25.04.2019

TINFO-tiedote 15 / 25.4.2019

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Liikkuvuuden vaikuttavat verkostot. Verkostoissa rakennetaan luottamusta, yhteistä kieltä ja ajattelua, jaetaan asioita. Rahoitus mahdollistaa yhteistyön ja toimii innoittajana.

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

HAKUJA

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

KOULUTUKSIA

TYÖPAIKKOJA

MUITA ILMOITUKSIA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Liikkuvuuden vaikuttavat verkostot

Pohjoismaisen kulttuuripisteen pohjoismaisten ja balttilaisten liikkuvuustukien vaikuttavuudesta on tehty selvitys. Selvityksellä on tärkeä liikkuvuuspoliittinen merkitys: se sanoittaa nyt erityisesti verkostojen tärkeyttä. Se tarjoaa kättä pidempää meille, jotka yritämme vakuuttaa myös kansallista rahoitusta luomaan vastaavanlaisia ohjelmia.

Pohjoismaisen kulttuuripisteen liikkuvuusohjelmista tuetaan vuosittain 1,8 miljoonalla eurolla matkustamista, verkostoitumista ja residenssitoimintaa. Jo pitkään monet meistä ovat arvostaneet juuri tämänkaltaista liikkuvuusajattelua, joka osoittaa ymmärrystä siitä, miten ruohonjuuritasolla kansainvälistä liikkuvuutta kannattaa ja pitäisi tukea. 

Nyt on siis tutkittua tietoa siitä, mitä tällaisella rahoituksella voidaan saada aikaan: tiedonvaihto lisääntyy, syntyy uusia kontakteja ja kaikenlaista vuorovaikutusta. Selvitys painottaa verkostojen monimuotoisuutta ja nostaa esiin niiden merkitystä. Digitaalisen etäläsnäolon rinnalle tarvitaan edelleen fyysistä kasvokkaista yhdessä oloa. Näin rakennetaan luottamusta, yhteistä kieltä ja ajattelua, jaetaan asioita. Verkostorahoitus mahdollistaa tuon yhteistyön, se toimii innoittajana.

Verkostorahoituksen seurauksena muodostuu uudenlaisia organisoitumisen muotoja, ja rahoitus toimiikin usein hankkeiden alkuituna. Rahoituksella nostetaan yhteistyön arvostusta ja oikeutusta. Verkostoissa kehitetään osaamista, yhteisiä ideoita ja seminaareja, valmistellaan ja suunnitellaan taidehankkeita ja -tuotantoja.
 

Brexitin varjoissa ja kasvavassa köyhyydessä

Underlying all is the relationship between those who have access to resources and those who don’t – the haves, and the have nots. Socio-economic deprivation is the clearest indicator that class divides still permeate English culture.

Lainaus on uunituoreesta Pohjois-Englannin esittävien taiteiden skeneä koskevasta raportista. Iso-Britannia on maailman viidenneksi suurin talous, jonka varallisuus keskittyy pääasiassa Lontooseen ja kaakkoisosiin. Viidennes väestöstä elää köyhyydessä, lapsiköyhyyden ennustetaan kasvavan vuoteen 2022 mennessä 20 %.

Ei ole mitenkään sattumaa, että IETM kokoontui juuri Hullissa, Isossa-Britanniassa, jonka taiteilijat ja koko taide- ja kulttuurikenttä kipuilee ja kauhistelee brexit-neuvottelujen epätietoisuuden tilassa.

Raportti tarkastelee aluetta erityisesti inkluusion näkökulmasta. Se on tiivis ja toimiva lukupaketti ja käsikirja alueen teattereihin, tuotantoalustoihin, festivaaleihin, keskeisiin organisaatioihin ja ajankohtaiskysymyksiin. Raportista löytyy myös pohdintaa siitä, mihin tämä alue ja maa ja tekijöiden yhteisö ja yhteistyökumppanit suuntaavat tulevaisuuttaan. Raportti välittää samaa kuvaa kuin Arts Councilin raportit yhdenvertaisuuden puutteesta, erityisesti vammaisten huonosta asemasta.

Taiteilijat UK:ssa ovat tottuneet työskentely- ja elinolosuhteidensa heikentymiseen. Tyytymättömyydestä ja epätoivosta sikiää luovuutta. Esteiden kaatajina, riskinottajina ja muutoksen puolesta taistelijoina he näyttäytyvät outoina häiritsijöinä. Mutta juuri niin. Taloudellinen kurimus saa yksittäiset taiteilijat pois mukavuusalueiltaan taiteen erilaisille barrikadeille ja yhteisöihin. Leikkausten kuohimat instituutiot sen sijaan pelaavat entistä enemmän varman päälle. Raportin tekijä korostaa, että hyviä kumppanuuksia luovat ja rakentavat ihmiset, eivät organisaatiot. Eläköön ruohonjuuri!
 

Paikka- ja aistiherkkyys kasvaa pimeydessä

Mia Jalervan (valo) ja Pietu Wikströmin (näyttelijäntyö) taiteellinen opinnäytetyö vie auringonlaskun aikaan alkavalle kaksituntiselle metsäretkelle Uutelan ulkoilualueella. Pimeässä olemisesta ryhmäyttää, turvallistaa ja rauhoittaa meidät – olemaan pimenevän tuntemattoman maaston, oppaidemme ja aistiemme varassa. Tämä esityksellinen vieraanvaraisuuden ele, jossa meidät, mahdolliset pelkomme, epävarmuutemme ja rajallisuutemme huomioidaan, teki minuun – tällaiseen arkajalkapelkuriin ja kromppakinttuun suuren vaikutuksen. Minusta tuli hetkeksi milteipä rohkelikko. 

Miten pimeys valpastuttaakaan aistit ja tunnon! Tapailen maastoa käsilläni ja jaloillani silmät suljettuna. En varmaankaan kulje pitkiä matkoja, mutta mielessäni tuo kulkemiseni on pitkä ja tiivis! Löydän itsestäni milteipä uusia aisteja ja tapoja olla yhteydessä ympäristöön. Mitä kaikkea jalkapohja tunteekaan ja mitä korvat rekisteröivät. Meidän kulkuamme johtaa kuunvalo, joka luo varjoja ympäristöön. Hetkisen olemme kuin kauhuleffojen näyttämöllä, äkkinäisiä liikkeitä ja ääniä pimeydessä, ei ihan tiedä, mistä suunnasta hahmot lähestyvät. Vaistomaisesti vetäydyn kauemmas tai lähemmäs lauman suojaan. Mielikuvitus ottaa valtaa, vaikka kuinka itselleni selitän, että esiintyjät ne siellä… ei auta.

Kahden tunnin pimeyden jälkeen Vuosaaren Aurinkolahden kirkkaina loistava valaistus häikäisee silmiä, tekee mieli laittaa aurinkolasit silmien suojaksi. Valosaastetta, jolle arjessani olen turta.

Lainaan tähän Pietu Wickströmin blogikirjoituksen viisaita sanoja:

Tässä tapauksessa täytyy myös kysyä uudelleen esitystä ja esityksen konventioita. Olennainen kysymys liittyy mielestäni rakentamiseen ja sen myötä väistämättä tapahtuvaan tuhoamiseen; haluammeko luoda tilaan jonkin toisen, esityksen oman maailman? Jos, niin millä keinoin tällaisen luomme ja minkälaista rakentamista (ja tuhoamista) tämä esityksen maailman luominen vaatii.

En lähde tekemään esityksiä vaihtoehtoisiin tiloihin vain sen takia, että voisin siirtää black box -esityksen logiikan ulos, käyttää minua miellyttävää tilaa luovuuteni alustana ja muokata tilasta omani. Haluan vaihtaa logiikkaa ja katsoa paikkoja ja tiloja toisin silmin. Keskittyä esityksissäni ja esiintymisessäni enemmän siihen “mitä on jo”.
 

Kulosaaren kartanon resortilla

"Tärkein ja hienoiten ymmärretty henkilö Dostojevskin tuotannossa on Fjodor Karamazov, joka näyttäytyy aina uudelleen – milloin kokonaisena, milloin osittain – kaikissa tuon 'julman neron' romaaneissa. Hän on kiistatta venäläinen sielu, muodoton ja kirjava, pelkuri ja röyhkimys." (Gorki: Karamazovilaisuudesta).

Puhetta ja kirjoitusta Dostojevskista ja Karamazovin veljeksistä piisaa. Klassikko voi tappaa, voi syntyä kuolettavaa mukateatteria.

No, ei synny ainakaan Temptation Island Karamazovissa, Laura Mattilan, Sofia Palillon, Markus Tapion ja Veera Herrasen taiteellisessa opinnäytteessä.

Meidät virittää resortin pihalla yhdenlainen Sami Kuros -hahmo, sitten menoksi. Shake it, baby. Karamazovin (isän ja poikien) ja Temptation Islandin maailmat sekoittuvat, ja näin maailmoihin sekoittuu vielä lapsuudenkokemuksia, kömpelöä ja piinaavaa kouluesitelmien pitoa, esittämistä, omakohtaisia muistoja. Laura Mattila vapautui jo Full Pull Woyzeckissä klassikon musertavasta ja totalisoivasta otteesta, samoin tässä. Voi vain rajata pois ja keskittää huomion sinne minne haluaa. Kaunista väkivaltaa. Nautin esityksen härskinröyhkeästä leikkisästä otteesta.

Karamazov on yhdeltä osalta kolmiokiimaa, ihan sitä Temptationin veroista, se on täynnä sama rähjäisyyttä ja halpahintaisuutta, trashia. Tämä rosoinen, irrotteleva luonnostelevuus on esityksessä onnistuttu säilyttämään eikä esitystä ole uhrattu vääränlaisen taiteellisuuden ja siistiyden alttarille. Tässä on sellaista ite-esityksen meininkiä, ihan tosi-tv-meininkiä. Tällaisessa työskentelyssä näyttelijäntyö ja ensemble loistavat, samoin äänet, kokonaisvaltainen visuaalisuus. 

Historiaan tulee jäämään nokkahuilukvintetti esittämässä Aleksanteri Hakaniemen kappaletta ”Pane mut sekaisin”

Loppu aukaisee lasten suhteen ja muistot isästä uusiin assosiaatioihin. Lapset tanssivat isiensä liikkeitä. ”Yksi hyvä muisto riittää.” ”Kun istut jalat koukussa nurmikolla, pää polvien välissä, kuka tahansa näkee, ettei sinua tarvitse pelätä.”
 

Kandiesitykset Ikuinen paluu ja Hiroshima, rakastettuni – seuraavaan viikkoon

Olen nähnyt kaksi hienoa kandiesitystä, joista tunnen tarvetta jakaa ajatuksiani. Nyt on pakko jättää seuraavaan kertaan. Aika on varas!

 

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE

TINFO-apuraha näytelmien käännöstyöhön | Haku 26.5.2019 mennessä

TINFO jakaa apurahoja suomalaisten näytelmien käännöstyöhön. Apurahaa on mahdollisuus saada myös esitysten tekstitysten kääntämiseen. TINFO-apurahasta päättävä asiantuntijaraati kokoontuu vuosittain neljä kertaa.

Hakemusten ja liitteiden määräpäivä toiseen hakukierrokseen on 26.5.2019.

Hakuohjeet


Kesäteatteriesitysten 2018 katsojamäärien kysely auki 28.4.2019 saakka

TINFO kysyy kesäteatteriesitysten katsojamääristä kesältä 2018. Kyselyyn vastaaminen on helppoa ja nopeaa.

Tietojen pohjalta voimme vastata yhä kasvavaan tiedontarpeeseen, joka koskee kesäteatteritoimintaa Suomessa.

Vastaa 28.4.2019 mennessä ja olet mukana tekemässä kesäteatteria näkyväksi!

Iiso kiitos jo etukäteen, kun olet mukana!

Tästä pääset kyselylomakkeeseen.   

Yhteydenotot: tinfo(a)tinfo.fi 

UUTISIA

Klockriketeaternin suurtuotanto Aniaran Euroopan ensi-ilta Hollannissa

Klockriketeaternin kaikkien aikojen suurin tuotanto, Aniara: fragments of time and space on kutsuttu Koorbiennaleen Hollannin Haarlemiin heinäkuussa 2019.

Klockriketeaternin suurtuotanto, Harry Martinsonin runoeepokseen perustuva uusi sävellysteos kuorolle ja teatterille saa Euroopan ensi-iltansa loistavissa puitteissa, tunnetussa ja arvostetussa Koorbiennalessa. Aniarasta nähdään kolme esitystä 3.-4.7.2019 teatteritalo Toneelschuurissa, Haarlemissa, lähellä Amsterdamia.

Vuonna 2001 perustettu kuorobiennaali on merkittävä klassisen musiikin tapahtuma, joka esittelee yksinomaan maailman johtavien ammattikuorojen teoksia. Aniara on Klockriken ja yhdysvaltalaisen The Crossing -kamarikuoron yhteistuotanto.  

Aniara: fragments of time and space saa Suomen kantaesityksensä syyskuussa 2019 Suomen Kansallisoopperan Alminsalissa.  
 
Teos perustuu ruotsalaisen Nobel-kirjailija Harry Martinsonin kosmiseen tarinaan vuodelta 1956. Kuorolle sävelletyn musiikkiteoksen on säveltänyt amerikkalainen Robert Maggio, libretosta ja ohjauksesta vastaa Klockriketeaternin johtaja Dan Henriksson. Voimakkaan visuaalinen teos sukeltaa syvälle Martinsonin universumiin ja tutkii niin ihmisen vapautta ja vastuuta kuin ristiriitaista rakkautta toisiaan ja omaa kotiplaneettaansa kohtaan.
 
Aniaran maailmanensi-ilta on 20.6.2019 Philadelphiassa.

Tiedustelut:  
Teatterinjohtaja Dan Henriksson, dan.henriksson(a)klockrike.fi, +358 (0) 407 033 008


Sofi Oksasen Kun kyyhkyset katosivat ilmestyy persiaksi Iranissa

Sofi Oksasen Kun kyyhkyset katosivat -näytelmä julkaistaan kirjana persiaksi Iranissa Teheranin kansainvälisillä kirjamessuilla 24.4.2019. Käännöstyön on englannista persiaksi tehnyt kääntäjä ja ohjaaja Mohsen Abolhassani ja sen julkaisee Bidgol Publishing, joka tunnetaan Iranissa erityisesti näytelmäkirjojen kustantamona. Sofi Oksanen on kirjoittanut kirjaan esipuheen ja näytelmästä on jo järjestetty Iranissa lukudraamatapahtuma, jossa näyttelijät lukivat teoksen yleisön edessä.   

- Iranissa on tapana julkaista näytelmät ensin kirjoina ja vasta sen jälkeen teatterit alkavat miettiä, sopisiko näytelmä heidän ohjelmistoonsa. Näytelmien kustantaminen on siis merkittävä kustannusala. Näin toimitaan, koska julkaistu näytelmä on jo läpäissyt sensuurin ja se on tae siitä, että näytelmän esitykseen voi alkaa panostaa, Sofi Oksanen kertoo.

- Seuraavaksi siis odottelemme näytelmän esitystä teatterissa.

Abolhassani on työskennellyt käännöksen parissa viisi vuotta, ja käynyt teoksen vuoksi myös Suomessa ja Virossa tutustumassa maiden kieleen, kirjallisuuteen ja kulttuuriin.

- Käytin työssäni apuna näytelmän englanninkielistä käännöstä, mutta se ei antanut minulle kaikkea tarvitsemaani tietoa tarinan äänensävyistä ja hahmoista. Seuraavaksi luin englanninkielisen version itse romaanista ja se auttoi minua paljon. Halusin kuitenkin tuntea suomen kielen paremmin ja erityisesti kirjailijan kielen, joten luin artikkeleita ja kritiikkejä ja keskustelin suomalaisten kirjailijoiden ja opiskelijoiden kanssa. Vierailin niin Virossa kuin Suomessa ja merenrantamökillä sain kuunnella Kalevalaa suomeksi, kun ystäväni luki sitä minulle ääneen, kääntäjä kertoo.

Mohsen Abolhassani painottaa käännöskirjallisuuden roolia kieli- ja maarajat ylittävänä samastumisen kokemuksena. Hänestä Kun kyyhkyset katosivat on hyvin humaani tarina, joka voi koskettaa ketä tahansa, missä päin maailmaa tahansa. Lisäksi myös maiden historiassa on yhtymäkohtia Iraniin. Näytelmä on ensimmäinen suomalainen persiaksi käännetty näytelmä.

- Vaikka Iran julistautui neutraaliksi alueeksi toisessa maailmansodassa, Neuvostoliitto ja Iso-Britannia olivat kuitenkin maassa läsnä. Iranilaiset tuntevat Neuvostoliittoon ja Hitlerin Saksaan liittyvän sotahistorian pääpiirteittäin, mutta esimerkiksi Baltian maista meillä ei ole ollut juurikaan tietoa. Kääntämällä Kun kyyhkyset katosivat -näytelmän halusin laajentaa iranilaista geotietoisuuden karttaa. Sofi Oksanen käyttää näytelmän esipuheessaan sanaa suomettuminen. Kun iranilainen lukija tutustuu termiin ensimmäistä kertaa, hän varmasti oivaltaa jotain uutta. Venäjä vaikuttaa myös Iranissa edelleen monin tavoin.
 

Lisätiedot, haastattelupyynnöt, Sofi Oksasen näytelmien esitysoikeudet Suomessa ja Virossa:

Milla Palovaara, milla.palovaara(a)like.fi +358 40 596 7973
Tuottaja, Like Kustannus/Kustannusosakeyhtiö Otava Oy


Tavallisuuden aaveen espanjannos eurooppalaista parhaimmistoa

Luisa Gutiérrez Ruizin käännös Saara Turusen näytelmästä Tavallisuuden aave on noteerattu Eurodram-verkoston parhaimmistoon. Raati sai arvioitavakseen tällä kertaa 18 espanjaksi käännettyä näytelmää. Espanjan raadin kokoonpanossa on mm. kääntäjiä, näytelmäkirjailijoita ja teatterinjohtajia.

Gutiérrez Ruizin käännöstä käytettiin, kun El fantasma de la normalidad esitettiin Buenos Airesissa kansainvälisellä näytelmäfestivaalilla kesällä 2018. Kääntäjän työtä tuettiin TINFO-apurahalla.

