24.08.2017

TINFO-tiedote 23 / 24.8.2017

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTERIIN

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TYÖPAIKKOJA

MUITA ILMOITUKSIA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTERIIN

1968

Prahan kevät päättyy panssareihin Neuvostoliiton miehittäessä Tsekkoslovakian elokuussa. Lilla Teatern tekee Pikku-Lillanissa Bengt Ahlforsin kabareen Tjeckoslovakien. Se kritisoi Neuvostoliiton brutaalia voimankäyttöä, jolla se nujersi vapautumispyrkimykset.

Kai Savola alkaa johtajakautensa Tampereen Työväen Teatterissa. Itsestään melua pitämätön johtaja ja hänen dramaturgivaimonsa Terttu Savola alkavat uudistaa teatterin ohjelmistoa. ”Ilman ihmistä, josta teatteri lähtee ja jota varten se tehdään, teatteri ei ole olemassa. Yhteiskunnallisen tehtävänsä teatteri täyttää, jos se auttaa ihmistä rakastamaan toista ihmistä, yhtä lailla iloitsevaa kuin kärsivää, tänä julmuuden aikana, jossa elämme.”

Seinäjoen kaupunginteatterin vastavalittu johtaja Jouko Turkka: ”Puhutaan teatterin kaupallisuudesta. Ei Suomen teatteri ole edes sitä. Yksikään liike- tai teollisuusyritys ei näin järjestettynä pysyisi päivääkään pystyssä. Jos kaupallistamme teatterin, se tietäisi kiinteiden henkilökuntien hajottamista, sen ”paheellisen” ilmapiirin palauttamista, jonka teatteri on stripteaselle menettänyt, urheilullisuuden korostamista ja suurempaa taitoa, korkeampia pääsylipun hintoja ja täyttä vastinetta rahoille.”

Uunituore Porin Teatterin johtaja Kurt Nuotio avaa näytäntökauden ohjelmajulistuksella, jotka hän tiivistää yhteentoista teesiin:

  • Me emme halua yhdentekevää teatteria, joka vaikenee ajastamme, jossa läsnä ovat ihmisen hätä ja häpeä.
  • Me emme halua teatteria, joka ryhdittyy samaan joukkoon museoiden ja kuolleitten runoilijoiden syntymäkotien kanssa.
  • Me emme halua teatteria, jossa joudutaan valitsemaan itsepetoksen ja rehellisyyden kanssa.
  • Me emme halua työskennellä teatterissa, joka ei pysty heijastamaan oman aikakautensa sisältöä.
  • Me emme halua teatteria, joka kykenee heijastamaan pelkästään maailmamme pinnallisia arvoja, sillä se kaivertaa teatterimme sisältä päin ontoksi.
  • Me emme halua olla kokeilematta jokaista aihetta, joka ajaa teatteria pois hautakammioistaan houkutellakseen uutta yleisöä.
  • Me emme halua säilyttää teatterin tarunhohtoisuutta.
  • Me emme halua teatteria, joka ei pysty saamaan ihmistä liikkeelle perinteellisistä asenteistaan ja asemistaan ja joka ei liiku.
  • Me tunnutamme sen, että ihmisen näköpiiri on avartunut, hän ei enää koe yksiulotteisesti, yksiselitteisesti ja yksiarvoisesti, vaan että ärsykkeiden lisääntyminen on muuttanut havaintotottumuksiamme.
  • Me tunnustamme, että teatteri on kehittynyt taiteista hitaammin.
  • Me tahdomme itsetietoista ja vastuuntuntoista teatteria ja teatterityöntekijöitä, avointa teatteria, joka pystyy herättämään ihmisissä yhteiskunnallisiin syihin perustuvia tarpeita.

Porin Teatteriin perustetaan oppilaskoulu Aktiivi, joka tekee Aleksin Kiven päiväksi Kivi-matinean ja käsittelee kouludemokratiaa kabareessaan Poltettu nuoriso.

1969

Lavastaja Lars-Henrik Schönberg puhuu lavastajan työstä. ”Osittain on varmasti lavastajien oman mykkyyden seurausta, että lavastuksella ei ole sitä merkitystä teatterissakaan, mikä sillä pitäisi olla. Kaikki ovat tottuneet näkemään lavastuksen pelkkänä taustana, välttämättömänä pahana, koristeena. – Omaksutun kopiointi teettää uudennäköistä pinnallista koristetaidetta silloin kun lavastuksen pitäisi olla toimintaa.

Jyväskylän Kesässä esitetään Latinalaisen Amerikan kongressin yhteydessä Saaren vangit – katuteatteriesitys. Esitykseen sisältyy Kehitysapu go-go sekä Jussi Helmisen tekstiin perustuva Jyväskylän Kesän asiakkaat. Laulut julkaistaan levyllä  "Lautanen Guatemalan verta". 

Me Jyväskylän kesän asiakkaat
ostelemme kaikessa rauhassa
banaaneja, rypäleitä, omenoita
kulutamme riistomaatavaroita
kahvia, hedelmiä, rusinoita,
sillä meillähän on millä ostaa,
sillä meillähän on millä ostaa.

Mutta muistammeko köyhiä kansoja,
jotka kantavat banaaneja
ja samalla nääntyvät nälkään
ja samalla nääntyvät nälkään.

---

Ei saatana niin saa tapahtua,
vaan meidän on asiat korjattava.
Järjestelmärakenne on muutettava,
koska ihminen ei saa syödä,
koska työmies ei saa työtä.
sillä meissähän juuri on voimaa,
sillä meissähän juuri on voimaa.

1970

Emmi Jurkka toteuttaa Teatteri Jurkassa yltiöpäisen haaveensa esittää Mustalaisruhtinatar. Seitsemänkymppiset Emmi Jurkka ja Sylva Rossi nähdään Sylva Varescuna ja Stasina. Kosijat ovat sitten kymmeniä vuosia nuorempia. Haitari säestää. Jurkkalaiset ja yleisö käyvät kuumina operettivillissä, lippuja jonotetaan. Emmi Jurkan ”charmi, persoonallinen viehätysvoima” peittoaa musikaalien opo-tähdet, kirjoittaa Maija Savutie. Jyrki Vuorelle Emmi Jurkka Sylva Varescuna on kuin ”Muumimamma harjoittamassa kuviokelluntaa.”

Agneta Plejelin ja Ronny Ambjörnssonin musiikkinäytelmä Berliini järjestyksen kourissa  (ohjaus Kalle Holmberg) Helsingin Kaupunginteatterissa analysoi ristiriitaa sosialidemokraattisen puolueen ja vallankumouksellisten spartakistien välillä Saksassa. Evoluutiota vai revoluutiota? Hannu Taanilan Ilta-Sanomien kirjoitus (2.10.1970 ”Herran tähden, sosialidemokraatit, menkää kaupunginteatteriin”) synnyttää myrskyn ja keskusteluryöpyn. Suomen Pankin pääjohtaja Mauno Koivisto vastaa Taanilalle kaksiosaisessa kirjoituksessaan Suomen Sosialidemokraatissa (5.10. ja 6.10.)

Aiemmin ilmestyneet Mikropistot ja lähdeluettelo

Katso myös Teatterien esityksiä, tapahtumia ja hankkeita juhlavuodelle 2017

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Kortrijkissa kansainvälisen liikkuvuuden alustalla

Pikakäynnillä kestävän liikkuvuuden takaavassa ekosysteemissä Belgiassa. Kortrijk on 70 000 asukkaan kaupunki runsaan tunnin junamatkan päässä Brysselistä, noin 40 kilometrin päässä Ranskan rajasta. Entinen tekstiiliteollisuuskaupunki on tehnyt jälkiteollisen muodonmuutoksen kulttuurin ja taiteen keinoin.

Entisessä panimossa sijaitsee nyt Kunstencentrum Buda. Sen yhteydessä on viisi studiota, kaksi teatteria ja kolme elokuvateatteria. Keskus on yksi Flanderin ja Euroopan suurimmista residensseistä, jossa työskentelee vuosittain 50-60 belgialaista ja kansainvälistä teatteri- ja tanssiryhmää, yhteensä noin 200 taiteilijaa. Tunku on kova, residensseihin hakee vuosittain satoja ryhmiä.

Residenssiin tulevat ryhmät pystyvät esittelemään syntymässä olevia teoksiaan prosessin eri vaiheissa, ne saavat palautetta. Keskuksella on laaja kansainvälisten yhteistyökumppaneiden verkosto, jonka kautta se auttaa taiteilijoita löytämään yhteistuottajia ja esityspaikkoja taiteilijoilleen. Eri puolilla Eurooppaa nähdään vuosittain viitisensataa tuotantoa, jotka on osaksi tuotettu Budassa. Buda on yhteistuottajana noin kolmasosassa keskuksessa tekeillä olevista teoksista.

Taidekeskus on auki myös kaupunkiinsa ja alueeseensa. Buda Kortrijkin Next-festivaali on yksi kovista taiteidenvälisen kokeilevan esittävän taiteen festivaaleista. Se levittäytyy lähikaupunkeihin, välimatkat eivät tee kiusaa. Hujauksessa ollaan naapurikaupungeissa: oman maan sisällä Tournaissa tai Ranskan puolella Lillessä. Ohjelma saa kateelliseksi.

Mutta on Kortrijk muutakin. Se tekee erilaisia yhteisökokeiluja, monimuotoisia kaupunki- ja kansalaistapahtumia. Se on järjestänyt ”liikenneruuhkan”, se on rakentanut väliaikaisen ”kaupungin poikkeustilassa”. Kortijkissa on koettu myös Tulevaisuuskulkue. Vuosittain keskus kysyy Mikä vaivaa …työtapoja (2012), rahaa (2013), politiikkaa (2014), yhteistyötä (2016). Mielenkiintoinen syntyy marginaaleissa.   

Ohjelmistosignaaleja

Aina näytäntökauden alussa olen kuin pieni koululainen, joka innokkaana ja uteliaana tutkii lukujärjestystään ja kirjojaan. Selailen TINFO-verkkosivuilta ensi-iltalistaa, klikkailen, samoilen. Etsin ylläreitä, ja pääsen katsomaan tarjontaa pääkaupungin ulkopuolelta. Millaisiksi kokonaisuuksiksi toisistaan erillään olevat esitykset mahdollisesti punoutuvat? Millaisia ilmaisukeinoja, millaisia tulokulmia, kenen ääniä?

Turussa, suomalaisen nukketeatterin Mekassa, haluan nähdä, mitä E.L. Karhun Prinsessa Hamletille tapahtuu Merja Pöyhösen (ohjaus), Valtteri Pöyhösen (musiikki) ja visualistien (Jarkko Forsman, Pia Kalenius, Johanna Latvala ja Heini Maaranen) ja tietenkin esiintyjien käsissä.  Samoin Turussa näyttelijäntyötä, nukke- ja esineteatteria yhdistävä teos Grus Grusin (Ishmael Falke) ja ÅST:n Evangeliet enligt Lasarus. Minua kiehtoo tämä ”teatraalinen mätänemisjuhla” henkiinheräämisen äärellä.

Entä minkälaista tykitystä on luvassa Seinäjoen kaupunginteatterissa Ari-Pekka Lahden ja Juha Luukkosen Saarnaajassa, ”moniäänisessä teatterillisessa herätyskokouksessa”, joka ottaa vauhtia Niiloa Yli-Vainiosta? Moraalista pohdintaa monella tasolla. Ajattelen myös Teatteri Siperian ja Jalostamo Kollektiivin Die Hard Tamperetta, mitä se miettii radikalisoitumisesta ja terrorismista ja millä keinoin? Terroristi on Wecksellin Daniel Hjort, tämä Shakespearen Hamletin suomalaisversio, jonka Erik Söderblom tekee ÅST:ssa (Hjort).

Käsiin tarttuu miehiä. Paljon on miehiä, eikä tämä nyt ole mitään sukupuolikritiikkiä. Viettelyksen asuntovaunu (Rakastajat-teatteri, Miko Kivinen ja Leea Klemola) tutkii maskuliinisuuden kriisiä ja miehen roolia Williamsin modernin klassikon kautta. Kajaanissa Miehen kosketuksessa tehdään dokumenttiteatteria (Eino Saari & co) suomalaisten miesten kosketushistoriasta! Ja entä Taina Latvalan Mun Pohjanmaa - itsenäinen komedia viisikymppisestä Jarpasta Vaasassa (ohjaus Erik Kiviniemi). Niin ja Janne Katajan Riihimäki Riihimäen Teatterissa (Tuija Helminen, Janne Saarakkala).

Historia, musiikkiteatterin avaukset, lastenteatteri ja perheteatteri… Jatkan myöhemmin tulevan syksyn runsaudensarven kanssa.

Stagelle! Tulevaisuus nyt

Jo heti kättelyssä minut täräyttivat Stagen esitykset. Menin kylmiltään ja palasin australialaisen Nicola Gunnin Piece For Person and Ghetto Blasterin -esityksen ja espanjalaisen Agrupación Señor Serrano -teatteriryhmän Birdie on multimediaperformanssin linkouksesta miltei sekopäisenä.  Moraalin äärellä, mutta estetiikat ja ilmaisumuodot edellä. Siksi esitykset jäävät hiertämään. Vielä lisää luvassa. Ja lauantaina Stagella tulevaisuusdialogeja

#varokertomusta

Tällainen osui sattumalta silmään. Kertomuksen vaarat on Maria Mäkelän ja työryhmän tutkimushanke, jossa selvitetään, kertomuksen ja yksilöllisen tarinankerronnan riskejä. Some-maailmassa lähes kaikki on tarinallistunut. Ilman tarinaa ei pärjää bisneskään. Ja journalismi pursuaa yksilötarinoita.

Fakta ja fiktio sekoittuvat iloisesti. Mennään yksilökokemus edellä. Kokemuspuhe rules. Nyt tutkijat katsovat kertomusta kriittisesti. Mitä vaaroja sisältyy itsestä kertomisen ja elämäntyyliä rakentavien ”mallikertomusten” jakamiseen ja kerronnallisuuden yhteiskunnalliseen ja poliittiseen ryöstöviljelyyn?  Ryhmän Facebook-sivuilta voi lukea käräytettyjä kertomuksia, kyseenalaisen tarinankerronnan esimerkkejä mediasta. 

Kansallisuus ja maahanmuutto

Pohjoismaiset kulttuuripolitiikan tutkijat ovat koolla Helsingissä. Aiheina ovat kansallisuus ja maahanmuutto. Tästä voi lukea kongressiesitelmien tiivistelmät

Terrorismi, väkivalta

Turun puukotusten jälkeen on ollut tarve etsiä tietoa, pohtia syitä. Terrorismin ja poliittisen väkivallan tutkijan Leena Malkin kannanotot ja kirjoitukset ovat selvittäneet mieltä. Malkin twiitit ovat esimerkkejä hienosta asiantuntijatwiittauksesta. Jaakko Hämeen-Anttilan kirjoitus Aamulehdessä valoi rohkeutta ja toivoa.

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE

Ruotsinkielinen TINFO e-Nytt ilmestyy 5.9.2017

Lähetämme ruotsinkielistä ajankohtaistiedotetta TINFO e-Nyttiä syksyn 2017 aikana kolme kertaa.

Ilmestymispäivät ovat:

  • 5.9.2017
  • 3.10.2017
  • 7.11.2017

Uutisia ja muita tiedotteita voi lähettää meille ehdolle, hyvissä ajoin etukäteen sähköpostitse: tinfo(a)tinfo.fi

Lue aiemmin edellinen TINFO e-Nytt. 

Tilaa erikieliset TINFO-uutiskirjeet.


Apurahavahti auttaa pysymään kärryillä hakuajoista

Ota käyttöön Apurahavahti! Sinun tarvitsee antaa vain sähköpostiosoitteesi. 

Apurahavahti auttaa pysymään kärryillä apurahojen ja avustusten hakuajoista. Apurahavahti ilmoittaa sähköpostitse hakuajan alkamisesta. Se myös kertoo, mikäli jotain apurahahakua on päivitetty tai jos vahtiin on lisätty uusi apuraha. 

Huom! Tarkista aina hakuaika ja -ohjeet jakajan kotisivuilta. Meille voit myös ilmoittaa muutoksista tai uusista jaettavista apurahoista niin Suomessa kuin ulkomaillakin tinfo (at) tinfo.fi 

Lisää apurahoja ja avustuksia löytyy Aurora-tietokannasta

Fyrk.fi hjälper dig navigera bland stipendier och understöd.

www.tinfo.fi/fi/Apurahavahti


Teatteritilastot 2016 nyt TINFO-verkkokaupassa

Teatteritilastot on suomalainen teatteri purettuna luvuiksi!

TINFO kerää vuosittain tilastot maan ammattiteattereiden ja teatteri- ja orkesterilain piirissä olevien tanssiryhmien ohjelmistoista, katsojista, henkilöstöstä ja taloudesta. Myös lain ulkopuolisilta ryhmiltä kerätään tilastotietoja mahdollisuuksien mukaan. Teatteritilastot 2016 antaa kattavan kuvan Suomen teatterikentästä.
 
Teatteritilastojen 2016 hinta on 40 ¤. Yli kymmenen kappaleen tilaukset 30 ¤ /kpl.
 
Myös aiempien vuosien tilastokirjoja on tilattavissa verkkokaupastamme. Vuoden 2015 tilastojen hinta on 20 ¤ ja sitä vanhempien 10 ¤.

Tilaa Teatteritilastot 2016 täältä


TINFO-apuraha käännöstyöhön | seuraava haku 8.9.2017 mennessä  

TINFO-apurahalla on tästä lähtien hakemusten määräpäivät. Syksyllä 2017 on vielä kaksi hakukierrosta, joista ensimmäiseen tarkoitettujen hakemusten ja liitteiden on oltava meillä viimeistään 8.9.2017.

Hakukriteereihin on lisätty, ettei TINFO-apurahaa voi saada keskeneräisen näytelmäteoksen kääntämiseen ja että apurahaa ei myönnetä käännöshankkeeseen takautuvasti.

Katso TINFO-apurahan hakuohjeet ja -lomake.

Lue myös: TINFO-apurahasta nyt tukea myös esitysten tekstityksille


Syyskauden ensi-illat, selaa ohjelmistoja

TINFO kerää tiedot ammattiteatterien ensi-illoista. Ensi-illat ovat avoimesti selattavissa verkkopalvelussamme. Teatterien kesätauon jälkeen ensimmäiseksi ehtii 18.8.2017 Oulun kaupunginteatterissa ensi-iltaan tuleva Iloisia aikoja, Mielensäpahoittaja.

Meille voi jatkuvasti ilmoittaa tulevista syksyn ja ensi vuoden ensi-illoista: tinfo(a)tinfo.fi

Katso myös Hanna Helavuoren esitystärpit.

UUTISIA

Postfeministinen Cock, Cock... Who's there avaa näytäntökauden oslolaisessa teatterissa

Amsterdamin kautta maailmassa vaikuttavan suomalais-egyptiläisen Samira Elagozin teos Cock, Cock... Who's there avaa syyskauden Black Box -teatterissa Oslossa 25.-26.8.2017. Tämä teos yhdessä toisen Elagozin elokuvan kanssa ovat riikalaisen nykyteatterifestivaalin, Homo Novuksen ohjelmistossa 2.-3.9.2017. Teosten Cock, Cock... Who's there ja Craiglist Allstars aiheita ovat välkivalta, valtasuhteet ja seksuaalisuus. Samira Elagoz on ollut tänä kesänä kutsuttuna myös Santarcangelo Festivalille Italiassa ja Wienin InPulsTanziin.


Kolmen pohjoismaisen viittomakielisen teatterin yhteisesitys Helsingissä

Teatteri Totti, yhdessä Riksteaternin Tyst Teaterin ja Norjan Teater Manun kanssa esittää Federico García Lorcan klassisen perhedraaman Bernardan talo (Bernardas hus) Josette Bushell-Mingon ohjaamana. Näytelmä esitetään ensimmäistä kertaa kansainvälisillä viittomilla. Bernardan talo perustuu ainutlaatuiseen yhteistyöhön Ruotsin Tyst Teaterin, Norjan Teatteri Manun ja Suomen Teatteri Totin välillä.  
 
Näytelmän ajankohtainen esitys sisältää yhtymäkohtia meidän aikojemme nationalismiin, naisten vapautusliikkeeseen, sortoon ja väkivaltaan. Bernarda Alban puoliso on kuollut ja hänellä on edessään kahdeksan vuoden surukausi, jonka ajaksi hän sulkeutuu kotiinsa viiden tyttärensä kanssa. Tässä versiossa Bernarda ja hänen tyttärensä ovat kuuroja. Kodin seinien sisällä käydään kamppailua rakkauden ja perinteiden, sekä vihan ja kateuden välillä.  
 
Ympäröivään yhteiskuntaan samanaikaisesti levittäytyvä fasismin varjo on uhka niin kuuroja kuin viittomakieltäkin kohtaan. Bernardan on sen vuoksi saatava tyttärensä valvontaansa mihin hintaan tahansa.

Näyttämöllä nähdään seitsemän naisnäyttelijää, ja näytelmä esitetään sekä kansainvälisillä viittomilla että ruotsiksi.  

– Pelko ja valta johtavat vain tuhoon. Kukaan ei synny diktaattoriksi, diktaattoriksi tullaan. Niin se oli ennen ja niin se on nyt. Meidän on siksi taisteltava voittaaksemme pelkomme. Meidän on nähtävä varoitusmerkit yhteiskunnassamme. Joidenkin mielestä olemme jo siinä tilanteessa. Toivon, että katsojat kysyvät itseltään, miten he olisivat toimineet, ja että he sen jälkeen tekevät oikean valinnan, toteaa Josette Bushell-Mingo.

Näytelmä esitetään myös Norjaan ja Ruotsiin suuntautuvalla kiertueella. Sen ensi-ilta oli heinäkuussa arvostetuilla Clin d´Oeil-taidefestivaaleilla Reimsissä, Ranskassa.

Josette Bushell-Mingo on Tyst Teaterin taiteellinen johtaja, ohjaaja, laulaja ja näyttelijä. Hänen ajankohtainen tuotantonsa Nina - a story about me and Nina Simone Riksteaternissa on saanut paljon ylistystä arvostelijoilta. Hän on aikaisemmin ohjannut Riksteaternissa näytelmän En druva i solen sekä Riksteaternin ja Tyst Teaterin esitykset Odysséen ja FAME Visukalen.

Näytelmän Suomen ensi-ilta on 1. syyskuuta Kulttuuritehdas Korjaamon Vaunusalissa, Helsingissä.
Suomessa vain kaksi esitystä, 1. syyskuuta klo 19 ja 2. syyskuuta klo 13.
Suomen esityksissä on suomenkielinen tekstitys.

Lisätietoja:

www.teatteritotti.fi

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Nuoria vieraita Universumissa | 24.8.2017, Helsinki

Teatteritalo Universum on jo vuodesta 2012 Helsingin Taiteiden yönä järjestänyt tapahtuman Nuoria vieraita Universumissa, jossa nuoria esittävän taiteen tekijöitä on kutsuttu esiintymään Universumin lavalle. Tapahtuma järjestetään tänä vuonna torstaina 24.8., ja tämän iIllan aikana yleisö voi nähdä teatteria, performanssia, spoken wordia ja konsertinkin - you name it! Yleisö voi katsoa yhden esityksen tai jäädä nauttimaan koko illasta. Paikalla myös baari&kahvila. Vapaa sisäänpääsy koko illan!
 
Illan ohjelma:
 
18.30 Ovet auki
19.00 Feministinen runobändi MLK: PYLLYINSERTTI
19.45 Vivi Lindberg & Martin Paul & Zacharias Hägerstrand: LEKEN
20.30 Drama Fever: PAST
21.15 Sirkku Niskanen: F29
22.00 MAA ILMASTA
22.30 Ohjelma loppu
 
Lisätietoa


Teatterisota | 25.-26.8.2017, Rovaniemi

Rovaniemellä järjestetään kesän huipputapahtuma Teatterisota, joka käydään perjantaina 25.8. ja lauantaina 26.8.2017. Lappilainen komediateatteri Lentävän Poron Teatteri järjestää tapahtuman jo kuudennen kerran ja kaksipäiväisessä tapahtumassa Rovaniemen kaikki teatterit kilpailevat leikkimielisesti keskenään kaupungin teatterimestaruudesta.
 
Ensimmäisen kerran vuonna 2012 järjestetty Teatterisota -tapahtuma on vakiinnuttanut paikkansa Rovaniemen teatterikesän tarjonnassa ja herättänyt huomiota ympäri Suomea.
 
”Kyselyitä on tullut teattereilta ympäri Suomea ja saattaa olla, että tulevaisuudessa lähdemme tuottamaan tapahtumaa myös muihin Suomen kaupunkeihin. Teatterisota näemmä laajenee pikkuhiljaa valtakunnalliseksi.” Lentävän Poron Teatterin toimitusjohtaja ja Teatterisotaa isännöivä Jussi Olavi Jokinen sanoo.
 
 
Viikonloppuna nähdään mikä teatteri kruunataan tällä kertaa Teatterisodan voittajaksi. Vuoden 2016 mestaruuden vei Konttisen kesäteatteri. Aikaisempina vuosina Teatterisodan ovat voittaneet Rovaniemen Teatteri (2012), Samperin teatteri (2013), Tanssiteatteri Rimpparemmi (2014) ja Lentävän Poron Teatteri (2016). Joukkueiden lisäksi mukana sodassa tulee olemaan arvovaltainen kulttuuripersoonista koottu raati, tuomaristo joka tuomitsee sotarikolliset ja palkitsee rohkeat heittäytyjät. Lopullisen voittajan Teatterisodassa valitsee aina yleisö.
 
Tapahtumasta voi lukea lisää osoitteesta www.lentavaporo.fi/teatterisota


Moon River Porvoo 2017 TeatteriTalolla | 26.8.2017, Porvoo

Moon River Porvoo tulee taas! Kaupunkitapahtuma järjestetään jo kuudennen kerran elokuun viimeisenä lauantaina 26.8.2017.

Teatteri Soittorasia viettää 10-vuotisjuhliaan ja TeatteriTalon kulttuuriyhdistys ry täyttää viisi vuotta.

Teatterin toiminnassa jatkaa entistä vankempi aikuisten ryhmätoiminta sekä nuorten laboratorio, joka tarjoaa monipuolisia kohtaamisia teatterin maailmassa. Unohtamatta esitysten tekoa ja uusiin tuttavuuksiin tutustumista.

Moon River Porvoo 2017 -kaupunkitapahtuma on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa!

Moon Riverin tapahtuma-alue on Taidetehtaalta Jokikadun kautta vanhaan kaupunkiin joki mukaan lukien. Ja edelleen Kirkonmäelle Vanhalle Rautatieasemalle sekä Suomenkylän TeatteriTalolle.  

Lisätietoja:
www.teatterisoittorasia.com

Katso tapahtuman koko ohjelma:
www.moonriverporvoo.fi/


Ammattilais- / keskustelutilaisuus esittävän taiteen ammattilaisille | 31.8.2017, Helsinki

Helsingin juhlaviikot järjestää torstaina 31.8. klo 12-14 Huvilan VIP-teltassa (osoite: Eläintarhantie 8, Helsinki) keskustelutilaisuuden belgialaisryhmä Peeping Tomin Moeder –tanssiteatteriesitysten yhteydessä.
   
Ryhmän toinen taiteellinen johtaja, koreografi ja ohjaaja Gabriela Carrizo saapuu kertomaan ryhmästä, teosten synnystä ja tekoprosesseista sekä erityisesti Helsingissä nähtävän Moeder-teoksen taustoista.
   
Keskustelu toteutetaan yhteistyössä Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun kanssa. Keskustelun moderoi Mikael Aaltonen, joka on URB-festivaalin tuottaja sekä toinen Liikkeellä marraskuussa -festivaalin taiteellisista johtajista.
   
Belgialaisen Peeping Tom -ryhmän Moeder (Äiti) on kesyttämätön kurkistus ihmisen, perheyksikön ja yhteiskunnan pimeään puoleen. Työryhmän omakohtaisista menetyksen kokemuksista alkunsa saanut Moeder tasapainoilee jossakin hulluuden ja järjestyksen kaltevalla rajapinnalla, ajan ja paikan tuolla puolen. Esitys on toinen osa Peeping Tomin perhesuhteiden ympärille kietoutuvaa trilogiaa, jonka ensimmäinen osa Vader (Isä) sai kantaesityksensä 2014. Esitys nähdään osana Helsingin juhlaviikkoja 30.8.–1.9. klo 19 Kansallisoopperan Alminsalissa.
   
Tilaisuus on suunnattu esittävän taiteen ammattilaisille.
   
Lämpimästi tervetuloa!
   
Paikkoja on rajoitettu määrä, joten ilmoittauduthan 29.8. mennessä tuottaja Anni Hiekkalalle, anni.hiekkala(a)helsinkifestival.fi.


CARPA5-kollokvio, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu | 31.8.-2.9.2017, Helsinki

Viidennessä CARPA-kollokviossa venytetään inhimillisen kokemuksen rajoja taiteellisen tutkimuksen keinoin. Kolmipäiväisessä taide- ja tutkimustapahtumassa puhuttavat ilmiöt, jotka tavataan laskea paranormaaleiksi, spirituaalisiksi, patologiksi – tai taiteellisiksi! Aiheita käsitellään monitieteisesti ja -taiteisesti.

31.8.−2.9. Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa järjestettävän kollokvion teemana on Perilous Experience? Expending Experience through Artistic Research. Ohjelmassa on parikymmentä luentoa, työpajaa ja esitysdemonstraatiota, joiden aiheina ovat erilaiset tavallisesta poikkeavat kokemukset: poissaolon kokemukset; syntymään ja kuolemaan liittyvät kokemukset; uskonnolliset ja hurmiolliset kokemukset; mielen- tai ruumiin poikkeavuuteen liittyvät kokemukset; valon ja äänen kokeminen; neljäs ulottuvuus. Teatterikorkeakoulun tiloihin rakennetaan kolme yleisölle avointa installaatiota, joissa pohdiskellaan hiljaisuuden kokemusta, pelottavien kokemusten jakamista sekä ei-inhimillisten eliöiden kokemuksia.  

Kollokvion puhujat edustavat eri tieteen- ja taiteenaloja psykologiasta kulttuurintutkimukseen, taidepedagogiikasta queer-tutkimukseen ja tanssitaiteesta geometriaan. Pääpuhujat ovat Lisa Blackman (Professor in Media and Communications, Goldsmiths, University of London), Etzel Cardeña (Professor, Department of Psychology, Lund University) ja Ray Langenbach (Professor in Live Art and Performance Studies, Uniarts Helsinki).

Lisa Blackman on kiinnostunut muun muassa automaattikirjoituksesta, äänien kuulemisesta, suggestiosta ja automaattisesta toiminnasta, ja hänen tutkimuksiaan on sovellettu myös psykiatriassa.  

Etzel Cardeña johtaa tietoisuuden ja epätavallisen psykologian tutkimuskeskus CERCAPia. Hänen kiinnostuksen kohteitaan ovat muun muassa poikkeavat kokemukset, hypnoosin ja dissosiaation neurofenomenologia sekä akuutit psykologiset reaktiot traumaattisiin tapahtumiin.

Ray Langenbach tekee käsitteellisiä performansseja ja myös kirjoittaa kulttuuriteoriasta, performanssista ja homokulttuurista.  

CARPA (Colloquium for Artistic Research in Performing Arts) on joka toinen vuosi järjestettävä kansainvälinen kollokvio, joka keskittyy esittävän taiteen taiteelliseen tutkimukseen. Tapahtuman järjestää tänä vuonna 10-vuotisjuhlavuottaan viettävä Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun Esittävien taiteiden tutkimuskeskus Tutke yhteistyössä Kuvataideakatemian kanssa.  

Tapahtuman verkkosivusto

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Projektikoordinaattori Siiri-Maija Heino
siiri-maija.heino@uniarts.fi, p. 050 322 4428


Teatterifestivaali Lain§uojattomat | 2.-10.9.2017, Pori

Jo kahdeksattatoista kertaa Porissa järjestettävä vapaiden ammattiryhmien Teatterifestivaali Lain§uojattomat tulee jälleen!

Rajoja ylittävää teatteria, sirkusta, visuaalisia elämyksiä ja uskomatonta taituruutta nähdään syksyllä taas Porissa. Erityispitkä Teatterifestivaali Lain§uojattomat 18 järjestetään 2.-10.9. Uusi ohjelmisto tarjoaa erilaisia näkökulmia suomalaiseen todellisuuteen. Nousevina teemoina ovat mm. tasa-arvokysymykset ja luontoarvot. Runsaasta valikoimasta ohjelmistoon valikoitui esityksiä joilla on oma ääni ja sanottavansa nyky-yhteiskunnassa.

Tutustu ohjelmistoon

Yhteystiedot

Teatterifestivaali Lainsuojattomat
Rakastajat-teatteri
Pohjoisranta 11, 28100 PORI

lainsuojattomat(A)rakastajat.fi

02 633 0126


Mikko Bredenbergin väitöstilaisuus | 8.9.2017, Helsinki

Perjantai, syyskuu 8, 2017 - 12:00 - 15:00
Teatterikorkeakoulu, Auditorio 1

Teatteritaiteen maisteri Mikko Bredenbergin väitöstutkimus Näyttämöllinen kuvittelu tarkastetaan julkisesti (suomeksi) perjantaina 8. syyskuuta 2017 klo 12 Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa (Auditorio 1, Haapaniemenkatu 6, Helsinki). Vastaväittäjinä ovat TeT, yliopistonlehtori Tiina Syrjä (Tampereen yliopisto) ja näyttelijä Hannu Kivioja. Kustoksena toimii professori Esa Kirkkopelto.

Tervetuloa!

Väitöstutkimus on nähtävänä 10 päivää ennen väitöstilaisuutta Teatterikorkeakoulun kirjastossa. Väitöstutkimus on julkaistu Teatterikorkeakoulun Acta Scenica -sarjassa, ja sitä voi ostaa kirjastosta väitöstilaisuuden yhteydessä. Tilaisuuden jälkeen kirjan voi ostaa kirjastosta tai tilata osoitteesta lib.teak(a)uniarts.fi tai lukea pdf-muodossa osoitteessa helda.helsinki.fi/teak


Sosiaalipedagogiikan ilta, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu | 18.9.2017, Helsinki

Vapauttava oppimisympäristö – freireläistä pedagogiikkaa käytännössä

Ohjaajatyön professori Rodolfo G. Vázquez, São Paulo Escola de Teatro (Bra)

Millainen oppimisympäristö tukee oppijan vapautta? São Paulo Escola de Teatro (SP-ET) on Brasilian São Paulossa toimiva yksityinen teatterikoulu, joka hyödyntää opetuksessaan kasvatusfilosofi Paulo Freiren inspiroimaa dialogista ja yhteistoiminnallista pedagogiikkaa. Yksi koulun perustajista, ohjaajantyön professori Rodolfo G. Vázquez kertoo alustuksessaan, millaista koulun pedagogiikka käytännössä on, mitä se tarkoittaa opettajien ja opiskelijoiden näkökulmasta ja mitä me Suomessa voisimme siitä oppia.

Kommenttipuheenvuoron pitävät SP-ET-koulussa vierailevana opettajana toimiva ohjauksen koulutusohjelman lehtori Eero Tapio Vuori (TeaK) ja Brasiliassa freireläistä kansalaisjärjestökasvatusta tutkinut sosiaalipedagogiikan ma. yliopistonlehtori Sanna Ryynänen (Itä-Suomen yliopisto). Aikaa jätetään myös kysymyksille ja yhteiselle keskustelulle. Tilaisuuden kieli on englanti.

Tilaisuuden järjestävät Teatterikorkeakoulun ohjauksen koulutusohjelma ja Suomen sosiaalipedagoginen seura ry.
Lisätiedot: Sanna Ryynänen – sanna.ryynanen(a)uef.fi

Sosiaalipedagogiikan illat Suomen sosiaalipedagoginen seura ry:n koordinoimia kaikille avoimia ja maksuttomia tilaisuuksia, joissa käsitellään jotakin sosiaalipedagogisesti kiinnostavaa kasvatuksellista hanketta tai näkökulmaa Suomesta tai maailmalta.

Lisätietoa


SAMPO 2017 -nukketeatterifestivaali: Bojan Barićin taiteilijajuhla työn merkeissä

Bojan Barić viettää 40-vuotis taiteilijajuhlaansa työn merkeissä. Monipuolisen nukketeatterintekijän ja säveltäjän kädenjälki on nähtävissä Helsingissä Nukketeatteri Sampon Sampo 2017 – kansainvälisellä nukketeatterifestivaaleilla 29.8.-3.9.  

Festivaaleilla pääsee näkemään kolme Bojan Barićin ohjausta. Belgradilaisen nukketeatteri Pinokion & UMOn Max Metalik / Espan lava to 31.8. klo 19.00, Nukketeatteri Sampon uusin ensi-ilta Leonardon lentävät apinat / Nukketeatteri Sampo ke 30.8. klo 10.00 / su 3.9. klo 16.00 sekä Nukketeatteri Ofelian Pallo / Päivälehden museo to 31.8. klo 12.00 ja klo 15.00. Barić on säveltänyt myös Pallo-esityksen musiikin.  

Teatterimuusikkona hän esiintyy AnimaFormin esityksessä Bette ´Sis´O´Valley / Teatteri Avoimet Ovet pe 1.9. klo 18.30.    

Nukketeatterinäyttelijänä Bojan Barićin pääsee näkemään ja tapaamaan Sampon klubi-illoissa, jotka järjestetään festivaalien aikaan.

Tervetuloa mukaan!

Lisätietoa

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


Verovapaat taidekilpailut | haku 31.8.2017 mennessä

Yhdistykset ja muut taidekilpailujen järjestäjät voivat hakea kilpailujensa palkinnoille verovapautta lähettämällä esityksen Taiken kirjaamoon viimeistään 31.8. klo 16 mennessä. 

Verovapautta haetaan vuonna 2018 jaettaville palkinnoille. 

Esitysten tulee olla Taikessa perillä viimeisenä hakupäivänä kello 16.00. Esitysilmoitus lähetetään sähköpostilla Taiken kirjaamoon osoitteeseen: kirjaamo(a)taike.fi. Mikäli esitys tulee myöhässä, ei sitä voida ottaa huomioon asian käsittelyssä. 

Ilmoituslomake (excel)

Taiteen edistämiskeskus tekee asiasta esityksen opetus- ja kulttuuriministeriölle. Taike kuulee asiassa tarvittaessa valtion taidetoimikuntia. Lopullisen päätöksen tekee valtiovarainministeriö opetus- ja kulttuuriministeriön esityksestä.

Valtiovarainministeriö nimeää vuosittain ne taidekilpailut, joiden palkintoja ei tuloverolain (1535/1992) 83 § mukaan katsota veronalaiseksi tuloksi. 
 
Kilpailujen tulee olla: 

  • taiteellisesti merkittäviä 
  • valtakunnallisia tai kansainvälisiä taidekilpailuja. 

Tunnustuspalkinnoille ei haeta verovapautta. Niiden verovapaudesta säädetään erikseen. 

Kilpailut luetellaan valtiovarainministeriön vuosittain antamassa asetuksessa. 

Valtiovarainministeriön asetus vuoden 2017 taidekilpailupalkintojen verovapaudesta

Ilmoita lomakkeessa 

  • taiteenala, jota kilpailu koskee 
  • kilpailun virallinen nimi suomeksi ja ruotsiksi 
  • kilpailun järjestäjän nimi suomeksi ja ruotsiksi 
  • kilpailun ajankohta 

Lähetettyäsi lomakkeen Taiken kirjaamoon, sinulle lähetetään tietojen täydentämiseksi sähköpostiisi erillinen linkki, jonka kautta sinun tulee täydentää ilmoitusta viimeistään viikon sisällä hakuajan päättymisestä.

Valtiovarainministeriö julkaisee päätöksensä asetuksena viimeistään tammikuussa. Yksittäisille hakijoille ei toimiteta tietoa erikseen. 

Lisätiedot 

p. 0295 330 700 
asiakaspalvelu(a)taike.fi


Pohjoismainen kulttuuripiste: Kulttuuri- ja taideohjelmat | haku 20.9.2017 mennessä

Kulttuuri- ja taideohjelma tukee pohjoismaista yhteistyötä taiteen ja kulttuurin alalla. Yleisenä tavoitteena on tukea uutta luovia ja laadukkaita taide- ja kulttuurihankkeita, jotka edistävät monimuotoista ja kestävää Pohjolaa.  

Ohjelmassa myönnetään tukea hankkeisiin niiden kaikissa vaiheissa kaikilla taiteen ja kulttuurin osa-alueilla. Tukea voidaan hakea hankkeisiin, joissa panostetaan kulttuuri- ja taideproduktioihin ja luovaan työhön, ja sellaisten hankkeiden organisointiin ja toteuttamiseen, joissa kehitetään taide- ja kulttuurialan osaamista.

Lue lisää


Pohjoismainen kulttuuripiste: Verkostotuki | hakuaika 28.8.-28.9.2017

Verkostotuki on osa Pohjoismaiden ja Baltian maiden kulttuurialan liikkuvuusohjelmaa. Ohjelman yleisenä tavoitteena on vahvistaa kulttuuri- ja taidealan yhteistyötä Pohjolassa ja Baltiassa tukemalla liikkuvuutta, verkostoja ja residenssitoimintaa.

Verkostotuen tarkoituksena on tarjota Pohjois- ja Baltian maiden kulttuuritoimijoille mahdollisuus tehdä yhteistyötä, kehittää kumppanuuksia ja oppia toisiltaan. Tukimuotoja on kaksi: lyhytaikainen ja pitkäaikainen verkostotuki.

Lue lisää


Luovan osaamisen ESR-haku | haku 30.11.2017 mennessä

Luovan osaamisen ESR-haku on avattu. 

Tavoitteena on luovan osaamisen hyödyntäminen kasvu- ja rakennemuutosaloilla toimivissa yrityksissä ja liike-elämässä, oppilaitoksissa ja julkiselle sektorilla, jolloin luovien alojen työvoiman mahdollisuudet ansaita omalla työllä parantuvat. Tavoitteena on niin taiteen ja kulttuurin alojen toimijoiden kuin kasvu- ja rakennemuutosalojen toimijoiden entistä vahvempi yhteistyö. 

Hakemukset jätetään sähköisesti internetissä. Hankehaku päättyy 30.11.2017. 

Voit tutustua hakijan ohjeisiin täällä. Lisää tietoa hausta löydät Rakennerahastot.fi-sivustolta. 

Lisätietoa


Luova Eurooppa -hanketukien hakukierros käyntiin syyskuussa

EU:n Luova Eurooppa -ohjelman (Kulttuurin alaohjelma) vuotuinen hanketukien hakukierros käynnistyy ennakkotietojen mukaan syyskuun lopussa. Hakemusten valmisteluun on aikaa marraskuun loppuun saakka. 

Rahoitusta voi hakea kolmentyyppisiin hankkeisiin: 

  • pienet yhteistyöhankkeet 
  • suuret yhteistyöhankkeet 
  • Euroopan kulttuuriperinnön teemavuoteen 2018 liittyvät hankkeet. 

Pienet ja suuret yhteistyöhankkeet noudattavat Luova Eurooppa -ohjelman tavoitteita ja hanketukien vakiintuneita kriteereitä. 

Hakuaineistot julkaistaan näillä verkkosivuilla

Opetushallituksen Luova Eurooppa -yhteyspiste neuvoo hakuprosessin kaikissa vaiheissa. 

Teemavuosihankkeissa korostuu kulttuuriperinnön merkitys inspiraation lähteenä ja yhteenkuuluvuuden vahvistajana 

Vuonna 2018 vietettävän Euroopan kulttuuriperinnön teemavuoden hankkeet on liitettävä kulttuuriperintövuoden tavoitteisiin, joissa korostetaan mm. tietoisuutta yhteisestä kulttuuriperinnöstä, historiasta ja arvoista sekä pyritään vahvistamaan yhteenkuuluvuuden tunnetta Euroopassa. 

Lisäksi hankkeiden tulee osoittaa kuinka kulttuuriperintö voi toimia inspiraation lähteenä sekä vahvistaa kulttuuriperintösektorin ja muiden kulttuuri- ja luovien alojen vuorovaikutusta. 

Hakukierroksella tuetaan arviolta 25 hanketta, joilta odotetaan sekä laajaa näkyvyyttä teemavuonna että pysyviä vaikutuksia.

Tietoa syksyn hakukierroksesta toimeenpanovirasto EACEAn tiedotteessa

Euroopan kulttuuriperinnön teemavuosi 2018:  
- päätös kulttuuriperinnön teemavuoden järjestämisestä 
- teemavuoden eurooppalainen verkkosivusto

Luova Eurooppa -ohjelman Suomessa: 
- tuki yhteistyöhankkeille 
- ota yhteyttä Luova Eurooppa -yhteyspisteeseen

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Avoin kutsu taiteilijoille: Vapaaehtoinen ILONA -tapahtuma | ilmoittaudu 18.9.2017 mennessä

OLKA järjestää Meilahden sairaala-alueella Vapaaehtoinen ILONA -tapahtumapäivän maanantaina 9.10.2017 kello 10–19.  

Päivän aikana sairaala täyttyy musiikista ja mielenkiintoisista esityksistä antaen potilaille, sairaalan vierailijoille ja henkilökunnalle iloa, kulttuurinautintoja ja pientä irtiottoa sairaalan arjesta.  

Jo viidennen kerran järjestettävän tapahtuman tavoitteena on potilaiden ilahduttamisen lisäksi tehdä vapaaehtoistoiminta tutuksi sairaalan potilaille, vierailijoille ja henkilökunnalle.  

Haluatko olla mukana ilahduttamassa sairaalan arkea?

Ilmoittautumiset 18.9.2017 mennessä

Lisätietoja: vapaaehtoinen.ilona(a)gmail.com ja 050 592 7695

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja ja työpajoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Wusheng Companyn aamun treenitunnit ammattilaisille

Perinteistä kiinalaista näyttelijäntyön tekniikkaa teoksissaan paljon käyttävä Wusheng Company järjestää esittävien taiteiden ammattilaisille (teatteri, tanssi, sirkus ym.) keskiviikko-aamuisin treenitunteja. Treenit pitävät sisällään alkuvenyttelyn, jalannostot/potkut, hyppyjä, erilaisia piruetteja sekä perusakrobatiaa.

Näissä treeneissä tarkoitus ei ole opetella tyylille ominaisia yksityiskohtia, vaan treenata kunnolla ja kehittää esiintyjille tärkeitä ominaisuuksia kuten liikkuvuutta, tasapainoa, kimmoisuutta ja motoriikkaa. Haastetta varmasti riittää kaikille, eikä toisaalta kaikkia liikkeitä ole pakko tehdä. Kukin osallistuu omien lähtökohtiensa ja peruskuntonsa mukaisesti.

Treenit vetää Wusheng Companyn taiteellinen johtaja ja paljon Kiinassa treenannut Antti Silvennoinen Joinakin keskiviikkoina suomalaisen näyttämötaistelun ykkösnimi Oula Kitti vetää näyttämötaistelun perustreeniä. Oula on työskennellyt paljon taistelukoreografina ja kouluttajana teattereissa ympäri Suomea ja kouluttanut ihmisiä mm. Nordic stage combat societyssä.

Kaikki treenit ovat osallistujille maksuttomia.

Paikka: tanssikoulu Footlight, Mannerheimintie 6 B, 4. krs. Sali 3.

Aika: 30.8- 25.10 (mahdollisesti myös myöhemmin) klo 9.30-11. Ovet aukeavat klo 9 ja sali on varattu meille 9.15- 11.15.

Lisää tietoa löytää Facebook-ryhmästä ”Wusheng Companyn treeni-tunnit” tai

antti(a)wushengcompany.com.

Tervetuloa treenaamaan!

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Kaksi näyttelijää, Seinäjoen kaupunginteatteri | haku 30.8.2017 mennessä

Seinäjoen kaupunginteatteri hakee nais- ja miesnäyttelijää uuteen kotimaiseen musikaaliin.

Katso hakuilmoitus ja tarkemmat tiedot


Puvuston teosvastaava, Suomen Kansallisooppera ja -baletti | haku 14.9.2017 mennessä

Suomen Kansallisooppera ja -baletti sr hakee Puvuston teosvastaavaa toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen 1.11.2017 alkaen tai sopimuksen mukaan.

Puvuston teosvastaava toimii osana työnjohtotiimiä puvuston päällikön alaisuudessa.  Vastuualueenaan hänellä on ensi-iltaproduktioiden ja ohjelmistoon palaavien ns. repriisiteosten pukujen tuotanto ja työnjohto puvustossa. Puvuston teosvastaava on puvuston yhteyshenkilö teosten taiteellisille ja teknisille työryhmille. Englanti on suomen ohella työkielenä. Teosvastaavan työtä rytmittävät mm. mallipalaverit pukusuunnittelijan kanssa, materiaalivalinnat ja -hankinnat, sovitusten aikataulutus ja toteutus, pukuharjoitukset sekä työsuunnitelmien ja puvustuksiin liittyvien dokumentointien laadinta. Työnjohtoon liittyvät mm. puvuston töiden suunnittelu, töiden jako ja seuranta yhdessä muiden työnjohtajien ja esimiesten kanssa. Lisäksi työnjohto osallistuu työntekijöiden henkilökohtaisen suorituksen arviointiin.

Jos sinulla on tehtävään soveltuva vaatetusalan ammattitutkinto, vahva osaaminen ja kokemus vaatetusalalta, erityisesti esittävän taiteen alueelta sekä erinomaiset yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot, saatat olla etsimämme ammattilainen. Arvostamme kokemusta työnjohdosta ja edellytämme itsenäistä työotetta, laajojen kokonaisuuksien hallintaa ja organisointikykyä.  Sinulla on paineensietokykyä ja luovaa ongelmanratkaisutaitoa. Edellytämme myös suomen ja englannin kielen sujuvaa suullista ja kirjallista hallintaa sekä tietotekniikan perustaitoja.

Tarjoamme sinulle työn korkeatasoisten ammattilaisten joukossa ainutlaatuisessa kulttuuriympäristössä.

Puvuston päällikkö Katja Karjalainen antaa tehtävästä lisätietoja torstaina 31.8.2017 klo 10 - 11.30 ja tiistaina 5.9.2017 klo 12 - 13.30, puh. 040-7406525.

Hakemukset pyydetään jättämään to 14.9.2017 mennessä Kansallisoopperan ja -baletin internet-sivuilla (www.oopperabaletti.fi) olevaan sähköiseen rekrytointijärjestelmään.

Lisätietoa

MUITA ILMOITUKSIA

Köydenpunojan käsityötaito teatterintekijöiden käyttöön

Yhden naisen satakuntalainen yritys, Ulvilan köysipunomo tarjoaa mahdollisuutta käyttää köysiä erilaisissa teatteriproduktioissa.

Köysipunomon Anna-Carita Alho valmistaa köysiä perinteisin menetelmin mittatilaustyönä, eli jokainen köysi valmistetaan sen käytön ja tarpeen mukaan kohteeseen sopivaksi. Pääasiallisena materiaalina toimii luonnonkuidut, mutta köyttä voi punoa lähestulkoon mistä vain pitkän narun tai liinan muodossa olevasta materiaalista.

Mahdollisuudet on monet teatteri-, lavaste- ja taidekäytössä!

Käsin valmistetun köyden ominaisuuksiin pystyy vaikuttamaan. Siitä voidaan valmistaa todella jäykkää tai notkeaa, vahvuudet voi vaihdella 3mm-80mm välillä. Köyden sisälle piiloon voi punoa esim. rautalankaa, jolloin saadaan hyvin muotoiltavaa ja muodossaan pysyvää köyttä.  
 
Köyden sisälle voi myös punoa sähköjohtoa, jolloin saadaan sähköt vedettyä köyden sisällä piilossa. Köydet voidaan käsitellä tarvittaessa palonestoaineilla, tai vaihtoehtoisesti jollain helposti syttyvällä aineella, jos haluaa vaikka performanssissa käyttää palavia köysiä. 

Köydet ovat myös kaunis ja ekologinen tapa rajata alueita tai ohjata ihmisten kulkua esim. teattereiden aulatiloissa.

Mahdolliset ja mahdottomiltakin kuullostavat Ideat ja tarpeet voi esittää sähköpostitse: ulvilankoysipunomo(a)gmail.com

Tai soittamalla köydenpunojalle numeroon 044 242 9347

Köysistä, yrityksestä ja hinnoista löytyy lisätietoa osoitteesta www.koysipunomo.weebly.com


Ylioppilasteatteri kerää erotarinoita

Keräämme tarinoita erilaisista todellisista tai kuvitteellisista täydellisistä eroista.

Tarinat esitetään lauantaina 30.9. Ylioppilasteatterissa Täydellisten erojen illassa.  

Erositteko ystävinä, jotka katsovat toistensa kanssa edelleen netflixiä? Olisitko halunnut erota eri tavoin? Olisiko täydellinen ero mahdollisimman kivuton vai onko tuska se, mikä tekee erosta hyvän?

Jokainen ero on yksilöllinen ja jokaisella on siihen liittyviä toiveita, jotka on mahdollisuus muuttaa todeksi Täydellisten erojen illassa. Mitä sinun päiväkirjastasi puuttuu tai jo löytyy? Mikä on sinun erotarinasi?

Muoto on vapaa. Teksti voi olla esimerkiksi valokuva, runo, dialogi tai tarina. Lähetä tekstisi 15.9. mennessä osoitteeseen: rakkausradio(a)gmail.com  

Kirjoita viestiin haluatko pysyä nimettömänä. Ylioppilasteatterin näyttelijät esittävät tarinat Täydellisen erojen illassa 30.9. Voit halutessasi myös esittää itse oman tarinasi. Illan aikana open mic-osio. Kerro myös tämä toive viestissä.

Lisätietoja järjestäjiltä:

Iida Rauhalammi,
iida.rauhalammi(a)gmail.com
p. 050 3428262

Mirva Anjala
manjala(a)gmail.com
p. 050 3619035


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.