19.10.2017

TINFO-tiedote 31 / 19.10.2017


MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTERIIN

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

TYÖPAIKKOJA

UUSIA JULKAISUJA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTERIIN

1993

Valtionosuuslaki saatiin, mutta sen minkä valtio antaa (lisäpottina 53 miljoona markkaa), sen leikkaavat kunnat omista avustuksistaan. Teatterit ovat luopuneet sunnuntainäytöksistään, ensi-iltoja on aiempaa vähemmän. Lama rokottaa katsojia kiinteissä ammattiteattereissa. Teatteriryhmissä ja tanssiteoksia katsomassa käy aiempaa enemmän väkeä. Ulkomailla vieraillaan paljon. Peräti 17 teatteria vierailee Ruotsissa!

Teatterikorkeakoulun dramaturgioppilas Kristian Smedsin Meän tyär –näytelmä valitaan Suomen ehdokkaaksi kilpailemaan Pohjoismaisesta näytelmäkirjallisuuspalkinnosta.

41 toimittajaa äänestää Teatteri-lehden teatteri- tai kulttuuritoimittajille suunnatussa kyselyssä. Vuoden esitykseksi nousee Esa Kirkkopellon Mahnovitsina. Vuoden kotimainen näytelmä on Esa Kirkkopellon Huomenna kello neljä.

1994

Teatteri Viirus kutsuu Jouko Turkan ohjaamaan oman teoksensa. Att hyra en kändis. Prosessi tarkoittaa helvettiä, jota Paul Olin purkaa myöhemmin. Esitykseen sisältyy kohtaus, jossa Marika Parkkomäki on pukeutuneena lakritsiin ja pyytää eturivin mieskatsojia tulemaan syömään lakritsit päältään.

Svenska Teatern tekee nuorisomusikaalin Hype, josta tulee varsinainen ilmiö. Esiteinit katsovat useita kertoja. Ilta toisensa jälkeen Hypen esittäjiä odottavat ovien ulkopuolella fanit. Esiintyjät saavat kahmalokaupalla pehmoleluja ihailijoiltaan.

Für Valeska Zodiakissa on kunnianosoitus Berliinin groteskille provokaattorille, monialaiselle taiteilijalle Valeska Gertille. Gertinä nähdään Kirsi Monni (teoksen ohjaaja) ja Cris af Enehielm.

Tony Kushnerin Angels in America nähdään Kansallisen Omapohjassa reilun kuuden tunnin kokonaisuutena. Otso Kautto, teoksen ohjaaja kertoo taustoista: ”Välttääkseni aiheen liian hienotunteisen ja varovaisen käsittelytavan halusin näyttelijöiksi pelkästään itseään heteroina pitäviä. Piti päästä purkamaan myös tekijöiden omaa ennakkoluulo-osastoa” (Teatteri-lehti 4/1994)

1995

Suomen Nykyteatterin Museo tekee yhdessä Aurinkoteatterin kanssa Kulttuuritalolle vappuaatoksi Tuija Kokkosen alun perin kuunnelmaksi kirjoittaman Isämme Kremlin muurissa. Kokkonen kirjoittaa Hertta Kuusisesta, kommunismista ja Hertan suhteesta isäänsä. Fokuksessa ihminen ja ideologia: tytär ja isän ideologian ääni. Minkälaista ruumisideologiaa ja seksuaalisuutta ideologiat tuottavat? Minkälaisessa liikkeessä ollaan? Mitä ovat joukot ja voiko liike jähmettyä? Pois ruumispanssarien pakkopaidoista!

Juha Hurme julistaa draaman ja sen lait dementoituneiksi Teatteri-lehdessä (7/95). Hän kirjoittaa isästään esikuvana ja työstä isän ensemblessa Veikkarin kansakoulun voimistelu- ja puutyösalissa, näytöskappaleena Tiernapojat. ”Teatterista minä sain kaiken olennaisen isältäni, enkä vuoden 1969 jälkeen oppinut rahtuakaan lisää.” ”Esitys voi olla ihan mitä vaan kunhan se toimii. Mielellään kannattaa kehitellä jotain sellaista yleisölle, mitä ne eivät ole ennen nähneet. Väläyttää voimaa. Panna ne haukkomaan henkeään. Muunnella totuutta. Hassuttaa hiukan. --- Draaman laeista ei isäni maininnut mitään, niinpä en minäkään katsonut tarpeelliseksi niihin tutustua. Olen niistä suunnilleen yhtä kiinnostunut kuin Suomen Laista. Rajoittavaa itsestäänselvyyttä.”

Outi Nyytäjä puolestaan antaa (8/95) tuta Hurmeelle ja Harri Virtaselle, ja aika monelle muullekin luettuaan syksyn tolkuttomasta näytelmäsadosta 14 uutuusnäytelmää. Nyytäjän mielestä näytelmässä ja teatterissa on ”viime kädessä kyse ajattelusta, maailman tajuamisesta ja sen itsepäisesti omalajisesta välittämisestä. Uskalluksesta erehtyä, jotta löytäisi jotakin.” Perhe on näytelmissä edelleen paha (Groth Härlig är jorden, Lampela Ennen ensin talvea, Baran, Unettomuus, Tuominen Kääpio). Näytelmissä juhlivat erityisesti vanhat naiset. Jouko Turkalle ja assistenttina toimineelle Juha Turkalle Nyytäjä peräänkuuluttaa Suomen Työn palkintoa. Nyytäjä iloitsee siitä, että suomalainen näytelmä osaa puhua painavista asioista kevyesti. Ja historia on palaamassa. Miehen muna ei riitä, eivät myöskään skinheadit teatterissa. ”Nahkapäät, jotka pelottavat Joensuun yössä, muuttuvat Kansallisessa mainospalaksi tai uimaseuran jäseniksi”. Juha Siltasen Kohtaaminen älykkään naisen kanssa saa armon.

Siinä sivussa Nyytäjä puhuu myös teattereista. Q-teatteri ”taitaa olla tällä hetkellä ainoa näyttämö. jolla on samalla lailla fanit kuin bändeillä.

Teatterikorkeakoulun täydennyskoulutuskeskuksessa alkaa teatterikuraattorien koulutusohjelma. Ajatus yleisötyöstä alkaa itää.

Aiemmin ilmestyneet Mikropistot ja lähdeluettelo

Katso myös Teatterien esityksiä, tapahtumia ja hankkeita juhlavuodelle 2017

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Hyvää Maailman tilastopäivää perjantaina!

20. lokakuuta on Maailman tilastopäivä. Päivän vietto aloitettiin vuonna 2010 ja YK:n tilastokomissio on suositellut, että päivää vietettäisiin joka viides vuosi. Voi tilastojen merkityksestä muistuttaa välivuosinakin. Tilastopäivänä tehdään tilastoja tutuiksi arjessa ja korostetaan luotettavan tiedon merkitystä. Numeerisen tiedon luku- ja käyttötaitoa tarvitaan. Mutta ei vastuuta voi sysätä vain kansalaisille. Vastuu on myös meillä, jotka tilastoja tuotamme. TINFOllakin on edelleen paljon parannettavaa siinä, miten tilastotietoja esitetään ja havainnollistetaan. Selkiytetään, visualisoidaan!

Esitykset harjoittavat myötätunnon neuropolitiikkaa

Ja heti samaan hengenvetoon muistutusta esittävien taiteiden arvopohjasta ja kaikista niistä monista tavoista, joilla esitykset ovat merkityksellisiä. Puhuimme TINFO-hallituksessa empatiasta, myötäelämisestä ja myötätunnon neuropolitiikasta.

Lisää rakkautta

Taiteen Sulattamon Nainen 100 meni ohitse. Kahdessa paikassa ei pysty olemaan samaan aikaan. Rakkauden Hulluuteen Teatterimuseossa vielä ehdin myöhemmin marraskuussa. 

Suomeen Allianssi – ehdottaa Teme

Vihdoin myös Suomeen allianssi esittävien taiteiden kentälle! Muutosta alipalkattujen ja alityöllistettyjen freelancereiden toimeentuloon! Teatteri- ja mediatyöntekijöiden Liitto esittää sellaista Allianssia, johon kuuluisivat esittävät taiteilijat (tanssijat, sirkustaiteilijat, näyttelijät, muusikot) sekä taiteellista suunnittelutyötä tekevät (ohjaajat, dramaturgit, lavastus-, puku-, valo-, video- ja äänisuunnittelijat). Ja vielä muistutus. Allianssia ei tule rahoittaa kulttuuribudjetista vaan työttömyyden hoitovaroista. Meteli-lehdessä tietoa Allianssista.     

Muutoinkin Teme muistuttaa perusasioista. Uudistuksia ei synny ilman lisärahoitusta, eikä säästämällä ja leikkaamalla mikään ala kehity. ”Rahoitusuudistuksen keskeisiin tavoitteisiin pitää kuulua vos-järjestelmän ulkopuolisten toimijoiden, ns. vapaan kentän, rahoituksen vahvistaminen ja huomattava korottaminen, jotta ammattimainen toiminta siellä voidaan turvata. Ryhmien rahoitusta tulee nostaa – jos ei kerralla, niin portaittain.”

Toivon ja utopian kannattelemat 182 taidetyöläistä

Tanssi- ja teatteripedagogiikkaa on Teatterikorkeakoulussa opetettu 20 vuotta. Tänä aikana koulusta on valmistunut 182 pedagogia. Näitä ja tulevia ”toivon ja utopian lähettiläitä”, taiteilijapedagogeja me tarvitsemme enemmän kuin koskaan. Taiteilija-pedagogista toimijuutta tarvitaan!

Syntymäpäivän kunniaksi on ilmestynyt koulun opetusohjelmia ja historiaa esittelevä teos. Olen vasta lukenut sitä selaillen ja poimiskellen. Tämä kirja elähdyttää. Siitä välittyy kirkkaana opetuksen arvopohja, opiskelijoiden ja opettajien moninaiset äänet ja kokemukset.

Taideopetusta pohditaan ”kohtaamisen, vuorovaikutuksen ja eettisyyden” kannalta. Dialogisuus ja kriittinen pedagogiikka ovat ne vankat kulmakivet, joille opetus rakentuu. Opiskelijat näkevät, että filosofisuus, pohdiskelevuus ja kriittisyys ”annettuihin asioihin” tulevat lisääntymään. Juuri niin. Tarvitaan kriittisen utopistisuuden kannattelemaa tasavertaista kohtaamista, toimintaa, joka edistää toivoa ja eettistä hyvää.

Janne Katajan Riihimäki – yhteisöllistä ruletusta

Siunattu olkoon nykyteatterilla ja esitystaiteella viritetty kansanteatteri. Onnellinen liitto, jonka kriittisenlämpimiä myötätuntoisia teatterintekijöitä suomalainen teatteri tarvitsee, joiden sydän sykkii paikkakunnalle. Kansalaiset tarvitsevat esityksiä, jotka esityksellistävät ja sanoittavat paikallista verenkäyntiä, oman yhteisön ilmiöitä, sen rakennetta sosiaali- ja taloushistorian murroksessa. Tällaiset yhtä aikaa esitykset käsitteellistävät ja konkretisoivat. 

Taustoitusta pelon Puolaan

Puola on edelleen myös kriittisen sivistyksen teatterimaa. Kriittinen sivistys tarkoittaa sitä, että teatterin maisemaa hahmotetaan ja analysoidaan myös keskustelemalla, ei pelkästään esityksillä. Tämä oheinen englanniksi käännetty artikkeli on valotus Kirouksen (Klatwa, The Curse) jälkeiseen aikaan. Klatwa on Oliver Frljićin Varsovan Powszechny-teatteriin ohjaama esitys, joka on saanut aikaan massiiviset oikeistokansalliskonservatiivien mielenosoitukset ja teatterin piirityksen.

Mitä tästä kaikesta on seurannut? Se, mikä ei tapa, vahvistaa. Ääritilanteet saavat taiteilijaensemblen entistä enemmän kysymään itseltään oman tekemisensä lähtökohtia. Tekijyys karaistuu. Erilaisten maailmankuvien täytyy voida keskustella. Työtä kannattelee Joseph Beuysin sosiaalisen veistoksen ajatus.  Ei tehdä pelkästään teatteria vaan veistetään todellisuutta. Todellisuuden veistämisestä joutuu äärioloissa maksamaan kovaa hintaa.

Julkinen taide kunnissa

Ilahduttava iso pikku-uutinen Kotkasta. UPEA17-festivaaliin osallistui 13 suomalaiskaupunkia, ja Kotkassa skottitaiteilija Sam Bates Smug teki kerrostalon korkuisen seinämaalauksen, joka valmistui lokakuun alussa. Se sai kotkalaiset kohtaamaan toisensa, maalauksen valmistumista seurattiin innolla, kaupunkilaiset puhuvat toisilleen. Muraalista tulee yhteinen asia. Lisää muraaleja, lisää yhteisöllisiä esityksiä. Taide voi herättää yhteisön uudella tavoin henkiin mentaalisesti.

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE

Ilmoita ammattiteattereiden kevään 2018 ensi-illoista

Keräämme jälleen ammattiteattereiden kevään 2018 ensi-iltatietoja verkkosivuille. Muista lähettää oman teatterisi ja ryhmäsi tiedot sähköpostitse osoitteeseen tinfo(a)tinfo.fi.

Kirjoita viestin otsikoksi "ensi-illat". Ensi-iltatiedoissa tulisi näkyä esityksen nimi, ensi-iltapäivämäärä, kirjailija, ohjaaja, dramaturgi tai muut työryhmän tiedot sekä lyhyt sisältökuvaus. Merkitse myös onko teksti kotimaisen tekstin kantaesitys, lasten- tai nuortenteatteria, yhteistuotanto tms.

Päivitystyö kevään 2018 alkaa pian. Tietokantaan jo aiemmin lisättyjä ensi-iltoja voit käydä selaamassa osoitteessa www.tinfo.fi/fi/Ensi-iltoja. Vastaanotamme ensi-iltatietoja jatkuvasti!

www.tinfo.fi

UUTISIA

Nature Theatre of Oblivia takaisin Stuttgartiin 

Nature Theatre of Oblivia palaa syntysijoilleen Stuttgartiin Theater Rampeen Housing with a monster -festivaalille, joka kokoaa teknologiaa tutkivan Techne-projektin puitteissa toteutettuja teoksia. 
Annika does Swanlake ja Annika Goes Stand-Up vierailevat Münchenissä Pathos-teatterissa. 
 
Nature Theatre of Oblivia 
12.–13.11. Festival Housing with a Monster, Theater Rampe, Stuttgart.  
 
Oblivia luo näyttämölle omintakeisella esityskielellään metsän, sen eläimet ja kasvit. Teoksen lähtökohtia ovat kokemukset ja mielikuvat metsästä, metsän tuttuus ja vieraus, sekä metsä paikkana että mielentilana. 
Nature Theatre of Oblivia -esityksen toinen osa on Arilyn-mobiilisovelluksen avulla puhelimeen ladattava taskuesitys. Esitys on toteutettu osana Theater Rampen ja Künstlerhaus Stuttgartin TECHNE-projektia, joka tutkii luontoa ja teknologiaa. Esityksen ensi-ilta oli Stuttgartissa kesäkuussa 2017. 

“Die Gruppe Oblivia aus Helsinki begeistert im Theater Rampe mit ihrer meditativen, urkomischen Performance Nature Theatre of Oblivia”, Brigitte Jähniger | Stuttgarter Zeitung 
  
Annika goes Stand-Up 
16.11. Theater Rampe, Stuttgart. 
ANNIKA GOES STAND-UP on standia-upia Annika Tudeerin tapaan eli vapaata assosiaatiota, tarinankerrontaa,  tanssia ja feminismiä. Esitys ei välttämättä ole hauska, mutta hillitön ja häpeämätön varmasti. 
 
Lisätietoja: Tuottaja Jenny Nordlund, 045 131 8313 
  
Oblivia on v. 2000 perustettu esitystaideryhmä, jonka kollektiivisesti toteutetuilla teoksilla on oma tunnistettava tyyli, jossa yhdistyvät konseptuaalisuus, minimalismi ja komiikka. 


Jäniksen vuosi suomalaisohjauksena Japanissa 

Suomi-buumin myötä japanilaiseen Hannon kaupunkiin rakennetaan mm. Muumilaakso ja kokonainen suomalaistyylinen järvenranta-alue metsineen. Joulukuussa Hanno Civic Hallissa saa puolestaan ensi-iltansa teatteriesitys Jäniksen vuosi. Juha Mäkelän ohjaus Arto Paasilinnan ja Kristian Smedsin tekstistä nähdään Hannon lisäksi myös Tokiossa. Jäniksen vuoden esiintyjäkaarti koostuu Jikando Theatre Companyn näyttelijöistä. 
 
"Olin tutustunut Jikandon perustajaan, ohjaaja Seri Kurosawaan kymmenisen vuotta sitten, kun vedin ryhmälle erilaisia workshoppeja, puhetekniikkaa, improvisointia ja pieniä näyttämöharjoituksia, lähinnä Tsehovia. Seri Kurosawa pyysi minua ohjaamaan jonkin teoksen, mieluusti suomalaisen. Jäniksen vuosi tuli siinä kohtaa mieleeni", sanoo teatteriohjaaja, näyttelijä Juha Mäkelä. 
 
Juha Mäkelän ohjaustyössä Japanissa yhteinen kieli näyttelijöiden kanssa on elekieli ja englanti, välillä on käytössä tulkkina Kuniko Ui, joka on myös kääntänyt Jäniksen vuoden suomesta japaniksi. 
 
Jäniksen vuoden esitykset 300-paikkaisella Hannon kaupungin kulttuuritalon näyttämöllä ovat 2.-3.12.2017 ja Tokiossa ihan joulun alla 20.-23.12.2017 Waseda Dramakanissa, joka on yksi noin 50 kaupungin pienestä off off -teatterista. 
 
Esityksen yhteistyötaho on Suomen Japanin-instituutti. 
 


Juha Jokelan Sumu Eesti Draamateateriin  

Juha Jokelan näytelmä Sumu tulee ensi-iltaan 1.12.2017 Tallinnassa. Eesti Draamateaterin esitys on näytelmän ensimmäinen Suomen ulkopuolella. Sumun tie Viron kansalliselle näyttämölle ehti kulkea kesällä kuolleen kääntäjän Ülev Aaloen kautta. Aaloen jälkeen näytelmän käännöksen otti työstettäväkseen Maimu Berg, jonka käännöstä esityksessä käytetään. 
 
Sumussa tarinan keskiössä on Venäjän kauppaa tekevä, aivotoimintaa tutkiva innovaatioyritys, ja näytelmä pohtii liike-elämän, tieteen, politiikan moraalia. Teoksen kantaesitys nähtiin Suomen Kansallisteatterissa vuonna 2016. Näytelmän esitysoikeuksia valvoo Nordic Drama Corner


OKM jakoi avustuksia taiteen perusopetuksen saatavuuden parantamiseen 

Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen on myöntänyt 991 200 euroa taiteen perusopetuksen saatavuuden parantamiseen. Lasten ja nuorten arkeen tuodaan hankkeiden kautta mm. musiikkia, kuvataidetta, käsityötä ja muotoilua, arkkitehtuuria, tanssia, teatteria sekä sirkus- ja sanataidetta alan ammattilaisten ohjauksessa.  
 
Avustusta sai 56 hanketta, joissa järjestetään taiteen harrastustunteja varhaiskasvatus- ja peruskouluikäisille. Avustustusta saivat mm. nämä teatterien hankkeet: 
Teatteriosuuskunta ILMI Ö Teatteritaidetta kouluihin 54 100 
Tikkurilan Teatteri ry Taideralli (entinen Taiteiden karuselli, jatkohanke) 10 700 
 
Hankkeeseen on varattu kolmen vuoden aikana yhteensä lähes kahdeksan miljoonaa euroa. Ministeriö on aiemmin tänä vuonna myöntänyt lastenkulttuurin 42 hankkeelle yhteensä 1,6 miljoonaa euroa harrastetuntien järjestämiseen. 
  
Katso kaikki myönnetyt avustukset (pdf) 


Kansallisooppera mukana uudessa suoratoistopalvelussa 

Opera Europa yhdessä 30 eurooppalaisen oopperatalon kanssa avaa uuden OperaVision -verkkosivuston, joka on jatkoa verkkopalvelu The Opera Platformille. Kansallisooppera tulee lähettämään OperaVisionilla kolme kokoillan produktiota, joista yksi on Jaakko Kuusiston tammikuussa kantaesityksensä saava Jää.  

OperaVision tarjoaa maksuttomia suoratoistoja eurooppalaisista oopperataloista. Mukana on 30 oopperataloa; mukaan lukien Berliinin Komische Oper, Teatro Regio Torino, d’Aix-en-Provencen festivaali, Lontoon kuninkaallinen ooppera Covent Garden, Teatro Real Madrid ja Norjan Kansallisooppera. 

OperaVisionin erityinen painopiste on nuorissa katsojissa, uuden yleisön saavutettavuudessa, eurooppalaisen kulttuuriperinnön vaalimisessa ja oopperan tulevaisuuden kehittämisessä. OperaVision on saanut tukea Euroopan yhteisön Creative Europe -ohjelmasta, joka takaa OperaVisionin toiminnan joulukuuhun 2020 asti. 

Lisätietoja: viestintäpäällikkö Katja Jokinen, p. 09 4030 2322, katja.jokinen(a)opera.fi 

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Uuden näytelmän kuukausi marraskuussa 

Uuden näytelmän ohjelma (UNO) toteuttaa yhdessä teatterin ammattilaisten kanssa koko marraskuun kestävän tempauksen suomalaisen näytelmäkirjallisuuden juhlistamiseksi. Uuden näytelmän kuukausi -kampanjan tarkoituksena on herättää teattereiden yleisöjä ympäri Suomen pohtimaan, mistä suomalaisessa näytelmässä on kyse. Ketkä sitä tekevät? Miltä se tuntuu, näyttää ja kuulostaa? 
  
Kampanjan aikana tarjotaan erilaisia mahdollisuuksia tutustua suomalaiseen näytelmään: 

  • Marraskuun esityskalenteri johdattaa suomalaisen näytelmän äärelle teattereihin eri puolilla Suomea. Osallistumalla #katsonäytelmä -yleisöhaasteeseen voi jakaa jotain kokemuksestaan suomalaisen näytelmän parissa ja samalla voittaa lisää uusia elämyksiä teatterissa. 
  • Suomalaisesta näytelmästä pääsee nauttimaan pieninä annoksina lukemalla kampanjan Facebook-sivuilla päivittäin jaettavia näytelmäsitaatteja ja tarttumalla kampanjan teattereissa jaettaviin sitaatti-postikortteihin. 
  • Näytelmän ammattilaisten ajatteluun pääsee kurkistamaan Ammattina näytelmäkirjailija -tilaisuuksissa, jossa tekijät kertovat työstään. Jyväskylän, Turun ja Lahden kaupunginteattereissa järjestettävät yleisötilaisuudet tallennetaan podcasteiksi. Lisäksi kuukauden aikana eri teattereissa järjestetään avoimia esittelyjä ja tekijähaastatteluja ajankohtaisten näytelmien äärellä. 
  • Lisää näytelmätietoutta tarjoaa Uuno ja suomalainen näytelmä -videosarja, josta julkaistaan kampanjan aikana uusi jakso kerran viikossa nettisivuilla ja Facebookissa. 

Uuden näytelmän kuukausi -kampanjan ohjelma ja marraskuun esityskalenteri julkaistaan 30.10.2017 Uuden näytelmän ohjelman nettisivuilla www.uno-npf.fi/kampanja sekä Facebookissa @uudennaytelmanohjelma. Kampanjaan liittyviä sisältöjä voi haarukoida marraskuun ajan myös somesta #UNKK. 
  
  
Kampanjaa toteuttamassa 24 teatteria ympäri Suomen 
  
Uuden näytelmän ohjelman (UNO) käynnistämä kampanja on suunniteltu yhteistyössä Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) ry:n, Suomen näytelmäkirjailijat ja käsikirjoittajat SUNKLO ry:n ja Suomen teatterit ry:n kanssa ja se toteutetaan yhdessä suomalaisten ammattiteattereiden kanssa. 
  
Kampanjassa on mukana 24 ammattiteatteria ympäri Suomen: Ahaa Teatteri (Tampere), Jalostamo-kollektiivi (Helsinki), Joensuun kaupunginteatteri, Jyväskylän kaupunginteatteri, Kajaanin Kaupunginteatteri, Kemin kaupunginteatteri, Kokkolan kaupunginteatteri, KOM-teatteri (Helsinki), Kouvolan Teatteri, Kuopion kaupunginteatteri, Lahden kaupunginteatteri, Q-teatteri (Helsinki), Rakastajat-teatteri (Pori), Riihimäen Teatteri, Ryhmäteatteri (Helsinki), Seinäjoen kaupunginteatteri, Suomen Kansallisteatteri (Helsinki), Tampereen Teatteri, Tanssiteatteri Minimi (Kuopio), Tanssiteatteri Raatikko (Vantaa), Teatteri 2.0 (Tampere), Teatteri Telakka (Tampere), Turun Kaupunginteatteri ja Valtimonteatteri (Helsinki). 
   
Uuden näytelmän ohjelma (UNO) on Teatteri 2.0:n vuonna 2016 käynnistämä monivuotinen hanke suomalaisen näytelmäkirjallisuuden edistämiseksi.   
  
Lisätietoja:  
Saara Rautavuoma, johtaja, UNO, 050 302 0706, 
www.uno-npf.fi/kampanja 
www.facebook.com/uudennaytelmankuukausi 


Yksin Sateessa? -festivaali | 20.-25.11.2017, Joensuu & Outokumpu 

Festivaalin juhlavuoden kunniaksi Yksin Sateessa? -festivaali palaa temaattisesti koko tapahtuman ytimeen - itse tanssiin ja sen monipuolisiin olemuksiin. Ohjelmiston teokset pohtivat tanssia ilmiönä, sen monimuotoisuutta, historiaa sekä vaikutusta yksilöön ja yhteiskuntaan.  
 
Ohjelmiston sooloesitykset tuovat esille joko henkilökohtaisia anekdootteja tanssin merkityksestä tai tanssihistoriallisia referenssejä siitä, miten esimerkiksi Internet on muokannut suhdettamme historiaan ja kehoon. 
Yksin Sateessa? -festivaalin ohjelmisto sisältää niin paikallisia kuin kansainvälisiä nykytanssiesityksiä ja se järjestetään Joensuussa ja Outokummussa 20.-25.11.2017. 
  
Liitteenä lehdistötiedote. 
Liput ja lisätietoa ohjelmistosta: www.itak.fi 
  
Yksin Sateessa? Facebookissa: www.facebook.com/yksinsateessa 
Yksin Sateessa? Facebook-tapahtuma: http://bit.ly/2ypsZq4 
Itä-Suomen tanssin aluekeskus Facebookissa: www.facebook.com/itasuomentanssinaluekeskus 
Itä-Suomen tanssin aluekeskus Instagramissa: www.instagram.com/itasuomentanssinaluekeskus 


#kulttuurivos Rahoitusjärjestelmän uudistustyön sidosryhmätilaisuus | 21.11.2017, Helsinki  

Tervetuloa esittävien taiteiden ja museoiden rahoitusjärjestelmän uudistustyön viimeiseen sidosryhmätilaisuuteen 21.11. klo 13.00.  Tule keskustelemaan asiantuntijatyöryhmän ehdotuksesta uudeksi esittävientaiteiden ja museoiden rahoitusjärjestelmäksi. 

Asiantuntijatyöryhmän työn loppu häämöttää, mutta työryhmä haluaa vielä sinulta prosessin loppusuoralle hyviä neuvoja ja kantoja. Asiantuntijatyöryhmällä on sidosryhmätilaisuuden jälkeen vielä yksi kokous ennen kuin työryhmä jättää ehdotuksensa. 
 
Tilaisuuteen mahtuu 220 ensimmäistä ilmoittautunutta, joten varaathan paikkasi pian! 

Ohjelma 
12.30 Ilmoittautuminen 
13.00 Avaus ja tervetuloa 
Riitta Kaivosoja, ylijohtaja, opetus- ja kulttuuriministeriö 
13.20 Esittävien taiteiden ja museoiden rahoitusmallin hahmotelman esittely 
asiantuntijatyöryhmän jäsenet  
14.00 Kommentointi ja pöytäkeskustelut 
15.15 Yhteenveto 
15.30 Tilaisuus päättyy; iltapäiväkahvi 
  
Tilaisuuden jälkeen kaikilla osallistujilla on mahdollisuus jatkaa keskustelua samassa tilassa keskustelutilaisuudessa, jossa käsitellään rahoitusjärjestelmän uudistustyöhön liittyviä kulttuuripoliittisia keskustelunavauksia. Tähän tilaisuuteen tulee erillinen kutsu ja ilmoittautumislinkki. 
  
Mitä? Esittävien taiteiden ja museoiden rahoitusjärjestelmän uudistustyön sidosryhmätilaisuus 
Missä? Paasitorni, juhlasali, Paasivuorenkatu 5 A, 00530 Helsinki 
Milloin? 21.11.2017 klo 13.00-15.30 (ilmoittautuminen klo 12.30, ja kahvit 15.30-16.00) 
  
Ilmoittaudu: https://www.lyyti.in/sidosryhmatilaisuus_21112017 
Ilmoittauduthan ennen 7.11.2017. Linkkiä saa välittää eteenpäin. 
  
Etkö pääse paikalle? Seuraa striimin kautta! 
Sidosryhmätilaisuus striimataan tuttuun tapaan. Pääset linkkiin tästä
Linkin julkaistaan myös Sitran tapahtumasivulla, opetus- ja kulttuuriministeriön verkkosivuilla sekä KulttuuriVOS-Facebook-ryhmästä. 
 
Teesit ja rahoituksen periaatteet 
Tutustu KulttuuriVOSin ensimmäisen vaiheen julkaisuun tästä
  
Mikä on KulttuuriVOS? 
Lisätietoja KulttuuriVOS-prosessista löydät tästä
  
Sinut toivottaa lämpimästi tervetulleeksi tilaisuuteen 
  
Asiantuntijatyöryhmän puheenjohtaja Jaakko Kuusisto, kapellimestari, säveltäjä 
Asiantuntijatyöryhmän varapuheenjohtaja Riitta Kaivosoja, opetus- ja kulttuuriministeriö 
  
Lisätietoja tilaisuudesta antaa mielellään 
Kirsti Kaustara, Sitra 
kirsti.kaustara(a)sitra.fi, +358 (294) 618 219 


Mieli ja mielen ulkopuolisuus -keskustelusarja | 28.1.-2.2.2018, Helsinki 

Kekäläinen & Companyn uusi teos HULLUT saa ensi-iltansa Stoan Teatterisalissa tammikuussa. Esitysten  yhteydessä järjestetään kolmiososainen mielenterveyden teemoja käsittelevä keskustelujen sarja, jossa tärkeään teemaan pureudutaan muun muassa ulkopuolisuuden, sukupuolen, vaientamisen ja toipumisen kokemusten kautta, mielenkiintoisten keskustelijoiden ja eri alojen asiantuntijoiden kanssa. 

Su 28.1. Keskustelemassa KUKKA ESKOLA (feministi ja mielenterveysaktivisti) ja MERJA TUOMINEN (palveluohjaaja Finfami oy - Omaiset mielenterveyden tukena) 
Ke 31.1. Keskustelemassa PAULIINA PELLAVA (psykoterapeutti ja sosiaalityöntekijä, Kidutettujen kuntoutuskeskus) ja MERI KORNILOFF (hankekoordinaattori PapeTe-hanke: Global Clinic ja Lääkärin sosiaalinen vastuu)  
Pe 2.2. Keskustelemassa JAANA KAUPPINEN (toiminnanjohtaja Pro-tukipiste ry) ja TINA HOLMBERG-KALENIUS (tukikeskuskoordinaattori Valopilkku -kiusaamisasioiden tuki ry.) 
K&C kutsuu katsojat kuulemaan ja keskustelemaan esitysten jälkeen! 

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


TelepART-apuraha esiintyvän taiteen ammattilaisille  

Suomen Lontoon instituutti käynnistää TelepART-apurahaohjelman esiintyvän taiteen ammattilaisille 5. huhtikuuta alkaen. TelepART edistää uransa alkuvaiheessa olevien esiintyvien taiteilijoiden kansainvälistymistä. 
TelepART-hanke edistää Ison-Britannian, Irlannin and Suomen välistä vuorovaikutusta esittävän taiteen saralla. Verkkopohjainen TelepART-haku on avoin suomalaisille esiintyville taiteilijoille Iso-Britanniaan ja Irlantiin suuntautuvia matkoja varten. Matkatukea voidaan myöntää erityisesti uransa alkuvaiheessa olevien tekijöiden kansainvälisiin esiintymistilaisuuksiin musiikin, teatterin, tanssin, sirkuksen sekä esitystaiteen aloilla. Matalan kynnyksen nopeaa pienoistukea voivat hakea esiintyvät taiteilijat, taiteilijoita edustavat tahot ja tapahtumajärjestäjät Isossa-Britanniassa, Irlannissa ja Suomessa. TelepART-matkatukea voivat hakea myös brittiläiset ja irlantilaiset esiintyvän taiteen ammattilaiset Suomeen suuntautuvia esiintymismatkoja varten. 

“TelepART-apuraha auttaa esiintyviä taiteilijoita tarttumaan avautuviin mahdollisuuksiin nopeasti. Se on hyvä tapa uusille lahjakkuuksille laajentaa yleisöään sekä ammatillista kokemustaan.” sanoo Pauliina Ståhlberg, Suomen Lontoon instituutin johtaja. 

Tavoitteena on reagoida nopeasti ja ketterästi tekijöille tarjoutuviin esiintymismahdollisuuksiin. Edellytyksenä tuen myöntämiselle on järjestäjän ja esiintyjän molemminpuolinen sitoumus, taiteellinen laatu, vähintään kahden toimialueen maan mukanaolo sekä kohtuullinen esiintymispalkkio. 

Päätökset tehdään Suomen Lontoon instituutissa esittävän taiteen ammattilaisorganisaatioiden Music Finlandin, Teatterin tiedotuskeskuksen, Sirkuksen tiedotuskeskuksen sekä Tanssin tiedotuskeskuksen tuella. Haku on auki koko vuoden ja päätösten käsittelyaika on korkeintaan kaksi viikkoa. 

TelepART-hanke sai alkunsa Suomen Benelux-instituutin toimesta 2016. Se jatkuu Benelux-maissa samanaikaisesti. Lisäinfoa Benelux-maiden TelepART-hausta löydät täältä

Hanketta tukevat Suomen Kulttuurirahasto ja opetus- ja kulttuuriministeriö
Hae TelepART-apurahaa TÄÄLTÄ

Lisäinfoa: 
telepart(a)fininst.uk 
TelepART Privacy policy (englanniksi) 
TelepART terms and conditions (englanniksi) 
 
Yleistä tietoa TelepART apurahasta: 
http://www.fininst.uk/fi/articles/1660-telepart-apurahan-haku-aukeaa-iso-britanniaan-ja-irlantiin 
  
Hae TelepART apurahaa: 
https://gb-fininst.gruppo.fi/online-applications/index.php/686676/lang-en 

TelepART esityksiä 18.10-25.10 Isossa-Britanniassa ja Irlannissa: 
http://www.fininst.uk/en/articles/1689-telepart-funding-brings-finnish-performing-artists-to-the-uk-and-ireland 


Goethe-Institutin International co-production fund | Deadline 30 Oct 2017 

This funding is intended for coproductions by artists in the fields of theatre, dance, music and performance art, in which hybrid and interdisciplinary formats and the use of digital media may be key components. The target group comprises professional artists and ensembles abroad and in Germany, which demonstrably lack sufficient resources to realize their coproduction project on their own. 
 
https://www.goethe.de/en/uun/auf/mus/ikf.html?wt_sc=ikf 

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Läntisen tanssin aluekeskuksen residenssi- ja aluekeskuspalkkahaku | Haku 31.10.2017 mennessä 

Läntinen tanssin aluekeskus avasi aluekeskuspalkkahaun vuodelle 2018. 

Aluekeskuspalkkaa myönnetään ensisijaisesti varsinais-suomalaisille ja satakuntalaisille vapaan kentän tanssitaiteilijoille taiteelliseen työskentelyyn. Sitä voidaan myöntää myös alueen ulkopuolisille tanssitaiteilijoille, jos työskentely tapahtuu alueella. Aluekeskuspalkan myöntäminen edellyttää, että työ tulee näkyväksi aluekeskuksen toimintana. Läntinen tanssin aluekeskus toimii tukijana ja taiteellisen työskentelyn mahdollistajana. 
Lue lisää 
 
Residenssihaku Raumalle kesäkuuksi 2018.

Residenssitaiteilija valitaan samassa yhteydessä Läntisen tanssin aluekeskuksen lokakuun aluekeskuspalkkojen kanssa. 
Taiteilija saa kuukauden palkan työskentelystään. Lisäksi hän saa käyttöönsä asunnon sekä tanssisalin 5h/päivä. Taiteilijan toivotaan järjestävän kaksi lyhytkurssia nuorille 5.-7.6.2018, yhteensä 3 h /päivä. 
Tanssitaiteen residenssi on kohdennettu ensisijaisesti tanssitaiteen ammattilaisille. 
Lue lisää 


Lava -teatteritapahtuma etsii kiertäviä esityksiä | Haku 3.11. mennessä 

Lava –teatteritapahtuma on vuonna 2018 ensimmäistä kertaa järjestettävä kiertävien teatteriesitysten festivaali, joka kokoaa yhteen niin teatterialan ammattilaiset kuin harrastajatkin Pieksämäen kulttuurikeskus Poleeniin 23.-25.3.2018. 
  
Tapahtuman runko koostuu kiertävien esitysten katselmuksesta, johon valitaan 4-6 kiertävää ammattilaisryhmien esitystä. Haku katselmukseen päättyy 3.11.2017. Festivaalin ohjelmisto julkistetaan joulukuun 2017 alussa. Katselmuksen lisäksi viikonlopun aikana keskustellaan kiertue-esitysten tuottamisesta sekä järjestetään työpajoja. 
  
Katselmukseen haetaan esitystallenteella ja vapaamuotoisella hakemuksella, joka sisältää tiedot tarjottavasta esityksestä, tekniset tarpeet sisältäen rakennus- ja purkuajat sekä kustannusarvion vierailun aiheuttamista kustannuksista. Esitystallenteen voi toimittaa sähköisesti esim. Dropbox- tai Youtube-linkkinä. Hakemukset toimitetaan määräaikaan mennessä osoitteeseen lavatapahtuma(a)gmail.com. 
  
Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Pieksämäen kaupunki, Poleenin Teatteri ja Työväen Näyttämöiden Liitto ry. 
  
Lisätiedot ja tiedustelut, 
 
Janne Jämsä, tuottaja 
p. 044 292 5694 
lavatapahtuma(a)gmail.com 


Lappeenrannan kaupunginteatterin Lokki-näytelmään avustaja | Haku 7.11.2017 mennessä

Lappeenrannan kaupunginteatteri etsii 18-60-vuotiasta miestä avustajaksi Anton T¨ehovin Lokki-näytelmään. 
Klassikkonäytelmän harjoitukset alkavat joulukuun alussa ja ensi-ilta on 3. helmikuuta 2018. Lokin ohjaa Lappeenrannasta kotoisin oleva Marjo-Riikka Mäkelä, joka toimii Hollywoodissa ohjaajana, näyttelijäntyön valmentajana ja opettajana. 
Aikaisempi esiintymiskokemus, liikunnallisuus, musikaalisuus ja soittotaito katsotaan eduksi. 

Valintakoe pidetään kaupunginteatterin pienellä näyttämöllä keskiviikkona 8.11. klo 17. Valintakokeeseen tulee ilmoittautua vapaamuotoisella hakemuksella 7.11. mennessä. 

Lisätietoja ja ennakkoilmoittautuminen sähköpostitse: 
Teatterinjohtaja Timo Sokura   
timo.sokura(a)lappeenranta.fi 


Open Call: International Festival of Ancient Greek Drama | Deadline 11 Dec 2017 

Call for submission of proposals by theatre groups or individuals 

The Cultural Services of the Ministry of Education and Culture, the Cyprus Centre of the International Theatre Institute and the Cyprus Tourism Organisation (the “Οrganisers”), announce the “2018 International Festival of Ancient Greek Drama”, which will be held during the entire month of July 2018, in Cyprus. 

The “International Festival of Ancient Greek Drama” is characterized by its international identity and the selected performances are presented in open-air amphitheatres, such as the Ancient Odeon in Paphos, the Curium Ancient Theatre in Limassol and the “Skali” Amphitheatre in Aglantzia. The Festival presents performances of ancient Greek drama that project the specific nature of ancient Greek drama and submitted proposals must be based on the original text of the tragedians and comedians of Greek antiquity. 

The 22nd edition of the “International Festival of Ancient Greek Drama” is part of the celebrations of the European Year of Cultural Heritage, 2018. 

All proposals from theatre groups or individuals expressing interest in participating in the “2018 International Festival of Ancient Greek Drama” should be submitted using the form available bellow. 

The deadline for submissions is December, 11 2017. 
Submission of a proposal is equal to acceptance of ALL terms and conditions of the Organisers. 
 
For more information please visit Festival’s website www.greekdramafest.com or contact +357 2267 4920 [Weekdays: 10:00 – 17:00 EET] or by email to ccoiti(a)cytanet.com.cy   


Haku Tanssivirtaa Tampereella -nykytanssifestivaalille  | Haku 17.12. mennessä 

21. kertaa järjestettävä Tanssivirtaa Tampereella -nykytanssifestivaali koetaan 22.–27.5.2018. Haemme festivaalin ohjelmistoon aikuisille suunnattuja nykytanssiteoksia. Lisäksi ohjelmistoon voi tarjota tanssivideoita ja klubiympäristössä toimivia teknisesti kevyitä lyhyitä esityksiä.  

Ilman harjoitus- tai esitystaltion internetlinkkiä saapuneita hakemuksia ei käsitellä.  
Festivaalin ohjelmistoon voi hakea 17.12.2017 saakka. Video- ja klubiesitysten osalta hakemus täytetään soveltuvin osin. 

Hakulomakkeeseen

Hakuun liittyviä kysymyksiä voi lähettää osoitteeseen anniina(a)tanssivirtaa.net 

Tanssivirtaa-festivaalin esitystila on Hällä-näyttämö, Hämeenkatu 25, 33200 Tampere.  
Festivaalin tuottaa Tanssiteatteri MD ja sen ohjelmistovalinnat tekee tanssiteatterin taiteellinen suunnitteluryhmä. 
Lisätietoja festivaalista: tuotanto(a)tanssivirtaa.net tai anniina(a)tanssivirtaa.net 
Tekniset kysymykset: tekniikka(a)tanssiteatterimd.fi. 

Vuodesta 1997 järjestetty Tanssivirtaa Tampereella -nykytanssifestivaali tuottaa pirkanmaalaiselle tanssiyleisölle ajankohtaisen otoksen kotimaisen nykytanssin virtauksista. Tanssivirtaa on ikkuna Suomen nykytanssiin, teosten kierrätysareena vakiintuneille tekijöille ja esittäytymispaikka uusille ammattilaisille. Tervetuloa tuottamaan nykytanssielämysten virtaa! 

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Jyväskylän kaupunginteatteri hakee valosuunnittelijaa | Haku 1.11.2017 mennessä 

Jyväskylän kaupunginteatteri hakee VALOSUUNNITTELIJAA / VALAISTUSMESTARIA toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen 1.1.2018 alkaen. 

Valosuunnittelija / Valaistusmestari vastaa esitysten korkeasta laadusta valon osalta. Työtehtäviin kuuluu valo- ja visuaalinen suunnittelu osana taiteellista ja teknistä työryhmää, valojärjestelmien ylläpito ja kehittäminen, sekä sopimuksen mukaan esityksien ja tapahtumien valoajo. 

Arvostamme kykyä itsenäiseen työskentelyyn, joustavuutta, kehittävää työotetta, paineensietokykyä sekä hyviä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja. Kokemus projisointien kuvasuunnittelusta katsotaan eduksi. Tehtävässä menestyminen edellyttää vahvoja tietotekniikan taitoja. Suomen kielen lisäksi tehtävässä tarvitaan hyvää englannin kielen hallintaa.  
Tehtävässä edellytetään alalle soveltuvaa korkeakoulututkintoa tai useamman vuoden työkokemusta teatterialalta erityisesti valosuunnittelusta.  

Palvelussuhteen ehdot määräytyvät teatterialan työehtosopimuksen mukaisesti. 
Tehtävä alkaa 1.1.2018 tai sopimuksen mukaan. Tehtävässä noudatetaan koeaikaa. 

Lisätietoja tehtävästä antaa käyttöpäällikkö Tuukka Toijanniemi 23.10.2017 alkaen puh. 046 9214212 tai sähköpostitse tuukka.toijanniemi(a)jkl.fi  

Lisätietoja teatterista ja ohjelmistoista antaa teatterinjohtaja Hilkka Hyttinen puh. 050 311 8705 ma 23.10. klo 16-18. 
http://www.jyvaskyla.fi/kaupunginteatteri 
 
https://www.kuntarekry.fi/fi/tyopaikka/jyv-03-29-17 


Ranskan instituutti etsii Kulttuurituottajaa | Haku 3.11.2017 mennessä 

Ranskan instituutin tehtäviin kuuluu edistää, kehittää sekä toteuttaa kulttuurisia sekä tiede- ja korkeakouluyhteistyöhön liittyviä aktiviteetteja sekä Ranskan ja Suomen välisiä suhteita yhteistyösektoreilla. Kulttuurituottaja työskentelee Ranskan insituutin johtajan alaisuudessa. 

Palkka : 2 257 ¤ 
Työn aloitus : 1.12.2017 
Kesto : määräaikainen 31.3.2019 asti 

TEHTÄVÄT 
• Toteuttaa Ranskan instituutin johtajan kanssa tiiviissä yhteistyössä Instituutin kulttuuripoliittista ohjelmaa (elokuvat, musiikki, teatteri, näyttelyt, tanssi, kirjallisuus); 
• Osallistua Instituutin kulttuuritapahtumien organisointiin (yhteistyökumppaneina festivaalien, museonäyttelyiden, teatteriesitysten ja frankofonia-kuukauden järjestäjät sekä kirjastonhoitajan kanssa kirjamessut ja kirjalliset iltamat); 
• Solmia yhteistyökumppaneiden kanssa sopimuksia (ranskaksi, suomeksi, englanniksi) ja seurata niiden toteutumista sopimusten loppuun saakka; 
• Laatia kulttuuritapahtumien osalta budjettisuunnitelma tiiviissä yhteistyössä kirjanpitäjän kanssa; 
• Kulttuurisektorin kumppaneiden ja asiakkaiden yhteystietojen ylläpitäminen; 
• Laatia Instituutin internet-sivuille kulttuurisektorin tapahtumat ranskan, suomen ja englannin kielellä sekä päivittää näiden tapahtumien osalta sosiaalista mediaa sekä huolehtia lehdistötiedotteista ja muusta tiedottamisesta; 
• Taiteilijoiden ja heidän edustajiensa  yhteydenpidon helpottaminen ja edistäminen Ranskan ja Suomen välillä; 
• Kirjastonhoitajan sijaistaminen. 
  
KELPOISUUSVAATIMUS 
• tehtävään soveltuva korkeakoulututkinto 
• ranskan, suomen ja englannin kielen taito; arvostamme myös ruotsin kielen taitoa 
• erittäin hyvät tiedottamiseen ja toimittamiseen liittyvät taidot 
• kokemusta kulttuuriprojektien tuottamisesta 
• toimistotyövälineiden hyvää hallintaa ja vähintään alkeet Indesign-Publisher -ohjelmasta 
  
VAADITTAVAT TAIDOT: 
• tiimityötaidot 
• itsenäinen typöskentelyote ja aloitekykyinen 
• yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoinen 
• luova 
• kykyä reagoida nopeasti muuttuviin tilanteisiin 
• joustava työaikojen suhteen 
  
Ranskankielinen ansioluettelo ja hakukirje tulee osoittaa Ranskan instituutin johtajalle Jeannette Bougrabille ja lähettää sähköpostitse viimeistään 3.11.2017 Véronique Bourhisille: Institut(a)france.fi 

http://www.france.fi/emplois/ 


Taiteen edistämiskeskus hakee johtajaa| Haku 14.11. mennessä 

Johtajan tehtävänä on kehittää keskuksen toimintaa sekä vastata siitä, että keskukselle kuuluvat tehtävät hoidetaan tuloksellisesti. Johtajan tehtävänä on myös järjestää keskuksen toiminta siten, että taideneuvostolla ja taidetoimikunnilla on edellytykset hoitaa laissa säädetyt taiteen edistämisen tehtävät. 

Johtajan nimittää opetus- ja kulttuuriministeriö enintään viiden vuoden määräajaksi. Virka pyritään täyttämään 1.3.2018 alkaen. 
 
Lue koko ilmoitus: https://www.valtiolle.fi/fi-FI/ilmoitus?id=29-227-2017 

UUSIA JULKAISUJA

20 vuotta tanssi- ja teatteripedagogiikkaa 

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun tanssinopettajan ja teatterinopettajan maisteriohjelmat viettävät tänä syksynä 20-vuotisjuhliaan. Vuodesta 1997 ne ovat kouluttaneet esittävän taiteen opettajia, joilla on valmiudet sekä ihmisten kohtaamiseen että taiteen vaalimiseen.  
 
Koulutus on synnyttänyt erityistä taiteellista ominaislaatua ja uudenlaista taiteellista toimintaa, joka voi vastata tulevaisuuden moniin haasteisiin ehdottamalla toisenlaisia havaitsemisen, ajattelemisen ja yhdessä olemisen tapoja ja reagoimalla herkästi todellisuuteen.  

20 vuodessa koulutusohjelmista on valmistunut 97 tanssinopettajaa ja 85 teatterinopettajaa. Neljä valmistunutta on suorittanut myös alansa tohtorintutkinnon. Lisäksi yhteensä 32 tanssi- tai teatterialan maisteria on suorittanut erilliset opettajan pedagogiset opinnot. Valmistuneita toimii erityisesti taiteen perusopetuksessa, vapaan sivistystyön oppilaitoksissa, ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa mutta myös peruskouluissa ja lukioissa. 
Juhlan kunniaksi ilmestyy maisteriohjelmien koulutussuunnittelijana lähes koko niiden olemassaolon ajan toimineen FM Justiina Westerisen kokoama teos, joka kokoaa yksiin kansiin tanssi-ja teatteripedagogiikan koulutusalojen syntyhistoriaa ja nykypäivää.  

Justiina Westerinen: Taidepedagogiikkaa Teatterikorkeakoulussa ‒ Tanssinopettajan ja teatterinopettajan maisteriohjelmat 1997‒2007. TEATTERIKORKEAKOULUN JULKAISUSARJA 59, 2017. 
Teoksen verkkoversio

Lisätietoja: Justiina Westerinen, justiina.westerinen(a)uniarts.fi 


Chattprosa av Blaue Frau 

Någon hatar oss igen är en bok som består av ocensurerade samtal ur skådespelarna Sonja Ahlfors och Joanna Wingrens Facebookchatt. Det visuella landskapet har skapats av illustratören Johan Isaksson.  
 
I det ständigt pågående samtalet på chatten formas tankar om feministisk kamp, ångest, barn, sex, förälskelse, pengar, teater, konflikter, systerskap och vänskap; världen beskriven ur två ÄRKEfeministers perspektiv. Boken ges ut av Schildts & Söderströms. 
  
http://litteratur.sets.fi/bok/nagon-hatar-oss-igen/ 


Mestarin iltapäivä ja muita näytelmiä 

 
Panu Rajalan toinen näytelmävalikoima sisältää kolme näytelmää: Mestarin iltapäivä, Päämäärä tuntematon ja Sillanpää. 

Panu Rajalan näytelmät tuovat esiin mestarien persoonallisia, vähemmän tunnettuja piirteitä. Linna-näytelmä pureutuu Tuntemattoman kirjoitusprosessiin. Samoin Sillanpään ja Salmelaisen taide syttyy elämään uudelleen. 
 
http://www.kustannushd.fi/kirjakauppa/index.php?route=product/product&product_id=342 

 


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.