05.10.2017

TINFO-tiedote 29 / 5.10.2017
 

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTERIIN

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

HAKUJA

KOULUTUSTA

TYÖPAIKKOJA

MUITA ILMOITUKSIA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTERIIN

1987

Vieno Saaristo ehdottaa Orvokki Aution Pesärikkoa KOM-teatterin ohjelmistoon.  Saaristo tietää, mitä ehdottaa. Hän on lukenut teoksen äänikirjana. KOMissa tehdään riipaisevaa melodraamaa vanhojen SF-leffojen musiikin siivittämänä.  Leffamusiikki keksitään teokseen miltei viime metreillä. Vieno Saaristo tekee ikimuistoisen roolin riivinrauta-anoppina. Pekka Milonoffin ohjaamasta Pesärikosta tulee hitti.

Mikropistoja Niskavuoren

Niskavuoren nuori emäntä Lahden kaupunginteatterissa (ohjaus Raija-Sinikka Rantala) kuiskituttaa kaupungilla etukäteen. Puolisenkilometriä räsymattojako täällä teatteri kudotuttaa. Kuiskina loppuu lyhyeen. Måns Hedströmin räsymattolavastus näyttää, mistä skenografisessa ajattelussa on kyse. Räsymatosta on kaikkeen. Siitä käy tuvan seiniksi, puunrungoiksi, metsäksi. Suomalaista työtä, vaurautta ja naisten merkitystä tämän vaurauden luojana 

Mikropistoja Niskavuoren

Puolustusvoimain pääesikunta on aikeissa tuhota vanhat aseet varastotilojensa pienuuden vuoksi. Suomen Teatterijärjestöjen Keskusliitto saa tietää aikeista ja lähettää kirjeen opetusministerille ja puolustusministerille pyytäen niitä ryhtymään toimenpiteisiin, jotta vanhat aseet voitaisiin säilyttää käytettäviksi elokuvissa ja teatterissa.

Helsinki saa kiinteän lastenteatterin, kun Teatteri Pieni Suomi aloittaa toimintansa Penniteatterin ja Intimiteatterin yhteistyössä.

Suomen Sinfoniaorkesterit ry:n, Finland Festivals ry:n, Suomalaisen musiikin tiedotuskeskuksen ja Suomen Teatterijärjestöjen Keskusliiton yhdessä järjestämässä seminaarissa pohditaan imagoa. Alustajana kuullaan Byron Lewisiä, joka kotimaassaan Yhdysvalloissa on ollut rakentamassa yritysten, paikkakuntien ja tapahtumien imagoja.

Nokialla alkaa mennä lujaa, se lakkauttaa tuotantonsa Kaapelitehtaalla. Se ja Helsingin kaupunki laativat sopimukset rakennuksen jatkokäytöstä. Taloa alkaa vallata joukko eri alojen taiteilijoita.

1988

Yhteisöteatteri on jo täällä. Ensin pari vuotta sitten dramaturgi Marja Louhijan Elämänpalveluteatteri EPT-sarjassa Oulussa ja nyt Metateatterissa Kajaanissa. Metateatteri on sarja esityksiä, jonka aloittaa kajaanilaisten unelmat ja painajaiset, tehdään Mielenterveysiltamat, on laskiaisen taikamarkkinat ja siellä Napakymppi. Marja Louhija näkee Metateatterin yhteisenä foorumina, joka nostaa esiin kaupunkilaisille tärkeitä asioita.

Kansallisen teatteripäiväjulistuksen kirjoittaa Paavo Haavikko: ”Teatteri on ihmiskunnan yhteinen keksintö. Teatterissa ihminen ja peto ovat tasaveroisia ja ihmisnuket eläviä./ Mutta jokainen meistä näyttelee itse pääosaa oman elämänsä näytelmässä. Sivuosia ei ole. / Me opimme vuorosanamme hitaasti, mutta emme unohda koskaan./ Näytelmää kaikki, näytelmää moniaikaisen näytelmän keskellä./ Elämän julma kauneus ja katoavuus, kukan raivo kun se katkaistaan, kaikki sen mukana.”

Ryhmäteatteri toteuttaa Suomenlinnassa unelman. Taru sormusten herrasta (ohjaus Raila Leppäkoski ja Arto af Hällström, Toni Edelmanin musiikki) on kuusituntinen spektaakkelipläjäys. Kari Väänäsen Klonkkua ei unohda, eikä Bilbon viimeistä laulua

Teatteriala saa ensimmäisen taskualmanakkansa.

1989

Laki teattereiden valtionosuuksista saadaan lausuntokierrokselle. Ei löydy vielä seuraavana vuonna poliittista tahtoa, joka näkyisi valtion tulo- ja menoarviossa. Huolta kannetaan tulevan järjestelmän joustamattomuudesta. Valtionosuusjärjestelmän rinnalla tulee olla riittävästi harkinnanvaraista julkista tukea. Eikä toimiehtosopimuskaan sovellu alalle.

Kansainvälisen Teatteri-instituutin kansainvälinen festivaali, Kullervo-työpajat sekä kongressi järjestetään Suomessa. Avajaisissa täyttyy koko Helsingin Kaupunginteatterin suuri näyttämö. Chydeniuksen Kalliolle kukkulalle kajahtaa päätteeksi.

”En ole pystynyt ratkaisemaan näyttämöllä lavastamisen ikuista ongelmaa, joka konkreettisimmin liittyy näyttämön ja katsomon suhteeseen. Se maailma, jonka sisällä olen ollut, tuottaa näyttämölle siirtyessään väistämättä pettymyksen. Se ei enää ole minua ympäröinyt maailma, kuva litistyy, se muuttuu television ja elokuvien kuviksi.” Näin Tiina Makkonen pohtii vuonna 1989 takanaan Vaasan kaupunginteatterissa ja Turun kaupunginteatterissa tehtyjä paikkalähtöisiä skenografioita, esitysinstallaatioita, joista viimeisimpinä Kohtauksia eräästä teloituksesta (ohjaus Juha Malmivaara) Turun vanhalla köysitehtaalla ja Vuoden teatteriteolla palkittu Punahilkka (ohjaus Laura Jäntti) Hjeltin talossa Turussa.

Jari Halonen tekee klassikkotiivistelmän Wecksellin Daniel Hjortista Teatteri Jurkassa.

Oulun kaupunginteatteri julkaisee Katsojan käsikirjan, joka sisältää tiedot teatterin ohjelmistoista ja tekijöistä ja valottaa esitysten taustoja. Katsojan käsikirja sisältää myös yleisön palautetta. Interaktiivisuutta ennen digiä. Johtaja Jussi Helminen lupailee myös, että ”jos syntyy luonnollisia tuotantoryhmiä taiteellisista intohimoista, niille raivataan tilaa ja resursseja talon sisältä---” Tämän Helminen lupaa toteuttaa myös Tampereen Työväen Teatterissa jonne siirtyy johtajaksi vuonna 1991.

Aiemmin ilmestyneet Mikropistot ja lähdeluettelo

Katso myös Teatterien esityksiä, tapahtumia ja hankkeita juhlavuodelle 2017

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Ei turhake

Eläköön. Ei Suomi 100 ihan turhake ole, jos sen varjolla tai vastaäänenä näkee sellaisia esityksiä kuin Mehiläiskoodi Kajaanin kaupunginteatterissa tai Glory Days Teatteri Takomossa.

Kajaanissa ekologista scifimusikaalia

Ihana supersankarimusikaali, eläköön Kajaanin Mehiläiskoodi! Ei pyörää tarvitse keksiä uudestaan, kun kyse on musikaalista. Sen musiikilla ja dramaturgialla on omat lainalaisuutensa, mutta kattona on korkeintaan taivas näiden osaajien käsissä. Ja siinä sitä ollaan, Mehiläiskoodin fantasiassa ja sen energisessä imussa. Riku Niemen, Sami Parkkisen, Minna Vainikaisen ja Kajaanin tekijäjoukon ponnistuksena on syntynyt ekologinen scifimusikaali. Se on aikamatka tulevaisuuteen, ei Suomi 100:n tarvitse lillua vain nykyhetkessä tai menneisyydessä.

Ei tarvitse välittää Stephen Hawkingin aikamatkalaskelmista. Tässä teoksessa lentää mehiläisdrone ja sankarityttö tulevaisuudesta suonenjokelaiselle mansikkatilalle mukanaan tehtävä vahvistaa mehiläisten DNA:ta ja pelastaa maailma katastrofilta. Taistelussa pahaa, ekokatastrofia ja tunteetonta suurkonsernia, vastaan drone ja naissankari saavat avustajakseen nuoren miehen.

Viime kädessä tämän maailman pelastaa parviäly ja mummoenergia! Sellaisten yllätyskäänteiden kautta, että oksat pois. Halleluja! Ja tulevaisuudessa kommunikaatio on tietenkin mahdollista muullakin tavoin kuin sanoin, ja esityksen fyysisyys näyttää nämä viestimisen toiset ulottuvuudet. Mehiläiskoodissa aika-avaruuden madonreikänä on makkarakioski, Liisa ihmemaassa teoksen versio kaninkololle. Meitä katsojia virittää sekoitus lyyrisiä rakkauslauluja, Aqvariuksen tulevaisuusutopiaa, agitpropia, rockia, gospelia. You name it.

Hylkytavaran ääni universumista – kärsimyksestä ja sen suhteellisuuksista

Minna Harjuniemi and Takomo ensemble – the performative voice of contemporary Finland!  Glory Days – #Kansallinenjuhlanäytelmä 2017:ssä Minna Harjuniemi tekee yhdessä Markus Fageruddin, valo- ja videosuunnittelija Sami Roikolan ja lavastus- ja pukusuunnittelija Paula Koivusen ja koko Takomon upean näyttelijäjoukon kanssa sen, mitä Bruce Springsteen tekee musiikillaan: tuo näyttämölle tuntemattomat sankarit. Tämä on nyky-Winterreise.  

Glory Days esittää variaatioita siitä, mitä on olla hylkytavaraa. Se esityksellistää alkuräjähdyksen ja kaoottisia tapahtumia siitä, mitä ihmiselle tapahtuu paperitehtaan koneiden sulkeutuessa tai avioliiton fasadin pudotessa. Ei sentimentaalista tunnemössöä vaan etäännytystä aikaluuppeihin, piinalliseen toistoon vähän kuin jumittuneessa ohjelman tallenteessa.

Esityksen katseessa ja äänensävyssä on yhtä aikaa myötätuntoisuutta, julkeutta ja julmuutta. Lohtua tuo universumin mittakaava, kosminen aikaperspektiivi alkuräjähdyksestä antiikin myyttisen jumalolentoparin riitelyyn. Näihin iltamiin yleisön johdattaa juontaja esitelmäspiikeissään tai tutkija, jonka ääni narsististen talkshown vetäjien media-ansassa keskeytyy tuon tuosta.   

Glory Days tekee kaiken apinan raivolla, myötätuntoisella herkkyydellä, kieli poskella splashilla, tunnekylläisellä klassisella kauneudella. Se on kunnianosoitus tai puolustuspuhe, hylkytavaran ääni korvessa. Miltä tuntuu siitä, joka 47 tehdasvuoden jälkeen sulkee P4 tai P6 -koneen ja samalla useita satoja työpaikkoja, miltä tuntuu siitä, joka turhaan yrittää tulla tapaamaan tehtaan johtoa, miltä tuntuu viedä jäähyväiskakkua työkavereille, miltä tuntuu kun perhekuvio hajoaa palasiksi, miltä tuntuu olla hylkytavaraa.

Glory Days! Minut viritti jo heti Markus Fageruddin saksantamasta ja säveltämästä iskelmästä tulee uutta liediä Schubertin hengessä. Universumin äänet ja valot.

Lastenteatteria kaikilla mausteilla 

Rovaniemellä Pessi ja Illusia, Kajaanissa Vihreän vihtametsän uutisia, Helsingissä  Red Nose Companyn Keisarin uudet vaatteet. Yhteen viikonloppuuni mahtui sattumoisin kolme hyvin erilaista esitystä lapsille.

Tarinan rauhaa, hiljaisuutta Pessissä ja Illusiassa. Aikuisille on tarjolla häivähtävinä vinjetteinä tuttujen maalausten hetkiä tai armotonta maahanmuuttovihamielisyyttä Pihlajan suulla. Vihreän vihtametsän uutiset tekee pientä pervouttamista, se kääntää roolit päälaelleen ja antaa tilaa näyttelijälle fyysistää ihanan sian, kissan ja kukon. Alueteatterin roudariarki on vähän samaa kuin näiden Andersenin ja Haavion eläinsaduista tuttujen eläinsankareiden talonrakennus. Red Nose Companyn anarkistiklovnit saavat Aleksanterin teatterissa katsomon täydeltä lapset täysiin liekkeihin. On siinä pitelemistä, mutta ei lähde homma lapasesta esiintyjätaitureiden kelkassa.

