06.04.2017

TINFO-tiedote 13 / 6.4.2017

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTERIIN 

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KOULUTUKSIA

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TYÖPAIKKOJA 

MUITA ILMOITUKSIA 

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTERIIN  

1940

Valentinin eli Ensio Rislakin näytelmä Syntynyt terve tyttö tarjoaa häpeilemätöntä väestöpropagandaa. Rouva Ireene Helasvuo haluaa elää lapsettomana vastoin aviomiehensä toiveita. Lapsettomuus on puute ja äitiys jokanaisen velvollisuus. Miehen sisar kuolee synnytykseen ja tyttövauva päätyy hoitoon Helasvuon talouteen. Lapsettomien yhdistyksen varapuheenjohtajana toimiva Ireene vastustaa uutta tulokasta, mistä seuraa aviokriisi.

Haikarapoliittista näytelmää esitetään välirauhan ja jatkosodan vuosina tiiviiseen tahtiin ja vielä sodan jälkeenkin. Siitä tehdään myös elokuva. Sukupuoli-identiteetit kiinnostavat Rislakkia. Ruma Elsa (1946) leikittelee stereotyyppisillä mies- ja naiskuvilla ja luo uudenlaista naiskuvaa sotien jälkeen.

Osa Helsingin Kansanteatterin näyttelijöistä perustaa Sotateatterin.

1941

Jatkosota syttyy 25.6.1941. Pian sodan sytyttyä Valtion tiedotuslaitoksen yhteyteen perustetaan viihdytysosasto. Ensimmäinen viihdytyskiertue lähetetään sotatoimialueelle 17.7. Mistään salamasodasta ei olekaan kyse, ja asemasotaan juututtaessa viihdytystoiminta siirretään Päämajan tiedotusosaston yhteyteen ja sitä organisoidaan syksyllä uudelleen. Enää eivät pelkät viihdytyskiertueet riitä. Viihdytystoiminnan pitää estää toimettomien sotilaiden turhautumista ja pitää joukot taistelukuntoisina. Valloitetuille alueille Itä-Karjalassa, ensin Aunukseen, sitten Äänislinnaan ja Karhumäelle sekä vielä Rukajärvelle ja Kannukseen perustetaan vakinaiset kiinteät teatterit. Ruotsinkielisiä viihdyttää Frontteatern. Melkoisen poikkeuksellista. Sotateattereiden 17 pykälän ohjesääntö kirjaa näyttelijöiden velvollisuudet. 2§:ssä todetaan: ”Näyttelijä on velvollinen oppimaan kaksi kirjoitusarkkia vuorokaudessa ja erittäin pakottavissa tapauksissa sopimuksen mukaisesti enemmänkin.”

Aunuksessa ensimmäinen esitys on kaksi vuotta talvisodan syttymisestä 30.11.1941, Äänislinnassa keväällä 1942, Karhumäessä kesällä 1942, Rukajärvellä syksyllä 1942, Kannaksen teatterin toiminta jää lyhyeksi. Sen toinen ensi-ilta on 8.6.1944 ja seuraavana päivänä alkaa Kannaksen suurhyökkäys läpimurtoineen. 2500 näytäntöä, 70 näytelmää. Puolesta miljoonasta miljoonaan katsojaa. Viihde toimii tulivoimaisena propagandana. Populaaridraama yhtenäistää, sosiaalistaa ja mukauttaa.

Aiemmin ilmestyneet Mikropistot ja lähdeluettelo

Katso myös Teatterien esityksiä, tapahtumia ja hankkeita juhlavuodelle 2017

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA 

Vaiheistamista, raakileiden ja nopeiden kokoonkursimisten sijaan

Teatterikorkeakoulun Alumniklubilla pohdittiin kulttuurin rahoitusuudistusta. Sehän vertautuu soteuudistukseen, jota vaiheistetaan. Kulttuurin mittakaavassa on kyse vähintään yhtä mittavasta uudistuksesta kuin sote-uudistuksessa, jota nyt ollaan vaiheistamassa ainakin valinnanvapauden osalta. Mielenkiintoista olikin kuulla opetus- ja kulttuuriministeriön Riitta Kaivosojan näkemyksiä. Kaivosojan mukaan tällainen lainsäädäntö – jos ja kun nyt sinne asti päästään – astuu harvoin täysimääräisesti voimaan. Kaivosoja puhui siis vuosia kestävästä siirtymäkaudesta. Realismia.

Pahinta, mitä voisi tapahtua, olisi se, että hädässä kursitaan kasaan lakiraakiletta, jonka vaikutuksia ei tiedetä. Siirtymäkauden kuluessa Veikkaus Oy jatkaa toivon mukaan hyvän tuloksen tahkoamista ja lisää jakovaraa. Näin saadaan, ei pelkkää porkkanaa, vaan enemmän. Rahaahan on, sen suuntaaminen on poliittisen tahdon asia.

Joka tapauksessa 14.6.2017 on ensimmäinen ulostulo ja kuuleminen valmisteilla olevasta lainsäädännöstä.

Liven lumo – katsojat lähikuvassa

Stefi on jälleen teettänyt tärkeän kävijätutkimuksen. Raportista saamme faktaa siitä, mikä on ihmisten suhde teatteriin, tanssiin tai oopperaan. Saamme tietoa, kuinka usein esityksissä käydään, miksi käydään ja miksi ei, ja ennen kaikkea ketkä esityksissä käyvät. Osa vastauksista on ilmeisiä ja tulokset tuttua aiemmista, mutta heikot signaalit antavat ajattelemisen aihetta.

Naiset, korkeimmin koulutetut, toimihenkilöt, johtavassa asemassa olevat, eläkeläiset sekä kaupunkilaiset ovat ahkerimpia teatterissa, tanssiesityksissä tai oopperassa kävijöitä.  Ilahduttavaa on, että lapsitaloudet käyvät entistä useammin esityksissä, samoin eläkeläiset. Mitä enemmän tulee ikää, sitä enemmän arvioi esitysten lisäävän hyvinvointia ja elämänlaatua.

Sen sijaan opiskelijoiden käyntikerrat ovat harventuneet. Miksiköhän? Jatkuuko sama meno, kun opiskelijat valmistuvat ja ikääntyvät? Huolestuttavaa, jos teatteri ei pysty hankkimaan uusia yleisöjä. Huolestuttavaa myös, että hieman harvempi kuin vuonna 2012 kannattaa yhteiskunnan tukea näyttämötaiteelle tai ei osaa arvioida asiaa. Toisaalta kuitenkin Yleisradion hiljattain tekemä selvitys puolestaan kertoi, että juuri teatterille kaikista taidemuodoista kansalaiset olivat valmiita suomaan eniten julkista tukea! Silti teatterin oikeutuksesta pitää olla huolissaan, myös rahoitusuudistuksen vuoksi.

Elävän lumo vetää teatteriin. 75 % teatterissa käyneistä pitää tärkeänä sitä, että pääsee kokemaan elävän esitystaiteen. Korkealle nousevat myös aiheet. 63 %:lle kävijöistä taidemuodon käsittelemät aiheet ovat tärkeitä. 2/3 vastasi menevänsä teatteriin kiinnostavan aiheen vuoksi. Mutta kyllä viidakkorummulla on merkitystä, sillä mitä ystävät kertovat. Olisin voinut kuvitella, että oma teatteriharrastus ja tottumus olisivat olleet merkittäviä, mutta ei. Itse asiassa oikeastaan hienoa, että kyse ei ole tavan vuoksi teatteriin menosta.

Mitä esitykset antavat katsojille? Iloa, uusia ajatuksia, esteettistä nautintoa ja liikutusta. Niin juuri! Ja miksi sitten ei käydä teatterissa? Ei vain tule lähdetyksi. Vapaa-ajasta kilpailevat kotisohva, konsertit ja elokuvat.

Lehtiartikkelit ja uutiset ovat kyllä säilyttäneet asemaansa tiedonlähteinä esityksistä, mutta teatterin kotisivujen ja somen merkitys on selvästi kasvanut vuodesta 2012. Ja vastausten perusteella markkinoinnissa kannattaa satsata tietoon esityksen aiheesta, luonteesta ja lajityypistä.

