21.09.2017

TINFO-tiedote 27 / 21.9.2017

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTERIIN

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

TYÖPAIKKOJA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTERIIN

1980

Tampereen näyttelijäkoulutuksen lakkauttamisuhkaa on ilmassa, kun käsikassaruus taistelussa Teatterikorkeakoulua vastaan on ohitse. Professuurin myöntäminen Tampereelle tuntuu olevan kiven alla.

Ilkka Volanen kirjoittaa valosta Teatteri-lehdessä (17.1.1980). Volasen mielestä koulutusta ei rahoituksen vähyyden vuoksi tulisi aloittaa vielä 6-7 vuoteen. Volanen kirjoittaa, että ammattikunnan on itse löydettävä paikkansa, identiteettinsä ja opittavat kunnioittamaan tekemäänsä työtä. ”Täällä ei ole tilaa, paikkaa, mahdollista nykyisissä työ-olosuhteissa olla itseään toteuttava valo/äänisuunnittelija. Ei ainakaan Helsingin leveydellä. Ja mahdollisuudet freelancerina ovat vieläkin huonommat…”

Runsaat kolme vuotta Svenska Teaternin johtajana työskennellyt Bengt Ahlfors julkaisee työpäiväkirjamerkintänsä Det Stigzeliuska rummet, jonka nimi tulee Ahlforsin Svenskiksen työhuoneesta. Merkinnät syyskuulta 1975 miltei vuoden 1978 loppuun kertovat demokratian ja teatterintekemisen, johtamisen ja ohjaamisen yhteensovittamisen vaikeudesta.

Vuoden 1981 budjetti tuottaa pettymyksen. Hallitusohjelmassa taiteilijapalkan toteuttamista pidettiin tärkeänä, mutta budjettiesityksestä se puuttuu. Taiteilija- ja kulttuurijärjestöt toteavat jatkavansa kamppailua taiteilijapalkan toteuttamiseksi.

1981

Yhdysvaltojen presidentin Ronald Reaganin päätös ryhtyä valmistamaan neutronipommeja saa yhteistyökumppanit KOMin ja Lilla Taternin tekemään nopeassa tahdissa heti kauden aluksi neutronipommikabareen. Neutronipomi-illassa kuullaan muun muassa ”Pommi passaa Ronaldille”, kabareessa  Elina Salo ja Asko Sarkola esittävät hollantilaisen tv-haastatteludokumentin, jossa neutronipommin keksijä väittää olevansa suuri humanisti, istuu leikkikoiran kanssa tv-studiossa ja kehuu keksimänsä pommin käytännöllisyyttä.

MIkropisto 1981

Edvin Laine ja Kalle Holmberg ottavat yhteen television Altavastaajat-ohjelmassa lokakuun alussa. Kalabaliikki nousee. Syntyy uusi verbi hömelehtiä. Pilapiirroksia ja yleisönosastokirjoituksia riittää.

1982

MIkropisto 1982

Teatteri-lehdessä käydään Pekka Kyrön ja Anneli Suur-kujan johdolla kahden viinipullon, jokusen tupakan ja suolapähkinöiden voimalla keskustelua dramaturgiasta. Keskusteluun osallistuvat Outi Nyytäjä, Eija-Elina Bergholm, Juha Siltanen ja Jorma Kairimo. Kairimon kokoama juttu ilmestyy Teatteri-lehdessä 7 (27.8.1982). Outi Nyytäjä: ”Ei mistä tahansa nyrkkitekstistä voi tehdä suurta näytelmää pelkällä esityksellä. Teksti on se, joka antaa assosiaatiot, jotka sitten tuottavat kokonaisdramaturgian, eli dramaturgia ei ole vain teksti, koska sitä ei voi tehdä pöydän ääressä, se ei voi olla muotti, jolla tehdään kakku, aristoteelinen kakku tai brehctiläinen kakku tai vapaata jostakin siltä väliltä.” Aiemmin Outi Nyytäjä on kirjoittanut lehteen suomalaisesta dramaturgiasta, jolle Nyytäjä näkee ominaisena salailun, tirkistelyn ja jähmeän muuttumattomuuden (Teatteri 5-6/21.5.1982).

Aiemmin ilmestyneet Mikropistot ja lähdeluettelo

Katso myös Teatterien esityksiä, tapahtumia ja hankkeita juhlavuodelle 2017

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Baikal Brothers Ky – maagisella humanismilla ihmisen sisään ja toisen luo


Trans-Siperialla kohti Baikalia ja Okhonin saarta. Teatterikorkeakoulun Lavat auki -hankkeessa opiskelijat tekevät työtä ”vahvan ja omakielisen ohjaajan kanssa kansainvälisessä kontekstissa”. Tuloksena voisi olla myötähäpeää tuottavaa teatteriturismia. Mutta huihai, ei sinnepäinkään, kun ollaan Leea Klemolan ja näiden teatterikorkeakoululaisten matkassa. Baikal Brothers Ky:n sielunliha, sen äänensävy, estetiikka ja kokonaishahmo hengittää ja juhlii sisäsyntyisesti ja vapaasti kunkin näyttelijän omaa materiaalisuutta ja koko ensemblen yhteistä viritystä ja riemua.  

Sekalainen seurakunta vinksallaan olevia ihmisiä, suhteet solmussa ja sielut kadoksissa, johonkin hukkuneina. Teatteri- ja muut bisnekset pyörivät! Sisäsiisti ja kuohittu urbaanius ja lagomhipsteriys on Baikal Brothers Ky:stä kaukana.

Tässä hahmotetaan ihmistä tarkoin havainnoin. Kun havainnot ovat tosia, voi vetäistä ääripäitä, venyttää mielin määrin groteskiin tai farssiin, ja toisessa hetkessä tavoittaa hiljaista herkkyyttä, ihmisyhteisön kesken vallitsevaa hellää huolenpitoa tai kipeää yksinäisyyttä. Sukeltaa ihmismielen Baikalin syvyyksiin. Esitys on tuntemusten ja aistimusten Trans-Siperia! Vailla puskemista.

Kieli ja sanat syntyvät näyttelijän ruumiissa (tietenkin, mutta ei ole mitenkään itsestään selvää teatterissa). Näyttelijäntyössä on oman minän ja materian klangi. Ihanaa, että tässä esityksessä näyttelijä voi käyttää omaa murrettaan, ammentaa omimmastaan myös näin. Tällaisessa näyttelijäntyössä näyttelijästä kuoriutuu esiin uutta, vähän kuin Matuska-nukesta, mutta niin, että nyt jokainen nukke on ihan eri, täydellinen ylläri. Tällaisen näyttelijäntyön katsojasta tulee rakastunut osallinen. Tällaista näyttelijää ei katsoja lakkaa halajamasta. Näyttelijä valtaa katsojan sydämen ja asustaa siellä iäti, tekee pesän minuun.

Voi, enkä ole lainkaan puhunut tämän esityksen äänimaailmasta, siinä on eri ympäristöjen, luonnon ja ihmisen sykkeet.

