18.05.2017

TINFO-tiedote 17 / 18.5.2017 

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTERIIN

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFO PALVELEE

Sonya Lindfors: Människan, inte konstnären, behöver beskyddas
Jari Juutinens internationella tåg trafikerar åt båda hållen
Joachim Thibblin: Språket får inte vara ett hinder på en svenskspråkig nationalscen

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TYÖPAIKKOJA

MUITA ILMOITUKSIA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTERIIN

Itsenäisyyden juhlavuonna Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) tekee mikropistoja itsenäisen Suomen teatterivuosiin. Mikropistot ilmestyvät viikoittain TINFO-tiedotteessa käyden läpi vuoden, pari kerrallaan, jotta joulukuussa päästään vuoteen 2017.

1949

Lapsianarkisti Peppi Pitkätossu on ilmestynyt Ruotsissa vuonna 1945, ja Peppi-kirjoja seuraa vuosittain. Suomessa Huvikummussa Herra Tossavaisen kanssa asustava Peppi astuu ensi kerran näyttämölle Lahden kaupunginteatterissa. Ei maailman vahvimman tytön näyttämöllistäminen vielä ole mikään suuri suksee. Mutta pikkuhiljaa Peppi-buumi alkaa vaikuttaa. Suomalaisilla näyttämöillä on sittemmin nähty 63 eri Peppi-esitystä. Ronja Ryövärintyttäriä 25, Veljeni Leijonamieltä 15 ja Mio, poikani Mio -dramatisointeja 10. Lagom ei kiehdo: Melukylän lapsia tai Saariston lapsia ei ole näyttämöllä nähty.

24-vuotias Covent Garden -oopperan ohjaaja Peter Brook kirjoittaa Shakespeare-ohjauksista Teatteri-lehdessä (n:o 18/2.4.1949):

”Viidenkymmenen vuoden kuluttua tulevat nämä minun näyttämölleasetukseni vaikuttamaan vanhanaikaisilta. Ja niin pitääkin olla. Nykyajan ohjaajan on tehtävä selväksi itselleen, että aikojen mukana muuttuu myöskin regiataide. Hänen näkemyksensä tulee alati vaihtua. --- Minä annan siunaukseni ohjaajille, jotka ovat sijoittaneet jonkun Shakespeare-näytelmän kokonaan toiseen aikakauteen kuin mistä alkuteksti puhuu. Minä puolustan näyttämölleasetuksia ilman dekoratioita tai moderneissa puvuissa, edellytettynä että ohjaaja työskentelee ainoana päämääränään pyrkimys tehdä näytelmän tarkoitus katsojille läheisemmäksi ja selkeämmäksi.

Kirjailija Toivo Pekkanen muistuttaa juhlapuheessa Kotkan teatteripäivillä siitä, että teatterit ovat maaseutukeskusten sivistystekijä ja ihmisille on annettava sitäkin, mitä he eivät luule tarvitsevansa.

1950

”Päällysvaatenäytännöistä”, joita jotkut kutsuvat ”hattupäänäytännöiksi”, tulee muoti-ilmiö teatterissa. Toiset vastustavat, toiset kannattavat. Eräs kannattaja kyselee: ”Onko teattereiden ei-kaupallisuus vietävä todellakin niin pitkälle, ettei sen sallita hitustakaan poiketa vanhoista homehtuneista kaavoista? Eikö elokuvateattereiden tehokas mainonta ja alati paraneva yleisönpalvelu ole mainiona esimerkkinä siitä, mihin suuntaan kehityksen olisi teatterielämässämmekin kuljettava?”

”Sama palkka samasta työstä”. Sopimusneuvottelujen aikaan nimimerkki J.R. muistuttaa sukupuolten palkkatasa-arvosta teatterissa. Toivomisen varaa on: ”Kuka voi näyttää naisnäyttelijän työtä vähempiarvoiseksi kuin miesnäyttelijöiden. Ja kuitenkin teattereissa naisten palkat ovat yleisesti katsoen pienemmät – vieläkin pienemmät – kuin miesten?! Ja kuitenkin naisilla on suuremmat ammattimenot.”

1951

Teatteri-lehdessä (n:o 4/27.1951) kannetaan huolta näyttelijöiden ylikuormituksesta. Näyttelijä on se, joka vetää väkeä teatteriin, ja teatterit käyttävät sitten suosikkinäyttelijöitään rajoituksetta, kuten elokuva, joka laskee, ”mitkä esiintyjät tuovat uhratut varat takaisin korkoineen”. Ryöstöviljely on kohtalokasta sekä teattereille että näyttelijöille: ”Tämän ylikuormituksen seurauksena on useimmiten luonnollinen vastavaikutus: asianomaiseen totutaan ja vähitellen kyllästytään, eikä ankaran paineen alainen lahjakaskaan ihminen jaksa tämänmittaisen työn ohella kehittää ja syventää itseään. --- Syntyvä kriisi voi olla hyvinkin vaikea ja joskus asianomaisen uralle suorastaan kohtalokas.”

Onko teatteri taidelaitos vai liikelaitos, pohdiskelee Verneri Veistäjä tehdessään havaintoja siitä, miten ”saadaan täydet huoneet”. Veistäjä kehottaa ottamaan oppia Ruotsista:” nykymaailman aikaan ei ammattiteatteri ole pelkkä aatteellinen yritys, vaan järkevästi hoidettava ”firma”, joka myy asiakkailleen ei maallista mammonaa, vaan hengen aareita.”

Aiemmin ilmestyneet Mikropistot ja lähdeluettelo

Katso myös Teatterien esityksiä, tapahtumia ja hankkeita juhlavuodelle 2017

 

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Suhteellisuuksia – missä ja mitä leikataan ja kehitetään

Taideyliopiston yt-neuvottelut tulivat puskista, ja kireällä aikataululla edetään. Neuvottelujen on määrä päättyä aikaisintaan 8. kesäkuuta.  Hämmennystä ja epäoikeudenmukaisuuden tunnetta riittää.

Vielä alkuvuodesta oli viesti se, että yt-neuvotteluja ei tarvita. Toki tiedettiin, että yliopistoindeksit jäädytetään ja oli laskettavissa prosentit, joilla kulut kasvavat ja että rahoitusvajetta syntyy. Taideyliopisto on kuitenkin tehnyt plussatulosta. Eikö näistä ylijäämistä olisi puskuria siirtymäkaudeksi vajetta paikkaamaan?

Vuoden 2017 budjetteja oli jo leikattu 3 %:lla, sopeuttamista on siis tehty. Hämmennystä lisää vielä esityksen rajuus. Työnantaja tuli ulos tiukasti 1,8 miljoonan henkilösäästöillä, muiden säästöjen ohella. Millä aikataululla säästöjen tulee näkyä viivan alla? Olisiko tässä pehmeätä liikkumavaraa ja siirtymää sen sijaan, että 30 ihmiselle annettaisiin tylysti potkut?  Rumaa jälkeä voi seurata. Toivottavasti ei Taideyliopistosta tule samanlaista yt-gatea kuin Itä-Suomen yliopistosta tai Postista. Toimintamalleja ja -tapoja ja perustyötä piti turvattaman, mutta kuinkas sitten kävikään?

Mikä tämä oikeastaan on tämä Taideyliopisto: kolmesta akatemiasta koostuva kokonaisuus, jonka päällä on sitten vielä neljäs: taideyliosto. Kiinnostavaa onkin nähdä, minkälaista organisaatiomuutosta nyt ollaan valmistelemassa.  

Kurimuksessa on ollut myös Helsingin yliopisto. Pieni ilouutinen on edes se, että Helsingin yliopisto on myöntänyt taiteiden tutkimuksen tuntiopetukselle rahoitusta ensi vuodelle. Tämä ei kuitenkaan takaa, että tuntiopetus säilyisi seuraavina vuosina.

Nyt odotellaan Taideyliopiston ja Tampereen yliopiston yhteisryhmän näkemyksiä näyttelijäkoulutuksen koulutuksen tulevaisuudesta.

Kevään puoliväliriihessä yliopistoille luvattiin hallituksen uutena innovaationa ”lippulaivarahoitusta”. Yksi käsi ottaa, toinen antaa.

Yliopistojen rahoituksessa ylipäätään tai Taideyliopiston 4,5 miljoonan rahoitusvajeessa on kyse murusista yritystukiin verrattuna.  Suomesta löytyy kevyesti neljän miljardin verran julkista tukea yrityksille, suoraa ja epäsuoraa tukea, erilaisia investointi- ja verotukia, jotka eivät välttämättä edesauta edes sitä innovointia.

OKM:ssä on parhaillaan haettavana tukea vos-teattereiden alueteatteritoimintaan, lastenteatteriin ja tanssiteatteriin, kiertuetoimintaan, ruotsinkieliseen teatteritoimintaan sekä kehittämishankkeisiin. Pieniä ovat olleet kehittämisrahat ja välillä kokonaan poissa. Vuonna 2017 Riihimäen Teatteri sai rahoitusta digitaaliseen yleisötyöhön.  Juuri tällaista lisää!


Kemijärvellä kiertueella

Pohjoinen ulottuvuuteni on jatkunut. Kemijärvellä olin katsomassa Rovaniemen kiertue-esitystä Täti ja minä (ohjaus Eljas Liinamaa). Esitys on jo toistamiseen Kemijärvellä, ensimmäisellä kerralla kaikki halukkaat eivät mahtuneet sisään. Säpinää. Katsojat tuntuvat tuntevan toisensa, juttua riittää. Tädin testamentinkirjoitusaktia seuratessa eläkeläismies kommentoi ”valinnanvapaus” ja me nauramme. Osutaan soten ytimeen.

Ihan kuin teatterilla olisi täällä syvempi merkitys. Esitys on katsojilleen enemmän kuin esitys. Täti ja minä on oiva kiertueohjelmistovalinta. Rovaniemellä on näyttelijät, joiden kautta esitys väreilee. Ja katsomosta kuuluu kommentteja. Esitys väreilee myös tilana ja valoissa. Tässä kiertue-esityksessä luodaan harvinaislaatuisen kokonaisvaltainen tila: täällä ullakolla ollaan yksin. Henkinen ja fyysinen vilu huokuu.  


Kajaanissa

Bussimatka Kemijärveltä Kajaaniin kestää suunnilleen kahdeksan tuntia. Jussi Sorjasen Lottovoittajat on sellaista uutta kansanteatteria, jota kuvittelisin tarvittavan suomalaisessa teatterissa. Lottovoittajat on nykyteatterin keinoja käyttävä, visuaalisesti hieno (Markku Hernetkoski!), esittäjien ja katsojien yhteisyydestä ponnistava, konkreettisia näyttämömetaforia viljelevä leikkisä esitys.

Suomen kartasta astuu esiin Mannerheim, joka rupeaa omia lukujaan saarnaamaan vähän kenraali Ehnroothin tapaan. Ei siitä mitään tule. Muistinmenetys. Ei ole menneisyyden suurluvuista lottoamiseen apua. Suomen kartta virittää katsomaan lottoamista laajemmasta perspektiivistä. Samalla siirrytään olohuoneunelmiin, variaatioihin lottounelmista, rahan käytöstä, kateudesta ja kyttäyksestä, moraaliongelmista, voittajan kujanjuoksusta. Tämä on teatterileikki kasvihuoneolohuoneissa, hyvin konkreettisesta arjesta överiksi Uuno Turhapuroon lottovoittajana. Lopussa Lottovoittajat palaa Suomen kartalle, siinä heitetään lottopallot Suomen kartasta pihalle takapuolelta. Näin me hassasimme Lottovoittajien Suomen. Kepeää ja leikkisää, loppua kohti kipenee.

Yksi osuvimmista näyttämömetaforista rahalle ja sen jaolle: muoviämpäreitä täynnä herneitä. Raskaita ovat ämpärit. Niillä sitten leikitellään jakamisen ja antamisen vaikeutta.

Kajaanissa on notkeat esiintyjä-näyttelijät, joille ei ole mikään ongelma liikkua nykyteatterin esiintyjänä, kommentoijana tai roolissa.

Lapsille Kajaanissa on tehty Janoschin Oi ihana Panama -lastenkirjasta sovitus. Hanke on Talvikki Eerolan, hän on myös säveltänyt tiikerin ja karhun laulut.  Ihanat kaverukset nämä pikku Tiikeri ja Pikku Karhu.

Teatterille kuuluu muutoinkin hyvää. Teatteritalo häämöttää horisontissa. Parhaillaan käy keskustelu kuumana. P*skaa satelee somessa. Kajaanin ohjelmisto vastaa huutoon. Syksyllä maskuliinisuuden ytimessä Miehen kosketus, miesten vuoro teatterissa. Ja uutta musiikkiteatteria Mehiläiskoodissa

Miten kävi ja terveisiä – ”kyllä ihminen aina sopeutuu”

Ja minä pakotan tekemään koko maailman alusta uudestaan niin että kaikki tulee oikein ja hyvin, älä sano mitään, kyllä minä tiedän ettei niin voi tehdä.

Laura Valkaman näytelmästä löytyy kiteytys epätoivon toivosta. Teatteri Takomon Miten kävi ja terveisiä (Laura Valkaman taiteellinen lopputyö, ohjaus Ilja Lehtinen) esityksen maailmaa ja sen tyylilajia ei käy paketoiminen. Tämä on yhdistelmä Charlie Chaplinin, Buster Keatonia, Kaurismäkeä, sarjakuvia, Kafkaa ja Beckettiä twistillä. Sellaisella twistillä, jossa naurua seuraa alakulo maailman julmuudesta, ihmisen yksinäisyydestä, ulkopuolisuudesta ja oikeudettomuudesta, vapauden puutteesta, pakkovallasta.

Olisiko olemassa yhteiskunnallista ja poliittista queeriä.  Tämä on sitä. Viiden hahmon variaatioita. Jumalaiset esiintyjät! Mies kehittää itselleen oman kielen ja elää rauhassa yksin kielensä kanssa, mies kirjoittaa kirjeitä, jotka repii. Puhelinpalvelu, erilaiset palvelevat puhelimet eivät auta, yksi asuu kaivossa, mutta joulupukki saa heiniä syödäkseen ja jakaa meille lahjoja. Loppuratkaisun julmalta teloitukselta vältytään, vaikka rikokset yhteiskuntajärjestystä vastaan ovat kiistattomat:

Ei voi muuta kuin odottaa. / Kohta saadaan kohta saadaan / hyvät uutiset´, / hyvät, hyvät, hyvät, hyvät, hyvät, hyvät, hyvät!"

Teoksen maailma on niin toivoton, ja silti, loppulaulu virittää pienen toivonkipinän.

Meidän pitäs jakaa tää huone eikä puolustaa tätä toisiltamme.

Menkää katsomaan!

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE

Palveluaikamme kesällä, muuttopäivä elokuussa

Tinfolaiset ovat tavoitettavissa normaalisti puhelimitse ja sähköpostitse juhannukseen saakka. Sen jälkeen pidämme toimistorutiineista tauon ja olemme kukin vuorollamme kesälomalla. TINFO on siis kiinni 22.6.-31.7.2017. 

Muutamme uusiin pysyvämpiin tiloihin 1.8.2017. Muuttopäivän jälkeen keskiviikkona 2.8.2017 avaamme kauden ja uuden toimiston osoitteessa Maneesikatu 2, 00170 Helsinki.  

TINFO-tiedotteen ja muiden uutiskirjeidemme aikatauluja kesällä 2017: 

  • To 18.5.2017 TINFO-tiedote
  • Ti 23.5.2017 TINFO-tiedote
  • Ma 29.5.2017 TINFO Newsletter auf Deutch
  • Ti 6.6.2017 TINFO e-News
  • To 8.6.2017 TINFO-tiedote
  • To 15.6.2017 kevätkauden viimeinen TINFO-tiedote
  • TI 8.8.2017 Teatterikesä-viikon TINFO-tiedote jo tiistaina 

Teatterikulmasta muuton mukana tuli uusia puhelinnumeroita, katso kaikki yhteystietomme

Ota yhteyttä! 

Teatterin tiedotuskeskus TINFO, + 358 50 353 6273, tinfo(a)tinfo.fi 


TINFO aloittaa uusissa tiloissa Maneesikadulla 2.8.2017 

TINFO avaa toimiston uudessa osoitteessa Maneesikatu 2, 00170 Helsinki. Pääsemme muuttamaan uusiin vuokratiloihimme elokuun alussa, jossa avaamme keskiviikkona 2.8.2017. 

Postiosoitteemme muuttuu myös samalla elokuun alusta. Siihen saakka kirjeposti kulkee vanhalla osoitteella: Teatterin tiedotuskeskus TINFO, Meritullinkatu 33 A 2, 00170 Helsinki.  

Alkukesän toimimme väistötiloissa, ja olemme 22.6.2017 alkavaan kesätaukoon saakka tavattavissa puhelimitse ja sähköpostitse.  
 
Teatterikulmasta muuton jälkeen on tullut uusia puhelinnumeroita: 

  • Tilastonlaatija Piia Volmari, +358 50 353 6588
  • Tiedottaja Sari Havukainen, +358 50 306 1224
  • Viestintäassistentin sijainen Elina Knaapi, +358 50 353 6273
  • Tutkimus- ja hallintokoordinaattori Mikko Karvinen, +358 50 353 7874

Katso kaikki yhteystietomme – ollaan yhteydessä!


TINFO e-Nytin kohtaamispaikalla ajankohtaisia ihmisiä:

 

Sonya Lindfors: Människan, inte konstnären, behöver beskyddas

Koreografen och konstnärliga ledaren Sonya Lindfors fortsätter sin mångfasetterade verksamhet mot förfrämligande och rasifiering. Tack vare Lindfors arbete kan man redan se att det rör på sig inom den finländska dans- och performancekulturens slutna diskussions- och tankevärld. Lindfors tilldelades TINFO-priset 2017 för dessa meriter. 

Som bäst samarbetar Lindfors med många andra aktörer med att förverkliga aktionen #StopHatredNow, där man skapar praktiska verktyg för att motverka rasifiering, kulturell appropriering och främmandegörandet av Den Andre. Lindfors verk Noble Savage kan ses på Tammerfors teatersommar.  

Finland har varit ett utvecklingsland då det gäller tänkandet kring uteslutande strukturer, rasifiering och kulturell appropriering – allt som gäller De Andra. Något har trots allt hänt under de senaste åren. Vad? Hur arbetar Lindfors? 

”People come first” 

”Jag är intresserad av diskursen ”konsten framför allt” och ”konsten är helig” och ”konstnärer är goda människor”, enligt vilken konsten utan att ifrågasättas går före allt annat. Det är svårt att komma åt strukturerna eller att ens kunna diskutera dem, eftersom konstnärerna gör våld på sig själva i konstens namn. Jag vill plocka isär konstnärernas uppfattning om att de är ”goda människor”, precis som om konstnärer automatiskt vore etiskt oantastliga.” 

”Jag dekonstruerar så kallade neutraliteter.  Den här typen av konstnärsidentitet är ingen naturlag som fått sin början i Den Stora Smällen. 

”Varför ska man beskydda konstnärer? Borde man inte framför allt beskydda människan? People come first! Jag är mer intresserad av människor. Med glädje kan jag meddela att jag är en dålig konstnär.” 

”Jag vill oupphörligt återvända till det konkreta, till konstens vardag, till det levda livet. Jag försöker arbeta med frågan hur vi kan leva sida vid sida och jämlika och vad som de facto krävs för att vi ska stå ut med varandra. Jag tycker att konsten i högre grad kunde beröra de här primära frågorna. 

Butler meets the essence of blackness and whiteness 

I sitt verk som blir färdigt år 2018 undersöker Sonya Lindfors kärnan i vithet och svarthet. 

”Michael Jackson lyckades ju flytta sig från svartheten till det vitas krets och dekonstruera materien. Jag funderar om man genom Judith Butlers teori om könets performativitet kan synliggöra det faktum att hudfärg inte bara är essens utan också en ideologisk matris. Självklart är jag intresserad av det här eftersom jag i mig själv härbärgerar både svarthet och vithet. Är vi tvungna att alltid gestalta saker genom gränsdragningar och negationer och på så vis stärka dikotomier som utesluter varandra. 

Lindfors anser att vi borde ha fler verktyg för att lösa problem kring exempelvis representation. Vore det möjligt att vara utopisk och se svarthet och vithet som glidningar på en skala, variationer av samma färg, precis som det tidigare har funnits till exempel fem olika kön.” 

”Vi borde se bakom tanke- och klassificeringssystemen som vi har skapat och borra oss in i de stora strukturella problem som skaver på den västerländska konsttraditionen. Den västerländska konstens  

kanon innehåller ohyggligt mycket kulturell appropriering. Det här bara fortsätter och all diskussion stannar upp inför konstens så kallade frihet. Konsten kopplas ihop med en upplevelse av helighet och beskydd. Man antar att konsten är helig eller neutral och att den behöver beskydd.” 

”Det behövs workshops, träningscirklar och andra arenor, där man kan föra en diskussion. Inom UrbanApa har vi utvecklat en metod där vi först definierar en ram, till exempel att vi ska göra ett verk som är ”icke-misogynt”, ”icke-homofobt” osv och sedan försöker vi förhandla med konstnärerna. Ibland händer det att en konstnär inte vill delta. Det är lite som en checklist. Om du vill göra ett antirasistiskt projekt ska du kolla igenom de här frågorna, check, check, check…” 

Det här är inte orimligt 

”Det finns ingen återvändo. Hur tråkigt det än är för oss alla så innebär världens tilltagande mångformighet ofrånkomligt att allt blir mera invecklat. Vi måste förhandla på nytt om saker. De här frågorna är inga stillastående klumpar. Ofrånkomligen gör vi också bort oss ibland, men tänk om inställningen i stället skulle vara ”jag vet ganska lite och jag kommer att göra misstag” i stället för det här ”Jag är konstnär och vill gott”-tänkandet.” 

Det är inte orimligt att kräva att konstnären på denna nästan helvita planet av sina 500 kakor skulle ge bort en kaka.

Sonya Lindfors intervjuades av Hanna Helavuori


Jari Juutinens internationella tåg trafikerar åt båda hållen

Jari Juutinen är just nu den mest efterfrågade och turnerande finska teaterregissören utomlands. I år spelas sammanlagt nästan 70 av hans föreställningar, varav bara fem i hans hemland Finland. Under sommaren 2017 är det festivalen i Avignon och Fringe i Edinburgh som gäller. 

Hur har det gått så här, dramatiker och regissör Jari Juutinen? 

”Jag lät vinden föra mig”, ler Jari Juutinen. Olika möten i samband med mina föreställningar har lett till inbjudningar. Pjäsen Minä olen Adolf Eichmann, som jag skrev för teater Vanha Juko i Lahtis, sågs på premiären av dåvarande chefen för Théâtre du Centaure Marja-Leena Junker. Hon ville göra en franskspråkig version av pjäsen. Förutom i Luxemburg framfördes Junkers regi på OFF-festivalen i Avignon och gjorde också en liten turné i Frankrike och Belgien. 

Betydelsefullt var också mötet med Avtandil Varsimashvili, regissör och konstnärlig ledare för Libery Theatre, år 2013. ”Det luktar konst om dej”, sa Varsimashvili till Juutinen med förmedling av en tolk på Black and White Theatre-festivalen i Imatra. Två själsfränder fann varandra och nu har Juutinen gjort två regier i Georgien och monolog Sad Songs from the Heart of Europe har gästat den internationella teaterfestivalen i Tbilisi. Juutinen är på väg tillbaka till Georgien i juni och september. Nu är det Anton Tjechov som är under luppen. 

”Jag gör Onkel Vanja med tjugoåriga skådespelarelever som snart blir färdiga från Rustaveli-universitetet. Jag började undersöka Tjechov för ett par år sedan, då man bad mig komma till Ryssland och gästa Dostojevski-teatern i Veliki Novgorod”, berättar Jari Juutinen, som tidigare mest har regisserat sina egna texter och dramatiseringar, samt Kristian Smeds pjäser. 

Teaterchefen i Novgorod kom till Villmanstrand för att se Smeds Sad Songs-föreställning som var inspirerad av Dostojevskis Brott och straff och han ville ha pjäsen på sin repertoar. ”Det var från början tänkt att föreställningen skulle erbjudas utomlands. De föreställningar jag hade gjort som chef för Villmanstrands stadsteater hade väckt internationellt intresse också tidigare men festivalinbjudningarna strandade alltid på att produktionerna var för stora. Den här gången gjorde vi avsiktligt en mindre produktion”, avslöjar Juutinen.

Avignon och Fringe i Edinburgh står i tur 

Nästa etapp är Frankrikes största teaterfestival i Avignon i juli. Monologen Sad Songs fron the Heart of Europe ses på franska ett tjugotal gånger på Théâtre Au Bout Là-bas under titeln Les Murmures de Sonia – Crime et châtiment. Alla roller spelas av Liisa Sofia Pöntinen. Föreställningen gästar åtminstone teaterfestivalen i Maribor i Slovenien. Där framförs den på finska med slovensk textning.

I augusti framträder hela teatergruppen på Fringe-festivalen i Edinburgh. Juutinens verk I am Faransis W framförs av Pöntinen, Outi Condit och Aleksi Holkko. Om tillitsfulla internationella kontakter vittnar även det faktum att skådespelerskan Ani Aladashvili - som spelade i Juutinens Julia, Julia-uppsättning på Liberty Theatre – gör ett inhopp i Outi Condits roll under tio föreställningar i Edinburgh. ”Tåget har börjat trafikera åt båda hållen… Det är det här vi har eftertraktat” säger Juutinen.

Jari Juutinen intervjuades av Jukka Hyde Hytti


Joachim Thibblin: Språket får inte vara ett hinder på en svenskspråkig nationalscen 

Joachim Thibblin, en ny chef för Svenska Teatern i Helsingfors känner att han har kommit hem. Thibblin har från förut en koppling till Svenska Teatern som skådespelare. 

”Som 16-åring beslöt jag mig för att bli skådespelare. Svenskis Hype var en dröm som gick i uppfyllelse.” Thibblin spelade nörd-Martin och Hypes regissör minns honom som någon som ville lära sig mera om skådespelaryrket.  
 
Thibblin blev färdig från Teaterhögskolan år 1999. Under åren 2006-2013 ledde han med framgång Åbo Svenska Teater och år 2014 tog han över chefsposten på Esbo Stadsteater. 

Vi talar om skapaidentitet och ledarskap. Thibblin ser inte sig själv som en traditionsenlig teaterchef.  Han har jobbat upp sig, men som ledare upplever han inte att han klär sig i en lånerock. Thibblins närvaro är ledig och bekväm – ledarskapet har inte tyngt ner honom, eller gjort honom cynisk och hårdhudad. I osäkerhetens yrke måste en ledare ha situationskännedom och vara snabb i tanken. Man måste behärska repertoarplanering samt personal- och ekonomiuppgifter. Som skådespelare har man även nytta av känsla och intuition som är essentiella verktyg hos en teaterchef. Som skådespelare vet Thibblin att man aldrig gör något ensam på en teater, han behöver en motspelare, en publik. Ledarskapet är en dialog, inte tomma löften.

Det är en utmaning att leda ett teaterhus som består av så många olika experter. Thibblin träder in som chef med en relativt kort förvarning, chefsbytet skedde snabbt. ”Visioner kan uppfattas som skenheligt frieri. Jag vill inte ge några tomma löften.”  
 ”Jag är en pragmatiker, en lösningsorienterad person! Kanske det kommer från min skådespelarbakgrund.” 

Överraskningsmomenten i att leda en konstinstitution är att konstant reagera på impulser. I verkligheten på golvet kan man inte vara näsvis. Där söker man lösningar och rör sig framåt mot föreställningen. Den nya chefen talar en lång stund om hur det inte är rätt läge att nu måla upp nya visioner och riktningar. Att ge tomma löften och måla upp stora visioner är inte Thibblins stil, han anser att det är falskt och hycklande.

Joachim Thibblin flaggar för en glad två- och mångspråkighet 
 

”På teatern får språket inte vara ett hinder. På den internationella Esbo stadsteatern och föreställningar runt om i världen hade jag inte kunnat göra mitt arbete utan textning. Textning på teatern är enbart en fråga om praktikalitet. Språket är tvåvägskommunikation.” 
 
”För mig är språket endast en sak, en viktig sådan förstås, men det är inte frågan om stora identitetsskillnader. Vi är alla samma, finländare. Vi delar gemensamma erfarenheter, samma historier. Vi hoppas att teatern berättar de historier som är viktiga för oss – oberoende av språk. Språk- och identitetsfrågor ska inte göras svårare än de behöver vara!”

