19.03.2020

TINFO-tiedote 10 / 19.3.2020

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Katastrofaaliset seuraukset. Teatteritilastojen pohjalta tekemämme malli antaa käsitystä asian vakavuudesta ja mittaluokan suuruudesta.

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA * VERKOSSA * SUORANA * TALLENTEENA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

TYÖPAIKKOJA

MUITA ILMOITUKSIA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Katastrofaaliset seuraukset

Olemme TINFOssa laskeneet systeemisen rautalankamallin, joka auttaa hahmottamaan sitä, mitä esitysten peruminen ja teatterin sulkeminen tarkoittavat, millaisista menetyksistä on kyse jo puhtaasti silloin, jos jouduttaisiin peruuttamaan vain yhden viikon esitykset, puhumattakaan jos joudutaan peruuttamaan yhden kuukauden tai jopa kahden kuukauden esitykset. Joillain teattereilla on omaa kesäteatterituotantoa, joka sekin on vaarassa.

Korvaavia esityksiä on vaikea tai käytännössä liki mahdoton mahduttaa tuleviin pitkällä oleviin ensi näytäntökauden tuotantosuunnitelmiin. Teatterin omat tuotot koostuvat pääsylipputulojen ohella esimerkiksi tilavuokrista, esitysvierailuista jne, joita niitäkin menetetään ja joita rautalankamalliimme ei ole sisällytetty.

Eri lipunmyyntipalveluiden kautta on ostettu lippuja ennakkoon. Teatterikeskuksen kautta onkin vahvasti viestitty toivetta siitä, että ennakkoon ostetusta lipusta ei pyydettäisi lippurahoja takaisin.  Tähän vetoomukseen yleisöt ovatkin ilahduttavasti reagoineet.

Teatteritilastojen pohjalta tekemämme malli antaa käsitystä asian vakavuudesta ja mittaluokan suuruudesta. Työmarkkinaosapuolet tekevät omia tarkennettuja laskelmiaan, jotka todennäköisesti ovat vielä näitäkin laskelmia suurempia.

Laskin karkeasti meidän ensi-iltatietokannasta, että ammattiteattereissa peruuntuneita esityksiä 45. Kevätkausi on teattereissa uusien tuotantojen ensi-iltakautta vielä maalis-huhtikuussa ja esitykset jatkuvat tavallisesti pitkälle toukokuuhun.

Teatteri on työvoimavaltainen ala. Se tarkoittaa ihmisiä, taidetyötä tekeviä ihmisiä, jotka saavat työstään ansiotuloja. Nyt esittävien taiteiden alalla noin 4500 ihmisen toimeentulo on uhattuna. Päätoimisesti vos-teattereissa ja rahoituslain ulkopuolisella (teatteri)kentällä työskentelee liki 2050 ihmistä. Itsensätyöllistäjiä ja freelancereita ovat loput.
 

Näytelmäkirjailijoiden ja kääntäjien pysyvästi karu todellisuus

Ei unohdeta esittävien taiteiden solidaarisuuden koskevan myös näytelmäkirjailijoita ja kääntäjiä. Koronan kurimus osuu myös heihin. Tässä sanoitettua rautalankamallia. Näytelmäkirjailijat ovat teatterirakenteen ulkopuolisia, heidän tulonmuodostuksensa on hyvin erilaista kuin muiden. Näytelmäkirjailijat eivät ole työsuhteessa teatteriin, heillä ei ole työnantajaa, ei työsuhdeturvaa sosiaalietuineen.

Teatterit maksavat näytelmää tilatessaan tilausmaksun, jonka suuruus ei ole kovinkaan kummoinen, jos ajatellaan näytelmän kirjoittamisen edellyttämää monien kuukausien työtä. Näytelmäkirjailijat saavat myös ns. ennakkomaksua, joka on etukäteen maksettuja tekijänoikeuskorvausta, rojalteja (12 % lipputuloista, salien koot ja esitysten lukumäärät vaihtelevat). Näytelmäkirjailijan tulot ovat sidoksissa lipputuloihin.

Näytelmäkirjailija ei ole työsuhteessa eikä siten voi saada ansiosidonnaista päivärahaa, vaikka tilauksia ja ennakkomaksuja perutaan, ensi-iltoja siirretään ja vaikka luento-, opetus- ja muut keikat menevät alta ja vaikka rojaltitulot pienenevät, kun kerran esityksiä ei ole. Tietenkin rojaltituloja voi tulla lisää, sitten joskus jos teksti saa kantaesityksensä lisäksi uusia tuotantoja joissain muissa teattereissa.

Kiinnostava havainto on myös näytelmäkirjailija Paula Salmisen muistutus siitä, että näytelmäkirjailijat ovat vossin ulkopuolella. Heidän työnsä ei näy henkilötyövuosissa. Järjestelmä on epäoikeudenmukainen. Tulevassa vossissa ei kriteereissä enää mainita kotimaista ohjelmistoa, ei kotimaisia kantaesitystuotantoja…Niin, ja Taikessa ei enää ole kantaesitystukea.

Näytelmäkirjailijat ovat suomalaisen teatterijärjestelmän banaaninviljelijöitä. Eikä ole edes reilua kauppaa… ”Ollaan rupusakkia”, sanoi yksi näytelmäkirjailija, kun tuloista puhutaan. Kääntäjät ovat samassa, vielä enemmän vuotavassa veneessä.
 

Koronasta huolimatta: välittämistä ja tasa-arvoa

Minna Canthin tapaan hihat voi kääriä ja toimia, myös etänä teatterin kiinni ollessa ja kokoontumisvapauden rajoituksissa. Yhteisöllisen kokoontumisen eleen voi pyrkiä tekemään myös muilla keinoin. Alamme taiteilijat eivät jähmety toimintakyvyttömiksi. Siitä osoituksena jatkuvasti lisääntyvät tiedot tilannetta varten perustamallemme Teatteri kotisohvalle -sivulle.

Teatterilaisilta teille! Ilmiantakaa itsenne ja muita! Me täydennämme sitä mukaa, kun saamme tietää!
 

Esitysmuna- ja siittiösolujen pakastusta

Kun koronatilanne alkoi torstaina 12.3. vyöryä päälle ja teatterit yksi toisensa jälkeen ryhtyivät peruuttamaan esityksiään, mielen valtasi suru ja huoli – syvä menetyksen tunne ja järkytys ihmisten toimeentulosta, mutta myös siitä, mitä tarkoittaa, kun jokin syntymässä oleva menetetään.

Ajattelin miltei ensi-illan kynnyksellä olevia esityksiä niin kuin Lehman-trilogiaa, Syd BarrettiaVerdrängen, Verdrängen, VerdrängeniäEnsimmäistä käskyä, Isän maata, Delta Venuksen The Betty Showta ja monia monia muita. Ajattelin TeaKin ja Nätyn taiteellisia opinnäyte-esityksiä, joita nyt en näekään niin kuin Sinä iltana kun Luoja teki isän. Ajattelin Vaasan kaupunginteatterin Romeota ja Juliaa ja Kekkosen tytärtä ja Wasa teaterin Månskensprinseniä ja Bomulsängelniä. Ajattelen New Nordics Festivaalia Lontoossa ja siellä esitettäväksi tarkoitettua Korjaamoa (Garage, käännös Eva Buchwald, ohjaus Lucie Dawkins).

Kävin varkain katsomassa Espoon Revontulihallissa Teatteri Metamorfoosin ja sen yhteistyökumppaneiden Espoon Kaupunginteatterin, Tampereen Työväen Teatterin ja Suomen Kansallisteatterin yhteistuotannon Lehman-trilogian harjoitusta. Ei nyt pitäisi hehkuttaa etukäteen, mutta hehkutan kumminkin! Miten sen sanoisi satu kapitalismin lumosta, horror story väärästä uskosta kuolemattomuuteen, siirtolaistarina, isien ja poikien tarina ja juutalaisuuden tarina – kolme näyttelijää ja muusikko ja dreidel, kaikki tai ei mitään – täyskäsi! Tämän esityksen tuleminen on lokakuussa TTT:ssä.

Ajattelin näitä esityksiä ja tulevia kantaesitysnäytelmiä munasoluina ja siittiösoluina, jotka nyt pakastetaan ja sitten sulatetaan, kun aika on.