Arvokasta valosivistystä! Ajattelua ja tietoa valosuunnittelusta ja -suunnittelijoista


Teatterikorkeakoulun valosuunnittelun koulutus vietti viime vuonna 30-vuotisjuhliaan. Tällä alalla, samoin kuin äänisuunnittelussa, Suomessa on maailman mittakaavassa ainutlaatuinen taiteilijakoulutus. Kyse ei ole piuhaihmisistä vaan kokonaisvaltaisista esitysten tai muunlaisten taide- ja taiteilijalähtöisten tapahtumien suunnittelijoista ja toteuttajista – siis taiteilijoista ja ajattelijoista, joiden materiaalina on immateriaalinen valo.

Tämä suunnittelijakunta on ollut luomassa paitsi uudenlaista estetiikkaa myös uudenlaisia tekijä- ja ammatti-identiteettejä. On tärkeää, että valosuunnittelusta on ilmestynyt nyt julkaisu. Avauskulmia – Kirjoituksia valosuunnittelusta ovat toimittaneet Tomi Humalisto, Raisa Kilpeläinen ja Kimmo Karjunen.

Teos on niin uunituore, etten ole ehtinyt kuin selailla, mutta jo selailemalla ja sisällysluetteloa lukemalla voi havaita, miten valosuunnittelijoiden työ saa nyt arvokkaan sanallisen artikulaation. Ja mikä parasta, kuvissa ei ole tingitty. Kirjan myötä esittävän taiteen historia ja kokemustieto ei onneksi nojaudu enää vain instituutioiden, ohjaajien, koreografien, näyttelijöiden tai skenografien ääniin. Voin jo nyt kuvitella, että teoksen luettuani sen tarjoaman kokemus- ja muun tiedon myötä aistit valpastuvat katsomaan ja erittelemään sitä, mitä kaikkea valo esityksessä tekee.

Entistä kirkkaammin voi nähdä valosuunnittelijoiden ajattelun merkityksen teoksen osana. Teoksesta tuntuvat välittyvän vahvan taiteilijaidentiteetin omaavien tekijöiden moninaiset, persoonalliset äänet! Koulutus ei ole tuottanut yhdenmuotoista putkiajattelua vaan rikkautta.

Äänisuunnittelusta mehän saimme jo teoksen muutama vuosi aikaisemmin. Niin, ja mikä puuttuu? Dramaturgia. Sen kun saisimme.

Dublin Fringe
 

Pyhä jysäys! Koko kaupunki kuhisee Dublin Fringeä, joka ei rajaudu vain teatteri- ja muiden seinien sisälle. Festari suuntaa tarjontaansa myös lapsille ja nuorille, nyt ensimmäistä kertaa. Tulevat radikaalit! Niin festivaali nimeää tämän ohjelmistokokonaisuuden. Katsoja- ja kokijasuhde syntyy nuorena. Hetkisen tuntuu siltä, että kaupungilla on vain sykkivä teatterisydän. Noo, sunnuntai-illan futismatsi sitten tietenkin käänsi perspektiiviä. On teatterin ulkopuolistakin elämää.

Hieno nähdä, miten festivaali-DNA toimii. Kansainvälistä yhteistyötä ja kumppanuuksia, tällä kertaa Kanadan kanssa. Ihana pop-up -teltta, kaupunkikuoro Vancouverista ja paikallinen Tonnta laulavat kirjailijoiden tekstejä siitä, mikä on muuttunut. En onnistunut saamaan lippuja Motuksen MDLSX -esitykseen enkä onnistunut näkemään Malapropin Everything Not saved. Mutta näin irlantilaisen nykytanssiryhmän Junk Ensemblen Soldier Stillin.

Soldier Stillissä sotatrauman, väkivallan, haavoittumisen liikekieli järisyttää. Tuntuu siltä, kuin tanssija olisi joka suuntaan revittävä räsynukke. Vallan, väkivallan ja pahuuden kieli puhuu äärimmäisen tarkoilla liikkeillä. Tekee kipeää katsoa. Ollaan pimeyden ytimessä, jossa painajainen on totta ja jatkuu ikuisesti.

Halusin nähdä Sahar Alin Saharcasm-monologiesityksen. Tämän lempeän valloittavasti hymyilevän esiintyjän olemuksen ei pidä antaa pettää. Sahar Alista lähtee emotionaalista ja vivahteikasta voimaa, jolla hän käy käsiksi kansallistettuun rasismiin, arabivihaan ja siihen, mitä on olla ikuisesti toinen, se ulkopuolinen.

Whoosh! on kolmen hollantilaismuusikon esitys, ei ihme että palkintoja on satanut. Näiden puhallinsoittajien idea on nerokkaan yksinkertainen, herkistää meidät puhallusäänille, kuuntelemaan, aistimaan, ihmettelemään olemaan mukana.
1-4 -vuotiaille suunnattu sanaton esitys puhuu jokaisella puhalluksellaan ja erilaisten törähdys- ja puhallusäänillään.

Raivon historia – epätoivoa kauneudessa


Mikä raivon runouden runsaudensarvi on Oulu. Sara Wacklin, Kaarlo Kramsu, V.A. Koskenniemi, Juhani Siljo, Aaro Hellaakoski ja Miki Liukkonen!  Olisin niin halunnut nähdä tämän Raivon historian. Miki Liukkosen runoteos Raivon historia on antanut nimensä Ossi Koskelaisen ja työryhmän esitykselle. Haluaisin kokea, miten runous ympäröi minut. Ylevää.

Työn tulevaisuus – tulevaisuus tänään


SAK:n Tulevaisuus tänään -tapahtuma 

katsoo työelämään. Mitä on tapahtunut työelämälle ja hyvinvointiyhteiskunnalle? Miten päästään sanelusta sopimiseen tai irti sukupuolittuneista työmarkkinoista. Mitä ovat työelämän ihmisoikeudet? Mitä on alustatalous oikeasti? Entä luottamusyhteiskunta tulevaisuudessa. Kiinnostaa tietää.

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE

TINFO kysyy kesäteattereilta katsojamääristä 2017

Hei kesäteatterilainen!

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) kerää tietoja kesän 2017 esityksistä ja niiden katsojamääristä. 

Tiedot voit antaa nopeasti täytettävällä lomakkeella.

Esitys- ja katsojatiedoista on paljon hyötyä, kun teemme kesäteatteritoimintaa tukevaa viestintää. Joten iso kiitos jo etukäteen, kun olet mukana!

Kyselyä koskevat tiedustelut: TINFO / tiedottaja Sari Havukainen, sari.havukainen(a)tinfo.fi


Teatterilainen – kirjoitatko blogia? Ilmoita siitä meille

TINFO listaa teatteriaiheisia blogeja. Kokoamme sivuillemme sekä koti- että ulkomaisia blogeja, joiden julkaisijat kirjoittavat teatterista ja siihen liittyvistä ilmiöistä.  

Aktiivinen teatterinseuraaja ja bloggaaja löytyy esimerkiksi Katsomosta.
 
Jos tiedät mielenkiintoisia sivustoja, linkkejä tai julkaiset itse blogia, vinkkaa siitä meille.  
 
Lähetä tiedossasi olevan teatteriaiheisen tai teatterilaisen kirjoittaman blogin osoite sähköpostitse: tinfo(a)tinfo.fi, otsikolla Teatteriblogit.


TINFO auttaa, kun kansainvälinen teatterikenttä kutsuu  

Tuliko tarve päivittää mille festivaalille ja mihin kulttuurisuuntaan kannattaisi tarjota esitystänne? Kiinnostaako venäläisen nykyteatterin ja esitystaiteen tuoreimmat kuulumiset? Näitä ja muita kysymyksiä voi makustella esimerkiksi TINFOn kansainvälisellä Maanantaiklinikalla. Muutakin neuvontaa ja mentorointia on tarjolla. Kurkkaa, valitse ja ota yhteyttä! Nähdään teatterisyksyssä.

Kansainvälisen liikkuvuuden valmennus

Vai oletteko jo saaneet vierailukutsun ulkomaille? Tarvitsetteko neuvoja sen suhteen? Kulttuurierot ja kielimuurit tekevät asioiden hoitamisesta aina normaalia suurempaa säätämistä. TINFOn kansainvälisen liikkuvuuden työkalupakki auttaa alkuun tarjoamalla käytännön budjetointiesimerkkejä ja sopimusmalleja.

Liikkuvuuden opaspaketti

UUTISIA

Transforces kutsuttu vierailulle Tallinnaan ja Tarttoon

Transforces ja Teemu Mäki on kutsuttu syyskusssa Viron-kiertueelle. Transforces-ryhmän esitys Transformations - Otteita maskuliinisuuden sanakirjasta (engl. Rewriting Masculinity) nähdään Tallinnassa ja Tartossa. Esityksen yhteyteen on rakennettu laajempi ihmisoikeuskampanja, joka pyrkii tekemään tällä hetkellä täysin näkymättömissä olevan transsukupuolisuuden ja ylipäänsä sukupuolen moninaisuuden näkyväksi virolaisessa yhteiskunnassa.

Transformations kirjoittaa maskuliinisuuden uudelleen. Samalla se tutkii naiseutta, sukupuolen moninaisuutta ja sitä, kuka niitä määrittelee ja mitä määritelmistä seuraa. Esitys pohjautuu esiintyjien, transmaskuliinien ja muiden sukupuoleltaan moninaisten ihmisten, omiin kokemuksiin.  
 
Ohjaus: Teemu Mäki
Lavalla: Jamie MacDonald, Maru Hietala, Valto Kuuluvainen, Aro Mielonen, Venni Rechardt
Tuotanto: Annu Kemppainen/Transforces
 
Esitykset Tallinnassa Vaba Lavalla (Telliskivi 60a) 25.-26.9.2017 ja Tartossa Viron kansallismuseon lavalla (Muuseumi tee 2) 28.9.2017. 

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


When and how will the new Finnish theatre happen? | 28 Sep 2017, Helsinki


Welcome to the panel discussion of diversity in Finnish theater.

Is there enough language or cultural diversity among theater-makers and their themes?
How about in education, audiences, venues?

As panel participants there will be both Finnish and international theater professionals like directors Erik Söderblom, Davide Giovanzana, Essi Räisänen and Saara Turunen and producer Irina Duskova, added with some not yet confirmed professionals.

This discussion will be held in English and moderated by theater director Martina Marti.

Free entrance.

Date: 28.09.2017
Time: 18h
Place: Globe Art Point, Helsinki. Malminkatu 5 (Kamppi)

The Globe Art Point is a center for information and actions for professional international art and culture workers resident in Finland.

Contact information:
tomi.purovaara(a)globeartpoint.fi

www.globeartpoint.fi


Checkpoint Helsinki: Symposium & City Walk | 30.9.-1.10.2017, Helsinki

Symposium 

This year marks the 100th anniversary of both Finnish independence and the October Revolution. These two events are closely linked, even dependent, on one another, although in both countries these topics are sensitive and painful. The one-day symposium will address whether and how these events should be remembered, disremembered, or simply reconfigured within the current political context.  
 
It will trace the fate of Lenin’s museums in Finland and ask whether the October Revolution should have some kind of memorial. What is the legacy of Alexandra Kollontai—a Finnish-Russian revolutionary and advocate of free love? Can some form of communism still provide a working theory for everyone?  

Uncanny Interdependence is an invitation to think beyond national forms of memorialization in a discussion with individuals engaged in thinking critically and reading widely about this revolutionary time and its traces, claims, and contemporary forms. 

Saturday 30.9.2017 at 11.00-17.30 

Paasitorni (Helsinki Workers’ House) 
Room Karl Lindahl 
Paasivuorenkatu 5 A, FIN-00530 Helsinki 

Symposium Participants: Bini Adamczak, Elena Agudio, Sezgin Boynik, Giovanna Esposito Yussif, Esther Leslie, Minna Henriksson, Michele Masucci, Aimo Minkkinen, Paul O’Neill, Ilya Orlov, Nora Sternfeld and Joanna Warsza

City Walk

Alppiharju is among Helsinki’s traditional working class neighborhoods; here, Kulttuuritalo (the House of Culture) was built by volunteers for the People’s Democratic League and inaugurated in 1958. Some years later, in 1970, a nearby park was selected to commemorate Lenin’s legacy and was renamed Lenin Park. However, plans to erect a statue in his memory there were never realized. Minna Henriksson will guide us through the Alppiharju district, reviving the neglected histories of those and other memorials located in the area. 

Along the way, Jyrki Siukonen, who has been pursuing research on Bolshevik monumental propaganda from 1918 to 1920, will discuss the gradual decay of historical memories. Ritva Hartzell will also speak about her ongoing campaign to erect a Lenin statue in Lenin Park.

Sunday 1.10.2017 at 11.00-13.00

A Memorial Site for the Working Class, guided tour of Alppiharju and Lenin Park by Minna Henriksson, with Jyrki Siukonen and Ritva Hartzell, in collaboration with the Worker Housing Museum (Helsinki City Museum) 

Meeting Point: The Worker Housing Museum, Kirstinkuja 4, at 11.00. The tour includes The Working Mother Park, the House of Culture, and Lenin Park.


Studia Generalia: Suomalainen teatteri ennen Suomea | 3.-5.10.2017, Helsinki

Kaikille avoin Studia Generalia -luentosarja Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa 3.–5.10. 2017, Auditorio 1

Luennot rakentuvat Pentti Paavolaisen tuoreen Kaarlo Bergbom -tutkimuksen ympärille. Luennot käsittelevät paitsi Bergbomin monipuolista elämäntyötä, myös aikakauden sukupuolirooleja niin näyttämöllä kuin sen ulkopuolella.

3.10. klo 17.15–20.00
Miksi ja mihin tarvittiin tutkimus Kaarlo Bergbomista?
Pentti Paavolainen

Suomenkielisen ammattiteatterin perustajan hahmo on kokenut suurmiesten kohtalon. Kuva on ensin idealisoitu ja jähmetetty; sen jälkeen hänet tehtiin syntipukiksi. Lahjakas ja herkkä ruotsinkielisen säätyläispoika etsi paikkaansa, kunnes teki itsensä tarpeelliseksi Suomalaiselle puolueelle. Suomeksi laulavaa oopperaa puolue piti pitkään tärkeämpänä kuin Oskari Wilhon puheteatterikiertuetta.  

4.10. klo 17.15–20.00
Oikein esitetty sukupuoli Suomalaisessa teatterissa?
Hanna Suutela, Anna Thuring, Pentti Paavolainen

Suomalainen teatteri kaipasi näyttämölleen tarkoituksiinsa soveltuvia roolityyppejä. Miten se vaikutti tyyppien kehitykseen, entä naisnäyttelijän rooleihin ja yksityiselämään? Näitä kysymyksiä valottaa professori Hanna Suutela. FT Anna Thuring puolestaan tarkastelee queer-näkökulmasta Kaarola Avellanin ”housurooleja” ja henkilöhahmoa. Lopuksi Pentti Paavolainen avaa Kaarlo Bergbomin tähän saakka vaiettua puolta, hänen homoseksuaalisuuttaan.

5.10. klo 17.15–20.00
Bergbom ohjaajana ja kirjailijoiden ensimmäisenä lukijana (Aleksis Kivi, Minna Canth, Gustaf von Numers)
Pentti Paavolainen

Bergbomin lukeneisuus ja teatterintuntemus oli ylittämätöntä aikansa Suomessa, jonne Euroopan kulttuuriperintö piti tuoda. Maltillisen reformismin kannattaja joutui pari kertaa taipumaan konservatiivisten puoluemiesten tahtoon. Script-doctorina hänen vaikutuksensa ulottuu pitkälle. Tämä fennomaani oli silti eurooppalainen eikä ahdas puoluejyrä.

Lisätietoa


Taide ja työelämän kehittäminen -seminaari | 5.-6.10.2017, Helsinki

Seminaari kokoaa yhteen toimijoita, joita yhdistää kiinnostus taiteen ja työelämän kehittämisen väliseen vuorovaikutukseen.
 
Torstaina 5.10.2017 kuullaan taiteilija-konsultti työparimallin mentorointiohjelmaan osallistuneita työpareja, jotka avaavat toteutuneita asiakastapauksiaan. Perjantaina 6.10.2017 keynote puhujat Nora Bateson ja professori Pirjo Ståhle kiinnittävät aiheen laajempaan kontekstiin: taide keinona ymmärtää kompleksisia kokonaisuuksia ja osana yhteiskunnallista murrosta.

Pro Soveltavan taiteen tila ry ja Metanoia Instituutti ovat yhteistyössä toteuttaneet taiteilija-konsultti työparimallin mentorointiohjelman. Neljä työparia on toiminut organisaatioissa, joissa taide on toteutunut eri muodoissa ja merkityksissä osana työelämän kehittämistä.

Hinta:
Vain torstai 20 ¤ + ALV
Vain perjantai 200 ¤ + ALV
Torstai + perjantai 210 ¤ + ALV

Lisätietoja ja ilmoittautumiset seminaariin

Tiedustelut:

Satu Luukkonen, Projektikoordinaattori, Pro Soveltavan taiteen tila ry / prostt.fi, info(a)prostt.fi


Nukketeatterin näyteikkuna | 6.-7.10.2017, Vantaa

Nukketeatteri valtaa Vernissan! Nukketeatterin Näyteikkuna 2017 -festivaali esittelee tänä vuonna nukketeatterin lumoa monessa muodossa. Aamu- ja päiväesitykset on suunnattu lapsille ja illat aikuisille.

Tarjolla on korkeatasoisia nukketeatteriesityksiä, nukketeatterinäyttely, työpaja, erilaisia animaatioelokuvia sekä Fauna Humana –katuteatterikulkue, joka valloittaa Tikkurilan.  

Sokerina pohjalla ja festivaalin päätösohjelmana on tänä vuonna Marraskuun Valo-konsertti, jossa kuullaan kansanmusiikkia ja nähdään varjoteatteria. Nukketeatterin Näyteikkuna on osa Suomi100 –ohjelmistoa.

Vernissan kahvila on auki festivaalin aikana. Tervetuloa!

www.unima.fi


Satupäivä 18.10.2017

Sadun nimipäivänä, lokakuun 18. päivänä juhlitaan valtakunnallista Satupäivää. Satupäivänä satuja luetaan, esitetään ja käsitellään kaiken ikäisten kanssa teattereissa, kirjastoissa, kirjakaupoissa, kouluissa, päiväkodeissa, vanhainkodeissa, kulttuurikeskuksissa ja museoissa ympäri maan.

Satupäivään ovat tervetulleita osallistumaan kaikki halukkaat ja se ilahduttaa tapahtumillaan vuosittain tuhansia lapsia ja nuoria eri puolilla Suomea. Vuosien varrella se on kasvanut pienestä teemapäivästä valtakunnalliseksi sadun juhlaksi, jota on vietetty parhaimmillaan 60 paikkakunnalla yli 150 satutapahtuman ja tapahtumajärjestäjän voimin aina Helsingistä Inariin!

Jos Satupäivä sattuu alueellanne syyslomalle, voi Satupäivää viettää myös edellisellä tai seuraavalla viikolla – osallistuminen ei ole päivästä kiinni.


Baltic Circle | 14.-19.11.2017, Helsinki

Kansainvälinen teatterifestivaali Baltic Circle järjestetään Helsingissä jälleen 14.-19.11.2017. Festivaalin ohjelmistossa nähdään kotimaisia ensi-iltoja, kansainvälisiä vierailuesityksiä sekä saamelaisten historiaan ja nykytilanteeseen pureutuva teoskokonaisuus.
 
”Tänä vuonna Baltic Circle toimii alustana keskustelulle alkuperäiskansaoikeuksista ja alkuperäiskansojen itsehallinnosta. Kulttuurisesta kansanmurhasta. Maa- ja vesioikeuksista. Ilmastonmuutoksesta ja sen korjaamisesta. Ekosysteemien ja ihmisten elpymisestä. Kansakunnan mahdollisuudesta muuttua.” – Satu Herrala, taiteellinen johtaja

Festivaalin avaa Pauliina Feodoroffin, Maryan Abdulkarimin ja S. Nousiaisen tilausteos Autonomian aika, joka pyrkii perkaamaan minuuden syntyä ja siihen vaikuttavia olosuhteita dokumenttiteatterin keinoin. Esitys on osa Feodoroffin kuratoimaa Ensimmäiset kansat -teoskokonaisuutta, joka kutsuu kipeän aiheen – pohjoismaisen kolonialismin – äärelle.
 
Saamelaisen kuvataiteilija Anders Sunnan ja ruotsalais-hollantilaisen valokuvaaja Michiel Brouwerin yhteisnäyttely Maadtoe (eteläsaameksi ‘alkuperä’) pureutuu syvälle Ruotsin saamelaispolitiikkaan pakkosiirtoineen sekä valtion harjoittamaan rakenteelliseen rasismiin. Ensimmäiset kansat -teoskokonaisuuteen sisältyvät lisäksi kolttasaamelaisen kyläkokousperinteen muotoon rakennettu kaksipäiväinen Sijdsååbbar-puheohjelma, klubi-ilta sekä elokuvanäytös.
 
Baltic Circlen toinen kotimainen kantaesitys kurkistaa tuonpuoleiseen. Michael Jacksonin hengellistä perintöä tutkivan Post MJ-Era Institute Of Consciousness -ryhmän Afterlife saattaa yleisönsä tutkimusmatkalle Jacksonin kuolemanjälkeiseen tietoisuuteen. Teos on pop-ikonin vaikutuksia kartoittavan trilogian kolmas osa Neverlandin (URB 15) ja Ruumiinvalvojaisten (Baltic Circle 2015) jälkeen.
 
Festivaalin kansainväliset vierailuesitykset tarkastelevat erilaisia rajoja, niiden rakentumisia ja ylityksiä sekä kehollisia kokemuksia rajoista. Libanonilaisen, Berliinissä työskentelevän esitystaiteilija Rima Najdin teos Think Much. Cry Much. on kokemuksellinen kuunnelma, joka vie yleisön aidatun Euroopan rajavyöhykkeille. Legendaarisen italialaisen Motus-teatterikollektiivin MDLSX kietoo yhteen Jeffrey Eugenidesin Pulitzer-palkitun Middlesex-romaanin ja esiintyjä Silvia Calderonin omaelämäkerralliset ainekset. Tuloksena on kaleidoskooppinen, jo viidellä mantereella hurmannut queer-universumi, joka saapuu vihdoin Suomeen.
 
Sukupuolen moninaisuutta vaalii niin ikään Todellisuuden tutkimuskeskuksen Sleeping Beauty – osallistava esitys, joka lähestyy seksuaalisuutta valta- ja roolileikkien keinoin. Teos antaa tilaa henkilökohtaisille fantasioille, kosketuksen kautta kommunikoimiselle, aistimiselle ja tuntemiselle. Se toivottaa tervetulleeksi kaikenlaiset kehot, sukupuolet ja seksuaaliset suuntautumiset.
 
Ohjelmistoon kokonaisuudessaan voi tutustua festivaalin kotisivulla osoitteessa www.balticcircle.fi.


TIP-Fest 2017 | 15.-19.11.2017, Turku

Nukketeatterijuhla TIP-Fest avaa jälleen ovet nukketeatterin maagiseen maailmaan

Paperinen tohtori Freud, maalauksellisia maailmoja, esinemanipulaatiota, sielukkaita ja uteliaita sankareita, varjoteatteria, peukalonpään kokoisia vaeltajia, ristiinpukeutujia ja mystisiä tarinoita. Kahdeksatta kertaa järjestettävä Nukketeatterijuhla TIP-Fest nostaa jalustalle turkulaisen nukketeatterin ja sen tekijät.  
 
Manillan kulttuuritehtaalle 15.-19.11.2017 levittäytyvässä tapahtumassa nähdään tuoreimpia esityksiä ja klassikoita, hämmästyttäviä tekniikoita ja monenkirjavia teemoja. Festivaali avaa nukketeatterin ovet niin suurelle yleisölle kuin alan ammattilaisille.
 
TIP-Fest 2017 kutsuu tutustumaan nukketeatterin monimuotoisuuteen ja pohtimaan aikamme kiinnostavimpia kysymyksiä. Miltä näyttää maailma, kun sitä katsoo kapaloituna kehdosta tai kotoaan pakenevan silmin. Ovatko transihmisten oikeudet edelleenkin samat kuin keskiajalla. Mitä arka hyönteinen voi meille ihmisille opettaa. TIP-Fest kuljettaa satumaisiin mielikuvitusmaailmoihin ja kouraantuntuviin todellisuuksiin.
 
Havahdu! Herää! Koe!
 
Tätä on nukketeatteri.
 
Tutustu koko ohjelmistoon tästä


Miniteatterikesä Mäntässä | 15.-19.11.2017, Mänttä-Vilppula

Tampereen Teatterikesän ja Serlachius-museoiden yhteistyössä syntynyt tapahtuma tuo 15.-19.11. 2017 teatterin juhlan Mänttä-Vilppulaan. Miniteatterikesä Mäntässä on täysin uusi avaus ja yhteistyöhanke, jossa kuvataide ja esittävä taide kohtaavat inspiroivassa miljöössä antaen näin yhdessä enemmän.

Tapahtuma tuo Mänttään – Serlachius-museoihin, Mäntän Klubille ja Ravintola Göstaan –nipun upeita esityksiä, kuten Juha Hurmeen jo klassikoksi muodostuneen Puupään ja 10-vuotistaivaltaan juhlivan Grus Grus Teatterin kiitetyn esikoisnäytelmän Hugo Simbergin siivet.

Tapahtumassa nähdään myös näyttelijä Kati Outisen muistia ja minuutta käsittelevä monologi Niin kauas kuin omat siivet kantaa, Tanssiteatteri MD:n lapsiperheille suunnattu vuorovaikutteinen tanssiteos Kurkistuksia tanssivaan Muumilaaksoon. Musiikkipuolesta vastaavat oopperalaulaja Jaakko Ryhänen ja pianisti Maila Böhm konsertillaan Suomalaisin sävelin Merikannosta Malmsténiin sekä skiffle-yhtye Werner Bros. Trio.

Teatterikesän ja Serlachius-museoiden kanssa yhteistyössä tapahtuman toteuttavat Ravintola Gösta, Mäntän Klubi ja Mänttä-Vilppulan kaupunki. Miniteatterikesän päätukija on Majaoja-säätiö. Lipunmyynti Serlachius-museoiden myyntipalvelusta.

Lisätietoja:
Tampereen Teatterikesä, toiminnanjohtaja Hanna Rosendahl, 040 5944 600
Serlachius-museot, kehittämispäällikkö Päivi Viherkoski, 050 352 2567

www.serlachius.fi/fi/info/miniteatterikesa/

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


Suomen Kulttuurirahaston keskusrahasto | hakuaika 1.-31.10.2017  

Suomen Kulttuurirahaston keskusrahaston hakuaika on 1.-31.10.2017 ja apurahoja haetaan Apurahanhakijan verkkopalvelussa.

Apurahoja myönnetään kaikille kulttuurielämän aloille. Työ voi tapahtua kotimaassa tai ulkomailla. Taiteen aloilla tuetaan työskentelyä, erilaisia hankkeita ja rajoitetusti opintoja. Tieteen apurahat on suunnattu väitöskirjatöihin sekä niiden jälkeiseen tieteelliseen työskentelyyn. Kokous- ja luentomatkoja tuetaan vain rajoitetusti.

Haettavina on myös erityisapurahoja kuten Eminentia- ja Taidetta hoitolaitoksiin -apurahat.

Keskusrahaston apurahoista päättää Suomen Kulttuurirahaston hallitus eri alojen asiantuntijoiden esityksestä. Asiantuntijat vaihtuvat vuosittain.

Lisätietoa

Taidetta hoitolaitoksiin

Suomen Kulttuurirahaston Taidetta hoitolaitoksiin -tukimuodon keskusrahastohaku 1.-31.10.2017. Tukimuodon tavoitteena on edistää hoitoa tai erityistä tukea tarvitsevien ihmisten elämänlaatua taiteen tai soveltavan taiteen keinoin. 

Hanke voi toteutua niin hoito- ja hoivalaitoksissa kuin niiden ulkopuolellakin ympäristöissä, joissa se ei ole tavanomaista. Mahdollisia kohteita ovat esim. palvelutalot ja erilaiset päiväkeskukset, vankilat, vastaanottokeskukset, päihdetyön yksiköt, lastensuojelun yksiköt, kotona asuvat ikäihmiset jne. 

