23.02.2017

TINFO-tiedote 7 / 23.2.2017

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTTERIIN 

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

TYÖPAIKKOJA 

MUITA ILMOITUKSIA 

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTTERIIN  

Itsenäisyyden juhlavuonna Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) tekee mikropistoja itsenäisen Suomen teatterivuosiin. Mikropistot ilmestyvät viikoittain TINFO-tiedotteessa käyden läpi vuoden, pari kerrallaan, jotta joulukuussa päästään vuoteen 2017.  

1929

Tuleva painosten kuningatar nuori opettaja Hilja Valtonen kirjoittaa ensimmäisen näytelmänsä Autotyttö. Sen uudenlainen naissankari tulee näytäntökauden päättyessä tarjoamaan yleisömenestystä monessa teatterissa. Steady-seller Valtonen on tulevina vuosina teatterissakin. Valtonen alkaa käydä yhteiskuntakriittistä kapinaansa paljastaen naisen asemaa kapeuttavia valtarakenteita, keskiluokkaisen elämänpiirin ahtauksia.

Hilja Valtosen strategia on nerokas. Aseena ovat huumori, komiikka ja ironia. Eläköön tämä naisviihteen pioneeri. Nyt ollaan reilusti naisten ja tyttöjen näkövinkkelissä. Miehet ovat nahjuksia, tohvelisankareita tai petollisia lurjuksia paitsi sitten kun kohdalle osuus se oikea. Hilja Valtonen: ”Olen aina kirjoittanut naisten puolesta. Kimmokkeen kirjoittamiseen sain, jos joku loukkasi minua naisena; kävin heti puolustamaan naista”.  

Aiemmin ilmestyneet Mikropistot ja lähdeluettelo

Katso myös Teatterien esityksiä, tapahtumia ja hankkeita juhlavuodelle 2017

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA 

Kyse on paljosta muusta kuin seinistä

TINFO on tehnyt 46 valtionosuusteatterille (puheteatterille) ensimmäistä kertaa kyselyn, jossa selvitettiin teattereiden tilojen käyttöä. Vastausprosentti oli 50 % -- kiitokset kaikille vastanneille! Tulokset ovat nyt luettavissa oheisesta raportista.

Tilakyselyn tulokset ampuvat alas harhakäsityksiä, olettamuksia ja ennakkoluuloja. Eivät teatterit tilojaan pahuuttaan panttaa, eivät ne tilat tyhjillään ole, ne ovat suurimmaksi osaksi omassa käytössä ja itse asiassa tehokäytössä ja ”teatteri on tietenkin aina ensisijaisesti teatteri”, kuten eräs vastaaja muistuttaa.  Silloin kun tiloja on tyhjillään, talojen omat esitystuotantojen (yli)työllistämä henkilökunta pitää ylityövapaitaan ja lomiaan. Ja kalustoakin on kunnostettava ja hoidettava.

Teatterit eivät ole airbnb -koteja, joita kuka tahansa voi käyttää avaimet käteen periaatteella. Tilavuokraus edellyttää teatterin omien henkilöresurssien valjastamista. Selvitys osoittaa myös, että teatterit tosiasiassa tekevät melkoisen määrän erilaista yhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Nykyisten resurssien puitteissa teatterit ovat yhteiskuntavastuullisia toimijoita, ne tosiasiassa myös luovuttavat tilojaan muiden toimijoiden käyttöön.

Aivan mitätön tosiasia ei ole sekään, että useat teatterit toimivat tiloissa, joiden suunnittelua ovat alun perin ohjanneet pitkälti muut kuin teatterin tekemiseen liittyvät arvot, ja lisäksi tilakustannukset ovat huikeat. Ei menneisyydestä sovi teattereita syyttää. Ne ovat osin tilanteen panttivankeja. Teatterin toimintakustannuksia ja tilakustannuksia tulisikin tarkastella erikseen. 

Lisäksi nyt ilmestyvän tilakyselyn raportista on luettavissa TTT:n johtajan ja TINFOn hallituksen puheenjohtajan Maarit Pyökärin näkemyksiä sekä teatterinjohtajien Juha Kukkonen, Lauri Maija ja Linda Wallgren pohdintaa siitä, mihin niitä seiniä oikein tarvitaan. Tervetulleita terveisiä ruohonjuuresta!

Hartiavoimin tehty työ tuottaa tulosta

Imatran uuden teatteritalon avajaisia juhlittiin jokin aika sitten. Imatran kaupunginvaltuusto teki runsas pari vuotta sitten päätöksen uuden teatteritalon rakentamisesta.  Vanha teatteritalo purettiin keväällä 2015 ja uusi teatteritalo rakennettiin vanhan paikalle, Imatrankoskelle. Kaupunginteatteritalojen rakennusbuumi päättyi 1980-luvulla eikä uusia taloja sen koomin ole rakennettu. 30 000 asukkaan kaupungin päätös rakentaa uusi tila kertoo, miten tärkeä oma teatteri on asukkailleen. 202 paikkaa odottaa nyt katsojiaan, eikä niitä tarvitse odottaa, kun lippuja on varattu tiuhaan tahtiin. Onnittelut Imatralle!

Lappeenrannan kaupunginteatteri sai kauppakeskus IsoKristiinaan uudet ehot tilat. Jo alun perin tiedettiin, että vuokrakustannukset nousevat. Paikallislehdet ovat revitelleet tilanteella, kaikenlaista huhunpoikasta on ollut liikkeellä.  Olennaisinta nyt kuitenkin on, että teatterille haluttiin ja saatiin tilat, ja kulttuuritoimen kehyksissä on nyt 0,5 miljoonan lisämääräraha vuosille 2017 ja 2018 ja ennen kaikkea, että teatterille asetetut tulotavoitteet ovat realismin rajoissa.

Teatterissa on tehty hartiavoimin töitä, ja excelit ovat laulaneet, kun on simuloitu ja havainnollistettu kuntapäättäjille sitä, mikä voi olla realistinen teatterin tulotavoite, kuinka paljon omien esitysten lipputuloja on mahdollista saavuttaa, kuinka paljon vierailuesityksistä voi kertyä tuottoa ja miten paljon tiloja on mahdollisuus vuokrata ulos. Ei yksikään teatteri voi vain harjoittaa tilojen vuokraustoimintaa, eikä yksikään teatteri voi laskea lipputulojaan 100 %:n täyttöasteella. Ja jossain mättäisi, jos edes 100 %:n lipputuloilla ei päästäisi tulotavoitteeseen. Sehän on vähän kuin laitettaisiin seiväshyppääjille rajaksi 700 cm! Hyppää siinä sitten! Vaikka seiväshypyn maailmanennätykset ovatkin huimasti parantuneet. Onnittelut Lappeenrannalle!

Luvassa enemmän kuin facelifting

Wasa Teater – Österbottens Regionteater on helmi suomenruotsalaisten teattereiden joukossa. Teatteri viettää satavuotisjuhlaansa vuonna 2019 ja taloa ryhdytään ensi vuonna peruskorjaamaan uuteen avoimeen kuntoon. Faceliftingiä, mutta oikeastaan paljon enemmän. Tietenkin näyttämötekniikka, valot ja äänentoisto päivittyvät. Sisäpihalle tulee uudisrakennus ison näyttämön varastoksi. Ovia auki, tekeminen näkyväksi. Yleisölle tulee vaatenaulakoilta näkymä kulissipajaan! Uusi teatteriravintola. Odotan jo!

Ne lehdet muistetaan, jotka kuolevat varhain

Esitys-lehti viettää 10-vuotisjuhliaan ja hautajaisiaan. Luin uunituoretta Esitys-lehteä 1/2017, 36:tta lehteä. Viimeistä lehden numeroa. Lukuhetki herkistää. Ajattelen tekijävetoisen lehden DNA:ta, mitä kaikkea siihen onkaan koodattu: kokonaan uuden puhe- ja ajatteluavaruuden luomista, tilan raivaamista esitystaiteelle ja huokoiselle esityskäsitykselle, kollegiaalisuutta, katsojuuden pohdintaa, ajattelua taiteilijan asemasta, taidetyöstä.