Aion kevään kuluessa näistä transitissa olevissa teoksista ja ajattelusta niiden takana kirjoittaa. Kyllä tulevista olennoistakin voi puhua! Nyt lähden lukemaan Jussi Moilan Isän maata.

Kiitos valppaudesta ja nopeasta reagoinnista kriisissä

On hienoa, että yksityiset säätiöt ja rahastot sekä Taiteen edistämiskeskus ovat reagoineet koronan aiheuttamaan shokkitilanteeseen nopeasti ja konkreettisesti. Tätä kirjoittaessani tiedän, että ainakin Svenska kulturfonden ja Konstsamfundet suunnittelevat uuden tukimuodon perustamista. 

Suomalainen taiteen ja kulttuurin sivistysyhteiskunta punnitaan nyt

Ei jätetä ketään oman onnen nojaan selviämään tai olemaan selviämättä. Ymmärretään taiteen ja kulttuurin suuri arvo ja se, mitä koronashokki tarkoittaa taide- ja kulttuuri-instituutioille, kaikille mitä erilaisimmille toimijoille ja kaikille mitä erilaisinta taide- ja kulttuurityötä tekeville. Ei vaivuta epätoivoon.

Etäyhdessä ollaan vahvempia.

Teatterikorkeakoulussa ja Nätyllä opetusta organisoidaan vauhdilla uudelleen. Etsitään uusia ratkaisuja opetukseen, taiteelliseen työskentelyyn jne. jne. Yhteisöllisyys, sitoutuminen ja vastuunkanto ovat yhteinen voimavara.

Tasa-arvosaldoamme

Tasa-arvon päivän kunniaksi laskimme täällä TINFOssa omaa tasa-arvosaldoamme. Miten me mainitsemme ja kirjoitamme uutisissa, keitä mainitaan TINFO-tiedotteissa välittämissämme uutisissa ja minä Merkinnöissäni eri sukupuolia – tässä tapauksessa nais- ja miesoletettuja, miten me jaamme käännösapurahoja, ketkä ovat kansainvälisissä hankkeissamme.

Hieman hämmensi tuo omien Merkintöjeni melkoinen epäsuhta – näinkö kovalla kädellä harjoitan positiivista syrjintää vai onko kyse siitä, että kun katse on ollut myös esimerkiksi yleisötyössä tai pukusuunnittelussa – siis teatterialan segregoituneissa ammattiryhmissä ja halussa nostaa taidetyön tekijöitä ja ei niin ilmeisiä teoksia ja tekijöitä esiin.

Tämä selittää arviolta parisenkymmentä plussaa naisoletetuille. Sitä paitsi meillä nyt vain sattuu olemaan mielettömän hienoja näytelmäkirjailijoita, joista monet sattuvat olemaan naisoletettuja. Minkäs teet?

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE

TINFOn toiminta koronavirusepidemian aikana

TINFO toimii, TINFO on digitaalisesti läsnä ja työskentelee etänä.

Koronavirusepidemia muuttaa vain joltain osin TINFOn toimintaa. Kansainvälisen liikkuvuuden tapahtumia, matkoja, esitysvierailuja, kotimaisten tekstien ulkomaisten tuotantojen ensi-iltoja on peruttu.

Me haluamme turvata alan kannalta tärkeän tiedonvälityksen ja tilastojen tuotannon. Nyt jos koskaan tarvitaan viestintää.

Olemme laskeneet systeemitasolla pääsylipputulojen menetyksiä.  Elämä jatkuu. Me välitämme tietoa siitä, mitä kaikkea kentällä tehdään, kun esityksiä on jouduttu perumaan. Me välitämme tietoa esityksistä, jotka nyt odottavat tuloaan. Me välitämme tekijöiden tuntoja tässä tilanteessa. Me vietämme tasa-arvon päivää 19.3.2020, me vietämme Maailman teatteripäivää ja Inkluusiopäivää 27.3. Me välitämme.

Ota meihin yhteyttä!

Tinfolaisten yhteystiedot


Teatteri kotisohvalle

Mitä kaikkia tapoja on esittää elävä teos yleisölle, kun yhteen ei voi kokoontua? Kevät 2020 on monin tavoin poikkeuksellinen, teatterit ovat joutuneet perumaan esityksiään, nyt mietitään kuinka tästä selvitään ja miten teatteria pääsee tekemään ja kokemaan nyt ja tulevaisuudessa.

TINFO kerää tietoa teatterien erilaisista verkossa tapahtuvista esityksistä ja teostallenteista. Niitä päivitetään tälle sivulle yleisöä varten. Tervetuloa!

Ohjelmistolista päivittyy sitä mukaa, kun saamme tietoja. Teatterilaiset, ilmoitelkaa: tinfo (a) tinfo.fi

TINFO jakaa tietoa eteenpäin.

Lue myös: Esityksiä peruttu, mitä tilalle? 

Teatteri kotisohvalle: https://www.tinfo.fi/fi/Teatteri_kotisohvalle

UUTISIA

Miten sukupuolten tasa-arvo toteutuu?

TINFO laski tasa-arvon päivän kunniaksi ja Minna Canthin hengessä vuonna 2019 julkaistuista uutisistaan ja Hanna Helavuoren Merkinnöistä, miten ihmisten nimien perusteella sukupuolet jakautuvat. Laskimme samalla metodilla myös hankkeissamme mukanaolevat, samoin TINFO-apurahaa saaneet kääntäjät ja käännettyjen teosten kirjailijat. Hankkeet kestävät pidempään kuin yhden vuoden, ja nämä luvut kertovat tilanteen tällä hetkellä. Kääntäjät ja kirjailijat laskettiin apurahan koko tähänastisen elinkaaren ajalta eli vuosilta 2011-2019.

Olemme tietoisia siitä, ettei nimi kerro sukupuolta ja että tällaisessa tavassa laskea piilee riski väärinsukupuolittamiseen. Silti tämä räknäys kertoo jotain. Käyttämällä termiä, mies- tai naisoletettu viitataan siihen, ettei haluta väittää sukupuolesta mitään, vaan pelkästään nimen perusteella olettaa.

Tässä laskennan tulokset.

Hanna Helavuoren Merkintöjä työpäiväkirjasta. Ilmestyi 40 kertaa vuonna 2019:

Naisoletetut 272
Miesoletetut 190

Uutiset, joita joko TINFO teki tai joita välitimme uutiskirjeissä vuonna 2019:

Naisoletetut 409
Miesoletetut 324
Muunsukupuoliset 4

MOTI- ja LUO -ohjelmissa mukana olevien ryhmien jäsenet, joista tiedämme:

Naisoletetut 28
Miesoletetut 18

NOKKA / NOC – suomalais-venäläinen teatterihanke

Naisoletetut 26
Miesoletetut 26

TINFO-apuraha 2011-2019. Yhdeksänä vuonna on voitu tukea yhteensä 150 käännöshanketta.

Näissä:
101 kertaa ollut kääntäjänä naisoletettu
61 kertaa miesoletettu

(Jokin käännös syntynyt useamman ihmisen voimin.)

Käännettyjen / käännettävien teosten tekijäkunnassa on:
91 naisoletettua
81 miesoletettua

(Jälleen voi olla useampi tekijä teoksella.)

TINFO/ tasa-arvon päivänä 19.3.2020


Mitä korona tarkoittaa teatterin ekosysteemille?

1,7 miljoonan tappiot pääsylipputuloista joka viikko, kertoo tilastojen pohjalta tehty systeeminen malli.

Esitysten peruuttaminen kahdeksi kuukaudeksi merkitsee 13,6 miljoonan lovea teattereiden pääsylipputuloihin. Jokainen peruutettu viikko tekee 1,7 miljoonaa tappiota.

Mitä korona tarkoittaa teatterin ekosysteemille? Mitä se tarkoittaa taidetyön tekijöille? Tappiot ovat katastrofaaliset. Teatterin tiedotuskeskus TINFO teki systeemistä laskentaa Teatteritilastojen pohjalta.

TINFOn Teatteritilastot vuodelta 2018  ja palkkatilastot vuodelta 2019 antavat pohjaa laskea systeemitasolla, mitä toimialalle merkitsee, kun lipputulot jäävät saamatta. Pääsylipputulot muodostavat tärkeän osan kaikista työvoimavaltaisen alan tuloista.

Vuonna 2018 pääsylipputulojen osuus vos-teattereissa ja Suomen Kansallisteatterissa (58) sekä rahoituslain ulkopuolisissa teattereissa (43) oli 57,5 miljoonaa euroa.

Pääsylipputulot muodostivat vuonna 2018 keskimäärin 24 % vos-teattereiden ja Suomen Kansallisteatterin tuloista. Teatterikohtaiset erot suuria: esimerkiksi Linnateatteri 56 %, Suomen Komediateatteri 56 %, Tanssiteatteri Hurjaruuth 43 %, Tampereen Teatteri 42 %, Ryhmäteatteri 51 %, Tampereen Työväen Teatteri 36 %, Svenska Teatern 27 %, Helsingin Kaupunginteatteri 26 %, Suomen Kansallisteatteri 26 %, Lahden kaupunginteatteri 19 %, Kotkan kaupunginteatteri 14 %, Rovaniemen kaupunginteatteri 12 %.

Rahoituslain ulkopuolisten toimijoiden tuloista omien tulojen osuus 43 %.

Taidetyön tekijöitä on teattereissa (perustuvat Suomen Näyttelijäliiton ja Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liiton työikäisten jäsenten jäsentilastoihin) noin 4500, lisäksi on muissa liitoissa tai liittoihin kuulumattomia taidetyön tekijöitä. Vos-teatterit työllistivät 1947 henkilöä vuonna 2019.Vierailijatehtäviä niissä oli yhteensä 2510. Eniten vierailijatehtäviä oli näyttelijöillä (1102) ja muusikoilla (637).

Rahoituslain ulkopuolisella kentällä työskenteli päätoimisesti 54 ihmistä (vuonna 2018), vakinaista osa-aikaista henkilöstöä oli 288 ja vierailijatehtävissä 1061 ihmistä.

Vos-puheteatterit ja Suomen Kansallisteatteri esittivät yhteensä 11 800 kertaa ja rahoituslain ulkopuoliset teatterit 5 300. Viikon peruutus tarkoittaa siis noin 500 esityskerran jäämistä pois, ja teatterien ollessa kiinni kaksi kuukautta, 4000 esityskertaa menetetään.

Laskennallisesti näytäntökauden aikana on esitysviikkoja 34. Yhden esitysviikon laskennallinen tulo on 1,7 miljoonaa euroa (1 688 591 euroa): vos-teattereissa ja Kansallisteatterissa on 1,5 miljoonaa euroa (1 560 466 euroa), rahoituslain ulkopuolisissa teattereissa 128 000 euroa (128 125 euroa).

Alan ammattiliitot Suomen Näyttelijäliitto ja Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto (Teme) tekevät parhaillaan tarkennettuja laskelmiaan, mutta karkea arvio näyttelijöiden tulonmenetyksistä on näyttelijöiden osalta 5-6 miljoonaa euroa ja 16-20 miljoonaa euroa teatteri-, tanssi-, sirkus-, elokuva- ja tv-tuotannon aloilla työskentelevien osalta (Teme). Myös näytelmäkirjailijoiden, dramaturgien ja kääntäjien ansiotuloihin esitystoiminnan lakkauttaminen vaikuttaa, koska heidän tulonsa ovat merkittävältä osin sidottuja tiettyihin prosenttiosuuksiin lipputuloista.

YT-neuvottelut on tähän mennessä (18.3.2020) käynnistetty Tampereen Teatterissa, Helsingin Kaupunginteatterissa, Porin Teatterissa, Mikkelin Teatterissa ja Seinäjoen Kaupunginteatterissa.

Opetus- ja kulttuuriministeriössä etsitään keinoja tukea myös kulttuurisektoria. 

TINFO 18.3.2020

Teatteritilastoja koskevat tiedustelut:
TINFO / johtaja Hanna Helavuori, hanna.helavuori (a) tinfo.fi, +358 44 363 1722


Taike valmistelee koronatukea tuloja menettäneille

Etsimme mahdollisuuksia tukitoimiin esimerkiksi valtion lisätalousarvion kautta. Liikkuvuusapurahojen haku keskeytetään toistaiseksi ja haku muutetaan pikaisella aikataululla koronatueksi.

Koronaepidemia on tyhjentänyt monen taiteilijan kalenterin. Peruuntumiset osuvat kipeimmin freelancereihin, vapaisiin taiteilijoihin ja yksityisyrittäjiin, joilta usein puuttuu ansioperustainen toimentuloturva. Myös tapahtumien järjestäjät ovat taloudellisesti kovilla.

Me Taikessa kannamme huolta taiteilijoiden toimeentulosta koronan aiheuttamassa poikkeustilanteessa ja etsimme mahdollisuuksia tukitoimiin esimerkiksi valtion lisätalousarvion kautta. Neuvottelemme tilanteesta tiiviisti opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa.

Matkustusrajoitusten vuoksi Taiken liikkuvuusapurahojen haku keskeytetään toistaiseksi ja haku muutetaan pikaisella aikataululla koronatueksi. Tiedotamme asiasta lisää mahdollisimman nopeasti. Tähän mennessä tulleet liikkuvuushakemukset käsitellään.

Uutinen Taiken verkkosivuilla


Suomen Harrastajateatteriliiton tukitoimet teatteritoimintaan

Suomen Harrastajateatteriliitto ymmärtää vallitsevan poikkeuksellisen tilanteen aiheuttaman ahdingon teatterille ja haluaa kantaa vastuunsa tilanteen helpottamisesta. Liitto seisoo jäsentensä tukena ja osoituksena tästä olemme kasanneet yhteistyössä Suomen Harrastajateatterin Tukisäätiön kanssa 20 000 euron kriisirahaston, jonka tarkoituksena on tukea haastaviin taloudellisiin tilanteisiin joutuneita jäsenteattereitamme.

Lue lisää Suomen Harrastajateatteriliiton verkkosivuilta


Svenska kulturfonden och Föreningen Konstsamfundet planerar en tillfällig bidragsform för konstnärer, kulturarbetare och konstinstitutioner som påverkas stort av coronakrisen

Kultur under tiden – nytt bidrag

Svenska kulturfonden och Föreningen Konstsamfundet planerar en tillfällig bidragsform för konstnärer, kulturarbetare och konstinstitutioner som påverkas stort av coronakrisen.  

Coronakrisen tvingar många konstutövare att göra långa avbrott i sin publikverksamhet – särskilt scenkonst och annan scenisk verksamhet drabbas hårt ekonomiskt.

– Konstnärer och konstinstitutioner kontaktar oss dagligen med frågor om vilka möjligheter vi har att stödja alternativ verksamhet under avbrottet som coronapandemin medför. Bara för att publiktillställningar nu är omöjliga behöver inte det kreativa arbetet hålla paus, ens av ekonomiska orsaker, i väntan på att läget normaliseras, säger Kulturfondens styrelseordförande Stefan Wallin.

Kulturfonden och Konstsamfundet planerar en bidragsform för konstutövare som inte kan förverkliga sina publika projekt enligt planerna. Bidraget riktas till kvalitativ verksamhet och nya projekt som sysselsätter under coronapausen. Bidraget kan enligt planerna sökas under mars-april.

– Mänskan behöver föda, vatten och omsorg för att överleva. Kultur för att hålla ihop våra samhällen och hitta våra bättre jag. Nu när regeringen funderar på hur ekonomin ska fås på fötter igen, hamnar kulturbranschen lätt i skuggan av behoven i andra samhällssektorer. Jag uppmanar fonder och stiftelser i Finland att delta i talkot att hjälpa vårt kulturliv att komma på fötter igen efter den här krisen, säger Konstsamfundets styrelseordförande Gunvor Kronman.

Beloppet som Kulturfonden och Konstsamfundet riktar till Kultur under tiden-bidragen bekräftas senare.  

Kulturfonden och Konstsamfundet drar inom kort upp noggrannare riktlinjer för bidraget. Mera information publiceras efter hand på www.kulturfonden.fi och www.konstsamfundet.fi.

Noggrannare information och intervjuförfrågningar:

Martina Landén-Westerholm
kommunikationschef
martina.landen-westerholm(at)kulturfonden.fi
040 595 0817

Läs mer


Teme: Miten koronavirus vaikuttaa työelämään?

Korona-ohjeet tiukentuivat 12.3. ja monet toimijat ovat reagoineet niihin perumalla tilaisuuksia ja harrastustoimintaa. Viranomaisviestintää (kuten Valtioneuvosto, AVI, THL) tulee seurata ja tehdä harkittuja päätöksiä sen pohjalta.

Aluehallintovirastot ovat 17.3. antaneet määräykset, joiden mukaan oppilaitokset suljetaan ja yli 10 hengen yleiset kokoukset ja yleisötilaisuudet kielletään. Toimenpiteiden tarkoitus on koronavirusepidemian rajoittaminen. Määräykset ovat voimassa 18.3.-13.4.2020 välisen ajan ja korvaavat 13.3. annetut määräykset.

Lue koko kirjoitus: https://www.teme.fi/fi/miten-koronavirus-vaikuttaa-tyoelamaan/


Verottajan ohjeistuksia koronatilanteeseen: Toimi näin, jos saat tuloa somealustoilta, striimauksesta tai vastikkeellisista rahoituskampanjoista

Koronatilanteen takia moni henkilöasiakas ja yrittäjä etsii nyt uusia tapoja tienata etänä. Tuloja voi kertyä esimerkiksi somealustoilta, striimauspalveluista tai vastikkeellisista rahoituskampanjoista.

Tällaisista lähteistä saadut tulot ovat sinulle veronalaista tuloa.  

Jos sinulla ei ole yritystä, ilmoita tulot veroilmoituksellasi muuna ansiotulona. Saat vähentää tuloista niiden hankkimisesta aiheutuneet kulut. Näitä voivat olla esimerkiksi laitteet tai muut materiaalikulut.  

Keväällä 2020 syntyneet tulot ilmoitetaan vasta ensi vuoden kevään veroilmoituksella. Voit myös ilmoittaa tulot tämän vuoden verokortille, jos sinulla on palkkatuloja.   

Jos sinulla on oma yritys, käsittele somealustoilta, striimauksesta tai rahoituskampanjoista saamasi tulot ja niistä syntyneet menot elinkeinotoiminnan tai yhteisön kirjanpidossa ja veroilmoituksella. Ota tulot huomioon myös ennakkoverotuksessa.  

Vastikkeellisella joukkorahoituskampanjalla tarkoitetaan rahoituskampanjaa, jossa lahjoittaja saa rahasummaa vastaan esimerkiksi tavaran, palvelun, elämyksen, jäsenyyden tai osuuden.  

Jos rahoituskampanjasta ei saa vastiketta, tarvitaan rahan keräämiseen lupa poliisilta.  

Lue lisää ohjeistuksista Vero.fi -sivustolta

TAPAHTUMIA * VERKOSSA * SUORANA * TALLENTEENA

Lisää teatterielämyksiä päivittyy jatkuvasti tälle Teatteri kotisohvalle -sivulle:  www.tinfo.fi/fi/Teatteri_kotisohvalle


Helsinkiläinen teatteriryhmä Jalostamo2 tarjoaa Korona-ajan teatterielämyksiä

Helsinkiläinen Teatteri Jalostamo2 julkaisee on demand -palvelun kautta teatteriesityksensä katsottavaksi kotoa käsin. Palvelun kautta on mahdollista nähdä seuraavan kolmen viikon aikana kaikki heidän ohjelmistossa tällä hetkellä pyörivät teatteriesitykset. Läsnäoloa julkisessa paikassa ei siis tarvita, vaan katsoja voi ostaa katsomisoikeuden monikamerataltioinnin katsomiseen internetin kautta aivan kuin vuokraisi elokuvan.

Korona-virus epidemian vuoksi teatterit ovat joutuneet perumaan esityksiään. Saksasta paluun takia karanteeniin joutuneet Jalostamo2n taiteelliset johtajat Anna Lipponen ja Petri Tuhkanen yrittävät kehittää uusia muotoja toiminnalleen ja mahdollisesti saavuttaa myös samalla uusia yleisöjä internetin kautta.

Ryhmän kolme viimeisintä teosta julkaistaan katsottavaksi seuraavan kolmen viikon aikana. Ensimmäisenä julkaistaan viime marraskuussa Helsingissä ensi-iltansa saanut Ice Ice Baby -teos, joka on katsovissa tästä päivästä tiistaista 17.3. alkaen osoitteessa www.jalostamo2.com. Seuraavan kahden viikon aikana katsottavaksi pääsevät myös Bestiario -teos ja juuri Berliinissä ensi-iltansa saanut RadioLove.

Korona-aika on vaikeaa myös kansainvälisiä esityksiä tekevälle Jalostamo2lle. Ryhmän viimeisin teos RadioLove sai ensi-iltansa viime perjantaina 13.3.20 Berliinissä saksalais-suomalaisena yhteistyönä. Teoksen ensi-iltaan valmistautumista varjosti Berliinin korona-tilanne ja ryhmän taiteelliset johtajat ja työryhmä joutuivat odottamaan lupaa ensi-illalle tunti kerrallaan. Berliinissä isot teatterit sulkivat ovensa jo alkuviikosta. Lopulta ensi-iltapäivänä ryhmä teki päätöksen yhdessä esityspaikan Theater Aufbau Kreuzbergin kanssa, että ensi-ilta pidetään, koska alle 500 hengen kokoontuminen oli vielä tuolloin sallittua. Ilmeisesti ensi-ilta oli harvinainen hetki Berliinin teatterikentällä, koska todennäköisesti RadioLove oli ainut Berliinissä tuona iltana esitetty teos. Normaalisti esityksiä pyörii päivittäin kymmeniä.

Jalostamo2 on tehnyt teoksistaan monikamerataltiointeja jo pitkään, koska kansainvälinen verkostoituminen ja kv-yhteistyökontaktien luominen on vaatinut jo kauan muutakin kuin fyysistä teatterin saavutettavuutta. Taltiointeja on tehty kv-festivaalikuraattoreita varten ja myös siihen tarkoitukseen, että ryhmällä on esitellä teoksiaan muutoinkin kuin vapaan kentän suhteellisen lyhyiden esitysperiodien aikaan.  

Julkaistavat teokset: 

Ice Ice Baby, 17.3.2020
Bestiario, 24.3.2020
RadioLove, 31.3.2020

Teokset löytyvät osoitteesta: https://vimeo.com/ondemand/iceicebaby

Lisätietoja:

Taiteellinen johtaja Anna Lipponen
anna(a)jalostamo2.com
+358 40 739 5514

Kv-tuottaja Jaakko Lenni-Taattola
jaakko(a)jalostamo2.com 
+358 41 444 0138


Runonlausuntaa, opetusvideoita, radio-ohjelma - Vaasan kaupunginteatteri osallistuu koronatalkoisiin

Vaasan kaupunginteatteri haluaa panostaa laadukkaan taiteen tuottamiseen maailmantilanteesta riippumatta. Teatterin työpöydällä ovat parhaillaan mm. koululaisten opetusvideot, radio-ohjelma sekä näytelmä suorana lähetyksenä.

Taiteesta nauttiminen on jokaisen perusoikeus ja taiteella on myös tutkitusti positiivinen vaikutus ihmisten hyvinvointiin. Vaasan kaupunginteatteri haluaa tarjota yleisölleen nautinnollista taidetta ja tekemistä myös rajoitusten aikana. Näyttelijät ja tekninen henkilökunta ovat käärineet hihansa yhteisen hyvän puolesta, ja tuottavat parhaillaan erilaisia esitysmuotoja kotikaranteenista kärsiville.

Ensimmäisenä polkaistaan käyntiin iäkkäämmille ihmisille suunnattu Runoklubi, jossa Vaasan kaupunginteatterin näyttelijät lausuvat runoja, ja koululaisille tuotetaan opetusvideoita mm. taistelukoreografioista sekä tanssista. Teatterin tuottamaa ohjelmaa voi kuunnella jatkossa myös Radio Vaasan taajuuksilla maanantaista perjantaihin klo 14.30 ensi viikosta alkaen.

Ohjelmistossa jo aiemmin olleita näytelmiä ei valitettavasti voida toteuttaa suorina lähetyksinä tai videotallenteina tekijänoikeuskustannusten vuoksi.

Poikkeusohjelmisto päivittyy tälle sivulle: https://www.vaasa.fi/koe-ja-nae/kulttuuria-vaasassa-ja-seudulla/vaasan-kaupunginteatteri/poikkeusajan-ohjelmistoa/

Yhteyshenkilö:

Kristiina Vaalasmaa  
Tiedottaja  
040 773 7587  
kristiina.vaalasmaa(a)vaasa.fi 


Teatteri Telakan sohvateatteri

Teatteri Telakka lanseeraa kevään esitystauon ajaksi sohvateatterin! Käytännössä siis kaivelemme arkistoistamme vanhoja esitystallenteita ja tipauttelemme niitä jakoon kotisohvilta katsottaviksi. Homman pyöräyttää käyntiin Antti Haikkalan käsikirjoittama ja ohjaama Luukku keväältä 2019.

Luukku on kohtuuttoman huumorin satiiri ajasta, jossa elämme. Ilmasto on psykoosissa. Nihilismi trendaa ja valtio on myyty. Näytelmän sankareina ovat kolme kämppäkaverusta, joille arjesta selviytyminen on jatkuvaa taistelua. Sankarimme eivät ole luonteeltaan taistelijoita. He ovat persaukisia hedonisteja. Eivät siis varsinaisesti sankareita… eivätkä kavereitakaan. Näytelmän hahmot asuvat samassa kämpässä – Luukussa.

★★★★★ "Luukku pitää sisällään vaikeutemme ja pelkomme sekä toivottamalta vaikuttavan tulevaisuuden, mutta juuri siksi siitä on oudon helppo pitää. Se on kaunistelematon, viiden tähden aikuisten satu, joka on dystooppisista detaljeistaan huolimatta täyttä totta jo nyt." - Hanna Telakoski, Kulttuuritoimitus

Videotallenne: Luukku

https://www.facebook.com/TeatteriTelakka/


Rakastajat-teatterin esitystaltioinnit ja Minna Canthin päivän lukudraama-live

Porilainen Rakastajat-teatteri aloittaa vanhojen esitystaltiointien jakamisen katsottavaksi veloituksetta. Linkit löytyvät Rakastajien Facebook-sivujen kautta lähipäivinä. Lisäksi 19.3. Minna Canthin päivänä lähetetään lukudraama-livelähetys Facebookissa, jossa luetaan katkelmia Minna Canthin tuotannosta. Lähetys jää katsottavaksi myöhemminkin.

https://www.facebook.com/rakastajatteatteri/


Lentävän Poron Teatteri: Kaikki on peruttu 20.3.2020 klo 19

Rovaniemeläinen improporukka Lentävän Poron Teatteri esittää perjantaina 20.3. klo 19 Facebook-sivuillaan komedia/improillan, Kaikki on peruttu.
 

Teatteri Toivo: Hän joka kiinnostui ötököistä -ensi-ilta YouTubessa 20.3.2020 klo 19

Ilmastonmuutos ja burnout. Mitä tapahtuu, kun ilmasto ja ihminen palaa loppuun? Hän joka kiinnostui ötököistä vie katsojan maailmanlopunmurjottajan dystopiseen maailmaan ja hetkeen, jolloin ötökät alkavat kiinnostaa ihmiskuntaa enemmän.

https://youtu.be/IQNcVuGspLM


Broas & Nyberg: Truths That Never Were 20.3.2020 klo 19

Perjantaina 20.3. klo 19:00–20:00 TSC Studiosta livenä striimattava ensi-ilta Broas & Nybergin Truths That Never Were.

Lähetystä voi seurata osoitteessa http://broasnyberg.com.


Ohjaajantaide nyt! -webinaari | 25.3.2020

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun ohjauksen koulutusohjelma on mukana kolmevuotisessa kansainvälisessä hankkeessa, Alexandria Novassa, jossa kehitetään ohjaajan taidetta ja sen opetusta. Vuosittaisessa Alexandria Nova Open -tilaisuudessa koulutusohjelman opiskelijat ja opettajat jakavat kokemaansa ja oppimaansa taiteen ammattilaisille ja opiskelijoille.  Tervetuloa mukaan kuulemaan lisää ja osallistumaan keskusteluun! 

Aika: Ke 25.3.2020 klo 10-13

Ohjaajantaide nyt! -tapahtuma järjestetään poikkeusoloista johtuen webinaarina. Pääset liittymään tapahtumaan oheisen linkin kautta: https://uniarts.zoom.us/j/549076608

Tarvitset myös salasanan. Sen saat lähettämällä sähköpostia ennen tapahtumaa osoitteeseen: saija.raskulla(a)uniarts.fi

Lisätietoa hankkeesta: 

Alexandria Nova on Pohjois-Eurooppalaisten ohjauksen koulutusohjelmien yhteistyöverkosto, joka kehittää ohjaajantaiteen opetusta ja tutkimusta.

Sen syksyllä 2019 käynnistynyt kolmevuotinen hanke tuo ohjauksen opiskelijoita ja opettajia yhteen keskustelemaan ja tutkimaan sitä, mitä ohjaajan taide on ja miten sitä opetetaan. Hankkeen päätteeksi vuonna 2022 Alexandria Nova -verkosto julkaisee englanninkielisen kirjan ohjaajantaiteesta sekä aihetta syventävän verkkokirjaston. Hankkeella on Erasmus-rahoitus.

Suomesta Alexandria Nova -verkostossa on mukana Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun ohjauksen koulutusohjelma. Hankkeen koordinaattorina toimii Saksan Hochschule für Schauspielkunst Erns Busch Berliinissä ja muut kumppanit ovat Islannin Listahaskoli Island Reykjavikissa, Tanskan Den Danske Scenekunstskole Kööpenhaminassa, Ruotsin Uniarts Stockholm, Liettuan Lietuvos Muzikos ir Teatro Akademija Vilnassa ja Norjan Kunsthogskolen i Oslo. Kaikki nämä koulut tarjoavat korkeakoulutusta ohjauksessa ja valtaosa toimii maansa ainoana ohjauksen koulutuslaitoksena. Tästä syystä maiden rajat ylittävä keskustelu on ensiarvoisen tärkeää kun halutaan kehittää ohjaajan työtä niin taiteellisesti kuin pedagogisestikin.

Lisätietoja: www.alexandrianova.eu // koordinaattori Saija Raskulla, saija.raskulla(a)uniarts.fi


Arkkitehdit - näytelmä Erik ja Carin Bryggmanin elämästä

Nyt on mahdollisuus nauttia näyttämötaiteesta oman kotisohvan lämmössä. Vimeo -palvelusta on edulliseen hintaan katsottavissa yleisö- ja arvostelumenestyksiä vuosien varrelta. Ohjaaja Mikko Rantanen työryhmineen haluaa näin omalta osaltaan puhaltaa myönteistä henkeä vallitsevaan näyttämötaidetta koskevaan kulttuuritilanteeseen. Nautinnollista teatterielämystä ja kiitos, että otat taidetta kotiisi.

ARKKITEHDIT - näytelmä Erik ja Carin Bryggmanin elämästä

Historiallisesti kiehtova kamariteatteridraama kertoo arkkitehti Erik Bryggmanin ja hänen sisustusarkkitehtityttärensä Carin Bryggmanin elämästä. Erik oli kansainvälisestikin tunnettu arkkitehti, jolla on ollut voimakas vaikutus turkulaiseen kaupunkikuvaan. Carin toteutti lukuisten toimeksiantojen lisäksi yli 40 vuoden ajan Turun linnan sisustusarkkitehtuuria. Tarinankuljettajana esityksessä toimii Alvar Aalto.

Kirjoittanut: Anne Pentti Ohjaus: Mikko Rantanen Valosuunnittelu ja lavastus: Ville Salminen

Erik Bryggman: Jarmo Kujala
Carin Bryggman: Salla Vahtera
Alvar Aalo: Jussi Tanhuanpää

Näytelmän kesto on noin 1 tunti.

Video löytyy osoitteesta: https://vimeo.com/ondemand/ohjaajamikkorantanen


Kaiken keskuksen etäesitykset

Kaiken keskus järjestää parhaillaan etäesityksistä koostuvaa tapahtumaa. Etäesityksiä etsitään myöhemmin tällä viikolla avautuvalla avoimella haulla. Itse tapahtuma toteutetaan jo muutaman viikon sisällä. 

Tarkemmat tiedot ilmoitetaan ensimmäiseksi Kaiken keskuksen Facebook-sivulla, Instagramissa sekä verkkosivuilla. 

