16.05.2019

TINFO-tiedote 18 / 16.5.2019
 

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Epäkohtien kitkemiseen tarvitaan koko kenttä! Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskyselymme Valta, vastuu ja vinoutumat tulokset ilmestyivät, mutta työ ei jää tähän.

#KENENTEATTERI #VEMSTEATER #WHOSETHEATRE

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TYÖPAIKKOJA

MUITA ILMOITUKSIA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Epäkohtien kitkemiseen tarvitaan koko kenttä!

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskyselymme Valta, vastuu ja vinoutumat tulokset ilmestyivät, mutta työ ei jää tähän! TINFOn seuraavassa hallituksen kokouksessa mietitään yhteistyössä sitä, mitä asiantilojen korjaamiseksi tullaan tekemään: kuka tekee ja mitä.

Asiahan ei tietenkään ole TINFOn päätettävissä eikä TINFOn korjattavissa. Koko esittävien taiteiden kentän yhteisvastuusta on kyse, ja tuo vastuu kattaa myös taide- ja kulttuuripolitiikan päätöksentekijät ja rahoittajatahot. Epäkohtien kitkemiseen tarvitaan koko kenttä! Yhdeltä osin tasa-arvoa tullaan pohtimaan Tampereen Teatterikesän perjantaisseminaarissa (Stefi ja muut kumppanit).

Mutta mitä TINFO siis voi tehdä ja mitä TINFO tulee tekemään? Olemme jo ryhtyneet analysoimaan avokenttiin saamiemme vastausten aineistoa. Tämä Webrobol-kyselyhän tuotti suuren määrän vastaajien – kokemusasiantuntijoiden – omia pohdintoja, kokemuksia ja näkemyksiä. Tämän aineiston avulla pääsemme syvemmälle ongelmiin ja ennen kaikkea niiden syihin. Katsomme vielä tarkemmin, ketkä ovat erityisen alttiita joutumaan vallankäytön vääristymien kohteeksi. Tärkeätä on yrittää saada selville, millaiset taustatekijät ovat henkisen väkivallan, syrjinnän ja seksuaalisen häirinnän taustalla – ja ylipäätään kaikenlaisen epätasa-arvon taustalla.

Mikä merkitys on sillä, että vaikutusmahdollisuudet ovat vähissä tai että esimiestyö on puutteellista, mikä puolestaan liittyy itse organisaatioon, mikä sosiaaliseen kanssakäymiseen? Ei tarvitse olla mikään Einstein ymmärtääkseen, miten esimerkiksi työntekijöiden vähentämisestä johtuva työtahdin koveneminen, kiireen ja stressin lisääntyminen, ihmisten lisääntynyt turvattomuuden tunne, tunne omien vaikutusmahdollisuuksien kaventumisesta, tuuliajolla olemisesta, puutteellinen kommunikointi työyhteisössä, työtilanteissa jne. jne. vaikuttavat ja altistavat kiusaamiselle ja vääränlaiselle kohtelulle. Vastaavia tekijöitä on noussut esiin työpaikkojen henkistä väkivaltaa koskevissa tutkimuksissa.
 

Teatterimaan tapa ja kaventuneet toimintatilat

Mutta sitten tulee vaikeampi kysymys pohdittavaksi. ”Tämä nyt vaan menee näin, ei näitä rakenteita voi muuttaa”, ja muut työkulttuurin erityisyyttä koskevat kommentit eri muodoissaan nousivat vastauksissa esiin. Eräänlainen kirjoittamaton ”teatterimaan tapa” on sellainen, että väärinkäytöksiä siedetään ja katsotaan läpi sormien, niistä vaietaan, jopa hiljaisesti ehkä puolustellaan ja hyväksytään.

Argumentit liittyvät rakenteisiin ja institutionalisoituneisiin käyttäytymistapoihin. Mutta tilanne on radikaalisti muuttunut, siitä tässäkin kyselyssä on kyse. Se, mikä saattoi olla hyväksyttävissä aiemmin, ei enää mene lävitse. Tämä on se #metoon aikaansaama radikaali muutos!

Maan tapa tarkoittaa siis yleisesti hyväksyttyä menettelytapaa, joka lain tai moraalin kannalta on arveluttava. Taidetyössäkin toimintatila on kaventunut. Teatterimaan tapa on muuttumassa.
 

Kieli – paratiisin haasteet

Klockriken julkaisemalla teatterin monikielisyyttä koskevalla pamfletilla Språket som lustgård Tankar och erfarenheter kring teater & flerspråkighet on osuva nimi. Nimi viittaa Harry Martinsonin runoon. Hyviä, ymmärrystä lisääviä puheenvuoroja tässä pienessä kirjassa!

Klockriketeatern jos jokin on oiva pohtimaan monikielisyyden kysymyksiä. Teatteri on jo monia vuosia teoksissaan elänyt monikielisiä todellisuuksia. Helppoa se ei ollut, siitäkin pamfletissa kerrotaan. Nyt ei harjoiteta sunnuntaipuleerausta tai pyhäkoulupuheita monikielisen esityksen automaattisesta autuaaksitekevyydestä. Kuten Jesper Karlsson kirjoittaa, monikielinen esitys ei ole itsetarkoitus eikä kyse voi olla vain laajempien yleisöjen tavoittamisesta. Monikielisyyden tulee syntyä itse teoksen olosuhteista. Kyse on monimuotoisista poliittista ja taiteellisista valinnoista, miten ylipäätään tehdä ymmärrettäväksi esityksiä. Kieli on taiteellinen haaste. Se on yksi osa esityksen materiaalisuutta, monikieliset esitykset voivat parhaimmillaan huojuttaa ja häiritä kieleen liittyvää automaattiohjausta ja itsestäänselvyyksiä.

Klockriken teos on hyvää ennakointia. Yhä useampi teatteri joutuu tai sillä on mahdollisuus pohtia sitä, mitä se kielellä tekee ja millä kielillä. Klockrikella on kokemusta ja kanttia pohtia monikielisyyttä. Pamfletista välittyvät myös kulttuuristen ja kielellisten väärinymmärrysten haasteet. Tekstityskäännösten kielellisessä laadussa on rutkasti parantamisen varaa ja koko tekstittäminen on saatava ammattimaisemmalle tasolle. 
 

”Kenet kutsut ihosi alle?” Kääntämisestä

Monikielisyyden haasteet liittyvät myös näytelmien kääntämiseen. Sitäkin Klockriken pamfletti pohtii. Aihe on akuutti myös meille TINFOssa. Jaammehan näytelmäkäännös- ja tekstitysapurahoja. Olemme jälleen lokakuussa järjestämässä näytelmäkäännöstyöpajaa kääntäjille. Työpajan suunnittelukokouksessa kävimme innoittavaa keskustelua työpajan vetäjän, kääntäjä-dramaturgin ja kääntämisenopettajakonkarin Jukka-Pekka Pajusen kanssa.

Kotimaiset näytelmämme ollakseen saavutettavia Suomen ulkopuolella ovat riippuvaisia käännöksistä. Ajattelen käännettävän teoksen ja kääntäjän keskinäistä vuorovaikutusta tekstuaalisena myötätuntoisuutena – myös kummankin tontin kunnioituksena, luottamuksena, sekin on myötätuntoisuutta. Kirjailijankaan ei tulisi kuvitella hallitsevansa kaikkea, esimerkiksi kieltä, jolle teos käännetään.
 

En malta olla lainaamatta Laura Ruohosta samaisesta pamfletista:

“Tulla käännetyksi on kirjailijalle hyvin intiimi tapahtuma. Vähän kuin kutsuisi jonkun kotiinsa asumaan. Toinen ihminen uppoutuu hetkeksi ajatuksiisi, rytmeihisi, kohdistaa koko ymmärryksensä, ammattitaitonsa ja intuitionsa ottaakseen selville salaisimmat ajatuksesi ja tulkitakseen ne maailmalle. Tuntuu erikoiselta, että joku menettää yöunensa pohtiessaan miksi päätit sanoa ”ja” etkä ”tai myös”. moisen huomion kohteena oleminen voi olla kirjailijalle hyvin kiehtovaa.

   Aina ei kuitenkaan käy näin.

   Joskus kirjailijan teokseen tarttuu törkimys, joka tarpoo kuraisin saappain keskelle tupaa, hurraa omille vitseilleen ja viis veisaa nurkassa uikuttavasta kirjailijasta. Kun tämä lopulta seisoo tyrmistyneenä savuavan teoksensa raunioilla, tyyppi selittää loukkaantuneena, että hän oikeastaan haluaisi kääntää matkaesitteitä, mutta lähetettiin ensin harjoittelemaan taloudellisesti vähemmän riskaabelilla materiaalilla.

  Jo joskus teos ei vain syty hehkuun uudelle kielellä, vaikka kaikilla olisi mitä parhaat aikomukset -vieras jää vieraaksi.”


Lainsuojattomille ja Tulevaisuusbrunssille

Lainsuojattomat-festivaali on täydessä käynnissä. Keskuskartano palaa Porissa, mutta toivottavasti se ei laita kenenkään yöpymissuunnitelmia uusiksi! Olemme olleet yhdessä festivaalin ja Teatterikeskuksen kanssa järjestämässä lauantaista Tulevaisuusbrunssia. Olisi ollut hienoa tulla, mutta nyt ei onnistu. Elämä kulkee edellä. 
 

Valtateoksia vallan ytimessä

Hilkka-Liisa Iivanaisen aloitteesta saimme vieraaksi washingtonilaisen Arena Stagen taiteellisen johtajan alaskalaissyntyisen Molly Smithin. Smith on tilannut näytelmäkirjailijoita teatteriinsa kokonaisen Yhdysvaltojen historiaan liittyvän valtaa käsittelevien teosten sarjan. Smith uskoo, että tieto demokratiasta lisääntyy, kun ymmärretään, millaisia ovat amerikkalaiset tarinat politiikasta ja vallasta. Smithin hankkeessa on historiaa lähestytty vuosikymmenittäin. 1950-lukua kukaan kirjailijoista ole toistaiseksi ole halunnut. McCarthyismiko pelottaa?  

Keskustelut täällä TINFOssa kääntyivät alkuperäiskansoihin, Pohjois-Amerikan intiaaneihin, saamelaisiin ja alkuperäiskansojen oikeuksiin. Samalla keskustelut kääntyivät siirtolaisuuteen. Hyviä keskusteluja, yhteistä kokemuspintaa.
 

Hirvimetsällä Lappeenrannassa

Tekisi mieli kirjoittaa hyvä saalis! Mutta teoksen äärellä sana saalis tuntuu vastenmieliseltä. Elli Salon Hirvimetsä sai ensiesityksensä Teatterikorkeakoulussa viitisen vuotta sitten. Hirvimetsä on tehty myös kuunnelmaksi, joka voitti Sokeain kuunnelmapalkinnon.

Nyt tähän ekologiseen kansannäytelmään tai erätarinaan tarttui Lappeenrannan kaupunginteatteri. Riko Saatsi on ohjannut ja dramatisoinut tekstin. Hirvimetsä on monikerroksinen ja salaviisas teksti. Isä ja poika mettällä, metällä tai mehtällä, luontosuhde ja arvot törmäyskurssilla. Hirvi toimijana ja subjektina.

Tämä on onnenkantamoinen. Esitys onnistuu säilyttämään ja esitys-käsitteellistämään teokseen sisältyvän isomman mittakaavan tuhoamatta tunnistettavaa sukupolvien välistä ristiriitaa, kamppailua maskuliinisuuksista ja teoksen teatterileikkisää modernin kansankomediallista luonnetta. Tämä on audiovisuaalisesti rikas ja hienosti ajateltu teos. Mika Haarasen skenografia (hieno paperirullametsä kierrätysmateriaalista) ja videot ja Ilkka Tolosen äänisuunnittelu sekä Sirpa Tervo ja Riikka Pulkkisen tarpeisto tarjoavat monta oivallusta.
 

Tekijät esiin

Kiitokset Hirvimetsän käsiohjelmalle, jossa tekijät kirjoittavat omasta luontosuhteestaan ja omasta metsästään.

Tarpeistonhoitaja ja kuiskaaja Riikka Pulkkinen: ”Me aloitettiin Hirvimetsän harjoitukset niin, että kaikki työryhmässä saivat tehdä itselleen oman hirvenpään. Otin pahvilaatikon käteeni ja aloin miettiä, mitä siitä saisi muotoiltua. Lopputulos näkyy esityksessä. Ja siitä tekemäni variaatiot. Tein myös pötsin ja suolenpätkät hirven mahaan. Se olikin mielenkiintoinen homma, vaati paljon taustatutkimusta hirven suolistosta. Kaikenlaista saa tässä työssä opiskella.

Tarpeistonvalmistaja Sirpa Tervo: ”Mie en saanut muuta ohjetta hirvenruhon tekoon kuin että toiminnallisesti realistinen ja – iso! Olen valvonut monta pitkää yötä aamutyön tuntia ja pohtinut kaikenmaailman hirven selkärankoja, laskenut mittasuhteita ja miettinyt miten ihmeessä mie sen teen. Eihän se mikään pehmolelu voi olla.

Ompelijat Päivi Saarimäki ja Anu Hovi: ”Me olemme ommelleet yhdessä esityksen esiripun, karvat vaan pölisi. --- Ollaanhan me täällä karvavaatteita ennenkin ommeltu. Rippu oli vain niin iso ja painava ja siksi vähän haastava.
 

Koivua ja tähteä uusiksi

Juho Liira tekee spektaakkelia, fyysis-visuaalis-auditiivista teatteria, ihan omannäköistään. Topeliuksen Koivuun ja tähteen uitetaan Pontikkatehdasta (Kirkkopelto) ja Kuningas Ubua (Jarry) sekä Eddaa. Tästä tulee kylmäävä vaellustarina ihmisyhteisöjen valtataisteluista toiseen. Ja mihin edes palata? Mikä se koti enää on? Tästä on topeliaaninen idylli kaukana.

Teatterikorkeakoulun hienossa, pian historiaan jäävässä isossa salissa on liki 20 ihmisen kollektiiviruumis äänessä ja liikkeessä ja tilaa, tilanteita ja ihmisruumista veistämästä Jussi Rusasen valot, niiden aistimellisuus, värien herkkyys, tilan syvyysulottuvuuden täysimääräinen hyväksikäyttö. On ylellistä, että Teatterikorkeakoulussa on mahdollisuus tehdä tällaista. No pianhan se loppuukin kun iso sali jaetaan kahtia! Sääli!
 

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

#kenenteatteri #vemsteater #whosetheatre

#kenenteatteri #vemsteater #whosetheatre 16 teatterinjohtajaa otti vastaan haasteemme pohtia moninaisuutta. Kiitos kaikille! Jatketaan keskustelua.

Lue teatterinjohtajien kommentteja Instagramista

Lue, mistä kampanjassa on ollut kyse:

https://www.tinfo.fi/fi/kenenteatteri_vemsteater_whosetheatre_-somekampanja

https://www.tinfo.fi/se/vemsteater_kenenteatteri_whosetheatre_-kampanj_pa_sociala_medier

https://www.tinfo.fi/en/whosetheatre_kenenteatteri_vemsteater_a_social_media_campaign

TINFO PALVELEE

Ruotsinkielinen TINFO e-Nytt ilmestyy tiistaina 21.5.2019  

Ensi viikolla tiistaina ilmestyy seuraava ruotsinkielinen uutiskirjeemme. Ruotsinkielisiä tiedotteita voi laittaa ehdolle maanantaihin klo 11 mennessä sähköpostilla osoitteeseen tinfo(A)tinfo.fi

Seuraavat TINFO-tiedotteet ilmestyvät torstaina 23.5. ja tiistaina 4.6. Helatorstaina 30.5 ei julkaista TINFO-tiedotetta.

UUTISIA

Suomen hevosen tie suurelle näyttämölle Tsekissä


Sirkku Peltolan näytelmä Suomen hevonen saa tsekinkielisen kantaesityksensä 1.6.2019 Hradec Královéssa Klipcerovo-teatterin päänäyttämöllä. Näytelmän on kääntänyt Al¸běta ¦tollová, joka palkittiin aikanaan vuonna 2012 ansioistaan näytelmän eri henkilöiden omintakeisen puhetyylin välittäjänä. Hradec Králové on keskikokoinen, vuoriston ja maaseudun ympäröimä kaupunki, jossa Suomen hevosen teemat pienestä ihmisestä ja suuresta EU:sta ovat aina ajankohtaiset.

Kuten kääntäjä Al¸běta ¦tollová sanoo: “Tämä voisi tapahtua myös Tsekin maaseudulla. EU:n päätökset ja rahoitus ovat täällä jatkuvasti aiheina julkisuudessa, todellisuus on absurdia ja katkeran koomista. Sekä aihe että hahmojen toiminta ja tapa kertoa koko jujun on hyvin lähellä tsekkiläistä sydäntä.”

Klipcerovo-teatteri luonnehtii näytelmää verkkosivuillaan: “Hauska ja hieman karkeakin suomalainen nykynäytelmä, jonka henkilöt eivät toistaiseksi ole saaneet juuri mitään aikaiseksi. Silti heille ei tulisi mieleenkään lakata yrittämästä.”

Sirkku Peltolan Suomen hevonen kantaesitettiin Suomessa KOM-teatterissa vuonna 2004. Kirjailijan itsensä ohjaus tekstistä Tampereen Työväen Teatteriin 2005 aloitti teostrilogian, joka lopulta kasvoi Peltolan käsissä neliosaiseksi.

Komedian taiturin näytelmä on käännetty jo kahdeksalle kielelle, ja tekstin pohjalta on tehty tuotantoja maailmalla esimerkiksi Virossa, Venäjällä, Slovakiassa, Tanskassa, Ranskassa ja Islannissa sekä lisäksi siitä on nähty lukuteatteriesitys Yhdysvalloissa. Tallinnassa Suomen hevonen pysyi liki kolme vuotta Eesti Draamateaterin ohjelmistossa 2007-2010. Virossa Suomen hevonen kiinnosti teatterintekijöitä myös pienessä Pajusin-taajamassa, jossa sitä esitettiin vuonna 2017.

Myös muut Sirkku Peltolan näytelmät kiinnostavat kansainvälisesti. Pieni raha (kääntäjät: Anna Sidorova ja Aleksandra Belikova) on nähty useissa teattereissa Suomen ulkopuolella, Abakanissa Venäjällä se pyörii jo kahdeksatta vuotta. Vuonna 2013 kantaesitetty Ihmisellinen mies on tulossa tänä kesänä ensi-iltaan Kiovassa. Teoksen on kääntänyt ukrainaksi Irina Malevitsh. Mummun saappaissa soi foxia puolestaan esitetään marraskuusta lähtien suomeksi Petroskoissa Karjalan Kansallisessa teatterissa.

Tsekinkielinen Suomen hevonen on prahalaisen DILIA-agentuurin listoilla. ¦tollován käännös on ilmestynyt myös pohjoismaisten nykynäytelmien antologiassa (2013). Sirkku Peltolan kaikkien näytelmien ulkomaisia esitysoikeuksia valvoo Agency North.

 

TINFO / Sari Havukainen, 16.5.2019


Otso Huopaniemi dramaturgian professoriksi Taideyliopiston Teatterikorkeakouluun

”Dramaturgiselle osaamiselle on yhteiskunnassa kasvava tarve”

Otso Huopaniemen mukaan dramaturgista osaamista voitaisiin hyödyntää paljon nykyistä paremmin esimerkiksi digitaalisia ja monimediaisia ympäristöjä luotaessa. Siitä voisi olla myös terveydellistä hyötyä, sillä nykyihmiset viettävät paljon aikaa digitaalisissa ympäristöissä.

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun dramaturgian professoriksi on valittu teatteritaiteen tohtori Otso Huopaniemi. Valinta perustui erityisesti Huopaniemen monipuolisuuteen ja pedagogiseen osaamiseen. 

 Dramaturgian professorina Huopaniemi johtaa Taideyliopiston dramaturgian koulutusohjelmaa ja linjaa dramaturgian koulutuksen kehityssuuntia Suomessa ja kansainvälisesti. Huopaniemi itse kokee tehtäväkseen sekä dramaturgian koulutusohjelman perinteiden ja toimintatapojen vaalimisen että alan syventämisen ennen kaikkea digitaalisuuden, kansainvälisyyden ja tutkimuksellisuuden saralla. Lisäksi hän haluaa olla muistuttamassa siitä, ettei dramaturgia ole pelkästään esittävien taiteiden tai edes taiteen asia, vaan dramaturgista ajattelua voidaan hyödyntää hyvin monenlaisissa yhteyksissä. 

”Dramaturgiselle osaamiselle on yhteiskunnassa kasvava tarve. Yksi esimerkki tästä ovat erilaiset digitaaliset ja monimediaiset ympäristöt, joita luodaan nykyisin tehokkaasti, mutta joiden valmistamiseen liittyvä dramaturginen työ ymmärretään usein vaillinaisesti tai ei ollenkaan. On olemassa paljonkin tutkimustietoa siitä, miten hyppivä ja lyhytjännitteinen lukeminen vaikuttaa meihin ja miten se muuttaa ihmisten keskittymiskykyä. Itse uskon, että digitaalisten ympäristöjen rajoituksista huolimatta on mahdollista luoda virtuaalisia tiloja, jotka mahdollistavat myös pitkäaikaisemman ja rauhallisemman jäljen jättävän digioleskelun. Tähän jos mihin tarvitaan dramaturgista osaamista, sillä kyse on osien ja kokonaisuuksien välisistä suhteista eli kompositiosta, vastaanotosta ja laajasta rakenteiden ymmärryksestä,” toteaa Huopaniemi.

Huopaniemi on taustaltaan kansainvälisesti suuntautunut esitystaiteilija, näytelmäkirjailija, dramaturgi, taiteellinen tutkija ja opettaja, joka valmistui teatteritaiteen tohtoriksi Taideyliopiston Teatterikorkeakoulusta keväällä 2018. Väitöksessään Algoritmiset adaptaatiotHuopaniemi tutki digitaalisten teknologioiden käyttömahdollisuuksia ja rajoituksia erityisesti kirjoittamisen ja lukemisen kontekstissa. Huopaniemellä on myös näytelmäkirjoittamisen Master of Fine Arts -tutkinto, jonka hän on suorittanut Columbia Universityssä New Yorkissa. Akateemisten ansioidensa lisäksi Huopaniemi toimii apulaistuottajana Yleisradion tekoälyprojektissa, ja vuonna 2018 hän sai kunniamaininnan Electronic Literature Organizationin järjestämässä kilpailussa

Lisätiedot:

Otso Huopaniemi, teatteritaiteen tohtori, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
otso.huopaniemi(a)uniarts.fi, 040 583 4463

Emilia Koivunen, viestintäpäällikkö, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
emilia.koivunen(a)uniarts.fi, 046 921 5364


Stina Krookin säätiö palkitsi näyttämö- ja kuvataiteilijoita stipendeillä

Stina Krookin säätiö palkitsi stipendeillä ja kolmella kunniapalkinnolla yhteensä 14 kuva- ja näyttämötaiteilijaa 136 000 euron arvosta sekä julkisti uuden, nuorille kuvataiteilijoille suunnatun residenssiohjelman Suomen Tanskan kulttuuri-instituutin kanssa.

Stina Krookin säätiö viettää vuonna 2019 perustajansa syntymän 100-vuotisjuhlaa. Kuva- ja näyttämötaiteen tärkeä, mutta laajalti tuntematon suojelija Stina Krook perusti säätiön vuonna 1976. Sittemmin se on jakanut yli 500 stipendiä ja palkintoa yli kahden miljoonan euron arvosta.

Vuonna 2019 säätiö myöntää 16 000 euron suuruiset kunniapalkinnot Suomen arvostetuimpien maalareiden joukkoon kuuluville Rafael Wardille ja Paul Osipowille sekä näyttämötaiteen puolella monipuolista uraa tehneelle Ralf Långbackalle.

Vuoden 2019 näyttämötaidestipendien saajat ovat Elmer Bäck, Lina Ekblad, Johannes Ekholm, Julia Korander, Dennis Nylund, Monica Nyman, Jennie Storbacka ja Pekka Strang. Kuvataidestipendit myönnetään Gun Holmströmille, Mikael Pohjolalle sekä Emilia Tannerille.  Stipendin arvo on 8 000 euroa.

Stina Krookin säätiö tukee ja edistää kuva- ja näyttämötaidetta vuosittaisilla stipendeillä, huomioiden erityisesti Suomen ruotsinkielisen väestön. Stipendeillä halutaan tukea nuoria, uransa alkuvaiheessa olevia taiteilijoita sekä edesauttaa jo asemansa vakiintuneiden taiteilijoiden pitkäjänteistä työskentelyä.

Stina Nicolaisen (o.s. Krook) perusti säätiön joulukuussa 1976. Ensimmäiset stipendit jaettiin Stinan syntymäpäivänä 15.3.1978. Vuoteen 2019 mennessä on jaettu yli 500 stipendiä ja palkintoa yli kahden miljoonan euron arvosta. Stipendejä ei voi hakea, vaan säätiö myöntää palkinnot kuvataiteen ja esittävän taiteen edustajista koostuvan asiantuntijaraadin lausuntojen perusteella.

Lisätiedot:
Susanne Homén-Lindberg, hallituksen puheenjohtaja
050 5700 761, info(a)stinakrook.fi
www.stinakrook.fi


Kansallisteatterin Kiertuenäyttämön Rikos ja rangaistus vankilakiertueelle  

Kiertuenäyttämön Rikos ja rangaistus -teos nähdään kuudessa vankilassa ympäri Suomen toukokuun aikana. Esitys vierailee toukokuussa 2019 Pyhäselän, Hämeenlinnan, Vantaan, Helsingin, Satakunnan ja Mikkelin vankiloissa.  
 
Kolmen näyttelijän teatteriesitys tuo Fjodor Dostojevskin ajattoman romaaniklassikon kaikkine elämänkokoisine kysymyksineen lähelle katsojia. Johanna Freundlichin ohjaama selviytymistarina korostaa sovituksen mahdollisuutta ja ihmiskontaktin tärkeyttä niin toiseen nuoreen kuin läsnä olevaan aikuiseen.

Rikos ja rangaistus -esityksen työryhmässä ohjaajana on Johanna Freundlich, näyttelijöinä Antti Lang, Matti Onnismaa ja Elina Reinikka. He ovat työskennelleet aiemmin yhdessä mm. monivuotisessa Angels in America -produktiossa.

Rikos ja Rangaistus -ensi-ilta nähtiin Vuorelan koulukodissa Vihdissä 6.4.2018, minkä jälkeen se kiersi valtion koulukodeissa. Teosta esitettiin Kansallisteatterin Omapohjassa 19.-26.5.2018.  
Lisätiedot

Kansallisteatteri: tuottaja Roosa Vaverka roosa.vaverka(a)kansallisteatteri.fi,  050 3731925
Rikosseuraamuslaitos: erityisasiantuntija Kati Sunimento Kati.Sunimento(a)om.fi, 050 344 2370

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Tulevaisuusbrunssi Lain§uojattomat -festivaalilla |18.5.2019, Pori

Teatterikeskus ja Teatterin Tiedotuskeskus TINFO järjestävät yhdessä Lain§uojattomat-festivaalin kanssa Tulevaisuusbrunssin lauantaina 18.5. Porissa klo 12-14:15.

Minkälaisena dramaturginen ajattelu näyttäytyy, miten valmistuva/vastavalmistunut ohjaaja, dramaturgi ja näyttelijät näkevät työnsä ja työskentelynsä tulevaisuudessa? Miten ekokriisi, digitaalisuus ja pelillisyys vaikuttavat liveen? Tule mukaan tulevaisuusajattelemaan ja pohtimaan minne esittävä taide on menossa ja minne itse haluat olla menossa!

Cafe Jazz, Eteläranta 5, Pori
Vapaa pääsy!

11.30 Kahvia ja pientä syötävää (omakustanteinen)
12.00 Seminaarin avaus / Angelika Meusel ja Kaisa Paavolainen
12.10 Ilja Lehtinen: Ekologisen jälleenrakennusajan esityksellisiä tulevaisuuksia
12.30 Kommenttipuheenvuorot
Laura Mattila: Mitä ja miten ohjaaja tekee tulevaisuudessa?
Maria Oiva: Taide edellä – taiteilijat teknologiaa hackaamaan
Otso Huopaniemi: Draaman jälkeiset dramaturgiat? Digitaaliset dramaturgiat?
13.30 Mihin esittävä taide on menossa? Millainen on sen tulevaisuus? -keskustelu
Keskustelemassa Ilja Lehtinen, Geoffrey Erista, Laura Mattila, Maria Oiva ja Otso Huopaniemi, paneelia moderoi Kaisa Paavolainen.
14.15 Seminaari päättyy


Globe Art Point’s Great Art & Culture Union’s Day Event | 23.5.2019, Helsinki

Globe Art Point’s Great Art & Culture Union’s Day Event on 23.5.2019 at 15:00-18:20 at the Helsinki Central Library Oodi!

Artists’ Unions Fair will present the Finnish four major artists’ unions:  

1. Theatre and Media workers TeMe (communication officer Anne Saveljeff); 
2. Art and Culture Professionals’ Trade Union TAKU (organization coordinator Sini Myllyniemi); 
3. Actor´s Union (managing director Elina Kuusikko); 
4. Finnish Musicians’ Union (freelance-agent Jaakko Kämäräinen).  

Artists and cultural workers from the fields of performing arts, visual arts, film & media, music and administration are welcome to attend! The event will begin with introductory presentations from each of the four artists’ unions and continue with group sessions during which artists can ask questions and learn relevant information from unions of their choice. Information and connections will be shared in an informal atmosphere with coffee, tea and snacks served. The Artists’ Union Fair will be held at Cube (Kuutio) at Central Library Oodi, 2nd floor, Töölönlahdenkatu 4, 00100 Helsinki. (near the Music House & the Central Railway Station).  

If you are interested in participating, please fill this form https://forms.gle/urNJusz31koiizAFA by 21.5.2019.  

For further information about the event send an email to tomi.purovaara(a)globeartpoint.fi.  

Artists’ Unions Fair is part of Globe Art Point´s GAP INFO project supported by the Finnish Cultural Foundation and the City of Helsinki. To learn more about GAP INFO visit http://www.globeartpoint.fi/category/g-a-p-info/

Read more


Saaren kartanon avoimien ovien päivä | 25.5.2019, Mynämäki

Saaren kartanon avoimien ovien päivä lauantaina 25. toukokuuta 2019 klo 11–15. Saaren rantatie 21, 23140 Hietamäki

Päivän aikana yleisö voi tutustua Saaren kartanoon ja sen residenssitoimintaan. Monipuolisessa ohjelmassa on jokaiselle jotakin eri puolilla kartanoa ja sen rakennuksia.

Tänä vuonna Koneen Säätiön Saaren kartanon residenssin avoimien ovien päivässä Mynämäellä tarkastellaan eri näkökulmista ihmisen suhdetta luontoon ja ihmistä osana luontoa. Esille nousee myös ekologisen kestävyyteen sekä teknologiseen murrokseen liittyviä kysymyksiä.
 
Päivän aikana voi tutustua Saaren kartanon residenssissä työskennelleiden taiteilijoiden teoksiin eri puolilla kartanon puistoa ja ulkorakennuksia. Nähtävinä ja koettavina ovat muun muassa valokuvataiteilija Sanne Kabaltin videoteos 1.4, kuvataiteilijoiden Paul Kalemban Koivun Louhi -videoteos, Yassine Khaledin pitkäkestoinen performanssi Monitor Man sekä Nestori Syrjälän veistoksia.
 
Päivän tarkempaan ohjelmaan voit tutustua täällä.

Tapahtuma on maksuton ja kaikille avoin. Lämpimästi tervetuloa!

Lisätietoja
Leena Kela, toiminnanjohtaja
leena.kela(a)koneensaatio.fi
+358 40 732 3628


Black and White Theatre Festival 4.-8.6.2019

Teatteria, tanssia ja sirkusta ympäri maailman

Vuoden 2019 teema on  ”Tunteiden kirjo – sielun lääke”.

Koko Mustan ja Valkoisen Teatterifestivaalin ohjelma löytyy täältä


Hiljaisuus-festivaali | 5.-8.6.2019, Kittilä

Hiljaisuus-festivaali järjestetään tänä vuonna jo kymmenennen kerran Kaukosen kylässä Kittilässä 5.-8.6.2019. Hiljaisuus-festivaali on taiteen valtionpalkinnolla palkittu taidetapahtuma, jonka monitaiteinen ohjelmisto sovitetaan pienen lappilaisen kylän pirtteihin, pihoille ja kylätien varrelle.  

Hiljaisuus-festivaali tuo Kaukoseen mm. tanskalaisen nykytanssin edelläkävijän Kitt Johnsonin. Johnson esittää festivaalilla sooloteoksensa Stigma ja POST NO BILLS. Ranskalaisen Le G. Bistaki -ryhmän Baina[na] on esitys, jossa hyödynnetään jongrleerauksen, tanssin ja fyysisen teatterin elementtejä. Neljä taitavaa esiintyjää käsittelee kymmeniä kiloja maissinjyviä näyttämöllä, lattialla ja ilmassa, lapioin, ämpärein ja luudin. 
 
Kymmenennen Hiljaisuus-festivaalin fokuksessa on festivaalin alkuaikojen ydin: taiteilijoiden uudet yhteistyöt. Kaukosen kylällä nähdään festivaaliviikon aikana valmistuvia teoksia, joissa ensikertaa kohtaavat taiteilijat luovat yleisön edessä ainutlaatuisia esityksiä.
 
Vuoden 2019 Hiljaisuus-festivaalin kiinnostavin tilausteos on neliosainen Unia Ounasjoen mutkasta. Dramaturgi ja näytelmäkirjailija Taija Helmiseltä tilattu Kaukosen kylän historiasta ja tarinoista ammentava monitaiteinen teos levittäytyy ympäri Kaukosen kylää. Helminen on tutustunut kertomuksiin ja historian tapahtumiin Suomen Kirjallisuuden Seuran arkistossa ja haastattelemalla kaukoslaisia. Teos on kunnianosoitus Kaukosen kylän historialle, paikalle asettuneille esivanhemmille ja maisemalle, jonka läpi Ounasjoki virtaa vuolaana.  

Koko ohjelmisto
 
Lisätietoja festivaalista, sen historiasta ja tämänvuotisesta ohjelmistosta:
Joonas Martikainen, Hiljaisuus-festivaalin toiminnanjohtaja, joonas(a)hiljaisuusfestivaali.fi, 050 337 2828


URB 19 -festivaali | 7.-14.6.2019, Helsinki

Tänä vuonna 20 vuotta täyttävä URB on Kiasma-teatterin tuottama vuosittainen festivaali, joka esittelee jatkuvasti muuttuvan kaupunki- ja nuorisokulttuurin vaikutusta nykytaiteen eri muotoihin. Neljään eri tapahtumapaikkaan levittäytyvän festivaalin sisältöön on vaikuttanut varta vasten tehtävään valittu nuorten tekijöiden kuraattoriryhmä.

Kiasman lisäksi tapahtumapaikkoja ovat Itäkeskuksessa sijaitseva Stoa ja sen vasta-avattu piha-alue, Kallioon hiljattain muuttanut kulttuurikeskus Caisa sekä Annantalo Kampissa.

Ohjelmatiedot löytyvät osoitteesta www.urb.fi


Kuopio Tanssii ja Soi | 12.–18.6.2019, Kuopio

Kuopio Tanssii ja Soi täyttää 50 vuotta. Tämän ajan Kuopio Tanssii ja Soi on tehnyt tanssia näkyväksi. Sitä on vienyt eteenpäin ilo, intohimo ja halu jatkuvaan kehittymiseen. Tanssi yhdistää yli kieli- ja kansallisuusrajojen ja tuo yhteen ihmisiä mitä erilaisimmista taustoista. Katso ohjelmisto täältä


Salo Circus Festival

Ensimmäistä kertaa järjestettävä Salo Circus Festival valloittaa Salon keskusta-alueen elokuussa. Kaksipäiväinen tapahtuma tarjoaa ohjelmaa niin aikuisille kuin lapsille. Luvassa on esityksiä, Varietee-ilta, Open Stage ja festivaaliklubi sekä PopUp-Sirkuskoulu. Osa ohjelmasta on pääsymaksutonta.


Harrastajateatterikesä | 16.-18.8.2019, Jyväskylä

Vuoden 2019 Harrastajateatterikesän ohjelmisto on nyt julkaistu ja ohjelmistoon on valittu 32 hakijan joukosta 7 esitystä. Tutustu ohjelmistoon ja suuntaa varaamaan liput esityksiin täältä.
 
Tapahtuma on ollut aiempina vuosina suurilta osin loppuunmyyty, joten paikat katsomoon kannattaa lunastaa ajoissa. Tapahtuman raadissa ovat tänä vuonna Samuli Reunanen, Hanna Liinoja ja Tapani Kalliomäki.
 
Tule mukaan nauttimaan tunnelmasta, kohtaamisista ja tietysti hienosta harrastajateatterista!


Performing HEL - Rekisteröityminen auki ohjelmistoista vastaaville

Vuoden 2019 Performing HEL -ohjelmisto koostuu 12 pitchauksesta, 10 demosta ja 5 täyspitkästä esityksestä. Ohjelmistovalinnoista vastaavat Tanssin ja Sirkuksen tiedotuskeskukset, Helsingin juhlaviikot, Suomen Kansallisteatteri, Svenska Teatern ja Espoon kaupunginteatteri.

Performing HEL -katselmus on suunnattu sekä suomalaisille että kansainvälisille teattereiden, festivaalien ja kulttuuritalojen ohjelmistoista vastaaville. Rekisteröityminen Performing HEL:in on auki presentereille, ohjelmavastaaville sekä teattereiden ja festivaalien johtajille.

Tapahtuman ohjelma alkaa torstaina 29.8. iltapäivällä ja päättyy sunnuntaina 1.9. iltapäivällä. Tarkka aikataulu julkaistaan toukokuussa.

Vuoden 2019 Performing HEL -katselmuksen järjestävät Tanssin ja Sirkuksen tiedotuskeskukset yhteistyössä Helsingin juhlaviikkojen, Kansallisteatterin, Svenska Teaternin, Espoon kaupunginteatterin ja Teatterin tiedotuskeskuksen (TINFO) kanssa. Tapahtumaa tukee opetus- ja kulttuuriministeriö. Jatkossa katselmuksen on määrä tapahtua joka toinen vuosi – seuraava Performing HEL järjestetään syksyllä 2021.

Lisätietoja:

Riitta Aittokallio, projektipäällikkö, riitta.aittokallio(a)danceinfo.fi | +358 (0)40 779 8115
Anni Leino, tiedottaja, anni.leino(a)danceinfo.fi | +358 (0)40 1823 722


ANTI - Contemporary Art Festivaali | 10.-15.9.2019, Kuopio

ANTI-festivaali kerää Kuopioon upeita teoksia vuoden 2019 kuolema-teeman ympärille. ANTI – Contemporary Art Festival järjestetään Kuopiossa 10.-15.9.2019

"Miten nykytaide käsittelee tätä kaikkein ajankohtaisinta ja iätöntä olemassaoloa elämissämme? Tämä on ANTI-festivaalin 2019 ohjelmistoa ohjaava keskeinen kysymys. Mitä uutta käytäntöä, uutta kokemusta, uutta tietoa ja uutta iloa voimme löytää ajattelemalla kuolemaa ja työskentelemällä kuoleman parissa?”

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


THL: Kulttuurilla hyvinvointia – saavutettavasti | Haku 14.6.2019 mennessä

Terveyden edistämisen määrärahalla tuetaan vuonna 2020 erityisesti kunnissa toteutettavaa terveyden edistämisen toimintaa.

Terveyttä ja hyvinvointia edistävän kulttuuritoiminnan saavutettavuuden ja saatavuuden edistäminen kunnan ja alueellisten toimijoiden monitoimijaisena työnä sekä ohjauskeinojen, toimintamallien ja arviointikäytänteiden kehittäminen kulttuurihyvinvointitoiminnan vahvistamiseksi.   

Terveyden edistämisen määrärahan hakuaika on 13.5. - 14.6.2019.  

Lue lisää


Luova Eurooppa: Tuki kulttuuri- ja audiovisuaalisen sisällön yhdistämiseen digitaalisesti | Haku 20.6.2019 mennessä

Tukea annetaan hankkeille, jotka sisältävät uusia luovan ilmaisun muotoja erilaisten kulttuuristen ja luovien alojen risteyksessä, kuten audiovisuaalialalla, myös innovatiivista teknologiaa kuten virtuaalitodellisuutta käyttäen, tai edistävät innovatiivisia monialaisia lähestymistapoja ja välineitä helpottaakseen kulttuurin ja luovuuden - mukaan lukien kulttuuriperintö - saantia, jakelua, myynninedistämistä ja/tai siitä saatavaa rahallista tuottoa.  

Hakemukset tulee toimittaa 20.6. klo 12 mennessä (CET). 

Lue tarkempi ohjeistus täältä
 
Lue lisää


Pohjoismainen kulttuuripiste: Tukea lasten ja nuorten pohjoismaisille taide-, kulttuuri- ja kielihankkeille | Haku 1.6.-12.8.2019

Kesän aikana voi hakea tukea lasten ja nuorten pohjoismaisille hankkeille. Volt on tukiohjelma kohtaamisille ja yhteistyölle kulttuurin parissa. Sen tarkoituksena on lisätä kiinnostusta muiden pohjoisten maiden ja alueiden kulttuureja ja kieliä kohtaan. Tukea voi hakea hankkeisiin, joissa painotetaan lasten ja nuorten omaa luovaa tekemistä ja osallisuutta kulttuuriin ja taiteeseen. Tukea myönnetään kaikille kulttuurin ja taiteen aloille. Hakuaika on 1.6.–12.8.2019 (15.59 Suomen aikaa).  

Lisätietoja Pohjoismaisen kulttuuripisteen sivuilta. Puhelinneuvontaa 6.–7. kesäkuuta ja 6.–7. heinäkuuta kello 10–16 (Suomen aikaa) numerosta +358 10 583 1026. 

Lue lisää

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Open Call for Showcase at the ChinaSPAF 2019 | Deadline 24 May 2019

China Shanghai International Arts Festival is a state-level annual international arts festival hosted by the Chinese Ministry of Culture and Tourism and organized by the Shanghai Municipal People's Government. As a major part of the Festival, the CSIAF performing arts fair (ChinaSPAF) is the leading annual marketplace for new work from China, connecting creators and arts professionals worldwide.

Once selected, you’ll have

  • High exposure as ChinaSPAF 2019 Official Showcase
  • High efficiency to promote your projects to over 800 performing arts professionals
  • Two complimentary ChinaSPAF 2019 Full Delegate Passes (USD 830 each)  

Who can apply?

  • Any performing arts programme (music, dance, drama, children show, etc)

Due to the limited technical conditions of InterContinental Shanghai Jing’An, we might only be able to present programmes that do not have complicated technical requirements.

We provide

  • Showcase space at the InterContinental Shanghai Jing’An (ChinaSPAF main venue)
  • Local technical support

What to apply?

  • Project introduction (project summary, length, producer introduction etc...)
  • Video file(s) of the project (5-mins version and at least 30-min version)
  • Images (3-5)
  • Technical requirements

How to apply?

  • Please send all required materials titled with “2019 Showcase + Project Title” to chinaspaf@artsbird.com.
  • Deadline of submission is Friday, 24 May 2019.

Playdate avoin haku | Ehdotukset 9.6.2019 mennessä

Playdate kokeilee immersiivistä taidetta ja taiteellisia pelejä.

Nämä taiteen ja popkulttuurin äpärät sekoittavat mm. immersiivisen teatterin, installaatioiden, BDSM:n ja uusien teknologioiden keinoja tuodessaan pelimaailmat suoraan yleisön iholle. Immersiivisellä tarkoitetaan teosta, jossa yleisö on kirjaimellisesti uponneena teoksen sisälle.

Playdate on samanaikaisesti uudenlainen tapahtuma ja alusta pelitesteille. Pelitestit tarkoittavat tässä yhteydessä osallistavia, immersiivisiä ja/tai pelillisiä esityksiä ja muita teoksia, joita on kehitetty tarpeeksi pitkälle, jotta niitä voidaan testata yleisön kanssa, mutta jotka eivät ole vielä lopullisia teoksia. Pelitestin ote voi olla avoin, leikkisä ja tutkiva.  

Tekijöille tapahtuma antaa mahdollisuuden kokeilla yhdessä arvaamattoman, mutta empaattisen yleisön kanssa. Yleisölle Playdate antaa mahdollisuuden kokeilla uusia osallistamisen, sosiaalisuuden ja vuorovaikutuksen muotoja niiden arvaamattomimmassa ja jännittävimmässä vaiheessaan.

Iltaan liittyy aina myös keskustelu ajankohtaisesta aiheesta liittyen pelitaiteeseen, immersiivisiin esityksiin tai osallistavaan taiteeseen.

Tapahtuma toteutuu Eskus – Esitystaiteen keskuksen tiloissa la 12.10.2019 klo 19 – 24. 

Tapahtuma on aiemmin järjestetty vuosina 2015 ja 2018. Tapahtuman tuotannosta ja kuratoinnista vastaa Kaiken keskus

Mitä etsimme:

Etsimme pelitestejä tapahtuman ohjelmistoon. Tapahtuman teemana on non-binary. 

Non-binary voi viitata esim.  

  • ei-binääriseen sukupuoleen liittyvään identiteettiin  
  • uusien ei-binääristen teknologioiden käyttöön (teknologia laajasti ymmärrettynä)
  • pelirakenteisiin, jotka eivät perustu pariin perustuviin rakenteisiin
  • muulla tavoin kahden vastakkaisen ja näennäisesti kokonaisuuden muodostavan ajattelun, ennakko-oletusten ja arvojen purkamiseen ja kyseenalaistamiseen

Voit tulkita teeman myös täysin muulla tavalla ja ehdottaa testejä myös teeman ulkopuolelta. 

Mitä tarjoamme:

Tilan testin käyttöön sekä pienimuotoisen tekniikan (valo ja ääni). Tiloina ovat Eskuksen neuvottelutila, aulatila sekä neljä eri kokoista tanssisalia, joissa on perusäänentoisto. Tilat voidaan tarvittaessa pimentää. Voit myös ehdottaa muulla tavoin tiloja käyttävää toteutusta. 

Tiloista löydät tietoja täältä. Sivuille on tarkoitus lisätä kuvia yksittäisistä tiloista lähiaikoina. 

Ehdotusten muoto:

Voit ehdottaa pelitestiä mihin tahansa tiloista tapahtuman aikana 12. 10. 2019 klo 19 - 24 ja kuinka pitkänä ajanjaksona haluat. 

Kerro ehdotuksessasi

  • Miten toteutus liittyy tapahtuman teemaan (non-binary)
  • Mitkä ovat sen perustiedot (idea, ajankohta, pituus, tarkka tila, tekniset tarpeet, muuta oleellista käytäntöön liittyvää)
  • Toteuttavan taiteilijan tai ryhmän tiedot (lyhyt kuvaus taustasta)
  • Vastuuhenkilön yhteystiedot

Pyydämme huomioimaan, että pyrimme avaamaan toteutuksia mahdollisuuksien mukaan sekä suomeksi että englanniksi. Jos mahdollista, ota tämä huomioon suunnitellessasi miten tiedotat pelitestistäsi yleisölle sekä millä kielellä esim. sanalliset ohjeet annetaan. On mahdollista antaa ohjeet vain yhdellä kielellä, mutta siinä tapauksessa mainitse tästä ehdotuksesi kuvauksessa, jotta osaamme ottaa sen huomioon suunnitellessamme tapahtuman kokonaisuutta.
 
Ehdotuksen pituus on max. yksi A4. 

Turvallisemman tilan periaatteet:

Playdate noudattaa turvallisemman tilan periaatteita. Tämä tarkoittaa kunnioitusta kaikkia sukupuolia, seksuaalisuuksia, taustoja, kehoja ja kyvykkyyksiä kohtaan. Rasistinen, seksistinen, homofobinen, transfobinen tai muulla tavoin syrjivä käyttäytyminen ei ole sallittua.

Toivomme myös ehdotusten huomioivan nämä periaatteet. 

Eskukselle on pääsy pyörätuolilla. 

Lähetä ehdotuksesi osoitteeseen office(a)centerforeverything.com 9. 6. 2019 (24.00) mennessä. Voit myös kysyä tarkentavia kysymyksiä samasta osoitteesta. 


Kinosaki International Arts Center - Performing Arts Residency 2020-2021 | Deadline 9 June 2019

Applications are now open for the 2020-2021 Artist-In-Residence program at Kinosaki International Arts Center (KIAC), a creative residence facility in Japan centered on the performing arts.

KIAC is situated in Kinosaki Onsen, a hot spring town blessed with a 1300-year history. Kinosaki is located in Toyooka City, Hyogo Prefecture, which is well known for its rich natural environment and for having successfully reintroduced the Oriental White Stork back into the wild. KIAC is a facility where artists can concentrate on their creative activities. Since 2014, many artists have stayed here to create pieces of work that have then been spread both throughout Japan and overseas.

Artist-in-Resident program select projects with the potential to excel in any of the following criteria: ≪Diffusibility≫, ≪Internationality≫, ≪Locality≫, ≪Innovativeness≫ and ≪Artistic Potential≫. In addition to spreading excellent art projects and activities in Toyooka/Kinosaki, artists are expected to meet the locals and tourists to create a place for new interactions.

Intended program period: 1st April 2020 – 31st March 2021

Eligible projects

The following two points are necessary application requirements:・The project should be focused on modern performing arts.

In addition to artistic activities and research, it is possible for art-related personalities to hold events such as lectures and symposiums. The project should be realizable (artists must provide results of past activities, production and budget plans, schedules and any other document that can certify the project can be appropriately managed and carried out effectively.

*Whether artists choose to have a public performance or not does not affect the selection process.

Deadline for applications: 9 June 2019

Read more


Kuopio tanssii ja soi pääohjelma 2020 | Haku 10.8.2019 mennessä

Esiintyjäksi Kuopio tanssii ja soi pääohjelmaan 10. – 16.6.2020
Lähetä tarjouksesi 10.8.2019 mennessä / 16. – 22.6.2021 festivaalin osalta 10.8.2020 mennessä.

Kuopio Tanssii ja Soi on vanhin, monipuolisin ja suurin vuosittain järjestettävä tanssitaidefestivaali Pohjoismaissa. Pääpaino ohjelmistoa rakennettaessa on tanssitaidetuotannoissa. Voit tutustua festivaalin aiemman vuoden ohjelmaan www.kuopiodancefestival.fi

Esitystilat:

Kuopion musiikkikeskus www.kuopionmusiikikeskus.fi (n. 950, suuremmille tuotannoille)
Kuopion kaupunginteatteri www.kuopionkaupunginteatteri.fi (Minna 450 katsojaa, Maria 212 katsojaa)
Kulttuuriareena 44 (n. 200 katsojaa, porraskatsomo, teknisesti yksinkertaisemmille tuotannoille)
Muut mahdolliset tilat, mm. kirkot voivat tulla kysymykseen.

1.Tee selkeä kirjallinen tarjous, liitä tarjoukseesi teostietojen lisäksi taloudelliset ja tekniset ehdot, myös mahdolliset tilatoiveet ja se millaiselle yleisölle teos on ajateltu.

-  Tee tarjous vain jos teoksesi voidaan rakentaa esityskuntoon lyhyellä ajalla ja ryhmäsi työehdot sallivat normaalista poikkeavat työajat
-  Rakentaminen alkaa edellisenillan esityksen jälkeen illalla, jatkuen yöllä / seuraavana päivänä, 1. esitys samana iltana.
-  Luettele tarjouksessasi mahdolliset tekijänoikeusmaksut ja laskuttavat organisaatiot, myös mahdollinen suurten oikeuksien teos.  
-  Mainitse jos voit laskuttaa ilman arvonlisäveroa
-  Käytettävissäsi on festivaalin kokenut, tehokas ja joustava tekninen tiimi joka rakentaa tarvittaessa jo aiemmin.
-  Liitä tarjoukseesi linkit videoihin
-  Kerro mahdolliset muut esityspaikat Euroopassa saman kiertueen aikana
-  Etusijalla ovat kantaesitykset ja teokset joita ei ole esitetty festivaalia edeltävänä aikana Suomessa (6 kk)

2. Kerro jos ryhmäsi saa taloudellista tukea esimerkiksi matkoihin ja kuljetuksiin. Tai jos vierailu on osa maitten välistä kulttuurinvaihtoa.

3. Kerro onko ulkomainen ryhmäsi yksityinen yritys tai yleishyödyllinen julkista rahoitusta saava organisaatio (ei lähdeverovelvollinen).

4. Kerro onko mahdollista että ryhmäsi voisi esiintyä pääohjelman ohella myös festivaalin ilmaisohjelmassa ja pitää workshopin.

5. Kerro mahdollisesta muusta yhteistyöideastasi  

Lähetä tarjouksesi artisticdirector2020 (at) kuopiodancefestival.fi ja  anna.pitkanen (at) kuopiodancefestival.fi  

Otamme yhteyttä elokuun aikana tahoihin jotka ovat festivaalin rakentamisen kannalta potentiaalisimpia.

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja ja työpajoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Disnovation.org -työpaja ja luento | 17.-19.5.2019, Espoo, Helsinki

Disnovation.org -kollektiivin taiteilijat Maria Roszkowska ja Nicolas Maigret ovat m-cultin vieraina touko-kesäkuussa. European Media Art Platform -residenssin aikana he ovat monin tavoin vuorovaikutuksessa paikallisten taiteilijoiden, tutkijoiden ja opiskelijoiden kanssa.
 
Aalto-yliopiston kanssa tuotettavan Disinformation Camp -työpajan aiheena on propaganda ja mielipiteen muokkaus netissä. Keskustelua, tapaustutkimusta ja käytännön kokeiluja sisältävä työpaja käynnistyy avoimella Disobedient Innovation -luennolla 17.5. Tulokset jaetaan Pixelache-festivaalilla 24.5.
 
Disobedient Innovation Public Lecture  
Fri 17.5. 1 PM - 3 PM Aalto University @ Väre Lecture room F101 Otaniementie 14, Espoo
 
Disinformation Camp Workshop
Sat-Sun 17.-19.5 m-cult Vallila
Fri 24.5. 5 PM - 6 PM Pixelache Festival @ Solu space, Luotsikatu 13, Helsinki


Utbildningstillfället ”Feedback är en gåva” | 24.5.2019  

Centralförbundet för Finlands Svenska Teaterorganisationer ordnar tillsammans med Teaterhögskolan utbildningstillfället

”Feedback är en gåva” 24.5.2019 kl. 10-14.30

Tillfället är öppet för alla som jobbar inom det svenskspråkiga scenkonstfältet. Under dagen får deltagarna lära sig Das Arts feedbackmetoden med ledning av Stina Engström, skådespelare och lektor vid Teaterhögskolan.

  • Utbildningen ordnas på Teaterhögskolan i Helsingfors, Aspnäsgatan 6
  • i rum 527 (C-hissen till femte våningen).
  • Utbildningen är avgiftsfri men anmälan krävs och kan göras till cefistoinfo(a)gmail.com senast 22.5.
  • Utbildningen inkluderar 45 min lunchpaus. Lunchen står var och en själv för.

Varför Das Arts feedbackmetod?

Metoden strävar till att

  • stärka den som får feedback
  • ge mera struktur och självdisciplin under feedbacktillfället
  • uppnå större exakthet och vara roligare
  • höja på ribban för feedbacken och lägga den över nivån av att döma och fördöma

Metoden strävar också till ett kollektivt lärande och att hitta ett sätt att tänka tillsammans, att lära sig av varandra mot den bakgrund och erfarenhet som alla har och att skapa ett så icke-hierarkiskt tillfälle som möjligt.

Fedbackmetoden har även som syfte att förhindra feedbacken att bli för personlig.

Metoden ger också möjlihget till att ventilera egna intryck samt komma med förslag.

Läs mer

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Seinäjoen kaupunginteatteri hakee teatteriteknikkoa ja järjestäjää | Haku 29.5.2019 mennessä

TEATTERITEKNIKKO

hoitaa valo-, ääni- ja videotekniikkaa yhteistyössä valaistus- ja äänimestarien kanssa. Tekee valo-, ääni- ja videoajoja harjoituksissa ja esityksissä. Tekee teknisiä pystytyksiä harjoitus- ja esityskaudella yhdessä muiden työntekijöiden kanssa. Työhön kuuluu myös valo-, ääni- ja videoteknisen laitteiston huolto- ja korjaustyöt. sekä muut työnantajan antamat tehtävät.

Edellytämme hakijalta soveltuvaa koulutusta ja/tai riittävää työkokemusta em. aloilta, kokemusta teatterityöstä, sekä hyviä vuorovaikutustaitoja.

Työaikamuotona Tekninen näytäntötyö (38,25 h/vko). Palkkaus Suomen Teatterialan työehtosopimuksen mukaan.  Toistaiseksi voimassa oleva työsopimus 1.8.2019 alkaen.

JÄRJESTÄJÄ

osallistuu näytelmien harjoitus- ja esitystoiminnan järjestämiseen liittyviin tehtäviin, vastaa harjoitusten aikataulutuksesta, työryhmän sisäisestä tiedottamisesta ja tuotannon vaiheiden tiedottamisesta eri osastoille. Työhön kuuluu myös muut työnantajan antamat tehtävät.

Edellytämme hakijalta soveltuvaa koulutusta ja/tai riittävää työkokemusta teatterialalta, oma-aloitteisuutta, hyvää organisointikykyä ja hyviä vuorovaikutustaitoja ja hyvää tietoteknistä osaamista.

Työaikamuotona Tekninen näytäntötyö (38,25 h/vko). Palkkaus Suomen Teatterialan työehtosopimuksen mukaan.  Sijaisuus, määräaikainen työsopimus 1.8. – 31.12.2019.

HAKUMENETTELY

Vapaamuotoiset hakemukset ansioluetteloineen ke 29.5.2019 mennessä osoitteeseen rekry.teatteri(a)seinajoki.fi. Kirjoita viestin otsikoksi työtehtävä, jota haet.

Kutsu haastatteluun valituille lähetetään to 6.6.2019 mennessä. Haastattelut järjestetään viikolla 24.

Tiedustelut sähköpostitse markko.heinonen(a)seinajoki.fi

Ilmoitus löytyy myös täältä


Joensuun kaupunginteatteri etsii tarpeistonvalmistajaa | Haku 31.5.2019 mennessä

Etsimme tarpeistonvalmistajaa – oletko se Sinä?

Pääasiallisina työtehtävinä ovat:

  • Vastata näytännöissä tarvittavan tarpeiston hankinnasta, valmistuksesta ja varastoinnista
  • Vastata näytännöissä tarvittavan tarpeiston käytöstä harjoituksissa ja esityksissä yhdessä kuiskaaja-tarpeistonhoitajan ja teatteriteknikon kanssa

Edellytämme hakijalta:

  • Tehtävään soveltuvaa koulutusta
  • Työkokemusta ammattiteatterista
  • Työsuhdetaitoja, paineensieto- ja organisointikykyä

Palkkaus ja muut työsuhteen ehdot ovat Teatterialan työehtosopimuksen (TeaTES) mukaiset.

Tarpeistonvalmistaja kuuluu teatterin tekniseen henkilökuntaan. Työhön kuuluu ilta- ja lauantaityötä. Työviikko voi olla kuusipäiväinen ja päivittäinen työaika kaksiosainen.

Työsuhde on toistaiseksi voimassa oleva ja alkaa 1.8.2019. Työsopimuksessa noudatettava koeaika on 6 kuukautta.

Lähetä vapaamuotoinen hakemus ja CV osoitteeseen teatteri(a)joensuu.fi viimeistään 31.5.2019. Haastattelut ja mahdolliset soveltuvuustestit suoritetaan viikolla 23.

Merkitse aihekenttään ”Tarpeistonvalmistaja”.

Lue lisää teatteristamme: teatteri.jns.fi

Lisätiedusteluihin vastaa käyttöpäällikkö Marko Pölönen (marko.polonen(a)joensuu.fi)


Kulttuuria kaikille -palvelu hakee tuottajaa| Haku 31.5.2019 mennessä

Kulttuuria kaikille -palvelu hakee tuottajaa 1.9.-31.12.2019 väliseksi ajaksi. Tehtävä on määräaikainen ja kokopäiväinen (100 %).

Tuottajan tehtäviin kuuluu etenkin vammaiskulttuurin ja vammaishistorian tunnettuuden parantaminen ja näkyvyyden lisääminen taide- ja kulttuurikentällä. Tuottaja toimii osana Kulttuuria kaikille -palvelun henkilöstöä ja työskentelee sisäisessä työnjaossa erilaisissa tehtävissä. Tehtäviin kuuluu mm. tapahtuma- ja seminaarijärjestelyjä ja viestintää. 

Tehtävä edellyttää soveltuvaa koulutusta, taide- ja kulttuurialan tuntemusta, vammaiskentän tuntemusta ja hyvää verkottuneisuutta. Oma kokemus vammaisuudesta katsotaan eduksi. Tehtävän menestyksellinen hoitaminen edellyttää hyviä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja, aloitekykyä, kykyä järjestelmälliseen työskentelyyn sekä kokemusta viestinnästä ja projektinhallinnasta. Hakijalta edellytetään hyvää suomen tai ruotsin kielen taitoa.  

Olemme syrjinnästä vapaa työpaikka ja pyrimme tarjoamaan yhtäläiset mahdollisuudet kaikille. Kannustamme kaikkia sukupuolia ja sukupuoli-identiteettejä edustavia ja eri vähemmistöihin kuuluvia henkilöitä hakijoiksi, riippumatta hakijan etnisestä alkuperästä, uskonnosta tai iästä. Kyseisessä tehtävässä hakijoiksi toivotaan etenkin vammaisvähemmistöön kuuluvia henkilöitä.

Tehtävän palkka on 2600 euroa/kk. Vapaamuotoiset hakemukset ja CV lähetetään sähköisesti 31.5.2019 klo 16 mennessä osoitteeseen rekrytointi(a)cultureforall.fi. Työpaikkahaastattelut järjestetään viikolla 24. Valinnasta ilmoitetaan viikolla 25. Työ alkaa 1.9.2019 tai sopimuksen mukaan. Tehtävässä noudatetaan kuukauden koeaikaa.

Lisätietoja antaa Kulttuuria kaikille -palvelun erityisasiantuntija Sari Salovaara 23.5. klo 9-11 välisenä aikana ja 28.5. klo 12-14 välisenä aikana puh. 040 9313958.

Työtilat sijaitsevat Kaapelitehtaalla os. Tallberginkatu 1, Helsinki. Tietoa toimiston saavutettavuudesta.

www.kulttuuriakaikille.fi


FinnAgora etsii tapahtumatuottajaa | Haku 2.6.2019 mennessä

FinnAgora - Suomen kulttuurin, tieteen ja talouden keskus Unkarissa - etsii tapahtumatuottajaa/viestintäkoordinaattoria määräaikaiseen työsuhteeseen 1.8.2019 – 30.6.2021. Työsuhdetta voidaan yhteisellä sopimuksella jatkaa. Tapahtumatuottaja työskentelee Budapestissa.

Tapahtumatuottaja tuottaa instituuttiin ohjelmakokonaisuuksia, seminaareja sekä kulttuuriviennin hankkeita. Tapahtumatuottajan tehtäviin kuuluu ohjelmarahoituksen hankkiminen ja raportointi. Lisäksi tehtäävään kuuluu instituutin viestinnän koordinointi.

Edellytämme tapahtumatuottajalta suomalaisen taiteen ja kulttuurikentän sekä laajemminkin suomalaisen yhteiskunnan tuntemusta, projektinhallintakykyä, kokemusta rahoituksen hankinnasta sekä soveltuvaa koulutusta. Kokemus tuotannollisista tehtävistä on edellytys. Etsimämme henkilö on aktiivinen ja aloitteellinen sisältöasiantuntija, jolla on erinomaiset yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot.

Työtehtävät edellyttävät erinomaista suomen ja englannin kielen taitoa. Unkarin kielen taito ei ole välttämätön, mutta katsotaan eduksi.

Tarjoamme näköalapaikan kansainväliseen kulttuurin ja yhteistyön kenttään hyvähenkisessä työyhteisössä.

Lisätietoja tehtävästä antaa FinnAgoran johtaja Cita Högnabba-Lumikero: +36 20 256 4163.

Hakemukset lähetetään osoitteeseen cita.hognabba-lumikero(a)finnagora.hu 2.6.2018 mennessä.


Ohjelmakoordinaattori Hanasaaren kulttuurikeskukseen | Haku 6.6.2019 mennessä

Haemme ohjelmakoordinaattoria toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen. Työaika on lähtökohtaisesti 70 %, mutta riippuen henkilön osaamisesta on myös mahdollisuus kokoaikaiseen työaikaan.

Ohjelmakoordinaattorin työtehtäviin kuuluvat ennen kaikkea Svenska nu -verkoston teatteri-, musiikki- ja elokuvatoiminnan koordinoiminen. Sinun pitää pystyä tuottamaan sujuvaa tekstiä kummallakin kotimaisella kielellä. Työkielinä on sekä ruotsi että suomi. Kokemus vastaavista tehtävistä ja kiinnostus graafista muotoilua kohtaan luetaan eduksi. Toivomme, että sinulla on hyvät sosiaaliset taidot ja olet tottunut tekemään yhteistyötä.

Tehtävään valittava henkilö

  • tuntee kulttuurikentän ja hänellä on kokemusta projektityöstä ja yleisötyöstä
  • on kiinnostunut Ruotsista ja koulumaailmasta
  • hallitsee erinomaisesti ruotsin ja suomen kielen sekä suullisesti että kirjallisesti. Muu kielitaito katsotaan eduksi.
  • on järjestelmällinen, tarkka ja joustava työssään sekä kykenee priorisoimaan ja työskentelemään usean eri asian parissa samanaikaisesti
  • hallitsee viestinnän ja markkinoinnin
  • on valmis matkustamaan

Me tarjoamme

  • kiinnostavia ja vaihtelevia työtehtäviä dynaamisessa tiimissä
  • kansainvälisen työympäristön

Hanasaari pyrkii rekrytoinneissaan mahdollisimman tasaiseen sukupuolijakaumaan ja monimuotoisuuden lisäämiseen kaikissa henkilöstöryhmissä.

Lähetä hakemuksesi, jossa on mukana CV ja palkkatoivomus sähköpostitse osoitteeseen rekry(a)hanaholmen.fi viimeistään 06.06.2019 klo 08.00 mennessä. Merkitse sähköposti otsikolla ”Ohjelmakoordinaattori”.

www.svenskanu.fi
www.hanaholmen.fi

Lisätietoja antaa: Lisätietoja: projektipäällikkö Mikael Hiltunen, mikael.hiltunen(a)hanaholmen.fi, puh. 040-620 6006


Dance Up Academy etsii kaudelle 2019-2020 tanssinopettajaa

Dance Up Academy etsii kaudelle 2019-2020 joukkoonsa ammattitaitoista, innostunutta ja luovaa tanssinopettajaa, joka nauttii lasten ja nuorten opetuksesta. Tarjolla olisi tunteja mahdollisuuksien mukaan 1-2 iltana viikossa, mahdollisesti myös tanssikoulun sisällä toimivassa Tanssillisessa Iltapäiväkerhossa ennen iltatunteja (määräaikainen sopimus).
 
Jos olet ammattaitoisesti pätevä tanssipedagogi, oman lajisi erinomainen osaaja, haluat innostaa lapsia ja nuoria tanssin parissa ja haluat olla osa mahtavaa Dance Up Academyn tanssiperhettä, lähetä meille hakemus. Meillä tanssinopettajan on mahdollista vaikuttaa yrityksemme toimintaan tuomalla omaa osaamistaan mukaan.

Lähetä työhakemus ja CV meille sähköpostilla ja kutsumme sinut pitämään meille näytetuntia toukokuussa vko 22. Voit tutustua toimintaamme sivuillamme danceup.fi
 
levottomatjalat99(a)gmail.com
Nina Heino
Dance Up Academy
0050 3035188

MUITA ILMOITUKSIA

Vuokrataan työtilaa Kruununhaasta

Tarjolla noin 25m2 kokoinen huone 50m2 kokonaisuudesta osoitteessa  Ritarikatu 9, 00170 Helsinki.

Sisäänkäynti on  katutasosta kävelykadun varrelta. Huoneessa on suuri ikkuna, josta on puistonäkymä säätytalon puistoon.

Tilassa on myös wc/suihku  ja keittiösyvennys. Vuokra 600 ¤, sisältäen sähkön ja internetyhteyden.

Vapautuu sopimuksen mukaan!

Tiedustelut p. 020 735 2232, henna.lundberg(a)nukketeatterisampo.fi  


Hae esiintyjäksi Kuopio Tanssii ja Soi 50v juhlavuoden ilmaisohjelmiin  

Viimeinen ilmoittautumispäivä: 31.5.2019  

Kuopio Tanssii ja Soi festivaali juhlii 50-vuotista taivaltaan 12.-18.6.2019. Ilmaisohjelma on ollut tärkeä osa festivaalia koko historiamme ajan. Tapahtumiin osallistuu vuosittain kymmeniä tuhansia kävijöitä.

Juhlavuoden kunniaksi haluamme koota entistäkin monipuolisemman ohjelman. Tarjoamme esiintymisareenan tanssiseuroille, orkestereille, kuoroille, musiikki- ja teatteriryhmille sekä muille harrastajille.

Lue lisää


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.