Esitys oli merkittävä taidepoliittinen teko. Kiitos ajattelun avartamisesta! Kiitos ennakkoluulottomuudesta! Kaipauksella ja kunnioituksella muistaen!

Nyt lehti siirtyy kunniakkaiden kulttuurilehtivainajien ilmanalaisiin. Se liittyy niiden joukkoon, joiden elämä oli lyhyt mutta intensiivinen. Esitys-lehteä voi verrata 1920-luvun modernismin ja kosmopoliittisuuden airueisiin Ultra ja Quosego, Tulenkantajat-lehteen (1932–1939) ja vasemmistolaiseen Kirjallisuuslehteen (1932–1938).  Ultraa ilmestyi vuonna 1922 seitsemän numeroa, Quosegoa neljä paksua vihkoa vuosina 1928–1929. Lehtiä olivat tekemässä muun muassa Edith Södergran, Elmer Diktonius, Gunnar Björling, Hagar Olsson ja Henry Parland. Mikä modernismin tajunnanräjähdys! Tulenkantajat puolestaan oli taistelevan humanismin äänenkannattaja ja fasismin vastustaja. Se uskoi sivistyksen voimaan.

Tottelemattomuuden taide

IETM:n raportti tottelemattomuuden taiteesta tarjoaa tiiviin parikymmensivuisen lukupaketin tilanteessa, jossa politiikka on hiipinyt takaoven kautta ja makaa sängyssä. Raportissa pohditaan, mitä taiteilijat voivat tehdä juuri nyt, kun poliittinen sitoutuminen ja apatia elävät rinnakkain.

Julkaisu lähestyy kysymystä hands-on -asenteella tapaustutkimusten kautta kriittisen taiteen näkökulmasta – taiteen, joka haastaa hegemoniaa tehden näkyväksi ristiriitaa ja epäsopua, jota vallitseva konsensus pyrkii peittämään. Raportissa liikutaan politiikan tutkija Chantal Mouffen antagonistisen politiikan ja taideaktivismin hengessä. Sen teemoja ovat taideaktivismin rinnalla taiteilijoiden työskentely sota- ja konfliktialueilla. Mitä hyötyä taiteesta on, kun oma maa palaa, se kysyy.

Raportissa pohditaan taidetta julkisessa tilassa poliittisena tekona, tuodaan esiin yhteisötaidehankkeita ja taideboikotteja, joissa taiteilijat ovat kyseenalaistaneet sponsorin ja poliittisen hallinnon toimia. Raportin lopussa on joukko toimintasuosituksia.

Taide tuo näkyviin ja tunnettavaksi. Politiikka sen sijaan on näkyvissä, sanottavissa ja kuultavissa olevaan kohdistuvia rajoituksia. Politiikka tarvitsee taidetta rajojen kyseenalaistamiseen. Taide on siinä etuoikeutetussa asemassa, että se kykenee ymmärtämään ilmaisun voiman ja ei-ääneen sanotun esiin tuomisen arvon. Se edes hieman värisyttää suhdettamme yhdenmukaistettuihin ja odotuksenmukaisiin todellisuuskuviin. Niitähän meillä on tarjolla. Ei niin sanottu rajaton pääsy internetin kautta eri maailmoihin millään tavoin takaa toisistaan poikkeavien maailmojen kohtaamista. Taide voi sen tehdä!

Vastarintaa, mikropolitiikkaa – vähemmän on enemmän

Yksin Berliinissä – Annan ja Oton tarina (Hans Fallada ja Mikko Roiha) Vapaan teatterin, Teatteri Avointen Ovien, Tanssiteatteri Minimin ja Riihimäen teatterin yhteistuotantona on hienoa jatkoa Vastarinnalle (Duras – Roiha). Yksin Berliinissä näyttäytyy pelottavan ajankohtaisena näyttämöllistäessään ja ruumiillistaessaan mikroliikkeitä, joita tavalliset kansalaiset tekivät asettuessaan vastustamaan fasismia.

Esitys lävistää minut kuin luoti! Kaksi näyttelijää, heidän tarkka, tunteva ja aistiva ilmaisunsa, kaksi jakkaraa ja pöytä ja radio, hienovireinen ääni- ja valomaailma. Kodin pienoismaailma, Berliinin kadut ja katukäytävät, kuulustelusellit – kaikki on siinä. Ja ennen kaikkea: pienen ihmisen kapina, oikeudentunto, hallitsematon pelko ja kauhu, ikääntyvän avioparin luja suhde, torailujen alla piileksivä rakkaus, kurkotus kohti toisen kättä.

Vegetatiivinen yhteiskuntaruumis

Peggy Pickit ser Guds ansikte Svenskanissa paahtaa melkoisilla leveleillä näyttäessään länsimaisten koulutettujen ihmisten poliittisen groteskiuden ja julmuuden – ja ehkä antaessaan pienen pienen toivon. Tämä on vegetatiivisen hermoston esitys. Näyttelijät materiaalistavat nyt sen, miten länsimainen yhteiskunta on ajat sitten siirtynyt eräänlaiseen vegetatiiviseen kauteen, jossa yhteiskuntaruumis on kontrolloimattomassa oksentamisen ja paskomisen tilassa. Me olemme niin täynnä itseämme, hyvinvointiamme, ruokaa, juomaa, seksiä.

Anna Mari Karvosen ja neljän näyttelijän yhteistyössä on syntynyt groteskia eleganssia – käsittämättömällä tarkkuudella, nyanssien tajulla ja rohkeudella tehtyä ilmaisua.

Tarvittaisiinko meilläkin herkkyyslukijoita?

Huffington Post kirjoittaa tarpeesta saada lukijoita, jotka tunnistaisivat, vaistoaisivat kun hyvää tarkoittava kirjailija kompastuu hyvää tarkoittavissa yrityksissään kuvata vähemmistöjä ja huomauttaisivat näistä vikaan menneistä, virheellisistä tai loukkaavista kuvauksista. Vai olisiko seurauksena vain saivartelevia muokkauksia ja desinfioitua poliittista korrektiutta?

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE

Vielä ehdit vastata: miten TINFO palvelee sinua?  

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) kysyy viestintä- ja tietopalvelujensa käytöstä. Meitä kiinnostaa, mitä mieltä olet meistä, teemmekö oikeita asioita ja teemmekö niitä käyttäjien mielestä hyvällä tavalla.  

Vastaa kolmeen kysymykseen, kyselyyn pääset tästä linkistä: 

https://www.webropolsurveys.com/S/466CBE2574824DB8.par

Kyselyyn voi vastata 28.2.2017 asti.

Lisätietoja tarvittaessa: tinfo(a)tinfo.fi 

www.tinfo.fi


Maaliskuu on #munteatteri-kuu – ideoita osallistumiseen 

#muntetteri-kampanjassa on mukana jo yli 60 toimijaa! Vielä ehtii mukaan, ilmoittaudu täällä.

Miten osallistua? Tässä muutamia ideoita tai keksi oma!

  • Järjestä kilpailu: pyydä yleisöä jakamaan somessa #munteatteri (+ oman teatterin) -tunnisteella teatterimuisto/-kuva/tms. ja arvo osallistuneiden kesken liput/tekijätapaaminen/kulissikierros.
  • Päästä yleisö kulissien taa: järjestä yleisölle kulissikierroksia/tutustumiskäyntejä ja esittele teatterin tiloja ja toimintoja, jotka yleensä jäävät yleisöltä näkemättä.
  • Teatterin tekijät tutuiksi: Mitkä ovat teatterin työntekijöiden omia lempinäytelmiä? Mikä on hassuin moka, mikä näyttelijälle/valomiehelle tms. on käynyt esityksessä? Mikä on näyttelijän/ohjaajan/johtajan/tuottajan rakkain teatterimuisto?
  • Haasta muut mukaan: kutsu naapuriteatteri, kuntavaaliehdokas, julkisuuden henkilö tai vaikkapa paikallislehti osallistumaan kampanjaan ja jakamaan tärkein teatterikokemuksensa

Käy myös tutustumassa ja tykkäämässä kampanjan facebook-sivuista. Se on hyvä paikka jakaa kaikkea #munteatteri-kampanjaan liittyvää.