Erityisapurahaa voivat hakea taiteilijat, työryhmät ja yhteisöt. Hakemuksia arvioitaessa painotetaan mm. seuraavia näkökulmia: hanke lisää taiteen merkitystä toimintaympäristön arjessa, hanke on taiteellisesti korkeatasoinen ja sillä on hyvät edellytykset tuottaa pysyviä vaikutuksia. 

Taidetta hoitolaitoksiin -hankkeissa on tärkeää myös, että hoitoa ja tukea tarvitsevien yksilöiden ja ryhmien erityistarpeet ymmärretään, ja tätä ymmärrystä hyödynnetään ihmisten tasa-arvoiseksi kohtaamiseksi. 

Taidetta hoitolaitoksiin -hakuohjeisiin täältä.

Eminentia

Eminentia-apurahat on tarkoitettu tieteellisen tai taiteellisen elämäntyön ja siitä saadun kokemuksen pohdiskelevaan työstämiseen, tieteiden- tai taiteidenvälisyyden edistämiseen tai aloitteelliseen työskentelyyn kulttuurin yhteiskunnallisen merkityksen lisäämiseksi.

Eminentia-apuraha mahdollistaa esim. kirjallisen työskentelyn tai retrospektiivisen näyttelyn. 

Apuraha on tarkoitettu työskentelyyn virkavapaana omasta ansiotyöstä. Eläke ei estä hakemasta apurahaa.

Lisätietoa


Luova Eurooppa -ohjelman tuki yhteistyöhankkeille nyt haettavissa

Kulttuurin alaohjelman hanketukihaku on avattu. Rahoitusta voi hakea kolmentyyppisiin hankkeisiin:

  •     pienet yhteistyöhankkeet
  •     suuret yhteistyöhankkeet
  •     Euroopan kulttuuriperinnön teemavuoteen 2018 liittyvät hankkeet

Pienet ja suuret yhteistyöhankkeet noudattavat entiseen tapaan Luova Eurooppa -ohjelman tavoitteita ja hanketukien hakukriteereitä. Niiden osalta haku päättyy 18.1.2018.

Euroopan kulttuuriperinnön teemavuoteen liittyvät hankkeet on liitettävä kulttuuriperintövuoden tavoitteisiin, joissa korostetaan mm. tietoisuutta yhteisestä kulttuuriperinnöstä sekä pyritään vahvistamaan yhteenkuuluvuuden tunnetta Euroopassa. Hankkeiden tulee myös osoittaa kuinka kulttuuriperintö voi toimia inspiraation lähteenä sekä vahvistaa kulttuuriperintösektorin ja muiden kulttuuri- ja luovien alojen vuorovaikutusta.Teemavuoteen liittyvien hankkeiden osalta haku päättyy 22.11.2017.

Hakuohjeet ja -materiaalit toimeenpanovirasto EACEAn sivuilla

Luova Eurooppa -ohjelma Suomessa
    - Lisätietoja tuesta yhteistyöhankkeille
    - Ota yhteyttä Luova Eurooppa -yhteyspisteeseen


European Cultural Foundation:  STEP travel grants 

STEP stands for ‘Supporting Travel for Engaged Partnerships’. The STEP travel grants funding programme has been initiated and managed by the European Cultural Foundation (ECF), with the support of Compagnia di San Paolo (CdSP).

STEP travel grants support creative and critical individual cultural workers who are travelling across Europe and neighbouring countries, to help foster a society with greater solidarity, equality and a stronger sense of social justice.

Eligible countries:

Albania, Andorra, Algeria, Armenia, Austria, Azerbaijan, Belarus, Belgium, Bosnia and Herzegovina, Bulgaria, Croatia, Cyprus, Czech Republic, Denmark, Egypt, Estonia, Finland, France, Georgia, Germany, Greece, Hungary, Iceland, Ireland, Israel, Italy, Jordan, Kosovo, Latvia, Lebanon, Libya, Liechtenstein, Lithuania, Luxembourg, Macedonia (FYROM), Malta, Moldova, Monaco, Montenegro, Morocco, The Netherlands, Norway, Palestinian Territories, Poland, Portugal, Romania, Russia, San Marino, Serbia, Slovakia, Slovenia, Spain, Sweden, Switzerland, Syria, Tunisia, Turkey, Ukraine and the United Kingdom

All travel directions are eligible, except for travels between Algeria, Egypt, Israel, Jordan, Lebanon, Libya, Morocco, the Palestinian Territories, Syria and Tunisia.

Find all details online

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Esityshaku: Taiteen edistämispäivän Taide-Linkki -tapahtuma | haku 6.10.2017 mennessä

Jyväskylässä järjestetään Taiteen edistämispäivänä 1.12.2017 Taide-Linkki –tapahtuma. Tapahtuman toteuttavat yhteistyössä Taiteen edistämiskeskus ja Jyväskylän seudun joukkoliikenne. Valtakunnallisen Taiteen edistämispäivän teeman ”Taide liikuttaa” mukaisesti tapahtumapaikkana toimii Jyväskylän paikallisliikenteen vakioreittiä kulkeva linja-auto eli Linkki. Etsimme nyt tapahtumaan esityksiä ja visuaalista sisältöä.

Hakuilmoitus

1. Esityshaku Taiteen edistämispäivän 1.12. Taide-Linkki –tapahtumaan  

Etsimme kymmentä alle 15 minuutin esitystä, joissa esityspaikkana on Jyväskylän kaupunkiseudun paikallisliikennettä ajava bussi. Esitysten tulee siten sopia mahdollisimman laajalle yleisölle. Teokset tulee voida toteuttaa liikkuvan julkisen ajoneuvon toimintakontekstissa (liikkuminen, tila, matkustajat, aikataulut). Bussissa ei ole saatavilla sähköä esityksen mahdollista tekniikkaa ajatellen.

2. Visuaalinen sisältö: suunnittele Linkin ulkomainokset ja tarra

Etsimme lisäksi yhden Linkki-linja-auton ulkopintoihin teossuunnitelmaa, joka yhdistyy jo olemassa olevaan Linkin graafiseen ilmeeseen. Oheistehtävänä on suunnitella samaan materiaaliin pohjaavia, erillisiä pieniä tarroja, joita on tarkoitus sijoittaa Linkin penkinselkämysten mainospaikoille sekä jakaa ilmaiseksi tapahtumapäivänä 1.12. Auton ulkokylkiin sijoittuvan teoksen tarkoituksena on rikastaa Linkin oman visuaalisen ilmeen mukaista maisemateippausta uusilla ja yllättävillä elementeillä. Teos jää pitkäaikaisesti esille yhteen Jyväskylän seudun joukkoliikenteen Linkki-linja-autoon. Pienemmissä tarrateoksissa tulee tuoda esille tapahtuman Taide liikuttaa –teemaa.

Jyväskylän seudun joukkoliikenteen olemassa olevaan graafiseen ilmeeseen. (ss. 3, 10 & 11)

Hakumenettely

Esitykset (kohta 1) valitaan ehdotusten perusteella ja visuaaliset teokset (kohta 2) portfolioiden perusteella. Valinnat tekee erillinen työryhmä, johon kuuluu taiteen asiantuntijoita sekä Jyväskylän seudun joukkoliikenteen edustajia.  

Kaikkien hakemusten tulee sisältää myös täydelliset yhteystiedot sekä mahdollinen linkki kotisivuille.

Toimita esitysehdotuksesi vapaamuotoisesti kuvattuna. Visuaaliseen sisältöön hakeminen tapahtuu sähköisellä PDF-portfoliolla (max. koko 5 MB), joka sisältää aikaisemmin toteuttamiasi teoksia tai työnäytteitä. Liitä mukaan suunnittelun kustannusarvio.

Lähetä ehdotuksesi 6.10.2017 mennessä osoitteeseen hans-peter.schutt@taike.fi  Valinnoista tiedotetaan 13.10.2017 mennessä.

Koko taiteellisen sisällöntuotannon (esitykset ja visuaalinen sisältö) kokonaisbudjetti on 5000 euroa. Kalusto, teippaukset ja painokulut maksetaan erillisistä budjeteista.

Lisätietoja:

Esitykset: vesa.plath(a)taike.fi  p. 0295 330 837
Visuaalinen sisältö: hans-peter.schutt(a)taike.fi  p. 0295 330 838


Kanneltalon tuotantohaku vuodelle 2018 | haku 16.10.2017 mennessä

Kanneltalon tuotantohaku vuodelle 2018 alkaa 20.9.2017 ja päättyy 16.10.2017

Ohjelmistoon haetaan erityisesti teatterin- ja sirkuksen kantaesitysteoksia ja esityssarjoja, myös muut taiteenlajit huomioidaan. Kanneltalo toimii ohjelmistoon valikoituvien teosten osatuottajana, tuotannoilla täytyy olla omarahoitusosuus. Sirkuksen osalta voidaan huomioida vain salissa permannolla tai ulkona toteutettavat tuotannot.

Pääosa Kanneltalon ohjelmistosta toteutetaan teatteri- ja konserttisalissa. Esityskonsepteja voidaan toteuttaa myös kaupunkitiloissa Kaarelan alueella. Viime vuosina Kanneltalon edustalla sijaitseva Sitratori on ollut mm. nykysirkusesitysten areenana.

Ohjelmistoa valittaessa kiinnitetään huomiota tuotantoehdotuksen sopivuuteen Kanneltalon muuhun ohjelmistoon ja tavoiteltuihin kohderyhmiin nähden sekä taiteelliseen kokonaisuuteen. Tuotantohaku painottuu erityisesti aikuisille suunnattuun ohjelmistoon.

Tuotantoehdotus voi sisältää myös yleisötyöllisen ja yhteisötaiteellisen tulokulman. Ohjelmistoon voi hakea uusintaesityksellä tai vierailulla.

Vapaamuotoiset hakemukset toimitetaan osoitteeseen tiina.laukkanen(a)hel.fi. Hakemuksen liitteenä toimitetaan työ- ja rahoitussuunnitelma sekä työryhmän jäsenten ansioluettelot.

Lisätiedot: Tuottaja Tiina Laukkanen, p. 040-176 9173, tiina.laukkanen(a)hel.fi 

Lisätietoja


Haihara tanssiresidenssi | haku 22.10.2017 mennessä

Sisä-Suomen tanssin aluekeskus / Pirkanmaa julistaa haettavaksi Haihara tanssitaideresidenssin maaliskuulle 2018. Kyseessä on valtakunnallinen haku ja hakuaika on 20.9.-22.10.2017.

Haihara tanssitaideresidenssi myönnetään maaliskuun 2018 ajaksi yhdelle tanssitaiteilijalla tai työryhmälle. Residenssiin kuuluu asunto ja harjoitustila Haiharasta sekä Liikelaiturilta lisätyöskentelytilaa tarpeen mukaan. Lisäksi valitulle taiteilijalle maksetaan aluekeskuspalkka 2 400 ¤ maaliskuun residenssityöskentelystä. 

Haiharan asunto on käytössä koko maaliskuun ajan. Asunnossa voi majoittua yhteensä neljä henkilöä, joko residenssitaiteilijan perhe tai työryhmän jäseniä. Asunto on 80 m² pitäen sisällään 3h ja keittiön. Makuupaikat ovat seuraavasti: makuuhuone 2 sänkyä, työhuone 1 sänky ja olohuone vuodesohva. Lisäksi asunnossa on wc ja suihku. Residenssitaiteilijalla on mahdollisuus käyttää sopimuksen mukaan samassa pihapiirissä olevaa saunaa. Petivaatteet, pyyhkeet ja ruoanlaittovälineet kuuluvat residenssiasuntoon. 

Haiharan harjoitustila on käytössä maaliskuun 2018 ajan seuraavasti: ma klo 13-16.30, ti klo 9-16, to klo 9-16 ja pe klo 9-16. Harjoitustila sijaitsee samassa pihapiirissä olevassa päätalossa ja se on kooltaan n. 120 m². Lisäksi Liikelaituri on tarvittaessa käytössä harjoitustilana tarpeen mukaan. 

Haihara tanssitaideresidenssi myönnetään vapaan kentän tanssitaiteilijalla taiteelliseen työskentelyyn. Työskentely voi olla teoskeskeistä, work in progress -työskentelyä tai taiteellista hanke- tai projektitoimintaa. Uudella tanssitaideresidenssillä tarjotaan vapaalle kentälle kaivattuja resursseja työskentelyyn valtakunnallisesti. Lisäksi residenssitaiteilijaa rohkaistaan vuorovaikutukseen alueen tanssitaiteilijoiden kanssa.

Haihara tanssitaideresidenssiä haetaan vapaamuotoisella hakemuksella, joka lähetetään sähköpostitse 22.10.2017 klo 23.59 mennessä osoitteeseen: haku@sisasuomentanssi.fi Kirjoita otsikoksi: Haihara residenssi. Vapaamuotoisen hakemuksen tulee sisältää:

- hakijan tiedot ja lyhyt esittely sekä mahdollisten työryhmän jäsenten esittelyt

- tiivis työskentelysuunnitelma, jossa tuodaan esille työskentelyn tavoitteet sekä mahdollinen Haiharan alueen asukkaille tai alueen ammattilaisille suunnattu toiminta esim. avoimet harjoitukset, työpaja, demo, esitys tmv. sekä työskentelytilatarve Liikelaiturilla.

- lisäksi liitteeksi hakijan cv (max. 2 A4)

Haihara taidetanssiresidenssi toteutetaan yhteistyössä Tampereen kaupungin kulttuuripalvelujen kanssa.  

Lisätiedot 

Tiedustelut ajalla 25.9.-17.10.2017
toiminnanjohtaja Piia Kulin 
p. 050 552 1138 / piia.kulin(a)sisasuomentanssi.fi

Päätökset Haihara tanssitaideresidenssistä tehdään lokakuun 2017 aikana. 


Call for Papers: Chinese Theatre and Performing Arts | deadline 1 Dec 2017

Critical Stages/Scènes Critiques is available online to the reader without financial, legal or technical barriers. Ιt is a peer-reviewed journal fully committed to the Open Access Initiative. It  offers a platform for debate and exploration of a wide range of theatre and performance art manifestations from all over the world. Our aim is to make our readers feel that Critical Stages/Scènes Critiques is their “local” webjournal with a global reach. 

Call for Papers 

Chinese Theatre and Performing Arts
Issue # 18 (December 2018) 

Critical Stages/Scènes Critiques invites material for its upcoming special issue #18 (December 2018) on Chinese theatre and performing arts.

Overview 

The starting point for this special issue on the contemporary state of affairs in the Chinese theatre and in other Chinese performing arts (opera, dance and dance theatre) has been the realization that the Chinese performance culture has not remained unaffected by recent global developments: flows and tensions, opportunities and challenges, possibilities and crises. 
 
Critical Stages/Scènes Critiques special issue #18 is an attempt to map at least some parts of the foregoing landscape. It is intended as a timely exploration of Chinese performance culture in motion in light of unfolding global processes and trends. 
 
We welcome contributions that address features and prospects of the Chinese theatre, dance and dance theatre—including the traditional Chinese operas or Xiqu, as well as Chinese theatre education, and that attend to new and established Chinese theatre practice(s) and practitioners. 
 
Critical Stages/Scènes Critiques is published twice a year with generous support 
from the Department of Theatre and the College of Fine and Applied Arts 
at the University of Illinois at Urbana-Champaign, U.S.

More information

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Talouspäällikkö, Tanssiteatteri Hurjaruuth | haku 29.9.2017 mennessä

Tanssiteatteri Hurjaruuth etsii mainioon työyhteisöönsä Kaapelitehtaalle talouspäällikköä vakituiseen työsuhteeseen.

Tanssiteatteri Hurjaruuth on dynaaminen koko perheen teatteri, joka työllistää vuosittain 130 eri alojen osaajaa. Projekteihin kuuluu palkitun Talvisirkuksen lisäksi muita ensi-iltoja, kaksi kansainvälistä festivaalia ja oma sirkuskoulu.

Talouspäällikön työtehtäviin kuuluu mm. kirjanpito, tilitykset, avustusten hakeminen, palkanlaskenta ja työsopimusten laadinta. Työ edellyttää tarkkuutta, joustavuutta, kielitaitoa (vähintään englanti) ja yhteistyökykyä. VOS-teatterin arjen tuntemus eduksi.

Vaatimuksena kaupallisen alan korkeakoulututkinto ja/tai kokemus vastaavista työtehtävistä.

Aloitus mahdollisimman pian. Lähetä vapaamuotoinen hakemus ja CV 29 .9.  

mennessä teatterinjohtaja Arja Petterssonille arja.pettersson(a)hurjaruuth.fi.

Lisätietoa


Näyttämömestari, Suomen kansallisooppera ja -baletti | haku 2.10.2017 mennessä

Suomen kansallisooppera ja -baletti sr hakee näyttämömestaria toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen 1.11.2017 alkaen tai sopimuksen mukaan.
 
Näyttämömestari vastaa tuotannon näyttämöosastoa koskevasta osaprojektipäällikkyydestä. Hän toimii produktion yhteyshenkilönä yhteistyökumppaneille ja sidosryhmille (mm. taiteellinen työryhmä ja eri osastot) ja vastaa myös produktion resurssitarpeiden ennustamisesta, suunnittelusta ja ohjaamisesta näyttämöä koskien, sekä osaston toiminnan ohjeistamisesta ja dokumentoinnista produktioon liittyen.  

 Näyttämömestari on keskeinen avainhenkilö, kun teos ja sen lavastus siirtyy lavastajalta teknisen suunnittelun ja lavastamon kautta näyttämölle, ja lopulta näyttämöosaston toimesta harjoitus- sekä esitysvalmiiksi, ja esityskauden jälkeen varastoon.  

Tämän prosessin aikana painopisteet ovat erityisesti produktion aikataulutuksessa, lavastuksen käytettävyydessä, turvallisuudessa, produktion kustannuksissa, resurssi- ja tilatarpeissa sekä teknisissä ratkaisuissa.  

Edellytämme tehtävässä soveltuvaa ammattitutkintoa, näyttämöteknisten ja näyttämötaiteen tuotannollisten prosessien vankkaa tuntemusta, projektinhallinnan ja -johtamisen osaamista, esimiestaitoja, näyttämötekniikan tuntemusta ja kykyä arvioida sekä jopa laskea rakenteellisia lujuuksia, omatoimisuutta ja vastuullisuutta, pitkäjänteisyyttä, joustavuutta, yhteistyökykyä sekä sujuvia ATK-taitoja. Tehtävä edellyttää myös sujuvaa englannin kielen hallintaa, muu kielitaito katsotaan eduksi.

Tarjoamme sinulle mielenkiintoisen ja haasteellisen avaintehtävän ainutlaatuisessa kulttuurilaitoksessa.

Näyttämöpäällikkö Juho Saxell antaa tehtävästä lisätietoja 22.9. ja 27.9.2017 klo 11-14 välisenä aikana, puh. 044 572 9355.

Pyydämme sinua jättämään hakemuksesi maanantaihin 2.10.2017 mennessä Kansallisoopperan ja -baletin internet-sivuilla (www.oopperabaletti.fi) olevaan sähköiseen rekrytointijärjestelmään.


Johtaja, Tampereen Työväen Teatteri | haku 8.10.2017 mennessä

Tampereen Työväen Teatteri on on yksi kolmesta kansallisesta päänäyttämöstä ja Pirkanmaan suurin taidelaitos. Meillä työskentelee vakituisesti noin 130 alan rautaista ammattilaista ja lisäksi teatterissa työskentelee noin 260 henkilöä vuosittain mm. vierailevana taiteilijana. Katsojia TTT:ssä käy vuodessa keskimäärin noin 150 000.

Teatterinjohtajan tehtävä on johtaa talon taiteellista suunnittelua neljälle eri näyttämölle, henkilöstöä sekä teatterin taloutta ja toimintaa tulosvastuullisesti. Tässä ovat tukena osaava johtoryhmä ja muu henkilökunta.  

Toivomme, että sinulla on laaja-alaista näkemystä teatterikentästä ja alan kilpailutilanteesta, vahvaa teatterialan kokemusta, verkostoitumistaitoja, seuraat alan teknologista kehitystä sekä omaat kokemusta ihmisten johtamisesta.

Tehtävä tulee vastaanottaa viimeistään 1.8.2018. Nykyinen teatterinjohtajamme jää eläkkeelle 1.9.2018.

Lähetä CV ja yhden arkin mittainen kuvaus siitä, miksi haet tehtävää ja millaisia visioita sinulla teatterinjohtajana olisi teatterimme tulevaisuudesta. Lähetä hakemuksesi viimeistään 8.10.2017 mennessä osoitteeseen johtajahaku(a)ttt-teatteri.fi.
   
Lisätietoja: Hallituksen puheenjohtaja Kai Hintsanen, kai.hintsanen(a)ttt-teatteri.fi, puh. 050 344 6215 (to 21.9. klo 14-16, ti 26.9. klo 13-14 ja ti 3.10. klo 15-17).

#RakastanTeatteria #TTTeatteri

Lisätietoa


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.