04.06.2019

TINFO-tiedote 20 / 4.6.2019
 

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Ei sankareita, vaan joukkuepelaajia. Yhteistyötä, ennakointia, ihmiskeskeisyyttä, dialogisuutta, luottamusta, yhteisymmärrystä, kumppanuusverkostoja. Tasa-arvoa!

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TYÖPAIKKOJA

MUITA ILMOITUKSIA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Ei sankareita, vaan joukkuepelaajia

MM-jääkiekkovoitto oli ensembletyötä parhaimmillaan. Niin kuin teatterissa. Tai niin kuin Sitran ilmiömäisen julkisen hallinnon johtamisen suunnassa, työpaperissa, jolla tavoitellaan kansanvaltaista johtamista ja parempaa kokonaisuuksien hallintaa. Tai niin kuin nyt tulevassa hallitusohjelmassa.

Hallitusohjelmassa ilmiöpohjaisuus ja kokonaisuuksien hallinta näkyvät: ei sankareita vaan joukkuepelaajia. Yhteistyötä, ennakointia, ihmiskeskeisyyttä, dialogisuutta, luottamusta, yhteisymmärrystä, kumppanuusverkostoja. Tasa-arvoa!
 

Tulevaisuusinvestointeja tasa-arvoon

Tasa-arvoa! Tasa-arvotekoja! Tässä hallitusohjelmassa tasa-arvo johdannaisineen ja yhdyssanoina on mainittu kokonaista 62 kertaa! Tasa-arvoajattelu ja tavoitteet läpäisevät ohjelman. Tämä hallitus sitoutuu tasa-arvon edistämiseen myös talousarvioprosesseissa ja kaikissa keskeisissä uudistuksissa. Suomesta on tarkoitus tehdä tasa-arvon kärkimaa! Hienoa. Ohjelman lukeminen vakuuttaa, ettei kyse ole sanahelinästä.

Kulttuurin ja taiteen näkökulmasta tämä hallitusohjelma on unelmien täyttymys.

Taiteilija-apurahojen tasoa nostetaan.

Esittävien taiteiden valtionosuusjärjestelmän uudistus toteutetaan. Suuri ilo siitä, että Svenska Teatern ja Tampereen Työväen Teatteri nähdään kansallisina päänäyttämöinä Suomen Kansallisteatterin rinnalla (olisihan sinne voinut nostaa myös tulevan Tanssin talon…).

Suomen Kansallisteatterin peruskorjaus- ja parannushanke toteutetaan.

Valtionosuuksien tasosta, toiminta-avustuksista ja kansallisten laitosten määrärahoista huolehditaan.

Kiinnostava on ohjelma kulttuuritilojen käytön tehostamiseksi, tilojen yhteiskäytön selvittäminen ja kiertuetoiminnan edellytysten parantaminen!

Helpotus siitä, että Veikkauksen edunsaajien määrärahat turvataan tulevaisuudessa.

Luen tätä hallitusohjelmaa niin, että sillä on vankka pohja OKM:n tavoite- ja rahoitustodellisuudessa. Se on juurrutettu jo valmiiksi. Siinä ei ole mitään hatusta vedettyä!

Miksi toiveiden tai unelmien täyttymys? Strategisiin kulttuurin, nuorison ja liikunta-asioiden kokonaisuuksiin on luvassa 22,5 miljoonaa ja kertaluontoisina tulevaisuusinvestointeina 120 miljoonaa. Näillä summilla rakennetaan tulevaisuutta! Auvoa! Onko nyt joulu?

TINFOn strategista tulevaisuutta

Innoittava, perustavaa laatua olevien kysymysten äärellä liikkunut strategiaprosessimme on saatu päätökseen. Uusi strategiamme on nyt tässä. Miksi käytän sanaa innoittava? No siksi, että tämä oli orgaaninen, yhteinen matka henkilökunnan ja hallituksen jäsenten kanssa. Kiitos kaikille, kiitos myös Kati Sirénille tulevaisuusverstaastamme, jonka pidimme alkuvuodesta. Vielä viimeisissä kokouksissa tehtiin hienosäätöä. Sanat ovat tärkeitä, sanat ovat tekoja!

Pohdimme erilaisia polkuja ja maastoja, joissa tulevaisuudessa kulkisimme. Strategia tarkoittaa aktiivisia tietoisia valintoja. Me olemme nyt valinneet näin! Maailma, taide ja työ ympärillä muuttuvat nopeasti, siksi strategiaamme ei kannata lyödä lukkoon joksikin määräajaksi. Kuuntelemme muutoksia ja tarpeen mukaan päivitämme strategiaa ja reivaamme kurssia.
 

Kiitos Teatteritilastojen tiedontuottajille!

Torstaina 6.6. julkistamme esittävien taiteiden kokonaiskatsojat vuonna 2018 ja torstaina 13.6. koko Teatteritilastot.

Teatteritilastoissa TINFO prosessoi toimijoiden tuottaman tiedon ja tarjoaa laajan ja vertailukelpoisen tietokokonaisuuden suomalaisen teatterin tilasta. Tilastot sisältävät runsaasti aikasarjoja, joiden avulla nähdään pitkän aikavälin kehityslinjoja.

Toimialan vahvuus on myös luotettavassa, laadukkaassa, avoimessa ja läpinäkyvässä tietovarannossa. Tilastoja käytetään teattereissa oman toiminnan seurannassa ja suunnittelussa, kulttuuri- ja taidepoliittisessa päätöksenteossa, tutkimuksessa, opetuksessa ja mediassa. TINFO palvelee toimialaa ja yhteiskuntaa tietoperustaa vahvistamalla. Teatteritilastot tuottavat laajasti arvoa eri osapuolille, näin uskon.

Teatteritilastot ovat hieno esimerkki toimialan omasta aktiivisuudesta, sitoutumisesta ja yhteistyöstä.  Kiitokset kaikille Teille, suurelle joukolle teatterissa työskenteleviä, jotka kokoatte oman yhteisönne tiedot meille TINFOssa tilastoitaviksi. Ilman Teidän, satojen ihmisten työtä, ei olisi Teatteritilastoja.

Ja tietenkin – tiedämme myös tietoaukoista, joita tilastot sisältävät. Siksi tilastoja kehitetään jatkuvasti, yhteistyössä kentän kanssa. Tästä kehittämistyöstäkin kiitos!
 

Hukassa

Kolmen tekijän taiteellinen opinnäytetyö Julia Jäntin (valo), Tarleena Laakon (dramaturgia) ja Virpi Niemisen (lavastus/Aalto Arts) Hukassa tuo muistuman osittain samojen tekijöiden kandityöstä Ei hätää kulta tämä on leikkihuone. Tuon työryhmälähtöisen nykyteatteriesityksen muistijälki oli niin vahva tilainstallaationa ja ambivalenttina esittäjyytenä. Hukassa jatkaa tästä – ihan omilla teillään. Minä tunnustaudun heti Tarleena Laakko  -faniksi. Viimeistään siinä vaiheessa kun yybersuuriin kissa-aurinkolaseihin sonnustautunut Tarleena alkaa kieli poskella ikään kuin kevyesti luennoida.

Tilainstallaatio on kuin vinksahtanut Liisa Ihmemaassa. Nyt nämä teekutsut vain ovat hieman toisenlaiset.

Hukassa leikkii sisätilalla, ulkotilalla, ahmimisella, sisäänottamisella, jo monimielisenä sanaleikkinä. Se on anarkistinen esitys kesyttämistä ja luonnon taltuttamista vastaan. Tässä kolme naista edustavat primitiivistä, villiä ja vapaata, tyydyttämätöntä halua. Villin alistamisesta kulttuurissa on kyse, niin myös suden metsästyksessä tai ihmissusi-variaatioissa, joissa pelko projisoituu ulkopuoliseen. Mahtavaa feminismiä!

Nämä primitiivit, pelottavan levottomat olennot muodostavat toisiinsa kietoutuneen kolmipäisen ”hirviön”, joka vetää kakkua ja mitä tahansa mössöä itseensä, imee omia ja toisten sormia, maiskuttaa, avaa himokkaasti suutaan, antaa kuolan ja ruuan valua sisästään.

Enpä muista, onko mitään live-esitys onnistunut luomaan yhtä paljon kauhua, pelkoa ja pahoinvointia. Miltei yrjöt lentää. Vainoharhaisesti ryhdyn katsomaan taakseni, josko sieltä joku hiipii.
 

Mitä hinnoittelulla saadaan aikaan? 

Arts Professional on brittien vireä toimialajulkaisu, joka tarjoaa kiinnostavaa ajankohtaistietoa. Nyt Arts Professional haluaa tietää, mitä mieltä kentällä ollaan taiteen hinnoittelusta. Kyselytutkimuksella selvitetään nyt, halutaanko hinnoittelulla maksimoida tuotot, sopiiko lentoyhtiöiden joustava hinnoittelu kulttuurin toimialalle, kenelle alennettuja hintoja pitäisi tarjota, mitä tekemistä hinnoilla on saavutettavuuden kanssa. Kiinnostavaa tietää tuloksista. Kiinnostavaa olisi tietää, mitä meidän kentällä ajatellaan.

Jokainen lapsi on kympin arvoinen 

Lainalapsenlapsi sai kympin todistuksen. Unicef muistuttaa Kympin todistuksella, että lapsi on arvokas ja riittää sellaisenaan. Samalla lasta muistutetaan hänen oikeuksistaan.

Tämä lapsen arvo piirtyy nyt kahden leffan kautta. Tolkien ja Rocketman kertovat taiteilijatarinaa. Tolkien rakkaudentäyteisesti äidin kanssa yhteisistä mielikuvitusleikeistä ammentaen, Elton John sodankovettamalta isältään turhaan rakkautta ja arvostusta kerjäten. Rocketman on mieletön näyttämömusikaali. Visuaalinen spektaakkeli. No, miehistä nämä kertovat, ja tähän voi vielä lisätä Fred Mercuryn. Missä hitossa ne naisten taiteilijatarinat ovat?

Ei ole pääsyä Hankoon

Hangö Teaterträffin aikaan Hyde on Mustan ja valkoisen teatterin festivaalilla Imatralla. Piia ja minä väännämme vielä Teatteritilastojen yhteiskoonteja. Antonia-palkinnon ehdokasesityksiä ovat Teater Viiruksen Den Stora Elden ja Svenska Teaternin Att dela en kaka.
 

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE

Ruotsinkielinen TINFO e-Nytt ja englanninkielinen TINFO e-News luettavissa verkossa

Vastajulkaistut uutiskirjeemme, ruotsinkielinen TINFO e-Nytt ja englanninkielinen TINFO e-News luettavissa nyt verkossa.

Lue TINFO e-Nytt 2/2019 täältä.
Lue TINFO e-News Summer 2019 täältä

UUTISIA

Saara Turunen mukaan Europa28 -antologiaan

Kirjailija ja teatteriohjaaja Saara Turunen on yksi 28 naisesta, jotka eri Euroopan maista on valittu kirjoittajiksi Europa28 Visions for theFuture of Europe -antologiaan. Kirjoittajilta on pyydetty tekstiä Eurpoopan merkityksestä. Kertomuksia ja esseitä sisältävä teos julkaistaan Hay Festivalin eri tapahtumissa maaliskuusta 2020 alkaen. Se esitellään mm. verkoston tapaamisessa Rijekassa Kroatiassa.

TINFO 4.6.2019


Ilves-teatterin työryhmä valittu edustamaan  Eurooppaa kansainvälisille teatterifestivaaleille    

Ilves-Teatterin produktio INVAASIO! on valittu edustamaan Suomea ja koko Eurooppaa  kansainvälisiin teatteritapahtumiin Saksaan (Theaterwelten) ja Belgiaan (Spots op West). Muut  tapahtumiin valitut työryhmät ovat mm. Algeriasta, Argentiinasta, Malesiasta ja Kuubasta.  Tapahtumat järjestetään 20.-23.6.2019 Saksan Rulodstadtissa ja 4.-7.7.2019 Belgian  Westhoekissa. INVAASIO! on Saksan tapahtuman avausesitys torstaina 20.6.2019.

Meimi Taipaleen ohjaama INVAASIO! sai ensi-iltansa vuonna 2016, jolloin se esitettiin täysille  saleille Ilves-Teatterilla. Esitys on  myös kertaalleen nähty kansainvälisellä näyttämöllä Virossa Viljandin  ylioppilasteatterifestivaaleilla, jossa niin ikään produktio  sai kunniamaininnan.    

Ruotsalaisen näytelmäkirjailija Jonas Hassen Khemirin kirjoittama INVAASIO! käsittelee  pakolaisuutta, muukalaisuuden pelkoa ja tarinoita josta tulee sitä todempia mitä kauemmas ne  kulkevat alkuperästään. Khemiri kirjoitti näytelmän vuonna 2006, ja sen teemat tuntuvat  ajankohtaistuvan vuosi vuodelta. Sekä Theaterweltenissä että Spots op Westissä oli avoin haku työryhmille ympäri maailman.   

INVAASIO! on Theaterweltenin tapahtumassa Euroopan edustaja. Toteutusta ja matkoja varten  on saatu apurahaa Ilves-Teatterilta, Harrastatajetatteriliitolta sekä itse festivaalien järjestäjiltä.     

Yhteystiedot:   invaasio2016(a)gmail.com, 040 120 2817 


VikART mukana pietarilaisfestivaalilla

Helsingin Kaapelitehtaalla majaansa pitävä suomalais-venäläinen teatteriryhmä ja tekstilaboratorio VikART esiintyy pietarilaisen Pienen Kamariteatterin (KTM) järjestämällä ”Old Horse” -teatterifestivaalilla 13. kesäkuuta klo 17.00. Festivaalin päätapahtumapaikka on KTM:n oma teatteritila Pietarin keskustassa. VikART esittää Nikolai Koljadan uutuusnäytelmän Ma$acre (Ma$akra). Festivaali on omistettu jo tunnustusta saaneille näytelmäkirjailijoille. Ma$acren on ohjannut Viktor Drevitski ja se nähdään marraskuussa myös Jekaterinburgin SVOJ-festivaalilla.

TINFO 4.6.2019


Fluid Stages -näyttely edustaa Suomea PQ19-maailmannäyttelyssä 

Taiteilijaryhmä KOKIMOn kuratoima ja suunnittelema Fluid Stages -näyttelykokonaisuus edustaa Suomea Prague Quadrennial of Performance Design and Space 2019 -näyttelyssä Prahassa kesäkuussa. Näyttelyn avajaiset pidetään 5.6. ja se on avoinna yleisölle 6.-16.6.2019.

Fluid Stages -näyttelystä ja teossatelliiteista

Suomen näyttely koostuu kahdesta osasta: näyttelyhallissa sijaisevasta Fluid Stages -installaatiosta sekä KOKIMOn kuratoimista satelliittiteoksista ympäri Prahaa. KOKIMOn oma osuus näyttelyhallissa koostuu pyörivästä näyttämöstä, jonka päälle on asetettu katsomo. Näin Fluid Stages -installaatio haastaa perinteisen näyttelysuunnittelun tilallisen asetelman ja ottaa haltuun kansainvälisen näyttelyn skenografisen maiseman yksinkertaisella tavalla: asettamalla koko ympäröivän näyttelyn katsottavaksi esitykseksi.  

Hitaasti pyörivä katsomorakennelma tarjoaa jatkuvasti muuttuvan näkökulman ympäristöön, ja toistaa KOKIMOn omaa taiteellisen työskentelyn perusajatusta: Katsomo on KOKIMO ja se on kaikkialla. Tila on aina tilanne. Maailma on näyttämö, skenografinen maisema. Installaatioon liittyy myös kuulokkeilla kuunneltavaa ääniteoksellista materiaalia.

Katsomorakennelmaa ja näyttelyaluetta hyödyntäen KOKIMO toteuttaa teokseensa myös omaa performatiivista, kokemuksellista sisältöään. Katsomo toimii paitsi KOKIMOn esityspaikkana, myös Suomen osaston kokemuksellisena maamerkkinä näyttelyssä sekä tukikohtana, josta vierailijat löytävät informaatiota muusta eri puolille Prahaa levittäytyvästä Suomen osaston ohjelmasta.

Fluid Stages -näyttelykonseptin alla toteutettavien teossatelliittien kautta näyttely laajenee ulos varsinaisesta näyttelytilasta. Näitä teoksia ja päänäyttelyä yhdistää materiaalisesti kokija–näyttämösuhteen kannalta merkityksellinen väline: katsomotuoli.  

Jokaiseen Suomen kansallista osastoa eri puolilla Prahaa edustavaan teokseen sisältyy tuoli, joka on samanlainen kuin ne joista pyörönäyttämön katsomo koostuu. Tekijät ovat omissa taiteellisissa prosesseissaan ratkaisseet miten tätä tuolia käytetään. Teoksissa tulee myös esiin moninaisia näkökulmia PQ19-näyttelyn teemoihin, joita ovat: Imagination, Transformation, & Memory.  

KOKIMOn vuonna 2018 kuratoiman avoimen teoshaun kautta mukaan valikoituivat seuraavat teokset:

Siru Kosonen, Hannah Maria Ouramo ja Markus Lindén: Suck My Chair (2019)
Milla Martikainen, Kati Raatikainen, Sofia Simola, Petra Vehviläinen ja Eero Erkamo: Acts of Care (2017?)
Anna Nykyri, Félix Blume, Veli Lehtovaara & Andrea Valencia, : Sonic Presence of an Absent Choreography (2019)
Kalle Rasinkangas: World Space (2019)
Alexander Salvesen ja työryhmä: Mindscapes Landscapes (2017)
Laura ja Veikko Sariola: Robot Loves – A Little Bit Closer (2019)
Marja Uusitalo: No Doubt (2019)

Näyttelypaikkana Prahassa on historiallinen Industrial Palace -näyttelyalue. PQ19 kokoaa Prahaan taiteilijoita ja tutkijoita liki 70 maasta. Edellisessä, vuoden 2015 PQ:ssa vierailijoita oli yli 180 000. Tapahtumaa on järjestetty jo yli neljänkymmenen vuoden ajan. Suomen Oistat-keskus on vastannut Suomen ammattilaisnäyttelystä aina 70-luvulta lähtien. Vuonna 2017 järjestetyllä avoimella näyttely- ja kuraattorihaulla keskus valitsi vuoden 2019 Prague Quadrennialen Suomen maakohtaisen näyttelyn kuraattoreiksi ja suunnittelijoiksi KOKIMO-taiteilijaryhmän ehdotuksen Fluid Stages.  PQ-näyttelyyn osallistumisen tarkoituksena on muun muassa suomalaisen skenografian ja esitystaiteen esittely, osallistuminen kansainväliseen keskusteluun ja vaikutteiden välittäminen. Suomen kansallista PQ-näyttelyhanketta koordinoi Suomen OISTAT-keskus.

Lisätietoja ja kuvapyynnöt:

Raisa Kilpeläinen | KOKIMO & OISTAT | raisa.kilpelainen(a)gmail.com | +358 50 300 86 96
Anna Murtola | KOKIMO | anna.murtola(a)gmail.com | +358 44 533 9620
Veera-Maija Murtola | KOKIMO & OISTAT | mmurtola(a)gmail.com | +358 40 931 4899

 
Lisätietoa näyttelyistä: www.oistat.fi | www.kokimo.fi | www.pq.cz


De nominerade föreställningarna för Antonia-priset 2019

I år har juryn nominerat två stycken föreställningar - på förhand - som tävlar om årets Antonia-pris. Eftersom sex olika föreställningar har premiär på Hangö Teaterträff i år, har juryn valt att behålla rättigheten att göra tilläggsnomineringar under festivalens gång. Detta för att få en full översikt av spelåret 2018–2019 på det svenskspråkiga teaterfältet i Finland.  Eventuella nya nomineringar utnämns på Hangö Teaterträffs lördagsfest i samband med utdelningen av priset. 

De två föreställningar som hittills tävlar om Antonia-priset är:

  • Teater Viirus: Den Stora Elden  
  • Svenska Teatern: Att dela en kaka

Priset delas ut lördagen den 8.6 på Hangö Teaterträffs slutfest på Hangö Casino.

Årets juryn har bestått av scenkonststuderanden från Konstuniversitetets Teaterhögskola. Hangö Teaterträffs styrelse utnämnde juryn med motiveringen att vilja ge de allra nyaste på teaterfältet en möjlighet att definiera sin generations konstnärligt modiga och mångfaldiga teater. Juryn har bestått av registuderande David Sandqvist (juryns ordförande och sammankallare), dramaturgistuderande Kaisa Lundán, ljudstuderande Tony Sikström och skådespelarstuderandena Emilia Jansson och Folke Narin.

Hangö Teaterträff delar årligen ut Antonia-priset för konstnärligt mod och mångfald inom finlandssvensk teater. Hangö Teaterträffs styrelse utser ordförande för juryn som i sin tur väljer de övriga medlemmarna. Medlemmarna har under de gångna åren bestått bland annat av filosofer, kritiker, publikrepresentanter, dramatiker, regissörer och skådespelare. Priset är uppkallat efter en av teaterträffens grundare, konstnären Antonia Ringbom.

För mera information och intervjuförfrågningar:

Inkeri Rönnberg
+358409327155
media(a)hangoteatertraff.org


Taike: Alueelliset taidetoimikunnat ovat jakaneet apurahat vuodelle 2019

Katso alueellisten taidetoimikuntien jakamien apurahojen saajat.

 

 

Taike:

Etelä-Savon työskentely- ja kohdeapurahat
Hämeen työskentely- ja kohdeapurahat
Kaakkois-Suomen työskentely- ja kohdeapurahat
Keski-Suomen työskentely- ja kohdeapurahat
Pirkanmaan työskentely- ja kohdeapurahat
Pohjanmaan työskentely- ja kohdeapurahat
Pohjois-Karjalan työskentely- ja kohdeapurahat
Pohjois-Savon työskentely- ja kohdeapurahat
Satakunnan työskentely- ja kohdeapurahat
Uudenmaan työskentely-, kohde- ja lastenkulttuuriapurahat

Lue lisää


Kansallisoopperan immersiivisen taideteoksen toteuttaja valittu

Suomen kansallisoopperan ja -baletin immersiivisen, uutta teknologiaa hyödyntävän taideteoksen etsintä on nyt päättynyt. Kansainväliseen ‘Memories of the future’ -kilpailuun osallistuneesta 195 tiimistä valittiin finaaliin 8 joukkuetta, jotka esittelivät teoskonseptinsa First Session -konferenssissa 31. toukokuuta. Alan huippunimistä koostunut jury teki päätöksensä iltapäivällä.
 
Kilpailun voittajaksi valittiin tiimi, jonka teoksen työnimi on Echo. Tiimin jäsenet ovat Essi Huotari, Joonas Nissinen, Heikki Heiskanen, Minja Axelsson, Olli Kilpi, Iina Taijonlahti ja Saara Mäkinen. Jury perusteli valintaa näin: "Luovassa ideassa oli eniten kehittämismahdollisuuksia. Teemat puhuttelivat kaikkia juryn jäseniä. Mikä tärkeintä, teoksen keskiössä on musiikki."

Valittu tiimi alkaa työhön teoksen toteuttamiseksi yhdessä Kansallisoopperan ja -baletin, teoksen säveltäjä Esa-Pekka Salosen ja dramaturgi Paula Vesalan kanssa. Immersiivisen, uutta teknologiaa hyödyntävän taideteoksen ensi-ilta on vuonna 2020. Teosta viedään kansainvälisesti alan festivaaleille.  

‘Memories of the Future’ -kilpailu oli osa Kansallisoopperan monivuotista, yhä jatkuvaa Opera Beyond -projektia, joka tutkii tulevaisuuden teknologian (kuten VR, AR, AI, tilallinen ääni, 3D-projisoinnit) mahdollisuuksia esittävissä taiteissa.

Lisätietoja: Taiteellinen johtaja Lilli Paasikivi, lilli.paasikivi(a)opera.fi

www.operabeyond.com

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Nurtsi -nuorisosirkusfestivaali | 3.-7.6.2019, Espoo

Suomen Nuorisosirkusliitto on järjestänyt nuorisosirkusfestivaaleja vuodesta 1994. Alusta asti tapahtuma on tarjonnut sirkusharrastajille mahdollisuuden tavata toisiaan ja nähdä toisten harrastajien esityksiä. Etenkin pienten paikkakuntien harrastajille tämä on tärkeää. 

Esitysten lisäksi ohjelmassa on myös osallistujille suunnattuja työpajoja. Niiden aiheiden kirjo on laaja: improvisaatiota, ilma-akrobatiaa, parkouria, pariakrobatiaa, jongleerausta… Työpajoissa harrastajat pääsevät myös kokeilemaan uusi sirkuslajeja, joita omassa sirkuskoulussa ei ehkä opeteta, tai esimerkiksi keskittymään esimerkiksi siihen, minkälainen punttiharjoittelu tukee sirkusharrastusta.

Festivaalin ohjelmassa on myös tuoreen sirkuskirjan kirjoittaneen Emma Vainion kirjailijahaastattelu otsikolla Missä menet, nykysirkus? Tilaisuus pidetään Tapiolan kirjastossa ja sinne on vapaa pääsy.

Festivaalin ohjelma, yleisötilaisuudet

Liput:

Avajaiset 15/10e, lipunmyynti nettikaupassa: https://snsl.fi/kauppa/nurtsi-tuotteet/nurtsi-festivaalin-avajaisesitys-esko-20v/ sekä tuntia ennen ovelta.  

Muut esitykset 4e. Alle kolmevuotiaat ilmaiseksi. Lipunmyynti käteisellä ovelta. 

Yhteydenotot ja lisätiedot:
Evianna Lehtipuu
Toiminnanjohtaja, Suomen Nuorisosirkusliitto
050 414 2041, evianna.lehtipuu(a)snsl.fi


Luova Eurooppa –hankeklinikka | 12.6.2019, Helsinki

Tervetuloa kuulemaan ja keskustelemaan Luova Eurooppa -hankkeiden valmistelusta!

Klinikka on suunnattu EU:n Luova Eurooppa -ohjelman syksyn yhteistyöhankkeiden hakukierrokselle hakemusta joko koordinaattorin tai partnerin roolissa suunnitteleville. Hakuaineistot julkaistaan syksymmällä, mutta kumppanuuksia ja hankeideaa kannattaa ryhtyä valmistelemaan jo hyvissä ajoin. Klinikalla

  • kuulet mistä Luovan Euroopan yhteistyöhankkeissa on kyse
  • saat vinkkejä hankkeen ja hakemuksen valmisteluun
  • voit testata oman hankeideasi soveltuvuutta ohjelmaan.

Kokemuksiaan ja vinkkejään hankkeen suunnitteluun on jakamassa Turo Pekari Teostosta. Teosto koordinoi vuonna 2018 käynnistynyttä Future Songwriting -hanketta.

Tervetuloa!

Ilmoittautumiset 5.6. mennessä ilmoittautumislomakkeella.

Tapahtuma-aika: 12.6.2019 klo 9-12
Tapahtumapaikka:    Paasitorni
Osoite:     Paasivuorenkatu 5 A, Helsinki

Lue lisää


Paikallisliike –festivaali | 13.-16.6.2019, Kuopio

Itä-Suomen tanssin aluekeskuksen kevätkauden päättää Paikallisliike -festivaali. 13.6. - 16.6. järjestettävä Paikallisliike esittelee itäsuomalaisten tanssitaiteilijoiden uusimpia teoksia. Tänä kesänä festivaalin teemana on paikkasidonnaisuus ja ohjelmiston teoksia nähdään ITAK:in kotinäyttämön Sotku-teatterin lisäksi mielenkiintoisissa ja yllättävissä paikoissa ympäri Kuopiota. Ohjelmiston on kuratoinut avoimen haun perusteella ITAK:n taiteellinen johtaja Jaakko Toivonen.  

Lue lisää


SAMPO Kansainvälinen nukketeatterifestivaali | 28.8.-1.9.2019, Helsinki

Kansainvälinen nukketeatterifestivaali tuo kolmatta kertaa Helsinkiin nukketeatterin ja visuaalisen teatterin huippuosaajia. Tällä kertaa he tulevat Suomesta, Sveitsistä, Espanjasta, Britanniasta, Sloveniasta ja Venäjältä.

SAMPO Festivaali on nukketeatterin ystävien ja ammattilaisten kohtaamispaikka, joka tarjoaa mieleenpainuvia, koskettavia ja nauruhermoja kutkuttavia esityksiä lapsille ja aikuisille. Luvassa myös ilmaisohjelmaa, tekijävierailuja ja työpajoja. Festivaaliklubilla keskustellaan nukketeatterista, taiteesta ja elämästä.

Festivaalin järjestää Nukketeatteri Sampo. Esityspaikat ovat Nukketeatteri Sampo, Teatteri Avoimet Ovet, Annantalo ja Teatteri ILMI Ö. Oheisohjelmaa on Päivälehden museossa, Keskustakirjasto Oodissa ja Dianapuistossa.

Lue lisää

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


IETM: Fund-Finder  

Fund-Finder provides a detailed and easy-to-read overview of public and private funding opportunities for the arts and culture in Europe and beyond: at a national, regional and local level. It describes in a simple and clear language how artistic and cultural projects can fit with the objectives of several EU funding programmes other than Creative Europe.  

Read more


i-Portunus -liikkuvuustuen toinen hakukierros | Haku 24.6.2019 mennessä

Tukea eripituisiin liikkuvuusjaksoihin voivat hakea visuaalisten ja esittävien taiteiden (pois lukien musiikki) ammattilaiset. Haku päättyy 24.6.2019.

Ensimmäisellä 17.4.-15.5. järjestetyllä hakukierroksella jätettiin yli 1200 hakemusta. Suomesta hakemuksia jätettiin 9. eniten Euroopassa, yhtyeensä 48 kappaletta. Hakemusten analysoinnin pohjalta valmisteltiin nyt avautunut toinen hakukierros.

Uutta on se, että tukea voivat hakea myös ryhmät (korkeintaan 5 hlöä). Tukea voi hakea nyt yhdellä kertaa myös useampaan liikkuvuusjaksoon.

i-Portunus -liikkuvuuspilotissa julkaistaan huhti-syyskuussa 2019 yhteensä 3 hakukierrosta. Pilotin tarkoituksena on testata, mikä olisi paras tapa tukea taide- ja kulttuurialan liikkuvuutta EU-tasolla. Tulosten pohjalta valmistellaan yksilöille suunnattua liikkuvuustukea osaksi vuonna 2021 käynnistyvää uutta Luova Eurooppa -ohjelmaa.

Lisätietoja:
www.i-portunus.eu


Volt Kulttuuri- ja kieliohjelma lapsille ja nuorille | Haku 12.8.2019 mennessä

Volt on lapsille ja alle 26-vuotiaille nuorille tarkoitettu kulttuuri- ja kieliohjelma. Ohjelma tukee hankkeita, jotka lisäävät kiinnostusta muiden Pohjoismaiden taiteeseen, kulttuuriin ja kieliin.

Tukea voi hakea hankkeisiin, joissa painotetaan lasten ja nuorten omaa luovaa tekemistä taiteen ja kulttuurin alalla. Tukea voidaan myöntää kaikille kulttuurin ja taiteen aloille, kuten elokuvalle, kirjallisuudelle, näyttämötaiteelle, kuvataiteelle, mutta myös esimerkiksi kulttuuriperintöä käsitteleviin hankkeisiin, mikäli hakuehdot täyttyvät. Hankkeet tulee toteuttaa vähintään kolmen Pohjoismaan yhteistyönä. Ahvenanmaa, Färsaaret ja Grönlanti lasketaan myös maiksi.

Lue lisää

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Turun ylioppilasteatteri hakee vuodelle 2020 ohjelmistoa | Haku 4.6.2019 mennessä

Turun ylioppilasteatteri ry (TYT) hakee vuodelle 2020 tyylilajeiltaan monipuolista ohjelmistoa!

Turun ylioppilasteatteri on vuonna 1959 perustettu harrastajateatteriyhdistys, joka tunnetaan omannäköisestä, rohkeasta, monipuolisesta ja ajassa kiinni olevasta ohjelmistosta. Teatterin tavoitteena on tehdä ammattimaisesti toteutettua ja taiteellisesti korkeatasoista teatteria, joka ei kumartele tai nöyristele vaan uskaltaa rohkeasti olla itsensä ja tekijöidensä näköistä. Vuodelle 2020 etsimme monipuolista ohjelmistoa aina klassikoista uusiin teksteihin. Painotamme tekstilähtöisyyttä ja odotamme ohjaajalta vahvaa visiota.

Haemme ohjelmistoomme 4–6 produktiota. Yksi teoksista esitetään kesällä 2020 Liedon Vanhalinnassa ja loput TYT:n omassa teatteritilassa, joka sijaitsee erinomaisella paikalla Turun Aurajokirannassa. Tarjoamme ohjaajillemme muunneltavissa olevan teatteritilan sekä innokkaat, aktiiviset ja taitavat harrastajamme kaikille tarvittaville esityksen osa-alueille. Tarjoamme apumme esityksen budjetoinnissa, aikataulutuksessa ja tuotannossa.

Näin haet:
Lähetä vapaamuotoinen ohjaustarjous PDF-muodossa, mielellään yhtenä tiedostona.

Vastaathan tarjouksessasi seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitkä ovat teoksen teema ja aihe?
  • Mikä on teoksen tavoite?
  • Miksi tämä teos pitää tehdä juuri nyt ja miksi se pitää esittää Turun ylioppilasteatterissa?
  • Minkälainen ohjaaja olet? Kerro työskentelytavoistasi, millaisia työkaluja käytät työssäsi ja millaisena näet ohjaajan roolin produktiossa?
  • Milloin ja kuinka pitkä olisi produktion harjoitus- ja esityskausi?
  • Millainen työryhmä teoksessa olisi? Kuinka monta esiintyjää produktioon tarvitaan, entä mitä muuta työryhmää (tuottaja, apulaisohjaaja, graafikko, puvustaja, lavastaja jne.)?
  • Mikä on palkkatoiveesi? Oletko valmis hakemaan myös muita apurahoja TYT:n tarjoaman palkan lisäksi?
  • Kerro mahdollisista tekijänoikeuskuluista (käsikirjoitus-, musiikki-, käännöskulut). Kerro myös, onko sinulla oikeuksia tarjoamaasi teokseen.
  • Voit liittää ohjaustarjoukseesi vapaasti myös havainnekuvia ja muuta materiaalia ilmentääksesi teoksen visuaalista ilmettä ja tunnelmaa.
  • Jos tarjoat ohjaustasi esitettäväksi Liedon Vanhalinnassa, perustelethan miksi produktio sopisi juuri Vanhalinnan kulttuurimiljööseen. Lisää tietoa osoitteessa vanhalinna.utu.fi.

2. Liitä hakemukseesi CV, josta tulee käydä ilmi ohjaajan aiempi kokemus ja aiemmat ohjaustyöt.

Lähetä ohjaustarjouksesi osoitteeseen info(a)turunylioppilasteatteri.fi viimeistään tiistaina 4.6.2019 klo 24. Nimeäthän tiedostosi selkeästi: sukunimi_ohjaustarjous ja sukunimi_cv.

Mikäli haluat tarjota useampia teoksia, teethän jokaisesta erillisen hakemuksen.

Kutsumme osan hakijoista 30.6.2019 Turun ylioppilasteatterilla n. klo 12-15 pidettävään haastattelutilaisuuteen. Tilaisuus on avoin yhdistyksen jäsenille. Varaathan päivän haastattelua varten.

Lisätiedot:
Antti Ainola, puheenjohtaja, p. 050 512 5070, puheenjohtaja(a)turunylioppilasteatteri.fi


Esiintyvä ryhmä LIFT-tapahtumaan | Haku 6.6.2019 mennessä

LIFT - New dimensions of media, arts & culture – Avoin esityshaku Helsinki, Kaapelitehdas (Merikaapelihalli) 24.10.2019 

Tapahtuman sisältöryhmä etsii esiintyvää ryhmää vuoden 2019 LIFT-tapahtumaan.  

Tämä haku koskee esittävän taiteen kokonaisuutta, teosta, joka tapahtuu kokonaan tai pääosin yleisön joukossa. Esitys on esiintyjien tilassa toteuttama teos, joka luo kontrastin nopealle tapahtumaympäristölle. Esityksen tarkoituksena on tarjota taiteellinen levähdyspaikka impulssi-intensiiviseen tapahtumatilaan.  

Teos voi tapahtua kokonaan yleisön joukossa tai siitä voi olla joitakin osia myös rajatulla lavatilalla. Esitys voi olla toistettava ja pitkäkestoinen. Koska tapahtuma-alue ja vierasmäärä on suuri, suositaan teoksia, joissa on mukana monta esiintyjää. Koska tapahtumassa tapahtuu samaan aikaan paljon, on suotavaa, että esitys erottautuu estetiikallaan tai muutoin tapahtumavieraista, kerää ns. helposti huomion itseensä. Teoksessa voi olla virtuaalisia tai teknologian varaan rakentuvia elementtejä, mutta tällöin näiden mahdolliset kustannukset tulee ottaa tarjouksessa huomioon. Teos ei voi perustua puheelle tai äänelle. 

Pyydämme tarjouksia edellä kuvattuihin tarpeisiin sopivista esityksistä. Teos tai sen konsepti voi olla jo aikaisemmin jossakin toteutettuja. Tarjouksesta on toivottavaa käydä ilmi:  

- esityskonsepti (mitä, miten) - kuvaus toteuttavasta tahosta tai työryhmästä, mahdolliset aikaisemmat (vastaavat) teokset - työryhmän vastaava henkilö/vastaavat henkilöt ja lyhyt esittely - kuvia tai videota aikaisemmista teoksista tai inspiraatiosta tarjotulle teokselle - esityksen kesto, tila- ja tekniset vaatimukset - kokonaisuuden hinta laskutettuna palveluna sisältäen kaikki toteutuksen kulut (laskuttava taho + ALV-kanta mainittava)  

LIFT:n sisältötyötyöryhmä tekee päätöksen valittavasta esityksestä taiteellisen sisällön perusteella. Tämän jälkeen tarjouksen pohjalta neuvotellaan tarkemmin esityksen toteutuksen reunaehdoista. Sisältötyöryhmä koostuu YLE:n, Kaapelitehtaan, Taiken ja Takun toimijoista. 

Lisätiedot ja tarjouksen jättäminen  

Lisätietoja antaa Taiteen edistämiskeskuksen esittävien taiteiden läänintaiteilija Iiro Heikkilä: iiro.heikkila(a)taike.fi tai 0295 330844. Tarjous jätettävä 6.6.2019 mennessä Iirolle otsikolla ”LIFT 2019 esitystarjous” pdf-muodossa yhtenä tiedostona. Valitusta teoksesta tai teoksista ilmoitetaan tarjouksen jättäneille kesäkuun aikana.   

LIFT – New Dimensions of Media, Arts & Culture 

LIFT on median, taiteen ja kulttuurin ammattilaistapahtuma, jonka pääjärjestäjinä ovat YLE sekä Kaapelitehdas. Tarkoituksena on luovien toimijoiden yhteistyön, dialogin ja uusien yhteistyömahdollisuuksien vahvistaminen. Tapahtuma suuntaa tulevaisuuteen ja se luotaa median taiteen ja kulttuurin osaa  

teknologisoituvassa maailmassa. Tapahtuman kumppaneita ovat mm. Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKU sekä Taiteen edistämiskeskus (Taiteilijan asiantuntijuuden ja välittäjätoiminnan kehittämisohjelma).  

LIFT koostuu median ja taiteen huippuammattilaisten puheista, keskusteluista ja esityksistä ja se striimataan YLE Areenaan. Kansainvälinen tapahtuma järjestettiin ensimmäistä kertaa viime vuonna, esiintyjiä loppuunmyydyssä tapahtumassa oli yli 100.  


Tuotantohaku Teatteri Mundoon syksylle 2020 | Haku 30.6.2019 mennessä

Kulttuurivaltakunta osk julistaa haettavaksi ohjelmistopaikat Teatteri Mundon tilaan syksylle 2020.

Kulttuurivaltakunta on eri taiteenalojen ammattilaisista koostuva työosuuskunta, jonka toiminta-ajatuksena on laajasti hyvinvoinnin luominen taiteen ja kulttuurin keinoin. Osuuskunnan toiminta on painottunut teatteriin ja soveltavaan taiteeseen. Toivomme ensisijaisesti tuotantotarjouksia, jotka sopivat osuuskunnan linjaan, mutta myös muut ideat ovat tervetulleita.

Teatteri Mundo on pieni huoneteatteri vanhassa puutalossa Turun Kupittaalla (osoite Uudenmaankatu 17). Tilassa on toiminut 1990-luvulta alkaen Marionettiteatteri Mundo, jonka toiminta on vähentynyt viime vuosina. Nyt tilaa hallinnoi Kulttuurivaltakunta osk, jonka tavoitteena on nostaa viehättävä pieni teatteritila uuteen kukoistukseen.

Mitä tarjoamme:
- harjoitustilan (n. 25-30 harjoituskertaa)
- esitystilan sympaattisessa huoneteatterissa, jossa on 50 katsomopaikkaa (virallinen määrä, käytännössä aikuisia mahtuu katsomoon mukavasti 30)
- 10 esitystä, optiot myös lisäesityksiin
- pienimuotoisen teatteritekniikan
- näkyvyys osuuskunnan nettisivuilla ja somekanavissa

Mitä odotamme:
- ammattitaiteilijoiden taiteellisesti kunnianhimoisia esityksiä, joissa mahdollisesti näkyy soveltavan taiteen näkökulma
- jos esitys valitaan ohjelmistoon, sitoutuu hakija tekemään esityksen riippumatta siitä, saako esityksen työstämiseen apurahaa —> tulot saattavat siis jäädä lipputulojen varaan
- apurahat esityksen työstämiseen tulee hakea itse. Yhteisöille myönnettäviä apurahoja voi hakea osuuskunnan nimen alla, pyydä tähän ohjeita ja materiaalia hallituksen jäseneltä
- lipun hinnasta tilitetään verottajalle 10% arvonlisäveroa. Alv:n jälkeisestä summasta osuuskunta ottaa 15%:n osuuden kattamaan tilan vuokraa. Loppusumman työryhmän voi laskuttaa osuuskunnalta tai ottaa ne palkkana, jolloin summasta vähennetään työntekijä- ja työnantajamaksut sekä kirjanpitokulut.

Laita hakemukseen:
- tiiviisti esityksen taiteellinen idea
- työryhmä
- alustava harjoitus- ja esitysaikataulu
- budjetti (arvioidut menot ja tulot)

Haku päättyy 30.6.2019, ja kaikkiin hakijoihin ollaan yhteydessä elokuun 2019 loppuun mennessä. Kulttuurivaltakunta Osuuskunta pidättää oikeuden muutoksiin hakuun liittyen.

Hakemukset ja lisätiedot: kulttuurivaltakunta(a)gmail.com


Accac One World One Family Fest Open Call | Deadline 30 June 2019

Suomalainen ACCAC tapahtuma leviää maailmalla. Seuraavaksi se toteutuu täysimittaisena Etelä-Koreassa marraskuun 13-17 päivä Samdong Internationalin isännöimänä. Esiintyjä- ja puhujahaku on käynnissä.

Katso hakuohjeet, upea viiden päivän ohjelma ja hae mukaan kansainväliseen ACCAC One World One Family Festiin.  https://madmimi.com/s/6e329e

Lisätietoja:

Kirsi Mustalahti
kirsi(a)accac.global

www.accac.global
www.accac.fi
www.kaikkienfestari.fi


Call for papers: Studies in Costume and Performance Issue | Deadline 1 July 2019

Studies in Costume and Performance invites submissions for issue 5.1 (due May 2020) on the theme of ‘Costume Ethics’.

From conception to reception, costume has the potential to complicate political, moral, and aesthetic systems that flatten costumes into bodies and bodies into costumes.  

This issue addresses the risky act of costuming, magnified when considering how costume performs notions of gender, race, national and cultural identity as well as how costume authorship is attributed. Whether acts of cultural appropriation or the apparent invisibility of costume designers and makers within the analysis of bodily art practices, the intersection between ethical relativism and the potential for costume to claim bodies – to (dis)empower, enact politics, or be risky – exposes the critical territory and social paradoxes that acts of costuming negotiate.

Following Critical Costume 2018 international conference and exhibition, this issue asks what are the principal opportunities and challenges that the provocation(s) of ‘costume ethics’ poses to designers, artists, and scholars. It aims to approach the peculiarity of costume as a liminal method of appearance that is consciously designed and performed. Yet, this same transitional state can partition costume as unstable (when compared to normative orders of bodily representation) that highlights an innate ‘risk’ inherent within the design, construction and wearing of costume.  

We invite contributions that debate the permissibility, authorship, or risk of costume and costuming.

Articles may address topics including but not limited to:

  • Costume censorship: ownership and the collaborative processes of costume design; makers of costume and systems of recognition; anti-theatricality and costume, interdisciplinarity and the (in)visibility of costume.  
  • Risky costumes: protesting through costume; danger and costuming; social norms and costumed-participation; violence and costume; live art and costuming; the agency of costume in performance on stage, screen and street.
  • Costuming as an (un)ethical act: Ethical models of costume construction and design; sustainability and costume; cultural appropriation and costuming; representation and costumed-bodies; morality and costume.
  • Queering costume: Queering as a critical methodology for costume theory; Queer theory and acts of costuming; queering bodies, costuming and gender(ed) performances; representations of queer bodies in performance and media; Queer practices/cultures of costume.

Please submit your article by 1st July 2019 through this link

The journal is double-blind peer-reviewed in order to maintain the highest standards of scholastic integrity. Articles must not exceed 4000–6000 words including notes and references.  

In addition to articles, Studies in Costume and Performance welcomes other formats of submission: visual essays, research reports or analyses of research documents, and reviews.

For further information, please email the editors:

Donatella Barbieri, d.barbieri(a)fashion.arts.ac.uk  
Sofia Pantouvaki, sofia.pantouvaki(a)aalto.fi  
Suzanne Osmond, suzanne.osmond(a)nida.edu.au 

Studies in Costume and Performance brings together scholars and critically engaged practitioners and designers working in the fields of scenography, costume, performance, curation, and fashion to facilitate critical discourse on costume and its relationship with performance.

Read more


Young european artist trieste contemporanea award 2019 | Deadline 19 Aug 2019

Trieste Contemporanea is pleased to announce that the call of the Young European Artist Award 2019 is now open!
 
The application must be submitted by midnight (Italian time) on the 19th of August, 2019.
 
Young artists, your time has come! Bring out all your talent and try to win this edition!
 
Since 1999, the Trieste Contemporanea Committee assigns the Young European Artist Trieste Contemporanea Award to a young artist from Central Eastern Europe with the aim of promoting her or his work on the international art scene.
From 2013 the Award is biennial and open to any young artist aged up to 30 and born in one of the following countries: Albania, Belarus, Bosnia and Herzegovina, Bulgaria, Croatia, Czech Republic, Estonia, Germany, Hungary, Italy, Kosovo, Latvia, Lithuania, Macedonia, Moldova, Montenegro, Poland, Romania, Slovakia, Serbia, Slovenia, Turkey and Ukraine.
The award gives the winner the opportunity of conceiving and developing a solo show for the Trieste Contemporanea's exhibition space in Trieste, Italy. The artist will also have a catalogue published and will benefit from professional exposure as a consequence of the award. All eligible applications will be examined by a judging committee comprising experts and curators of contemporary art from Central Eastern Europe.
 
There is no entry fee.
 
Participants must be born within the 18th of August, 1989 and present an updated portfolio. Applicants should register to the competiton using the online form and attach the portfolio and an Identification Document (pdf or jpg format, max 500 KB). The portfolio should be pdf format, max 3MB and composed by images (of at least 5 recent works, with captions and brief descriptions), a CV, an artistic statement (max 500 words) and, in case, should include bibliography/sitography. The text of the portfolio should be written in English. Any groups wishing to participate should fill out the form with the name and ID of the group leader and just list the names, countries and dates of birth of the other group members, which have to be born in the countries to which the call is open and aged up to 30.
 
application form
 
read more about the Young European Artist Award


Critical Stages: Call for Articles and Essays | Deadline 15 Sep 2019

 
The theatricality of music, the musicality of theatre
Guest Editor: Octavian Saiu

The relationship between theatre and music is as old as both these art forms. To look into their time-honored connection is to highlight the sense of what it means to experience human creativity in its most enchanting and possibly most meaningful form. With time, both theatre and music moved beyond the aesthetic and became areas of debate, subjectivity and criticism. They have welcomed questions about the fundamental aspects of society and culture, in an unparalleled way. This process has intensified with the advent of modernity: from Wagner’s gesamtkunstwerk to contemporary musical, from Grotowski’s aspiration towards the perfect embodiment of sound to current explorations in musical anthropology, the appeal of a complex, total performance that integrates music and theatricality has not ceased to appeal to artists, scholars and audiences alike.
 
So, what is the relationship between these two complex universes in the twenty-first century, a century of unprecedented changes?  How is this relationship affected by the new technology and the new media? To what extent is it influenced by the current social, economic or political developments of the world?
 
This special issue of Critical Stages/ Scènes critiques will examine the theatricality of music and will investigate the musicality of theatre, focusing on the following themes, among others:  

  • the dynamics between theatre and music, in the East and in the West
  • the architecture of sound in contemporary performance  
  • the new theatricality of opera
  • the transnational aesthetics of the musical
  • the soundscape of performing arts
  • the musical and the postmodern/posthuman industry
  • theatre criticism and music criticism: similarities and differences
  • the contemporary musical: advertising, marketing, and tourism

We invite critics, scholars and researchers from around the world to contribute to a special issue of the journal dedicated to the aesthetics, meanings and social implications of music in theatre and, equally, of theatre in music. The issue is interdisciplinary. Therefore, we welcome contributions from a range of disciplines, including performance, music, cultural studies, sociology, philosophy and journalism.

Length: Maximum 3.500 words
Language: English or French
Deadlines for proposals: 15 September 2019
Submissions in the form of completed articles should be sent by early March 2020
Revisions will be due by late April 2020
Publication date: late June 2020
Stylesheet for Critical Stages/Scènes critiques: click here
Submission Guidelines: click here


Teoshaku Mad Housen ohjelmistoon

Avoin teoshaku uudistuvaan Mad Housen ohjelmistoon on auki. Ehdotukset voivat olla valmiita esityksiä, yhteistuotantona toteutettavia kantaesityksiä, työpajoja, yksittäisiä tapahtumia, keskusteluita, prosesseja, projekteja, paikkasidonnaisia teoksia tai jotain niiden väliltä. Haku on jatkuva, mutta ohjelmistosta vastaava työryhmä tutustuu ehdotuksiin 1.9.2019, ja sen jälkeen tuleviin 1.2.2020. Kaikille hakijoille vastataan pikimmiten näiden päivämäärien jälkeen. Näinä päivämäärinä teoksia haetaan ensisijaisesti syksylle 2020 ja vuodelle 2021, mutta kevyitä ehdotuksia voi esittää myös syksylle 2019 ja keväälle 2020. Hakijoita pyydetään toivomaan itse ajankohtaa ehdotukselleen.

Mad House on esitystaiteen talo, joka tekee esitystaidetta ja muita kokeilevampia esittävän taiteen muotoja näkyväksi. Mad House osatuottaa ja tiedottaa teoksia, luo uusia tuotannollisia käytänteitä kentälle sekä lähestymistapoja yleisöille. Mad Housen toimintamalli on sisältölähtöinen ja ajassa muuntuva. Mad House on taiteilijoiden perustama ja toiminta kulkee taide ja yhteisö edellä. Syksyllä 2019 toiminta alkaa uusissa tiloissa Helsingin Teurastamolla, johon rakentuu pieni intiimi esitystila.

Valittujen ehdotusten toteutuksesta neuvotellaan aina Mad Housen kanssa ja tekijöiltä vaaditaan omaa panosta, kuten omarahoitusta ja teknistä suunnittelua ja toteutusta. Pyrimme toimimaan mahdollisimman joustavasti. Mad House tarjoaa esiintymistilan, jossa on perustason tekniikka, markkinointiyhteistyötä, maksaa esityskorvaukset ja voi toimia osatuottajana erikseen sovitulla tavalla. Avoimen haun lisäksi Mad Housen ohjelmisto tulee koostumaan kutsuvierasesityksistä sekä Mad Housen taiteilijoiden omista teoksista.

Mad Housen ohjelmistoa rakentavat syksyllä 2019 ja keväällä 2020 Annika Tudeer, Heidi Backström sekä Emmi Vainio, yhteistyössä hallituksen kanssa. Ehdotukset pyydetään lähettämään osoitteeseen curators(a)madhousehelsinki.fi. Lisätiedot Emmi Vainio, emmi(a)madhousehelsinki.fi 040 728 6615

Teurastamon tilan tiedot:

  • Pihatasossa sijaitseva avoin tila, n. 80 neliötä, korkeus 4,5 m (sis. esiintymistilan ja katsomon)
  • Tilaan mahtuu noin 25-30 hlö ja tilan voi järjestää monella tavalla, ei kiinteitä rakenteita.
  • Perustason valo- ja äänikalusto.
  • Sosiaalitilat (suihku, pukuhuone, wc, keittiö)
  • Huomioitavaa on, että tila ei sisällä kunnollista lämpiötä vaan katsojat saattavat joutua odottamaan esityksen alkua itse esitystilassa. Tilassa ei myöskään ole baaria.
  • Tila sijaitsee Teurastamon sisäpihalla ja sisälle voi kuulua pihasta tai kadulta ääniä.
  • Hyvä mahdollisuus tulla tutustumaan tilaan on 12. ja 13.6.2019

Read more


Uuden näytelmän ohjelman syksyinen kirjailijahaku

Uuden näytelmän ohjelman viimeinen kirjailijaohjelma 2020–2021 kannustaa kokeneita näytelmäkirjailijoita tarttumaan uusiin haasteisiin
 
Uuden näytelmän ohjelman (UNO) viimeinen kirjailijaohjelma järjestetään vuosien 2020–2021 aikana, mikäli UNOn jatkorahoitus toteutuu suunnitellusti. UNOn neljäs Residenssi-ohjelma on tarkoitettu kokeneille ammattinäytelmäkirjailijoille, jotka haluavat haastaa itseään taiteellisesti kunnianhimoisen uuden teoksen kirjoitustyön äärellä. Ohjelmaan etsitään tekijöitä, jotka syttyvät mahdollisuudesta kokeilla jotain itselle uutta ja kehittyä ammatillisesti dialogissa dramaturgin, kirjailijakollegojen ja muiden teatterin ammattilaisten kanssa. UNOn työskentelykieli on suomi.  
 
Ohjelman ytimessä on kirjailijan omaehtoinen työskentely uuden näytelmänsä parissa, jota tukevat yhteistyö oman dramaturgin kanssa, tekstien kehittelytyöpajat sekä kirjailijaryhmän yhteiset tapaamiset tekstien ja kirjailijantyöhön liittyvien kysymysten äärellä. Ammatillista näkökulmaa laajentavat tutustumismatkat teattereihin eri puolilla Suomea ja muut kohtaamiset teatterin ammattilaisten kanssa. Kirjailijoiden osallistumista ohjelmaan tuetaan taloudellisesti. UNOn Residenssi ei tarjoa fyysistä tilaa työskentelyyn.
 
Yhteistyö UNOn kanssa kestää n. 1,5 vuotta. Residenssiin valitut kirjailijat osallistuvat keväällä 2020 orientaatiojaksoon, joka käsittää muutamia tapaamisia Helsingissä. Tapaamisissa tutustutaan UNOn toimintaan ja verkostoon sekä sovitaan yhdessä aikatauluista ja kirjailijaryhmän yhteistyön periaatteista. Varsinainen ohjelma sijoittuu elokuulta 2020 syksylle 2021.  
 
UNOn Residenssiin 2020–2021 valitaan enintään neljä (4) kirjailijaa, joilla on vähintään muutaman vuoden kokemus näytelmäkirjailijan ammatista ja useamman oman näytelmän kirjoittamisesta. Haku järjestetään syyskuussa, valintapäätökset tehdään marraskuussa 2019.  
 
Tarkemmat tiedot ohjelmasta ja ohjeet hakuun julkaistaan elokuussa 2019: www.uno-npf.fi.
 
Kirjailijaohjelman toteutuminen, toiminnan laajuus ja kirjailijoille tarjottavan taloudellisen tuen määrä voidaan vahvistaa lopullisesti vasta kun UNOn vuosien 2020–2021 kokonaisrahoitus on tiedossa viimeistään alkuvuonna 2020. Kirjailijavalinnat ovat ehdollisia rahoituspäätökseen asti.
 
Teatteri 2.0:n käynnistämän Uuden näytelmän ohjelman kirjailijaohjelmissa on vuosien 2017–2019 aikana tuettu yhteensä 15 kirjailijan uuden näytelmän kirjoitustyötä ja ammatillista kehitystä.
 
Kirjailijaohjelmaan liittyvät tiedustelut 14.6. asti ja 5.8. alkaen:

Saara Rautavuoma  
UNO:n johtaja, Teatteri 2.0:n toiminnanjohtaja
p. 050 302 0706
saara(a)teatterikaksipistenolla.fi
 
www.uno-npf.fi

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja ja työpajoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Tanssia sisäisen ja ympäröivän luonnon rajoilla -työpaja | 21.–24.8.2019 Hyrynsalmi

Veli Lehtovaara on tutkinut vartalon sisäisen ja sitä ympäröivän luonnon välisiä suhteita tanssin ja koreografian keinoin vuodesta 2015 lähtien. Luonnonvarat -tutkimusprojektin keskiössä on kehotietoisuuden ja ympäristötietoisuuden yhteenkutoutuminen. 