Tervetuloa mukaan: maaliskuu on teatterikuu!

Lisää vinkkejä, lisätietoa ja kampanjan visuaaliset materiaalit löydät täältä.

#munteatteri #minteater -kampanjaa järjestävät: 
Teatterin tiedotuskeskus TINFO, Suomen Teatterit ry STEFI, Teatterikeskus, Näyttelijäliitto, Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto Teme ja Työväen Näyttämöiden Liitto TNL.


TINFO e-News: Hauskat suomalaiset Pietarissa ja muuta kansainvälistä 

Tällä viikolla ilmestyneen TINFO e-Newsin aloitusjuttu tutustuttaa Anna Krogeruksen näytelmän Heikko esitys! kääntäjään Aleksander Anriaan, joka on kutsuttu ohjaamaan teos näyttämölle Pietariin. Na Liteinom -teatterissa valmistetaan yleisöä kohtaamaan suomalainen huumori valmistamalla oheisohjelmaa työnimellä "hauskat suomalaiset". 

Lue TINFO e-News | Theatre News from Finland | Winter 2017

TINFO e-News on englanninkielinen uutiskirje, jota toimitamme ja lähetämme pari kertaa vuodessa. Teemme TINFO e-Newsia kertoaksemme suomalaisten teatterintekijöiden ja näytelmäkirjailijoiden teoksista ja niiden liikkeistä maailmalla. Uutiskirjettä tilaavat eri maissa ja kansainvälisillä kentillä toimivat teatteriammattilaiset.


TINFO selvitti: teattereiden tilat tehokäytössä

Teatteritilojen ympärillä on aika ajoin käyty vilkastakin keskustelua muun muassa siitä, millaisia tiloja kiinteät ammattiteatterit hallinnoivat, kuinka tilat ovat käytössä ja miten tilat saataisiin par­haalla mahdollisella tavalla tehokkaaseen käyttöön. Tilakeskustelujen avaajina ovat useimmiten olleet muut kuin teatterit itse. Teatterin tiedotuskeskuksessa (TINFO) nähtiin tarpeellisena selvittää, miten tiloja tosiasiassa käytetään.

Nyt julkaistavan teattereiden tilakysymyksiä analysoivan ja pohtivan selvityksen taustamateriaalina toimi kysely, jonka TINFO kohdisti vos-puheteattereille talvella 2016 sekä täydentävästi syksyllä 2016. Kyselyyn vastasi 23 teatteria.  
 
Tilakyselyllä selvisi, että teattereiden tilat ovat erittäin tehokkaassa käytössä. Oma ydintoiminta, esitystoiminta, vie suuren osan tila-, aika- ja henkilökuntaresurssista. Tilojen ulosvuokraus ei ole tällaisessa tilanteessa helppoa. Tästäkin huolimatta teattereiden piirissä on halua ja tahtoa tehdä yhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Tätä tärkeää yhteiskuntavastuullista työtä tehdään todellisuudessa jo merkittävästi, joskin voidaan pohtia, kuinka hyvin tämä arvokas työ on tehty näkyväksi.   

Teatteritalo on haasteellinen paikka työ- ja toimintaympäristönä. Kiinteät ammattiteatterit, esimerkiksi kaupunginteatterit, ovat tavallaan tilojensa vankeja historiallisista (kulttuuritilojen rakentaminen ja arkkitehtuuri) syistä johtuen.  
 
Teattereiden työ- ja toimintakulttuurin ymmärtäminen auttaa ulkopuolisia tarkastamaan vaatimuksia tilojen hyötykäytöstä, jolloin suurimmilta harhakäsityksiltä ja ylilyönneiltä vältytään.

Teatterit ja tilat. TINFOn selvityksiä 2017 (pdf)                            

Lisätietoja kyselystä antaa: 

Mikko Karvinen
tutkimus- ja hallintokoordinaattori
Teatterin tiedotuskeskus (TINFO)
mikko.karvinen(a)tinfo.fi


Näyttelijä: vastaa työllistymiskyselyyn 26.2.2017 mennessä

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) tekee Tampereen yliopiston Viestintätieteiden tiedekunnan ja Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun toimeksiannosta selvitystä näyttelijöiden työllistymisestä.  

Selvitys ja siihen liittyvä kysely liittyy opetus- ja kulttuuriministeriön kyseisille yliopistoille pyytämään selvitykseen teatterialan koulutuksen kehittämisen edellytyksistä. Tutkimuksen kohderyhmänä ovat vuosina 2002 (aloittaneet) – ­­­2016 (valmistuneet) Tampereen yliopistossa ja Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa (aiemmin Teatterikorkeakoulu) kaikki maisteritutkinnon suorittaneet näyttelijät. Erityishuomio kohdistetaan Nätyltä vuosina 2002, 2006 ja 2009 ja Teatterikorkeakoulusta vuosina 2002, 2006 ja 2009 (suomenkieliset vuosikurssit) sekä vuosina 2003, 2005 ja 2008 (ruotsinkieliset vuosikurssit) aloittaneisiin näyttelijöihin.

Vastaa kyselyyn 26.2.2017 mennessä. Selvityksen kohderyhmään kuuluvat näyttelijät ovat saaneet sähköpostitse linkin verkkopohjaiseen kyselylomakkeeseen.  
 
Lisätietoa ja selvityksen taustaa (information finns även på svenska)

Lisätietoa kyselystä antaa:

Mikko Karvinen
tutkimus- ja hallintokoordinaattori
mikko.karvinen(a)tinfo.fi

UUTISIA

TINFO-apuraha auttaa näytelmiä kääntymään sloveniaksi ja englanniksi

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) jakaa apurahoja kääntäjille näytelmien kääntämiseen ja esitysten tekstittämiseen. TINFO-apurahaa myönnettiin vuoden 2017 ensimmäisellä jakokierroksella seuraavasti: 

Julija Potrč (slovenia) seuraavien teosten kääntämiseen: Kristian Smedsin Jääkuvia ja Pipsa Longan Lauluja harmaan meren rannalta. Jelka Ovaska (slovenia) Sirkku Peltolan Pieni raha -näytelmän kääntämiseen (osarahoitus). Näytelmät on tilannut Maribor Theatre Festival. Festivaali julkaisee näytelmäantologian ja teokset esitetään lukuteatterina festivaalilla. 

Elisa Pakkanen (englanti) Jari Juutisen Minä Fransis W esityskäsikirjoituksen kääntämiseen yhteistyössä Jari Juutisen kanssa Sadsongskomplexin esitettäväksi Edinburgh Fringe Festivaalilla elokuussa 2017 (osarahoitus). 

Juha Mustanoja (englanti) Leea Klemolan näytelmän Vaimoni, Casanova kääntämiseen (osarahoitus). Teos liittyy agentuurin markkinointihankkeeseen.

Lisätietoja TINFO-apurahasta ja hakuohjeet.

New Plays from Finland -tietokanta.

Näytelmäkäännöstietokanta.

Tiedustelut:
TINFO / johtaja Hanna Helavuori, hanna.helavuori(a)tinfo.fi, 09 2511 2121


Suomalainen huumori tutuksi – Anna Krogeruksen näytelmä ensi-iltaan Pietarissa

Pietarissa syntynyt Aleksander Anria palaa kaupunkiin ohjaamaan suomalaisen näytelmän. Anria on kutsuttu tekemään Na Liteinom -teatteriin esitys Anna Krogeruksen näytelmän Heikko esitys! pohjalta. Suomessa 26 vuotta asunut Anria on myös kääntänyt tekstin suomesta venäjäksi (Vot eto nomer!). Teoksen ensi-ilta Pietarissa on 18.3.2017.

Heikko esitys! kertoo teatterin tekijöistä ja häpeästä, joka elävän taiteenlajin tekemiseen usein liittyy. Anna Krogeruksen teoksen komiikka syntyy lähtötilanteesta, jossa ensi-illan alla työryhmä joutuu itse kehittämään näytelmälle tekstin, kun kirjailija on äkkiä poissa pelistä. 

Hauskat suomalaiset 

Maaliskuussa ensi-iltaan tuleva suomalaisnäytelmä on innoittanut teatterin valmistamaan pietarilaista yleisöä varten suomalaista huumoria käsittelevää oheisohjelmaa nimellä “Hauskat suomalaiset”: 

Venäläisillä on ihan omanlainen huumorintaju. Anna Krogeruksen näytelmän kautta venäläiset pääsevät tutustumaan suomalaiseen huumoriin. Toisten ajattelun ymmärtäminen lähentää ja estää vihan, jopa sodat! Hienoa, että teatteri päätti nostaa esiin suomalaista kulttuuria näin Suomen itsenäisyyden 100-juhlavuonna, sanoo Aleksander Anria.

Suomalaisista nykynäytelmistä pietarilaiset aktiiviset teatterissa kävijät tunnistavat Mika Myllyahon näytelmän Paniikki. Nykyaikaista, älykästä komediaa on esitetty paitsi ympäri maailmaa, myös Venäjällä lukuisissa kaupungeissa ja teattereissa. Anna Krogeruksen Heikko esitys! pääsee nyt vastaamaan tähän pietarilaiskatsojien huumorintarpeeseen. 

Vuonna 1909 perustettu Na Liteinom -teatteri on yksi Pietarin vanhimpia. Kunniakkaasta taiteellisesta perinteestä ponnistavan teatterin uuteen linjaan kuuluvat ulkomaisten nykynäytelmien näyttämösovitukset. Teatterin johtajalle Sergei Morozoville myös Anrian ohjaajavierailu edustaa taidelaitoksen nykyistä, tulevaisuuteen suuntautuvaa ajattelua. Teatterin väen omasta lämpimästä huumoristisesta asenteesta kertoo se, kuinka teatterissa asuva ja työskentelevä Vasja-kissa on esillä teatterin markkinoinnissa. 

***  

Heikko esitys! on käännetty venäjän lisäksi saksaksi (Die Schwache Vorstellung). Aleksander Anria sai käännöstyön tueksi TINFO-apurahan. Anna Krogeruksen näytelmien esitysoikeuksia valvoo Nordic Drama Corner.


100 Baisers de Finlande: Suomalaisen näytelmän festivaali Brysselissä

Suomen Benelux-instituutti juhlistaa kevään aikana Suomen 100-vuotista itsenäisyyttä, jonka kunniaksi nostetaan esiin uutta suomalaista näytelmäkirjallisuutta. Suomalaisen näytelmän lukudraamafestivaali 100 Suudelmaa Suomesta (100 Baisers de Finlande) järjestetään 29.-30. maaliskuuta Comédie Claude Volter -teatterissa Brysselissä. Tapahtuma on tuotettu yhteistyössä Le Magasin d'Écriture Théâtralen kanssa, ohjaaja ja näytelmäkäsikirjoittaja Jean-Claude Idéen kuratoimana.  

Festivaalin tavoitteena on esitellä uusia suomalaisia draamatekstejä ja edistää niiden pääsyä teattereiden ohjelmistoihin. Ohjelmisto on valittu Le Magasin d'Écriture Théâtralen belgialaisten teatteriasiantuntijoiden lukusessioissa syksyn 2016. aikana. Ohjelmistoon on valittu neljän suomalaisen eturivin näytelmäkirjailijan teokset: Saara Turusen Puputyttö, Juha Jokelan Fundamentalisti, Otso Kauton Tyttö tuli! sekä Anna Krogeruksen Rakkaudesta minuun.  
 
Näytelmät esitetään ranskaksi. Saara Turusen ja Juha Jokelan teokset esitetään ensimmäistä kertaa ranskaksi, tätä tapahtumaa varten käännettyinä sovituksina. Turunen ja Jokela saapuvat paikan päälle kertomaan teoksistaan. 

Suomen Benelux-instituutin ja Le Magasin d'Écriture Théâtralen yhteistyö johtaa juurensa jo vuoteen 2011, jolloin Jean-Claude Idée innostui suomalaisesta nykydraamasta Mika Myllyahon Paniikki-näytelmän myötä ja otti sen osaksi MET:n lukudraamatapahtumien sarjaa. Idée on ohjannut yli sata näytelmää viimeisen neljänkymmenen vuoden aikana. Pariisin ja Brysselin välillä toiminut Idée on näytelmäkirjailija, minkä lisäksi hän on sovittanut sekä kääntänyt useita näytelmiä. Vuonna 1989 hän perusti Magasin d’Écriture Théâtralen, joka on foorumi uusien näytelmäkirjailijoiden esiintuomiseksi. 

Suomen Benelux-instituutti lisää suomalaisen nykydraaman ja erityisesti näytelmätekstikäännösten tunnettuutta kohdemaissaan. Hankkeen suomalaisina yhteistyökumppaneina ovat Nordic Drama Corner ja Teatterin tiedotuskeskus (TINFO). Tapahtumaa tukee myös Suomen Belgian suurlähetystö. 

Festivaaliohjelmisto

Keskiviikkona 29.3.
19:00 Saara Turusen La Petite Lapine (Puputyttö)
21:00 Juha Jokelan Fondamentaliste (Fundamentalisti)  

Torstaina 30.3. 
19:00 Anna Krogeruksen Par amour propre (Rakkaudesta minuun)
21:00 Otso Kauton C’est une fille! (Tyttö tuli!)

Näytöksiin on vapaa pääsy, paikan varausta suositellaan. 

Lisätiedot: Alix Helfer, Suomen Benelux-instituutti 
alix.helfer(a)finncult.be | +32 468 15 56 99| www.finncult.be


Myllyteatterin näyttämöteos eurooppalaisten festivaalien ohjelmistoon 

Myllyteatterin viimeisin esitys Kolga kiertää Eurooppaa keväällä 2017. Näyttämötaiteen ja runouden väliin asettuva esitys on valittu arvostettuun Teresa Pomodoro –esityskatselmukseen Milanoon, sekä esitysvierailulle Irlantiin Feile na Bealtaine –festivaalin ohjelmistoon. 

Spazio Teatron NO'HMA:n perustajan, monitaiteita näyttämötyöskentelyssään suosivan esitystaiteilija Teresa Pomodoron kunniaksi järjestetyssä katselmuksessa ympäri Eurooppaa kutsutut 12 teatteriryhmää esittävät valitut esityksensä kahtena iltana Spazio Teatron NO'HMA:n näyttämöllä Milanossa. Esitystä seuraa hyvin arvovaltainen raati, johon kuuluvat mm. teatteriohjaajat Eugenio Barba (Odin-teatteri), Lev Dodin (Mali-teatteri), Tadashi Suzuki (SCOT, Japani), Ruth Heynen (Union des Theatres de l’Europe), Enzo Moscato (Italia), Luis Pasqual (Espanja). Raadin presidenttinä toimii Livia Pomodoro.

Vuosittain Länsi-Irlannissa aivan Euroopan reunalla järjestettävä Feile Na Bealtaine on monitaide-festivaali, joka kokoaa teatterin, tanssin, musiikin, visuaalisen ja sanataiteen tekijöitä ympäri Eurooppaa ja Irlantia. Kolga nähdään An Lab-teatterissa Dinglessä.

Myllyteatterin työryhmässä esitysvierailuille matkustaa yhdeksän henkilön monitaiteinen työryhmä, joka koostuu teatterin, musiikin ja sirkuksen monitaitureista.  

Kolga on esitys näyttämötaiteen ja runouden välissä. Esitys pohjautuu Tommi Parkon Kolga-runoon, josta Myllyteatterin työryhmä teki teatteria, sirkusta, visuaalisuutta ja musiikkia yhdistävän tulkinnan. Kolgan ensimmäinen esitysperiodi toteutettiin lokakuussa 2016 Helsingissä. Esitys sai hyvän vastaanoton ja kiittävät arvostelut kotimaassa.  

