja Sonya Lindfors. Työpaja 27.2–3.3.2017 klo10-15 tanssikoulu DCA:n tiloissa.

Hae mukaan ma 20.2 mennessä.

Lisätiedot ja hakuohjeet

TYÖPAIKKOJA 

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Viestintäpäällikkö, Baltic Circle | haku 26.2.2017 mennessä 

Baltic Circle on kansainvälinen teatterifestivaali, jonka ytimessä on kysymys siitä, mitä teatteri voisi olla tässä ajassa. Se on uuden esitystaiteen näyttämö, joka levittäytyy ympäri kaupunkia, haastaa keskustelemaan ja tuo ihmisiä yhteen taiteen äärelle.

Festivaali järjestetään vuosittain marraskuussa Helsingissä, ja sen ohjelmisto koostuu kansainvälisistä vierailuesityksistä, paikallisista ensi-illoista, luennoista, keskusteluista, työpajoista ja klubeista. Baltic Circlen taustaorganisaatio on Q-teatteri ry.

Etsimme luovaa, yhteistyökykyistä ja festivaalihenkistä tekijää kehittämään Baltic Circlen viestintää. Meille on tärkeää yhdessä tekeminen, uteliaisuus, luottamus ja läpinäkyvyys. Viestintäpäällikkö vastaa festivaalin viestinnän ja markkinoinnin suunnittelusta ja toteutuksesta yhteistyössä toiminnanjohtajan ja taiteellisen johtajan kanssa. Työtehtäviin kuuluu mm. festivaaliesitteen ja verkkosivujen toimittaminen, viestintäbudjetin laatiminen ja seuranta, yhteydenpito kumppaneiden ja palveluntarjoajien kanssa, viestintätiimin työnjohtajana toimiminen, mediasuhteet sekä lipunmyynnin koordinointi.

Edellytämme viestintäpäälliköltä kiinnostusta teatteriin, nykytaiteisiin ja festivaalikenttään; erinomaista suomen ja englannin kielen taitoa, intohimoa kirjoittamiseen, halua kehittää festivaalia sekä vähintään 2 vuoden työkokemusta viestintä- ja/tai markkinointitehtävistä. Eduksi luemme esitystaiteen ja teatterin tuntemuksen, ruotsin kielen taidon sekä kokemuksen tiiminvetäjänä toimimisesta. Olennaista on halu oppia, kokeilla ja kehittää omaa osaamista.

Viestintäpäällikön vuosittainen kokonaistyöaika on viisi kuukautta, joista yksi ajoittuu osa-aikaisesti maalis-kesäkuulle ja neljä kuukautta kokoaikaisesti elo-marraskuulle. Kevään tarkka aikataulu on sovittavissa joustavasti.  Toimistomme sijaitsee Helsingin Töölössä Tunturikadulla.

Lähetä vapaamuotoinen hakemuksesi ja ansioluettelosi sunnuntaihin 26.2.2017 mennessä sähköpostitse otsikolla “Viestintäpäällikkö” osoitteeseen hanna(a)balticcircle.fi.

Lisätiedot: Toiminnanjohtaja Hanna Nyman, puh. 040 761 6834 ja sähköposti hanna(a)balticcircle.fi, sekä www.balticcircle.fi.


Näyttelijäntaiteen professori, Teatterikorkeakoulu | haku 20.3.2017 mennessä

Näyttelijäntaiteen professorin tehtävä sijoittuu näyttelijäntaiteen koulutusohjelmaan. Tehtävä alkaa 1.2.2018 tai sopimuksen mukaan ja toimikausi on viisi vuotta. Tehtävän opetusala on näyttelijäntaide.

Professori johtaa näyttelijäntaiteen koulutusohjelmaa yhdessä toisen näyttelijäntaiteen professorin kanssa. Professorit kehittävät yhdessä koulutusohjelmaa muun henkilöstön sekä muiden koulutusohjelmien johtajien ja niiden henkilöstön kanssa. Professori osallistuu yhteiskunnalliseen ja kansainväliseen vuorovaikutukseen. Professorin tehtäviin kuuluu Teatterikorkeakoulun ja Taideyliopiston kehittäminen sekä hallinnollisia tehtäviä. Toinen näyttelijäntaiteen professoreista toimii koulutusohjelman virallisena, dekaanin nimittämänä koulutusohjelman johtajana.

Lisätietoa

MUITA ILMOITUKSIA 

Väitöskirja Rytminen tilallisuus saatavilla netistä

Elina Lifländerin väitöskirja Rytminen tilallisuus laajennetun skenografian ilmaisukeinona on nyt ladattavissa ilmaiseksi.

Kirjasta on saatavilla myös maksullinen painettu versio.

Esityksen ja kuvataiteen välimaasto – kyseessä on paikaton paikka, jonne tämä skenografian alan tutkimus ja siihen sisältyvät kolme taiteellista teosta sijoittuvat.

Tutkimuksen sisältö vastaa 2000-luvun taitteen jälkeisiin kysymyksiin, joita on noussut esille nykyesitysten osallistavassa ja prosessuaalisessa työskentelykulttuurissa. Lähtökohtana toimivat monimuotoiset tilan rytmit, joiden avulla skenografi voi luoda uudenlaisia esityksen valmistamiseen sovellettavia aineettomia ja kommunikatiivisia ilmaisukeinoja.


Teatterintutkimuksen seuran kuudes vuosikirja on ilmestynyt

Näyttämö & tutkimus Teatterintutkimuksen seuran kuudes vuosikirja Tekijä – teos, esitys ja yhteiskunta on ilmestynyt.

Teatterintutkimuksen seuran Näyttämö & tutkimus -julkaisusarjan kuudennen vuosikirjan teema on Tekijä — teos, esitys ja yhteiskunta. Monet perinteiset käsitykset tekijyydestä ovat muuttuneet tai muuttumassa, ja kirjan tavoitteena on avata aihetta koskevaa keskustelua mahdollisimman monipuolisesti. Open access -verkkojulkaisuna ilmestyvä kirja sisältää yksitoista vertaisarvioitua tieteellistä artikkelia, kolme esseetä, viisi tuoreen tutkimushankkeen esittelyä sekä seitsemän ajankohtaista kirja-arviota. Kirjoittajat lähestyvät teemaa eri suunnista ja ymmärtävän tekijyyden laajasti. Artikkelit on jaettu kolmeen osioon otsikoilla “Forms of authorship”, “Tekijyys suomalaisilla näyttämöillä” ja “Laajennettu tekijyys”. Ensimmäisen osion kolme artikkelia ovat englanninkielisiä. Yksi esseistä on videon muodossa.

Kirjoittajat ovat esittävien taiteiden tutkijoita ja tekijöitä.

Lisätietoa


twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi