22.02.2018

TINFO-tiedote 7 / 22.2.2018

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TYÖPAIKKOJA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Ihoa uurtavat esitykset

Nyt saavat jäädä myöhemmäksi suunnitellut pohdinnat tilastoinnin kriteereistä ja merkityksestä, yleisötyöstä teatterissa ja taiteen osallistavuudesta. Viimeisten viikkojen esityskokemuksen huutavat artikulointia. On yritettävä kirjoittaa esitykset tähän.

Yön pimeinä tunteina tai aamun kajossa voin liikkua ja liikuttua vapaasti elävien esitysten äärellä. Esitykset kuin elolliset ja elottomat olennot, ihmiset, paikat ja kohtaamiset, joita rakastaa siksi, että ne uurtavat ihoa.

Esitys, tai jokin sen pieni yksityiskohta, saattaa virtaavaan tilaan. Esityksen energian taikakehä jatkuu, kun esitys tekee minussa työtään. Saatan pillahtaa itkuun keskellä Rautatieasemaa, kun yritän tapailla sanoja esityksen jälkeisenä aamuna. Tai jokin jää vaivaamaan, ärsyttää ja kutittaa kuin rupinen haava. Esitys voi sohraista kupliani, sokeita pisteitäni ja mukavuusalueitani. Esitys voi ajaa mentaalimatkoille etsimään tietoa, ottamaan selvää. Esityksen katse voi olla kylmänjulma, esitys voi painua patologin veitsenä kulttuuriseen lihaan. 

Sisältä raapii, kun ajattelen, että ihmisiä on kahta lajia: meitä, jotka saamme kokea jaetun yhdessäolon ihmeitä tekeviä hetkiä, meitä, jotka saamme osamme näyttelijän kyvystä koskettaa meitä jollain aistimuksellisella tasolla, jotka voimme häikäistyä hienosti ajatellusta visuaalisuudesta, valoista ja äänistä, meitä, joille esitys aukaisee omalla kielellään historiaa, filosofiaa, havaintoja, todellisuuksia, joista emme mitään tiedä. Häkellyttävä on esiintyvän ihmisen voima ja esityksen kyky käsitteellistää ilmiömaailmaa ja luoda aistimuksellisia visuaalis-auditiivisia tiloja, kokemuksellisia maisemia, joissa minun hetkisen annetaan liikkua. Ja sitten on niitä, joille mitään ei suoda, ei edes suoda astumista tähän maahan sisään, ei asettautumista, ei mitään.

Kiinni jysähtävä ovi 

Mietin homo saceria, sitä paljasta ihmistä, jolla ei ole mitään. Mietin niitä, joiden todellisuuksia esitys saattaa näyttää mutta joita harvemmin näyttämöllä nähdään tai katsomossa istuu. Juuri siksi Suomen Kansallisteatterin Kiertuenäyttämön Toinen koti on niin tärkeä. Katsomossa istuu erilaisia ihmisiä, kuuluu eri kieliä, yhteinen viritys on erilainen. Viritys tulee myös karusta todellisuudesta: tiedämme muusikko Ali Saedin kielteisestä turvapaikkapäätöksestä, tiedämme miten virkavalta tekee työtään, saattaa Migrin päätökset voimaan pakkopalautuksin.

Mutta Toinen koti ei ole vain dokumentti, sen aseena on metafora ja leikki. Rikkinäinen puhelin -leikki kuvaa kommunikaation vaikeutta ja vaativuutta, kieli kuin kieli, kuulostelua ja hapuilua. Viulun soittamisesta tulee tässä Sibeliuksen maassa kotouttamisen metafora, eläminen yhdessä on yhteissoittoa, oman äänen sekoittumista toisiin ääniin, virittäytymistä toisiin. Esitys näyttää onnenhetket ja helpotuksentunteet, viulu kädessä siirrytään lämpiöön. Esitys tilallistaa ulkopuolisuuden ja pelon, on kyyristeltävä näyttämörakenteen alla, piilossa. Ja sitten. Mitä tapahtuu, kun pakkopalautuksen uhan alla elävä muusikko lähtee näyttämöltä, kävelee kohti katsomon takaseinää, häviää ovesta ja ovi jysähtää kiinni.  Kiinni jysähtävän oven ääni on kirvelevä, siihen kiteytyy kaikki. Miten pelon, kauhun ja pettymyksen määrää voisi enää paremmin esityksellistää – suomalaisen turvapaikkapolitiikan kuva on tässä.

Saatamme heidät lepoon mutta emme unohda 

KOM-teatterin Veriruusut on runollisen uljas teos, puhdas pelkistyneisyydessään ja luottamuksessaan näyttelijöiden ja tilan, valon ja äänen/musiikin materiaalisuuteen. Se on syvästi musikaalinen esitys, jonka rytminvaihdokset ja leikkaukset hivelevät. Se on nykyteatteria, se päivittää liikkeen ja laulut. Se tuo esiin meidän hienon nuoren näyttelijäsukupolvemme, heidän kykynsä olla hauraita, herkkiä ja vahvoja yhtä aikaa. Sillä on malttia ja herkkyyttä asettaa lähikuvaan jokainen tyttö/nainen, myös tyttöys. Jokainen ihminen. Myös mies.

Melkoinen ihme on esitys, jossa näyttelijä episodimaisissa kohtauksissa pystyy piirtämään esittämänsä hahmon eläväksi, kiinnittää katsojan yksilöön – samaan aikaan, kun tehdään elokuvallista laajakuvaa. Hetkittäin Veriruusuista tulee kuin lämpimissä väreissä kylpevää intohimon ja aatteen sekoittavaa lattarileffaa. Työväenlaulu taittuu tangoksi.

Veriruusut rakentaa mekaanisesta pyöröstä toiminnallisen lavastuksen, kuin Meyerholdilla, ja saattaa näyttelijät (naiset) pakkotahtisen ja raskaan paperitehdastyön raatajiksi. Tehdassali ja työväentalojen näyttämö ja sali samassa köyhän teatterin haurailta vaikuttavien naisten lihasvoimalla liikkuvassa ”näyttämökoneessa”. Ja punainen pyörö saa taustakseen sinisen seinän, jonka valo saa hehkumaan milloin lämpimän vihreänä, milloin hohkaamaan kylmää. Ja seinän kolme ovea. Antiikin näyttämö.

Esitys on tietoinen poliittisen teatterin traditiosta, vinjettinä se viittaa 1970-lukuun ja teatterin omaan menneisyyteen, mutta ei jää sinne. Esitys ei rakenna muistia viholliskuvia luoden. Esitys kulkee ihmistä lähellä. Veriruusut on kuin sielunmessu tai requiem. Se on esitys kuolleiden tyttöjen ja naisten puolesta. Ikään kuin saattaisimme lepoon ne nuoret naiskaartilaiset. Emme unohda. Tulemme ja lähdemme salista näyttämön kautta. Lähtiessämme me astelemme veriruusujen keskellä, ja korvissa soivat näyttämön taustalta kuullut viimeiset kaiut Veriruususta.

Kävin katsomassa esityksen toiseen kertaan. Tulen vielä uudelleen.

Sydänpuhetta

Q-teatterin Arki ja kauhussa tunnen astuvani lapsuuteni viewmaster-kuvaan, syvätarkkaan, silloisilla keinoilla luotuun virtuaalitodellisuuteen. Tältä tuntuu olla digitaalisessa ympäristössä virtuaalilasit päässä pelaamassa. Tavallinen koti ja kodin ympäriltä avautuva hyperreaalinen ulkotila, johon tuntee immersiivistä vetoa. Tästä skenografiasta on perinteinen teatterilavastus ja valo- ja äänisuunnittelu kaukana. Millä hitolla tuo ulkotila on valaistu sellaiseksi kuin on. Uskomatonta.  Yhtä uskomatonta tuo äänilähteistään irrotettu äänimaailma. Musiikki.

Arki ja kauhu näyttää neljä ihmistä, joilla ei näy olevan mitään suhdetta keskenään. Dialogi rajoittuu muutamaan lyhyeen episodiin, nämä robottimaiset henkilöt eivät ole yhteydessä toisiinsa, ketään ei katsota silmiin, tekokoiran tai -oravan kanssa voi kommunikoida tai tietokonepelin kautta. Esitys pelaa piinallisella arjen tapahtumattomuuden kestolla. Ilmaisu ja estetiikka kysyvät näyttelijältä kovaa luottoa. 

Teoksen kohdalla ei voi olla miettimättä myös sukupolvikokemusta, Kaspar Hauserin sukupolven seuraavaa astetta. Tätä esitystä asuttavat vieraat minät. Esitys piirtää outouden ja toiseuden kokemusta. Tätä onttoutta vain alleviivavat ”sydänpuhe”, se ainoa henkilöiden välisessä yhteys (kun toiselta on jo sydän irti) tai onneton musiikkikyhäelmä, jota wannabetähti meille tarjoaa.

Mietin Arkea ja kauhua abjektina, joka kyseenalaistaa säännöt, rajat ja rajoitteet, myös esityksen maailman.  Tässä esityksessä ei kaivata mihinkään äidinruumiseen vaan johonkin ylitodelliseen, kun mikään ei tunnu missään, kun mikään ei riitä. Tässä minuuden rajat ovat koko ajan uhan alla, vaikka päällisin puolin mikroliikkeiden tasolla kaikki hoituu. Esityksen alkupuoli on näyttelijöiden loistelias tutkielma arjen rutiiniliikkeistä.

Arjen ja kauhun hienous on sen tavassa tuottaa häiriö tapaan, jolla todellisuuden mielletään toimivan. Esitys tuottaa häiriötä fiktiivisessä maailmassa tuomalla kauhuleffojen eläimet pelon ja himon kohteiksi. Tai näyttämällä, miten arjen esineet surrealistisesti vääntyvät käsistä ja kaikki vinksahtaa paikaltaan. Esitys kasvattaa epämukavuusastetta. Jos me vielä alussa olemme funcanny valleyssä nauramassa, niin sitten syöksytäänkin uncanny valleyyn, jossa odottavat oksennus, sisäelimet ja veri. Pyhä jysäys.

Mikä on sinun luusi?

Turkulainen taiteilijayhteisö Kolmas tila on esimerkki kunnianhimoisesta taiteiden ja tieteen välisestä dialogista ja yhteistyöstä. 10 vuotta täyttävän Kolmannen tilan prosesseissa ja teoksissa ei kyse ole päälle liimatusta tai kosmeettisesta tiedelisästä, vaan taiteilijoiden ja tutkijoiden syvällisestä yhteisten kysymysten äärellä olemisesta, huokoisesta erilaisten asiantuntijuuksien jakamisesta, yhteisöälystä ja -tunnosta.  Kolmannen Tilan kautta on avattu esimerkiksi vastakertomuksia, nostettu esiin eri tavoin ulossuljettujen ääniä tai tarkasteltu kriittisesti esimerkiksi valistuksen perintöä. 

Nyt useamman vuoden prosessin tuloksena nähdään Legenda pienestä luusta -kokonaisuuden neljäs osa. Ollaan tulevaisuudessa, ja liikutaan posthumanistisissa kysymyksissä. Meillä on mahdollisuuksia vastustaa agambeniläistä antropologista konetta, joka tuottaa ulossulkemista. Minua kiehtoo tämä myyttinen käsite luz, luu, joka juutalaisen ja arabikulttuurin uskomuksen mukaan löytyy ihmisen selkärangasta. Tämä luu pitää sisällään ikään kuin koodistona ihmisen ytimen. Pieni luu on yksilökertomus. Jokaiselle ihmiselle ainutkertainen luz merkitsee eri asioita.

Hyvää syntymäpäivää ja juhlavuotta, Viro! 

Virolaisen nykyesitystaiteen festivaalia vietetään Kiasmassa ensi sunnuntaihin asti. Espoon kaupunginteatterissa on Viro-viikot. 

Musiikki laulaa vapautta. Tässä yksi laulavan vallankumouksen kappale: Isamaa ilu hoieldes! 

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

 

TINFO PALVELEE

TINFO haastaa tekemään #munteatteri -meemin

#munteatteri on sosiaalisen median kampanja, joka antaa jokaiselle mahdollisuuden revitellä ja tunnustaa rakkautensa teatteria kohtaan.

Osallistuminen on helppoa: kerro suhteestasi teatteriin laatimalla kuva, runo, räppi, video, haiku, joiku, mikä vaan, ilmaisumuoto on vapaa. Jaa tämä tuotos somessa. Liitä mukaan tunniste #munteatteri ja/tai #minteater, niin liityt mukaan sankkaan joukkoon meitä teatteri-ihmisiä.

Tänä vuonna TINFO haastaa kaikki, erityisesti teatteriväen, tekemään oman meemin ja jakamaan sen #munteatterin tunnusten alla. Kuinka moni ehtii jakaa oman meeminsä Maailman teatteripäivään 27.3.2018 mennessä?

Kaikki #munteatteri-hengessä syntyneet tunnot voi jakaa myös kampanjan Facebook-sivulla

Lue muita vinkkejä kampanjaan osallistumiseen täältä. Verkkosivuilta löydät myös #munteatteri-bannerit, jotka ovat vapaasti käytössänne tässä yhteydessä.

Kahden edellisen vuoden kampanjan saldona #munteatteri ja #minteater -tunnisteita on käytetty pelkästään Instagramissa jo 6200 kertaa.

Haaste on heitetty, tule sinäkin mukaan!

#munteatteri on kaikkien yhteinen, mutta me autamme mielellämme, jos jokin askarruttaa: tinfo(a)tinfo.fi


TINFO-apuraha käännöstyöhön – vuoden 2018 ensimmäinen haku auki

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) on saanut jaettavakseen 25 000 euroa näytelmien ja dramatisointien sekä esitysten tekstitysten kääntämiseen.

TINFO jakaa apurahoja suomalaisten näytelmien käännöstyöhön. Apurahaa on mahdollisuus saada myös esitysten tekstitysten kääntämiseen. TINFO-apurahasta päättävä asiantuntijaraati kokoontuu vuosittain neljä kertaa. Seuraavaan hakukierrokseen jätettävien hakemusten ja liitteiden määräpäivä on 28.3.2018.

Apurahojen tarkoitus on suomalaisten näytelmien tunnetuksi tekeminen maailmalla. 

TINFO-apurahan kriteerit ja hakulomake


Otsa-hanke: Ohjaajat, dramaturgit ja esitykset liikkeelle Suomen ja Viron välillä

Uusi OTSA-kokeiluhanke tukee suomalaisten teatteriohjaajien ja dramaturgien lyhytkestoisia neuvottelu-, tutustumis- ja verkostoitumismatkoja Viroon vuonna 2018. (*  

Vuonna 2018 suomalaisia teatterintekijöitä liikuttanevat Baltoscandal-festivaali heinäkuun alussa Rakveressa ja Viron 100-vuotisjuhlan teatteriyhteistuotannot ympäri maata.  

Hankkeen taustalla ovat Teatterin tiedotuskeskus TINFO – Theatre Info Finland, Suomen Viron-instituutti – Soome Instituut (Tallinna, Tartto) ja Suomen Teatteriohjaajat ja Dramaturgit ry (STOD)

Vapaamuotoiset hakemukset (kuka? mihin? miksi?) kustannusarvioineen (lauttamatkat, majoitus) vähintään kaksi viikkoa ennen suunniteltua matkaa: jukka.hyde.hytti(a)tinfo.fi

Tuki maksetaan toteutuneiden kustannusten ja kuittien mukaan TINFOn ja Suomen Viron-instituutin rahoitusmahdollisuuksien raameissa.  

Kukin tukea saanut teatterintekijä kirjoittaa TINFOlle ja instituutille lyhyen vapaamuotoisen raportin tapaamistaan ihmisistä, uusista kontakteista ja näkemistään esityksistä ja kertoo halutessaan Suomi–Viro -suunnitelmistaan (jotta voidaan varautua jatkotukiin).

Vuoden 2018 lopulla hankkeen suomalaiset taustayhteisöt (TINFO, FINST.ee, STOD) arvioivat yhdessä hankkeen vaikutuksia ja tekevät mahdolliset jatkosuunnitelmat vuosille 2019 ja 2020.  Suomessa toimiva Viro-instituutti – Eesti Instituut ja Viron suurlähetystö Helsingissä tukevat vastavuoroisesti – omien resurssiensa puitteissa – virolaisten teatterintekijöiden matkoja Suomeen. Virossa asiasta tiedottaa Eesti Teatri Agentuur, www.teater.ee.

Lisäksi keväällä 2018 Suomen kulttuuri-instituuttien TelepART-liikkuvuustukiohjelma laajenee myös Viroon. Se mahdollistaa pienimuotoisten Suomen ja Viron välillä tapahtuvien esitysvierailuiden osarahoituksen (maks. 1 000 euroa). Lisätietoa: www.applytelepart.com

 (*  
Tarpeen vaatiessa tätä hankesopimusta voidaan soveltaa myös muiden teatterintekijöiden tekemiin Suomen ja Viron välisiin matkoihin, kunhan niistä sovitaan etukäteen yhdessä. Työmatkojen (esim. vierailusopimus) suhteen on mahdollisista matkatuista ja muista kustannuksista aina neuvoteltava ja sovittava erikseen esimerkiksi TINFO-hankekumppanuuden (yhteistuotannot) kautta. Lisätietoja: jukka.hyde.hytti(a)tinfo.fi

 

UUTISIA

Sabotanic Gardenin illusiosta riisuttu Mustanaamio Wienissä

Monikansallinen esitystaiteen työryhmä Sabotanic Gardenin teos Fantom 23.-24.3.2018 wieniläisessä taidekeskus WUKissa. Sabotanic Gardenin perustajat, esitystaiteilija Pasi Mäkelä ja äänitaiteilija Jussi Saivo kertovat teoksen olevan psykedeelinen offbeat tulkinta Mustanaamiosta, hahmosta, jonka amerikkalainen Lee Falk loi 1930-luvulla: 

Sabotanic Gardenin versiossa keski-ikäinen ja eksyneen oloinen Mustanaamio kohtaa Pahan Teltan, Amazonipainijan, Pöllömiehen ja monia muita nyrjähtäneitä hahmoja – elävä musiikki, esitys- ja kuvataide sekoittuvat yhtenäiseksi tajunnan- ja liikkeen virraksi. 
 
Teatterintekijät tulkitsevat populaarikulttuurista tuttua supersankaria vastavirtaan keinoinaan off- ja ITE-taide. Sabotanic Gardenin ja avantgardisti Martin Klapperin elokuvasta Fantom (2017) nähdään osia näyttämöteoksen yhteydessä.  
 