Myllyteatteri on vuonna 2003 perustettu, helsinkiläinen ammattiteatteriryhmä, jota johtaa ohjaaja-kirjoittaja Miira Sippola ja johon kuuluu teatterin, sirkuksen, musiikin ja kuvataiteen ammattilaisia. Myllyteatterin esityksiä ja näyttämökieltä määrittää voimakas visuaalisuus, energisyys ja esitysten rakentuminen alitajunnan runollisella logiikalla. Myllyteatteri on tuottanut 16 esitystuotantoa Suomessa ja ulkomailla.   

Kolga Dinglessä 28.4.-1.5.2017 
Kolga Milanossa 1.-4.5.2017.  

Työryhmä: näyttelijät Ulla Raitio ja Jaakko Kiljunen, sirkustaiteilijat Henna Kaikula ja Saku Mäkelä, laulaja Sanna Kurki-Suonio, jazzlaulaja Mia Simanainen, äänisuunnittelija Joonas Outakoski, valosuunnittelija Luca Sirviö, ohjaaja-dramaturgi Miira Sippola. Esityksen visuaalisuuden ovat luoneet lavastaja Alisha Davidow sekä valosuunnittelija Juho Rahijärvi.   

Lisätiedot: Taiteellinen johtaja Miira Sippola, info(a)myllyteatteri.fi, puh. 040-7018624

www.myllyteatteri.fi


Nukketeatteri Sytkyt Abu Dhabiin huhtikuussa 

Juha Laukkanen / Nukketeatteri Sytkyt Abu Dhabiin The Culture Summit 2017 tapahtumaan huhtikuussa

Juha Laukkanen edustaa Suomea The Global Cultural Leadership Summit 2017 -kulttuuriseminaarissa Abu Dhabissa 09.-13.04. Tilaisuuteen osallistuu 50 maata. Lisäksi Sytkyt esittää Sampo Lappalainen-esitystä mm. Abu Dhabin Suomikoulussa.  

www.sytkyt.fi


We see you Migri – teatterit ottavat kantaa turvapaikkapäätöksiin

Keskiviikkona 1.3.2017 lukevat näyttelijät seitsemässätoista teatterissa eri puolella Suomea otteita turvapaikkapäätöksistä. 

“Maahanmuuttovirasto hyväksyy tosiseikaksi sen, että ISIS saattaa leikata irti kätesi, jos palaat takaisin Samarraan/pelkosi on objektiivisesti perusteltua/Kohdallasi täyttyy edellytys vainoa harjoittavasta tahosta (UlkL 88 c - d§)/Tilanne Bagdadissa on merkittävästi vakautunut/Maahanmuuttoviraston näkemys on, että sinun tapauksessasi oleskelu Bagdadissa on mahdollista…”

Päätösten sisältö saattaa kuulostaa valtaa, elämää ja kuolemaa käsittelevistä draamoista lainatulta absurdilta replikoinnilta. Näyttelijät haluavat kuitenkin tuoda esiin sen tosiseikan että kyseessä on real life. Tämä on nykypäivän Suomea ja juuri näin Maahanmuuttovirasto käsittelee ihmisten elämää ja tulevaisuutta. Jo 15 000 Suomesta turvaa sodilta ja vainoilta hakenutta ihmistä on saanut kielteisen päätöksen…

– Päätöksiä lukiessa tuntuu järkyttävältä että, mikään uhka, vaara tai hyökkäys ei näytä olevan tarpeeksi vakava, jotta Maahanmuuttovirasto katsoisi sen olevan peruste pelkoon. Miten näin kylmän rationaalisia päätöksiä voidaan tehdä? Tätä kysyvät Annika Tudeer ja Matilda von Weissenberg, jotka ovat We see you Migri tapahtuman alullepanijoita Helsingissä.

Suomen tiukka turvapaikkalinjaus ei ole muuttunut, vaikka on ilmeistä että Maahanmuuttoviraston päätökset lähes rikkovat kansainvälisiä sopimuksia, kuten Geneven sopimusta ja YK:n pakolaisjärjestön UNHCR:n suosituksia. UNHCR pitää esimerkiksi Irakin tilannetta niin epävakaana, ettei sinne pitäisi ketään palauttaa.

Teatterit osoittavat tukensa turvapaikanhakijoiden rauhanomaiselle mielenosoitukselle, joka jatkuu jo toista viikkoa Helsingin Rautatientorilla. 

Maahanmuuttoviraston johtaja Jaana Vuorio vieraili viime viikolla pikaiseltaan mielenosoittajien luona. Hän myönsi, että “erehdyksiä on voinut tapahtua” ja lupasi järjestää maaliskuuhun tapaamisen turvapaikanhakijoiden kanssa.

Muun muassa Helsingin Kirjasto 10:ssä ja Pohjanmaan eri paikkakunnilla on järjestetty pienempimuotoisia lukutilaisuuksia. We see you Migri:n alullepanija on taiteilija Lina Teir.

Me, We see you Migri Helsingin aloitteentekijät ja teatteritekijät ympäri Suomea vaadimme, että Suomen hallitus kantaisi vastuunsa ihmisistä, jotka hakevat kansainvälistä turvaa Suomesta.

Vaadimme, että turvapaikka-anomuksia käsitellään ja päätöksiä tehdään kansainvälisiä sopimuksia noudattaen ja kansainvälisten ihmisoikeusjärjestöjen, kuten UNHCR:n ja Amnesty Internationalin suositusten mukaisesti. Päätöksissä ihmisarvo pitäisi olla ensisijalla - ei talous tai byrokratia.

Seuraavat teatterit ovat mukana: 

European theatre collective,Helsinki (David Kozma – david(a)theatrecollective.com)
Teatteri Frakti, (Tiina Puranen - tiina.puranen(a)sci.fi)
Kajaanin kaupunginteatteri, Kajaani
Klockriketeatern, Helsinki (Catariina Salo - catariina.salo(a)gmail.com)
Laboratorioteatteri Fennica, Rantasalmi (Kaisla Pirkkalainen - kaisla.pirkkalainen(a)ltf.fi)
Mad House, Helsinki (Juha Valkeapää - juha.valkeapaa(a)nbl.fi)
Oblivia, Helsinki (Annika Tudeer – info(a)oblivia.fi)
Rakastajat Teatteri, Pori (Angelika Meusel – angelika(a)rakastajat.fi)
Ryhmäteatteri, Helsinki (Hanna Roisko – hanna(a)ryhmateatteri.fi)
Stjärnfall, Helsinki (Johanna af Schultén - stjarnfall1(a)gmail.com)
Svenska Teatern, Helsinki (Sophia Heikkilä - sophia.heikkila(a)svenskateatern.fi)
Teatteri Telakka, Tampere (Antti Haikkala - antti.haikkala(a)gmail.com)
Teatterikone, Jyväskylä (Annu Sankilampi – annu(a)teatterikone.fi)
Universum, Helsinki (Andrea Brandt – andrea(a)universum.fi)
Viirus, Helsinki (Matilda von Weissenberg – matilda(a)viirus.fi)
Åbo Svenska Teater, Turku (Amanda Nyman - amanda.nyman(a)abosvenskateater.fi)
Camilla Hellberg & Co, Tukholma (Camilla Hellberg - camilla.hellberg(a)icloud.com)

Seuraavat teatterit järjestävät omia tapahtumia maaliskuun aikana:

TINFO - Teatterin tiedotuskeskus ja Kansallisteatterin Kiertuenäyttämö järjestävät Maailman teatteripäivänä 27.3.2017 tapahtuman OIKEUS JA KOHTUUS

Helsinkiläinen Lilla Teatern järjestää lukutapahtumansa 25.3.2017.

Hengessä mukana on myös turkulainen Aurinkobaletti.

Teatterikohtaisesta ohjelmasta lisätietoja antavat teatterit itse.

