24.05.2018

TINFO-tiedote 19 / 24.5.2018

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

HAKUJA

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TYÖPAIKKOJA

UUSIA JULKAISUJA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Yleisökin pitää haaveilla uusiksi

Kuinka arvokasta onkaan, että Uuden näytelmän ohjelma haluaa painia suuren näyttämön taiteellisten, tuotannollisten kysymysten ja yleisösuhteen kanssa. UNOn seminaari tarjosi avoimen, kehittämiseen tähtäävän foorumin yhteiselle dialogille ja kollektiivisen vastuun kantamiselle.  Tämä poreileva luottamuksellinen vuoropuhelu jatkuu syksyllä. UNO jalkauttaa tekijöitä pidemmän aikajänteen kehittämis- ja ajattelunmuutosprosessiin – rakentavaan muutokseen.

Meitä oli kolmisenkymmentä pohtimassa suuren näyttämön visiota Teatteri Viiruksessa. Kirittäjinä toimivat TTT:n tuleva johtaja Otso Kautto, Riihimäen Teatterin taiteellinen johtaja Janne Saarakkala ja Lahden kaupunginteatterin kotikirjailija Taija Helminen sekä minä tilastotaustoittajana. Iltapäivällä siirryttiin haaveiluosastoon, miettimään, mikä suuressa näyttämössä on sellaista, joka toimii, mikä on tullut tiensä päähän, mikä kaipaa päivittämistä ja mitä pitää ajatella kokonaan uusiksi? Miten yleisöä pitää ajatella – ehkä tämä on yksi avaimista.

Jos voisimmekin nähdä tilan voimavarana, käsittämättömien mahdollisuuksien paikkana ja hienona välineenä, joka tuottaa suuria tunne-elämyksiä. Sen ei pitäisi olla se kierrätysdumppauspaikka, jolle jotain vain paiskataan jotakin riskitöntä. Lisää ilmaisua ja kunnianhimoa, lisää suuren näyttämön välineenä hallitsevia ohjaajia, lisää kollegiaalista tukea nuorelle suurella näyttämöllä ohjaavalle, tuotantoaikataulujen ja tuotantoprosessien uudelleenarviointia.

Tarvitaan pitkäaikaista sitoutumista kirjailijoihin myös sukupuolittamatta. Ei suuri näyttämö saa olla vain mieskirjailijoiden ja -ohjaajien leikkikehä. Lisää dramaturgeja teattereihin, sekä kotikirjailijoina että dramaturgeina. Nyt nuoret ohjaajat eivät pääse ohjaamaan suurelle. Ohjaamaan oppii ohjaamalla, vain näin oma käsiala voi kehittyä. Suuri näyttämö on taiteellinen statement. Eikä kyse ole ”suuren näyttämön aiheista”, vaan tavasta käsitellä mitä tahansa aihetta. Yksi ihminen voi täyttää suuren näyttämön. Ja miten me ajattelemme suuren näyttämön yleisön? Stereotyyppisesti, alentuvasti, tyhmänä bussilastijoukkona – mutta ei enää tulevaisuudessa.

Joskus toiste tilastoista, ohjelmistoista tilastojen valossa. Mitä menneestä. Paljon kiinnostavampaa on suuren näyttämön tulevaisuus.
 

Yhden asian oopperassa

Onko 1970-luku tulossa takaisin? Tätä mietin, kun näin/kuulin riemastuttavan, täysillä tuuttaavan yhden asian oopperan Maamme energia (säv. Mikko Helenius). Tämän ”dokumentaarisen kabareeoopperan” libretto (Roosa Meriläinen) pohjautuu Innon kolmisen vuotta sitten julkaisemaan pamflettiin Maamme energia. Professorikirjoittajien joukossa oli yksi laulaja, Oskari Nokso-Koivisto. Hänen mukaansa kirjalla tarkoitus oli luoda Suomeen kunnollista julkista keskustelua energiapolitiikasta: “Usein kuvitellaan, että yhteiskunnallinen päätöksentekoprosessi on järkiperäinen. Näyttää kuitenkin vahvasti siltä, että ainoastaan taide voi tavoittaa päätöksenteon kovan ytimen.” Nyt lavalla kuultava basso osuu oikeaan.  

Mikä mainio alusta näyttämö onkaan! Sitä voi ja pitää käyttää myös näin. Tässä aiheena on, ei enempää tai vähempää, kuin suomalainen energiapolitiikka 1970-luvulta tämän päivän kautta 2050-luvulle. Maamme energia tekee vähän samaa kuin Susanna Kuparisen ja Jari Hanskan dokumenttiteatteriesitykset: tuo näkyviin politiikkaa, jota tavallisen ihmisen on vaikea hahmottaa. Ooppera tekee sen härskinhauskalla suorasukaisuudella ja kieli poskessa -asenteella. In-your-face.
 

Työturvallisuus ja työhyvinvointi ovat yhteisiä asioita

Esittävien taiteiden työturvallisuuskulttuurista, turvallisuusjohtamisen ja -kulttuurin nykytilasta ja kehittämistarpeista löytyy vain vähän tietoa. Työterveyslaitoksen Floor is Yours! -tutkimushanke pyrkii paikkaamaan tiedon katvealueita. Monimuotoisella ja sirpaleisella kentällä työtä tehdään erilaisissa olosuhteissa: erisuuruisissa yhteisöissä, vakituisissa, määräaikaisissa tai produktiokohtaisissa työ- ja toimeksiantosuhteissa.

Hiljaista kokemus- ja näkemystietoa työhön liittyvistä vaaroista, häiriöistä, turvallisuuskulttuurin hallinnasta ja kehittämistarpeista kerätään nyt. Jokainen on omaa työtään koskeva kokemusasiantuntija.

Työturvallisuus- ja työhyvinvointikyselyyn ehtii vastata vielä. Työterveyslaitoksen toiveissa on saada kyselyn vastaajamäärän lähemmäs tuhanteen ja jopa ylitse.
 

Kunniatohtorit: viisauden ja kokemuksen humaania ääntä!

Onnittelut Seela Sellalle ja Ralf Långbackalle, jotka Taideyliopiston promootiossa vihitään taiteen kunniatohtoreiksi! Maljannosto viisauden ja kokemuksen äänille! Taideyliopiston verkkosivuilta löytyvät kummankin haastattelut.

Ralf Långbacka: ”En käy kysymässä yleisöltä, mitä minun halutaan tekevän. Joskus se, mitä teen otetaan vastaan, joskus ei. Olen sanonut monta kertaa, etten tee teatteria yleisön tai johtokuntien ehdoilla. Se on syy siihen, miksi aina ei ole ollut helppoa.”

”Isäni antoi minulle neuvon: et saa koskaan nöyryyttää toista ihmistä. Sitä olen pitänyt lähtökohtanani.”

Seela Sella: ”Näyttämö on kotini. Kontakti yleisön kanssa on parasta tässä työssä. Siksi olen rakastanut monologeja. En ajattele olevani lavalla yksin, koska yleisö on vastanäyttelijäni.”

”Näyttämö on ainoa paikka maailmassa, jossa ei näytellä. Sanon nuorille, että näytelkää privaatissa niin paljon kuin tykkäätte, mutta näyttämöllä ei näytellä. Siellä täytyy olla se henkilö, josta siinä tilanteessa kerrotaan. Siihen pääseminen on pitkän aivotyön tulosta.”

Tarvitaanko myös UFO?

Kävin hauskan keskustelun UNOn seminaarissa Antti Hopian kanssa. Hänen mielestään tarvittaisiin myös UFO, Uuden farssin ohjelma. Tämä ajatus lähti liikkeelle siitä, että kaipasin populaarilajien uudistajia, kabareen, revyyn, farssin ja komedian mestari Bengt Ahlforseja 2.0. ”Farssit ovat liian hauska draamakirjallisuuden laji jätettäväksi kokonaan ulkomaisille kirjoittajille”, Hopia sanoo. Hän muistuttaa minua Dario Fon Nobelista, Alan Ayckbournista aateloituna Sir Ayckbournina. Ray Cooneyn aateloinnin este saattoi olla Her Royal Highness, farssi, jonka Cooney kirjoitti 1980-luvun alussa. Ja miten se Cooney sanoikaan: ”Don’t dumb down. Treat your audience as intelligent beings and allow them to work for their laughs.”
 

Vielä ehtii toiseuden äärelle

Teatterikorkeakoulussa on avoin luentosarja esittävän taiteen suhteesta toiseuteen ja erilaisuuteen.
 

Opiskelijavalintaa koskevat esitykset uhka taideaineille

Taas iskee putki-Suomi tai siilo-Suomi. Sitä vastaan yrittävät taideprofessorit kamppailla lausunnollaan. Taideprofessorit pelkäävät, että esitetyt uudistukset tulevat ohjaamaan lukiolaisten ainevalintoja ja laskevat taideaineiden arvostusta.    Professorien mukaan on todennäköistä, että ”reaaliaineiden sekä taide- ja taitoaineiden opiskelu supistuu lukioissa nykyisestä ja tarjonta poistuu kokonaan pienistä lukioista, mikä lisää alueellista eriarvoisuutta ja pätevän opetuksen saatavuutta”.

Taideaineita tarvitaan muuhunkin kuin taiteen jatko-opintoihin, professorit muistuttavat. Niinpä! Tämä näkemys ei vain tahdo mennä läpi.

Suomi on surullinen esimerkki maasta, jossa humanistisen taiteentutkimuksen tai taiteilija-ammattien asema ja arvostus on marginaalinen. Meillä yritysten johdossa ovat insinöörit, ekonomit ja juristit – ja se näkyy. Meillä on turha edes haaveksia sellaista monimuotoisuudesta kuin esimerkiksi Britanniassa. Täällä prosessi-insinööri voittaa aina!
 

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE

Rahoituslain ulkopuoliset ammattiteatteritoimijat – viimeinen mahdollisuus tulla tilastoihin mukaan

Tilastotiedon tuottaminen on jokaisen teatteritoimijan varassa – sinua tarvitaan tilastointiin!

Rahoituslain ulkopuolisten ammattiteatteritoimijoiden mahdollisuus ilmoittaa tiedot Teatteritilastot 2017 -kirjaan sulkeutuu 31.5.2018. Sen jälkeen kirja lähtee painoon.

Teatteritilastot 2017 ilmestyvät vielä ennen juhannusta, 19.6.2018.

Lähetä tuotanto- ja tekijätiedot, esitysmäärät ja katsojaluvut tilastonlaatija Piia Volmarille 31.5.2018 mennessä osoitteeseen piia.volmari(a)tinfo.fi


Muhkea TINFO e-Nytt luettavaksesi  

TINFO valmistaa muutaman kerran vuodessa ruotsinkielistä teatterikenttää Suomessa ja ruotsalaisia ammattilaisia palvelevan uutiskirjeen. TINFO e-Nytt olikin tällä kertaa muhkea uutisineen, kesän ja alkusyksyn festivaalivinkkeineen ja hakuilmoituksineen.

Ruotsinkielisiä tiedotteitanne ja juttuvinkkejä voi laittaa jatkuvasti meille tietoon osoitteella: tinfo(a)tinfo.fi

Lue TINFO e-Nytt 3 / 2018

UUTISIA

NOKKA auttaa yhteisten teatterituulten haistelemisessa

Teatterilaisilla on halu ylittää valtioiden ja kulttuurien välinen raja Suomesta Venäjälle ja toisinpäin. Teatterin tiedotuskeskuksen (TINFO) Opetus- ja kulttuuriministeriöltä saama erityisavustus Suomi-Venäjä -teatteriyhteistyöhön tuottaa konkreettisia tuloksia. Kaksi ja puolivuotisen hankkeen nimi on NOKKA/HOC [nos]. Nimi kuvastaa sitä uteliaisuutta, jolla taidetta tehdään.

Vuonna 2018 hankkeessa ovat mukana Kajaanin kaupunginteatteri, Tampereen yliopiston Teatterityön tutkinto-ohjelma Näty, Q-teatterin kansainvälinen teatterifestivaali Baltic Circle, yhteisöllinen suomenruotsalainen DuvTeatern, suomalais-venäläinen InterLab, Vapaa Vyöhyke -ryhmä ja Aura of Puppets. TINFO hyödyntää tapaamisvälittäjänä asiantuntemustaan, omia venäläisiä teatteriverkostojaan ja henkilökohtaisia kontakteja.

Tampereen yliopiston Nätyn kanssa toteutetaan elokuussa ainutlaatuinen verkostoitumis- ja koulutusjakso. Jakson aikana Näty-opiskelijat harjoittelevat ohjaaja Boris Pavlovitshin kanssa Venäjällä venäjänkielisen esityksen. Koulutuksessa tutkitaan, kuinka vieras kieli vaikuttaa näyttelijän ilmaisuun, läsnäoloon ja vuorovaikutukseen.

Baltic Circle -festivaalilla saa marraskuussa ensi-iltansa Semjon Aleksandrovskin (Pop Up Teatr, Pietari) suunnittelema ja ohjaama dokumenttiteatteriesitys Death at Work, jossa kuullaan kuoleman kanssa työskentelevien ihmisten ajatuksia elämästä. Vapaan Vyöhykkeen Toivo-esitys on kutsuttu Kazaniin ja Mikko Bredenbergin ja Mira Taussin (Aura of Puppets) Huoneet meren äärellä Kurganin Parallels-festivaalille. Hankkeen avulla TINFO osallistuu puuttuvien matkakustannusten kattamiseen.

DuvTeatern tekee Suomessa uraauurtavaa teatteria kehitysvammaisten kanssa. Pietarista löytynyt hengenheimolaisryhmä Team of Apartment (Kvartira) jakaa kokemuksiaan ryhmien yhteisessä teatterityöpajassa 2019. InterLab valmistelee virtuaaliteatterin keinoja käyttävää yhteistuotantoa Petroskoissa sijaitsevan Karjalan Kansallisnäyttämön kanssa. Ohjaajana on Suomessa asuva Oleg Nikolaenko. Kajaanin kaupunginteatterin Karamazovin veljekset on varustettu venäjänkielisellä tekstityksellä, ja sitä markkinoidaan venäläisille festivaaleille.

 

(TINFO 21.5.2018)


Tavallisuuden aaveesta espanjankielinen esitys Argentiinassa

Hääkahvi vaihtuu kuohujuomaan, kun Saara Turusen teos Tavallisuuden aave ohjataan näytelmäfestivaalille Argentiinassa. Tavallisuuden aave on valittu kansainväliseen tapahtumaan, jossa sen espanjankielisen kantaesityksen ohjaa Sebastián Kalt. Festival Internacional de Dramaturgia esittelee tällä kertaa näytelmiä 11 eri maasta. Turusen tekstiin tehty esitys on ensi-illassa 7.6.2018. Tämä tapahtuu noin vuosi sen jälkeen, kun festivaalin johtaja Matías Umpierrez vieraili Suomessa, ja TINFO järjesti tälle tapaamisia näytelmäkirjailijoiden kanssa.
 
Saara Turunen on usein ohjannut itse omat tekstinsä, ja onkin ensimmäinen kerta, kun tämä teos saa jonkun muun tekemän näyttämötulkinnan. Turunen ja Kalt ovat kommunikoineet kollaasimaisen Tavallisuuden aaveen teemoista ja yksityiskohdista, minkä johdosta syntyy tarvittavaa tekstin lokalisointia. Sebastián Kalt oli kysynyt kirjailijalta myös suomalaisten onnellisuudesta luettuaan amerikkalaisen raportin.
 
Esityksessä Buenos Airesissa käytetään Luisa Gutiérrez Ruizin käännöstä, jonka työstämiseksi kääntäjä sai TINFO-apurahan. Tavallisuuden aaveen esitysoikeuksia valvoo Nordic Drama Corner.
 

(TINFO 24.5.2018)


Nukketeatteriesitys Näkymättömät maat laajalle Euroopan-kiertueelle

Grus Grus Teatteriin kuuluva Livsmedlet duo jatkaa kansainvälistä kiertuettaan tänä vuonna esiintymällä seitsemässä eri maassa, 15 eri festivaalilla, joissa on yhteensä 60 näytöstä. Ishmael Falken ja Sandrina Lindgrenin nykynukketeatteriesitys avaa omaperäisen näkymän pakolaisuuteen. Rajussa mittakaavaleikisssä esiintyjien kehot muuttuvat maisemiksi, jonka halki miniatyyrihahmot matkaavat. Näkymättömät maat kuvaa epätasapainoa, joka syntyy pakolaisten mediakuvan ja heidän fyysisen kokemuksensa välille, “meidän” ja “heidän” välille.

Tänä vuonna esitys vierailee Ranskassa, Puolassa, Ruotsissa, Saksassa, Venäjällä, Sloveniassa ja Norjassa. Ensi vuonna kiertue jatkuu Saksassa ja Ranskassa sekä myös Espanjassa, Belgiassa, Skotlannissa, Tanskassa ja Kanadassa.

Lisätiedot esityksestä


Sonya Lindfors ehdokkaana kansainvälisen live art -palkinnon saajaksi

ANTI Festival International Prize for Live Art jaetaan viidennen kerran syyskuussa 2018 Kuopiossa. Maailman ainoan kansainvälisen live art -taiteen palkinnon arvo on 30 000 euroa, mikä tekee siitä yhden merkittävimmistä taidepalkinnoista.

Neljä intohimoista nykytaiteilijaa ja -ryhmää ympäri maailmaa kisaavat palkinnosta ja ehdokkaat ovat All The Queens Men (Australia), Nic Green (Iso-Britannia), Jeanne van Heeswijk (Hollanti) ja Sonya Lindfors (Suomi). Näiden ylistettyjen taiteilijoiden teokset käsittelevät aikamme ajankohtaisia kysymyksiä: inkluusiota, tasa-arvoa, yhteisöllisyyttä, monimuotoisuutta, feminismiä, valtaa ja mustuutta. 

Palkittu taiteilija tai -ryhmä saa 15 000 euron arvoisen rahapalkinnon ja saman suuruisen tuotantoavustuksen uuden teoksensa tuomiseksi seuraavan vuoden ANTI-festivaalille. Palkinnon ovat aikaisemmin voittaneet Cassils (Kanada/USA), 2015 Willoh S. Weiland (Australia), 2016 Terike Haapoja (Suomi) ja 2017 Tania El Khoury (Libanon).

Lue lisää palkinnosta ja ehdokkaista 2018


Hanna Helavuori keskustelussa taiteilijan ilmaisunvapaudesta ja vastuusta Budapestissa

FinnAgora tuo Budapestiin kolme taidealan ammattilaista keskustelemaan taiteilijan ilmaisunvapaudesta ja vastuusta nyky-yhteiskunnassa Borderline-näyttelyn yhteydessä. Panelistimme ovat: Stefan Bremer, yksi Suomen johtavista valokuvaajista, Hanna Helavuori, Teatterin tiedotuskeskuksen (TINFO) johtaja sekä János Sugár, unkarilainen taiteilija ja elokuvantekijä.
   
Taiteen avulla voi ilmaista kapinaa ja vastarintaa mutta myös toivoa. Taide toimii usein katalysaattorina sosiaaliselle ja poliittiselle muutokselle. Yhä useammat taitelijat ottavat kantaa Euroopan nykyiseen poliittiseen tilanteeseen.  
 
Tule kuuntelemaan keskustelua tästä tärkeästä aiheesta HybridArt Spaceen tiistaina 29.5.2018!

Lisätietoja

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Nukkenäyttely – kurkistus Aura of Puppetsin tekijöiden maailmaan, Turku | | 25.5.-8.7.2018

Aura of Puppets -nukketeatteritaiteilijaverkosto toteuttaa Vanhalla Suurtorilla sijaitsevassa Brinkkalan galleriassa NUKKENÄYTTELY – kurkistus Aura of Puppetsin tekijöiden nukketeatterimaailmaan -kokonaisuuden. Näyttely on esillä 25.5.-8.7.2018.

Näyttelyssä nähdään kokoelma nukkeja Aura of Puppetsin jäsentaiteilijoiden teoksista vuosien varrelta. Tarkoituksena on erityisesti nostaa valokeilaan nukenrakentajien ammattitaitoa sekä nukketeatterin materiaalisen maailman monipuolisuutta.

Aura of Puppets on 56 ammattinukketeatteritaiteilijasta koostuva verkosto, joka edistää nukketeatterin asemaa valtakunnallisesti ja kansainvälisesti. Jäsenistöön kuuluu merkittävimpiä tekijöitä suomalaisen nykynukketeatterin kentältä. Verkosto on palkittu mm. näyttämötaiteen valtionpalkinnolla ja Kritiikin kannuksilla.

Näyttelytila sijaitsee Vanhalla Suurtorilla entisöidyssä Brinkkalan talossa, toisen kerroksen näyttelytiloissa.

Näyttelytyöryhmä: Heini Maaranen, Pia Kalenius, Lee Lahikainen

Näyttely esillä 25.5.-8.7.2018  
Avajaiset torstaina 24.5. klo 17-19

Brinkkalan Galleria, Vanha Suurtori 3, 20500 Turku
Avoinna ti–su klo 10–18

Vapaa pääsy

Lue lisää


#Metoo – Hur vill vi förändra vårt arbetsklimat? | 8.6.2018, Hangö

FREDAG 8.6 kl. 13:00 Alan’s Café

En mötesplats där vi vill vara med och fundera kring lösningar på de problem som vi har på teaterfältet med allt från sexuella trakasserier till ohållbara maktstrukturer.
 
Vi lyssnar till talare från olika delar av fältet och deras funderingar  kring en väg framåt. Efter det blir det publikdiskussion kring hur vi  tillsammans kan gå vidare.
 
Camst är en arbetsgrupp tillsatt av Cefisto. Vi arbetar för främjandet  av en trygg arbetskultur på det svenska teaterfältet i Finland fria från  sexuella trakasserier. Vi vill också hjälpa till att skapa hållbara och  rättvisa strukturer för att förbättra miljön för alla teaterarbetare.
 
Arbetsgruppen:
Elias Edström, Regissör
Anna Simberg, Dramaturg
Nina-Maria Häggblom, Dramaturg
Emilia Jansson, Teaterstuderande
Övriga talare:
Marina Meinander, Konstnärlig ledare för Lilla Teatern
Åsa Salvesén, Teaterchef
Mari-Helen Hyvärinen, Skådespelare
Joel Backström, Filosof
 
Genre: Seminarium
Längd: 2h
Språk: Svenska

Läs mer


Kriitikkopaneeli Hangö Teaterträff -festivaalilla | 8.-10.6.2018, Hanko

Aika: Perjantai 8.6. klo 11.30, lauantai 9.6. klo 11.30 & sunnuntai 10.6. klo 15.45
Paikka: Alan’s Café, Raatihuoneentori 4, Hanko
Järjestäjät: Suomen arvostelijain liitto, aikakauslehti Ny Tid ja verkkolehti Mustekala

Aamupäivisin kokoontuu Hangö Teaterträff -festivaalin oma kriitikkopaneeli, joka keskustelee taidekritiikin ja esittävän taiteen ajankohtaisista aiheista ja haasteita. Suomen arvostelijain liitto, aikakauslehti Ny Tid ja verkkolehti Mustekala kokoavat kriitikkopaneelin, jotka jakavat ajatuksiaan ja havaintojaan sekä toistensa että yleisön kanssa festivaalin esityksistä.

Kieli: Tilaisuus on monikielinen

Lue lisää


LUST open lecture Thomas Frank | 9.6.2018, Hangö

Telling Time – Storytelling in Performative Theatre
9.6.2018 kl. 14:30 på Alan’s Café, Rådhustorget 4 Hangö

LUST arrangerar ett öppet föreläsningstillfälle med Thomas Frank under Hangö Teaterträff. Föreläsningen arrangeras som en del av projektet Den autonoma skådespelaren#3 – Storytelling: Från samhället tillbaka till scenen.  Föreläsningen hålls på engelska.

I en offentlig föreläsning kommer Thomas Frank att ge en inblick i den historiska utvecklingen som lett till samtida strategier av berättarkonst. Föreläsningen utgår från Hans Thies Lehmanns teori om den postdramatiska teatern, som postulerade skillnaden till dramatisk teater, och som inte huvudsakligen bygger på litterära berättelser. Under de senaste två decennierna har många samtida scenkonstnärer presenterat nyskapande konstnärliga strategier för att berätta historier i teater som inte är baserade på skriven drama utan är rotade i specifika performativa strategier. Föreläsningen ger olika praktiska exempel och reflekterar på estetiken för berättarkonst och nya narrativ inom samtida teater.

Thomas Frank är konstnärlig ledare för Residens-programmet på Schauspiel Leipzig och internationell gästande kurator på VabaLava Tallinn. Han var tillsammans med Haiko Pfost konstnärlig ledare vid brut Wien mellan 2007 och 2015. Thomas Frank arbetade tidigare han som programplanerare, producent och dramatiker på Sophiensaele Berlin och Künstlerhaus Mousonturm Frankfurt och utvecklade ett antal program om berättande i samtida teater som “Telling Time” i Sophiensaele, som återintroducerade kraften i storytelling inom perfomativ teater. Han utexaminerades med en MA i teater-, kommunikations- och mediestudier vid universitetet i Leipzig år 2000.

Den autonoma skådespelaren utförs som ett av de strategiska projekten som stöds av Svenska kulturfonden. Föreläsningen arrangeras med stöd av Goethe-Institut Finnland.

Läs mer


Seminaari: Yleistä vai erityistä? Seksuaalinen häirintä teatterialalla | 9.8.2018, Tampere

Teatterikesän kaikille avoimessa seminaarissa pohditaan häirintää ja tasa-arvoa teatterialalla. Mitä seksuaalinen häirintä on? Mitkä ovat teatterialan erityispiirteet kun puhutaan häirinnästä? Näkyvätkö #metoo n vaikutukset teattereissa?
 
Aika: torstaina 9.8.2018 klo 12–16  
Paikka: Teatteri Telakka, galleria-kokoustila, 2. krs.  
(Tullikamarin aukio 3, Tampere)
Järjestäjät: Suomen Teatterit, Teatterikeskus, Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto, Näyttelijäliitto ja Teatterin Tiedotuskeskus. Seminaari on maksuton, eikä vaadi ennakkoilmoittautumista.
 
Ohjelma:  
 
klo 12.00 Miksi häirinnästä on puhuttava?
Seminaarin avaus, Kaisa Paavolainen
 
klo 12.10 Seksuaalinen häirintä – mitä se on ja mitä se ei ole
Jussi Nissinen, seksuaali- ja psykoterapeutti, Avoinna kasvuun J&T
 
klo 13.00 Valta, hierarkiat ja tasa-arvo työpaikoilla
Minna Leinonen, tutkijatohtori, Työelämän tutkimuskeskus, Tampereen yliopisto
 
klo 13.50 Tauko, 20 min.
 
klo 14.10 Seksuaalinen häirintä teatterialalla – missä nyt mennään ja miten tästä eteenpäin?
Paneelikeskustelun alustaa ja vetää Helena Kallio. Keskustelemassa Pauliina Hulkko, Otso Kautto, Elina Kuusikko ja Anna Veijalainen. Myös yleisön toivotaan liittyvän aktiivisesti mukaan keskusteluun.
 
n. klo 16.00 Seminaari päättyy
 
Seminaari on kaikille avoin eikä vaadi ennakkoilmoittautumista.

Tapahtuma Facebookissa

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Call for Young Theatre Artists | Deadline 28 May 2018

Call to join the Network of Emerging Artists and Professionals as part as the 70th Anniversary of the International Theatre Institute.

NEAP FEST is the first theatrical exchange festival organized by members of the Network of Emerging Artists and Professionals of ITI. The Festival opens on 23 October 23 at the Federal University of the State of Rio de Janeiro, Brasil.

The first NEAP Fest will feature: 10 international shows—7 from NEAP artists and 3 Street performances from Latin America—as well as 7 Brazilian shows, of which 4 are street performances; 13 Invited workshops; 8 roundtable discussions and 1 Short Scenes Exhibition of UNIRIO students. 

For more information


Open Call for Transnational Research Residencies | Deadline 8 June 2018

RESA (Residency for Exchange and Sustainability in the Arts) offers support to artists conducting research aiming at deepening insights, knowledge and collegial exchange in the field of choreography.

Dansehallerne has invited a network of European arts organisations, academic research platforms and artist-driven venues active in the field of choreography, to design a pilot programme dedicated to experienced, mid-career choreographers in order to support the transnational research trajectories of artists.

According to the needs discussed by the artists and the network, the transnational residency may include access to housing, offices, studios, universities or resource centres, venues, seminars for professionals or industry events, documentation and publications. The network is committed to facilitate access to key local curators, artists and experts in various fields, all reflecting the diversity of Dansehallerne’s partners. No tangible outputs are expected (e.g. production of performances) but selected artists are expected to regularly share their processes and progresses with the arts and academic communities, for example by participating in open conversations, seminars or conferences.

Transnational residencies for 2 to 12 months starting in October 2018

Deadline for application is June 8, 2018

More information


Students Performing Groups: Participate ITI 70th Anniversary Event in Hainan, China | Deadline 22 June 2018

Open Call for the Students Performing Groups to Participate into the Grand ITI 70th Anniversary Celebration Event in Hainan, China

The International Theatre Institute ITI invites the students performing groups from the current member academies, institutions of the ITI/UNESCO Network for Higher Education in the Performing Arts or the student groups from the non-member academies, institutions which are interested to join in the Network, to participate into and perform during the Grand ITI 70th Anniversary Celebration which will happen from 23 to 26 November 2018 in Hainan Province, China.

It is our hope that this event can be a great opportunity for the young students on performing arts to exchange, learn and cooperate. With hundreds of participants from the global performing arts community as well as the local participants, we also believe this will be a great opportunity to promote the ITI/UNESCO Network for Higher Education in the Performing Arts.

The deadline to apply is 22 June 2018.

For more information


Worldwide Competition for Music Theatre and new Opera | Deadline 30 June 2018

The Music Theatre NOW Network of the International Theatre Institute in cooperation with the German Centre of the ITI invites artists to make submissions to their worldwide competition for the creators of new opera and music theatre. They are looking forward to groundbreaking works from all forms of professional opera and music theatre.

The jury welcomes submissions that demonstrate dynamism textually, in genre, score, or staging. We welcome works made by opera and theatre institutions, works created by festivals, or works created by individuals: the jury will appreciate a broad range of submissions that demonstrate new developments and dynamism.

The deadline for submissions is 30 June 2018.

For more information


Open Call: LUST / DEMO Deadline 10 Sep 2018

LUST / DEMO –  6.10.2018 på Reprum, Verkstadsgatan 10A, Helsingfors
 
Syftet med LUST / DEMO är att erbjuda en plattform och ett kollegialt forum för att utveckla halvfärdiga idéer för sceniska verk, inspireras och komma vidare i en konstnärlig process. Tillställningen är öppen, men har ett begränsat antal platser. Vi avrundar det hela med fest!
 
LUST / DEMO verkar utifrån följande ramar:
 
– På festivalen presenteras företrädesvis verk/koncept av arbetsgrupper som består av minst en LUST-medlem. Soloverk är också välkomna.
 
– Festivalen är till för demon eller presentationer av verk och koncept, inte för föreställningar som redan är långt inne i en repetitionsperiod. Med detta hoppas vi öppna upp för möjligheten att hitta nya konstnärliga riktningar, nya arbetsgrupper bildas eller gamla formas om kring nya idéer.  
 
– Jämbördig, konstruktiv diskussion, feedback och vilt idéande är en väsentligt del av festivalen.  
 
Mer info

Deadline för intresseanmälningar är 10.9.2018 och skickas med rubriken LUST / DEMO till lustrf(a)gmail.com
 
Frågor kan riktas till verksamhetsledaren på samma adress.
Varmt välkommen och tveka inte att fråga om det finns funderingar!


Open Call Hangö Teaterträff 2019 | Ansök senast 21.10.2018

Hangö Teaterträff söker produktioner och föreställningskoncept för festivalen 6-9.6.2019. Genom en Open Call vill Hangö Teaterträff uppmuntra speciellt yngre, fria scenkonstnärer och arbetsgrupper att skapa nya verk som utmanar och breddar teaterbegreppet och den finlandssvenska scenkonsten. På basen av ansökningarna väljer Hangö Teaterträffs styrelse ut 1-3 verk att uppföras på Hangö Teaterträff 2019 och som också ska kunna presenteras på andra ställen.  

Slutgiltig ansökningsdeadline är 21.10.2018. Ansökningar som skickas in före 10.9.2018 kan be om feedback på sin ansökan/projektidé.  

Hangö Teaterträff erbjuder:

  • Föreställningsgage*. Summan på gaget beror på arbetsgruppens storlek och antalet föreställningar.
  • Teknisk hjälp i anknytning till föreställningarna
  • Handledning kring produktion och hjälp att förlänga spelperioden med andra samarbetsparter.
  • Tillgång till en mentor / outside eye som väljs i samråd mellan arbetsgruppen, HTTs ledning och Tinfo.
  • Boendekostnader och dagtraktamenten för max 4 personer för föreställningsdagar + 1 bygg-/repetitionsdag samt resekostnader inom Finland.  

Ansökningskriterier:

  • Endast professionella arbetsgrupper. Kan gärna vara tvärkonstnärliga och flerspråkiga.
  • Verket ska endera vara ett uruppförande eller ha haft premiär inom det närmaste året.
  • Verket ska ha en nyskapande hållning.

Ansökningarna ska innehålla:

  •  Beskrivning av arbetsgruppen
  • Tematisk beskrivning av föreställningen / föreställningskonceptet
  • Produktionsplan och preliminär teknisk rider.
  • Produktionsbudget och finansieringsplan
  • Kontaktinformation

*Hangö Teaterträff inväntar finansieringsbesked om att kunna ingå samproduktionsavtal med utvalda produktioner. Storleken på gaget och möjligheten till ytterligare produktionsstöd bekräftas under sommaren. 

För mer information:
Jonas Welander
welanderj[at]gmail.com

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja ja työpajoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


International Performance Art Workshop 22 July 2018, Sippola | Applications 30 June 2018

International Performance Art Workshop BODY - ENVIRONMENT - SOUND

The workshop is organized and facilitated by Energia Akatemia in collaboration with Art Center Antares. Location is Sippola, Finland (200 km east from Helsinki). Duration is 5 days.  

About the program: During the workshop, we will have lectures and hands on explorations. We will work in the facilities of Antares and in the selected locations outdoors. Some special places to be explored in the area are; Pitkäkoski (river) Hamina, Repovesi National Park, Sippola landscape. We will work with methods such as active listening, sound walks, field recordings, embodiment, vocal and physical storytelling and drifting in spaces.

PUBLIC EVENT, OPEN SESSION WILL BE ORGANIZED 22.7.2018 IN THE ART CENTER ANTARES YARD 2PM.

Lecturers and tutors confirmed:

Visual artist Antti Ahonen, Helsinki, Finland
Wellness educator, yoga instructor Ammeri Kankaisto, Joensuu, Finland
Environmental and performance artist MA, pedagogist Meri Hietala, Sippola, Finland
Writer-Curator Irena Mutt, Barcelona, Spain
Media artist and Design educator MA Ranjit Menon, Helsinki, Finland
Local guides from Antares, Sculptor Tiiu Anttinen & Comic artist Pasi Rantala, Sippola, Finland

The workshop price is 200 euros, including shared accommodation 4 nights, food (breakfast, lunch, dinner), lectures, evening programs (such as sauna) and transportation for group excursions.

Application period is 1.5.2018-30.6.2018. To apply, please write motivation letter, include your CV, and website/photos of your previous artwork.

email with title “BODY-ENVIRONMENT-SOUND ANTARES 2018” to info(a)energiaakatemia.com

www.energiaakatemia.com

Art Center Antares website www.galleriaantares.fi


Skriva för scenen, kurs för nya dramatiker | Ansök senast 27.5.2018, Helsingfors

Kursen vänder sig till professionella skribenter/författare som inte i huvudsak arbetar med text för scen alternativt scenkonstnärer som inte huvudsakligen arbetar med text. Under träffarna går vi igenom grundläggande förutsättningar för text på teaterscenen, skriver och gör övningar, läser och diskuterar varandras och andras texter. Parallellt med träffarna förväntas de som deltar arbeta med en egen text med målet att ha en färdig pjäs vid kursens slut. Individuell handledning ingår. I mån av plats och intresse kan även mer erfarna dramatiker delta.

8 veckoslut + 3 ggr individuell handledning

kursträff 1: 7-9.9
kursträff 2: 28-30.9
kursträff 3: 26-28.10 
kursträff 4: 30.11-2.12 
kursträff 5: 1-3.2
kursträff 6: 1-3.3
kursträff 7: 3-5.5
kursträff 8: inte fastslaget

Tider för veckosluten: fre 16-19, lör 10-16, sön 10-13
Plats: Helsingfors. Plats meddelas senare. 
Kursledare: Christoffer Mellgren, gästlärare kan förekomma i specifika moment
Deltagare: max 5
Pris: 250 euro (se nedan för ytterligare information) 

Ansökan: Sänd din ansökan till info(a)labbet.fi. Ansökan ska innehålla namn och kontaktuppgifter, en CV och/eller kort resumé (max 400 ord) som ger en bild av utbildning och/eller erfarenhet av skrivande eller teater. Ett brev (max 400 ord) om varför du önskar delta i kursen och vad du hoppas få ut av den. Om du har ett skrivprojekt eller en idé som du vill arbeta med under kursens gång så bifoga en beskrivning (max 400 ord). Sista ansökningsdag 27.5.2018

Ang kursavgiften: För den som önskar kan kursavgiften betalas i två rater. Vi har också möjlighet att öppna en av kursens platser för deltagare som saknar möjlighet att betala full kursavgift. Ange i så fall detta och motivera kort i samband med ansökan. Den reducerade kursavgiften är 50 euro.

Läs mer


Skrivar-Cirkel för yrkesverksamma dramatiker | Ansök senast 27.5.2018, Helsingfors

Labbets skrivar-cirklar riktar sig till yrkesverksamma dramatiker som arbetar med ett eller flera skrivprojekt under året. Deltagarna läser varandras texter, ger feedback, stöd och utmanar varandra i arbetsprocessen.

5 träffar: 24.9, 19.11, 21.1, 11.3, 13.5 kl 18-21

Plats: Helsingfors. Plats meddelas senare. Om du önskar att motsvarande verksamhet skall genomföras på annan ort i landet så vänligen kontakta oss.  

Kursledare: Christoffer Mellgren och/eller annan dramatiker

Pris: 50 euro

Deltagare: 3-8 personer i en eller två grupper

Ansökan: Sänd din ansökan till info(a)labbet.fi. Ansökan ska innehålla namn och kontaktuppgifter, en CV eller kort resumé (max 400 ord) som visar adekvat utbildning och/eller erfarenhet av att skriva dramatik samt en beskrivning av det skrivprojekt du önskar arbeta med under året (max 400 ord). Sista ansökningsdag: 27.5.2018

Läs mer

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Suomen kansallisooppera ja -baletti hakee Palkanlaskijaa | Haku 27.5.2018 mennessä

Suomen kansallisooppera ja -baletti sr hakee palkanlaskijaa osa-aikaiseen määräaikaiseen työsuhteeseen 20.8.2018-15.6.2019 tai sopimuksen mukaan.

Tehtäviisi kuuluu ensisijaisesti palkkatiimimme avustaminen lähdeverollisten, vierailijoiden ja tuntipalkkaisten työntekijöiden palkanlaskennassa, mutta myös palkanlaskennan rutiinitehtäviä. Edellytämme sinulta soveltuvaa koulutusta, työkokemusta palkkahallinnosta, tietotekniikan hallintaa, hyvää asiakaspalveluasennetta, itsenäistä työotetta sekä hyviä ryhmätyötaitoja. Tehtävä edellyttää myös englannin kielen hallintaa. Kokemus Personec W –palkkaohjelmasta katsotaan eduksi. Osa-aikaisen tehtävän tuntimäärä vaihtelee viikottain.

Tarjoamme sinulle työn korkeatasoisten ammattilaisten joukossa ainutlaatuisessa kulttuuriympäristössä.

Henkilöstöpäällikkö Hanna Fontana antaa tehtävästä lisätietoja ke 23.5.2018 klo 8.30-10.00 välisenä aikana, 09 4030 2311.

Pyydämme sinua jättämään hakemuksesi su 27.5.2018 mennessä Kansallisoopperan ja -baletin internet-sivuilla (www.oopperabaletti.fi) olevaan sähköiseen rekrytointijärjestelmään.


PiiPoo hakee taidekasvatuksen ja yhteisötaiteen ammattilaista | Haku 1.6.2018 mennessä

Kulttuurikeskus Piipoo hakee taidekasvatuksen ja yhteisötaiteen ammattilaista.

Tehtävänkuvaan kuuluvat kulttuuri- ja taidelähtöisten sisältöjen suunnittelu, kehittäminen ja ohjaaminen avoimessa kulttuurikeskus- ja yhteisötaidetoiminnassa, harrastusryhmissä, taideleireillä sekä hankkeissa.  

Odotamme Sinulta monipuolista osaamista ja ammatillista kokemusta näissä tehtävissä. Edellytämme, että sinulla on alalle soveltuva tutkinto sekä vähintään kahden vuoden työkokemus kulttuurialalta. Erityisesti innostumme kokemuksestasi erilaisten kohderyhmien parissa toimimisesta ja omaan alaasi liittyvästä näkemyksestä. Toivomme sinulta kykyä työskennellä sekä itsenäisesti, että osana kulttuurikeskuksemme monimuotoista työyhteisöä. Lisäksi arvostamme sujuvaa englannin kielen tai muiden vieraiden kielten taitoa.  

Tehtävässä Sinulla on erinomaiset mahdollisuudet toteuttaa rikasta ryhmälähtöistä taidetoimintaa, kehittyä taidekasvatuksen ja yhteisötaiteen tekijänä sekä työskennellä eri taiteenalojen ammattilaisten kanssa sekä verkostoitua valtakunnallisesti ja kansainvälisestikin.  

Työ alkaa sopimuksen mukaan, kuitenkin viimeistään 16.8.2018. 
Työsuhde on määräaikainen perustuen projektirahoituksiin (vähintään vuoden 2019 loppuun). 
Työ on osa-aikainen, vähintään 23 tuntia viikossa ja sisältää myös viikonlopputyötä.  

Palkka on 1400 euroa/kk (23h/vk).  

Työpiste sijaitsee Kulttuurikeskus PiiPoossa Lempäälässä sekä yhteistyökumppanien tiloissa (mm. koulut, päiväkodit, palvelukeskukset). Ajokortti on työn toteuttamisen kannalta eduksi.  

Lähetä tiivis vapaamuotoinen hakemus ja CV:si pdf-muodossa osoitteeseen pilvi.kuitu(a)kulttuuripiipoo.fi 1.6.2018 klo 20 mennessä. Lisätietoja voit kysyä toiminnanjohtaja Pilvi Kuidulta sähköpostitse pilvi.kuitu(a)kulttuuripiipoo.fi tai puhelimitse ma 28.5. klo 15-17 ja ti 29.5. klo 10-13.  

Haastattelut pidetään viikoilla 23-24 ja niistä ilmoitetaan ma 5.6.2018 mennessä. 


Kuopion kaupunginteatteri hakee teatterityöntekijää | Haku 6.6.2018 mennessä

Kuopion kaupunginteatterissa on haettavana teatterityöntekijän määräaikainen tehtävä ajalle 6.8.2018 - 20.6.2019.

Tehtävänkuvaus:
1. Suorittaa lavasteiden pystytys-, purku- ja varastointityöt, näyttämökuvien vaihdot. Toimii näyttämökoneiston, lavasteisiin, kalustoon olennaisesti liittyvien työsuoritusten tekijänä näyttämömestarin johdolla.
2. Osallistuu lavasteiden ja tarpeiston valmistukseen, huoltoon, korjaukseen, kuljetuksiin varastoihin teatterissa ja teatterin lavastamolla.
3. Valvoo omalta osaltaan työ- ja paloturvallisuus toimenpiteiden noudattamista. Sekä laatia ja kehittää yhdessä työsuojelun toimintaohjelmaa oman työyhteisön osalta.
4. Osallistuu teatterin muiden tapahtumien ja tilaisuuksien järjestämiseen tekniseltä osalta.

Kelpoisuusehdot:
Koulutus: joko alan teatterialanammattitutkinto tai teatterialan erikoisammattitutkinto tai kokemus näyttämömiehentöistä, pohjakoulutuksena voi olla myös puusepän-, metallimiehen- tai automaatiotekniikantutkinnot. Edellyttää tietoteknisiä valmiuksia ja eduksi on, jos on kokemusta valo/ääni/video työstä. Pohjakoulutuksesta riippuen mahdollisesti oppisopimuskoulutuksella teatterialan ammattitutkinnon suorittaminen.

Teatterityö edellyttää hyviä vuorovaikutustaitoja ja sopeutuvuutta epäsäännölliseen työaikaan. Ajokortti B-luokka.

Työaika: 38,75 t/vko. Tehtävän täytössä noudatetaan kuuden (6) kuukauden koeaikaa.
Haastatteluaikataulu: ma-ti 11.-12.6.2018.

Lisätietoja tehtävästä antavat käyttöpäällikkö Juha Westman 044 7182403 ja teatterinjohtaja Pekka Laasonen, 044 718 2401.

Työpaikkailmoitus ja hakulomake täältä


Red Nose Company hakee tuotannon osaajia | Haku 10.6.2018 mennessä

Tule mukaan kehittämään yhtä Suomen nopeimmin kasvavista teattereista! Red Nose Companylla on Suomessa jo 10000 katsojaa vuosittain, ja olemme laajentamassa toimintaamme myös ulkomaille.   

Tuo panoksesi innostuneeseen ja innostavaan tiimiimme, ja tee tästä itsellesi tulevaisuuden työpaikka!  

Haemme työntekijöitä kahdenlaisella profiililla:  

1) Kulttuurituottaja kansainvälisiin tehtäviin

Sinulla on jo kokemusta kulttuurituotannosta, mutta kohtaat mielelläsi uusia haasteita.  

Tehtäviisi kuuluvat mm:  

- kv-strategian kehittäminen kanssamme
- rahoituksen hankkiminen
- esitysten myynti agenteille, teattereille ja yleisöille
- tiedotus ja markkinointi
- teatterituotantojen koordinointi sekä Suomessa että ulkomailla (ensi vaiheessa Espanjassa)

Arvostamme:  

- digitaalista osaamista
- kielitaitoa: suomi, englanti, espanja (ja muutkin kielet)
- rohkeutta ja aloitteellisuutta
- hyviä vuorovaikutustaitoja

2) Tuottaja digitaalisiin ympäristöihin

Hallitset digitaaliset ympäristöt, ja ne joita et vielä hallitse otat nopeasti haltuun. Tehtäviisi kuuluvat mm:  

- taloushallinnon perustoimet selainpohjaisella kirjanpito-ohjelmalla
- nettisivujen päivitys WordPressillä
- tiedotteiden ja taulukoiden laatiminen Office-ohjelmilla
- tiedotus ja markkinointi sosiaalisessa mediassa
- esitysmyynti 
- mahdollisuus graafisen suunnittelun perustöihin

Arvostamme:  

- jämptiyttä, nopeutta ja kykyä moniajoon
- kielitaitoa: suomi, englanti, espanja (ja muutkin kielet)
- kokemusta kulttuurituotannosta tai myyntityöstä  

Molempiin toimiin haetaan tekijää 50-100% työajalla. Työ alkaa 1.8.2018 tai sopimuksen mukaan. Työ on rahoituksen projektiluonteisuudesta johtuen määräaikainen.  

Tiedustelut ja vapaamuotoiset hakemukset palkkatoiveineen 10.6.2018 mennessä: tuottaja Niina Bergius, 044 235 4774, niina.bergius(a)rednose.fi


Kulttura hakee tuottajaa sekä taiteilija-pedagogia | Haku 11.6.2018 mennessä

Kulttura - Kainuun lasten- ja nuortenkulttuurikeskus ry hakee määräaikaisiin työsuhteisiin TUOTTAJAA sekä TAITEILIJA-PEDAGOGIA.

Tuottajan työnkuvaan kuuluu lasten- ja nuortenkulttuurikeskuksen toiminnan organisoiminen, toiminnasta tiedottaminen sekä yhdistyksen hallinnolliset tehtävät hallituksen kanssa yhteistyössä. Tuottajan työparina toimii samaan aikaan aloittava  taiteilija-pedagogi. Tehtävän hoitaminen edellyttää jonkin verran matkustamista Kainuun alueella. Kultturalla ei ole omia seiniä. Kaikki työ tehdään vaihtuvissa työpisteissä ja niiden välillä liikkuen.

Hakuilmoitus löytyy täältä   

Taiteilija-pedagogin työnkuvaan kuuluu kulttuurikeskuksen toimintasuunnitelman     mukaisen lasten- ja nuortenkulttuuritoiminnan suunnittelu ja toteuttaminen taiteen ja taidekasvatuksen keinoin. Taiteilija-pedagogin oma taiteenala määrittää toiminnan sisältöä. Hakijalta edellytetään jonkin taidealan korkeakoulututkintoa ja kokemusta        työskentelystä lasten ja nuorten kanssa. Tehtävän hoitaminen edellyttää jonkin verran matkustamista Kainuun alueella. Taiteilija-pedagogin työparina toimii samaan aikaan aloittava tuottaja. Kultturalla ei ole omia seiniä. Kaikki työ tehdään vaihtuvissa työpisteissä ja niiden välillä liikkuen.

Hakuilmoitus löytyy täältä       

Kainuun lasten- ja nuortenkulttuurikeskus Kulttura on perustettu kesäkuussa 2017.  Yhdistyksen tarkoituksena on edistää toimialueensa lasten- ja nuortenkulttuuritoimintaa ja sen edellytyksiä sekä saavutettavuutta ja saatavuutta. Lisäksi yhdistyksen tarkoituksena on edistää alueen lasten- ja nuortenkulttuurin toimijoiden toimintaedellytyksiä sekä vahvistaa alueen taide- ja kulttuuritoimijoiden yhteistyötä.

Työt alkavat 1.8.2018 ja ovat kestoltaan noin 10 kk. Työt ovat osa-aikatöitä (50% kokonaistyöajasta).   

Vapaamuotoiset hakemukset ansioluetteloineen pyydetään toimittamaan maanantaihin  11.6.2018 klo 16 mennessä sähköpostitse osoitteeseen karoliina.kuvaja(a)kajaani.fi tai postitse osoitteeseen Kauppakatu 14, 87100 Kajaani.   

Lisätiedot: Helka-Maria Kinnunnen Hallituksen puheenjohtaja  

Kainuun lasten- ja nuortenkulttuurikeskus ry P. 044 4214 191

UUSIA JULKAISUJA

Blackness & The Postmodern -julkaisu on nyt ladattavissa

Osana #StopHatredNow2018  -antirasistista ja interkulttuurista tapahtumaviikkoa julkaistiin UrbanApa -yhteisön toinen tekstikokoelma, koreografi Sonya Lindforsin kuratoima ja toimittama Blackness & The Postmodern.  
 
Englanninkielinen julkaisu kokoaa yhteen kahdeksan erimuotoista tekstiä, joista jokainen lähestyy mustuuden ja postmodernin välistä hiertymää tavalla tai toisella. Julkaisun kirjoittajat tulevat eri taustoista. He ovat taiteilijoita, kuraattoreita, akateemikoita ja aktivisteja. Muun muassa taiteilija-akateemikot Jaamil Olawale Kosoko ja Thomas F. DeFrantz ovat kansainvälisesti tunnettuja. Suomessa työskenteleviä kirjoittajia julkaisussa on mm. kirjailija ja päätoimittaja Koko Hubara, väitöskirjatutkija Maïmouna Jagne-Soreau ja kuraattori Christopher Wessels.

Blackness & The Postmodern – kokoelma on ilmainen ja vapaasti jaettavissa alla olevasta linkistä.
http://urbanapa.fi/wp-content/uploads/2012/10/BlacknessthePostmodern_web.pdf

Julkaisu on toteutettu yhteistyössä: ArtsEqual, Aalto-yliopiston taiteen laitos, Kulttuurikeskus Caisa ja Zodiak – Uuden tanssin keskus. 

Julkaisua tukee Taiteen Edistämiskeskus. 

Lisätiedot:

Sonya Lindfors
Choreographer, Artistic Director of UrbanApa Art Platform, +358405164420
sonya(a)urbanapa.fi
sonya_lindfors(a)hotmail.com
www.sonyalindfors.com
www.urbanapa.fi


Avaimia omaan polkuun – taidetoiminta nuorten elämäntaitojen tukena 

Lasten ja nuorten säätiö on julkaissut maksuttoman oppaan: Avaimia omaan polkuun - taidetoiminta nuorten elämäntaitojen tukena

Avaimia omaan polkuun -opas kuvaa nuorten ohjaus- ja palveluverkostoa ja taiteen paikkaa osana ilman koulutus- ja työpaikkaa olevien nuorten palveluja. Taidetoiminnassa nuori vahvistaa sosiaalisia taitojaan, itsetuntoaan sekä rohkeuttaan toimia. Näillä taidoilla nuoren on helpompi löytää oma paikka polulla kohti opintoja tai työelämää.

Oppaan kokonaisuudet käsittelevät nuorten palveluverkostoa, nuorten taidetoimintaa, nuoruutta elämänvaiheena, ohjaajan monenlaisia rooleja sekä moniammatillista yhteistyötä. Visuaalinen ja helppolukuinen opas ottaa kantaa myös toiminnasta aiheutuviin kustannuksiin ja mahdollisiin inhimillisiin ja taloudellisiin vaikutuksiin.

PDF-muotoisen oppaan latauslinkki löytyy tältä sivulta: www.nuori.fi/toiminta/tenho/opas/

Avaimia omaan polkuun -opas on maksuton, ja se on tuotettu osana Euroopan sosiaalirahaston rahoittamaa Tenho-toimintaa. Tenhossa vuosina 2015-2018 yli 700 nuorta vahvisti elämäntaitojaan elokuvan, sirkuksen ja teatterin työpajoissa kuudella paikkakunnalla eri puolilla Suomea.

Lisätietoja:

Tuomas Tirkkonen, 040 7056472, tuomas.tirkkonen(a)nuori.fi


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.