15.03.2018

TINFO-tiedote 10/ 15.3.2018

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TYÖPAIKKOJA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Kotimaisuus tarkoittaa suurempaa tasa-arvoa

Minna Canthin päivän kynnyksellä valmistuivat tuottamamme tasa-arvotilastot, jotka koskevat vos-puheteattereiden ja Suomen Kansallisteatterin näytäntökauden 2016-17 ohjelmistojen näytelmäkirjailijoiden/käsikirjoittajien, ohjaajien, dramaturgien ja roolien sukupuolijakoa. Tarkastelussa ovat myös muut esitysmuodot, joissa näytelmäkirjailija/käsikirjoittaja on usein työryhmä tai työpari. Onkin kiinnostavaa huomata, miten kollektiivinen tekijyys on yhä yleisempää ja työryhmävetoisten teosten määrä on kasvanut viimeisen viiden vuoden aikana.

Kotimaisista esityksistä (339 kpl) työryhmä tai työpari oli käsikirjoittanut 34 %, kotimaisista teoksista työryhmä tai työpari oli ohjannut 20 %. Työryhmä/työpari -työskentely muuntaa binaariasetelmaa. Kotimaisen ohjelmiston kohdalla näyttää olevan ulkomaista teosta suurempi mahdollisuus, että sen kirjoittaa tai ohjaa nainen. Kotimaisissa teoksissa työryhmä (34 %), naiset (33 %) ja miehet (33 %) ovat tasavahvasti edustettuina näytelmäkirjailijoina ja käsikirjoittajina, samoin naiset ja miehet ohjaavat kotimaisia teoksia yhtä paljon (40 % kummatkin), kollektiiviohjauksia oli 20 %.

Dramaturgit milteipä loistavat poissaolollaan. 66 % ohjelmiston teoksista tehtiin ilman dramaturgia. Roolien jakautumat mies- ja naisrooleihin näyttävät pikkuriikkisen tasaantuneen. On ollut vuosia, jolloin ero miehille ja naisille tarjolla olevien roolien määrässä on ollut jopa 10 % miesten hyväksi (55 %), nyt ero on 6 %.

Mutta vielä ei ole aihetta henkseleiden paukutteluun. Miltä näyttää teattereiden sisällä segmentoituminen, naisten ja miesten sijoittuminen hierarkkisesti eri asemiin? Onko suurten vos-puheteattereiden johdossa mitä suuremmalla todennäköisyydellä mies ja lastenteattereiden, nukketeattereiden ja tanssiteattereiden johdossa nainen? Ja suuren näyttämön teoksen ohjaa todennäköisimmin mies, lastenesityksen todennäköisimmin nainen? Rakenteellisen tason tasa-arvotyötä riittää.

Olemme myös puhuneet sukupuolittuneista ammattinimikkeistä. Rukattavaa riittää.

Ei copy paste -kamaa

Dramaturgian koulutusohjelman 50-vuotisjuhlaviikko oli ihan muuta kuin juhlaa juhlan vuoksi. Seminaareja ja työpajoja, joita tulee ilmeisesti mahdolliseksi kuunnella jälkikäteenkin YouTuben kautta. Juha Siltasen (etäläsnäolevana) Outi Nyytäjä -luennon luki Elisa Salo. Toivottavasti sen saa pian jakoon. Sen monikerroksisen kuljetuksen haluaisi luettavakseen. Kielen ja mielen taikuri Siltanen asialla. Yhden kirjoittajasukupolven ja yksilön dramaturgisen ajattelun eetos oli siinä.

Dramaturgian opiskelijoiden kirjoittamien näytelmien kaivattu antologia Eka kerta – Näytelmäantologia osa I (toim. Tuomas Timonen) on ilmestynyt. Toinen osa on luvassa tämän vuoden lopulla.

Tuomas Timonen kirjoittaa teoksen johdannossa siitä, miten näytelmän kirjoittajan on kirjoittaessaan ratkaistava, ”kuinka ja millainen teatteri tällä kertaa pystytetään”, jotta välttää sortumisen ”sokeasti toistamiseen”, ”niin sanottuun kirjoittamiseen” tai ”ulkokohtaisen muodon imitoimiseen”.  Timosen mielestä hyvää teatteria syntyy silloin, kun ”näytelmä ei noin vain solahda tuntemamme teatterin koneistoon; kun sitä ei voi noin vain copy-pasteta teatterilavalle.”

Juho Keräsen Eka kerta pienoisnäytelmä, Renja Louhivuoren Suo, Marie Kajavan Nälkä, Otto Sandqvistin Celeste ja Laura Valkaman Miten kävi ja terveisiä vastaavat Timosen sanoihin. Jokainen teos on ihan omanlaisensa, sellainen kielen materiaalinen luomus, jonka avoimuus vaatii aikaa ja tilaa.

Luin viikonlopun aikana näitä näytelmiä, joista liki kaikki olin nähnyt myös esityksinä ja vain osan olin lukenut. Käytän partitiivia näitä näytelmiä, koska lukemisen prosessini vaeltaa vielä. Olen vasta tunnusteluasteella. Tässä on kyse aistimellisesta maailmasuhteesta, jota kukin teos huutaa minua solmimaan kanssaan.  

Kenenkään ei pidä hirttäytyä ennalta kahlittuihin odotuksiin näytelmän näköisyydestä, siitä, millaiset ovat näytelmän ”henkilöt”, mistä näytelmä ”kertoo”, millaista on ”dialogi”, millainen on ”tilanne”. Ajattelen mykkyyttä, ajattelen sitä, mitä jää väliin, ajattelen maailmassa olemisen tapoja. Ajattelen vinoa. Ajattelen yksinäisyyttä. Tapailuasteella siis! Onnea ja kiitos!

Lasipurkkiin vangitut ampiaiset

Olen menossa Dipoliin paneelikeskusteluun pohtimaan sitä, millaisena näen taiteellisen työn ja sen edellytykset, työelämän muutoksen, moniosaamisen ja työelämän asettamat vaatimukset koulutukselle. Hiki nousee tukkaan. Olemme tehneet TINFOssa näyttelijöiden työllistymisselvityksiä, ja parhaillaan työn alla on tutkimus näyttelijöiksi opiskelevien tulevaisuusodotuksista. Eväikseni paneeliin otan myös TINFO-hallituksessa käydyt pitkät pohdinnat esittävien taiteiden koulutuksesta. Mutta silti. Ajattelen lasipurkkiin vangittuja ampiaisia.

Huutokaupassa

Totem-teatterin Tulppaanikupla on mainio osallistava peliesitys. Se esityksellistää ja toiminnallistaa nykytalousmenon perusjärjestelmiä lapsille. Meidät viedään 1600-luvun Amsterdamiin tulppaanihuutokauppaan myymään. Haa, ja mitä tapahtuukaan. Meistä sukeutuu viekkaita myyjiä ja omistamiskiimaisia huutajia. Ollaan osake-ja johdannaiskaupan ytimessä. Ja huutaja saa karvaasti kokea, mitä tarkoittaa, kun rahan arvo on vain sopimus. Tulppaaninostotodistus voikin olla tyhjän arvoinen, jos sitä ei kukaan lopulta osta. 

Osta halvalla, myy kalliilla, neuvoi Paavo Haavikko. Osta ennen kuin kuuluu poks. Ilmapallon avulla meille havainnollistetaan, miten voi käydä. Ei humanisteille. Huonosti tässä käy. 

Tulppaanikuplassa meistä katsojista tehdään myös tuomareita: mikä on oikein ja kuka joutuu vankilaan. Missä moraali?

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE

Maailman teatteripäiväjulistukset 2018 saatavilla

Maailman teatteripäivänä on ollut tapana, että

  • teattereissa juhlaliputetaan Maailman teatteripäivänä 27.3.,
  • Maailman teatteripäiväjulistus pannaan esille yleisön nähtäville – sen voi panna esille ilmoitustauluille lippumyymälään tai muualle jo ennen varsinaista päivää,
  • Maailman teatteripäiväjulistus luetaan teattereissa ennen esityksen alkua näyttämöltä 27.3, tai mikäli tuolloin ei ole esitystä, Maailman teatteripäivän lähelle sijoittuvan muun esityksen yhteydessä.

Maailman teatteripäivän julistus 2018 (suomeksi). Kirjoittaja Sabina Berman, suomennos Tanja Roinila (pdf)

Maailman teatteripäivän julistus 2018 (ruotsiksi). Kirjoittaja Ram Gopal Bajaj, ruotsinnos Katinka Richter (pdf)

Maailman teatteripäivän julistus 2018 (saameksi). Kirjoittaja Simon McBurney, pohjoissaameksi  Pentti Pieski (pdf)


Millainen tulee Maailman teatteripäivästä teidän teatterissanne? Keräämme tietoja

Maailman teatteripäivän 27.3. juhlinnan perinteisiin kuuluu julistus, jonka kirjoittajaksi Kansainvälinen teatteri-instituutti (ITI) valitsee vuosittain maineikkaan teatterintekijän jostakin jäsenmaastaan. Julistus luetaan teatteripäivänä teattereissa ennen illan esitystä. 

Vuonna 2018 ITI täyttää 70 vuotta, ja juhlan kunniaksi se on tilannut viisi julistusta kirjoittajilta viideltä eri mantereelta. TINFO julkaisee näistä Maailman teatteripäivän julistuksista yhden suomeksi ja yhden saameksi käännettynä. Lisäksi saamme käyttöömme Scen Sverigen tuottamat ruotsinnokset julistuksista. Julkaisemme Maailman teatteripäivän erikielisiä julistuksia verkkosivuillamme

Useissa maissa teatteripäivän viettoon liittyy gaalailtoja, teatteripalkintojen jakoja, juhlaliputuksia ja muita tapahtumia. Kerro, kuinka teidän teatterissanne tulee näkymään ja kuulumaan Maailman teatteripäivä 27.3.2018.

Lähetä mainosteksti tapahtumastanne: tinfo(a)tinfo.fi

Voit lisäksi jakaa Maailman teatteripäivään liittyviä suunnitelmianne #munteatteri #minteater -kampanjan Facebook-sivulla. 


TINFO haastaa tekemään #munteatteri -meemin

#munteatteri on sosiaalisen median kampanja, joka antaa jokaiselle mahdollisuuden revitellä ja tunnustaa rakkautensa teatteria kohtaan.

Osallistuminen on helppoa: kerro suhteestasi teatteriin laatimalla kuva, runo, räppi, video, haiku, joiku, mikä vaan, ilmaisumuoto on vapaa. Jaa tämä tuotos somessa. Liitä mukaan tunniste #munteatteri ja/tai #minteater, niin liityt mukaan sankkaan joukkoon meitä teatteri-ihmisiä.

Tänä vuonna TINFO haastaa kaikki, erityisesti teatteriväen, tekemään oman meemin ja jakamaan sen #munteatterin tunnusten alla. Kuinka moni ehtii jakaa oman meeminsä Maailman teatteripäivään 27.3.2018 mennessä?

Kaikki #munteatteri-hengessä syntyneet tunnot voi jakaa myös kampanjan Facebook-sivulla

Lue muita vinkkejä kampanjaan osallistumiseen täältä. Verkkosivuilta löydät myös #munteatteri-bannerit, jotka ovat vapaasti käytössänne tässä yhteydessä.

Kahden edellisen vuoden kampanjan saldona #munteatteri ja #minteater -tunnisteita on käytetty pelkästään Instagramissa jo 6200 kertaa.

Haaste on heitetty, tule sinäkin mukaan!

#munteatteri on kaikkien yhteinen, mutta me autamme mielellämme, jos jokin askarruttaa: tinfo(a)tinfo.fi


Teatteri yhdistää globaalisti, osallistu #ourtheatre -kampanjaan

TINFO on haastanut ITI-kumppaninsa noin 90 maassa ja siten koko teatterimaailman mukaan #ourtheatre -sosiaalisen median kampanjaan, joka ajoittuu Maailman teatteripäivän jälkeiselle viikolle 27.3.-3.4.2018.  

Tässä kutsu, huolehditaan, että meiltä Suomesta lähtee suuri määrä #outheatre-merkattuja postauksia!
 
Meitä teatterin tekijöitä, katsojia ja kokijoita on paljon, me muodostamme yhteisön. Osallistumalla #ourtheatre-kampanjaan viestit taiteenlajimme merkityksestä.

Mitä näet teatterissa?
Mitä koit teatterissa?
Miltä teatteri tuntuu?
Mikä teatterissa koskettaa?
Mikä on teatterin merkitys?
Mikä teatterissa on tärkeää?
Miten teatteri yhdistää?

Helppoa: jaa teatterikokemuksesi 27.3.-3.4.2018 valitsemissasi sosiaalisen median kanavissa ja lisää tunniste #ourtheatre.


Teatteritilastoja verkossa

TINFOn julkaisemia tilastoja pääset lukemaan myös verkossa osoitteessa www.tinfo.fi/tilastot

Uutta: Sukupuoli ohjelmistoissa 2016/2017 (Vos-teatterit, Kansallisteatteri)

UUTISIA

Teatteri Telakan Rajavirhe/Russofobia Moskovaan ja Kiovaan

Kansainvälinen dokumenttiteatterinäytelmä Rajavirhe/Russophobia (РЮССОФОБИЯ) lähtee neljän esityksen mittaiselle kiertueelle Ukrainaan ja Venäjälle. Teos esitetään 19.-20.3.2018 Kiovan Scena 6:ssa ja 23.-24.3.2018 Moskovan Teatr.doc:ssa.

Rajavirheen on käsikirjoittanut ukrainalainen Maksim Kurochkin ja sen on ohjannut venäläiseen Teatr.doc -ryhmään kuuluva Varvara Faer. 

Näytelmän käsikirjoitus perustuu Suomessa, Ukrainassa ja Venäjällä tehtyihin haastatteluihin Talvisodasta, Ukrainan nykytilanteesta sekä sananvapaudesta. Esitystä varten on haastateltu eri ikäisiä ihmisiä, jotka ovat vastaustensa kautta päätyneet anonyymisti näytelmän henkilöiksi. Rajavirhe sai ensi-iltansa Teatteri Telakalla 10.10.2017.

Rajavirhe valmistui osana Teatteri Telakan kaksivuotista dokumenttiteatterihan-
ketta, joka toteutettiin yhteistyössä venäläisen Teatr.doc-ryhmän kanssa. Hanketta ja kiertuetta ovat tukeneet Opetus- ja kulttuuriministeriön Taiteen ja kulttuurin Venäjä-ohjelma, Jenny ja Antti Wihurin rahasto sekä Koneen Säätiö. Näytelmän valmistumista on tukenut Suomen Kulttuurirahasto. 

Rajavirhe/Russophobia kiertueella:

Scena 6, Васильковская, 1, Kyiv, Ukraine, 03040
19.3. klo 19.30
20.3. klo 19.30
 
Teatr.doc, Trekhprudnyy Pereulok, 11/13, стр. 1, Moskva, 123001
23.3. klo 20.00
24.3. klo 20.00

Tiedustelut: Teatteri Telakka, tiedottaja Heidi Vehmas, heidi.vehmas(a)teatteritelakka.fi


Kuinka venyttää esityksen elinkaarta pidemmäksi? Tapaus Teater Mestola

Yleisöä olisi, kriitikot tykkäsivät, mutta esityspaikkaa ei ole. Mitä tekee pieni teatteri pitääkseen esityksensä hengissä? Teater Mestola lähtee hakemaan teokselleen Paradisdoktrinen pidempää elinkaarta ulkomailta. Kolmen näyttelijän Paradisdokrtinen nähdään 4:e Teaternissa Västeråsissa pääsiäisen aikaan 29.3. ja 3.4.2018 sekä Tukholmassa Ö2:ssa 5.-6.4.2018.

Ruotsin-kiertue toteutuu noin vuosi sen jälkeen, kun tämä Fabian Silénin Teater Mestolalle kirjoittama uusi teos sai ensi-iltansa Helsingissä Viiruksen näyttämöllä. Silloinen esityskausi katkesi lyhyeen, kun esityspaikkana toimineella teatterilla oli edessä muutto Jätkäsaareen. Silénin maailmanlopunkomedia ehti saada kuitenkin innostuneen vastaanoton ja hyvät arviot mediassa. Nyt Teater Mestolan ja 4:e Teaternin yhteisproduktio pääsee kokeilemaan siipiään ruotsalaisen teatteriyleisön edessä.

Teater Mestola on vuonna 2004 perustettu ammattiteatteri, jonka tarkoituksena on esittää uusia suomenruotsalaisia tekstejä. Kiertueen järjestäminen, varsinkin ulkomaille on suuri ponnistus pienelle teatterille, joka tuotantokohtaisesti palkkaa tekijät. Kiertuetuottajana toimiva näytelmäkirjailija Fabian Silén kuvaa tätä urakkaa näin:

Vapaan kentän teatteriryhmälle kokoillan näytelmän saaminen kiertueelle lavasteineen, tekniikkoineen kaikkineen on aivan erityinen juttu, kun vielä näyttelijöiden pitää pystyä tekemään tilaa muista työaikatauluistaan. Olemme hyvin kiitollisia siitä, että tämä saatiin onnistumaan.

Keikka Västeråsiin oli rahoituksellisesti järjestettävissä, koska sikäläinen 4:e Teaternin on Teater Mestolan yhteistuotantokumppani, mm. teoksen ohjaajat ovat ruotsalaisia. Tukholman Ö2:n esitykset pystytään tuottamaan tuella, jota kiertuetta varten ovat myöntäneet Svenska Kulturfonden, Stiftelsen Tre Smeder ja Suomalais-ruotsalainen kulttuurirahasto.

Fabian Silén kertoo toivovansa, että tämän kiertueen toteutuminen voisi omalta osaltaan tasoittaa tietä muille vierailuesityksille ja olla luomassa uusia yhteistyömalleja teatterialalle.

(Sari Havukainen /TINFO 15.3.2018)


Jari Juutisen näytelmä Juliet, Juliet! New Yorkiin

Jari Juutisen kirjoittama ja ohjaama monologinäytelmä Juliet, Juliet! (2007) on kutsuttu New Yorkin United Solo kansainväliselle teatterifestivaalille. Rahan korruptoivaa voimaa kritisoiva näytelmä nähdään Broadwayn teatterimaailman sykkivässä sydämessä 42. kadulla sijaitsevassa Theatre Row’ssa marraskuussa 2018.

United Solo on maailman suurin monologiesityksiin keskittyvä teatterifestivaali. Vuonna 2010 perustetun festivaalin keskeinen ajatus on paitsi löytää uusia yhden hengen näytelmiä, myös saattaa teatteritaiteilijoita yhteen. Perustamisensa jälkeen festivaalilla on vuosittain nähty kaikkiaan lähes 1000 sooloesitystä eri puolilta maailmaa. Vuosittain festivaalille valitaan satakunta esitystä. Viime vuosina palkittuja osallistujia ovat olleet mm. Pedro Almodovar, Cynthia Nixon ja Michael Moore.

Valitut esitykset nähdään kymmenen viikon pituisella festivaalilla Manhattanin 42. kadulla. Juutisen Juliet, Juliet! saa Yhdysvaltain ensi-iltansa 14.11.2018 maineikkaan Theatre Row’n studionäyttämöllä. Julian nimiroolissa nähdään tbilisiläistähti Ani Aladashvili.

Tositapahtumiin ja erääseen William Shakespearen näytelmään perustuva teos kantaesitettiin suomalaisella vapaan teatterikentän Lain§uojattomat-festivaalilla vuonna 2007 ja on sen jälkeen esitetty Luxemburgissa (Théâtre du Centaure 2010), Kuubassa (Festival de Teatro de la Habana 2011) ja Georgiassa (Liberty Theatre 2014 & Tbilisi International 2014). Näytelmä on käännetty neljälle kielelle. Englanninkielinen käännös on Shakespeare-tuntija Nely Keinäsen käsialaa. Juliet, Juliet! on kahden kansainvälisen ensembleteatterin yhteistuotanto – sadsongskomplex:fi (Helsinki) & Liberty Theatre (Tbilisi).

Jari Juutinen on maamme kansainvälisesti aktiivisimpia teatterintekijöitä, jonka teokset ovat vierailleet yli 10 maassa ja hänen näytelmiään on käännetty viidelle kielelle. Juutinen työskentelee parhaillaan valtion viisivuotisella taiteilija-apurahalla.

Tiedustelut: sadsongstech(a)gmail.com    
Näytelmäkirjailija/ohjaaja Jari Juutinen, +358 44 339 4144


Uuden näytelmän ohjelman kirjoittajaohjelmat uudistuvat

– Avoin haku näytelmäkirjailijoille ja teattereille käynnistyy huhtikuussa 2018 

Uuden näytelmän ohjelman (UNO) kirjoittajaohjelmien kolmas kierros käynnistyy vuoden 2019 alusta. Toiminnan ydin – näytelmäkirjailijoiden työskentelyn ja taiteellisen kehittymisen tukeminen – säilyy ennallaan, mutta luvassa on myös uudistuksia. UNOn periaatteena on reagoida toiminnan myötä näkyväksi tulleisiin tarpeisiin ja muutokset kirjoittajaohjelmiin ovat esimerkki tästä joustavuudesta.  

UNO tähtää näytelmäkirjallisuuden kehittämiseen; ohjelmiin haetaan kirjailijoita, jotka haluavat keskittyä nimenomaan näytelmän kirjoittamiseen. Uudistetun Hautomon kiinnostuksen kohteena vuonna 2019 ovat kirjailijan ja teatterin yhteistyönä kehiteltävät tilaustekstit, joten tämän kevään hakukierroksella etsitään myös uudesta näytelmästä inspiroituvia teattereita.

Lisätiedot 2019 kirjoittajaohjelmista, hakukriteereistä, valintaperusteista ja ohjeet hakemiseen löytyvät UNOn nettisivuilta.

UNO RESIDENSSI 2019 – haku kirjailijoille huhtikuussa

UNOn Residenssiin etsitään kolmea (3) kokenutta, uransa keskivaiheessa olevaa ammattinäytelmäkirjailijaa, joille tarjotaan rahoitusta kirjoitustyöhön sekä oman dramaturgin ja UNOn kirjailijayhteisön tuki vuoden ajaksi. Residenssi on tarkoitettu omaäänisille ja kunnianhimoisille tekijöille, joilla on halua kehittyä taiteilijana ja paloa päästä ammatillisesti eteenpäin. 

Residenssin kriteereitä on lavennettu ja haku on avoin erilaisissa olosuhteissa tekstejään työstäville kirjailijoille. Valinnoissa painotetaan omaperäistä ja kiinnostavaa, rohkeaan itsenäiseen ajatteluun perustuvaa taiteellista ideaa, kirjailijan aiempien näyttöjen osoittamaa vahvaa taiteellista näkemystä sekä motivaatiota osallistua aktiivisesti ohjelman toimintaan. 

Haku Residenssiin on avoinna 16.4.–29.4.2018. Valinnat tehdään kahdessa vaiheessa: esikarsinta toukokuun puolivälissä ja lopulliset valinnat varmistuvat viimeistään kesäkuun alussa. 

UNO HAUTOMO 2019 – haku teattereille huhti-toukokuussa, kirjailijoille elokuussa

Tilausteksteihin keskittyvä uudistettu Hautomo on näytön paikka ammattinäytelmäkirjailijalle, jonka ura on vielä alkuvaiheessa. Teatterille Hautomo on keino haastaa itseään taiteellisesti ja mahdollisuus omien toimintatapojen jalostamiseen ja osaamisen kehittämiseen. 

Hautomoon valitaan kaksi (2) kirjailijaa työstämään uutta näytelmäänsä yhteistyössä tekstiin sitoutuneen teatterin kanssa. UNO toimii tämän yhteistyön kanssakulkijana vuoden 2019 ajan. Hautomossa kirjailijat saavat UNOn dramaturgin ja kirjailijayhteisön tuen työlleen sekä ammatillista selkänojaa yhteistyöhön teatterin kanssa. Teatterille rakennetaan oma prosessi tukemaan työskentelyä kirjailijan ja uuden tekstin kanssa. UNO dokumentoi ja tutkii yhteistöitä vuoden ajan ja havainnoista jaetaan tietoa julkisesti.

Hautomo 2019 on pilottikokeilu, jonka toteutumisen edellytyksenä on, että ohjelmaan löydetään kriteerit täyttävät teatterit, ja yhteistyö teattereiden ja kirjailijoiden välille saadaan hakuprosessin avulla syntymään. Mikäli ohjelmaan ei löydy toisistaan innostuvia teatteri-kirjailija -pareja, valitaan kirjailijat Hautomoon aiempien vuosien tapaan kehittelemään omia tekstejään ilman tilausyhteistyötä teattereiden kanssa.

Kirjailijat ja teatterit haetaan erikseen ja tuodaan yhteen UNOn hakuprosessin avulla. Hautomo-haku teattereille on avoinna 23.4.–4.5.2018, jonka jälkeen ohjelmaan hakeneet haastatellaan. Hautomon yhteistyökumppaneiksi valitaan toukokuun loppuun mennessä kaksi (2) ammattiteatteria (tai useampien teattereiden yhteenliittymää), jotka osallistuvat syksyllä kirjailijavalintoihin yhdessä UNOn kanssa. 

Hautomo-haku kirjailijoille järjestetään elokuussa 2018. Kirjoittajahausta tiedotetaan lisää kesäkuussa 2018.

Hakua koskevat tiedustelut 3.4.2018 alkaen.

Saara Rautavuoma, UNO:n johtaja, 050 302 0706, saara(a)teatterikaksipistenolla.fi

Uuden näytelmän ohjelma (UNO)

Teatteri 2.0:n käynnistämän Uuden näytelmän ohjelman tavoitteena on parantaa ammattinäytelmäkirjailijoiden työn arvostusta ja työskentelyolosuhteita sekä taata suomalaisen näytelmäkirjallisuuden laatu ja tulevaisuus. UNO on teatterin ammattilaisten yhteinen alusta suomalaisen uuden näytelmän edistämiseksi.

Kirjoittajaohjelmien lisäksi Uuden näytelmän ohjelmassa toimii 18 ammattiteatterista ja 9 muusta alan toimijasta koostuva Verkosto, joka kehittää alan käytäntöjä ja tekijöiden osaamista. UNOn Näyttämölle tuotetaan sisältöjä, joilla syvennetään uuden näytelmän yleisösuhdetta. Toimintaa rahoittavat Koneen säätiö, opetus- ja kulttuuriministeriö sekä UNO Verkoston toimijat. 

www.uno-npf.fi


Volter Kilpi -festivaalilla aiheena Kärhämä ja runsas teatteriohjelmisto

Kirjailija Volter Kilvelle omistettua Volter Kilpi Kustavissa -kirjallisuusviikkoa vietetään tänä kesänä 19. kertaa 11.-15.7.2018. Teemana on osin sadan vuoden takaista sisällissotaa muistaen Kärhämä – sota, riita ja ristiriita. Sisällissotaan keskittymisen sijasta Suomen omaleimaisimmassa kirjallisuustapahtumassa tarkastellaan konfliktin ilmiötä laajemmin taiteellisessa kentässä luentojen ja teatteriesitysten kautta.  

Viisipäiväinen festivaali käynnistetään FT, dos. Kaisa Kurikan esitelmällä Volter Kilven Saaristosarjan mielipiteitä jakavasta suhteesta kirjallisuuden ismeihin. Muilla luennoilla vuoden teemaa käsitellään kirjallisuuden, yhteiskunnan ja paikallisten ihmisten kokemusten kautta. Luennoitsijoina kuullaan mm. historioitsija Teemu Keskisarjaa, kirjailija Petri Tammista sekä näytelmäkirjailija Laura Ruohosta. Myös kaksi kevään uutuuskirjaa pääsevät käsittelyyn: Juha Hurmeen käännös Sally Salmisen Katriinasta sekä kriitikko Otso Kantokorven kirjailija Aino Kallasta käsittelevä tutkimus.

Tietokirjallisuuden edistämiskeskuksen järjestämänä TIETOKIRJA.FI-päivänä Kärhämä-teemaa tarkastellaan muun muassa kansanedustaja ja dosentti Erkki Tuomiojan ja tietokirjailija Lilly Korpiolan luentojen myötä. Esiin nousevat niin Arabikevät, Suomen ja Saksan suhde vuonna 1918 kuin myös tämän päivän maailman kriisit.

Teatteritarjonta on ennätyksellisen runsas. Luvassa on kaksi kantaesitystä ja kaiken kaikkiaan 19 teatteriesitystä. Juha Hurme on työstänyt kymmenennen Kilpi-dramatisointinsa Saaristosarjan riidanhaastajasta, Pukkilasta. Toisena kantaesityksenä nähdään dramatisointi Marja-Liisa Vartion unenomaisesta proosarunosta Vatikaani. Yövieraat-teatteri esittää parhaimmistoaan vuosien varrelta kestosuosikki Albatrossin tarinasta Bathseba-oopperaan, ja Otava Ensemble Maiju Lassilan tuotantoa.

Vierailevina esityksinä kirjallisuusviikolla nähdään näyttelijä Eeva Soivion sooloesitys Mustarastas eli kadonnut veli sekä näyttelijä Heikki Hervan monologi musikaali Sound of Musicista. Muu ohjelma pitää sisällään lukudraamoja, elokuvia sekä retken Volter Kilven jalanjäljissä.

Tänä kesänä vietettävä kirjallisuusviikko on tapahtuman taiteellisena johtajana vuosina 2004−2009 sekä toisella kaudella vuodesta 2014 työskennelleen palkitun kirjailija ja teatteriohjaaja Juha Hurmeen viimeinen taiteellisena johtajana. Jäähyväisten kunniaksi luvassa on ennätysmäärä Hurmeen Volter Kilpi -dramatisointeja. Volter Kilpi -kirjallisuusviikkoa järjestävä Kustavin kirjallisuusyhdistys tiedottaa Hurmeen seuraajasta huhti-toukokuussa 2018.

Katso ohjelma kokonaisuudessaan osoitteesta www.vkkustavissa.fi.

Kirjallisuusviikon lipunmyynti osoitteessa kauppa.vkkustavissa.fi

Lisätietoja:
Anni Honkalampi, toiminnanjohtaja  040 841 8575                                                      
Juha Hurme, taiteellinen johtaja 040 759 1869                                    

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Maailman tarinankerrontapäivä: Hyytäviä tarinoita pohjoisesta | 21.3.2018, Helsinki

klo 18:00–19:30 Kaisaniemenkatu 9, Helsinki, Suomi

Kieli: Ruotsi, suomi, tanska

Kevätpäiväntasaus osuu samalle päivälle Unescon maailman tarinankerrontapäivän kanssa.

Juhlistamme tätä saduilla, jotka sopivat ainoastaan aikuisten korville. Kolme ammattitarinankertojaa Juulia Salonen, Ellu Öhman ja Anton Storm Wich kertovat jäätäviä tarinoita ruotsiksi, suomeksi ja tanskaksi. Tule kuulemaan jäätävän jännittäviä tarinoita luoksemme Pohjoismaiseen kulttuuripisteeseen!

Lue lisää

Tapahtuma Facebookissa:

Aamupäivällä järjestämme myös tarinankerrontaa kouluryhmille! Lisätietoja tästä.


Seminaari: Työkaluja esittävien taiteiden tallentamiseen | 9.4.2018

Työkaluja esittävien taiteiden tallentamiseen

Seminaari Arkadia-teatterissa 9.4.2018 klo 9.30-16.00

Esittävien taiteiden kentällä tehty työ synnyttää monipuolista arkistoaineistoa ja esineistöä. Osa tästä aineistosta tulisi voida säilyttää myös tuleville polville. Erityisesti pienten ja produktiokohtaisten yhteisöjen sekä freelancereiden saattaa kuitenkin olla vaikea löytää resursseja aineistoista huolehtimiseen. Nämä aineistot jäävät helposti myös muistiorganisaatioiden työssä katveeseen. Tärkeän kulttuuriperinnön säilyttäminen edellyttää toimia sekä taidekentällä että muistiorganisaatioissa – ja ennen kaikkea yhteistyötä.

Millaista aineistoa olisi tarpeen säilyttää ja miten? Millaisin tavoin omaa työtä tulee dokumentoitua, ja millaista tietoa silloin tulee luoneeksi? Millaisia tekijänoikeudellisia seikkoja olisi tarpeen huomioida aineistoja luodessa ja sopimuksia tehdessä? Millaisia aineistoja muistiorganisaatiot ottavat vastaan, ja miten aineistojen luonne muuttuu osana muistiorganisaatioiden kokoelmia? Entä millä tavoin muistiorganisaatioiden tulisi huomioida esittävien taiteiden kentällä ja siellä tehdyssä työssä tapahtuneet muutokset?

Miten taiteesi tallentuu? -seminaarissa annetaan vastauksia ja esitetään jatkokysymyksiä, kuullaan kokemuksia ja keskustellaan.

Seminaari on maksuton ja avoin kaikille aihepiiristä kiinnostuneille. Ilmoittautuminen viimeistään keskiviikkona 28.3.2018 sähköpostitse osoitteeseen ilmoittautuminen(a)teatterimuseo.fi.

Seminaarin aiheisiin liittyviä kysymyksiä ja kommentteja voi lähettää etukäteen ilmoittautumisaikaan mennessä osoitteeseen tietopalvelu(a)teatterimuseo.fi.

Tietoa ja seminaarin ohjelma löytyy täältä ja Facebookista


Webinaari: Veroinfo taiteilijoille, freelancereille ja apurahansaajille | 18.4.2018

Veroinfoa taiteilijoille, freelancereille ja apurahansaajille  

Ajankohta: 18.4.2018 10:00 - 12:30  

Miten ilmoitat tulonhankkimiskulut tai tarkistat saamasi palkkiot tai apurahat? Tule mukaan kuuntelemaan taiteilijoille, freelancereille ja apurahansaajille tarkoitettua veroinfoa, jossa kerromme mitä tulonhankkimiskuluja ja matkakuluja  voit vähentää verotuksessa ja miten ilmoitat kulut ja tarkistat tiedot Veroilmoitus verkossa -palvelussa.

Kohderyhmä: taiteilijat, freelancerit ja apurahansaajat

Pääset seuraamaan lähetystä osoitteessa www.mediaserver.fi/live/vero.

Tilaisuus lähetetään suorana verkkolähetyksenä.

Käytämme webinaarissa Youtube Live -tekniikkaa. Suosittelemme selaimeksi Chromea, Firefoxia tai Safaria. Youtube Live ei toimi, jos käytät Windows 7 käyttöjärjestelmässä Internet Explorer selainta. Windows 7 käyttöjärjestelmässä tulee erityisesti käyttää Chrome tai Firefox -selainta. Windows 10 käyttöjärjestelmässä Internet Explorer selain toimii normaalisti.

Ennen tilaisuutta saat sähköpostiisi tarkemmat ohjeet osallistumisesta. Tilaisuus on maksuton.

Tilaisuuden voi katsoa tallenteena 19.4.2018 lähtien.

Ilmoittaudu tapahtumaan


Kukkofestivaali | 4.-6.5.2018, Lahti

Koulutuskeskus Salpauksen sirkusartistikoulutuksen opiskelijat järjestävät jo viidettä kertaa perinteisen Kukkofestivaalin, jonka pääsisältönä ovat opiskelijoiden omat sirkusesitykset. Festivaali järjestetään Salpauksen sirkuskeskuksessa Lahdessa 4.-6.5.2018.  

Kukkofestivaalin tavoitteena on saattaa ihmisiä sirkuksen lumoavan maailman pariin sekä tuoda yhteen sirkuksen eri sukupolvia. Kolmena sirkuksen täyteisenä päivänä lavalle pääsevät tulevien ammattilaisten lisäksi myös sirkusharrastajat ja alalla toimivat sirkustaiteilijat.  

Haku Open Stageen on avoinna 20.4.2018 asti.

Tapahtuma-aika ja -paikka:  4.-6.5.2018, Salpauksen sirkuskeskus, Svinhufvudinkatu 13, Lahti 

Facebook- tapahtumasivu

Lisätietoa Open Stagesta

Instagram: @kukkofestival @lahticircuseducation

Lisätietoja: Sini Napari, sini.napari(a)gmail.com


Seminaari: Power and Change: Inclusive Leadership | 14.5.2018, Helsinki

Power and Change: Inclusive Leadership on kulttuuritoimijoille ja taideinstituutioille räätälöity seminaari, jonka tavoitteena on lähestyä instituutionalisia rakenteita ja johtajuutta normikriittisestä lähtökohdasta. Miten huomioida moninaisuutta rekrytoinnissa, kuratoinnissa ja strategisessa työskentelyssä? Miten rakentaa ja johtaa inklusiivista taidelaitosta monikielisessä, kulttuurisesti moninaisessa yhteiskunnassa?   

Koulutuspäivä järjestetään maanantaina 14.5.2018 klo 12-16 Kiasman seminaarisalissa. Seminaari on maksuton. Päivän aikana kuullaan useita puheenvuoroja ja keskusteluja alan ammattilaisilta Suomesta ja ulkomailta. Seminaarin kieli on englanti.  

Seminaari on osa #StopHatredNow -tapahtumaa, joka on usean taideinstituution ja interkulttuurisen organisaation yhteistyönä toteuttama. Seminaaria järjestävät Avaus. Toimijaksi suomalaisella taide- ja kulttuurikentällä -hanke ja Suomen kulttuurikentän tasa-arvoistamiseksi -hanke yhteistyössä #StopHatredNow -tiimin kanssa.   

Tarkemmat tiedot seminaarin puhujista julkaistaan 1.4.2018, seuraa ohjelmapäivityksiä täältä

Ilmoita itsesi ja kollegasi seminaariin tästä linkistä! Ilmoittautuminen päättyy 30.3.2018.
Lisätietoja: Martina Marti, martina.marti(a)cultureforall.fi, 0400 997 203 

Kiasma on liikkumisesteetön. Seminaaritilassa on tarvittaessa käytössä induktiosilmukka ja vahvistin.  

Päivän moderoivat Tellervo Kalleinen, Sonya Lindfors sekä Martina Marti 

Lämpimästi tervetuloa! 

Osana #StopHatredNow -tapahtumaa lanseerataan UrbanApan toinen julkaisu Blackness & the Postmodern. Englanninkielinen julkaisu kokoaa kansainvälisten ja kotimaisten taiteilijoiden vapaamuotoisia tekstejä, joissa käsitellään syvällisemmin ja laajemmin postmodernin taiteen ja mustuuden välistä hiertymää sekä kysymystä mustan kehon abstraktiuden mahdollisuudesta nykyesitystaiteen näyttämöllä. Julkaisu tarkoitettu työkaluksi käsittelemään taiteen kentän rakenteita. Lataa ilmainen ennakkoversio julkaisusta.


Stanislavski-seminaari elokuussa Jyväskylässä | Ilmoittautumiset 25.3.2018 mennessä

16th international seminar ‘Method of Konstantin Stanislavsky Today’ practical training for actors and directors

Classes are led by:

  •  Acting and directing – Mikhail Chumachenko, director, professor of the Russian Institute of Theatre Arts (GITIS) of Moscow, Russia;
  • Stage movement — Oleg Snopkov, associate professor of the Russian Institute of Theatre Arts (GITIS) and All-Russian State Institute of Cinematography named after Sergey Gerasimov (VGIK), member of the Stuntmen Association of Russia (Moscow).

Venue: holiday hotel Vesala, Finland. Vesala is located 15 km away from Jyväskylä by the lake. 
When: 21-27 August, 2018

Financial conditions:

  • Participants do not pay a participation fee!
  • Participants pay for: traveling from home to the venue of the seminar, accommodation and meals. Cost of staying in the hotel including accommodation without bed linen, using of sauna, meals 3 times a day, is 64 Euro per person per night.
  • Each participant will have to pay altogether for 6 nights.

For more information contact: Alla Zorina, alla_zorina(a)mail.ru   

Detailed information and application sheet

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


Framen projektiapurahahaku vuoden 2018 hankkeisiin| Haku 31.3.2018 mennessä

Taiteilijat voivat hakea projektiapurahaa kansainväliseen levitykseen tarkoitettuihin julkaisuihin. Yhteisöt voivat hakea projektiapurahaa kansainvälisiin näyttelyihin ja taidemessuille sekä kansainvälisiin julkaisuihin.

Apurahaa myönnetään seuraavilla nykytaiteen aloilla: kuvataide, valokuvataide, mediataide, taidekäsityö, sarjakuvataide, performanssi ja äänitaide.

Projektiapurahahaku päättyy lauantaina 31. maaliskuuta 2018 kello 23.59 Suomen aikaa.

Apurahoja haetaan verkossa apurahapalvelussa: frame.apurahat.net/frame/
Ohjeet apurahan hakemiseen ovat Framen verkkosivustolla: frame-finland.fi/apurahat

Projektiapurahapäätökset ilmoitetaan hakijoille henkilökohtaisesti sähköpostilla sekä Framen verkkosivustolla toukokuun loppuun mennessä.

Projektihaun lisäksi käynnissä on jatkuva matka-apurahahaku vuodelle 2018. Framen apurahamenettely perustuu säätiön vuosittain opetus- ja kulttuuriministeriöltä saamaan valtionavustukseen.

Apurahaneuvontaa avokonttorissa ja Facebookissa

Frame järjestää hakijoille avokonttorin tiistaina 27. maaliskuuta klo 10–16 Framen toimistolla (Ratakatu 1 b A 9, Helsinki). Tarjoamme neuvontaa ja vertaistukea sekä kahvia ja työtilan nettiyhteydellä.

Apurahakoordinaattori Karoliina Korpilahti on koko päivän hakijoiden käytettävissä ja antaa opastusta apurahan hakemista koskevissa kysymyksissä. Tule tapaamaan meitä ja kollegoja hakemuksen tekemisen merkeissä!

Apurahaneuvontaa annetaan myös Framen Facebookissa keskiviikkona 28. maaliskuuta klo 15–16. Voit avata chatin koordinaattorin kanssa tai esittää kysymyksesi seinällä.

Lisätiedot:
Koordinaattori Karoliina Korpilahti
karoliina.korpilahti(a)frame-finland.fi, 044 728 9914


Taike: Liikkuvuusapurahat | Haku 15.8.2018 mennessä

Hakuaika:  09.03.2018 - 15.08.2018. Hakuaika päättyy viimeisenä hakupäivänä klo 16:00. 

Liikkuvuusapurahat on tarkoitettu ammattitaiteilijoille ja heidän muodostamilleen työryhmille sekä taiteen asiantuntijoille. Apuraha on tarkoitettu yksityishenkilöille, ei yhteisöille.

Liikkuvuusapurahojen tavoitteena on edistää Suomessa asuvien taiteilijoiden ja taiteen asiantuntijoiden kansainvälistä liikkuvuutta ja yhteistyötä.

Liikkuvuusapurahat on tarkoitettu ulkomaanmatkoihin. Matkan tulee liittyä taiteellisesti tai jonkin taiteenalan kannalta merkittävään hankkeeseen, jonka yhteydessä hakija esiintyy tai esittää taidettaan Suomen ulkopuolella. Apurahan voi saada myös työskentelykuluihin taiteilijaresidenssissä, jolloin esiintymistä ei edellytetä.

Liikkuvuusapurahalla voidaan kattaa ulkomaanmatkan kustannuksia siltä osin, kun niihin ei ole muuta rahoitusta. Hyväksyttäviä kuluja ovat

  • matkaliput (edullisinta julkista liikennevälinettä käyttäen)
  • kohtuulliset majoituskulut
  • työskentely taiteilijaresidenssissä
  • muut välittömät matkan järjestämisestä aiheutuvat kulut.

Lue lisää

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Improliiga-improvisaatioteatterikilpailu | Haku 15.3.2018 mennessä

Tervehdys Improliiga-improvisaatioteatterikilpailun tuotantotiimiltä! Improliiga on Suomen nuorisoseurojen kehittämä leikkimielinen kilpailu, jossa 3-4 hengen joukkueet kilpailevat toisiaan vastaan hulvattoman hauskoissa improtehtävissä.  

Kilpailu järjestetään Hotelli- Ravintola Almassa Seinäjoella 21.4.2018.

Tuomariston puheenjohtajana toimii palkittu näyttelijä, Salatut Elämät- sarjastakin tuttu innokas improilija Jaana Saarinen!  

Kisaan haetaan mukaan aktiivisia, innokkaita teatteriryhmiä jotka valmiita heittäytymään impron pyörteisiin Hotelli-Ravintolan Alman lavalla. Haku on avoinna impro- ja teatteriryhmille kautta maan. Joukkueita valitaan mukaan 6. Mukaan voivat hakea myös aiemmin kisailemassa olleet.

Palkinnot ovat jälleen kerran mahtavat! Pääpalkintona on Suomen nuorisoseurojen järjestämän Teatterilaiva-risteilyn lahjakortit koko voittajajoukkueelle, arvo noin 700 euroa.   

Hakuohjeet


Open Call by Globe Art Point for program in Espoo City Theater | Deadline 23 March 2018

As part of GAP LAB project Globe Art Point is looking for artistic proposals to organize a serial of events in collaboration with Espoo City Theater in their main venue Revontulihalli during autumn 2018.

We are seeking for groups where both Finnish and non-Finnish-born artists are represented. Proposals should be easy and quick to adapt to the venue: performances, works-in-progress, demos, spoken word events etc. The time slots are mainly for 1-2 evenings added with some 3-7 days periods.

The theatre will provide their space, technic & technical staff and the marketing. The amount of financial compensation will be confirmed during spring.

Please send your proposals with a description of the artistic content, working group, space & technical requirements, duration of preparation/dismantling, financial details as well as with project’s availability between 22.9.-22.12.2018.

The selection of proposals will be made by artist Teemu Mäki and Espoo City Theater.

This project is part of Globe Art Point’s GAP LAB supported by Suomen Kulttuurirahasto.

Please send your proposal latest on Friday 23.3.2018 to Globe Art Point / Tomi Purovaara, tomi.purovaara(a)globeartpoint.fi

The Globe Art Point, established in Helsinki in Autumn 2016, is a center for information and actions for professional non-Finnish-born art and culture workers resident in Finland. It promotes equality and integration in Finnish art and cultural sector in collaboration with other organizations and institutes. The center, opened in Helsinki in May 2017, collects and distributes information, organizes events and developing projects, supports artists´ employment and defend their rights.

The Globe Art Point ry is supported by Finnish Cultural Foundation, Ministry of Education and Culture and Helsinki City.

Read more


Lappeenrannan kesäteatteriin haetaan toimijoita vuosiksi 2019-2021 | Haku 15.4.2018 mennessä

Lappeenrannan kaupunki hakee Lappeenrannan kesäteatteriin uusia toimijoita vuosiksi 2019-2021. Kesäteatteriin haetaan tuotantoryhmää tuottamaan kesäteatterinäytelmiä sekä toimijaa, joka vastaa kesäteatterialueen käytöstä ja hallinnoinnista.

Lappeenrannan kaupungin viestintäjohtaja Alina Kujansivu kertoo, että kesäteatterinäytelmien tuottamisesta kiinnostuneiden tuotantoryhmien tulee esittää ehdotus, joka sisältää näytelmien tuottamista koskevat suunnitelmat.  

– Otamme tuotantoryhmiltä vastaan ehdotuksia kesiksi 2019-2020, joihin sisältyy optio kolmannesta vuodesta. Esitysten aikataulusuunnitelman tulee sisältyä ehdotukseen. Kaupunki hakee jokaiselle vuodelle eri näytelmää, joten ehdotuksen voi tehdä joko kolmelle vuodelle tai vain yhtä vuotta koskevana.  

Samalla kertaa kaupunki antaa vuokralle koko kesäteatterialueen, johon kuuluu 540-paikkainen katettu kesäteatteri- ja katsomo, lipunmyyntikoju ja äänentoistokoppi ilman äänentoistolaitteistoa. Alueeseen sisältyy myös muonamakasiinissa sijaitseva kahvio ja Kristiinankadun puolella oleva tila, joka soveltuu esimerkiksi näyttely- tai myyntitilaksi. Tila on käytettävissä vuosittain 1.6.–15.9.  

Kesäteatterialueen vuokra-aika pitää sisällään vuodet 2019–2020, joihin sisältyy optio kolmannesta vuodesta. Kujansivun mukaan alueelle järjestettävän toiminnan tulee soveltua kesäteatterin tiloihin ja linnoituksen ainutlaatuiseen miljööseen.  

Vuokralaiselta peritään koko alueen käytöstä kaupungin vahvistama vuosivuokra ja valitun kanssa tehdään vielä yksityiskohtainen sopimus kaikista tehtävistä. Vuokralainen saa vastuutehtäviään vastaan tilojen käyttäjiltä perittävät vuokratulot.

Ehdotukset tulee jättää 15.4.2018 mennessä sähköisesti: kirjaamo(a)lappeenranta.fi.  

Lisätietoja:
Viestintäjohtaja Alina Kujansivu, 040 724 8776, alina.kujansivu(a)lappeenranta.fi


Kukkofestivaalin Open Stage | Haku 20.4. mennessä

Koulutuskeskus Salpauksen sirkusartistikoulutuksen opiskelijat järjestävät jo viidettä kertaa perinteisen Kukkofestivaalin, jonka pääsisältönä ovat opiskelijoiden omat sirkusesitykset. Festivaali järjestetään Salpauksen sirkuskeskuksessa Lahdessa 4.-6.5.2018.  

Kukkofestivaalin tavoitteena on saattaa ihmisiä sirkuksen lumoavan maailman pariin sekä tuoda yhteen sirkuksen eri sukupolvia. Kolmena sirkuksen täyteisenä päivänä lavalle pääsevät tulevien ammattilaisten lisäksi myös sirkusharrastajat ja alalla toimivat sirkustaiteilijat.  

Haku Open Stageen on avoinna 20.4.2018 asti.

Tapahtuma-aika ja -paikka:  4.-6.5.2018, Salpauksen sirkuskeskus, Svinhufvudinkatu 13, Lahti 

Facebook- tapahtumasivu

Lisätietoa Open Stagesta

Instagram: @kukkofestival @lahticircuseducation

Lisätietoja: Sini Napari, sini.napari(a)gmail.com

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja ja työpajoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Divercities Kuopio -työpaja 26.4.2018 | Ilmoittaudu 12.4.2018 mennessä

Divercities Kuopio -työpajassa paljastetaan moniäänisen kaupungin kasvot  

Torstaina 26.4.2018 klo 15.00 - n. 19.00, ANTI OFFICE (Nahkurinkatu 1, katutaso, Kuopio)

Divercities-sovellus on kansainvälinen digitaalinen työkalu, joka yhdistää Euroopan eri kaupunkeja: Kuopion, Brysselin, Berliinin, Barcelonan, Pariisin, Lyonin ja Marseillen. Ranskalaisen 1D Lab -yrityksen kehittämä sovellus pyrkii luovasti esittelemään kaupunkeja ja sisältöjä, jotka ovat kaupunkilaisilta kaupunkilaisille. Divercities perustuu karttasovellukseen ja yksilöllisiin suosituksiin eli se on luotu ehdottamaan aktiviteetteja ja innovaatioita käyttäjän läheltä.

Divercities Kuopio -työpajassa kuopiolaiset luovan alan toimijat ja kaupunkilaiset pääsevät suunnittelemaan kansainvälisessä levityksessä olevaa Divercities-mobiilisovellusta ja luomaan siihen Kuopio-osion täynnä oivalluksia ja uusia näkökulmia kaupunkiimme.

Työpajassa osallistujat pääsevät kokeilemaan sovelluksen “kapsuleiden” luomista ja jakamaan ajatuksiaan siitä, mikä Kuopiossa on ajankohtaisinta ja kiinnostavinta juuri nyt. Katutaiteesta pop-up-gallerioihin, game jameista festivaaleihin, mitkä maamerkit ja innovaatiot symboloivat Kuopiota? Miten voisimme esittää asian olemassa olevien digitaalisten sisältöjen kautta? Miten tämä voisi herättää mielenkiintoa ja mahdollistaa elämyksiä?

Työpajan vetää 1D Labin perustaja ja toimitusjohtaja Cédric Claquin.

Max. 16 osallistujaa
Työkieli: englanti (ja suomi)
Maksuton!

Työpajaan mahtuu 8 kaupunkilaista avoimen ilmoittautumisen kautta.

Ilmoittaudu mukaan sähköpostitse 12.4. mennessä: info(a)antifestival.com

Tarjoamme virvokkeita. Tervetuloa!

Työpaja on osa Future DiverCities -hanketta, jossa kuopiolainen ANTI – Contemporary Art Festival toimii yhdessä kahdeksan muun eurooppalaisen luovan alan toimijan kanssa.

www.futuredivercities.eu

Lisätietoja: Elisa Itkonen, info@(a)antifestival.com, 050 305 2005

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Tanssiteatteri Hurjaruuth etsii talouspäällikköä | Haku 27.3.2018 mennessä

Tanssiteatteri Hurjaruuth etsii mainioon työyhteisöönsä Kaapelitehtaalle talouspäällikköä vakituiseen työsuhteeseen.  

Talouspäällikkö on vastuussa teatterin talous- ja henkilöstöhallinnosta. Työtehtäviin kuuluu mm. kirjanpito, tilitykset, avustusten hakeminen, palkanlaskenta, budjettien tekeminen ja seuranta sekä työsopimusten laadinta. Työ edellyttää tarkkuutta, joustavuutta, kielitaitoa (vähintään englanti) ja yhteistyökykyä. VOS-teatterin arjen tuntemus eduksi. 

Edellytyksenä kaupallisen alan korkeakoulututkinto ja/tai kokemus vastaavista työtehtävistä. 

Tanssiteatteri Hurjaruuth työllistää vuosittain 130 eri alojen osaajaa. Projekteihin kuuluu palkitun Talvisirkuksen lisäksi muita ensi-iltoja, kaksi kansainvälistä festivaalia ja oma sirkuskoulu. 

Työn aloitus mahdollisimman pian. Lähetä vapaamuotoinen hakemus, CV ja palkkatoive 27.3.2018 mennessä teatterinjohtaja Arja Petterssonille arja.pettersson(a)hurjaruuth.fi. 

Lue lisää


Taideyliopisto etsii Projektikoordinaattoria | Haku 28.3.2018 mennessä

Hakuaika päättyy 28.03.2018 15:00  

Haemme Taideyliopiston yhteisiin tohtorikoulutus- ja tutkimuspalveluihin Projektikoordinaattoria tutkimuksen hankehallinnon ja –koordinaation tehtäviin.Tehtävä on toistaiseksi voimassa oleva. Valittavan henkilön toivotaan aloittavan tehtävässä mahdollisimman nopeasti, kuitenkin viimeistään 1.6.2018.

Projektikoordinaattori tukee akateemista henkilöstöä täydentävän rahoituksen projektien hallinnoimisessa. Täydentävän rahoituksen projektien tuki sisältää mm. projektien (tai tutkimushankkeiden) koordinointia, talouden seurantaa, raportointia, viestintätehtäviä ja tapahtumajärjestelyitä. Koordinaattori osallistuu myös kansainväliseen yhteistyöhön ja sidosryhmäyhteistyöhön hankkeiden kautta. Lisäksi tehtäviin sisältyy muita tutkimushallinnon, tutkijoiden palveluiden ja tohtorikoulutukseen liittyviä tehtäviä.

Tehtävän menestyksellinen hoitaminen edellyttää soveltuvaa ylempää korkeakoulututkintoa, projektinhallintataitoja, kykyä organisoida laajoja kokonaisuuksia sekä erinomaisia yhteistyötaitoja. Eduksi katsotaan kokemus Suomen Akatemian ja EU:n rahoittamien tutkimushankkeiden hankehallinnosta ja käytännöistä. Lisäksi edellytetään sujuvaa kirjallista ja suullista suomen ja englannin kielen taitoa sekä tyydyttävää ruotsin kielen taitoa.  

Tarjoamme työntekijöillemme monipuoliset ja haastavat tehtävät taiteen uusimpien virtausten parissa. Lisäksi tarjoamme mahdollisuuksia oman osaamisen kehittämiseen sekä joustavat työajat ja kattavan työterveyshuollon.
Tehtävän palkkaus sijoittuu yliopistojen palveluhenkilöstön vaativuustasoille 8-9.

Vapaamuotoiset hakemukset ansioluetteloineen otsikolla ”Projektikoordinaattori” pyydämme lähettämään yhtenä pdf-tiedostona osoitteeseen kirjaamo(at)uniarts.fi, viimeistään 28.3.2018 klo 15:00.
Vastaanotetuista hakemuksista lähetetään vastaanottokuittaus sähköpostitse automaattivastauksena.

Tiedustelut
Lisätietoja antaa tutkimuspalvelupäällikkö Katja Kiviharju,
puh. 040 0792014 keskiviikko 21.3.2018 klo 15-16 ja maanantai 26.3.2018 klo 10-12
sähköposti, etunimi.sukunimi(at)uniarts.fi

Lue lisää


Dekaani Taideyliopiston Teatterikorkeakouluun | Haku 5.4.2018 mennessä  

Haemme Taideyliopiston Teatterikorkeakouluun Dekaania johtamaan Teatterikorkeakoulun toimintaa 1.9.2018 alkaen enintään viiden vuoden kaudeksi. Tehtävä on päätoiminen.

Dekaani johtaa Teatterikorkeakoulua ja erityisesti sen akateemista, taiteellista ja pedagogista toimintaa yliopiston strategian mukaisesti ja vastaa akatemian toiminnan tuloksellisuudesta ja taloudesta.

Tehtävien menestyksellinen hoitaminen edellyttää

  • näkemyksellisyyttä Teatterikoulun kehittämisestä osana Taideyliopistoa,
  • hyviä vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja sekä kokemusta kansainvälisestä toiminnasta,
  • käytännössä osoitettua hyvää johtamistaitoa ja kokemusta muutosten johtamisesta,
  • soveltuvaa koulutusta,
  • vahvoja näyttöjä taiteellisesta tai pedagogisesta toiminnasta tai tutkimuksesta,
  • sujuvaa suomen ja englannin kielen taitoa sekä kykyä kommunikoida myös ruotsiksi.

Taideyliopiston hallitus nimittää Teatterikorkeakoulun dekaanin rehtorin esityksestä tämän kuultua asiassa akatemian johtokuntaa. Prosessi on ylimmän johdon rekrytointiprosessin mukainen, joka sisältää myös julkisen kuulemistilaisuuden kärkihakijoiden osalta.

Hakemukset pyydetään toimittamaan yhtenä pdf-tiedostona otsikolla ”Dekaani” osoitteeseen teak.kirjaamo(at)uniarts.fi viimeistään 5.4.2018 klo 15:00. Hakemukseen tulee liittää ansioluettelo ja mahdollinen julkaisuluettelo sekä tiivis 1-2 sivun mittainen visio Taideyliopiston kehittämisestä erityisesti Teatterikorkeakoulun johtamisen näkökulmasta. Vastaanotetuista hakemuksista lähetetään vastaanottokuittaus sähköpostitse automaattivastauksena.

Lisätietoja tehtävästä antaa rehtori Jari Perkiömäki, soittoaika johdon assistentti Seija Laaksoselta 20.3.2018 alkaen p. 040 860 9512.

www.uniarts.fi  


Vararehtori Taideyliopistoon | Haku 6.4.2018 mennessä

Hakuaika päättyy 06.04.2018 15:00  

Taideyliopisto on taidealojen koulutuksen ja tutkimuksen kansainvälinen suunnannäyttäjä, joka vahvistaa taidetta yhteiskuntaa uudistavana voimana. Taideyliopiston laaja koulutustarjonta ja uutta luova opetuksen ja tutkimuksen vuoropuhelu tekevät meistä kansainvälisesti ainutlaatuisen yliopiston.

Haemme monialaiseen taide‐ ja tiedeyhteisöömme koulutuksesta vastaavaa Vararehtoria 1.8.2018 alkaen tai sopimuksen mukaan. Tehtävä on määräaikainen, enintään 5 vuotta.

Vararehtorin tehtävänä on rehtorin tukena vahvistaa Taideyliopistoa yhteisönä ja luoda edellytyksiä akateemisen toiminnan vuorovaikutukselle ja alojen väliselle yhteistyölle kansallisesti ja kansainvälisesti.

Vararehtorin alueelle kuuluu mm. koulutuksen ja sen laadun kehittäminen, oppimisympäristöjen kehittäminen ja koulutusuudistusten läpivienti. Lisäksi koulutuksesta vastaava vararehtori vastaa Avoimen kampuksen ja opintopalveluiden kokonaisuuden johtamisesta.

Tehtävien menestyksellinen hoitaminen edellyttää

  • soveltuvaa koulutusta,
  • vahvoja näyttöjä taiteellisesta, tieteellisestä ja/tai pedagogisesta toiminnasta,
  • käytännössä osoitettua hyvää johtamistaitoa ja näyttöä muutosten läpiviennistä,
  • näkemyksellisyyttä Taideyliopiston kehittämisestä,
  • hyviä vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja sekä kokemusta kansainvälisestä toiminnasta,
  • sujuvaa suomen ja englannin kielen taitoa sekä kykyä kommunikoida myös ruotsiksi.

Taideyliopiston hallitus nimittää vararehtorin rehtorin esityksestä.
Avoimen hakuprosessin lisäksi voidaan käyttää myös suorahakua. Rekrytointiprosessi on ylimmän johdon rekrytointiprosessin mukainen, joka sisältää myös julkisen kuulemistilaisuuden kärkihakijoiden osalta.

Hakemukset pyydetään toimittamaan yhtenä pdf-tiedostona otsikolla "Vararehtori"
osoitteeseen kirjaamo(at)uniarts.fi viimeistään 6.4.2018 klo 15:00.
Hakemukseen tulee liittää ansioluettelo sekä enintään yhden sivun mittainen visio Taideyliopiston kehittämisestä vararehtorin vastuualueella.
Vastaanotetuista hakemuksista lähetetään vastaanottokuittaus sähköpostitse automaattivastauksena.

Lisätietoja tehtävästä antaa rehtori Jari Perkiömäki,
soittoaika johdon assistentti Seija Laaksoselta 20.3.2018 alkaen p. 040 860 9512

Lue lisää


Tampereen Teatteri hakee laulutaitoisia näyttelijöitä ja musikaaliartisteja | Haku 22.4.2018 mennessä

Haemme laulutaitoisia ammattinäyttelijöitä ja musikaaliartisteja rooleihin ja ensembleen

Tampereen Teatterissa esitetään syksyllä 2019 musikaali Notre Damen kellonsoittaja. Sen ohjaa Georg Malvius, musiikin johtaa Martin Segerstråle ja koreografina toimii Adrienne Åberg. Musikaalin harjoitukset ovat maaliskuussa ja elokuussa 2019, ensi-ilta on syyskuussa 2019.
 
Haemme laulutaitoisia ammattinäyttelijöitä ja musikaaliartisteja rooleihin ja ensembleen. Koe-esiintyminen järjestetään sunnuntaina 29.4.2018 klo 10.00 alkaen Frenckell-näyttämöllä. Koe-esiintymiseen haetaan lähettämällä 22.4.2018 mennessä yhden sivun mittainen kuvallinen CV osoitteeseen audition(a)tampereenteatteri.fi.  
Lisää hakemukseen maininta, haetko tiettyyn rooliin vai ensembleen. Koe-esiintymiseen  kutsutaan hakemusten perusteella.

Musikaali Notre Damen kellonsoittaja perustuu Victor Hugon romaaniin ja sen musiikki Disney-elokuvaan. Lipunmyynti alkaa 15.8.2018.

Lue lisää


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.