”Jag är väldigt tacksam över de åren som jag fick arbeta med internationell teater. Du måste vara borta för att kunna se vad du har. Tiden i Esbo har förändrat mig som människa och teaterarbetare, eftersom jag har haft tillgång till hela världen! Jag har fått perspektiv både på finsk och internationell teater och det är ett privilegium. Vi har det väldigt bra här.” 
 
”I Finland har vi starkt finskspråkigt nutidsdrama. Det att vi gör teater på svenska ska inte utesluta dramatik på andra språk, särskilt inte finskspråkig. Jag hoppas även att dramatiken som är skriven på svenska skulle hitta fram till de finskspråkiga teatrarna.” 
 
Men Thibblins egen identitet då? 
 
”Någon kunde säga att jag är rotlös. Jag är finländare – kosmopolit, mobil.” 

Joachim Thibblin intervjuades av Hanna Helavuori
 
Intervjun kan läsas i sin helhet i Svenska Teaterns repertoartidning Första Raden, som utkommer i augusti.

Lue TINFO e-Nytt 3 / 2017 (ilmestynyt 16.5.2017)


Ammattiteatterit- ja ryhmät: viimeinen hetki ilmoittaa katsojatiedot Teatteritilastoihin 2016! 

Rahoituslain ulkopuolisten ammattiteattereiden ja -ryhmien esityskerta- ja katsojatietoja ehtii vielä ilmoittaa Teatteritilastoihin 2016. 
 
Toimita tietosi 19.5.2017 mennessä. Tietojen lähettäminen kannattaa, sillä saatte toiminnallenne näkyvyyttä  Teatteritilastot 2016 -kirjassa ja -verkkojulkaisussa. Tilastotiedot ovat tärkeä teatteripoliittisen vaikuttamisen väline. 

Teatteritilastot ilmestyvät 12.7.2017 mennessä TINFO-verkkosivuilla. Painettu kirja on saatavana elokuussa. 

Jos tilastoista on kysyttävää, ota yhteyttä tilastonlaatija Piia Volmariin:  
piia.volmari(a)tinfo.fi / 050 353 6588 

Ohjelmistokortti, jolla tiedot ilmoitetaan löytyy verkkosivuiltamme: www.tinfo.fi/fi/teatteritilastot


TINFO kerää ammattiteatterien ensi-illat verkkopalveluun, ilmoita tiedot 

Ammattiteattereiden syksyn ensi-iltalistaus on käynnissä TINFO-verkkosivuilla. Tietokantaan jo lisättyjä ensi-iltoja voit käydä selaamassa osoitteessa www.tinfo.fi/fi/Ensi-iltoja

Lähetä oman teatterisi tiedot sähköpostitse osoitteeseen tinfo(a)tinfo.fi. Kirjoita viestin otsikoksi "ensi-illat". Ensi-iltatiedoissa tulisi näkyä esityksen nimi, ensi-iltapäivämäärä, kirjailija, ohjaaja, dramaturgi tai muut työryhmän tiedot sekä lyhyt sisältökuvaus. Merkitse myös onko teksti kotimaisen tekstin kantaesitys, lasten- tai nuortenteatteria tai yhteistuotanto. 

www.tinfo.fi/fi/Ensi-iltoja

UUTISIA

Pelastetaan maailma yö kerrallaan – Nightschool on uusi kansainvälinen konsepti 

Koskaan ei ole liian myöhäistä ajatella asioita ja nähdä toisin. Ohjaaja Essi Räisäsen koollekutsuma Nightschool on nimensä mukaisesti yökoulu, jossa on tarkoitus ottaa aikaa tulevaisuuden, muutoksen ja romahduksen miettimiselle. Yönmittainen matka tuntemattomaan on kestollinen esitys, jossa kaikki aiemmin opittu alistetaan uudelleen käsittelylle:

- Nightschool käsittelee tunnetun maailman loppumisen aikaa eli päällimmäisenä mielessä on ollut ilmastonmuutoksen aiheuttama konfliktien ja kriisien sarja, josta olemme saaneet vasta esimakua mm. pakolaiskriisin myötä, sanoo Essi Räisänen. 

-Ajattelen että meillä on kuitenkin mahdollisuus tulevaisuuteen, jos onnistumme muuttamaan sitä kuinka suhtaudumme esimerkiksi muihin lajeihin ja hyvän elämän edellytyksiin.

Taiteilijoista koostuva Nightschool-työryhmä kutsuu yleisön kanssaan ensimmäiseen yöhön osana Stage Festival Helsingin ohjelmistoa elokuussa 2017. Suomen kesäyössä tapahtuvien esitysten jälkeen Nighschoolista työstetään konsepti kansainväliseen festivaalikäyttöön.

Nightschoolin työryhmään kuuluu esittävien taiteiden ammattilaisia: ohjaajia, koreografeja, visualisteja, näyttelijöitä, dramaturgeja ja äänisuunnittelijoita. Mukana ovat: Olli Kontulainen, Milla Martikainen, Sara Melleri, Maija Nurmio, Pauli Riikonen, Ulla Raitio, Essi Räisänen ja Sinna Virtanen. Tuotanto: Stage Festival Helsinki ja Esitystaiteen Seura. 
   
Yhteydenotot: ohjaaja Essi Räisänen/ essi.raisanen(a)gmail.com


sadsongskomplex:fi -teatteriryhmällä yli 60 esitystä maailmalla 

Suomalaisteattereiden kansainväliseen kärkeen parissa vuodessa noussut teatteriryhmä sadsongskomplex:fi vie esityksensä mm. molemmille Euroopan merkittävimmistä festivaaleista.

Ensin Kristian Smedsin kirjoittama näytelmä Les Murmures de Sonia – Crime et châtiment vierailee ranskankielisen maailman suurimmalla teatterifestivaalilla Festival OFF d’Avignon Ranskassa koko heinäkuun ajan (21 esitystä). Esityksen on ohjannut valtion viisivuotisella taiteilija-apurahalla työskentelevä Jari Juutinen.

Rooleissa: Liisa Sofia Pöntinen. Valosuunnittelu: Teemu Nurmelin. 

Heti perään Jari Juutisen kirjoittama ja ohjaama I am Faransis W. -näytelmä nähdään Euroopan suurimmalla taidefestivaalilla Edinburgh Fringe Festival Skotlannissa koko elokuun ajan (19 esitystä). Rooleissa: Aleksi Holkko, Outi Condit/Ani Aladashvili, Liisa Sofia Pöntinen. Valosuunnittelu: Teemu Nurmelin. Videosuunnittelu: Aku Meriläinen. Musiikki: Jussi Matikainen ja Tomi Pekkola.

Ryhmän yhteistyöproduktiot Georgiassa ja Venäjällä ovat jo toista vuotta teattereidensa pääohjelmistoissa. Juutisen Tsehov-ohjaus Vanja-eno vierailee toukokuussa Melikhovon Tsehovteatterifestivaalilla sekä syksyllä Helsingissä. Pietarin Baltiyskiy Domin festivaalilla vastikään esitetty Jääkuvia jatkaa edelleen tbilisiläisessä Griboedov-teatterissa. Syksyn tullen nähdään myös uudet ensi-illat Georgiassa ja Venäjällä.

Sad Songs from the Heart of Europe -monologi jatkaa kiertuettaan syys-lokakuussa ja on kutsuttu ja vierailee Brestin kansainvälisellä Belaya Vezha -teatterifestivaalilla Valko-Venäjällä, Jerevanin kansainvälisellä HighFest-teatterifestivaalilla Armeniassa sekä Slovenian Kansallisteatterissa Maribor Theatre Festivalilla. Näiden lisäksi esitys tekee pienoiskiertueen Venäjällä.

Kiertue-esitykset, kuten myös Avignon OFF ja Edinburgh Fringe ovat osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmistoa. 

https://sadsongskomplexfi.wordpress.com


De svenskspråkiga teatrarna och finansieringsreformen

Undervisnings- och kulturministeriet arbetar med att reformera den statliga finansieringen för museer, orkestrar och teatrar som får s.k. statsandelar (på finska kallat VOS)

Reformen bereds av en arbetsgrupp med representanter för konst- och kulturinstitutioner, för det fria fältet och nya former av performativ konst. Arbetsgruppen enades om kriterier och principer för s.k. statsandelar i februari 2017 och resultatet av gruppens fortsatta arbete kommer att presenteras vid ett seminarium den 14.6. 2017.

Undervisnings- och kulturministeriet har anlitat Sitra som facilitator för reformprocessen och på Sitras hemsidor finner du mera material om reformen, på finska.

Hela det förberedande arbetet har skett på finska och all information om reformen har varit tillgänglig endast på finska, vilket är fel med tanke på att båda språkgrupperna ska behandlas på lika villkor. Centralförbundet för Finlands svenska teaterorganisationer r.f./Cefisto har låtit göra en sammanfattning av de svenskspråkiga teatrarnas och professionella gruppernas situation och sammanställt statistik över deras verksamhet under 2011-2015.   
 
Cefistos uttalande kommenterar också arbetsgruppens kriterier och principer. Dokumenten är kort, 7 sidor text åtföljda av 9 sidor statistik.  

På ev. förfrågningar svarar Marianne Möller som sammanställt materialet: marianne.moller(a)saunalahti.fi


Erik Söderblomista Espoon kaupunginteatterin uusi johtaja

Espoon kaupunginteatterisäätiön hallitus on 16.5.2017 nimittänyt Espoon Kaupunginteatterin uudeksi johtajaksi Erik Söderblomin. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2017. 

Erik Söderblom (s.1958) on helsinkiläinen teatteriohjaaja. Hän valmistui teatteritaiteen maisteriksi Teatterikorkeakoulusta vuonna 1987 ja on lisäksi opiskellut oopperaohjausta Münchenin musiikkikorkeakoulussa. 