FB: www.facebook.com/thecenterforeverything/
IG: @centerforeverything
kaikenkesk.us

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


Journalistisen kulttuurin edistämissäätiö JOKESin apuraha luoviin projekteihin | Haku 26.3.2020 mennessä

Tyhjenikö kalenteri? Onko mielessä luova projekti, joka kaipaa rahoitusta?

Journalistisen kulttuurin edistämissäätiö eli JOKES avaa pika-aikataululla apurahahaun freelancereille luoviin projekteihin.

Myönnämme 30 kappaletta 5800 euron apurahaa luovan työn tekemiseen. Apurahat jaetaan työsuunnitelman perusteella vapaille toimittajille, kuvittajille ja graafikoille. Lehtikuvaajille ovat parhaillaan haettavana Lehtikuvaajarahaston Kopiosto-apurahat.

Haku alkaa 16. maaliskuuta ja päättyy 26. maaliskuuta kello 16. Päätökset tehdään 8. huhtikuuta.

Säätiön kevään apurahahaku alkaa 23. huhtikuuta. Freelancereiden osalta työskentelyapurahojen hakua siis aikaistetaan, sillä monelle on nyt syntynyt mahdollisuus aikaistaa apurahatyöskentelyä, kun työkeikkoja peruuntuu korona-viruksen seurauksena.

Nämä nyt jaettavat Kopiosto-apurahat on tarkoitettu ensisijaisesti lehdistölle sekä sähköisten viestimien verkkojulkaisuille työskenteleville ja työskennelleille vapaille journalisteille.

Lue lisää apurahasta JOKESin sivuilta


TINFO-apuraha kääntämiseen | Haku 29.3.2020 mennessä

TINFO jakaa apurahoja suomalaisten näytelmien ja dramatisointien sekä esitysten tekstitysten kääntämiseen. Yhteensä vuodelle 2020 on jaossa opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämänä määrärahana 25 000 euroa.

TINFO-apurahan jakokierroksia on neljä, joista ensimmäiseen hakemukset on lähetettävä sunnuntaihin 29.3.2020 mennessä.

Seuraavien hakukierrosten määräpäivät ovat: 7.6. / 6.9. / 29.11.2020.

Lisätietoa ja hakuohjeet: www.tinfo.fi/fi/TINFO-kaannosapuraha


Travel Grants for IETM Members to Attend Satellite Galway 2020, Ireland | Deadline 5 April 2020

IETM – International Network for Contemporary Performing Arts offers a limited number of travel grants to its members to provide financial assistance for their participation in IETM meetings. The next meeting is scheduled to take place 13-16 June 2020 in Galway, Ireland.

The grants can cover up to 75% of the travel and accommodation expenses in connection with the meeting. They do not cover per diem, visa or local transport expenses (taxi, bus, etc.).

The travel grant is offered to IETM members – regardless of the country where they are based – who fit the following criteria:

  • You or your organisation have been a member of IETM for at least one year.
  • The annual turnover of your organisation or of your freelance activities doesn’t exceed 100,000 euros.
  • You have already settled your membership fee for this year.

Please note that a travel grant is only offered to one person per organisation. If two or more people working for the same organisation wish to apply for a travel grant to attend the meeting, they must share one grant.

Deadline: 5 April 2020

More information about the travel grant


HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


OPEN CALL for the 1st Reconnect Online Performance Festival | Deadline 20 March 2020

"Our artists enlighten us, in these darkening times we need all the light we can get..."

We often hear this sentence in discussion panels. It is true that in dark times we need all the lights, but have we ever thought these lights also need something to burn on?

These artists need a source of energy to keep enlightening our darkening times.

Perhaps in the whole history of the past decades, we have never had to experience such a pandemic that restrict people from one of their very first needs: Connection

To honor this need that many of us have lost during the past weeks due to coronavirus outbreak, we have decided to launch a festival of live digital performances. An online festival for all the artists to challenge their creativity, to come together on an online platform to "Re-Connect", to network and to bring joy to themselves and their audience.

This Festival is a nonprofit volunteer activity and an invitation to participate in a group to create an alternative space for artists. So any person or group who likes to and ables to join the executive team is welcome. Most importantly, we are inviting artists to send us their creative ideas for this festival, to perform here.

Maybe if this festival was repeated in the following years, we would say to all that in February 2020, when the theaters were closed when the people were stuck at their homes when it was the Corona years, a group of artists came together through the internet and the festival started.

We hope that all together, with joining forces we could take a step in the interests of society, the arts, and the human connections.

Ctrl+Z theater group, Bohemi theater group, NH theatre agency

Our Goals

1. We have been involved in a global issue with the world, regardless of race, religion, age, or belief. Perhaps this is a good time to improve solidarity and exchange of knowledge and culture. Many artists and audiences have settled in their homes these days due to the spread of the strange Coronavirus. Now is the perfect time for artists to test their creativity to revitalize the regular theatergoers as well as to attract new online audiences; those in their quarantines, far or near, local or international, they all need good cultural nourishment.

2. We all know that for the past few months, the people weren't feeling good. The annual festivals become ever more impersonal and less favorable to non-private art. It may be a good opportunity to practice providing a different context and to present the work of independent artists in a coherent way to the new media.

3. There are not that many theaters, galleries and cultural spaces in other cities in Iran as there are in Tehran, hence many young people often get anti-cultural educations through the internet, free and in abundance. Whereas the Internet can be used to educate, entertain and develop the public and to help improve the level of the audience's mindset.

4. Digital, environmental and experiential performances have often been considered a byproduct of indoor festivals. At this festival, we strive to provide a unique space for this kind of performance and to dare the artists to challenge and to dare to be alternative than the mainstreams of these days.

5. This virtual event is a great opportunity to discuss performances, theoretical topics and concepts and definitions of multimedia arts. Not only inside Iran but interacting with artists from around the world. Our effort is to have the festival held internationally and without borders to invite Iranian artists living abroad, as well as non-Iranian artists, to both online panels and performances in the first round.

Criteria and Instruction

● Performances should be designed for Instagram live feature, taking into account the features of this media.

● Each performance can be performed by one or more performers. (In one space, or sharing live feed online - of course for health consideration In the current situation, the presence of artists in one space is not recommended. Ideally, reduce as much city transport as possible.

● The use of classical texts or stage plays is permitted if the texts and performances are based on the online platform. The priority is with works written and designed solely for online performance.

● The time limit for each performance is between 2 -15 minutes. (please feel free to reach us in case your performance really need more than 15 min)

Deadline and application form

Application Form  Deadline: 20 March 2020

How we do it

● The festival has two pages of Instagram. Lobby (Homepage) for festival information, open call, promotional material including Posters, videos, and more. And the Main Stage (Hall), which will be private and only for performances, there will be no posts there. The password to the "Hall" will be given to each artist/group two hours before each run and will be changed after each performance.

● Please indicate the audience’s suitability of each performance.

● The PR department will cover promoting the materials for each group online and through our social media channels.

● Please send us all your materials through Google Drive or Wetransfer.

● After the festival, all performances will be broadcast on IGTV for those who did not watch the live performance. If your run is only for the live platform and you don't want to save it to the festival website and page make sure to inform the team of the festival in advance.

● Regarding the moral/social codes of Iran, we need to watch a dress rehearsal of each performance before going live in which the artists would interview the curators first, talk about the show, and follow the rehearsal.

● In case of using language in your performance, we would appreciate if you could send us a brief summary of the show in English in advance so we could share it with our audience.

***Important note to be considered***

Considering the current situation of Iran and the other countries, the first edition of the festival will be organized, program and execute pro bono. There will be no ticket selling as well.

Sincerely,

Team of the 1st Re-connect online performance festival

NowrouzeHonar Theater Agency
Artistic Director
www.nhtheatreagency.com
Sep.sharif(a)gmail.com
sepehr(a)nhtheatreagency.com
+989124843588


Call for Proposals: Projects Exploring the Relation Between Art, Health and Well-being | Deadline 8 April 2020

The Art & Well-being (AWE) project explores the potential of arts to enhance individual and community well-being. The project connects four organisations – Cluj Cultural Centre (Romania), Bozar, Centre for Fine Arts, Brussels (Belgium), UGM | Maribor Art Gallery (Slovenia) and Bruno Kessler Foundation (Italy) – and is co-funded by the European Commission, through the Creative Europe programme.

Considering the well-recognised role of the arts in improving health and well-being, the aim of the project is to explore and raise awareness about the effects of arts on physical, emotional and mental health, but also to support innovative approaches and to develop new processes, activities and networks between cultural organisations and different stakeholders from health, science and urban development in order to enhance individual and community well-being.

The organisers are now looking for proposals for artistic projects (performance art, installations, public space interventions) from artists or collectives interested in exploring aspects of health and well-being as part of their artistic practice. Within this call, artists may propose:

  • Development and production of artworks to be exhibited and presented within the AWE project (exhibitions will take place in Brussels, Cluj and Maribor during fall 2020 and spring 2021).
  • Projects to be developed during 1-2 week long artistic residencies, to be hosted by one of the three AWE artistic partners in Brussels, Cluj and Maribor.

Periods for artistic residencies:

  • Brussels: Autumn 2020 – Spring 2021
  • Cluj: June – November 2020
  • Maribor: July – August 2020

Financial support offered to the selected projects include: artist fees of up to 1000 Euro (depending on the type of project, number of artists involved, duration of project), production budgets of up to 2000 Euro (depending on project complexity and duration), and travel and accommodation costs (for artists in residence only).

Deadline: 8 April 2020

More information


Schöne Aussicht / Bright View 2020: Next Generation Residency, Germany | Deadline 13 April 2020

Every two years Junges Ensemble Stuttgart hosts the festival Bright View, a showcase of ground-breaking international theatre for young audiences in Stuttgart as well as the platform for regional theatres working in this field to share their work and develop their artistic and communication practice.

10 international performances, 7 shows from the region of south-west Germany as well as 2 international co-productions of the hosting theatre Junges Ensemble Stuttgart will form the artistic festival programme. The discourse programme tackles questions of representation and discrimination in the theatre for young audiences. Who speaks? Whose stories are told? How do we create images, characters and rhetoric without reproducing discriminatory or racist conditions? How do we incorporate these concepts into our artistic and aesthetic work as well as into the structures of theatres and companies?

The organisers invite 10 people (18-35 years), living and working in Europe, to participate in the Next Generation Residency 2020. The scholarships address young artists and students of the performing arts (dramaturgs, directors, actors, puppeteers, dancers, performers, stage and costume designers, musicians or theatre educationalists) with a specific interest in theatre for young audiences.  

The scholarship covers tickets for 14 performances in the festival, accommodation during the festival (shared rooms in a hostel), food at the festival centre, partial subsidy for travel expenses (max. 100¤ p.p.), and coordination and coaching by an experienced theatre maker. The working language will be English.

Eligibility:

  • Aged between 18 and 35 years old.
  • Working or studying in the performing arts in Europe and have an interest in theatre for young audiences.
  • Available to be in Stuttgart/ Germany 20-27 June 2020 to partake in the residency.

The organisers would like to encourage especially young people of colour, differently abled young people, as well as members of the LGBTQ community to apply for a scholarship.

Deadline: 13 April 2020

More information (pdf)


Pikku Aasi International Puppet Theatre Festival | Haku 30.5.2020

Tervetuloa kolmannelle Pikku Aasin Kansainväliselle Nukketeatterifestivaalille

Tänäkin vuonna festivaali PIKKU AASI on kolmipäiväinen ja se järjestetään 23-25. lokakuuta. Festivaaleilla tullaan näkemään käsinukke- ja marionettiesityksiä, katuteatteria, luova työpaja ja tarinoita. Festivaaliesityksiä on kaiken kaikkiaan yhdeksän sekä lisäksi alan ammattilaisen luennoima pedagoginen seminaari aiheesta “Nukketeatteri kommunikoinnin muotona”.  Pikku Aasi International Puppet Theatre Festival on koko perheen tapahtuma. Pikku Aasin Nukketeatteri haluaa tuoda Vaasaan raikkaita tuulia nukketeatterin saralta.

Tapahtuman järjestäjänä toimii vaasalainen Pikku Aasin Nukketeatteri. Teemme yhteistyötä Vaasan kulttuurikeskuksen ja Suomen Uniman kanssa.

Esitykset toteutetaan näissä tiloissa:  Vaasan kirjaston Draamasali, Kirjastonkatu 13, Vaasa ja Kulttuuritalo Fanny, Kirkkopuistikko 34, Vaasa

Päivitetty ohjelma julkaistaan 30.8.2020. 

Pikku Aasi International Puppet Theatre Festival - Vaasa 23-25.10.2020 Osallistumislomake.
Täytä ja lähetä 30.5. mennessä. Kaikille hakijoille ilmoitetaan päätöksestä kesäkuun loppuun mennessä. 

Lisätietoja:
E-mail: pikkuaasi(a)pikkuaasi.org
+358 456746422 (Cosimo)
facebook.com/events/160933278291079/
www.pikkuaasi.org  

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Tanssiteatteri Hurjaruuth hakee määräaikaista tuottajaa | Haku 31.3.2020 mennessä

Tanssiteatteri Hurjaruuthin legendaarinen Talvisirkus siirtyy Kaapelilta kahdeksi vuodeksi väistötiloihin Suvilahteen syksystä 2020. Lisävahvistukseksi nykyiselle tiimillemme haemme kokenutta, omatoimista tuottajaa ajalle 1.8.2020-31.7.2022. Perehdytyksen aloitamme mielellämme mahdollisuuksien mukaan jo keväällä.

Edellytämme soveltuvaa koulutusta ja kokemusta vastaavista tehtävistä. Tuottajan työnkuvaa voidaan muokata valitun henkilön vahvuuksien mukaan. Monipuolinen kielitaito ja ajokortti luetaan eduksi. Työssä noudatetaan teatterialan työehtosopimusta. Tehtävä sisältää ilta- ja viikonlopputyötä.

Lisätietoja antavat:

teatterinjohtaja Liisa Korpiniitty, liisa.korpiniitty(a)hurjaruuth.fi
talouspäällikkö Sinna Laaksonen, sinna.laaksonen(a)hurjaruuth.fi 

Hakemukset 31.3.2020 mennessä: teatterinjohtaja Liisa Korpiniitty, liisa.korpiniitty(a)hurjaruuth.fi


Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu hakee tanssitaiteen lehtoria | Haku 31.3.2020 mennessä

vaihtuva-alaiseen ja siten määräaikaiseen 3-5 vuoden tehtävään alkaen 1.1.2021.

Vaihtuva-alaisilla tehtävillä edistämme taiteenalojen uusiutumista, uusia avauksia sekä varmistamme alan uusimmat virtaukset ja käytänteet opetuksessa, tutkimuksessa kuin taiteellisessa toiminnassa.

Tehtävänkuvaus

Opetusalana tanssitaide, erityisesti nykytanssin menetelmät ja lähestymistavat. Tehtävän painopistealana tanssi-, liike- ja esiintyjän praktiikat ja niiden soveltaminen taiteellisissa prosesseissa.

Tanssitaiteen lehtori vastaa omalta osaltaan tanssitaiteen ja tanssijantaiteen koulutusohjelmien opetuksesta. Lehtori suunnittelee, kehittää ja arvioi opetusta voimassaolevien tutkintovaatimusten mukaisesti. Hän osallistuu koulutusohjelman tutkintovaatimusten uudistustyöhön yhdessä muiden koulutusohjelmien ja niiden henkilöstön kanssa. Lehtori ohjaa ja tarkastaa opinnäytteitä ja osallistuu koulutusohjelman valintakokeiden suunnitteluun ja raatityöskentelyyn. Lehtori on mukana Teatterikorkeakoulun hallinto- ja toimielimissä ja osallistuu Taideyliopiston kehittämiseen. Lehtori seuraa aktiivisesti tanssitaiteen kenttää, kehittää omaa taiteellista ja pedagogista osaamistaan sekä osallistuu yhteiskunnalliseen ja kansainväliseen vuorovaikutukseen.

Kelpoisuus- ja osaamisvaatimukset

Lehtorin tehtävään valittavalta edellytetään maisterin tutkintoa tai vastaavia taiteellisia ansioita, monipuolista opetustaitoa ja kokemusta taiteellisen toiminnan ja/tai tutkimuksen hyödyntämisestä opetuksessa sekä pedagogista pätevyyttä. Lisäksi edellytetään hyviä näyttöjä toiminnasta taiteen ja/tai tutkimuksen alalta, kokemusta kotimaisesta tai kansainvälisestä yhteistyöstä sekä yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta.    

Hakijan ansioita arvioitaessa otetaan huomioon taiteelliset/tutkimukselliset, opetukselliset sekä yhteiskunnalliset ansiot. Näitä arvioitavia osa-alueita on tarkemmin avattu arviointimatriisissa, johon voi tutustua yliopiston verkkosivulla.

Lisäksi tanssitaiteen lehtorilta edellytetään ajankohtaisten teemojen, työtapojen ja menetelmien tuntemusta sekä hyviä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja.

Hakijan opetustaitoa arvioidaan sekä käytettävissä olevan dokumentaation perusteella että erillisessä opetusnäytteessä. Opetusnäytteet järjestetään 24.4. ja 30.4.

Kielitaito

Teatterikorkeakoulun opetuskielet ovat suomi, ruotsi ja englanti. Kotimaisilta hakijoilta edellytetään erinomaista suomen tai ruotsin kielen osaamista sekä hyvää englannin kielen taitoa. Kielitaito arvioidaan suhteessa työtehtäviin ja osoitetaan soveltuvuusnäytteessä. Dekaani voi päättää kielitaitovaatimuksista poikkeamisesta.

Palkkaus

Tehtävän palkkaus perustuu yliopistojen palkkausjärjestelmän opetus- ja tutkimushenkilöstön vaativuustasokartan tasoihin 5-6. Lisäksi maksetaan henkilökohtaiseen suoriutumiseen perustuva palkanosa. Palkka on työsuhteen alkaessa kokoaikaisessa (100 %) tehtävässä noin 3200-4100 euroa.

Hakeminen  

Hae tehtävää viimeistään 31.3.2020 klo 23.59 (UTC +2). Taideyliopiston sähköisen rekrytointijärjestelmän kautta tästä. Saat lähetyksen jälkeen vastaanottokuittauksen (kannattaa tarkistaa myös sähköpostin roskapostikansio käyttäjätunnusviestin osalta, jos viestiä ei ole saapuneissa viesteissä).  

Liitä hakemukseesi PDF-tiedostoina:

  1. Vapaamuotoinen motivaatio/hakukirje
  2. Ansioluettelo
  3. Opetusportfolio

Hakijoiden yhdenvertaista kohtelua vaarantamatta Taideyliopistolla on oikeus jättää tehtävä täyttämättä tai jatkaa hakuaikaa.

Lisätietoja:

Tehtävän sisällöstä: Eeva Muilu, tanssin koulutusohjelman ja tanssijantaiteen maisteriohjelman johtaja, eeva.muilu(a)uniarts.fi, 045 634 9704

Hakumenettelystä: Laura Jännes, palvelu- ja henkilöstöpäällikkö, laura.jannes(a)uniarts.fi, 0400 792 043

Ilmoitus Taideyliopiston verkkosivuilla


Universum ry etsii toiminnanjohtajaa | Haku 17.4.2020 mennessä

Toiminnanjohtajan vastuualueena on Universum ry:n hallinnollinen ja taloudellinen johtaminen, yhdistyksen edustaminen organisaationa ja toiminnan kokonaisvaltainen kehittäminen. Universum ry:n muodostavat neljä keskenään hyvin erilaista teatteria, joista Aurinkoteatteri on suomenkielinen, Teater Mars ja Sirius Teatern ovat ruotsinkielisiä ja Teatteri Venus toimii sekä suomeksi että ruotsiksi. Universum on yhteisöllinen työpaikka, jossa kiinnitetään huomiota työhyvinvointiin, viihtyvyyteen ja reiluihin työskentelyolosuhteisiin.  

Toiminnanjohtaja vastaa yhdistyksen pyörittämän Teatteritalo Universumin toiminnasta, tuotannollisesta suunnittelusta ja kehittämisestä kokonaisuutena. Toiminnanjohtajan vetovastuulla on myös yhdistyksen rahoituspohjan varmistaminen ja uusien rahoituskanavien löytäminen, sekä Universumin edustaminen taidepolitiikkaan liittyvissä asioissa.  

Toiminnanjohtaja toimii tiimissä osa-aikaisen viestintäsuunnittelijan ja tiedottajan sekä tekniikan vastaavan kanssa ja raportoi yhdistyksen hallitukselle.  

Edellytämme tehtävään valittavalta henkilöltä alan soveltuvaa tutkintoa tai vastaavaa koulutusta sekä useamman vuoden kokemusta näyttämö- ja esittävien taiteiden tuottamisesta. Lisäksi edellytämme taide- ja kulttuurihallinnon tuntemusta sekä kykyä yhteistyöhön ja itsenäiseen ja aloitteelliseen työskentelyyn. Vapaan teatterikentän tuntemus katsotaan eduksi.  

Tarjoamme joustavan ja itsenäisen työn sekä monipuoliset ja vaihtelevat tehtävät. Tehtävä on kokoaikainen ja toistaiseksi voimassa oleva. Palkka neuvotellaan tulevan toiminnanjohtajan kanssa erikseen.  

Tehtävä täytetään 1.5. alkaen tai sopimuksen mukaan. Työsopimuksessa noudatetaan 6 kuukauden koeaikaa.  

Vapaamuotoiset hakemukset palkkatoiveineen ja ansioluetteloineen pyydetään lähettämään sähköpostitse viimeistään perjantaina 17.4. kello 16.00 mennessä osoitteeseen universum(at)universum.fi. Otamme yhteyttä haastatteluun valittuihin 22.4. mennessä. Haastattelut toteutetaan Helsingissä viikoilla 17 ja 18.  

Lisätiedot:  

Tehtävään liittyviin tiedusteluihin vastaa Birgit Aittakumpu, birgit(at)universum.fi tai puhelimitse numerossa 040 5060 953 seuraavina aikoina: 27.3. klo 13-17 / 2.4. klo 9-17 / 7.4. klo 9-17 / 15.4. klo 11-16.

MUITA ILMOITUKSIA


Paljon melua teatterista -blogissa ajanvietettä koronakaranteeniin

Kotimaisen esittävän taiteen lisäksi etenkin brittiteatteria seuraavan Katri Leikolan vinkkejä kotisohville

https://paljonmeluateatterista.blogspot.com/2020/03/ajanvietetta-koronakaranteeniin.html


Teatteri&Tanssi+Sirkus -lehden seuraava numero siirtyy

Viesti lehden toimitukselta: Korona-virus vaikuttaa meihinkin. 

Teatteri&Tanssi+Sirkus -lehden toimitus on raskain mielin joutunut tekemään päätöksen olla julkaisematta lehteä 3/2020, jonka oli tarkoitus ilmestyä 23.4.2020. 

Kevään viimeisessä numerossa yhdistämme lehdet 3/2020 ja 4/2020, tuplanumero ilmestyy 28.5.2020. Siinä katsotaan tulevaisuuteen, siihen kuinka kaikesta selvitään ja kerrotaan muun muassa siitä, miten korona vaikutti teattereiden arkeen.

Jaksamista ja voimia! 

Minna, Nina ja Riitta


Kirjoita Nukketeatterilehteen 

Kirjoita Nukketeatterilehteen! Seuraavan lehden teemaosioon "Nukketeatteri ja (eko)politiikka" etsitään juttuja. Voit kirjoittaa myös muista aiheista, esim. esitysten, lavastusten ja nukenrakennusprosessien kuvakollaasit sekä visuaaliset kokonaisuudet (kuvat luonnoksista, tms.) kiinnostavat myös lehden toimitusta. Seuraava lehti keskittyy vähemmän ajankohtaisiin juttuihin sekä puffeihin, jotka tästä lähin julkaistaan Uniman uutiskirjeen yhteydessä. 

Lehteen etsitäänkin siis artikkeleita ja kirjoituksia nukketeatterista, sen yksittäisistä ilmiöistä tai omakohtaisista kokemuksista. Deadline 31.3.2020
 
Lähetä tekstit ja juttuehdotukset osoitteeseen: nukketeatterilehti(a)gmail.com.  


Satakielikuukauden / Multilingual monthin blogitärppejä

Yhteisöjen ja yksilöiden monet kielet  Kalle Korhonen 26.2.2020


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.