01.02.2024

Johannes Holopainen Edinburghissa 2022

Teatteriesitys kuin hymni nykyajalle 

Johannes Holopaisen, Pauli Riikosen ja Essi Rossin Sotilaspoika – Johnny got his gun monologiesitys lähtee Intian-kiertueelle. Kahden viikon aikana on seitsemän keikkaa, viidellä paikkakunnalla, alkaen Kalkutasta Pickle Factory LEAP-festivaalilta. Teoksen dramatisoinut ja ohjannut Essi Rossi haluaa pitää meteliä väkivallattomuuden puolesta, maailmassa, jossa sotaisat puheet ovat vallanneet ilmatilaa. Teatteritaiteen kykyyn toimia vastavoimana luottaa myös esityksen Intiaan napannut kuraattori Vikram Iyengar, joka kutsuu suomalaisteosta “hymniksi nykyajalle” ja toivoo sen saavan yleisön pysähtymään ja kyseenalaistamaan aggressiivisen kansallismielisyyden, sankarillisuuden ja sen mukanaan tuomat ennakkoluulot ja vihan voimat. 
 
Essi Rossin ohjaama ja Dalton Trumbon romaanin pohjalta dramatisoima monologinäytelmä Johnny got his gun (Sotilaspoika) on lähdössä Intian-kiertueelle. Ensimmäiset esitykset ovat 10.-11.2.2024 Kalkutassa, Pickle Factoryn LEAP-festivaalilla. Alunperin Lappeenrannan kaupunginteatterissa 2015 kantaesitetty teos on jo nyt saavuttanut liki 10 vuoden mittaisen elinkaaren. Näyttelijä Johannes Holopaisen roolityö Joena, 1. maailmansodassa ruhjoutuneena sotilaana rinnalla esitystä kuljettaa säveltäjä ja äänisuunnittelija Pauli Riikosen luoma äänimaailma.  
 
Työryhmä omistaa oikeudet Rossin dramatisoimaan teokseen, jota paloin muokataan kulloisenkin kontekstin mukaan. Esityskäsikirjoitus elää ajassa, ja nyt siihen on täytynyt ihan viime aikoinakin tehdä merkityksellisiä muutoksia ennen Intian-kiertueelle lähtöä:  
 
- Alkuteoksessa näkyy yksilön herääminen sodan ja rauhan kysymyksiin. Nyt me Euroopassa olemme erilaisessa tilanteessa kuin pitkiin aikoihin, Suomi esimerkiksi on sotiin osallinen jo myymällä aseita Israeliin, joka suorittaa kansanmurhaa Gazassa, sanoo Essi Rossi. - Nyt olen päivittänyt teosta siitä näkökulmasta, että onko sotiminen koskaan perusteltua edes vapauden tai rauhan puolesta. Kun Venäjä aloitti hyökkäyssodan Ukrainassa, alkoi omassa kuplassanikin pöhinä siitä kuka olisi valmis tarttumaan aseeseen. Teoreettinen väkivallattomuus muuttui hetkessä väkivallan kannattamiseksi, kun se uhkasi jollain tavalla omaa asemaa ja maailmankuvaa. Asia on lopulta kuitenkin yksinkertainen: mikään maapallomme taisteluista ei tarvitse väkivaltaa. Siitä haluan myös pitää meteliä, koska tämä aika vaatii asian uudelleen henkilökohtaisesti miettimistä. 
 
Sotien ja yhteiskuntien väkivaltaistumisen lisäksi teokseen on sisäänkirjoitettu ekokriisi teollisen kehityksen ja globaalin kapitalismin välillisenä seurauksena. Rossi sanoo miettineensä moneen kertaan, kannattaako tällainen kaukomatka, antaako reissu Intiaan siihen nähden tarpeeksi, että sinne joudutaan kolmihenkisellä porukalla lentämään. Kahteen viikkoon (7.-22.2.2024) on kuitenkin saatu mahtumaan seitsemän keikkaa viidessä kaupungissa, maansisäisiä välimatkoja taitetaan junilla aina kun mahdollista.  
 
Essi Rossi Sotilaspojan harjoituksissa 2016 kuva 240
Kiertueen aloittavalla etapilla Kalkutassa LEAP-festivaalilla on järjestetty myös kaksi yleisökeskustelua ennen esityksiä. Yhdessä keskustelussa Essi Rossi puhuu Trumbon vuonna 1939 ilmestyneen romaanin dramatisoimisesta ja toisessa panelistien aiheena on taiteen potentiaali rauhantyössä ja muutenkin monikriisien ajassa. Intia tekee omaa politiikkaansa globaalin asemansa lujittamiseksi, eikä maa ole kokonaan sivullinen esimerkiksi Venäjän Ukrainassa aloittamassa sodassa. 
 
 - Myös Intiassa valtionpäämiesten puhe tuntuu valmistelevan kansaa sotaan, sanoo Rossi. -  Paikallisessa yleisössä varmasti tämä tulee kolisemaan ja ravistelee katsojaa laajemminkin kuin fiktiivisenä teoksena, assosiaatioita todellisuuteen ei voi välttää. 
 
Työryhmän on mahdollisuus kustomoida esitystä myös käyttämällä autenttista materiaalia osana Riikosen teokseen luomaa äänisuunnittelua. Rossi mainitsee esimerkiksi Israelin pääministerin Benjamin Netanjahun sotaan lietsovat puheet. 
 
Jo ennen tulevaa Intian-turneeta esitys on vuosien mittaan vieraillut Suomen kaupunkien lisäksi Pärnussa Monomaffia-festivaalilla ja perinteisessä esittävän taiteen suurtapahtumassa Edinburgh Fringessä. Monomaffiasta 2016 esitys pokkasi kansainvälisen festivaalin ykköspalkinnon. Edinburghiin piti ensi kertaa mennä jo vuonna 2020, mutta koronapandemian vuoksi esiintymiset siellä, From Start to Finnish -katselmuksessa, toteutuivat vasta elokuussa 2022. Rossi arvioi, että esitykselle silloin kahden vuoden siirron jälkeen tarjotut prime time -ajat ja keskeinen vierailunäyttämötila olivat seurausta siitä, että välissä oli syttynyt täysimittainen sota Ukrainassa. Johannes Holopainen esitti Johnny got his gun -monodraamaa Skotlannissa 21 kertaa. Tekstin englanninkielinen versio on kokeneen näytelmäkääntäjän Nely Keinäsen käsialaa. 
 
Kalkutan Pickle Factoryn kuraattori Vikram Iyengar tutustui kolmikon Holopainen-Riikonen-Rossi esitykseen ensin Helsingissä Performing HEL -katselmuksessa 2019 ja näki sitten koko teoksen Zoo Southsiden näyttämöllä Edinburgh Fringen ohjelmistossa 2022. Iynegar on yhteistyössä kiertuetta osaltaan rahoittavan Suomen Intian-suurlähetystön kanssa hoitanut järjestelyjä paikan päällä, kiertuetuottajana Suomesta käsin on toiminut Hongjia Qi
 
- Tämä teos saattaa todella olla ensimmäinen nykyteatteriesitys, jolla on kiertue Intiassa. Johnny got his gun on kuin hymni nykyajalle – hymni, jota kukaan ei tunnu olevan kiinnostunut kuulemaan. Maailma on viimeisen kymmenen vuoden aikana hoippunut katastrofista toiseen, ja niistä suurin osa on ihmisten toiminnan tulosta, olipa kyse sitten ilmastonmuutoksen näkyvistä vaikutuksista tai sotien ja monien muiden konfliktien leviämisestä ympäri maailmaa, sanoo Vikram Iyengar.
Vikram Iyengar 2022_240
- Juuri nyt Intia – kuten suuri osa maailmaa – on joutunut fundamentalistisen ja väkivaltaisen retoriikan ja polarisaation pauloihin. Johnny got his gun on hyvin ajankohtainen teos, joka toivottavasti saa yleisön pysähtymään ja kyseenalaistamaan aggressiivisen kansallismielisyyden, sankarillisuuden ja sen mukanaan tuomat ennakkoluulot ja vihan voimat.  
 
Essi Rossi on kertonut jo 16-vuotiaana, luettuaan Sotilaspojan (suomennos: Pentti Saarikoski) lapsuudenkotinsa kirjahyllystä, miettineensä sen pohjalta teatterin tekemistä. Mitä nykyisessä versiossa teoksessa on senaikaisen Essin ajatuksista? 
 
- Tunne, tosi voimakas tunne siitä, että miten sairasta sota on. Se henkilön aistimaailman runsaus, halu saada yhteys ulkomaailmaan. Silloin kirkkaana ollut, mustavalkoinen ajatus, että kenenkään ei pitäisi tarvita tarttua aseeseen ja että todellista rauhaa ei pysty saavuttamaan väkivallalla. Tämä kaikki on siinä teoksessa edelleen, pohtii Rossi. 
 
Sotilaspojan eli Joen hahmo on menettänyt sodassa monet ruumiinosansa ja sitä myöten aistinsa. Siihen viitaten Essi Rossi sanoo vielä lopuksi:  
 
- Kiinnitän teoksessa huomion myös empatiaan ja rakkauteen: jos me katsomme hiljaa sitä mitä tapahtuu toisille ihmisille tai kanssalajisille, silloin meidän silmämme ja sydämemme voikin repiä pois. Emme ansaitse niitä. 
 
 
TINFO / Sari Havukainen, 31.1.2024 
 
 
Kiertueen aikataulu ja paikat
10.2. Kalkutta, Pickle Factory Season 4 LEAP! -festivaali 
11.2. Kalkutta, Pickle Factory Season 4 LEAP! -festivaali 
13.2. Santiniketan, Taidekeskus Arthshila 
16.2. Thrissur, Keralan kansainvälinen teatterifestivaali (kaksi esityskertaa) 
18.2. Bangalore, Esittävän taiteen keskus Attakkalari 
20.2. Delhi, Suomen Intian-suurlähetystö 
 
 
Valokuvat
Jutun pääkuva: Johnny got his gun -teosta esitettiin Edinburgh Fringen ohjelmistossa 2022. Kuva: Työryhmän kotialbumit
Sotilaspoikaa esitettiin osana Monomaffia-festivaalin 2016 ohjelmistoa. Kuvassa Essi Rossi ja esityksen rakentamista.
Vikra Iyengar Kalkutassa helmikuussa 2022. Kuva: Dana Roy
 
 

Lue myös koreografi, kuraattori Vikram Iyengarin haastattelu kokonaan: A Performance as an anthem for our times
 

Sinua voisi kiinnostaa

Kiertävä esitys Kansainvälisyys Kirjailijat Haastattelu Palkinnot Näyttelijä Ekologisuus Festivaalit Kääntäjät Uutiset Dramaturgia Kestävyys