Wienissä Sabotanic Gardenin yhteistuotantokumppani on Wiener Tanz- und Kunstbewegun, jonka taiteilijan Roland Rauschmeierin kanssa on tehty aiemmin yhteistyötä Tonttu-nimisen esityksen yhteydessä. Rauschmeier ja koreografi Anna Juren ovat Sabotanic Gardenille tärkeä linkki sen toimiessa Wienin taidekentällä. Myös prahalainen teatteri Alfred ve Dvoře on tilannut Sabotanic Gardenilta mm. Fantomin ohjelmistoonsa. 
 
Sabotanic Garden on esitystaiteilija Pasi Mäkelän ja äänitaiteilija Jussi Saivon vuonna 2007 perustama taiteen reuna-alueilta ja kaatopaikoilta ammentava omalakinen ja oman alitajuisen perinteensä innoittama monikansallinen työryhmä.  
 
(TINFO 22.2.2018)


50 vuotta dramaturgian koulutusta Suomessa

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun dramaturgian koulutusohjelma viettää tänä vuonna 50-vuotisjuhliaan. Dramaturgian koulutusohjelma on ollut voimakkaasti mukana muokkaamassa suomalaista teatteria, taidetta ja kulttuuria laajemminkin. Dramaturgiaa voi ajatella rajailmiönä, jossa ja jota kautta, ajan ilmiöt teatteriin pesiytyvät – ja teatteri niihin pesiytyy.  

Juhlavuosi huipentuu 6.-9.3.2018, jolloin ohjelmassa on muun muassa työpajoja ja keskustelutilaisuuksia, Outi Nyytäjän kunniaksi pidettävä juhlaesitelmä sekä dramaturgiopiskelijoiden kirjoittamista näytelmistä valittujen näytelmien antologian julkaiseminen.   

Keväällä 1968 valittiin Suomessa ensimmäiset dramaturgian koulutusohjelmaan Teatterikoulun korkeakouluosastolle. Viidenkymmenen vuoden aikana dramaturgian opinnoista on valmistunut näytelmäkirjailijoita, dramaturgeja, esityksentekijöitä, teatterinjohtajia – sekä prosaisteja, kriitikkoja, elokuvantekijöitä.  
 
Dramaturgiaa on Suomessa opiskellut yhteensä 171 henkeä. Tällä hetkellä koulutusohjelmassa on 23 opiskelijaa ja 4 opettajaa. Opetuksen painopisteet ja koko dramaturgian määritelmä ovat jatkuvassa muutoksen tilassa.  

Suomalaisen dramaturgiaopetuksen ominaispiirteitä ovat mm. laaja-alaisuus: opetuksessa elävät rinta rinnan sekä näytelmänkirjoittaminen että dramaturginen työ, käytännönläheisyys sekä likeinen yhteistyö muiden teatteriopiskelijoiden kanssa 

Dramaturgia, jolla alun perin tarkoitettiin draaman säännöstöä ja näytelmän kirjoittamisen tekniikkaa- on laajentunut eri aikoina tarkoittamaan mm. teatterin kirjallista asiantuntijuutta, sekä rakenteen, esittämisen ja ideologian suhteiden pohtimista. Nykyisin dramaturgialla tarkoitetaan esim. ”Minkä tahansa materiaalin järjestämistä esitykseksi” (Juha-Pekka Hotinen) tai ”Teoksen tai tapahtuman eri elementtien yhteen kutomista” (Eugenio Barba).

Lisätietoja: 

Dramaturgian koulutusohjelma:  
professori Katariina Numminen, katariina.numminen(a)uniarts.fi 

Katso Dramaturgian koulutusohjelman juhlaviikon 6.-9.3.2018 ohjelma


Taike jakoi vammaisyhteisöjen kulttuuritoimintaan lähes 700 000 euroa

Taiteen edistämiskeskus (Taike) tukee erityisryhmien kulttuuritoimintaa. Suurimmat avustussummat Taike jakoi näkö- ja kuulovammaisten osallisuutta ja osallistumista edistävään toimintaan. Teatteri Totti sai viittomakielisten teatteriesitysten tekemiseen 130 000 euroa ja Näkövammaisten kulttuuripalvelu sai kulttuuritoimintaansa 120 000 euroa.

Erityisavustuksilla edistetään lisäksi kulttuurin saavutettavuutta. Galleriaa ylläpitävä Kaarisilta ry sai 30 000 euroa. Maahanmuuttajavammaisten tukiyhdistys aktivoi venäjänkielisiä vammaisia kulttuurin pariin. Tamperelainen La Strada -teatteri puolestaan tekee kehitysvammaisten omaa teatteria. 

Pienempiä summia jaettiin hankkeisiin. Kemin taidemuseo kouluttaa pohjoisten taidemuseoiden henkilökuntaa kuvailutulkkaukseen. Myös festivaalit edistävät saavutettavuutta: Oulun musiikkijuhlista tulee kuuloesteetön festivaali, Kuopio tanssii ja soi -festivaali järjestää pyörätuolitanssit ja Provinssi-festivaali tekee selvityksen saavutettavuudesta. 

Avustuksilla on tavoiteltu myös alueellista ulottuvuutta. Monitaideyhdistys Piste järjestää erityisryhmille taidetyöpajoja Rovaniemellä, Ranualla ja Kittilässä. 

Avustuksen sai 27 yhteisöä. Avustussummat vaihtelevat 4 000 eurosta 130 000 euroon. Hakemuksia tuli 53. Avustukset maksetaan Veikkauksen tuotoista.

Lisätietoja: erityisasiantuntija Ulla Lassila, ulla.lassila(a)taike.fi, 0295 330 860. 

www.taike.fi/fi/uutinen/-/news/1213214

 

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Lastenteatteripäivä 3.3.2018

Suomessa on kahdeksan teatteri- ja orkesterilain piiriin kuuluvaa lastenteatteria, kolme Helsingissä, kaksi Espoossa, kaksi Tampereella ja yksi Vantaalla. Nämä teatterit tarjoavat kaikenikäisille lapsille ja nuorille ammatillista draama-, tanssi- ja nukketeatteria sekä omilla kotinäyttämöillä että kiertueilla ympäri Suomen. 

Lastenteatteripäivässä 3.3. mukana olevat teatterit ovat vuosikymmenien ajan tehneet monipuolista, tinkimätöntä, vastuullista ja lasta kunnioittavaa taiteellista työtä nuoren yleisön parissa. 

”Suurella sydämellä ja ammattitaidolla upeita esityksiä kaikille lapsille ympäri Suomen!” 

Tervetuloa juhlimaan lastenteatteripäivää kanssamme!

Tavataan teatterissa:

 Lisätietoa päivän ohjelmasta teattereiden omilla sivuilla. 


TeaKin Dramaturgian koulutusohjelma 50 v. Juhlaviikko | 6.-9.3.2018, Helsinki 

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun dramaturgian koulutusohjelma viettää tänä vuonna 50-vuotisjuhliaan. Dramaturgian koulutusohjelma on ollut voimakkaasti mukana muokkaamassa suomalaista teatteria, taidetta ja kulttuuria laajemminkin, ja toisaalta dramaturgian määritelmä on myös muokkaantunut suhteessa ympäröivään todellisuuteen, yhteiskuntaan ja taiteeseen. 

Juhlavuosi huipentuu 6.-9.3.2018, jolloin ohjelmassa on muun muassa työpajoja ja keskustelutilaisuuksia, Outi Nyytäjän kunniaksi pidettävä juhlaesitelmä sekä dramaturgiopiskelijoiden kirjoittamista näytelmistä valittujen näytelmien antologian julkaiseminen.   

Juhlaviikon ohjelma 6.-9.3.2018 

Dramaturgian koulutusohjelman 50-vuotisjuhlia vietetään 6.-9.3.2018. Sen runkona on yleisölle avoin, dramaturgian opiskelijoiden kuratoima keskustelusarja Suomalaisen dramaturgian kuvia I-III, jossa tarkastellaan dramaturgiaa suhteessa ympäröivään aikaan ja yhteiskuntaan. Keskustellaan paneelivieraiden kanssa dramaturgian opetuksesta ja siitä, miten dramaturgia on kulloinkin ymmärretty.

Opiskelijoille ja alan ammattilaisille järjestetään kaksi työpajaa: Posthumanistinen näyttämö ja Adaptaatioita. Näytelmäkirjailija Laura Gustafossonin ja esityksentekijä, näytelmäkirjailija Otso Huopaniemen vetämät työpajat suuntautuvat dramaturgian tulevaisuuteen, ja niissä tehdään käytännön kokeiluja.

Outi Nyytäjä -juhlaesitelmän pitää 9.3.2018 näytelmäkirjailija, dramaturgi Juha Siltanen. Outi Nyytäjä -juhlaesitelmä on dramaturgian koulutusohjelman nyt aloittama, tästä lähtien joka toinen vuosi toistuva juhlaesitelmä. Esitelmä muistaa osaltaan suomalaisen dramaturgian voimahahmoa ja pitkäaikaista dramaturgian opettaja Outi Nyytäjää (1935-2016). 

Juhlaviikolla julkaistaan myös näytelmäantologia Eka kerta. Se sisältää viisi erilaista, dramaturgiopiskelijoiden viime vuosina kirjoittamaa näytelmää, lyhyistä pienoisnäytelmistä taiteellisiin opinnäytteisiin.

Keskustelut striimataan Taideyliopiston Youtube-kanavalla, ja juhlintaa voi seurata myös Taideyliopiston some-kanavissa hashtagilla #dramaturgia50. Juhlaviikon tarkka ohjelma löytyy osoitteesta www.uniarts.fi/tapahtumat/25012018-1030/dramaturgian-koulutusohjelma-50-vuotta


Oulun lasten ja nuorten teatterifestivaali 2.-5.5.2018 

Oulun lasten ja nuorten teatterifestivaali järjestetään 2.-5.5.2018 nyt jo 37. kerran. Esitysten tyylikirjo on jälleen laaja ja jokaiselle ikäryhmälle löytyy omat suosikkinsa. 

Neljäpäiväinen festivaali koostuu kaikkiaan 17 eri esityksestä ja luvassa on jälleen ohjelmistoa, joka sopii aina vauvoista vanhempiin. Mukana on vauhdikkaita sirkusesityksiä, hauskoja näytelmiä, balettia, musiikkia sekä seikkailua teatterin syvimmissä uumenissa. 

Omasta ohjelmistostaan Oulun teatteri tarjoaa festivaaliyleisölle kaikkien rakastaman Muumien Näkymätön lapsi -näytelmän, joka saa ensi-iltansa 16. maaliskuuta. Perheen pienimmille on luvassa vauvateatteriesitys Satu meni saunaan, jossa käytetään paljon musiikkia ja mielikuvitusta, vähän vettä ja pieni tippa saippuaa. 

Koko perheelle on tarjolla teatterin taikaa, tarinoita ja musiikkia Ihme ja kumma -lastenkonsertin merkeissä. Myös nuorten näyttämö pääsee jälleen näyttämään taitonsa ja osaamisensa, kun ryhmä käy kiinni ehkä kaikkien aikojen tunnetuimpaan näytelmätekstiin, William Shakespearen ikinuoreen Hamletiin. Hieman erilaista ohjelmaa tarjoaa hauska ja jännittävä teatteriseikkailu (ikäsuositus 6+), jossa vihjeiden ja arvoitusten ratkomiseen vaaditaan lasten salapoliisityötä. Vähän vanhemmille järjestetään puolestaan Hyvät ja pahat pelit -tapahtuma, jossa osallistujat pääsevät testaamaan pelialan uusia tuulia virtuaalimaailmoista seurapeleihin. 

Lisää festivaaleista ja ohjelmistosta nettisivuiltamme teatteri.ouka.fi/festivaali 

Lisätietoja antaa festivaalituottaja Sari Tanner, p. 044 703 7113 sari.tanner(a)ouka.fi 


Exploring Sustainability under the Midnight Sun -konferenssi | 18.-20.6.2018, Rovaniemi 

Kansainvälinen Res Artis -taiteilijaresidenssiverkosto kutsuu osallistujia pohjoiseen tapaamiseen Rovaniemelle 18.-20.6.2018.  Samalla juhlitaan 600-jäsenisen verkoston 25-vuotistaivalta. "Exploring Sustainability under the Midnight Sun"- konferenssia isännöi Taiteen edistämiskeskus yhteistyössä Res Artisin ja Rovaniemen kaupungin kanssa. 

Mikä on taiteilijaresidenssien sosiaalinen ja taloudellinen vaikutus ja rooli alueellisessa kestävässä kehityksessä? Entä vastuullisen matkailun näkökulmasta? Miten vastuullisuus, eettisyys ja kestävä kehitys toteutuvat arktisella alueella ja Euroopan ainoan alkuperäiskansan, saamelaisten näkökulmasta? 
 
Kolmen päivän konferenssissa valotetaan muun muassa näitä kysymyksiä. Esimerkkien ja vierailujen valossa nostetaan esiin hyviä käytäntöjä ja kestävän kehityksen toimintatapoja. 
 
Residenssikentän suurtapahtuma edistää paikallista, alueellista ja globaalia verkostoitumista sekä tiedonvaihtoa. Konferenssiin ovat tervetulleita kaikki alan toimijat: taiteilijat, kuraattorit, taide- ja kulttuurialalla toimivien organisaatioiden edustajat, tutkijat, opiskelijat sekä kuntatoimijat ja muut residenssitoiminnasta kiinnostuneet tahot. 
 
Konferenssiin mahtuu 150 osallistujaa. Käytä ainutlaatuinen tilaisuus hyväksesi ja ilmoittaudu Early Bird -hinnalla! 
 
Early Bird -konferenssitarjous on voimassa 28.2.2018 saakka, minkä jälkeen ilmoittautuminen jatkuu normaalihinnoin 11.5.2018 asti. 
 
Osallistumismaksut 28.2.2018 asti: 
Early Bird -konferenssimaksu Res Artis -jäsenille: 150 ¤ (normaalihinta 190 euroa) 
Early Bird -konferenssimaksu ei-jäsenille: 210 ¤ (normaalihinta 250 euroa) 
 
Ilmoittautumislinkki tapahtumaan löytyy Res Artis -sivustolta.
 
Osallistumismaksu kattaa kolmen päivän ohjelman, ohjelmaan merkityt ruokailut ja kahvitukset sekä retkipäivän ohjelman kuljetuksineen. Rekisteröityneille osallistujille lähetetään lasku sähköpostitse. 
 
Lisätiedot:  
www.resartis.org/en/meetings/upcoming_meetings/june_2018_-_rovaniemi_lapland/  
 
Tomi Aho 
erityisasiantuntija 
Taiteen edistämiskeskus, Lapin aluetoimipiste 
p. 0295 330 850 
tomi.aho(a)taike.fi 

 

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


Taike: Taiteilija-apurahat | Hakuaika 1.3.-4.4.2018

Viisi-, kolmi-, yksi- ja puolivuotiset taiteilija-apurahat on tarkoitettu eri alojen ammattitaiteilijoille ja taiteenalojen taidejournalisteille. Myönnettävien apurahojen määrät ja apurahojen pituudet vaihtelevat taiteenaloittain. Tanssitaiteen ja kirjallisuuden alalla on lisäksi jaettavana erityisen ansioituneille taiteilijoille molemmilla taiteenaloilla kaksi kappaletta 10-vuotisia taiteilija-apurahoja, jotka voidaan myöntää myös 5-vuotisina. Kyseisen apurahan saajalla on apurahakauden ajan oikeus käyttää taiteilijaprofessorin nimikettä. 

Taiteen edistämiskeskus suosittaa, että jätät hakemuksen vain yhdelle taiteenalalle. Tee taiteenalavalinta hakemusta täyttäessäsi. Jos haet taiteilija-apurahaa näyttämötaiteen valo- ja äänisuunnitteluun, valitse taiteenalaksi näyttämötaide. Valinta ”monialainen” tarkoittaa useita eri taiteenaloja yhdistävää, poikkitaiteellista toimintaa, joka ei sovellu minkään yksittäisen taiteenalan alle. 

Tarkemmat hakuohjeet

Hakuaika: 1.3.-4.4.2018 

www.taike.fi


Niilo Helanderin Säätiön apurahat | hakuaika 1.-31.3.2018 

Säätiö myöntää tieteen ja taiteen apurahoja. Vuosittain vaihtuvat teemat ilmoitetaan säätiön www-sivuilla hakuajan alkaessa. 

www.niilohelander.net

 

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Komeetta 2018  -nukketeatterikatselmus | Haku 1.-31.3.2018 

Suomen Unima järjestää nukketeatterin ammattilaisille Komeetta 2018 – uuden kiertävän nukketeatteriesityksen katselmuksen. Esityksen kohderyhmä on vapaa. Komeetta on prosessi, johon valitaan 4-6 esitysideaa. Valitut työryhmät osallistuvat keskiviikkona 30.5.2018 Komeetta- workshop-päivään, jossa vetäjänä toimii nukketeatteritaiteilija Timo Väntsi. Workshop koostuu alustuksesta, keskustelusta, yhteisistä harjoituksista sekä esitysidean esittelystä ja mahdollisista kokeiluista. 

Tavoitteena on saada taiteilijoille tukea omaan työhön esityksen jatkotyöstämistä varten. 

5.9.2018 on varsinainen katselmuspäivä, jossa työryhmät esittelevät esityksensä demolla ja saavat palautetta. Kaksi raadin valitsemaa esitystä saavat Komeetta-tuotantotuen 1500 euroa. Esityksille järjestetään myös pieni kiertue pääkaupunkiseudulle. 

Kaikille mukaan valituille työryhmille maksetaan Komeetta-päivien matkakulut sekä tarjotaan lounas. 

Hae mukaan omalla esitysideallasi! 

Lähetä  A4 – esittelyteksti sekä piirroksia ja referenssikuvia esityksesi maailmasta ja tekniikasta. 

Liitä mukaan myös ajatuksiasi workshop-päivän sisällöstä. 

Huolehdithan että hakemuksesi on sopivan kokoinen liikkuakseen s-postissa. 

Haku 1.-31.3 2018 

Lisätietoja: unimafinland(a)gmail.com 

www.unima.fi


Residenssi Villa Karo, Benin | Haku 15.3.2018 mennessä

Löydä itsesi Afrikasta!

Suomalais-afrikkalainen kulttuurikeskus Villa Karo Grand-Popon kylässä Länsi-Afrikan Beninissä valitsee jälleen 15 suomalaista ja Suomessa vaikuttavaa taiteilijaa, tutkijaa sekä kulttuuri- ja yhteiskunnallisten alojen ammattilaista residenssiin ensi syksyksi. 

”Vaikka matkalla nähty ja koettu ei aina manifestoituisi suoraan Afrikkaan liittyvinä taiteellisina tuotoksina, matkan anti muhii kyllä syvällä sisimmässä ja luo uutta tapaa olla ja ymmärtää.”  
– Sirpa Aalto 

Syksyn stipendien hakuaika päättyy 15.3.2018 

Lue lisää: www.villakaro.org/villakaro/residenssiin/


10 Days Production Residency, Italy | Deadline 2 April 2018 

LIVE WORKS is a platform dedicated to live contemporary practices that contribute to deepening and broadening the idea of performance, following the current evolution of performance and its styles. This platform aims to measure the concreteness of performance in the real world, investigating the double of nature of LIVE – in person and alive – highlighting those moments in which performance integrates with the dynamics of life. 

Created in 2013 by Centrale Fies, in collaboration with Viafarini, the LIVE WORKS platform includes: LIVE WORKS Performance Act Award, The Free School of Performance, Centrale Fies Performance Art Collection. 

The award LIVE WORKS includes a creative residency period, for nine selected projects. LIVE WORKS sees performance as a work space, and as an instrument and cultural exercise. 

The nine projects selected by LIVE WORKS will be invited to participate in a production residency at Centrale Fies from the 7th to the 17th July 2018 and will be awarded a budget of ¤ 1.500,00 each. This budget will be used for the production of the performance and to cover travels to reach Centrale Fies. 

Deadline: 2 April 2018 (please note that there is a 24 euros fee for application) 

Find all details online


Open call to young puppet theatre authors | Deadline 15 April 2018 

2019 marks the 90th Anniversary of the creation of UNIMA. To honour this date, UNIMA is holding an open competition for young writers interested in authoring a script or concept for the puppet theatre that will be performed as part of the UNIMA 90th Anniversary celebrations. 

UNIMA is in search of a special script/concept for the puppet theatre. This creation will be workshopped into four distinct productions that will be performed in four separate geographical regions of the world: Africa, Asia-Pacific, Europe, and the Americas. 

Open call to young puppet theatre authors aged 18-35! 

The selected author will receive an award of 2,000 euros. The awardee will also have the opportunity to have his/her script or concept performed forming the basis for four productions that will be presented in an international network. 

Deadline: 15 April 2018 

Find all details online

 

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja ja työpajoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Kameratyöskentely ja digitaalinen näytteleminen | Haku 4.3.2018 mennessä

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun valosuunnittelun maisteriohjelman ja Aalto-yliopiston esittävien taiteiden lavastuksen yhteiseen Digital Visual Design (DiViDe) -opintokokonaisuuteen  liittyvä englanninkielinen kurssi Mediated Performance Design on  avoinna avoimen yliopiston kautta esiintyjille. Kurssilla tutkitaan ja harjoitellaan esityksen luomista green screenin kanssa virtuaalistudiossa.

Mediated Performance Design kurssin haku on auki 4.3. saakka. Avoimen yliopiston kurssimaksu Mediated Performance Design -kurssista on 120 euroa.  

Tarkemmat kurssikuvaukset ja aikataulut (PDF)

Haku/ilmoittautuminen kurssille tapahtuu tällä lomakkeella: www.lyyti.in/Ilmoittautuminen_avoin_yliopisto_kevat_2018_helmikuun_hakuaika_9360/fi 

Lisätietoja: 

Tiia Kurkela, suunnittelija 

Tiia.kurkela(a)uniarts.fi 


The Poetry of Acting | 11 - 16 June 2018, Italy 

The Poetry of Acting Part 4: Embodied Voice 

11– 16 June 2018 at Teatro Pocci in Tuscania, Italy

An interdisciplinary laboratory on the voice for professional artists in the performing arts. 

In our laboratory, we will work practically with the speaking and singing voice in relation to breathing, movement and space applied on texts and poems by Robert Desnos. 

The workshop is led by LumparLab Theatre Association in collaboration with Associazione Vera Stasi. The teachers are Grete Sneltvedt (AX) and Silvana Barbarini (IT). 

For further information and registration, contact Grete Sneltvedt on email lumparlab(a)aland.net or mobile +358 (0) 457 342 7188 or Silvana Barbarini email barbarini.verastasi(a)gmail.com or mobile +39 348 4798951 

For questions regarding the accommodation, arrivals and departures, please contact Silvana Barbarini barbarini.verastasi(a)gmail.com.

More details: https://lumparlab.wordpress.com

 

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Svenska Teatern söker en biljettrörsäljare | Ansök senast 26.2.2018

Svenska Teatern söker en biljettrörsäljare  BILJETTFÖRSÄLJARE från 12.3.2018

Personen vi söker sköter i huvudsak kundbetjäning i teaterns biljettkassa samt specifika försäljningsuppgifter. Arbetet omfattar även jobb under lördagar.

Vi förväntar oss att sökanden kan arbeta både självständigt och i grupp samt har erfarenhet av kundservice. Vi värdesätter kunskap i försäljningsprogram.  Arbetsspråket  är   svenska och vi  förutsätter att sökanden har goda kunskaper i finska.

Fritt formulerad ansökan skickas till jobb(a)svenskateatern.fi, senast 26.2.2018.

För  mera  information: marknadsföringschef  Thomas Forsström, thomas.forsstrom(a)svenskateatern.fi

www.svenskateatern.fi


Turun Suurtorin keskiaika etsii teatteriohjaajaa | Haku 4.3.2018 mennessä 

Turun Suurtorin keskiaika ry hakee teatteriohjaajaa tämän vuoden Keskiaikaisille markkinoille. Teatteriohjaaja vastaa tapahtumassa 28.6.‒1.7.2018 esitettävän ulkoilmanäytelmän ohjauksesta Turun Vanhalla Suurtorilla ja Brinkkalan sisäpihalla. Näytelmä toteutetaan noin 80 harrastajanäyttelijän kanssa. Keskiaikaiseen Turkuun sijoittuvan näytelmän käsikirjoittaa FT Tom Linkinen.   

Työ on määräaikainen ja alkaa sopimuksen mukaan maaliskuussa 2018 jatkuen 1.7.2018 saakka. Näytelmän harjoituskausi alkaa huhtikuussa ja harjoitukset pidetään pääsääntöisesti ilta-aikaan. Tehtävästä maksetaan kertaluontoinen palkkio 5000 euroa.   

Lähetä vapaamuotoinen hakemus ja CV sekä mahdollinen linkki sähköiseen portfolioon otsikolla ”Ohjaajahakemus” 4.3.2018 mennessä osoitteeseen suvi(a)keskiaikaisetmarkkinat.fi.

Keskiaikaiset markkinat on Turun Vanhalla Suurtorilla 28.6.‒1.7.2018 järjestettävä Suomen suurin keskiaika- ja muinaistapahtuma.  

Lue tarkemmin: http://keskiaikaisetmarkkinat.fi/blog/2018/02/15/turun-suurtorin-keskiaika-ry-hakee-teatteriohjaajaa-keskiaikaisille-markkinoille/ 


Svenska Teatern söker produktionassistent | Ansök senast 5.3.2018

Svenska Teatern söker PRODUKTIONSASSISTENT från 6.8.2018 – 31.7.2020 

Personen vi söker arbetar på dramaturgiatet samt i nära samarbete med teaterns produktions- och marknadsföringsavdelningar. Anställningen är ett vikariat. 

Vi förväntar oss att sökanden är bra på att ta egna initiativ, organisera, samarbeta och jobba under tidspress. Den sökande skall vara bra på kommunikation i tal och skrift, samt ha goda kunskaper i svenska, finska och engelska. 

Ytterligare önskar vi en person med goda sociala färdigheter samt kunskaper  i  Office-programmen, sociala medier  och  marknadsföring. Den sökande bör ha kännedom och intresse för teater. 

Fritt formulerad ansökan skickas till jobb(a)svenskateatern.fi, senast 5.3.2018.

För mera information: teaterchef Joachim Thibblin,

www.svenskateatern.fi


Joensuun kaupunginteatteri etsii nuorta naisnäyttelijää | Haku 10.3.2018 mennessä

Etsimme riveihimme musikaalista, laulutaitoista ja liikunnallista nuorta naista näyttelijäkaartimme täydennykseksi. 

Edellytämme ensisijaisesti ylempää, korkeakoulutasoista näyttelijäntyönkoulutusta, mutta otamme huomioon myös hakijat, jotka ovat muutoin hankkineet vastaavan ammatillisen pätevyyden. 

Ikä- ja sukupuolivaatimukset johtuvat tulevien roolien luonteesta (alle 40-vuotias nainen). Sopimuksen kesto on neuvoteltavissa yhdestä neljään vuoteen. 

Lähetä vapaamuotoinen hakemus ja kuvallinen CV osoitteeseen teatteri(a)jns.fi viimeistään 10.3.2018

Lisätiedusteluihin vastaa teatterinjohtaja Iiristiina Varilo, iiristiina.varilo(a)jns.fi. 
 
Linkki uutiseen: http://bit.ly/2o13QMi  


Rovaniemen teatteri hakee taiteellista johtajaa | Haku 12.3.2018 mennessä

Rovaniemen Teatteri – Lapin Alueteatterissa on avoinna taiteellisen johtajan paikka. Taiteellinen johtaja suunnittelee, toteuttaa ja johtaa taiteellista työtä ammattiteatterissa, jonka henkilökuntaan kuuluu 32 teatterialan ammattilaista, 12 näyttelijän ensemble sekä vierailevia suunnittelijoita ja esiintyjiä. 
 
Rovaniemen Teatterin erikoisalana ovat lappilaisten taiteilijoiden teokset ja pohjoiset aiheet. Teatteri tuottaa vuosittain seitsemän ensi-iltaa, joista on yhteensä lähes 300 esityskertaa kolmella kotinäyttämöllä Lappia-talossa sekä Lapin kiertueella. Näytösten lisäksi teatteri tuottaa tilavuokraus- ja koulutuspalveluita sekä yleisötyötä. Kävijämäärä on vuosittain reilut 50.000 henkeä. 

Taiteellisen johtajan työsuhde on määräaikainen ja alkaa 1.8.2018 tai sopimuksen mukaan. Työsopimuksen kesto on 3 vuotta, lisänä on kahden vuoden optio.

Keskeisimmät tehtävät:  

  • taiteellisen työn suunnittelu ja johtaminen yhteistyössä hallintojohtajan kanssa
  • kaksi taiteellista työtä vuodessa 

Odotukset:

  • soveltuva korkeakoulututkinto
  • hyvä teatterialan tuntemus ja työkokemus teatterialalta
  • johtajakokemus ja esimiesosaaminen
  • organisointikyky 

 Lähetä hakemuksesi ja ansioluettelosi palkkatoiveineen 12.3.2018 mennessä hallintojohtaja Sari Alatalolle.  
 
Lisätietoja saat Sari Alatalolta: sari.alatalo(a)rovaniementeatteri.fi ja Lapin Alueteatteriyhdistyksen puheenjohtaja Antti Väänäseltä: antti.vaananen(a)rovaniemi.fi.

www.rovaniementeatteri.fi


Suomen Lontoon instituutti hakee johtajaa | Haku 12.3.2018 mennessä

Suomen Lontoon instituutti edistää positiivista muutosta yhdistämällä kulttuuria, tiedettä ja taidetta. 

Etsimme instituuttiin uutta johtajaa nykyisen johtajamme kauden päättyessä. Johtajan vastuualueisiin kuuluvat instituutin strategian, toiminnan ja varainkeruun kehittäminen sekä toteuttaminen. 

Soveltuvalla hakijalla on laaja ymmärrys Suomen, Britannian ja Irlannin yhteiskunnasta sekä kulttuurista. Menestyäkseen tehtävässä hakijalla tulee olla ymmärrystä suhteiden luomisesta kansainvälisissä verkostoissa, varainkeruusta, sekä projektien hallinnasta. Ymmärrät, että kasvaminen ja kehittyminen vaativat joskus tietoisten riskien ottamista. Et kavahda eri rahotuslähteistä koostuvan budjetin ja monien samanaikaisten hankkeiden painetta. Sinulla on erinomainen suomen ja englannin kielen taito sekä ylempi korkeakoulututkinto. 

Johtaja palkataan neljän vuoden määräaikaisella sopimuksella, mielellään alkaen noin elo- tai syyskuusta 2018 . 

Lisätietoja antavat johtaja Pauliina Ståhlberg +44 11008792, ja Suomen Lontoon instituutin hallituksen seuraava puheenjohtaja Tommi Laitio +358 50 563 4950. 

Englanninkielinen hakemus tulee lähettää osoitteeseen hakemukset(a)fininst.uk 12.3.2018 mennessä

www.fininst.uk


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.