17.12.2019

TINFO-tiedote 40 / 17.12.2019

TINFO TOIVOTTAA JOULURAUHAA JA OSALLISTUU NIELUTALKOISIIN

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Miten olla monta. "Teatteri on eräänlainen työkalupakki, joka annetaan kaupunkilaisten käyttöön."

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

HAKUJA

KURSSEJA JA KOULUTUSTA

TYÖPAIKKOJA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

TINFO TOIVOTTAA JOULURAUHAA JA OSALLISTUU NIELUTALKOISIIN

vuositervehdys2019

TINFO jatkaa osallistumista nielutalkoisiin lahjoittamalla viime vuoden tapaan joulutervehdyksenä universumin kaikille eläville palan Kuusimukkaa. Vuodenvaihteen tervehdyksen kuvassa tinfolaiset ovat syysretkellä tutustumassa "palstaansa" Ivalossa.

Ivalojoen Vasikkaniemessä sijaitsevassa Kuusimukassa kasvaa yksi pohjoisimmista kuusimetsistä. Kyseessä on Luonnonperintösäätiön hankkima 20 hehtaarin maa-alue, josta ollaan parhaillaan perustamassa luonnonsuojelualuetta.  
 
TINFO on nyt omalta pieneltä 600 neliön osaltaan mukana tässä metsän suojelutyössä ja planeetan hiilinielun turvaamisessa. 

Kiitämme yhteisestä vuodesta ja toivotamme rauhaa ja onnea vuoteen 2020.

Sari, Mikko, Hyde, Hanna, Piia ja Jenni

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Yhdessä osassa Belgiaa

IETM:n kartoitus belgialaisista teatteritodellisuuksista on kiinnostavaa luettavaa. Flaamilaiset ja vallonialaiset todellisuudet ja taide- ja kulttuuripolitiikka elävät erillistä elämäänsä. 

Bryssel herättää ristiriitaisia tunteita. Sen pompöösi arkkitehtuuri kertoo kolonialistisesta riistosta Leopold II:n Belgian Kongossa ja vauraudesta, jolla tuo arkkitehtuuri rakennettiin. Afrikka-museo pystyy vain sivuamaan tätä todellisuutta.

Reetta Huhtasen pitkä dokumenttielokuva Aatos ja Amine (2019) kertoi suomalaisen Aatoksen ja marokkolaistaustaisen Aminen ystävyydestä ja pohdinnoista Brysselin monikulttuurisessa Molenbeekissa, joka on paljon muuta kuin vain pommi-iskuja tehneiden ääri-islamistien kotipaikka.

Vooruit – kansan talosta taidekeskukseksi

Historian havinaa. Vooruit (Eteenpäin) on mahtava kulttuuritemppeli, jonka belgialainen työväenliike Gentissä itselleen rakennutti. Talo sai komean juhlasalinsa, ja teatterisalissa on 1600 paikkaa. Kansan talon uusi tuleminen ja muodonmuutos etunojaiseksi taidekeskukseksi tapahtui 1980-luvulla. Vuodesta 2017 sillä on virallinen institutionaalinen asema. Tällaisia instituutioita Belgiassa on seitsemän. Niiden rahoitus on kutakuinkin turvattu, verrattuna vapaan kentän leikkauksiin. Hajota ja hallitse – strategia siis Belgiassakin. 

Marieke de Munck toteuttaa talon residenssiohjelmaa. Talo tekee yhteistyötä vierailevien kuraattorien kanssa. Tarvitaan kirittäjiä ja kyseenalaistajia. Siitä esimerkkinä myös With Pleasure.

Brysselin- ja Gentin-kierros avaa radikaaleja näköaloja 

Todellisuuden tutkimuskeskuksen (TTK) Julius Elon Sleeping Beauty oli yksi Gentin Vooruitin With Pleasure -ohjelmistokokonaisuuden teos. TTK:n Janne Saarakkalan, Johanna Hammarbergin ja TINFOn Hyden ja Hannan iskujoukko kartoitti samalla queer-feministi ja -postpornoesitystodellisuuksia sekä inkluusiota. 

Vuhuuu. Mahtava ohjelmisto. Koreografi ja tanssija Teresa Vitucci vie meidät intiimeihin tiloihin ja kyllä todella viekin. Voin kuvitella, että tässä on digitaaliajan Annie Sprinkle. Nyt ei tutkiskella vaginaa vaan tämä CAM-tyttö rakentaa älykkääntaitavasti humoristisen, sensuellin kohtaamisen teatterin julkisessa tilassa, me olemme nyt tirkistelijöitä ja samalla ilmiön tarkkailijoita. Mikä yhdistelmä improvisaatiota ja kompositiota tämä All Eyes onLihat ja nesteet reippaasti tiskiin.

Ja siis mikä CAM4Saksan suurin yhteisöllinen pornosivusto. Voit olla esiintyjä tai katsoja. 

Teresa Vitucci on lahja! Hänet Suomeen ja pian.  
 

Kehon, sukupuolen ja monimuotoisuuden juhlintaa

 
Postpornoa, vaihtoehtopornoa, queer-anarkiaa ja vastarintaa, transfeminismi myötätuntoisen kohtaamisen etiikkaa... Kehot tapahtuma- ja kokemuspaikkana.
 
Vooruitin With Pleasure -ohjelmakokonaisuus ja lausannelainen festivaali La Fête du Slip laittavat miettimään asioita uusiksi. Fête de Slip juhlii erilaisia elämäntapoja, olemassaoloa, seksuaali- ja sukupuoli-identiteettejä. 
 
La Fête du Slipin taiteelliset johtajat Viviane ja Stéphane Morey kirjoittavat ekofeministiajattelijoita Anna Tsingiä ja Donna Harawayta lainaten siitä, kuinka tälle ajalle on ominaista turvapaikan menetys. Tällaisessa maailmassa pitää etsiä sitä, minkä avulla voi kohdata maailman loppuminen yhdessä. Me tarvitsemme tuota moninaisuuden juhlintaa halvaannuttavan sosiopatian vastalääkkeeksi.

Valta on hajoitettava ja jaettava uudelleen teatterissa

KVS:n kaupunkidramaturgi Tunde Adefioye ei halua kutsua itseään aktivistiksi. Flaamien kuninkaallisessa teatterissa inkluusio ei tarkoita vain tietyn ohjelmisto paikan täyttämistä. Kyse on siitä, kuka teatterissa käyttää taiteellista valtaa. 

Miten olla monta? 

Kaai-teatterin johtoduo Agnes Quackels ja Barbara Van Lindt ovat luoneet hankkeen tai taiteellisen ohjelman "How to be many". Se tarkoittaa entistä enemmän yhteistyötä muiden kaupungin toimijoiden kanssa. Kunnianhimoisena tavoitteena on osallistaa yleisöjä vielä nykyistä vahvemmin. Kaaissa harjoitetaan avoimen lähdekoodin ohjelmistosuunnittelua. 20 % resursseista suunnataan talon ulkopuolisille. 

Teatteri on eräänlainen työkalupakki, joka annetaan kaupunkilaisten käyttöön. Kaai haluaa asemoida itsensä kokeilulaboratorioksi. Van Lindt puhuu "suurista eleistä", yleisön kanssa tehtävän työn on läpäistävä toiminta ja oltava kunnolla näkyvissä, ei jossain teatterin taiteellisen työn marginaalissa. 

Uusia solidaarisia käytäntöjä rakentamaan

Beursschouwburgin ohjelmistokuraattori Elisa Liepsch on yhdessä Julian Warnerin kanssa tuottanut antologian valkoisten instituutioiden kriittisistä käytännöistä.

Rakenteellisen syrjinnän sijaan on rakennettava uusia kriittisiä käytäntöjä.  Teatteri-instituutioissa on ollut tapana lähestyä porvaristolle vieraita todellisuuksia taiteen aiheiden kautta. Tämän kirjoittajat näkevät vain syrjinnän toistona.

Liepsch ja glasgowlainen queer-, feministi- ja aktivistitaiteilija Rosana Cade ovat toteuttaneet teatteriin kokonaisuuden Don't be alonebe with us. Here we are. Drag mother's Home of Love Call.

Belgian taidekentästä – sisäsiististi 

Flaamien taideinstituutin julkaisu kartoittaa maisemaa ja tarjoaa kiinnostavia ja hämmentäviäkin huomioita. 

Tässä myös pidempi versio.

Keskustelut KVS:n Tunde Adefioyen kanssa suuntaavat huomion siihen, mikä raportissa miltei huutaa poissaoloaan, tai ainakaan sen lyhennetyssä englanninkielisessä versiossa ei juuri inkluusiosta kanneta huolta. Tämä on sellainen sisäsiisti kuvaus. Ollaan ylpeitä flaamilaisen taidekentän julkisesti tuettujen instituutioiden verkostosta ja kentän kansainvälisyydestä. Kansainvälisyys ja kansainväliset yhteistuotannot kasvattavat resursseja, ne tuovat lisää työtilaisuuksia taiteilijoille.  
 
Ylpeillen todetaankin taiteen tuottavan: markkinoilta tulee rahaa enemmän kuin julkisesta tuesta. Raportissa muistutetaan myös, että taiteet toimivat yhteiskunnan ja yhteisöjen uudistumisen sosiaalisena laboratoriona. Mutta samanaikaisesti on yhä enemmän prekaaria taiteilijuutta, ja taide-elämä keskittyy kaupunkeihin. Huolta kannetaan nuoresta taiteilijasukupolvesta, joka haluaa korjata osallisuuteen, epätasa-arvoon ja hiilijalanjälkeen liittyviä epäkohtia, mutta jolle julkista tukea ei juurikaan heru.   

Business as usual. Lisää yrittäjyyttä, lisää ylirajaista yhteistyötä. Ilahduttavasti myös kansalaistoimintaa ja ruohonjuurta. 
 

Turhauttavaa nollasummapeliä

Todellisuuden tutkimuskeskus (TTK) on yksi Helsingin kaupungin kulttuuriavustusten nollasummapelin uhreista. Ongelma on periaatteellinen ja taide- ja taiteilijapoliittisesti merkittävä. 

Huolestuttavinta on, jos hajota ja hallitse politiikka asettaa köyhät ryhmät epäsolidaarisesti taistelemaan toisiaan vastaan. Kannan huolta erityisesti esitystaiteesta, kaikista ekokriittisen ajan uudenlaisista taiteellisen vuoropuhelun ja osallisuuden muodoista. 

Miten koskaan tällainen esitystaide tulee pärjäämään vaikuttavuuden, mitattavuuden, ja katsojalukujen jakologiikassa? 

Miten koskaan pitkäjänteinen kehittämistyö ja kansainvälistyminen ovat mahdollisia?

Kansainvälisyys saattaa olla jopa dismeriitti. Ymmärretäänkö kansainvälinen toiminta sellaiseksi, joka on pois helsinkiläisiltä? 

Avointa keskustelua tarvitaan!
 

Nyt kohti joulua ja inklusiivista uutta vuotta!

Lähden täältä Belgiasta joulunviettoon parlamenttivaalien jälkeiseen Britanniaan.
 

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE

TINFO-tiedotteen toimitus jää vuodenvaihteen tauolle, verkko palvelee

Vuonna 2019 lähetimme 40 TINFO-tiedotetta! Uusi uutiskirjevuosi pyörähtää käyntiin torstaina 9.1.2020.

Uutisia, tapahtumia, avoimia hakuja ja muita ilmoituksia voi lähettää meille osoitteella tinfo(a)tinfo.fi 

Tähän asti julkaistut TINFO-tiedotteet, niissä julkaistuja ilmoituksia ja muita verkkopalveluita pääset selaamaan verkkosivuillamme:

Toimitustontut,

Jenni ja Sari

UUTISIA

Helsingin Kaupunginteatterin tanssiryhmän johtajaksi Antti Lahti

Helsingin Kaupunginteatterin tanssiryhmän Helsinki Dance Companyn johtajaksi on valittu tanssija, koreografi Antti Lahti. Kuopiolaisella tanssin ammattilaisella on johtajakokemusta Tanssiteatteri Minimistä ja Tanssin Aika -festivaalilta.

Helsingin teatterisäätiön hallitus on valinnut Helsingin Kaupunginteatterin tanssiryhmän johtajaksi tanssija, koreografi Antti Lahden. Sopimuksen mukaan Antti Lahti toimii tanssiryhmän johtajana ja tanssijoiden esimiehenä, ja hänen ensisijaisena tehtävänään on vastata ryhmän taiteellisesta laadusta ja toiminnan kehittämisestä. Työsopimus on määräaikainen ja voimassa ajalla 1.10.2020–30.9.2022.

Hakemuksia tehtävään tuli kaikkiaan 15, ja hakijoista seitsemän kutsutiin haastatteluun. Haastattelijoina olivat teatterinjohtaja Kari Arffman, talous- ja hallintojohtaja Helena Reilin sekä ulkopuolisena, kutsuttuna asiantuntijana koreografi, tanssija, akateemikko Marjo Kuusela.

”Haimme nyt ensimmäistä kertaa tanssiryhmälle johtajaa avoimella, julkisella haulla. Oli hienoa huomata, kuinka monella hakijalla oli positiivinen halu päästä kehittämään Helsinki Dance Companya. Lähdemme nyt ilolla kohti uutta vuosikymmentä uuden johtajan kanssa”, sanoo teatterinjohtaja Kari Arffman.

”Helsingin kaupunginteatterin tanssiryhmällä on aina ollut tärkeä asema Suomen tanssitaiteen kokonaisuudessa niin taiteellisesti kuin tanssijoiden työllistäjänä. On mahtavaa päästä viemään eteenpäin tämän rikkaan historian omaavan ryhmän toimintaa, varmistamaan tulevaisuuden pitkän linjan suunnittelu sekä työskentelemään monialaisen huippuammattilaisista koostuvan taiteilijaensemblen kanssa”, sanoo Antti Lahti.

Myös tanssijoiden henkilökuntayhdistys antoi yksimielisesti puoltavan lausuntonsa johtajavalintaan.

”Koko tanssiryhmä on helpottunut ja iloinen tästä päätöksestä. Tunnelma on innostunut ja positiivisesti tulevaisuuteen katsova”, sanoo tanssija, luottamusmies Kirsi Karlenius.

Antti Lahti (s 1979) on valmistunut Turun konservatoriosta tanssijaksi vuonna 1999.  Hän on täydentänyt opintojaan suorittamalla Taideyliopiston teatterinjohtajakoulutuksen vuosina 2012-2013. Lahti on työskennellyt tanssin alalla eri tehtävissä 20 vuotta, mm. tanssijana Aurinkobaletissa sekä tanssijana ja koreografina Tanssiteatteri Minimissä. Minimin taiteellisena johtajana hän toimi vuosina 2006–2014, jona aikana Minimi valittiin Vuoden teatteriksi. Tällä hetkellä Lahti toimii Tanssin Aika -festivaalin taiteellisena johtajana. Uransa aikana Lahti on toiminut myös useissa tanssialan luottamustehtävissä.

Helsingin Kaupunginteatterin tanssiryhmä Helsinki Dance Company on maamme ainoa kiinteän ammattiteatterin yhteydessä toimiva tanssiryhmä. Vuonna 1973 perustettu ryhmä on tehnyt esityksiä kaikille Kaupunginteatterin näyttämöille sekä kiertänyt kotimaassa ja ulkomailla. Tanssijat ovat myös osallistuneet Helsingin Kaupunginteatterin tuottamiin musikaaleihin ja puhenäytelmiin tanssijoina, laulajina, näyttelijöinä ja koreografeina. He ovat kunnostautuneet monipuolisina näyttämöpersoonina, joiden luovaa energiaa ovat hyödyntäneet töissään monet kotimaiset ja ulkomaiset huippukoreografit ja -ohjaajat. Ryhmän taiteellisina johtajina ovat toimineet Jorma Uotinen (1987-90), Carolyn Carlson (1991-92), Marjo Kuusela (1992-96), Kenneth Kvarnström (1996-99), Ari Tenhula (2000-02) ja Nigel Charnock (2003-05), Ville Sormunen (2006-09), Kenneth Kvarnström (2010-13) ja Jyrki Karttunen (2013-19).

Helsinki Dance Companyn seuraava ensi-ilta on Carl Knif Companyn kanssa yhteistyössä toteutettava Kaksivärinen fuuga, joka saa ensi-iltansa 19. maaliskuuta studio Pasilassa.

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


33rd SIBMAS Conference | 2-5 June 2020, Warsaw

The Executive Committee of SIBMAS and the Organisational Committee are looking forward to welcome you in Warsaw for our 2020 SIBMAS Conference which will take place from 2 – 5 of June.

Performing the future. Institutions and politics of memory.

The 33th SIBMAS Conference will focus on the following issues:

  • Facts, emotions, narratives – ideas and practices of a narrative museum.
  • Museums, archives and libraries as an interactive space – how to develop a relationship with visitors, practitioners of performing arts, and collectively contribute to an open society.
  • Marketing and collection – developing exhibitions and an image for a library or collection.
  • Theatre heritage institutions and the politics of memory – what narratives do we need and for what purpose?
  • Canonical and alternative approaches to the archives and library collections on performing arts.
  • Body and archive – documenting of “unpreservable” by museums, archives, libraries or artists themselves.
  • Performing the past/reviving the narrative – collaboration between archives, museums, libraries on the one hand and artists on the other.
  • The impact of policies, politics, and conventions on theatre and performing arts practices as well as its preservation.
  • Ecology in the library, archive and museum – practicing care for the Earth; how do perform jobs and help save the planet.

For more information

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Open call for women, gender-fluid, nonbinary and gender non-conforming playwrights, Montréal 2021 | Deadline 5 Jan 2020

12th  Women Playwrights International Conference Montréal JUNE 20-25, 2021     

Open call for women, gender-fluid, nonbinary and gender non-conforming playwrights! Applications are open for participating in the 12th Women Playwrights International Conference in Montreal 2021!

PLAYS can be SUBMITTED from October 15, 2019 – January 5, 2020 (DEADLINE EXTENDED).

We will notify those plays that are chosen for WPIMontreal by April 15, 2020     

We estimate that around 250 delegates will attend the conference from over 40 countries.     

You may apply to participate in the following categories:   

  • Dramatic Readings (15-20 minutes)
  • Staged Readings (full text)
  • Full Productions (you must bring your own production/venue and tech support will be provided)

OUR THEME:     

We invite the playwrights of  the world to write about anything that explores the spectrum of identity,    be    it    about    racialization, sexualization, class, gender, age, dis/ability, language and so forth.         

We invite you to think of these questions:

  • What does racialization and sexualization mean now ? What does gender mean? How do we accommodate our evolving ideas of gender and sexual identity in our writing? Is there a postgendered future    looming?
  • What does it mean to be a woman playwright? What does it mean to be a feminist writer?
  • What does the idea of class mean and imply now?
  • What is the experience of dis/abled writers? How does the body we inhabit inform our writing?
  • Do all stories have to be told through lived experience? Who gets to tell whose stories?

Women Playwrights International (WPI) is a non-profit, non-governmental organization dedicated to facilitating communication, opportunities to meet, to build networks, to create genuine, lasting contacts among women playwrights    and theatre professionals from all over the world. This is done mainly through holding International Women Playwrights    Conferences every 3 years at different locations around the world. For more information and submission guidelines    please email: wpimontreal2021(a)gmail.com Or check our Facebook page or our website.

Open call (pdf)


Call for articles and essays: Theatre Criticism for Young Audiences, New Directions | Deadline 19 July 2020

Critical Stages: CALL FOR ARTICLES AND ESSAYS: Theatre Criticism for Young Audiences: New Directions

Critical Stages invites critics, scholars and researchers from around the world of all ages to contribute to a Special Topic of the journal dedicated to the praxis of theatre and performance criticism for children and young audiences. We welcome and strongly encourage interdisciplinary contributions.

Length: Maximum 3.500 words
Language: English or French
Deadline for proposals (300 words): July 19, 2020
Submissions in the form of completed articles should be sent by early September 2020
Revisions will be due by early November 2020
Publication date: December 2020
Style: MLA (8th edition) - Find the Guide online here. Alternatively, see here.

For any questions or support with your contribution, please email Critics on Criticism section editor Diana Damian Martin on diana.damian(a)cssd.ac.uk

www.critical-stages.org

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja ja työpajoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Teatteriopettajan ja tanssinopettajan maisteriohjelma | Haku 8.-22.1.2020  

Onko sinulla kandidaatintutkinto tanssi- tai teatteritaiteesta tai alan opintoja ja työkokemusta?

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun tanssinopettajan ja teatteriopettajan maisteriohjelmiin valitaan uusia opiskelijoita keväällä 2020.
 
Koulutuksessa kohtaavat kriittinen ajattelu, taiteellis-pedagogiset praktiikat ja taiteen monet merkitykset. Esittävän taiteen ja sen pedagogiikan käytäntöjä pohditaan ja kehitetään avoimessa, keskustelevassa yhteisössä. Opiskelijana saat tukea taidepedagogisen näkemyksesi jäsentämiseen ja kehittämiseen, monialaiseen vuorovaikutukseen, taiteiden välisyyteen ja kokeilevaan asenteeseen.
 
Maisteriohjelmista valmistuneet tanssin- ja teatteriopettajat työskentelevät monipuolisesti esittävän taiteen ja sen opetuksen kentillä esim. taiteen perusopetuksessa, peruskouluissa ja lukioissa, ammatillisessa koulutuksessa sekä erilaisissa taiteellisissa, pedagogisissa ja yhteisöllisissä konteksteissa ja projekteissa.
 
Koulutus antaa laaja-alaisen opettajankelpoisuuden ja valmiudet alan tohtoriopintoihin.   

Tietoa ohjelmista  

Hakuaika: 8.-22.1.2020
Pääsykokeet: 25.–27.4.2020
Opinnot alkavat: elokuussa 2020
Opintojen kesto: 2 vuotta, 120 opintopistettä
Opintojen muoto: päätoimista opiskelua
Opetuskielet: suomi ja englanti 

Lue lisää opinnoista 
Tanssinopettajan maisteriohjelma
Teatteriopettajan maisteriohjelma

Näin haet  

Hakuaika maisteriohjelmiin on 8.-22.1.2020.

Tietoa hakemisesta löydät verkkosivuiltamme:

Katso myös ohjelmakohtaiset hakuohjeet:

Lisätiedot ja kysymykset: teak.hakijapalvelut(a)uniarts.fi.

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Toimistosihteeri Savonlinnan teatteriin | Haku 20.12.2019 mennessä

Etsimme kokopäivätyöhön toimistosihteeriä Savonlinnan teatterin asiakaspalvelu- ja toimistotehtäviin. Työt alkavat ajalla 15.1. tai sopimuksen mukaan tammikuussa 2020. Palkkaus Teatterialan työehtosopimuksen mukaan.

Tehtävä edellyttää teatterialan tuntemusta, myyntityötä asiakaspalvelupisteessä, monipuolisia ATK-taitoja, edelliseen liittyen laskenta- ja tilitystaitoja, sopimusten ja asiakirjojen valmistelua sekä viestintätaitoja. Lisäksi hallitset myös varaus- ja lipunmyyntipalveluiden käytännön järjestelytyöt, kokousten ja tilaisuuksien valmistelutyöt, sekä kykenet itsenäisiin arkistointi- ja hankintatehtäviin. Työ edellyttää sinulta myös yhteistyökykyä erilaisten asiakasryhmien ja teatterin oheispalveluja tuottavien kumppaneiden kanssa.

Tehtävän kelpoisuusehto on soveltuvaa ammattikorkeakoulututkinto tai aiempi vastaava opistotason tutkinto. Kokemus asiakaspalvelutyöstä ja lippupalvelujärjestelmien tuntemus katsotaan eduksi.

Me tarjoamme sinulle mukavan työyhteisön, hyvän ammatillisen tuen ja avoimen ja sosiaalisen työympäristön.

Jos olet iloinen ja tarkka asiakaspalvelun ammattilainen, niin hae tätä paikkaa jo tänään. Tule mukaan Savonlinnan teatterin tekevään joukkoon!

Toivomme ensisijaisesti sähköisiä hakemuksia 20.12.2019 klo 16.00 mennessä os. jouni.rissanen(a)savonlinnanteatteri.fi.

Kirjalliset hakemukset ja CV:n voi tarvittaessa toimittaa osoitteeseen: Savonlinnan Seudun Teatteriyhdistys ry, Kylpylaitoksentie 2, 57130 Savonlinna.

Lisätiedot: hallituksen puheenjohtaja Anneli Pulkka, anneli.pulkka(a)savonlinna.fi, puhelin 040 707 2687


Hämeenlinnan Kaupungin Teatteri hakee talous- ja hallinto-osaajaa | Haku 30.12.2019 mennessä

Hämeenlinnan Kaupungin Teatteri Oy hakee talous- ja hallinto-osaajaa, joka vastaa teatterin kirjanpidosta ja palkanlaskennasta yhdessä tilitoimiston kanssa. Tehtäviin kuuluu myös vaativien kustannuslaskelmien laadinta ja hallinnolliset työt.

Tehtävien hoitaminen edellyttää kaupallista tutkintoa ja monipuolista työkokemusta.

Lähetä hakemuksesi palkkatoivomuksineen ja ansioluetteloineen 30.12.2019 mennessä osoitteeseen heli.ryoti(a)hmlteatteri.fi

Lisätietoja taloussihteeri Heli Ryöti heli.ryoti(a)hmlteatteri.fi

p. 040 86 96 300 arkisin klo 12 -16.


Tampereen Teatteri hakee teatterinjohtajaa | Haku 10.1.2020 mennessä

Tampereen Teatteri Oy on Suomen vanhimpia taidelaitoksia (perustettu 1904) ja toinen Tampereen suurista teattereista. Tampereen Teatteri on haluttu työpaikka, jossa työskentelee noin sata vakituista työntekijää kymmenillä eri ammattinimikkeillä. Taiteelliseen henkilökuntaan kuuluu mm. 17 näyttelijää ja pääohjaaja. Lisäksi teatterissa työskentelee kymmeniä vierailevia ja osa-aikaisia työntekijöitä. Teatteri tuottaa vuosittain 6-8 ensi-iltaa, esityksiä on noin 400. Vuosittain Tampereen Teatteri tavoittaa noin 120 000 tyytyväistä katsojaa ollen myös Suomen omavaraisimpia teattereita.

Pitkäaikaisen teatterinjohtajamme jäädessä eläkkeelle

Tampereen Teatteri hakee teatterinjohtajaa

Hakijalta edellytämme teatterialalle soveltuvaa koulutusta ja johtamiskokemusta. Olet luova, rohkea ja yhteistyökykyinen. Sinulla on taiteellista osaamista ja vahva visio teatterintekemisestä. Henkilöstön hyvinvointi on sinulle tärkeää, eikä liiketalous numeroineen ole sinulle vierasta.

Sitoudut korkeaan laatuun, etkä pelkää kulttuurialan taloudellisia haasteita. Näet teatterin vaikuttajana ja haluat edistää yhteiskuntasuhteita. Vastaat toiminnasta yhtiön hallitukselle.

Lisätietoja tehtävästä antavat 23.12.2019 klo 12-13 ja 3.1.2020 klo 12-13 hallituksen puheenjohtaja Päivi Myllykangas p. 040 743 6417 sekä 2.-10.1.2020 MPS-konsultti  

Jarkko Sipiläinen p. 040 700 8161.

Täytä hakemuslomake palkkatoiveineen ja liitä mukaan CV:si osoitteessa uratori.mps.fi 10.1.2020 mennessä. Hakemusten perusteella kutsumme haastatteluihin, jotka pidetään 17.1. ja 18.1.2020 Tampereella. Teatterinjohtajan tehtävä alkaa viimeistään 1.8.2020.


Ahaa Teatteri hakee kahta miesnäyttelijää | Haku 10.1.2020 mennessä

Ahaa Teatteri hakee kahta (2) miesnäyttelijää 1.8.2020 alkaen vuoden (1) määräaikaiseen työsuhteeseen.
 
Edellytämme hakijalta yliopistotasoista näyttelijäntaiteen koulutusta tai vastaavaa ammatillista osaamista, monipuolisuutta, ryhmätyötaitoja sekä vahvaa musiikillista osaamista. Näyttämöiältään kyettävä esittämään uskottavasti lasta ja nuorta.
 
Ahaa Teatteri on tamperelainen lasten- ja nuortennäytelmiin erikoistunut ryhmä- ja ammattiteatteri. Esityksiä on vuosittain 130-150, joista puolet kiertueella ympäri Suomen ja puolet Tampereella kotinäyttämöllä. Ohjelmisto painottuu uusiin kotimaisiin kantaesityksiin.  
 
Kirjallinen hakemus, CV ja korkeintaan kolme (3) kuvaa kaikki samassa tiedostossa (docx tai pdf) ensisijaisesti sähköpostilla 10.1.2020 klo 15 mennessä:
 
pia.hakala(a)ahaateatteri.com  

tai vaihtoehtoisesti osoitteella: Ahaa Teatteri Hatanpään valtatie 6 33100 Tampere
 
Lisätietoja tarvittaessa  Tiina Järvi tuottaja 2.- 10.1.2020 välisenä aikana arkisin klo 9 - 15.30 puh. 050 322 5644


Tanssiteatteri MD järjestää avoimen koetanssin | 12.1.2020, Tampere

Aika                12.1.2020 klo 12-16
Paikka            Hällä-näyttämö, Hämeenkatu 25, 33200 Tampere

Etsimme produktiokohtaisia tanssijoita vuosien 2020 ja 2021 vielä suunnitteilla oleviin tuotantoihin.

Koetanssi sisältää lyhyen balettilämmityksen, nykytanssirepertuaari- ja improvisaatioharjoituksia sekä haastatteluhetken.

Ilmoittaudu koetanssiin sähköpostilla 3.1.2020 mennessä. Liitä mukaan cv ja lyhyt esittely itsestäsi.

Tanssiteatteri MD (vuodesta 1997) toimii Hällä-näyttämöllä Tampereella ja on merkittävä alueellinen tanssitoimija ja työllistäjä, joka valmistaa esityksiä eri kohdeyleisöille. Oman ryhmän koreografien töiden lisäksi MD tuottaa vierailevien koreografien teoksia. MD:n koreografivieraita ovat olleet mm. Alpo Aaltokoski (2018), Susanna Leinonen (2018), Tero Saarinen (2017) ja Tommi Kitti (2014). MD on vuosien varrella tehnyt erilaisia teatteri-, ooppera- ja tv-yhteistöitä mm. Pikku Pörriäinen -tanssisarja (YLE TV2 Pikku Kakkonen 2017). Kiertueella MD on vieraillut kotimaan lisäksi mm. Kiinassa, Saksassa ja Ruotsissa. MD järjestää Tanssivirtaa Tampereella –nykytanssifestivaalin joka kevät kotiestradillaan.  

www.tanssiteatterimd.fi ja www.tanssivirtaa.net

Ilmoittautumiset ja lisätietoja 3.1.2020 mennessä:

Anniina Kumpuniemi, toiminnanjohtaja
anniina.kumpuniemi(a)tanssiteatterimd.fi
050 551 3846


Aurinkobaletti hakee kahta tanssijaa | Haku 26.1.2020 mennessä

Turkulainen nykytanssiryhmä Aurinkobaletti hakee joukkoonsa kahta tanssijaa määräaikaisiin työsuhteisiin opintovapaan sijaisiksi. Ensimmäinen työsuhde on 1.3.2020–31.12.2021 ja toinen 1.3.2020–28.2.2021.

Vuonna 1981 perustetun Aurinkobaletin pääkoreografina toimii taiteellinen johtaja Urmas Poolamets. Aurinkobaletille tekee säännöllisesti teoksia myös muut koreografit. Ryhmässä on vieraillut joukko kansainvälisiä koreografeja Carolyn Carlsonista Sasha Pepeljajeviin sekä kotimaan huippunimiä kuten Marjo Kuusela, Arja Raatikainen ja Jorma Uotinen.

Aurinkobaletin kotinäyttämö sijaitsee Turussa Manillan tehtaassa Aurajoen rannalla, minkä lisäksi ryhmä kiertää niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Näytöksiä on vuosittain noin 100. Aurinkobaletissa on tällä hetkellä 5 vakituista tanssijaa, jonka lisäksi ryhmä käyttää toisinaan produktiokohtaisesti vierailijatanssijoita.

Aurinkobaletin tanssijoilta edellytetään monipuolisuutta, vahvaa nykytanssitekniikkaa ja näyttämökokemusta. Myös balettitekniikan hallitseminen luetaan eduksi.

Hakemusten perusteella kutsutuille hakijoille järjestetään koetanssi sunnuntaina 9.2.2020 klo 11.00 alkaen Manillassa, Itäinen Rantakatu 64, 20810 Turku.

Ansioluettelot ja lyhyet vapaamuotoiset hakemukset tulee toimittaa sunnuntaihin 26.1.2020 mennessä sähköpostitse taiteellinen johtaja Urmas Poolametsille tai postitse Aurinkobalettiin (Manilla, Itäinen Rantakatu 64, 20810 Turku).

Lisätiedot ja hakemusten toimitus:    

Urmas Poolamets, taiteellinen johtaja
urmas.poolamets(a)aurinkobaletti.fi

Hakuilmoitus Aurinkobaletin verkkosivuilla


Kotkan kaupunginteatteri hakee suunnittelevaa valomestaria sekä lavasterakentajaa | Haku 31.1.2020 mennessä

Tervetuloa meidän teatteriin!

Olemme lähes 700 istumapaikan, Kotkan kaupungin omistama ammattilaisteatteri keskellä Kotkansaarta, Suomenlahden upeassa saaristossa. Teatterimme on perustettu vuonna 1908.

Meillä on kolme näyttämöä, 362 paikkainen Suuri näyttämö ja 163 paikkainen Naapuri. Kolmantena näyttämönä ja teatteriravintolana toimii Ravintola Kairo Satamakadulla, jossa on 150 katsojapaikkaa. Tuotamme vuosittain 6–9 ensi-iltaa. Esityksiä on vuodessa noin 250 ja katsojia keskimäärin noin 35 000.

Nyt etsimme Sinua joukkoomme,

Suunnitteleva valomestari

TEHTÄVÄT
– Toimit valosuunnittelijana
– Toimit tarvittaessa videosuunnittelijana
– Rakennat ja ajat esityksiä sekä osallistut muuhun tuotantotyöhön

EDELLYTÄMME
– Omaat vahvan taiteellisen näkemyksen sekä kyvyn työskennellä eri osa-alueiden kanssa
– Toivomme alan koulutusta (VÄS) tai jotakin muuta soveltuvaa koulutusta ja kokemusta alalta
– Osaamista laajojen teknisten järjestelmien kanssa, mm. GrandMA

TARJOAMME
– Vakinaisen työsuhteen modernissa teatterissa
– Palkka ja työaika TEATES mukaan

Aloitus 1.8.2020 tai sopimuksen mukaan. Hakemukset ja CV pyydetään toimittamaan 31.1.2020 klo 16.00 mennessä sähköpostilla osoitteeseen juha.lahtinen(a)kotka.fi

Lisätiedot:
Sähköpostilla ja 2.1.2020 lähtien myös puhelimella
Käyttöpäällikkö Juha Lahtinen 040 775 0429 tai juha.lahtinen(a)kotka.fi
Valaistusmestari Mikko Laaksonen 050 567 3544 mikko.j.laaksonen(a)kotka.fi

Lavasterakentaja, vahvuutena pintakäsittely ja lavastemaalaus

 TEHTÄVÄT
– Lavasteiden rakentaminen
– Lavasteiden pintakäsittely ja lavastemaalaus
– Puu- ja metallityöt
– Otat osaa lavasterakenteiden suunnitteluun

EDELLYTÄMME
– Ammatillista peruskoulutusta
– Mielellään kokemusta teatterityöstä
– Monipuolista osaamista eri materiaalien kanssa

TARJOAMME
– Vakituinen työsuhde nykyaikaisessa lavastamossa
– Tekninen päivätyö ja palkka TEATES

Aloitus 1.8. 2020 tai sopimuksen mukaan. Hakemukset ja CV pyydetään toimittamaan 31.1.2020 klo 16.00 mennessä sähköpostilla osoitteeseen juha.lahtinen(a)kotka.fi

Lisätiedot :
Sähköpostilla ja 2.1.2020 lähtien myös puhelimella
Käyttöpäällikkö Juha Lahtinen 040 775 0429 tai juha.lahtinen(a)kotka.fi
Apulaislavastemestari Tuomas Penttilä 040 688 3942 teatterinlavastamo(a)kotka.fi

Muuttaisitko Kotkaan? Tutustu kaupunkiimme tästä linkistä


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.