Sananvapautta, oikeutta ja kohtuutta

Korkein hallinto-oikeus teki päätöksensä Baltic Circlen teoksesta. Poliisi ei ollut oikeutta sensuroida Dries Verhoevenin tilateosta vuonna 2014. Oikeudelta yli kaksikymmentä sivua tiukkaa perustelua. Tämän jälkeen tuskin toistuu vastaava puuttuminen taiteen ilmaisunvapauteen.

Ilmaisunvapaudesta

ACAR välittää jälleen huolestuttavia uutisia esittävien taiteiden ilmaisuvapauden loukkauksista, vallankäytöstä, ruuvinkiristyksistä. Valokeilassa Puola ja Unkari. Berliinin Volksbühne vallattiin ja valtauksen päätös.

Mikä on kritiikin tehtävä  

Kritiikin Uutisissa hyvä muistutus, mistä on kyse.  

TINFO ja kolme promillea

Kerrassaan riemastuttavaa on keskustella Tilastokeskuksen suuren asiantuntijajoukon kanssa palkkatilastoista ja tiedonantovelvollisuudesta ja saada itselleen mittakaava. Palkkatilastojen edellyttämästä tiedosta työnantajajärjestö EK tuottaa 76 %, pieni, urhea TINFO kolme promillea, siis 0,03%. Olemme mukana.

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE

TINFO-apuraha käännöstyöhön | haku 1.12.2017 mennessä  

TINFO-apurahan vuoden 2017 viimeisellä kierroksella käännösapurahoja voidaan myöntää myös käännöshankkeisiin, joihin ei vielä liity esitys- tai aiesopimuksia. Tällaisissa tapauksissa hakijoita pyydetään liittämään mukaan suunnitelma niistä toimenpiteistä, joilla näytelmän mahdollista ulkomaisten tuotantojen syntymistä on tarkoitus edistää.  

Hakemukset liitteineen on lähetettävä sähköisesti 1.12.2017 mennessä.  

TINFO-apurahalomake ja myöntämisen kriteerit

Myönnetyt TINFO-apurahat 2017

Tiedustelut: tinfo(a)tinfo.fi 


Apurahavahti auttaa pysymään kärryillä hakuajoista

Ota käyttöön Apurahavahti! Sinun tarvitsee antaa vain sähköpostiosoitteesi. 

Apurahavahti auttaa pysymään kärryillä apurahojen ja avustusten hakuajoista. Apurahavahti ilmoittaa sähköpostitse hakuajan alkamisesta. Se myös kertoo, mikäli jotain apurahahakua on päivitetty tai jos vahtiin on lisätty uusi apuraha. 

Huom! Tarkista aina hakuaika ja -ohjeet jakajan kotisivuilta. Meille voit myös ilmoittaa muutoksista tai uusista jaettavista apurahoista niin Suomessa kuin ulkomaillakin tinfo(a)tinfo.fi

Lisää apurahoja ja avustuksia löytyy Aurora-tietokannasta

Fyrk.fi hjälper dig navigera bland stipendier och understöd.

www.tinfo.fi/fi/Apurahavahti


TINFO somessa  

TINFO palvelee myös sosiaalisen median kanavien kautta.

Twitter: @tinfotweets

Facebook: @tinfoteatterintiedotuskeskus

Kannattaa laittaa seurantaan. Jaamme TINFO-tiedotteet ja muut uutiskirjeemme somen kautta, samoin yksittäisiä uutisia ja avoimia hakuja. Facebook-sivujemme seuraaja saa vinkin uusista Hanna Helavuoren Merkinnöistäkin ensimmäisten joukossa.

UUTISIA

Suomi teemana Mariborin teatterifestivaalilla Sloveniassa

Kansainvälinen Mariborin teatterifestivaali järjestetään 52. kerran Sloveniassa 20.-29.10.2017. Festivaali esittelee joka vuosi omalle yleisölleen uuden teatterimaan. Tänä vuonna tutustumiskohteena on suomalainen teatteri.  

Festivaali on käännättänyt sloveeniksi kolme suomalaista näytelmää: Sirkku Peltolan Pieni raha, Pipsan Longan Lauluja harmaan meren laidalta ja Kristian Smedsin Jääkuvia. Ensimmäisen on kääntänyt Jelka Ovaska, kaksi muuta näytelmää on sloveeniksi välittänyt Julija Potrc. Näytelmät julkaistaan kirjana ja ne nähdään ohjattuina lukuteatteriesityksinä Mariborissa. 

Maribor-festivaalin taiteellisen ohjelman ja Finnish Focus -osion on rakentanut Alja Predan. Hän kertoo kiinnostuksen syntymisestä Suomeen ja suomalaisen teatterin ja näytelmien luontosuhteesta:

”My main impulse to start planning Finnish Focus was when I visited Tampere Theatre Festival’s Finnish Showcase in August 2016. I have read some 15-20 contemporary Finnish plays. I cannot really give an overall analysis, but I find typical for Finland the relationship between man and nature, in fact a certain human dependency on nature and wildlife. Nature is not felt as a way of escape from civilization only but an essential part of human existence.”

Lukuteatterin lisäksi festivaalilla nähdään suomalaisen Sadsongskomplex:fi -ensemblen esitys Sad Songs from the Heart of Europe, joka on Dostojevskin Rikoksen ja rangaistuksen tarina Sonjan silmin ja kertomana. Näytelmän on kirjoittanut Kristian Smeds, ohjannut Jari Juutinen ja sen esittää Liisa Sofia Pöntinen.  
 
Festivaalin Finnish Focus -osiossa TINFOn johtaja Hanna Helavuori luennoi suomalaisesta näytelmäkirjallisuudesta (The Landscapes of Finnish Drama) ja kansainvälisten asioiden päällikkö Jukka Hyde Hytti teatterin monimuotoisuudesta (New Theatre Production Ecosystems in Finland) .  


Q-teatterin valitus taideteoksen sensuroinnista meni läpi oikeudessa  

Korkein hallinto-oikeus on 3.10.2017 antanut päätöksen, että Helsingin poliisilla ei ollut oikeutta kieltää Baltic Circle -festivaalin ohjelmistossa ollutta Dries Verhoevenin tilateosta vuonna 2014.

Esityksen tuottanut Q-teatteri valitti poliisin toiminnasta ja voitti nyt oikeusjutun taiteen ilmaisunvapaudesta.  

Aiheesta lehdistössä:

https://yle.fi/uutiset/3-9863242  

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005392869.html 


Vuoden Itu on Grus Grus Teatterin Koivuhiiri ja Päästäinen

Lastenteatterin Itujen näyttämöiden vuoden 2018 Itu-esitykseksi on valittu Grus Grus Teatterin Koivuhiiri ja Päästäinen. Luvassa on ennennäkemätön tulkinta Esko-Pekka Tiitisen käsikirjoittamasta ja Kaj Chydeniuksen säveltämästä sadusta.

Teatterialan ammattilaisraati valitsi myös Pikku-Idun, jonka sai Katve ry:n tanssiteatteriprojekti Kastor ja Pollux. Vuoden Idun tuotantotuki on 6000 euroa ja Pikku Idun 2000 euroa.

Raadin mukaan Idun 2018 saava esitys on aiheeltaan ajankohtainen ja puhutteleva, muodoltaan teos tulee olemaan joka esityskerralla uniikki ja uusi.

Pikku-Itua raati luonnehti tasokkaaksi tanssiteatteriksi, jossa on lapsenomaista leikkisyyttä.

Itujen näyttämön järjestävät Suomen lastenkulttuurikeskusten liittoon kuuluvat Helsingin  Annantalo, Hämeenlinnan Lasten ja nuorten kulttuurikeskus ARX, Turun lastenkulttuurikeskus Seikkailupuisto ja Vantaan Lastenkulttuurikeskus Pessi. Tuotantotuen lisäksi lastenkulttuurikeskukset sitoutuvat ostamaan esityksiä valmiista Itu-teoksesta.

Itu-hakuun osallistui yli neljäkymmentä esitysehdotusta ja Itujen näyttämölle kutsuttiin kahdeksan Itua. Sekä karsintaraati että Näyttämön ammattilaisraati olivat iloisia kiinnostavien ehdotusten määrästä ja taiteellisesta kunnianhimosta.  
 
Suomalainen lastenteatteri näyttää olevan nousussa. 


Uuden näytelmän ohjelman Hautomo-näytelmäkirjailijat 2018 valittu

Uuden näytelmän ohjelman (UNO) vuoden 2018 Hautomo-kirjoittajaohjelman näytelmäkirjailijoiksi on 15 hakijan joukosta valittu Marjo Airisniemi ja Iida Hämeen-Anttila.  

Ammattiuransa alkuvaiheen näytelmäkirjailijoille suunnattuun Hautomoon etsittiin avoimella haulla omaäänisiä ja kunnianhimoisia tekijöitä, joilla on halua kehittyä taiteilijana ja paloa päästä ammatillisesti eteenpäin. Valinnat tehtiin kahdessa vaiheessa: esikarsinnan asiantuntijana toimi ohjaaja Mika Leskinen ja UNOn suunnitteluryhmää edusti näytelmäkirjailija, dramaturgi Heini Junkkaala. Lopullisista valintapäätöksistä vastasivat asiantuntijana  kääntäjä, dramaturgi Jukka-Pekka Pajunen ja UNOn edustajana näytelmäkirjailija, dramaturgi Taija Helminen.

Hautomo-kirjailijat tekevät ohjelmassa yhteistyötä UNOn dramaturgin Elina Snickerin sekä 2018 Residenssi-ohjelmaan osallistuvien kokeneiden näytelmäkirjailijoiden Sofia Aminoffin, Okko Leon ja Veikko Nuutisen kanssa. 

Uuden näytelmän ohjelma UNO on Teatteri 2.0:n käynnistämä monivuotinen hanke suomalaisen näytelmäkirjallisuuden edistämiseksi.

Lisätiedot:
Saara Rautavuoma, UNO:n johtaja, Teatteri 2.0:n toiminnanjohtaja, 050 302 0706, saara(a)teatterikaksipistenolla.fi

www.teatterikaksipistenolla.fi/uno


Virtuaaliseikkailu teatterin maailmaan -hanke käynnistyy

Virtuaaliseikkailu teatterin maailmaan -hankkeen tavoitteena on tehdä sähköisten kulttuuripalveluiden tuotantokokeilu Alvar Aallon suunnitteleman Jyväskylän kaupunginteatterin tiloihin. Hankkeessa tutkitaan, miten uusia teknologioita – kuten 3D-virtuaalisuutta – voidaan hyödyntää taidelaitosten toiminnoissa ja kokonaan uusien digitaalisten kulttuuripalveluiden tuottamisessa.

Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman hankkeen ensisijaisena kulttuuripoliittisena tavoitteena on parantaa nuorten osallisuutta ja osallistumista kulttuuriin.

Virtuaaliseikkailu teatterin maailmaan -hankkeen suunnittelu, kuvaukset ja mittaukset käynnistyvät lokakuussa 2017. Sähköisten kulttuuripalveluiden tuotantokokeilu tehdään Jyväskylän kaupunginteatterin tiloihin.

Hankkeen tulokset julkaistaan keväällä 2018. Loppuvuodesta 2018 Virtuaaliseikkailu teatterin maailmaan -hankkeessa tuotetaan digitaalisia kulttuuripalveluita käsittelevä seminaari ja valmistetaan aihetta käsittelevä julkaisu.

Virtuaaliseikkailu teatterin maailmaan -hankkeessa Aalto-yliopisto ja Humanistinen ammattikorkeakoulu jatkavat lokakuussa 2016 käynnistynyttä yhteistyötään. Hankekumppanuus Jyväskylän kaupunginteatterin kanssa avaa uudenalaisen korkeakoulujen ja kulttuurilaitoksen välisen yhteistyön, jossa ammattikorkeakoulun ja yliopiston erityisosaamista sovelletaan käytäntöön oikeassa toimintaympäristössä taidekasvatuksen ja yleisötyön todellisiin tarpeisiin.

Lisätietoja:
Lehtori Pasi Toivanen, puh. 020 7621 372, pasi.toivanen(a)humak.fi
Tiedetuottaja Marika Ahlavuo, puh 050 5122509, marika.ahlavuo(a)aalto.fi
Teatterinjohtaja Hilkka Hyttinen, puh. 050 311 8705 hilkka.hyttinen(a)jkl.fi

Lue koko uutinen: www.humak.fi/uutiset/virtuaaliseikkailu-teatterin-maailmaan/

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Klovniviikonloppu MetaClowns Stoassa | 6.-8.10. 2017, Helsinki

Teatteri Metamorfoosin klovniviikonloppu tarjoilee teatteriklovneriaa aikuiseen makuun Stoassa.

