07.09.2017

TINFO-tiedote 25 / 7.9.2017

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTERIIN

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TYÖPAIKKOJA

MUITA ILMOITUKSIA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTERIIN

1974

Turun kaupunginteatterin Seitsemän veljeksen vierailu Berliinin juhlaviikoilla ja Volksbühnen DDR:n 25-vuotisjuhlallisuuksien puitteissa on menestys, sanomalehdet ovat täynnä ylistäviä arvosteluja. ”Te oltette löytäneet sen, minkä me olemme kadottaneet, hehkuttaa Rudi Penka, Berliinin teatteriakatemian rehtori.

MIkropisto 1974_1

Penniteatteri alkaa kaivata kunnon tekstejä kertakäyttöisten tekstikoosteiden sijaan. Teatteri löytää kansansadut ja tekee perheteatteria. Gruusialaisen kylän elämästä kertova Ystävien kylä (ohjaus Heikki Mäkelä) saa kiitosta Teatterikeskuksen taiteellisessa seminaarissa. Penniteatteri haluaa selkeämmin erottautua, sen identiteettiin ei sovi vallankumouksellisuus. Olavi Veistäjä – nimimerkki Parras – suomii Aamulehdessä Niukkas-budjettia, valtion budjettiesitystä vuodella 1975. Lehden pilapiirtäjä havainnollistaa tilannetta, jossa teatterimäärärahoille herui vain 0.97 % lisää. Kokonaisuutena budjettia esitetään kasvatettavaksi 26 %.

MIkropisto 1974_2

Åbo Studentteater vierailee Åbo Svenska Teaterissa työryhmälähtöisellä esityksellään Kvinnans helvete. Teatterimuseon nauhoitearkisto saa Kulttuurirahastolta 30 000 markkaa kymmenen teatteriesityksen kuvanauhataltiointia varten. Tällainen dokumentointi on Suomessa uusi asia. Näyttelijäliitossa pohditaan tekijänoikeuksia ja kysellään, kuka päättää, mitä taltioidaan. Teatterijärjestöjen Keskusliitto asettaa toimikunnan, joka pohtii taltioinnin ongelmia. Suomi on jäljessä muista maista. Ruotsista kannattaa ottaa mallia. Taltioinnin ei pidä jäädä satunnaiseksi, jatkuvuus pitää taata. Kajaanin Kaupunginteatterin johtaja Kari Selinheimo harkitsee teatterinsa nimenvaihdosta Kainuun Kansallisteatteriksi. Selinheimo odottaa sellaista Kainuun alueteatteria, joka ”ei rakennus mahonkiin ja kiillotettuun kupariin vaan päämäärätietoiseen yhteistyöhön”.

MIkropisto 1974_3

1975

MIkropisto 1975Dramaturgi Ritva Holmberg on loppusuoralla Topeliuksen Välskärien kertomusten dramatisoinnissa Turun kaupunginteatterissa. 2350-sivuisen tekstijätin selättäminen vaatii poikkeamista perinteisestä dramaturgintyöstä. Välskärin kertomukset tehdään vähän kuin päällekirjoitukseksi, Holmberg kirjoittaa teoksen pohjalta uutta näytelmää. Harjoituksiin lähdetään tyhjältä näyttämöltä, puolivalmiista tekstistä ja näyttelijöiden improvisaatiosta. Topelius on yhteiskuntakriittinen aikalainen, ei pelkkä satusetä: ”Älä siis koskaan kuuntele niitä, jotka sanovat, että sivistys kuuluu yksinomaan etuoikeutetuille onnellisille, joilla on varaa hankkia itselleen hienoja sikareja, piano, tohtorinhattu tai teatterikiikari”, kirjoitti Topelius aikanaan.

”Jos Bertolt Brecht eläisi, hän olisi hyvin innostunut ETY-kokouksesta. Hän olisi pitänyt sitä runollisena tapahtumana. Luultavasti hän olisi lausunut: ”Ihmisen mahdollisuudet jäädä eloon ovat lisääntyneet”, toteaa DDR-läinen teatteriteoreetikko, teatterikoulun johtaja Manfred Wekwerth Teatteri-lehden haastattelussa (7.11.) Hänestä tulee Berliner Ensemblen johtaja vuonna 1977.

”Mitä teatteri on tehnyt vaikeavammaisten hyväksi”, pohditaan seminaarissa Aulangolla. Pyörätuolilla pääsee hankalasti. Lilla Teatern on ratkaissut asian käytännönläheisesti. Käsiohjelmassa on tiedotus: ”Jos olet liikuntavammainen ja haluat nähdä teatteria – soita 64 39 39. Näyttämömestarimme tulee vastaan pihalle teatterin omistaman rullatuolin kera ja vie sinut salonkiin hissillä.” Tavoitteena on, että teattereihin pääsisi ”asevelihintaan”, niin, että saattaja pääsee samalla lipulla. Kuulokojeita on vielä harvassa teatterissa.

Joitain esityksiä on voinut seurata myös viittomakielellä. Tampereen Työväen Teatterin ohjaaja Vili Auvinen on saanut apurahan viittomakielisen näytelmän ohjaamiseen. Dario Fon ”Maalareilla ei ole muistoja” valmistuu seuraavana vuonna. Tahtoa ei teattereilta puutu, mutta yhteiskunnan erityisavitusta tarvitaan.

1976

Haavikon Ne vahvimmat miehet ei ehjiksi jää eli Äiti tietää paremmin nähdään Turun kaupunginteatterissa. Perheen isänä nähdään Learin ja Galilein Kapo Manto, joka palaa sairaslomaltaan viimeiseksi jäävään rooliinsa. Manto kiittelee Haavikon kieltä: ”Se on oikeastaan musiikkia, ja niin kuin musiikissakin on löydettävä oikea tapaa esittää se. Jos siitä kadottaa jotain, on niin kuin laulaisi väärästi.” Strindbergiläis-tsehovilainen absurdi komedia porautuu keskiluokkaan. Isä: ”Kun minä katson teitä, niin minä selvästi näen, että kaikista yhteiskuntaluokista maailmassa elinkelpoisin on suomalainen keskiluokka. Siitä on helppo puhua pahaa, mutta sen jälkeen kun se lakkasi olemasta, se levisi koko kansan tavoitteeksi ja ihanteeksi. Se ei koskaan saa kadota maan päältä.

40. teatteripäivillä Porissa pohditaan näytelmäkirjailijan asemaa ja ongelmia. Rovaniemen teatterin dramaturgi Jorma Kairimo arvostelee teattereiden kantaesitysjahtia, joka johtaa usein kertakäyttöteksteihin. Dramaturgeja tarvitaan synnyttämään kotimaisia tekstejä. Dramaturgilla tulisi olla oma budjettimomenttinsa kirjailijakontaktin hoitamiseen. Teatterin pitää voida ottaa myös riskejä, ei jokainen suunnitelma johda teokseksi. Ralf Långbackan mukaan kirjailijan asemaa voidaan edistää kiinnittämällä kirjailija 3-6 kuukaudeksi kuukausipalkalla teatteriin tai palkkaamalla hänet dramaturgin vakanssille. Anu Kaipainen kertoo lopettaneensa kirjoittamisen teatterille. Miksi käyttää vuoden tai pari elämästään johonkin, jonka esittämisestä ei ole varmuutta. Romaani ainakin julkaistaan eikä sitä verrata maailmankirjallisuuden helmiin. Eila Rinne epäilee, että kirjailijoilla on enemmän tietoa asioista kuin ihmisistä. Tarvitaan vahvarakenteista ihmiskuvausta.

Teatterikoulun dramaturgian lehtori Outi Nyytäjä aikoo kirjoittaa dramaturgian perusteista oppikirjan. Teatterikoulun 4. jatkokoulutuskurssin pääopettaja on Elisabeth Zillmer DDR:stä. Jatkokoulutuskurssille osallistuu 11 näyttelijää ja ohjaajaa. Zillmerin assistenttina ja tulkkina toimii ohjaaja Katariina Lahti.

Aiemmin ilmestyneet Mikropistot ja lähdeluettelo

Katso myös Teatterien esityksiä, tapahtumia ja hankkeita juhlavuodelle 2017

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Pohdintaa laadusta ja arvioinnista

Ei taide rajoista piittaa! Eläköön iloisesti sekarotuinen taide ja uudet muodot! Eläköön elävä liikehdintä! Ja samaan hengenvetoon erilaiset laadullisuudet. Ja sitten! Pohdimme yhdessä Teatterikeskuksen Maaria Kuukorennon, Sirkuksen tiedotuskeskuksen Lotta Vaulon ja Reetta Ristimäen kanssa aamukahveilla laatua ja arviointia.  Teatterikeskus pyysi taiteilijoilta pohdintaa oman genrensä laadusta. Miksi? Siksi, että näimme ”teatterin” alueella pienoisena ongelmana vähäisen genretietoisuuden tai -sivistyksen.

Teatteri tullaan niputtaneeksi yhdeksi, esityksiä katsotaan ja arvioidaan väärillä silmälaseilla. Me olemme kuitenkin hyvin samankaltaisessa tilanteessa kuin musiikissa, jossa eri genrejen erilaiset toimintalogiikat tunnustetaan ja tunnistetaan. Tällöin myös arviointi on genrekohtaista ja kontekstisidonnaista. Meillä on siis erilaisia genresidonnaisia ekosysteemejä ja toimintalogiikoita. Ja tietenkin toimintaa suuntaa se, ollaanko omassa tilassa vai tilattomia.

Oli avartavaa lukea taiteilijoiden pohdintoja siitä, miten he näkevät laadun (improvisaatio, nukketeatteri, musiikkiteatteri, naamioteatteri, lastenteatteri, sirkus). Tällainen pohdiskelu on kohottavaa ja arvokasta kohdistuessaan tekemisen ytimeen. Eikä tietenkään mitenkään helppoa tekijöille tai vertais- ja asiantuntija-arvioijille ja päätöksentekijöille. Eikä mitenkään helppoa esittävien taiteiden toimikunnan jäsenille tai Taiken johtajalle, joka yhteisöavustuksista tekee päätökset.

Yhteisöavustusten haku avautuu 29.9. ja ohjeistukset saadaan noin viikkoa ennen. Katselen viime vuoden perusteita, ja myös toiminnan tunnuslukujen lomaketta. Miten antaa entistä parempia työkaluja yhteisöjen itsearviointiin? Olisiko mahdollista pohtia tunnuslukuja yhdessä – siis Taike ja esittävien taiteiden tiedotuskeskukset kimpassa? Josko yksillä luvuilla pärjättäisiin?

Kuka on ammattitaiteilija ja mitä on ammattimainen toiminta?

Esittävien taiteiden kenttä kasvaa ja moninaistuu, ja tekijöiden määrä on kasvanut, erityisesti uusien koulutusväylien (ammattikorkeakoulut) myötä. Taiteilijakunta on moninaistunut ja moninaistuu edelleen, myös kansainvälistymisen kautta. Rinnan ammatillisen koulutuksen kanssa on erilaista yksityistä koulutusta ja ammatilliseen koulutukseen valmistavaa koulutusta. Ja edelleen taiteilija voi olla myös taiteen tekemiseensä itse tekemällä oppinut.

Kuka on ammattitaiteilija, mitä on ammattimainen toiminta? Ei ole yhtä kiistatonta määritelmää. Kysymykseen törmää Teatterikeskus ja kysymykseen törmää TINFO, kysymykseen törmäävät alan ammattijärjestöt, Taike, yksityiset säätiöt ja rahastot. Tunkua ammattilaislistoilla ja tilastoitavaksi näyttää olevan. Kukaan ei halua portinvartijaksi, mutta jonkinlaisia kriteerejä tarvitaan. Esimerkiksi ammattimaiseksi ryhmäksi ei vielä riitä se, että tekijät ovat valmistuneet ammatilliseen koulutukseen valmistavasta opistosta.

Kyse on taiteilijoiden identiteettipolitiikasta ja sitä kautta taide- ja taiteilijapolitiikasta. Poliittisesti ja tilastollisesti me rakennamme taiteilijaidentiteettiä ja ajattelen meidän näin tekevän taiteilijoita ja taidetta näkyväksi. Samaa identiteettien rakentamispolitiikkaa harjoitetaan taiteenalan ammattijärjestöissä, yksityisissä rahastoissa ja säätiöissä, meidän esimerkiksi tilastotarkastelumme antavat vain kapean kuvan siitä, miten taiteilijat ja yhteisöt itse itseään määrittelevät. Pohdintaa tarvitaan. Kaipaan päivitettyä taide- ja taiteilijapolitiikkaa!

Tietokortti tarpeeseen

Kättä pidempää yhdenvertaisuuteen Cuporelta

Stagen tulevaisuusdialogeissa – Klemola, Hulkko, Smeds

Leea Klemola: ”Minua ei kiinnosta tehdä esitystä ilmastonmuutoksesta välineellä joka on hidas ja asioista, jotka jo tiedetään.”  ”Ainut todistus ihmistenvälisistä kohtaamisista tapahtuu, kun keskellä silmitöntä määrää pahuutta tapahtuu irrationaalia hyvää, ihminen kurottaa kohti toista. Meissä on lajina selkärangasta lähtevää irrationaalista hyvää – siinä on toivo. Oma suhteeni teatteriin on voimakkaasti suhteessa näyttelijän läsnäoloon. Aiheet ovat tekosyitä.”

Pauliina Hulkko: ”Kiinnostavaa, että viisikymppiset puhuvat tulevaisuudesta. Näyttelijöiden kouluttajana olen rakentamassa tulevaisuutta. Meidän pitää olla tekemättä oikeassa olevia esityksiä. Me määrittelemme sitä, mitä teatteri on tulevaisuudessa. Minkälaisia eleitä täytyy nyt tehdä?” ” Teatterissa Suomessa on aivan liian haperoa ajattelua. Ei tehdä tarpeeksi.”

Kristian Smeds: ”Toivoisin, että teatteri on turvallinen paikka. Ihmiset tulevat huoneeseen, erimielisinä, siellä voi testata ja kokeilla. Uskon, että teatteri turvapaikkana säilyy.”

Pauliina Hulkko: ”Mikä turvapaikka?”

Kristian Smeds: ”Pelon määrä on vakio. Turvapaikassa uskaltaa olla keskeneräinen.”

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE

Juuri ilmestyneestä TINFO e-Nytistä poimittua:

Lue ruotsinkielinen uutiskirjeemme TINFO e-Nytt kokonaan.


Kevään 2017 katsojatilastojen keruu

Muistutamme teattereita lähettämään kevään ohjelmistokortin Teatteritilastoja 2017 varten. Kokoamme parhaillaan ammattiteatterien ohjelmistotilastoja 2016/2017.

Vos-teattereiden ohjelmistokortin palautus 31.8.2017 mennessä.

Rahoituslain ulkopuolisten ammattiteatteritoimijoiden ohjelmistokortin palautus 15.9.2017 mennessä.

Tilastointilomakkeet löytyvät myös TINFO-verkkosivuilta

Tiedustelut: TINFO / tilastonlaatija Piia Volmari, piia.volmari(a)tinfo.fi

TINFO kerää vuosittain tilastot maan ammattiteattereiden ja teatteri- ja orkesterilain piirissä olevien tanssiryhmien ohjelmistoista, katsojista, henkilöstöstä ja taloudesta. Myös lain ulkopuolisilta ryhmiltä kerätään tilastotietoja mahdollisuuksien mukaan.

Katso kaikki teatteritilastoista: www.tinfo.fi/fi/teatteritilastot

UUTISIA

Suomalaisen nukketeatterin suurkatselmus Ranskassa

Suomalainen nukketeatteritaide pääsee esille Ranskassa, kun peräti kahdeksan esitystä nähdään KATSOS! -katselmuksessa 16.-23.9.2017. KATSOS! pääsi osaksi Maailman Nukketeatterifestivaalia, joka järjestetään Charlevillessä joka toinen vuosi.

Suomalaisten nukke-esitysten suuri näkyvyys alan aitiopaikalla on nukketeatteritaiteilijan Marja Nykäsen suhteiden ja järjestelytyön sekä teatteriryhmien yhteistyön ansiota. Nykänen on Ranskassa ja Tanskassa kouluttautunut taiteilija, jolla on Ranskassa oma nukketeatteriryhmä Théâtre d’Illusia.

Théâtre d’Illusia ja muut KATSOS! -ohjelman ryhmät, kotipaikat ja teokset ovat:

Tehdasteatteri (Turku): John-Eleanor, 16.-17.9.2017
Ofelia ja Pikkukulkuri (Helsinki, Porvoo): Sibeliuksen satu 17.-19.9.2017
Théâtre d'Illusia (Ranska-Suomi): Vuodenajat Mohammed Dibin mukaan 17.-21.9.2017
Laura Sillanpää (Turku): Rapu 17.-18.9.2017
Liikutus (Rovaniemi): Hallayö 19.-20.9.2017
Le Royal Joutava (Lappeenranta): Pulcinella, tanssiva kutale 20.-22.9.2017
Kalteva co (Helsinki): Home is where 22.-23.9.2017
Livsmedlet (Turku): Näkymättömät maat 21.-23.9.2017

Charlevillessä nähtävät kahdeksan esitystä kertovat nukketeatteritaiteen monipuolisuudesta: käsinukeista esineteatteriin ja varjoteatterista pienoisfiguureihin. Teoksista osa on tarkoitettu vain aikuisille ja osa on koko perheen teatteria. Esityksissä, joissa puhutaan suomeksi tai englanniksi, on tekstitys ranskaksi tai niistä on ranskankielinen tiivistelmä yleisöä varten.

Suomi 100 -projekti antaa tukea teatterintekijöiden matkakuluihin.

Maailman Nukketeatterifestivaalin ohjelmakatalogi (pdf), jossa KATSOS! on esitelty ranskaksi ja englanniksi sivuilla 32-33.

(TINFO 1.9.2017)


Suomalais-grönlantilainen teatteriyhteistyö esillä Nuukissa

Grönlannin Nuuk Nordisk -festivaalilla esitellään pohjoismaista teatteria laajemmin kuin koskaan aikaisemmin. Suomesta ohjaaja Akse Pettersson on kutsuttu tekemään yhteisesitys grönlantilaisen näyttelijän Ane Marie Ottosenin kanssa. Parivaljakko on aiemmin työskennellyt yhdessä esityksen Tales of becoming animal parissa. Nuukin festivaaliteoksen aiheena on grönlantilainen mytologia ja se tulee ensi-iltaan 19.10.2017.

Ruska Ensemblen, Suomen Kansallisteatterin ja Grönlannin Kansallisteatterin Nunatta Isiginnaartitsisarfia’n yhteisesitys Arktinen Odysseia vierailee myös Nuukin festivaalilla.

www.nuuknordisk.gl


Pauliina Hulkon ja Esa Kirkkopellon uuden teatterin agendana on Suomen yhdistäminen Ruotsiin   

Holck & Kyrkogård on ohjaaja Pauliina Hulkon ja ohjaaja Esa Kirkkopellon muodostama uusi teatteri, jonka fokuksessa on kokeellinen ruumiillinen taide. Teatterin toiminta perustuu tekijöidensä pitkään taiteelliseen ja pedagogiseen kokemukseen ja tutkimukseen.

Holck & Kyrkogård toteuttaa esityksiä yhteistyössä eri esittävien alojen taiteilijoiden, taiteilijaryhmien ja instituutioiden kanssa. Toiminnan ulottuvuuksiin kuuluvat näyttelijäntekniikka ja -dramaturgia, taiteellinen tutkimus sekä esittävien taiteiden (teatteri, tanssi, musiikki, esitystaide, sanataide) ennakkoluuloton ja luova yhdistäminen. Lisäksi työpari tarjoaa esiintyjäkoulutusta ja taidepoliittista konsultointia.

Teatterin ohjelmistossa painottuvat pohjoismaiset tekijät, aiheet ja arvot. Teatterin poliittiset päämäärät on summattu manifestiin, jonka otsikkona on Sveamania (alla), ja sen ohjelmisto pyrkii aiheittensa osalta perustelemaan ja edistämään manifestissa esitettyjä tavoitteita. Teatterin ohjelmisto tulee seuraavana 10-vuotiskautena sisältämään muun muassa seuraavat esitysprojektit:

Sverige-trilogia eli

1) Peppi Palestiinassa – uuskolonialistinen musikaali (Hulkko, Kirkkopelto & työryhmä)

2) Sosialidemokraattinen Afrikka / Vårt socialdemokratiska Afrika (Kirkkopelto, Hulkko & suomalais-ruotsalainen työryhmä)

3) Harry Martinson: Stjärnsången (Hulkko, Kirkkopelto & työryhmä)

Ruusuruoska (Alpo Jaakolan samannimisen sarjakuvan pohjalta Kirkkopelto & työryhmä, Teatteri Takomo)

Solange & Solveig (Willy Kyrklundin ja Lassi Sinkkosen romaanien pohjalta Hulkko & työryhmä)

SVEAMANIA

Kaikista ihmiskunnan historiassa toteutuneista poliittisista järjestelmistä pohjoismainen demokratia on osoittautunut oikeudenmukaisimmaksi, tasa-arvoisimmaksi, vakaimmaksi ja rauhantahtoisimmaksi – sanalla sanoen parhaaksi!

Pohjoismaista yhteiskuntamuotoa uhkaavat tänä päivänä yhtä lailla uusliberalismi kuin uuskonservatismi. Jotta pohjoismainen menestystarina jatkuisi, ei riitä, että yhteistä arvojärjestystä puolustetaan maiden sisällä, koska sen uhkat ovat globaaleja. Sen sijaan Pohjoismaiden tulisi kasvattaa vaikutusvaltaansa kaikilla elämänalueilla maailmanlaajuisesti. Unelmanamme on skandinaavinen imperiumi, joka levittäisi pohjoismaisen poliittisen järjestelmän ja skandinaaviset arvot ensin Euroopan unioniin ja sen jälkeen muualle maailmaan. Pohjoismaiden vaikutusvallan kasvu vahvistaa koko Euroopan asemaa maailmassa.

Ensimmäisenä askeleena pohjoismaisen imperiumin synnyttämiseksi ehdotamme Suomen liittämistä Ruotsiin. Liittäminen tapahtuu niin, että ensin yhdistetään ulko- ja turvallisuuspolitiikka ja sen jälkeen edetään portaittain muille politiikan alueille. Syntyvä liitto toimii lähtökohtana voimakeskittymälle, johon myös muut Pohjoismaat – Färsaaret, Grönlanti, Islanti, Norja, Saame ja Tanska – ovat tervetulleita. Vaikka Suomella ja Ruotsilla on myös yhteinen historiansa, ei ehdotettu valtioliitto ole nostalginen paluu menneeseen. Se ilmentää uudenlaista, universaalia vastuuntuntoa korostavaa poliittista ajattelua ja tahtoa, jonka tarpeesta Euroopan viimeaikaiset tapahtumat Brexitteineen ja uusnationalistisille irtiottoineen todistavat. Minkään maan kansalaisten edut eivät voi globaalissa maailmantilanteessa toteutua enää kansallisvaltioiden rajoissa, joten on aika perustaa modernin historian ensimmäinen epänationalistinen valtioliitto. Euroopan integraatio toteutuu myös tähän tapaan, valtio valtiolta.

Uuden Ruotsi-Suomen – ja sitä seuraavan suurvallan – rakentumisen edellytyksenä on, että molempien maiden kansalaisten keskuudessa viriää asiasta laaja yhteinen näkemys ja tahto. Niiden herättämiseen teatteri on paras mahdollinen väline.

Suomen kansallisten etujen näkökulmasta pohjoismaisesta imperiumista voi vallitsevassa taloudellisessa ja geopoliittisessa tilanteessa olla pelkästään hyötyä. Se lisää pohjoisen alueen turvallisuutta, kasvattaa sisä- ja ulkomarkkinoita, monipuolistaa tuotantoa, lisää talouden autonomiaa ja tekee siitä näin vähemmän haavoittuvan ja suhdanneherkän. Kolme merta yhdistävä valtioliitto mahdollistaa johdonmukaisen, kansallisvaltioiden rajat ylittävän, ja siten globaalien haasteiden mittaisen ympäristö- ja energiapolitiikan. Pohjolan valtioliitto itsessään muodostaa monikielisen, erilaisista etnisistä ja paikallisista kollektiiveista koostuvan yhteisön ja kulttuurivarannon.

Valtioliiton puolesta puhuvat ja sitä edesauttavat monet kiistämättömät, Suomea ja Ruotsia yhdistävät piirteet, jotka eivät perustu mihinkään yksittäiseen poliittiseen suuntaukseen ja jotka ilmentävät pohjoismaista arvomaailmaa. Seuraavassa listaamme niistä muutamia:

– Suomi on kaksikielinen maa, jonka jokaisella kansalaisella on peruskoulun ansiosta auttavat ruotsin kielen taidot.

– Suomessa ja Ruotsissa on korkea verotus, jonka avulla on saatu aikaan muun muassa kattava sosiaaliturva, ilmainen koulutus ja kaikkien kansanosien saavutettavissa oleva kulttuurielämä.

– Suomen ja Ruotsin välinen raja on maailman rauhallisin.

– Luonto, urheilu ja pohjoinen ilmasto yhdistävät molempia kansakuntia.

– Suomalainen ja ruotsalainen ruoka- ja seurustelukulttuuri ovat likimain samanlaiset.

– Saamenmaan ja saamelaisten hyvinvoinnin takaaminen on molempien yhteinen asia.

– Sekä Suomessa että Ruotsissa on valtion alkoholimonopoli.

– Suomessa on vahva ruotsinkielinen vähemmistö, Ruotsissa suomenkielinen.

– Ahvenanmaa on käytännössä täysin suomalais-ruotsalainen alue.

– Suomen ja Ruotsin turvallisuuspoliittiset edut ovat pohjimmiltaan yhtenevät.

– Suomi on vuosikymmeniä seurannut Ruotsin esimerkkiä useilla julkisten palveluiden ja sosiaalipolitiikan alueilla.

– Hengellisellä puolella kansakuntia yhdistää paitsi protestanttinen kirkko ja sen uskonnolliset rituaalit myös esikristillinen perinne.

– Suomessa ja Ruotsissa vallitsevat jokamiehenoikeudet.

– Suomen ja Ruotsin välinen lauttaliikenne on synnyttänyt ainutlaatuisen folklorensa, joka yhdistää eri sosiaaliluokat ja ikäryhmät.

– Suomalaiset rakastavat ja kunnioittavat perinteisesti Ruotsin kuningasperhettä, mutta monarkia on menneen maailman valtiomuoto. Suomella on tarjota Ruotsille hyvin toimiva moderni tasavaltamalli.

– Ruotsalaisilla yrityksillä on merkittävä osuus Suomen sisämarkkinoista.

Tässä manifestissa emme halua määritellä, millaisia erilaisia kulttuurisia, poliittisia ja taloudellisia ilmenemismuotoja Suomen ja Ruotsin valtioliiton tulisi synnyttää. Ne kummutkoot ihmisten parista, kansakuntien yhteisen kuvittelun ja luovuuden tuloksena. Taide – ja erityisesti teatteri – voi kuitenkin toimia tässä apuna, kollektiivisen kuvittelun välineenä ja inspiraation lähteenä. Emme myöskään spekuloi sillä, mitä Ruotsi operaatioista hyötyy. Luotamme, että ruotsalaiset itse tunnistavat sen avaamat mahdollisuudet.

Ruotsi on jo tähän mennessä tuotteistanut kaiken sen, mitä me pohjoismaalaiset yhdessä arvostamme, kuten yhteiskuntamallin, elämäntavan, ravinnon, luonnon, urheilun, musiikin, sisustuksen. Ruotsalaisten välityksellä myös Suomesta ja suomalaisuudesta voi rakentua kansainvälisesti merkittävämpi kulttuurituote. Samalla suomalaisille tarjoutuu mahdollisuus löytää uudenlainen, positiivinen suhde omiin kansallisiin ja kulttuurisiin erityispiirteisiinsä.

Ruotsiin liittymällä Suomi saa vihdoin käyttöön koko potentiaalinsa!

Sata vuotta itsenäistä Suomea on osoittanut, että hienoinkin kansallinen menestystarina voi jossain vaiheessa lopahtaa. Nykyisillä eväillä tämä maa ei tämän kummemmaksi tule. Aikamme haasteet, kuten luonnonvarojen ehtyminen, väestön ikääntyminen, automatisaatio ja työn väheneminen ovat pienelle kansakunnalle kohtuuttomia yksin kannettaviksi. Myöskään pelkkä selviytymisen etiikka ei enää riitä yhdistämään kansakuntaa, vaan lisäksi tarvitaan uskottava visio paremmasta tulevaisuudesta. Vallitseva maailmantilanne ei sellaista Suomelle tarjoa. Sen piirissä

menestys ja onni on varattu vain harvoille, ei kansoille eikä yhteisöille. Suomen liittäminen Ruotsiin on konkreettinen keino tuottaa muutos tähän kaikkia kansakuntia piinaavaan näköalattomuuden tilaan, askel kohti yhteistä maailmaa.

Helsingissä 29.8.2017

Holck & Kyrkogård


Tutke kymmenen vuotta taiteellisen tutkimuksen asialla

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun (TeaK) Esittävien taiteiden tutkimuskeskus, tuttavallisemmin Tutke, perustettiin kymmenen vuotta sitten vastaamaan TeaKin edustamien esittävien taiteiden alojen tutkimuksesta ja jatkokoulutuksesta. Näiden kymmenen vuoden aikana on valmistunut 26 teatteri- tai tanssitaiteen tohtoria, ja taiteellinen tutkimus on vakiinnuttanut muotoaan. Juhlan kunniaksi ilmestyy verkkojulkaisu, joka valottaa taiteellista tutkimusta ja Tutken syntyvaiheita.

Tutken perustamisvaiheessa määriteltiin, että Teatterikorkeakoulussa tehtävä tutkimus on nimenomaan taiteellista tutkimusta, johon kuuluu sekä taiteellisia prosesseja ja lopputulemia että niiden artikulointia, käsitteellistämistä ja teoretisointia. Mutta millaista on taiteellinen tutkimus?

− Se on taiteilijalähtöistä tutkimusta, joka tuottaa uudenlaista tietoa tekemisen näkökulmasta. Se poikkeaa tieteellisestä tutkimuksesta ainakin siten että se seuraa taiteen singulaarista luonnetta, seuraa taiteen tapaa olla olemassa. Taiteelliselle tutkimukselle ei täten ole valmista kaavaa, vaikka voi kyllä todeta että taiteellinen tutkimus toteutuu taiteen ja tieteen risteyksessä, kuvailee taiteellisen tutkimuksen professori Leena Rouhiainen.

Taiteen fyysisyys tuo taiteelliseen tutkimukseen tieteestä poikkeavaa materiaalisuutta, aistisuutta sekä kokemuksellisuutta. Taiteellinen tutkimus voi olla esityksiä, installaatioita tai demonstraatioita mutta myös kirjallisia kommentaareja. Taiteellisesta tutkimuksesta ei ole kehittynyt omaa ”tieteenalaa”, vaan sille on ominaista nimenomaan tieteiden- ja taiteidenvälisyys ja uudenlaisten yhteyksien löytäminen.  

− Taiteellisessa tutkimuksessa voidaan taiteen tekemistä ja havaintotapoja tarkastella irrallaan teoksen tuottamisesta. Sen alla voidaan tehdä paljon erilaisia asioita, sillä olemme vasta alussa eikä mitään vallitsevaa metodologista ehdotusta ole olemassa, sanoo Esa Kirkkopelto, joka on koko Tutken tähänastisen olemassaolon ajan työskennellyt taiteellisen tutkimuksen professorina.

Hän näkee taiteellisessa tutkimuksessa myös yhteiskunnallisen ulottuvuuden ja mahdollisuuden emansipaatioon. Tutkimuksen myötä taitelija hakee uudenlaista roolia yhteiskunnassa ja uudistaa taiteen kenttää.

Tarkemmin Tutkeen ja taiteelliseen tutkimukseen voi tutustua Outi Conditin ja Liisa Jaakonahon toimittamassa juhlajulkaisussa Poetics of Form. Tietoa Tutken toiminnasta löytyy myös Taideyliopiston verkkosivuilta

Lisätietoa


Musiikkiteatterikoulutus valmentaa ammattilaisia taidealojen rajalle

Syksyllä 2017 Taideyliopistossa käynnistynyt musiikkiteatterikoulutus valmentaa moniosaajia. Musiikkiteatteriopetus ei ole opettajille ja opiskelijoille uusi asia, sillä Sibelius-Akatemian oopperakoulutuksessa sivutaan musiikkiteatterin eri lajityyppejä ja Teatterikorkeakoulussa työstetään joka toinen vuosi musiikkiteatteriproduktio. Nyt alkanut laaja-alainen musiikkiteatterin opintokokonaisuus olikin luonteva kehitysaskel, kun Taideyliopistosta löytyy saman katon alta niin teatteri- kuin musiikkiopetuksenkin osaajat.

Tänä syksynä alkanut musiikkiteatterin opintokokonaisuus on kolmivuotinen pilottihanke, joka antaa 11:lle opintokokonaisuuteen valitulle opiskelijalle kattavat valmiudet musiikkiteatterin esittämiseen.

Opiskelijoiden taustat vaihtelevat musiikkikasvatuksesta näyttelijäntaiteeseen ja tanssiin. Heistä on tavoitteena koulia osaajia, jotka toimivat luontevasti ja ammattitaitoisesti taidelajien rajapinnalla. Jokainen opiskelija saakin perustaidot tanssista, ensemble-laulusta ja näyttelemisestä.

Musiikkiteatteri on maailmalla valtavan suosittua, mistä ovat todisteena loppuunmyydyt esitykset New Yorkin Broadwaylla ja Lontoon West Endissä. Ne houkuttelevat yleisöä ulkomaita myöten.

Suomessakin musiikkiteatterin suosio on ollut kasvussa jo pitkään, mutta alaa vaivaa osaajapula. Varsinaisia korkeakoulutason musiikkiteatteriopintoja on tällä hetkellä tarjolla Taideyliopiston lisäksi vain Tampereen ammattikorkeakoulussa.

Lue juttu kokonaan


Valtion taiteilija-apurahan sai joka yhdeksäs hakija

Taidetoimikunnat ovat jakaneet 294 uutta taiteilija-apurahaa. Vuositasolla apurahoja maksetaan kaikkiaan noin 11,5 miljoonaa euroa. Apurahojen pituudet vaihtelevat puolesta vuodesta viiteen vuoteen.

Nyt jaetut apurahat alkavat vuoden 2018 alusta. Eniten apurahoja jaettiin kuvataiteen, kirjallisuuden, musiikin ja näyttämötaiteen ammattilaisille, jotka olivat hyvin edustettuina myös hakijoissa. Heidän osuutensa hakijoista oli 64 prosenttia ja apurahan saajista 62 prosenttia. Näillä taiteenaloilla – kirjallisuutta lukuun ottamatta – oli myös eniten nuoria apurahan saajia. Kaikista apurahan saajista joka kuudes on nuori, alle 35-vuotias.

Keskimäärin joka yhdeksäs hakija sai apurahan. Vaikeinta apurahan saaminen oli kuvataiteessa, ja monitaiteessa, joissa apurahan sai vain joka kahdestoista hakija. Toista ääripäätä edustavat arkkitehtuuri − jossa lähes joka toinen hakija sai apurahan – sekä taidejournalismi ja ympäristötaide, joissa noin joka viides hakemus tuotti tulosta.

Hakijoita oli runsaat 2 500. Määrä kasvoi edellisestä vuodesta vajaalla prosentilla, mutta taiteenalojen välillä on suuria eroja. Suurinta hakemusmäärän heilahtelu suuntaan tai toiseen oli sellaisilla aloilla, joissa hakemusmäärät jäävät alle sataan, kuten ympäristötaiteessa, sirkus-, performanssi- ja esitystaiteessa sekä valo- ja äänitaiteessa.

Vertaisarviointiin osallistui lähes 60 asiantuntijaa

Taiteilija-apurahojen pituudet vaihtelevat puolesta vuodesta viiteen vuoteen. Taike päättää siitä, miten apurahat jakautuvat eri taiteenalojen kesken, mutta kukin valtion taidetoimikunta jakaa oman taiteenalansa apurahat.

Seitsemässä taidetoimikunnassa on laaja taidekentän asiantuntemus. Toimikuntien jäsenet ovat oman taiteenalansa ammattilaisia tai muita asiantuntijoita. Tänä vuonna vertaisarviointiin osallistui kaikkiaan lähes 60 asiantuntijaa. Jäsenet vaihtuvat kahden vuoden välein.

Toimikunnat arvioivat hakijoiden taiteellisia ansioita, kuten aikaisempaa taiteellista toimintaa sekä työsuunnitelmaa, mutta myös ikä, asuinpaikka ja kieli huomioidaan. Apurahoista osa on kiintiöity nuorille tai uransa alussa oleville taiteilijoille.

Valtion taiteilija-apurahalla työskentelee vuosittain runsaat 600 taiteilijaa, mikä on kolmisen prosenttia maan taiteilijakunnasta. Vuositasolla taiteilija-apurahoja maksetaan yhteensä noin 11,5 miljoonaa euroa. Apurahat perustuvat valtion taiteilija-apurahoista annettuun lakiin.

Veroton apuraha on 1 692 euroa kuukaudessa, josta apurahan saaja maksaa pakollisen eläke- ja tapaturmavakuutusmaksun.

Lisätiedot: Esa Rantanen, taiteen tukemisen päällikkö, esa.rantanen(a)taike.fi, p. 0295 330 720

Lisätietoa

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Uuden näytelmän kuukausi 1.-30.11.2017 ammattiteattereissa – ilmoittaudu mukaan!

Uuden näytelmän ohjelma UNO kutsuu ammattiteatterit ympäri Suomen mukaan tekemään Uuden näytelmän kuukautta 1.-30.11.2017. Kampanja on UNOn ja teatterialan ammattitoimijoiden yhteinen, ja sillä halutaan tuoda yleisölle esiin suomalaista näytelmäkirjallisuutta.

Teattereille kampanja tarjoaa monta tapaa olla mukana.

Uuden näytelmän kuukauden kampanjalle avataan verkkosivu ja Facebook-sivu myöhemmin, mutta nyt kaiken tiedon kampanjasta saa jo nyt oheisesta pdf-tiedostosta

Ilmoittaudu mukaan tekemään ensimmäistä Uuden näytelmän kuukautta!

Kampanja on osa Teatteri 2.0:n käynnistämän Uuden näytelmän ohjelman pilottivuotta. Uuden näytelmän kuukautta ovat olleet suunnittelemassa yhteistyötahot: Teatterin tiedotuskeskus (TINFO), Suomen näytelmäkirjailijat ja käsikirjoittajat (SUNKLO) ja Suomen Teatteri (Stefi).


OuDance-tanssifestivaali | 13.-19.9.2017, Oulu  

OuDance-festivaali esittelee vahvoja teoksia ja tuo tanssia arkeen.

OuDance-tanssifestivaali järjestetään Oulussa 13.–19.9.2017. Festivaali järjestetään nyt 24. kerran. Näyttämöiden lisäksi OuDance tuo tanssia oululaisten arkeen: päiväkoteihin, kauppakeskukseen ja ravintoiloihin. Kauppakeskus Valkean kesäkadulla keskiviikosta lauantaihin 13.–16.9. pidettäviin tanssiesityksiin on vapaa pääsy. 

Festivaalin ohjelmiston aiheet ovat tuttuja: lasten leikki ja heidän mielikuvituksensa voima, ihmisen pyrkimys onnellisuuteen ja hyvään elämään, näyttämöiden näkymättömissä olevat mestarit, joita ilman yksikään esitys tai konsertti ei onnistuisi sekä kehon ja mielen dualismi: voiko liike olla nopeampi ajatusta. Lisätietoja festivaalin ohjelmasta saa tuottaja Mira Kolaselta, 050 585 3906, mira.kolanen(a)jojo.fi sekä esitysten yhteyteen merkityiltä henkilöiltä. Tarkat festivaali- ja lipputiedot löydät verkkosivuiltamme.


NOMADS - Festival of performing arts | 19 - 23 Sep 2017, Helsinki

NOMADS is an intercultural festival of performing arts in September 19th – 23rd. It celebrates cultural diversity and intercultural engagement by presenting some of the most remarkable contemporary performances from its field.

All the performances will be held at Culture Center Stoa, Turunlinnantie 1, 00910 Helsinki.

More information


Taiken alueverkostojen päivä | 20.9.2017, Helsinki

Tervetuloa Taiken alueverkostojen päivään. Päivän teemana on, mitä eri toimijoiden roolit maakuntatasolla ovat taiteen ja kulttuurin edistämisessä ja miten ne muuttuvat maakuntauudistuksessa. Päivän tavoitteena on verkottaa toimijoita, joiden tehtävänä on edistää taidetta ja kulttuuria sekä luoda pohjaa alueiden verkostojen luomiseen ja vahvistamiseen.

Seminaaria voi seurata myös verkon välityksellä.

Taiken alueverkostojen päivä 20.9.2017 klo 10 – 16.30 
Kuntatalo, Toinen linja 14, Helsinki

Ohjelma 

klo 10.00: Alueiden kulttuuripääoman kartuttaminen on yhteinen asiamme 

  • johtaja Minna Sirnö, Taiteen edistämiskeskus 
  • johtaja Terhi Päivärinta, Kuntaliitto 
  • hallituksen puheenjohtaja Kirsi Moisander, Kotiseutuliitto

klo 10.30: Pysyvät kulttuurin yhteisrakenteet maakunnissa 

  • Kyösti Oikarinen, Pohjois-Pohjanmaan maakuntahallituksen puheenjohtaja 

klo 10.45: Ministeriörajat ylittävän yhteistyön paikka - alueet ministeriöiden rajapinnoilla  

  • kansliapäällikkö Anita Lehikoinen, OKM 
  • kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee, STM 
  • osastopäällikkö Marja-Riitta Pihlman, TEM 

klo 11.30: Omakustanteinen lounas

klo 12.30: Alueiden erot ja samankaltaisuudet, Taiken alueprofiilien julkistus- pilotit Häme ja Pohjois-Savo, erityisasiantuntija Paula Karhunen 

klo 12.50: Näkökulmapotpuri taiteen ja kulttuurin alueelliseen edistämistyöhön 

  • Kulttuurihyvinvointisuunnitelman mahdollisuudet turvata kulttuuriset peruspalvelut maakunnissa, Pirkanmaan sairaanhoitopiirin esimerkki, läänintaiteilija Arttu Haapalainen 
  • Kulttuuri maakunnan tehtävissä, Pohjois-Savon liitto, maakuntajohtaja Marko Korhonen 
  • Aluehallintovirastojen rooli jatkossa, Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Opetus- ja kulttuuritoimi -vastuualue, johtaja Merja Ekqvist 
  • Kasvua kulttuurista-keskustelutilaisuuksien antia eri puolilta Suomea, Lastenkulttuurikeskus Verso, tuottaja Nazia Asif 
  • Ely-keskukset ja kulttuurin rahoitus, johtava asiantuntija Satu Huikuri, Lapin Ely-keskus ja kehittämispäällikkö Ritva Kaikkonen, Kaakkois-Suomen Ely-keskus 

klo 14.00: Taiteen ervat – oppimiskahvilat  

  • Taiteesta ja kulttuurista hyvinvointia (läänintaiteilija Arttu Haapalainen ja projektipäällikkö Anna-Mari Rosenlöf) 
  • Taide ja kulttuuri maakuntien strategioissa ja ohjelmissa (aluekoordinaattori Kirsi Siltanen, Creative and Inclusive Finland) 
  • Taiteen ja kulttuurin maakunnallinen saatavuus ja saavutettavuus (johtaja Saara Vesikansa, Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto ja neuvotteleva virkamies Iina Berden, OKM, Kulttuuri- ja taidepolitiikan osasto, Taiteen ja kulttuuriperinnön vastuualue) 
  • Taide ja kulttuuri alueiden elinkeinona (vetäjä vahvistuu myöhemmin) 
  • Maakuntaidentiteetti ja kulttuuri maakunnan vetovoimatekijänä (hallituksen puheenjohtaja Kirsi Moisander, Kotiseutuliitto) 

klo 15.30: Kahvilakierroksen yhteenveto ja jatkosta sopiminen
klo 16.00: Olkoon kulttuuri edelläkävijä (puhuja vahvistuu myöhemmin)
klo 16.30: Tilaisuus päättyy

Varaa paikkasi / Boka din plats


Bisnes & kulttuuri -seminaari | 25.9.2017, Tampere

Bisnes & kulttuuri -seminaari sukeltaa kulttuurin rahoituksen ytimeen teemanaan Mistä revitään rahat!?

Kysymys on ollut taiteen tekijöiden huulilla kautta aikojen, mutta tällä hetkellä aihe on polttavan ajankohtainen. Suomen itsenäisyyden juhlavuonna kulttuurilaitosten rahoitus on muutoksen kourissa, sillä taiteen valtionosuusjärjestelmää (VOS) uudistetaan.  

Seminaari on maksuton ja ennakkoilmoittautuminen 19.9. mennessä www-sivun kautta.

Lisätietoa


Alumniklubi: Stanislavskin merkitys näyttelijälle ja ohjaajalle nykypäivänä | 26.9.2017, Helsinki

Tiistaina 26.9.2017 klo 18−21
Teatterikorkeakoulu (Haapaniemenkatu 6), Auditorio 1

Miten voimme hyödyntää Stanislavskin ehdottamia keinoja ja metodeja omassa taiteessamme? Omista kokemuksistaan ja ajatuksistaan kertovat näyttelijä-ohjaaja Marjo-Riikka Mäkelä, joka opettaa Los Angelesissa ja TeaKissa, näyttelijä Asko Sarkola, Pietarissa näyttelijäksi opiskellut Valtteri Simonen sekä ohjaaja-dramaturgi Kristiina Repo, joka myös vetää keskustelun.

Tilaisuuteen kutsutaan myös muita Neuvostoliitossa/Venäjällä ja Yhdysvalloissa opiskelleita näyttelijöitä.

Tervetuloa kuuntelemaan ja keskustelemaan!

Kristiina Revon suomentamat Stanislavskin teokset Näyttelijän työ 1 ja 2 sekä

Näyttelijän roolityöskentely voi hankkia omakseen TeaKin kirjastosta.

Teatterikorkeakouluun (Haapaniemenkatu 6) pääsee kätevästi julkisilla liikennevälineillä: monilla busseilla keskustan suunnasta (mm. 61, 64, 65, 67, 71, 78) ja ratikalla 6, 6T ja 7. Pysäkki Haapaniemi.

Vapaa pääsy, tilaisuus on avoin kaikille kiinnostuneille.

Tapahtuman järjestää Teatterikorkeakoulun Alumnit ry


Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu: 100 tilaa! | 2.-13.10.2017, Helsinki

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun tanssin- ja teatteriopettajan maisteriohjelmien opiskelijat toteuttavat moniaistisen ja yhteisöllisen taiteellis-pedagogisen tapahtuman  
2.-13. lokakuuta 2017 Teatterikorkeakoululla (Haapaniemenkatu 6).

Tapahtuma kestää 100 tuntia (10 tuntia x 10 päivää) ja se on suunnattu päiväsaikaan päiväkoti- ja koululaisryhmille, iltapäivisin ja iltaisin perheille ja kaikenikäisille osallistujille. Tilaan voi tulla tutustumaan klo 9 - 19 välisenä aikana.  

Tapahtuma muodostuu taidetyöpajoista, monimuotoisista esityksistä, kokemuksellisista tiloista ja vuorovaikutuksesta opiskelijoiden ja osallistujien kesken.  

Tapahtuma toteutetaan yhteistyössä Aalto ARTS ELOn lavastustaiteen opiskelijoiden kanssa.

Tapahtuma on auki ma - pe 2.-13.10.2017 klo 9 – 19

Tapahtumaan on vapaa pääsy.

Lisätietoja:

Aapo Juusti, 0400 792 099, aapo.juusti(a)uniarts.fi

Lisätietoa


Syntolkningsseminarium: Att verbalisera det visuella | 23.10.2017, Helsingfors 

Förbundet Finlands Svenska Synskadade rf ordnar i samarbete med Näkövammaisten Kulttuuripalvelu ry och med finansiering av Svenska kulturfonden ett informationstillfälle om syntolkning. Tillfället hålls på Teater Viirus, Medelhavsgatan 14, Busholmen, måndagen den 23 oktober kl. 13–16.30. Seminariet är riktat till alla svenskspråkiga kulturaktörer i Finland.

Kortfattat innebär syntolkning att berätta vad man ser. Under seminariet presenteras syntolkningen, dess möjligheter och betydelse för personer med synnedsättning. Det är fullt möjligt att uppleva konst, teater och dans trots att man inte ser – det räcker att någon annan gör det. Tillställningen är avgiftsfri och det bjuds på eftermiddagskaffe. Anmäl dig till syntolkningsseminariet senast 15 oktober till förbundets tf kommunikationschefcamilla.blomstedt@fss.fi / 044-712 3013. Meddela gärna eventuella matallergier i samband med anmälan.

Program:

Konferencier: Teater Viirus konstnärliga ledare Maria Lundström.

13:00 – 13:40   Verksamhetsledare Rita Paqvalen från Kultur för alla öppnar seminariet och Pipsa Toikka syntolkar en scen från Teater Viirus föreställning Mästaren och Margarita. Skådespelare: Maria Ahlroth och Martin Bahne
13:40 – 14:30   Peter Lilliecrona från Syntolkning Nu: Syntolkningen i Sverige
14:30 – 15:10   Kaffepaus
15:10 – 15:30   Synskadeperspektiv: Syntolkningsbrukarna har ordet
15:30 – 16:00   Erica Othman: Erfarenheter av syntolkningen i Nationalgalleriet
16:00 – 16:30   Sammanfattning och diskussion


International Ibsen Conference | 18 Oct 2017, Norway

Skien International Ibsen Conference is a biennial conference that addresses Ibsen, theatre and political relevance.

Previous conference discussions have elaborated issues like "Theatre between literature and research" and "How are classical dramas used to comment on contemporary societies and settings?" and "Who are the public enemies of today?"

18th and19th of October 2017 our 9th conference will be held at Teater Ibsen. We are still focusing on Ibsen, theatre and political relevance and the programing for 2017 is well in progress. Artistic collaborations, guest performances, speakers and presentations of Ibsen Scholarship winners are important parts of the program. 

October 18. and 19. at Teater Ibsen in Skien, Norway.

More information

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


Aluekeskuspalkka vuodelle 2018 | haku 29.9.2017 mennessä

Sisä-Suomen tanssin aluekeskus / Pirkanmaa julistaa haettavaksi aluekeskuspalkan vuodelle 2018. Aluekeskuspalkan hakuaika on 4.9.-29.9.2017.

Aluekeskuspalkkaa myönnetään ensisijaisesti pirkanmaalaisille vapaan kentän tanssitaiteilijoille taiteelliseen työskentelyyn. Aluekeskuspalkkaa voidaan myöntää myös alueen ulkopuolisille tanssitaiteilijoille, jos taiteellinen työskentely tapahtuu Pirkanmaalla. Työskentely voi olla teoskeskeistä, work in progress -työskentelyä, taiteellista hanke- tai projektitoimintaa tai jotakin muuta, mikä tukee hakijan taiteellisen työn kehittymistä.

Aluekeskuspalkkaa voi saada 1-3 kk ajaksi ja kyseessä on aina henkilökohtainen kuukausipalkkasuhde. Aluekeskuspalkan suuruus on 2 400 ¤/kk. Aluekeskuspalkkaa haettaessa omarahoitusosuus lasketaan eduksi, mutta sitä ei edellytetä.    

Aluekeskuspalkkahakemukset liitteineen toimitetaan määräpäivään 29.9.2017 klo 15.45 mennessä sähköisellä lomakkeella. Hakemusta ja liitteitä ei oteta postitse vastaan vaan kaikki materiaali lähetetään sähköisessä muodossa. 

Hakuohjeet ja –lomakkeet

Tiedustelut

Toiminnanjohtaja Piia Kulin 
p. 050 552 1138 / piia.kulin(a)sisasuomentanssi.fi

Päätökset aluekeskuspalkasta tehdään lokakuun 2017 aikana.


Ammattitaiteilijan työskentelyapuraha, Espoon kaupunki | haku 2.10.2017 mennessä

Espoon kaupungin ammattitaiteilijalle myönnettävän työskentelyapurahan haku on käynnissä. Apuraha on tarkoitettu espoolaisille taiteilijoille ja se myönnetään yhdelle henkilölle vuodeksi kerrallaan. Vuoden 2018 apuraha on haettavissa maanantaihin 2.10. klo 15.45 saakka.

Apurahaa voivat hakea ammattitaiteilijat taiteenalasta riippumatta ja se mahdollistaa pidempiaikaisen taiteellisen työskentelyn.

Lisätietoa

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Residenssi: Villa Karo | haku 15.9.2017 mennessä

Villa Karoon voivat hakea kulttuuri- ja yhteiskunnallisten alojen ammattilaiset, tutkijat ja taiteilijat. Residenssi sopii hyvin niin oman tutkimuksen tekoon tai taiteellisen työn tekemiseen kuin myös esimerkiksi yhteisöllisten projektien toteuttamiseen.
 
Hakemusten jättöpäivä kevätkaudelle 15.9.2017!

Lisätietoa
 
Tuomas Uusheimon video Villa Karosta


Viirus på Busholmen: gästspel och projekt | ansök senast den 26.9.2017

Teater Viirus har flyttat till nybyggda utrymmen på Busholmen i Helsingfors. Flytten sammanfaller med att Viirus fyller 30 år. Jubileumssäsongen inleds den 29 september. Höstens spelschema och kalender finns till påseende på våra websidor www.viirus.fi.

Viirus lokaler på Medelhavsgatan 14 består av Stora salen (350 kvm), Studio 1 (61 kvm), Studio 2 (38 kvm), Galleriet (78 kvm), Repetitionssalen (57kvm) samt Amfiteatern på innergården.

Ansök om att spela/repetera på Viirus!

Vid sidan om sina egna produktioner hyr Viirus ut lokalerna till olika kulturaktörer, gästspel och evenemang. Vi är öppna för spännande gästspelsuppslag och olika samarbetsprojekt! Vi är speciellt intresserade av produktioner som utmanar vedertagna konventioner och utnyttjar teaterutrymmena på ett innovativt sätt.

Ansökningstiden för att hyra Viirus utrymmen under spelåret 2018 och 2019 har nu inletts. Användningsändamålet kan vara t.ex. föreställningar, repetitioner, performativa konstevenemang, konserter, filmvisningar, filminspelningar, utställningar, seminarer, diskussioner, etc. Projekten kan vara kortvariga, och sträcka sig över några timmar/dagar, eller långvariga, från några veckor till flera månader. Observera att det går att hyra utrymmena enbart för repetitioner.

Hyresnivån är anpassad till att motsvara kulturfältets möjligheter och begränsningar. Hyresbeloppet fastställs enligt den önskade hyresperioden.

Är du intresserad av att hyra Viirus lokaler? Skriv en kort och fritt formulerad ansökan som inkluderar projektbeskriving, info om arbetsguppen, kort beskrivning av tekniska och andra behov (till exempel antal sittplatser) samt tidpunkt för när du önskar hyra utrymmet.

För tekniska detaljer och andra tilläggsuppgifter vänligen kontakta programproducent Mirkka Maikola, +358 944 0223, mirkka.maikola(a)viirus.fi. Ansökningarna skickas till mirkka.maikola(a)viirus.fi senast 26.9.2017.


Zodiakin tuotantohaku | haku 30.9.2017 mennessä

Zodiakin vuoden 2019 tuotantohaku on nyt auki. Haku päättyy 30.9.2017. Tuotantoehdotuksia voi tehdä alustavasti myös vuoden 2020 ohjelmistoon.

Virikkeitä tuotantohaulle 2019

Zodiak haluaa rohkaista vuoden 2019 tuotantohakijoita pohtimaan oman ehdotuksensa maailma- ja yleisösuhteita sekä mahdollisesti luomaan niille uusia uria. Ehdotusten tulokulmat voivat vaihdella hyvinkin henkilökohtaisesta yhteiskunnallisiin ja universaaleihin. Voiko teosehdotuksesi – olivatpa sen lähtökohdat, aihepiiri tai muoto millaiset tahansa – avata yleisölle uusia ja ennen kokemattomia mahdollisuuksia nähdä tämä aika nykytanssin prisman läpi?

Tilallisesti vuosi 2019 tulee poikkeamaan aiemmista vuosista. Tanssin talon rakentamisesta johtuen Pannuhalli ei ole lainkaan esityskäytössä. Korvaavana tilana käytämme periodisesti Itäkeskuksen Stoan Teatterisalia.

Tuotantokategoriat 2019

1) Zodiakin ohjelmistoon haetaan kantaesitysteoksia ja esityskonsepteja. Zodiak toimii valittavan kantaesitysohjelmiston osalta teosten osatuottajana, tuotannoilta edellytetään myös omarahoitusosuutta.

Ohjelmistoa valittaessa kiinnitetään huomiota teosideoiden omaperäisyyteen ja selkeyteen, koreografiseen ajatteluun sekä teosten yleisösuhteeseen ja vaikuttavuuteen. Samoin painotetaan rohkeita, liikkeellisiä ja kehollisia lähestymistapoja nykyesitykseen. Lopullisiin valintoihin vaikuttaa teosehdotusten muodostama taiteellinen kokonaisuus sekä niiden toteutusmahdollisuuksien realistisuus suhteessa Zodiakin tuotantoresursseihin vuonna 2019.

2) Myös uusinta- ja vierailuesitykset huomioidaan.

3) Vuoden 2019 ohjelmistoon haetaan myös Z-free-ehdotuksia. Z-free on paikka taiteellisille kokeiluille ja pohdinnoille, joita avataan myös yleisölle open doors -sessioissa studio-olosuhteissa. Z-free-konseptiin voi myös ehdottaa eri muotoisia keskustelun avauksia ja pienimuotoisia seminaariverstaita. Zodiakin tuotantotuki yhdelle Z-free-kokonaisuudelle on n. 30 tuntia studioaikaa sekä pieni rahallinen tukisumma.

4) Teosten lisäksi ehdotukset yleisötyöhön, kursseiksi ja opettajiksi ovat tervetulleita.

5) Haemme syyskuussa 2017 myös työsuunnitelmia housekoreografikaudelle 2019–2020. Housekoreografiksi voivat yksittäisen taiteilijan ohella hakea myös työparit ja kollektiivit.

Tuotantohakulomake ja tarkemmat hakuohjeet löytyvät 1.9.–30.9.2017 Zodiakin verkkosivuilta


Liikelaiturin House-taiteilijuus vuodelle 2018 | haku 6.10.2017 mennessä

Sisä-Suomen tanssin aluekeskus / Pirkanmaa julistaa haettavaksi Liikelaiturin House-taiteilijuuden vuodelle 2018.

Liikelaiturin House-taiteilijaksi haetaan vuodelle 2018 kaksi pirkanmaalaista tanssitaiteilijaa. Toinen taiteilija valitaan keväälle ja toinen syksylle 2018. House-taiteilijan työssäoloaika on 2 kk ja palkka 2 400 ¤/kk. Työssäoloajan voi jakaa tarpeen mukaan 2-4 kk ajalle. Työskentelyjakson tulee ajoittua tammi-toukokuulle tai elo-joulukuulle 2018. 

Liikelaiturin House-taiteilija voi työskennellä teoskeskeisesti tai halutessaan tehdä taiteellista työtään myös work in progress -periaatteella. Halutessaan työryhmään on mahdollista ottaa harjoittelijoita Tampereen konservatoriosta. House-taiteilijalle tarjotaan työskentely- ja esitystila Liikelaituri tarpeen mukaan. Huomioitavaa on, että residenssijakson aikana tilassa työskentelee myös muita taiteilijoita. Työskentely voi tapahtua osittain myös muualla kuin Liikelaiturilla. 

Liikelaiturin House-taiteilijat esittäytyvät julkisesti sekä ammattilaisille että suurelle yleisölle työskentelyjakson aikana. Yleisölle esiintymisen muotoja voivat olla esim. avoimet harjoitukset, luennot, keskustelutilaisuudet tai taiteilijatapaamiset. Alueen ammattilaisille House-taiteilijat antavat mahdollisuuden perehtyä syvällisemmin työskentelymetodeihinsa mm. avointen harjoitusten, työpajan, kurssin tai ammattilaistapaamisen kautta. Lisäksi Liikelaiturin House-taiteilijat pitävät julkisen näytön omasta työstään joko esityksen, presentaation, työpajan tai installaation muodossa.

Liikelaiturin House-taiteilija -haun hakuaika on 5.9. – 6.10.2017. Hakemukset liitteineen toimitetaan määräpäivään klo 15.45 mennessä sähköisellä lomakkeella.

Hakemusta ja liitteitä ei oteta vastaan postitse, vaan kaikki materiaali lähetetään sähköisessä muodossa. Hakulomake.

Tiedustelut: 

Toiminnanjohtaja Piia Kulin 

p. 050 552 1138 / piia.kulin(at)sisasuomentanssi.fi

Päätös Liikelaiturin House-taiteilijoista tehdään lokakuun 2017 aikana.

 


Artists in Residence at Tadeusz Kantor House, Poland | deadline 16 Sep 2017

Tadeusz Kantor Foundation and Adam Mickiewicz Institute have an open call for artists for an autumn Artists in Residence programme in Tadeusz Kantor House in Hucisko.

The residency programme is centered around a stay at Tadeusz Kantor house, located in a countryside area near the city of Kraków, in Poland. The house is a unique place created and designed by the artist himself in the early 1980s and deeply rooted in his aesthetics. Now, after the artist’s death, it servers both as a memorial and a place for artistic creation.

The organisers are inviting artists of different fields to work on their projects in the House, using the occasion for focused and uninterrupted work. The residency in Kantor house in Hucisko shall be a time for the artists to develop their work, get inspired and realise ideas.

The application is open for international artists of all fields, but the main focus of the programme is the visual and performance art. The application is open also for researchers, writers and curators.

Residency Format

The residency in project-focused. We accept both new projects and projects already under development, on different stages of the process.

The subject of the projects is not limited to the issues rooted in Tadeusz Kantor’s work.

At the end of the residency, proposed project should be presented in Hucisko – either finished or work in progress, in an open event.

Conditions:

  • full travel costs coverage
  • honorary (ca. 600¤)
  • accommodation in Kantor’s house in Hucisko
  • perdiems
  • production budget (ca. 500¤)

Deadline: 16 September 2017

Find all details online


International Theatre Festivals in Iran

The Dramatic Arts Center of Iran (DAC) is pleased to inform that there are some international activities which are going to take place in Iran.  

  • 24th International Children and Adolescents Theater Festival, 30 November to 5 December 2017, deadline for submission: 2 October 2017
  • 36thFadjrInternational Theater Festival (for all genres), 21 January to 1 February 2018, deadline for submission: 8 November 2017

 
More information

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja ja työpajoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Teattereiden johtamisvalmennus | ilmoittaudu 12.9.2017 mennessä

Teatterit tarvitsevat johtamisvalmennusta ja tukea muutoksien läpivientiin. Teattereilta saamiimme yhteydenottoihin perustuen käynnistämme yhteistyössä Balentor Oy:n kanssa neljännen teatterien johdolle ja esimiehille suunnatun valmennusohjelman (JET-koulutus) joko syksyllä 2017 tai viimeistään tammikuussa 2018. 

Kenelle? 

Koulutus on tarkoitettu kaikille teatterissa työskenteleville johto- ja esimiestehtävissä toimiville, joilla on vähintään yksi nimetty alainen. Valmennus sopii niin ylimmälle johdolle, kuin tuotannon esimiehille. Ohjelmaa on toteutettu tähän mennessä jo kolme kertaa, ja siitä on valmistunut yhteensä n. 50 teatterialan johtajaa. 

Ohjelman sisältö 

Valmennus on kerännyt suuren määrän positiivista palautetta niin teatterimaailmaan räätälöidyn sisältönsä ansiosta kuin käytännönläheisten johtamistyökalujen antamasta avusta teatterin arkeen. Samalla ohjelma tarjoaa hyvät mahdollisuudet verkostoitua muiden teattereiden johdon ja esimiesten kanssa sekä vaihtaa hyviä käytäntöjä. Valmennuksista saatu hyvä palaute on syynä siihen, että käynnistämme ohjelman jo neljättä kertaa. 

Ohjelman sisältöalueita ovat mm. strateginen johtaminen, talouden johtaminen teatterissa, ihmisten johtaminen, muutoksen ja kehityksen johtaminen sekä asiakkuudet ja verkostot sekä niiden hyödyntäminen. Valmennuksen suorittaneet saavat johtamisen erikoisammattitutkinnon. Valmennusohjelman kesto on 1,5 vuotta. 

Hinta 

Osallistujakohtainen hinta on 4500¤ (noin 1500¤/vuosi). 
Huom. Osallistujille on mahdollista anoa oppisopimusrahoitusta kattamaan valmennuksesta aiheutuvat kulut. Ilmoita, tarvitsetko oppisopimusrahoitusta valmennukseen osallistumiseen, selvitämme rahoitusmahdollisuuden puolestasi. Oppisopimuspaikkojen määrä vaihtelee vuosittain ja alueittain. 

Osallistujat valmennukseen valitaan ilmoittautumisjärjestyksessä! 

Ilmoittaudu mukaan mahdollisimman nopeasti, viimeistään 12.9. mennessä, jotta varmistat paikkasi ohjelmassa. Voit myös ilmoittaa alustavan kiinnostuksesi. Ilmoittaudu täällä

Koulutuksen järjestää yhteistyössä Balentor Oy ja Suomen Teatterit ry. 

Lisätietoja: 

Balentor Oy, Suvi Tuominiemi, suvi.tuominiemi(a)balentor.fi, 050 361 6016 

Suomen Teatterit ry, Hanna-Reetta Schreck, hanna-reetta.schreck(a)suomenteatterit.fi

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Ompelija, Oulun Kaupunginteatteri Oy | haku 17.9.2017 mennessä

Teatteriompelija valmistaa roolivaatteita näyttelijöille pukuluonnosten mukaan puvustonhoitajan, apulaispuvustonhoitajan ja suunnittelijan ohjeiden mukaan. Teatteriompelija käsittelee ja muokkaa materiaaleja. Organisoi oman työnsä. Huolehtii materiiaali- ja pukuvarastojen yleisestä siisteydestä ja järjestyksenpidosta. Tekee ylläpitävää huoltoa ja hoitoa koneille sekä laitteille.  
 
Eduksi katsotaan tuntemus teatteripukujen valmistuksesta, paineensietokyky, yhteistyötaidot, alan koulutus ja työkokemus.

Lisätietoa puvustonhoitaja Annukka Vallalta, annukka.valta(a)ouka.fi


Instituuttiharjoittelu, Suomen kulttuuri- ja tiedeinstituutit | hakuaika 19.9.-3.10.2017

Suomen kulttuuri- ja tiedeinstituutit tarjoavat kansainvälisiä harjoittelupaikkoja korkeakouluopiskelijoille ja vastavalmistuneille. 

Opetushallituksen (entinen CIMO) kautta haettavien harjoittelupaikkojen syksyn hakukierros järjestetään 19.9.–3.10. 

Svenska kulturfondenin tukemia harjoittelupaikkoja on syyskuussa haettavissa Tukholman, Lontoon ja Tokion instituuteissa. SKTI koordinoi paikkojen hakuprosessia. Harjoitteluun voivat hakea ne, joilla on ruotsi opiskelu- tai äidinkielenä. Hakuaika 15.–30.9. 

Lue lisää harjoitteluista ja katso hakuohjeet


Näyttämömestari, Oulun Kaupunginteatteri Oy | haku 7.10.2017 mennessä

Tehtävässä edellytetään alan soveltuvaa koulutusta tai työkokemusta vastaavista tehtävistä. Lisäksi edellytämme paineensietokykyä, kykyä itsenäiseen työskentelyyn sekä hyviä vuorovaikutustaitoja. Eduksi katsomme hyvät tietotekniset taidot. Palkkaus on teatterialan työehtosopimuksen mukainen.

Toistaiseksi voimassa oleva työsuhde alkaa 1.10.2017 tai sopimuksen mukaan.

Lisätietoja tehtävästä antaa vastaava näyttämömestari Vesa Huittinen 044 703 7555

Hakemukset ja CV pyydetään toimittamaan 7.10.2017 mennessä sähköpostilla osoitteeseen vesa.huittinen(a)ouka.fi, sähköpostin otsikoksi haettu työtehtävä

MUITA ILMOITUKSIA

Alle 35-vuotias taiteilija – vastaa barometrikyselyyn tarpeista ja tavoitteista

Taiteen edistämiskeskus (Taike) ja Kulttuuripoliittisen tutkimuksen keskus (Cupore) kokoavat tänä syksynä tietoa eri taiteenaloilla toimivien nuorten taiteilijoiden ja taiteentekijöiden tilanteesta sekä heidän näkemyksistään taiteesta ja taiteen tekemisestä. 

Aineisto kootaan kyselyllä, joka on lähetetty kaikille vuonna 2016 apurahaa Taikesta hakeneille alle 35-vuotiaille taiteen tekijöille. Tämän lisäksi kyselyn linkkiä jaetaan taiteilijajärjestöjen sähköisissä tiedotteissa sekä yksityisten säätiöiden ja rahastojen apurahaa hakeneille, oppilaitosten alumneille ja läänintaiteilijoiden kontakteille.  

Jos olet alle 35-vuotias taiteentekijä, vastaa kyselyymme oheisen linkin kautta. Toivomme, että vastaat kaikkiin kysymyksiin ja kerrot vapaasti omia näkemyksiäsi. Jokaisen nuoren taiteentekijän näkemykset ovat arvokkaita barometrin tulosten kannalta. 

Kaikkien vastanneiden kesken arvotaan 500 ¤ Superlahjakortti.

Barometrikyselyn vastausaika päättyy 15.10.2017. 

Taiteen ja kulttuurin barometri 2017 valmistuu maaliskuussa 2018, jolloin järjestetään myös teemaan liittyvä keskustelutilaisuus.

Ystävällisin terveisin, 

Minna Sirnö, johtaja, Taiteen edistämiskeskus
Marjo Mäenpää, johtaja, Cupore

Barometrityöryhmä vastaa mielellään kysymyksiinne: 

Maria Hirvi-Ijäs maria.hirvi-ijas(a)cupore.fi , +358 50 463 5575 

Eero Koski eero.koski(a)cupore.fi +358 44 969 9782 

Sakarias Sokka sakarias.sokka(a)cupore.fi, +358 50 387 2728 

Kaija Rensujeff kaija.rensujeff(a)taike.fi , +358 295 330 721


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.