Lisätietoja We see you Migri Helsinki-projektista: 

Annika Tudeer, (Oblivia)  info(a)oblivia.fi
Matilda von Weissenberg (Viirus) matilda(a)viirus.fi, +358 50 911 5988

Haastatteluja antavat myös seuraavat taustahenkilöt:

Gunilla Hemming (dramaturgi) gunilla.hemming(a)welho.com
Saga Buckbee (aktivisti) sagabuckbee(a)gmail.com
Riikka Theresa Innanen (taiteilija) innanen(a)gmail.com

#weseeyou #oikeuselää #migrinuhrit

https://www.facebook.com/events/256884558085761/


Tutkimus vapaan kentän sateenvarjo-organisaatioista valmistunut  

Helsingin yliopisto teatteritieteen oppiaineen opiskelijat toteuttivat yhdessä Teatterin tiedotuskeskuksen (TINFO) ja Teatterikeskuksen kanssa tutkimuksen esittävien taiteiden vapaalla kentällä toimivista sateenvarjo-organisaatioista. Ne työllistävät ja mahdollistavat yksittäisten taiteilijoiden sekä erilaisten teatteri- ja työryhmien työskentelyä monin eri tavoin. 

Tutkimuksessa kerättiin tietoa sateenvarjo-organisaatioiden toimivuudesta ja merkityksestä yksittäiselle taiteilijalle. Tiedon kerääminen tapahtui kyselylomakkeen sekä teemahaastattelujen avulla. Tutkimuksessa oli mukana seitsemän sateenvarjo-organisaatiota: Aura of Puppets, Eskus – Esitystaiteen keskus, KokoTeatteri, Musiikkiteatteri Kapsäkki, Nukketeatterikeskus Poiju, Teatteri 2.0 sekä Universum.

Raportista käy ilmi, että sateenvarjo-organisaatioissa toimimisen positiiviset puolet linkittyvät vahvasti työn sisältöön. Tekijät kokevat, että he saavat toteuttaa itseään vapaammin kuin laitosteattereissa. Lisäksi toimijat kokevat yhteisöllisyyden hyvin vahvana. Sateenvarjo-organisaatio voi muodostua tekijöistä, joilla on yhtenevä ideologinen arvopohja, ja tämä motivoi tekemään taidetta, joka on tekijöidensä näköistä.

Organisaatioiden suurin heikkous ja keskeisin ongelma on resurssien vähyys. Tämä vaikeuttaa  produktioiden markkinointia, mikä vaikuttaa yleisömääriin. Resurssien vähyys näyttäytyy myös epävarmuutena toiminnan jatkuvuudesta niin yksilön kuin organisaation tasolla sekä palkattoman ja alipalkatun työn suurena määränä.

Vapaa kenttä liikkeessä -kurssilla perehdyttiin teatteri- ja orkesterilain ulkopuoliseen esittävien taiteiden kenttään, joka on kasvanut merkittävästi 2000-luvulla. Kurssilla harjoiteltiin myös haastattelujen tekemistä, lomaketutkimuksen käytännön toteutusta sekä tutkimusraportin kirjoittamista ryhmätyönä.

Lisätiedot: Kurssin opettajat yliopistonlehtori Johanna Laakkonen, johanna.laakkonen(a)helsinki.fi, 
tohtorikoulutettava Saara Moisio, saara.moisio(a)helsinki.fi, työryhmän jäsenet sanni.martiskainen(a)helsinki.fi, mika.o.vainio(a)helsinki.fi.

Vapaan kentän varjot - raportti (pdf)


Taideyliopisto mukana taidekasvatuksen observatoriossa

Suomeen on perustettu taidekasvatuksen observatorio, jonka muodostavat Taideyliopiston CERADA-keskus (Center for Educational Research and Academic Development in the Arts) ja Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto. Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman observatorion toiminnassa on mukana myös Taiteen perusopetusliitto. 

Lisäksi Suomen observatorio on hyväksytty jäseneksi taide- ja kulttuurikasvatuksen eurooppalaiseen verkostoon ENO (European Network of Observatories in the field of Arts and Cultural Education).

Taidekasvatuksen observatorio kerää, analysoi, tulkitsee ja levittää tietoa taide- ja kulttuurikasvatuksen käytännöistä ja toimintapolitiikoista Suomessa. Eurooppalaisen verkostoon kuulumisen kautta Suomen taidekasvatuksen käytäntöjä ja tutkimustuloksia voidaan verrata muiden maiden vastaaviin sekä levittää muihin Euroopan maihin. Verkostolla on myös omia hankkeita. 

Observatorio vahvistaa alan tietopohjaa, tutkimuksen ja käytännön työn yhteyttä sekä eurooppalaista yhteistyötä. Työ hyödyttää lapsia ja nuoria, joille laadukas ja uudistuva taidekasvatus antaa monipuolisesti innostusta, tietoja ja taitoa koulussa ja harrastuksissa.

”Taideyliopiston, lastenkulttuurikeskusten ja taiteen perusopetuksen alan yhteistyö antaa paljon uusia mahdollisuuksia yhdistää tutkimus ja työ lasten ja nuorten parissa”, sanoo tanssipedagogiikan professori Eeva Anttila Taideyliopiston Teatterikorkeakoulusta.

ENO toimii läheisessä yhteistyössä UNESCOn kanssa ja toteuttaa sen koulutusta, kulttuuria ja kestävää kehitystä koskevia periaatteita. Verkostoon kuuluu observatorioita 13 Euroopan maasta. 
Verkoston tavoitteena on edistää tutkimukseen perustuvan tiedonvaihtoa ja innovatiivisten käytäntöjen vaihtoa taide- ja kulttuurikasvatuksen alalla Euroopassa. Lisäksi verkosto edistää uutta alan tutkimusta ja tukee taidekasvatuksen kehitystä.

Taidekasvatuksen observatorion perustaminen on osa hallitusohjelman kärkihanketta Parannetaan taiteen ja kulttuurin saavutettavuutta.

Lisätietoa

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Hurraa!-festivaali kokoaa 100 vauvaa yhteisiin tansseihin | 16.3.2017, Helsinki 

Hurraa!–festivaali lapsille ja nuorille haastaa pääkaupunkiseudun vauvaperheet yhteisiin tansseihin Helsingin Narinkkatorille 16.3. klo 10.00.

Vauvojen ja vanhempien yhteinen tanssi on kunnianosoitus 100-vuotiaalle Suomelle. Tapahtuma käynnistää festivaalin, joka järjestetään 18.-26.3. pääkaupunkiseudun kulttuuritaloissa.

Yhteisen koreografian vauvat ja vanhemmat voivat opetella ennakkoon työpajassa tai verkosta löytyvän tanssihaaste-videon avulla. Luvassa on reippaita rytmejä, silittelyä ja harsoliinan heilutusta.

100 vauvaa tanssii-koreografian ovat suunnitelleet tanssitaiteilijat Satu Tuomisto, Riikka Siirala ja Jenna Rignell. Koreografit esiintyvät myös Hurraa!-festivaalin vauvaesityksissä. Loiske Ensemblen ja OSIRIS teatterin BabyTango sekä Satu Tuomisto + comp:in VauvaVau saavat molemmat kantaesityksensä festivaalilla.

”Tanssiminen on mukava tapa liikkua yhdessä vauvan kanssa. Vauvat nauttivat, kun saavat olla liikkeessä ja samalla lähellä vanhempaa.  

Sylissä tai kantoliinassa ollessaan vauvan tasapaino ja liikeaisti kehittyvät. Tanssiminen yhdessä kehittää myös aikuisen ja lapsen välistä vuorovaikutussuhdetta”, kertoo koreografi Riikka Siirala, joka on tehnyt useita tanssiteoksia vauvoille ja vetänyt monia tanssiryhmiä vauvoille vanhempineen.

Tapahtuma on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa. Yhteistyökumppanina toimii Koko Suomi tanssii-kampanja.

Lisätiedot: Tuottaja Venla Haanpää, tuottaja(a)hurraa.org, + 358 44 0866355 

www.hurraa.org


Save the date: Avoin näyttämö – päätösseminaari | 18.4.2017, Lahti 

Teatteri 2.0:n ja Lahden kaupunginteatterin Avoin näyttämö -pilottihankkeen (2015-2016) päätösseminaari järjestetään ti 18.4.2017 klo 13-17 Lahden kaupunginteatterin Eero-näyttämöllä.

Lisätietoa tulossa maaliskuun alussa.


Mustan ja Valkoisen Teatterifestivaali | 7.-11.6.2017, Imatra 

Vuodesta 2004 alkaen vuosittain järjestetty Mustan ja Valkoisen Teatterifestivaali on Kaakkois-Suomen suurin ja yksi Suomen kansainvälisimmistä teatteritapahtumista ja ehdottomasti kansainvälisin pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Festivaalilla esitetään monipuolista ammattiteatteria: draamaa, tanssiteatteria, katuteatteria, lastenteatteria, kokeilevaa teatteria, oopperaa, pantomiimia ja sirkusta.

Teemamme on: teatteria ilman rajoja. Tapahtuman merkitys kansainvälisten tekijöiden verkostoitumisessa on suuri. Mustan ja Valkoisen Teatterifestivaali on mahdollistanut eri suuntiin tapahtuneita taiteilijavierailuja.

Itsenäisen Suomen täyttäessä 100 vuotta vuonna 2017 14. Mustan ja Valkoisen Kansainvälisen Teatterifestivaalin teemana on ”Koko maailma on näyttämö”. Juhlavuotta vietetään kotimaisten ja kansainvälisten huipputaiteilijoiden parissa.  Koko perhe viettää Suomi100-juhlavuotta; naperoista ukkeihin ja mummeihin.

www.blackandwhitetheatre.net


International Seminar for the Development of Street Arts | 24 – 26 May 2017, Portugal 

Looking for a reason to be in Portugal next May 24-26? Here are a few ideas... 

50 speakers from 25 countries | 3 Plenary Sessions | 1 Professional Marketplace | 3 Overview Sessions | 1 Welcome Party | 6 Focussed Discussions | 1 Open Space Session | 1 Professional Space | 1 Festival | 3 days to open new perspectives, establish new contacts and celebrate STREET ARTS!

FRESH STREET#2 is a flagship event of Circostrada, the European network for circus and street arts, organised for this second edition in partnership with Imaginarius festival. During three days, it will bring together 300 artists, cultural players, journalists and policy makers from all over Europe and beyond to reflect on the current state of street arts in specific regions of the world and to delve deeper into the main issues at stake for today's artistic creation exploring the public space.  

Join us for this not-to-be-missed event full of exchanges, inspiring talks, networking opportunities, professional meetings and artistic surprises! 

Fresh Street#2 • May 24-26, Santa Maria Da Feira (Portugal) 
Free registration, within the limit of places available on www.circostrada.org

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


Turvapaikanhakijoiden ja maahanmuuttajien integrointi | haku 28.3.2017 mennessä

Erityisavustus on tarkoitettu hankkeisiin, joilla edistetään turvapaikanhakijoiden ja maahanmuuttajien suomalaiseen yhteiskuntaan sopeutumista valtion vuoden 2017 talousarvion mukaisesti (momentti 29.01.53). 

Avustusta voidaan myöntää korkeakouluille, koulutuksen järjestäjille ja ylläpitäjille, kunnille, rekisteröidyille yhteisöille ja säätiöille. Hankkeet voivat olla kestoltaan 1-2 –vuotisia. 
 
Lisätietoa

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Sound Sauna – Ljudbastu – Äänitaiteen sauna | haku 26.2.2017 mennessä

Tukholman Suomi-instituutin saunassa, os. Snickarbacken 4 
la 11.3.2017 klo 14-17 

Äänitaiteen sauna toteutetaan Tukholman Suomi-instituutilla osana dokumenttielokuvafestivaali Tempoa. Etsimme tapahtumaan ääniteoksia seuraavin kriteerein: 

- Pituus: max. 15 min. 
- Teema: Kuumuus, lämpö. Tempo-festivaalin teema tänä vuonna: (Epä)totuus. Teemoja voi kuitenkin tulkita vapaasti. 
- Toivottavaa on, että teoksessa on käytetty suomen kieltä. 
- Toivottavaa on teoksen kerronnallisuus. 

Avoimen haun kautta valitut ääniteokset koostetaan yhdeksi kokonaisuudeksi yhdessä Ruotsista ja Britteinsaarilta tulevien teosten kanssa. Tämä kokonaisuus saa ensiesityksensä Äänitaiteen saunassa Tukholmassa 11.3.2017. 

Pyrkimyksemme on toteuttaa Äänitaiteen Sauna myös Helsingissä toukokuussa Kaapelitehtaalla, osana Art Fair Suomi –festivaalia. Ajankohta tulee olemaan 25.-28.5.2017. Esitämme siellä saman ohjelman kuin Tukholmassa. 

Instituutti tarjoaa valituille taiteilijoille mahdollisuuden matkatukeen, mikäli he haluavat vierailla Äänitaiteen Saunassa Tukholmassa 11.3.

Teosvalinnoista vastaa Hilla Tuominen, Suomen Tukholman instituutti. 

Yhteistyössä: 
Suomen Tukholman instituutti 
Taiteilijajärjestö MUU ry / Äänitaiteen Pankki www.soundartbank.fi 
Tempo-festivaali 

Tiedustelut: muugalleria(a)muu.fi 

Hakemusten viimeinen jättöpäivä on 26.2.2017

Lisätietoa


Open Call: International Theatre Festival, India | deadline 1 May 2017

You will be happy to learn that we are celebrating Silver Jubilee in organising 25th. Edition of India Theatre Olympiad:

International Theatre Festival - 2017 in the millennium city of Cuttack, Odisha ( Orissa ) state - situated on the eastern coast of India. 
 
This annual International Theatre Festival ( Drama, Dance & Music ) is only of its kind in the country and this year it will be held from 1st. to 12th. September, 2017. 
 
We are pleased to inform that this Theatre Olympiad welcomes performing arts companies, groups and artists to present their productions in all genres of performing arts including Theatre ( drama, comedy, mime, pantomime, puppet, fingers theatre, visual ), Dance ( western, modern, folk, classical etc.), Music ( opera, classical, musical, contemporary, jazz, folk etc. ) and other forms of performing arts.  
 
Please find 3 attachments of documents of the Festival including the Invitation Letter and Application Form including General Rules and Registration procedures. 
 
Depicting rich, multi-dimensional and varied performing arts of India, this 12-days long biggest cultural extravaganza of the 25th. National Drama, Dance & Music Competition, with a participation of more than 2000 Indian performing artists, will also be held along with this International Event. 
 
The Last Date for receiving Application with other documents is on or before31st. May, 2017.

E-mail : theatre.olympiad(a)gmail.com 

International Theatre Festival 2017 (pdf)
Application form (pdf)
Invitation (pdf)

TYÖPAIKKOJA 

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Ohjaaja, Turun ylioppilasteatteri| haku 24.2.2017 mennessä

Turun ylioppilasteatteri, Turun yliopiston kuoro ja sinfoniaorkesteri Collegium Musicum Turku toteuttavat yhteistyössä Ruusun varjo -musikaalin. Harjoitukset alkavat syksyllä 2017 ja ensi-ilta on helmikuun alussa 2018. 
 
Ruusun varjo on Fjodor Dostojevskin Idiootti-romaanin lyhyeen Sveitsin-katkelmaan perustuva musikaali, joka tutkii kohtalonuskoa, rakkauden eri ilmenemismuotoja ja todellisuuden psykologiaa. Teoksen on säveltänyt Juhana Lehtiniemi sekä käsikirjoittanut Antti Viitamäki, ja teos on kantaesitetty Jyväskylän ylioppilasteatterin sekä Sinfiksen yhteistyönä vuonna 2006. Vuonna 2018 Turun yliopiston kuoro, Turun ylioppilasteatteri ja sinfoniaorkesteri Collegium Musicum Turku herättävät musikaalin jälleen henkiin. 
 
Ohjaajahaku toteutetaan kolmessa vaiheessa. Ensimmäisellä kierroksella valitut ohjaajat saavat tiedon jatkoon pääsystä viikon sisällä hakemusten deadlinesta. Heille lähetetään näytelmän käsikirjoitus ja muu materiaali, jonka pohjalta valitut tekevät ohjaussuunnitelman. Näiden ohjaustarjousten pohjalta osa valitaan haastatteluun, joiden perusteella tehdään lopullinen valinta. 
 
