12.12.2019

TINFO-tiedote 39 / 12.12.2019
 

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Pitkä matka todelliseen inkluusioon. Rasismia, nationalismia ja sosiaalista syrjintää vastaan on taisteltava yhdessä, ja kulttuuri on yhteiskunnan liimaa.

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

HAKUJA

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TYÖPAIKKOJA

MUITA ILMOITUKSIA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Pitkä matka todelliseen inkluusioon

Pelkäätkö enemmän sitä, joka avoimesti halveksii olemassaoloasi vai sitä, joka hiljaisesti syrjii olemassaoloasi samalla kun väittää välittävänsä?” Näin kysytään Norjan taideneuvoston kriittisessä inkluusiota käsittelevässä julkaisussa Actualise Utopia.

Miten rasismi ja syrjintä estävät kulttuurin uudistumista ja moninaisuutta? Norjan Kulttuurineuvosto yhdessä pohjoismaisten kumppaniensa – poliitikkojen, taidelaitosten johtajien ja taidetyöntekijöiden kanssa pohti konferenssissaan Nordic Dialogues kriittisesti sitä, miten rakentaa nykyistä inklusiivisempaa kulttuurisektoria. Rasismia, nationalismia ja sosiaalista syrjintää vastaan on taisteltava yhdessä, ja kulttuuri on yhteiskunnan liimaa. Tämä seminaari oli viimeinen inklusiivista kulttuurisektoria käsitelleiden kokoontumisten sarjassa.  

Pohjoismaiden yhteisenä tavoitteena on, että jokaisella on yhdenvertaiset mahdollisuudet kulttuuriseen osallisuuteen taustasta riippumatta.

Mutta, mutta. Tuo kriittinen julkaisu antaa karun kuvan siitä, missä ihan oikeasti mennään ja kuinka kaukana ollaan vielä todellisesta inkluusiosta. Actualise Utopia tarjoaa tervetullutta sanoitusta, kokemusten, kättä pidempää ja toimintatyökaluja. Kaiken kukkuraksi se sisältää erinomaisen sanaston.  Julkaisussa on myös Ruskeiden tyttöjen artikkeli ”Intersectionally feminist self-care manual for the POC artist”. 

On aika murtaa pohjoismaisen kulttuurin valkoisen kolonialistisen rakenteen sykli”, todetaan julkaisun motossa. Teoksen toimittaja Ninos Josef, ruotsalais-syyrialainen tanssija ja näyttelijä muistuttaa siitä, että Pohjoismaissa on yhä enemmän niitä, jotka ovat tämän rakenteen ulkopuolella.

Kulttuurin kolonialistiseen rakenteeseen kasvaminenhan alkaa lapsesta ja jatkuu vielä kuoleman jälkeenkin. Kolonialistinen opintopolku tarkoittaa pääasiassa länsimaisen kulttuurin mukaisia normatiivisia representaatioita. Se tarkoittaa taidekoulutusta, jossa valkoiset opettajat opettavat länsimaisen taidekulttuurin traditiota ja jossa normatiivinen taiteilijanura ymmärretään lähinnä julkisella tuella tehdyksi (usein julkisesti tuetuissa taideinstituutioissa) taiteeksi.

Aivan liian vähän taidekoulutus on etsinyt keinoja laajentaa rekrytointipohjaansa varmistaakseen, että myös sosioekonomisesti haavoittuvassa ympäristössä kasvavien lahjakkuuspotentiaali tulisi käyttöön.  Myös länsimaisen ”laatu”-käsitteen varjolla harjoitetaan hyvällä omallatunnolla ulkopuolelle jättämistä. Ulossulkeminen jatkuu vielä tavassa, jolla taiteilijoita joko kanonisoidaan ikuiseen elämään traditiossa tai vaietaan kuoliaaksi. Etnisten ryhmien ja muiden vähemmistöjen taide on usein pelkkä alaviite kansallisissa historioissa, jos sitäkään.

Palaan tähän vielä myöhemmin yhteisen Inkluusiopäivämme (27.3.2020 Maailman teatteripäivänä) lähestyessä. 

Unescon kulttuuri 2030

Tuhti lukupaketti tutustuttavaksi. Juuri pötkähti sähköpostiin. Lukulistalle.
 

Porttiteatterissa Koulutiellä – we will, we will rock you!

Tämä esitys on omistettu niille pienille ihmisille, jotka vielä reput tyhjinä seisovat ensimmäistä päivää koulunpihalla. Ja myös niille aikuisille, jotka eivät ole tällä areenalla teille tarinaansa kertomassa, niille jotka katosivat.” Näillä Pekan, luokkansa Pellen/Klovnin sanoilla alkaa dokumentaarinen 17 porttiteatterilaisen esitys. 

Porttiteatteri on helsinkiläinen ammattilaisvetoinen rikostaustaisten esiintyjien teatteri. Koulutiellä on taidonnäyte. 

Nopeatempoinen, parituntinen matka vie nauruun, itkuun, ihmeeseen. Koulutiellä elää ja koskettaa esityksenä, teatterin- ja musiikin tekemisenä, ei sosiaalipornona. Kolmisenkymmentä kohtausta. Pulpettien ympäröimällä näyttämöllä esiintyjät toimivat pulpettikuorona ja hakkaavat pulpettiinsa “We will we will rock you” -rytmiä. Laulavat lapsikuorona Liikennelaulua tai Laulua oravasta ja Koulutiellä uutena versiona.  Lisäksi väliin mahtuu joukko erilaisia musiikkikomboja. Itse tehtyjä, yhdessä kätilöityjä.

Jokainen esiintyjä piirtyy esiin omaäänisenä, ainutlaatuisena kertojana/muusikkona/esittäjänä/näyttelijänä. Jokainen tuo näyttämölle omat kokemuksensa. Näiden tarinoiden lähestymiskulmat ja havainnot hämmästyttävät.  Ekaluokkalaisen pelkoja, selviytymiskeinoja, kapinaa, pesismatsin kuningattaren revanssia tai häpeilyä luuserina, jota kukaan ei joukkueeseensa halua, supersankareita pelastamassa, vasenkätisiä oikeakätisten maailmassa.

Esityksessä on vahvasti läsnä Foucault´n biovalta: koulun tai perheen voimankäyttöä, käskyvaltaa, odotuksia. Ylisukupolvista taakkaa siirtyy sodan rikkomilta seuraaville sukupolville. Samanaikaisesti esitys hengittää haurautta ja katoamisia, hiljaista surua. Kohtauksia sitoo toisiinsa ”luokkakuva”, kertomus niistä, joita kuvassa oli, kadonneesta ja kadonneiden muistosta.  

Aleksi Salusjärvi on kirjoittanut sivuutetuista ja kirjallisuuden ulkopuolisesta kirjallisuudesta. Porttiteatteri on teatteri-instituutioiden ulkopuolista teatteria ja esiintyjyyttä. Koulutiellä näyttää tällaisen esiintyjyyden ja tarinoiden voiman.

Konditionaalin perfekti on niin sanottua ”jossittelua”, olisi voinut olla…”, näin pohdiskelee yksi esiintyjä.  Niin…  Mietin pitkin esitystä, miten paljon lahjakkuutta, miten paljon menetettyä. Onneksi ei iäksi. Onneksi on Porttiteatteri! Nyt on nyt!  

Kiitos 17 esiintyjälle ja Tuija Minkkiselle, Sanna Salmenkalliolle, Rosa-Maria Perälle sekä Riikka Karjalaiselle. Kiitos ja onnittelut yhteistekijyydestä.  
 

Viimeiset viilanvedot, turkin ravistukset ja kynsien rapinat

Tässä pimeydessä on helppo altistua kuolemille ja äänille, varsinkin kun johdattajina ovat sellaiset taiteilijat kuin Juha Valkeapää ja Heidi Soidinsalo. Hiljainen kuolema on lempeän kotitekoinen, intiimi ja konkreettinen äänimatka sukupuuttoon kuolleesta dodosta, kieleen ja Pompeijiin, isään, Viialan villatehtaaseen ja kolmeen peräjälkeen kuolleeseen koiraan. Esitys tekee tietoiseksi oman elämän katoavaisuudesta ja mielikuvittelun voimasta. Tässä esityksessä kuolema koskettaa niin elollista ja inhimillistä kuin ei-inhimillistäkin.  Viialan villatehdas saa Soidinsalolta ja Valkeapäältä uhkeat viimeiset viilanvedot.

Iäksi kadonneet ovat läsnä ääninä, ja kuulo on aisteista se, joka meissä aistii viimeisimpänä ennen kuolemaa.
 

Miltei mykkä Oidipus

Mitä tehdä klassikolle, joka itse selittää itsensä läpikohtaisin. No mykistetään ja katsotaan, miten käy. Työryhmä Anna-Sofia Tuominen, Juho Uusitalo, Laura Mattila, Nicolas “Leissi” Rehn, Sofia Palillo teki Viirukseen Oidipuksen. Tässä jatketaan Full Pull Woyzeckin, ja Temptation Island Karamazovin jäljissä klassikkojen kuorimista.  

Tämä Oidipus on esitys esityksessä. Näyttelijät käyttävät mykän komedian tuttuja keinoja, rakentavat tilanteita. Tämä Oidipus vapauttaa, mutta ei minkään katharsiksen kautta vaan tyhjentämällä klassikon voimastaan ja näyttämällä mykkäfilmin komediahahmot, nämä rakastettavat pienet, suuret ihmiset ja heidän huolenaiheensa. Se katsoo kriittisesti tällaisen klassikon maailmankuvaa ja naiskuvaa. Se kieltäytyy metafyysisestä ahdistuksesta. Se kieltäytyy raastavasta itseruoskinnasta ja syyllisyydestä.
 

Keskiluokan pakkoraot

Ken Loachin elokuva Kiitos tilauksestasi kertoo alustatalouden kurjuudesta, murenevasta terveydenhuollosta ja sosiaaliturvasta. Pikajakelufirmassa franchising-yrittäjä on oman onnensa seppä, joka kantaa kaiken riskin ja painaa duunia seurantalaitteen aikaorjuudessa.

Millerin Kauppamatkustajan kuolema on sukua Loachin elokuvalle. Kansallisessa sen uusi suomennos ja esityksen pelkistetty puhtaus näyttää ikiajankohtaisen voimansa. Surumielisesti lävistävä runollisuus toi mieleen Hopperin maalausten tunnelmat varjoineen.

Kauppamatkustajan kuolema on kuvaus murenevasta keskiluokasta, joka viimeisillä voimanrippeillään pitää julkisivua yllä. Lomanin perhe elää yhä ahtaammaksi käyvällä ”näyttämöllä” – konkreettisesti myös teatterissa. Esitys alkaa urkujen soitolla ja harmaiden tiiliseinien puristuessa näyttämökoroketta kohti. Esitys päättyy urkujen soittoon ja requiemiin.

Näyttelijät fyysistävät hienovaraisesti pakkorakoa, onnistumisen pakkovankeutta ja ylisukupolvisia siirtymiä. Ollaan maskuliinisten taakkasiirtymien ytimessä ja yksinpärjäämisen ja -suorittamisen kehässä: isä, isä… pojat kerjäämässä isän hyväksyntää, pätemässä, esiintymässä, kuten isänsä… ja vaimo/äiti yrittää kantaa arjen emotionaalisesti. Järisyttävä esityksellinen valotus tähän ahdinkoon.
 

Belgian teatteritodellisuudessa

Olemme Todellisuuden tutkimuskeskuksen kanssa Brysselissä ja Ghentissä. Vooruitissa ja sen With Pleasure -esityskokonaisuudessa, jossa yksi teos on TTK:n Sleeping Beauty. Kaikesta tästä ensi viikolla.

 

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE

Kevään 2020 ensi-illat nyt selattavina

TINFO kerää tiedot ammattiteatterien ensi-illoista. Kevään 2020 listalla tähän mennessä on 136 ensi-iltaa. Oman ensi-illan voi käydä lisäämässä: https://www.tinfo.fi/fi/Ilmoita-ensi-ilta

Ensi-iltalistalta tulevat löytymään myös kesäteatteriesitykset 2020. Harrastajateattereilla on mahdollisuus ilmoittaa omista esityksistään lomakkeen kautta.

Tiedustelut: tinfo(a)tinfo.fi


Inkluusiopäivän kampanja pyörähti käyntiin ja jatkuu Maailman teatteripäivään

"Hyvin toimivassa teatterissa toteutuvat esteettömyys, saavutettavuus ja moninaisuus lähtien rakennetusta ympäristöstä ja viestinnästä aina ohjelmiston suunnitteluun asti."

Aloita aiheeseen perehtyminen: www.tinfo.fi/inkluusio


Ensi viikon tiistaina vuoden viimeinen TINFO-tiedote

Se on sitten numero 40! 

Lähetämme vuoden viimeisen TINFO-tiedotteen tiistaina 17.12.2019. Uusi uutiskirjevuosi pyörähtää käyntiin torstaina 9.1.2020.

Uutisia, tapahtumia, avoimia hakuja ja muita ilmoituksia voi lähettää meille osoitteella tinfo(a)tinfo.fi 

Tähän asti TINFO-tiedotteessa julkaistuja pääset selaamaan verkkosivuillamme:

UUTISIA

Teatterifestivaali Lainsuojattomat sai Suomi-palkinnon

Tiede- ja kulttuuriministeri Hanna Kosonen on palkinnut yhdeksän taiteilijaa ja yhteisöä Suomi-palkinnoilla. Tämän vuoden Suomi-palkinnot saivat valokuva- ja videotaiteilija, elokuvaohjaaja Marja Helander; sirkustaiteilija, koreografi Ilona Jäntti; kapellimestari Klaus Mäkelä; muotoilija, työelämäprofessori Pirjo Kääriäinen; lavarunokollektiivi Helsinki Poetry Connection; teatterifestivaali Lainsuojattomat; media Ruskeat tytöt ja tanssiryhmä Raekallio Corp. sekä Amos Rex -ilmiö.

Kukin palkittu saa 21 625 euroa lukuun ottamatta kunniakirjalla palkittavaa Amos Rex -ilmiötä. Suomi-palkintoa on jaettu vuodesta 1993 alkaen ja ne myönnetään Veikkauksen tuotosta. Tiede- ja kulttuuriministeri päättää Suomi-palkinnoista ja tässä tehtävässä häntä avustaa Suomi-palkintoraati.

Kososen mukaan kaikille palkituille on tunnusomaista vahva läsnäolo, eri taiteen muotojen yhdistäminen, vuorovaikutteinen suhde yleisöihin sekä ympäristöjen syvällinen ymmärtäminen. - Pidän työssänne tavattoman arvokkaana eri taiteen muotojen yhdistämistä ja rajapintojen yli liikkumista sekä vuorovaikutteista suhdetta yleisöihin.

Teatterifestivaali Lainsuojattomat

Lainsuojattomat-festivaali on vuodesta 2000 lähtien järjestetty, Porissa tapahtuva, vapaille teatteriryhmille tarkoitettu teatterifestivaali. Se on jo kahdenkymmenen vuoden ajan koonnut kotimaisia ja ulkomaisia vapaan kentän teatteri-, sirkus- ja esitystaiteilijoita ja ryhmiä yhteisille festivaaleille, joka teatteritilojen lisäksi levittäytyy kaduille, toreille ja kahviloihin ottaen koko kaupungin haltuun viikon ajaksi.

Lainsuojattomat-festivaali on myös esitellyt ensimmäisenä Suomessa 24 Hour Plays -konseptin, jossa kymmenet näyttelijät, dramaturgit, ohjaajat ja säveltäjät toteuttavat vuorokauden aikana kunnianhimoisia pienoisesityksiä. Festivaalin päätoimisena järjestäjänä toimii Rakastajat-teatteri runsaan vapaaehtoisjoukon avustamana. Festivaali toimii tärkeänä kokoontumispaikkana ja vapaiden ryhmien taiteen yhteen kokoavana toimijana.

Lisätietoja:  
johtaja Minna Karvonen, puh. 0295 330 142


Pro Finlandia -mitali suomentaja Jukka-Pekka Pajuselle ja näyttelijä Eija Vilppaalle

Vuoden 2019 Pro Finlandia -mitalin ovat saaneet mm. suomentaja Jukka-Pekka Pajunen, kirjailija Timo Parvela ja näyttelijä Eija Vilpas. Yhteensä mitali myönnettiin 13 taiteilijalle.

Suomen Leijonan ritarikunnan Pro Finlandia -mitali ”voidaan antaa vain taiteilijoille ja kirjailijoille”. Mitali perustettiin 10.12.1943 annetulla asetuksella. Ensimmäiset Pro Finlandia -mitalit annettiin 13.5.1944 neljälle ruotsalaiselle ja yhdelle tanskalaiselle. Ensimmäinen suomalainen, teatterijohtaja Mia Backman, sai Pro Finlandia -mitalin 21.2.1945.


Turun Teatterisäätiö palkitsi Satu Rasilan

Turun Teatterisäätiö jakoi vuoden 2019 tunnustuspalkintonsa Turun Kaupunginteatterin dramaturgi Satu Rasilalle. Hänet palkittiin merkittävästä pitkäaikaisesta työstä näytelmäkirjailijana ja dramaturgina. Palkinnon suuruus on 15 000 euroa. 
 
Satu Rasila kiinnitettiin Turun Kaupunginteatteriin heti hänen valmistuttuaan dramaturgiksi ja hän työskenteli siellä kauden 1998-1999. Seuraavat vuodet Rasila toimi freelance-kirjoittajana. Freelancerina hän kirjoitti muun muassa Linnateatterin kaikkien aikojen suosituimman näytelmän Mieletön Turun historia (2004). Rasila palasi Turun Kaupunginteatteriin dramaturgiksi vuoden 2012 alussa. Hän on toiminut myös ohjaajana, mutta parhaiten hänet tunnetaan kuitenkin hänen kirjoittamistaan näytelmistä. Hän on kirjoittanut tekstit mm. täysille katsomoille pyörineisiin Turku-trilogian muodostaviin musikaaleihin Kakola (2012), Seili (2014) ja Varissuo (yhdessä Palefacen kanssa 2018). Teatterisäätiö piti valinnassaan tärkeänä myös pitkää avioliittoa ja muistisairautta tarkastelevaa Katoava maa -näytelmää, joka on ollut kuluvana vuonna Turun Kaupunginteatterin ohjelmistossa. 
 
Satu Rasilalla oli vuonna 2019 merkittävä rooli Turun Kirjamessuilla, joiden yhtenä pääteemana oli teatteri. Satu Rasila iloitsee näytelmäkirjallisuuden vahvasta näkymisestä messuilla ja pitää sitä uraauurtavana.

Lisätiedot:

Riitta Iivonen 
Turun Teatterisäätiö 
050 521 7204 
riitta.iivonen(a)op.fi


Aurora-mitali Åbo Svenska Teaterin Kalevala-tuotannolle

Varsinais-Suomen Liiton maakuntavaltuusto on myöntänyt Aurora-mitalin Åbo Svenska Teaterin Kalevala-tuotannolle. Tämä on ensimmäinen kerta koko mitalin jakamisen historiassa, kun mitali myönnettiin teokselle ja sen tuotantoryhmälle. Esitys tarttuu rohkeasti perinteiseen aiheeseen raikkaan modernilla tavalla. Kalevalan konseptista, ohjauksesta ja koreografiasta vastaava Jakob Höglund on onnistuneesti yhdistänyt kalevalaisen runomitan, yliluonnolliset aikuisten sadut ja nukkehahmot moderniin musiikkiteatteriin.  
 
Teoksen koko tuotanto on ainutlaatuisella tavalla yhdistetty musiikkiteatterin ja nukketeatterin erikoiskoulutukseen. Teatterin näyttämöllä nähdään erikoiskoulutukseen osallistuneita taiteilijoita yhdessä Åbo Svenska Teaterin ensemblen kanssa.

Teos saa erityiskiitokset myös saavutettavuudestaan: näyttämökieli on ruotsi, mutta esityksessä on sekä suomenkielinen että ruotsinkielinen tekstitys.

Varsinais-Suomen liitto myöntää vuosittain Aurora-mitalin tunnustuksena maakunnan hyväksi tieteen, taiteen tai muun kulttuurityön alalla toimineelle henkilölle, yhteisölle tai viranomaiselle. Mitaleita on myönnetty vuodesta 1977.

Lisätietoja: Varsinais-Suomen liiton erikoissuunnittelija Katri Koivisto, p. 0400 251 771

Lue uutinen Varsinais-Suomen Liiton sivuilta


Koneen Säätiö myönsi yli 30 miljoonaa taiteen ja tieteen tekemiseen

Koneen Säätiö on myöntänyt syksyn 2019 apurahahaussa 30,6 miljoonaa euroa tieteen ja taiteen rohkeisiin avauksiin. Apurahan saa yhteensä 325 henkilöä, organisaatiota tai työryhmää. Suurimmat noin puolen miljoonan euron rahoitukset antavat tekijöilleen mahdollisuuden tutkia muun muassa synnytyskokemuksia, musiikkikulttuurin oikeudenmukaisuutta, vammaisaktivismin historiaa ja ihmisen luontosuhdetta.

Pari poimintaa apurahan saajista:

Teatterin tutkija FT Teemu Paavolainen (130 500 ¤) hyödyntää aktivismin teoriaa kehittäessään uutta ihmistoiminnan teoriaa suhteessa globaalin kapitalismin ja kiihtyvän ympäristötuhon kaksoiskriisiin. Hän tarkastelee perinteisen teatterin ja esitystutkimuksen sekä humanistisia että posthumanistisia juonteita, joissa vaarana on yhtäältä luonnon pelkistäminen lavasteiksi, toisaalta ihmisen vapauttaminen vastuusta.

Esitystaiteilija ja skenografi Milla Martikaisen ja Metsäesitys-työryhmän (37 700 ¤) esityksen olosuhteena on etenevä biodiversiteettikato ja päähenkilöinä ovat liito-oravat. Esitystaiteilijat tutkivat oman mielensä, kehonsa ja kielensä kautta, millaisina ihmismaailman rakenteet avautuvat kuvitteellisen Papana & Norkko -liito-oravakaksikon silmin.

Katso apurahauutinen kokonaan Koneen Säätiön verkkosivuilla


Kari-Pekka Toivonen on valittu Hämeenlinnan Teatterin taiteelliseksi johtajaksi

Hämeenlinnan Teatterin hallitus on valinnut uudeksi taiteelliseksi johtajaksi teatteritaiteen maisteri Kari-Pekka Toivosen.

Taiteellisena johtajana hän on työskennellyt aiemmin Linnateatterissa 2012-2014 ja Oulun kaupunginteatterissa 2014-2019.

Toivonen on ollut pitkään valmistumisensa jälkeen näyttelijänä Suomen eri teattereissa mm. Helsingin kaupunginteatterissa ja Ryhmäteatterissa. Ohjaajana hän on ollut vuodesta 2011 monissa teattereissa. Toivonen on myös tullut tutuksi sekä televisiosta että elokuvista.

Kari-Pekka Toivonen aloittaa tehtävässään 7.1.2020.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Pasi Ruohonen p. 040 053 1778

Lue koko uutinen Hämeenlinnan kaupungin sivuilta

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Kevät 2020 esitystaiteen talo Mad House Helsingissä

Mad House Helsingin kevätkausi 2020 koostuu kotimaisista kantaesityksistä sekä ajankohtaisista vierailuista, työpajoista ja tapahtumista. Kantaesityksinä nähdään kahden koreografin teokset; Emmi Vennan Fabulous Muscles sekä Liisa Pentin Cloudbody – an ecology of dreams #2. Molemmat teokset lähestyvät kehoa ja siinä tapahtuvia muutoksia henkilökohtaisesta ja intiimistä näkökulmasta.
 
Mad House haluaa ohjelmistovalinnoillaan nostaa esiin eri taiteenlajien välimaastoon sijoittuvia kokeiluja ja kokeilijoita. Kevään ohjelmistossa on useampi äänen käyttöön pohjautuva teos, kuten Layers-sooloimprovisaatiot sekä Sonja Jokiniemen Mound Bound. Teosten tekijät tuovat koreografian ja liikelähtöisen työskentelyn osaksi äänen, sanat ja puheen. Tammikuussa Mad House saa puolestaan vieraakseen suurta suosiota Hangö Teaterträffenissä saavuttaneen Harlequin-teoksen. Käsityksiämme romanttisesta rakkaudesta kyseenalaistava yhteispohjoismainen esitys nähdään ruotsiksi ja englanniksi.
 
Mad Housen ohjelmisto ulottuu ensimmäistä kertaa syksystä kevääseen. Saavutus on merkittävä suomalaisen esitystaiteen kentälle. “Jatkuva esitystoiminta on erityisen tärkeää kotimaisille tekijöille, joilla on suuri tarve esitystilalle. Mad Housen syksyllä 2019 järjestämään avoimeen hakuun tuli yli 100 teosehdotusta, joista voimme vastata vain murto-osaan. Tämä on vahva viesti rahoittajille ja päättäjille”, tiivistää kuraattoriryhmän jäsen Annika Tudeer.
 
Kotimaisiin tekijöihin painottuvan kausiohjelmiston rinnalle Mad House tuo kansainvälisiin vierailuihin keskittyvän festivaalin BAD HOUSE, joka järjestetään ensimmäisen kerran huhtikuussa 2020. Se haluaa olla ristiriitoja sekä taiteen ja sen tekemisen vapautta vaaliva tulokas Helsingin festivaalikentässä.
 
Mad House Helsingin kevään 2020 kausiohjelmiston ovat kuratoineet Heidi Backström ja Annika Tudeer, ja BAD HOUSE -festivaalin Sonja Jokiniemi, Mikko Niemistö ja Elina Pirinen.

Tutustu Mad House Helsingin ohjelmistoon

Madhousehelsinki.fi 


Sivuaskel-festivaali | 31.1.-8.2.2020, Helsinki

Sivuaskel-festivaali järjestetään 31.1.-8.2.2020.

Pääohjelmisto

Muu ohjelma

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Open Call: Artist-in-Garden-Residence – Environment | Deadline 21 Dec 2019

The current call for a residence in HELLERAU – European Centre for the Arts addresses artists of the performative arts who investigate in the relationships between nature, environment and art in their work.

Questions about the state and the future of the planet as well as one’s relationship to the environment are increasingly becoming a focus of artistic works.

Within the framework of the residence, a research question can be developed, an already existing topic deepened or a concrete discussion can take place. In this way, new perspectives on the topic and broad social discourses can be developed and made accessible from an artistic practice.

HELLERAU’s “Kulturgarten” offers an unique opportunity as a place of inspiration. Workshops, performances, concerts and festivals take place in the Kulturgarten. The results of the residence will be presented to the public in form of a workshop or tryout in HELLERAU. 

Artists in residence will be accompanied dramaturgically and networked with partners from science and the Dresden urban community according to their interests.

Two project applications will be selected from the entries.

Application

  • concept text (max. 1500 characters)
  • short biography (max. 1500 characters)
  • overview of previous works

Please send your application in a PDF document to Rosa Müller mueller(a)hellerau.org

Timeline:
Applications until 21.12.2019 
Residence between May and July 2020

Grant

  • 3 – 6 weeks residence for 1 – 2 persons in HELLERAU – European Centre for the Arts
  • accommodation
  • office & Kulturgarten HELLERAU 
  • 250 ¤ per person/week
  • technical support according to need and agreement
  • material cost support by arrangement
  • travel expenses
  • dramaturgical accompaniment


Call for papers: Community works! – Contemporary Theatre Models | Deadline 31 Dec 2019

International symposium: Community works! – Contemporary Theatre Models (4 -6 June 2020, Ljubljana, Slovenia)

In June of 2020, Glej Theatre, the Slovenian Theatre Institute and Amfiteater – Journal of Performing Arts Theory will hold a symposium dedicated to the questions of new production models in contemporary theatre. The symposium is inspired by the upcoming 50th anniversary of Glej Theatre from Ljubljana, Slovenia. 

Glej Theatre is the oldest non-institutionalised theatre in Slovenia (as well as in former Yugoslavia) that prides itself with cutting edge performances, the (re)-invention of intriguing production modes, of non-hierarchical theatre practice that is based on collective and socially engaged work. On the basis of the five decades of its operation we wish to explore the possibilities of contemporary theatre in relation to the concept of theatre collective creation and different forms which this might take. 

As the social and political climate in Europe, and even more so in its peripheries, are growing more and more intense, and social divisions in society are bigger than ever, the answer to it in art has been not just to try to reveal the oppression of many different targeted communities, but also to actively step into the situation. What sort of role in building up communities can contemporary theatre have? Is this even its purpose? How do new political and economic situations affect production models in contemporary theatre?

We are welcoming theorists, scholars, dramaturgs, practitioners, researchers, philosophers, sociologists etc. to send their proposals by 31 December 2019 to the address slogi(a)slogi.si.

Positively reviewed and selected papers will be published in the upcoming edition of the Amfiteater journal. 

The working language of the symposium will be English. Simultaneous translation will not be provided. In accordance with Article 25 of the Public Use of the Slovene Language Act, Slovene language will be provided on the level of public announcements.


Radar Sofia Residency Open Call, Bulgaria | Deadline 30 Dec 2019

Radar Sofia, an artist-run residency programme, and Drama Pact, a contemporary dramaturgy platform, are looking to support the beginning of a new artistic project. 

One playwright / dramaturg / theatre, dance or performance maker will be invited to Sofia to develop the beginning of a piece reflecting critically on a topic related to the 30-year anniversary of the Fall of the Berlin Wall, the collapse of communism, and the neoliberal consensus that followed across unified Europe and beyond.

The organisers are interested in various different positions and points of view towards the East-West division, the current crisis of liberal democracies, and the possible ways forward for the future. They expect the selected resident to use their stay in Sofia to research, discuss and understand the local context and how it fits in the larger shifting geopolitical frame. 

The residency period starts on 15 March 2020 (or after, but in no case later than March 25) and can last between one and four weeks.

The organisers offer free accommodation in a shared apartment in central Sofia for between one and four weeks and a stipend of 600 EUR. Travel costs are to be covered by the selected participant with parts of the stipend or with additional funding. Letters of invitation will be provided as well as contacts with local cultural institutes in Sofia.

The result of the residency could take various forms: a publication, talk, lecture, workshop or performance. Involvement of local participants in the project is welcome.

Depending on the format, Radar Sofia and the resident will decide on possible partners to present the results of the residency.

Deadline: 30 December 2019

Find all details online.


Suomen Lontoon-instituutti etsii ohjelmaehdotuksia teemalla Tom of Finland | Haku 7.1.2020 mennessä

Vuonna 2020 on tullut kuluneeksi 100 vuotta taiteilija Touko Laaksosen syntymästä. Hänet tunnetaan paremmin nimellä Tom Of Finland, ja hänellä on ollut suuri vaikutus populaarikulttuurin saralla, muun muassa muodin, valokuvauksen ja musiikin alueilla. Etsimme nyt taiteellisia ja yhteiskunnallisia projekteja, jotka käsittelevät Tom Of Finlandin perintöä. Hakemuksella/hakijalla tulee olla selkeä yhteys Suomeen.

Projekti tulee toteuttaa vuoden 2020 aikana Britanniassa tai Irlannissa. Tuemme valittuja projekteja maksimissaan 10 000¤ summalla. Olemassa olevat kumppanuudet kohdemaissa sekä projektit jotka ovat toteutettavissa useassa eri paikassa katsotaan eduksi.

Lähetä hakemus viimeistään 7.1.2020 Suomen aikaa kello 18.00 mennessä osoitteeseen applications@fininst.uk otsikolla OPEN CALL 2020. Hyväksymme vain sähköpostitse lähetetyt hakemukset.

Hakemus saa olla maksimissaan kahden A4-sivun mittainen ja sen tulee olla englanniksi. Siitä tulee selvitä kaikki ehdotuksen olennaiset tiedot, mukaan lukien budjetin pääkohdat, olemassa oleva rahoitus, aikataulu sekä mahdolliset kumppanit Suomessa ja Britanniassa ja/tai Irlannissa.

Mahdollisiin kysymyksiin vastaavat sähköpostitse 18.12.2019 saakka taide- ja kulttuuriohjelman osalta Jaakko Nousiainen (jaakko.nousiainen@fininst.uk) ja yhteiskunta- ja kulttuuriohjelman osalta Ninni Lehtniemi (ninni.lehtniemi@fininst.uk), sekä puhelimitse numerosta +44(0)20 37645090 perjantaina 29.11.2019 kello 15.00 – 17.00 Suomen aikaa tai keskiviikkona 11.12.2019 kello 12–14 Suomen aikaa.

Lue lisää


Harrastajateatterikesä | Haku 15.2.-15.3.2020

Harrastajateatterikesä järjestetään seuraavan kerran Jyväskylässä 21.-23.8.2020. 
Hakuaika tapahtumaan on 15.2.-15.3.2020 
Mukaan haetaan tuttuun tapaan tallenteella joko kokonaan sähköisesti tai sitten perinteisemmin DVD:llä. 
 
Ohjelmiston vuodelle 2020 valitsee ohjaaja Taava Hakala. 
www.harrastajateatterikesa.fi

KURSSEJA JA KOULUTUSTA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja ja työpajoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Taideyliopiston avoin yliopisto: Esittävien taiteiden organisaatioiden johtaminen | Haku 16.12.2019 mennessä

Taideyliopiston avoimessa yliopistossa on haku esittävien taiteiden organisaatioiden johtamisen (15 op) opintokokonaisuuteen 16.12. saakka.

Linkki opintopolkuun

Opintokokonaisuus painottuu esittävien taiteiden organisaatioiden johtamiseen teatterin ja tanssin näkökulmasta.Opintojaksolla keskitytään esittävien taiteiden organisaation johtajan työnkuvaan sekä taiteellisen suunnittelun että taidelaitoksen johtamisen näkökulmasta.  

Koulutuksen keskeinen sisältö:

  • Taiteellis-tuotannollinen ajattelu (5 op)
  • Henkilöstöjohtaminen (7 op)
  • Työelämän kehittämisprojekti (3 op)

Opintojen myötä opiskelija tunnistaa henkilöstöjohtamisen keskeisiä osa-alueita sekä johtamisen ajankohtaisia kysymyksiä sekä saa käsityksen, miten työhyvinvointia johdetaan.

Vastuuopettajana: Saana Lavaste

Kouluttajina toimii asiantuntijoita, jotka edustavat yliopiston ulkopuolisen työelämän tuntemusta.


Taideyliopiston avoin yliopisto: Visuaalinen ajattelu ohjaajan työssä | 11.-23.1.2020

Visuaalinen ajattelu ohjaajan työssä (3 op) 11.-23.1.2020

Kurssi on suunnattu henkilöille, joilla on kokemusta ohjaamisesta ja jotka ovat kiinnostuneita miettimään ohjaajan työn visuaalista puolta.

Opettajana: ohjaaja Anne Rautiainen

Lue lisää


Diploma in Creative Producing and Cultural Leadership | Ansök senast 3 Feb 2020

Scenkonstskulen i Danmark erbjuder nu utbildningen The new Diploma in Creative Producing and Cultural Leadership. En kvalificerad utbildning inom producent- och kulturledning som är inriktad på scenkonstindustrin och utbildar framtida producenter och chefer inom kultursektorn. Utbildningen erbjuder en verktygslådan med allt som krävs för att ta ansvar för både ledande, konstnärliga och administrativa uppgifter relaterade till utvecklingsprojekt och scenproduktioner, bl a:

  • Leda utvecklingen av scenkonstprojekt och arbeta holistiskt med konstnärliga val och avmarkeringar  
  • Finansiering, hantera ekonomi och budgetar  
  • Leda utvecklingsprocesser med många professionella grupper  
  • Navigera och bidra i det kulturpolitiska landskapet  
  • Utveckla affärsmodeller och analysera organisationer strategiskt  
  • Bygga mentalt hållbara arbetsmiljöer  
  • Initiera och driva samarbete och publikutveckling - nationellt och internationellt  

Sista ansökningsdag 3 februari 2020. 

Läs mer


Anne Hyvärisen kiertueteatterikurssi | 8.-9.2.2020, Tampere

Kiertueteatteri on kiehtova toimintamuoto, koska sen mahdollisuudet ovat melkeinpä loputtomat.
 
Kiertueteatteri on kasvava trendi ja työllistymisen muoto teatteritaiteen kentällä. Se on myös yksi tapa toteuttaa omia teatteriunelmia ja taiteellisia visioita. Kiertueteatterin ABC -kurssilla, Tampereella, 8.-9.2.2020, ratkaiset taiteellisia, sisältöön, tekniikkaan, ja muihin käytännön järjestelyihin liittyviä kysymyksiä. Kurssin jälkeen olet rohkeampi ja valmiimpi rakentamaan itsellesi, tai ryhmällesi, oman kiertävän esityksen. Koulutuksen järjestäjänä toimii Opintokeskus Kansalaisfoorumi. Lisätietoja ja ilmoittautumiset: https://kansalaisfoorumi.fi/koulutukset/


Paraabelin kevään kurssit 

Paraabeli järjestää keväällä 2020 Helsingissä Studio Tasaamolla (Höyläämötie 18A, 5. krs.) SARJA:n avoimia viikonloppukursseja, joilla syvennytään teatteritaiteeseen ja sen sovelluksiin. 

Avoimilla kursseillamme jokainen työskentelee omista lähtökohdistaan. Kursseille voi siis osallistua, vaikka aihe olisi uudehko, mutta ne sopivat myös loistavaksi täydennykseksi ja syvennykseksi eri esittävien taiteiden ammattilaisille tai muuten työssään esiintyville.

KEVÄT 2020 

25.-26.1.2020 Naamioiden valmistaminen

Kurssilla valmistetaan esityskäyttöön soveltuva karakteerinaamio ja tutustutaan tekemisen lomassa naamioteatterin historiaan sekä naamioiden käyttöön esitystilanteessa.

22.-23.2.2020 Naamionäytteleminen

Kurssin aikana tutustutaan naamionäyttelemiseen neutraali- ja karakterinaamioiden kautta sekä fyysisen teatterin perusteisiin.

28.-29.3.2020 Ohjaaminen ja hyvä ohjaustapa Kurssilla perehdytään produktion ja ihmisten ohjaamiseen, etsitään omaa ohjaajuutta ja hyvää ohjaustapaa sekä opetellaan ymmärtämään ja näyttämöllistämään tekstiä.

25.-26.4.2020 Käsikirjoittaminen

Kurssilla vähennetään tyhjän paperin kammoa, innostutaan, tutustutaan käsikirjoittamisen käytäntöihin ja dramaturgisiin rakenteisiin sekä tietysti kirjoitetaan!

Hinnat

Yhden viikonlopun kurssimaksu on 95/80¤, jos osallistuu useampaan kuin yhteen viikonloppuun, saa seuraavista kursseista 25% alennuksen. Kurssit toteutuvat, mikäli niille saadaan riittävästi osallistujia. Viimeinen ilmoittautumisaika on viikkoa ennen kurssin alkua. Mukaan mahtuu noin 14 henkilöä. Kursseille osallistumisen alaikäraja on 16 vuotta, yläikärajaa ei ole. 

Lisätiedot ja ilmoittautumiset

Lisätiedot facebook-tapahtumasta. Tapahtumaan linkitetään tarkemmat tiedot yksittäisistä kursseista niiden lähestyessä. 

Voit ilmoittautua kurssille tai kysyä lisää sähköpostilla osoitteesta: info(a)paraabeli.fi   tai puhelimella: 040 - 538 7759 (Iiris Autio), 040 - 5907845 (Matti Halén).

-----

Tänä syksynä on vielä tulossa tämä yksi kurssi monologeista ja runoista:

14.-15.12.2019 Yksinpuhelua

Kurssilla tutkitaan erilaisia mahdollisuuksia esittää monologi tai runo. Lisätiedot: https://www.facebook.com/events/450337825668752/

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Teater Viirus söker en ny marknadsförare

Teater Viirus söker en ny marknadsförare som samtidigt fungerar som teaterns informatör. Intervjuer hålls fortlöpande och anställningen inleds så snart som möjligt. Tjänsten är en tillsvidareanställning. 

Viirus är en svenskspråkig ensembleteater belägen på Busholmen i Helsingfors. Vi producerar scenkonst för hemmascenen och turnéverksamhet samt kuraterar gästspel. Vi erbjuder en konstnärligt ambitiös arbetsplats med en stark arbetsgemenskap.

Till marknadsförarens uppgifter hör att locka publik till teatern genom inbjudande texter och visuella element. Marknadsföraren producerar innehåll för teaterns hemsida, sociala medier och nyhetsbrev, samt ansvarar för marknadsföringskampanjer och tryckmaterial. Marknadsföraren fungerar också som teaterns presskontakt. Stora delar av arbetet sker i samarbete med Viirus grafiker och övriga personal, men jobbet förutsätter också självständighet och egen initiativförmåga.

Arbetet kräver utmärkta kunskaper i svenska och god finska och engelska. Ett stort plus är intresse för scenkonst och kulturbranschen samt erfarenhet av foto- och videoeditering.

Fritt formulerad ansökan samt CV skickas per e-post till Viirus administrativa ledare Jonatan Fogelholm: jonatan.fogelholm(a)viirus.fi. Jonatan svarar på frågor om anställningen på numret 050 3300 632. 


Svenska Teatern söker en  Teknisk chef och Receptionist | Ansök senast 16.12.2019

Teknisk chef 

Den tekniska chefen är medlem i Teaterns ledningsgrupp. Du ansvarar för allt arbete på scenerna och i verkstäderna, och är en viktig kugge i produktionsplaneringen och uppgörandet av produktionstidtabeller.  Du verkar som förman för scenpersonalen och personalen i verkstäderna, ansvarar för produktionernas budgeter och uppföljningar, anskaffningar och investeringar.  Du ska självständigt och i samarbete med scenografer och regissörer kunna göra konstruktionsritningar för scenografin, beräkna hållfastheten för scenografin samt göra materialval.   

Vi förutsätter att den tekniska chefen har ett par års erfarenhet av motsvarande uppgifter inom teaterbranschen, förmåga att arbeta självständigt och verka som förman.  Du har flytande kunskaper i svenska och finska och kan uttrycka dig på engelska. Som person har du lätt att komma överens med andra, har tålamod och gillar teater och kultur.   

Ansökan skickas elektroniskt till jobb(a)svenskateatern.fi inkluderande CV 

Ansökan bör vara framme senast 16.12.2019. Ytterligare information ger teaterchef Joachim Thibblin, tisdag 10.12.2019 kl. 16:00 -17:00 och onsdag 11.12.2019 kl. 9:00 - 11:00, tfn 0400 515 150 

Receptionist 

Receptionisten är en del av Teaterns internservice-team. Ditt huvudsakliga arbete är att sköta vår reception och du är därmed Teaterns röst och ansikte utåt, eftersom du svarar i vår telefonväxel och är den första våra gäster träffar då de kommer till Teatern. Till de övriga uppgifterna hör bl.a. postning, införskaffning av diverse material, delta i arrangemang och evenemang och sköta praktiska uppgifter. Arbetet sker främst under kontorstid, men även kvälls- och veckoslutsarbete kan komma ifråga.   

Vi förutsätter att du har erfarenhet av motsvarande uppgifter, förmåga att arbeta självständigt och har ett intresse för kultur. Du har ett öppet och glatt sinne och erfarenheter av att betjäna kunder på svenska, finska och engelska.  

Ansökan skickas elektroniskt till jobb(a)svenskateatern.fi inkluderande CV  

Ansökan bör vara framme senast 16.12.2019. Ytterligare information ger intendent Richard Siivonen, tisdag 10.12.2019 kl. 13:00-14:00 och torsdag 12.12.2019 kl 9:00-10:00, tfn 050 462 8121 

Befattningarna passar både kvinnor och män.  

Läs mer


Kajaanin kaupunginteatteri - alueteatteri hakee näyttelijöitä | Haku 3.1.2020 mennessä

Kajaani on valtakunnallisesti tunnettu kiinnostavasta ja korkeatasoisesta teatteristaan, jolla on yli 100-vuotinen historia. 2000-luvun Kajaanin kaupunginteatteri on maineikas ja moni-ilmeinen ammattiteatteri, jonka alueteatteritoiminta ulottuu Kainuun lisäksi Pohjois-Pohjanmaalle ja rajakuntiin sekä laajemmallekin.

Haemme vahvaan joukkoomme ammattinäyttelijää määräaikaiseen tai toistaiseksi voimassaolevaan työsuhteeseen, kuitenkin vähintään kahdeksi vuodeksi, alkaen 1.8.2020 ja aluksi alueteatteriryhmään. Lisäksi haemme ammattinäyttelijän sijaista vuoden pituisen työloman ajaksi 1.8.2020-31.7.2021.

Tarjoamme näköalapaikan pohjoisen Suomen kulttuurielämään ja jäsenyyden kunnianhimoisessa ja sitoutuneessa teatteriperheessä. Edellytämme sinulta yliopistotasoista näyttelijäntaiteen koulutusta tai vastaavaa ammatillista osaamista, monipuolisuutta ja erinomaisia ryhmätyötaitoja. Lisäksi arvostamme musiikillista osaamista. Jos tunnet paloa liittyä tiiviiseen työyhteisöön ja kotiutua Kainuun rauhallisiin maisemiin, olet hakemamme tulevaisuuden teatterin tekijä.

Hakuaika päättyy 3. tammikuuta 2020.

Hakemusten on oltava perillä viimeisenä hakupäivänä klo 16 mennessä Kuntarekryssä: www.kuntarekry.fi/fi/tyopaikat/nayttelijoita-261678/

Lisätietoja antaa teatterinjohtaja Helka-Maria Kinnunen, p. 044 4214191.

MUITA ILMOITUKSIA

Uusi julkaisu: Suomen taide- ja taiteilijapolitiikka 2019 

 Eri taiteenaloja kohdellaan eriarvoisesti suomalaisessa taide- ja taiteilijapolitiikassa, käy ilmi Cuporen uudesta julkaisusta. Taiteenalojen keskinäisessä vertailussa esittävät taiteet ja musiikki saavat muita aloja avokätisemmin taloudellista ja muuta rakenteellista tukea.

Tutkijat vertasivat rinnakkain kuutta suurta taiteenalaa muun muassa ammattilaisten määrän, lainsäädännön ja rahoituksen suhteen. Vertailun perusteella taiteenaloista parhaimmassa asemassa ovat esittävät taiteet ja musiikki.

-Taiteilija-apurahojen summat ovat hyvin pieniä verrattuna taidelaitoksille suunnattuun taloudelliseen tukeen. Esimerkiksi visuaalisten taiteiden aloilla toimintaedellytykset ovat rakenteellisesti hyvin heikot. Suomessa panostetaan esittäviin taiteisiin ilman kokonaiskeskustelua ja pohdintaa kaikkien taiteenalojen tarpeista, toteaa erikoistutkija Maria Hirvi-Ijäs.

Tiedot perustuvat Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cuporen tutkimustyöhön, jota tehtiin opetus- ja kulttuuriministeriössä vuonna 2018 toimineen taide- ja taiteilijapoliittisen työryhmän työskentelyn tueksi. Tutkimustyön tulosten pohjalta koostettu tietovihko esittää tiiviin kuvauksen taide- ja taiteilijapolitiikasta Suomessa vuonna 2019.

Tietovihko on luettavissa Cuporen verkkosivuilla osoitteessa https://www.cupore.fi/fi/julkaisut/cuporen-julkaisut/suomen-taide-ja-taiteilijapolitiikka-2019

Maria Hirvi-Ijäs ja Sakarias Sokka 2019. Suomen taide- ja taiteilijapolitiikka 2019. Cuporen tietovihko 2. Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cupore.

Lisätiedot ja yhteydenotot:

Erikoistutkija Maria Hirvi-Ijäs, maria.hirvi-ijas(a)cupore.fi, 050 463 5575
Erikoistutkija Sakarias Sokka, sakarias.sokka(a)cupore.fi, 050 387 2728


Kuunneltavaa juhlapyhiksi: Musikaalimatkassa-podcast

Musikaalimatkassa on Suomen ainoa musiikkiteatteriin keskittyvä podcast, joka tuo jaksoissaan esille sekä katsojien että tekijöiden näkökulmia musiikkiteatterin maailmaan.

Musikaalimatkassa on kuunneltavissa mm. Spotifyssa, iTunesissa, Soundcloudissa ja Androidin podcast-sovelluksissa. Tästä Soundcloud-profiiliin: https://soundcloud.com/musikaalimatkassa-podcast

Jaksosuositus TINFO-tiedotteen lukijoille: Ranskalaisen spektaakkelin rakennusohjeet. Jaksossa tutustutaan ranskalaisiin areenamusikaaleihin, jotka poikkeavat täysin Suomessakin tutusta Broadway-tyylistä, ja tavataan myös planeetan suosituimman ranskamusikaalin tähti! Kuuntele: https://soundcloud.com/musikaalimatkassa-podcast/ranskalaisen-spektaakelin-rakennusohjeet-notre-dame-de-paris-the-london-coliseum


Joululahjaidea: Teatteri&Tanssi+Sirkus -lehti tarjoushintaan

Teatteri&Tanssi+Sirkus -lehden voi nyt tilata vaikka joululahjaksi:  

koko vuoden kahdeksan lehteä saa tarjoushintaan vain 35 euroa.

www.teatteritanssi.fi/tilaa-lehti

Joulukuun lehdessä 8/2019 näyttelijäntaiteen professorit Elina Knihtilä ja Kristian Smeds kertovat, miten näyttelijöitä Teatterikorkeakoulussa opetetaan. Lähikuvassa on vahvoissa rooleissa loistanut näyttelijä Heidi Herala. Entä miten jaksaa kriittinen asenne taiteessa ja arvioissa? Muun muassa tanssitaiteilija Veli Lehtovaara ja kriitikko Outi Lahtinen pohtivat asiaa. DuvTeaternissa on hyödynnetty toiminnallisia variaatioita jo 20 vuotta. Anna Victoria Eriksson on nouseva musikaalitähti.

Ensi vuoden ensimmäisessä numerossa löytyy muun muassa artikkeli työväenteatteriaatteesta, joka  täyttää 100 vuotta. Mitä se tarkoittaa nyt? 1/20-numerossa pohditaan myös sitä, miten seksuaalisuutta pitäisi käsitellä osallistavissa esityksissä ja osana opetusta?

Vuonna 2020 alkaa artikkelisarja Vanhat naiset näyttämöllä, jossa tarkastellaan yli 40-vuotiaiden naisnäyttelijöiden työtilannetta eri näkökulmista. Koska naisnäyttelijä on vanha ja onko se sama asia kuin liian vanha? Kuka sen määrittelee? Onko omien monologien tekeminen ainoa tapa työllistyä?


Vuoden Harrastajateatteri ja Kantaesitys 2020 -tunnustukset | Hae 15.1.2020 mennessä

Vuoden Harrastajateatteri ja Kantaesitys 2020 -tunnustukset 
ovat haettavissa kaikille jäsenteattereillemme.  
 
Hae palkintoa 15.1.2020 mennessä. 
 
Lisätietoa hakemisesta 
Vuoden Harrastajateatteri 2020 
Kantaesityspalkinto 2020


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.