14.05.2020

TINFO-tiedote 17 / 14.5.2020

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Korona kuristaa mutta ei tapa. Kyselyraportti koronan vaikutuksista kansainväliseen liikkuvuuteen antaa liikkuvuusaktiivien, kansainvälistä kiertuetoimintaa harjoittavien ryhmien, kuraattorien ja instituutioiden näkökulman tulevaisuusnäkymiin.

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KOULUTUSTA JA KURSSEJA

TYÖPAIKKOJA

MUITA ILMOITUKSIA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Korona kuristaa mutta ei tapa

Cinars teki kyselyn koronan vaikutuksista kansainväliseen liikkuvuuteen. Raportti antaa liikkuvuusaktiivien, kansainvälistä kiertuetoimintaa harjoittavien ryhmien, kuraattorien ja instituutioiden näkökulman tulevaisuusnäkymiin. Ei kansainvälistä liikkuvuutta mikään pysty tappamaan. Kysely tehtiin huhtikuussa, jolloin peruutusten ja tuonnemmaksi siirrettyjen teosten ja tapahtumien koko kuva ei koko laajuudessaan ollut vielä tiedossa. Jotta kansainvälisyys ei pysähdy, tarvitaan matkakustannuksiin joustavaa tukea.

Vastaajajoukosta puolet kuvaavat tilannetta hälyttäväksi, neljännes ilmoittaa, ettei ole muuta vaihtoehtoa kuin odotus, neljännes puolestaan jakaa ratkaisuja, kehittää ideoita ja joustavia strategioita, jotta kriisistä selvittäisiin. Kutakuinkin tuttu näkymä myös Suomessa kansainvälisten liikkuvien toimijoidemme kohdalla.

Noin 60 % uskoo alan toipuvan vuoden sisällä. Nyt tehdään työtä kansainvälisten verkostojen säilyttämisessä, ylläpidetään suhteita. Näin varmistetaan toiminnan jatkuvuus vuonna 2021. Cinarsin raportti korostaa yhteistä jakamista, voimien yhdistämistä uusien strategioiden kehittämisessä, jotta varmistetaan teosten levittäminen epävarmoina aikoina.
 

Kulttuurisen moninaisuuden edistäminen. Osallistu aivoriiheen ja vaikuta!

Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmä on tekemässä ehdotuksia siitä, miten vahvistettaisiin ulkomaalaistaustaisten henkilöiden osallisuutta ja kulttuurista moninaisuutta taiteessa ja kulttuurissa. 

Nyt jokaisella on mahdollisuus osallistua, kertoa omia näkemyksiään ja tehdä ehdotuksia avoimessa verkkoaivoriihessä. Jaetut asiantuntijuudet käyttöön!
 

Ohjauksia laajentuneilla kentillä

Missä menee ohjaajuus ja ohjaaminen saksankielisellä esittävän taiteen alueella. Junge Regie -festivaali peruttiin, mutta pieni kirjanen Radikal Jung sanoittaa 12 nuoren ohjaajan ajattelua, taiteellisia lähtökohtia.

Junge Regie kertoo kadehdittavasta moninaisuudesta, monen ohjaajan tausta on muualla kuin saksankielisessä maailmassa: Puolassa, Turkissa, Venäjällä. Ohjataan laajentuneilla kentillä, yhteistyössä. Ohjaajiksi tullaan muualtakin kuin perinteisestä saksalaisesta sivistysporvaristosta. Ohjaajuus ei ole ulossulkevaa, on monia opiskeluteitä. Eikä sukupuoli ole enää este.

Perinteisistä kaupunginteattereista katse suuntautuu myös ulos esitystaiteeseen ja taiteellisten tuotantoalustojen tekijöihin ja teoksiin ja tunnettujen teatterikeskittymien ulkopuolelle. Taiteellisten paradigmojen moninaisuus tarjoaa happea radikaalisti erilaisiin todellisuuksiin – myös saksankielisen kulttuurialueen ulkopuolelta. Poliittisesti polarisoitunut aika haastaa erilaisiin ilmaisumuotoihin. Vapise sinä Saksa ja maailma, sukupuolibinariteetit, patriarkaatti, valkoinen herravalta. Eikä poliittisuuden tarvitse olla hohhhoijaa -ryppyotsaisuutta.

Suuria käsitteellistämisiä, älykkään analyyttistä moninäkökulmaisuutta ajassa, joka haluaa uusintaa Eurooppa-keskeistä valkoista ylivaltaa. Anta Helena Recken Die Kränkungen der Menschheit (Ihmiskunnan loukkaukset) Münchenin Kammerspielessa ottaa vauhtia Freudista, joka kirjoitti siitä, miten ihmiskuntaa järkyttivät ensin kopernikaaninen vallankumous, sitten Darwinin lajien synty ja nyt viimeiseksi psykoanalyysi. Recke nostaa kriittisen tarkastelun kohteeksi Freudilta huomiotta jääneen loukkauksen. Freudille ihmiskunta tarkoitti Eurooppa- ja mieskeskeisesti vain etuoikeutettua valkoista cis-miestä.  

Bonn Parkin käsikirjoittama ja ohjaama Das Deutschland fyysistää populaarin horrorin ja vinon komiikan ja satiirin keinoin keskiluokkaisen perheen pakkomielteiden terroria. Ja tätä groteskia kuvaa esitetään Bambergissa, Unsecon maailmanperintökohteessa, joka Parkin sanoin on saksalainen versio Disneylandista. Sellaisena saksalaiset itsensä haluavat nähdä. Zombi-ihmiset järkyttävissä plastiikkavaatteissa, puisessa maailmassa – kirjaimellisesti.

Daniel Cremer tarjoaa Miracle of Love -teoksessa (Maxim Gorki Theater) yhden miehen/femme fatalen kokemusasiantuntijan queeriä standupia. Tämä Conchita Wurst -hahmo laulaa, tanssii ja vie mukanaan rakkauden ihmeen olemukseen, moninaisuuteen, symbioosiin, riippuvuuksia, uusliberalistista autonomiaa, projektioita. Cremer puhuu radikaalista lempeydestä.

Florentina Holzingerin Tanzissa alastomat naistanssijat tässä kurinalaisen eheyden maailmassa! Holzinger ravistelee baletin tradition eurokeskeisyyttä ja sen ruumiista kurittavaa pakkoa, painovoimaa ylittävää keveyttä. Se parodioi, tekee groteskia vastarintaa. Balettitunnilta päädytään vaginatutkimuksiin. Lumoavaa. Täytyy olla myös hauskaa, sanoo Holzinger. Yhden sortin tanssin Tarantino.

Puolalaissyntyisen Ewelina Marciniakin Der Boxer (Thalia Theater, teos perustuu Szczepan Twardochin romaaniin) kertoo kolmen naisen näkökulmasta puolanjuutalaisen 1930-luvulla eläneen nyrkkeilijän tarinan, ollaan ahdistavassa hetkessä juuri ennen Wehrmachtin marssia maahan. Nyrkkeilijä näyttää nationalismin uhan ja miten ylipäätään pahuus ja väkivalta tartuttavat ja viettelevät. Tämä keveä koreografinen liike, sen musikaalisuus on pelottavaa katseltavaa.

Sasha Marianna Salzmannin Oder: Du verdienst deinen Krieg (Eight Soldiers Moonsick, Maxim Gorki Theater) tarttui israelilaissyntyisen Sivan Ben Yishain – jonka moni saattaa muistaa hänen vieraillessaan Maailman Teatteripäivän tapahtumassamme viime vuonna – tekstiin. Muistamme Sivanin toisen tekstin rajun oksennuksenkaltaisen poeettisuuden ja hänen patriarkaatin kritiikkinsä. Tässä samassa maailmassa liikkuu myös tämä teksti, jossa kahdeksan naissotilaan kautta katsotaan, mitä jälkiä sotilasleiri jättää, mitä tarkoittaa nuorena naisena toistuvasti kuvitella oma kuolemansa. Israelhan kuuluu niihin maihin, joissa on naisillekin pakollinen asevelvollisuus.

Klassikoilla on materiaaliarvonsa, ja sitä pitää käyttää, niin kuin Lucia Bihler Hedda Gablerissa. 1800-luvun psykorealismista lähdetäänkin rokokoohon, sen sisäistettyyn kurikoodiin ja rakenteisiin.  

Tässä vasta puolet. Jatkan tulevaisuudessa. Joskus.
 

Hangö Teaterträff – esitystaiteen virtuaalinen buffetpöytä

Miten hienoa! Korona ei vie kuolioon, vaan pakottaa festivaalin taiteellisen johdon ja taiteilijat etsimään uusia teitä virtuaalisina kokeiluina ja adaptaatioina. Hangö Teaterträffiä voi viettää 6.6.2020 virtuaalisella alustalla, jonka Yle Areena tarjoaa. Ja etädiskoilemaan festarin päätteeksi.

Virtuaalinen esitystaiteen buffetpöytä! Lisen Rosellin, Nadja Hjortonin ja Anna Efraimssonin liveteos Cuteness Overload on nyt nähtävissä elokuvaversiona. Niin söpöä, tästä live-esityksen trailerista ennakkomakua. Mitä on ruumiillisuuden, kielellisten ilmausten ja söpöyden radikaali potentiaali? Söpöys politisoituna – vuhuu! Josefine Frin ja Emelie Zilliacuksen esitystaidekollektiivi Glitcherin The Porn Horror Musicalissa naisnäyttelijät riisuivat pornolta sen pornon esittäessään kliseisen kuvaston ja rakenteellisen vallan. Nyt teoksen pohjalta nähdään lyhytelokuva Distant Dildos – Whatever happened to The Porn Horror Musical? JIIHAA! Ennakko-orientaatiota Viiruksessa käydyn keskustelun muodossa. Luiskahdin pornohubin sivustolle – avainsana distant dildos taustatyötä tehdessäni. Että sillee.

Entä Teater 90°:n Norppa-live med teater 90°? Mitä tapahtuu, jos taiteen praktiikoissa keskitytään prosesseihin valmiin lopputuloksen sijaan ja taiteilijat ovat vapaita leikittelemään ilman ulkoisia tai sisäisiä vaateita. Se nähdään näissä etäharjoituksissa. No entä norppa sitten? Sen laita on kuin taiteen. Sen arvo on silkassa olemassaolossa, ei sen meille suunnatussa aurinkoköllöttelyssä.

She She Popin Kanon nähdään nyt Remotena. Tukilinjalla meille osallistujille kerrotaan unohtumattomista esityksistä ja kanssamme jaetaan näkemyksiä  – uutta teatteritaiteen kaanonia rakentaen.

Millaista osallistavuutta digi mahdollistaa? Millainen voisi olla interaktiivinen digitaalinen näytelmä? Se koetaan teatteriteffeillä. Labbetin residenssiohjelmassa Nina-Maria Häggblom on kehitellyt teosta Minnesbyrån. Saamme valita, mihin suuntaan mennään loppuunmyydyllä matkustajalautalla, alustana meillä Facebookin Messengerin chatbot. Osallistua voimme myös Alex Holmlundin, Henrik "Honken" Gullmetsin, Ole Öwren ja Dennis Storhannusin Torbjörn LIVEssä.  Se on miltei kuin norppalive, nyt tämän lapsuudenkotiinsa mukavuusalueelleen koronahautautuneen Torbjörnin selviytymistaistelua.
 

Taiteen tiedotuskeskukset tutkimuksen valossa

Cupore on nyt kartoittanut yhdeksän toimijan merkitystä omilla aloillaan. TINFOn lisäksi kohteena olivat vertaisorganisaatiot Arkkitehtuurin tiedotuskeskus, Frame Contemporary Art Finland, Kirjallisuuden vientikeskus FILI, Music Finland, Suomen pelialan keskus Neogames, Sirkuksen tiedotuskeskus, Suomen elokuvasäätiö ja Tanssin tiedotuskeskus. Raportti on luettavissa täältä. Tärkeätä, että kartoitus on tehty ja luotu kokonaiskuvaa meistä opetus- ja kulttuuriministeriön ”strategisista kumppaneista”, joiden kumppanuuden luonnetta ja sisältöjä ei ministeriön taholta koskaan ole kovinkaan tarkasti aukikirjoitettu.

Prosessin kuluessa teimme itsearviointeja, saatiin kentän mielipiteitä. Itsearviointi ei ainakaan TINFOn kohdalla tuonut mitään olennaisesti uutta, kutakuinkin me myös tiesimme nuo kenttämme sokeat pisteet. Sokeilla pisteillä tarkoitan katveita siinä, miten eri taiteenalojen ja erilaisissa rakenteissa taidetyötä tekevät kokevat palvelutarpeisiinsa vastattavan. On paljon väliinputoajia.

Tarvitaan nykyistä parempaa tietoa toimialoista. Tässä raportin suurin anti, samoin siinä esiin tuleva, usein esittämämme toive saada rahoitukseen pitkäjänteisyyttä. Raportista tulemme sidosryhmissämme keskustelemaan.

Minua (jo osittain ulkopuolisena) pohditutti raportin kyseenalaistamaton ja analysoimaton kehys – opetus- ja kulttuuriministeriön linjaukset – ideologiat ja politiikat otettiin sellaisenaan.

 

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE

TINFO-blogi: Elävän teatterin kaipuu

Koronteeni aiheuttaa isoja mullistuksia kaikilla elämän alueilla. Oma sosiaalinen eristäytymiseni on johtanut minut kiinnittämään huomiota uusiin asioihin tai tuntemuksiin tai ainakin katsomaan joitain tuttuja malleja hieman uudesta näkökulmasta. Millainen kirjallisuus tuntuu juuri nyt koskettavimmalta ja miksi, minkä takia parodia eli pureva iva osuu vielä heikommin maaliinsa tai miksi jaksan edelleenkin nähdä kaikessa kaaoksessa ja muutoksessa uuden alun vihertävän siemenen?

Näiden mietteiden keskellä tutkailen poikkeusoloja omasta pienestä henkilökohtaisesta kurkistusreiästäni ja käsiini osuneiden kirjoitusten valossa. Teatteriesitysten suurkuluttajana minulle on aiheuttanut suurimmat vieroitusoireet live-esitysten puute. Viime päivinä on silmiini sattunut – ehkä jopa oireilustani johtuen – uusia termejä, mahdollisia selityksiä nykytilalleni. Mitä minä oikeasti kaipaan?

Myötäeläminen eli empatia pohjautuu kykyyn eläytyä toisen kokemuksiin ja ymmärtää enemmän toisen tunteista. Teatteriesitysten yhteydessä kuulee usein puhuttavan, että ”roolihenkilöön oli helppo samastua”. Tanssin kentällä on käytetty termiä kinesteettinen empatia. Toisen ihmisen liikekieleen ja -kokemukseen asettuminen voi olla avain myös toisen ihmisen parempaan ymmärtämiseen. Kykenemmekö siis kinesteettisen myötäelämisen ja siitä syntyvän ajattelun avulla paremmin ankkuroitumaan kanssaeläjiemme kokemusmaailmoihin ja hyväksymään ennakkoluulottomammin myös kulttuurisia, biologisia, fyysisiä… kaikkia eroja?

Aalto-yliopisto ja Turun Pet-keskus ovat tutkineet, miten sosiaalinen fyysinen kosketus vaikuttaa aivotoimintoihin. Kymmenen pariskuntaa magneettikuvattiin lähes halausta muistuttavassa asennossa heidän kosketellessa toistensa huulia tutkijoiden ohjeiden mukaan. Tulokset kertoivat aivojen ”tahdistuneen” eli toisen ihmisen liikkeiden ja tunteiden huomioiminen ja ”mielensisäinen kopioiminen” saattavat olla sosiaalisen kanssakäymisen perusmekanismeja. Tahdistuminen on myötäelämistä.

Kykenemmekö myötäelämisen avulla hyväksymään ennakkoluulottomammin myös kulttuurisia, biologisia, fyysisiä… kaikkia eroja?

Elävän esityksen katsominen, esiintyjien liikkeiden ja eleiden näkeminen aktivoivat aivoissamme samoja soluja kuin itse tehty toiminta. Ihmiseen on rakentunut myötätuntoa, myötäilevää tunnistamista ja toisen ymmärtämistä tukeva ihmeellinen peilisolujärjestelmä.
 

Tulevaisuutta kuvittelemaan
 

Teatteriin tai muuhun elävään live-esitykseen liittyy kuvittelu ja mielikuvittelu. Aila Viholaisen, Jaana Kourin ja Tiina Mahlamäen toimittamassa uunituoreessa Kuvittelu ja uskonto -kirjassa pohditaan muun muassa, miten yhteisöt kuvittelevat? Aloin miettiä, kuulunko johonkin nimeämättömään porukkaan, joka kaipaa teatterin tarjoamaa yhteisöllistä kokemusta? Miten tänä päivänä näyttäytyy jo antiikin teatterin aikana havaittu aristoteelisen katharsiksen aiheuttava puhdistumis- ja uudistumiskokemus?

Luonnonkatastrofit, ilmastonmuutos, lajien massasukupuutto ja pandemiat ovat myös uuden ajattelun katapultteja.

Julmetun isojen kysymysten äärellä käperryn jälleen itseeni. Muistelen yhtä mieleen painunutta yhteiseen läsnäoloon ja kosketuksiin pohjaavaa teatteriesitystä: Ylioppilasteatterin Elvytystä vuodelta 1990. Esa Kirkkopellon ja Atro Kahiluodon suunnittelemassa esityksessä yleisö ikään kuin vietiin tilaan, johon sen ei pitänyt tulla. Varsinainen esitys oli (muka) sairaustapauksen tai tapaturman takia peruttu, mutta koska kaikki olivat paikalla, niin meillä oli mahdollisuus osallistua yhdessä uuteen kokeiluun. Kirkkopelto on jatkanut toisiin tiloihin asettumisen tutkimista myös koolle kutsumansa Toisissa tiloissa -kollektiivin kanssa.

Tältä kirjoitusistumalta otan digihikiloikan ja alan kuukkeloida (engl. to google) miten voisimme vielä enemmän yhdessä mielikuvitella vaikka vaihtoehtoisia poliittisia tulevaisuuksia ja yhdessä olemisen muotoja, jotka eivät sulje toisia ulos. Teatterin keinoin tai ilman. Luonnonkatastrofit, ilmastonmuutos, lajien massasukupuutto ja pandemiat ovat – halusimme sitä tai emme – myös uuden ajattelun katapultteja. Amerikkalainen tulevaisuustutkija Marina Gorbis on todennut, että tulevaisuus on siinä mielessä turvallinen paikka, että voimme kuvitella sen sellaiseksi kuin haluamme. Toisiin tiloihin ja toisten oloihin asettuminen ovat myötätunnon akteja. Sinne.

Jukka Hyde Hytti

Kirjoittaja on teatterituottaja vuodesta 1992 ja Teatterin tiedotuskeskuksen (TINFO) kansainvälisten asioiden päällikkö. Hän hoitaa elävän teatterin puuttumisen vieroitusoireitaan osallistumalla Someteatteri #Koronankohottamat -tuotantotyöpajoihin. Umpihangesta-sarja on kuin kirjoittajansa, avarakatseinen ja maailmasta utelias.

Muita TINFO-blogissa ilmestyneitä kirjoituksia


Ensi viikolla: TINFO e-Nytissä juttua teatterista ja monikielisyydestä

Ruotsinkielinen uutiskirjeemme TINFO e-Nytt ilmestyy tiistaina 19.5.2020. Siinä aiheena on mm. teatteri ja kieli. Kysymme, voiko monikielisyys toteutua suomalaisessa teatterissa ja miten.

Seuraava TINFO-tiedote lähetetään torstaina 28.5.2020. Ja siitä seuraavat ennen kesätaukoa: to 4.6., to 11.6. ja ti 16.6.2020.

Meille voi lähettää uutisianne ja ilmoituksianne milloin vain osoitteella:  tinfo (a) tinfo.fi


Ilmoita ensi-illat TINFOn verkkosivuille

Ilmoita teatterisi tiedossa olevat ensi-iltapäivämäärät TINFOn verkkosivuilla olevalle Ensi-iltalistalle.

Ilmoittaminen on helppoa ja nopeaa tällä lomakkeella: www.tinfo.fi/ilmoita-ensi-ilta. Jos pelkkä päivämäärä on muuttunut, voit laittaa muutospyynnön sähköpostilla osoitteeseen tinfo(a)tinfo.fi.

Jos teatterisi puuttuu teatterilistalta, tai tietoihin on tullut muutoksia, voit ilmoittaa tiedot tällä lomakkeella: www.tinfo.fi/fi/Ilmoita-teatteri


Teatteri kotisohvalle -poimintoja

Helsingin Kaupunginteatteri: Taidetta koteihin runoestitys Puiden oksilla on valoa 15.5.
Karanteeniteatteri: Ella Pyhältö, Matkalla 14.5.
Karanteeniteatteri: Maltti ja Valtti 15.5.
Karanteeniteatteri: Martti Suosalo - Palvelija 16.5.
Recover Laboratory: Iltakävely Helsingin Kalliossa 15.5. ja 16.5.
Company Uusi Maailma: Hazmat Hole, Jyväskylän Galleria Hopassa 16.5.
Euron viisut -verkkoshow 15.-22.5.
Tanssiteatteri ERI: Kaksin vai yksin - ensi-ilta 19.5.
Ilmaisukoulu Tuike: Valkoinen Zoom-esitys 19.5. ja 20.5.
Teatteri Hevosenkä: Kummituskekkerit 20.5.2020
Teatteri Terve Tyttö livestream-minikonsertti 22.5.
TAKE AWAY TARGET kotiinkuljetuksella valitsemaasi paikkaan 22.-27.5.
Ryhmäteatteri: Usko, toivo, huijaus livelähetyksenä 27.5., 29.5. ja 30.5.
#Digiteatterin Autiosaarella -tekoälyseikkailu muuttaa kodin fantasiamaailmaksi
Anni Ihlberg: Mummin Kulta ja Ruusu
Lahden kaupunginteatterin digimateriaalit

Teatteri kotisohvalle päivittyy sitä mukaa, kun saamme tietoja. Teatterilaiset, ilmoitelkaa: tinfo (a) tinfo.fi

UUTISIA

Tutkimus: Taiteen tiedotuskeskuksilla on omat profiilinsa ja moninaista toimintaa

Taiteen tiedotuskeskukset ovat joukko kolmannen sektorin toimijoita, jotka asemoivat itsensä toimialojensa kehittäjiksi ja kansainvälistymisen edistäjiksi. Tiedotuskeskuksilla on monenlaista toimintaa, jonka laajuuteen vaikuttavat eri toimialojen rakenteet. Julkishallinto tunnistaa tiedotuskeskusten merkityksen, mutta tukee niitä vaihtelevasti. Nämä seikat ilmenevät Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cuporen tuoreesta tutkimusraportista.

Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cupore kartoitti taiteen tiedotuskeskusten toimintaa ja merkitystä toimialoillaan. Tutkimuksen kohteena olivat Arkkitehtuurin tiedotuskeskus, Frame Contemporary Art Finland, Kirjallisuuden vientikeskus FILI, Music Finland, Suomen pelialan keskus Neogames, Sirkuksen tiedotuskeskus, Suomen elokuvasäätiö, Tanssin Tiedotuskeskus ja Teatterin tiedotuskeskus TINFO. 

Tutkimuksesta selviää, että tiedotuskeskusten toiminta on monipuolista. Toimintamuotoihin lukeutuvat muun muassa taiteilijoiden tukeminen, alan edunvalvonta ja vaikuttajaviestintä, tilastointi, tiedonkeruu ja -välitys, välittäjätoiminta, koulutus ja kulttuurivienti. Laajimmillaan tiedotuskeskukset tavoittelevat toimialansa kokonaisvaltaista kehittämistä. Rajatummin ne vastaavat tietystä toimenpidekokonaisuudesta. Kaikki tiedotuskeskukset kokevat, ettei tiedotuskeskus nimenä kuvaa toiminnan koko laajuutta.

 Toimialojen rakenteet ovat hyvin erilaisia ja eri aloilla toimii vaihteleva joukko alaa kehittäviä ja edistäviä tahoja. Nämä vaikuttavat siihen, millaisia odotuksia tiedotuskeskuksiin kohdistuu. 

Tutkimuksen mukaan julkinen hallinto tukee tiedotuskeskuksia vaihtelevasti. Opetus- ja kulttuuriministeriö on kaikkien tiedotuskeskusten keskeinen rahoittaja. Se nimeää keskukset strategisiksi kumppaneikseen, mutta kumppanuutta ja siihen mahdollisesti liittyviä velvoitteita ei kuitenkaan olla ministeriössä tarkemmin määritelty. Myöskään tiedotuskeskusten joukkoa ei olla määritelty täsmällisesti. Työ- ja elinkeinoministeriö mieltää tietyt taiteen toimialat, erityisesti musiikin, oman tukitoimintansa kohteeksi, mutta rajaa toiset selkeästi sen ulkopuolelle. Kaikki tiedotuskeskukset toivovat pitkäjänteisyyttä rahoitukseen.

Taidekentän arviot tiedotuskeskuksista ovat pääosin positiivisia, mutta parannettavaa nähdään siinä, kuinka tiedotuskeskukset tukevat toimialojensa ammattilaisten toimintaa eri puolilla Suomea.

Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cupore kartoitti opetus -ja kulttuuriministeriön toimeksiannosta taiteen tiedotuskeskusten toimintaa ja merkitystä toimialoillaan. Tutkimus toteutettiin vuosina 2018-2020. Tutkimuksessa käytetty toimialan käsite kattaa erilaisia toimintasisältöjä luovan työn tukemisesta aina viestintään, osaamisen kehittämiseen ja toimialan jatkuvuuden turvaamiseen saakka. Tutkimuksessa pilotoitiin tiedotuskeskusten itsearvioinnin mallia, joka kehittää keskusten oman toiminnan seurantaa.

Julkaisu on luettavissa Cuporen verkkosivuilla osoitteessa https://www.cupore.fi/fi/julkaisut/cuporen-julkaisut/toimialojen-edistajat

Sakarias Sokka, Vappu Renko ja Emmi Lahtinen 2020. Toimialojen edistäjät ja toiveiden tynnyrit. Taiteen tiedotuskeskusten toiminta ja asema. Cuporen verkkojulkaisuja 60. Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cupore.  

Lisätiedot ja yhteydenotot: 

Erikoistutkija Sakarias Sokka, sakarias.sokka (a) cupore.fi, 050 387 2728 
Tutkija Vappu Renko, 
vappu.renko (a) cupore.fi, 050 566 0360
Tutkija Emmi Lahtinen, emmi.lahtinen (a) cupore.fi, 050 556 0414


OKM: Avoin verkkoaivoriihi kulttuurisen moninaisuuden edistämisestä taide- ja kulttuurikentällä

Opetus- ja kulttuuriministeriö käynnistää avoimen verkkoaivoriihen kulttuurisen moninaisuuden edistämisestä taide- ja kulttuurikentällä. Aivoriihi on avoinna 31.5.2020 asti.

Opetus- ja kulttuuriministeriö käynnistää avoimen verkkoaivoriihen kulttuurisen moninaisuuden edistämisestä taide- ja kulttuurikentällä. Aivoriihi on avoinna 31.5.2020 asti.

Verkkoaivoriihessä kerätään taiteen ja kulttuurin eri aloilla toimivien sekä erilaisen taustan omaavien asiantuntijoiden näkemyksiä aihepiiristä ja ideoita keskeisistä kehittämistoimenpiteistä. Verkkoaivoriiheen osallistumalla on mahdollista antaa näkemyksiä ja uusia avauksia, jotka tukevat ihmisten osallistumista niin palveluiden käyttäjinä ja kehittäjinä kuin luovan työn tekijöinä ja tuottajina. Verkkoaivoriihen tuloksia hyödynnetään ministeriön työryhmän työssä ja valmisteltavissa linjausehdotuksissa.

Verkkoaivoriihi toteutetaan suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Verkkoaivoriihi suomeksi: www.fountainpark.fi/kulttuuri/


Eino Salmelaisen säätiö jakoi tunnustuspalkintoja ja apurahoja

Eino Salmelaisen säätiö jakaa tunnustuspalkintoja ja apurahoja henkilöille, jotka ovat ansiokkaasti toimineet Tampereen teatterielämän hyväksi. Vuoden 2020 apurahan saivat Tampereen Teatterin näyttelijä Mari Turunen, äänimestari Ivan Bavard, kirjanpitäjä-palkanlaskija Tarja Virtanen sekä kamarikuoro Tampere Cappella.

Mari Turunen on kuulunut Tampereen Teatterin näyttelijäkuntaan lähes koko 25-vuotisen uransa ajan. Hänen oli tarkoitus pitää taiteilijajuhlat maaliskuun loppupuolella, mutta viikkoa ennen koronavirus sulki teatterit ja juhla siirtyy myöhemmäksi. Turunen tunnetaan ahkerana ja osaavana näyttelijänä, joka tuo työryhmään aina laatua. Teatterissa onkin totuttu siihen, että kaikki ohjaajat haluaisivat hänet mukaan ryhmäänsä, sillä Turuseen ja hänen tekemiseensä voi luottaa. 

Ivan Bavard on tehnyt koko teatteriuransa Tampereen Teatterissa. Hänestä on vuosien aikana kasvanut osaava äänimestari, ja hänelle on kuin luonnostaan langennut ääniosaston esimiestehtävät. Bavardin työpanos viime vuosien suurmusikaalien äänisuunnitteluissa on ollut korvaamaton. Ivan Bavard on pidetty työtoveri, joka ylläpitää ja nostaa produktioissa hyvää työilmapiiriä kuin luonnostaan.

Tarja Virtanen aloitti Tampereen Teatterin palveluksessa jo vuonna 1974. Hän toimi alkuvuosina lipunmyynnissä, mutta myöhempinä vuosina käytännössä kaikenlaiset hallinnon työt ovat tulleet hänelle tutuiksi. Tarja Virtanen on luotettava, äärimmäisen pidetty ja ahkera työntekijä, jonka pitkästä 46 vuoden teatterituntemuksesta ja ns. ”hiljaisesta tiedosta” on ollut Tampereen Teatterille monessa tilanteessa korvaamattoman suurta hyötyä.

Kamarikuoro Tampere Cappella teki teatterivalloituksensa keskenloppuneella näytäntökaudella Tampereen Teatterin suositussa ja kiitetyssä Notre Damen kellonsoittaja -musikaalissa. Tampere Cappella täydensi vahvalla musiikillisella osaamisellaan katedraalin patsaiksi pukeutuneina musikaalin vaikuttavaa ja vakuuttavaa musiikkimaailmaa.

Haastattelupyynnöt:

 Sanna Huhtala, tiedottaja
p. 040 532 8838, sanna.huhtala (a) tampereenteatteri.fi
www.tampereenteatteri.fi


Taike: Varsinais-Suomen työskentely- ja kohdeapurahat vuodelle 2020

Varsinais-Suomen taidetoimikunta jakoi työskentely- ja kohdeapurahoja yhteensä 290 000 euroa. Työskentelyapurahan sai 24 taiteilijaa. Hakijoita oli 107. Kohdeapurahoja jaettiin 21 taiteilijalle tai työryhmälle. Hakemuksia tuli 120.

Katso kaikki apurahaa saaneet tästä linkistä

Työskentelyapurahat, yhteensä 207 100 euroa

Monitaide

Laaksonen Ville, Turku, 9 500 ¤ 5 kk taiteelliseen työskentelyyn
Lehtola Veera, Turku, 9 500 ¤ 5 kk taiteelliseen työskentelyyn

Näyttämötaide

Dellinger Thomas, Turku, 9 500 ¤ 5 kk taiteelliseen työskentelyyn
Latvala Johanna, Turku, 7 600 ¤ 4 kk taiteelliseen työskentelyyn
Lindroos Niina, Turku, 7 600 ¤ 4 kk taiteelliseen työskentelyyn

Sirkustaide

Hernesniemi Marjut, Turku, 7 600 ¤ 4 kk taiteelliseen työskentelyyn
Rönkä Myrsky, Turku, 7 600 ¤ 4 kk taiteelliseen työskentelyyn

Kohdeapurahat, yhteensä 82 900 euroa

Monitaide

Hoikkala Markku, Salo, 2 500 ¤ Runofaktiteosten valmistamiseen

Näyttämötaide

Dolgov Jesper, Turku, 8 000 ¤ Työryhmälle (9 henk.) monitaiteisen teoksen valmistamiseen
Kalenius Pia, Turku, 5 000 ¤ Työryhmälle (2 henk.) lastenkulttuuriin: Nukketeatteriesityksen kustannuksiin
Nieminen Sanna, Turku, 2 500 ¤ Työryhmälle (4 henk.) runokabareen valmistamiseen
Salonius Eeva, Turku, 2 500 ¤ Työryhmälle (9 henk.) näyttämöteoksen valmistamiseen

Sirkustaide

Skön Teemu, Turku, 3 000 ¤ Työryhmälle (2 henk.) lastenkulttuuriin: Sirkusesityksen koulukiertueeseen

Tanssitaide

Nurmela Maria, Turku, 7 000 ¤ Työryhmälle (7 henk.) nykytanssi- ja kuoroteoksen valmistamiseen


Suomen Kulttuurirahaston maakuntarahastojen apurahoja on jaettu

Suomen Kulttuurirahaston toiminta ulottuu koko Suomeen. Valtakunnallisesti toimivan keskusrahaston lisäksi 17 maakuntarahastoa toteuttavat omilla alueillaan rahaston sääntömääräistä tehtävää.

Maakuntarahastojen tarkoituksena on maakunnan kulttuurin vaaliminen ja kehittäminen. Tarkoituksen toteuttamisesta vastaa hoitokunta. Hoitokunnan työn sujumisesta ja maakuntarahaston juoksevasta hallinnosta taas vastaa asiamies, jolla on usein apunaan sihteeri. Maakuntarahastot tukevat ja edistävät tiede-, taide- ja muuta kulttuurityötä jakamalla vuosittain apurahoja ja palkintoja. Lisäksi ne voivat järjestää omaa kulttuuritoimintaa ja käynnistää erilaisia kulttuurihankkeita.


Virtuaalinen Hangö Teaterträff 2020 – Festivaaliohjelma on nyt julkaistu

Tänä vuonna Hangö Teaterträff -festivaalia vietetään virtuaalisesti 6.6. klo 17 eteenpäin Yle Areenassa, joka toimii festivaalin virtuaalisena alustana. Vuoden digitaalinen festivaaliohjelma perustuu lähes kokonaan teoksiin, jotka olisivat olleet osana fyysistä festivaalia. ”Meille tuntui tärkeältä sitoutua jatkamaan työskentelyä pääosin samojen taiteilijoiden kanssa, jotka olisivat tulleet fyysiselle festivaalille, mikäli se olisi ollut mahdollista”, perustelee Hangö Teaterträffin taiteellinen johto, Jonas Welander, Tom Rejström ja Anni Klein.

Festivaalilla nähdään tänä vuonna kaiken kaikkiaan kuusi teosta, joista lähes kaikki ovat jossain määrin virtuaalisesti kokeilevia teoksia. ”Digitaalisuus ei ole ollut alunperin esitysten lähtökohtana ja taiteilijat ovatkin hypänneet työskentelyssään monessa mielessä kohti tuntematonta. On mielenkiintoista nähdä, minkälaisia uusia sisältöjä näiden teosten parissa tapahtuneiden muutosten ja adaptaatioiden jälkeen nousee esiin”, taiteellinen johto jatkaa. Lisen Rosellin, Nadja Hjortonin ja Anna Efraimssonin Cuteness Overload on samannimiseen esitykseen perustuva elokuva, joka tutkii ruumiillisuuksia, verbaaleja ilmaisuja, halua sekä söpöyden radikaalia potentiaalia. Esitystaidekollektiivi Glitcher taas kuvaa Distant Dildos – Whatever happened to The Porn Horror Musical? -lyhytelokuvaansa The Porn Horror Musical -näyttämöteoksen oikukkaana kaksoissiskona. Näitäkin kokeellisemman suunnan ottaa teater 90°, joka Norppa-live med teater 90° -sessiollaan käsittelee prosessinomaisen etäharjoituksen kautta eskapismia ja vapautta. Myös saksalaisen pioneeriryhmä She She Popin Kanon Remote -teos nähdään vuoden ohjelmassa. Teos on auttava puhelinlinja, joka yleisöä osallistaen kertoo unohtumattomista näyttämöhetkistä ja luo siten teatteritaiteen kaanonia.

Nina-Maria Häggblomin Minnesbyrån on kokeilu, miltä interaktiivinen ja digitaalinen teatteriesitys voisi näyttää. Se on yleisöä yksilötasolla osallistava teos, jossa vuorovaikutus tapahtuu ihmisen ja Facebook Messengerissa olevan chatbotin välillä. Toinen yleisö osallistava teos on Alex Holmlundin, Henrik "Honken" Gullmetsin, Ole Öwren ja Dennis Storhannusin Torbjörn LIVE, interaktiivinen selviytymistaistelu ja virtuaalinen seikkailu, joka kokeellisella tavalla yhdistää teatteria, pakohuonepelejä, hidasta televisiota ja vanhoja, tekstiin pohjautuvia seikkailupelejä.

Teosten lisäksi festivaali jatkaa diskursiivista ohjelmaansa, joka tänä vuonna käsittelee muun muassa teatteria ja teknologiaa sekä taiteen utopioita. Hangö Teaterträff on myös lyöttäytynyt yhteen Kritikbyrån-projektin kanssa. Tänä vuonna niin aloittelevat kuin kokeneetkin kriitikot voivat osallistua festivaaliviikolla alkavaan kriitikkotyöpajaan, jossa keskitytään esittävien taiteiden kritiikin kirjoittamiseen.

Festivaalipäivänä jaetaan myös perinteinen Antonia-palkinto teokselle, joka on osoittanut taiteellista rohkeutta ja monipuolisuutta suomenruotsalaisen teatterin kentällä. Ehdokkaat ilmoitetaan festivaaliviikolla.

Festivaalipäivä huipentuu virtuaaliseen etädiskoon, jossa kokoonnutaan yhteen juhlimaan Hangö Teaterträffia.

Hangö Teaterträff on myös saanut uudet nettisivut, joiden ilmeen ovat toteuttaneet Linn Henrichson ja Lars Høie. Festivaalin kotisivuja voi käydä ihailemassa osoitteessa https://www.hangoteatertraff.org/.

29:s Hangö Teaterträff -festivaali järjestetään 6.6. Yle Areenassa. Ohjelma on täysin maksuton.

Festivaaliohjelman voi kokonaisuudessaan nähdä täällä: https://www.hangoteatertraff.org/fi/ohjelma

Lisätiedot, lehdistökuvat ja haastattelutiedustelut: 

Essi Brunberg, Tiedottaja
+358408699466 /
media(a)hangoteatertraff.org

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia
Lisää teatterielämyksiä Teatteri kotisohvalle -sivulta: www.tinfo.fi/fi/Teatteri_kotisohvalle


Taideyliopiston Feel Helsinki –digitaalinen festivaali | 18.5.-12.6.2020 

Taideyliopiston opettajien ja opiskelijoiden osaamisen yhteen kokoava Feel Helsinki -festivaali järjestetään tänä vuonna kokonaan digitaalisesti. 

Festivaalin esitykset on koottu osoitteeseen feelhelsinki.info, jossa ohjelmaa voi seurata 18.5. alkaen. 

Poikkeustila- Suomen suurimmissa festivaalissa voit tutustua taidenäyttelyyn virtuaalitodellisuudessa, kuunnella konsertteja, tutkia video- ja äänitaidetta tai kuunnella live-iltasadun. Verkkosivustolla on yli 20 ohjelmanumeroa, joista kuka tahansa voi nauttia maksutta omalta kotisohvaltaan. Festivaali huipentuu Sisukkaiden laulu- yhteislaulukonserttiin Helsinki-päivänä 12.6. Ennen konserttia yleisöllä on ainutlaatuinen mahdollisuus päästä harjoittelemaan laulettavia kappaleita Taideyliopiston Sibelius-Akatemian laulunopettajien etätunneilla.


Floor is Yours! -webinaari esittävien taiteiden parissa työskenteleville | 28.5.2020

Esittävien taiteiden parissa työskentelevät ovat joutuneet poikkeuksellisen kuormittaviin olosuhteisiin koronaepidemiasta johtuen. Tämä kaikkia koskettava tilanne voi ymmärrettävästi herättää monenlaisia huolen ja epävarmuuden tunteita; saattaa jopa tuntua siltä, ettei voi olla varma enää oikein mistään.   

Floor is Yours! -hanke järjestää maksuttoman webinaarin kaikille esittävien taiteiden parissa työskenteleville. Webinaarin tavoitteena on auttaa osallistujia tunnistamaan ja käsittelemään niitä reaktioita, joita poikkeustilanne aiheuttaa itsessä ja muissa. Webinaari järjestetään saman sisältöisenä kuin 3.4.2020.  

Webinaari tarjoaa mahdollisuuden purkaa nykytilanteeseen liittyviä tunteita ja kokemuksia asiantuntijoiden tuella. Tilaisuus toteutetaan ”Henkinen ensiapu™” -mallin mukaisesti. Malli on kehitetty poikkeavien tilanteiden aiheuttamien kokemusten purkuun ja yhteiseen käsittelyyn esimerkiksi työyhteisöissä.  

Aika: torstai 28.5.2020 klo 13.00-14.30

Kenelle: Sinulle, joka työskentelet teatterin, musiikin, tanssin, oopperan, sirkuksen, tv- ja elokuva-alan tai muiden esittävien taiteiden parissa, missä tahansa tehtävissä.   

Ilmoittaudu viimeistään 26.5.2020: https://link.webropolsurveys.com/EP/F2AA2062F6C06634 Kutsua saa vapaasti jakaa.  

Webinaari on maksuton. Ilmoittautuneille lähetetään osallistumislinkki ja -ohjeet ke 27.5.  

Lisätietoja Floor is Yours! -tutkimushankkeesta: www.ttl.fi/floorisyours


Hangö Teaterträff -festivaali virtuaalisesti | 6.6.2020 

Hangö Teaterträff 2020 – Festivaaliohjelma on nyt julkaistu!

Tänä vuonna Hangö Teaterträff -festivaalia vietetään virtuaalisesti 6.6. klo 17 eteenpäin Yle Areenassa, joka toimii festivaalin virtuaalisena alustana. Vuoden digitaalinen festivaaliohjelma perustuu lähes kokonaan teoksiin, jotka olisivat olleet osana fyysistä festivaalia.

Festivaalilla nähdään tänä vuonna kaiken kaikkiaan kuusi teosta, joista lähes kaikki ovat jossain määrin virtuaalisesti kokeilevia teoksia.

Teosten lisäksi festivaali jatkaa diskursiivista ohjelmaansa, joka tänä vuonna käsittelee muun muassa teatteria ja teknologiaa sekä taiteen utopioita. Hangö Teaterträff on myös lyöttäytynyt yhteen Kritikbyrån-projektin kanssa. Tänä vuonna niin aloittelevat kuin kokeneetkin kriitikot voivat osallistua festivaaliviikolla alkavaan kriitikkotyöpajaan, jossa keskitytään esittävien taiteiden kritiikin kirjoittamiseen.

Festivaalipäivänä jaetaan myös perinteinen Antonia-palkinto teokselle, joka on osoittanut taiteellista rohkeutta ja monipuolisuutta suomenruotsalaisen teatterin kentällä. Ehdokkaat ilmoitetaan festivaaliviikolla.

Festivaalipäivä huipentuu virtuaaliseen etädiskoon, jossa kokoonnutaan yhteen juhlimaan Hangö Teaterträffia.

Hangö Teaterträff on myös saanut uudet nettisivut, joiden ilmeen ovat toteuttaneet Linn Henrichson ja Lars Høie. Festivaalin kotisivuja voi käydä ihailemassa osoitteessa https://www.hangoteatertraff.org/.

29:s Hangö Teaterträff -festivaali järjestetään 6.6. Yle Areenassa. Ohjelma on täysin maksuton.

Festivaaliohjelman voi kokonaisuudessaan nähdä täällä: https://www.hangoteatertraff.org/fi/ohjelma


FINFRINGE | 19.–21.11.2020, Turku

2020 FINFRINGE järjestetään 19.–21.11.2020 Turussa, Åbo Svenska Teaterissa. Festivaalilla nähdään kymmenkunta eri esitystä kolmesta eri maasta.  

Festivaalin alkuperäiset kevään päivämäärät jouduttiin perumaan poikkeustilan takia.  

Åbo Svenska Teaterin suurella lavalla nähdään kansainvälisesti tunnettu sarjakuvapiirtäjä/koomikko Hugleikur Dagsson, joka on esityksellään Hooligan naurattanut yleisöjä ympäri maailmaa. 

Myös viime vuoden yleisön suosikki Islannista, My Voices Have Tourettes, palaa Tiljaniin uudella materiaalillaan. Ruotsista tulee tanssiesitys kehitysvammaisten Mosaik-teatterilta

Lavalla nähdään myös monta muuta kiinnostavaa teosta esitystaiteen reunamilta. Lajeina ovat teatteri, sirkus, nukketeatteri, livekuunnelma, tanssi ja stand up. 

Kaikki FINFRINGE:n esitykset ovat lyhyitä, enintään tunnin mittaisia. Syksyn uutuutena on tarjolla festivaalipassi, erikoislippu nimeltään Täyskasi, jolla pääsee kokemaan festivaalin jokaisen esityksen. 

Koko ohjelmisto on julkaistu osoitteessa finfringe.fi.

Lisätietoja

Toiminnanjohtaja Kristina Vahvaselkä
+358452039080
kristina(a)finfringe.fi


Tampereen Teatterikesä järjestetään seuraavan kerran 2.-8.8.2021

Viime viikon sähköpostitse tulleessa uutiskirjeeseen oli lipsahtanut virheellinen vuosiluku. Tampereen Teatterikesä järjestetään seuraavan kerran 2.-8.8.2021.

Vuoden 2021 festivaalin kansainvälisiä vierailuesityksiä pyritään julkistamaan mahdollisuuksien mukaan jo tämän vuoden puolella.

Lisätietoja

Toiminnanjohtaja Hanna Rosendahl, p. 040 5944 600, hanna.rosendahl(at)teatterikesa.fi 
Teatterikesän hallituksen puheenjohtaja Reino Bragge, p. 040 552 7271 

Tiedote Teatterikesän verkkosivuilla

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


Taike: Korona-apuraha yksityishenkilöille | Haku 15.5.2020 mennessä

Hakuaika1.5.2020 - 15.5.2020. Hakuaika päättyy viimeisenä hakupäivänä klo 16:00.  

Apurahoihin voidaan käyttää yhteensä enintään 8,7 miljoonaa euroa. 

Mihin ja kenelle apuraha on tarkoitettu?  

Korona-apurahoitus on tarkoitettu luovien alojen sekä kulttuuri- ja taidealan ammattilaisille, joiden työskentelymahdollisuudet ovat vähentyneet ja toimeentulo on heikentynyt koronapandemian vuoksi 13.3.-31.5.2020 välisenä aikana. 

Hakijoina voivat olla mm. muusikot, näyttelijät, tanssijat, kuvataiteilijat, muotoilijat, kirjailijat, lavastajat, ääni- ja valoteknikot, leikkaajat, maskeeraajat, lavakoomikot ja kuvittajat. 

Korona-apurahoitus on tarkoitettu koronapandemiasta johtuvaan muuttuneeseen työtilanteeseen. Tukea voidaan myöntää keskenjääneiden tuotantojen loppuunsaattamiseen, uusien hankkeiden suunnitteluun ja toteutukseen sekä hakijan ammatillisen toiminnan ylläpitämiseen. 

Korona-apurahan suuruus yksityishenkilöille on 3 000 euroa. Apurahan käyttöaika on 31.12.2020 saakka. 

Tuen tavoite

Opetus- ja kulttuuriministeriön tavoitteena on, että luovien alojen ja kulttuuri- ja taidealan toimijoiden työn tekemisen edellytykset säilyvät koronaepidemiasta johtuvien toimintaolosuhteiden muutoksista huolimatta.

Myönnetyllä tuella turvataan hakijan työskentely- ja toimintaedellytyksiä sekä varmistetaan toiminnan jatkuminen mahdollisimman joustavasti poikkeustilanteen päätyttyä.

Lue lisää apurahasta ja hakemisesta Taiken verkkosivuilta


TINFO-apuraha kääntämiseen | Haku 7.6.2020 mennessä

TINFO jakaa apurahoja suomalaisten näytelmien ja dramatisointien sekä esitysten tekstitysten kääntämiseen. Yhteensä vuodelle 2020 on jaossa opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämänä määrärahana 25 000 euroa.

TINFO-apurahan jakokierroksia on neljä, joista ensimmäiseen hakemukset on lähetettävä sunnuntaihin 7.6.2020 mennessä.

Seuraavien hakukierrosten määräpäivät ovat: 6.9.  ja 29.11.2020.

Lisätietoa ja hakuohjeet: www.tinfo.fi/fi/TINFO-kaannosapuraha


Pohjoisen kulttuuripisteen Vuoden 2020 hakuajat

Huomaathan, että hakuajat umpeutuvat annettuna päivämääränä klo 15.59 Suomen aikaa. 

Liikkuvuustuki: 17.7.–17.8.2020 
Volt: 1.8.–31.8.2020 
Kulttuuri- ja taideohjelma: 10.8.–10.9.2020 
Lyhytkestoinen verkostotuki: 9.9.–9.10.2020


Koneen Säätiön Naapuruus-ohjelman Teemahaku: Kestävä kehitys, Venäjä ja Suomi | Haku 1.-15.9.2020 

Suomen muuttuvat naapuruudet -ohjelman teemahaku vuodelle 2020 on julkistettu. Ohjelman viimeinen teemahaku tarkastelee Venäjää ja suomalais-venäläisiä suhteita ympäristön ja kestävän kehityksen näkökulmasta.  

Koneen Säätiön Naapuruus-ohjelman vuoden 2020 temaattinen apurahahaku on nimeltään Kestävä kehitys, Venäjä ja Suomi. Se tarkastelee Venäjää ja suomalais-venäläisiä suhteita ympäristön ja kestävän kehityksen näkökulmasta. Haku järjestetään säätiön yleisen hakukierroksen yhteydessä 1.–15.9.2020. 

Teemahaussa voidaan rahoittaa tieteellistä tutkimusta ja tutkimukseen perustuvaa työtä, joka liittyy kestävään kehitykseen ja ympäristökysymyksiin Venäjällä laajasti miellettynä. Rahoitettavat hankkeet voivat kohdistua esimerkiksi suomalais-venäläiseen ympäristöyhteistyöhön, Venäjän ympäristökysymyksiin paikallisessa, eurooppalaisessa ja globaalissa kontekstissa, historiallisiin ja poliittisiin muutoksiin, kestävän kehityksen yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin aspekteihin, ympäristöliikkeisiin tai ympäristöä koskevaan puheeseen, teksteihin, kirjallisuuteen ja journalismiin.

Teemahaussa tuetaan ylirajaista yhteistyötä: siinä edellytetään, että tuettavissa hankkeissa on sekä Suomessa että Venäjällä toimivia osapuolia. Hakijoina eli projektien johtajina toimivat yksittäiset tutkijat, mutta hankkeiden hallinnoinnista vastaa suomalainen tutkimus- tai muu organisaatio. Säätiö voi maksaa Venäjällä toimivien henkilöiden apurahat suoraan heille itselleen. 

Koneen Säätiö kannustaa aloittamaan ja kehittämään erilaisia, tasavertaisia toimintamuotoja tutkijoiden ja kansalaisyhteiskunnan toimijoiden välillä. Säätiön periaatteiden mukaisesti haussa painotetaan monitieteistä ympäristötieteellisten, yhteiskuntatieteellisten ja humanististen alojen yhteistyötä. Säätiö kannustaa myös taiteellisen ja tutkimuksellisen näkökulman yhdistämiseen. Erityistä painoa annetaan hankkeista tiedottamiseen myös tiedeyhteisön ulkopuolelle, ja hankkeen suunnitelman lisäksi hakemuksiin on liitettävä tiivis viestintäsuunnitelma. Hankkeiden kesto voi olla enintään neljä vuotta, ja hakeminen tapahtuu säätiön verkkopalvelussa. Hakemuksessa voi käyttää suomea ja englantia. Rahoitusta teemahaun hankkeille on varattu yhteensä n. 3 miljoonaa euroa.

Teemahaku järjestetään vuosittaisen apurahahaun yhteydessä 1.–15.9.2020. Katso tarkemmat ohjeet: APURAHAN HAKIJALLE

Lisätietoja: tiedejohtaja Kalle Korhonen, kalle.korhonen(a)koneensaatio.fi

Koneen Säätiön apurahainfot:

Apurahainfot 

Apurahainfoissa kerromme hauista ja kuulemme apurahansaajien kokemuksia.

Info torstaina 28.5. kello 13–14.30

Info keskiviikkona 19.8. kello 9–11 (suomeksi) ja 15–17 (englanniksi).

  • Koronatilanteen salliessa tilaisuudet järjestetään Lauttasaaren kartanossa.
  • Infoissa on tilaa noin 70 ensimmäiselle tulijalle, eikä niihin tarvitse ilmoittautua etukäteen.
  • Infoja voi myös seurata suorana Koneen Säätiön sivulla Facebookissa.

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Esitystaiteen seuran syysresidenssi | Haku 29.5.2020 mennessä 

Esitystaiteen seura järjestää Open Callin syysresidenssiin marraskuulle 2020. 

Etsimme esityksiä, aiheita, praktiikoita, prosesseja ja ehdotuksia, jotka tekijä(t) itse tuntee juuri nyt inspiroiviksi ja ajankohtaisiksi. Muoto ja tekniikka on vapaa, ehdotus voi olla mitä tahansa teoksen työpajajaksosta installaatioluonnokseen ja harjoitemaastosta esityksen tekemiseen. Hakijoiden taiteenalaa ei ole rajattu, mutta ehdotusten odotetaan sisältävän jonkin performatiivisen / esityksellisen / esitystaiteellisen aspektin. 

Residenssi on tilaresidenssi. Tarjoamme valituille taiteilijoille ilmaisen työskentelytilan (Esitystaiteen keskukselta Suvilahdesta Helsingistä (Eskus), sali 4, koko 60m2), joka on varustettu perusäänentoistolla. Hakija voi olla yksittäinen tekijä tai ryhmä. Residenssiin kuuluu Esitystaiteen seuran organisoima rento artist talk -tapahtuma (esim. haastattelu) ennen residenssijakson alkua sekä vapaamuotoinen avaus (demo/avoimet harjoitukset/keskustelu/opintopiiri/muu) jakson lopussa. 

Residenssiaika on kaksi tai neljä viikkoa (ma-pe) välillä 2.11. – 27.11.2020. Tila on varattu residenssille arkisin klo 08.00-22.00. Residenssiin valitaan 1-3 ryhmää/ehdotusta. Residenssiä haetaan täyttämällä lomake sekä lähettämällä liitteet osoitteeseen residenssi.esitys(a)gmail.com otsikolla SYYSRESIDENSSI/ ”projektin nimi” viimeistään perjantaina 29.05.2020.

Pyydämme liittämään hakemukseen seuraavat asiat: 

  • Teoksen/projektin kuvaus + projektin tavoitteet (max 1 A4) 
  • Lyhyt reflektio/ajatuksia siitä, miten projekti toimii osana Esitystaiteen seuran / Eskuksen yhteisöä. Millaista vastavuoroisuutta se ehdottaa, mitä se antaa, millaisia toiveita työskentelyyn sisältyy? 
  • CV/t

Voit hakea residenssiä, vaikka et olisi Esitystaiteen seuran jäsen. Valitulta taiteilijalta/taiteilijoilta edellytetään jäseneksi liittymistä ennen residenssipaikan vastaanottoa. Hakemukset käy läpi Esitystaiteen seuran hallituksesta valittu syysresidenssityöryhmä, joka on tänä vuonna Heli Keskikallio ja Linda Martikainen. He tekevät ehdotuksen residenssivalinnoista muille hallituksen jäsenille, jotka tekevät lopullisen valinnan yhteistyössä syysresidenssityöryhmän kanssa. Ilmoitamme valinnoista kaikille hakijoille viimeistään maanantaina 15.6.2020.

Lue lisää Esitystaiteen seuran verkkosivuilta


Turun ylioppilasteatteri hakee ohjelmistoa vuodelle 2021 | Haku 9.6.2020 mennessä 

Turun ylioppilasteatteri ry (TYT) hakee vuodelle 2021 tyylilajeiltaan ja teemoiltaan monipuolista ohjelmistoa!

Turun ylioppilasteatteri on vuonna 1959 perustettu harrastajateatteriyhdistys, joka tunnetaan omannäköisestä, rohkeasta, monipuolisesta ja ajassa kiinni olevasta ohjelmistosta. Teatterin tavoitteena on tuottaa ammattimaisesti toteutettuja ja taiteellisesti korkeatasoisia esityksiä, jotka eivät kumartele tai nöyristele vaan uskaltavat rohkeasti olla itsensä ja tekijöidensä näköisiä.  

Vuodelle 2021 etsimme monipuolista ohjelmistoa aina klassikoista uusiin teksteihin. Painotamme tekstilähtöisyyttä ja ajankohtaista otetta sekä odotamme ohjaajalta vahvaa visiota. 

Haemme ohjelmistoomme 3-5 produktiota, riippuen produktioiden kestosta. Huomaathan, että tarjouksen ei tarvitse vastata kestoltaan tai harjoitusmäärältään TYT:lle tyypillistä pääohjelmiston produktiota (harjoituskausi 2-3 kk ja esityskausi 6 vko), vaan olemme avoimia useille erilaisille ehdotuksille. Produktioita haetaan kevät- ja syyskaudelle 2021, tässä haussa emme hae produktioita kesäkaudelle 2021. 

Tarjoamme ohjaajillemme innokkaat, aktiiviset ja taitavat harrastajat kaikille tarvittaville esityksen osa-alueille. Lisäksi saat meiltä apua esityksen budjetointiin, aikataulutukseen ja tuotantoon. 

TYT:n oma, helposti muunneltavissa oleva teatteritila sijaitsee tällä hetkellä erinomaisella paikalla Turun Aurajokirannassa. Pyydämme hakijoita kuitenkin suunnittelemaan ohjaustarjouksensa niin, että produktio voitaisiin esittää missä tahansa tilassa, eli myös muualla kuin TYT:n nykyisessä teatterirakennuksessa. Arvostamme teoksia, jotka mukautuvat tarvittaessa helposti monenlaisiin tiloihin.

Kutsumme osan hakijoista 28.6.2020 Turun ylioppilasteatterilla n. klo 12-15 pidettävään haastattelutilaisuuteen.  

Tilaisuus on avoin yhdistyksen jäsenille. Varaathan päivän haastattelua varten. Tilaisuus järjestetään tarvittaessa etäyhteydellä. 

Herääviä kysymyksiä voi osoittaa teatterisihteerille 0408234791 (päivystysaikoina) ja info(a)turunylioppilasteatteri.fi


Fondation d’entreprise Hermès: New Settings, France | Deadline 1 July 2020

With its annual New Settings programme, the Fondation d’entreprise Hermès supports the creation and distribution of new performance works. Chosen projects all feature crossovers of one kind or another: playing on the porosity of the border between performing arts and visual arts, creators experiment with original and unusual forms. 

The New Settings programme is open to emerging and more established French and international artists. It supports hybrid performing arts projects rooted in potent dialogue with the visual and/or digital arts. The programme supports productions exploring innovative audience engagement and interaction, at the crossroads of artistic vocabularies and disciplines. Often, the supported projects take a fresh approach to the theatrical environment, developing new ways to make use of the space of the stage, objects, sound and the body. 

In response to the Covid-19 health crisis and following the exceptional confinement circumstances in France and abroad, the Fondation d’entreprise Hermès wishes to continue its commitment to supporting artists and their creative work. A special attention will thus be given to lighter, more mobile and dynamic scenic propositions with an important potential to evolve, should these constitute a significant stage in the creation of a larger and more developed body of work. These types of proposals, also in line with visual arts, should be considered by the artist(s) as work that can be presented to the general public. 

In practical terms, support from the Fondation d’entreprise Hermès is targeted in two stages: 

  • Selected projects receive support during the production stage, enabling artists to realise their project. Funding is disbursed to the performing company, or to their executive producer. 
  • Selected projects are supported for the staging of their production during the 2021-22 season, in Paris and the Paris region. Funding is disbursed to the programme’s partner cultural institutions, who work with the producers and the Foundation to finalise performance dates, from September 2021 to June 2022. Each production is highlighted as part of the New Settings programme. 

Deadline: 1 July 2020

Lauttasaaren kartanon residenssiohjelma | Haku 15.9.2020 mennessä 

Lauttasaaren kartanon tieteen ja taiteen residenssiohjelman residenssivieraat valitaan avoimella haulla, joka järjestetään säätiön yleishaun yhteydessä vuosittain.   

Residenssiohjelman tavoitteena on suomalaisten taiteen ja tieteen toimijoiden verkostoitumisen tukeminen etenkin kansainvälisesti. Suomalainen taide- ja/tai tiedeyhteisö (tai työryhmä) voi hakea 1–4 kuukauden mittaista residenssipaikkaa vakituisesti muualla kuin Suomessa työskentelevälle taiteen ja tieteen asiantuntijalle, kuten tutkijalle, taiteilijalle tai kuraattorille. Residenssipaikkaa voivat hakea kaikkien taiteen alojen sekä säätiön tukemien tieteen alojen toimijat. Hakijana voi olla esimerkiksi tutkimusyksikkö, ajatushautomo, taiteilija- tai kuraattoriryhmä, taidegalleria, orkesteri, festivaali tai muu taiteen alan tapahtuma. Haussa suositaan pieniä, uusia toimijoita vakiintuneiden instituutioiden ja konkareiden sijaan, ja etusijalla ovat pidemmät, kolmen ja neljän kuukauden residenssijaksot. 

Residenssipaikkaa vieraalleen voi hakea Y-tunnuksellinen yhteisö tai työryhmä. Hakemus tulee jättää verkkopalvelussa 15.9. klo 16.00 mennessä (Suomen aikaa).   

Hakemukselle tulee liittää kutsuttavan henkilön ansioluettelo ja kokonaisbudjetti sekä työsuunnitelma, josta ilmenee residenssijakson työskentelyn tavoitteet ja suunnitellut yhteistyömuodot.  Hakemuksella esitetään suunnitelma työskentelyn kestolle ja toivotulle ajankohdalle. Residenssijakson pituus on 1–4 kuukautta. Syksyllä 2019 haussa on residenssijaksot huhtikuusta 2020 huhtikuulle 2021.

KOULUTUSTA JA KURSSEJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja ja työpajoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Metropolia ammattikorkeakoulun StageRight Kesäopinnot | Haku 17.5.2020 mennessä

Metropolia ammattikorkeakoulun StageRight-hanke tuo tarjolle kesäopintoja esitys-, teatteri- ja tapahtumatekniikka-alan ammattilaisille. Koronakesän StageRight-opintojaksoilla voit paneutua esitysteknisen tuotannon tuotantoprosessiin, pureutua tapahtuman kokonaisvisuaalisen luovan suunnittelun prosessiin tai syventää omaa videotekniikan tuntemustasi. Käytä kesä ammattitaidon kehittämiseen!

StageRight Kesäopinnot ovat avoimia kaikille esitys-, teatteri- ja tapahtumatekniikka-alan ammattilaisille ja osallistujille maksuttomia!

StageRight Kesäopinnot

  •  Kokonaisvisuaalinen suunnittelu tapahtumatekniikassa (5 op)
  • Videojärjestelmien sovellukset (5 op)
  • Esitysteknisen tuotannon toimijat ja työnkulut (5 op)

Tarkemmat kuvaukset opintojaksoista löydät nettisivuiltamme stageright.metropolia.fi/toiminta/kesäopinnot.

Hae kesäopintoihin nyt! Hakuaika on lyhyt ja päättyy jo su 17.5.2020. Paikkoja on rajoitetusti ja ne täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.


Teatteripedagogiikan perusteet | Haku 19.5.2020 mennessä

Teatteripedagogiikan perusteet toteutetaan lukuvuonna 2020-2021. Haluaika opintokokonaisuuteen päättyy 19.5.2020. Opintokokonaisuus alkaa syyskuussa 2020.

Opintokokonaisuudessa tutustutaan teatteriin, sen oppimiseen ja opettamiseen eri näkökulmista. 

Teatteripedagogisten perustaitojen lisäksi koulutuksessa painottuu teatterin eri osa-alueet sekä pedagogiseen vuorovaikutukseen liittyvien kysymysten pohtiminen suhteessa teatteriin ruumiillisena ja sosiaalisena taidemuotona. 

Lähiopetukset järjestetään  joka toinen viikoloppu.

Koulutuksen yhteyshenkilö:
Taideyliopiston avoin yliopisto / Sari Svensson
Sähköposti: sari.svensson(a)uniarts.fi / avoin(a)uniarts.fi


Open University, Curating in Performing Arts, summer 2020 | Deadline 21 May 2020

Curating in performing arts – practices and poetics
Facilitated by Satu Herrala and Eva Neklyaeva

1.6.2020 - 5.6.2020

This course is developed as a dialogue between two practicing curators, in response to a need of further reflection and training on curating in performing arts. The course will offer an introduction to curating of festivals, venues, residencies and artistic development centres, as well as some kind of an overview of the current conversations on the international performing arts field. We speak about curating from a very hands-on perspective, weaving together everyday practices and poetics, theoretical approaches and the actual realities of producing complex projects and different site and situation responsive formats; working with limited means, in constantly shifting environments. What is the responsibility and position of a curator today, in the process of de-colonising, queering and feminising art institutions?

The course is being taught during the moment when the present of the performing arts field is uncertain. We acknowledge this and offer this space to look into strategies that artists and curators propose in response to pandemic.

This is the first course of its kind in Finland, with a specific focus on curatorial strategies in transdisciplinary performance. We welcome any art students and art practitioners such as curators, artists, producers and researchers who are interested in curatorial processes and practices in performing arts.

Read more


Digital lectures: Short School of German Theater Knowledge | Deadline 30 May 2020

Project: Short School of German Theater Knowledge (11, 12 June 2020) - Digital seminar/lectures by Thomas Irmer (dramaturg, theater researcher; Berlin/Potsdam, Germany)
 
Project: Short School of German Theater Knowledge 
Lecturer: Thomas Irmer (dramaturge, a researcher in theater, 
Berlin/Potsdam, Germany) 
 
11 June 2020 and 12 June 2020 from 12.00h-13.30h on Skype. Target audience/participants: Local, regional, and international - students and professional practitioners and theoreticians. 
 
1. SKYPE (digital) lecture - Theater history and the next future for international Theater; including the keyword relations to former Yugoslav Theater culture. - 11 June 2020 (Thursday) - 60 minutes lecture and 30 minutes Q&A 
session on Skype (90 minutes) / 12h-13.30 
 
2. SKYPE digital lecture - Focus on contemporary German Drama. 
- 12 June 2020 (Friday) - 60 minutes lecture and 30 minutes Q&A  session on Skype (90 minutes) / 12h-13.30 
 
Additional key references for discussion: History of the East German theater; Heiner Muller Opus; Berlin theater/performing arts scene versus off Berlin and off, off Berlin scenes in Germany today; Internationalization of German culture and theater (before and after COVID 19); Upcoming theater, performing avant-garde: Contemporary children`s and youth theater.

DEADLINE: 30 May 2020 (Please send your confirmation for participation in the e-mail: macedoniancenterofiti(a)gmail.com, with the next data: (Subject: Thomas Irmer Lectures), your name/surname, email, and profession.

Organizers: Macedonian Center ITI/PRODUKCIJA 
Supported by the Goethe Institute Skopje, Ministry of Culture, R. N. Macedonia 
 
Facebook event (Link). https://www.facebook.com/events/336593540641574/


Labbets skrivarcirkel 2020-2021 | Ansök senast 31.5.2020

Labbets skrivarcirkel träffas 6 gånger under perioden september 2020 – mars 2020. Träffarna är till för dramatiker som arbetar med ett eller flera skrivprojekt under den aktuella tiden och önskar få feedback från andra skribenter, kunna pröva idéer eller tankar och så vidare.

Träffarna leds av Labbets verksamhetsledare Christoffer Mellgren tillsammans med cirkelns deltagare.

Eftersom skrivarcirkelns format huvudsakligen är kollegial feedback och diskussion lämpar den sig inte för nybörjarskribenter.

Datum 24.9, 29.10, 26.11, 14.1, 4.2 och 11.3 kl 18-21

Gruppstorlek: 5 personer 
Kostnad: 50 euro
Sista ansökningsdag: 31.5.2020

Ansök här: https://docs.google.com/…/1FAIpQLSf7wK8KEPFnlOS_S6…/viewform

Meddelande om plats: under vecka 24

Frågor skickas till labbetrf(a)gmail.com.

Observera att kursen förutsätter medlemskap i Labbet (15 euro/år eller 150 euro för ständigt medlemsskap)

Om antalet anmälningar överstiger antalet platser sker urval enligt följande principer: 
 
1. Skrivprojektets konstnärliga potential. 
2. Potential i gruppsammansättning vad gäller de medverkandes kompetens och skrivprojekt.

Läs mer


Nukketeatterin intensiivikurssi | 4.-7.11.2020, Turku

Aura of Puppets tarjoaa nyt ensi kertaa mahdollisuuden oppia alan perusteita ammattilaisten vetämän intensiivikurssin muodossa. Kurssi on kohdennettu esittävän taiteen ammattilaisille, ammattiin opiskelijoille tai jo pitkään harrastaneille. Alun perin kesälle tarkoitettu kurssi on siirtynyt marraskuulle.

KOHDERYHMÄ
Esittävän taiteen ammattilaiset, ammattiin opiskelijat tai jo pitkään harrastaneet. (Taustaa voi olla esimerkiksi teatterissa, nukketeatterissa, soveltavassa teatterissa, sirkuksessa, esitystaiteessa, tanssissa, naamioteatterissa tai klovneriassa.)

KURSSIKUVAUS
Kurssi koostuu nukeilla näyttelemisen, nukenrakennuksen ja nukketeatterillisen ajattelun tuntikokonaisuuksista. Kurssilla rakennetaan vaiheittain itselle työväline, yksi pöytänukke, jonka evoluutio kulkee käsi kädessä nuketusharjoitusten kanssa hyvin yksinkertaisesta keppinukesta kohti versiota mouth-puppetnukesta. Käytännön harjoitteiden sekä keskustelun kautta tutustutaan nukketeatteriin taidemuotona ja opitaan sen perustekniikoita. Nuken elävöittämistä tarkastellaan kokonaisvaltaisesti nukketeatterin eri osa-alueista käsin. Osallistujilta toivotaankin valmiutta käyttää käsiensä lisäksi koko kehoaan ja ääntään, perustyökaluja ja aivojaan sekä avoimuutta ryhmätyöhön.

Opetus keskittyy mm. seuraaviin nukketeatterin avainasioihin:
– Nukeilla näytteleminen: elävöitys, reagointi, hahmo, puhe ja yhteisnuketus (12h)
– Nukenrakennus: nuketuksellisuus, liike, materiaalivalinnat (3h)
– Nukketeatterillinen ajattelu: elävöitys ja sen merkitykset, nuken dramaturgia, nukke, teatteri ja taide, esitystilanne ja sen mahdollisuudet (6h)

HINTA
210,00 ¤ (sis. materiaalit) Osallistujien toivotaan tuovan kurssille mukanaan omat sakset ja kuumaliimapistoolin (11-12mm).

Lue lisää Aura of Puppets -verkkosivulta

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Vaasan kaupunginteatteri hakee teknistä päällikköä | Haku 25.5.2020 mennessä

Haemme teatteriteknisen ympäristön hallitsevaa henkilöjohtamisen ammattilaista osaksi luovaa tiimiämme. Etsimme henkilöä, jolla on voimakas halu kehittää edelleen niin teknisiä kuin toiminnallisia prosesseja, vastata resursoinnista ja toimia teknisen henkilökunnan esimiehenä.  

Toivomme hakijalta erinomaisia johtamistaitoja, yhteistyökykyä, organisointitaitoja ja eri työyksiköiden erityisosaamisen huomioimista. Teknisen päällikön tehtävä vaatii joustavuutta ja paineensietokykyä. Katsomme eduksi, jos sinulla on näyttöjä teknisistä projekteista ja kehityshankkeista sekä Lean-toimintatavan tuntemuksesta. Kelpoisuusvaatimuksena on alan korkeakoulututkinto. Etsimme rohkeaa ja avointa tiimipelaajaa yhteisöömme.

Vaasan kaupunginteatteri on Vaasassa toimiva suomenkielinen ammattiteatteri, joka kuuluu keskisuuriin, täyskunnallisiin teattereihin. Talossa on kaksi salia: 370-paikkainen Romeo-näyttämö ja 120-paikkainen Julia-näyttämö sekä ravintola Kulman näyttämö. Teatterin tuotanto on monipuolista, ja ohjelmistossa painotetaan musiikkiteatteria.  

Vaasan kaupunginteatteri tuottaa vuosittain 6-8 ensi-iltaa draamasta oopperaan. Vaasan kaupunginteatteri työllistää noin 70 henkilötyövuotta. Me Vaasan kaupunginteatterilaiset teemme työtä yhdessä tarjotaksemme laadukasta teatteritaidetta katsojillemme. Haluatko sinä olla mukana kehittämässä energistä taidelaitostamme?

Työpaikka: Vaasan kaupunginteatteri, Pitkäkatu 53, Vaasa.
Tehtäväkohtainen palkkaus: Teatterialan työehtosopimus.
Työsuhteen muoto: Vakituinen.
Koeaika: Kuusi kuukautta.

Haastatteluun kutsutut ottavat mukaansa alkuperäiset tutkinto- ja työtodistukset.

HUOM! Tiedustelut ainoastaan puhelimitse 11.-15.5.2020 klo 12-15: teatterinjohtaja Seppo Välinen, puh. 040 575 5231.

Vapaamuotoiset hakemukset ansioluetteloineen 25.5.2020 mennessä sähköpostitse: seppo.valinen(a)vaasa.fi.

Katso ilmoitus Kuntarekryn sivuilta


Suomen Saksan-instituutti hakee projektikoordinaattoria| Haku 29.5.2020 mennessä

Haemme Suomen Saksan-instituuttiin osaavaa ja innostunutta PROJEKTIKOORDINAATTORIA

Työskentelet  A I S T I T − coming to our senses -projektissa osana Suomen Saksan-instituutin tiimiä Berliinissä. A I S T I T − coming to our senses on Suomen Saksan-, Benelux-, Lontoon- ja Ranskan kulttuuri- ja tiedeinstituuttien suurhanke, jonka lähtökohtana ovat aistikokemukset ja niiden keholliset, sosiaaliset, poliittiset ja teknologiset ulottuvuudet 2020-luvun Euroopassa. Hankkeen kuraattoreina toimivat kuvataiteilija Hans Rosenström sekä kuraattori ja koreografi Satu Herrala. Hanke on esillä vuonna 2021 Berliinissä, Lontoossa, Pariisissa, Brysselissä ja Helsingissä. Hanketta rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö, Suomen Kulttuurirahasto ja Alfred Kordelinin säätiö.

A I S T I T − coming to our senses -projektiin sisältyy erilaisia tapahtumia Euroopassa. Hankkeeseen kutsuttavilta nyky- ja esitystaiteilijoilta tilataan uusia, aiheeseen liittyviä teoksia. Teokset esitellään keväällä 2021 Suomen neljän kulttuuri- ja tiedeinstituutin kohdemaissa sekä alkusyksystä 2021 Suomessa. Tapahtumat rakennetaan yhteistyössä paikallisten festivaalien, teattereiden ja taide- ja kulttuuri-instituutioiden kanssa. Kuhunkin esityspaikkaan koostetaan tapahtumakokonaisuus, joka muodostuu tilausteoksista, vierailuesityksistä, taiteilijoiden, tutkijoiden ja asiantuntijoiden keskusteluista sekä työpajoista.

Tehtäväsi on vastata ohjelmatuotannosta kaikissa viidessä kaupungissa yhteistyössä hankkeen kuraattorien ja instituuttien kanssa. Vastaat osaltasi siitä, että projekti etenee aikataulun mukaisesti. Avustat myös projektin viestinnässä sekä Suomen Saksan-instituutin tiedottajaa ulkoisessa viestinnässä. Lisäksi tehtäviisi kuuluu muita Suomen Saksan-instituutin toimintaan liittyviä ohjelmatuotannon sekä hallinnon tehtäviä. Tehtävä edellyttää satunnaisesti ilta- ja viikonlopputöitä sekä matkustelua Euroopassa.

Sinulla on:

  • tehtävään soveltuva korkeakoulututkinto
  • kokemusta vastaavista tehtävistä, erityisesti viestinnän ja/tai kulttuurituotannon alalta
  • digitaalisen ja sosiaalisen median kanavien tuntemusta
  • kokemusta projektin talousseurannasta ja raportoinnista
  • erinomainen suomen, saksan ja englannin kielen taito, ruotsin kielen taito on eduksi. Kieli- ja kirjoitustaidon lisäksi arvostamme visuaalista silmää, luovuutta ja perustaitoja eri Adobe- ja Office-ohjelmien käytössä.

Toivomme lisäksi yhteistyöhenkeä, hyviä sosiaalisia taitoja, joustavuutta ja avoimuutta. Itsenäinen ote työskentelyyn, hyvä paineensietokyky sekä erinomaiset organisointi- ja vuorovaikutustaidot ovat olennainen osa tehtävässä onnistumisessa.

Tarjoamme sinulle mahdollisuuden työskennellä näköalapaikalla kansainvälisen suuren taidehankkeen parissa. Pääset mukaan suunnittelemaan ja tuottamaan korkeatasoista ja monipuolista ohjelmaa. Työyhteisömme on kansainvälinen ja innostunut siitä, mitä teemme.

Työsuhde  on määräaikainen. Työ on kokoaikainen ja sijoittuu ajalle elokuu 2020 – syyskuu 2021 (14kk). Työn suorituspaikka  sijaitsee ensisijaisesti Berliinissä. Palkka on 2600 ¤ / kk.

Lisätietoja tehtävästä antaa

 – Suomen Saksan-instituutin johtaja Laura Hirvi, puh. +49-171-210 34 66
 – A I S T I T -hankkeen viestintäpäällikkö Sini Rinne-Kanto, puh. +33-61-610 44 29.

Kiinnostuitko tehtävästä? Toimita hakemuksesi sähköisesti osoitteeseen suvi.wartiovaara(a)finstitut.de. Merkitse otsikoksi “PROJEKTIKOORDINAATTORI”. Vapaamuotoiseen hakemukseen tulee liittää ansioluettelo sekä mahdollisten suosittelijoiden yhteystiedot. Hakemusasiakirjoja ei palauteta.

Haku on auki 11.−29.5.2020 klo 16.00 EEST.

Lue lisää työpaikasta


Forum Artis etsii pääsihteeriä | Haku 31.5.2020 mennessä

Forum Artis on valtakunnallisten taiteilijajärjestöjen yhteistyöjärjestö. Se edistää, vaalii ja tukee jäsenjärjestöjensä edustamia taiteenaloja ja eri taiteenalojen keskinäistä kanssakäymistä sekä toimii edustamiensa taiteenalojen oikeudellisten ja taloudellisten etujen hyväksi. Järjestön jäseninä on 18 maamme merkittävintä taiteilijajärjestöä. Etsimme nyt uutta pääsihteeriä.

Tehtävänkuvaus

Pääsihteerinä olet pienen yhdistyksen ainoa työntekijä. Huolehdit siten kaikesta yhdistyksen toiminnasta, eli mm. vaikuttamistyöstä, viestinnästä, taloushallinnosta, avustuksien hausta ja raportoinnista ja hallituksen toiminnasta.

Tarjoamme itsenäisen ja vastuullisen työn, jossa pääsee työskentelemään hyvin pitkälti oman aikataulun mukaan ja paikasta riippumatta. Työ on vakituinen ja osa-aikainen, noin 48 tuntia kuukaudessa. Työ on kuukausipalkkaista.

Hakemamme henkilö

Odotamme asiantuntemusta kulttuuri- ja taidealalta ja ymmärrystä poliittisesta päätöksenteosta. Sinulla on tehtävään soveltuva koulutus ja hyvä kielitaito. Järjestötyön lainalaisuuksien tuntemus on myös tärkeää.

Yhdistyksen ainoana työntekijänä toivomme sinun olevan järjestelmällinen, vastuuntuntoinen ja itseohjautuva. Osaat myös viestiä monipuolisesti sekä sinulla on hyvät esiintymisvalmiudet.

Hakemus

Lähetä hakemuksesi palkkatoiveineen 31.5.2020 mennessä osoitteeseen forumartis(a)forumartis.fi. Kutsumme haastatteluun jo kesken hakuprosessin, eli toimithan ripeästi.

Yhteystiedot
Pääsihteeri Nina Lith
Puh 041 517 8998

Tiedustelut tehtävästä 20.5.2020 klo 13-14 ja 25.5.2020 klo 15-16.

www.forumartis.fi

MUITA ILMOITUKSIA

Teatterimuseo tallentaa esittävien taiteiden korona-aikaa

Teatterimuseo on käynnistänyt nykydokumentointihankkeen, jossa tallennetaan koronapandemian aiheuttaman poikkeustilan aikaa esittävien taiteiden näkökulmasta. Korona-aikaa dokumentoidaan esittävien taiteiden kentälle ja yleisölle suunnatuilla kyselyillä ja aineistokeruulla. Lisäksi Kansalliskirjasto tallentaa kevään verkkosisältöjä verkkoarkistoon, sisältövinkkejä kaivataan 7.6.2020 mennessä. 

Lisätietoja Teatterimuseon uutisesta tai Hankkeen etusivulta


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.