02.11.2017

TINFO-tiedote 33 / 2.11.2017

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTERIIN

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

MUITA ILMOITUKSIA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTERIIN

1998

Kiasma-teatterissa nähdään Aurinkoteatterin ja Leea Klemolan Seksuaali. Sen outouttava kurittomuus ei sovi mihinkään muottiin. Irma Junnilaisen monologi ”lesposeksuaalina” alastomana keski-ikäisenä virkanaisena on ylittämätön.

Miksi nuori mies on arvokkaampi katsoja kuin keski-ikäinen mies, kysyy Laura Ruohonen. Ruohonen kirjoittaa huonosta yleisöstä ja ylipäätään naisille tarjotusta tilasta. (Teatteri 7/98). Naiskirjoittajan haaste on kirjoittaa itsestään eikä täyttää annettua tilaa odotuksenmukaisesti.

Suomessa vallitsee naisjohtajabuumi, naisille on tilaa, mutta naisten odotetaan paitsi palauttavan teatterin arvostuksen myös tuovan sinne uudet arvot. Naispuolisille ”uudistajille ja kokeilijoille” tarjottu tehtävä on Ruohosen mielestä kuitenkin tiukasti määritelty: "naisilta toivotaan vahvoja moraalisia kannanottoja. Jos aiemmin piti olla kiltti, nyt vaaditaan räväkkää kritiikkiä tai kaiken sovittavaa maailmanymmärrystä.  Äkäisellä naisella ja herkänlyyrisellä runotytöllä on taas tilaus." 

Annette Arlanderista tulee Teatterikorkeakoulun ensimmäinen teatteritaiteen tohtori. Arlanderin väitöskirja Esitys tilana on ensimmäinen taiteellispainotteinen väitöskirja.

1999

Teatterikorkeakoulussa järjestetään Teatteri ja tanssi 2010 -seminaari. Reima Jokinen pohtii teatterin ja erityisesti laitosteattereiden tulevaisuutta. Hän ennustaa, että teatteria tehdään tulevaisuudessa paljon enemmän perinteisten teatteritalojen ja -tilojen ulkopuolella ja pienten näyttämöiden yleisöistä tulee entistä valikoituneempia. Kun suuret ikäluokat eläköityvät, teattereiden hautakivisopimusongelma ratkeaa. Jokisen mukaan Teatterikorkeakoulun ja muiden alan ammattikoulutusta tarjoavien tulisi valmistaa opiskelijoita todellisiin olosuhteisiin. Tulevaisuudessa alan ammattilaisia on yhä enemmän, mutta elantoa vähemmän. Taiteellisella työllään pystyy elämään entistä harvempi.

Teatterikorkeakoulun julkaisusarjassa ilmestyy Taide, kertomus ja identiteetti. Teoksen toimittajat Pentti Paavolainen ja Pia Houni pohtivat myös taiteentekemisen etiikkaa ja nostavat esiin teatterin vaiettua historiaa, kyseenalaistamatonta mielivaltaa taiteen nimissä ja seksuaalista häirintää.

Teatterin sukupuolittuneet rakenteet nousevat esille. Katariina Numminen esityksessään My Heart Belongs to my Daddy pohtii piiloajattelua ja peliä, joka teatterikoulutukseen sisältyy, hierarkiat eivät ole kaikille yhteiset: ”Jossain vaiheessa oli vielä enemmän totta se, että tytöt olivat hyviä oppilaita myös teatterikoulussa, mutta niistä ei sitten tullutkaan yhtä hyviä taiteilijoita kuin pojista ja että tytöt eivät sitten olekaan kyllin omaperäisiä. Eriarvoisuus liittyy muodollisen tasa-arvon ohi rakenteisiin, myös psyykkisiin sellaisiin, siihen, miten ihmiset toimivat. Simppelisti sanottuna kundien on helpompi tuoda itseään esiin ja julki sekä ottaa ja saada tekijän- ja taiteilijanasema. Miehillä on parempi kyky puhua itsestään ääneen ja kokea itsensä tärkeäksi. On tyttöjä, jotka ovat sisäistäneet sen, että kuuluu olla hiljaa ja kiltti.” (Teatteri 4/99)

Aiemmin ilmestyneet Mikropistot ja lähdeluettelo

Katso myös Teatterien esityksiä, tapahtumia ja hankkeita juhlavuodelle 2017

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Hyvää Uuden näytelmän kuukautta!

Nyt se on alkanut, UNOn kampanja. Marraskuu on uuden näytelmän kuu. Uusi kotimainen näytelmä tuo valoa ja iloa pimeyteen. Kampanjaan osallistuu 22 teatteria 14 eri paikkakunnalta ja näytelmätarjottimella on 24 suomalaisnäytelmää. Kuulolla ja katsomossa.

Kääntäjät ovat timantteja ja meille VIP!

TINFOn ja FILIn yhteistyössä järjestämä kääntäjätyöpaja oli menestys. Menestystä mitataan kääntäjien tyytyväisyydellä työpajan antiin. Kääntäjiltä saatu palaute ei ole mikä tahansa läpihuutojuttu. Kääntäjät ovat meille VIP!

Kääntäjät ovat VIP siksi, että näytelmän päätyminen ulkomaisten teattereiden ohjelmistoon on vähän monimutkaisempaa kuin Tinder-treffit. Kääntäjät ovat aktiivisesti kuulolla, tuntevat kotimaansa kontekstin, tekevät ehdotuksia. Kääntäjien todellisuus- ja teatterihoksottimet vievät käännetyt tekstit usein varmimmin ulkomaisiin teattereihin. Hyvä kääntäjä on tekstien välittäjänä timantti. Siksi kääntäjistä täytyy pitää huolta.

Kääntäjäkonkari Jukka-Pekka Pajusen vetämät kääntäjätyöpajat ovat paitsi lisäkoulutusta ja näytelmäpäivitystä myös vertaistukea, yhteisöälyä, joka koituu sekä näytelmien että kääntäjien hyödyksi. Kääntäjäverkostosta Pajunen pitää huolta myös muutoin. Mekin TINFOssa palvelemme kääntäjiä parhaamme mukaan. TINFO ei ole agentuuri, mutta meitä voi käyttää apuna tekstien hankinnassa, ehdotamme tekstejä, jos on tarvis, autamme kääntäjiä teatterilippujen hankinnassa. Verkkopalvelut, näytelmäkäännöstietokanta, ensi-iltalistat ja Ilona-esitystietokanta ovat myös kääntäjien tietopankkeja ja työvälineitä. Teatteri-Suomen uutisten ja ajankohtaistiedon pikkujättiläinen (tiedottajamme Sari Havukaisen mainio kiteytys) antaa kääntäjille tietoa siitä, missä mennään.  

Käännösapurahat ovat kääntäjille! Toivomme, että kääntäjät suoraan itse tarttuvat entistä hanakammin tähän mahdollisuuteen agentuurien, festivaalien ja teattereiden ohella. Apurahahan joka tapauksessa maksetaan aina kääntäjälle, se on henkilökohtainen.

Miten miettii asiaa kääntäjä? Enemmän kuin pelkkä käännös

Alzbeta Stollova kääntää suomesta t¨ekiksi. Hän tekee aktiivista yhteistyötä Dilia-agentuurin kanssa. ”T¨ekki on niitä maita, jossa julkaistaan paljon käännöskirjallisuutta. Siksi myös teatterit ovat itsestään kiinnostuneita ulkomaalaisista teksteistä.”

Stollova korostaa käännettävän tekstin laatua, kielen voimaa. Draaman jälkeinen teatteri ei ole vienyt draamalta sen arvoa ja merkitystä. Hän kokee tärkeäksi tuntea kotimaansa teatterimaastoa niin hyvin, että tietää teatterit, tekijöiden taiteelliset kiinnostuksenkohteet ja eri teattereiden yleisöt. Tärkeätä on myös olla perillä sellaisista käytännön seikoista kuin teattereiden näyttämötilat ja muut resurssit.  ”Hyvä monologi kiinnostaa aina, koska sen tekeminen ei tule liian kalliiksi”, toteaa Stollova.  Henkilökohtaisia suhteita ei voita mikään: ”Keskustelu kasvokkain on paras keino saada tietää mistä toinen kiinnostuu ja minkälainen maailmankatsomus hänellä on.”

”Usein ajatellaan, että kääntäjä tekee yksinäistä työtä. Toki pitää paikkaansa, että kääntäjä kääntää ja tekee itsenäistä työtä. Mutta kiehtovaa näytelmäkääntämisessä on juuri se, että teatterissa jokainen tekee omaa työtään, mutta lopputeos syntyy kuitenkin yhteistyöstä. Ja kun on kyse aidosti kiinnostuneista ja ammattilaisista teatteri-ihmisistä, he huomaavat, että kääntäjä voi antaa heille enemmän kuin pelkän käännöksen. Että hän tuntee lähdekielen maan kulttuuria, historiaa jne. Itse ilahduin kovasti, kun sain esimerkiksi suositella suomalaista musiikkia kääntämääni näytelmään.”

Case Riihimäki

Tyrmistyttävä uutinen, ensimmäinen tätä laatua. Tähän mennessä ei minun historiantietojeni mukaan ole yhtäkään kaupunginteatteria uhattu lakkauttaa. 1930-luvulla tehtiin työväenteattereiden ja porvarillisten teattereiden pakkoliitoksia.  Suomen Työväen Teatteri oli oma lukunsa. Sitten ollaankin jo Intimiteatterin ja Penniteatterin yhdistämisessä Pieneksi Suomeksi ja edelleen osaksi Helsingin Kaupunginteatteria ja Lilla Teaternin yhdistämisessä Helsingin Kaupunginteatteriin. Nukketeatteri Vihreä Omena lopetti toimintansa vuoden 2004 päättyessä. Teatteri 2000 yhdistyi Tampereen Työväen Teatteriin vuonna 2012. Kajaanin kaupunginteatterin suhteen muistan kansanliikkeen teatterin puolesta keväällä 2005 ja leikkausuhkia parin vuoden takaa.

Någon hatar oss!

Murks, murks!  Blaue Fraun feministiset normikriitikot Sonja Ahlfors ja Joanna Wingren ovat tehneet yhdessä Johan Isakssonin (grafiikka, teoksen muoto) kanssa kertakaikkisen ihanan chattiproosateoksen. Ollaan sensuroimattomasti asioiden pinnalla tai ytimessä. Ollaan yhteydessä. Rakastuin tähän teokseen, sen välittämään arjen kipeyteen ja kauneuteen, naisyhteyteen. Ja teoksen muoto on niin ihana!

Ajankohtaiskeskustelua Venäjän teatterista ja dokkumenttiteatteria

CulturaFest 17 näyttää ajankohtaisteatteria ja keskustelee Venäjän nykyteatterista perjantaina 3.11. klo 17 Helsingin Kino K13:ssa. Keskustelijoina Juha Jokela ja Venäjän yksi merkittävimmistä teatterikriitikoista Marina Davydova. Keskustelun jälkeen nähtävä Aleksandra Polivanovan ja Mihail Kalu¸kin dokumenttiteatteriesitys Lapsenlapset (ohjaus Essi Räisänen) on tilintekoa: miten sovittaa rakkaus ja rikos toisiinsa. Miten lapsenlapset elävät sen tiedon kanssa, että omat isoisät ovat niitä, jotka ovat syyllisiä neuvostoaikaisiin rikoksiin ihmisyyttä vastaan. Hitto, olen poissa Helsingistä!

Positiivinen erityiskohtelu

Hyvä, että tällaisia oppaita tehdään!  Positiivisen erityiskohtelun oppaassa on pähkinänkuoressa tärkeää tietoa. Samanlainen kohtelu ei vielä takaa yhdenvertaisuutta.  Jos halutaan oikeasti, että yhdenvertaisuus toteutuu, täytyy ottaa huomioon heikommassa asemassa olevan väestöryhmän erityistarpeet. Kohtuullinen mukauttaminen on sitä, että yksittäistapauksessa tehdään sellaisia muutoksia ja järjestelyjä, joilla varmistetaan, että vammainenkin voi käyttää ihmisoikeuksia ja perusvapauksia yhdenvertaisesti muiden kanssa. Kyse on asenteista.

Tätähän uumoiltiin jo alun perin

Vuonna 2009 kuntaliitoksia teki 99 kuntaa. VATT halusi tietää, ovatko kuntaliitokset tuoneet säästöjä. No eivät ole tuoneet, ja sotepalvelut keskittyivät. 

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäivämerkinnät ja muita ajankohtaisia uutisia

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE

TINFO-apuraha käännöstyöhön | Haku 1.12.2017 mennessä  

TINFO-apurahan vuoden 2017 viimeisellä kierroksella käännösapurahoja voidaan myöntää myös käännöshankkeisiin, joihin ei vielä liity esitys- tai aiesopimuksia. Tällaisissa tapauksissa hakijoita pyydetään liittämään mukaan suunnitelma niistä toimenpiteistä, joilla näytelmän mahdollista ulkomaisten tuotantojen syntymistä on tarkoitus edistää.  

Hakemukset liitteineen on lähetettävä sähköisesti 1.12.2017 mennessä.  

TINFO-apurahalomake ja myöntämisen kriteerit

Myönnetyt TINFO-apurahat 2017

Tiedustelut: tinfo(a)tinfo.fi 


Ilmoita ammattiteattereiden kevään 2018 ensi-illoista

Keräämme jälleen ammattiteattereiden kevään 2018 ensi-iltatietoja verkkosivuille. Muista lähettää oman teatterisi ja ryhmäsi tiedot sähköpostitse osoitteeseen tinfo(a)tinfo.fi.

Kirjoita viestin otsikoksi "ensi-illat". Ensi-iltatiedoissa tulisi näkyä esityksen nimi, ensi-iltapäivämäärä, kirjailija, ohjaaja, dramaturgi tai muut työryhmän tiedot sekä lyhyt sisältökuvaus. Merkitse myös onko teksti kotimaisen tekstin kantaesitys, lasten- tai nuortenteatteria, yhteistuotanto tms.

Päivitystyö kevään 2018 alkaa pian. Tietokantaan jo aiemmin lisättyjä ensi-iltoja voit käydä selaamassa osoitteessa www.tinfo.fi/fi/Ensi-iltoja. Vastaanotamme ensi-iltatietoja jatkuvasti!

UUTISIA

Riihimäen teatteri lakkautusuhan alla

Riihimäen kaupunginjohtaja Sami Sulkko esittää ensi vuoden talousarvioesityksessään Riihimäen teatterin avustuksen leikkaamista 60 prosentilla. Vuodesta 1946 toimineen Riihimäen Teatterin toimitusjohtajan, Matti Arnkilin mukaan avustuksen leikkaaminen johtaisi teatterin lakkauttamiseen.   

Riihimäen kaupunginhallitus käsittelee ensi vuoden talousarviota 6. marraskuuta, ja valtuusto päättää asiasta 13. marraskuuta.  

Lue lisää aiheesta:

Riihimäen teatterin säilyttämiseksi ja toiminnan turvaamiseksi on perustettu adressi

Suomen Teattereiden kannanotto 2.11.2017
Riihimäen kaupungin esitys Riihimäen Teatterin lakkauttamisesta täysin poikkeuksellinen

Yle 1.12..2017
Miten Riihimäen teatteri voisi toimia ilman omaa näyttämöä? Kaupunginjohtaja ojensi lopetusuhan alla olevalle Vuoden teatterille viimeisen oljenkorren

Yle 31.10.2017
Riihimäen kaupunki aikoo lopettaa Vuoden teatterin – "Tämä on iso nyrkki vasten kasvoja"

Hämeen Sanomat 31.10.2017
Riihimäki uhkaa lakkauttaa teatterinsa

Helsingin Sanomat 31.10.2017
Riihimäki aikoo lakkauttaa oman kaupunginteatterinsa – vaikka se valittiin tänä vuonna Vuoden teatteriksi


Kristian Smeds näyttelijäntaiteen professoriksi

Kristian Smeds on valittu Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun näyttelijäntaiteen professoriksi ajalle 1.3.2018–28.2.2023. Toisena näyttelijäntaiteen professorina jatkaa näyttelijä Elina Knihtilä.

Kristian Smeds (s. 1970) on yksi menestyneimmistä ja kansainvälisimmistä suomalaisista taiteilijoista ja teatterintekijöistä sekä vahva alan uudistaja. Smeds on toiminut ohjaajana ja näytelmäkirjailijana ja on voittanut töillään useita suomalaisia ja kansainvälisiä palkintoja. Kristian Smeds on opiskellut Teatterikorkeakoulun dramaturgian koulutusohjelmassa vuosina 1990–1994 ja hän on toiminut myös vierailevana opettajana Teatterikorkeakoulussa. Tällä hetkellä hän työskentelee Suomen Kansallisteatterin residenssitaiteilijana.

Kristian Smeds odottaa innolla pääsevänsä kehittämään nykyaikaista näyttelijänkoulutusta yhdessä kollegansa Elina Knihtilän kanssa.

– Minulla on vilpitön halu siirtää fokus omasta taiteestani opiskelijoihin, heidän unelmiinsa teatterista ja taiteesta. Suomalaisen teatterin historiallinen juuri on ajallisesti lyhyt, mutta se on väkevä ja uniikki. Me olemme se pohjolan hohtava helmi. Tällä polulla on hyvä jatkaa.

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun dekaani Maarit Ruikka toivottaa uuden professorin tervetulleeksi.  

– Kristian Smeds on teatterintekijä, jolla on pitkä kokemus kirjoittamisesta, ohjaamisesta, lavastamisesta ja näyttelemisestä niin Suomessa kuin kansainväliselläkin kentällä. Keskeistä hänen opetustyössään ovat olleet opiskelijan omakohtaisen taiteellisen eetoksen esiintuominen sekä kollektiiviset oppimisprosessit. Laajan kokemuksensa ja kontaktiverkostonsa kautta Smeds tuo merkittävän panoksen näyttelijäntaiteen koulutusohjelmaan ja tulevaisuuden koulutustarjonnan suunnitteluun Teatterikorkeakoulussa. Hän on taiteilijana karaistunut tekemään töitä koko yhteisön voimin, sanoo Maarit Ruikka.

Näyttelijäntaiteen professori valitaan taiteellisin perustein, ja tehtävä täytetään nyt ensimmäistä kertaa avoimen haun kautta. Tehtävä tuli avoimeksi, kun näyttelijäntaiteen professori Hannu-Pekka Björkman on siirtymässä ensimmäisen professorikautensa jälkeen Suomen Kansallisteatterin näyttelijäksi. Professorin tehtävään oli 14 hakijaa. Valinnassa arvioitiin taiteellista pätevyyttä, opetustaitoa, kansainvälistä kokemusta ja johtamistaitoa sekä kiinnostusta alan opettamiseen, kehittämiseen ja tutkimukseen.

Lue lisää


Lauri Maijala siirtyy KOM-teatterista Helsingin Kaupunginteatterin ohjaajaksi

KOM-teatterin toinen taiteellinen johtaja, ohjaaja Lauri Maijala siirtyy Helsingin Kaupunginteatterin ohjaajaksi 1.1.2019 alkaen kahden vuoden määräaikaisella sopimuksella. Ennen siirtymistään Helsingin Kaupunginteatteriin Maijala ohjaa KOM-teatterille Anneli Kannon menestysromaaniin perustuvan Veriruusut-esityksen, joka saa ensi-iltansa 16.2.2018.  

Lauri Maijalan siirtyessä Helsingin Kaupunginteatteriin KOM-teatterin taiteellisesta päätöksenteosta vastaa teatterin koko taiteellinen henkilökunta yhdessä teatterinjohtaja Juho Milonoffin kanssa.

Lauri Maijala (s. 1986) on toiminut KOM-teatterin toisena taiteellisena johtajana ja vakituisena ohjaajana vuodesta 2014 lähtien. KOM-teatterille Maijala on ohjannut yli 25 000 katsojaa saaneen Pasi Was Here -näytelmän sekä esitykset Kolme sisarta, Vallankumous, Sattumia, Hamletinkone ja Mustarastas.

KOM-teatterin lisäksi Maijala on ohjannut mm. Viirus-teatteriin, Teatteri Vanhaan Jukoon, Oulun Kaupunginteatteriin, Lappeenrannan Kaupunginteatteriin, Turun Linnateatteriin ja Turun Kaupunginteatteriin. Maijala on myös kirjoittanut useita näytelmiä, ohjannut kaksi oopperaa, kuunnelman sekä pitkän elokuvan. Hänen ohjaamansa Kullervo oli yksi kolmesta esityksestä, jotka saivat Teatteritaiteen valtionpalkinnon 2013, ja hänen Viirus-teatterille ohjaamansa ja käsikirjoittamansa Där vi en gång flått (Missä nyljimme kerran) sai Thalia-palkinnon 2014. Maijala sai myös Jussi-palkinto -ehdokkuuden roolistaan Selma Vilhusen elokuvassa Tyttö nimeltä Varpu (2016).

Lauri Maijala on vieraillut Helsingin Kaupunginteatterissa lapsiavustajana Välkky ja Pölkky -esityksessä (1998), säveltänyt musiikin monologiin Nainen ja anjovis (2007) ja toiminut käsikirjoittajana ja ohjaajana musiikkiteatteriesityksessä Kummitusjuna (2015).

Lue lisää KOM-teatterin sivuilta
 

Lisätiedot: 

Juho Milonoff, KOM-teatterin johtaja
juho.milonoff(a)kom-teatteri.fi

Kaisa Paavolainen, tiedotus ja tuotanto
kaisa.paavolainen(a)kom-teatteri.fi
p. 040 356 5639

Kaisa Pelkonen HKT:n vastaava tiedottaja
kaisa.pelkonen(a)hkt.fi, 040 552 3788


OKM: Kulttuurilaitosten valtionosuudet päätetty

Eurooppa-, kulttuuri ja urheiluministeri Sampo Terho on päättänyt teattereiden, orkestereiden ja museoiden valtionosuuksista. Ne saavat ensi vuonna toimintaansa rahoitusta valtionosuuksina yhteensä noin 104,5 miljoonaa euroa. Valtionosuusjärjestelmän piiriin ehdotetaan yhtä uutta museota.

Valtionosuuksien lisäksi ministeri päätti alustavasti teattereiden ja orkestereiden valtakunnallisen ja alueellisen toiminnan sekä orkestereiden kehittämishankkeiden määrärahoista.

Teatterit saavat valtionosuuksia yhteensä 52,5 miljoonaa euroa. Orkestereille valtionosuutta jaetaan noin 18,4 miljoonaa euroa, ja museoille 33,6 miljoonaa euroa. Edellytyksenä valtionosuuksien maksamiselle päätetyn suuruisina on, että eduskunta hyväksyy vuoden 2018 talousarvioesityksen.

Teattereiden, orkestereiden ja museoiden valtionosuusjärjestelmä on laskennallinen ja perustuu henkilötyövuosiin ja sen yksikköhintaan.

Teatterille osoitettuja henkilötyövuosia on 2 469. Määrä on sama kuin tänä vuonna. Henkilötyövuoden yksikköhinnaksi vahvistettiin 53 639 euroa. Arvonlisäverollinen yksikköhinta on 55 634 euroa. Uusia teattereita ei otettu valtionosuuden piiriin.

Ministeri osoitti alustavassa määrärahan jaossa 3 220 000 euroa harkinnanvaraista määrärahaa alue-, tanssi-, ja lastenteatteritoimintaan, ruotsinkieliseen teatteritoimintaan sekä kiertuetoimintaan.

- Valtionosuusjärjestelmä muodostaa perustan teatterin, tanssin, sirkuksen, museoiden ja orkesterien rahoitukselle. Valtionosuudet ovat auttaneet turvaamaan kulttuurin saavutettavuuden eri puolilla Suomea sekä tuoneet vakautta ja pitkäjänteisyyttä kulttuurin tekemiseen. Kulttuurikenttämme laajuudesta ja monipuolisuudesta tulee huolehtia myös jatkossa, sanoo eurooppa-, kulttuuri ja urheiluministeri Sampo Terho.

Kulttuurin valtionosuusjärjestelmää uudistetaan

Opetus- ja kulttuuriministeriö asetti elokuussa 2016 asiantuntijatyöryhmän pohtimaan museoiden, orkestereiden ja teattereiden - mukaan lukien tanssi ja sirkus - rahoitusjärjestelmän uudistamista. Työryhmän tulee laatia ehdotuksensa hallituksen esityksen muotoon.

Tarkoituksena on uudistaa rahoitusjärjestelmää siten, että se ottaisi paremmin huomioon taidekentän ja yhteiskunnan muutokset.

Rahoitusjärjestelmän uudistustyön viimeinen sidosryhmätilaisuus pidetään 21. marraskuuta. Kulttuurin rahoitusjärjestelmän uudistamisesta ministeriön verkkosivuilla.

Asiantuntijatyöryhmän ehdotus luovutetaan opetus- ja kulttuuriministeriölle 31.12.2017 mennessä.

Lisätietoja:
- teatterit: kulttuuriasiainneuvos Katri Santtila, p. 02953 30285

Lue koko OKM:n tiedote täältä


ArtsEqual-hankkeelle 2,6 miljoonan euron jatkorahoitus

Suomen Akatemian strategisen tutkimuksen neuvosto on myöntänyt 2,6 miljoonaa euroa Taideyliopiston koordinoimalle The Arts as Public Service: Strategic Steps towards Equality (ArtsEqual) -hankkeelle. Päätös koskee rahoituskautta 1.1.2018–30.4.2021.

Suomen historian suurin taiteentutkimuksen hanke ArtsEqual tutkii, kuinka taide julkisena palveluna voisi lisätä yhteiskunnallista tasa-arvoa ja hyvinvointia 2020-luvun Suomessa. Monitieteiseen konsortiohankkeeseen kuuluvat Taideyliopiston lisäksi Kulttuuripoliittisen tutkimuksen edistämissäätiö Cupore, Lappeenrannan yliopisto, Turun yliopisto ja Työterveyslaitos.

– Jatkohankkeen aikana on tarkoitus täsmentää kuvaa taiteen saavutettavuuteen liittyvistä eriarvoisuutta tuottavista mekanismeista ja keinoista niiden purkamiseksi, kertoo ArtsEqual-hankkeen johtaja, professori Heidi Westerlund Taideyliopistosta.

Rahoituspäätös perustuu strategisen tutkimuksen neuvoston tekemään väliarviointiin. Siinä keskityttiin muun muassa hankkeen tutkimus- ja vuorovaikutustyön saavutuksiin sekä tulevaisuuden suunnitelmiin. Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoitus on kaksivaiheinen ja etupainoitteinen. Vuosille 2015-2017 ArtsEqualille myönnettiin vajaa neljä miljoonaa euroa.

Ensimmäisellä kaudella hankkeessa on tutkittu muun muassa sitä, miten marginalisoidut ryhmät pääsisivät taiteen pariin tasavertoisesti muiden kanssa, miten voidaan lisätä taideinstituutioiden ja -oppilaitosten ketteryyttä taiteen saavutettavuuden lisäämiseksi sekä miten eri ammatillisten ryhmien yhteistyö voi lisätä tasa-arvoa. Hanke on tehnyt näkyväksi taiteen ja taidekasvatuksen interventioita yhteiskunnan eri alueilla sekä rakentanut laajaa yhteistyöverkostoa taiteen ja tasa-arvon edistämiseksi.

- Erityisen iloisia olemme siitä, että jo nyt olemme tuottaneet tutkimukseen perustuvia kansallisia toimenpidesuosituksia, jotka koskevat koulujen taidetoimintaa, yksinäisyyden torjumista ja taiteen tuomista hoitolaitoksiin osana sote-uudistusta, kertoo ArtsEqual-hankkeen varajohtaja, professori Kai Lehikoinen Taideyliopistosta.

Esimerkiksi yksi hankkeen uusimmista aloitteista koskee saamelaiskulttuurin aseman vahvistamista Suomessa. Se on laadittu yhdessä eri saamelaistoimijoiden kanssa.

ArtsEqual on tehnyt tutkimusta yhteistyötä yli 50 vuorovaikutuspartnerin kanssa. Mukana on esimerkiksi ministeriöitä, Opetushallitus, Taiteen edistämiskeskus, Kuntaliitto, lukuisia kaupunkeja ja kansalaisjärjestöjä. Hankkeen kuudessa eri tutkimusryhmässä on työskennellyt yhteensä yli 90 tutkijaa.

Suomen Akatemian yhteydessä toimivan strategisen tutkimuksen neuvoston tehtävänä on rahoittaa pitkäjänteistä ja ohjelmamuotoista tutkimusta, joka tuottaa ratkaisuja merkittäviin suomalaisen yhteiskunnan haasteisiin. Se rahoittaa hankkeiden toista rahoituskautta yhteensä 41 945 056 eurolla.

www.artsequal.fi


Taideyliopisto ja Helsingin yliopisto syventävät tutkimusyhteistyötään

Osana yhteistyötä valmistellaan kahden yhteisen professuurin perustamista.

Taideyliopisto ja Helsingin yliopisto tiivistävät yhteistyötään taiteen ja kulttuurin tutkimuksen alalla. Monialainen yhteistyö vahvistaa koko pääkaupunkiseudun asemaa kansainvälisesti houkuttelevana taide- ja kulttuurialojen tutkimuskeskittymänä.

Osana syventyvää yhteistyötä valmistellaan kahden Taideyliopiston ja Helsingin yliopiston yhteisen professuurin perustamista. Professuurit on tavoitteena perustaa vuoden 2018 aikana ja rekrytoida niihin taiteen tutkimuksen alalla vaikuttavat huippuosaajat.  

Toinen määräaikaisista professuureista aiotaan perustaa Helsingin yliopiston humanistiseen tiedekuntaan ja sen alana on taiteen tutkimus. Toisen on suunniteltu sijoittuvan Taideyliopistoon ja keskittyvän taiteellisten prosessien ja käytäntöjen tutkimukseen. Yliopistojen tavoitteena on hyödyntää toistensa vahvuuksia tutkimus- ja opetusympäristönsä kehittämisessä.

– Tavoitteenamme on vahvistaa Taideyliopistoa korkeatasoisena ja verkottuneena tutkimusympäristönä. Yhteistyö Helsingin yliopiston kanssa on tärkeä osa tätä työtä, toteaa Taideyliopiston tutkimuksesta vastaava vararehtori Lauri Väkevä.

– Haluamme lisätä suomalaisen taiteiden tutkimuksen näkyvyyttä ja kehittää kansainvälisestikin houkuttelevaa alan tutkimus- ja opetusympäristöä. Tiiviimmän yhteistyön ansiosta opiskelijat voivat hyödyntää molempien yliopistojen taiteiden tutkimuksen ja opetuksen osaamista nykyistä joustavammin ja laajemmin, sanoo Helsingin yliopiston humanistisen tiedekunnan dekaani Hanna Snellman.

Yhteistyön taustalla on myös yliopistojen halu osallistua Suomen yliopistokentän rakenteelliseen kehittämiseen. Esimerkiksi Suomen yliopistot UNIFI ry:n tilaamassa, taidealojen rakenteellista kehittämistä koskevassa selvityksessä ehdotettiin Taideyliopiston ja Helsingin yliopiston taiteen ja kulttuurin tutkimuksen alojen välisen yhteistyön tiivistämistä ja työnjaon selkeyttämistä.

Taideyliopiston ja Helsingin yliopiston edustajat solmivat sopimuksen yhteistyön tiivistämisestä 30.10.2017.

Median yhteydenotot:  
Tiedottaja Anna-Elina Matilainen, Taideyliopisto, puh. 040 8609 515, anna-elina.matilainen(a)uniarts.fi
Viestinnän asiantuntija Saija Aalto, Helsingin yliopisto, puh. 050 3199 227, saija.aalto(a)helsinki.fi

Lue koko tiedote

 

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Joutavat nukketeatteripäivät | 2.-4.2017, Lappeenranta

Marraskuun festivaalin aikana nähdään, että kyllä, nukketeatteri on myös lapsille.

Ohjelmasta löytyy esityksiä lapsille, kabaree aikuisille, näyttely kaikenikäisille sekä luentoja ja keskusteluja uteliaille!

Joutavat Nukketeatteripäivät kutsuu kaikki ottamaan osaa innostavaan ja valloittavaan kokemukseen, astumaan tuntemattomaan ja saamaan virkistävän näkökulman siihen, mitä esittävä taidetta voi olla.

Katso aikataulu täältä


Linnankatu on Taidekatu –tapahtuma | 7.11.2017, Turku  

Linnankatu verhoutuu moniaistilliseksi taidekaduksi

Turun pisin katu, Linnankatu, pulppuaa kaupungin historiaa ja sisältää vireää toimintaa keskustasta satamaan. Marraskuun seitsemäntenä päivänä tämä hieman päälle 3,7 kilometrin mittainen katu  muuntautuu taiteen ja kulttuurin kehdoksi, jolloin tullaan näkemään Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemian opiskelijoiden sekä neljän vierailevan taiteilijan luomuksia ja performansseja.

Linnankatu on Taidekatu -tapahtuma on osa Turun ammattikorkeakoulun koordinoimaa kansainvälistä In Public, In Particular -hanketta, jossa neljässä eri Euroopan kaupungissa yksi katu vallataan taiteen käyttöön.

In Public, In Particular -hankkeeseen on saatu osarahoitusta Luova Eurooppa -ohjelmalta.

Lue lisää Turun ammattikorkeakoulun sivuilta tai facebookista

Lisätietoja:

Sari Torvinen, Artistic Director
sari.torvinen(a)turkuamk.fi
+358 50 598 5272


Kriitikkopaneeli | 10.11.2017, Helsinki

Aika: Perjantaina 10.11.2017 n. klo 20.30 (esityksen jälkeen)
Paikka: Zodiak – Uuden tanssin keskus, Kaapelitehdas, Tallberginkatu 1, Helsinki

Tule keskustelemaan kriitikoiden kanssa!

Liikkeellä marraskuussa ja Suomen arvostelijain liitto (SARV) ovat kutsuneet koolle joukon tanssikriitikoita, jotka kertovat omia havaintojaan tämänvuotisen festivaalin esityksistä ja teemoista. Keskustelussa puhutaan festivaalista kokonaistaideteoksena sekä kuullaan, miltä helsinkiläinen festivaali näyttää virolaisen tanssiasiantuntijan silmin.

Keskustelijoina toimivat virolainen nuoren polven tanssikriitikko Iiris Viirpalu, Turun Sanomiin kirjoittava tanssikriitikko Mia Hannula sekä etenkin Liikekieli.com -lehteen kirjoittava filosofi Olli Ahlroos. Keskustelua moderoi SARVin puheenjohtaja Maria Säkö.

Paneelissa puhutaan englantia ja suomea.

Tilaisuus on kaikille avoin ja siinä on viinitarjoilu. Tervetuloa!

Panelisteista:

Iiris Viirpalu holds MA in Semiotics and Culture Studies. Her research focus includes dance and theatre semiotics and phenomenology, dance theory and criticism, dance anthropology, butoh and performing arts in general. Has publishes reviews and theoretical articles since 2013.

Mia Hannula, tutkija, kriitikko, taidehistorioitsija ja vapaa kuraattori. Hän on työskennellyt Turun yliopistossa vuodesta 2004 lähtien moninaisissa tehtävissä. Hän kirjoittaa tanssikritiikkiä säännöllisesti muun muassa Turun Sanomiin.

Olli Ahlroos, konsulttiyrittäjä ja sivutoiminen väitöskirjatutkija. Ahlroos on kirjoittanut taiteesta, taidekritiikistä ja nykytanssista vuodesta 2005 lähtien. Hän kirjoittaa tanssista säännöllisesti muun muassa Liikekieli.com -verkkolehteen.

Lue lisää: www.kritiikinuutiset.fi


Taskufestari 2017 | 17.-19.11.2017, Lahti

Aidosti lahtelainen teatteri- ja taidefestivaali Taskufestari on täällä taas!  

Neljättä kertaa järjestättävä festivaali kerää Loviisankadun Pikkuteatteriin tänä vuonna mm. musiikkia, naamioteatteria, fyysistä teatteria ja lasuntaa.   

Vuosien varrella festivaali on pyrkinyt tarjoamaan lahtelaisille esitystaidetta, jota kaupungissa ei yleisesti ole totuttu näkemään. Viikonlopun aikana Pikkuteatterin lavalla nähdään yhteensä viisi erilaista spektaakkelia. Perjantaina festivaalit avaa mammuttikonsertilla maan johtava syntikkatuuba duo Porocks, joka lanseeraa samalla 10 -vuotisjuhlakiertueensa. Lauantaina ohjelmiston avaa Nukketeatteri Niveltämön uusin esitys SuperSankari. Kyseessä on naamioteatteria hyödyntävä esitys, joka lupaa auttaa lapsia löytämään heidän supervoimansa alati muuttuvassa maailmassa. SuperSankarin suositusikäraja on 7 vuotta.   

Lauantai-illassa nähdään kaksi eri kokonaisuutta, joista ensimmäinen on Mika Juuselan sooloesitys Maksim Teljakov: Viikset. Muun muassa Tampereen Teatterikesässä tänä vuonna nähty esitys on kerännyt paljon kiitosta ympäri Suomen ja nähdään nyt ensimmäistä kertaa Lahdessa. Lauantai-illan päättää jo perinteeksi muodostunut salpauksen sirkuslinjan opiskelijoiden oma sirkusilta.  ”Yksi parhaimpia asioita koko festivaalissa on se, että olemme pystyneet tarjoamaan paikallisille ryhmille ja oppilaitoksille foorumin uuden ja virkistävän tuotannon esittämiseen” toteaa tapahtuman tuottaja Lassi Puodinketo.  

Sunnuntaina festivaalin ohjelmiston päättää Veikko Sinisalo kilpailun vuoden 2016 voittaja Jussi Lankoski lausuntaesityksellään Kostaja. Kostaja on itsensä Jouko Turkan teksteistä koostettu lausuntaesitys. Lausunta onkin esitystaiteen laji, jota ei vielä ole nelivuotisen historiamme aikana lavalla nähty. Nyt sekin kuparinen on rikottu.   

Tapahtuman järjestää Teatteri Nuora, Nukketeatteri Niveltämö ja Cirque des Puces. Tapahtuman järjestämistä tukee Lahden kaupunki.   

Liput tapahtuman esityksiin: 15 ¤ / 10 ¤, festaripassi: 30 ¤  

Tuottaja Lassi Puodinketo 044 0400391 taskufestari(a)gmail.com   

Ohjelmisto aikatauluineen: taskufestari.wordpress.com tai www.facebook.com/taskufestari 


Kriitikkopäivä: Kritiikin jäljet | 18.11.2017, Helsinki

Aika: Lauantaina 18.11.2017 klo 13-16.30
Paikka: Nykytaiteen museo Kiasma, Seminaari-tila, Mannerheiminaukio 2, Helsinki

Nyt kun Suomi täyttää sata vuotta, on aika kääntää katse suomalaisen kritiikin vaiheisiin ja arkistojen aarteisiin. Syksyn Kriitikkopäivässä lähestytään kritiikin historiaa erilaisista näkökulmista mikropistojen, arkistokatsausten ja eri taiteen alojen kautta. Tilaisuudessa tarkastellaan kritiikkiä keskustelun luojana ja ylläpitäjänä, sekä pohditaan sitä millaista kritiikki oli ennen ja miten sitä on ymmärretty eri aikoina. Mitä arkistot voivat kertoa suomalaisen kritiikin vaiheista? Entä millaisena suomalainen kritiikki näyttäytyy eurooppalaisen tradition näkökulmasta?

Sibelius-Akatemian musiikin historian professori Vesa Kurkela, FT Markku Eskelinen, tutkija Maïmouna Jagne-Soreau (englanniksi) sekä kirjailija Antti Nylén avaavat katsauksillaan erilaisia näkökulmia suomalaisen kritiikin historiaan. FT Aino Kukkonen ja FT Juha-Heikki Tihinen tarjoavat kurkistuksia aiheeseen Kritiikin Uutisten verkkoarkiston aineiston kautta.

Tilaisuuden ja paneelikeskustelun juontaa toimittaja, kirjailija Markus Leikola. Paneelissa ovat mukana Markku Eskelinen, Aino Kukkonen, Vesa Kurkela ja Antti Nylén.

Tilaisuuden aluksi kuullaan SARVin puheenjohtaja Maria Säkön ja Kiasman edustaja Jonna Strandbergin tervehdykset.

Seminaari on ilmainen ja kaikille avoin. Tilaisuuteen kuuluu kahvitauko.

Seminaari on osa Suomen arvostelijain liiton järjestämiä Suomen itsenäisyyden juhlavuoden koulutushankkeita ja se rahoitetaan koulutukseen suunnatuista Kopiosto-varoista.

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Riikka Laczak, info(at)sarv.fi, 041 5065594

Lue lisää

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


Svenska kulturfonden | Ansök senast den 31.11.2017

Svenska kulturfondens uppgift är att stödja den svenska kulturen och utbildningen, det svenska språket och finlandssvensk verksamhet i Finland. Det gör vi genom att bevilja stipendier och bidrag till privatpersoner, arbetsgrupper och samfund. Dessutom hjälper vi till att utveckla projektidéer och tar också själva initiativ till projekt inom våra verksamhetsområden.

Privatpersoner och arbetsgrupper

Bidrag för privatpersoner och arbetsgrupper inom Svenska kulturfondens verksamhetsområden: utbildning, forskning, konst, kultur, och allmän finlandssvensk verksamhet. Läs mer

Samfund

Bidrag för organisationer inom Svenska kulturfondens verksamhetsområden: utbildning, forskning, konst, kultur, och allmän finlandssvensk verksamhet. Läs mer

Arbetsstipendier

Stipendium för eget konstnärligt arbete på heltid för 1-3 år. Arbetsstipendierna riktar sig till professionella konstnärer, hantverkare, kulturjournalister och kritiker. Ansökan ska innehålla en plan och arbetsprov. Läs mer

Doktorandstipendier

Stipendier för doktorandstudier inom pedagogik, humaniora, samhällsvetenskaper, naturvetenskaper och medicin. Ansökan görs på svenska såvida det inte finns en särskild motivering till ansökan på annat språk. Läs mer


Framen apurahat | Haku 30.11.2017 mennessä

Framen apurahoja myönnetään seuraaville nykytaiteen aloille: kuvataide, valokuvataide, mediataide, taidekäsityö, sarjakuvataide, performanssi ja äänitaide.

Apurahoja on kahdenlaisia: jatkuvasti haettava matka-apuraha ja kaksi kertaa vuodessa haettava projektiapuraha. Matka-apuraha on suunnattu taiteilijoille, taiteen asiantuntijoille ja työryhmille. Projektiapurahaa voivat hakea yhteisöt kansainväliseen näyttely- ja messutoimintaan. Lisäksi taiteilijat ja yhteisöt voivat hakea projektiapurahaa kansainväliseen taidejulkaisuun.

Voit hakea apurahaa suomeksi tai englanniksi. Täytä hakemus verkossa Framen apurahapalvelussa.

Apurahahaku vuoden 2018 hankkeisiin on käynnissä 1.–30.11.2017  ja 1.–31.3.2018.

Lue lisää

 

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Call for Videos: Online journal ICE HOLE | Deadline 26 Nov

Online journal ICE HOLE nr. 7 focuses on Christmas. How Christmas has inspired video and performance artists? What kind of Christmas performances have done for a camera? How symbols of Christmas (Santa Claus, gifts, a Christmas tree etc.) are used in performance art? How about materiality of Christmas?

We are looking for short videos (1-4mins.) under the topic “Christmas & Performance Art”. You can also offer photos and texts concerning the topic. Please send your contribution until 26th November 2017 to pilvi.porkola(a)gmail.com.

We will pay a small fee for those videos and articles we select to publish.


Nordisk kulturkontakt söker en seniorrådgivare  | Ansök senast den 26.11.2017

Nordisk kulturkontakt söker en erfaren och utvecklingsinriktad seniorrådgivare till vårt arbete med Nordiska ministerrådets stödprogram för kulturutbyte i Norden och Baltikum. Som vår nya medarbetare skall du delta i nytänkande, utveckling och administrationen av stödprogrammen, analysera dess effekter samt kommunicera dem.
   
Ansökan:
Din ansökan med bifogad CV och löneanspråk vill vi ha senast den 26.11.2017. Skriv din ansökan på ett skandinaviskt språk. Tillträde så snart som möjligt.
   
För mer information:
Frågor gällande arbetets innehåll besvaras av seniorrådgivare Riikka Engman, tfn +358 (0)10 583 1024, riikka.engman(at)nordiskkulturkontakt.org, frågor gällande villkor och arbetsförhållanden besvaras av direktör Ola Kellgren, tfn +358 (0)10 583 1001, ola.kellgren(at)nordiskkulturkontakt.org

Läs mer


Open Call for residency: Pact Zollverein, Germany | Deadline 27 Nov 2017

Running all year round since 2002, the residency programme is at the heart of PACT Zollverein’s day to day work. Open to professional artists from home and abroad who work in the areas of dance, performance, media arts or music and closely linked to PACT’s two other core strands of activity in presenting work and facilitating research and development, the programme is a key element in PACT Zollverein’s profile as an Artists’ House supporting lively exchange between practice and theory. While occupying their own designated space and essentially working independently, residents may choose to take advantage of various kinds of production support such as dramaturgy, technical assistance, project management as well as press and publicity.

Thanks to the support of the Ministry for Culture and Science of the State of North Rhine-Westphalia, residency recipients receive a grant to cover their living expen­ses and travel costs.  

Residences are awarded twice a year by an international jury.

A residency project will not have a public showing!

Cost covered:

  • Studio space (from 63 to 173 sq.m.)
  • Local accommodation (maximum 6 people)
  • Weekly grant allowance for all of the residency project participants (maximum group of 6 people)
  • Travel costs covering one journey only per participant to and from PACT Zollverein (subject to prior agreement)
  • Technical equipment (by arrangement and subject to availability)
  • Stage rehearsals with professional technical supervision and support (by arrangement and subject to availability)

Deadline: 27 November 2017

Read more

MUITA ILMOITUKSIA

Seuraa UNOn Podcastia

Uuden näytelmän ohjelma tuottaa yhteistyössä Suomen arvostelijain liiton SARVin kanssa podcast-sarjaa, jossa näytelmäkirjailijat, muut teatterintekijät ja teatterikriitikot keskustelevat uuteen suomalaiseen näytelmään ja teatteriin liittyvistä aiheista.

Seuraa podcast-sarjaa: https://uno-npf.fi/nayttamo/#podcast


Toimistotilaa vuokrattavana Teatterikulmassa

Teatterikulman kiinteistössä Helsingin Kruununhaassa on vapaata toimitilaa tarjolla. 

Osoite: Meritullinkatu 33 A 2, 2. krs (entinen TINFOn, Teatterikeskuksen ja Teatteri&Tanssi+Sirkus -lehden tila)

Koko: 272 m2, 9 työhuonetta, keittiönurkka. Lisäksi mahdollisuus vuokrata kellarikerroksesta säilytystilaa. Vuokralaisella on oikeus talon kokoustilojen käyttöön.

Vuokrataan toimistokäyttöön, ei asuintilaksi.

Vuokranantaja: Näyttämöväen vanhuudenturvasäätiö

Yhteydenotot ensisijaisesti sähköpostilla: mikko.karvinen(a)tinfo.fi

Puhelintiedustelut 18.9. alkaen: ma-pe klo 15-16 / 050 353 7874, Mikko Karvinen, TINFO


European association for the Study of Theatre and Performance (EASTAP): Register Now

Dear friends,

Twenty five colleagues from 9 countries (Belgium, Croatia, France, Germany, Great Britain, Italy, Norway, Poland, Sweden) met on January 21st 2017 in order to explore the possibility, the necessity, the desire to create a European Association for the Study of Theatre and Performance (EASTAP). It seemed to many of us that such a structure is highly desirable in today’s context. We were all enthusistic  about the project and came up with several ideas, suggestions, insights about what such an Association could be, should be and will be.  We devised task forces to think over the different aspects of the Association and settled a founding meeting on October 7th 2017 in Paris.

You will find here attached the minutes of that meeting. These were the result of an exciting  full day of brainstorming.  We invite you to read them, react to their content, send your ideas, suggestions and  most of all spread the word around.

Should you want to work on one of these task forces, please get in touch with the convener whose email address is on the list ; should you want to be kept posted, we ask you to register on the Google list. Your email address will be registered in a data base and it will be much easier to keep in touch.

In the meantime, please do not hesitate to circulate the email to your friends and colleagues, to artists and directors, to PhD students.

Best,
Josette Féral
Institut d’Etudes théâtrales

Read more


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.