30.01.2025
Viisikko valitsee Thalia-finalistit
TINFO on kutsunut viisi esittävistä taiteista kirjoittavaa toimittajaa tai kriitikkoa valitsemaan Vuoden esityksen Thalia-palkinnon finalistit. Esiraatilaiset ovat saaneet valita alueiltaan esitykset, joista yleisö pääsee äänestämään helmikuussa suosikkiaan voittajaksi. Nyt esittelemme esiraatimme viisikon.
Vuoden esityksen Thalia-palkinto 2025 jaetaan tänäkin vuonna ansioituneelle teokselle. Palkintoa jakava Teatterin tiedotuskeskus TINFO on kutsunut esiraadiksi viisi esittävistä taiteista kirjoittavaa toimittajaa tai kriitikkoa. Thalia-palkinnon saavaa esitystä haetaan viipaloimalla teatteri-Suomi viiteen alueeseen, joilta kukin toimittaja valitsee finalistin, yhdeltä alueelta, esitystiheältä pääkaupunkiseudulta ja Uudeltamaalta tulee kolme finalistia.
Vuoden 2025 Thalia-palkinnon esiraatina ovat toimineet: Irmeli Haapanen Turun Sanomista, Maria Jyrkäs Lapin Kansasta, nykyisin mm. Savon Sanomiin kirjoittava Teppo Kulmala, Keskisuomalaisen avustajakuntaan kuuluva Anna-Mari Laulumaa ja Tuomas Rantanen Voima-lehdestä.
Vuoden esityksen Thalia-palkinnon tarkoituksena on palkita yhteiskunnallista keskustelua herättävä, uusia yleisöryhmiä houkutteleva, kansainvälisesti menestynyt tai muuten erityisen ansioitunut esitys, ja siten synnyttää keskustelua teatteritaiteen merkityksestä.
Helmikuun puolivälissä julkistamme seitsemän Thalia-finalistia, joista yleisö pääsee äänestämään suosikkiaan. Eniten ääniä saanut voittaa Vuoden esityksen Thalian. Arvostettu esityspalkinto jaetaan alan yhteisessä Thalia-juhlassa maanantai-iltana 24.3.2025.
Esiraadin esittäytyminen
Vuoden esityksen Thalian 2025 finalistit valitseva viisikko esittäytyy. TINFO pyysi samalla toimittajilta heidän ajatuksiaan teatteritaiteen merkityksestä nykyajassa.
Irmeli Haapanen
Olen Turun Sanomien kulttuuritoimittaja ja teatterikriitikko ja tehnyt tätä työtä vuodesta 1997. Vastuulleni kulttuuri ja kaupunkielämä -tiimissä kuuluvat näyttämötaiteet, lisäksi koordinoin taidemusiikista kirjoittelua. Toimialueena on ensisijaisesti Varsinais-Suomi. Asun Paraisilla.
“Näen teatteritaiteen merkityksen pääasiassa kahtalaisena. Teatteri pystyy tekemään eläväksi yhteiskunnassa vaikuttavia virtauksia ja ilmiöitä sekä ihmisenä olemiseen liittyviä kysymyksiä ainutlaatuisella, psykofyysisellä tavalla, josta parhaimmillaan suodattuu katsojalle sekä älyllinen, tunteellinen että kehollinen kokemus.
Toinen merkitys on puhtaasti esteettinen, taidetta taiteen vuoksi -ajatuksella. Elävä taide tarvitsee leikkikentän, joka pelaa omilla säännöillään ilman ulkoisia vaatimuksia vapaana, arvaamattomana ja hämmästyttävänä. Molemmissa on kyse olemassaolomme kannalta keskeisistä asioista: empatiasta ja mielikuvituksesta.”
Maria Jyrkäs
Työskentelen toimittajana Lapin Kansassa Rovaniemellä. Lisäksi olen tietokirjailija (Tammi) ja äänikirjalukija.
“Teatteritaide on yksi ihmisyyden suurimmista puolustajista nykyajassa. Kun yhä suurempi osa kanssakäymisestä on virtuaalista, teatteri palauttaa meidät terveellä tavalla vuorovaikutuksen syntysijoille: kasvokkain tapahtuvaan tarinankerrontaan, jossa läsnäolo ja keskittyminen ovat yhä arvossaan.”
Teppo Kulmala
FT, toimittaja, kriitikko, kirjailija ja kääntäjä. Asun Iisalmessa. Olen tehnyt teatteriarvioita 70-luvulta, pääasiassa kulttuuritoimittajana Länsi-Suomi -lehdessä Raumalla sekä 80-luvulta alkaen neljännesvuosisadan kulttuuritoimittajana Keskisuomalaisessa Jyväskylässä. Siirryttyäni freelanceriksi keskeinen foorumi on Savon Sanomat. Olen käynyt lukuisat teatterifestivaalit ja kirjoitan paljon myös harrastajista.
“Teatteri etsii sisäistä totuutta ulkoisen maailman sydämessä: uutisten, salamaviihteen ja sosiaalisen median levoton info hajottaa subjektin luontaista asemaa ja tehtävää kollektiivissa. Ihminen etääntyy omimmasta laadustaan persoonallisuutena.
Teatteri toimii toisessa suunnassa.
Teatteri on tekeville ja katsoville kokijoilleen yhteen kutsuva tila, yksilöllinen ja kollektiivinen sekä tapahtumahetkessään ainutlaatuisen pysäyttävä kehityskokemus.
Se on unen ja valveen risteys; kohta, jossa reflektoidaan suhdetta omaan itseen, kanssaihmisiin ja maailmaan.
Unenomaisuudessaan ja tietyllä tavalla mystisessä valveillaolossaan näyttämötaide havahduttaa tiedostamattomia voimia tuoden niitä tietoisuuteen. Myyttissävyinen ja sellaisena ihmisen perivaistoihin liittyvä elämyksellisyys ja arkiset ajatukset kohtaavat.
Tapahtui se vakavalla tai hauskalla, mielenliikkeiden tai tunteiden tasolla, yhtä kaikki siihen sisältyy siirtymän ja riitin väriä ja mieltä. Sellaisena se muistuttaa initiaatiomenoa; syventämään tai laaja-alaistamaan valppaita merkityksiä, henkistä ja yhteiskunnallista katsantoa.”
Anna-Mari Laulumaa
Anna-Mari Laulumaa on jyväskyläläisen sanomalehti Keskisuomalaisen teatterikriitikko, joka tekee myös itse teatteria ja päivätyökseen konsultoi ja kouluttaa – usein draaman keinoin.
“Näyttelijän työ ihmisyyden kuvaajana on entistä tärkeämpää tekoälyn tuottamien virtuaalisten kuvien rinnalla. Olen huolissani nopeutuvan ja viihteellistyvän maailmamme keskellä kyvystämme keskittyä ja ymmärtää monimutkaisia, ihmisten kesken tapahtuvia prosesseja. Lapsen mieli rakentuu sisäistysten kautta. Näin draama on oikeastaan ihmisen mielen ydinrakenne.
Koulussa tehtävät harjoitteet, teatterin harrastaminen ja sen ammattimainen tekeminen ovat kaikki tärkeitä teatteritaiteen osia koko Suomessa kylistä kaupunkeihin. Teatterissa ollaan läsnä, katsotaan, koetaan ja tunnetaan kehollisesti. Teatterissa herkistytään, tunnetaan empatiaa, käsitellään omia kokemuksia ja laajennetaan omaa käsitystä maailmasta. Teatteri on yhteisöllinen taidemuoto, joka pitää meidät ihmisyyden ytimessä kiinni.”
Tuomas Rantanen
Olen vuonna 1999 perustetun Voima-lehden (painos 60 000) kustantaja ja esittäviin taiteisiin erikoistunut toimittaja. Lehtijuttujen ohella toimitan Teatterin politiikkaa -podcastia, josta on julkaistu kolmen vuoden aikana 99 jaksoa. Asun Helsingissä, mutta seuraan teatteria myös laajemmin Suomessa ja esimerkiksi Baltiassa.
“Draamateatteri ja sitä lähellä olevat muut esittävän taiteen alat kuten esitystaide, tanssi, taidesirkus ja nukketeatteri ovat äärimmäisen yhteisöllisiä ja yhteiskunnallisia taidemuotoja, koska niissä kokemus perustuu esittäjien ja yleisön keholliseen kohtaamisen yhdessä jaetussa ajassa ja paikassa. Tämän lähtökohdan takia kaikki esitykset kommentoivat vähintään epäsuoraan myös esitystilan ulkopuolista samanaikaista todellisuutta.
Kun nyt elämme maailmassa, jossa eri ihmisryhmien väliset jännitteet sekä esimerkiksi ympäristökriisiin, sotaan ja rakenteelliseen epätasa-arvoon liittyvät uhat kasvavat, teatteri on erityisen tärkeä ja usein terapeuttinen kohtauspaikka niiden nostattamien tuntojen peilaamiseen.”
Valokuvat kollaasissa: Maria Jyrkäs (kuvaaja Kaisa Sirén), Irmeli Haapanen (Harri Nordell), Anna-Mari Laulumaa, Teppo Kulmala (Sinikka Kulmala) ja Tuomas Rantanen (Nauska).
Lue tarkemmin Thalia-palkinnosta ja katso lista aiemmin tunnustuksen pokanneista esityksistä.