Työpajassa Lehtovaara avaa ensimmäistä kertaa tutkimuksen aikana syntyneitä havaintoja, harjoitteita, kysymyksiä ja oivalluksia. Kurssilla tehtävät harjoitteet keskittyvät erityisesti vartalon painon, katseen ja liikkeen väliseen vuorovaikutukseen ympäristön kanssa. Harjoitteet ovat yksinkertaisia, mutta tarvittaessa myös kerroksellisia ja monisyisiä. Osallistuminen kurssille ei välttämättä vaadi aikaisempaa kokemusta tanssista. Aloitamme päivän vartaloa avaavilla ja mieltä kokoavilla harjoitteilla ja päätämme päivän rentouttavaan harjoitteeseen. Työpajaan kuuluu havaintoon ja liikkeeseen keskittyvien tehtävien rinnalla keskustelua, lukemista, sekä mahdollisesti kirjoittamista. Tanssimme sekä sisällä että ulkona luonnon tiloissa.  
 
Kurssin hinnat 140 ¤ – 200 ¤ majoituksesta riippuen (sis. omatoimiaamupalan, runsaan vegaanisen lounaan & kahvit, 21h opetusta ja neljän yön majoituksen)
 
Lisätietoja
Ilmoittautumiset 5.8. mennessä osoitteeseen info(a)mustarinda.fi


Tapahtumaturvallisuuspäivät 2019 | 10.-11.9.2019, Jyväskylä

Kaksipäiväinen ammattilaistapahtuma on tarkoitettu kaikille tapahtumatekijöille, tapahtumavenueiden – ja teatterien työntekijöille, opiskelijoille sekä alasta kiinnostuneille. Paviljonki täyttyy ajankohtaisilla keskusteluilla, asiantuntija- ja viranomaispuheenvuoroilla sekä avoimella vuorovaikutuksella yhteisen asian eteen.

Tänä vuonna tapahtumassa pureudutaan erityisesti turvallisuuskulttuurin kehittämiseen.

Liput: 120 ¤ /hlö
Ryhmälippu (5 hlö tai enemmän). 110 ¤ /hlö
Lippu sisältää seminaarin, molempien päivinen lounaat sekä
kahvitukset ja 10.9. illallisen

Lue lisää ja katso ohjelma

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Näyttelijäliitto hakee tilitysvalmistelijaa | Haku 9.6.2019 mennessä

Haemme Näyttelijäliittoon tilitysvalmistelijaa hoitamaan näyttelijöiden tekijänoikeuskorvausten tilityksiä sekä taloushallintoon liittyviä tehtäviä.  

Edellytämme  

  • vahvaa Excel-osaamista ja näyttöä osaamisesta (koulutus/työkokemus)
  • kykyä käyttää erilaisia tietokoneohjelmia ja olla mukana kehittämässä tilitysjärjestelmää
  • positiivista otetta asiakaspalveluun

Tarjoamme mukavan, pienen, viiden hengen työyhteisön ja mielenkiintoisia haasteita.

Hakemukset 9.6.2019 mennessä: elina.kuusikko(a)nayttelijaliitto.fi


Tanssiteatteri Minimi hakee myyntisihteeri-tuottajaa | Haku 14.6.2019 mennessä

Myyntisihteerin työnkuvaan kuuluu Tanssiteatteri Minimin teosten keikkamyynti, ja ryhmämyynti Minimin Maria-näyttämön esityksiin Kuopion kaupunginteatterissa. Lisäksi työnkuvaan kuuluu erilaisia tuotannollisia tehtäviä ja toimiston päivittäisten asioiden hoitoa.
 
Odotamme hakijalta hyvää asiakaspalveluvalmiutta ja ideointikykyä ryhmämyynnin toteuttamiseksi. Painotamme hakijan aiempaa kokemusta myynnistä ja työstä teatterin- ja taiteenalalla.  
 
Tarjoamme Minimissä toimivan ja joustavan tuotantorakenteen sekä motivoivan työyhteisön. 2019 vuoden alussa muutimme Kuopion kaupunginteatteriin, jossa sijaitsee myös toimistomme.
 
Lisätietoja työnkuvasta: Noomi Forslund, Tanssiteatteri Minimin tuottaja-tiedottaja, noomi(a)minimi.fi & 040 5433937
 
Vapaamuotoiset hakemukset palkkatoiveen kera 14.6.2019 mennessä osoitteeseen noomi(a)minimi.fi ja kopiona liisa(a)minimi.fi.

Työ alkaa: 1.8.2019  
Määräaikainen: 1.8.2019-31.3.2020 (koeaika 2kk)
Työsuhde: puolipäiväinen  
Hakuaika: 22.5.-14.6.2019


Globe Art Point is looking for a new managing director | Deadline 30.6.2019

Globe Art Point is looking for a new managing director/s to develop the association goals in the upcoming years. The applicant can be one person (100% salary) or a team of two (each with 50% monthly salary).  

Globe Art Point ry is an association founded in 2016 in Helsinki to promote and support the status and working conditions of international artists and cultural actors of different art forms living in Finland. The association’s work is supported by the Finnish Cultural Foundation, the Ministry of Education and Culture and the City of Helsinki.

We are looking for well-networked, experienced, collaborative and hard-working art and culture professional(s) based in Finland, who is/are interested in being part of our growing organization. The new manager(s) will work in close collaboration with the board.

Managing director ́s role:

  • The person/s should be based in Finland and familiar with the current status of art and cultural sector particularly of foreign-born artists and cultural workers in Finland
  • Working with transparency, intercultural dialogue skills, commitment and sensitivity, willingness and ability to build and maintain relationships with resilience
  • Good experience in association management, sufficient knowledge of administration, fundraising and policy-making in Finland
  • Applicant(s) should have awareness of and  dedication to equity, diversity, inclusion, and belonging in the cultural sector.
  • Good knowledge of different art disciplines and cultural work, experience in production. check here
  • Ability to do both teamwork, as well as independent
  • Experience in production / events organisation
  • Have minimum of bachelor degree in arts and culture work and have at least 3-5 years of experience in a similar position
  • Have excellent communication and writing skills in English and Finnish (if the applicant is a team at least one should have excellent language skills in Finnish)

The managing director ́s monthly salary is ¤ 3,200.  This is divided in the case of selecting a pair. The work is ongoing, and there is a probation time of 4 months.

Please send your application in English together with relevant CV latest by 30.06.2019 at 16.00 through this link to the application form: https://forms.gle/7DjgYi5NWEPRc4YHA

MUITA ILMOITUKSIA

Kevään viimeinen Teatteri&Tanssi+Sirkus -lehti on ilmestynyt

Poimintoja lehdestä:

Ahmed Alalousi ja Jalal Hajali näkivät Espoon kaupunginteatterin Suomen Historia -esityksessä huumoriakin, vaikka voimakkaimmin esitys assosioitui kotimaiden sotiin Isisiä vastaan.

Käsikirjoittaja ja ohjaaja Juha Mustanoja on joutunut keksimään itselleen sopivan teatterin lajin. Hän puhuu epävarmuudesta ja tyhmyyden sietämisestä.  

Pukusuunnittelija Pasi Räbinälle näyttämöpuku on lähikuva ihmisestä.

Hanna Helavuori kävi katsomassa TeaKin ja Nätyn opinnäytetöitä ja aisti esityksellisen maankuoren värähtelyjä.

Nukketaiteilija Erja Mikkola on valmistanut nukkeja tv-ohjelmiin, elokuviin, teattereihin ja museoihin.

Taideyliopiston teatteri- ja musiikkiopiskelijat vierailivat dementikkojen hoitolaitoksessa.

Koreografi Tuomo Railon kolumni: Keskittymisvaikeuksien taide.

Privaatisti tavataan koreografi Jarkko Partanen.

Syyskauden avausnumero ilmestyy 5.9.2019.

Katso lisää poimintoja artikkeleista:

www.teatteritanssi.fi

Tuttuun tapaan verkkosivuilta löytyy myös ohjelmistokalenteri, ensi-iltoja ja kesäteattereita.


Cuporelta tiivistettyä tietoa festivaalien kulttuurisesta, sosiaalisesta ja taloudellisesta vaikuttavuudesta

Cupore lanseeraa uuden tavan kiteyttää laajaa tutkimusta nopeammin omaksuttavaan muotoon. Taide- ja kulttuurifestivaalien vaikuttavuus -tietovihko (16 sivua) on tiivistelmä toukokuussa 2019 julkaistusta samannimisestä selvityksestä.

Tutustu tietovihkoon: TAIDE- JA KULTTUURIFESTIVAALIEN VAIKUTTAVUUS (Mervi Luonila, Ari Kurlin, Sari Karttunen & Marjo Mäenpää). Cuporen tietovihko 1. Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cupore 2019. 

Lue lisää


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.