02.05.2019

TINFO-tiedote 16 / 2.5.2019


MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Alustayritysten työntekijöille oikeuksia. Työtä tehdään alustayhtiön johdon ja valvonnan alaisuudessa, mutta vailla työsuhdetta ja työtä tekee ihminen vailla työntekijän oikeuksia tai yrittäjän vapautta.

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TYÖPAIKKOJA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Alustayritysten työntekijöille oikeuksia

Sopivasti vapun kynnyksellä julkaistiin Maija Mattilan kirja Työn ja työntekijöiden oikeudet alustataloudessa – Ongelmista ratkaisun. Sain sen uunituoreeltaan TAKUn toiminnanjohtaja Nea Leolta. Kiitos! Vappu sujui tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustutkimuksemme raporttia kirjoittaessa ja Mattilan teosta lukiessa sekä Teatterikorkeakoulun ja Nätyn opiskelijatöitä pohtiessa.

Alustayrityksistä (sellaisten kuin esimerkiksi Uber, Foodora, Wolt) osa perustaa liiketoimintansa työntekijöiden oikeuksien polkemiseen. Ne eivät maksa täysimääräisesti työnantajalle kuuluvia sosiaalikuluja. Työtä tehdään alustayhtiön johdon ja valvonnan alaisuudessa, mutta vailla työsuhdetta ja työtä tekee ihminen vailla työntekijän oikeuksia tai yrittäjän vapautta.

Mattila pohtii osana alustatyö freelance -työtä. Hän toteaa freelancer-käsitteen olevan epätarkka, se on yksi itsensätyöllistämisen muoto. Mattilan kirjassa freelancerit työskentelevät aidosti yksinyrittäjinä mahdollisesti ilman yhtiömuotoa. Sitten on olemassa se ”freelancerius” lainausmerkeissä. Tällöin työsuhteenomaista työtä teetetään yrittäjätyönä.

Maija Mattilan kirja tuo esiin alustatalouden laajuuden, sen haasteet työntekijöiden oikeuksille ja tarjoaa ratkaisuja. Keskeistä on periaate, että alustatyötä tulisi säännellä osana yleistä työelämän sääntelyä. Ei siis mitään alustatalousghettoja. Samaan pyrkii tulevaisuudessa myös TINFO työmarkkinaosapuolten kanssa yhteistyössä laajennettavalla palkkatilastoinnilla.

Mattila määrittelee napakasti, mikä kaikki työ on alustatyötä. Hänen ehdotuksensa on se, että alustatyöntekijät katsottaisiin jatkossa työsuhteisiksi työntekijöiksi. Itsensätyöllistäjän asemaa parantaisi se, että heillä olisi mahdollisuus järjestäytyä ja heidän katsottaisiin kuuluvan työmarkkinoihin.

Euroopan kulttuurinen tulevaisuus

Culture Action Europe on laatinut avoimen kirjeen Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja Donald Tuskille. Kirjeessä muistutetaan kulttuurin perustavaa laatua olevasta merkityksestä kansalaisuudelle. Parempi Eurooppa tarvitsee enemmän kulttuuria. Kulttuuri ja demokratia kulkevat käsikkäin. Avoimuus, inklusiivisuus, reiluus, monimuotoisuus edellyttävät toteutuakseen kulttuuria. Belonging and Becoming sisältää vuoteen 2025 ulottuvat periaatteet, toimenpide-ehdotuksia ja budjettikehykset.
 

Kuolema Venetsian tutkimusbiennaalissa

Venetsian tutkimusbiennaalista nostetaan kuolema näkyviin. Kuvataiteilija Tuula Närhisen mielestä taiteellisen tutkimuksen mahdollisuudet vaikeiden aiheiden käsittelyssä liittyvät esimerkiksi materiaan ja aistimellisuuteen:

Ihminen katsoo maailmaa helposti vain omasta näkökulmastaan. Hyvin erilaisia olioita kohtaamalla tulee selväksi, miten toisenlaisena maailma saattaa näyttäytyä. Elämme hyönteisten kanssa samassa todellisuudessa, mutta eri ehdoilla.” (Närhinen)

Mick Wilson puolestaan muistuttaa, että malka löytyy usein myös taiteilija-tutkijoiden omasta silmästä: “Ei kukaan halua ottaa esimerkiksi uusnatseja mukaan keskusteluun. Hyvin monet taiteilija-tutkijat ovat valkoisia, varakkaita, vakituisissa töissä olevia länsimaalaisia. Kun tällainen joukko väittää ottavansa kaikki mukaan, niin täytyyhän sitä vähän epäillä”.
 

Da Vinci 500 v.

Tänään vietetään Leonardo da Vincin 500-vuotissyntymäpäivää. Jokainen ottaa Leonardosta irti oman palansa. Nyt voi muistuttaa myös siitä, että Leonardo da Vinci suunnitteli myös lavastuksia ja pukuja. Elämäkerran kirjoittaja Walter Isaacson on verrannut da Vincin teatteriesityksiä Lady Gagan spektaakkeleihin. Isaacsonin mukaan kokemuksella näyttämöstä ja myöhäisten teosten keksinnöillä oli yhteys: ilman näyttämöä da Vincistä ei ehkä olisikaan tullut se da Vinci. Erityisefektit ovat yksi näyttämötekniikan ala. Mielikuvitus rajana.

Da Vincin piirrosten pohjalta on tehty rekonstruktio tästä renessanssiajan näyttämökoneesta. Se on avautuva vuori, sieltä Pluton oli määrä ilmestyä. Tässä Teatro dell´Universon lavastuskopiota pystytetään. Ihanan kökköä.

Ja tietenkin Milano juhlistaa – miltei oman poikansa – no, da Vinci oli liikkuvaa sorttia myös teatteriympyröissä. Tässä nähdään, miten näyttelijä Massimiliano Finazzer Florysta tehdään Leonardo. Hän esittää Piccolo Teatron Studiossa Leonardoa mahdottomassa haastattelussa, jossa toimittaja yrittää selvitellä hänen elämäänsä.

Da Vincistä tuli Milanon herttua Ludovico Sforzan suosikki. Sforza oli juuri se, joka tilasi viimeisen ehtoollisen. Tässä vielä toistaiseksi melkoisen tuntemattoman da Vincin hakemus päästä Sforzalle töihin. Taiteilijan työ mesenaattien palveluksessa… voihan sitä kutsua eräänlaiseksi ”kummisetäsuhteeksi” tai yhteiskunnallistetuiksi mafiaklaaneiksi kuten Teemu Manninen tekee

Syyhy ei anna rauhaa

Sairaus metaforana. Albert Camus kirjoitti rutosta. Ohjaamassaan ja käsikirjoittamassaan Kandidaatissa Juho Keränen tekee syyhystä metaforan maailmasta, kommunikaation vaikeuden ja yhteisön särkymisestä. Sen tabu on lähiyhteisön sisällä tapahtunut raiskaus. Trauma ei asetu yhtenäiseen muotoon, sen myötä ajatukset, tunteet ja muistot hajoavat. Suljetun tilan, sängyn ja kännykän ja tietokoneen maailmassa alaston ihminen (Sara-Maria Heinonen) kommunikoi, kännykkäruudulle ja puhelimeen tulee whatsupp - ja tekstiviestejä, kuvitteellisella YouTube-kanavalla. Fragmentaarisista palasista muodostuu käsitys siitä, mitä on tapahtunut. Teos näyttää David Bowien messiaanisen Ziggy Stardustin hahmon, tämän tuhoon tuomitulle maapallolle saapuvan alien-hahmon. Näinkö me toimimme alieneina?

En halunnut kirjoittaa, että sängyllä on alaston nainen vaan kirjoitin alaston ihminen. Sara-Maria Heinonen tekee tämän yhden ihmisen monologiteoksen improvisatorisesti, huimanhäikäilemättömällä sisäänpäinkääntyneellä leikkisänkeveällä hulluudella. Käytän näin paljon outoja sanoja, jotta voisin välittää tuota näyttelijäntyön olemisen tapaa. Tässä työssä Heinosen alastomuus on pelkkä materiaalinen tosiseikka, ei sukupuoleen sidoksissa. Sen kanssa Heinonen on kotonaan. Syyhyävä liha ruumillistaa trauman ja kommunikaation vaikeuden. Kun kirjoitan tätä, alkaa oma ruumis syyhytä.

On varmaan ollut melkoinen vääntö saada toimimaan tuo monikerroksinen digitaalinen kommunikaatio!
 

Usko teokseen ja tunteeseen

Juuri kun olin kirjoittanut viime viikon Merkinnöissäni, että saattaa klassikko tappaa, muistan kandiesitystä Hiroshima, rakastettuni (ohjaus  Michael Panula-Ontto). Pieni ihme. Kanditeatterissa ohjaaja uskaltaa valita Durasin käsikirjoituksen ja uskaltaa intuitiivisesti luottaa Kristina Haatajan suomentamaan hienoon kieleen, sen kykyyn välittää tunteita. Ohjaaja uskaltaa luottaa näyttelijöihin, heidän kykyynsä ruumiillistaa ruumiissa asuva trauma, kuolema ja suru.

Ulkopuoliset toiset, menneisyytensä traumatisoivat ihmiset kohtaavat toisiaan kohtaamatta mutta omat traumansa kohdaten. Sofia Smeds ja Ari Suzuki sekä nyljetty pianonraato, jonka kielistä Charles Quevillon tuo ilmoille kauhistuttavan raa´at äänet. Hienovireistä musikaalis-fyysistä näyttelijäntyötä, jossa sanalle annetaan tunteen paino.

Tällainen harvinaislaatuinen vilpittömyys kosketti.
 

Julmaa toistoa – lempeästi

Kandiesityksessä Ikuinen paluu (ohjaus: Anni Ihlberg , käsikirjoitus: Liila Jokelin) uskon ritari putoaa ajan ja ikuisuuden hyrrästä ja aloittaa jälleen kiertonsa maan päällä – tuttuja arkisia todellisuuksia  ja kohdattuaan hautausmaan vartijan, Frederik Niseteszchin, sen joka haluaa vain istuksia itsekseen ja tarjoaa astumista hetken portista kuolevaiseksi. Mietin tätä teosta sen tiettyä absurdiutta. Uskon ritarin kautta ryhtyy pohtimaan omaa kuolevaisuuttaan, julmaa toistoa, omia valintojaan. Ehkä teos myös lempeästi irvailee sillä, mihin kaikkeen energiaa käytetään.

 

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE

Apurahavahti auttaa pysymään kärryillä hakuajoista

Ota käyttöön Apurahavahti! Sinun tarvitsee antaa vain sähköpostiosoitteesi. 

Apurahavahti auttaa pysymään kärryillä apurahojen ja avustusten hakuajoista. Apurahavahti ilmoittaa sähköpostitse hakuajan alkamisesta. Se myös kertoo, mikäli jotain apurahahakua on päivitetty tai jos vahtiin on lisätty uusi apuraha. 

Huom! Tarkista aina hakuaika ja -ohjeet jakajan kotisivuilta. Meille voit myös ilmoittaa muutoksista tai uusista jaettavista apurahoista niin Suomessa kuin ulkomaillakin tinfo(a)tinfo.fi

Lisää apurahoja ja avustuksia löytyy Aurora-tietokannasta

Fyrk.fi hjälper dig navigera bland stipendier och understöd.

www.tinfo.fi/Apurahavahti


TINFO-apuraha näytelmien käännöstyöhön | Haku 26.5.2019 mennessä

TINFO jakaa apurahoja suomalaisten näytelmien käännöstyöhön. Apurahaa on mahdollisuus saada myös esitysten tekstitysten kääntämiseen. TINFO-apurahasta päättävä asiantuntijaraati kokoontuu vuosittain neljä kertaa.

Hakemusten ja liitteiden määräpäivä toiseen hakukierrokseen on 26.5.2019.

Hakuohjeet


Ilmoita ensi-illat TINFO-verkkosivuille

Voit ilmoittaa tiedossa olevat ensi-illat verkkolomakkeella TINFOn verkkosivuilla avoimesti selattavaan ensi-iltojen tietokantaan. Jos teatterisi puuttuu teatterilistalta, ilmoita teatterin tiedot tällä lomakkeella. Voit myös päivittää teatterin tietoja samalla lomakkeella, tai ilmoittaa muutoksista sähköpostitse osoitteeseen tinfo(a)tinfo.fi

UUTISIA

Vuoden 2019 ensimmäiset TINFO-apurahat jaettu
 

Teatterin tiedotuskeskus TINFO on jakanut vuoden 2019 ensimmäiset apurahat näytelmien ja esitysten tekstitysten kääntämiseen. TINFO-apurahan sai tällä hakukierroksella viisi käännöshanketta.

Anna Simbergille myönnettiin apuraha Heini Junkkaalan näytelmän Homoäiti kääntämiseen ruotsiksi. Suomen Kansallisteatterin tuottaman esityksen Homoäiti vierailun on tarkoitus toteutua osana Scenkonst Sverigen Pride Perfoming Arts -verkoston festivaalia Tukholmassa kesällä 2019. Kansainvälisen lasten- ja nuortenteatterijärjestön Assitejn Nordic Baltic Fringe -festivaali Norjassa on puolestaan järjestää kansainvälisen nykydraaman ympärille tapahtuman, jonka ohjelmaan syyskuussa on valittu Valto Kuuluvaisen näytelmä Käärmeihmiset. Näytelmän kääntää englanniksi apurahan tuella Timothy McKeon.

Nely Keinänen saa apurahan Saara Turusen Medusan huoneen kääntämiseen englanniksi tekstin kansainvälistä markkinointia varten. Apurahalla tuetaan myös Katja von der Roppin työtä, kun hän kääntää saksaksi Milja Sarkolan näytelmän Jotain toista. Apuraha on tässä tapauksessa vain pieni osa tukea hankkeelle, jossa Sarkolan teksti ilmestyy Saksassa (Neofelis Verlag) kansainvälisessä queer draaman antologiassa, ja se esitellään saksalaisissa teattereissa mm. Maxim Gorki Theaterin lukuteatteritapahtumassa myöhemmin tänä vuonna.

Amanda Palon monologiesitys Kilari on kutsuttu Venäjälle Kazaniin Ugol-teatteriin. Toukokuisia esityksiä varten tekstityksen kääntää venäjäksi Anna Sidorova.
 

Tarve apurahoille on viisinkertaisesti suurempi

TINFO-apurahat on mahdollistanut opetus- ja kulttuuriministeriön vuosittain tähän tarkoitukseen osoittama määräraha, joka on vuodelle 2019 sama kuin parina aiempanakin vuonna eli yhteensä 25 000 euroa. Vuonna 2018 summalla pystyttiin tukemaan 14:ää käännöshanketta.

Hakemuksia näytelmien ja esitysten tekstitysten käännösapurahoista saatiin moninkertaisesti enemmän kuin mitä niitä voitiin myöntää. Tarve kääntämisen tuelle on lisääntynyt vuosi vuodelta, vuonna 2018 haettiin yhteensä yli 132 000 euroa.

Apurahojen myöntämisestä päättää asiantuntijaraati, jonka TINFO kutsuu koolle pariksi kaudeksi kerrallaan. Apurahojen tarkoitus on suomalaisten näytelmien tunnetuksi tekeminen maailmalla.
 

Tiedustelut: TINFO / johtaja Hanna Helavuori, hanna(a)tinfo.fi, 044 363 1722

Lue lisää TINFO-apurahasta ja sen kriteereistä


Kaiken keskuksen Aisticocktailbaari vierailee Liettuassa  

Kaiken keskus vierailee Kaunaksessa, Liettuassa kesäkuussa 2019. Ryhmä sovittaa osallistavan ja immersiivisen teoksen Aisticocktailbaari vanhaan käytöstä poistettuun koulurakennukseen. Toteutus on osa postdraamallisiin, immersiivisiin ja paikkasidonnaisiin esityksiin keskittyvän House Nr. 2 -festivaalin ohjelmistoa. Festivaalin tämän vuoden teemana on paluu kouluun.   

Aisticocktailbaarin tuotannosta ja ohjauksesta vastaa Sami Henrik Haapala ja Haapalan lisäksi toteutuksessa esiintyvät Laura Sorvari ja Lotta Suomi. 


Performing HEL -katselmuksen ohjelmisto on nyt julkaistu – mukana 27 taiteilijaa ja ryhmää

Suomalaisen esittävän taiteen katselmus Performing HEL järjestetään 29.8.-1.9.2019 Helsingissä samaan aikaan Helsingin juhlaviikkojen kanssa. Kansainvälisten ja kotimaisten festivaalien ja teattereiden ohjelmistoista vastaaville suunnatun tapahtuman ohjelmistoon haki 110 sirkuksen, tanssin ja teatterin alan taiteilijaa ja ryhmää.

Vuoden 2019 Performing HEL -ohjelmisto koostuu 12 pitchauksesta, 10 demosta ja 5 täyspitkästä esityksestä. Performing HEL-ohjelmisto ›

Performing HEL -katselmus on tarkoitettu sekä suomalaisille että kansainvälisille teattereiden, festivaalien ja kulttuuritalojen ohjelmistoista vastaaville. Tapahtuman ohjelma alkaa torstaina 29.8. iltapäivällä ja päättyy sunnuntaina 1.9. iltapäivällä. Rekisteröityminen Performing HEL:in on auki presentereille, ohjelmavastaaville sekä teattereiden ja festivaalien johtajille (linkki rekisteröitymislomakkeeseen). Tapahtuman tarkka aikataulu julkaistaan toukokuussa.

“Performing HEL järjestetään nyt toista kertaa. Se on mahdollista vain, koska joukko merkittäviä suomalaisia taideorganisaatioita on yhdistänyt voimansa. Tapahtuma nähdään tärkeänä kotimaisen esitysviennin edistäjänä”, kuvailee projektipäällikkö Riitta Aittokallio Tanssin tiedotuskeskuksesta.

Vuoden 2019 ohjelmistovalinnoista vastaavat Tanssin ja Sirkuksen tiedotuskeskukset, Helsingin juhlaviikot, Suomen Kansallisteatteri, Svenska Teatern ja Espoon kaupunginteatteri. Jatkossa katselmuksen on määrä tapahtua joka toinen vuosi - seuraava Performing HEL järjestetään syksyllä 2021.

Performing HEL -katselmuksen järjestävät Tanssin ja Sirkuksen tiedotuskeskukset yhteistyössä Helsingin juhlaviikkojen, Suomen Kansallisteatterin, Svenska Teaternin, Espoon kaupunginteatterin ja Teatterin tiedotuskeskuksen (TINFO) kanssa. Tapahtumaa tukee opetus- ja kulttuuriministeriö.

Lisätietoja:
Riitta Aittokallio, projektipäällikkö, riitta.aittokallio(a)danceinfo.fi | +358 (0)40 779 8115
Anni Leino, tiedottaja, anni.leino(a)danceinfo.fi | +358 (0)40 1823 722


Nuorten Mikä kritiikki! -kirjoituskilpailun palkitut ovat selvillä

Suomen arvostelijain liitto ry, SARV järjesti Kritiikin Uutisten 50-vuotisjuhlavuoden kunniaksi Mikä kritiikki! -kirjoituskilpailun lukio- ja ammattikouluikäisille nuorille (syntymävuodet 2000–2002). Kilpailuun osallistuttiin kirjoittamalla suomeksi tai ruotsiksi kritiikki vapaavalintaisesta taideteoksesta. Kritiikkejä tuli yhteensä 75, joista kymmenen ruotsiksi. Ruotsinkielisten kirjoittajien osuus oli siis varsin korkea, yli 13 prosenttia. Kirjoitusten taso oli kaiken kaikkiaan ilahduttavan hyvä. Nuoreen, nousevaan, lahjakkaaseen kirjoittajapolveen voi siis hyvillä mielin tämän perusteella luottaa.

Kilpailutekstien aiheskaala oli huomattavan laaja. Eniten kritiikkejä tuli elokuvasta, kirjallisuudesta, teatterista ja musiikista. Tanssitaide ja kuvataide (näyttelyarviot) olivat myös hyvin edustettuina. Lisäksi kirjoituksissa käsiteltiin YouTube-videoita, sarjakuvia, videotaidetta, oopperaa ja muotia. Kilpailun kärkikamppailuun nousi useita oivallisia, kielellisesti ja pohdinnaltaan kypsiä tekstejä, mutta lopulta tuomariston päätös oli yksimielinen.

Ensimmäisen palkinnon, 1500 euroa, saa Matti Jokela (Espoo, s. 2000) musiikkikritiikistään, joka uskaltaa lähtökohtaisesti kysyä ”Vad är musik?”, ja lähteä sitten rohkeasti arvottamaan hiljaisuutta. Kuivalla huumorilla ryyditetty, mutta samalla vakavassa hengessä kirjoitettu arvostelu En postmodern kritik av musikkritik John Cagen kuuluisasta 4’33” -teoksesta (1952) ilahduttaa moniulotteisuudellaan.

Tuomaristo myöntää kilpailun toisen palkinnon, 800 euroa, Lili Saarikivelle (Helsinki, s. 2001), joka kirjoitti perehtyneen, syvällisiä oivalluksia sisältävän ja kielellisesti kypsän Kuin maailma hengittäisi -arvion Clarice Lispectorin romaanista Água viva (1973).

Kolmas palkinto, 400 euroa, myönnetään Kirmo Komulaiselle (Tampere, s. 2000) arviosta Loputon joki – kritiikki elokuvasta Call Me By Your Name (Luca Guadagnino 2017). Arvostelutekstin rakenne on moitteeton ja käytetty sanavarasto laaja. Kaiken kaikkiaan teksti pysyy hyvin kirjoittajan hallussa.

Kilpailun villein teksti-ilottelu, Siiri Torvisen (Ylöjärvi, s. 2001) kirjoittama metakritiikki Absurdi kritiikki itse itsestään, saa rohkeasta ja omaperäisestä kirjoituksesta myönnettävän Otso Kantokorpi -stipendin, 300 euroa, sekä tuomariston ylimääräisen kunniamaininnan, 100 euroa. Torvisen mukaan ”Kritiikki on kilpailun sääntöjen mukainen vain juuri ja juuri, mutta juuri se tekeekin tekstistä kiinnostavan”.

Mikä kritiikki! -kirjoituskilpailun tarkoituksena oli saada nuoret tarkastelemaan ja analysoimaan taidetta, perustelemaan näkemyksensä, innostumaan kirjoittamisesta sekä pohtimaan kritiikkiä tekstilajina. Osallistumisaika oli 17.11.2018–31.3.2019. Palkitut tekstit julkaistaan Kritiikin Uutisissa keväällä 2019.

Kilpailun tuomaristoon kuuluivat kirjailija Taina Latvala, elokuvakriitikko Kalle Kinnunen sekä Kritiikin Uutisten päätoimittaja Martti-Tapio Kuuskoski. Otso Kantokorpi -stipendin saajan päätti ohjaaja, käsikirjoittaja Pauliina Feodoroff. Kilpailun työryhmään kuuluivat lisäksi SARVin toiminnanjohtaja Riikka Laczak sekä puheenjohtaja, kriitikko Maria Säkö.

Perustelut ja alkuperäinen uutinen SARVin verkkosivuilla

Lisätiedot:

SARVin toiminnanjohtaja Riikka Laczak, 041 506 5594, info(at)sarv.fi
Kritiikin Uutisten päätoimittaja Martti-Tapio Kuuskoski, kritiikinuutiset(at)sarv.fi

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


PQ 2019 Pop Up -näyttely | 2.5.2019, Helsinki

PQ 2019 Pop Up -näyttelyssä 2.5.2019 pääset tutustumaan ennakkoon Suomen PQ-näyttelyosastoihin. Osastojen koepystytys tapahtuu Kallio Stagella ja valmiit näyttelyosastot nähdään kesäkuussa Prahassa järjestettävässä The Prague Quadrennial of Performance Design and Space -maailmannäyttelyssä. PQ on maailman suurin esittävien taiteiden skenografian (lavastustaiteen, pukusuunnittelun, äänisuunnittelun, valosuunnittelun) ja teatteriarkkitehtuurin kansainvälinen festivaali. PQ19 on avoinna Prahassa 6.–16.6.2019. Avajaisia vietetään Prahassa 5.6.2019.

Suomen kansallisesta näyttelystä sekä sen kuratoinnista ja suunnittelusta vastaa Suomen OISTAT-keskuksen valitsemana taiteiljaryhmä KOKIMO konseptillaan Fluid Stages, joka koostuu näyttelystä Prahan Industrial Palace -näyttelypaviljongissa sekä seitsemästä itsenäisestä, esityksellisestä teoksesta Prahan kaupunkitilassa. Teokset KOKIMO on kuratoinut avoimen haun kautta tulleista ehdotuksista.

PQ-maailmannäyttelyn osana on myös opiskelijaosastojen näyttely, johon Suomesta lähtee Aalto-yliopiston ja Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun yhteinen opiskelijaosasto Kolo.

Sekä kansallinen näyttely Fluid Stages ja osa siihen liittyvistä teoksista että opiskelijaosaston näyttelykonsepti Kolo ovat esillä Kallio Stagella.
 
Lue lisää PQ 2019 Pop Upista

To 2.5. klo 12–19
Kallio Stage, Pengerkatu 11, Helsinki
Tapahtumaan on vapaa pääsy. Tervetuloa!

PQ 2019 Pop Upin järjestävät yhteistyössä:
KOKIMO, Suomen OISTAT-keskus, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, Aalto ARTS, ELO Film School Finland & Aalto Studios

Fluid Stages -näyttelyn tukijat:
SKR, Taike, Avek, Suomen OISTAT-keskus ry, Pågå Oy ja Sun Effects Oy

Lisää tietoa: Fluid Stages -näyttelystä: www.kokimo.fi ja www.oistat.fi
Lisää tietoa PQ:sta: www.pq.cz


Tekijänoikeudet näyttämöllä -seminaari | 7.5.2019, Helsinki

Tervetuloa Tekijänoikeudet näyttämöllä -seminaariin tiistaina 7.5.2019 kello 14-16 Lavaklubille. Tilaisuus on suunnattu kaikille esittävän taiteen alalla työskenteleville, jotka ovat tekijänoikeusasioiden kanssa tekemisissä, joita aihe kiinnostaa, ja jotka tahtovat oppia tekijänoikeuksista lisää.
 
Suomen tekijänoikeus-asioiden ekspertit kohtaavat klubilla taiteilijat ja taideorganisaatioiden edustajat. Seminaarissa yleisön edustajat saavat vapaasti esittää asiantuntijoille kysymyksiä liittyen tekijänoikeusasioihin näyttämö- tai radiokuunnelmateoksissa. Puhujat edustavat Teostoa, kustantamoja ja Yleisradiota.
 
Puhujina ja kysymyksiin vastaajina ovat:
 
Anne Varis (Teosto), joka hoitaa näyttämöteoksiin liittyviä musiikinkäyttölupia Teostolla,
Marja Kortelainen (Warner/Chappell-kustantamo), joka kustantajan edustajana lisensoi vuosittain musiikin useisiin kymmeniin näyttämöesityksiin ja Timo Enroth (Yle), mediasääntelypäällikkö, joka vastaa kokonaisuudessaan Ylen tekijänoikeuksiin liittyvistä kysymyksistä.
 
Puhujille voi lähettää etukäteen kysymyksiä tai aiheita, joita toivoo käsiteltävän, osoitteeseen: susanna.peramaa(a)teosto.fi.  
Kirjoita viestin otsikoksi ”kysymys 7.5.2019 Tekijänoikeudet näyttämöllä”.
 
Tilaisuuden järjestävät yhteistyössä: Ruska Ensemble, Kansallisteatteri, Lavaklubi, Teosto, Yle, Teatterikeskus ja Warner/Chappell
 
Vapaa pääsy. 

Ti 7.5. klo 14.00-16.00 Kansallisteatterin Lavaklubilla, Läntinen Teatterikuja 1, Helsinki

Lisätietoja: ruskaensemble(a)gmail.com tai p. 0405706570


Tulevaisuusbrunssi - Tule mukaan pohtimaan esittävän taiteen tulevaisuutta | 18.5.2019, Pori

Minkälaisena dramaturginen ajattelu näyttäytyy, miten valmistuva/vastavalmistunut ohjaaja, dramaturgi ja näyttelijät näkevät työnsä ja työskentelynsä tulevaisuudessa? Miten ekokriisi, digitaalisuus ja pelillisyys vaikuttavat liveen? Tule mukaan tulevaisuusajattelemaan ja pohtimaan minne esittävä taide on menossa ja minne itse haluat olla menossa!

Keskustelemassa Ilja Lehtinen, Laura Mattila, Maria Oiva ja Otso Huopaniemi, paneelia moderoi Kaisa Paavolainen.

11.30 Kahvia ja pientä syötävää (omakustanteinen)
12.00 Seminaarin avaus / Angelika Meusel ja Kaisa Paavolainen
12.10 Ilja Lehtinen: Ekologisen jälleenrakennusajan esityksellisiä tulevaisuuksia
12.30 Kommenttipuheenvuorot:
Laura Mattila: Mitä ja miten ohjaaja tekee tulevaisuudessa?
Maria Oiva: Taide edellä – taiteilijat teknologiaa hackaamaan
Otso Huopaniemi: Draaman jälkeiset dramaturgiat? Digitaaliset dramaturgiat?
13.30 Mihin esittävä taide on menossa? Millainen on sen tulevaisuus? -keskustelu
Keskustelemassa Ilja Lehtinen, Katariina Havukainen, Laura Mattila, Maria Oiva ja Otso Huopaniemi, paneelia moderoi Kaisa Paavolainen.
14.15 Seminaari päättyy

Cafe Jazz | La 18.5. klo 12.00-14.15 | Vapaa pääsy! | Brunssi 10¤

Lue lisää Lain§uojattomien sivuilta


Teatterifestivaali Lain§uojattomat | 11.-19.5.2019, Pori

20 vuotta täyttävä Teatterifestivaali Lain§uojattomat uudistuu: uusi ajankohta, teemaklubeja sekä entistä vaikuttavampia sisältöjä. Taide voi muuttaa maailmaa!

Vapaan ammattiteatterikentän äänitorvi on jo 20-vuotias nuori idealisti, joka haluaa olla mukana muutoksessa ja katsoa tiukasti tulevaisuuteen. Taide tuo elämään toivoa ja merkitystä, sekä auttaa parhaimmillaan hahmottamaan maailmaa.

Teimme radikaalin muutoksen: festivaali siirtyy syksystä keväälle, toukokuulle, jolloin luonto ja ihmiset heräävät ja valo tulvii kaikkialle. Nyt myös Lain§uojattomat tuo valonsa kaupunkiin ja starttaa tapahtumakesän ryminällä. 20-vuotisjuhlavuottaan viettävä nuori ennakkoluuloton aikuinen pistää bileet pystyyn jo 11.–19.5.2019.

Ajankohdan lisäksi uudistuksen kohteena on myös runsas klubiohjelmisto, mm.: Ilmastoahdistusklubi, Sukupuolena ihminen -klubi sekä feministinen Poetry Slam -klubi.

Festivaali tulee entistä enemmän ihmisten lähelle, kaduille, koteihin, tehtaisiin, liiketiloihin, museoihin ja muihin epätavallisiin teatteritiloihin, ehkä jopa veden päälle… Luvassa on myös entistä runsaampi katuteatteriohjelmisto. Festivaali tulee edelleenkin olemaan myös kiinni tässä ajassa ja se tulee luonnollisesti säilyttämään merkittävän asemansa Suomen vapaan teatterikentän kohtaamispaikkana, jossa uudet yhteistyökuviot usein saavat alkunsa.

Lisätietoja: Angelika Meusel, 044 593 3414, angelika(a)rakastajat.fi


Immersiivisen taiteen konferenssi | 30.-31.5.2019, Helsinki  

Immersiivisen taiteen konferenssiin Kansallisoopperalla 30.-31.5.2019  

Mitä jos saisit vaikuttaa esityksen näyttelijänä toimivan robotin toimintaan? Entäpä jos osallistujan kehonliikkeitä myötäilisikin liveanimaatio, tai esiintyjä olisi paikalla hologrammina? Miten reagoisit, jos katsojia ympäröivä tila muuttuisi avaruudeksi planeettoineen? Tai jos museokävijänä saisit keskustella interaktiivisen historiallisen hahmon kanssa?

Kutsumme teidät mukaan First Session -konferenssiin, jossa taide ja teknologia kohtaavat.

Kaksipäiväisessä konferenssissa kartoitetaan mahdollisuuksia esittävän taiteen ja uuden teknologian rajapinnoilla. Käsiteltäviä teemoja ovat muun muassa virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus, tekoäly, 3D-projisoinnit sekä tilallinen ääni.

Konferenssissa puhuvat taiteen ja immersiivisen teknologian kiinnostavimmat tekijät, kuten Kathy Wang (Magic Leap), Sarah Ellis (Royal Shakespeare Company), Luke Ritchie (Lontoon filharmoninen orkesteri), Domhnaill Hernon (Nokia Bell Labs), Richard Slaney (59 Productions), Sarah Brin (Meow Wolf), sekä palkittu VR-ohjaaja Gabo Arora (LightShed) ja AR-alan suunnannäyttäjä Galit Ariel (WondARlands). Tapahtuman ohjelmaan sisältyy myös demoja, esimerkkitapauksia ja erilaisia työpajoja.  

Osana konferenssia julkistetaan First Session -kilpailun finalistit. Suomen kansallisoopperan ja -baletin Opera Beyond -projekti julkisti alkuvuodesta First Session -kilpailun uuden immersiivisen taideteoksen löytämiseksi. Voittajateos toteutetaan yhteistyössä Kansallisoopperan sekä Esa-Pekka Salosen ja Paula Vesalan kanssa.

Kansainvälinen konferenssi on suunnattu esittävän taiteen ja teknologian sekä media-alan ammattilaisille. Tapahtuma järjestetään englanniksi Kansallisoopperan Alminsalissa 30.-31.5. 2019.

Lisätiedot:

Annastina Haapasaari, annastina.haapasaari(a)opera.fi / +358 44 0806 920

www.operabeyond.com


Yhteisötaiteen triennaali 2019 ja yhteisötaiteen äänet -seminaari | 7.-8.6.2019, Helsinki

Koneen Säätiön Saaren kartanon taiteilijaresidenssin järjestämän Yhteisötaiteen triennaali 2019: Äänenavaus -tapahtuman taiteilijat ja yhteisöt on valittu. Toukokuun aikana yhteisötaiteilijat ja paikalliset yhteisöt toteuttavat eri residensseissä yhteensä kuusi yhteisötaideprojektia. Triennaali huipentuu Yhteisötaiteen äänet -seminaariin Lauttasaaren kartanossa Helsingissä 7.-8.6.2019.

Kolmen vuoden välein järjestettävän Yhteisötaiteen triennaalin painopisteinä ovat tänä vuonna yhteisötaiteellisten prosessien tutkiminen ja yhteisötaiteen erilaiset äänet. Äänenavaus merkitsee jonkin uuden alkua, mutta myös taidetta ylläpitävää praktiikkaa ja toistuvaa huoltoa taiteentekemiselle. Triennaali pyrkii avaamaan alustan yhteisötaidetta syventävälle pohdinnalle. 

Triennaalin taiteilijoiksi on valittu teatteri- ja sirkustaiteilija Meri-Maija Näykki, joka tekee teosta mynämäkeläisen ryhmän kanssa, kuvataiteilija Pauliina Pesonen, joka työskentelee Mynämäellä Nuorten Työpajatoiminnan asiakkaiden kanssa, ja tanssija, koreografi Anni Puuperä, joka tekee projektia Mynämäen seudun kotiseutuyhdistyksen Wirmo-Seura ry:n kanssa.

Lisäksi projekteja tehdään Lempäälässä Kulttuurikeskus PiiPoossa, jossa työskentelee elokuvaohjaaja Kirsi Marie Liimatainen Lempäälän kunnan työntekijöiden kanssa sekä Lauttasaaressa Helsingissä, jossa lauttasaarelaiset tekevät katutaidetta yhteisötaiteilija Heidi Hännisen johdolla. Saaren kartanon yhteisötaiteilija Pia Bartsch toteuttaa projektin Saaren Seireenien kanssa Mietoisissa.

Taiteen tekijät, niin taiteilijat kuin osallistujat, tutkivat triennaalissa yhteistä prosessiaan. Heidän lisäkseen triennaalin vetäjät, yhteisötaiteilijat Pia Bartsch ja Veera Lehtola, ovat kutsuneet tutkija Anu Laukkasen, kriitikko Maria Säkön ja vapaa kirjoittaja Sanna Lipposen mukaan pohtimaan kirjoituksillaan yhteisötaiteellisten teosten muodostumista sekä teosten vaikutuksia taidemaailmassa ja sen ulkopuolella. 

Yhteisötaiteen äänet -seminaarissa Lauttasaaren kartanossa 7.-8.6. 2019

Triennaaliteoksia, tekijöitä ja kirjoittajien puheenvuoroja esitellään ja niistä keskustellaan Yhteisötaiteen äänet -seminaarissa Lauttasaaren kartanossa 7.-8.6.2019. Seminaari on avoin kaikille yhteisötaiteesta ja sen kehittämisestä kiinnostuneille toimijoille.

Yhteisötaiteen äänet -seminaarin ohjelma
Ilmoittaudu tapahtumaan täällä.

Lisätietoja

Yhteisötaiteilija Pia Bartsch, pia.bartsch(a)koneensaatio.fi, 040 720 9735
Koordinaattori Veera Lehtola, veera.lehtola(a)koneensaatio.fi, 044 742 0742

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


Jenny ja Antti Wihurin rahasto | Haku 5.-31.3.2019

Taiteen alojen apurahojen tarkoitus on luoda edellytyksiä taiteellisen toiminnan harjoittamiselle ja taiteen kohtaamiselle sekä kokemiselle yhteiskunnassa.

Edellytyksiä taiteellisen toiminnan harjoittamiselle voivat olla esimerkiksi työskentelyapurahat taiteelliseen tai kirjalliseen työskentelyyn sekä apurahat soitinhankintoihin tai esitysten järjestämiseen. Rahastolta voi myös hakea apurahaa taiteen alojen kehittämishankkeisiin ja pilotointiin.

Jenny ja Antti Wihurin rahasto rakentaa hyvinvoivan yhteiskunnan perusedellytyksiä mahdollistamalla tiedettä, taidetta ja yhteiskunnallista toimintaa. Apurahaa näiden alojen hankkeisiin voi hakea kerran vuodessa keväisin järjestettävän apurahahaun kautta. Seuraava haku on 5.-31.5.2019.

Lue lisää


TINFO-apuraha näytelmien käännöstyöhön | Haku 26.5.2019 mennessä

TINFO jakaa apurahoja suomalaisten näytelmien käännöstyöhön. Apurahaa on mahdollisuus saada myös esitysten tekstitysten kääntämiseen. TINFO-apurahasta päättävä asiantuntijaraati kokoontuu vuosittain neljä kertaa.

Hakemusten ja liitteiden määräpäivä toiseen hakukierrokseen on 26.5.2019.

Hakuohjeet

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Täydentävää ohjelmaa haussa Joutsentanssi-festivaaleille | Haku 5.5.2019 mennessä

Nykytanssifestivaali Joutsentanssin keskiviikkoiltaan 5.6. on tarjolla ohjelmapaikka. Joutsentanssi profiloituu tanssin ja luovuuden luontosuhdetta tutkivana tapahtumana. Teoksen prosessinomaisuus ja keskeneräisyys ovat sallittuja ja jopa kiinnostavia piirteitä. Festivaalin vuoden teemana on “herääminen”. Täydennämme ohjelmaa mieluiten lapsiyleisölle sopivalla teoksella. Luvassa esiintymispalkkio.

Lue lisää joutsentanssi.fi ja lähetä tarjouksesi 5.5. mennessä maijapalsio(a)gmail.com.


Open call for puppeteers: UNIMA: Youth In Progress residence program | Deadline 15 May 2019

Duration: September 6-19, 2019
Place: Ryazan, Russia
Application deadline: May 15, 2019

UNIMA YOUTH Commission together with the International Puppet Festival “Ryazanskie Smotriny“ in cooperation with the Russian National Center of UNIMA announces the start of a new project that is aimed to fulfill a professional creative exchange among young puppeteers around the world.

The project is thought to be a creative short-term residence held at international festivals, implying joint practical work, creative exchange and familiarization with the cultural world of the hosting region. Our goal is to surpass language and political barriers through our common passion - puppet theatre, as well as exchange of experience and information, and the establishment of creative connections between young puppeteers from different parts of the world. Another objective of the project is to introduce a new generation of puppeteers to the activities of the International Union of Puppet Theatre - UNIMA.

This year we invite young puppeteers to apply for a residency program within the International Puppet Festival “Ryazanskie Smotriny“.

The "Ryazanskiye smotriny" Festival is one of the largest and oldest international festivals of puppet theater in the former Soviet Union. Its history began in 1989, and for 30 years of its existence it became one of the most popular and favorite festivals among puppeteers and spectators from different cities of Russia and the CIS-region, as well as foreign countries.

Festival dates: September 14-18, 2019

The Residence will offer an opportunity to:

  • see Festival’s events
  • participate in the Festival's side program of workshops, seminars, discussions, etc. and other events for the residency participants;
  • get acquainted with the culture of Russia and Ryazan in particular.

Read more


Ehkä-tuotanto: Avoin haku vuoden 2020 ohjelmistoon | Haku 31.5.2019 mennessä

Ehkä-tuotanto avaa haun ehdotuksille nykytaidetila Kutomon vuoden 2020 ohjelmistoon. Vapaamuotoinen ehdotus voi olla esimerkiksi vierailuesitys, projekti, työpaja, keskustelu, yhteistuotantona tuotettava kantaesitys tai 1-3 viikon työskentelyresidenssi. Hakemuksia otetaan vastaan ensisijaisesti tanssi- ja esitystaiteen ammattilaisilta, ja hakijana voi olla yksittäinen taiteilija tai työryhmä.
 
Ehkä-tuotannon ja Kutomon ohjelmisto rakentuu eri reittejä: vapaamuotoisten ehdotusten, avoimien hakujen ja eri toimijoiden välisen yhteistyön kautta. Avoimen haun kautta valitun ehdotuksen toteutuksesta neuvotellaan Ehkä-tuotannon ja tekijän välillä. Kaikki Kutomolla toteutuva toiminta perustuu yhteistyöhön, jossa tekijöiltä edellytetään omarahoitusosuutta sekä omaa panosta työn kokonaistoteutuksessa. Taiteilijavetoisen Ehkä-tuotannon resurssit ovat rajalliset ja harkinnanvaraiset, ja Ehkän tuki määräytyy aina kulloinkin käytettävissä olevien taloudellisten ja muiden resurssien mukaisesti.
 
Vapaamuotoinen hakemus lähetetään sähköpostitse 31.5.2019 mennessä osoitteeseen ehkatuotanto(a)gmail.com.
 
Valinnoista päättää Ehkä-tuotannon taiteellinen työryhmä. Päätöksistä ilmoitetaan kaikille hakijoille sähköpostitse elokuun loppuun mennessä.

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja ja työpajoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Immersiivisen teatterin työpaja | 19.-21.7.2019, Turku

Immersiivisen teatterin työpaja 19.-21.7.2019 Turku, TEHDAS Teatteri (Manilla, Itäinen rantakatu 64, 20810 Turku)

Työpaja opettaa immersiivisten ja osallistavien esitysten teoriaa ja erityisesti käytäntöä.
 
Immersiiviset esitykset käsitetään usein esityksinä, jotka upottavat katsojan teoksen näyttämökuvaan, mutta laajemmin ymmärrettynä ne tarkoittavat esityksiä, jotka haastavat esitysten perinteisen yleisösuhteen. Osallistavat esitykset tarkoittavat laajaa kirjoa esityksiä, jotka käyttävät mm. pelisuunnittelun ja aktivismin keinoja laajentamaan perinteistä esityskäsitystä.
 
Työpaja keskittyy immersiivisten ja osallistavien esitysten suunnitteluun ja toteuttamiseen.
 
Työpajassa opit:
- Ottamaan esityksen kontekstin konkreettisesti osaksi taiteellista työskentelyä
- Osallistavien esitysten poliittisia ulottuvuuksia
- Pelisuunnittelua ja osallistamisen mekanismeja esittävissä taiteissa
- Intimiteetin ja sen rajojen neuvottelua
- Moniaistisen esiintymisen tekniikkaa suhteessa osallistujaan
- Aistimaan ja ymmärtämään ympäristön merkityksen luojana

Kurssin hinta 100¤

Kurssi-ilmoittautumiset 10.5. mennessä. Työpajan osallistujamäärä on rajattu.
Varmistat paikkasi lunastamalla kurssipaikan suoraan Holvista: https://holvi.com/shop/AuraofPuppets
Kurssin ohjaajana toimii Sami Henrik Haapala ja kurssin toteuttaa Aura of Puppets ry.
 
KEILLE: Työpaja on suunnattu taiteen ammattilaisille ja opiskelijoille.
 
OPETTAJA: Sami Henrik Haapala on näyttelijä FIA, tanssija, esitystaiteilija, antropologi ja dj. Hän on tuottanut, ohjannut ja esiintynyt 20 vuoden ajan sekä instituutioissa että vapaalla kentällä Suomessa ja kansainvälisesti. Hän tekee parhaillaan taiteellista väitöskirjaa Taideyliopiston Teatterikorkeakouluun aiheenaan immersiiviset ja osallistavat esitykset. Hän on Kaiken keskuksen taiteellinen johtaja.  
www.samihenrik.me
kaikenkesk.us
 
Kurssiajat:
- pe 19.7. klo 18-22
- la 20.7. klo 13.30-17.30
- su 21.7. klo 13.30-17.30  
 
Pidätämme oikeuden muutoksiin. Kurssi toteutetaan, mikäli osallistujia kurssilla on tarpeeksi. Kurssimaksu palautetaan jo ilmoittautuneille ja kurssipaikkansa lunastaneille täysimääräisenä mahdollisen peruutuksen sattuessa.
 
Lisätiedot ja tiedustelut: anni(a)auraofpuppets.com

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Åbo Svenska Teater anställer en försäljningskoordinator till teaterns biljettförsäljning | Ansök senast 7.5.2019

Vi söker en positiv och aktiv person med social kompetens och gedigen erfarenhet av kundbetjäning och kassahantering samt med examen inom det företagsekonomiska området.  

Som försäljningskoordinator är du teaterns primära kundkontakt och ansikte utåt. Du sköter bl.a. biljettförsäljning, kassahantering, kundservice och information. Du säljer och marknadsför aktivt teaterns produktioner.

Du talar och skriver svenska och finska flytande och klarar även av kundbetjäning på engelska.  
Arbetstiden är 36 timmar/vecka och i arbetet ingår kvälls- och veckoslutsarbete. Vi erbjuder en stadigvarande arbetsplats i Finlands äldsta teaterhus, på en teater som är känd för sin goda arbetsgemenskap. Arbetet börjar 2.9.2019 och är en tillsvidare anställning på heltid. En deltidsanställning kan också diskuteras.

Har du de kvalifikationer vi söker och ett brinnande intresse för att få jobba med teater? Skicka då din ansökan jämte CV till Åbo Svenska Teater, senast 7.5.2018 kl. 14, e-post niina.renstrom(a)abosvenskateater.fi. Tilläggsuppgifter fås 26.4, 2.5 och 3.5 kl. 9-16 av marknadsföringschef Niina Renström, tel. 044 250 81 89.

www.abosvenskateater.fi


Teatteri Jurkka hakee toiminnanjohtajaa | Haku 15.5.2019 mennessä

Huoneteatteri Jurkan kannatusyhdistys ry. hakee Teatteri Jurkalle toiminnanjohtajaa vakituiseen työsuhteeseen 1.8.2019 alkaen tai sopimuksen mukaan. Toiminnanjohtajan tehtäviin kuuluu laajasti vos-rahoitteisen ammattiteatterin hallinnollisia, tuotannollisia ja viestinnän tehtäviä.

Edellytämme tulevalta toiminnanjohtajalta aiempaa kokemusta vastaavista tehtävistä, soveltuvaa koulutusta sekä ymmärrystä teatteritoiminnasta. Tehtävän menestyksekäs hoitaminen vaatii johtamistaitoja, hyviä vuorovaikutus- ja viestintätaitoja, vahvaa ymmärrystä taloudesta, kokonaisuuksien hahmottamiskykyä, paineensietokykyä, kehittämishalua sekä joustavaa ja oma-aloitteista työotetta.

Teatteri Jurkka on Suomen pienin ammattiteatteri, jonka 56-paikkaisessa teatterisalissa esitetään pääasiassa klassikkotulkintoja. Ohjelmistossa on sekä omia tuotantoja, yhteistuotantoja sekä vierailuesityksiä. Omaa henkilökuntaa on 10, lisäksi talossa työskentelee vuosittain n. 50 vierailijaa.

Tehtävä on vakituinen ja kokoaikainen. Tehtävässä sovelletaan kuuden kuukauden koeaikaa.

Lisätietoja tehtävästä antavat ke 8.5. ja pe 10.5. klo 16-18

 Teatteri Jurkan taiteellinen johtaja Tuomo Rämö, puh. 040 577 5454 sekä

 Huoneteatteri Jurkan kannatusyhdistys ry:n johtokunnan puheenjohtaja Kaisa Koskinen, puh.  050 559 4848

Lähetä tiivis hakemuksesi sekä ansioluettelo palkkatoivomuksineen pdf-muodossa 15.5.2019 mennessä johtokunnan puheenjohtajalle Kaisa Koskiselle, kaisa.koskinen(a)tilikoskinen.fi. Kirjoita viestin otsikoksi ”Toiminnanjohtaja”.


Koneen säätiö hakee apurahasihteeriä ja taloussihteeriä | Haku 15.5.2019 mennessä

Tule meille töihin! Etsimme apurahasihteeriä ja taloussihteeriä

Rekrytoimme kahta osaavaa henkilöä vahvistamaan Koneen Säätiön apuraha- sekä talous- ja hallintotiimejä. Tarjoamme mielenkiintoisen mahdollisuuden työskennellä tutkimusta ja taidetta tukevassa säätiössä.  

Apurahasihteerinä sinulla on tärkeä rooli säätiön apurahatyön ja -prosessien käytännön toteuttamisessa. Vastaat apurahahakijoiden ja -saajien yleisneuvonnasta niin puhelimitse kuin sähköpostitse, ja vastaat ystävällisesti myös muihin yhteydenottoihin. Apurahansaajille on tärkeää, että apurahojen maksatus, muutospyyntöjen käsittely ja raportointi sujuu sutjakkaasti ja avuliaalla asenteella. Työhösi kuuluu myös muita apurahoihin ja toimistorutiineihin liittyviä käytännön tehtäviä, kuten kokousvalmisteluja ja tiedonkeruuta. Sinulla on assistenttiasiantuntijuutesi lisäksi mielellään kokemusta apurahojen parissa toimimisesta sekä näyttöjä omatoimisesta ja ennakoivasta työtavasta. Ilmaiset itseäsi sujuvasti suomeksi ja englanniksi. Tutkijoiden ja taiteilijoiden työn tunteminen on etu.

Taloussihteerinä toimit keskeisenä tekijänäsäätiön taloushallinnon prosesseissa. Päätehtäviäsi ovat kirjanpito ja ostolaskujen sähköisen käsittely- ja maksatusprosessin hoitaminen. Osallistut apurahaprosessiin taloushallinnon vastuualueella. Avustat talousarvion kokoamisessa ja tilinpäätöksen laadinnassa. Kokemus Procountor-järjestelmästä lasketaan eduksi. Hoidat pienhankinnat ja käsittelet mm. kirjepostin. Talous- ja hallintotiimin jäsenenä osallistut myös muihin talouden ja hallinnon avustaviin tehtäviin.

Molemmissa tehtävissä menestyminen edellyttää tarkkuutta ja järjestelmällisyyttä, hyviä vuorovaikutustaitoja sekä yhteistyökykyä. Toimit sujuvasti annettujen aikataulujen puitteissa, ja tuot oman tärkeän panoksesi yhteiseen tekemiseen. Näissä töissä ratkaisee ennen kaikkea sinnikäs, oma-aloitteinen ja ihmisläheinen asenne, jota tukee aikaisempi kokemus ja sopiva koulutus kuten tradenomi. Tärkeää on käytännön tekemisestä ja rutiineista nauttiminen.

Tarjoamme Sinulle mielenkiintoisen mahdollisuuden toimia säätiössä, jonka tavoitteena on olla keskusteleva, kokeileva ja oppiva organisaatio. Saat myös kilpailukykyiset työsuhde-edut ja kehittymismahdollisuudet. Työpaikkasi sijaitsee Lauttasaaren kartanossa. Toivomme hakijoiksi eri-ikäisiä, eri sukupuolien edustajia sekä kieli-, kulttuuri- ja muihin vähemmistöihin kuuluvia henkilöitä. Taloussihteerin tehtävä on vakituinen. Apurahasihteeriksi etsimme osaajaa toimistosihteerimme jäädessä kahden vuoden opintovapaalle.

Innostuitko? Oletko etsimämme ammattilainen? Hae tehtävää heti ja viimeistään 15.5.2019 mennessä lähettämällä CV:si ja palkkatoiveellasi varustetun hakemuksesi osoitteessa www.mercuriurval.fi, viite FI-14042. Kirjaathan hakemukseesi mitä tehtävää olet hakemassa. Lisätietoja tehtävästä antaa Mercuri Urvalin konsultti Eija Laine puh. 040 809 2997.


Jyväskylän kaupunginteatteri hakee graafista suunnittelijaa | Haku 17.5.2019 mennessä

Jyväskylän kaupunginteatteri hakee GRAAFISTA SUUNNITTELIJAA toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen 1.8.2019 alkaen.

Graafisena suunnittelijana toimit teatterin markkinointi- ja viestintätiimissä osallistuen monipuolisesti teatterin markkinoinnin ja viestinnän suunnitteluun. Vastaat teatterin graafisesta ilmeestä ja teatteriproduktioiden markkinoinnin visuaalisuudesta ja erilaisten markkinointimateriaalien toteuttamisesta eri välineisiin ja mediaympäristöihin. Näkemyksesi ja osaamisesi konkretisoituvat muun muassa kiinnostaviksi kampanjoiksi, esitteiksi, käsiohjelmiksi, webbisivuiksi, bannereiksi, kuvituksiksi ja sosiaalisen median sisällöiksi. Visuaalisen lahjakkuuden lisäksi hallitset Adoben Illustrator-, Indesign- ja Photoshop-ohjelmistot erinomaisesti.

Kelpoisuusvaatimuksena on tehtävään soveltuva graafisen alan koulutus. Arvostamme luovaa ja intohimoista työotetta, oma-aloitteisuutta, tiimityötaitoja, vastuuntuntoisuutta, tehokkuutta, paineensietokykyä, järjestelmällisyyttä, avoimuutta ja hyviä vuorovaikutustaitoja. Teatterialan tuntemus ja kokemus katsotaan eduksi.

Tehtävä alkaa 1.8.2019 tai sopimuksen mukaan. Tehtävässä noudatetaan koeaikaa. Palvelussuhteen ehdot ja palkkaus määräytyvät Teatterialan työehtosopimuksen mukaisesti.

Haastattelut pyritään järjestämään viikolla 22. Mikäli kiinnostuit, lähetä hakemuksesi pe 17.5. klo 14 mennessä ja liitä mukaan myös työnäytteitäsi tai linkki portfolioosi.

Jyväskylän kaupunki on savuton työpaikka.

Haku: www.kuntarekry.fi/fi/tyopaikat/graafinen-suunnittelija-jyv-54-386-19/

Lisätietoa tehtävästä:
markkinointipäällikkö Jouni Huhtaniemi, p. 040 5569 810 (soittoajat: pe 3.5. klo 10-12, ke 8.5. klo 13-15 ja ma 13.5. klo 9-11) ja teatterinjohtaja Hilkka Hyttinen, p. 050 311 8705 (soittoajat: ti 7.5. klo 20-21, ke 15.5. klo 8-10 ja klo 20-21)


Taiteellinen johtaja Liikkeellä marraskuussa -festivaalille | Haku 3.6.2019 mennessä 

Työtä tarjolla nykytaiteen ammattilaiselle: Liikkeellä marraskuussa -festivaali etsii taiteellista johtajaa tai työparia. Haku on avoinna 3.6.2019 saakka.
 
Festivaalin taiteelliselta johdolta edellytetään laajaa nykytanssin tuntemusta sekä halua edistää ja kehittää kansainvälistä esitystoimintaa Suomessa. Työkielinä ovat suomi ja englanti, muu kielitaito katsotaan eduksi. Aiemmasta kuratointi- ja tuotantotyöstä sekä kansainvälisistä verkostoista on etua. Tehtävän menestyksekäs hoitaminen edellyttää hyviä yhteistyötaitoja sekä kykyä artikuloida festivaalin taiteellista linjaa, tavoitteita ja toiminnan arvoja.
 
Taiteellinen johto vastaa festivaaliohjelman suunnittelusta ja taiteellisesta linjasta sekä edustaa festivaalia ja luo sille verkostoja ja kumppanuuksia. Se työskentelee yhdessä festivaalin vastaavan tuottajan kanssa vastaten festivaalitoiminnan kehityksestä ja toteutuksesta.
 
Lisätietoja tehtävästä, palkkauksesta ja rekrytointiaikataulusta löydät kotisivuillamme.  


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.