Kerro hakemuksessasi ainakin: 
- Itsestäsi ja aiemmasta kokemuksesta (musikaalien) ohjaamisesta 
- Palkkatoiveesi 

Hakuilmoitus mol.fi -sivulla


Markkinointihenkilö, Kajaanin Kaupunginteatteri | haku 15.3.2017 mennessä 

Haetaan markkinointihenkilöä toistaiseksi voimassaolevaan, kokoaikaiseen työsuhteeseen 1.8.2017 alkaen.  

Kajaanin Kaupunginteatteri hakee joukkoonsa teatterihenkistä myyntitykkiä. Paikka voi olla sinun, jos olet määrätietoinen, idearikas tekijä ja hallitset markkinoinnissa ja myynnissä tarvittavat käytännön tiedot ja taidot. Jos tykkäät vaihtelevista työtehtävistä, nopeastikin muuttuvista tilanteista, yhteistyöstä ja mahdollisuudesta kehittää työtäsi pitkäjänteisesti, olet etsimämme henkilö. 

Hakemukset ansioluetteloineen ja mahdollisine työnäytteineen lähetetään 15.3.2017 mennessä talouspäällikkö Anne Kovalaiselle (anne.mh.kovalainen(a)kajaani.fi). 

Lisätietoja antavat 
markkinointipäällikkö Anja Pietarinen p. 044 7100452 (anja.pietarinen(a)kajaani.fi) 
teatterinjohtaja Helka-Maria Kinnunen p. 044 4214191 (helka-maria.kinnunen(a)kajaani.fi 

www.kajaaninteatteri.fi  

https://www.facebook.com/kajaani.fi/?fref=ts


Yleisötyöntekijä, Rovaniemen Teatteri | haku 31.3.2017 mennessä 

Rovaniemen Teatteri – Lapin Alueteatteri on yksi Suomen noin 50 ammattiteatterista ja pohjoisin niistä. Teatteri toimii Lapin Alueteatteriyhdistys ry:n ylläpitämänä ja sillä on noin 50 vakituista työntekijää sekä vaihteleva määrä produktiokohtaisia vierailijoita, avustajia ja tuntipalkkaisia vahtimestareita. Rovaniemen Teatteri tuottaa vähintään kuusi ensi-iltaa ja noin 250 esitystä vuodessa kotinäyttämöillä Lappia-talossa ja kiertueella kaikissa Lapin kunnissa.

Rovaniemen Teatteri – Lapin Alueteatteri hakee yleisötyöntekijää kahden vuoden määräaikaiseen työsuhteeseen. Työnkuva muodostuu pääasiassa alueteatterikiertueen tuottamisesta sekä yleisötyöstä kotiteatterissa ja maakunnassa. Tehtävään edellytetään soveltuvaa amk-tutkintoa (esim. TIO) ja alan työkokemusta. Palkkaus Teatterialan TES:n mukainen.

Hakuaika päättyy 31.3.2017. 

Hakemukset ja lisätiedot hallintojohtaja Sari Alatalo sari.h.alatalo(a)rovaniemi.fi, www.rovaniementeatteri.fi

MUITA ILMOITUKSIA 

Taiteilijoiden psyykkinen valmennus -sivusto avattu

Huippu-urheilussa on viime vuosina entistä paremmin tunnistettu psyykkisen valmennuksen merkitys osana kokonaisvaltaista valmentautumista. Taiteen puolella ollaan vielä lapsenkengissä, vaikka tarvetta valmennukselle olisi. Suomen Psykologiliiton psyykkisen valmennuksen työryhmän kesällä 2016 tehdyssä kyselyssä esiintyvistä taiteilijoista 93 prosenttia koki, että psyykkisen valmennuksen palvelut ovat nykyisellään riittämättömiä. 

Psykologiliiton psyykkisen valmennuksen työryhmän jäsenet Marjukka Laurola ja Kalle Partanen päättivät lanseerata "Taiteilijoiden psyykkisen valmennuksen" nettisivuston, jossa he ja vieraskynäilijät pitävät blogia aiheeseen liittyen. Tavoitteena on lisätä tietoutta taiteilijoiden psyykkisestä valmennuksesta ja siihen liittyvistä kysymyksistä. Sivustoille tulee jatkossa myös tietoa ajankohtaisista koulutuksista ja palveluista.

https://taiteilijoidenpsyykkinenvalmennus.com/

https://taiteilijoidenpsyykkinenvalmennus.com/blog/


Grus Grus Teatterin avoin kutsu: Tule ja Treenaa!


Grus Grus Teatterin järjestämä ”Kollegat, nähdään perjantaisin” avoin tila Turun Aurakadun Gillesgårdenissa on esittävän taiteen ammattilaisille viikoittain tarjoutuva tulosvastuuton ja kilpailusta vapaa tila joka toimii omana tukikohtana ja paikkana avoimille harjoituksille, taidekeskustelulle ja yhteentulemiselle. Harjoitustila on keskellä kaupunkia, ulottuvissa ja käytettävissä. Treenaaminen on alusta lähtien ollut ilmaista, maksat vain kertamaksuna jäsenmaksun 5 ¤ ja treenaat kevään 2017 niin paljon tai vähän kuin itse haluat. Tervetuloa siis aktiivit ja harvemmin käyneet, uudet ja wanhat, kutsua saa jakaa. 

HUOM! Pohdimme mielellämme uusia toimintatapoja - uudet ideat koskien tulevaisuuden järjestelyitä ovat siis erittäin tervetulleita! You've got the power! Keskustelua voi käydä myös treenaajien FB-ryhmässä.

info(a)grusgrus.fi 


Tartu Tahdon-tanssihaasteeseen!

Suomi 100 – Sateenkaaren väreissä juhlistaa pian voimaan tulevaa tasa-arvoista avioliittolakia julkaisemalla musiikkivideon Tero Hetero feat. Hildá - Tahdon. Videolla halutaan haastaa kaikki työyhteisöt, kaveriporukat ja yksittäiset ihmiset juhlimaan ihmisoikeuksien edistymistä Suomessa tanssimalla videota varten tehty koreografia!

Tero Hetero feat. Hildá – Tahdon

Osallistu juhlintaan kuvaamalla oma tanssisi. Voit myös järjestää omalla paikkakunnallasi Tahdon-flashmobin hyödyntäen kappaletta ja koreografiaa.

1. Opettele kertosäkeen koreografia (YouTube)

2. Laita biisi soimaan ja tanssi koko koreografia. Voit myös hyödyntää yksittäisiä liikkeitä ja luoda oma kokonaisuutesi. Kuvaa lyhyt video tai ota valokuva.

3. Jaa videosi tai kuvasi ja haasta ystäväsi tai yhteistyökumppanisi mukaan! Käytä aihetunnisteita #tahdon ja #suomi100 tai #finland100. Lisäksi tägää Facebookissa @suomi100sateenkaarenvareissa.

Julkaistessasi kuvan tai videon varmistathan, että sinulla on kuvattavien lupa kuvan tai videon jakamiseen.

Tahdon -tanssihaasteen ohjeet

Esimerkki haastevideosta: Tahdon - Kulttuuria kaikille -palvelu ja Kaapelitehdas

Tahdon-kappaleen sanoitukset on käännetty ruotsiksi ja pohjoissaameksi. Suomenkielisen, ruotsinkielisen tai saamenkielisen tekstityksen voi valita Youtube-videon asetuksista.

Tietoa tekijöistä

Tero Hetero feat. Hildá - Tahdon

Kappaleen tekijät ovat Niina Hartikainen, Henna Helasvuo, Hildá Länsman ja Lasse Turunen. Koreografia on Hilppa Lammen käsialaa. Videolla viittoo Silva Belghiti ja tanssijat ovat Svenska Teaternin ja Kansallisteatterin henkilökuntaa sekä teatteriryhmä Ursa Minorin näyttelijöitä. Videon on kuvannut Tomi Palsa, ohjannut Lasse Turunen ja leikannut Henna Helasvuo.

www.terohetero.fi


twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi