19.03.2020

Hanna uusi blogikuva

Katastrofaaliset seuraukset

Olemme TINFOssa laskeneet systeemisen rautalankamallin, joka auttaa hahmottamaan sitä, mitä esitysten peruminen ja teatterin sulkeminen tarkoittavat, millaisista menetyksistä on kyse jo puhtaasti silloin, jos jouduttaisiin peruuttamaan vain yhden viikon esitykset, puhumattakaan jos joudutaan peruuttamaan yhden kuukauden tai jopa kahden kuukauden esitykset. Joillain teattereilla on omaa kesäteatterituotantoa, joka sekin on vaarassa.

Korvaavia esityksiä on vaikea tai käytännössä liki mahdoton mahduttaa tuleviin pitkällä oleviin ensi näytäntökauden tuotantosuunnitelmiin. Teatterin omat tuotot koostuvat pääsylipputulojen ohella esimerkiksi tilavuokrista, esitysvierailuista jne, joita niitäkin menetetään ja joita rautalankamalliimme ei ole sisällytetty.

Eri lipunmyyntipalveluiden kautta on ostettu lippuja ennakkoon. Teatterikeskuksen kautta onkin vahvasti viestitty toivetta siitä, että ennakkoon ostetusta lipusta ei pyydettäisi lippurahoja takaisin.  Tähän vetoomukseen yleisöt ovatkin ilahduttavasti reagoineet.

Teatteritilastojen pohjalta tekemämme malli antaa käsitystä asian vakavuudesta ja mittaluokan suuruudesta. Työmarkkinaosapuolet tekevät omia tarkennettuja laskelmiaan, jotka todennäköisesti ovat vielä näitäkin laskelmia suurempia.

Laskin karkeasti meidän ensi-iltatietokannasta, että ammattiteattereissa peruuntuneita esityksiä 45. Kevätkausi on teattereissa uusien tuotantojen ensi-iltakautta vielä maalis-huhtikuussa ja esitykset jatkuvat tavallisesti pitkälle toukokuuhun.

Teatteri on työvoimavaltainen ala. Se tarkoittaa ihmisiä, taidetyötä tekeviä ihmisiä, jotka saavat työstään ansiotuloja. Nyt esittävien taiteiden alalla noin 4500 ihmisen toimeentulo on uhattuna. Päätoimisesti vos-teattereissa ja rahoituslain ulkopuolisella (teatteri)kentällä työskentelee liki 2050 ihmistä. Itsensätyöllistäjiä ja freelancereita ovat loput.
 

Näytelmäkirjailijoiden ja kääntäjien pysyvästi karu todellisuus

Ei unohdeta esittävien taiteiden solidaarisuuden koskevan myös näytelmäkirjailijoita ja kääntäjiä. Koronan kurimus osuu myös heihin. Tässä sanoitettua rautalankamallia. Näytelmäkirjailijat ovat teatterirakenteen ulkopuolisia, heidän tulonmuodostuksensa on hyvin erilaista kuin muiden. Näytelmäkirjailijat eivät ole työsuhteessa teatteriin, heillä ei ole työnantajaa, ei työsuhdeturvaa sosiaalietuineen.

Teatterit maksavat näytelmää tilatessaan tilausmaksun, jonka suuruus ei ole kovinkaan kummoinen, jos ajatellaan näytelmän kirjoittamisen edellyttämää monien kuukausien työtä. Näytelmäkirjailijat saavat myös ns. ennakkomaksua, joka on etukäteen maksettuja tekijänoikeuskorvausta, rojalteja (12 % lipputuloista, salien koot ja esitysten lukumäärät vaihtelevat). Näytelmäkirjailijan tulot ovat sidoksissa lipputuloihin.

Näytelmäkirjailija ei ole työsuhteessa eikä siten voi saada ansiosidonnaista päivärahaa, vaikka tilauksia ja ennakkomaksuja perutaan, ensi-iltoja siirretään ja vaikka luento-, opetus- ja muut keikat menevät alta ja vaikka rojaltitulot pienenevät, kun kerran esityksiä ei ole. Tietenkin rojaltituloja voi tulla lisää, sitten joskus jos teksti saa kantaesityksensä lisäksi uusia tuotantoja joissain muissa teattereissa.

Kiinnostava havainto on myös näytelmäkirjailija Paula Salmisen muistutus siitä, että näytelmäkirjailijat ovat vossin ulkopuolella. Heidän työnsä ei näy henkilötyövuosissa. Järjestelmä on epäoikeudenmukainen. Tulevassa vossissa ei kriteereissä enää mainita kotimaista ohjelmistoa, ei kotimaisia kantaesitystuotantoja…Niin, ja Taikessa ei enää ole kantaesitystukea.

Näytelmäkirjailijat ovat suomalaisen teatterijärjestelmän banaaninviljelijöitä. Eikä ole edes reilua kauppaa… ”Ollaan rupusakkia”, sanoi yksi näytelmäkirjailija, kun tuloista puhutaan. Kääntäjät ovat samassa, vielä enemmän vuotavassa veneessä.
 

Koronasta huolimatta: välittämistä ja tasa-arvoa

Minna Canthin tapaan hihat voi kääriä ja toimia, myös etänä teatterin kiinni ollessa ja kokoontumisvapauden rajoituksissa. Yhteisöllisen kokoontumisen eleen voi pyrkiä tekemään myös muilla keinoin. Alamme taiteilijat eivät jähmety toimintakyvyttömiksi. Siitä osoituksena jatkuvasti lisääntyvät tiedot tilannetta varten perustamallemme Teatteri kotisohvalle -sivulle.

Teatterilaisilta teille! Ilmiantakaa itsenne ja muita! Me täydennämme sitä mukaa, kun saamme tietää!
 

Esitysmuna- ja siittiösolujen pakastusta

Kun koronatilanne alkoi torstaina 12.3. vyöryä päälle ja teatterit yksi toisensa jälkeen ryhtyivät peruuttamaan esityksiään, mielen valtasi suru ja huoli – syvä menetyksen tunne ja järkytys ihmisten toimeentulosta, mutta myös siitä, mitä tarkoittaa, kun jokin syntymässä oleva menetetään.

Ajattelin miltei ensi-illan kynnyksellä olevia esityksiä niin kuin Lehman-trilogiaa, Syd BarrettiaVerdrängen, Verdrängen, VerdrängeniäEnsimmäistä käskyä, Isän maata, Delta Venuksen The Betty Showta ja monia monia muita. Ajattelin TeaKin ja Nätyn taiteellisia opinnäyte-esityksiä, joita nyt en näekään niin kuin Sinä iltana kun Luoja teki isän. Ajattelin Vaasan kaupunginteatterin Romeota ja Juliaa ja Kekkosen tytärtä ja Wasa teaterin Månskensprinseniä ja Bomulsängelniä. Ajattelen New Nordics Festivaalia Lontoossa ja siellä esitettäväksi tarkoitettua Korjaamoa (Garage, käännös Eva Buchwald, ohjaus Lucie Dawkins).

Kävin varkain katsomassa Espoon Revontulihallissa Teatteri Metamorfoosin ja sen yhteistyökumppaneiden Espoon Kaupunginteatterin, Tampereen Työväen Teatterin ja Suomen Kansallisteatterin yhteistuotannon Lehman-trilogian harjoitusta. Ei nyt pitäisi hehkuttaa etukäteen, mutta hehkutan kumminkin! Miten sen sanoisi satu kapitalismin lumosta, horror story väärästä uskosta kuolemattomuuteen, siirtolaistarina, isien ja poikien tarina ja juutalaisuuden tarina – kolme näyttelijää ja muusikko ja dreidel, kaikki tai ei mitään – täyskäsi! Tämän esityksen tuleminen on lokakuussa TTT:ssä.

Ajattelin näitä esityksiä ja tulevia kantaesitysnäytelmiä munasoluina ja siittiösoluina, jotka nyt pakastetaan ja sitten sulatetaan, kun aika on.

Aion kevään kuluessa näistä transitissa olevissa teoksista ja ajattelusta niiden takana kirjoittaa. Kyllä tulevista olennoistakin voi puhua! Nyt lähden lukemaan Jussi Moilan Isän maata.

Kiitos valppaudesta ja nopeasta reagoinnista kriisissä

On hienoa, että yksityiset säätiöt ja rahastot sekä Taiteen edistämiskeskus ovat reagoineet koronan aiheuttamaan shokkitilanteeseen nopeasti ja konkreettisesti. Tätä kirjoittaessani tiedän, että ainakin Svenska kulturfonden ja Konstsamfundet suunnittelevat uuden tukimuodon perustamista. 

Suomalainen taiteen ja kulttuurin sivistysyhteiskunta punnitaan nyt

Ei jätetä ketään oman onnen nojaan selviämään tai olemaan selviämättä. Ymmärretään taiteen ja kulttuurin suuri arvo ja se, mitä koronashokki tarkoittaa taide- ja kulttuuri-instituutioille, kaikille mitä erilaisimmille toimijoille ja kaikille mitä erilaisinta taide- ja kulttuurityötä tekeville. Ei vaivuta epätoivoon.

Etäyhdessä ollaan vahvempia.

Teatterikorkeakoulussa ja Nätyllä opetusta organisoidaan vauhdilla uudelleen. Etsitään uusia ratkaisuja opetukseen, taiteelliseen työskentelyyn jne. jne. Yhteisöllisyys, sitoutuminen ja vastuunkanto ovat yhteinen voimavara.

Tasa-arvosaldoamme

Tasa-arvon päivän kunniaksi laskimme täällä TINFOssa omaa tasa-arvosaldoamme. Miten me mainitsemme ja kirjoitamme uutisissa, keitä mainitaan TINFO-tiedotteissa välittämissämme uutisissa ja minä Merkinnöissäni eri sukupuolia – tässä tapauksessa nais- ja miesoletettuja, miten me jaamme käännösapurahoja, ketkä ovat kansainvälisissä hankkeissamme.

Hieman hämmensi tuo omien Merkintöjeni melkoinen epäsuhta – näinkö kovalla kädellä harjoitan positiivista syrjintää vai onko kyse siitä, että kun katse on ollut myös esimerkiksi yleisötyössä tai pukusuunnittelussa – siis teatterialan segregoituneissa ammattiryhmissä ja halussa nostaa taidetyön tekijöitä ja ei niin ilmeisiä teoksia ja tekijöitä esiin.

Tämä selittää arviolta parisenkymmentä plussaa naisoletetuille. Sitä paitsi meillä nyt vain sattuu olemaan mielettömän hienoja näytelmäkirjailijoita, joista monet sattuvat olemaan naisoletettuja. Minkäs teet?

 

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät