11.10.2018

TINFO-tiedote 32 / 11.10.2018

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Jälkifossiiliseen rakennustyöhön
Ilmastonmuutospaneelin raportti ja ilmasto-oppaan infograafit antavat ultimatumin tavalla, joka pakottaa toimimaan.

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

TYÖPAIKKOJA

MUITA ILMOITUKSIA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Jälkifossiiliseen rakennustyöhön

Nyt on kiire. On reagoitava heti. Ilmastonmuutospaneelin raportti ja ilmasto-oppaan infograafit antavat ultimatumin tavalla, joka pakottaa toimimaan. 0,5 asteen erolla on eroa. Jo 1,5 asteen lämpötilan nousu on maapallolle miltei kestämätön, kahdesta asteesta puhumattakaan.

Valtioneuvoston tulevaisuusselontekoa kommentoineessa BIOS-yksikön lausunnosta ja useista aiemmista hätähuudoista on ollut luettavissa se, mikä meitä odottaa:

Suomen on toteutettava yhteiskunnan ekologinen jälleenrakennus, joka synnyttää paljon uutta työtä ja vaatii uudenlaista osaamista. Jälleenrakennuksen onnistumisessa tärkeää on myös oikeanlainen julkinen ohjaus, kannusteet ja suunnitelmallisuus.

Poliittista päätöksentekoa ohjaavaan strategiatyöhön ja työllisyysarvioihin kaivataan akuutisti vahvaa panostusta ympäristötekijöiden yhteiskunnallisen vaikutusten kartoittamiseksi ja arvioimiseksi ilmastosopimusta kunnianhimoisemmin.

Taistelu ilmastonmuutosta vastaan tarkoittaa politiikkatekoja, yhteisötekoja, työpaikkojen tekoja, yksilöiden tekoja. Jokaisen arjessa tekemiä valintoja. Mitä syön, millä liikun? Jälkifossiilinen rakennustyö koskettaa myös meitä. Miten TINFO vähentää hiilijalanjälkeään?
 

Kivi-retkellä ilman kivirekeä

Energisoivaa näyttelypolitiikkaa. Teatterimuseon Kivi kääntyy -näyttelyssä lähestytään Aleksis Kiveä tuorein havainnoin ja myyttiä purkaen. Aleksis Kivi on oikea kansallisen myytinmuodostuman kiteytymä. Purkutyötä siis riittää! Hannes Sihvon Elävä Kivi ja sitä edeltänyt Asiakirjoja arkistosta sekä Esko Rahikaisen työt ja ennen kaikkea Kiven teosten Kriittisten editioiden sarja ja viimeisimpänä Teemu Keskisarjan Saapasnahka-torni – Aleksis Kiven elämänkertomus ovat tehneet tätä purkutyötä tehneet. Ja tehtiinhän sitä jo 1970-luvulla. Turun kaupunginteatterin Seitsemän veljestä, Veijo Meren Aleksis Stenvallin elämä ja sen näyttämötoteutus sekä Olviretki Schleusingenissä tekivät Kivestä kaikkea muuta kuin kivirekeä.

Energisoivaa näyttelypolitiikkaa siksi, että museo laittaa jumalattomasti ajattelua ja näkee vaivaa popularisoidakseen uutta ajattelua, tarjotakseen sen erityisesti nuorille. Emme me Kiven kääntämät enää käännyttäjää tarvitse. Kohderyhmät ovat muualla. Niin sen olla pitää. Eikä se estä tällaista kantturaa innostumasta valokuvauttamaan itsensä ja katsomaan keneksi Aku Meriläisen tekoälysovellus, maaginen Kivi-kone minut analysoi. Siinä sivussa sitten tulen oppineeksi Kiven ajan ja lähipiirin ihmisistä. Silminnäkijähavaintoja! Valokuvaaja Kari Haklin (jonka valokuvia näyttelyssä on paljon) tekoäly viisaasti hahmotti Emil Nervanderiksi. Oli pakko tutkia itseä kaksi kertaa. Ekalla kerralla baijerilainen tanssija, toisella turkulainen torimuija. Ylen hyvä kone! Ja onhan päheetä nähdä tuo määrä tallenteita! Esityksistä, joita en ole nähnyt.

Kivi sijoittuu monella tavoin aikaan, omaansa, mutta myös meidän. Tässä näyttelyssä ovat läsnä ajan kolme ulottuvuutta: menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus. Niin ajattelin. Aikajana jatkuu. Ja Kivi kiertoon! Näyttelyksi muualle pitkin Suomea.

Tunnustan unohtaneeni laukkuuni /ottaneeni/varastaneeni näyttelyjulkaisun – yritin etsiä sitä verkosta – löytämättä. Julkaisusta löytyy nimittäin Vesa Tapio Valon, Riitta Pohjola-Skarpin, Pentti Paavolaisen ja Pekka Niemelän kirjoitukset ja paljon muutakin. Pähkinänkuoressa paljon asiaa, sivistystä ja viisautta.

Keskisarjan Saapasnahka-tornia ei näyttelyä valmistettaessa vielä ollut julkaistu. Nyt se on saatavilla. Luin ja ahmin. Keskisarja menee Kiven kieleen ja kirjoittaa Kiven ja oman kielensä rikkaudella uuden elämäkerran, tuttujen lähteiden pohjalta.  Kirjan luettuani mietin: olisiko Teemu Keskisarjan tai Juha Hurmeen kielenrikastamiskoulu jossain? Ilmoittautuisin.
 

Osallistavaa kulttuuripolitiikkaa

Englannin Arts Councilin strategiatyöskentely on esikuvallista. Vuonna 2010 tehty Great Art and Culture for everyone linjasi suuntaviivoja kymmeneksi vuodeksi. Nyt on tuo strategiakausi alkaa vedellä viimeisiään, on AC valmistelemassa tulevaa kymmenvuotiskautta 2020-2030. Prosessissa toteutettiin laaja keskustelusarja ja sen pohjalta julkaistiin ensimmäinen hahmotelma tulevaisuudeksi. Nyt tuo alustava suunnitelma altistetaan toimijoiden näkemyksille siitä, onko fokus oikeissa asioissa ja osoittako kompassineula oikeaan suuntaan. Mielenkiintoinen yksityiskohta: käsitteet taide ja taiteilijat saavat väistyä käsitteiden kulttuuri, luovuus ja luovat toimijat tieltä. Yleisön on vaikea hahmottaa taidetta käsitteenä.
 

Sukupuolitwistiä ja one-linereita

Ei tarvitse mennä merta edemmäs kalaan etsimään komedioita tai farsseja! Meillä on omasta takaa älykäs, tilannetajuinen, sukupuolirohkea ja ennakkoluuloton one-linereiden kirjoittaja Maria Jotuni, meillä on Jotunia puhdistava ja päivittävä, tarkan rytmin ja näyttämömusikaalisuuden ja näyttelijöitä huimaan vauhtiin kirittävä visuaalinen ohjaaja Mikko Roiha ja meillä on näyttelijät, joilta käy Jotunin tekstin pudottelu ja omien näyttämöhahmojensa syventäminen tuosta vain. 

Mitä sukupuolitwistiä! Jeejee! Sitten tarjolla onkin silkkaa ilotulitusta! AVOT. Amen ja plottis! Miehen kylkiluu osoittaa mitä teatterit voivat synnyttää yhteistyössä. Teattereiden kätköissä piilee hienoja näyttelijöitä.
 

Radiosta jäälautalle – miten meidän käy?

Radio Stagen soundscape on huimaa aistittavaa. Nimenomaan aistittavaa. Esitystalous 3:ssa luotu äänitila miksaa kanavaäänipuheen mainoksineen ja privaatin julkisuudelta piilossa olevat keskustelut tavalla, joka hämää näennäisellä helppoudellaan ja tunnistettavuudellaan. Tuolta kaupallisen radiokanavan ohjelmavirta kuulostaa. Juuri noin ihmiset puhuvat, jokaisen oma puhe- ja kielirekisteri paljastaa asenteet. Tuollaista on dynaamisen muutosjohtajan retoriikka. Juha Jokela antaa ihmisten eri maailmankuville, ideologioille oman tilansa. Taistelukenttänä on sitten kuulijan/katsojan oma tajunta.

Radio Stagesta tulee huomiotalouden, brändäyksen ja radiojournalismin ja työn murroksen laboratorio: lisää tempoa ja energiaa, lisää dynamiikkaa ja minäminäminäminäminäpuhetta. Yhtä lailla kyse voisi olla teatterista. Onko sellaisilla käsitteillä kuin sisältö. laatu ja ammattitaito enää mitään arvoa. Näitä keskusteluja käydään myös livestagejen julmissa todellisuuksissa.

”Mä uskon, että radiollon kyky kohottaa meidät. /Nostaa meitä kohti jotain, joka on arjen ulottumattomissa rikkaamman mielikuvituksen/ voimakkaamman tunnelman / tai kirkkaamman totuuden äärelle./ Itse asiassa mä meen vielä pidemmälle / ja sanon, että jos radio ei tee sitä, / jos se ei kohota meitä . / niinku nää Tintin... mä sanon niitä saarnoiks.../ niinku ne tekee,/nehän tekee sen,/ ni sillon radio heittää tärkeimmän potentiaalinsa hukkaan. ”

Jokela asettaa hyväätarkoittavat setämies-Jamit ja perusmies-Arit paikoilleen. Allmalevoicella ei ole enää sijaa. Setämies saa opetella innoittavana muusana olemista nuorelle naistoimittajalle.

Juha Jokela on vakavampi kuin aiemmin. Esitystalous 3 ei jää enää radion sisään. Esityksen loppua kohti kuljetaan loppua kohden surrealistisiin ulottuvuuksiin jättimäisen kellon sisälle, jossa kaikki aikaulottuvuudet ovat läsnä, ja lopulta päädytään vatsan (!) kautta jäälautalle. Teksti ja esitys vetävät maton alta. Minkä ongelmien kanssa tässä painitaan? ”Kaikki voi mennä aivan toisin” ”…Nyt näyttää siltä, että loppu on tullut.”

”Jos mä oon rehellinen, niin mua itse asiassa vaivaa tää ajatus tarinan kuolemasta. / Mä olen toimittaja ja mun ammattini on kertoa tarinoita. / Enkä mä oikeestaan halua, että tarina on kuollu. /Mä haluan, et se vaihtuu./ Mut jos sen avulla ei voikaan luotettavasti kuvata tätä todellisuutta. / Jos se onkin lähinnä ase, jota käytetään, kun taistellaan tilasta. /Ja me on vaan opittu sullomaan todellisuutta tarinan muotoon./ Ehkä meidän pitäs pikemminkin päästää niistä irti.”
 

Muukalainen sisälläni

Teatteri Takomon ansiosta olen tutustunut Ridley Scottin scifiklassikkoelokuvaan Alien (jatko-osat vielä näkemättä). Ajattelin, että tuo viittauspohja on tunnettava ennen kuin Alien-esitystä katson. Ennakkotutustuminen johdatti pohtimaan kauhu/scifigenreä. Mitä tämä lajityyppi tekee? Mikä on sen merkitys? Siihen opastuksen tarjosi Carol J. Cloverin Men, Women and Chainsaws – Gender in Modern Horror Film. Kiitokset Akse Petterssonille vinkistä. Alien toi skeneen naissankarin Ripleyn, ja Cloverin mukaan kauhuleffat olivatkin muutakin kuin niitä, jotka tyydyttivät mieskatsojien masokistisia kostofantasioita. Carol Clover pohtii sitä, miten kauhuelokuvissa mieskatsojat samastuvat naisselviytyjiin.

Tällaista alkulämmittelyä ennen Takomon Alienia. Perusasetelmat yhteisiä, avaruusaseman klaustrofobinen sisätila ja hierarkiaristiriidat – arkisten valtakamppailujen paikka. Takomossa Alien tarjoaa näyttämön vallankäytön, kostonhalun, kiusaamisen, manipulaation ja ulossulkemisen variaatioille. Nyt ollaan takomolaisten supervoimien juurilla. Nämä äkkkileikkaukset, pudotukset, odottamattomuudet ja todellisuustasojen muutokset ovat sitä, minkä tämä uusvahvistettu ensemble osaa. Kotimatkalla tutkailen itseäni. Mikä hirviö minussa asuu?

Takomon tila näyttäytyy erilaisena. Eläköön perinteisen barokkilavastuksen uusioajattelu projisointeineen. Audiovisuaalista ja tilallista ajattelua! Jeah!
 

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE

Selaa ensi-iltoja ja ilmoita ensi-iltasi verkkolomakkeella

Syksyn ensi-illat ovat avoimesti selattavissa ensi-iltojen tietokannasta.

Meille voi jatkuvasti ilmoittaa tulevista syksyn ja ensi vuoden ensi-illoista. Mikäli teatterisi ensi-iltoja vielä puuttuu ensi-iltojen tietokannasta, voit ilmoittaa ensi-illat verkkolomakkeella. Jos teatterisi puuttuu teatterilistalta, ilmoita teatterin tiedot ensi-iltalomakkeessa tai sähköpostitse osoitteella tinfo(a)tinfo.fi


Kansainväliset TINFO-uutiskirjeet syksyllä

TINFO e-News, aineistopäivä 18.10.2018 (ilmestyy 23.10.2018)

TINFO e-Nytt, aineistopäivä 1.11.2018 (ilmestyy 6.11.2018)  

Englannin- ja ruotsinkielisiä uutisia ja muita tiedotteita voi lähettää meille ehdolle sähköpostitse: tinfo(a)tinfo.fi

Tilaa erikieliset TINFO-uutiskirjeet tästä

UUTISIA

Taideneuvosto valitsi jäsenet taidetoimikuntiin kaksivuotiskaudelle 2019-2020

Seitsemässä valtion taidetoimikunnassa aloittaa ensi vuoden alusta 74 asiantuntijajäsentä. Alueellisia taidetoimikuntia on kolmetoista, ja niissä on yhteensä 107 jäsentä.

Taideneuvosto pyysi ehdotuksia noin 750 taholta, muun muassa taiteen alan järjestöiltä, korkeakouluilta ja maakuntaliitoilta.

Taideneuvosto ja taidetoimikunnat ovat Taiteen edistämiskeskuksen (Taiken) asiantuntijaelimiä. Toimikunnat päättävät vertaisarviointiin perustuvista taiteilijoille, taiteilijaryhmille ja yhteisöille myönnettävistä apurahoista ja palkinnoista kukin omalla alallaan ja alueellaan.

Toimikunnat jakavat apurahoja ja palkintoja vuositasolla yhteensä 21,7 miljoonaa euroa. Niiden suorassa päätösvallassa on kaksi kolmasosaa Taiken 35 miljoonan euron kokonaistuesta taiteelle ja kulttuurille. Lisäksi ne arvioivat viraston päätösvallassa olevat yhteisöjen avustushakemukset.

Lisätietoja: Taideneuvoston puheenjohtaja Risto Ruohonen, yhteydenotot viestintäpäällikkö Eija Ristimäen kautta, 0295 330 722, eija.ristimaki(a)taike.fi.

Esittävien taiteiden toimikunta 2019-2020  

Puheenjohtaja: 
Ville Sandqvist, regissör, Helsingfors 

Jäsenet: 
Mikael Aaltonen, tuottaja, Helsinki 
Ari Ahlholm, tuntiopettaja, Turku 
Giorgio Convertito, tanssitaiteilija, Helsinki  
Heta Haanperä, teatteriohjaaja, Oulu 
Saara Juvonen, kulttuurituottaja, Helsinki  
Ulla Mäkinen, tanssin lehtori, Varislahti 
Lotta Nevalainen, kansainvälisten asioiden päällikkö, Helsinki 
Raija Ojala, toiminnanjohtaja (eläk.), Helsinki  
Sirpa Riuttala, teatteriohjaaja, Helsinki/Lappeenranta 
Samuli Roininen, tanssija-koreografi, Tampere  
Jussi Sorjanen, teatteriohjaaja, Helsinki

Katso uutinen kokonaan ja kaikkien toimikuntien kokoonpanot 


Hanna Kirjavainen valittu Teatteri Avoimien Ovien johtajaksi

Teatteri Avoimien Ovien hallitus on valinnut dramaturgi-ohjaaja Hanna Kirjavaisen johtajakseen vuoden 2019 elokuusta alkaen. Hän seuraa tehtävässään teatterin pitkäaikaista johtajaa Heini Tolaa, joka jää eläkkeelle.  

Hanna Kirjavainen on teatteritaiteen maisteri.  20-vuotisen uransa aikana hän on työskennellyt sekä laitosteattereissa että vapaalla kentällä laajasti ja rohkeasti omaa linjaansa vetäen. Hän on osallistunut samaan aikaan myös aktiivisesti yhteiskunnalliseen ja kulttuuripoliittiseen keskusteluun, perustanut kolme omaa ammattiryhmää sekä useita alueellisesti merkittäviä yhdistyksiä ja hankkeita.   

Kirjavaisen viimeaikaisia töitä ovat mm. Kotkan Kaupunginteatterin Viimeinen Laiva - ja Jyväskylän Kaupunginteatterin Peter Pan -musikaalit sekä Koira Complex- ryhmän Bulgakov-tulkinta Koiran Sydän. Ennen Teatteri Avoimien Ovien taiteellisen johtajan pestiä 2019 Hanna Kirjavainen ehtii ohjata Lahden kaupunginteatteriin Antti Tuurin Ikitie-romaanista näyttämösovituksen.

Teatteri Avoimet Ovet on Helsingissä Erottajalla sijaitseva ammattiteatteri, jonka ohjelmisto koostuu raikkaasti tulkituista klassikkoteoksista ja uusista kotimaisista näytelmistä. Teatteritoimintaa ohjaa ”Tunne, aisti, oivalla” -manifesti.  Vuonna 2018 teatteri juhlii 20-vuotista toimintaansa Minna Canthin Papin perhe -esityksellä ja juhlakonsertilla. 


Wusheng Company voitti kansainvälisen peking-oopperakilpailun Kiinassa

Suomalainen peking-oopperaryhmä Wusheng Company kutsuttiin esiintymään 1.-7.10.2018 perinteiseen kiinalaiseen teatteriin keskittyvän festivaaliin. Osana festivaalia pidetyssä Peking Opera Aria Cup -kilpailun kansainvälisessä sarjassa, johon Wusheng Company osallistui, oli yhteensä 17 osallistujaa eri puolilta maailmaa.

Wusheng Company voitti oman sarjansa katkelmalla perinteisestä peking-oopperateoksesta Viimeinen taistelija. Katkelma piti sisällään akrobatiaa, taistelua, tanssia sekä laulua ja resitointia suomen kielellä.

Yleisö oli alusta alkaen kiinnostunutta ja seurasi varsin tarkasti esityksen kulkua, osoittaen suosiotaan useilla väliaplodeilla. Erityisesti länsimaisilla soittimilla esitetty musiikki ja suomenkielinen laulu kiinnostivat niin yleisöä kuin paikalla ollutta perinteistä kiinalaisen musiikin orkesteria. Esiintymisen jälkeen kiinalaisyleisö piiritti esiintyjät kameroineen, moni halusi kuvan esiintyjien kanssa. Tuomariston puheenjohtaja, legendaarinen peking-ooppera-artisti Ye Jin Yuan oli myös erityisen otettu Wusheng Companyn esiintymisestä. Esitys oli hänen mukaansa erittäin tyylin standardeihin sopiva ja teknisesti tarkka.

Wusheng Company osallistui kilpailuun toista kertaa. Edellisvuonna ryhmä tuli toiseksi katkelmalla teoksesta Vartija – arjen sankari. Tuolloin esitystä säesti paikallinen perinteisen kiinalaisen teatterin orkesteri. Wusheng Company erottuikin tänä vuonna muista kilpailijoista liikkeellisesti haastavalla ja taidokkaalla esityksellä sekä musiikilla, joka oli perinteistä peking-oopperamusiikkia länsimaisille soittimille sovitettuna.

Lisätiedot ja yhteydenotot
taiteellinen johtaja Antti Silvennoinen
antti(a)wushengcompany.com  
050 539 6520


Sonya Lindforsille 2018 ANTI Festival International Prize for Live Art -palkinto

Suomalainen taiteilija Sonya Lindfors on saanut vuoden 2018 ANTI Festival International Prize for Live Art –palkinnon. Maailman ainoa live art -palkinto täyttää tänä vuonna viisi vuotta. Palkinto on arvoltaan 30 000 euroa, mikä tekee siitä yhden Suomen suurimmista kulttuuripalkinnoista. ANTI Festival International Prize for Live Art jaetaan vuosittain yhdelle live art -taiteen kentällä toimivalle, poikkeuksellisen vahvalle taiteilijalle tai ryhmälle.   

Jury kirjoittaa voittajasta:

”Sonya Lindforsin taide on elintärkeää lähiympäristölleen. Hänen työnsä antavat muille mahdollisuuden työskennellä ja luoda tiloja vuoropuhelua varten sellaisiin ympäristöihin, joista ne ovat aiemmin puuttuneet. Hänen tärkeä panoksensa taiteelle ja kulttuurille on löytämässä nopeasti jalansijaa: siitä on tulossa välttämätöntä sosiaaliselle keskustelulle tasa-arvosta, monimuotoisuudesta, sukupuolesta ja seksuaalisuudesta.”

Lue raadin koko lausunto voittajasta ja palkinnonsaajaehdokkaista

Sonya Lindfors voitti 15 000 euron rahapalkinnon lisäksi samansuuruisen tuotantoavustuksen uuden teoksensa tuomiseksi ANTI-festivaalille 2019.

Lisätietoja:
Elisa Itkonen, elisa(a)antifestival.com, 050 305 2005

Lue myös:
Sonya Lindfors: It is people who need protection, not artists 
TINFO-palkinto Sonya Lindforsille


Kamran Shahmardan festivaalijohtajaksi Imatralta Azerbaidzhaniin

Bakulaisen M.A.P Festivaalin taiteelliseksi johtajaksi on kutsuttu Suomessa asuva, Imatralla järjestettävän Mustan ja Valkoisen Teatterifestivaalin taiteellinen johtaja, teatteriohjaaja Kamran Shahmardan. M.A.P Festivaali, kuten Mustan ja Valkoisen Teatterifestivaali on keskittynyt visuaaliseen teatteriin. Festivaalin motto on Teatteria ilman rajoja.

M.A.P International Theatre Festival järjestetään Azerbaidzhanin Bakussa 6.-11.11.2018. Festivaalin järjestäjätaho on Bakun nykytaiteenkeskus Yarat.

Kamran Shahmardanin ohjasi syyskuussa Kajaanin kaupunginteatterissa esityksen Tarkastaja tulee, eli Nikolai Gogolin Reviisori. Näytelmän ensi-ilta oli 29.9.2018  .

Yhteys: Mustan ja Valkoisen festivaali, Katri Lätt +358405588411


Teatterijärjestöjen keskusliiton lausunto koskien talousarvioesitystä 2019

Suomen hallitus on antanut eduskunnalle esityksen valtion talousarvioksi vuodelle 2019. Teatterijärjestöjen Keskusliitto toteaa teatterialan rahoituskehitykseen liittyen seuraavaa:

Valtionosuusrahoituksen osalta esitys jatkaa kulttuurin valtionosuuksien leikkauskierteen syventämistä. Valtionosuusteattereiden rahoitusta vähennetään rajusti vuodelle 2019, kun henkilötyövuoden hintaan esitetään peräti 2,64 %:n leikkausta. Myös moneen kertaan jo rahoitustasoltaan leikattujen orkestereiden rahoitusta leikataan edelleen lähes prosentilla. Tämä ratkaisu tarkoittaa, että valtio näivettää esittävän taiteen valtionosuusalojen rahoitusta edelleen kustannuskehitykseen nähden heikommalle tasolle, eikä minkäänlaista aktiivista kulttuuripoliittista esitystä kulje leikkausten rinnalla tilanteen korjaamiseksi tulevaisuudessa. Niin ikään kansallisten näyttämöiden valtionrahoitus on laahannut paikallaan käytännössä koko vuosikymmenen ilman kustannuskehityksen seurantaa.

Valtion budjetissa näin syntyvät vähäiset kustannussäästöt ovat tuskin sitäkään luokkaa, jota elinvoimaisen alan koulutetun työvoiman työttömyytenä toteutuvat haitat kustannuksina yhteiskunnalle aiheuttavat. Samaan aikaan myös esittävien taiteiden VOS-uudistus on jäissä, eikä sitä varten ole varattu tulevalle hallituskaudelle varoja valtiontalouden kehyksissä.

Lue lausunto kokonaan


Joensuun kaupunginteatterille erillisrahoitus Polkuja teatteriin -hankkeelle

Joensuun kaupunginteatteri on saanut Opetushallituksen 140.000 euron erillisrahoituksen Polkuja teatteriin -hankkeelle.

Polkuja teatteriin on kanta- ja uussuomalaisille nuorille suunnattu yhteisötaidehanke. Taiteen tekemisen kautta se tarjoaa eri kulttuuritaustoista tuleville nuorille mahdollisuuden kohdata toisensa.

Hanke toteutetaan vuosina 2018 – 2020 ja se on suunnattu pohjoiskarjalaisille nuorille sekä nuorille aikuisille.

Keväällä 2019 aloittaa toimintansa nuorten teatteriryhmä. Syksyn 2019 aikana kouluihin jalkautuvassa forum-teatteriesityksessä ja työpajassa käsitellään maahanmuuttajanuorten kotoutumisen esteenä olevia tilanteita ja tunteita. Kesäkuussa 2019 ja 2020 järjestetään nuorille teatterileirit ja keväällä 2020 nuoret tuovat ensi-iltaan oman musiikkiteatteriesityksensä.

Yhteisötaiteilija Merja Pennanen on aloittanut työpajojen, teatteriesitysten ja musiikkituotannon suunnittelutyön. Yhteisötaitelija Sanna Kärkkäinen liittyy mukaan vuoden 2019 alusta. 

Lisätietoja:
yhteisötaiteilija Merja Pennanen, merja.pennanen(a)joensuu.fi, 050 470 5901.
Lisätietoja ja valokuvia päivittyy myös osoitteeseen


Teatteri Soittorasia jäämässä ilman toimitilaa Porvoossa

Porvoon kaupungin toimitilajohto on päättänyt Teatteri Soittorasian vuokrasopimuksen TeatteriTalosta 30.9.2018. Kaupungin mukaan kiinteistö mieluummin jää tyhjilleen kuin, että siitä maksetaan vuokraa kalliiden ylläpitokustannusten kattamiseksi. Teatteri on maksanut vuosittain vuokraa yli 10 000¤ ilman kaupungin tukea ja vuokrasuhde on alkanut tammikuussa 2012. Kaupunki on tehnyt kiinteistöä koskevan myyntipäätöksen kaupunginhallituksen kokouksessa marraskuussa 2012, josta ei ilmene vuokralaisen toimivan tiloissa.  

Tämä tarkoittaa yli 5000 vuosittaisen kävijän saavuttavan toiminnan päättymisen Porvoossa, sillä vastaavia tiloja ei kaupungista löydy. Teatteri on etsinyt korvaavia tiloja vuodesta 2012 asti tuloksetta.  

Teatteri Soittorasia on pitkäaikaisin ammattiteatteri Porvoossa. Sillä on ympärivuotista teatteritoimintaa, ja lisäksi teatteri järjestää taiteen peruopetusta. 

Lisätietoja Teatteri Soittorasiasta ja sen toiminnasta antaa Teatterinjohtaja Pentti Kinosmaa, 040 557 3223. 

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Regnbågshelgen | 11.-14.10.2018

Regnbågshelgen 2018 drar igång!
 
11-14 oktober är det igen dags för Regnbågshelgen – föreningen Regnbågsankans årliga evenemang för att synliggöra aktuella frågor inom den finlandssvenska regnbågsgemenskapen.
 
Helgen sammanfaller med den nationella Komma ut-dagen 11.10 (National Coming Out Day) som lyfter upp medvetenheten om mångfald av kön och sexuell läggning och allas möjlighet att vara sig själva öppet och bli bemötta med respekt hemma, på fritiden, i skolor och på arbetsplatser. I programmet för årets Regnbågshelg ingår svenska skådespelaren Oskar Sternulfs monolog Komma ut.

Regnbågshelgens program med tider, adresser och länkar finns tillgängligt på föreningens webbplats: https://www.regnbagsankan.fi/2018/08/regnbagshelgen-2018/
 
Välkomna med i gemenskapen!
 
För mer info och intervjuer kontakta:
 
Bicca Olin, ordförande - 040 352 5232, ordforande(a)regnbagsankan.fi


Teatterimuseossa ohjelmaa perheille Satupäivänä ja Perhepäivänä | 18.10.2018

Syyskaudella tulossa on kaksi erityisesti lapsiperheille suunnattua tapahtumapäivää. Teatterimuseo osallistuu valtakunnallisen Satupäivän viettoon järjestämällä Tarinoita ja tunnelmia -pajapäivän torstaina 18.10.2018 Päivän nonstop-pajassa vieraat saavat kirjoittaa oman tarinan, luoda siihen sopivat tunnelmat äänellä ja valoilla ja halutessaan vielä esittää tarinansa museon näyttämöillä. Satupäivästä tarkemmin täällä.

Kaapelitehtaan museoiden yhteinen perhepäivä järjestetään tänä vuonna pyhäinpäivän aikaan 3.11.2018 Teatterimuseossa vietetään tuolloin Kummitusjuhlia ja kummitus- tai halloweenteema valtaa myös naapurimuseot. Perhepäivästä kerrotaan tarkemmin myöhemmin syksyllä museoiden verkkosivuilla ja Facebookissa.


Lift Open työpajat | 17.-18.10.2018, Helsinki

Taiteesta, työstä ja kestävästä kehityksestä Lift Helsinki -tapahtuman työpajoissa 17.-18.10.2018. Koko tapahtuman ohjelma.

https://www.lifthelsinki.fi/tyopajat  

https://www.lifthelsinki.fi/ 


Hors Lits Helsinki #2 | 26.-27.10.2018

Kansainvälinen Hors Lits -esityskonsepti on rantautunut Suomeen. Hors Lits Helsinki on urbaani taidefestivaali pääkaupunkiseudun kaupunginosien kodeissa, huoneistoissa, autotalleissa, ullakoilla, kellareissa, puutarhoissa…  
 
Ammattitaiteilijat toteuttavat HorsLitsHEL -tapahtumassa neljä erilaista teosta neljässä eri huoneistossa. Kukin esitys kestää 20 minuuttia ja opas johdattaa katsojat esityspaikasta toiseen. Mukaan mahtuu 25 ensimmäisenä ilmoittautunutta katsojaa.  
 
Järjestyksessään toinen Hors Lits Helsinki -tapahtuma järjestetään Vantaan Myyrmäessä 26. & 27.10.2018 klo 19. Tapahtuman toteuttavat taiteilijat Anna Korolainen Crevier, Elli Isokoski, Nina Mamia ja Jenni Kivelä
 
Osallistumismaksu:
20/15 euroa
Ilmoittautuminen horslitshelsinki(a)gmail.com
- lisääthän viestin otsikkokenttään: Ilmoittautuminen, Myyrmäki
 
Suositusikäraja 12v.
 
LISÄTIETOA:
Hors Lits on saanut alkunsa vuonna 2005 Montpellierissä ja siitä on kasvanut suuri kansainvälinen ilmiö. Konseptin idea on viedä taidetta vaihtoehtoisiin tiloihin ja luoda yhteisöllisyyttä taiteilijoiden, asukkaiden ja katsojien kesken tietyssä kaupunginosassa.  
 
Pääkaupunkiseudulla syksyllä 2018 esitettävät Hors Lits -kokonaisuudet toteuttaa Arts Management Helsingin taiteilijajäsenistä koostuva työryhmä. Esiintyjät ovat esittävien taiteiden, mm. tanssin, sirkuksen ja teatterin, ammattilaisia.  
 
Hors Lits -konseptin periaatteiden mukaisesti tapahtumat tuotetaan ilman ulkopuolista rahoitusta ja lipputulot jaetaan taiteilijoiden kesken.  
 
Facebook-tapahtuma
 
www.horslits.com


Mera konst! | 29.10.2018, Espoo

Aika: maanantai 29.10. klo 9.30-18.30
Paikka: Hanasaari - ruotsalais-suomalainen kulttuurikeskus, Hanasaarenranta 5, Espoo

Mera konst! on pian kahden vuoden ajan koonnut suomalaisia ja ruotsalaisia kuntia vertailemaan tapoja hankkia taidetta julkisiin tiloihin.

Seminaaripäivä jakautuu kahteen osaan. Aamupäivällä järjestetään julkisen taiteen sparraustyöpajoja, joissa kunnat ja erilaiset hankkeet vertailevat työtapoja, niiden onnistumisia ja kipukohtia. Työpajoissa koostetaan parhaat käytännöt esiteltäväksi seminaariyleisölle. Sparraustyöpajoja pidetään viisi, ja jokaiseen mahtuu enintään kymmenen osanottajaa. Ilmoittautumislinkki työpajoihin lähetetään seminaariin ilmoittautuneille lokakuun aikana.

Lounaan jälkeen tutustumme työpajoissa koostettuihin hyviin käytäntöihin sekä kuulemme keynote-puheenvuoron kulttuurin merkityksestä kaupunkien kehitykselle. Puhujat ovat Birminghamin kaupungin kulttuurijohtajana aiemmin toiminut Ginnie Wollaston, joka toteutti kulttuurijohtajavuosinaan monia yhteisötaidehankkeita, sekä tuottaja Urmala Jassal, joka kertoo työstään brittiläis-aasialaista kulttuuriyhteistyötä edistävässä Sampad South Asian Arts and Heritage -järjestössä.

Seminaaripäivän päätteeksi teemme bussiretken pääkaupunkiseudulla sijaitsevaan taidekohteeseen.

Tilaisuuteen on vapaa pääsy, mutta edellyttää ilmoittautumista ennakkoon. Ilmoittautuminen on sitova. Ilmoittauduthan 12.10.2018 mennessä alla olevasta linkistä.

Katso päivän ohjelma täältä

Ilmoittaudu täällä

Järjestäjät: Hanasaari, yhteistyössä Mera konst! -yhteistyökunnat
Rahoittajat: opetus- ja kulttuuriministeriö, Suomalais-ruotsalainen kulttuurirahasto
Kielet: suomi, ruotsi, englanti
Lisätiedot: ohjelmakoordinaattori Aino Kostiainen, 040 5519933, aino.kostiainen(a)hanaholmen.fi


Teemapäivä: Näyttämö digitalisoituu – haasteet ja mahdollisuudet | 5.11.2018, Helsinki

Maanantaina 5.11. klo 9.30­–16.30 Teatterimuseossa Kaapelitehtaalla

Alustamassa ovat mm. tohtoritutkija (Aalto ARTS) Maiju Loukola, tohtoriopiskelija (Aalto ARTS), virtuaalilavastaja Tanja Bastamow ja valosuunnittelija, valosuunnittelun maisteriopiskelija Lauri Sirén. Päivän aikana kuullaan myös Riihimäen Teatterin #digiteatterista ja tietysti keskustellaan digitalisoituvasta näyttämöstä ja muutoksista mitä sen myötä tulee. Teemapäivä on suunnattu näyttämösuunnittelun ammattilaisille, opiskelijoille, tutkijoille ja muille kiinnostuneille ja se on maksuton.

Lue lisää

FB-tapahtuma: https://www.facebook.com/events/245093119507832/


TIP-Fest | 7.-11.11.2018, Turku  

TIP-Festin ohjelmisto on julkaistu - myös liput myynnissä nyt!

Yhdeksänvuotias kansainvälinen nukketeatterifestivaali TIP-Fest pureutuu 2018 vuonna yhteistyön ytimeen. Nukketeatterin moninaisuus korostuu festivaalin ohjelmistossa monessa eri skaalassa, esityksiä nähdään sooloesityksistä aina sinfoniaorkesterin säestämään varjoteatterinäytökseen.

Festivaalin esitysten teemat kumpuavat mm. ihmisyydestä, ihmisten välisistä suhteista, ihmisten kohtaloista, elämistä ja muistoista. Ohjelmistossa tutkitaan nukkien olemusta ja nuken ja ihmisen elollisuuden välistä suhdetta, sekä koetaan livenä 3D uutiset, mitä mielikuvituksellisemmalla tavalla ja kieputaan usean eri taidelajin yhteenliittymissä.

Tuoreita esityksiä nähdään niin kotimaisilta kuin kansainvälisiltä nykytaiteen ammattilaisilta.

Nukketeatterijuhla TIP-Fest 7.-11.11.2018
Lisätiedot, ohjelma ja liput auraofpuppets.com/tipfest/


Valo-lastenteatteritapahtuman 10-vuotisjuhlat | 19.-24.11.2018, Pohjois-Karjala

Valo-lastenteatteritapahtuman 10-vuotisjuhlia vietetään Joensuussa ja eri puolilla Pohjois-Karjalan maakuntaa 19.-24.11.2018. Juhlavuoden teemana ovat suomalaiseen ja ulkomaiseen lastenkirjallisuuteen ja satuklassikoihin perustuvat esitykset. Esityksiä järjestetään Joensuussa (keskusta, Niittylahti, Reijola), Kontiolahdella, Lieksassa ja Ilomantsissa,
 
Lastenteatteritapahtuman varmistuneet esiintyjät:
Nukketeatteri Pikkukulkuri : Piki ja Salamasanteri , Nukketeatteri Akseli Klonk : Matkalla myllylle, Nukketeatteri Hupilainen : Tuhkimo, Nukketeatteri Reaktori : Unipuu
Salainen Teatteri : Lumivalko ja Ruusunpuna, Satuteatteri Punahilkka ry: Hyppivä Prinsessa , Perijuuri ry: In lak`Ech - Olen toinen sinä, Usi Riikonen : Lauluni / Min sång, Teatteri Forte, Teatteri Supiainen
Sanaratas ry : Värivarjoteatterityöpajat 

Tapahtumaa tukevat: Pohjois-Karjalan maakuntarahaston, Taike ja Joensuun seutukirjasto

VALO-ohjelma päivittyy syksyn aikana https://www.facebook.com/Valolastenteatteritapahtuma/ ja  www.satuteatteri.wordpress.com

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


Kulttuurirahaston Taidetta hoitolaitoksiin -apurahat haussa lokakuussa

Suomen Kulttuurirahasto lisää merkittävästi rahoitusta Taidetta hoitolaitoksiin -tukimuodolle. Lokakuussa on jaossa 360 000 euroa ja tammikuun haussa maakuntarahastoilta yhteensä 340 000 euroa.

Taidetta hoitolaitoksiin -apurahojen tavoitteena on edistää kulttuuristen oikeuksien yhdenvertaista toteutumista ja parantaa erityistä tukea tai hoitoa tarvitsevien ihmisten elämänlaatua taiteen keinoin.

Taiteellinen työskentely tai hanke voi toteutua laajojen tukipalveluiden piirissä olevien ihmisten luona niissä ympäristöissä joissa he asuvat, mutta josta on vaikea päästä taiteen äärelle: palvelukeskuksissa, hoito- ja hoivalaitoksissa, päiväkeskuksissa ja ikäihmisten kodeissa, sairaaloissa, vankiloissa, vastaanottokeskuksissa sekä päihdetyön ja lastensuojelun yksiköissä.  

Apurahaa voivat hakea taiteilijat, työryhmät ja yhteisöt. Hakemuksia arvioitaessa painotetaan seuraavia kriteereitä:

  • Sisältö on taiteellisesti korkeatasoinen
  • Suunnitelmassa huomioidaan toteuttamispaikan erityisluonne ja kunnioitetaan kohderyhmän erityistarpeita
  • taiteen yleisöt tai osallistujat kohdataan tasa-arvoisesti

On myös toivottavaa, että työ lisää taiteen merkitystä toimintaympäristön arjessa ja pyrkii tuottamaan pysyviä vaikutuksia.

Pirkanmaalainen Kulttuurikeskus Piipoo sai vuonna 2015 Kulttuurirahastolta 200 000 euron Taidetta hoitolaitoksiin -apurahan, jolla toteutettiin laaja kulttuurialan sekä sosiaali- ja terveysalan toimijoiden yhteinen TEIJO-hanke. Eri alojen taiteilijat työskentelivät laitoksissa ja hoitolaitoksissa asuvien ihmisten kanssa eri mittaisissa projekteissa ja residensseissä toteuttaen taide- ja kulttuuritoimintaa monimuotoisesti ja yhdessä asetettuihin tavoitteisiin perustuen.

”Taide ja kulttuuri kuuluvat kaikille. Kulttuurirahaston Taidetta hoitolaitoksiin -apuraha auttaa edistämään sitä, että myös syrjässä olevilla ihmisillä ja taiteilijoilla on mahdollisuus kohdata”, Piipoon toiminnanjohtaja Pilvi Kuitu sanoo.

”TEIJO-hankkeemme ja muu toimintamme tällä kentällä on opettanut, että alueen kulttuuri- ja sote-toimijoiden kannattaa tehdä yhteistyötä, sillä siitä hyötyvät ja oppivat sekä kohteena olevat ihmiset että taiteen tekijät. Näin saadaan aikaan vaikuttavampia, pitkäkestoisempia ja monipuolisempia tuloksia.” 

Kulttuurirahaston keskusrahaston myöntämien apurahojen alaraja on 3 000 euroa, maakuntarahastojen 2 000 euroa. 

Lokakuun haku päättyy 31.10.2018 klo 16. Tarkemmat hakuohjeet ovat verkossa osoitteessa www.skr.fi/apurahat.  

Kulttuurirahaston apurahainfo www.facebook.com/kulttuurirahasto ja youtube.com/kulttuurirahasto

Lisätiedot: 
www.skr.fi/apurahat
Erityisasiantuntija Johanna Ruohonen, johanna.ruohonen(a)skr.fi
puh. 09 6128 1247


Suomen Kulttuurirahaston keskusrahaston apurahat  | Haku 31.10.2018 mennessä

Suomen Kulttuurirahaston keskusrahasto myöntää apurahoja tieteelliseen ja taiteelliseen työskentelyyn sekä hankkeisiin ja hankintoihin.

Hakea voivat kaikki suomalaiset, Suomessa asuvat tai toimivat henkilöt ja yhteisöt. Hakea voivat myös muut, jos hakemuksella on selkeä, vahva yhteys Suomeen tai suomalaiseen kulttuuriin.

Lokakuun haun apurahat jakaantuvat työskentelyapurahoihin ja kuluapurahoihin.

Haun yhteydessä ovat haettavissa myös Eminentia-, Taidetta hoitolaitoksiin- ja Keskusrahaston lisärahoitus vaihtuvalle tieteenalalle -apurahat.

Jos suunnittelet kuluapurahan hakemista, voit varata 20 minuutin neuvonta-ajan asiantuntijalle. Vierailulla ei ole vaikutusta hakemusten arviointiin. Viimeiset tapaamisajat ovat 19. lokakuuta. Varaukset arkisin puhelimitse (09 612 810).

Lokakuun haun apurahoista päätökset kerrotaan noin viikkoa ennen tammikuun hakuajan päättymistä.

www.skr.fi/apurahat


SARVin Kopiosto-apurahat ja residenssipaikat vuodelle 2019 | Haku 31.10.2018 mennessä

Suomen arvostelijain liitto ry, SARV, julistaa haettavaksi kriitikoille suunnattuja Kopiosto-apurahoja sekä residenssipaikkoja vuodelle 2019. Hakuaika on 1.10.–31.10.2018.

Kopiosto-apurhat vuodelle 2019

Apurahat myönnetään kohdeapurahoina arvostelijan ammattitaitoa kehittävään hankkeeseen, opintomatkaan tai kurssimaksuihin. Työskentelyapurahoja myönnetään kritiikkiin liittyviin työskentelyhankkeisiin.

Pienin myönnettävä summa on 500 euroa. Lisäksi tässä haussa jaetaan 3-5 isompaa apurahaa (kuitenkin enintään 5000 euroa), joita voivat hakea myös työryhmät.

Apurahoja ei myönnetä sosiaalisin perustein, työvälineisiin tai jo toteutuneisiin hankkeisiin. Hakemusten tulee olla hyvin perusteltuja ja niissä tulee olla tasapainoinen budjettisuunnitelma.

Apurahaa ja residenssipaikkaa haetaan sähköisesti oheisella hakulomakkeella:
SARV Kopiostoapurahalomake 2018 (.docx)
SARV Kopiostoapurahalomake 2018 (.doc)
SARV Kopiostoapurahalomake 2018 (.pdf)

Täytä lomake, tallenna se käyttäen omaa nimeäsi tiedostonimenä ja lähetä se pdf-tiedostona osoitteeseen: info(a)sarv.fi viimeistään 31.10.2018.

Jos sähköinen hakeminen ei ole mahdollista, täytetyn lomakkeen voi lähettää tulostettuna postitse osoitteeseen: Suomen arvostelijain liitto ry, Bulevardi 5 A 7e, 00120 Helsinki 31.10.2018 mennessä. Postitettavien hakemusten tulee olla A4-kokoiselle, valkoiselle paperille yksipuolisina tulostettuja. Älä nido papereita tai liitä niihin mitään kopiointia hankaloittavaa. Ota yhteyttä SARVin toimistoon, jos lomakkeen täyttämisessä ilmenee ongelmia. Sähköpostin lähetysaika tai viimeisen hakupäivän postileima riittää.

Apurahat rahoitetaan arvostelujen valokopioinnista maksetuilla tekijänoikeuskorvausten tuotoilla. Apurahojen jaosta päättää SARVin hallitus. Apurahaa voivat hakea kaikki arvosteluja kirjoittaneet, joiden Kopiosto-valtakirja on jätetty SARViin arvostelijan ominaisuudessa.

Apurahaa ei myönnetä hakijalle, joka on saanut edellisessä haussa SARVilta Kopiosto-apurahan.

Kaikille SARVin opintomatkoista kiinnostuneille hakijoille tiedoksi: Jos kevään 2019 opintomatkalle on enemmän tulijoita, kuin matkalle on mahdollista ottaa, annetaan etusija niille SARVin jäsenille, jotka eivät aikaisemmin ole osallistuneet opintomatkoille, eivätkä ole saaneet Kopiosto-apurahaa aiempina vuosina. Tämä johtuu siitä, että myös opintomatkat rahoitetaan osittain Kopiostosta saaduilla tekijänoikeuskorvauksilla.

Residenssipaikat vuodelle 2019

Suomen arvostelijain liitto ry tekee yhteistyötä Kirjallisuus- ja kulttuuriyhdistys Särön kanssa tarjoamalla jäsenilleen haettavaksi kahden viikon residenssijaksoja Saksassa Frankfurt an der Oderissa sijaitsevassa taiteilijaresidenssissä.

SARV tarjoaa residenssipaikan saaneelle kahden viikon työskentelyjakson residenssissä sekä 300 euron apurahan matkoja varten. Residenssissä voi oleskella maksimissaan yhden kahden viikon jakson vuonna 2019.

Residenssiin haetaan Kopiosto-apurahahakemuksella, josta tulee käydä ilmi seuraavat asiat:

1) Mille ajanjaksolle haet residenssipaikkaa, myös vaihtoehtoinen jakso:
• 4.5.–18.5.2019
• 18.5.–1.6.2019
• 17.8.–31.8.2019

Huom! Hakemuksessa ilmoitettu residenssijakso on sitova.

2) Mitä huoneiston osaa haet; vaihtoehdot ovat:
• 1 hengen huone
• 2 hengen huone
• koko residenssi (Residenssiin saa majoittua korkeintaan kolme ihmistä. Mikäli hakee koko residenssiä, mukaan voi ottaa myös 0–2-vuotiaan lapsen)

3) Miksi olet kiinnostunut residenssityöskentelystä? Miten residenssityöskentelysi liittyy kritiikkiin?

4) Ilmoita mukanasi tulevat vieraat (koko nimi):
Residenssiin hyväksytään vain hakemuksessa ilmoitetut henkilöt

Lisätietoja residenssistä, asunnosta ja kulkuyhteyksistä sekä residenssin säännöt löytyvät Särön sivuilta.

Apurahoista ja myönnetyistä residenssipaikoista tiedotetaan joulukuussa 2018. Myönnetyt apurahat maksetaan 21.1.2019  jälkeen.

Apurahan saajan on annettava apurahan käytöstä alkuperäisiin tositteisiin perustuva selvitys liiton hallitukselle apurahan käyttövuoden loppuun mennessä. Selvityksen laiminlyöjälle ei enää myönnetä Kopiosto-apurahaa.

Myönnetyt apurahat vuodelle 2018.

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Riikka Laczak, info(a)sarv.fi, 041 506 5594

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Esitelmäkutsu: Näyttelijäntyön tekniikat ja estetiikat | Abstraktit 15.10.2018 mennessä

Call For Papers – Esitelmäkutsu Näyttelijäntyön monet tekniikat ja estetiikat

Teatterintutkimuksen seuran syyspäivä perjantaina 30.11.2018

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, Auditorio 1. Haapaniemenkatu 6, Helsinki

Teatterintutkimuksen seuran syyspäivillä pohditaan näyttelijäntyön monia tekniikoita ja estetiikkoja. Viimeisen sadan vuoden aikana näyttelijäntaide ja työskentelytavat esityksissä ovat monipuolistuneet kattamaan useita lähestymis- ja työtapoja, joiden taustalla voi olla filosofisia tai psyko-fyysisiä oletuksia ihmisestä ja teatteritaiteen tehtävästä. Minkälaista teatteria ne ovat kukin puolestaan mahdollistaneet ja millaista samaan aikaan sulkeneet pois? Mitkä seikat ovat vaikuttaneet siihen, että jotkut pyrkimykset ovat vahvistuneet ja kenties sulautuneet toisiinsa?  

Millä tavoin näistä lähestymistavoista voidaan lukea aikakauden, tai niissä vaikuttaneiden toimijoiden ajattelutapoja tai utopioita? Mitä taitoja on eri aikoina pidetty tarpeellisina näyttelijöille, ja mitä ne ovat mahdollistaneet? Miksi jotkin suuntaukset vahvistuvat tiettyinä aikoina, milloin ja miksi ne vanhenevat tai jopa ajankohtaistuvat uudelleen? Minkälaisia katkoksia tai jatkumoita syntyy aikakausien välille? Miten teatterissa käytetyt näyttelemistekniikat ja niihin siirtyvä ruumiinkulttuuri siirtyvät puolestaan julkisuutensa kautta yleisempään aikakauden ymmärrykseen itsestään, millaiset seikat pitävät niitä yllä?

Teatterintutkimuksen seuran syyspäivään 30.11.2018 pyydetään näyttelijäntyötä käsitteleviä esitelmäehdotuksia, jotka voivat perustua historiallisiin tai nykyaikaisiin esimerkkeihin, tieteelliseen tai taiteelliseen tutkimukseen sekä eri tieteenalojen viitekehyksiin.

Esitelmien kesto on 20-30 minuuttia, ja keskustelulle jätetään aikaa 10-15 minuuttia.

Kielenä voi olla suomi, ruotsi tai englanti.

Abstraktit (max. 200 sanaa) pyydetään lähettämään 15.10. 2018 mennessä osoitteisiin:

janne.tapper(a)hotmail.com
laura.grondahl(a)uniarts.fi,
pentti.paavolainen(a)kolumbus.fi

Abstraktin yhteydessä tulee mainita esitystekniset tarpeet.

Syyspäivän ohjelma ilmestyy marraskuun alussa, jonka jälkeen mahdollisesti tarkentuneet abstraktit toimitetaan samoihin osoitteisiin, 20.11.2018 mennessä.


Kekäläinen & Companyn Keidas-residenssi vuodelle 2019 | Hakuaikaa jatkettu 22.10.2018 asti

Kekäläinen & Companyn residenssihaku vuodelle 2019 on avoinna 22.10. 2018 klo 16 asti

Keidas-residenssi toteutetaan kesä-elokuun 2019 aikana K&C Ruumillisen taiteen teatterissa Kaapelitehtaalla. Hakuaikaa on jäljellä 22.10. klo 16 asti. Keidas 2019 sisältää harjoitusperiodin ja teosdemojen esittämisen. Vapaamuotoiset hakemukset voi lähettää osoitteeseen kc(a)kekalainencompany.net viestiotsikolla "Keidas 2019". Kerro hakemuksessa mitä toivot Keitaalta ajankohtatoiveineen. Liitä hakemukseen työskentely- ja mahdollinen teossuunnitelma. Ilmoitathan myös mahdolliset muut yhteistyötahot.

Tilaamme voit tutustua täällä ja Keidas-residenssiprojektista voit lukea lisää täällä


Labbets residensdramatiker| Ansök senast 31.10.2018

2019 genomför Labbet tillsammans med Svenska kulturfonden ett pilotprojekt inom vilket en yrkesverksam dramatiker erbjuds möjlighet att fördjupa sitt konstnärliga arbete. Residensprogrammet ger såväl ekonomiskt som dramaturgiskt stöd under ett års tid, samt möjlighet till arbetsutrymme.

Vem vänder sig residensprogrammet till?

Syftet är att ge möjlighet fördjupa och utveckla ett redan existerande författarskap. Residensprogrammet vänder sig därför till redan yrkesverksamma dramatiker och dramaturger. Med yrkesverksam menas i det här fallet att den sökande har fått minst två texter uppsatta i professionella sammanhang och/eller har adekvat högre utbildning. Dramatikern ska vara verksam på svenska och bosatt i Finland.

Vad ingår?

Ekonomiskt stöd

Residensdramatikern får ett utökat beställningsarvode à 18 000 euro uppdelat i fyra rater under kalenderåret 2019. Varje rat, förutom den första, är avhängigt att ett gemensamt uppsatt delmål uppfyllts. Se nedan under rubriken Upplägg.

Dramaturgiskt stöd

Residensdramatikern får dramaturgiskt stöd av Labbets dramaturg Christoffer Mellgren samt av en extern dramaturg som tillsätts enligt överenskommelse mellan Labbet och residensdramatikern.

Arbetsutrymme

Om residensdramatikern önskar finns möjlighet att använda en arbetsplats i Labbets utrymmen på Sjötullsgatan i Helsingfors 3-4 dagar i veckan. (3 vardagar eller 2 vardagar + veckoslut).

Residensdramatikern kan utan kostnad delta i Labbets övriga verksamhet, till exempel kurser, textcirklar eller seminarier.

Dramatikern kommer tillsammans med Labbet överens om en tidsplan (inkluderande 2 delmål och en slutgiltig deadline) för det skrivprojekt som hen vill förverkliga. Arbetet ska genomföras under 2019 och vara utspritt över 8-12 månader. Den första raten av beställningsarvodet betalas vid projektets start och de följande tre vid överenskomna tider, under förutsättning att delmålen uppnåtts.

Ansökan sänds per epost till labbetrf(a)gmail.com och skall innehålla en presentation av den sökande och en beskrivning av det skriv-projekt hen söker med. CV + fri text (max 1500 tecken). 

Ansökningstid: 8.10.2018-31.10.2018

Beslut: 15.11.2018

Läs mera

Frågor kan ställas per epost: labbetrf(a)gmail.com


Valtakunnallinen monologikilpailu, Oulu | Hakuaikaa jatkettu 31.10.2018 asti

Valtakunnallinen monologikilpailu 8.-10.2.2019 Oulussa. Hakuaikaa on jatkettu 31.10.2018 klo 16.00 asti.  

Kilpailuun haetaan mukaan sähköpostitse esitystallenteella, joka lähetetään osoitteeseen akseliklonk(a)gmail.com. Hakemuksessa tulee kertoa

  • esityksen tekniset tiedot
  • lyhyt esittely monologista valokuvineen
  • hakijan lyhyt esittely.

Monologikilpailu on avoinna niin ammattilaisille, kuin harrastajillekin. Monologin kestoa tai esitysmuotoa ei ole rajattu. Esityksen kielenä on oltava joko suomi, ruotsi tai saame. Loppukilpailuun valitut julkaistaan marraskuussa 2018. Monologit kilpailuun valitsee Teatteri Akseli Klonkin johtaja Janne Kuustie. Loppukilpailussa näytellään livenä. Monologikilpailun pääpalkintona on 3000 euron stipendi.

Aikaisemmin 20 kertaa Pieksämäellä järjestetty Monologikilpailu siirtyi vuonna 2018  Ouluun yhdessä Teatterimaraton-festivaalin kanssa. Tapahtuman järjestävät ensimmäisen monologikilpailun perustaja Janne Kuustie, Teatteri Akseli Klonk sekä viimeiset 11 vuotta tapahtumaa järjestänyt Saku Heinonen.

Lue lisää


Open Call for Nordic Projects | Deadline 4 November 2018

Do you have an idea for a Nordic project, an idea that can help place the Nordics in the minds of the world? A project that can highlight our Nordic values, helping set an agenda. An idea that has social clout with the ability to cut through the noise and start a conversation? If you do, we would love to hear from you.

WHAT WE ARE LOOKING FOR

In short, we are looking for new creative partnerships and projects with a high level of international PR potential. Projects that will help leverage our strategy for the international branding and positioning of the Nordic Region – The Nordics.

We would like you to team up with other international and Nordic partners sharing the same idea, but even more importantly, we would like you to work together on a strong Nordic story that helps generate change and creates a buzz about The Nordics.

WHAT DO WE FUND?

We fund projects all over the world. The focus is on projects that embrace Nordic values like equality and trust, ideas that promote sustainability through creativity and innovation and ideas built on compassion and openness.  

If you have the right project in mind we can help get your message out to the masses by (co)funding for instance communication campaigns, PR activities, a podcast series, or…? We aren’t great fans of paying for plane tickets and accommodation but if you can argue that it’s just what you need to get the project on the cover of the Rolling Stone we might listen. 

The total budget for this open call is DKK 2.5 million.

WHAT IS THE NORDICS?

The idea behind The Nordics is to re-think the usual concepts of place branding. Instead of showing The Nordics to the world – we are showing The Nordics in the world.  

Our aim is to create a brand that shares its relevance with the world, shares how Nordic thinking has inspired so many people, and shows how Nordic values can work across borders, cultures and generations. Find out more The Nordics

DEADLINE

The deadline for application is 4 November 2018, at 23:59 (CET)

Read more


Open Call Theatertreffen Stückemarkt 2019 | Deadline 11 Nov 2018

The open call for Theatertreffen Stückemarkt 2019 for theatre makers, artists and playwrights has just started and for the first time in our 40 year history, we are inviting artists worldwide to submit their latest theatre text or performance. Under the heading “What happens after the protest?”  
 
Stückemarkt is searching for work that goes beyond descriptions of a status quo, imagines possible futures and seeks new forms of artistic-activist interference. We are particularly interested in young authors and artists who explore new narrations and perspectives and develop innovative artistic languages. From among the submissions Stückemarkts jury of renowned international artists will select a total of five texts/performances to be presented as part of Theatertreffen 2019.

This year’s Stückemarkt jury are: Mette Ingvartsen (choreographer and dancer, Brussels), Branden Jacobs-Jenkins (playwright, New York), Amir Reza Koohestani (director and playwright, Teheran), Wiebke Puls (actress, Munich) and Maria Nübling (dramaturge and head of Stückemarkt, Berlin).

Every year in May Theatertreffen, the most important German theatre festival, convenes theatre makers, journalists and guests from around the globe in Berlin. Since 1978 Theatertreffen’s Stückemarkt has been an integral part of the festival. As the oldest initiative for promoting contemporary playwriting in German-speaking countries – and as of 2012 also performance art – it has been successfully engaged in the long-term support and development of playwrights and performance artists for over 40 years. Stückemarkt is a forum for exchange between international play­wrights, performance artists, theatre-makers, festival curators, publishers and critics.

You’ll find more information about the application criteria in the open call on our website both in German and English.

Contacts:

Maria Nübling
Dramaturge Theatertreffen/ Head of Stückemarkt 
maria.nuebling(a)berlinerfestspiele.de  
Theatertreffen 3.-19. Mai 2018
www.theatertreffen-blog.de


Call for GAP LAB Co-Production Applications 2020 | Deadline 15 Nov 2018

Zodiak – Center for New Dance and Globe Art Point are now jointly calling for applications for new contemporary dance works for the year 2020. The call is open until November 15, 2018.

Zodiak – Center for New Dance is a progressive dance organisation and the most significant production house of contemporary dance in Finland. The mission of Zodiak is to produce, present and promote works of high artistic quality and innovation.

This joint call is a part of Zodiak’s open call for the year 2020. The selected work will be presented as a part of Zodiak’s performance program.

Established in 2016 in, Helsinki Globe Art Point is an umbrella organization with a mission to enhance diversity in the Finnish art and culture scene by supporting the working circumstances, visibility and cultural political status of the non-Finnish-born artists and art workers resident in Finland.

This joint call is a part of Globe Art Point´s GAP LAB project supported by the Finnish Culture Foundation. In GAP LAB the selected/supported working groups and projects consist of non-Finnish-born artists living in Finland and Finnish born artists/art workers collaborating and creating together.

There are two possible production categories in this call:

1) The core of Zodiak’s activities is the program of premiere works / new creations, which Zodiak co-produces. The focus is on productions with a bold corporeal approach to contemporary dance and the performing arts. The curators will consider the originality and clearness of the initial idea and choreographic thinking, as well as the possible audience relations the performance will create.

Zodiak encourages the applicants to consider what kind of world relation their proposal contains. The starting points for the works can vary from the very personal to universal and social themes. The works can also take many forms. But whatever your approach is, could it offer the audience a new and unprecedented way to experience the world through the prism of contemporary dance?

The performance venue for the selected work is Zodiak Stage at the Cable Factory in Ruoholahti. Zodiak provides, in addition to partial financial support, the performance and rehearsal spaces, technical equipment and basic technical support. Zodiak will also include the performance in all its publications and communications (press releases, social media, newsletters etc), as well as cover the costs for pr and press photos (within Zodiak’s fixed fees).

The applicant will gather the artistic team (i.e performers, designers) and is responsible for the work to be completed. As Zodiak and Globe Art Point are only co-producers for the selected work, the applicants are required to also apply for other funding.

2) Proposals for Z-free. Z-free is a space for artistic try-outs and meditations, that will also be opened to the audience in a free demonstration session. Z-free concept can also include conversations taking different kind of forms, as well as small-scale workshops. The support for works within the Z-free concept consists mostly of studio time and of a small financial fee.

Applications guidelines

APPLICATION FORM is open from October 3 until November 15, 2018, here:

https://zodiak.gruppo.fi/online-applications/index.php/762173/lang-en

Application attachments:

  • project plan, max 3 pages
  • budget
  • curriculum vitae of the members in the artistic team

Attachments must be sent together with the application form. Acceptable attachment file forms are pdf, doc, docx, txt, rtf, xls, xlsx, zip.

Sending of work samples is required. Web videos are preferred, the link should be mentioned in the application form. If videos are not available online, the sample can also be sent as a dvd. DVDs must be sent by mail to Zodiak – Center for New Dance, Tallberginkatu 1/154, FI-00180 Helsinki. Work samples must contain the name of the applicant and the work. Work samples are not returned.

Zodiak’s production selection for 2020 is made by Zodiak’s artistic director Harri Kuorelahti together with the artistic team, consisting of Zodiak’s and Globe Art Point’s representatives. All applicants are informed by the end of January 2019 by email. The final programming possibly requires some flexibility on the scheduling of productions.

Further information:

Artistic director Harri Kuorelahti / Zodiak, harri.kuorelahti(a)zodiak.fi

Managing director Tomi Purovaara / Globe Art Point, tomi.purovaara (a) globeartpoint.fi (general information of GAP LAB project)

Read more


International Festival of Ancient Greek Drama | Deadline 10 Dec 2018

Call for submission of proposals by theatre groups or individuals  

The Cultural Services of the Ministry of Education and Culture, the Cyprus Centre of the International Theatre Institute and the Cyprus Tourism Organisation, announce the opening of the submission of proposals by Cypriot theatre groups or individuals and theatre groups or individuals not residing in Cyprus, for participating in the twenty third edition of the “International Festival of Ancient Greek Drama”, which will be held during July 2019 (from the 1st until the 31st of July), in Cyprus. 

The aim of the Festival is to present performances of ancient Greek drama, that project the specific nature of ancient drama, always based on the original text of the tragedians and comedians of the Greek antiquity. The performances are presented in open-air amphitheatres, such as the Ancient Odeon in Paphos, the Curium Ancient Theatre in Limassol and the “Skali” Amphitheatre in Aglantzia, Nicosia. 

The “International Festival of Ancient Greek Drama” has been established as a distinct cultural institution with an international identity and has been honored with the European recognition of the EFFE Label (2015-2016 and 2017-2018), as one of Europe’s finest festivals. The continuous increase of the spectators recorded during the last five editions, demonstrates the successful course, the warm acceptance by the audience and the expansion of the Festival, reinforcing the organizers' commitment towards the continuance and upgrading of the institution. 

The theatre groups or individuals expressing interest in submitting a proposal for participating in the “2019 International Festival of Ancient Greek Drama”, should submit their proposal using the form, which is available at the Festival’s website: www.greekdramafest.com.  

The deadline for submitting the proposal is: December 10, 2018. 

Cyprus Centre of the International Theatre Institute www.ccoiti.com  


Tule mukaan luomaan Valloittajat ja valloitetut -teatterifestivaalia

Strindberg laboratory, Porttiteatteri, Taiteen sulattamo, Teatteri Särmä ja Emma tuovat: 
Valloittajat ja valloitetut teatterifestivaalin Helsinkiin, Malmitalolle 25.4.2019.

Meri Pakarinen ja Michael Birman ovat tehneet parantavaa teatteria Los Angelesissa 6 vuotta hyvin tuloksin ja nyt ovat siirtämässä toimintaa Suomeen. Ensimmäinen esitys valmistuu keväällä 2019.  

Kenen puolella olet? Miten voisimme lää yhdessä, rauhanomaisesti?

Etsimme intohimoisia ihmisiä, jotka olisivat mukana luomassa tätä tapahtumaa

-kuvataiteilijoita
-animaattoreita
-elokuvataiteilijoita
-teatteritaiteilijoita
-muusikkoja
-valokuvaajia ja sosiaalisen tasa-arvon puolesta toimivia aktivisteja

Palkkio kaikille osanottajille

Lisätietoja:
Meri Pakarinen, Artistic Director, The Strindberg Laboratory 040 7793336, strindberglaboratory(a)gmail.com

www.strindberglaboratory.com

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Teatterikorkeakouluun näyttämömestari | Haku 17.10.2018 mennessä

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu hakee näyttämömestaria toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen 1.12.2018 alkaen (tai sopimuksen mukaan)

Näyttämömestarilta edellytämme:

  •  lavasterakenteiden tekniseen suunnitteluun ja rakentamiseen tarvittavaa puu- ja metallialan ammattitaitoa
  • kokemusta esittävän taiteen näyttämöteknisestä työstä
  • esitystoiminnan osatoimintojen ja turvallisten menettelytapojen hyvää tuntemusta
  • B-ajokorttia

Kokemus CAD-piirustusohjelmien käytöstä sekä näyttämöiden nostoapuvälineiden käytön tuntemus ovat eduksi tehtävässä. Toivomme valittavalta lisäksi hyviä vuorovaikutustaitoja suomen ja englannin kielellä sekä yhteistyökykyä.

Palkkaus sijoittuu yliopiston palkkausjärjestelmän muun kuin opetus- ja tutkimushenkilöstön vaativuustasolle 6-7, jolloin palkka on n. 2 100 – 2 500 ¤/kk riippuen henkilökohtaisen suoritustason osuudesta.

Hakemukseen tulee liittää ansioluettelo. Hakemukset toimitetaan yhtenä pdf-tiedostona osoitteeseen teak.kirjaamo(at)uniarts.fi viimeistään 17.10.2018.

Tiedusteluihin vastaavat tekninen päällikkö Jyri Pulkkinen, puh. 050 572 2058, jyri.pulkkinen(at)uniarts.fi sekä näyttämöpäällikkö Pekka Anttonen, p. 0400 792 023, pekka.anttonen(at)uniarts.fi.

Lue lisää


Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu hakee kahta tuottajaa | Haku 19.10.2018 mennessä

Teatterikorkeakoulun palveluyksikön tuottajapalveluihin haetaan kokopäiväistä tuottajaa toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen sekä tuottajaa perhevapaan sijaiseksi ajalle 3.12.2018 – 1.11.2019.

Tuottajapalvelut tuottaa akatemian koulutusohjelmien perus- ja jatkokoulutukseen sekä tutkimukseen sisältyvät produktiot ja muut taiteelliset projektit sekä ohjelmalliset tapahtumat. Tuotantoja ja erilaisia tapahtumia on 40–50 kpl vuodessa. Tuottajan tehtäviin kuuluu tuotantojen ja tapahtumien suunnittelu, koordinointi ja organisointi. Tuottaja vastaa produktion tai tapahtuman suunnitelmallisesta etenemisestä, esitysluvista, tekijänoikeusasioista, työsopimuksista, budjetista ja muista projektikohtaisesti vaihtelevista tehtävistä.

Tuottajan tehtävän menestyksellinen hoitaminen edellyttää soveltuvaa alan koulutusta, kokemusta esittävän taiteen tuottamisesta, hyviä vuorovaikutustaitoja sekä hyvää suomen ja englannin kielen osaamista. Sähköisinä työvälineinä ovat toimisto-ohjelmien lisäksi erilaiset talous- ja tilahallinnan järjestelmät. Tehtävä edellyttää mahdollisuutta työskennellä satunnaisesti myös iltaisin.

Tehtävät täytetään 3.12.2018 alkaen tai sopimuksen mukaan. Tehtävien palkkaus perustuu yliopistojen palkkausjärjestelmän muun henkilöstön vaativuuskehikon tasoon 8, jolloin kokonaispalkka on 2700-3100 ¤/kk riippuen henkilökohtaisen suoritustason osuudesta.

Tiedustelut to 11.10. klo 10-11.30 ja pe 12.10. klo 11.30-13.00
tuotantopäällikkö Nina Numminen, p. 0400-792027

Hakemukset liitteineen toimitetaan yhtenä pdf-tiedostona osoitteeseen teak.kirjaamo(at)uniarts.fi viimeistään perjantaina 19.10.2018.

Lue lisää


Teatterikorkeakoulu hakee ohjaajantaiteen lehtoria | Haku 29.10.2018 mennessä

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu hakee ohjaajantaiteen lehtoria viisivuotiselle toimikaudelle alkaen 1.8.2019 tai sopimuksen mukaan.

Ohjaajantaiteen lehtori vastaa omalta osaltaan ohjaajantaiteen opetuksesta ohjauksen koulutusohjelmassa. Lehtori suunnittelee, kehittää ja arvioi opetusta voimassaolevien tutkintovaatimusten mukaisesti.  

Ohjaajantaiteen lehtorin työssä on hyötyä kiinnostuksesta ja kyvystä

  • ohjaajan taiteellisen työn prosessien käsitteellistämiseen
  • ohjaajantaiteen yhteiskunnallisten ulottuvuuksien pohdintaan ja artikuloimiseen  
  • pedagogiseen suunnittelu- ja kehittämistyöhön kollektiivisessa oppimisympäristössä (opetus-, ohjaus- ja palautekäytäntöjen kehittäminen)
  • teatteritaiteen ja ohjaajantaiteen ajankohtaisten kysymysten artikuloimiseen  
  • käytännön teatterityön ja teoreettisten näkökulmien vuoropuheluun  
  • kokeilevasta ja tutkimuksellisesta asenteesta taiteen tekemiseen

Lue tarkemmat hakuohjeet

Tehtävää hakeneiden tulee varautua antamaan opetusnäyte ja haastattelu.  

Palkkaus sijoittuu yliopistojen yleisen työehtosopimuksen opetus- ja tutkimushenkilöstön vaativuustasolle 5, jolloin kokonaispalkka on 3200-3500 euroa riippuen henkilökohtaisen suoritustason osuudesta.

Vapaamuotoinen hakemus (1-3 liuskaa) sekä ansioluettelo toimitetaan yhtenä PDF-tiedostona viimeistään 29.10.2018 Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun kirjaamoon, teak.kirjaamo(a)uniarts.fi  

Hakijoiden yhdenvertaista kohtelua vaarantamatta Taideyliopisto varaa oikeuden ottaa huomioon hakuajan jälkeen jätetyt hakemukset.

Lisätietoja
Tehtävän sisällöstä: Saana Lavaste, ohjaajantaiteen professori, saana.lavaste(a)uniarts.fi, 050-527 3873
Hakumenettelystä: Laura Jännes, palvelu- ja henkilöstöpäällikkö, laura.jannes(a)uniarts.fi, 0400-792 043


Suomen kansallisooppera ja –baletti hakee ompelijaa | Haku 31.10.2018 mennessä

Suomen kansallisooppera ja –baletti sr hakee Ompelijaa määräaikaiseen työsuhteeseen vuorotteluvapaan sijaiseksi ajalle 2.1.-30.6.2019.

Ompelijan tehtäviin kuuluvat ooppera- ja balettiteosten pukujen valmistus, kaavoitus, leikkuu, viimeistely, korjaus sekä sovitus.  

Tehtävä edellyttää vaatetusalan soveltuvaa koulutusta, työkokemusta, atk-taitoja sekä hyviä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja. Suomen kielen lisäksi tehtävä edellyttää englannin kielen hallintaa. Kokemus teatterin alalta katsotaan eduksi.

Vuorotteluvapaan sijaiseksi voidaan palkata henkilö, joka on ollut työttömänä yhdenjaksoisesti tai osissa vähintään 90 kalenteripäivää ennen työsuhdetta. Työttömyyden kesto lasketaan vuorotteluvapaan alkamista edeltäneiden 14 kuukauden ajalta. Työttömyysehto ei koske alle 30-vuotiaita työttömiä työnhakijoita, joiden ammatti- tai korkeakoulututkinnon suorittamisesta on kulunut enintään vuosi. Yhden päivän työttömyys riittää myös, jos sijainen on vuorotteluvapaan alkaessa alle 25-vuotias tai yli 55-vuotias. Sijai­seksi palkattavan on oltava työttömänä työnhakijana välittömästi ennen vuorotteluva­paan alkamista.

Puvuston päällikkö Katja Karjalainen antaa tehtävästä lisätietoja 18.10.2018 klo 12.00 - 13.00, puh 040-7406 525

Hakemukset pyydetään jättämään 31.10.2018 mennessä Kansallisoopperan ja –baletin internet-sivuilla (oopperabaletti.fi) olevaan sähköiseen rekrytointijärjestelmään.

Lue lisää

MUITA ILMOITUKSIA

UNO kutsuu teattereita mukaanVerkostoon 2019

Uuden näytelmän ohjelman vuoden 2019 ammattiteattereiden ja muiden alan toimijoiden yhteistyöverkosto kootaan vuoden loppuun mennessä. Onko teatterillanne kiinnostusta osallistua UNOn kolmanteen toimintavuoteen?

Uuden näytelmän ohjelma UNO on Teatteri 2.0:n vuonna 2016 käynnistämä monivuotinen hanke, joka on toiminut käytännössä kohta kaksi vuotta. Tavoitteenamme on luoda tilaa ja mahdollisuuksia suomalaiselle uuden näytelmän kukoistukselle. Tarjoamme hyville ammattinäytelmäkirjailijoille mahdollisuuden kehittyä vieläkin paremmiksi ohjaamalla heidän työskentelyynsä lisää resursseja. Lisäksi olemme luoneet alustan, jossa ammattiteatterit ja muut alan ammattilaiset voivat yhdessä kehittää uuteen näytelmään liittyvää osaamistaan ja käytäntöjään. 

Verkoston toiminta on toimijoille järjestettäviä yhteisiä kohtaamisia, jotka kehittävät uuteen näytelmään liittyviä alan käytäntöjä, osaamista sekä tarjoavat mahdollisuuden kollegiaaliselle kohtaamiselle ja tekijöiden verkottumiselle. Lisäksi järjestämme teattereissa paikan päällä esim. työpajoja henkilökunnalle ja/tai tilaisuuksia yleisölle. UNO on avoin teattereiden omille uuteen näytelmään liittyville avauksille, joihin toivotaan yhteistyötä / asiantuntemusta. Verkostoa ja UNOssa työskenteleviä näytelmäkirjailijoita tuodaan yhteen eri tavoin, mutta verkostoon osallistuminen ei edellytä teatterilta UNOssa kehiteltyjen tekstien tilaamista / tuottamista.

Vuoden 2019 verkoston toiminnan yhtenä keskeisenä kiinnostuksen kohteena on dramaturginen työ, dramaturgin rooli, asema ja merkitys niin kantaesitysprosessin osana kuin laajemmin teatterirakenteissa. Vuoden 2019 toimintasuunnitelma tarkentuu loppuvuonna.

UNOn verkostoon voidaan ottaa sekä vos-teattereita että vapaita ryhmiä. Teatterit osallistuvat UNOn toiminnan mahdollistamiseen liikevaihtonsa mukaan määräytyvillä vuosittaisilla maksuosuuksilla (maksuhaitari 2018: 350-2500e/teatteri/v). Mukaan mahtuu n. 15-20 teatteria. Lisäksi verkostossa vaikuttaa 10 muuta alan toimijaa / järjestöä.

KIINNOSTAAKO UNO – VASTAA KYSELYYN

Ilmaise kiinnostuksesi oheisella kyselyllä viimeistään pe 26.10.2018. UNO on yhteydessä kaikkiin vastanneisiin marraskuun aikana yhteistyöstä keskustelemiseksi. 

Lomake: https://goo.gl/forms/xR7O4Jo5EXbJ3bbu2

LISÄTIEDOT
Saara Rautavuoma, UNO johtaja
050 302 0706; saara(a)teatterikaksipistenolla.fi

www.uno-npf.fi 


Minna Canth 175 vuotta

Vuonna 2019 Minna Canth täyttää 175 vuotta  – juhlista Minnaa kanssamme!

Minna Canth (1844−1897) oli paljon muutakin kuin kuuluisa kirjailija: hän oli etevä yrittäjä, vähäosaisten puolustaja, järjestöaktiivi ja vaikuttaja. Hän tarkasteli yhteiskuntaa kriittisellä silmällä ja halusi parantaa sitä. Minna Canth tiesi, että ilman hyvää koulutusta on vaikea edetä elämässä, minkä vuoksi hän oli mukana edistämässä niin suomenkielistä koulutusta kuin tyttöjen mahdollisuutta käydä kouluja.

Minna Canthin näytelmien ja lehtikirjoitusten teemat ovat edelleen ajankohtaisia.

Miten Minnan rohkeus ja arvot näkyvät sinun arjessasi?

minnacanthinseurassa.com


Liikekieli.comissa Tanssitaiteilijoita eri ympäristöissä -teemanumero

Tanssija, koreografi Pia Lindyn toimittama Tanssitaiteilijoita eri ympäristöissä -teemanumero julkaistu tanssin verkkolehti Liikekieli.comissa

Numeron kirjoittajat:
 
Riina Hannuksela
Jonna Lehto
Sally Davison
Titta Court
Malcolm Manning
Pia Lindy
 
Tästä lehden numeroon
 
Lisätietoja:
Numeron vieraileva päätoimittaja Pia Lindy, pia.lindy(a)gmail.com
Liikekieli.comin päätoimittaja Maija Karhunen,  
maija.karhunen(a)liikekieli.com, +358445529257


Vastaa Teatteri&Tanssi+Sirkus-lehden lukijakyselyyn ja voita teatterilippuja

Luetko Suomen ainoaa esittävien taiteiden aikakauslehteä? Mitkä asiat sinua kiinnostavat Teatteri&Tanssi+Sirkus-lehdessä ja mitä kannattaisi muuttaa?

Auta toimitusta tekemään parempaa lehteä ja vastaa lukijakyselyyn.

12.11.2018 mennessä vastanneiden ja yhteystietonsa ilmoittaneiden kesken arvotaan kolme kahden hengen lippupalkintoa Helsingin kaupunginteatterin esitykseen Herra Puntila ja hänen renkinsä Matti.

Jos et halua vastata lomakkeella, voit myös lähettää palautetta lehdestä osoitteeseen: info(a)teatteritanssi.fi


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.