Mietin sitä joukkoa, joka ei käy teatterissa. Mikä potentiaali! Vähän kuin ne, jotka eivät äänestä. Miten saada ei-kävijöitä houkutelluksi elävän lumoon ja yhteisen kokemuksen äärelle? Miten synnyttää teatteriliikehdintää? Entistä laadukkaampia esityksiä, entistä enemmän jalkautumista, entistä enemmän yhteistekijyyttä katsojien kanssa, entistä enemmän esityksiä aiheista, jotka ihmisiä kiinnostavat.

Mitä barometri kertoo?

Cuporen ja Taiteen edistämiskeskuksen kehittelemässä taiteen ja kulttuurin barometrissä puolestaan tunnusteltiin taiteilijajärjestöjen asiantuntijoiden näkemyksiä taiteilijoiden työskentelyedellytysten muutoksista. Barometri ei paljasta mitään sinänsä yllättävää, mutta tärkeätä on tuo artikulaatio. Se tuo näkyviin, kuuluviin ja julki, mitä taiteen kentillä ajatellaan. 

Sirpaloituvan työnkuvan omaava taiteilija tekee entistä enemmän palkatonta työtä. Taiteilijoiden työn taloudellinen arvo tuntuu laskevan. Taiteen laatu, taso ja saavutettavuus on ensisijaista. Taiteilijan ammatti on ammatti ja taiteilijan tulisi voida keskittyä taiteelliseen työhön.  Yhteiskunta ei riittävästi osaa hyödyntää taiteilijoiden osaamista. Taiteilijoiden apurahojen määrää tulisi lisätä ja suuruutta kasvattaa. Taiteilijayrittäjyys jakaa mielipiteitä.

Yhteisötaiteilijoiden rajapintaidentiteetti

Tahitin teemanumero tarjoaa uutta tietoa yhteisötaiteilijoiden identiteetistä ja taiteilijakunnan luokkarakenteesta.

Sari Karttusen artikkeli keskittyy taiteilijoiden moniammatillisuuteen ja uusiin taiteilijuuksiin. Kyse on niistä ”toisenlaisista taiteilijoista”, jotka toimivat muualla kuin valkoisissa tai mustissa laatikoissa vailla niihin liittyviä taiteilijarooleja.  Miten nämä itsensä näkevät?

Karttusen mukaan näiden ”kohtaamisen taiteen” tekijöiden työskentely laajentuneilla kentillä on sidoksissa juuri taiteeseen, ei niinkään hybridi-identiteettiin, luovaan talouteen ja sen kaupallisuuteen. Nämä taiteilijat toimivat lähinnä sosiaali- ja terveyssektorille tai “vapaasti leijuvina” intellektuelleina esimerkiksi kaupunkiaktivismihankkeissa.  Heidän identiteettinsä on oletettua monimuotoisempi, soveltavan ja taidetaiteen välissä, kuten Karttunen toteaa. Kiinnostava rajapintaidentiteetti!

Taija Roiha nostaa näkyviin eriarvoisuuden prekaarissa taidemaailmassa. Toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset. Taiteilijoiden yhteiskuntaluokkaa ei käy ohittaminen. Roiha palauttaa jo jäänteeksi julistetun luokan taidekeskusteluun. Roihan mukaan on puhuttava taiteilijoiden luokka-asemista monikossa.

Teoreettiset pohdinnat tulevat briteistä, luokkayhteiskunnasta, jossa luokkatutkimus ei ole unohtunut. Siellä kannetaan huolta luokkakatosta, ja esimerkiksi siitä, että näyttelijöissä on yhä vähemmän työväenluokkataustaisia.

Artikkelissa on kiintoisa näkövinkkeli prekaarien olosuhteiden itseriiston tai riiston työskentelyetiikkaan, joka pitää sisällään sisäistettyä ja biopoliittista vallankäyttöä. Työn pitäisi olla nautinnollista. Nautinto kompensoi epävarmuutta, alhaista tulotasoa ja muita kielteisiä puolia. Minkälainen taiteilija pystyy toteuttamaan tätä kompensaatioajattelua? Varakkaiden vanhempien tuki tai edes varmuus mahdollisesta tuesta, kulttuurinen pääoma ja sosiaaliset verkostot voivat tehdä prekaariuden siedettävämmäksi. Miten tästä kaikesta voidaan saada tietoa Suomessa? Selvittämällä taiteilijoiden vanhempia ammatteja, tulotasoa, taiteilijan mahdollista perittyä varallisuutta ja rohkaisemalla taiteilijoiden keskustelua aiheesta.

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE

TINFO muuttaa, tauko uutiskirjeiden ilmestymisessä 

Teatterin tiedotuskeskuksen (TINFO) toimisto muuttaa pois Teatterikulmasta rakennuksessa alkavien sisäilman puhdistamiseen tähtäävien remonttien alta. TINFO vuokraa kesäajaksi väistötilat ns. Holmbergien residenssistä osoitteessa Tunturikatu 15 B, Helsinki. Syksyksi 2017 etsimme pysyvämmät työskentelytilat. 

Tinfolaiset tekevät muuttoa 24.4.-5.5.2017, näinä kahtena viikkona ei lähetetä TINFO-tiedotetta. Meille kannattaa silti lähettää uutisia, tapahtumatietoja ja avoimia hakuja ja työpaikkailmoituksia, välitämme niitä tarpeen mukaan Facebook-sivujemme kautta.   
 
Tilastotietojen kerääminen jatkuu myös muuttoajan, tilastonlaatija Piia Volmariin saa yhteyden parhaiten sähköpostitse.  

Muuttoviikkojen aikana emme valitettavasti pysty vastaamaan laajempiin selvitys- ja palvelupyyntöihin. Katsomme sähköpostit, mutta muutto voi aiheuttaa viivettä vastauksissa.  

Johtaja Hanna Helavuori on muuton aikana parhaiten tavoitettavissa puhelimitse tai sähköpostitse aamulla ennen klo 9:ää ja klo 17:n jälkeen. 

Maanantaista 8.5.2017 alkaen toimistomme on Tunturikadulla, varsinaisia aukioloaikoja siellä ei ole. Meidät tavoittaa kuitenkin normaalisti sähköpostitse ja puhelimitse.
 
Postiosoitteenamme säilyy elokuun loppuun saakka vanha tuttu:   
Teatterin tiedotuskeskus (TINFO), Meritullinkatu 33 A 2, 00170 Helsinki. 

Muuttoon liittyvät tiedustelut:  

TINFO / johtaja Hanna Helavuori, hanna.helavuori(a)tinfo.fi, +358 44 363 1722


Kiitos kaikille vastanneille – palvelukysely vaikuttaa 

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) selvitti viestinnän ja tietopalvelujensa käyttöä ja laatua avoimella kyselyllä. Kiitos kaikille vastanneille, kyselyn tulokset vaikuttavat toimintaamme. Johtopäätöksiä on vedettävissä välittömästi, ja vastausten yhteenveto tulee näkymään myös kun suunnittelemme toimintaamme pidemmällä aikavälillä. 

Profiloinnin perusteella kyselyyn vastanneita yhdistää tarve teatteritietoon, he ovat ahkeria sosiaalisen median käyttäjiä ja hakevat tietoa usein verkkohakujen kautta.  

Palvelujemme käyttäjien mielestä teatteria koskeva tilasto- ja muu tieto on tärkeätä ja hyödyllistä ja on hyvä, että tietopalvelut ovat saatavina sähköisinä ja kaikille avoimina. TINFO-tiedotteen avulla käyttäjät kokevat pysyvänsä kärryillä alan asioista. Sosiaalisen median kautta tapahtuvaa palvelua ei pidä yhdentekevänä kukaan vastanneista.  

Vastausten perusteella voi myös sanoa, että TINFO ei ole hahmoton ja että tinfolaisilta on helppo kysyä tietoa.  

TINFO on vastausten perusteella ennenkaikkea ammattimainen ja luotettava tiedontarjoaja. Muita kyselyyn vastanneiden suosikkiadjektiiveja ovat avoin, yhteistyökykyinen ja ajassa kiinni.  

Tiedustelut: 
TINFO / tiedottaja Sari Havukainen, sari.havukainen(a)tinfo.fi, 09 2511 2124


Teatterialan Avainta ei enää tehdä 

Lopetamme Teatterialan Avain -julkaisun tekemisen sen vähäisen kysynnän vuoksi. Sähköistä yhteystietojulkaisua 2016/2017 voi vielä ostaa TINFO-verkkokaupasta toukokuun loppuun saakka. 

Keräämme silti teatterien yhteystietoja, joten mukavaa, jos pidät meidät ajantasalla. Yhteystietoja tarvitaan esim. verkkosivuiltamme löytyvissä kaikille avoimissa palveluissa kuten Teatterihaussa ja Ensi-iltalistassa.

Teatterinne yhteystietojen päivitykset voi lähettää milloin tahansa osoitteella: 

tinfo(a)tinfo.fi


Ilmoita kesäteatterisi ensi-illat TINFO-verkkosivuille

TINFO kääntää katseen kohti kesää. Keräämme TINFO-verkkosivuille tiedot vuoden 2017 kesäteatteriesityksistä (www.tinfo.fi/fi/Ensi-iltoja).   
 
Tarvitsemme seuraavat tiedot:   

  • Kesäteatterin nimi   
  • Lyhyt esittelyteksti   
  • Yhteystiedot (osoite, kunta, maakunta, verkkosivut, puhelinnumero, sähköposti)   
  • Esityksen nimi ja ensi-illan päivämäärä   
  • Tekijät: käsikirjoittaja, dramaturgi, ohjaaja, muu työryhmä   
  • Muita tietoja: onko esitys kotimaisen tekstin kantaesitys, suunnattu lapsille ja/tai nuorille, musiikkiteatteria tms.?   

Ensi kesän teatteriensi-iltoja löytyy jo nyt verkkopalvelustamme. Ensi-iltoja kannattaa ilmoittaa meille heti, kun ne varmistuvat. Vuoden 2016 osalta saimme kasaan mahtavat 401 kesäteatteriesitystä!  

Ilmoita kesäteatterisi tiedot osoitteeseen tinfo(a)tinfo.fi.


Teatterilaisen muistikirja ja kalenteri kepeään keväthintaan  

Teatterilaisen tunnistaa omasta Teatterilaisen muistikirja ja kalenterista. 

Päivyriin on merkattu teatterifestivaalit ympäri Suomen ja kevyt muistikirjaosio sisältää sopivassa määrin taskutietoa suomalaisesta teatterista.

Merkitse sinäkin harjoitukset, näytökset ja muut teatterimenosi omaan muistikirjaan. 

TINFO tarjoaa Teatterilaisen muistikirja ja kalenterin 2017 kepeään kevähintaan: 

Normaalisti 17/13 euroa maksava muistikirja on nyt vain 10 euroa (sis. postikulut).

Tilaa omasi osoitteesta tinfo(a)tinfo.fi 


Pääsiäisviikon TINFO-tiedote ilmestyy jo tiistaina 11.4.2017

Pääsiäisviikolla TINFO-tiedote ilmestyy poikkeuksellisesti jo tiistaina eli 11.4.2017. Siihen tarjolle tulevat aineistot olisi lähetettävä maanantain aikana: tinfo(a)tinfo.fi. 

Tämä kevät on muutenkin erilainen TINFO-tiedotteiden julkaisemisen kannalta. TINFO-toimisto muuttaa huhti-toukokuun vaihteessa, joten to 20.4.2017 on viimeinen uutiskirje ennen muuttotaukoa. 24.4.-5.5.2017 välisenä aikana emme tee TINFO-tiedotetta. 
 
Lue lisää muutostamme.

Loppukevään uutiskirjeiden ilmestymispäiviä:  

TINFO-tiedote to 11.5.2017
TINFO e-Nytt ti 16.5.2017
TINFO-tiedote to 18.5.2017
TINFO-tiedote ti 23.5.2017 (helatorstaiviikko)
TINFO Newsletter auf Deutsch ti 30.5.2017
TINFO-tiedote to 1.6.2017 
 
Aineistot ja tiedustelut: tinfo(a)tinfo.fi

UUTISIA

Suomalaisten teatterissa, tanssiesityksissä ja oopperassa käynti kasvussa 

Suomen Teatterit ry on teettänyt selvityksen suomalaisten näyttämötaiteen palvelujen käytöstä. Tutkimus osoittaa, että suomalaiset käyvät kansainvälisestikin vertailtuna huomattavan paljon teatterissa ja arvostavat asuinkuntiensa taidelaitoksia. Kysely toteutettiin Kantar TNS:n toimesta joulukuussa 2016 ja siihen vastasi yhteensä 2571 henkilöä.

Puolet suomalaisista käynyt teatterissa viimeisen vuoden aikana: esityksistä iloa ja uusia ajatuksia

Teattereissa, tanssiesityksissä tai oopperassa käyminen on kasvanut 4 % vuodesta 2012. Peräti 49 % 15 –79 -vuotiaista suomalaisista on käynyt teatterissa viimeisen 12 kuukauden aikana. Lisäys on ollut lähes yhtä suurta miehillä ja naisilla. Ahkerimmin teatterissa ovat käyneet naiset, yli 64 -vuotiaat, pariskunnat, korkeasti koulutetut, toimihenkilöt, eläkeläiset ja kaupungeissa asuvat. Etenkin eläkeläisten käynnit ovat lisääntyneet selvästi vuodesta 2012. Opiskelijoilla käyntimäärät sen sijaan ovat vähentyneet. Katsojat kokivat saaneensa esityksistä mm. iloa (67%), uusia ajatuksia (40%) ja esteettistä nautintoa (35%). 

Lapset käyvät aiempaa useammin esityksissä koulun tai isovanhempien kanssa. 44% vastaajista toivoi, että kouluissa tarjottaisiin enemmän esityskäyntejä ja 72% kannattaa opetussuunnitelmaan lisättyä mainintaa lasten oikeudesta päästä teatteriin ja tanssiesityksiin. 28% vastaajista ilmoitti, että heidän lapsensa ei ole koskaan käynyt lastenteatterissa tai -tanssiesityksissä. 

Teatteriin halutaan hyvässä seurassa

Teatterissa käyminen on neljänneksi suosituin eri kulttuuritapahtumista. Teatteria suositumpia olivat kirjastot ja elokuvissa ja museoissa käyminen. Vain yksi kymmenestä haluaisi osallistua kulttuuritapahtumaan yksin. Valtaosa (72%) osallistuisi hyvässä seurassa kahdestaan ja kolmannes mieluiten (33%) pienessä ryhmässä.

Kotisohva ja some teatterin kilpailijana

Ihmisten vapaa-ajasta kilpailevat aikaisempaa (2012) enemmän elokuvat ja konsertit. Myös koti-iltojen, sosiaalisen median ja omien harrastusten vetovoima on kasvanut vuodesta 2012. Myös hinta on lisääntynyt käymättömyyden syynä, teatteria piti liian kalliina 26% vastanneista. 66 % vastaajista tahtoisi yhteiskunnan tukevan näyttämötaidetta nykyistä enemmän, jotta lippujen hintaa olisi mahdollista laskea, tai säilyttäisi tuen nykyisellä tasolla. Naiset, lapsiperheet, johtavassa asemassa olevat ja opiskelijat/koululaiset ovat muita useammin sitä mieltä, että yhteiskunnan tulisi tukea näyttämötaidetta nykyistä enemmän.

Suomalaisten teatterissa, tanssiesityksissä ja oopperassa käynti 2016 -tutkimus löytyy kokonaisuudessaan Suomen Teatterit ry:n sivuilta.

Lisätietoja: 

Suomen Teatterit ry:n toimitusjohtaja Tommi Saarikivi, 040 153 1415, tommi.saarikivi(a)suomenteatterit.fi


Demokratiapalkinnon saanut ArtsEqual: Taiteella tasa-arvoisempi yhteiskunta

Taideyliopiston koordinoima ArtsEqual-hanke on saanut Demokratiapalkinnon ja Demokratiatunnustuksen yhteisen kunniamaininnan. 

Palkittu tutkimushanke tutkii taiteisiin ja taidekasvatukseen liittyvää eriarvoisuutta ja taiteisiin osallistumisen synnyttämää hyvinvointia. 

Nykyään on jo runsaasti tutkimusta siitä, miten taiteisiin osallistuminen vahvistaa terveyttä ja hyvinvointia. 

”Aktiivisen osallistumisen on viisaasti järjestettynä todettu ennaltaehkäisevän esimerkiksi yksinäisyyttä ja sosiaalista syrjäytymistä, pidentävän eliniän odotetta, helpottavan kipujen sietämistä ja purkavan eri kulttuurien välisiä jännitteitä”, toteaa ArtsEqual-hankkeen varajohtaja Kai Lehikoinen Taideyliopiston Teatterikorkeakoulusta. 

Taiteen hyvinvointivaikutukset ovat Lehikoisen mukaan erityisen vahvasti kytköksissä osallistaviin taideprosesseihin ja niissä tapahtuvaan merkitykselliseen vuorovaikutukseen. Niihin liittyy kokemus yhteisöön kuulumisesta ja oman äänen esiin saamisesta. 

Käynnissä olevan sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistuksen rinnalla tarvitaan Lehikoisen mielestä konkreettisia toimenpiteitä, joiden avulla lisätään ihmisten kyvykkyyttä toimia aktiivisesti yhteiskunnassa tavoilla, jotka vahvistavat kaikkien mukaanottoa, synnyttävät hyvinvointia ja edistävät eri ryhmien välistä vuoropuhelua. 

Tästä yksi hyvä esimerkki on ArtsEqualin kumppanin Kansallisteatterin Kiertuenäyttämö, joka tekee esityksiä hoitolaitoksiin ja vankiloihin laitosten asukkaiden kanssa. Tällä hetkellä Kiertuenäyttämö valmistelee dokumenttiteatteriesitystä, jossa on mukana turvapaikanhakijoita. 

ArtsEqual-hanke tutkii ja kehittää taiteiden ja taidekasvatuksen palveluja Suomessa yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön, sosiaali- ja terveysministeriön, Taiteen edistämiskeskuksen, Opetushallituksen, Kuntaliiton ja aluehallintovirastojen sekä lukuisten kansalaisjärjestöjen, taide- ja taidekasvatusjärjestöjen, koulujen ja tutkimusyhteisöjen kanssa. Vuorovaikutuskumppaneita on yli 50. 

Hankkeen tavoitteena on purkaa institutionaalisia siiloja ja eriarvoistumista tuottavia mekanismeja, jotta taiteiden ja taidekasvatuksen palvelut olisivat nykyistä paremmin kaikkien saavutettavissa. 

Oikeusministeriön Demokratiapalkinto annetaan kansalaisyhteiskuntaa edustaville toimijoille ja Suomen Avoimen hallinnon toimintaohjelman Demokratiatunnustus viranomaistahoille. Teemana on tänä vuonna kumppanuus. 

Haastattelupyynnöt: 

Kai Lehikoinen, p. 050 439 0517, kai.lehikoinen(a)uniarts.fi
ArtsEqual-hankkeen tiedottaja Heta Muurinen, Taideyliopisto, p. 050 569 2904, heta.muurinen(a)uniarts.fi

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Teatterimuseon taiteilijatapaaminen: Kristian Smeds | 8.4.2017, Helsinki 

Kristian Smeds vierailee Teatterimuseon taiteilijatapaamisessa lauantaina 8.4. klo 13. Häntä haastattelee Raija-Liisa Seilo. 

Lisätiedot


Noitakokous ja suuri munanmetsästys | 8.4.2017, Porvoo

Teatteri Soittorasia täyttää 10 vuotta ja TeatteriTalomme on sijainnut Suomenkylän mäellä jo 5 vuotta. Avajaisia vietettiin lauantaina 10.3.2012 ja ensimmäisenä esityksenä TeatteriTalon Teatterisalissa nähtiin NOIDAT ja Suuri Munanmetsästys 1.4.2012. Pääsiäisen perinteisiin kuuluu joka vuosi noitamaista menoa, sekä taikuutta. Tunnetusti aluksi tavataan Kyöpelinvuoren noitia ja velhoja, sekä heidän valmistautumiskommelluksia ennen suurta noitakokousta.  

Tänä vuonna, 2017, käynnistyy jo 6. kertaa Noitakokous ja Suuri Munanmetsästys. Lähtölaukaus tämän vuoden metsästyksiin koittaa Kauppakeskus Lundissa LA 8.4. klo 10, kun kauppakeskukseen piiloutuu 400 suklaamunaa. Tule tapaamaan Kyöpelinvuoren noitakokoukseen lähteviä noitia ja pukeudu parhaimpiisi. Kauppakeskus Lundin tapahtuma on maksuton ja mukaan pääsevät niin pienet kuin suuret metsästäjät.  

Tapahtuma toteutetaan yhteistyössä Kauppakeskus Lundin, liikkeiden, sekä VBO:n kanssa.   

TeatteriTalolla Noitakokoukset ja Munanmetsästykset jatkuvat SU 9.4. ja LA 15.4. klo 13-14. Tapaamme kokeneita velhoja ja noitia Suuressa Noitakokouksessa. Noitakokouksessa tutustutaan noitien ja velhojen tapoihin, tehdään taikoja, sekä tietysti metsästetään kadonneita suklaamunia.

Osallistu ajalla 4.-12.4.2017 osoitteessa www.facebook.com/TeatteriSoittorasia


Metropolia AMK: puvuston tyhjennys-purkukirpputori | 11.-25.4.2017, Helsinki 

Metropolia ammattikorkeakoulun lakkautettavan esittävän taiteen koulutusohjelman puvusto myy tarpeistonsa ja puvustonsa kirpputorina. Paljon tavaraa ja vaatetta niin ammattilaisille kuin yksityisillekin. 

Kaikki pois todella edullisesti. Hinnat alkaen euron kassillinen. Epookkia, retroa, vaatteita, tarvikkeita, tarpeistoa, asusteita, teatteritavaraa ja outoja juttuja. 

Tule tekemään löytöjä, maksuna käteinen, oma Ikeakassi mukaan.

Myynti alkaa tiistaina 11.4. kello 10.00!

Muut myyntipäivät: 

keskiviikko 12.4. 10-16
maanantai 17.4. 10-16
tiistai 18.4. 10-16
keskiviikko 19.4. 12-19
maanantai 24.4. 10-16
tiistai 25.4. 10-16

Käyntiosoite: Hämeentie 161, oma sisäänkäynti alapihanpuolelta, Metropolia AMK (entinen verkatehdas) 

Tiedustelut: Tarpeistonhoitaja Hanna Hakkarainen hanna.hakkarainen(a)metropolia.fi, 050 440 2361


Noitien juhlakokoontumisajot | 15.4.2017, Uusikaupunki 

Koko perheen iloinen kaupunkitapahtuma Uudenkaupungin sydämessä, kauppatorilla pääsiäislauantaina 15.4.2017 klo 10-14. Kuka tahansa voi hypätä luudalle ja kurvata paikalle ohjelmalliseen hauskapitoon. Kokoontumisajot on Uudenkaupungin 400 -vuotisjuhlavuoden tapahtumia ja sinne on vapaa pääsy. Tavoitteena saada paikalle 400 noitaa tai muuta satuhahmoa. 

Ohjelmassa on noitailua musiikin, laulun ja leikin siivittämänä. Kansanmusiikkiyhtye Säkene ja paikalliset esiintyjät taikovat herkullisen ohjelmakattauksen noitatansseineen ja leikkimielisine kilpailuineen. Juhlassa selviää myös, keitä tunnettuja uusikaupunkilaisia löytyy Anonyymi-kisasta. Lopuksi pistetään ralliksi ja testataan luutien nopeus ja kestävyys. Torilla on myös tarjolla tuunauspajoja, arvontaa, paikallisia herkkuja, kahvia ja pullaa. 

Tapahtuman järjestää Kerttu Aaltonen Nukketeatteri Piironginlaatikosta yhteistyökumppaneineen. 

www.noitalauma.com

www.piironginlaatikko.com


Savolainen Suoraviiva -keskustelutilaisuus | 27.4.2017 Kuopio 

Savolainen Suoraviiva -keskustelutilaisuus kaupunkikulttuurin ja -ympäristön yhteiskehittämisestä Kuopiossa

ANTI – Contemporary Art Festival, Future DiverCities -hanke ja Design Week Kuopiojärjestävät keskusteluillan kaupunkikulttuurin ja -ympäristön yhteiskehittämisestä torstaina 27.4. klo 19.00 - n. 22.00 ravintola Introssa (Kauppakatu 20, Kuopio).

Savolainen Suoraviiva kokoaa yhteen ja törmäyttää Kuopion luovat toimijat, yrittäjät, kaupungin virkamiehet, kaupunkilaiset, ideat ja mahdollisuudet. Keskustelua ovat alustamassa eri alojen mielenkiintoiset asiantuntijat, alustajalista julkaistaan lähempänä tapahtumaa. 

Keskustelun keskiössä on luova ja osallistava kaupunkikulttuurin ja -ympäristön kehittäminen. 
 
Tervetuloa keskustelemaan siitä, miten voisimme yhdessä tehdä kotikunnastamme elinvoimaisemman, yhteisöllisemmän, avoimemman ja moniäänisemmän! Millainen on sinun unelmiesi Kuopio?

Vapaa pääsy! Ennakkoilmoittautuminen 25.4. mennessä verkkolomakkeen kautta. 
 
Seuraa myös Facebook-tapahtumaa!


Tule kehittämään tulevaisuutta Demokratiahackiin | 4.-5.5.2017, Helsinki

Miten haluamme, että demokratia näyttäytyy 10 vuoden päästä? Miten lisätä osallisuutta?

Sitra sekä Open Knowledge Finland järjestää Demokratiahack-tapahtuman osana Tulevaisuuden valtiopäiviä 4.-5.5, jossa hackataan demokratian ja osallisuuden haasteita. Jos olet aktiivi, aktivisti, koodaaja, palvelumuotoilija, pelintekijä, taiteilija, mediatoimija tai yleisesti kiinnostunut demokratian uusista muodoista, ilmoittaudu mukaan!

Hackathonin osallistujat muodostavat 2–5 hengen ryhmiä. Jokainen ryhmä kehittää tapahtuman aikana visiotansa. Mukana ovat myös fasilitaattorit sekä avattuna kattavat tausta-aineistot. 

Hackatonin aikana syntyneet parhaat ideat palkitaan ja välitetään suomalaisille päätöksentekijöille Seuraava erä –visiotyön mukana. 

Päävoittaja saa 5000 euron palkintosumman, kaksi seuraavaa palkittua 2000 euroa per kilpailutyö.

Demokratiahackissas on tarjoalla seuraavat trackit: 

1. Hack Track: sovellusten ja visualisointien kehittäminen 

2. Jam Track: konseptit ja prototyypit 

3.  Art & Media Track: taiteiden ja median eri muodot.

Sitra
www.sitra.fi/tapahtumat/demokratiahack

Tulevaisuuden valtiopäivät 4.5

Demokratiahack 4.-5.5. Facebookissa

Seuraava erä: https://www.sitra.fi/seuraavaera/#mista-on-kyse

Ilmoittautumiset 10.4. asti

Kehittäjätapahtuma 24.4. Facebookissa


Hiljaisuus-festivaali | 7.-10.6.2017, Kittilä

Hiljaisuus-festivaali tuo Kittilään kantaesityksiä ja kiinnostavia kansainvälisiä taiteilijoita 7.-10.6.2017. Festivaali kerää kesäkuun alussa Kaukosen kylään jo kahdeksannen kerran yleisöä ympäri Suomen. Festivaali herättää vuosi vuodelta kasvavaa kiinnostusta myös ulkomailla.

Hiljaisuus-festivaalin teemana on kohtaamiset. Kaukosen kylässä kohtaavat ihmiset, taide ja luonto. Kohtaamisia syntyy yleisön ja taiteilijoiden, festivaalivieraiden ja kyläläisten sekä eri taiteenlajien välille. Festivaalin ohjelmiston ydin on uuden säveltaiteen ja esittävien taiteiden välisessä yhteistyössä.

Festivaaliohjelmiston ovat suunnitelleet Hiljaisuus-festivaalin taiteelliset johtajat säveltäjä Outi Tarkiainen ja sirkustaiteilija Henna Kaikula. Ohjelmiston ydin koostuu konserteista ja nykysirkusesityksistä. Kaikki teokset kurottautuvat yli taiteenlajien välisten rajojen ja hakevat inspiraationsa paikallisuudesta ja erityisistä esityspaikoista.

www.hiljaisuusfestivaali.fi

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


TelepART-apurahan haku aukeaa Isoon-Britanniaan ja Irlantiin 

Suomen Lontoon instituutti käynnistää TelepART-apurahaohjelman esiintyvän taiteen ammattilaisille 5. huhtikuuta alkaen. TelepART edistää uransa alkuvaiheessa olevien esiintyvien taiteilijoiden kansainvälistymistä.

TelepART-hanke edistää Ison-Britannian, Irlannin and Suomen välistä vuorovaikutusta esittävän taiteen saralla. Verkkopohjainen TelepART-haku on avoin suomalaisille esiintyville taiteilijoille Iso-Britanniaan ja Irlantiin suuntautuvia matkoja varten. Matkatukea voidaan myöntää erityisesti uransa alkuvaiheessa olevien tekijöiden kansainvälisiin esiintymistilaisuuksiin musiikin, teatterin, tanssin, sirkuksen sekä esitystaiteen aloilla. Matalan kynnyksen nopeaa pienoistukea voivat hakea esiintyvät taiteilijat, taiteilijoita edustavat tahot ja tapahtumajärjestäjät Isossa-Britanniassa, Irlannissa ja Suomessa. TelepART-matkatukea voivat hakea myös brittiläiset ja irlantilaiset esiintyvän taiteen ammattilaiset Suomeen suuntautuvia esiintymismatkoja varten.

“TelepART-apuraha auttaa esiintyviä taiteilijoita tarttumaan avautuviin mahdollisuuksiin nopeasti. Se on hyvä tapa uusille lahjakkuuksille laajentaa yleisöään sekä ammatillista kokemustaan.” sanoo Pauliina Ståhlberg, Suomen Lontoon instituutin johtaja.

Tavoitteena on reagoida nopeasti ja ketterästi tekijöille tarjoutuviin esiintymismahdollisuuksiin. Edellytyksenä tuen myöntämiselle on järjestäjän ja esiintyjän molemminpuolinen sitoumus, taiteellinen laatu, vähintään kahden toimialueen maan mukanaolo sekä kohtuullinen esiintymispalkkio.

Päätökset tehdään Suomen Lontoon instituutissa esittävän taiteen ammattilaisorganisaatioiden Music Finlandin, Teatterin tiedotuskeskuksen, Sirkuksen tiedotuskeskuksen sekä Tanssin tiedotuskeskuksen tuella. Haku on auki koko vuoden ja päätösten käsittelyaika on korkeintaan kaksi viikkoa.

TelepART-hanke sai alkunsa Suomen Benelux-instituutin toimesta 2016. Se jatkuu Benelux-maissa samanaikaisesti. Lisäinfoa Benelux-maiden TelepART-hausta löydät täältä

Hanketta tukevat Suomen Kulttuurirahasto ja opetus- ja kulttuuriministeriö.

Ison-Britannian ja Irlannin TelepART-hakemuksen löydät täältä.

Lisäinfoa: 
telepart(a)fininst.uk


Pohjoismainen kulttuuripiste: Tukiohjelmien hakuaika muuttuu  

Tukiohjelmien uusi hakuaika otetaan käyttöön. Syksyn hakukierroksista lähtien tulee kaikkien hakemusten olla lähetettyinä viimeistään klo 15:59 EET viimeisenä hakupäivänä. Pohjoismainen kulttuuripiste ei ota vastaan myöhästyneitä hakemuksia. Muuttunut hakuaika otetaan käyttöön Liikkuvuustuen hakukierroksesta, joka avautuu 21.7. ja sulkeutuu 22.8. 

Lisätietoa

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Minä täällä! -projektiin Lahteen kaksi taiteilijaa | haku 21.4.2017 mennessä 

Minä täällä! - taideprojekti toteutetaan nyt toista kertaa Lahdessa tukemaan maahanmuuttajalapsien sopeutumista suomalaiseen koulunkäyntiin. Tällä kerralla taideprojekti toteutetaan kahden viikon päiväleirinä, jonka tarkoitus on tarjota 3.-6.-luokkalaisille maahanmuuttajalapsille pehmeä lasku uuteen ympäristöön ja kulttuuriin yhdessä kantasuomalaisten kanssa. Tavoitteena on tukea taidetoiminnalla lasten sosiaalisia taitoja ja kotiutumista, sekä löytää rytmi arkeen ja kaverisuhteita helpottamaan koulun alkua. Projekti toteutetaan yhdessä Lahden kaupungin perusopetuspalveluiden kanssa. 

Toiminta järjestetään kahden viikon aikana ennen syyslukukauden alkamista (31.7.–11.8.2017) Liipolan monitoimitalolla. Taideprojektia toteuttamaan haetaan työparia, joista toinen olisi kuvataiteilija ja toinen esittävien taiteiden ammattilainen (sirkus, tanssi, teatteri, musiikki). Toimintaa on 4–5 arkipäivänä noin 2–3 tuntia/päivä taiteilijoiden esittämän suunnitelman mukaan. Työparille maksetaan projektista 2400 ¤ suuruinen palkkio sisältäen mahdolliset matkakulut. 

Taiteilijatyöparin tulee esittää hakemuksessaan toteutussuunnitelma, josta selviää päivittäiset sekä viikoittaiset tuntimäärät lapsille, sekä työskenteleekö työpari yhtäaikaisesti vai vuorotellen ja palkkion jakautuminen taiteilijoiden kesken. Suunnitelmasta tulee myös ilmetä käytettävät taiteelliset työtavat ja menetelmät sekä asetettujen tavoitteiden toteutumissuunnitelma projektissa. Hakemuksen liitetään molempien taiteilijoiden CV:t. 

Hakemusten tulee olla perillä liitteineen pe 21.4.2017 klo 16:00 mennessä osoitteessa elisa.lientola(a)taike.fi. Valinta tehdään 10.5. mennessä, jotta tiedotus koulun ja maahanmuuttajapalveluiden kautta tapahtuu ennen kesälomia.


Lisätietoa


Föreningsfestivalen efterlyser aktiva föreningar | ansökningstid senast 30.4.2017 

I april är det dags för föreningarna i Svenskfinland att ansöka om aktiveringsbidrag. Bidraget skall användas till att arrangera evenemang som synliggör föreningens verksamhet under Föreningsfestivalen 2.-8.10.2017. Festivalen söker efter idérika helheter som visar upp Svenskfinlands blomstrande föreningsliv på ett fräscht sätt. 

Föreningsfestivalen arrangeras under första veckan i oktober och finns till för att erbjuda finlandssvenska föreningar en mötesplats för kunskap, utbyte av tankar, inspiration och informationsspridning. Festivalen arrangeras på gräsrotsnivå, då lokala föreningar arrangerar evenemang i regionerna där de är verksamma. På så sätt sprids festivalen runt Svenskfinland och ger alla möjligheten att delta i programmet. 

Ett grundläggande mål med festivalen är att skapa samarbete över ort-, region-, språk- och generationsgränser och detta är en viktig faktor för beviljandet av aktiveringsbidrag. Föreningsfestivalen vill främja samarbete mellan olika föreningar och strävar till att skapa nya och större verksamhetsformer, att stöda varandra och dela på resurser. 

Föreningsfestivalen arrangeras av Finlandssvenska festivalföreningen rf och koordineras av festivalens projektledare Anna-Emilie Lindberg. Varje arrangör kan anhålla om ett bidrag på max 2000 euro för att täcka utgifter som arrangemanget medför. Det festivalen erbjuder föreningarna är ändå inte bara ekonomiskt bidrag, utan också stöd med koordinering, evenemangsproduktion och marknadsföring.

Ansökningsperioden är 1.-30.4 och ansökningsblanketten fylls i på festivalens hemsida. Specifika instruktioner och mer information hittas på www.festival.fi.


Ohjaustarjoushaku, Turun ylioppilasteatteri | haku 5.5.2017 mennessä 

Turun ylioppilasteatteri ry (TYT) hakee vuodelle 2018 ohjelmistoa, joka sopii teatterin taiteelliseen linjaan. Tarjoamme valituille esityksille käyttöön teatteritilan ja tuotantoavun. 
 
Turun ylioppilasteatteri on vuonna 1959 perustettu harrastajateatteriyhdistys, joka tunnetaan omannäköisestä, rohkeasta, monipuolisesta ja ajassa kiinni olevasta ohjelmistosta. Teatterin tavoitteena on tehdä ammattimaisesti toteutettua ja taiteellisesti korkeatasoista teatteria, joka ei kumartele tai nöyristele vaan uskaltaa rohkeasti olla itsensä ja tekijöidensä näköistä. 
 
Ohjaustarjoukset otetaan vastaan sähköisesti osoitteeseen: 
puheenjohtaja(a)turunylioppilasteatteri.fi 
 
tai osoitteeseen: 
Turun ylioppilasteatteri 
Linnankatu 24, 20100 Turku. 
 
Kerrothan ohjaustarjouksessasi mahdollisimman tarkasti: 
 
- tarjoamastasi projektista, 
- aikataulusta: milloin voisi olla esityksen ensi-ilta ja koska harjoitukset alkaisivat, 
- ajatuksiasi työryhmästä: näyttelijöiden määrä, tarpeet liittyen tuotannolliseen työryhmään, 
- palkkatoiveesi, 
- tiedon mahdollisista tekijänoikeuskuluista. 
 
Voit liittää hakemukseesi esimerkiksi havainnollistavaa visuaalista materiaalia. 
 
Lähetäthän ohjaustarjouksesi viimeistään perjantaina 5.5.2017. Kirjepostitse toimitettavissa tarjouksissa on oltava leima keskiviikon 3.5. päiväyksellä. 
 
Sähköisesti toimitettavien ohjaustarjousten mahdollisine liitteineen tulee olla PDF-muodossa, mielellään yhtenä tiedostona. Emme ota huomioon sähköpostikenttään kirjoitettuja viestejä. Nimeäthän tiedostosi selkeästi: sukunimi_ohjaustarjous ja sukunimi_cv. 
 
Lisätiedot: 
Suvi Puttonen, puheenjohtaja 
p. 040 965 99 00  
puheenjohtaja(a)turunylioppilasteatteri.fi 


Mazzanon residenssi | haku 7.5.2017 mennessä 

Taiteilijaresidenssipaikat. Residenssikaudet suomalaisille taiteilijoille ja taidekäsityöläisille vanhassa ateljeessa (1. ateljee) ovat tammi-kesäkuussa 2018 ja uudessa ateljeessa (2. ateljee) ovat tammi-huhtikuussa ja loka-joulukuussa 2018. Residenssikausi on 2 tai 4 peräkkäistä kalenterikuukautta. Muut ajat on varattu virolaisille taiteilijoille ja taidekäsityöläisille.  

 
Kirjailijaresidenssipaikat. Residenssikaudet suomalaisille kirjailijoille, runoilijoille, kääntäjille ja käsikirjoittajille  ovat tammi-kesäkuussa 2018. Residenssikausi on 1 kuukausi tai 2 peräkkäistä kalenterikuukautta. Heinäkuu on varattu historian opettajalle ja muut ajat virolaisille kirjailijoille. 
 
Valintakriteerit. Residenssipaikkojen saajien valinnassa painotetaan ensisijassa residenssikauden sopivuutta ja hyödyllisyyttä hakijalle hänen tulevan urakehityksensä kannalta sekä toissijaisesti Mazzanon residenssipaikan tarpeellisuutta hakijan taiteellisen työn kannalta.  Residenssipaikat on tarkoitettu kaikenikäisille taiteilijoille ja kirjailijoille.  
 
Hakemuksen voi tehdä vain säätiön nettisivuilla.

Hakemusten käsittely ja päätökset. 16.6.2017 mennessä säätiön hallitus päättää residenssipaikan saajista ulkopuolisia asiantuntijoita kuultuaan. Päätöksestä ilmoitetaan kaikille hakijoille. 
 
Residenssipaikan hakemista harkitsevalle on säätiön verkkosivulla tietoa residensseistä, Mazzanosta ja sen mahdollisuuksista sekä Rooman nykytaiteesta. Hyvät kontaktimme Mazzanon museoon, kulttuuriyhdistykseen ja kuntaan ovat stipendiaattien käytettävissä. Aiemmat stipendiaatit ovat järjestäneet ja osallistuneet näyttelyihin ym. Mazzanossa ollessaan. Kannattaa myös silmäillä listaa aiemmista residenssipaikkojen kävijöistä, heidän joukossaan voi olla sellaisia tuttavuuksia, joilta saa ensi käden kokemuksia residensseistä. Hakemuksia on viime vuosina ollut 4-6 kertainen määrä verrattuna jaossa oleviin residenssipaikkoihin.


Residence Programme 2018, Kyoto Art Centre, Japan | deadline 30 Jun 2017 

Kyoto Art Center’s Artist-in-Residence Programme offers support to emerging artists and art researchers who wish to pursue creative activities in Kyoto. The organisers switch between hosting performing arts artist and visual astist every year. In 2018, the programme is open for performing artists and researchers. 

Eligibility: 

• Emerging artists and art researchers working in the performing arts sector (Dance, theater and music among others.), who have a well defined reason to work and research in Kyoto. 
* writers and cross-media artists can however apply 
• Applicants must:  
- Organise a public programme for Kyoto citizens during the residency. 
- Communicate in English or Japanese. 

Support: 

• Accommodation during the residency period. [Maximum 3 months] 
• Studio for production and research at Kyoto Art Center. 
• Round-trip air ticket from residential area to Kansai International Airport or Osaka International Airport 
• Production and research cost: JPY100,000 (including tax).- for an individual or a group  
(not each member). 
• Publicity 
• Assistance by art coordinator. 

Deadline: 30 June 2017

Find all details online


Artists at Risk: First open call

AR-Artists at risk welcomes applications from all over the world. AR will make every effort to find translation for eligible applicants. At the moment, they are working on providing their web-pages, and the application form, in several languages. 

The organisers welcome AR-Residents as honoured visiting art professionals, rather than as asylum seekers or refugees. Art practitioners at risk of grievous suppression of freedom of expression, persecution or politically motivated threats to their basic freedoms may apply. AR-Residencies enable practitioners to take a “breather” from their home country, or to use the programme as a “stepping stone” to re-orient their professional lives. 

AR-Safe Haven Residencies usually include an apartment or studio, a monthly living grant, travel, visa and insurance costs and a limited budget for a production and legal costs. Each residency, however, offers different conditions. Some residencies can support families. 

Deadline: 15 May 2017 (Nevertheless, the organisers accept urgent applications at any time) 

Find all details online

KOULUTUKSIA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja koulutuksia löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


International Summer School of Physical Theatre | 1-8 Jul 2017, Austria

Who? 
professional dancers, choreographers, actors, directors, circus performers, movement practitioners. 

What? 

  • intensive practical training 
  • theatre biomechanics 
  • psychological gesture 
  • inner and outer physical action 
  • way from exercises to performance 
  • creative discussions  

Participants will get acquainted with the unique Ostrenko brothers method  

Why? 

  • new tools and knowledge that enhance your creative artistic potential  
  • professional development for your career  
  • new friends and partners from all around the world 
  • new creative ideas and collaboration opportunities 

Where? 
In a green heart of Austria at the territory of the XVth century castle surrounded by nature, fields and woods.  

How to get here? 
You can get there from the nearest international airports Graz, Vienna and Klagenfurt by train to Leibnitz Bahnhof. 

The working language is English. 

The group is forming quickly, spots are limited.

Apply now

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Qi gong –kurssi | 22.-23.4.2017, Turku 

Qi gong is a practice of aligning breath, movement, and awareness for exercise, healing, and meditation. Qi gong is traditionally viewed as a practice to cultivate and balance qi (chi) or what has been translated as “intrinsic life energy”. It is generally accepted that Qi gong exercises have three components: a posture (whether moving or stationary), breathing techniques, and mental focus on guiding qi through the body. The prerequisite is a calm, relaxed state of mind.

Yoshi Omorin Qi gong -tunneilla harjoitetaan Qi gongin muotoa, jota kutsutaan ”silkin kehräämiseksi” (silk reeling). Siinä vuorottelevat hidas ja nopea liike sekä hetkelliset voiman purkaukset. Harjoitteissa työskennellään yinin ja yangin, täyden ja tyhjän, oikean ja vasemman kanssa.

Viikonlopputunneille voi osallistua joko kerran tai molempina päivinä. Tunnit ovat avoimia kaikille. Opetuskieli on englanti.

Yoshi Omori on harjoittanut Qi gongia 15 vuoden ajan.

Viikonlopputunnit Kutomolla la 22.4. klo 10-12 & su 23.4. klo 10-12

Hinta: 8¤/krt, 12¤/2 krt 

Ilmoittautumiset ja tiedustelut: ehkatuotanto(a)gmail.com

Nykytaidetila Kutomo, Kalastajankatu 1 B, 20100 Turku


Poetry of Acting | 31 Jul – 5 Aug 2017, Italy

THE POETRY OF ACTING PART 3: EMBODIED VOICE 31 JULY – 5 AUGUST 2017 at Supercinema in Tuscania, Italy 

An interdisciplinary laboratory on the voice for professional artists in the performing arts. In our laboratory we will work practically with the speaking and singing voice in relation to breathing, movement and scenography applied on texts and songs in Yerma by Federico Garcia Lorca. The workshop is led by LumparLab Theatre Association in collaboration with Associazione Vera Stasi. The pedagogues are Grete Sneltvedt (AX), Silvana Barbarini (IT) and Ingvill Fossheim (NO).

More information (pdf)

TYÖPAIKKOJA 

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Tuottaja, Porttiteatteri | hae nyt 

Porttiteatteri on helsinkiläinen ammattitaiteilijoitten vetämä teatteri, joka tarjoaa vankilasta vapautuville ja muille rikosseuraamuksia suorittaville henkilöille mahdollisuuden mielekkääseen tekemiseen, yhteisöllisyyteen sekä omien voimavarojen löytämiseen taiteen keinoin. 

Haemme puolipäiväistä tuottajaa kymmeneksi kuukaudeksi vuodessa. Ensi-iltoja on yksi tai kaksi vuodessa. Edellytämme tuottajalta kykyä vastata Porttiteatterin taloudesta, hallinnosta ja tiedottamisesta. Taiteellisen tuottamisen lisäksi sosiaalipuolen osaaminen on eduksi. Ryhmän tukena toimii hallitus, jonka jäsenillä on laajaa taidehallinnon ja 
sosiaalialan osaamista. 

Ryhmän parissa tarvitaan hyviä sosiaalisia taitoja, kykyä sopeutua muutoksiin, ymmärrystä sosiaalisen syrjäytymisen prosesseista sekä aitoa kiinnostusta kehittää ainutlaatuista taiteellista yhteisöämme. 

Vapaamuotoiset hakemukset palkkatoiveineen: info(a)porttiteatteri.fi 

Tiedustelut 
Tuija Minkkinen, ohjaaja ja teatteripedagogi, tuija.minkkinen(a)gmail.com 
Sanna Salmenkallio, säveltäjä ja äänisuunnittelija, s.salmenkallio(a)gmail.com 
Jouko Karjalainen, puheenjohtaja, jouko.karjalainen(a)thl.fi

www.porttiteatteri.fi


Teatterijohtaja, Espoon kaupunginteatteri | haku 24.4.2017 mennessä 

Espoon Kaupunginteatteri on Suomen kansainvälinen teatteri, jonka ohjelmisto koostuu omista tuotannoista sekä ulkomaisista ja kotimaisista vierailuista. 

Teatterinjohtajamme siirtyessä toisiin tehtäviin haemme johtajaa ainutlaatuiseen teatteriimme. Teatterinjohtajalla on hallituksen alaisena kokonaisvastuu teatterin toiminnasta. 

Edellytämme valittavalta hyvää johtamistaitoa, soveltuvaa koulutusta ja kielitaitoa, ansioitunutta toimintaa teatteritaiteen alalla ja kansainvälistä kokemusta. 

Tehtävä alkaa sopimuksen mukaan. 

