01.11.2018

TINFO-tiedote 35 / 1.11.2018
 

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

“Kun pystymme toimimaan eettisesti, ekologisesti, avoimesti ja tasavertaisuutta kunnioittaen, meidän on mahdollisuus saavuttaa ja säilyttää palvelujemme käyttäjäkunnan luottamus.”

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TYÖPAIKKOJA

MUITA ILMOITUKSIA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Arvomme ja asenteemme

Kun pystymme toimimaan eettisesti, ekologisesti, avoimesti ja tasavertaisuutta kunnioittaen, meidän on mahdollisuus saavuttaa ja säilyttää palvelujemme käyttäjäkunnan luottamus.”
 
Aika ajoin on tärkeää asettautua perimmäisten kysymysten äärelle ja pohtia sitä, minkälaisesta arvopohjasta ja etiikasta toimintamme kumpuaa. Eikä se riitä. Kaikki on vielä saatava sanallistetuksi, näkyväksi ja jaettavaksi. Tämä on osa TINFOn viestintästrategisesta työstä, jatkuvasta prosessista. Tässä olemme nyt – hereillä ja liikkeellä monin tavoin. Luottamusta tehdään joka päivä. Yritämme olla arvojen arvoisia.

Olemme suunnattoman ylpeitä ja tyytyväisiä siitä, millaisessa muodossa viestintäpäällikkömme Sari Havukainen on kirjannut arvomme ja asenteemme, jotka nyt ovat luettavissa verkkosivuiltamme. 
 

Taide- ja taiteilijapolitiikan suuntaviivat

Taide- ja taiteilijapolitiikalla halutaan tulevaisuudessa saattaa taide yhteiskunnan ytimeen ja kehittää rahoitusta strategisesti. ”Taide on työtä ja sellaisena sitä on kohdeltava” on ytimekäs kiteytys. Suuntaviivat pitävät sisällään 21 kehittämisehdotusta. Suuntaviivoja on ilo lukea. Taide- ja taiteilijapoliittisia ehdotuksia tarvitaan juuri nyt. Tarjolla on kättä pidempää eduskuntavaalien kynnyksellä, nykyisille tuleville kansanedustajille ja tulevaisuuden hallitusohjelmatavoitteiksi.

Nykytodellisuus on ilmeisen rujo, koska suuntaviivoissakin on muistutettava Suomen perustuslaista.

Toivottavasti meille toimijoille annetaan mahdollisuus lausua näkemyksemme työryhmän ehdotuksista.
 

Laki kuntien kulttuuritoiminnasta edistää demokratiakehitystä

Hallitus on antanut eduskunnalle esityksensä kuntien kulttuuritoimintalaista, samoin esityksen museolain uudistamisesta. Esittävien taiteiden lakiosuus jäi jatkovalmisteluun, jossa kriittiset ongelmakohdat toivon mukaan saadaan ratkaistuksi.

Uusi kuntien kulttuuritoimintalaki on tärkeä laki, näin meistä moni jo lausui kesällä. TINFOssa näimme erittäin myönteiseksi sen, että laki korostaa demokratiakehitystä, eri toimijoiden välistä yhteistyötä ja sitä kautta vaikuttavuutta. Kuntalaisille lisää toimijuutta ja osallisuutta. Tärkeätä on rakentaa myös sellaista tietoperustaa, jonka pohjalta kunnat itse kehittävät kulttuuritointaan ja valtio kulttuuripolitiikkaansa. 

Kuntienkin tavoitteena tulisi olla tunnistaa myös taidetyön murros, jossa valtaosa taiteilijoista ja muista alan ammattilaisista työskentelee freelancereina, itsensä työllistäjänä. Samoin tärkeätä olisi tunnistaa uudet taiteelliset tuotanto- ja jakelurakenteet perinteisten instituutioiden rinnalla.


Vastentahtoisesti osa-aikatyössä tai pakkoyrittäjänä 

Parhaassa työiässä olevien suomalaisten vastentahtoinen osa-aikatyö on yleistynyt ja osa-aikatyöstä on muodostunut yleinen työmuoto varsinkin naisille. Näin kertoo Tilastokeskus mielenkiintoisessa artikkelissaan.

Vastentahtoinen osa-aikatyö, piilotyöttömät ja alityölliset – tuttua myös esittävissä taiteissa. Tilastokeskuksen mukaan taiteen, viihteen ja virkistyksen alueella vastentahtoinen osa-aikatyö on vuodesta 2008 puolitoistakertaistunut, tällä alueella 12 % teki vastentahtoisesti osa-aikatyötä. Alityöllistettynä, alipalkattuna… näinhän alamme freelanceselvityksissäkin on todettu.

Tuo käsite vastentahtoinen osa-aikatyö on hyvä. Yhtä hyvä kuvaavuudessaan kuin pakkoyrittäjä. Tilastokeskuksen mukaan yrityksiä perustettiin vuonna 2017 5,5 % enemmän kuin edellisvuonna. Kuinka usein yrityksen perustamiseen on ajanut pakko. Pakkoyrittäjyyteen ajaa työttömyys tai sen uhka.
 

Hardcorea maapallon ja ihmisyyden raunioilla

Luen Okko Leon punktragediaa Ateria. Se on painettu tietoisen luotaantyöntävässä A4-muodossa. Ja mitä kertoo teksti materiaalisuutena? Tämä teksti huutaa, katkoo, rikkoo – kielenä ja luo ”jumputtavan huminan” täyttämän äänimaisemana, Leon sanoin se on ”maailmankaikkeuden masiinan ääni”. Se on numeroita, aikana, tilausvuoroina, hintoina, potenssina, hätänumerona. Tässä maailmassa ulostetaan, paskaa sataa taivaasta, desinfioidaan, räitään hampurilaisiin, pidetään jääkaapissa rottaa lemmikkinä, joka pääsee pakenemaan ja elää putkistossa. Camus´n Ruton päivitetty versio.

Viimeistä edellisen kohtauksen otsikko kertoo kaiken: ”Jos huutaisin, kuka enkelten armeijoista kuulisi minut?” ja parenteesi kertoo enkelten sotajoukon laskeutuvan taivaasta. Viimeinen kohtaus on Turtlesin Happy together (1967).

Ei tässä ole Benjaminin Ajan enkeliä, joka muuttaisi julman historian suunnan kuten Pipsa Longan Toisessa luonnossa. Näen Aterian rinnakkaisteoksena Pipsa Lonkan näytelmälle. Tässä ei ole epätoivosta toivoa. Ei täällä kukaan kuule eikä välitä eikä elämän hedelmätorttua ole tarjolla.

Meken ja Koistisen osattomuuden kokemus kanavoituu Radioheadin Creepin sanoin I don´t belong here. Tällaisen aggression, tylyyden ja nihilismin täyttämää tekstiä ja esitystä en muista kokeneeni. Mitä kaikkea rakenteellinen väkivalta / kaltoinkohtelu voi tuottaa.

Takku-sivustolta luen kokemusasiantuntijan tekstiä: ”(…) olen valmis peliin, jonka nimi on kapitalismi. Olen osa peliä, jonka säännöt on joku muu luonut. Tässä pelissä ei voita kukaan, mutta häviäjiä on monta. Kapitalismin kurimuksessa on aina joku sinua ylempänä ja vaatimassa alistumista – luomassa sääntöjä, joiden mukaan sinun tulee tanssia.” Aterian Meke ja Koistinen eivät vain tiedä olevansa tragediassa, jonka vuorosanat on annettu.

Okko Leon näytelmät Kenttä, Orkesteri ja Ateria muodostavat hyytävän trilogian, joka näyttää, miten erilaiset valta- ja sortorakenteet soluttautuvat ihmisten välisiin suhteisiin, kieleen ja ruumiiseen. Kentässä kuvataan anonyymiä ja kasvotonta sortoa. Antero ja Esa ovat oman elämänsä sivustaseuraajia, jotka joutuvat kuvittelemaan oman elämänsä, myös riistonsa. Heidän elämänsä on kutistunut verbaaliseksi peliksi, jossa ainoa kiinnekohta todellisuuteen oli laskea päiviä.

Orkesteri the Everlast on karu tutkielma solidaarisuudesta. Siinä bändillä oli mahdollisuus vain utopistiseen illuusioon. Senkin dialogi oli tietoisesti tyhmää, huonoa ja vajavaista. Ei ihmisillä ole enää ideologiaa, puoluetta tai liikettä, jolla kielellistää tai politisoida omaa tilannetta.

Olisi hienoa nähdä koko trilogia yhdellä kertaa!
 

Klovnit tutkimusretkillä valtaan

Klovneria on mainio muoto esitykselliseen valtatutkimukseen, sen osoitti Red Nose Companyn Babylon. Tämän mahtinainen Babylonin ja hänen palvelijansa Ren (onko palvelija juuri se välinuotti, kiehtova nimi) valtasuhteiden moninaiset variaatiot ja luotu dramaturgia ovat naurua ja oivallusta herättävää katseltavaa. Olin esityksessä, jossa oli paljon nuoria. Osui ja upposi. Babylon-hahmoa en ole aiemmin kohdannut. Hahmo on elänyt jo pitkään. Toivon, että Babylon ja Re jatkavat tutkimusretkiään. Hyvä tekijäkombo!
 

Unelmia tuhlaa!

Jospa niin olisikin, jospa niitä olisi tuhlattavaksi asti! Kiertuenäyttämön Unelmia tuhlaa tuo saksalaisen Friedrich Hollaenderin (1896–1976) laulut Vesa Tapio Valon hienoina käännöksinä ja ohjauksena Nora Raikamon ja Tuomas Kesälän dialogina meille lahjaksi. Käsittämätön mies tuo Hollaender, ei pelkästään säveltäjänä vaan ennen kaikkea Weimarin tasavallan rikkimenneiden ihmisten kokemusten ja tunteiden rohkeana ja sensuroimattomana sanoittajana. Jokainen laulu on kuin pieni tarina. Hyvä, että nämä laulut saatiin taas esille. Niillä on resonanssia tässä ajassa.


Gorki-teatterin solidaarisuusvetoomus: Osman Kavala vapaaksi!

10 000 ihmistä on jo allekirjoittanut tämän vetoomuksen vapauttaa turkkilainen Osman Kavala. Kavala on yksi turkkilaisen kansalaisyhteiskunnan johtohahmoista ja ihmisoikeuksien puolistajista, joka on ollut yli vuoden pidätettynä.

 

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE


Ruotsinkielinen uutsikirje TINFO e-Nytt ilmestyy 6.11.2018

Ruotsinkielinen TINFO e-Nytt ilmestyy 6.11.2018. Vielä ehdit lähettää ruotsinkieliset uutiset ja tiedotteet meille ehdolle sähköpostitse: tinfo(a)tinfo.fi.

Tilaa erikieliset TINFO-uutiskirjeet tästä


Ilmoita ensi-iltasi verkkolomakkeella

Syksyn ensi-illat ovat avoimesti selattavissa ensi-iltojen tietokannasta.

Meille voi jatkuvasti ilmoittaa tulevista syksyn ja ensi vuoden ensi-illoista. Mikäli teatterisi ensi-iltoja vielä puuttuu ensi-iltojen tietokannasta, voit ilmoittaa ensi-illat verkkolomakkeella. Jos teatterisi puuttuu teatterilistalta tai haluat tehdä muutoksia teatterin tietoihin, voit ilmoittaa muutokset tällä lomakkeella.

UUTISIA

Esitystaideryhmä Oblivia näyttävästi esillä Mannheimissa

Oblivia kuuluu tämän hetken tunnetuimpiin kotimaisiin esitystaideryhmiin maailmalla. Suomessa Oblivia nähtiin viimeksi Helsingin juhlaviikoilla, jossa se esitti Children and Other Radicals -teoksen upeiden arvioiden saattelemana. Nyt NTM – Nationaltheater ja zeitraumexit ovat kutsuneet Oblivian Mannheimiin. Siellä ryhmältä nähdään peräti neljän teoksen kokonaisuus "4 x Oblivia in Mannheim", johon kuuluvat esitykset Nature Theatre of Oblivia, Annika Goes Stand-Up, Light & Easy ja The Rave sekä työpaja Do what you saw: Money & Me. Light & Easy on Oblivian uusin teos ja se saa ennakkoesityksensä Mannheimissa 24.11.2018.
 
Esitykset ja työpaja ovat osa Kultur Aus Finland -festivaalia, joka järjestetään Badem-Württembergin alueella, Etelä-Saksassa, 9.–25.11.2018. Suomen Saksan-instituutin käynnistämä festivaali toteutetaan Business Finland/Visit Finlandin sekä lukuisien paikallisten ja suomalaisten yhteistyökumppaneiden kanssa.
 
4 x OBLIVIA IN MANNHEIM
22.11. Nature Theatre of Oblivia, NTM – Nationaltheater, Mannheim (D)
23.11. Annika Goes Stand-Up, zeitraumexit, Mannheim (D)
24.11. Light & Easy, zeitraumexit, Mannheim (D) ennakkoesitys
23.–24.11. The Rave, zeitraumexit, Mannheim (D)
 
Nature Theatre of Oblivia
Oblivia luo näyttämölle omintakeisella esityskielellään metsän, sen eläimet ja kasvit. Teoksen lähtökohtia ovat kokemukset ja mielikuvat metsästä, metsän tuttuus ja vieraus, sekä metsä paikkana että mielentilana. Esitykseen kuuluu Arilyn-appilla ladattava taskuesitys. Teoksen ensi-ilta oli vuonna 2017 Theater Rampessa.
 
Annika Goes Stand-Up
Oblivian taiteellinen johtaja Annika Tudeer teki debyyttinsä stand-up koomikkona keväällä 2016 Mad Housessa (Helsinki). Annika Goes Stand-Up ei ole välttämättä hauska, vaan häpeällisen häpeämätön matka Annikan pään sisään tässä ja nyt.
 
Light & Easy
Mannheimissa nähdään ennakkoesitys Oblivian uudesta teoksesta. Light & Easy on pieni esitys ajasta ja kuolemasta. Esitys on improvisoitu ja samalla kurkistus Oblivian työtapaan. Light & Easy kuuluu laajempaan esityssarjaan, joka käsittelee torjunnan mekanismeja ja seurauksia. Sarjan seuraava teos on Verdrängen Verdrängen Verdrängen.
 
The Rave (videodokumentaatio)
Oblivian vuonna 2015 ensi-iltansa saanut The Rave on livestream-teos, jossa yleisö oli eri paikassa kuin itse esiintyjät ja seurasi näiden hikistä työtä valkokankaan kautta. Mannheimissa nähdään videodokumentaatio teoksesta.
 
Työpaja: Do what you saw: Money & Me
Esitysten lisäksi Oblivia järjestää Mannheimissa kaikille avoimen työpajan. Työpajan keskiössä on ryhmä luoma “do what you saw” -praktiikka. Oblivian 20 vuoden aikana hioman omaleimaisen työskentelymetodin avulla tutkitaan rahaa ja talouden rakenteita.
 
Vuonna 2000 Helsingissä perustettu esitystaideryhmä Oblivia on tullut tutuksi mahtipontisista ideoistaan ja minimalistista esityksistään. Oblivian katsojat osaavat odottaa ryhmältä kaavoihin kangistumattomia, mutta obliviamaiseksi tunnistettavia elämyksiä. Oblivian ydinryhmään kuuluvat Meri Ekola, Alice Ferl, Timo Fredriksson, Tua Helve, Anna-Maija Terävä ja Annika Tudeer. 

oblivia.fi

Lisätiedot: tiedottaja Katja Tolonen, katja(a)rodrod.fi, 050 492 2017


Palikkateatteri matkaa Siperiaan nykytaidefestivaalille ja paikallisen teatterin ohjelmistoon

Nukketeatteritaiteilija Roosa Halme on kutsuttu ohjaamaan teoksensa Palikkateatteria Länsi-Siperian Kurganiin paikallisen nukketeatteri Gulliverin ohjelmistoon ja Parallels-nykytaidefestivaalille.  

Halmeen kehittämä Palikkateatteri on sanatonta, visuaalista teatteria, jonka pääosassa ovat kuvataiteilija Kai Ruohosen suunnittelemat eri puulajeista veistetyt palikat (www.ko-koo-mo.fi). Esityksessä abstraktit puiset palikat johdattavat katsojan erilaisiin maailmoihin mielikuvituksen avulla. The Kurgan State Puppet Theatre Gulliver on vuonna  1948 perustettu ammattiteatteri. Palikkateatteria saa ensi-iltansa Siperiassa 3.11.2018 paikallisen näyttelijä Oksana Kirievskajan tulkitsemana.  

Teatterin tiedotuskeskuksen (TINFO) koordinoima suomalais-venäläinen NOKKA/HOC [nos] -hanke on vierailun osamahdollistaja. Vierailua tukee myös KO-KOO-MO ry ja nukketeatteritaiteilijayhdistys Aura of Puppets ry. Nämä tahot mahdollistivat myös Palikkateatterin vierailun Uralin alueella Jekaterinburgissa kansainvälisellä Petrushka the Great -festivaalilla aiemmin tänä syksynä, 13.-21.9.2018. 

Lisätietoja:
Palikkateatteritaiteilija Roosa Halme, roosa(a)ko-koo-mo.fi, 040 54 25 637


Maria Sirénille voitto kansainvälisessä pukusuunnittelukilpailussa 

Pukusuunnittelija Maria Sirén (TaM) on voittanut kansainvälisen pukusuunnittelukilpailun vuoden nuoren pukusuunnittelijan palkinnon (Young Golden Award of Costume Design).

Sirén matkustaa palkintoseremoniaan Pekingiin marraskuun alussa ja hänen palkitut työnsä ovat esillä      4.-9.11.2018 The Central Academy of Drama -taideyliopistossa järjestettävässä näyttelyssä osana BIB-biennaalia (Beijing International Biennale).  

Kilpailun on järjestänyt iSTAN (International Stage Art Network), josta löytyy enemmän tietoa täältä: www.i-stan.org. Organisaatio järjesti nyt ensimmäistä kertaa kilpailun teatterialan suunnittelijoille (Stage Artist). Kilpailun kategorioina olivat pukusuunnittelu ja maskeeraussuunnittelu. Kummassakin kategoriassa oli ammattilaissarja ja opiskelijoiden/nuorten suunnittelijoiden sarja.  

Lisätietoa kilpailusta

Teos, jolla Sirén osallistui kilpailuun keväällä 2018, oli yhteistuotanto Helsingin Taideyliopiston teatterikorkeakoulun ja Aalto-yliopiston välillä. Teos oli osa Tanssi kokonaistaideteoksena -kurssia, jossa koreografilinjan opiskelijat tekevät yhteistyötä tanssijoiden, valo- ja äänisuunnittelijoiden sekä puku- ja lavastussuunnittelijoiden kanssa. Kurssi järjestetään joka toinen vuosi ja on oppilaitosten sisällä merkittävä tapahtuma.  

Kilpailuteoksessaan Sirén käytti pukujen värjäämisessä thermokromaattisia värejä, jotka muuttavat väriään lämpötilan myötä. Näin ollen liike saa pukujen kuvioinnin muuttumaan esiintyjän kehon lämmetessä. Säkkipillit olivat myös isossa osassa teoksen visuaalista ilmettä. Ne innoittivat Siréniä suunnittelemaan säkkipillin sisältävän puvun, joka muutti tanssijan Hiiden hirveksi.

Maria Sirén valmistui kesällä taiteen maisteriksi Aalto-yliopistosta pukusuunnittelun linjalta. Aikaisemmalta ammatiltaan Sirén on Muotoilija ja ennen Aalto-yliopiston opintojaan hän on toiminut pukusuunnittelijana tanssin -ja teatterin parissa. Lisää tietoja hänestä ja hänen töistään löytyy nettisivuilta: www.mariasiren.com

Yhteydenotot: Maria Sirén, 0405951053, maria(a)mariasiren.com


OKM: Taide- ja kulttuurilaitosten valtionosuudet vuodelle 2019

Eurooppa-, kulttuuri- ja urheiluministeri Sampo Terho on vahvistanut ehdotuksen taide- ja kulttuurilaitosten valtionosuuksista vuodelle 2019. Teatterien saama tuki on 51,1 miljoona euroa ja orkesterien 18,5 miljoonaa euroa. Museoille valtiontukea ehdotetaan maksettavaksi 35,1 miljoonaa euroa.

Valtionosuuksien lisäksi ministeri päätti alustavasti teattereiden ja orkestereiden valtakunnallisen ja alueellisen toiminnan sekä orkestereiden kehittämishankkeiden määrärahoista.

Taide- ja kulttuurilaitosten valtionosuusjärjestelmä on laskennallinen. Rahoitus määritellään henkilötyövuosien ja niille määritellyn yksikköhinnan mukaisesti. Edellytyksenä valtionosuuksien maksamiselle päätetyn suuruisina on, että eduskunta hyväksyy vuoden 2019 talousarvioesityksen.

Teatterit

Teatterille osoitettuja henkilötyövuosia on 2 469. Määrä on sama kuin tänä vuonna. Henkilötyövuoden yksikköhinnaksi vahvistettiin 52 225 euroa. Arvonlisäverollinen yksikköhinta on 54 366 euroa. Uusia teattereita ei otettu valtionosuuden piiriin.

Ministeri osoitti alustavassa määrärahan jaossa 3 220 000 euroa harkinnanvaraista määrärahaa alue-, tanssi-, ja lastenteatteritoimintaan, ruotsinkieliseen teatteritoimintaan, kiertuetoimintaan sekä kehittämishankkeisiin.

Lue uutinen kokonaan

Valtionosuusjärjestelmä:

Lisätietoja:
- teatterit: kulttuuriasiainneuvos Katri Santtila, p. 02953 30285
- orkesterit: kulttuuriasiainneuvos Mervi Tiensuu-Nylund, p. 02953 30312
- museot: kulttuuriasiainneuvos Päivi Salonen, p. 02953 30281


OKM: Työryhmän esitys taide- ja taiteilijapolitiikan keskeisiksi tavoitteiksi

Työryhmä on tehnyt 21 esitystä taide- ja taiteilijapolitiikan kehittämisen keskeisiksi tavoitteiksi. Esitykset jakaantuvat kolmeen teemaan: taiteen yhteiskunnalliseen merkitykseen, taiteen rahoitukseen sekä taiteilijoiden toimeentuloon. Esitys suuntaviivoiksi ja tavoitteiksi luovutettiin ministeri Sampo Terholle.

Työryhmän mukaan taide, taidealat ja taiteen toimintaympäristö sekä taiteellisen työskentelyn lähtökohdat ovat muuttuneet ja muuttuvat. Taiteen ja taiteilijan yhteiskunnallinen asema ja taiteen edistämisen tukirakenteet eivät ole muuttuneet samassa suhteessa. Taiteeseen ja kulttuuriin ei panosteta riittävästi suhteessa siihen, mikä on niiden merkitys yhteiskun­nan ja talouden kehityksessä.

Työryhmä esittää, että taide- ja kulttuuribudjetin osuutta nostetaan vuoteen 2023 mennessä yhteen prosenttiin talousarvion kokonaismenoista, budjettirahoitusta lisätään suhteessa rahapelitoimintarahoitukseen, taiteilija-apurahojen taso nostetaan puolitoistakertaiseksi ja selvitetään taiteilija-apurahojen muuttamista työsuhteen mahdollistavaksi rahoitukseksi.

Taiteen rahoitus- ja tukimuodoissa huomioidaan taiteenalojen yhteiset ja erilliset tarpeet. Muut työryhmän esitykset liittyvät muun muassa Taiteen edistämiskeskuksen roolin ja sen vertaisarvioinnin uudistamiseen.

Työryhmän keskeisimmät viestit

Taide tulee saattaa yhteiskunnan ytimeen vastaamaan taiteen kasvanutta yhteiskunnallista merkitystä.

Taiteen kulttuuriset, sosiaaliset, ympäristölliset ja taloudelliset vaikutukset tulee tunnistaa. Taide tulee nähdä osana laajentuvaa palvelusektoria ja elinkeinotoimintaa. Valtion rahoitusta taiteelle tulee lisätä, ja myös muiden hallinnonalojen kuin kulttuurin hallinnonalan tulee osallistua rahoitukseen.

Taiteen rahoitusta tulee kehittää strategisesti ekosysteemiajattelun mukaisesti.

Rahoitus- ja tukijärjestelmien tulee turvata pitkäjänteisesti taiteellinen työ ja taiteenalojen kehitys. Samalla rakenteiden tulee olla joustavia ja mahdollistaa myös taiteenalarajat ylittävien taiteen tekemisen muotojen tukeminen. Taiteen vertaisarviointimallia tulee uudistaa. Taiteen edistämisen alueellisia rakenteita tulee vahvistaa.

Taide on työtä, ja sellaisena sitä on kohdeltava.

Taitelijoihin tehtyä investointia ei osata vielä riittävästi käyttää yhteiskunnassa. Taiteellinen työ tulee saattaa tasavertaiseksi muiden työalojen kanssa ja taiteilijoiden mahdollisuuksia saada elantonsa taiteellisesta työstään tulee parantaa. Taitelija-apurahojen jälkeenjääneisyys tulee korjata. Tulee myös selvittää, olisiko tarkoituksenmukaista muuttaa taiteilija-apurahat sellaiseksi rahoitukseksi, joka mahdollistaa taiteellisen työn tekemisen työsuhteessa ja vahvistaa taiteilijan sosiaaliturvaa.

Taide- ja taiteilijapolitiikan suuntaviivat. Työryhmän esitys taide- ja taiteilijapolitiikan keskeisiksi tavoitteiksi  
(Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2018:34)  

Lisätietoja:

- työryhmän puheenjohtaja, johtaja Paula Tuovinen, Taiteen edistämiskeskus, p. 0295 330 703
- työryhmän asiantuntijasihteeri, kulttuuriasiainneuvos Petra Havu opetus- ja kulttuuriministeriö, p. 02953 30185
- ministeri Terhon erityisavustaja Toni Kokko, p. 02953 30113

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Kriitikkopäivä. Lasten ja nuorten kritiikki | 17.11.2018, Helsinki

Kriitikkopäivä: Lasten ja nuorten kritiikki
 
Aika: Lauantaina 17.11.2018 klo 13-16
Paikka: Annantalon auditorio, 2. krs, Annankatu 30, Helsinki
Yhteistyössä: Annantalo
 
Tämän syksyn Kriitikkopäivän aiheena on lastenkulttuuri ja kritiikki, erityisesti lapset ja nuoret kulttuurin aktiivisina toimijoina. Tilaisuudessa pohditaan millaista lasten- ja nuortenkirjojen kritiikkiä on ollut ennen ja nyt, tarkastellaan lasten ja aikuisten yhteistoimintaa esitystaiteessa sekä kuullaan tämän hetken kiinnostavista nuorille suunnatuista kulttuurihankkeista.
 
Miten ihmeessä on mahdollista, että Taidetestaajat-hankkeessa on jo yli 55 000 kahdeksasluokkalaisten nuorten arviota? Entä miten nuoret pääsevät itse vaikuttamaan esityksiin Nuori Näyttämö -hankkeessa?
 
Lisäksi tilaisuudessa juhlistetaan lastenkulttuurin puolestapuhujan, kriitikko Maria Laukan mittavaa elämäntyötä, nähdään katkelma nukketeatteriesityksestä Missing Amelia Earhart sekä avataan SARVin ja Kritiikin Uutisten järjestämä, lukio- ja ammattikouluikäisille nuorille suunnattu kritiikkiaiheinen kirjoituskilpailu Mikä kritiikki!
 
Tilaisuus on avoin kaikille. Lämpimästi tervetuloa!

Lue koko ohjelma

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Riikka Laczak, info(a)sarv.fi, 041 5065594 

FB: www.facebook.com/Suomenarvostelijainliitto


HETKI-festivaali | 16.-18.11.2018, Helsinki

HETKI-festivaali tuo Suomen ammattikentällä toimivia liike- ja ääni-improvisaatioryhmiä ja -tekijöitä yhteen sekä avaa improvisaatiota taidemuotona kaikille. Festivaali tarkentaa huomion improvisaation mahdollisuuksiin esiintyjälle ja katsojalle.

HETKI toimii kokoavana voimana sekä jakaa tietoa, taitoa ja kokemusta sekä muistuttaa, että meitä improvisaation ammattilaisia on paljon!

Viikonloppuna on kaikille avoimet esitysillat ja keskustelutilaisuus sekä ammattilaisille suunnattuja työpajoja.

hetkifestival.wordpress.com


Disability Day Art & Action -festivaali | 23.11.-3.12.2018, Helsinki

DiDa – Disability Day Art & Action on vuosittainen kansainvälisen vammaisten päivän verkostofestivaali, joka järjestetään vuonna 2018 kolmannen kerran pääkaupunkiseudulla. DiDan tavoitteena on nostaa ihmisoikeus- ja yhdenvertaisuuskysymyksiä esiin yhdessä tekemisen, kulttuurin ja taiteen kautta.  
 
Lisäämällä kansainvälisen vammaisten päivän (3.12.) tunnettuutta DiDa haastaa perinteisiä, rajoittavia käsityksiä vammaisuudesta ja luo erityisryhmien tekemälle taiteelle uusia areenoita.  
 
DiDan tavoite on antaa mahdollisuuksia taiteen esittämiseen sellaisille ryhmille, joilla niitä on tavallisesti niukasti. Samalla tapahtuma haastaa jakoa erityistaiteen ja valtavirtataiteen välillä.

Satu Kinnunen, tuotantoassistentti
044 230 3325

www.disabilityday.fi

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


Karjalaisen kulttuurin edistämissäätiön apurahat | Haku 30.11.2018 mennessä

Kaikki kulttuuritoiminnan apurahat ovat haettavina kerran vuodessa marraskuun aikana, seuraavan kalenterivuoden hankkeisiin.

Apurahat kulttuuriharrastustoimintaa varten myönnetään pääsääntöisesti pohjois- ja eteläkarjalaisille alan järjestöille, yhdistyksille sekä työryhmille.

Apurahoja myönnetään eri alojen ammatillisesti toimiville taiteilijoille yhden vuoden tai puolen vuoden työskentelyapurahoina, joiden suuruus määräytyy vuosittain ylimmän verottoman apurahan mukaan, johon lisätään MELA-eläkevakuutuksen osuus.

Lue lisää


Framen apuraha vuoden 2019 hankkeisiin | Haku 30.11.2018 mennessä

Framen apurahoja myönnetään seuraaville nykytaiteen aloille: kuvataide, valokuvataide, mediataide, taidekäsityö, sarjakuvataide, performanssi ja äänitaide.

Apurahoja on kahdenlaisia: jatkuvasti haettava matka-apuraha ja kaksi kertaa vuodessa haettava projektiapuraha. Matka-apuraha on suunnattu taiteilijoille, taiteen asiantuntijoille ja työryhmille. Projektiapurahaa voivat hakea yhteisöt kansainväliseen näyttely- ja messutoimintaan. Lisäksi taiteilijat ja yhteisöt voivat hakea projektiapurahaa kansainväliseen taidejulkaisuun.

Lue lisää

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Särön residenssiohjelma, useita eri hakuaikoja

Särö on käynnistänyt ohjelman, jossa tuetaan vähävaraisten kirjailijoiden ja taiteilijoiden työskentelyä Saksassa.
 
Rajaresidenssiohjelma on tarkoitettu ammattimaisesti työskenteleville kirjailijoille, kuvataiteilijoille, muusikoille, graafikoille, sarjakuvantekijöille, valokuvaajille, kääntäjille sekä muille kulttuurialan henkilöille, jotka elävät toimeentulon rajoilla. Ohjelmaan voidaan hyväksyä myös alan opiskelijoita.
 
Taiteilija saa tukea residenssimaksuun sekä matkakustannuksiin. Särö tarjoaa apua myös verkostoitumisessa.

Taiteilija voi hakea 2-4 viikon työskentelyjaksoa kahdessa taiteilijaresidenssissä itäisessä Saksassa. Residenssit sijaitsevat rajan tuntumassa, toiseen maahan voi kävellä. Ohjelman tarkoituksena on samalla tarjota mahdollisuus tutustua ja saada inspiraatiota itäisen Keski-Euroopan runsaasta museotarjonnasta.

Särön Oder-residenssi sijaitsee Frankfurtissa taiteilijakorttelissa Oder-joen rannassa. Frankfurt an der Oder sijaitsee itäisessä Saksassa Puolan rajalla. Berliiniin on vain tunnin ja 10 euron junamatka, junia kulkee puolen tunnin välein. Helppo tehdä päiväretkiä Berliiniin. Puolan puolelle Slubicen kaupunkiin on 15 min kävely Oder-joen sillan yli. Slubicessa on mm. edullisia, erinomaisia ravintoloita.

Toinen ohjelmaan kuuluva residenssi on Eibaun kirjastoresidenssi. Eibau sijaitsee etelämpänä kolmen maan kulmassa: T¨ekkiin on kävelymatka, Puolan rajalle n. 20 km. Rakennus on aikaisemmin toiminut kirjastona. Eibaun kirjastoresidenssin ainutlaatuinen ilmapiiri sopiikin erinomaisesti luovaan työskentelyyn.
 
Ohjelma jatkuu 2019 heinäkuun loppuun, haku on alkanut. Lue lisää rajaresidenssiohjelman sivulta, sieltä löydät myös hakulomakkeen.
 
Ohjelma toteutetaan Niilo Helanderin Säätiön tuella.

Vielä ehdit ennen joulua Oder-residenssiin

Oder-residenssissä Saksassa on tämän vuoden puolella vielä muutama vapaa jakso: marras-joulukuun vapaat jaksot ja jäsenhinnat näet täältä. Hakemuslomakkeen löydät täältä.
 
Särön Oder-residenssi ja Frankfurt ympäristöineen tarjoavat työrauhaa ja inspiraatiota kirjoittamiseen ja muuhun taiteelliseen tai tieteelliseen työskentelyyn. Kuvataiteilijoille on tarjolla edullista työtilaa samasta taiteilijakorttelista.
 
Jos olet kääntäjä ja haluaisit työskennellä joulun ja uudenvuoden Oder-residenssissä (22.12.2018 - 5.1.2019), löydät hakulomakkeen tunnuksillasi SKTL:n jäsensivuilta. Haku päättyy 2.11. Jos et ole Suomen kääntäjien ja tulkkien liiton jäsen, voit hakea jäsenyyttä täällä.
 
Kysymyksiä? Ota yhteyttä: saro.residenssi(a)gmail.com tai Mark Mallon 041 535 6065.


The Theatre Uncut Political Playwriting Award | Deadline 1 Nov 2018

Send us Your plays!

The Theatre Uncut Political Playwriting Award, in partnership with the Young Vic, Traverse Theatre and Sherman Theatre is open for submissions for only two more days.
 
We want to find the next generation of political playwrights that want to explore the big issues that affect our lives today.
Is that you?

The writer of the winning play will receive an award of £9,500.

A longlist of 30 play will be read by Theatre Uncut Artistic Directors Hannah Price and Emma Callander. A shortlist of 10 plays will then be read by a panel made up of judges from our partner venues. We are delighted that Kwame Kwei Armah (Young Vic), Rachel O'Riordan (Sherman Theatre) and Gareth Nicholls (Traverse Theatre) as well as the Theatre Uncut team will be reading the final ten submissions.  

Submissions close midnight November 1st

Details of how to submit


Festival Figueres es MOU | Deadline 16 Nov 2018  

Festival Figueres es MOU, organized by AGITART, is searching for pieces of various artistic disciplines that are based on the language of movement ( including dance works, cirus, performance, theatre, installation and other arts) that have a maximum duration of 45 minutes and are suitable for outdoor or non-conventional spaces.  

Contact details: opencallagitart(a)gmail.com

Read more


Liikelaiturin kesäresidenssi 2019 | Haku 25.11.2018 mennessä

Sisä-Suomen tanssin aluekeskus / Pirkanmaa julistaa haettavaksi Liikelaiturin kesäresidenssin vuodelle 2019. Residenssin hakuaika on 1.-25.11.2018.

Liikelaiturin kesäresidenssi myönnetään kesä-heinäkuun ajalle ensisijaisesti pirkanmaalaisille tanssitaiteilijoille tai ryhmille taiteellista työskentelyä varten. Liikelaiturin kesäresidenssi voidaan myöntää myös alueen ulkopuolelta tuleville yksittäisille tanssitaiteilijoille tai työryhmille. Pirkanmaan ulkopuolelta tulevan hakijan tulee huomioida, että residenssi ei kata palkka-, matka- tai majoituskustannuksia.  

Kesäresidenssitaiteilija voi työskennellä teoskeskeisesti tai halutessaan tehdä taiteellista työtään myös work in progress -periaatteella. Residenssitaiteilija voi työskennellä Liikelaiturilla yksin tai työryhmän kanssa.  

Taiteilijalle tarjotaan työskentely- ja esitystila Liikelaituri 1-4 viikoksi. Pääsääntöisesti työskentely on 6 h/pv, siten että se voi mahdollistaa kahden taiteilijan työskentelyn saman päivän aikana. Tarpeen mukaan ja perustelujen kera Liikelaituri voidaan myöntää taiteilijalle myös pidemmäksi ajaksi.  

Liikelaiturin kesäresidenssitoimintaan kuuluu, että valitut taiteilijat esittäytyvät julkisesti alueen ammattilaisille. Ammattilaisille kesäresidenssitaiteilijat antavat mahdollisuuden perehtyä syvällisemmin työskentelymetodeihinsa mm. avointen harjoitusten, työpajan, kurssin, demon tai ammattilaistapaamisen kautta. Lisäksi halutessaan taiteilijat voivat pitää julkisen näytön omasta työstään joko esityksen, presentaation, työpajan tai installaation muodossa.

Liikelaiturin kesäresidenssiä haetaan vapaamuotoisella hakemuksella, joka lähetetään sähköpostitse 25.11.2018 klo 23.59 mennessä osoitteeseen: haku(a)sisasuomentanssi.fi Kirjoita otsikoksi: Kesäresidenssi. Vapaamuotoisen hakemuksen tulee sisältää:

                      - hakijan tiedot ja lyhyt esittely sekä työryhmän jäsenten esittelyt
                      - tiivis työskentelysuunnitelma
                      - alueen ammattilaisille suunnattu toiminta
                      - mahdollinen julkinen esiintyminen
                      - aikataulutoiveet, jos pidemmästä ajasta kyse perustelujen kera

Päätökset Liikelaiturin kesäresidenssistä tehdään joulukuun 2018 aikana.

Tiedustelut
Toiminnanjohtaja Piia Kulin p. 050 552 1138 / piia.kulin(a)sisasuomentanssi.fi


SPOTTI kutsuu kaikki lapset esiintymään lasten teatteripäiville | Haku 15.1.-5.2.2019

SPOTTI kutsuu kaikki lapset esiintymään lasten teatteripäiville. Tapahtuma järjestetään joka 3. vuosi Riihimäellä. Kaikki lasten ja nuorten teatteriryhmät sekä muut teatterin ystävät ovat tervetulleita tapahtumaan ympäri Suomen.

Harrastajateatteriliitto on järjestänyt SPOTTI – Lasten teatteripäiviä jo 38 vuotta. Ensimmäinen lapsiteatterikatselmus järjestettiin 1978 Tampereella, ja siitä lähtien SPOTTIa on vietetty kahden tai kolmen vuoden välein. Vuodesta 2002 lähtien tapahtumapaikaksi on vakiintunut Riihimäen kaupunki.

Viimeksi SPOTTI – Lasten teatteripäivät järjestettiin Riihimäellä 2016, jolloin tapahtumaan osallistui 10 lapsiteatteriryhmää yhteensä 12 esityksellä. Tapahtuman pääjärjestäjänä toimi Suomen Harrastajateatteriliitto yhteistyössä Riihimäen kaupungin kulttuuritoimen, Riihimäen Nuorisoteatterin ja Riihimäen Teatterin kanssa. Spotin yhteydessä järjestettiin myös Riihimäen kaupungin pääsiäistapahtuma sekä Nuoren Kulttuurin Teatris-katselmus.

Seuraava SPOTTI järjestetään Riihimäellä pääsiäisenä 20.-21.4.2019. Lisätietoja tapahtumasta julkaistaan syksyllä 2018. Merkkaa jo päivät kalenteriin! Esiintyvien ryhmien haku tapahtumaan on 15.1.-5.2.2019. Haku tapahtuu sähköisellä tallenteella. Valinnat tehdään helmi-maaliskuun vaihteessa. Hae rohkeasti mukaan!

SPOTTI-asioissa voit ottaa yhteyttä tuottaja Maaria Klemettiin, maaria.klemetti(a)shtl.fi

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja ja työpajoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Workshop on Actor-Musicianship led by Jeremy Harrison 22-24 Feb 2019, Helsinki

This workshop gives an introduction to the world of actor-musicianship and explores how live music making connects with acting and performance, creating theatre that is music and music that is theatre.  

Jeremy Harrison was one of the UKs leading actor-musicians before going on to lead the ground breaking Actor-Musician program at Rose Bruford College, one of England's premier drama schools. Jeremy has worked in theatre, film and television as a performer, MD, composer and director both in the UK and internationally and was a core member of John Doyle’s award-winning ensemble of actor musicians. Jeremy's unique approach to interdisciplinary training for performers with musical skills is at the heart of his recent book Actor-Musicianship, published by Bloomsbury/ Methuen Drama.

The workshop is aimed at professionals and students interested in combining and integrating skills in the field of performing arts, acting and music. You can be someone who masters their instrument or a beginner, we welcome all skill levels!

Workshop will be held in English.

Fri 22.2.2019 at 17.00-21.00
Sat 23.2.2019 at 10:00-17:00
Sun 24.2.2019 at 10:00-17.00

HIT Helsingin Huone, Karjalankatu 2, 2nd floor, Helsinki (Alppila)

Welcome performing arts professionals and students

Signing up and more info

Participants will be chosen in the order which they sign up.
(Min. 8 participants Max. 15 participants)

The workshop fee is 100 euro.
You will get payment details in a confirmation email after we have received your sign up.
Workshop fees will not be returned should the participant cancel their sign up later!

E-mail: info(a)hithelsinki.com
Facebook: www.facebook.com/HITHelsinki

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Läänintaiteilija, kansainväliset taidetuotannot, itäisten alueiden välinen | Haku 9.11.2018 mennessä

Läänintaiteilijan tehtävänä on taiteen edistäminen aktiivisella asiantuntijatyöllä Taiken kehittämisohjelmissa ja projekteissa. Läänintaiteilijat työskentelevät alueellisesti, alueiden välisesti tai valtakunnallisesti. Toiminnan keskeinen tavoite on edistää yhteiskunnassa ammattitaiteilijoiden asemaa sekä työskentelyedellytyksiä.  
 
Taide- ja kulttuuripalvelut tuotetaan monen tahon yhteistyönä. Läänintaiteilija työskentelee näissä verkostoissa asiantuntijana toteuttamalla Taiken ja sen yhteistyötahojen kehittämisprojekteja, vahvistamalla verkostoja, osallistumalla tiedon keräämiseen, hyödyntämiseen ja alan toimintaprosessien kehittämiseen. Läänintaiteilijan työllä tavoitellaan muutosta rakenteissa, asenteissa ja lisätään tietoa taiteen mahdollisuuksista ja tuetaan sitä kautta taiteilijoiden työllistymismahdollisuuksia.  
 
Valinnassa huomioidaan Taiken nykyisten läänintaiteilijoiden edustama asiantuntijuus, jota valinnalla täydennetään, laajennetaan tai vahvistetaan. Läänintaiteilijan tehtävässä henkilö ei voi kohdistaa työpanostaan henkilökohtaisen taiteilijauran edistämiseen. Työsuhteen aikana ei voi hakea Taiteen edistämiskeskuksen rahoitusta. 

Tehtävä on määräaikainen 1.2.2019-31.12.2023.  Palkka on 2.796,06 euroa /kk.

Lue työnkuvasta lisää

Hae viimeistään:  9.11.2018 16:00 

Hae tehtävää sähköisesti tämän linkin kautta.  

Voit kuitenkin hakea tätä työpaikkaa myös toimittamalla hakemuksesi alla olevaan osoitteeseen. Sekä hakemuksessa että kirjekuoressa tulee mainita haettavan tehtävän ID. Hakemuksia ei palauteta.  

Taiteen edistämiskeskus, kirjaamo
PL 1001
00531 Helsinki 

Lisätietoja tehtävästä:
Tomi Aho, Erityisasiantuntija, 0295 330 850


Suomen kansallisooppera ja -baletti sr hakee Tarpeiston näytäntötyöntekijöitä | Haku 18.11.2018 mennessä

Suomen kansallisooppera ja -baletti sr hakee Tarpeiston näytäntötyöntekijöitä määräaikaisiin työsuhteisiin työloman sijaiseksi 1.1.-15.6.2019 sekä äitiysloman sijaiseksi 1.1.-13.12.2019.

Tarpeiston näytäntötyöntekijän tehtäviin kuuluvat työnjohdolliset tehtävät liittyen teosvastaavuuteen ensi-ilta- ja repriisiteoksissa, teospalaverit ja teosten dokumentointi, ooppera- ja balettiteosten tarpeiston hankinta sekä tarpeiston hoitaminen harjoituksissa ja esityksissä. Hän osallistuu tarvittaessa myös muiden osastojen avustaviin tehtäviin. Työ on vuorotyötä.

Tehtävä edellyttää alan soveltuvaa koulutusta, työkokemusta teatterialalta, atk-taitoja sekä hyviä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja. Suomen kielen lisäksi tehtävä edellyttää englannin kielen hallintaa.

Tarpeistosuunnittelija Pipsa Keski-Hakuni  antaa tehtävästä lisätietoja 6.11.2018 klo 14.30-16.30 ja 8.11.2018 klo 9.00-11.00,  050-3086256

Hakemukset pyydetään jättämään 18.11.2018 mennessä Kansallisoopperan verkkosivuilla (oopperabaletti.fi) olevaan sähköiseen rekrytointijärjestelmään

MUITA ILMOITUKSIA

KOM-teatterin podcastien sarja alkaa

Ensimmäinen KOM-postia on täällä! KOM-postia on podcastien sarja, jossa keskustelemme teemoista, joita juuri nyt KOM-teatterissa työstämme.

Ensimmäisessä KOM-postissa keskustellaan, miten oma elämä muuttuu taiteeksi. Saako omasta elämästä tehdä teatteria? Onko omakohtaisuus kirjallisuudessa vähempiarvoista kuin näyttämöllä?

Keskustelussa mukana näyttelijät Amanda Palo ja Eeva Soivio sekä kirja-agenttinakin työskennellyt Tiina Kristoffersson. Tässä podcastissa ihastelemme mm. seuraavia kirjoja:
Saara Turunen: Rakkaudenhirviö (2015) ja sivuhenkilö (2018)
Jera Hänninen: Harakkapoika (2006)
Tiina Pystynen: Runousoppi - miten elämä muuttuu taiteeksi (2004)

http://www.kom-teatteri.fi/kom-postia.html


Annika Tudeer Ruumiillista (rahan käsite) ja ole osa maailmaa

Annika Tudeerin kirjoitus Goethe Institutin blogissa


Poimintoja Teatteri&Tanssi+Sirkus -lehden syksyn tuplanumerosta

Teatteri&Tanssi+Sirkus -lehden numero 6-7/2018 paneutuu nyt vilkkaana vellovaan kritiikki-keskusteluun. Minkälaista on hyvä kritiikki, tarvitaanko sitä, mitä siitä ajattelevat taiteilijat? Entä minkälaista on kriitikon työ, onko hänellä valtaa, miten uudet julkaisualustat vaikuttavat kritiikkiin? Ja onko Atlantis-esitys taaperotouhua vai iso synteesi?  

Espoon kaupunginteatterin johtaja Erik Söderblom suomii suomalaista kulttuuripolitiikkaa ja teatteriväkeä. Myös Zodiakista eläköitynyt Raija Ojala piirtää kokeneesti kulttuuripolitiikalle linjoja.

Tuplanumerossa kerrotaan lisäksi, miten sujuu nätyläisiltä venäjän kielellä näytteleminen ja miksi suomalaiset sirkustaiteilijoiksi haaveilevat hakeutuvat ulkomaille koulutukseen. Toista viisivuotiskauttaan Teakin koreografikoulutuksen professorina aloittava Kirsi Monni tutkii opiskelijoidensa kanssa muun muassa ei-ammatillisissa yhteisöissä toimimista.

Ja Tanssin talon uusi johtaja Matti Numminen pöyristyy Riihimäen teatterin tilanteesta ja kertoo olevansa vankka yhteiskunnallisen rahoituksen kannattaja. 

www.teatteritanssi.fi


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.