Teatteri Metamorfoosin klovniviikonloppu MetaCLOWNS vyöryttää näyttämölle kipuilevan klovnin toisensa perään. Klovnien käsittelyssä ovat mm. kuolemanpelko, ulkopuolisuus, kyllästyminen, rakkauden kaipuu, musiikkipedagogiikka, sekä loputtomat identiteettiongelmat ja sietämätön olemisen keveys.

www.metamorfoosi.com


UrbanApa X Ateneum Taidefestivaali | 10.-15.10.2017, Helsinki

POSSIBLE AND IMPOSSIBLE FUTURES

Ilmastonmuutos ja luonnonkatastrofit, ydinsodan uhka, ääriliikkeiden nousu, lisääntyvä pelko, viha, väkivalta ja ahdistus… Elämme maailmassa, josta toivo tuntuu pakenevan. Samalla toivo on juuri se, mitä eniten tarvitsemme. UrbanApa X Ateneum festivaalilla kuuden päivän aikana monimuotoinen taiteilijajoukko kokoontuu kysymään ja tutkimaan mahdollisia ja mahdottomia tulevaisuuksia. 

UrbanApa x Ateneum törmäyttää nykytaiteen ja museokontekstin tarjoten tuoreita näkökulmia ja esityskonsepteja. Ateneumin pääportaikon valtaa katutanssi, naisenergia ja spoken word –taide. Ateneumista lähetetään festivaalin ajan nettiradiota, jonka ohjelmisto sisältää mm. neuvoja elämään maailmanlopun jälkeen.   

Suuri osa ohjelmasta maksutonta, muut tapahtumat 5 euroa. Alle 18-vuotiaille vapaa pääsy!

Liput: https://holvi.com/shop/kansallisgalleria/section/ateneum/ ja tuntia ennen esitysten alkamista Ateneumin infotiskiltä.

Lisäinfo ja päivitetyt ohjelmatiedot:

https://www.facebook.com/events/521865384815199/

http://urbanapa.fi/event/urbanapa-x-ateneum-2017/


Tanssitaiteilijan muuttuva ammattitaito -seminaari | 15.10.2017

Suomen tanssi- ja sirkustaiteilijat – STST ry:n seminaarissa 15.10. pohditaan mm. tanssijuutta, tanssijan ammattitaitoa ja identiteettiä sekä koulutuksen tilannetta taiteen muuttuvalla kentällä. Seminaarissa luodaan katsaus suomalaisen nykytanssijan identiteetin syntyvaiheisiin ja tanssijan taidon käsitteen muuttuvaan historiaan. Paneelikeskustelussa nykytekijät pohtivat, mitä taitoja tai ominaisuuksia tanssin ammattilaisuus vaatii tänä päivänä.

Tanssitaiteilijan muuttuva ammattitaito -seminaari su 15.10. klo 12–16.

Seminaariin ovat tervetulleita kaikki tanssin kentällä toimivat ja tanssista kiinnostuneet. Seminaariin on ilmainen sisäänpääsy.

Ritva Arvelo totesi Suomen Tanssitaiteilijain Liiton (STTL) kevätkokoukseen 1981 kirjoittamassaan alustuksessa: ”Milloin olen joutunut taidepolitiikassa vaikutusvaltaiseen asemaan, olen ollut hyvin tyytyväinen siitä, että olen voinut leuhkasti ilmoittaa Tanssiliiton olevan ainoa taidejärjestö, joka tarkistaa jäsentensä taidollisen tason ja vastaa siitä!”

Ennen ammattikoulutuksen muotoutumista 1980-luvulla liittoon pyrittiin tanssi- tai opetusnäytteen perusteella. Vuosien varrella ammattilaisuuden kriteereistä ehdittiin liitossa keskustella moneen kertaan. Toisaalta nyt, postmodernissa ajassa ja tanssikäsityksen laajennuttua, tanssitaiteilijalta vaaditaan yhä enemmän erilaisia ilmaisullisia työkaluja ja fyysisyyden tapoja, mutta myös tuotantoon ja ammatilliseen verkostoitumiseen liittyvää osaamista. Myös tanssijan taidosta on jälleen tullut kiinnostava keskustelunaihe.

Onko tanssin perusopetuksessa huomioitu tanssijuuden nykyvaatimukset? Entä ammattikoulutuksessa? Miten eri tanssilajit kohtaavat tänä päivänä, vai sulkevatko niiden keholliset tai taidolliset agendat toisensa pois? Tiedämmekö, mistä puhumme, kun puhumme tanssista? Voiko nykytanssija esiintyä laivashowssa ja show-tanssija nykytanssijana, vai onko alalla piilohierarkioita tai näkymättömiä rajoja, joita ei helposti ylitetä? Miten pärjätä moniammattilaisena, jolla on usein monta työroolia: esiintyjä, opettaja, tuottaja? Kun tekee vähän kaikkea, eikö enää tee hyvin mitään? Kärsiikö uskottavuus? Voiko sanoa olevansa taiteilija, jos ei ole esiintynyt pitkään aikaan?

Lue lisää ja katso ohjelma täältä


Kotimaisen näytelmän festivaali | 26.-28.10.2017

Tervetuloa nostamaan kanssamme maljoja 10-vuotiaalle Teksti-yhteisölle ja kotimaiselle näytelmäkirjallisuudelle!

Kotimaisen näytelmän festivaali Kansallisteatterin lavaklubilla 26.-28.10.2017

TORSTAI 26.10.

15.00 Drama Slam!
- Minna Canth -lavalla Helsingin Kirjamessuilla*

17.00 Avajaiset
- Avajaissanat: Mika Myllyaho, teatterinjohtaja, Kansallisteatteri. Ote Teatteri Jurkan näytelmästä Kikka Fan Club: Pia Andersson, näyttelijä

18.00 Lukudraama. Elina Kilkku: Jäädä saa julma maa
- Dramaturgi: Marie Kajava. Ohjaaja: Jussi Sorjanen. Näyttelijät: Eeva Soivio, Leo Honkonen ja Marko Nurmi. Esityksen jälkeen näytelmäkirjailijan haastattelu. Haastattelijana Sanna Niemeläinen, dramaturgi, Helsingin kaupunginteatteri

20.30 (noin) Drama Slam!
- Gongimestareina Elina Snicker ja Marko Järvikallas

PERJANTAI 27.10.

18.00 Lukudraama. Taija Helminen: Suo, pelto ja sateenkaari.
- Dramaturgi: E. L. Karhu. Ohjaaja: Elina Snicker. Näyttelijät: Irina Pulkka, Jouko Puolanto, Salla Kozma, Marja Myllylä, Mikko Pörhölä ja Juha Pulli. Esityksen jälkeen näytelmäkirjailijan haastattelu. Haastattelijana Eva Buchwald, vastaava dramaturgi, Kansallisteatteri

20.30 (noin) Drama Slam!
- Gongimestareina Elina Snicker ja Marko Järvikallas

LAUANTAI 28.10.

15.00 Paneelikeskustelu: Näytelmän uudet muodot
- Keskustelijoina Katri Tanskanen, teatterintutkija, Maria Säkö, toimittaja ja Saara Turunen, näytelmäkirjailija ja ohjaaja. Moderaattorina Jussi Moila

18.00 Lukudraama. Malin Kivelä: SNÖ eller Den andra flickan
- Dramaturgi: Sofia Aminoff. Ohjaaja: Sini Pesonen. Näyttelijät: Maria Ahlroth, Nina Hukkinen ja Kajsa Ek ja Nina Hukkinen. Esityksen jälkeen näytelmäkirjailijan haastattelu. Haastattelijana Anna Simberg, dramaturgi, Wasa Teater

21:00 alkaen PÄÄTÖSBILEET!

22.00 Stina Koistinen & Ville Kyttälä Duo

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Taiteellisen Ajattelun Akatemia hakee esittävän taiteen tekijöitä

Baltic Circle ja Cirko – Uuden sirkuksen keskuksen What the Cirk? -festivaali aloittivat viime vuonna kolmivuotisen yhteistyön, jonka tarkoitus on tuoda esittävän taiteen tekijöitä yhteen ja purkaa genrerajoja. Vuonna 2017 se toteutuu Taiteellisen Ajattelun Akatemian ja tiistain klubi-illan muodossa.
Ohjaaja Saana Lavasteen ja ohjaaja-näyttelijä Tuire Tuomiston luotsaama Taiteellisen Ajattelun Akatemia kutsuu esittävien taiteiden tekijöitä jakamaan ajatuksia ja oppimaan toisiltaan. Akatemiaan valitaan avoimen haun kautta kolme sirkustaiteilijaa, kolme teatteritaiteilijaa ja kolme tanssitaiteilijaa. Cirko ja Baltic Circle valitsevat osallistujat yhdessä akatemian vetäjien kanssa.

Oletko kiinnostunut dramaturgiasta, kriittisestä ajattelusta ja taiteellisen työskentelysi kehittämisestä? Hae Akatemiaan lähettämällä vapaamuotoinen hakemus osoitteeseen jarkko.lehmus@cirko.fi 17.10.2017 mennessä.

Akatemiaan osallistuminen maksaa 30¤ / hlö.

Hinta sisältää koulutuksen, aamiaiset ja liput Baltic Circlen esityksiin 14.–16.11.

Lue lisää ja katso ohjelma täältä


Open call: Stages – New Nordic Performing Arts | Deadline 23th Oct 2017

Do you make performing arts? Are you based in a Nordic country? Do you want to present your work in the next edition of Gothenburg Dance and Theatre Festival? Now we call all works for Stages!

Open call closes October 23th 2017.

 Stages is a platform for new Nordic performing arts during Gothenburg Dance and Theatre Festival 2018. We want to re-negotiate the politics of curating and we are looking for art makers to join us on this trip!

The curators are Azra Halilovic (NO), storyteller and performer, Furat Jari (SE), actor and writer, Naja Lee Jensen (DK), performer and artist and Sonya Lindfors (FI), choreographer and artistic director.

Five works will be presented during two days in the next edition of Gothenburg Dance and Theatre Festival.

Read more and apply to Stages here

 

Liikelaiturin kesäresidenssi 2018 | hakuaika 2.10.-19.11.2017

Sisä-Suomen tanssin aluekeskus, Pirkanmaa julistaa haettavaksi Liikelaiturin kesäresidenssin vuodelle 2018. Residenssin hakuaika on 2.10.-19.11.2017.

Liikelaiturin kesäresidenssi myönnetään kesä-heinäkuun ajalle ensisijaisesti pirkanmaalaisille tanssitaiteilijoille tai ryhmille taiteellista työskentelyä varten. Liikelaiturin kesäresidenssi voidaan myöntää myös alueen ulkopuolelta tuleville yksittäisille tanssitaiteilijoille tai työryhmille.   

Kesäresidenssitaiteilija voi työskennellä teoskeskeisesti tai halutessaan tehdä taiteellista työtään myös work in progress -periaatteella. Residenssitaiteilija voi työskennellä Liikelaiturilla yksin tai työryhmän kanssa.  

Taiteilijalle tarjotaan työskentely- ja esitystila Liikelaituri 1-4 viikoksi. Pääsääntöisesti työskentely on 6 t/pv, siten että se voi mahdollistaa kahden taiteilijan työskentelyn saman päivän aikana. Tarpeen mukaan ja perustelujen kera Liikelaituri voidaan myöntää taiteilijalle myös pidemmäksi ajaksi.  

Liikelaiturin kesäresidenssiä haetaan vapaamuotoisella hakemuksella, joka lähetetään sähköpostitse 19.11.2017 klo 23.59 mennessä osoitteeseen: haku(a)sisasuomentanssi.fi Kirjoita otsikoksi: Kesäresidenssi. Vapaamuotoisen hakemuksen tulee sisältää:

- hakijan tiedot ja lyhyt esittely sekä työryhmän jäsenten esittelyt
- tiivis työskentelysuunnitelma
- alueen ammattilaisille suunnattu toiminta
- mahdollinen julkinen esiintyminen
- aikataulutoiveet, jos pidemmästä ajasta kyse perustelujen kera

Tiedustelut
Toiminnanjohtaja Piia Kulin p. 050 552 1138 / piia.kulin(a)sisasuomentanssi.fi

Päätökset Liikelaiturin kesäresidenssistä tehdään joulukuun 2017 aikana.

http://www.sisasuomentanssi.fi/pirkanmaa/ajankohtaista/liikelaiturin-kesaresidenssi-2018-haettavana/


Luova Eurooppa -ohjelman tuki yhteistyöhankkeille

Rahoitusta voi hakea kolmentyyppisiin hankkeisiin:

    pienet yhteistyöhankkeet (haku päättyy 18.1.2018)
    suuret yhteistyöhankkeet (haku päättyy 18.1.2018)
    Euroopan kulttuuriperinnön teemavuoteen 2018 liittyvät hankkeet (haku päättyy 22.11.2017).

Pienet ja suuret yhteistyöhankkeet noudattavat entiseen tapaan Luova Eurooppa -ohjelman tavoitteita ja hanketukien hakukriteereitä. Lue lisää
 
Euroopan kulttuuriperinnön teemavuoteen liittyvät hankkeet on liitettävä kulttuuriperintövuoden tavoitteisiin, joissa korostetaan mm. tietoisuutta yhteisestä kulttuuriperinnöstä sekä pyritään vahvistamaan yhteenkuuluvuuden tunnetta Euroopassa. Hankkeiden tulee myös osoittaa kuinka kulttuuriperintö voi toimia inspiraation lähteenä sekä vahvistaa kulttuuriperintösektorin ja muiden kulttuuri- ja luovien alojen vuorovaikutusta. Lue lisää

    Hakuohjeet ja -materiaalit on julkaistu toimeenpanovirasto EACEAn sivuilla.

    Luova Eurooppa -yhteyspiste tarjoaa apua kaikissa hakuun liittyvissä kysymyksissä.


KOULUTUSTA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja ja työpajoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Draamakasvatuksen perusopinnot Lahden kansanopistossa

Lahden kansanopisto järjestää Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston Draamakasvatuksen perusopinnot (25 op), joiden ensimmäinen lähiopetusjakso on marraskuussa 2017.

Opinnot sopivat erityisesti opettajille ja erilaisten oppijaryhmien ohjaajille mutta myös kaikille, jotka ovat kiinnostuneita draaman ja toiminnallisten työtapojen soveltamisesta opetus-, ohjaus- ja kehittämistyössä. Opintokokonaisuuden vastuuopettajana toimii FM, näyttelijä Anna Pitkämäki.

Lisätietoa ja haku: www.lahdenkansanopisto.fi/avoin-yliopisto/draamakasvatus/

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Kulttuuria kaikille -palvelu hakee moninaisuuskouluttajaa

Kulttuuria kaikille -palvelu hakee moninaisuuskouluttajaa 15.11.2017–14.1.2019 väliseksi ajaksi. Tehtävä on määräaikainen ja kokopäiväinen (100 %). Tehtävässä noudatetaan kolmen kuukauden koeaikaa. Moninaisuuskouluttaja osallistuu Kulttuuria kaikille -palvelun koordinoiman Toimijaksi suomalaisella taide- ja kulttuurikentällä -hankkeen suunnitteluun ja toteutukseen.  

Hanke toteutetaan yhteistyössä Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cuporen ja Suomen kansainvälisten taiteilijoiden keskus - International Artists' Center Finland Association ry:n kanssa. Hankkeen tavoitteena on suunnitella toimintamalleja, jotka tukisivat entistä paremmin kulttuuri- ja taidealalla toimivien turvapaikanhakijoiden ja siirtolaisten inkluusiota taide- ja kulttuurikentällä. Hankkeen tavoitteena on lisäksi kehittää Kulttuuria kaikille -palvelulle luovia ja osallistavia koulutuspaketteja, joiden avulla voidaan tehdä näkyväksi integraation esteitä ja edistää integraation toteutumista taide- ja kulttuurikentällä.

Moninaisuuskouluttaja toimii osana Kulttuuria kaikille -palvelun henkilöstöä ja työskentelee hankkeen sisäisen työnjaon mukaisesti erilaisissa tehtävissä. Tehtäviin kuuluu mm. valittujen taideinstituutioiden toiminnan tarkastelu job shadow -menetelmän avulla ja koulutuspakettien suunnittelu ja toteuttaminen havaintojen pohjalta, viestinnän suunnittelua ja toteuttamista sekä työpaja- ja seminaarijärjestelyjä. Moninaisuuskouluttaja osallistuu myös asiantuntijana Cuporessa toteutettavaan tutkimuksen ohjausryhmään.

Tehtävä edellyttää soveltuvaa korkeakoulututkintoa, kokemusta kouluttamisesta ja koulutusten suunnittelusta sekä siirtolaisasioiden, kulttuurisen moninaisuuden sekä taide - ja kulttuurialan tuntemusta. Oma kokemus kulttuurisesta moninaisuudesta katsotaan eduksi. Tehtävän menestyksellinen hoitaminen edellyttää erinomaisia yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja, aloitekykyä, kykyä itsenäiseen ja järjestelmälliseen työskentelyyn sekä kokemusta kouluttamisesta, koulutusten suunnittelusta, viestinnästä ja projektinhallinnasta.  

Hakijalta edellytetään erinomaista joko suomen tai englannin kielen taitoa. Suomen tai ruotsin kielitaito katsotaan eduksi.

Tehtävän palkka on 2600 euroa/kk. Vapaamuotoiset hakemukset ja CV lähetetään sähköisesti 24.10.2017 klo 16 mennessä osoitteeseen rekrytointi(a)cultureforall.fi. Työpaikkahaastattelut järjestetään viikolla 45. Valinnasta ilmoitetaan viikolla 45. Työ alkaa maanantaina 15.11.2017 tai sopimuksen mukaan.

Lisätietoja antaa Kulttuuria kaikille -palvelun toiminnanjohtaja Rita Paqvalén 11.–12.11. klo 9-11 välisenä aikana, puh. 040 674 3528.

Työtilat sijaitsevat Kaapelitehtaalla os. Tallberginkatu 1, Helsinki. Tietoa toimiston saavutettavuudesta.

Tietoa Kulttuuria kaikille -palvelusta

Kulttuuria kaikille -palvelu toimii valtakunnallisesti taiteen ja kulttuurin alalla. Sen tehtävänä on tarjota tietoa ja tukea kulttuuritoimijoille saavutettavuuden ja moninaisuuden kysymyksissä. Kulttuuria kaikille -palvelun taustalla on Yhdenvertaisen kulttuurin puolesta ry. Kulttuuria kaikille -palvelua tukee opetus- ja kulttuuriministeriö. www.kulttuuriakaikille.fi


Kekäläinen & Company hakee vastaavaa tuottajaa

Kaapelitehtaalla Helsingissä vuodesta 1996 asti toiminut nykytanssiteatteri Kekäläinen & Company hakee osaavaa ja innovatiivista vastaavaa tuottajaa.

Työtehtävien menestyksellinen hoitaminen edellyttää soveltuvaa koulutusta ja/tai työkokemusta esimerkiksi viestinnän, kulttuurituotannon tai -hallinnon aloilta. Vahva viestintäosaaminen sekä itsenäinen työasenne ovat välttämättömiä. Yhdistyspohjaisen toiminnan, kulttuurialan rahoitusjärjestelmien ja taidekentän tuntemus on eduksi.

Vastaavan tuottajan vastuulla on mm. kotimainen ja kansainvälinen viestintä ja markkinointi, teostuotanto, avustushakemukset (K&C toimii vuosittaisella harkinnanvaraisella toiminta-avustuksella) sekä toiminnan koordinointi.

Ainutlaatuinen K&C on yksi Suomen merkittävimmistä nykytanssiryhmistä ja sillä on jatkuvasti toimintaa myös kansainvälisesti. K&C tarjoaa hakijalle mahdollisuuden ja haasteen toimia korkeatasoisen nykytaiteen eturintamassa dynaamisessa työyhteisössä.

Hakemukset ja CV osoitteeseen kc(a)kekalainencompany.net 26.10.2017 mennessä.

Lisätietoja antaa: Lilja Lehmuskallio, tuotantovastaava K&C, management(a)kekalainencompany.net, 09 694 1201 ja Outi Järvinen, CEO Arts Management Helsinki, outi(a)artsmanagement.fi, 041 545 6255

Haastattelut valituille hakijoille vk 44-45.

www.kekalainencompany.net

MUITA ILMOITUKSIA

Toimistotilaa vuokrattavana Teatterikulmassa

Teatterikulman kiinteistössä Helsingin Kruununhaassa on vapaata toimitilaa tarjolla tammikuusta 2018 alkaen. 

Osoite: Meritullinkatu 33 A 2, 2. krs (entinen TINFOn, Teatterikeskuksen ja Teatteri&Tanssi+Sirkus -lehden tila)

Koko: 272 m2, 9 työhuonetta, keittiönurkka. Lisäksi mahdollisuus vuokrata kellarikerroksesta säilytystilaa. Vuokralaisella on oikeus talon kokoustilojen käyttöön.

Vuokrataan toimistokäyttöön, ei asuintilaksi.

Vuokranantaja: Näyttämöväen vanhuudenturvasäätiö

Yhteydenotot ensisijaisesti sähköpostilla: mikko.karvinen(a)tinfo.fi
Puhelintiedustelut 050 353 7874, Mikko Karvinen, TINFO


Pilvi Porkolan toimittama Perforance artist's workbook ilmestynyt

Teatterikorkeakoulun julkaisusarjassa on ilmestynyt Pilvi Porkolan toimittama teos Performance artist's workbook: on teaching and learning performance art: essays and exercises. Artikkelikokoelma tarjoaa näkökulmia performanssitaiteeseen erityisesti sen opettamisen näkökulmasta. Aiheesta on kirjoitettu melko vähän, ja teos tarjoaakin inspiraatiota ja näkemyksiä niin performanssi- kuin esitystaidetta opettaville että muille näistä taidemuodoista kiinnostuneille.  

Kirjan ensimmäinen osa sisältää viisi artikkelia, joiden kirjoittajat ovat professori Ray Langenbach, teatteritaiteen tohtori Annette Arlander, yliopistolehtori Hanna Järvinen, teatteritaiteen tohtori Tero Nauha ja professori Pilvi Porkola. Kaikki toimivat taiteilija-tutkijoina tai tutkijoina sekä opettavat, ja jokainen lähestyy artikkelissaan performanssin opettamista oman tekemisensä näkökulmasta.

Performanssi ei kuitenkaan tapahdu sanoissa vaan tekoina. Siksi kirjan toinen osa on kokoelma käytännön performanssiharjoituksia, joita ovat tuottaneet 44 eri taiteilijaa. Heidän esimerkkinsä kannustavat lukijaakin toimintaan.

“Performanssitaiteessa on kyse kehoista ja läsnäolosta tilassa ja ajassa. Joskus kyse on vuorovaikutuksesta yleisön kanssa, mutta ei aina. Esitystaide on henkilökohtaista ja poliittista, kuvailevaa ja käsitteellistä, joskus yksinkertaista ja joskus monimutkaista. Se on taidemuoto, jota harjoittavat asialleen omistautuneet ja intohimoiset henkilöt, jotka ovat valmiita ottamaan riskejä, ja ottamaan työkalukseen esityksen leikinomaisuuden. Lisäksi esitystaide on paljon muuta, mikä on mahtavaa.”
– Pilvi Porkola

Pilvi Porkola (Toim.): Performance artist's workbook: on teaching and learning performance art: essays and exercises. TEATTERIKORKEAKOULUN JULKAISUSARJA, NUMERO 61.

Hinta 12¤ (Taideylipiston opiskelijat ja työntekijät 10¤). Teosta myy Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun kirjasto (Haapaniemenkatu 6, Helsinki, lib.teak(a)uniarts.fi) sekä Unigrafian verkkokauppa. Lehdistökappaleet osoitteesta lib.teak(a)uniarts.fi. Teoksen verkkoversio on luettavissa Heldassa osoitteessa https://helda.helsinki.fi/handle/10138/224586

Lisätietoa: pilvi.porkola(a)uniarts.fi


Nykynukketeatterin käyttäjänopas saatavilla

Ishmael Falken kirjoittama "Keppi, porkkana ja musta laatikko - Nykynukketeatterin käyttäjänopas" ilmestyy taas suomalaisen ja kansainvälisen lukijayleisön pyynnöstä kahtena uusintapainoksena (suomen- ja englanninkielisenä) Grus Grus Teatterin kustantamana. 

Kirjassa esitellään nukketeatterin käytäntöä ja teoriaa aina nukenkäsittelyn perusteista nukketeatterin dramaturgiaan ja tilankäyttöön, ja se sisältää monenlaiset mieltä avartavat, nukketeatterin tekemiseen ja tutkimiseen innostavat harjoitukset ja anekdootit. Teksti on helposti lähestyttävä ja mukana ovat nukketeatterilavastajan Johanna Latvalan hienot ja omaperäiset kuvitukset. Suomenkielisen painoksen on kääntänyt Maiju Tainio. Kirja on 187 sivuinen, pehmeäkantinen. 

Kirjoittajasta: Ishmael Falke on nykynukketeatterin tunnustetu tekijä ja alan opettaja. Falke on julkaissut nukketeatterin käsikirjoituksia sekä opetuskirjallisuutta, ja opettanut nukketeatteria vuodesta 2003 Suomessa, Venäjällä, Israelissa, Palestiinassa, Espanjassa, Brasiliassa ja Kuubassa.

Kirjan hinta on 24 euroa + postituskulut. Turun alueella saa kaupan päälle hymy ja kädenpuristus ja säästää postituskuluja. Kiinnostuneet tilaamaan otakaa yhteyttä: ishmael.falke(at)grusgrus.fi

www.ishmaelfalke.com
 


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.