Hakemukset (sis. CV, suositukset ja palkkatoivomus) toimitetaan 24.4.2017 klo 12 mennessä sähköpostitse 

Espoon kaupunginteatterisäätiön hallitus, puheenjohtaja Olli Männikkö: olli.mannikko(a)pp.inet.fi 

Tiedustelut: Olli Männikkö, puh. 0400 607 081


Teatteriohjaaja, Masalan nuorisoteatteri | haku 28.4.2017 mennessä 

Masalan nuorisoteatteri on kirkkonummelainen Masalan kylässä toimiva vuonna 1981 perustettu ammattijohtoinen harrastajateatteri. Käytössämme on oma teatterikäyttöön suunniteltu tila, Ljusdala.  

Masalan nuorisoteatterissa tehdään pitkäjänteistä ja tavoitteellista taiteellista työtä. Se tarjoaa mahdollisuuden teatteriharrastukseen lähes sadalle eri-ikäiselle aktiiviselle jäsenelle lapsista nuoriin aikuisiin. Harrastustoiminnan myötä teatteri tuottaa monipuolisia ja korkeatasoisia esityksiä laajalle yleisölle.  

Masalan nuorisoteatteri etsii TEATTERIOHJAAJAA sijaisuuteen ajalle 20.7.2017 - 2.6.2018.  

Työtehtäviin kuuluu lasten ja nuorten teatteri-ilmaisun ryhmien opettaminen, erilaisten esitysten ohjaaminen sekä teatterin toiminnan suunnittelu ja kehittäminen.  

Hakijalta edellytetään vahvaa ja monipuolista teatterialan osaamista sekä kokemusta lasten ja nuorten kanssa työskentelystä. Tehtävien hoitamisen kannalta hyvä yhteistyökyky, aito innostus ja kyky kestää painetta ovat välttämättömiä.  

Pätevyysvaatimuksena on alan ammattikorkeakoulututkinto (esim. teatteri-ilmaisun ohjaaja AMK).  
Toimeen valittavan on esitettävä rikosrekisteriote ennen toimen vastaanottamista. Palkkaus  
määräytyy KVTES:n mukaisesti. Työaika on yleistyöaika. Työ sijoittuu pääosin iltoihin ja viikonloppuihin.  

Hakemukset opinto- ja työtodistuksineen, joissa eriteltynä keskeiset teatterialan koulutukset ja työkokemus, toimitetaan Kirkkonummen kunnan nuorisopalveluihin 28.4.2017 klo 12 mennessä sähköisesti www.kuntarekry.fi tai osoitteella Kirkkonummen kunta, nuorisopalvelut PL 20, 02401 Kirkkonummi tai kirjaamo(a)kirkkonummi.fi (aihekenttään teksti: Työhakemus: TEATTERIOHJAAJA)


Näyttelijäntaiteen lehtori (äänenkäyttö ja puhe), Teatterikorkeakoulu | haku 8.5.2017 mennessä 

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu hakee näyttelijäntaiteen lehtoria, opetusalana äänenkäyttö ja puhe (100 %) viisivuotiselle toimikaudelle alkaen 1.1.2018 tai sopimuksen mukaan 

Näyttelijäntaiteen (äänenkäyttö ja puhe) lehtori vastaa omalta osaltaan opetuksesta näyttelijäntaiteen koulutusohjelmassa. Lehtori suunnittelee, kehittää ja arvioi opetusta voimassaolevien tutkintovaatimusten mukaisesti. Lehtori ohjaa ja tarkastaa opinnäytteitä ja osallistuu koulutusohjelman valintakokeiden raatityöskentelyyn. Lehtori on mukana Teatterikorkeakoulun hallinto- ja toimielimissä ja osallistuu Taideyliopiston kehittämiseen. Lehtori seuraa aktiivisesti esittävän taiteen kenttää ja osallistuu yhteiskunnalliseen ja kansainväliseen vuorovaikutukseen.

Lisätietoa


Jobba på Riksteatern i Sverige 

Vill du arbeta i en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen? Hos oss arbetar du med 230 riksteaterföreningar som är en del av Riksteatern. 

Vi arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Ditt arbete blir också en del av Riksteaterns vision - scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse för alla överallt. Vi har en omfattande internationell verksamhet och gör regelbundet gästspel utomlands

  • Turnerande tekniker för visstidsanställning
  • Turnerande belysningsmästare 2 st
  • Pressansvarig vikariat 
  • Fastighets- och eventkoordinator 
  • Koordinator barn & unga                     
  • Vikarierande dekormålare 

Mer information


Flera lediga tjänster på Dramaten, Stockholm

Scensnickare 

Som scensnickare ansvarar du för att stödja verksamheten på våra scener. Det innebär att din huvudsakliga placering blir på Nybroplan och Elverket. Du deltar i arbetet med anpassning och tillverkning av dekorer för Dramatens samtliga produktioner. Du medverkar även vid framtagandet av lösningar och enklare konstruktioner. 

Läs mer om tjänsten och ansök här

Ljusbordsoperatör 

Vi söker dig som har bred erfarenhet av ljustekniskt arbete och ljusbordsprogrammering. Du är väl förtrogen med MA2, du har gärna även programmeringserfarenhet av Congo/Cobalt. Du har goda kunskaper inom den moderna ljustekniken såväl som den traditionella, och är inte främmande för att jobba med projektorer och mediaservers, nätverk och signaldistribution. 

Läs mer om tjänsten och ansök här

Biträdande scenchef 

Som biträdande scenchef ansvarar du för teknisk projektledning av de produktioner som du får dig tilldelade. I arbetet ingår också att leda och fördela arbetet i din produktionsgrupp, schemalägga personal och ansvara för löpande service och underhåll av teknisk utrustning. Du kommer också att delta i det tekniska arbetet under föreställningar, dvs. ”köra” föreställningar. 

Läs mer om tjänsten och ansök här

Vice VD/Administrativ chef 

Dramaten söker en Vice VD/Administrativ chef med uppdrag att leda och vidareutveckla verksamhetens administrativa funktion. För teaterns fortsatta utveckling är din kunskap om bl.a. ekonomistyrning, HR, fastigheter och IT av största vikt. Dina goda ledaregenskaper bidrar till ett gott internt såväl som externt samarbete – med Kulturdepartementet och kulturlivets intressenter. 

Läs mer om tjänsten och ansök här

MUITA ILMOITUKSIA 

Kulttuurikumppanuuskysely | vastaa 9.4.2017 mennessä

Suomen Kotiseutuliitto on aloittanut Yhdistykset ja kunnat kulttuurikumppaneina -hankkeen. Pyydämme vastaamaan kyselyyn ja välittämään siitä tietoa.

Tässä hankkeessa Kotiseutuliitto kehittää kolmannen sektorin roolia kulttuuripalveluiden suunnittelussa ja toteuttamisessa. Uusia yhteistyön malleja tarvitaan, kun koko toimintaympäristö ja toimialan rakenne maakunnissa muuttuu. Kuinka yhdistykset ovat mukana tekemässä tulevaisuuden sivistyskuntien kulttuuripalveluita, vaikkapa järjestämässä tapahtumia, tuottamassa sisältöjä ja tarjoamassa aikaansa ja tietämystään suunnitteluun?

Pyydämme taiteilijaseurojen jäseniä, sekä muita taiteen ja kulttuurin alan yhdistystoimijoita ilmiantamaan parhaat käytössä olevat toimintamallit. Kyselyä on jaettu myös kunnille ja muille yhdistyksille. 

Kerro meille hyvästä kumppanuudesta tai varoita yhteistyön vaaranpaikoista!  Voit kertoa myös, mitä tietoa tarvitset lisää. Hankkeen päätteeksi julkaisemme oppaan helposti käyttöön otettavista toimintamalleista.

Vastaamiseen kuluu aikaa noin 10 minuuttia. Frågorna är på finska, men svaren kan även skrivas på svenska.

VASTAA KULTTUURIKUMPPANUUSKYSELYYN 9.4. MENNESSÄ: www.kotiseutuliitto.fi/kulttuurikumppanuuskysely

Kiitos avustasi!  

Lisätietoa

Sini Hirvonen, suunnittelija, Suomen Kotiseutuliitto sini.hirvonen(a)kotiseutuliitto.fi, puh. 045 614 0464


twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi