13.06.2019

TINFO-tiedote 21 / 13.6.2019

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Toimialan vahvuus näkyy Teatteritilastoista. Tarjolla on laaja ja vertailukelpoinen tietokokonaisuus suomalaisen teatterin tilasta.

TEATTERITILASTOT

Teatteri saavutti erävoiton lyömättömänä pidetystä yhdistelmästä kotisohvaa ja katselulaitteen ruutua.
Teatteritilastot 2018 kertovat kasvaneista katsojaluvuista ja monipuolisesta ohjelmistosta.

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

HAKUJA

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TYÖPAIKKOJA

MUITA ILMOITUKSIA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Toimialan vahvuus näkyy Teatteritilastoista

Tuorein tilastotieto vuodesta 2018 valmistunut. Tästä pääset Teatteritilastoihin käsiksi. Olemme TINFOssa prosessoineet toimijoiden tuottaman tiedon. Tarjolla on laaja ja vertailukelpoinen tietokokonaisuus suomalaisen teatterin tilasta. Olemme tuottaneet noin sata tilastoyhteenvetoa. Tilastot sisältävät runsaasti aikasarjoja, joiden avulla nähdään pitkän aikavälin kehityslinjoja.

Toimialan vahvuus on myös luotettavissa, laadukkaissa, avoimissa ja läpinäkyvissä tietovarannoissa. Teatteritilastot ovat hieno esimerkki toimialan omasta aktiivisuudesta, sitoutumisesta ja yhteistyöstä.  Kiitokset kaikille niille ihmisille, jotka toimialalla kokoavat tiedot tilastoitaviksi. Ilman heidän työtään ei olisi Teatteritilastoja. Tietojen keruuseen teattereissa osallistuu kolmisensataa ihmistä, se on suuri määrä. Se tietää monia, monia tunteja! Kiitos niistä jokaisesta. Tilastolaatija Piia Volmari on jälleen saanut vuoden työn päätökseen. Tämä on se H-hetki: tilastot valmiit. Tilastovuoden kierto alkaa uudelleen heti elokuussa.

Teatterin vahvuus on sen kyvyssä hyvin eri tavoin resonoida katsojiensa ja kokijoidensa kanssa. Vahvuutta on monimuotoisuus, erilaisten äänten ja muotojen rikkaus. Ajattelen resonanssia harmoniana, hyvinkin erilaisina harmonioina (myös epäharmoniana, riitasointuina), samalla taajuudella olemisena ja värähtelyn jakamisena. Erilaisissa esityksissä me yhdistymme esiintyjien ja toisten katsojien kanssa eri tavoin. Yhteenkokoontumisen ele ja kaikki ne yhdistymisten mahdollisuudet ja potentiaalisuudet meitä katsojia uteloittavat.

Rinta rottingille, esittävä taide!

En nyt halua hehkuttaa liven lumoa – mutta hehkutanpa nyt kumminkin. Viime viikolla julkistimme esittävän taiteen – teatterin, tanssin, sirkuksen ja oopperan – kokonaiskatsojamäärät. 3,9 miljoonaa katsojaa! Tänään julkaistusta Teatteritilastot 2018 -julkaisusta selviää yksityiskohtaisemmin, mitä kaikkea oli noiden lukujen takana.

Hatunnoston arvoista on teattereiden kamppailu omista tuotoistaan ja yleisöistään. Jos ei kerran valtio ja kunnat, niin sitten pitää saada pääsylipputuloja ja muita tuottoja ja yksityisiltä säätiöiltä ja rahastoilta avustuksia. Hatunnosto kotimaiselle musiikkiteatterille, kotimaiselle ohjelmistolle ja kotimaisen ohjelmiston lajityyppien runsaudelle ylipäätään. Ja hatunnosto yleisöille, jotka ovat halunneet nähdä eläviä ihmisiä, olla kosketuksissa toinen toisiinsa ja esiintyjiin.

Pienenä vertailuna (kiitos TINFO-Mikko) meille kaikille tiedoksi vertailevaa aineistoa jääkiekkorintamalta. SM-liigatilastojen mukaan runkosarjassa pelattiin 450 ottelua, niissä oli 1 904 566 katsojaa. Kun lisätään vielä playoffs-ottelut, joita pelattiin yhteensä 45 kappaletta, ja niissä katsojia 244 620, lätkämatseissa kävi vuonna 2018 katsojia 2 149 186. Että terveisiä vain kaikille. Teatteri liikuttaa väkeä – kieltä, mieltä, jalkoja!
 

Mahdollisuuksien tasa-arvoa Teatterikesässä

Suomen Teatterit, Teme ja me TINFO järjestämme yhdessä Teatterikesään avoimen seminaarin (kiitos Alma Lehmuskallio aloitteellisuudestasi!) Mahdollisuuksien tasa-arvo – Onko nykypäivän ammattiteatteri työ- ja uramahdollisuuksiltaan yhdenvertainen? Millaisia ovat tasa-arvon toteutumisen esteet ja ongelmat?

Seminaarissa on key note -puhujana kasvatustieteen professori Kirsti Lempiäinen (Lapin yliopisto). Lempiäinen on juuri sopiva johdattaja aiheeseen. Väitöskirjassaan Sosiologian sukupuoli (2003) hän on kirjoittanut siitä, miten feministinen teoria auttoi ymmärtämään, että yhteiskuntaa rakenteistaa sukupuoli, ja näkemään, miten sukupuolittavasti yhteiskunnat toimivat. Feministisen ja sosiologisen teorian vuoropuhelussa on pystytty kyseenalaistamaan ja arvioimaan kriittisesti monia olettamuksia ja käsitteitä.

Lempiäisen mukaan toimijuus ja sukupuoli liittyvät toisiinsa. Sukupuoli joko mahdollistaa ja rajoittaa toimijuutta.  Ollaan sukupuolitapaisuuksien ytimessä. Lempiäinen on ollut yksi niistä, joka on kirjoittanut haurastuvista työmarkkinoista, suurenevista kuiluista luokka-asemien välillä, hidastuneesta sosiaalisesta noususta, epävarmuuden kasvusta työmarkkinoilla, osattomuuden tunteesta, heikentyneistä etuuksista ja prekaaristumisesta.

Tulee olemaan mielenkiintoista pohtia tasa-arvoa teatteriammattien näkökulmasta Lempiäisen taustoittamana.

Tuulipukulehmiä ja maahisten magiaa juhannusyössä

Vantaan Näyttämön musiikkinäytelmä Rehu-Virtanen (ohjaus ja käsikirjoitus Juha Hurme, sävellys Tuija Rantalainen) on kaikkea sitä, mitä huimissa unelmissa voi kuvitella kesäteatterin ja harrastajateatterin voivan olla!

Sanani ovat nyt jalka- ja käsipuolia kuvaamaan sitä aistimusvoimaista vantaannäyttämöläisen ensemblen tarjoilemaa elämystä. Pyhä jysäys. Tämä taianomainen ja mielikuvituksellinen esityskeitos viettelee, sivistää, jakaa höyhenenkeveästi tietoa lempeällä silmäniskulla, tekee mielleyhtymiä nykyhetkeen. Tieteen historiaa fantasian kaavussa. ”Jokainen ihminen on laulun arvoinen // ja jokainen ihminen on tieteen tekijä/Jokainen lehmänen on laulun arvoinen/---” Lehmäjoukko laulaa, miten tieteilijän työnä on muodostaa mahdollisimman luotettavaa tietoa jaetusta todellisuudesta. Tieteilijän työnä on esittää maailmalle kysymyksiä.

Ihana satu, Shakespearen Kesäyön unen veroinen. Niityillä märehtii, liikehtii, ammuu ja jammaa, laulaa lauma lehmiä, resitoi moniäänisesti jazzia. Lehmäjoukko kommentoivana kuorona eikä mikään pienennetty mukalehmälauma, ei mitään eläviä olentoja pienentäviä eläinpukulehmiä, ehei. Nämä lehmät ovat mustissa tuulipuvuissa, näyttelijät ilmentävät lehmyyttä, tämän rauhaisasti laumana liikkuvan, toinen toisensa luokse etsiytyvä lauma koostuu yksilöistä. Lehmä, aliarvostettu tuotantoeläimeksi alistettu, kuin prekaari tuulipukukansa. Ja tämä lauma laulaa, meditoi märehtimisen filosofiaa, toisen ymmärtämistä. Huikeaa, lehmien tao, niin Hurme sen on oivaltanut

Teatterin näyttämö, entinen navetta on todentotta valtion entinen koenavetta, jossa AIV-rehun keksijänobelisti A.I. Virtanen – joenniemeläisille mutkattomasti Rehu-Virtanen – oikeasti työskenteli! Ja nyt juhannuksen päivänkierrossa vuonna 1928 tapahtuu se kaikki.

Rehun ja selluloosapuuron oikeiden ingredienssien etsimisen kanssa kamppaileva tutkimusryhmä professori Virtanen, dosentti (mies) ja tutkimusassistentti (nainen) kohtaavat uhkan. Maatalousministeriön komissaarilta tulee nootti sulkea pahanen tuottamaton, yhteiskunnan varoja tuhlaava yksikkö. Ja mitä tapahtuukaan. Joukossa on dosentinnilkki, pahis, joka hellii salarakkaana viholliskomissaaria. Mutta eipä mitään. Maahiset tulevat apuun, sekoittavat päät ja avittavat tutkimusassaria ratkaisemaan rehun ainesosat. AIV-rehu on syntynyt, loppu on historiaa, Tukholmaan lähtee Nobel-anomus, laitos välttyy sulkemiselta ja salarakkaat saavat toisensa. Loppu hyvin – kaikki hyvin. Noo sukupuolittuneiden toimijuuksien mukaan. Tutkimusassistentti on joukon neropatti ja hän sen AIV-rehun keksii, mutta nopsasti tämä herra Virtanen oivalluksen naiselta nappaa.

Toivon tälle teokselle pitkää eloa muuallakin. Yhtä lailla talviteatteriin.

Ntamo juuri julkaissut uunituoreen Rehu-Virtasen.

Mitä seuraavaksi. Let´s make Kaleva great again!
 

Arvoa vanhoille 150-tonnareille

Rehu-Virtanen vei lehmien arvoon ja arvokkuuteen. Olen kuullut ja lukenut Tatarista. Tämä Ayrshire-rotuinen Vieremällä arvokasta vanhuuttaan elävä Tatar-lehmä on Suomessa kasvatettu 150-tonnari. 150-tonnari on lehmä, jonka elinikäistuotos on ylittänyt 150 000 maitokiloa. Sen elinikäistuotos vastaa 1 300 suomalaisen vuotuista maidonkulutusta. Sille on luvassa arvokas vanhuus. Sitä ei lyödä lihoiksi.

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TEATTERITILASTOT 2018

Teatteri saavutti erävoiton lyömättömänä pidetystä yhdistelmästä kotisohvaa ja katselulaitteen ruutua

Esittävä taide (teatteri, tanssi, sirkus ja ooppera) sai 3,9 miljoonaa katsojaa vuonna 2018. Näistä 2,7 miljoonaa katsojaa oli valtionosuuslain piiriin kuuluvissa (vos) draamateattereissa, Suomen Kansallisteatterissa ja rahoituslain ulkopuolisissa teattereissa.

Kotimainen ohjelmisto vetää yhä vain enemmän yleisöä, nyt yli 1,6 miljoonaa katsojaa, mikä tekee 68 % teattereihin myydyistä lipuista. Katsojaluvut ovat kasvaneet, koska teatterien suurten näyttämöiden ohjelmistovalinnoissa on onnistuttu. Tämä käy ilmi Teatterin tiedotuskeskuksen (TINFO) julkaisemista Teatteritilastoista 2018.

Teatterit kasvattivat omia tuottojaan (pääsylipputulot ja muut tulot) kokonaisuudessaan 8,8 % edellisvuodesta. Pääsylipputulot kasvoivat 11,7 %. Teatterit ovat ihmeentekijöitä pärjätessään myös taloudellisesti. Omien tulojen osuudet ovat suurissa teattereissa 8-20 % luokkaa kaikista tuloista ja ryhmämuotoisilla osuus on 44 %. Rahoituslain ulkopuolinen kenttä on julkisen tuen niukkuutta korvatakseen hankkinut omia tuottoja ja muita avustuksia niin, että osuudeksi tulee 60 % kaikista näiden teatterien tuloista.

Lisääntyneet omat tuotot eivät kuitenkaan ole pystyneet väljentämään teattereiden liikkumavaraa. Vuosia jatkunut julkisen tuen vaje ja kiinteiden kustannusten kasvu varjostaa teattereita. Vakinaisesti kiinnitetyn taiteilijakunnan määrä on edelleen laskenut. Myös vierailijatehtäviä oli aiempaa vähemmän.

Teatteri työvoimavaltaisena alana on kaikesta huolimatta suuri työllistäjä. Suhteellisesti pienellä julkisella tuella luodaan tuhansia työpaikkoja teattereihin, minkä lisäksi teatterin toiminta saa välillisesti aikaan työpaikkoja paikkakunnalla ja alueella erityisesti majoitus- ja ravintola-aloilla.
 

Kasvu tulee suurten näyttämöiden onnistumisista

Teatteri on saavuttanut erävoiton lyömättömänä pidetystä yhdistelmästä kotisohvaa ja katselulaitteen ruutua. Onnistumisia suurten näyttämöiden ohjelmistovalinnoissa on tullut ympäri maan.

Katsojamäärien lisäystä Turun kaupunginteatterissa olivat tekemässä Taru sormusten herrasta -spektaakkeli ja uusi kotimainen musikaali Varissuo. Kotimainen musiikkiteatteri veti puoleensa myös Tampereen Työväen Teatterissa, jossa kansalaissodan muistovuoden aihepiirin Tytöt 1918 menestyi toisen kassamagneetin, Billy Elliotin rinnalla.

Helsingin kaupunginteatterin vetoava ohjelmistopotpurri syntyi hittimusikaali Kinky Bootsin lisäksi Myrskyluodon Maijasta ja kotimaisesta komediasta Pullo cavaa ja aurinkoa. Suomen Kansallisteatterissa kaksi kotimaista musiikkinäytelmää, koko perheen Tippukivitapaus ja poliittinen Musta Saara yhdessä Romeo ja Julian kanssa takasivat vakaat yleisömäärät. Uudet kotimaiset puhenäytelmät, Esitystalous 3 Espoon kaupunginteatterissa ja 9 hyvää syytä elää Ryhmäteatterissa onnistuivat niinikään täyttämään katsomot.

Joensuun kaupunginteatterissa puolestaan valittu Venäjä-teemainen ohjelmisto nosti omassa kokoluokassaan reilusti teatterin katsojamääriä.
 

Tarjonta on moninaista: erilaista erilaisille yleisöille

Teatterit tarjoavat ilahduttavan moninaista ohjelmistoa. Yleisöä kiinnostaneesta kotimaisesta tarjonnasta löytyy mainittujen musikaalien ja musiikkiteatteriteosten lisäksi ajassa kiinni olevia näytelmiä (esim. Den andra naturen), dokumenttiteatteria (Miehen kosketus), komediaa, lapsiyleisölle suunnattuja esityksiä, nykynäytelmätekstiin tehtyä nukketeatteria (Prinsessa Hamlet), teatteriin sirkusta tai tanssia yhdistäviä teoksia (Talvisirkus Play) ja ekologista ja yhteisöllistä esitystaidetta (Suuri koralliriutta; Platonin pidot).

Variaatio näkyy myös suosikeissa. Ulkomaisten musikaalihittien lisäksi on paljon kotimaista musiikkiteatterituotantoa, lastenesityksiä ja kotimaisia nykynäytelmiä. Jurahevimusikaali Suomen Komediateatterissa, Tatu ja Patu työn touhussa Linnateatterissa, Juurihoito Tampereen Teatterissa ja Muodonmuutos Ryhmäteatterissa löytyvät 20 eniten katsojia saaneen teoksen listalta.

Tilastoaineistot verkossa:

Teatteritilastot 2018

Esittävä taide 2018 

Katsojatilastot 2018  

Teatterin tunnuslukuja 2018

Teatteritilastot 2018 ilmestyy painettuna kirjana elokuussa.
 

Tiedustelut:

TINFO / johtaja Hanna Helavuori, 044 363 1722, hanna.helavuori(a)tinfo.fi

Teatteritilastoja varten katsojatietojaan on toimittanut 241 teatteri-, tanssi-, sirkus- ja oopperatoimijaa. Ohjelmistotiedot on mukana 138 toimijalta. Palkkatilastot on laadittu 58 teatterin (vos + SKT) päätoimisen henkilökunnan säännöllisen työajan kuukausiansioista.
 

Teatteritilastot koostuvat viidestä eri tilastosta, jotka ovat:

Esityskerta- ja katsojatilastot

Ohjelmistotilastot

Taloustilastot

Henkilöstötilastot

Palkkatilastot

TINFO PALVELEE

Teatteritilastot 2018 ilmestyneet

Teatteritilastot 2018 ovat ilmestyneet ja löytyvät nyt verkkosivuiltamme. Teatteritilastot 2018 ilmestyy painettuna kirjana elokuussa. Kirjaa voi tilata osoitteesta tinfo(a)tinfo.fi 40 euron hintaan.

www.tinfo.fi/fi/teatteritilastot


Kevätkauden viimeinen TINFO-tiedote ilmestyy tiistaina 18.6.2019  

Kevätkauden viimeinen TINFO-tiedote ilmestyy tiistaina 18.6.2019. Omia tiedotteita voi lähettää ehdolle maanantaihin klo 12 saakka osoitteeseen tinfo(a)tinfo.fi.

Syyskauden ensimmäinen TINFO-tiedote julkaistaan tiistaina 6.8.2019.


TINFOn toimisto kiinni 20.-21.6. ja 1.-30.7.2019

TINFOn toimistossa aletaan jo valmistautua kesätaukoon. Pienelle juhannustauolle lähdemme keskiviikkona 19.6. klo 15 ja avaamme jälleen ovet maanantaina 24.6.

1.-30.7. TINFOn toimisto on suljettu ja tinfolaiset kirmailevat kesälaitumilla.

UUTISIA

Teatterilla, tanssilla ja sirkuksella miljoonien katsojakunta

Esittävillä taiteilla – teatterilla, tanssilla ja sirkuksella – on suuri, vakaa kannattajakuntansa. Live vetää äärelleen: elävät esitykset, joissa yleisö ja esittäjät ovat läsnä samassa tilassa ja yhtä aikaa, ovat säilyttäneet suosionsa. Rinnalle on tullut uusia digitaalisen katsomisen, osallistumisen ja kokemisen tapoja, samalla kun medioidut esitykset tarjoavat uudenlaista saavutettavuutta.

Esittävien taiteiden tekijöiden teoksista ja yleisötyötapahtumista nautti lähes 4,4 miljoonaa katsojaa vuonna 2018. Tämä käy ilmi Teatterin tiedotuskeskuksen (TINFO) tuottamasta Teatteritilastot 2018 -julkaisusta. Esityksiä katsoi 3,9 miljoonaa ihmistä ja yleisötyö veti esittävien taiteiden pariin lisäksi vielä 443 000 osallistujaa. Esityksillä oli katsojia noin 200 000 enemmän kuin edellisvuonna. Myös yleisötyö tavoittaa vuosi vuodelta enemmän osallistujia.

Kasvu tulee katsojiin vedonneista teoksista suurilla näyttämöillä. Esittävien taiteiden katsojalukuihin sisältyy aina satunnaisvaihtelua ja aaltoliikettä. Suurten näyttämöiden menestysteokset tai flopit, ulkomaanvierailujen ja kansainvälisten yhteistuotantojen lukumäärät vaikuttavat katsojalukuihin.

Erilaisten sähköisten medioiden kautta koettavat tai tallennemuotoiset esitykset synnyttävät omankaltaistaan katsojien ja esiintyjien välistä digitaalista läsnäoloa ja vuorovaikutusta. Esittävän taiteen medioitu esittäminen muuttaa perinteistä esityskontekstia ja yleisön mahdollisuutta vuorovaikutukseen, silti kyse ei välttämättä ole vastakohdista.

Monimuotoisten esitysten ja taidekokemusta syventävien yleisötapahtumien tekijöinä on ollut 4459 ammattiliittoihin kuuluvaa teatteri-, tanssi- ja sirkusammattilaista.

Esittävien taiteiden toimijat saivat vuonna 2018 valtion tukea 112,1 miljoonaa ja kunnat avustivat 76,7 miljoonalla eurolla. Omia tuloja ansaittiin 84,9 miljoonan euron edestä.

Tilastoituna on 142 teatteri-, 52 tanssi-, 39 sirkus- ja 8 oopperatoimijaa. Tilastointi kuvaa ammattilaiskentän toimintaa, mutta kasvualustan niin tekijöille kuin yleisölle luo erittäin vireä harrastajakenttä, sen tuottamat esitykset sekä kesä- että talvikauteen.

Lukuja ovat keränneet Teatterin tiedotuskeskus TINFO, Tanssin tiedotuskeskus ja Sirkuksen tiedotuskeskus.

 

KATSO TIEDOT KUVINA

Yhteensä kuusi infograafia:

Esittävän taiteen katsojat 2018

Esittävän taiteen yleisötyön osallistujat 2018

Valtion tuki esittävälle taiteelle 2018

Kuntien tuki esittävälle taiteelle 2018

Esittävän taiteen omat tulot 2018

Esittävän taiteen tekijät 2018
 

Tiedustelut:

TINFO / johtaja Hanna Helavuori, 044 363 1722, hanna.helavuori(a)tinfo.fi


Harlequin av Blaue Frau fick Antonia-priset 2019

Vinnaren av Antonia-priset 2019 för konstnärligt mod och mångfald inom finlandssvensk teater gick till Blaue Fraus föreställning Harlequin.

”Harlequin är ett utmärkt exempel på anti-hierarkiskt samarbete mellan fria grupper, som lyckas arbeta med gemensamma ramar för en helhet där de olika delarna av föreställningen kommenterar och skapar kontext åt varandra. Föreställningen lyckas med att utgå från det konkreta, harlequin-romanerna, för att sedan växa fram till en kritisk blick på monogama parförhållanden och den hypersexualiserade kvinnokroppen. Böckerna behandlas utan ironi eller avsmak, vilket befriar publiken till att lyssna och självständigt reflektera över en världsbild där man halkar, faller och räddas i främmande armar”, motiverar jury ordföranden David Sandqvist.

Harlequin är ett samarbete mellan Sonja Ahlfors och Joanna Wingren från Blaue Frau, performern Nina M Matthis (SE) samt Nadja Hjorton (SE), Lisen Rosell (SE) och Amanda Apetrea (SE) från ÖFA-kollektivet. Den visuella helheten har skapats av Hallveig Eiríksdóttir (IS), Selma Reynisdóttir (IS) och Gígja Sara Björnsson (IS) och Tanja Lévy (IS) från LOSTI collective. Ljusdesignen har skapats av Mira Svanberg (SE). Ljuddesignen för Blaue Fraus del har gjorts av Ludvig Allén (FIN).

De övriga nominerade föreställningarna var Teater Viirus Den Stora Elden

Svenska Teaterns Att dela en kaka.

Antonia-priset utdelades den 14e gången under Hangö Teaterträff 2019. Årets jury har bestått av registuderande David Sandqvist (juryns ordförande och sammankallare), dramaturgistuderande Kaisa Lundán, ljudstuderande Tony Sikström och skådespelarstuderandena Emilia Jansson och Folke Narin.

För mera information och intervjuförfrågningar:  

Inkeri Rönnberg, +358409327155, media(a)hangoteatertraff.org


Teatteriohjaaja ja näytelmäkirjailija Laura Ruohoselle 30 000 euron tunnustuspalkinto

Niilo Helanderin Säätiön Heikki A. Reenpää -kunniapalkinto on myönnetty Laura Ruohoselle tunnustuksena hänen ansioistaan teatterin ja kirjallisuuden alalla. Palkinto jaetaan kolmen vuoden välein. Palkinnon suuruus on 30 000 euroa.

Niilo Helanderin säätiö haluaa antaa tunnustusta yhdelle Suomen merkittävimmälle näytelmäkirjailijalle, joka tunnetaan myös käsikirjoittajana, ohjaajana, pedagogina ja runoilijana.

Lisätietoja: www.niilohelander.net


Taideyliopistossa käynnistyy uusi kirjoittamisen maisteriohjelma  

Taideyliopistossa käynnistyy elokuussa kirjoittamisen maisteriohjelma, joka toteutuu Otava-konsernin ja Otavan Kirjasäätiön miljoonatuella. Maisteriohjelmaan valitut kuusi opiskelijaa hakivat siihen omien kirjoitusprojektiensa perusteella, ja professorirekrytoinneissa keskeistä oli löytää parhaat mahdolliset henkilöt ohjaamaan juuri näitä opiskelijoita.

”Tämänkaltainen opiskelijalähtöinen professorirekrytointi on Suomessa täysin uutta. Ohjelmaan valituissa opiskelijaprojekteissa ja siten myös professorivalinnoissa painottuu proosa, mutta joukosta löytyy myös yksi monitaiteellisen ja yksi digitaalisen kirjoittamisen alueelle sijoittuva projekti,” kertoo kirjoittamisen maisteriohjelman johtaja ja ohjelman suunnittelutyöryhmää vetänyt Jusa Peltoniemi Taideyliopiston Teatterikorkeakoulusta.

Kirjoittamisen maisteriohjelma on tutkintoon johtava kaksivuotinen kirjoittajakoulutus, jossa kirjoittamista opiskellaan Taideyliopiston monitaiteisessa ympäristössä. Ohjelmassa on kolme suuntautumisvaihtoehtoa, joita ovat kirjoittaminen perinteisissä genreissä, taiteesta kirjoittaminen ja mediasensitiivinen kirjoittaminen. Henkilökohtaisen kirjoitustyön lisäksi opinnoissa keskeistä on kirjoittamisen suhde muihin taiteenaloihin ja yhteiskuntaan. Ohjelmassa kirjoittaminen ymmärretään paitsi itsellisenä myös monimuotoisena ja soveltavana taiteenalana, joka pyrkii laajaan vaikuttavuuteen.  

Taideyliopiston kirjoittamisen professoreiksi kirjailijat Mikael Brygger, Riikka Pelo, Antti Salminen ja Jussi Valtonen. Professorit nimitti Taideyliopiston rehtori Jari Perkiömäki erillisen työryhmän esityksen mukaisesti. Uudet professorit aloittavat vuoden mittaiset kautensa 1.8.2019. Professoreista Pelo kutsuttiin tehtävään, ja Brygger, Salminen ja Valtonen valittiin vieraileviksi professoreiksi yhteensä 13 hakijan joukosta. Tehtävät ovat osa-aikaisia, ja yhdessä ne muodostavat yhden kokoaikaisen professuurin. 

Ohjelmaan valittiin opiskelijoiksi Joonas Kallonen, Ina Mutikainen, Taina Niemi, Heta Nuutinen, Jaakko Pallasvuo ja Petra Vallila kaikkiaan 152 hakijan joukosta.

Lue lisää kirjoittamisen maisteriohjelmasta yliopiston nettisivuilta.

Lisätiedot:

Jusa Peltoniemi, koulutusohjelmajohtaja, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
Jusa.peltoniemi(a)uniarts.fi, p. 050 343 7032

Emilia Koivunen, viestintäpäällikkö, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
emilia.koivunen(a)uniarts.fi, p. 046 921 5364 


Kotimaisen näytelmän festivaalilla nähtävät lukudraamanäytelmät on valittu

Kotimaisen näytelmän festivaalilla nähtävät lukudraamanäytelmät on valittu. Hakijoita oli Teksti-yhteisön haussa 15 kirjailijaa ja 15 näytelmää ja Labbetin haussa 7 kirjailijaa ja 7 näytelmää.

Tekstin ja Labbetin raadit lukivat tekstit anonyymeinä ja valitsivat niistä seuraavat festivaalin ohjelmistoon:  

Marko Järvikallas: Kukkivat luut – musiikkinäytelmä (Tekstin valinta)
Malin Kivelä: Leila och det brinnande hjärtat (Labbetin valinta)

Raatien mielestä näytelmien taso oli tänä vuonna korkea ja he olisivat mielellään ottaneet lukudraamaan useampia.

Tekstin raadin mukaan Kukkivat luut -näytelmä valikoitui, koska siinä kiinnosti tapa käsitellä asioita yksilön sijasta yhteisön kautta. Näytelmän maailma on rakennettu taitavasti ja kirjallisella ammattitaidolla ja tekstin moniulotteisuus säilyy läpi tekstin. Teoksen kerronta on hyvin teatterillista ja jopa karnevalistista. Raatiin kuuluivat näytelmäkirjailijat Veikko Nuutinen ja Elina Minn. Raadin sihteerinä toimi Tekstin projektisihteeri Hinriikka Lindqvist.

Labbetin raatia kiehtoi Leila och det brinnande hjärtat -näytelmän rikas ja omaperäinen kieli, jonka myötä arkinen Myllypuro muuttuu surrealistiseksi paikaksi, joka on täynnä kiehtovia kohtaloita. Näytelmä haastaa perinteistä kerrontaa ja muotoa Clarice Lispectorin hengessä, ja luo näin moniäänisen kuvan päähenkilöstään. Raatiin kuuluivat näytelmäkirjailija Nina-Maria Häggblom ja Labbetin hallituksen jäsen Lasse Garoff. Raadin sihteerinä toimi Labbetin toiminnanjohtaja Linnea Stara.

Kumpikin näytelmäkirjailija saa 1500 euron apurahan sekä dramaturgin avun näytelmän eteenpäin kirjoittamiseen. Apurahat maksavat Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry sekä Eugène, Elisabeth och Birgit Nygréns stiftelse. Valitut näytelmät esitetään lukudraamoina Kotimaisen näytelmän festivaalilla 24.-26.10.2019 Kansallisteatterin Lavaklubilla. Lisäksi kuullaan otteita Uuden näytelmän ohjelma UNOn kirjailijoiden teksteistä.

Festivaalin toteuttavat tänä vuonna yhteistyössä Teksti, Labbet, UNO, Sunklo ja Kansallisteatteri. Kotimaisen näytelmän festivaalia tukevat lisäksi Agency North ja Nordic Drama Corner.

Lisätietoja:  

Hinriikka Lindqvist, Teksti, pohjateksti(a)gmail.com, 0405706570
Linnea Stara, Labbet, labbetrf(a)gmail.com, 0503012723


Saaren kartanon residenssipaikat vuodelle 2020 on myönnetty  

Koneen Säätiön Saaren kartanon kansainvälisessä taiteilija- ja tutkijaresidenssissä Mynämäellä työskentelee ensi vuonna 29 taiteilijaa ja 13 työryhmää. Valitut taiteilijat työskentelevät residenssissä kahden kuukauden mittaisissa jaksoissa talvikaudella, ja kesällä residenssin täyttävät työryhmät.

Kevään hakukierrokselta residenssihakemuksia saapui yhteensä 698 hakemusta 71 eri maasta, ja residenssipaikka myönnettiin 5,6 prosentille hakijoista. Hakijat olivat eri ikäisiä, eri sukupuolta ja eri vaiheessa taiteellista uraansa olevia taiteilijoita eri puolilta maailmaa. Hakemuksista nousi esille ekologiaan, ihmisen ja luonnon väliseen suhteeseen, ilmastonmuutokseen, sukupuoleen sekä muistiin liittyviä teemoja.

”Tänä vuonna uudistimme residenssihakua sähköisen hakemuspalvelun sekä hakuajan osalta. Residenssihaku siirtyi elokuulta maaliskuulle ja hakemusten määrä kasvoi huomattavasti. Erityisesti visuaalisen taiteen alat painottuivat tällä hakukierroksella. Hakemusten laatu oli korkea, ja hakijoita oli ilahduttavan paljon myös residenssikenttää perinteisesti hallinneiden länsimaiden ulkopuolelta. Hakijoiden monimuotoisuus näkyy kauniilla tavalla myös valinnoissa”, kertoo Saaren kartanon toiminnanjohtaja Leena Kela.

Vuonna 2020 Saaren kartanon residenssiin saapuvat muun muassa kuvataiteilija Perttu Saksa, nigerialainen kirjailija Ayòbámi Adébáyò sekä esitystaiteen työryhmä Transcestors, jotka pohtivat taiteellisessa työskentelyssään esimerkiksi ihmisen ja ympäristön välistä suhdetta, muistisairauden ja siihen liittyvien menetyksen ja surun tunteita perheessä sekä sukupuoleen ja ei-sukupuolitettuun ja monilajiseen ruumiiseen liittyviä kysymyksiä.

Työrauhaa ja vuorovaikutusta  

Saaren kartanon taiteilija- ja tutkijaresidenssi on tarkoitettu eri alojen suomalaisille ja ulkomaisille ammattitaiteilijoille, kääntäjille, kuraattoreille, kriitikoille ja taiteilijaryhmille. Residenssijaksot jakautuvat yksilöresidensseihin ja ryhmäresidensseihin: yksilöresidenssissä taiteilijat työskentelevät kartanolla kaksi kuukautta, ja ryhmäresidenssissä eri alojen työryhmät 2–4 viikon jaksoissa touko–elokuussa.

Syyskuusta toukokuun loppuun residenssissä asuu ja työskentelee kahdeksan taiteilijaa sekä Saaren kartanon kutsutaiteilija. Jokaisen yksilöresidenssijakson aikana residenssissä työskentelee myös yksi Koneen Säätiön apurahalla työskentelevä tutkija. Residenssiläisiä kannustetaan yhteisölliseen vuorovaikutukseen ja ajatustenvaihtoon muiden taiteen alojen ammattilaisten kanssa, mikä parhaimmillaan voi johtaa uuteen ja yllättäväänkin yhteisyöhön. Taiteilijoiden käytössä on useita työtiloja tanssisalista kirjoitustyötilaan monipuolisen taiteellisen työskentelyn mahdollistamiseksi.

Saaren kartanoa ylläpitää Koneen Säätiö, jonka tavoitteena on luoda edellytyksiä rohkeille tieteen ja avauksille. Koneen Säätiön hallitus myönsi Saaren kartanon residenssipaikat vuodelle 2020 kokouksessaan 6.6.2019.

LISÄTIETOJA:

Lista yksilöresidenssipaikkojen saajista
Lista ryhmäresidenssipaikkojen saajista

TIEDUSTELUT:
Toiminnanjohtaja Leena Kela
040 732 3628
leena.kela(a)koneensaatio.fi

Residenssikoordinaattori Pirre Naukkarinen
044 031 4201
pirre.naukkarinen(a)koneensaatio.fi


Taideneuvosto ehdottaa roolinsa muuttamista ja Taiken vahvistamista

Suomalainen taiteen edistämisen järjestelmä on viimeisen viidenkymmenen vuoden aikana pystynyt melko hyvin vastaamaan aikansa haasteisiin. Taiteen edistämiskeskuksen eli Taiken perustaminen oli tärkeä ja hyvä askel järjestelmän tuomiseksi tähän päivään, mutta työ ei ole vielä valmis.

Taideneuvosto ehdottaa nyt taiteen edistämiseen laajempaa kehittämisnäkökulmaa.

Taideneuvosto esittää, että taideneuvosto nykymuodossaan lakkautetaan

Taideneuvosto näkee toiminnalleen tulevaisuudessa kolme vaihtoehtoa:

  • taideneuvosto toimii ministerin johtamana ministeriön neuvonantajana valtioneuvoston toimikausittain
  • taideneuvosto toimii todelliseksi kehittämiskeskukseksi muutetun Taiteen edistämiskeskuksen johtokuntana
  • yhdistelmä kahdesta edellä mainitusta.

Näillä kaikilla vaihtoehdoilla taideneuvoston asiantuntemuksella olisi laajempaa vaikuttavuutta.

Taideneuvosto esittää myös, että Taiteen edistämiskeskusta vahvistetaan

Jotta Taiteen edistämiskeskus voisi parhaiten toimia opetus- ja kulttuuriministeriön ohjauksessa oman toimialansa kehittämiskeskuksena, tulisi sitä vahvistaa ja sen toimintaan liittää kaikki taiteen tukijärjestelmät. Tällä hetkellä Taiteen edistämiskeskuksen tehtävässä korostuvat yksittäisiin taiteilijoihin kohdistuvat tukijärjestelmät. Taiteen kenttä on kuitenkin kokonaisuus ja siitä syystä olisi perusteltua, että tukijärjestelmiä ohjattaisiin samasta paikasta.

Nykymuotoisessa järjestelmässä keskeisessä osassa oleva vertaisarviointi ja asiantuntija-arviointi voidaan järjestää paremmalla ja tarkoituksenmukaisemmalla tavalla. Suomessa koulutuksen ja tieteen tuki ja arviointi on järjestetty tavalla, josta tähän voitaisiin ottaa mallia. Tärkeintä on tulevaisuudessakin turvata taiteenalojen toimijoiden ja yksityisten yhteisöiden osalta vahva asiantuntija-arviointi ja käyttää tarpeellisia vertaisarvioinnin keinoja.

Taidetoimikuntien tehtävään vaikutti olennaisesti se, kun eri taiteenalojen kehittämisulottuvuus poistettiin. Nykyisellään taidetoimikuntien tehtävä- ja toimenkuva on keskittynyt lähinnä apurahojen jakamiseen, tämä on toteutettavissa myös joustavammin ja tarkoituksenmukaisemmin.

Mitä suurempi osuus taiteen tuesta on sijoitettuna Taiteen edistämiskeskukseen, sitä paremmin se suoriutuu tehtävästään. Näin painopisteet voidaan ottaa paremmin huomioon ja päästä eroon nykymuotoisesta siiloutumisesta. Tavoitteena on sujuvampi päätöksenteko.

Muissa Pohjoismaissa ja laajemminkin Euroopassa on taiteen tuki toteutettu tavoilla, joista uuden järjestelmän tulisi hakea mallia.

Tarpeelliset lainsäädännölliset ja organisatoriset muutokset pitäisi toteuttaa syyskuussa aloittavan uuden taideneuvoston toimikauden aikana.

Lisätietoja:
Taideneuvoston puheenjohtaja Risto Ruohonen, p. 050 556 7169 ja varapuheenjohtaja Saara Tiuraniemi, p. 0400 873 335.

Taiteen edistämiskeskus (Taike) on taiteen edistämisen asiantuntija- ja palveluvirasto. Taike ja sen yhteydessä olevat taidetoimikunnat ja lautakunnat jakavat apurahoja ammattitaiteilijoille ja avustuksia taiteen alan yhteisöille. Virastossa työskentelee 80 henkilöä. Heistä puolet on virkamiehiä ja puolet määräaikaisia läänintaiteilijoita, jotka toimivat taiteen edistämisen hankkeissa maan eri puolilla. Taiken päätoimipiste on Helsingissä, ja lisäksi sillä on aluetoimipisteitä.

Lue lisää

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Mahdollisuuksien tasa-arvo – Onko nykypäivän ammattiteatteri työ- ja uramahdolliskuuksiltaan yhdenvertainen? Avoin yleisöseminaari | 9.8.2018, Tampere

Suomen Teatterit ry järjestää yhdessä Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto Teme ry:n ja Teatterin tiedotuskeskus TINFOn  kanssa Tampereen Teatterikesässä avoimen yleisöseminaarin: Mahdollisuuksien tasa-arvo – Onko nykypäivän ammattiteatteri työ- ja uramahdollisuuksiltaan yhdenvertainen?

Seminaarissa pohditaan laajemmin työelämän näkökulmasta tasa-arvon toteutumisen esteitä ja ongelmia. Key note -puhujana kasvatustieteen professori Kirsti Lempiäinen Lapin yliopistosta. Lempiäinen on tutkinut tieteensosiologiaa ja yliopistotyötä erityisesti sukupuolen, toimijuuden ja feministisen pedagogiikan näkökulmista.

Lisäksi seminaarissa lähestytään aihetta eri teatteriammattien näkökulmasta. Miten tasa-arvoiselta alamme tällä hetkellä näyttää?

Tilaisuus on maksuton ja avoin kaikille.

Tapahtuman ohjelma

10.00 Avaussanat: Tommi Saarikivi, toiminnanjohtaja, Suomen Teatterit ry
10.05 Työelämän tasa-arvosta: Kirsti Lempiäinen, kasvatustieteen professori, Lapin yliopisto
11.50 Kommenttipuheenvuorot: Hanna Helavuori, johtaja, Teatterin tiedotuskeskus & Anu Suoranta, työehtoasiantuntija, Teme ry
11.15 Tauko
11.30 Onko sukupuolella väliä? Onko ikä este? Onko kaikilla ammattiryhmillä samat näkymät?
Keskustelemassa: Otso Kautto, Tampereen Työväen Teatterin johtaja, Alma Lehmuskallio, Oulun kaupunginteatterin taiteellinen johtaja, Kalle Ropponen, valosuunnittelija, freelancer / teatteritaiteen maisteri
12.30 Seminaarin päätös

Aika: perjantaina 9.8.2018 klo 10–12.30
Paikka: Tampereen pääkirjasto Metso, Lehmus-sali, Pirkankatu 2
Järjestäjät: STEFI Suomen Teatterit ry, TINFO Teatterin tiedotuskeskus ja Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto Teme ry 


Helsingin kaupungin kulttuuriavustukset – Nykytila ja tulevaisuuden kehityssuunnat -keskustelutilaisuus | 20.8.2019, Helsinki

Keskustelutilaisuus ti 20.8. klo 9.00-12.30 Teatterikeskuksen jäsenille ja muille avustuksista kiinnostuneille yhteisöille. Virkamiehen, poliitikon ja esittävän taiteen toimijan näkökulmat avustusjärjestelmään. Tule mukaan kuuntelemaan, kysymään ja keskustelemaan! 

Tiistaina 20.8. klo 9.00–12.30, Teatterimuseolla (Kaapelitehdas, Tallberginkatu 1 G, Helsinki)

klo 9.00 Tilaisuuden avaus
Kaisa Paavolainen, Teatterikeskus

klo 9.15 Helsingin kaupungin kulttuuriavustukset, kolme näkökulmaa
Veikko Kunnas, vs. kulttuuripalvelupäällikkö, Yleiset kulttuuripalvelut
Hannu Oskala, jäsen, Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuurijaosto
Maria Baric, taiteellinen johtaja, Maria Baric Company

klo 11.00 Avoin keskustelu avustusten nykytilasta ja tulevaisuuden kehityssuunnista
Yleisöllä mahdollisuus esittää kysymyksiä, keskustelua moderoi Kaisa Paavolainen

klo 12.30 Tilaisuus päättyy

Tilaisuuteen on Teatterikeskuksen jäsenyhteisöjen edustajille vapaa pääsy, muille osallistuminen 25 € / henkilö, sisältää aamukahvin.

Ilmoittautumiset 16.8. mennessä

Lue lisää


Mitä jos oltaisiin jo perillä? Esityksellinen äänitapahtuma F/Symposium | 17.-22.8.2019, Helsinki

F/Symposium on Helsingin juhlaviikoilla 17.–22. elokuuta tapahtuva kuuden päivän mittainen esityksellinen äänitapahtuma Helsingin keskustakirjasto Oodissa. F/Symposium on sekä paikan päällä seurattava esitys että livestreamattava verkkolähetys, jossa joukko suomalaisia ajattelijoita ja taiteilijoita kokoontuu paraatipaikalle keskustakirjasto Oodiin käyttämään ääntään sekä visioimaan, haastamaan ja unelmoimaan tulevaisuuden horisonteista.  

Uusi tapahtuma syntyi tarpeesta ottaa ja luoda tilaa moniääniselle keskustelulle. “Mitä jos lähdettäisiin ajatuksesta, että taistelussa kohti tasa-arvoisempaa yhteiskuntaa oltaisiinkin jo perillä? Miten intersektionaalinen feminismi voisi olla uusi normaali? Ei asia, joka pitää erikseen mainita vaan premissi, josta lähdetään liikkeelle. Entä jos moniäänisyys olisikin uusi standardi? Ei jotakin vastustava, vaan proaktiivinen ja uutta luova voima”, hahmottelevat F/Symposiumin työryhmään kuuluvat Olga Palo ja Sonya Lindfors. 

F/Symposium pyrkii normalisoimaan feminististä diskurssia tuomalla sen keskiöön: itsen asettaminen marginaalista keskustaan on utooppinen lähtökohta ja taiteen kontekstissa toimimisen mahdollisuus. Tapahtuman nimen “F” edustaa monia asioita. Se voi viitata feminismiin tai feministiseen, mutta myös esimerkiksi sanoihin Future, Finland, Finnish tai Festive. “F” ehdottaa potentiaalia avautua useampaan suuntaan. Yhteisöllinen kokoontuminen ja asioiden äärellä oleminen kuin myös leikkisyys ja juhlinta ovat F/Symposiumin keskiössä.

Näyttelijä ja ohjaaja Anna Paavilaisen koolle kutsumaan työryhmään kuuluvat teatterintekijä ja vapaa kirjoittaja Olga Palo, koreografi Sonya Lindfors, tuottaja Maria Junno, kirjailija ja toimittaja Koko Hubara, kolttasaamelainen teatteriohjaaja ja käsikirjoittaja Pauliina Feodoroff, tuottaja Essi Vesala, äänisuunnittelija Johanna Storm, teatteriohjaaja ja näyttelijä Sara Melleri, näytelmäkirjailija, ohjaaja ja kirjailija Saara Turunen, näytelmäkirjailija ja dramaturgi E.L. Karhu, muusikko ja kirjailija Astrid Swan sekä Ruskeat Tytöt.

Työryhmä toteuttaa osan ohjelmasisällöistä yhteistyössä Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun kanssa osana Teakin yhteisiä opintoja. Opiskelijat ovat kevään aikana toteuttaneet ääniteoksia F/Symposiumiin Olga Palon sekä Anna Paavilaisen ohjaamana.

F/Symposium Helsingin keskustakirjasto Oodin Maijansalissa osana Helsingin juhlaviikkoja 17.–22.8.2019. Tapahtumaan on vapaa pääsy. 

Helsingin juhlaviikkoja vietetään 15.8.–1.9.2019. Koko festivaaliohjelma on tutustuttavissa verkossa: www.helsinkifestival.fi

Lisätietoja:

www.fsymposium.com
www.helsinkifestival.fi/fsymposium
 
Vastaava tiedottaja Laura Gottleben, Helsingin juhlaviikot, laura.gottleben(a)helsinkifestival.fi, puh. 050 468 7243
Tuottaja Maria Junno, F/Symposium, mariajunno(a)gmail.com, puh. 0505391328


OuDance-festivaali | 12.-16.9.2019, Oulu

OuDance-festivaalilla kotimaisten ja kansainvälisten vierailujen kanssa festivaalilla esittäytyvät vuoden alusta aloittaneet JoJon yleisötyöryhmät, jotka vievät meidät pois perinteisistä esitystiloista. Festivaalin aikana on tarjolla kursseja niin tanssin ammattilaisille kuin kaikille, joita kiinnostaa kehollisuus ja oma hyvinvointi. Festivaalipäivät toimivat myös alustana erilaisille alan kokouksille ja koulutustilaisuuksille.

www.jojo.fi/festivaali


Tanssin Aika –festivaali | 25.-29.9.2019, Jyväskylä

Tanssin Aika –festivaalia vietetään jälleen 25.-29.9. Jyväskylässä, Muuramessa, Äänekoskella ja Saarijärvellä. Festivaaliohjelmisto julkaistiin 23.5. ja ohjelmistoon voi tutustua uudistuneilla verkkosivuilla www.tanssiaika.fi

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


FRESH – kehittymis- ja esiintymismahdollisuus Suomessa työskenteleville, nouseville performanssi- ja esitystaiteilijoille | Haku 16.6.2019

Vuonna 2018 käynnistetty FRESH-ohjelma jatkuu myös vuonna 2019! New Performance Turku Festivalin FRESH-projektin tarkoituksena on esitellä performanssikentän uusia taiteilijoita ja työstää taiteellisia teosprosesseja yhdessä kuraattori- ja tuottajamentoreiden kanssa.  

Ohjelmaan haetaan teosehdotuksella ja CV:llä avoimessa haussa. Avoimen haun ja kutsumenettelyn yhdistelmällä valikoituu kolme teosta keskustelevaan jatkokehittelyyn ja lopulta esitettäväksi New Performance Turku Festivalille.

Teosten eteenpäin kehittäminen on monivaiheista ja -tasoista vuoropuhelua:
– Haun yhteydessä valitsijaraati laatii taiteilijalle palautteen valituista teoksista.
– Valintojen jälkeen taiteilijat voivat halutessaan keskustella teoksesta esitystaiteen läänintaiteilija Marika Rädyn kanssa, joka toimii ohjelmassa asiantuntijaneuvonantajana.
– Kaikki valitut taiteilijat osallistuvat sparrausviikonloppuun 16.-18.8.2019 Turun alueella, jossa projektissa toteutettavia teoksia työstetään ja niistä annetaan palautetta.
– Festivaali maksaa teoksesta esiintymispalkkion. Työstöprosessista ei makseta erillistä palkkiota, mutta sparrausviikonlopun kulut katetaan.

Teokset esitetään New Performance Turku Festivalilla 18.-20.10.2019. Taiteilija ja festivaali neuvottelevat teoksen tarkemmasta toteutuksesta, esiintymisajasta ja -paikasta.

Hakuun voit osallistua, jos:
– olet Suomessa toimiva performanssi- tai esitystaiteilija tai performanssi- ja esitystaiteen pariin siirtymässä oleva taiteilija
– olet työskennellyt performanssitaiteen parissa alle 10 vuotta
– haluat ja pystyt sitoutumaan dialogiseen ja kollegiaaliseen teosprosessiin sekä residenssiviikonlopun ja festivaalin ajankohtiin
– olet rakentamassa täysin uutta esitystä tai haluat kehittää merkittävällä tavalla jotain aiemmin esitettyä teosta.

FRESH-projekti tarjoaa valituille taiteilijoille teoksen mentoroinnin, sparrausviikonlopun matka-, majoitus- ja ruokailukulut, festivaaliviikonlopun matka- ja majoituskulut, esiintymispalkkion, tekniikan, teosavustajan ja kohtuulliset, erikseen sovittavat materiaalikulut.

Hakuaika päättyy sunnuntaina 16.6.2019 klo 23:59.

Vapaamuotoiset hakemukset ja CV:t sähköpostitse (hakemus ja CV pdf-muodossa, yhtenä tiedostona) osoitteeseen: producer(a)newperformance.fi.

HUOM! Kirjoita hakemuksen otsikkokenttään FRESH ja oma nimesi.
Hakeneille ilmoitetaan päätöksistä kesäkuun loppuun mennessä.

FRESH-projektia tukee Varsinais-Suomen rahasto. Yhteistyössä Taiteen edistämiskeskus.

Lue lisää


Esittävän taiteen residenssi Narvassa | Haku 20.6.2019 mennessä  

Suomen Viron-instituutti ja Vaba Lava -keskus odottavat hakemuksia suomalaisilta tai Suomessa työskenteleviltä esiintyviltä taiteilijoilta tai taiteilijaryhmiltä (sirkus, tanssi, teatteri, performanssi). Haku päättyy 20.6.2019. Residenssijaksot ovat syyskuussa ja marraskuussa Narvassa, Itä-Virossa. Ohjelmaa tukee Jenny ja Antti Wihurin rahasto.

Esittävän taiteen residenssi on Suomen Viron-instituutin pilottiprojekti yhteistyössä Narvan Vaba Lava -keskuksen kanssa. Yksi residenssijakso kestää kolme viikkoa. Tarjoamme kaksi jaksoa, joihin valitaan joko yksittäinen taiteilija tai maksimissaan 4-henkinen taiteilijaryhmä. Residenssin päätarkoitus on tarjota aikaa ja tilaa taiteelliseen työskentelyyn. Työskentelemme Narvassa tiiviisti paikallisten yleisöjen kanssa. Tästä syystä edellytämme taiteilijoita tekemään residenssin aikana yleisötyötä kuten työpajoja paikallisten koulujen kanssa 2 tuntia viikossa sekä pitämään yhden yleisölle avoimen tilaisuuden, kuten demoesityksen. Instituutti ja Vaba Lava koordinoivat ja fasilitoivat työpajat.

Narva on venäjänkielinen jälkiteollinen kaupunki Viron ja Venäjän rajalla. Kaupungilla on moniuloitteinen ja -vaiheinen historia – sitä on muun muassa ehdotettu Ruotsin valtakunnan pääkaupungiksi Tukholman sijaan. Narvassa toimi pitkään Kreenholmin tekstiilitehdas, joka oli huippuvuosinaan maailman suurin. Viron valtio on alkanut huomioida venäjänkielisiä alueita viime aikoina ja esimerkiksi Narvaan on noussut uusia tieteen ja taiteen tiloja (Viron taideakatemian Narvan taideresidenssi ja Vaba Lava -teatterikeskus). Lisäksi kaupungissa toimii Tarton yliopiston Narva Kolledž.

Vaba Lava -keskus sijaitsee keskeisellä paikalla vanhassa Baltijets-asetehtaassa. Tehdasrakennus on vuodelta 1947 ja tunnettiin aluksi vain nimellä Postilokero 22. Teatterikeskus avasi uudet ajanmukaiset ja viimeisen päälle remontoidut tilansa viime joulukuussa. Keskuksessa on kolme salia: Black Box, Studio ja pieni sali. Lisäksi keskuksessa on toimistotiloja, vierashuoneita, galleria, kahvila ja Viron yleisradion ERR:n toimituksen tilat ja studio.

Vaba Lava -yhdistyksen perusti yhdeksän vapaan kentän teatteri- ja tanssiryhmää vuonna 2010. Vaba Lavalla on kaksi päämäärää: tarjota esiintymismahdollisuuksia sekä vakiintuneille että nouseville vapaille toimijoille Virossa sekä edistää kansainvälistä toimintaa järjestämällä yhteistyöprojekteja, yhteistuotantoja, työpajoja ja seminaareja. Vaba Lava on Viron ensimmäinen esitystila, jolla ei ole omaa ryhmää. Vaba Lava pyrkii tarjoamaan vapaille ryhmille tiloja sekä tukipalveluita, toimimaan tuotanto-organisaationa ja alustana uusille ja kokeileville teoksille.

Hae residenssiin täyttämällä hakulomake.

VIimeinen hakupäivä: 20.6.2019
Päätökset: 28.6.2019
Residenssijaksot: 28.8.–18.9. and 4.11.–24.11.2019

RESIDENSSIN EHDOT  
– Residenssitaiteilijoiden on mainittava Suomen Viron-instituutti ja Wihurin rahasto residenssikumppanina kaikissa tiedotus- ja markkinointimateriaaleissa koskien residenssissä kehiteltyä tuotantoa.  
– Residenssitaiteilijoilla on oltava voimassa oleva matkavakuutus omakustanteisesti.  
– Vaba Lava ei pysty tarjoamaan lavastus-, valaistus- tai äänisuunnittelua eikä tekninen henkilökunta ole käytettävissä harjoitusajalla.

RESIDENSSI TARJOAA

Matkakulut (meno-paluu Suomesta Narvaan edullisinta vaihtoehtoa käyttäen. Emme tue lentomatkoja).  
Majoituksen (koko ryhmän yhteinen asunto)  
Stipendin 600 euroa residenssijaksolta per taiteilija. Maksimissaan neljä taiteilijaa per jakso. 500 euron materiaalibudjetin työpajoihin ja demoesitykseen

TILAT

Harjoitustilana on Vaba Lavan pieni sali, 82 m2, 52 seats. (Ei mahdollisuutta ripustaa valoja)
Studio-sali (136m2, 52 paikkaa) tai black box (370m2, 270 paikkaa) demoesitykselle / yleisölle avoimelle tapahtumalle
Vaba Lava keskus on avoinna 10–22, muutokset mahdollisia.
Toimistotilojen käyttö tarpeen mukaan.

MAJOITUS

Yksi asunto jaetuilla tai omilla huoneilla, yhteistilat (keittiö, wc, kylpyhuone), wifi.

Lue lisää


Call for Contributions for New Publication on Art in Rural Areas | Deadline 28 June 2019

We are working on a new Fresh Perspectives publication on art in rural areas. The publication will be a part of our bigger endeavour to ensure the recognition of the role arts play in rural areas and to put forward effective solutions to support artists and cultural professionals meeting various challenges when working in rural and peripheral districts.
 
You can help us make an inspiring and convincing publication by telling us about your project(s) which you have developed / are developing in a rural area and by sharing your experience, including specific challenges, of working in and with rural communities.
 
Please reply briefly to the questions on the form below, and our research team will get in touch with you if we need more details. 

Submit contribution 

Read more


Call for Web Residencies by Solitude & ZKM | Dadline 28 June 2019

The Rigged System open call is looking for submissions that aim to subvert the power structures in contemporary network systems and corporations. Works that wish to reclaim a sense of agency within the systems where it feels like there is none. The organisers accept text, performance, documentary video and fiction, 3D objects, net sculptures and installations, web archives, apps, and any other experimental mediums. Selected projects should be carried out in open-source formats that are well-documented, shareable, and consider the accessibility of its users, who may range in age, race, gender, economic class, and ability. Deadline: 28 June 2019.  

Read more


Open call for residencies: Villa Ruffieux, Switzerland | Deadline 30 June 2019

The residency is open to all professional artists working in the field of visual arts, music, literature, theatre, or cinema, with no distinction made based on age or nationality. Researchers and scientists are also welcome.  

Residents must undertake a specific project during their stay. The description of the project, and its challenges, form part of the application process and will play a key role in the jury’s decision. The candidate is expected to explain why the Villa Ruffieux Residency Program, and the context of the region, are important for the project realization. If the candidate wants to collaborate with local agents or institutions he/she must explain with whom, and why.

Each stay should last between 1 and 3 months.

The residency will provide each resident with free use of one room and one workshop, office, or working area.

It will also cover the cost of the travel to and from the residency.

Each resident will be provided with a monthly stipend of CHF 1,500.

Residents are required to take out liability insurance, as well as medical, and accident insurance.

Deadline: 30 June 2019

Find all details online and the application process


Call for residencies: PACT Zollverein, Germany | Deadline 8 July 2019

Running all year round since 2002, the residency programme is at the heart of PACT Zollverein’s day to day work. Open to professional artists from home and abroad who work in the areas of dance, performance, media arts or music and closely linked to PACT’s two other core strands of activity in presenting work and facilitating research and development, the programme is a key element in PACT Zollverein’s profile as an Artists’ House supporting lively exchange between practice and theory.

Support:  

  • Studio space (from 69 to 173 sq. m.)
  • Local accommodation (max. 5 people)
  • Period of min. 2 weeks
  • Weekly grant allowance for all of the residency project participants (max. 5 people)
  • Travel costs covering one journey only per participant to and from PACT Zollverein (max. 5 people)
  • Technical equipment (by arrangement and subject to availability)
  • Professional technical support (by arrangement and subject to availability)
  • Professional advice in: Project funding, project management, press and public relations

www.pact-zollverein.de/en/artists-centre/residencies


Open Call for Karelian Art residence network | Deadline 31 July 2019

Petrozavodsk, Sortavala, Kostomukshsky nature reserve season of 2019–2020

Karelian Art residency network (KARN) starts its activities and announces the open call for art residence in the season of 2019 – 2020. Artists (painters, designers, producers, photographers, writers, IT-specialists, architects, performers, dancers, art-experts etc.) engaged in different multi-discipline and creative people whose art is relevant to thematic issues of Karelian art residency network are invited to take part in the call. Awarded participants will have free of charge accommodation in art residencies for the period  of their project implementation. Karelian art residency network includes art residencies in Petrozavodsk, Sortavala and Kostomuksha nature reserve. Each of them has its own thematic particularity and concept frame.

 HOW TO APPLY

  • Applications for participation are accepted in art residences of Karelia from artists attained 18 years old, from all countries of the world or regions of the Russian Federation.
  • Applications for participation in the call are to be forwarded within the period:  08 of June – 31 of July 2019 (inclusively).  Applications shall be forwarded in digital form to the e-mail: airkarelia(a)yandex.ru
  • Duration of activities for artists is limited from three weeks to three months.

    Requirements to the application:

  • Name, surname of the applicant, age, permanent address.
  • Contact information (e-mail, telephone, page in social networks).
  • Motivation letter (maximum 2 pages, format A4, font 12).Therein an applicant should point out the aim of her/his participation in art residences of Karelia, desired period of stay and dates, a residence, where he/she would like to work on the project or explain  the transfer and work in two or three residences of the network due to the concept of the project.
  • CV (Curriculum Vitae).

Detailed information about the open call is published in social media “Vkontakte”  and “Facebook” .

Relevant information is provided by the e-mail airkarelia(a)yandex.ru or by phone +7 (8142) 76-14-41. Coordinator of the Karelian art residence network Varvara Feklistova.

Read more

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja ja työpajoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Zodiakin syksyn kurssit

 Zodiakin syksyn kurssitarjonta on julkaistu. Ohjelmistossa jatkavat kestosuosikit, kuten seniorikurssit sekä Heittäydy liikkeeseen – nykytanssia kaikille. Jälkimmäisessä järjestetään jälleen sekä tiistain että keskiviikon tunnit.

Kurssiohjelmassa on myös luvassa on muutamia aivan uusia kursseja, ja aivan uusia ohjaajia. 

www.zodiak.fi/#kurssit


Kehity näyttelijänä: Meisner-minikurssi | 28.-29.6.2019, Helsinki

Kurssi on tarkoitettu ensisijaisesti kaikentasoisille näyttelijöille ja näyttelijän ammattiin tähtääville, mutta kurssille ovat tervetulleita myös näyttelijäntyöstä kiinnostuneet ohjaajat ja käsikirjoittajat.
 
Kurssilla keskitytään amerikkalaisen teatterintekijän ja New Yorkin kuuluisan Group Theatren perustajajäsenen Sanford Meisnerin kehittämän tekniikan keskiössä olevaan toistoharjoitukseen (Repetition exercise), joka kehittää kykyä kuunnella ja pitää huomio kanssanäyttelijässä.
 
Kurssin tavoitteena on:

  • antaa uusille Meisner-tekniikkaan tutustuville ymmärrys tekniikan peruspiirteistä ja soveltamismahdollisuuksista työtilanteissa
  • antaa työkaluja syvemmän tunneyhteyden saavuttamiseen näyttelijäntyössä
  • ohjata näyttelijää havainnoimaan rehellisiä impulsseja ja reagoimaan niihin totuudenmukaisesti
  • terävöittää näyttelijän kykyä kuunnella ja tehdä tarkkoja havaintoja
  • ohjata näyttelijää olemaan avoimempi tunnetasolla, ja siten laajentamaan monipuolisuuttaan

Tämä kurssi on sinulle mikäli:

  • haluat kosketuksen tähän maailmalla paljon käytettyyn, systemaattiseen näyttelijäntyön tekniikkaan
  • näyttelemisestä on aikaa tai olet ehkä hukannut intohimosi ammattiin; haluat virkistää taitojasi
  • haluat avata tunnetason potentiaaliasi ja päihittää itsetietoisuuden
  • kaipaat toistoharjoitus-treeniä

Kurssilla tehtävät harjoitukset antavat osallistujille työvälineitä työskentelyyn tässä hetkessä, hetki hetkeltä. Osallistujat saavat yksilöllistä huomiota ja keskitettyä palautetta pienessä ryhmässä ja turvallisessa ympäristössä, jossa on mahdollista tutkia henkilökohtaisia haasteita. Kurssin sisältö muokkautuu osallistujien tason mukaan.
 
Hinta: 90 euroa
Paikka: Valtimonteatteri, Aleksis Kiven katu 22, sisäpiha, 00500 Helsinki
Aikataulu:
Pe 28.6. klo 10-16
La 29.6. klo 10-16

ILMOITTAUDU PIAN, SILLÄ KURSSILLE OTETAAN VAIN 14 HENKILÖÄ.

Lue lisää
 
Lisätiedot ja ilmoittautumiset:
satu(a)valtimonteatteri.com

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Svenska Teatern söker vikarie för Marknadsförings- och Försäljningskoordinator | Ansök senast 5.7.2019

Svenska Teatern söker en moderskapsvikarie för marknadsförings- och försäljningskoordinator från 2.9.2019. Till arbetsuppgifterna hör marknadsföringsuppgifter och försäljning samt övriga uppgifter som definieras vid anställningen. Vi söker dig som har ett brinnande intresse för kulturmarknadsföring och -forsäljning. Vi förväntar oss att du har lämplig utbildning och erfarenhet och kan arbeta både självständigt och i grupp. Arbetsspråket är svenska och goda kunskaper i finska räknas som fördel. Fritt formulerad ansökan skickas till jobb(at)svenskateatern.fi senast 5.7.2019. Marknadsföringschef Thomas Forsström, tfn 0400 468 671, svarar på frågor 24.6 kl. 14-15 och 25.6 kl. 10-11.

Läs mer


KokoTeatteri etsii teknistä vastaavaa | Haku 1.8.2019 mennessä

KokoTeatteri etsii teknistä vastaavaa 1.9.2019 alkaen määräaikaiseen työhön. Työn pituus sovitaan hakijan kanssa erikseen. Hakijalta edellytetään soveltuvaa tutkintoa tai vastaavia opintoja sekä/ tai laaja-alaista työkokemusta teatteritekniseltä alalta. Työ on kokopäiväinen (37,5h viikko), ja sisältää 4kk koeajan. Mahdollisuus myös vakituiseen työhön.

KokoTeatteri on helsinkiläinen teatterilain ulkopuolinen ammattiteatteri. Toimintamme koostuu sekä omista taiteellisista teatterituotannoista että yhteistuotannoista ja vierailuista. Lisäksi tilaa vuokrataan seminaareihin ja yksityistilaisuuksiin. Hämeentie 3 sijaitsevassa tilassa toimii KokoTeatterin lisäksi Koko Jazz Club, jonka kanssa jaetaan muun muassa henkilökuntaa ja teknisiä resursseja.  

Teknisen vastaavan työ edellyttää sekä teknistä että taiteellista osaamista: haemme erityisesti ääniteknistä taitajaa, joka suorittavan työn lisäksi kykenee tarvittaessa myös taiteelliseen äänisuunnitteluun. Laskemme eduksi valotekniikan ja audiovisuaalisten sekä kokousteknisten laitteiden hallinnan, ja edellytämme avointa mieltä suhtautumisessa uuden oppimiseen.  

Lisäksi työ sisältää esitysteknistä tuotantosuunnittelua paitsi itsenäisesti myös yhdessä teatterinjohtajan kanssa. Toiveemme on löytää yhteistyökykyinen, vaihtuvissa asiakastilanteissa joustavasti toimiva ammattilainen, joka taitaa myös ennakkosuunnittelua ja itsenäistä harkintaa vaativan työskentelyn osana työryhmää.  

Palkka 2.500€ + 12,5 % lomakorvaus / kk.

Lisätiedot: Anna Veijalainen, teatterinjohtaja, 050 5909813
KokoTeatteri, Hämeentie 3, 00530 Helsinki

MUITA ILMOITUKSIA

Meteli-lehti: Taidetyö ei saa olla reilun työn vastuista ja velvoitteista irrotettu mielivallan vyöhyke 

Myös rakenteellinen epätasa-arvo ja piilohierarkiat tulee kitkeä pois, kirjoittaa Teatterin tiedotuskeskuksen, Tinfon, johtaja Hanna Helavuori. Tinfo teki Valta, vastuu, vinoutumat -kyselyn, jonka tuloksia Helavuori puntaroi myös Meteli-lehdessä.  

Lue artikkeli tästä


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.