Suomen Madridin-instituutin viestintävastaavana työskentelevällä Luisa Gutiérrez Ruizilla on laaja käännösteosten tuotanto. Hän on kääntänyt suomesta espanjaksi vuosittain useita proosateoksia, sekä lapsille että aikuisille suunnattua kirjallisuutta. Saara Turusen näytelmistä hän on välittänyt espanjan kielelle myös Broken Heart Storyn ja lisäksi mm. Juha Jokelan Fundamentalistin ja Otso Kauton Tyttö tuli! -näytelmätekstit.

Gutiérrez Ruizin ensimmäisiä näytelmäkäännöksiä olivat lasten- ja nuortennäytelmien antologiassa julkaistut Anna Krogeruksen Kutistettu poika, Elisa Salon Räjähdysvaara sekä Melina Voipion Unnimaa. Antologia huomioitiin espanjalaisella kääntäjäpalkinnolla ilmestymisvuonnaan 2011.

Eurodram on laaja eurooppalainen käännösnäytelmien verkosto, joka valitsee vuorovuosina kolme alkuperäiskielistä tekstiä ja kolme käännöstekstiä suositeltavien nykynäytelmien listalle. Maa/kielikohtaisille toimikunnille haetaan luettavia näytelmiä avoimen haun kautta.

 

TINFO / Sari Havukainen, 25.4.2019

Lue alkuperäinen uutinen täältä


Brighton Fringen Finnish Season laajenee pohjoismaiseksi

Nordic Seasonin ohjelma Brighton Fringessa tarjoaa monipuolisen läpileikkauksen pohjoismaiseen esittävään taiteeseen.

Nordic Seasonin avaa suomalaisen Samira Elagozin teos Cock Cock…. Who’s there?, joka on kriitikoiden ylistämä esitys raiskauksesta, online-deittailusta, sekä miesten ja naisten välisten suhteiden raakuudesta ja intiimiydestä.  
 
Suomesta nähdään myös Baltic Circle -festivaalilla yleisöä provosoinut Todellisuuden tutkimuskeskuksen teos Sleeping Beauty, joka käsittelee seksuaalisuutta valtasuhteen ja roolipelin kautta. Suomalaistaustaisten, Ruotsissa asuvien Pia Pohjakallion ja Anna Fältin ¡RÅ! puolestaan johdattaa katsojat läpi naisen elämän yhdistämällä flamencotanssin suomalaisiin kansanlauluihin.

Lisäksi tarjolla muun muassa tiukkaa islantilaisen Jonathan Duffyn äijästandup-komiikkaa sekä ruotsalainen Mosaik Teaternin esitys Imago, jossa kehitysvammaiset teatterintekijät tarkastelevat yksinäisyyttä ja yhteyttä toisiin.

Suomen Lontoon-instituutti järjestää Nordic Seasonin yhteistyössä pohjoismaisten Fringe-festivaalien ja Pohjoismaiden Britannian-suurlähetystöjen kanssa. Brighton Fringe on Englannin suurin, avoin taidefestivaali joka pidetään vuosittain touko-kesäkuussa samaan aikaan korkeakulttuurisemman Brighton Festivalin kanssa.

Nordic Seasonin ohjelmaan voi tutustua täällä.

Nordic Season, Brighton Fringe festival, The Old Market, 11a Upper Market St, Hove BN3 1AS, www.brightonfringe.org, 13-18.5.2019.

Lue koko uutinen

www.fininst.uk


Lilla Teaterniin uusi taiteellinen johtaja ja HKT:ssa dramaturgivalinta  

Helsingin teatterisäätiön hallitus on valinnut kaksi uutta taiteilijaa Helsingin Kaupunginteatteriin. Teatteritaiteen ja filosofian maisteri Ari-Pekka Lahti aloittaa HKT:n dramaturgina 1.8.2019 ja teatteritaiteen maisteri Jakob Höglund HKT:n ruotsinkielisen näyttämön, Lilla Teaternin, taiteellisena johtajana 1.11.2019. Molemmat osallistuvat tiiviisti Helsingin Kaupunginteatterin ohjelmistosuunnitteluun.

Ari-Pekka Lahti (s. 1975) on näyttämötaiteen valtionpalkinnolla vuonna 2012 palkittu dramaturgi, näytelmäkirjailija, ohjaaja ja teatterinjohtaja, jolla on monivuotinen kokemus kansainvälisestä teatteriyhteistyöstä sekä menestyksekkäästä teatterinjohtamisesta (Kokkolan kaupunginteatteri 2009 – 2012). Hän on kirjoittanut näytelmiä useisiin pääkaupunkiseudun ammattiteattereihin sekä maakuntateattereihin. Lahden näytelmistäSydänmaa sai kantaesityksensä Helsingin Kaupunginteatterin studio Pasilassa vuonna 2005. Lahti tunnetaan myös Ruska Ensemblen taiteellisena johtajana.

Jakob Höglund (s. 1981) valmistui Teatterikorkeakoulusta vuonna 2007 ja on sen jälkeen työskennellyt ohjaajana, koreografina, näyttelijänä ja tanssijana sekä kotimaassa että Ruotsissa ja Norjassa. Höglund tunnetaan mm. ohjauksistaan ja koreografioistaan Vaasan kaupunginteatterin menestysmusikaaleihin Billy Elliot (2017) ja Myrskyluodon Maija (2018). Hän vieraili ohjaajana Lilla Teaternin rakastetussa Sommarboken-näytelmässä (2018), joka on ollut yksi Lillanin viime vuosien menestyneimmistä esityksistä.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:
vastaava tiedottaja Kaisa Pelkonen, 040 5523788,kaisa.pelkonen(a)hkt.fi

Lue lisää


Matkalaukkuteatteri on lopettanut toimintansa

Yli kolmekymmentä vuotta toiminut kiertävä nukketeatteri Matkalaukkuteatteri on lopettanut toimintansa. Leila Peltonen perusti Matkalaukkuteatterin vuonna 1983 Rovaniemellä ja 2006 taiteellista työtä jatkoi hänen tyttärensä Johanna Peltonen. Soolonukketeatterin toimialue oli pääasiassa Lappi ja Pohjoiskalotti, mutta sen esityksiä nähtiin myös muualla Suomessa sekä ulkomaisilla festivaaleilla Sambiassa, Zimbabwessa, Kanadassa, Saksassa ja Venäjällä.  

Matkalaukkuteatteri valmisti lukuisia kantaesityksiä; mm. lusakalaisten koululaisten kanssa yhteistyössä tehty Sambialaisia eläinsatuja, pohjoisten kansojen kertomuksista koottu Tarinoita pohjoisesta – ja poron silmistä syntyivät tähdet ja revontulien synnystä kertova nykysatu Revontuliaiset toivat elämyksiä satoihin kouluihin ja päiväkoteihin. Myös eri-ikäisille suunnatut nukke- ja esineteatterityöpajat kuuluivat olennaisesti teatterin ohjelmistoon.  

Muidenkin kiertävien teattereiden vaiheita käsitellään äskettäin ilmestyneessä Leila Peltosen tekemässä historiikissa Nukketeatterin tekijänä Lapissa – pohjoista nukketeatterikulttuuria 40-luvulta tähän päivään (Atrain&Nord 2019) Kirjatiedustelut: leila.m.peltonen(a)gmail.com / info(a)nordbooks.fi

Matkalaukkuteatteri kiittää kaikkia katsojia ja yhteistyökumppaneita!


Vankilateatteria nyt myös Pohjois-Suomessa

Ylitornion vankila ja Taittuu ry. tekevät ensimmäistä kertaa yhteistyötä vankilateatteriproduktiossa, jonka ensi-ilta on toukokuussa. Näyttelijät ovat Ylitornion vankilan vankeja, ja näytelmän toteutuksesta vastaa Taittuu ry. Pois - sinne missä ihminen saapi vielä tehä työtä on Ylitornion avovankilan miesten käsikirjoittama teos, jonka lähtömateriaalina on toiminut Arto Paasilinnan Hurmaava joukkoitsemurha.  
 
Taittuu ry. on ainoa toimija, joka on toteuttanut Suomessa vankilateatteria pitkäjänteisesti – yhdistys on tehnyt vankilateatteriproduktioita yhteistyössä eri vankiloiden ja paikallisten teattereiden kanssa vuodesta 2008 lähtien. Toimintaa rahoittaa Rikosseuraamuslaitos.  

Vankilateatteri yhdistää yhteiskunnan ja taiteen eri alojen toimijoita tavalla, joka palvelee yhteiskunnallista avoimuutta, rikollisuuden stigman purkamista ja uusintarikollisuuden kierteen katkaisemista. Tutkimuksen mukaan vankilateatteri tarjoaa fyysistä, sosiaalista ja tilannesidonnaista kokemuksellisuutta, joka auttaa vankeja irtautumaan vangin roolista ja kehittämään psykososiaalisia taitoja, joiden harjaannuttamiseen ei vankilan laitosympäristössä ole aina mahdollisuuksia (Pirttilä-Backman ym. 2015; Menard 2018). Onnistumisen ja nähdyksi tulemisen kokemukset kantavat monia osallistujia vapautumisen jälkeisessä elämässä. Lisäksi vankilateatteri uudistaa Suomessa teatteritaiteen kenttää.  

Yhteistyössä Ylitornion kunnan kanssa tuotettu esitys nähdään Ylitornion auditoriossa, ensi-ilta on 11.5.2019. Taittuu ry. rakentaa auditorioon ammattiteatterin puitteet tekniikkoineen. Yhdistyksen tavoitteena on aina työllistää ympäröivän maakunnan ammattilaisia ja näin tehdään nytkin. Hannele Martikainen (Taittuu ry:n vastaava ohjaaja) sai 2011 Vuoden teatteriteko-palkinnon. Oikeusministeri myönsi Martikaiselle 2018 Vankeinhoidon ansioristin.  

Vuonna 2008-2009 Vanajan vankilassa kokeiltiin ammattimaisesti ohjattua teatteritoimintaa ja valmistettiin Punahilkka ja susien maailma -esitys, jota esitettiin täysille katsomoille Hämeenlinnan Kaupunginteatterissa vuonna 2009. Toinen esitys, Kuningas Lear – Veljeni Kuningas sai ensi-iltansa Helsingissä tammikuusa 2011. Nämä molemmat esitykset toteutettiin ammattilaistyöryhmillä, mutta käytännössä talkoovoimin.

Lisätietoja antaa Hannele Martikainen p. 0400 917209, martikainen.hannele(a)gmail.com  
 
Taittuu Facebook


OKM / STM: Kulttuurihyvinvoinnilla vahva jalansija Suomessa

Pitkäjänteinen ja poikkihallinnollinen yhteistyö on nostanut kulttuurin tärkeäksi osaksi hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä. Suomessa on vireästi toimiva verkosto, joka yhdistää sosiaali- ja terveysalan sekä taiteen alan ammattilaiset.

Juuri ilmestyneeseen raporttiin on koottu sosiaali- ja terveysministeriön ja opetus- ja kulttuuriministeriön asettaman poikkihallinnollisen työryhmän toimenpide-ehdotukset kulttuurihyvinvointityön kehittämiseksi ja vakiinnuttamiseksi. Työryhmä on toiminut tiiviissä yhteistyössä taide- ja sote-sektorin kanssa.  

Työryhmän mukaan terveyttä ja hyvinvointia edistävä taide- ja kulttuuritoiminta tarvitsee nykyistä vahvempaa asemaa sosiaali- ja terveydenhuollossa, työelämässä ja koulutuksessa. Raportissa esitellään useita esimerkkejä, miten tämä voidaan toteuttaa.

Työryhmä ehdottaa, että kulttuurihyvinvointia järjestäville ja tuottaville toimijoille tarjottaisiin lisää sekä tiedollista että taloudellista tukea toiminnan ylläpitoon. Suomeen voitaisiin myös perustaa pohjoismaisten mallien mukaisia osaamiskeskuksia sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteyteen. Erityisesti järjestöjen ja kolmannen sektorin merkittävä rooli olisi otettava huomioon rahoituksessa.  

Työryhmä toimi itsenäisesti, mutta sen työ tuki kahta edellisen hallituksen kärkihanketta. Niistä toinen koski taiteen ja kulttuurin saavutettavuutta ja toinen eriarvoisuuden ja syrjäytymisen ehkäisemistä.  

Lisätietoja
Ismo Suksi, ismo.suksi(a)stm.fi, puh. 0295 163 464

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


VanDance | 27.4.2019, Vantaa

Nykytanssiteatteri Mamia Company ja Vantaan kulttuuripalvelut järjestävät tanssin viikkojen päätteeksi uuden tanssin päivän tapahtuman; VanDance 27.4. klo 12-19 tanssi levittäytyy Vantaan Myyrmäkeen.  

Vantaan kaupunki pyysi syksyllä -18 koreografi, ohjaaja Nina Mamiaa ja näyttelijä Kasperi Nordmania uudistamaan aiemmin vietetyn Vantaan kansainvälisen tanssin päivän gaalan. Syntyi uusi tapahtuma; VanDance, joka sai nimen kaupunkilaisille suunnatusta nimikilpailusta.


Teatterimuseon taiteilijatapaamiset | 27.4. ja 18.5.2019, Helsinki

Teatterimuseon huhtikuun taiteilijatapaamisen vieras lauantaina 27.4. klo 13–14.30 on tanssija, koreografi, taiteen akateemikko Marjo Kuusela. Häntä haastattelee toimittaja Kirsikka Moring. Mukaan pääsee näyttelylipulla, myös Museokortti käy. Lue lisää

Toukokuun taiteilijatapaaminen järjestetään lauantaina 18.5. klo 13–14.30 ja vieraana on näyttelijä Christina Indrenius-Zalevski. Haastattelijana Kirsikka Moring.

Toukokuun alussa, maanantaina 6.5. klo 9.30–16 järjestetään museon seuraava ammattilaisseminaari, tällä kertaa sirkusteemoilla. Sirkus on nyt muutaman kuukauden ajan kuulunut Teatterimuseon tallennusalueeseen ja seminaarissa pohditaan mitä tämä muutos tarkoittaa museon tai sirkuskentän kannalta.


Toisissa tiloissa 15 v. Juhlatripit -harjoitefestivaali | 4.5.2019, Helsinki

JUHLATRIPIT! harjoitefestivaali
Lauantaina 4.5.2019 ESKUKSELLA, Suvilahdessa
 
Toisissa tiloissa juhlii tänä vuonna 15-vuotista muodonmuutostaan. Ryhmä on vuodesta 2004 kehittänyt kollektiivisia ruumiillisia muodonmuutostekniikoita, joiden avulla ihmiset pääsevät kokemukselliseen yhteyteen ei-inhimillisten ilmiöiden ja olomuotojen kanssa.  
 
Vuosien varrella erilaisia harjoitteita on kehitetty yli sata. Yhdessä tehtävät harjoitteet ovat nautinnollisia. Ne vapauttavat osallistujan ainakin hetkellisesti ihmisen hahmosta ja identiteetistä.

Lämpimästi tervetuloa testaamaan Toisissa tiloissa alkuperäisiä klassikkoharjoitteita!
 
JUHLATRIPIT Toisissa tiloissa nettisivuilla: www.toisissatiloissa.net/tripit/
Tiedotamme harjoitefestivaalista myös FBssa: www.facebook.com/Toisissa.tiloissa/


Kaiken keskuksen sokkojamit | 4.5.2019, Helsinki

Katse määrittää vahvasti kaikkea toimintaamme – myös sitä miten koemme tanssin. Ja kuitenkin suuri osa tanssista on jotain aivan muuta - liikkeen kokemista, sitä miltä se tuntuu sekä itsen, toisten ja ympäröivän maailman aistimista. 

Näissä kontakti-improvisaatioon perustuvissa sokkojameissa katseen tilapäinen poistaminen antaa mahdollisuuden herkistyä syvempään, hienovaraisempaan ja aistirikkaampaan havainnoimiseen ilman näköaistin kontrollia. 

Sessio koostuu valmistautumisesta, yhteisestä ja vedetystä virittäytymisestä, tanssista ja tiputtelusta. Voit poistua ja palata tilaan koska tahansa (paitsi yhteisen virittäytymisen aikana), mutta tilassa voi valmistautumisen jälkeen olla ja tanssia vain silmät sidottuina. Tilassa on yksi henkilö koko ajan pitämässä huolen yleisestä turvallisuudesta – tämä koskee sekä yleisiä turvallisuuteen liittyviä asioita että turvallisemman tilan periaatteiden silmällä pitämistä. 

Sinulla ei tarvitse olla kokemusta kontakti-improvisaatiosta osallistuaksesi. 

Session rakenne on seuraavanlainen: 

18 – 18.30 Valmistautuminen: Ohjeet turvallisuudesta tilassa, siteiden valinta ja oma virittäytyminen. 
18.30 – 19 Yhteinen virittäytyminen tanssiin sokkona. 
19 – 20.30 Tanssi sokkona tilassa. Tänä aikana tilaan ei voi tulla enää uusia ihmisiä. Tilasta voi poistua ja tulla takaisin koska tahansa, mutta tilassa ei voi olla ilman sidettä silmillä.
20.30 – 21 Voit tanssia tai muutoin tiputella tilassa ilman sidettä silmillä.  

Voit tulla ja mennä koska tahansa 18 - 18.30 ja 19 - 21 välisenä aikana. 18.30 – 20.30 välisenä aikana tilassa voi liikkua vain silmät sidottuina. 

Jamipaikka ja -aika: 
Eskus - Esitystaiteen keskus, sali 2 la 4. 5. klo 18 - 21
(Eskus – Esitystaiteen keskus, Puhdistamo (rakennus nro 6) 2. krs. Virallinen osoite: Kaasutehtaankatu 1/33, 00540 Helsinki.)

8e.

Muutama erityinen huomio:

Myymme näihin jameihin lippuja etukäteen, jotta pystymme hieman arvioimaan ihmisten määrää ja valmistelemaan mm. siteet tätä ajatellen. Voit kuitenkin myös tulla vain paikan päälle. Rajaamme kuitenkin osallistujamäärän max. 20 tanssijaan turvallisuuden vuoksi.

Voit hankkia liput etukäteen osoitteesta: https://holvi.com/shop/everything/

Kuvaamme jameissa hieman kuvia ja videota tulevia eventtejä varten. Jos et halua, että sinut tunnistetaan kuvista, tule kertomaan siitä jameissa vetäjälle ja rajaamme sinut pois kuvista.

Sokkojamit toimivat turvallisemman tilan periaatteilla. Tämä tarkoittaa kunnioitusta kaikkia sukupuolia, seksuaalisuuksia, taustoja, kehoja ja kyvykkyyksiä kohtaan. Rasistinen, seksistinen, homofobinen, transfobinen tai muulla tavoin syrjivä käyttäytyminen ei ole sallittua. 

Facebook-tapahtuma


Stop Hatred Now -tapahtuma 13.-16.5.2019 | Ilmoittautumiset ennakkoon

StopHatredNow2019 – Liittolaisuus ja solidaarisuus

Työkaluja inklusiiviseen, antirasistiseen ja feministiseen toimintaan

13.-16.5.2019 / tapahtumapaikkoina eri päivinä Zodiak, Caisa, Hanasaari

Tapahtuma on maksuton, mutta vaatii ilmoittautumisen.

Ilmoittaudu mukaan tästä: https://www.lyyti.fi/reg/Opening_2019_6071/en

Taiteen kenttä tarvitsee työkaluja vastatakseen muuttuvan maailman tarpeisiin. #StopHatredNow on interkulttuurinen ja antirasistinen tapahtuma-alusta, joka luo uutta diskurssia moninaisuudesta. Usean taide- ja kulttuuriorganisaation yhteistyönä toteuttama tapahtuma rakentaa positiivisessa hengessä keskustelua diversiteetistä, valtarakenteista, toiseudesta, representaatioista sekä antirasistisista strategioista.

Vuoden 2019 #StopHatredNow -tapahtuma on suunnattu taide- ja kulttuuri-instituutioille, yksittäisille taiteilijoille ja toimijoille sekä kulttuurivaikuttajille. Maksuttomat luennot, keskustelut ja työpajat tarjoavat konkreettisia työskentelyn välineitä sekä lisää tietoa liittolaisuuden ja solidaarisuuden teemoista.

Keskusteluja käydään sekä suomeksi että englanniksi. Kielet merkitty ohjelmaan, katso tarkemmin / See details on:

urbanapa.fi/event/stophatrednow-2019/

Tiedustelut:  
Urban Apan taiteellinen johtaja Sonya Lindfors // sonya(a)urbanapa.fi // 040 5164420


Turku Impro Festival - esityksiä ja työpajoja | 15.-19.5.2019, Turku

Turku Impro Festival järjestetään 15.-19.5.2019 neljättä kertaa! Suomen suurin suomalaisen improvisaatioteatterin festivaali tuo yhteen satoja improvisaatioteatterin ammattilaisia ja harrastajia monipuolisten esitysten sekä improvisaatioon syventävien työpajojen pariin. 

Viiden festivaalipäivän aikana on mahdollista kokea improvisoitua komediaa, musikaalia, show-improa, mustaa huumoria, rikostarinoita, koskettavia kohtaloita, räjähtävää energiaa sekä oopperaa! Työpajoissa perehdytään mm. Elina Kilkun, Pia Koposen ja Kaisa Kokkon johdolla huonon teatterin perusteisiin, ihmisen aitoon kohtaamiseen sekä musiikki-improvisaatioon. 

Työpajojen ja esitysten lisäksi Turun kaupunginteatterilla järjestetään TIF Talks! Luova ala ja raha -keskustelutilaisuus 16.5. Keskustelijoina nähdään luovan alan ammattilaisia ympäri Suomea. Keskustelutilaisuus on suunnattu erityisesti kaikille luovalla alalla toimiville ja alalle työllistyville. Vapaa pääsy!

Ohjelmisto, näytösajat ja liput osoitteesta turkuimprofestival.fi.

Lisätiedot:

Tuotantopäällikkö 
Markus Kaustell 050 3500534
turkuimprofestival(a)gmail.com


Hangö Teaterträff -festivaali | 6.-9.6.2019, Hanko

28. Hangö Teaterträff -festivaali järjestetään 6.-9.6.2019

Hangon kaunis saaristoalue tulee taas perinteisesti olemaan kesäkuun toisena viikonloppuna paikka, jossa näyttämötaidetta esitetään, koetaan ja kehitetään. Tänäkin vuonna Hangö Teaterträff tarjoaa yleisölleen uutta luovia esityksiä, kiinnostavia keskusteluja ja unohtumattomia juhlia.

Ohjelma julkaistaan kokonaisuudessaan myöhemmin keväällä, mutta jotta odotus ei kävisi pitkäksi, haluamme antaa pari maistiaista tulevasta. Tämän vuoden festivaalin keskiössä ovat uudet, Hangossa ensi-iltansa saavat teokset.

Oblivia, yksi Suomen kansainvälisesti merkittävimmistä ryhmistä, tulee esittämään uusimman teoksena. Light & Easy on rakenteinen improvisaatio, joka koskettaa teemoja kuten aika, kuolema ja menetys. Teoksesta esitettiin demoversio Saksassa, jonka jälkeen se saa Suomen ensi-iltansa Hangossa.

Blaue Fraun suuri pohjoismainen kollaboraatio Harlequin tutkii romanttista, kahdenkeskistä rakkautta normikriittisestä näkökulmasta. Blaue Frau ja ruotsalainen ÖFA-kollektiivi tekevät tahoillaan harlekiini-kirjojen maailmasta lähtökohtansa saaneet esitykset, ja kolme islantilaista näyttämötaiteilijaa tulkitsee teeman visuaalisesti. Osat yhdistetään kokonaisuudeksi ja esitetään Hangossa.

Juha Valkeapää jatkaa menestyksekkään 10 matkaa sinne missä mitään ei tapahdu -esityksen jälkeistä yhteistyötään Taito Hoffrénin kanssa. Pelko/Fear tarkastelee sitä, kuinka pelot liikkuvat yksityisen ja universaalin välillä. Esitys on Hangö Teaterträff -festivaalin, Kanuti Gildi Saalin sekä BIT Teatergarasjenin kansainvälinen yhteistuotanto.

Lopuksi haluamme vielä paljastaa yhden kansainvälisistä vierailuesityksistämme: norjalaisen Susie Wangin Mumiebrun on ihmisluontoa käsittelevän kauhutrilogian toinen osa. Susie Wang, jonka juuret ovat muun muassa Baktruppen -kollektiivissa, on luopunut performatiivisesta postdramaattisesta traditiosta tutkiakseen uudelleen mimeettistä läsnäoloa ja fiktiota. Susie Wangin esitykset leikkivät teatraalisen “melkein-todellisen” kanssa, luonnollisen, epäluonnollisen ja yliluonnollisen rajamaalla.

Lisää ohjelmapäivityksiä on luvassa pian. Seuraa meitä Facebookissa ja Instagramissa saadaksesi uutisia muista ensi-illoista, vierailuesityksistä ja työpajoista, sekä muusta Hangö Teaterträff -festivaalin tarjoamasta ohjelmasta.

Seuraa meitä:
Facebook: facebook.com/hangoteatertraff
Instagram: instagram.com/hangoteatertraff
www.hangoteatertraff.org/

Lisätietoja:
Inkeri Rönnberg, Tiedottaja
+358409327155 / media(a)hangoteatertraff.org


Kesäseminaarit Kuopio Tanssii ja Soi –festivaalilla | 12.-18.6.2019, Kuopio

   
Taiteilijat äänessä
Taiteilijat ja taidepolitiikka yhteiskunnan kehittämisessä ja kansainvälisen yhteistyön rakentamisessa
12.6.2019 klo 13.00–16.30 Kuopion Musiikkikeskus, auditorio. Maksuton. Paikkavaraus
www.kuopiodancefestival.fi/seminaarit
   
Tiedolla taitoa tulevaisuuteen
Tanssi ja musiikki – uusia näkökulmia ja ajatuksia kuntoutukseen
17.6.2019 klo 13.00–17.00 Kuopion Musiikkikeskus, kamarimusiikkisali. Maksuton. Paikkavaraus www.kuopiodancefestival.fi/seminaarit
   
Yhteistyöllä hyvinvointia edistämään – kunnan rooli hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
12.6.2019 klo 8.30–15.00 Kuopion Musiikkikeskus, kamarimusiikkisali. Paikkavaraus.  
www.kuopio.fi/hyvinvointiseminaari
   
Minna Canth -foorumi 2019
Johtaminen digiajassa 3.0 – Ajattelun ja työn muutos
14.6.2019 klo 9.00-15.00 Peräniemen kasino, Kuopio. Paikkavaraus
https://snellman-kesayliopisto.mobie.fi/zine/95/article-35055


Helsingin juhlaviikot | 15.8.­­­­–1.9.2019, Helsinki

Suomen suurin taidefestivaali tutkii taiteen ja teknologian suhdetta ja kutsuu pysähtymään taiteen äärelle. 15.8.–1.9. vietettävillä Helsingin juhlaviikoilla nukutaan yön yli Max Richterin Sleep-teoksen äärellä, rauhoitutaan puhallettavassa Arboriassa ja koetaan uutta ääni- ja valotaidetta ihmisvirtojen keskellä. 30-vuotisjuhlansa kunniaksi festivaalin 15.8. käynnistävä Taiteiden yö yhdistää voimansa Kuorojen kierroksen kanssa ja tuo laulavan tekoälyn lämmittelemään ihmisääniä. 

Musiikkitalossa vierailee barokkimusiikin johtaviin orkestereihin kuuluva The English Concert, ja Faustin ikoninen tarina saa uuden, musiikkia ja esitystaidetta näyttävästi yhdistävän tulkinnan.

Viikon ajaksi Keskustakirjasto Oodin valtaava F/Symposium on esityksellinen ääni-, keskustelu- ja podcast-tapahtuma, joka nostaa esiin tämän päivän kiinnostavimpia ajattelijoita unelmoimaan tulevaisuuden horisonteista. Työryhmään kuuluvat muun muassa näyttelijä-ohjaaja Anna Paavilainen ja koreografi Sonya Lindfors.

Juhlaviikoilla saa lisäksi kantaesityksensä kolme nykysirkuksen kentältä ponnistavaa teosta. Kalle NionThe Green yhdistää 1800-luvun näyttämötaikurien tekniikoita uusimpaan video- ja ääniteknologiaan. Sivuhenkilöt-työryhmän Mun siivet ei mahdu kahvihuoneeseen käsittelee sivuun jäämisen kokemuksia ilma-akrobatian, fyysisen teatterin, naurun ja häpeän keinoin. Koko perheelle suunnatussa, avaruudesta merten syvyyksiin matkaavassa Atlaksessa Ilona Jäntin ilma-akrobatia kohtaa Tuula Jekerin projisoinnit.

Lue lisää festivaalista ja katso koko ohjelma täältä: helsinkifestival.fi

Lisätietoja:
Vastaava tiedottaja Laura Gottleben, laura.gottleben(a)helsinkifestival.fi, puh. 050 468 7243

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


RaumArs residenssi | Haku 27.4.2019 mennessä

RaumArsin ideana on alusta (1997) asti ollut saattaa taiteilijat, taide paikalliset asukkaat lähemmäs toisiaan tuottamalla yhteisötaiteellisia ja osallistavia taideprojekteja. 

Hallitus valitsee yhteistyökumppanien kanssa vuosittain residenssiin 5–10 taiteilijaa, joista 2–3 taiteilijaa saa stipendin (maksuttoman majoituksen, materiaalikuluja ja apua projektin toteuttamiseen). Stipenditaiteilijalta edellytämme vähintään 2 kk:n työskentelyä satakuntalaisen yhteisön kanssa. 

RaumArs-taiteilijavierasohjelmaan voi hakea eri aloilta
- kuvataiteet (sis. taitoaineet, muotoilu, arkkitehtuuri)
- esittävät taiteet (sis. ääni- ja valotaide)  
- kuraattorit, taidehistorioitsijat, kirjailijat ja tutkijat voivat myös hakea.

Lue lisää


Uniman Komeetta 2019 |Hakuaikaa jatkettu 30.04.2019 saakka

Hae nyt esitysideallasi mukaan!

Komeetta 2019 hakee nukketeatterin ammattilaisten uusia kiertäviä nukketeatteriesityksiä, kohderyhmä vapaa.

Hakemuksista valitaan osallistujat ti 28.05. pidettävään workshop-päivään ja ideoita hiotaan eteenpäin workshopin vetäjän, nukketeatteritaiteilija Roosa Halmeen johdolla.  

Syyskuun katselmuksessa ammattilaisraati valitsee esitysdemoista kaksi, joille myönnetään Uniman 1500 euron tuotantotuki. Hae mukaan nyt!  

Lähetä sähköpostilla hakemuksesi ja miel. piirroksia/referenssikuvia os. unimafinland(a)gmail.com. Valituille osallistujille maksetaan päivistä matkakulut ja lounas.


Call for Productions – Visioni Di Futuro, Visioni Di Teatro… 2020  | Deadline 5 may 2019

La Baracca-Testoni Ragazzi (Bologna, Italy) is happy to announce a call for productions to be presented during next edition of the International Festival of Theatre and Culture for early years “Visioni di futuro, visioni di teatro…”.
Next edition will take place in Bologna between February, 28th, and March, 8th, 2020.

“Visioni” is an occasion of meeting and discussion among the companies, visited every year by many Italian and International theatrical operators, dedicated to the performing arts for early years (0-6 years old).

Read more


Call for performances: Subotica International Children’s Theatre Festival | Deadline 15 May 2019

Subotica International Children’s Theatre Festival is announcing an open call for participation in the competition programme of the 26th Festival edition, which is going to be held 22 – 27 September 2019

All professional puppet and children’s theatres, as well as all those professional theatres which have performances for children in their repertoire, are invited to send their applications by 15 May 2019 at the latest. Applications received beyond the started deadline will not be considered.

Read more


Call for performers - Birth of Violence - directed by Ioana Păun | Deadline 20 May 2019

The Birth of Violence is an international coproduction with the participation of Le phénix scène nationale, Theâtre les Tanneurs, Europalia, Romania–France Season, The team is looking for young performers with experience in the performing arts (actors, visual artists, choreographers, dancers, etc.), good speakers of French, with stage presence and availability for 45 days of rehearsals and travelling in Romania (Bucharest), France and Belgium, in the period September – October 2019, 17 – 24 th November 2019 and 17-20 th December 2019. Deadline: 20 May 2019

Read more


Open call for artistic positions and residencies: Localize Festival, Postdam, Germany | Deadline 20 May 2019

Localize, the festival of culture, art and city, invites you to rediscover the Freundschaftsinsel (friendship island) located in the city centre of Potsdam this summer 2019. In this gem of garden art, amongst shrubs and bronze sculptures, set between weeping willows and boat rentals, Localize makes room for interpretations, jumping into the breach and negating the familiar.

The organisers are looking for artists who question, confront and challenge the topic of “Islands” through art, light, sound, objects, photography, video, text, intervention or performance. Whether developed on site during a six-week residency or through the submission of thematically appropriate work — they are looking for artwork that focuses on the subject of “Islands”.

Different cost are covered including travel support up to 250 euros. 

Read more


Saison Artist in Residence - Visiting Fellows 2019 | Deadline 23 May 2019

This program aims to build up an international network for contemporary performing arts and to enhance mutual understanding, and gives opportunities for artists and arts managers to research the contemporary performing arts scene in Japan. The program supports research visits to Japan for those who are expected to play an important role in the international performing arts scene. Two artists and one arts manager will be selected for Visiting Fellows 2019.

 Deadline for requesting the application form: Thursday, May 23, 2019

 To find out more about Visiting Fellows 2019, please download the application guidelines from the website


Kokko1721 -residenssi tarjoaa tilaa taiteelliseen työskentelyyn | Haku 31.5.2019 mennessä

Haettavissa on kolme eri residenssijaksoa

Syysresidenssi I: työskentelyaika 9.-16.10.2019 (1 vko)
Syysresidenssi II : työskentelyaika 4.-17.11.2019 (2 vko)
Talviresidenssi: työskentelyaika 24.2.-8.3.2020 (2vko)

Residensseihin valitaan 1-3 tanssitaiteilijaa / työskentelyjakso. Residenssi tarjoaa taiteilijoille työskentelytilan sekä majoituksen.  

HUOM! Syysresidensseissä työskentelykäytössä on vanha Tupa (8 x 8 m). Talviresidenssi on kohdistettu kirjoitustyöhön tai tutkimukseen, ja käytössä on residenssin toimistohuone (Tupa ei ole käytössä kylmimpinä talvikuukausina).

Tarvittaessa vierailijalle tarjotaan kuljetus Hankasalmen juna-asemalta residenssiin ja takaisin. Vieraileva taiteilija vastaa itse muista kuluista.

Lähetä lyhyt kuvaus taiteellisen työskentelysi vaiheesta, jonka näet residenssityöskentelyysi sopivaksi sekä lyhyt kuvaus aikaisemmasta toiminnastasi (yhteensä max A4, pdf-muodossa) 31.5.2019 mennessä osoitteeseen kokko(a)kokko1721.eu.

Olemme yhteydessä kaikkiin kuvauksen lähettäneisiin taiteilijoihin 21.6.2019 mennessä.

Hakijoita pyydetään tutustumaan residenssiin nettisivuilla sekä Facebookissa.
www.kokko1721.eu
FB: Kokko1721 residency

lisätietoja:
e-mail: kokko(a)kokko1721.eu
puh: 040 5089020

Residenssien osatukijana toimii Taiteen edistämiskeskus - Taike

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja ja työpajoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Esittävien taiteiden tasa-arvo-, yhdenvertaisuus- ja häirinnän ennaltaehkäisykoulutus | Ilmoittaudu 26.4. mennessä

Esittävien taiteiden järjestöt toteuttavat toukokuussa koko kentälle tarkoitetun maksuttoman tasa-arvo-, yhdenvertaisuus- ja häirinnän ennaltaehkäisykoulutuksen. Koulutuksen järjestävät Suomen Näyttelijäliitto, Suomen Teatterit, Teatterikeskus ja Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto yhteistyössä OKM:n kanssa. Koulutuskokonaisuuden tavoitteena on varmistaa, että esittävän taiteen kentän (teatteri, tanssi, sirkus, ammattiorkesterit) ammattilaisorganisaatioilla on selkeä käsitys työnantajavelvoitteista ja -vastuista liittyen työelämässä tapahtuvaan häirinnän ehkäisyyn ja tasa-arvon sekä yhdenvertaisuuden toteutumiseen.

Vaikka lakisääteisesti vain suurimmilta taideorganisaatioilta edellytetään tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmia, on koulutusten tavoitteena, että kaiken kokoisilla näyttämötaiteen kentän organisaatioilla on jatkossa kyseiset suunnitelmat sekä niihin liittyvät prosessit käytössään. Koulutuksessa kiinnitetään huomiota myös yhdenvertaisuuden laajempaan toteutumiseen organisaatioissa.

Koulutus on maksuton, ja se on tarkoitettu esittävän taiteen ammattitoimijoille, kuten teatteri-, sirkus- ja tanssialan vakiintuneille organisaatioille. Kevään koulutuspäivä soveltuu myös orkesterityönantajille.

Koulutuksen ensisijaista kohderyhmää ovat organisaatioiden johto, esimiesasemassa olevat, sekä luottamusmies- ja työsuojelutoimijat. Koulutettavien kokonaismäärätavoite on 500 alan ammattilaista. Koulutuksen toinen osa järjestetään syksyllä 2019.

Ilmoittaudu koulutukseen tämän lomakkeen kautta pe 26.4. mennessä.

Kouluttajat: OTT Jaana Paanetoja & ylitarkastaja Janniina Heinonen, Tasa-arvovaltuutetun toimisto

Ajankohta:
Koulutuspäivä 1: Ma 6.5.2019, Helsingin yliopiston päärakennus, Sali 1 (Fabianinkatu 33, Helsinki)
Koulutuspäivä 2: Ti 14.5.2019, Cinema Orion (Eerikinkatu 15, Helsinki)

Kummassakin koulutuspäivässä on sama ohjelma.

9.00                    Tervetuloa. Järjestäjien puheenvuoro.
9.15-10.15         Työtä koskevat sopimukset ja niiden vaikutus velvoitteisiin ja oikeuksiin/ OTT Jaana Paanetoja
10.15-11.00       Näyttämötaiteen työpaikan laajat vastuut ja velvoitteet / OTT Jaana Paanetoja
11.00-11.15       Tauko
11.15-12.30       Esimiesasema ja työnjohtovalta / OTT Jaana Paanetoja
12.30-13.15       Lounas (omakustanteinen)
13.15-14.15       Asiallinen ja häirinnästä vapaa työyhteisö / OTT Jaana Paanetoja
14.15-14.45       Harjoitus ja kahvitauko
14.45-15.30       Tasa-arvon edistäminen ja tasa-arvosuunnittelu käytännössä /Janniina Heinonen (Tasa-arvovaltuutetun toimisto)
15.30-16.00       Koulutuspäivän pääviestit ja välitehtävän ohjeistus / OTT Jaana Paanetoja
16.00                  Päivä päättyy

Lue lisää


Sukset ristiin susirajalla - taideleiri ammattilaisille ja entusiasteille | 1.-6.7.2019, Nurmes

Villi ja vapaa taiteiden ja ihmisten välinen workshop Sukset Ristiin Susirajalla - järjestetään jälleen entistä ehompana Pohjois-Karjalassa Nurmeksessa 1.-6.7.2019.

Leiri on vakiintunut yhdeksi valtakunnallisesti merkittävimmästä ja omalaatuisimmasta tanssitaidetta ja sen ystävyystaiteenlajeja opettavista leireistä.  

Leiri on suunnattu kaikenikäisille sekä ammattitaiteilijoille ja opiskelijoille että eri konteksteista tuleville taide-entusiasteille.

Leirin itsensä vakavasti ja ei vakavasti ottava taideakatemiamaisuus kaikkine aineineen tukee opiskelijan oman itsenäisen ajattelun kehittymistä ja näin myös syvällinen sekä hauska taiteellisuus ja luovuus pääsevät vahvistumaan.  

Lisäksi kursseilla ehdotettavat sisällöt ja praktiikat pyrkivät toimimaan feministisellä ja eettisellä otteella kohti hulvatonta ja mainion vaarallista taidetta.  

”Näen joka vuosi leirillä läheltä mitä heinoa ja arvokasta tapahtuu ihmiselle, joka löytää itsensä taiteen keskeltä kokonaisvaltaisella tavalla samalla saaden myös tukea siihen mitä on elämässä meneillään, tapaa hienoja tyyppejä mitä erilaisimmista konteksteista ja saa heidän kanssaan opiskella taidetta yhdessä kesäisen kauniin viikon ajan,” leirin taiteellinen johtaja tanssitaiteilija Elina Pirinen kertoo.

Leirillä tänä vuonna kursseja tarjoavat omien alojensa huiput koreografi-tanssija Elina Pirinen (nykytanssi), koreografi-tanssija Sonya Lindfors (urbaani tanssi), kirjoittaja-dramaturgi Heidi Väätänen (kirjoittaminen) kuvataiteilja Jouko Korkeasaari (kuvataide) sekä älyvapaana uutuutena upea musiikkisessiokurssi The Band vetäjänään esitystaiteilija-koreografi Mikko Niemistö ja äänisuunnittelija-muusikko Johannes Vartola.

Leirin kaikkine kokemuksineen saa itselleen hintaan 340e, joka sisältää kurssit, koulumajoituksen sekä vegaanisen ruokailun.

Ilmoittautuminen tästä linkistä

Tuliko kysyttävää? Kysy pois! Leirin toiminnanjohtaja Moona Nevalainen vastaa kaikkiin asiallisiin ja myös asiattomiin kysymyksiin suksetristiinsusirajalla(a)gmail.com sähköpostiosoitteessa.

Lisätietoja ja valloittavia kuvia


Physicality on Stage - Residential Workshop | 24-31 Jan 2020 Ragnitz, Austria

Physicality on Stage, 7-days International Residential Workshop in Austria

24 - 31 January, 2020, Castle of 13th century in Ragnitz

The international program is open for performance and movement practitioners from all over the world interested in acting,

theatre biomechanics, movement and physical theater.

The workshop is designed as the introductory session to performers physical training, movement for actors sessions and composition of the movement on stage,  

relying on some elements of Russian theatre tradition of theatre biomechanics and the newest experiments in performing arts, such as animal flow.

Read more

KOULUTUKSIA

Teatterialan merkonomikoulutus | Ilmoittautuminen 15.5.2019 mennessä

Suosittu teatterialan merkonomi -koulutus järjestetään jälleen – ilmoittautuminen on nyt avattu

Haluatko oppia myynnistä, markkinoinnista, taloudesta ja liiketoiminnasta? Opiskele merkonomiksi! Suomen Teatterit ry ja Markkinointi-instituutti järjestävät jo toista kertaa teatterialan merkonomi -koulutuksen. Syyskuussa 2019 alkavan koulutuksen tavoitteena on kehittää teatterialan ammattilaisten liiketoiminnan ja talouden ymmärrystä sekä tarjota uudenlaista näkemystä myynnin, markkinoinnin ja asiakkuuksien hoitamiseen.

Teatterialalle räätälöity koulutus toteutetaan oppisopimuskoulutuksena. Opintojen aikana suoritat työelämässä arvostetun liiketoiminnan eli merkonomin perustutkinnon. Merkonomin tutkinto on asiakaspalvelun ja myynnin ammattilaisten perustutkinto. Se sopii sinulle, jos työskentelet myynnin tai myynnin tuen, markkinoinnin, asiakaspalvelun tai sisäisten asiakkuuksien parissa.

Koulutus alkaa: 2.9.2019
Paikka: Markkinointi-instituutti, Tapiola, Espoo
Koulutuksen kesto: noin 12 kk, yhteensä noin 10 koulutuspäivää

Lisätietoja: Markkinointi-instituutti, Saana Markkola, 050 590 5603, saana.markkola(a)markinst.fi

Koulutus on maksuton, mutta mahdollisiin matkakuluihin koulutuspäivien osalta kannattaa varautua.

Lue lisää koulutuksen sisällöistä: Teatterialan merkonomi -esite 2019

Ilmoittautuminen tämän linkin kautta viimeistään 15.5.2019.


Moskovan Taiteellisen Teatterin englanninkielinen Teatterikoulu Riiassa | Haku 20.5.2019 mennessä

Moskovan Taiteellisen Teatterin Teatterikoulu nyt myös Riiassa (englanninkielisenä) 15.7.-11.8.2019!

Tarjolla kahden tai neljän viikon koulutuspaketteja.  

Lisätiedot ja hakuohjeet

TINFO on tehnyt yhteistyötä Moskovan Taiteellisen Teatterin kanssa jo vuodesta 2014.   

Lisätietoja: jukka.hyde.hytti(a)tinfo.fi

Alexander (Sasha) Popovin tarkempi kuvaus Teatterikoulusta (pdf)


Theatre Directing Diploma Course in Berlin

New International Specialist Program in Berlin, 18-month Theatre Directing Diploma Course

The New International Performing Arts Institute provides special educational programs, equipping current and future directors, movement directors, actors coaches, choreographers, arts managers and creative leaders with special knowledge and skills necessary to bring positive results in their careers and in modern Performing Arts industry.

At new Theatre Directing Diploma Course students learn by doing from the day first of their enrollment!

We give an opportunity to learn directing through a variety of options, through dynamic blend of InClass sessions, distant learning, workshops, and immediate application of gained knowledge. Students work with actors from the first day of their classes and will learn and explore the numerous visual, dramatic, and technical challenges that face directors. In addition to writing, analyzing plays, directing, and working with performers, students assist other members of their crews in the roles of choreographers, performers, and in NIPAI Diploma Programs students should make their graduation performances with theatre organization or group. Ultimately, through intensive hands-on guidance and immediate application, our goal is to empower students to make their work on performances interesting, to make actors and crew work on performances interesting and make audience enjoy the show!

Another wonderful aspect of NIPAI programs is the multiculturality of our students. The NIPAI draws an incredibly diverse, international groups of students who share a passion for telling, creating and sharing stories. Recent programs included students from the USA, Canada, France, Italy, UK, Switzerland, Portugal, Spain, Australia, Singapore, Mexico, Brazil, India, Israel, Russia, Japan, and China.

Students interested in enrolling in the program can do so year-round as NIPAI offers rolling admissions.

Program Duration: 18 months
InClass Sessions: 4 study weeks 
Program Format: Online & InClass Course
Study Project: Graduation Performance
Next Intake: August 2019

The program is open for international students.  

All applicants must possess the drive and commitment necessary to complete a program. They must be able to communicate well and work collaboratively with others in an artistic environment.

Read all about the programme and the specialisations

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Zodiak hakee taiteellista johtajaa | Haku 29.4.2019 mennessä

Zodiak tarjoaa vuoden 2020 alusta tärkeän tehtävän suomalaisen nykytanssin vapaan kentän ytimessä.  

Haemme taiteellista johtajaa 3–5 vuoden työsuhteeseen. Luvassa on käänteentekevä aikakausi suomalaisen tanssin historiassa, muun muassa Kaapelitehtaalle aukeavan Tanssin talon myötä.

Etsimme nykytanssin ja -esityksen kehitykseen kunnianhimoisesti suhtautuvaa taiteellista johtajaa, joka tuntee kotimaisen ja kansainvälisen nykytanssin ja esittävän taiteen kentän.  

Haku umpeutuu ma 29. huhtikuuta klo 16.  

Katso tarkka hakuilmoitus ja lisätiedot Zodiakin verkkosivuilta osoitteesta www.zodiak.fi/taiteellinenjohtaja19.

Lisätietoja antaa toiminnanjohtaja Ari Tenhula, tiistaina 16.4. klo 13–15, puh. 050 430 


Tanssiteatteri Minimi hakee taiteellista johtajaa tai johtajatyöparia | Haku 30.4.2019 mennessä

Avaamme haun Tanssiteatteri Minimin taiteellisen johtajan tehtävään. Haemme toimeen yhtä taiteellista johtajaa tai työparia. Työ alkaa 1.1.2020 tai sopimuksen mukaan. Mahdollinen perehdytys työhön jo syksyllä 2019.  

Määräaikainen: 3 vuotta + (2v optio), koeaika 6kk
Työsuhde: Kokopäiväinen

Taiteellinen johtaja vastaa Tanssiteatteri Minimin ohjelmistosuunnittelusta ja taiteellisesta linjasta, sekä toimii teatterin esimiehenä. Tehtävänkuvaan kuuluu teatterin hallinnolliset ja  tuotannolliset tehtävät. Taiteellinen johtaja vastaa teatterin vuosibudjetista ja työsopimuksista.

Odotamme hakijalta kokemusta tuotantosuunnittelusta, budjetoinnista ja rahoituksen hausta, sekä kykyä yhteistyöneuvotteluihin ja toiminnan monipuoliseen suunnitteluun. Painotamme vahvasti hakijan aiempaa kokemusta taiteellisesta työstä, toivomme hakijalta rohkeaa visiointia tulevaisuuden teatterin tekemisen toimintamalleiksi.

Otamme vastaan yksittäisiä hakemuksia, sekä valmiita työpariehdotuksia.  

Työparina taiteellisen johtajan toimea on mahdollista toteuttaa niin, että hakijoiden työnkuvaan kuuluu myös oma taiteellinen työ koreografina tai esiintyjänä Minimin produktioissa. 

Minimin tuotantorakenne on toimiva ja joustava.  2019 vuoden alussa muutimme Kuopion kaupunginteatteriin ja Kuopion näytösten kotinäyttämö on nykyään Maria-näyttämö. Minimissä on nyt  erittäin hyvät tekniset puitteet esityksille ja valmiita yhteistyömalleja vaativimpienkin produktioiden toteuttamiseksi. Minimillä on kiertuekalusto ja kokemus teosten kierrättämisestä. 

Lisätietoja työnkuvasta: 
Liisa Ruuskanen, Tuotannollinen johtaja 050 5280461, liisa(a)minimi.fi
Riikka Puumalainen, Taiteellinen johtaja 050 3764824 riikka(a)minimi.fi

Hakemukset (hakemuskirje + cv) palkkatoiveen kera 30.4. mennessä osoitteisiin  riikka(a)minimi.fi ja kopiona liisa(a)minimi.fi

Lue lisää


Suomen kansallisooppera ja -baletti sr hakee lavastamotyöntekijöitä | Haku 30.4.2019 mennessä 

Suomen kansallisooppera ja -baletti sr hakee lavastamotyöntekijöitä:

Lavastamotyöntekijä, metallityö

Lavastamotyöntekijä, pintakäsittely

Lavastamotyöntekijä, verhoilu/pintakäsittely


Teatteri Hevosenkenkä hakee näyttämömestaria | Haku 4.5.2019 mennessä

Teatteri Hevosenkenkä hakee näyttämömestaria vakinaiseen työsuhteeseen

Olemme vuodesta 1975 toiminut nukketeatteriin erikoistunut ammattiteatteri, jonka ohjelmisto on suunnattu lapsiyleisölle.

Näyttämömestarin tehtävään kuuluu:   
Lavasteiden rakennusta, lavasteiden pystytystä ja purkua kotinäyttämöllä sekä keikoilla eri puolilla Suomea, valo- ja äänisuunnittelua, esitystekniikan ajoa esityksissä

Edellytämme hakijalta:  
Itsenäistä työotetta, hyviä vuorovaikutustaitoja, puu- ja metallialan ammattitaitoa, mielellään kokemusta esittävän taiteen näyttämöteknisestä työstä sekä valo- ja äänisuunnittelusta, turvallisten menettelytapojen ymmärrystä, ajotaitoa (B-ajokortti)

Alan koulutus luetaan eduksi, mutta käytännön työssä saavutettu hyvä ammattitaito riittää.

Palkkaus teatterialan TES:n mukainen. Tehtävä on vakinainen ja kokopäiväinen.  

Hakemukset palkkatoiveineen: pirta.laaksonen(a)hevosenkenka.fi 4.5.2019 mennessä
Työ alkaa elokuussa 2019

Tiedustelut:
Veijo Lindell, puh. 044 384 9714, veijo.lindell(a)hevosenkenka.fi  
Kirsi Siren, puh. 040 541 8553, kirsi.siren(a)hevosenkenka.fi


Suomen kansallisooppera ja -baletti sr hakee viestinnän tuottajaa | Haku 6.5.2019 mennessä

Suomen kansallisooppera ja -baletti sr hakee Viestinnän tuottajaa vakinaiseen työsuhteeseen 1.9.2019 alkaen

Etsimme tuottajaa, joka hallitsee viestintäosastomme erilaiset tuotannot kuten tapahtumat, produktioiden ennakkokuvaukset ja videot sekä digitaaliset suoratoistot yhteistyössä tallennetuottajamme kanssa. Hänellä on myös valmiudet vastata laajemmista sisältökokonaisuuksista. Tärkeä osa viestinnän tuottajan työtä on vastata Oopperan ja Baletin uuden mobiilisovelluksen sisällöstä, asiakasviestinnästä ja tuotekehityksestä. Sosiaalisen median viestintä kuuluu luontevana osana tapahtumien tuottamiseen.   

Luova ajattelu ja kyky etsiä uusia ilmaisumuotoja yhdistettynä täsmällisyyteen ja joustavaan palveluasenteeseen ovat ihanneominaisuuksia hakemallemme viestinnän tuottajalle. Aiempi budjettivastuullinen tuottajakokemus on suotavaa ja oopperan ja erityisesti baletin tuntemus katsotaan eduksi. Kielitaitovaatimuksina ovat suomi, englanti ja ruotsi. Muu kielitaito on eduksi.

Viestinnän tuottaja työskentelee asiakkuustiimissä markkinointi- ja myyntipäällikön alaisuudessa. Asiakkuustiimi on osa Kansallisoopperan ja -baletin viestintää, johon kuuluu myös sisältötiimi ja yleisötyö.   

Markkinointi- ja myyntipäällikkö Joonas Holtari antaa lisätietoja tehtävästä 25.4. klo 14-16 ja 26.4. klo 10-12, p. 040 5625 224.

Pyydämme sinua jättämään hakemuksesi 6.5. 2019 mennessä Kansallisoopperan ja -baletin internet-sivuilla (www.oopperabaletti.fi) olevaan sähköiseen rekrytointijärjestelmään.

MUITA ILMOITUKSIA

Madein-theweb.com -verkkosivusto auttaa kansainvälistymisessä

Ilmoita tuotantosi Madein-theweb.com -verkkosivustolle

Made in the Web on verkkosivusto, joka voi hyödyttää niitä esiintyviä taiteilijoita ja ryhmiä, jotka ovat kiinnostuneita lisäämään kansainvälistä näkyvyyttä.

Ilmoita oma tuotantosi madein-theweb.com -verkkosivustolle ja uutiskirjeeseen lähettämällä tietosi Åsa Edgrenille, asa.edgren(a)locoworld.se.  

Tutustu verkkosivustoon 


Uusi kirja: Nukketeatterin tekijänä Lapissa

Nukketeatteri Matkalaukkuteatterin ja muiden kiertävien teattereiden vaiheita käsitellään äskettäin ilmestyneessä Leila Peltosen tekemässä historiikissa Nukketeatterin tekijänä Lapissa – pohjoista nukketeatterikulttuuria 40-luvulta tähän päivään (Atrain&Nord 2019) Kirjatiedustelut: leila.m.peltonen(a)gmail.com / info(a)nordbooks.fi


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.