Vuosina 1988-90 Söderblom toimi ohjaajana Turun Kaupunginteatterissa ja vuonna 1990 hän siirtyi Helsinkiin kehittämään vastaperustetun Q-teatterin toimintaa yhdessä sukupolvensa eturivin teatterintekijöiden kanssa. Söderblomin aloitteesta Q-teatteri perusti kansainvälisen Baltic Circle-teatterifestivaalin, jonka ensimmäisenä taiteellisena johtajana hän myös toimi. 

Söderblomin uusimpiin ohjauksiin kuuluvat mm. Viirus-teatterin Dea Loherin Oskuld, New Generation Operan Helsingin juhlaviikoille tuottama Mozartin Don Giovanni, Sirius-teatterin esitys Roland Schimmelpfennigin Den gyllene draken -näytelmän pohjalta sekä Hämeenlinnan Elenia-hallissa 300 esiintyjän voimin toteutettu J.S. Bachin Matteus-Passion näyttämöversio. 

Söderblomilla on ollut merkittävä rooli myös teatterikoulutuksen kehittämisessä. Vuosina 1998-2002 Söderblom loi musiikkiteatteriohjelman Turun ammattikorkeakouluun.  Vuodesta 2001 vuoteen 2009 hän toimi näyttelijäntyön professorina ja vararehtorina Teatterikorkeakoulussa. 

Helsingin juhlaviikkojen toiminnanjohtajana Erik Söderblom vaikutti vuosina 2009-2015. Hänen kaudellaan Juhlaviikot monipuolisine ohjelmistoineen kehittyi, ei ainoastaan yhdeksi Euroopan kiinnostavimmaksi taidefestivaaliksi, vaan myös 300.000 vuosittaisen kävijänsä myötä yhdeksi maanosan isoimmaksi monitaidetapahtumaksi. 

Vuodesta 2016 lähtien Erik Söderblom on toiminut Tampereen Teatterikesän taiteellisessa johtoryhmässä. 


Eino Salmelaisen säätiön tunnustuspalkinto Juha Hurmeen Hullu-esitykselle

Teatteri Telakan Hullu-näytelmän työryhmälle on myönnetty Eino Salmelaisen säätiön tunnustuspalkinto. Eino Salmelaisen säätiö jakaa palkintoja ja apurahoja henkilöille, jotka ovat ansiokkaasti toimineet Tampereen teatterielämän hyväksi.

Juha Hurmeen käsikirjoittama ja ohjaama Hullu perustuu hänen samannimiseen romaaniinsa, joka julkaistiin vuonna 2012. Esitys sai ensi-iltansa Teatteri Telakalla 8.12.2016. 

”Kauden teatteritapauksia” 

Palkintoperusteluissa todetaan, että Juha Hurmeen näytelmä on kauden teatteritapauksia.  
 
”Teatteri Telakan Hullu on kuluvan näytäntökauden yksi merkittävimmistä puheenvuoroista. Juha Hurme on loihtinut romaanistaan Telakan pienelle näyttämölle kaunistelemattoman ja suorapuheisen esityksen, joka osuu maaliinsa. Koko työryhmä Antti Laukkarinen etunenässä nimiroolissa hengittää samaan tahtiin ja mykistää katsojat rytmillään ja heittäytymisellään”, kirjoitetaan Tampereen kaupungin tiedotteessa.  
 
Tamperelaisia taiteen, kirjallisuuden, teatterin ja tieteen tekijöitä palkittiin Raatihuoneella torstaina 11.5.2017 järjestetyssä tilaisuudessa.  
 
Lisätietoa palkinnoista voi lukea Tampereen kaupungin sivuilta.


Ossi Koskelaiselle ja työryhmälle oululainen apuraha

Teatteriohjaaja Ossi Koskelaisen vetämä työryhmä on saanut 10 500 euron apuahan Raivon historia –teoksen valmistamiseen. Oulun Valistustalonrahasto jakoi projektiavustuksia taiteilijoille toukokuussa.


HY:n taiteiden tutkimuksen tuntiopetus on turvattu vain toistaiseksi

Helsingin yliopiston teatteritieteen, musiikkitieteen, kirjallisuustieteen ja estetiikan ainejärjestöt Repliikki, Synkooppi, Katharsis ja Aistimus tekivät maaliskuussa 2017 yhteisen kannanoton taiteiden tutkimuksen tuntimäärärahojen säilyttämiseksi. Tuntiopetukseen kohdistuvaa rahoitusta oltiin ajamassa alas vuodesta 2018 alkaen, minkä seurauksena kaiken taiteiden tutkimuksen opetuksen olisi jatkossa tapahduttava vakituisen henkilökunnan voimin. Tämä olisi kohtuuton vaatimus erityisesti pienten oppiaineiden kohdalla ja tilanteessa, jossa henkilökunnan määrää on leikattu rajusti ja hallintopuoli kasautuu yhä enemmän opetushenkilöstön päälle.

Repliikki ry laati kannanoton tueksi adressin sekä mediatiedotteen, jonka avulla tietoa taiteiden tutkimuksen nykytilanteesta pyrittiin levittämään laajempaan tietoisuuteen. Adressi keräsi kolmen viikon aikana yhteensä 670 allekirjoitusta ja kirvoitti useita kommentteja taiteiden tutkimuksen tärkeydestä. Kommenteissa tuotiin esille muun muassa se, että Helsingin yliopisto vastaa tällä hetkellä yksin suomalaisen teatterin tutkimisesta. 

Adressi on luovutettu Helsingin yliopiston humanistisen tiedekunnan dekaani Hanna Snellmanille, joka kertoi, että taiteiden tutkimuksen tuntiopetukselle on nyt myönnetty rahoitusta vuodelle 2018. Tämä on myönteinen asia, muttei vielä takaa tuntiopetuksen säilyvyyttä taiteiden tutkimuksen koulutusohjelmassa ensi vuotta pidemmälle. Ensi keväänä käynnistyvään taiteiden tutkimuksen kandiohjelmaan on hakenut yhteensä 670 hakijaa, mikä tekee siitä yhden haetuimmista koulutusohjelmista.

Taiteiden tutkimuksen ainejärjestöjen tekemä kannanotto löytyy osoitteesta: www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1470463096331259&id=249334878444093

Lisätietoja aiheesta antavat: 

  • Repliikin puheenjohtaja Maria Hukkamäki (maria.hukkamaki(a)helsinki.fi / puh. 044 5694917)
  • Repliikin viestintävastaava Laura Halonen (laura.halonen(a)helsinki.fi / puh. 0400 652593)  

Repliikki ry on Helsingin yliopiston teatteritieteen opiskelijoiden ainejärjestö. 

 

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Carnaval Kaarela | 20.5.2017, Helsinki  

Kevään aikana Värkkäämössä Kannelmäen Nuorisotalolla on työstetty karnevaaliasusteita ja banderolleja, jotka julistavat tekijöilleen tärkeitä asioita. Työpajat ovat osa taiteilija Maija Hirvasen ohjaamaa, Baltic Circle -festivaalin tuottamaa Carnaval-esityskarnevaalia, joka huipentuu lauantaina 20.5. klo 14–17 juhlittavaan kulkueeseen. Työpajat ovat houkutelleet paikalle niin taapero- kuin aikuisikäisiä osallistujia ja monenlaisten tyylilajien taitajia, sillä Carnavalissa ei noudateta täysin valmista kaavaa vaan olennaista on yhdessä tekeminen.  

Carnaval-kevään huipentava kulkue lähtee matkaan Sitratorilta, jossa karnevaalitunnelmaa nostattavat hullunkurinen rintanappityöpaja, fantasiakasvomaalaukset ja voimistelunäytös, popcornia ja ilmapalloja unohtamatta. Matka etenee läpi Kannelmäen, missä kulkue poikkeaa vierailulle leikkipuistoon sekä alueen palvelutaloihin. Carnavalin humuun sopivat riemun lisäksi myös suru ja ristiriidat – tässä juhlassa on tilaa kaikille.   

Carnavalissa esiintyvät Olli Kontulainen, Pia Lindy, Ville Kabrell, Siiri Partanen, Satu Herrala ja Maija Hirvanen.   

Baltic Circle -festivaalin tuottama, Maija Hirvasen ohjaama Carnaval on yksi vuosien 2016–2018 aikana toteutuvista Helsingin kulttuurikeskuksen Helsingin malli -pilottihankkeista. Sitä rahoittavat Niilo Helanderin säätiö, Euroopan Unionin Luova Eurooppa-ohjelma sekä Helsingin kulttuurikeskus. Carnavalin yhteistyökumppaneita ovat Kulttuurisen Nuorisotyön yksikkö Värkkäämö, Operaatio Pulssi ja Kanneltalo sekä Walkapolis-projekti.  

Katso Carnavalin ohjelma: carnaval.fi ja facebook.com/Carnaval.fi


Esineilmaisun voima – esine- ja nukketeatteritapahtuma | 26.-27.5.2017, Kuopio 

Kuopiossa järjestetään kaksiosainen Esineilmaisun voima -niminen esine- ja nukketeatterin tapahtuma 26.-27.5. Perjantaina Kulttuuriareena 44:n valtaa esineteatterin mikrofestivaali. Lauantaina pohditaan aikuisten nukke- ja esineteatteria Kino Kuvakukon seminaarissa. 

Esineteatterin mikrofestivaali perjantaina 26.5. klo 17-21 Kulttuuriareena 44:ssä (Kauppakatu 44) sekä Valkeisenlammella. 

Uudella festivaalilla nähdään kolmiosaisen työpajan aikana ideoituja teoksia, joissa ihmisten lisäksi esiintyvät myös esineet. Työpajan osallistujat ovat kuopiolaisia esittävien taiteiden tekijöitä, jotka kutsuvat nyt yleisön mukaan teostensa tämänhetkiseen vaiheeseen.   Luvassa on muun muassa pöytä-, katu- ja varjoteatteria sekä suuri marionettikone, jossa katsoja-kokija voi itsekin asettua langoista ohjailtavan nuken asemaan! 

Seitsemästä esityksestä kuusi on tarkoitettu kaikenikäiselle yleisölle ja yksi yli 14-vuotiaille. Perjantain 26.5. festivaali alkaa työpajalla kello 17 Kulttuuriareena 44:n tiloissa, käväisee Valkeisenlammella ja palaa takaisin Kulttuuriareenalle. Katujuna kuljettaa yleisön tilausajona esityspaikasta toiseen. Tapahtuma on maksuton. 

Tervetuloa altistumaan esiintyville esineille – ja ihmisille! 

Aikuisten nukke- ja esineteatteria käsittelevä seminaari lauantaina 27.5.2017 klo 11-17 Kino Kuvakukossa (Vuorikatu 27, Kuopio). 

Nukketeatteri tunnetaan meillä ennen muuta lasten hupina, mutta mitä on aikuisten nukketeatteri? Millaisia keinoja nukke- ja esineteatteri antavat esimerkiksi väkivallan, seksuaalisuuden tai pyhän käsittelyyn? Entä miten näitä keinoja voidaan soveltaa sosiaali- ja terveysalalla?   

Tule kuulemaan ja esittämään omat kysymyksesi! Ohjelmaan on varattu aikaa keskustelulle jokaisen puhujan jälkeen ja lopuksi. 

Tilaisuus on avoin kaikille kiinnostuneille. Ilmoittauduthan ennakkoon 25.5. mennessä osoitteeseen: katriina.andrianov(a)taike.fi. Tapahtuma on maksuton. 

Seminaarin ohjelma

Esineilmaisun voima -kokonaisuuden järjestävät yhteistyössä Taiteen edistämiskeskuksen Itä-Suomen aluetoimipiste, nukketeatterijärjestö Suomen UNIMA ry ja Kuopion kaupunki. 

Lisätietoja: 

Kati Andrianov 
Läänintaiteilija, teatteri ja esittävät taiteet 
Taiteen edistämiskeskus 
Itä-Suomen aluetoimipiste 
Haapaniemenkatu 40 E, Kuopio 
puhelin +358 295 330 883 
katriina.andrianov(a)taike.fi 
www.taike.fi


Harrastajateatterikesä | 18.-20.8.2017, Jyväskylä

Harrastajateatterikesä-festivaali järjestetään 18.-20.8. Jyväskylässä. Ohjelmistoon on valittu 27 hakijan joukosta 7 esitystä. Esitykset nähdään pääsääntöisesti yhtä esitystä lukuunottamatta Jyväskylän kaupunginteatterilla. Ohjelmiston on valinnut YTM, käsikirjoittaja, kirjailija ja ohjaaja Anne Prokofjeff. Tapahtuma järjestetään nyt kokonaisuudessaan 44. kerran ja toista kertaa Jyväskylässä. 

Harrastajateatterikesä on kokonaisvaltainen ja intiimi harrastajateattereiden kehittymisfoorumi joka tuo esiin ajatuksella ja sydämellä tehtyä harrastajateatteria. Tapahtumassa esitykset saavat palautetta raadilta, valitsijalta ja myös yleisöltä. Raadissa toimivat vuonna 2017 Antti Niskanen ja Mika Terävä. Kaksikko edustaa vahvaa ja monipuolista osaamista Jyväskylästä. Tapahtuman yleisö pääsee ääneen Jälkilöylyissä, jossa keskustellaan esityksistä valitsija Anne Prokofjeffin kanssa. 

www.shtl.fi  

www.harrastajateatterikesa.fi


The Future of the Performing Arts: Theatre Expanded | 22-23 May 2017, Tallinn 

Welcome on the 22-23 May 2017, to an international conference The Future of the Performing Arts: Theatre Expanded takes place at the Performing Arts Centre Vaba Lava in Tallinn, Estonia. The conference will wind up the two-year Interreg Central Baltic project Theatre Expanded. 

Time: 22-23 May, 2017 
Venue: Performing Arts Centre Vaba Lava (Telliskivi 60a/C1, Tallinn)  

During the two days, participants and conference speakers from Estonia, Latvia, Finland, Sweden, Germany and the United States are tackling issues related to both institutional and organizational changes as well as artistic tendencies in the performing arts and future visions both for the society and the arts. 

Hanna Helavuori, director of Theatre Info Finland (TINFO) will give a presentation on Performing Arts Policy and State Funding in Finland.

See the entire conference programme at the Vaba Lava home page.

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


OKM: Tuki vos-teatterien kehittämishankkeisiin vuodelle 2018 | haku 31.8.2017 mennessä

Opetus- ja kulttuuriministeriö voi valtion talousarvion rajoissa päättää myöntää harkinnanvaraista valtionavustusta valtakunnallisesti tai alueellisesti merkittäville teattereille ja orkestereille (730/1992, 6 a § 2 mom.). Tällainen peruste voi olla esimerkiksi teatterin tai orkesterin toiminnan erikoisluonne kuten valtakunnallinen tanssi- tai nukketeatteritoiminta, valtakunnallinen lastenteatteri tai -orkesteritoiminta tai muu valtakunnallisesti merkittävä teatteri- tai orkesteritoiminta taikka alueellinen teatteri- tai orkesteritoiminta. 

Kyseessä on yleisavustus. Avustus on tarkoitettu edellä mainituista toiminnoista syntyviin menoihin, joita voivat olla esimerkiksi henkilöstökulut tai kiertuetoiminnasta aiheutuvat menot. Hakemuksessa tulee selvittää avustuksen käyttötarkoitus, siihen liittyvä kustannusarvio ja rahoitussuunnitelma. Rahoitussuunnitelmassa tulee selvittää myös muu käyttötarkoitukseen liittyvä rahoitus. 

Haku 31.8.2017 mennessä

Tarkemmat tiedot ja hakuohjeet

Lisätietoja (teatterit):
Katri Santtila, Kulttuuriasiainneuvos   
OKM, Kulttuuri- ja taidepolitiikan osasto, Taiteen ja kulttuuriperinnön vastuualue 
0295 330285
katri.santtila(a)minedu.fi 

www.minedu.fi


Pohjoismainen kulttuurirahasto: Projektituki | haku 2.10.2017 mennessä 

Projektissa täytyy olla mukana vähintään kolme Pohjoismaata: Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska ja Islanti sekä Ahvenanmaa, Färsaaret ja Grönlanti. 

Projektissa täytyy olla taiteellista tai kulttuurista sisältöä. 

Hakemusten keskeisiä arviointikriteerejä ovat pohjoismainen osallistuminen ja ankkurointi sekä projektien laatu ja vaikuttavuus. Täällä voit perehtyä vaatimuksiin, joita Pohjoismainen kulttuurirahasto asettaa projekteille ja hakemuksille. Lisäksi voit lukea hakemusten arvioinnista. Kunnollinen perehtyminen helpottaa muodollisten vaatimusten täyttämistä ja säästää aikaa. 

Lisätietoa apurahasta

www.nordiskkulturfond.org/fi/ 


Hermès Foundation: "New Settings" programme #8 | Deadline 1 July 2017 

This programme is devoted to the performing arts and is directed both to live performance artists (of all disciplines) and to visual artists who wish to create for the stage. Indeed, collaborations between performing artists and visual artists are encouraged. 

It concerns hybrid performances with a predominant visual arts dimension, scheduled to be premiered between January and December 2018. 

The supported productions thus meet at a crossroads between writing and modi operandi, questioning the relationship with the public in an innovative way. Each year the Foundation accompanies several projects. These new works are by both emerging and established artists and can have a national or international scope. The field of performance art conceived for exhibition spaces, however, is excluded from the call for projects. 

The support the Fondation d’entreprise Hermès brings to these new productions is two-fold. On the one hand, the artists selected will receive financial aid for the production phase in order to help them complete their project. On the other, the Fondation d’entreprise Hermès will offer them performance dates in the autumn of 2018 in the Paris region, in partnership with cultural institutions. 

Finally, the Fondation d’entreprise Hermès has built a partnership with the French Institute Alliance Française in order to present certain New Settings productions at the Crossing The Line festival in New York. 

Deadline: 1 July 2017 

Find all details online 
 

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Vuokra-asunto teatteriopiskelijalle, Vivicas Vänner | haku 14.6.2017 mennessä 

Teaterstiftelsen Vivicas Vänner tarjoaa vuokralle Helsingissä osoitteessa Suonionkatu 1 A sijaitsevan asunnon, jonka pinta-ala on 25,5 m². Vuokra on 380 euroa/kk + vesimaksu (nyk. 15 euroa/hlö). 

Vuokra-aika alkaa 1.9.2017. Vuokrasopimus tehdään määräaikaisena 31.8.2018 asti. Vuokralaisella on mahdollisuus hakea säätiöltä lähtökohtaisesti yhden vuoden pidennystä vuokrasopimukseen. 

Vuokralaiseksi voivat hakea nuoret, mielellään opintojensa loppuvaiheessa olevat teatteri- ja tanssitaiteen opiskelijat tai ympäristönsuojelutieteiden opiskelijat. Vapaamuotoisessa kirjallisessa hakemuksessa hakijan tulee kuvata, mitä opiskelee, missä vaiheessa opinnot ovat sekä opintojen arvioitu kesto. Mikäli asuntoa on tarvetta käyttää opintoihin liittyviin harjoituksiin, on tästä myös mainittava hakemuksessa sekä kuvattava, minkälaisista harjoituksista on kyse. Vuokralaisella on oltava oma kotivakuutus. Asunnossa tupakointi on ehdottomasti kielletty. 

Hakemukset tulee lähettää 14.6.2017 mennessä säätiön asiamiehelle Riikka Rannikolle osoitettuna sähköpostitse osoitteeseen asiamies(a)vivicasvanner.fi. Hakijoille pyritään ilmoittamaan hakemuksia koskevista päätöksistä mahdollisimman pian hakuajan päättymisen jälkeen.

www.vivicasvanner.fi


Saaren kartanon residenssihaku uudistuu | hakuaika 1.-15.8.2017 

Saaren kartanon residenssihaku uudistuu ensi elokuussa. Päivitämme hakulomaketta, ja jatkossa hakija voi muun muassa itse valita minkä taiteenalan tai tietyn teeman arvioija arvioi hänen hakemuksensa. Myös hakuaika muuttuu: uusi hakuaika on 1.–15.8.

Päivitämme tietoja ja ohjeistusta verkkosivuille kesäkuun alkuun mennessä ja tiedotamme muutoksista tarkemmin ennen hakuajan alkamista. 

www.koneensaatio.fi/uutinen/uudistamme-residenssihakuamme/


Teoshaku, Oulun lasten ja nuorten teatterifestivaali | haku 31.8.2017 mennessä 

Lasten ja nuorten teatterifestivaali järjestetään ensi vuonna 2.-5.5.2018, ja teoshaku jo 37. kerran järjestettävälle tapahtumalle on nyt käynnissä. Kyseessä on Suomen vanhin festivaali nuorelle yleisölle.  
 
Festivaaliesitysten tyylikirjo on laaja. Ohjelmistossa nähdään vuosittain monimuotoista teatteria, muun muassa tanssi- ja nukketeatteria sekä sirkusta. Toivotamme tervetulleiksi niin perinteiset kuin kokeellisetkin esitykset. Teos voi olla suunnattu koko perheelle tai määrätylle ikä- tai kohderyhmälle. Esitysten mielenkiintoisuus, monipuolisuus ja korkea taso ovat avainasemassa valintoja tehtäessä. 
 
Hakemuksessa tulee olla teostiedot, vierailun kustannusarvio, sähköinen latauslinkki, tekniset tiedot ja lavakartta. Hakemukset lähetetään sähköpostilla osoitteeseen jukka.heinanen(a)ouka.fi 31.8.2017 mennessä
 
Festivaalin vastuullinen pääjärjestäjä on Oulun kaupunginteatteri ja sen taiteellisena johtajana toimii Kari-Pekka Toivonen. 
 
Lisätietoja: dramaturgi Jukka Heinänen, jukka.heinanen(a)ouka.fi, p. 044 703 7012

http://teatteri.ouka.fi/festival/fi/etusivu

 

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Klovneriatyöpaja Mustan ja Valkoisen Teatterifestivaalin yhteydessä 9.-10.6.2017 

Mustan ja Valkoisen Teatterifestivaali järjestää tänä vuonna festivaalin yhteydessä Klovneria-työpajan. Työpajan vetäjinä ovat virolaisen Giraffe Royal teatterin esiintyjät Stanislaw Warkki, Larisa Lebedeva ja Anna Warkki. 

Kurssin aikana  on tarkoitus harjoitella seuraavaa: näyttelijäntyö,  sosiaaliset tyypit, mytologiset tyypit (sankarit ja jumalat), henkilöhahmo ja olemus (muuntautuminen, klassiset hahmot),  oman hahmon synty, maskeeraus (klassinen ja yksilöllinen), improvisaatio – valkoisen klovnerian perusteet, vuorovaikutus, yleisön kanssa työskentely, pantomiimi, työskentely parin kanssa.  

”Giraffe Royal” on työskennellyt visuaalisen teatterin saralla jo yli neljännesvuosisadan ajan. Ryhmän luovuuden ydin pohjautuu syvään perehtymiseen harvinaisissa suuntauksissa, kuten klovneria, kansanperinne, pantomiimi, rituaalitanssi, taistelulajit sekä katuteatteri. Näiden taitojen hallinta yhdistettynä moderniin lavataiteeseen luovat vahvan vaikutuksen yleisöön. Giraffe Royal on historiansa aikana saanut työskennellä nimekkäiden taiteilijoiden kanssa kuten Terry Gilliam, Slava Polunin, Andron Konchalovsky, sekä ansainnut useita festivaalipalkintoja, muun muassa Berliinin Kultaisen Karhun. 

Työpaja järjestetään pe 9.6. ja la 10.6. 2017 klo 11-14.00. Kurssipaikka ilmoitetaan myöhemmin. 

Ennakkoilmoittautumiset 31.5.2017 saakka. Kurssi toteutuu, jos ilmoittautuneita on vähintään 8.

Ilmoittautumiset ja lisätietoa: mustanjavalkoisenteatteri(a)gmail.com

Kurssi soveltuu kaikille yli 15-vuotiaille. Kurssi on englanninkielinen. Kurssilla on tulkki. 

Työpajan hinta on 50 euroa. Kurssille osallisuville liput esitykseen Sadunkertojan unia puoleen hintaan. Mahdolliset materiaalit eivät sisälly kurssimaksuun. 

Tietoa Giraffe Royal teatterista: http://ctvarkki.wixsite.com/girafferoyal/untitled-c1ncf

Katso koko festivaalin ohjelma: http://blackandwhitetheatre.net/


Call for submissions for Summer Academy – MTPG | deadline 8 Jun 2017 

Call for submissions 
Music Theatre Platform Ghent 
Summer Academy (August 21st – September 10th 2017) 

Music Theatre Platform Ghent (MTPG) is a new initiative by four partners, all physically located at the Bijlokesite in Ghent. The partnership includes LOD music theatre (production house), Music Centre De Bijloke (venue), KASK and Royal Conservatory (School of Arts of University College Ghent) and SPECTRA (ensemble for contemporary music). All partners are involved in the international fields of contemporary music theatre and transmedial performance. Their ways of working within the scene are different yet highly complementary as organizational forces of the Music Theatre Platform Ghent. 

The Summer Academy involves a coaching of young makers, artistic teams and ensembles who are eager to develop an artistic idea within the field of contemporary music theatre and/or transmedial performance. The MTPG offers a coaching by highly renowned artists and teachers, and a professional new music ensemble with the technical and logistic support of a well-equipped production house and music venue. If you are selected to participate, the MTPG offers you a stay between 1 and 3 weeks in Ghent and a rehearsal space in one of the performance halls at the Bijlokesite

Deadline: 8 June 2017

More details online

 

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Tuotantopäällikkö, Checkpoint Helsinki | haku 31.5.2017 mennessä 

Checkpoint Helsinki on vuodesta 2013 toiminut edelläkävijän asenteen omaava nykytaideorganisaatio ja uusien avauksien tekijä. Checkpoint Helsinki kutsuu kuraattoreja ja taiteilijoita toteuttamaan taiteellisesti laadukasta ja sisällöltään puhuttelevaa nykytaidetta. Toimimme yhteistyössä erilaisten paikallisten toimijoiden kanssa ja kehitämme Helsinkiä kulttuurikaupunkina. 

Etsimme joukkoomme tuotantopäällikköä, jolla on vahva kokemus nykytaiteen tuottamisesta ja erinomainen suomalaisen taidekentän tuntemus. Tuotantopäällikkö toimii ohjelmiston sisällöistä vastaavan ohjelmajohtajan työparina ja hän vastaa Checkpoint Helsingin ohjelmiston toteutuksesta ja organisaation hallinnosta. Tuotantopäällikkö työskentelee läheisesti kuraattorien ja taiteilijoiden kanssa, toimii projektikohtaisten tuottajien ja muun henkilöstön esimiehenä, vastaa projektibudjeteista ja johtaa toimiston toimintaa. Hän solmii projekteihin liittyviä yhteistyökumppanuuksia ja vastaa sopimusten laatimisesta. Tuotantopäällikön tehtäviin kuuluu myös lisärahoituksen hakeminen yhteistyössä ohjelmajohtajan kanssa. 

Haemme henkilöä, jolla on erinomainen nykytaiteen ja sen toimintaympäristön tuntemus, kokemusta rahoituksen hakemisesta sekä näyttöjä projektinhallinnasta ja tuotantotyöstä nykytaiteen parissa. Tehtävä edellyttää hyvää englannin kielen taitoa, neuvottelutaitoja ja rakkautta luovaan yhteistyöhön. Ansioiksi luetaan verkostoituneisuus alan toimijoihin sekä kokemus esimiestyöstä. 

Työ alkaa 1.8.2017. Tehtävä on määräaikainen ja päättyy vuoden 2019 lopussa. 

Lähetä n. 1 liuskan mittainen vapaamuotoinen hakemus sekä ansioluettelosi osoitteeseen info(a)checkpointhelsinki.org. Liitä hakemukseen vähintään kahden suosittelijan nimet ja yhteystiedot. 

Hakuaika päättyy 31.5.2017. 

Lisätietoja: Kaija Kaitavuori, Checkpoint Helsingin Tukiyhdistys ry:n hallituksen puheenjohtaja, p. +358405473573, email k.kaitavuori(a)gmail.com 

Checkpoint Helsingin taustaorganisaatio on Checkpoint Helsingin Tukiyhdistys ry, jonka hallitus vastaa toiminnasta. Organisaatioon kuuluu myös kuraattorivalinnoista vastaava advisory board, sekä tuotantoihin keskittyvä henkilökunta. Checkpoint Helsingin päätukija vuosina 2017-2019 on Koneen Säätiö. 

www.checkpointhelsinki.org


Tarpeistonvalmistaja -hoitaja/kuiskaaja, Lappeenrannan kaupunginteatteri | haku 2.6.2017 mennessä 

Lappeenrannan kaupunginteatteri hakee osaajaa  

Tarpeistonvalmistukseen / kuiskaukseen ja tarpeistonhoitoon (yhdistetty tehtävä)  

Tarpeistonvalmistajana Sinulla on:

  • monipuoliset taidot kovien ja pehmeiden materiaalien käsittelyssä
  • työstöissä tarvittavien koneiden ja laitteiden hallinta
  • laaja materiaalien, pintakäsittelyaineiden ja kiinnitysaineiden (liimat ym.) tuntemus  

Kuiskaaja-tarpeistonhoitajana Sinulla on:

  • hyvä oikolukutaito, keskittymiskyky ja tarkkuus
  • hyvät sosiaaliset taidot ja kyky mukautua nopeasti työryhmän erilaisiin tarpeisiin
  • kyky toimia järjestelmällisesti ja täsmällisesti
  • ruuanvalmistustaito  

Tehtävä täytetään 1.8.2017 alkaen aluksi määräaikaisesti, myöhemmin on mahdollisuus toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen.  

Tehtävässä tarvitaan luovuutta, paineensietokykyä, ryhmätyöskentelytaitoja ja sopeutumista nopeisiin muutoksiin sekä vaihtuviin työtehtäviin. Tietotekniikan perusosaaminen ja ajokortti ovat toivottavia. Alan soveltuva koulutus tai kokemus katsotaan eduksi. Valinnassa korostuvat ensisijaisesti henkilön sopivuus ja jo hankittu osaaminen kyseiseen tehtävään. Tehtävän palkkaus on alan työehtosopimuksen mukainen.  

Lisätietoja tehtävästä antaa: Maarit Welin, puh. 040 353 9535  

Vapaamuotoiset hakemukset viimeistään 2.6.2017 klo 12 sähköpostiin: maarit.welin(a)lappeenranta.fi

http://lprteatteri.fi/fi


Suunnitteleva äänimestari, Joensuun kaupunginteatteri | haku 5.6.2017 mennessä 

Työtehtäviisi kuuluu näytelmien äänimaailman suunnittelu ja toteuttaminen itsenäisesti, ohjeiden mukaan tai yhdessä työryhmän kanssa. Osallistut myös äänikaluston huoltoon ja laitehankintoihin. Vastaat myös omien työtehtäviesi ja työalasi organisoinnista.

Tehtävän hoitaminen edellyttää vankkaa ammattiteatterikokemusta, motivaatiota, työyhteisötaitoja ja hyvää ajanhallintaa. Joensuun kaupunginteatterissa on mahdollisuus työskennellä kokonaistyöaikasopimuksella.

Työsuhde on toistaiseksi voimassaoleva, aloitus sopimuksen mukaan.

Lähetä vapaamuotoinen hakemuksesi, CV ja palkkapyyntösi osoitteeseen marko.polonen(a)jns.fi viimeistään 5.6.2017. Lisätiedustelut käyttöpäällikkö Marko Pölönen p. 050 310 9451 tai marko.polonen(a)jns.fi

”Joensuun kaupunginteatterilla on pitkät ja vahvat perinteet aivan mahtavasta kansallisen tason valon ja äänen käytöstä. Rokkaa lainaten, jos sie oot oikei hyvä tyyppi nii täs on siul oikei hyvä työpaikka!” 

Esimerkiksi tämän tyyppistä duunia on luvassa Harmony Sisters -musiikkinäytelmän parissa (YouTube-linkki).

http://kaupunginteatteri.jns.fi/


Communication Officer, IETM (Brussels) | Deadline 1 June 2017 

IETM, International network for contemporary performing arts, is looking for a Communication Officer (maternity leave replacement) to join its team in Brussels from July 1 till November 30, 2017; July 1-31 on a part-time basis (19 hours), August 1- November 30 on full-time basis (38 hours).  

The ideal candidate, has a strong command of French and English (verbal and written), good knowledge of Dutch and at least 4 years of experience in communication.  

Deadline: 1 June 2017

More details

MUITA ILMOITUKSIA

Tulossa uusi julkaisu: Avoin näyttämö 2 – Kohti joustavampia rakenteita  

Teatteri 2.0:n toinen julkaisu Avoin näyttämö 2 – Kohti joustavampia rakenteita ilmestyy toukokuun lopussa. Teos jatkaa vuonna 2015 julkaistun Avoin näyttämö – Käsikirja teatterin uudistajille -kirjan viitoittamalla tiellä tarjoamalla yhden näkökulman suomalaisen teatterin rakenteiden uudistamiseen. Julkaisussa avataan Teatteri 2.0:n yhdessä Lahden kaupunginteatterin kanssa Avoin näyttämö -pilottihankkeessa tekemää työtä ja siitä syntyneitä havaintoja. 

Kirjoittajat tuottaja Saara Rautavuoma ja teatteri-ilmaisun ohjaaja Kati Sirén haluavat teoksen avulla jakaa kehittämistyöstä karttunutta tietoa sekä kannustaa alan ammattilaisia laajempaan keskusteluun teatterirakenteiden uudistamistarpeista ja -keinoista. 

Avoin näyttämö 2 – Kohti joustavampia rakenteita esittelee Teatteri 2.0:ssa kehitettyä Avoimen näyttämön ajattelua, joka on ehdotus yhdeksi tavaksi, miten tulevaisuuden teatterirakenteet voisivat toimia, jos niiltä toivotaan enemmän avoimuutta ja hengittävyyttä. Ajattelun ohella avataan käytäntöä eli konkreettisia esimerkkejä Lahden kaupunginteatterissa vuosina 2015-2016 toteutusta pilottihankkeesta, jonka avulla kehitettiin mm. kaupunginteatterin ja ympäröivän yhteisön välistä vuorovaikutusta. Teoksen täydentävät teatterinjohtajan, toiminnan kehittäjien ja taiteilijan puheenvuorot, jotka avaavat kolme näkyä Avoimen näyttämön toiminnan erilaisiin ulottuvuuksiin. 

Teatteri 2.0:n toimintaideologian mukaisesti tieto on tehty avoimesti jaettavaksi, ja siksi julkaisu ilmestyy tilattavan painotuotteen lisäksi myös sähköisessä muodossa, joka on vapaasti luettavissa ja ladattavissa Teatteri 2.0:n nettisivuilta. Nettiversio ilmestyy viikolla 22. Painettu kirja valmistuu kesäkuussa, ja sitä voi tilata ennakkoon toukokuun ajan. 

Teoksen ilmestymisen tiimoilta järjestetään alan ammattilaisille suunnattu julkaisutilaisuus Tampereen Teatterikesässä ke 9.8.2017 klo 16-18.30 (Telakan 2. krs). Tilaisuudessa luodaan katsaus Avoimeen näyttämöön ja sen käytännön sovellukseen, mikä toimii alustuksena yhteiselle keskustelulle alan rakenteiden uudistamisesta. Tilaisuuden tarkemmasta ohjelmasta tiedotetaan kesäkuussa.

Tilaa painettu teos ennakkoon

Avoin näyttämö 2 – Kohti joustavampia rakenteita -teoksen painettu versio on tilattavissa ennakkoon alennettuun hintaan 16e/kpl. Ennakkotilauksia otetaan vastaan 31.5.2015 saakka, tämän jälkeen tehdyissä tilauksissa teoksen hinta on 18e/kpl. Hintoihin lisätään postituskulut. Ennakkotilaajien kirjat toimitetaan ennen juhannusta. Kirja on tilattavissa Teatteri 2.0:sta aina 20.6. saakka ja jälleen 1.8. alkaen.  

Tilaukset ja lisätietoa teoksesta: www.teatterikaksipistenolla.fi/julkaisut

Ilmoittaudu ke 9.8. julkaisutilaisuuteen

Ilmoittautumisia julkaisutilaisuuteen toivotaan viimeistään to 3.8. aikana. Tilaa on rajoitetusti ja paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittaudu mukaan nettilomakkeella https://goo.gl/forms/17Pw7oeP99i0hNal1 tai sähköpostitse saara(a)teatterikaksipistenolla.fi

Lisätiedot:

Saara Rautavuoma, toiminnanjohtaja, Teatteri 2.0, p. 050 302 0706, saara(a)teatterikaksipistenolla.fi 

www.teatterikaksipistenolla.fi


Lahjoita vanha kahvikuppisi Pyynikin kesäteatterille

Pyynikin kesäteatterin musikaalissa Niskavuoren nuori emäntä tarvitaan yli 70 valkoista kahvikuppia. Mikäli kaapeissasi lojuu yksi tai useampi, lahjoita se meille! Kupin koolla tai muotoilulla ei ole väliä, pienet särötkään eivät haittaa. 
 
Kuppeja kerätään kesäteatterin toimistolla perjantaina 19.5. klo 11-16 osoitteessa Verkatehtaankatu 11, Tampere. Tarjoamme kahvit kaikille lahjoittajille - omasta kupista tai mukaan. 
 
Kesällä 2017 Pyynikin kesäteatterissa nähdään uusi musikaali Niskavuoren nuori emäntä. Teoksen sovittaa ja ohjaa Pyynikin kesäteatteriin useista musikaaliohjauksista tunnettu Miika Muranen. Lavalla nähdään mm. Maria Pere, Mikko Nousiainen, Elina Keinonen, Sari Havas, Petra Karjalainen, Puntti Valtonen, Ronja Alatalo, Jani Rasimus ja Miikka Wallin. 
Ensi-ilta 16.6.2017

Lisätiedot: http://pyynikinkesateatteri.fi 
 
Pyynikin kesäteatteri 
Verkatehtaankatu 11 
33100 Tampere 
p. 010 2292 111 
 
www.pyynikinkesateatteri.fi


twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi