16.02.2023
Thalia-finalistit nyt selvillä – äänestä suosikkiasi!
Vuoden esityksen Thalia-palkinnon tarkoituksena on palkita yhteiskunnallista keskustelua herättävä, uusia yleisöryhmiä houkutteleva, kansainvälisesti menestynyt tai muuten erityisen ansioitunut esitys, ja siten synnyttää keskustelua teatteritaiteen merkityksestä. TINFO jakaa palkinnon teokselle, joka saa yleisöltä eniten ääniä.
Vuoden esityksen Thalia-palkinnon seitsemän finalistia ovat nyt selvillä. Teatterin tiedotuskeskus TINFO kutsui omilla alueillaan esittävää taidetta seuraavia toimittajia ja kriitikoita valitsemaan ehdokkaansa. Yleisö pääsee äänestämään suosikkiaan Thalia-finalisteista. Eniten ääniä 26.2.2023 mennessä saanut voittaa Vuoden esityksen Thalia-palkinnon 2023.
Thalia-palkinnon tarkoituksena on palkita yhteiskunnallista keskustelua herättävä, uusia yleisöryhmiä houkutteleva, kansainvälisesti menestynyt tai muuten erityisen ansioitunut esitys, ja siten synnyttää keskustelua teatteritaiteen merkityksestä.
Eeva Kauppinen, Ann-Christine Snickars, Matti Tuomela, Anne Välinoro ja Petteri Värtö ovat valinneet ehdokkaansa ja kirjoittaneet omat perustelunsa. Nyt on yleisön vuoro päättää ja antaa äänensä jollekin seitsemästä finalistiesityksestä.
Voittaja julkistetaan teatteri-, tanssi- ja sirkusväen yhteisessä Thalia-juhlassa Maailman teatteripäivänä 27.3.2023.
Tutustu finalistiseitsikkoon ja anna äänesi
Alla ovat listattuna seitsemän finalistiesitystä nimen mukaisessa aakkosjärjestyksessä ja kriitikoiden perustelut valinnalleen. Sivun lopusta löytyy linkki äänestyslomakkeeseen.
Tampereen Teatteri: Anastasia. Suomen kantaesitys 9.2.2022.
Ohjaus Samuel Harjanne
Kirjailija Terrence McNally
Suomentaja Reita Luonatvuori
Laulujen sanat Lynn Ahrens
Laulujen suomennokset Hanna Kaila
Kirjailija Terrence McNally
Suomentaja Reita Luonatvuori
Laulujen sanat Lynn Ahrens
Laulujen suomennokset Hanna Kaila
Kapellimestari Marko Hilpo
Lavastussuunnittelu Marjatta Kuivasto
Pukusuunnittelu Pirjo Liiri-Majava
Koreografi Chris Whittaker
Valosuunnittelu Raimo Salmi
Äänisuunnittelu Ivan Bavard, Jan-Mikael Träskelin
Videosuunnittelu Toni Haaranen
Kampausten, maskien ja peruukkien suunnittelu Jonna Lindström
Ohjaajan assistentti, tanssikapteeni Chris Bewsher
Pääosissa: Pia Piltz, Sinikka Sokka, Kaisa Hela, Petrus Kähkönen, Ville Majamaa, Joel Mäkinen
Ykkösluokan lennolla menneisyyteen. Jos olisit ensi kertaa teatterissa, tämä kokonaisuus avaisi sinulle lähtöportin esitystaiteeseen. Tämän lennon jälkeen et pitkään aikaan muuta kaipaisikaan. Tampereen Teatterin Anastasia-musikaali on sadan prosentin ammattitaidolla ja hätkähdyttävän kekseliäillä näyttämökuvilla koostettua musiikkiteatteria, jossa teatteri ei jää muun toteutuksen jalkoihin.
Lavastaja Marjatta Kuivaston leijuvat maisemat, Toni Haarasen silmänkääntäjän salkusta loihtimat projisoinnit ja Pirjo Liiri-Majavan epookin runsautta hehkuvat puvut ovat toteutuneet ohjaaja-kapteeni Samuel Harjanteen luovassa tiimissä. Lopputulos on silkkaa nautintoa katsojalle.
Musikaalin sanoma kasvaa tsaariperhesadusta kohti tämän päivän Venäjän tulevaisuutta. Kun vallankumous tuomitsi menneisyyden, nyt Venäjä tuomitsee hyökkäyssodallaan kokonaisen sukupolven henkiseen elinkautiseen. Anastasia-musikaali ei jää vain Pia Piltzin herkin sävyin toteuttaman pakolaisprinsessan ja tämän ystävien leikiksi.
Anne Välinoro
Blaue Frau: Crimes of Passion. Kantaesitys 8.4.2022 Kasarmikatu 28:ssa Helsingissä.
Työryhmä: Sonja Ahlfors, Paola Fernanda Guzmán Figueroa, Dennis Hansson, Alexander Holmlund, Iida Hägglund, Johan Isaksson, Christoffer Mellgren, Alina Pajula, Aino Simola, Nina Vuori, Joanna Wingren, Stefan Åkesson
Blaue Fraun osallistavassa teoksessa ollaan eräänlaisen tukiryhmän kokouksessa, jonka tavoitteena on vierottaa osallistujat romanttisesta rakkaudesta. Vähän ehkä naiivinkin kuuloinen idea, mutta toteutus oli jotain ihan muuta. Teos leikitteli erilaisten esoteeristen kulttien, kuten skientologian, diskursseilla. Vaikka esitys oli osallistujalle täysin turvallinen, oli lopputulos jotain niin ahdistavaa, että poistuin paikalta juosten. Teoksen obskuuri ja vähän uhkaavakin tunnelma jäi hyvällä tavalla vaivaamaan mieltä pitkäksi aikaa. Harvinaista osallistavassa teatterissa.
Matti Tuomela
Extra-neitsyt evankeliumi av och med Ishmael Falke, produktion: Teater Grus Grus och Tehdas Teatteri, premiär i Åbo på Tehdas Teatteri 7.10 2022.
Käsikirjoitus, ohjaus ja esiintyminen: Ishmael Falke
Vieraileva ohjaaja: Idit Herman
Vieraileva ohjaaja: Husam Abed
Nuken rakennus: Helena Markku
Valosuunnittelija: Jarkko Forsman
Äänisuunnittelija: Valtteri Alanen
Dramaturgi: Ville Kurki
Nuketusohjauksen assistentti: Aati Hanikka
Extra-neitsyt evankeliumi förenar monolog och dock- och föremålsteater, är en personlig och politisk pjäs, mot våld och krig. Spelplats är Palestinas första affär för sexleksaker, men innan affärerna är igång bryter den andra intifadan ut. Ishmael Falke är virtuos inom sin genre och en frontfigur i det aboensiska dockteaterundret. Föreställningen är bryskt konfronterande och avväpnande lekfull, satirisk, utmanande, djupt förtvivlad och en aning hoppfull, oavbrutet kommunicerande med publiken.
Ann-Christine Snickars
Kemin kaupunginteatteri: Kemi – muistio puista. Kantaesitys Tullikamarissa 9.4.2022.
Käsikirjoitus ja ohjaus: Tuija Kokkonen
Skenografia: Kaisa Niva
Valosuunnittelu: Pinja Kokkonen
Äänisuunnittelu: Alpo Jakunaho
Videot: Elävä muisti/Suomi-Filmi Oy, Joonas Kokkonen, Tuija Kokkonen, Sami Hiltunen
Näyttelijät: Satu Tala, Sirpa Filppa, Johanna Virsunen, Kimmo Hirvenmäki
Kemi – muistio puista sitoi yhteen metsät, paperin, tehtaat ja teatterin yli sadan vuoden aikajänteellä. Tuija Kokkosen käsikirjoittama ja ohjaama kantaesitys otti punaisella minuutilla kantaa kulttuurin jyrkkään alasajoon Kemissä. Piti muistella uittoja, savupiipputeollisuutta ja puupuuroa, mutta etusijalle nousivat kulttuurin avohakkuut.
Muistio oli karhea ja kaunis, nostalginen ja traaginen. Ammattiteatteri Kemissä teki kuolemaa. Työryhmä ehti varoittaa päättäjiä kohtalokkaasta virheestä. Teatteri sai jatkua.
Eeva Kauppinen
Matriarkaatti, Sámi Pavilion / Venice Biennale 2022, Zodiak. Suomen ensi-ilta Tanssin Talossa 1.12.2022.
Ohjaus ja esiintyjät: Biret Haarla Pieski, Gáddjá Haarla Pieski, Satu Herrala, Outi Pieski, Eséte Eshetu Sutinen, Hanna Parry, Pauliina Feodoroff
Metsätyö: Osuuskunta Lumimuutos, Miltä Sopu Näyttää, Marja Helander
Kuvaus: Kevin Francett, Petri Mentu, Markus Moshnikoff, Susanna Rauno, Hanna Parry, Terike Haapoja, Pauliina Feodoroff, Stina Aletta Aikio
Äänisuunnittelu, liveääni ja esiintyminen: Lehmus Murtomaa
Valosuunnittelu: Jenni Pystynen
Musiikki: Anna Morottaja, 169, Mari Boine
Valon ja äänen ajo ja miksaus: Johannes Vartola
Kielenhuolto: Christoph Parry
Sámi Elder: Asta Mitkijá Balto
Tila- ja pukusuunnittelu, esineistö: Outi Pieski ja Hanna Parry, Ulyana Yulina
Birit Haarlan puku: Ramona Irene Salo
Veistäjä: Teuri Haarla
Yhteistuotanto: Sámi Pavilion / Venice Biennale 2022, Zodiak, Koneen säätiön rahoittama Miltä Sopu Näyttää
Saamelaisten oikeuksia ja elämäntavan turvaamista käsittelevä Matriarkaatti limittyi Suomen ensi-iltansa aikoihin osaksi saamelaiskäräjistä käytyä julkista keskustelua. Paitsi ajankohtainen myös taiteellisesti kunnianhimoinen teos muodosti kiehtovan aktivismia, dokumenttiteatteria ja esitystaidetta yhdistelevän rihmaston. Loistava esimerkki siitä, miten monin tavoin esitys voi laajeta näyttämön ulkopuolelle konkreettisen toiminnan ja tekojen muodossa.
Matti Tuomela
Teatteri Viirus: Pelikanen. Ensi-ilta 21.3.2022.
Teksti: August Strindberg / Juho Mantere
Ohjaus: Juho Mantere
Lavalla: Maria Ahlroth, Martin Bahne, Joonas Heikkinen ja Iida Kuningas
Lavastus ja pukusuunnittelu: Riina Leea Nieminen
Valosuunnittelu: Nadja Räikkä
Äänisuunnittelu: Pekka Kiiliäinen
Juho Mantereen tulkinta August Strindbergin klassikosta oli yksi vuoden 2022 kohokohdista. Näytelmä kertoo köyhtyvästä perheestä, jossa anoppi liehittelee vävyään ja suunnilleen kaikki vihaavat toisiaan. Koomisuuteen asti synkän ja kalmanhajuisen esityksen näkökulma kiisteltyyn kirjailijaan oli kriittinen, mutta samalla ilmava ja moralisoimaton. Esitys tavoitti Strindbergin teoksen hengen kirjaimellisesti sopivan välimatkan päästä. Raikas ja näkemyksellinen näyttämöllepano ei kosiskellut katsojaa vetoamalla ajankohtaisuuteen tai uudelleentulkintaan, mutta tarjosi silti relevanttia ja ajassa kiinni olevaa teatteria.
Matti Tuomela
Lappeenrannan kaupunginteatteri: Viimeinen Atlantis. Kantaesitys 26.11.2022.
Ohjaus: Tuomo Rämö
Musiikki ja äänisuunnittelu: Antti Hyyrynen
Lavastus ja puvut: Samuli Halla
Valosuunnittelu ja projisoinnit: Antti Helminen
Videot: Kimmo Pasanen
Musiikin tuotantoapu ja äänitys: Emil Lähteenmäki, Heikki Ala-Nikkola, Tomi Aronen, Jukka Andersson, Perttu Kivilaakso
Muusikot: Antti Hyyrynen, Heikki Ala-Nikkola, Emil Lähteenmäki, Matias Kontula, Sonja Kangastalo
Tobeas videolla: Timo Mäkynen
Radiopuhujat: Ella Lopperi, Jean-Eric Chaumentin, Baldur Ragnarsson
Die Nebensonnen (säv. Franz Schubert, san. Wilhelm Müller): Pekka Hyyrynen
Eloonjäänyt (säv. Pekka Olkkonen, sov. Perttu Kivilaakso, Emil Lähteenmäki): Perttu Kivilaakso
Valotekniikka: Antti Helminen ja Timo Hämäläinen
Äänitekniikka ja äänten ajo esityksissä: Tomi Aronen
Järjestäjä: Jani Kassinen
Kampaukset ja maskeeraus: Pinja Ruokolainen
Tarpeisto: Sirpa Tervo ja Riikka Pulkkinen
Kuiskaus ja tarpeistonhoito: Riikka Pulkkinen
Pukuhuolto ja esityksissä apuna: Eva Eronen
Lavastuksen toteutus: Ville Turku, Seppo Ihalainen, Vesa Hulkkonen, Heikki Takkinen ja Miska Siikaluoma
Pukujen toteutus: Päivi Hanttu-Lindström, Päivi Saarimäki, Anu Hovi ja Sirpa Tervo
Näyttämötekniikka: Miska Siikaluoma ja Jani Kassinen
Näyttelijät: Seppo Kaisanlahti, Turo Marttila, Samuli Punkka, Volter Ilmari Putro
Viimeinen Atlantis esittelee ihmisen ja maapallon välisen juoksukilpailun, jossa luonnonmullistukset, maanjäristykset, taudit ja tsunamit näyttävät ihmiselle tämän paikan.
Se kuvaa koskettavasti ihmisen itselleen tekemää vahinkoa, jossa hän liian myöhään hahmottaa tekojensa seuraukset, ilmaston lämpenemisen, jäteongelman ja luontokadon.
Näytelmä ei saarnaa, vaan näyttää ironisesti, lempeästi ja ymmärtäen, kuinka jokaisen yksilölliset (kulutus)päätökset vaivihkaa tuhoavat ihmisen oman elintilan maailmassa.
Se on ehyt musiikin ja muiden äänien, näyttelemisen sekä valon kokonaisuus, joka viestii sanomaansa esimerkillisesti: albumista tuli romaani, josta kierrättyi vielä näytelmä.
Petteri Värtö
Esityskuvat:
Heikki Järvinen (Anastasia)
Liina Aalto-Setälä (Crimes of Passion)
Jussi Virkkumaa (Extra-neitsyt evankeliumi)
Nina Susi (Kemi - muistio puista)
Sinem Kayacan (Matriarkaatti)
Ernest Protasiewicz (Pelikanen)
Aki Loponen (Viimeinen Atlantis)
Linkki äänestyslomakkeeseen:
Tiedustelut:
TINFO / johtaja Linnea Stara, 050 3012723, linnea.stara (a) tinfo.fi
Lisätietoja esittävän taiteen alalla jaettavista palkinnoista:
Muuta aiheeseen liittyvää: