16.11.2017

TINFO-tiedote 35 / 16.11.2017

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTERIIN

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFO PALVELEE

UUTISIA 

TAPAHTUMIA

HAKUJA

TYÖPAIKKOJA

MUITA ILMOITUKSIA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTERIIN

2004

Jaakko Kuusiston Koirien Kalevala (libretto Mauri Kunnaksen teoksen pohjalta Sami Parkkinen, ohjaus Minna Vainikainen) on Savonlinnan Oopperajuhlien hitti. Koko perheen oopperaa ja naisohjaaja!

Kajaanissa käynnistyy Eino Saaren vetämänä Generaattori-hanke, paikallisen kulttuurin ja esittävän taiteen laboratorio.  Kajaanissa halutaan, että ammattitaiteilijat pysyvät paikkakunnalla. Generaattori ja Kajaanin kaupunginteatteri suunnittelevat yhdessä poliittisen teatterin festivaalia.  

”Teatterin merkitys on tällä hetkellä isosti kriisissä. Ala edustaa jotain kirjastolaitoksen ja saattohoidon väliltä saatavaa kunnallista palvelua. Teatterilla kuuluisi olla henkinen ja poliittinen tehtävä yhteiskunnassa, mutta tällä hetkellä sitä ei sillä ei ole. Tai jos on, niin tuo tehtävä täyttyy aivan marginaalissa.” Ruotsinkielisen näyttelijänlaitoksen professori Erik Söderblom (Teatteri 8/2004)

Turun Taideakatemian viimeisen vuoden opiskelijan Merja Pöyhösen nukketeatteriesitys Kullervo voittaa valtakunnalliset nukketeatterikilpailut Oulussa.  

Nukketeatteri Vihreä Omenan toiminta päättyy. Nukkien kohtalo ja nukketeatterin tulevaisuus huolestuttavat. Asssitej toivoo, että Helsingin kaupungin tuki Vihreälle Omenalle ohjattaisiin muulla tavoin nukketeatterin tukemiseen.  

Hannele Koivusen raportti Onko kulttuurille vientiä ja Esa Kirkkopellon Yleistetyn antropomorfismin manifesti ilmestyvät.

2005

Kaapelitehtaan Valssaamossa nähdään Jani Juutisen ja Ville Walon sirkussoolot. Juutisen sooloesitys Un Cirque tout juste nähdään Ranskassa, sirkuksen vientihanke Ranskassa vetää.

Smartum on kulttuuriseteleiden pioneeri. Ralf Sundin selvityksen mukaan kulttuurisetelillä on noin 20 miljoonan markkinat ja se tulee kasvattamaan kulttuurilaitosten lipunmyyntiä pari kolme prosenttia parissa vuodessa.  

Teatteri ja näytelmät liikkuvat kansainvälisesti. Tampereen Teatterin ja Leea Klemolan Kokkola nähdään Moskovan Uuden Draaman Festivaalilla. Juha Jokelan Mobile Horror nähdään Saksassa ja Luxemburgissa, Tanskassa nähdään Laura Ruohosen Kuningatar K  ja Kristian Smedsin Yhä pimenevä talo. Ruohosen Olga esitetään lukuteatterina Milanon Piccolo Teatrossa uuden draaman festivaalilla.  

Mikko Viherjuuri kauppaa suomalaista näytelmää Find a Fine Finnish Play -hankkeena Yhdysvalloissa.

The Turku International Puppetry Connection TIP visioi Turkuun kansainvälisiä nukketeatterifestivaaleja ja kulttuurikeskusta. Nukketeatterin napaa rakennetaan.

Opetusministeriöön perustetaan kulttuurivientiyksikkö.

Kajaanissa järjestetään Poliittisen teatterin festivaali, johon osallistuu seitsemisenkymmentä teatterintekijää.

2006

Taideteollisen korkeakoulun koulutus- ja kehittämiskeskus ja Teatterikorkeakoulun aikuiskoulutusyksikkö yhdistyvät luovien alojen laaja-alaiseksi täydennyskoulutuskeskukseksi, jonka johtajaksi tulee Teppo Turkki. Varsinaisesti toiminta alkaa vuonna 2007.

Kajaanin harrastajateatteri tekee Paskan näytelmän, jonka käsiohjelman yhteydessä ilmestyy myös uuden poliittisen teatterin manifesti.

Turun taideakatemia ja Turun kaupunginteatteri tekevät nukketeatteriyhteistyötä. Sopukkaan valmistuu Odysseus (ohjaus Fiikka Forsman).

”Meidän on murskattava raja ”meidän” ja ”niiden” välillä.—Uussuomalaisen taiteen tekeminen ei tarkoita muualta tulleiden ihmisten sullomista meidän normeihimme. Meidän on otettava vastaan heidän normejaan. On arvioitava uudelleen, missä, mitä ja miten esitetään, kuka esittää ja kenelle esitetään.” Näin kirjoittaa Ritva Siikala, vuonna 1997 käynnistämänsä monikulttuurisen tutkimushankkeen Kassandra 2000 perustaja. (Teatteri 4/2006).

Helena Kallion romaani Ennen kuin sielu puutuu ilmestyy. Romaanin päähenkilö Nasto muistelee näyttelijänkoulutusaikansa raiskausharjoitusta. Naisopiskelijat joutuvat kohtaamaan raiskatuksi tulemisen pelkonsa miesopiskelijoiden ollessa raiskaajia.  Helena Kallio kertoo omaan koulutusaikaansa liittyneistä ”raiskausharjoituksista” (Näty 1989-1993): ”Harjoitus oli mielestäni heterointia ja opetti minulle ainoastaan sen, miten helposti minut puistossa saisi maahan. Se oli olevinaan ´rankkaa´. En tiedä tänä päivänäkään, mitä se opetti minulle näyttelijäntyöstä. Nykyisellä asiantuntemuksellani voin sanoa, että harjoitus on arveluttava. Sen puolustajat pitävät tärkeänä, että siinä kohdataan pelko ja se ravistaa ja herättää.” (Teatteri 5/2006).

Aiemmin ilmestyneet Mikropistot ja lähdeluettelo

Katso myös Teatterien esityksiä, tapahtumia ja hankkeita juhlavuodelle 2017

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Post-Weinstein, post-Kallio – nyt riittää!

Ei ole enää paluuta entiseen painetaan villaisella -meininkiin! Se on loppu nyt!  Briteissä tehdään parhaillaan yksinkertaisella kyselytutkimuksella selvitystä seksuaalisesta häirinnästä kulttuurialalla. Teatterikoulut ovat kokoontuneet asian tiimoilta.

Faktat pöytään myös meillä. Ei tässä kannata omasta pesästä pois tähytä. Cefisto on ollut asiassa aloitteellinen jo aiemmin. Onko Suomen Näyttelijäliitossa ja Temessä tekeillä kyselyä omille jäsenillensä? 

Volcano Theatre

Tuntuu kummalliselta olla Walesissa Swanseassa ja Cardiffissa juuri nyt.  Uutiset täynnä Brexitiä, samoin seksuaalista häirintää, toisaalta päivä täynnä rakkautta teatteriin: #lovetheatreday  

Brexit herättää huolta ja epätietoa myös teatterin sisällä. Kukaan ei tiedä, miten Brexit tulee vaikuttamaan taiteilijoiden liikkumisvapauteen ja mahdollisuuksiin olla mukana EU-ohjelmissa. Toistaiseksi toimitaan kuten tähänkin saakka. 

Mutta uhkat tulevat myös sisältä. Kulttuurin julkista tukea on leikattu ja uhattu leikata. Walesin Arts Council tosin on onnistunut puolustautumaan niin, että kenttä on säästynyt pahimmalta. Walesilaisten taiteilijoiden kansainvälistä liikkuvuutta tukeva Wales Arts Internationalin (WAI) mielestä nyt jos koskaan on entistä tärkeämpää tehdä kansainvälistä yhteistyötä. Tosin myös WAI:n mahdollisuudet ovat lähinnä pientä siemenrahoitusta.

Terveellistä käydä Volcano Theatressa. Se pitää majaansa väliaikaisissa tiloissa, entisen supermarketin ja varastojen tilassa, joka muuntuu mihin tahansa, ei tarvitse varoa koskemasta. Täällä ei tiloilla hienostella. Isoista ikkunoista näkee sisään galleria- ja baaritiloihin. Tiloista on tehty kunnostussuunnitelma, mutta ei vimpan päälle viimeisteltyä kalliilla -periaatteella. Teatteri näkee itsensä urbaanin murroksen esityksellistäjänä ja kokemuksellistajana.

Volcanossa pohdiskellaan, mitä tehdä tilanteessa, jossa teatterista teatterien ulkopuolella on tullut yhä kiinnostavampaa, kun taas teatteri teatterin sisällä uhkaa ohentua passiiviseksi tirkistelykokemukseksi. Eikä pelkästään pohdiskella, sen näyttää esimerkiksi Seagulls, Tsehovin Lokin purkutyö  .

Yhteisöpoliittista teatteria Walesissa

National Theatre Wales kulkee ihan omia teitään. Unohda teatteri, kun menet NTW:hen. Unohda instituutio, unohda institutionaalista arvovaltaa viestivä teatterirakennus, teatterin mustat laatikot ja hermeettiset tarinat. Teatterilla ei ole muuta kuin toimisto Cardiffissa. Teatteri tapahtuu siellä, missä ihmisyhteisöt ovat.

Täällä hengitetään walesilaisyhteisöjen kanssa, tartutaan yhteisöä koskettaviin aiheisiin, ollaan kädet kiinnittyneinä alueellisiin poliittisiin todellisuuksiin ja yhteisön ihmisiin. Kun globalisaatio uhkaa viedä Port Talbotista 4000 terästyöläisen työpaikat, tehdään esitys We are still here otetaan työläiset mukaan. Kun Britannian ylpeys, kansallinen terveydenhuolto NHS viettää kunniakasta 70-vuotista olemassaoloaan, tartutaan siihen. NHS:n juhlavuonna 2018 NTW valmistautuu tekemään ympäri Walesia NHS 70 esityskokonaisuuden. Se on esitys walesilaisen kokemusasiantuntijoiden tarinoista. Se kertoo niistä, joiden elämää kansallinen terveydenhoito-ohjelma on koskettanut.

John McGrathin jälkeen teatterin johtoon tuli Kully Thiarai. Thiarai on aiemmin työskennellyt Red Ladder -teatterissa, joka ei arkaile julistaa olevansa radikaali poliittinen teatteri. Tämä viisikymppinen teatteri tekee häpeämättömästi päivänpolttavaa (kansan)teatteria etsien uusia muotoja, jossa populaari, poliittinen ja radikaali sekoittuvat. Doncasterissa puolestaan Kully Thiarai avasi teatterin, jotta taide ja kulttuuri voivat muuttaa yhteisöjä ja ihmisten arkea.

Ruotsinkielisillä teatteripäivillä keskustellaan laadusta

Ruotsinkielisten teatteripäivien seminaarissa (yhteistyössä Cefisto ja Lust ) Viiruksessa halutaan ja uskalletaan keskustella laadusta!  . Enemmän kuin tervetullutta taiteen emansipaatiota. Keskusteluun johdattaa Black Box Teaterin dramaturgi Melanie Fieldseth, joka on työskennellyt Norjan kulttuurineuvostossa, kirjoittanut vapaista ryhmistä ja pohtinut taiteen laatua. Tässä Melanien pohdintaa parin vuoden takaa.

Etunojaista kriittistä kritiikkiä

Teatteriportaali Nachkritik on ollut olemassa kunnioitettavat 10 vuotta. Reaaliajassa ja etunojassa. Saksalaisella kielialueella ei esityksiä ja tekijöitä pidetä silkkihansikkaissa.

Puhutaan koko ruumiilla

Ei kiltteysrasismia tai laimeaa suvaitsevaisuuskasvatusta. Kansainvälinen teatterifestivaali No Limits pohtii vammaisteatterin poliittisia strategioita Berliinissä. Festivaalilla nähty puolalaisen Nowy Teatrin puolaksi ja puolan viittomakielellä tehdyn Jeden Gest / One Gesture -esityksen olisin halunnut nähdä. Tällaisen videon löysin YouTubesta, ne ovat puolaksi, mutta hällä väliä . Viittomakielisestä esityksessä ja kommunikaatiosta tulee miltei ruumiin/käsien tanssia. Ohjaaja Wojtek Ziemilski puhuu siitä, miten viittomakieltä puhutaan koko ruumiilla, ihmiset ovat viittomakielellä kommunikoidessaan läsnä, katsovat toisiaan silmiin. Ruumiin puhetta.  

Helsingin kaupungin johto kyselytunnilla

Kaikki mitä olet halunnut tietää Helsingin kaupungin kulttuuripolitiikasta, mutta et ole uskaltanut tai osannut kysyä. Rohkaistu nyt kysymään. Teatterikorkeakoulun Alumniklubin järjestämässä keskustelutilaisuudessa 21.11.2017 vastaajina ovat apulaispormestari Nasima Razmyar ja kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja Tommi Laitio.

Puolan politiikasta ja teatterista

Polish Theatre Journal (PTJ) antaa moniulotteisen ja analyyttisen läpileikkauksen siitä, mitä maassa ja sen teatterissa on tapahtunut oikeistopopulistisen, äärinationalistisen ja konservatiivisen Laki ja Oikeus -puolueen runsaan parin vuoden vallassaolon aikana. Hyvää syväkirurgiaa, ruumiinavauksesta ei ole kyse, vaikka Laki ja Oikeus kovasti yrittävätkin saada huutavan ääntä hengiltä.

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE

TINFO-apuraha käännöstyöhön | Vuoden viimeiset hakemukset 1.12.2017 mennessä  

TINFO-apurahan vuoden 2017 viimeisellä kierroksella käännösapurahoja voidaan myöntää myös käännöshankkeisiin, joihin ei vielä liity esitys- tai aiesopimuksia. Tällaisissa tapauksissa hakijoita pyydetään liittämään mukaan suunnitelma niistä toimenpiteistä, joilla näytelmän mahdollista ulkomaisten tuotantojen syntymistä on tarkoitus edistää.  

Hakemukset liitteineen on lähetettävä sähköisesti 1.12.2017 mennessä.  

TINFO-apurahalomake ja myöntämisen kriteerit

Myönnetyt TINFO-apurahat 2017

Tiedustelut: tinfo(a)tinfo.fi 


TINFO kysyy kesäteattereilta katsojamääristä 2017

Hei kesäteatterilainen!

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) kerää tietoja kesän 2017 esityksistä ja niiden katsojamääristä. 

Tiedot voit antaa nopeasti täytettävällä lomakkeella.

Esitys- ja katsojatiedoista on paljon hyötyä, kun teemme kesäteatteritoimintaa tukevaa viestintää. Joten iso kiitos jo etukäteen, kun olet mukana!

Kyselyä koskevat tiedustelut: TINFO / tiedottaja Sari Havukainen, sari.havukainen(a)tinfo.fi

UUTISIA

Quo Vadiksen monikielinen esitysperhe ottaa maailman haltuun

Viro on kieli numero yhdeksän. Teatteri Quo Vadiksen esitys Pelastetaan äiti saa 18.11.2017 ensi-iltansa Helsingissä, tällä kertaa viron kielellä. Martin markkinoilla ensi-iltaan tulevan Pelastetaan äidin näyttelijä on Anna Korolainen, kansainvälisen koulutuksen saanut taiteilija, joka taitaa myös viron kielen. Näytelmän on suomesta viroksi kääntänyt Katrin Hammer.

Otso Kauton ja Markku Hoikkalan käsikirjoittama teos on visuaalinen seikkailusatu pienestä tytöstä, joka pelastaa äitinsä Sinisen kynsistä. Pelastetaan äiti on esitysperhe, jota alettiin esittää jo vuonna 2006. Esitystä tilataan kiertueille eri puolilla maailmaa tai keikoille Suomessa. Vironkielistä esitystä alettiin valmistaa Tuglas-seuran tilauksesta. Teoksesta on valmiina entuudestaan suomen, ruotsin, englannin, espanjan, ranskan, saksan, Italian ja venäjän versiot.

Parhaillaan Quo Vadis suunnittelee paitsi kiertuetta Viroon, myös esitysvientiä Italiaan. Esityksessä on rooli yhdellä näyttelijällä, mutta myös Nina Mansikan luomalla pukulavastuksella. Tätä on teetetty tuplat, koska esitys kiertää yhtäaikaa monessa paikassa.

Samaan aikaan virolaisen "äidin" kanssa pyörii esitysversio Ruotsissa, ja hiljattain helsinkiläisessä päiväkodissa nähtiin Mama espanjaksi. Ruotsiksi näyttelee Kolina van den Berg, espanjaksi Minerva Kautto. Monikielinen Teatteri Quo Vadis pyrkii esityksellään saavuttamaan lapsiyleisön niin maailmalla kuin monikulttuurisessa Suomessakin.

(TINFO 15.11.2017)


Klockriketeaternin ja Von Krahl Teaterin yhteisproduktio Ice Virossa

Suomalais-virolainen teatterituotanto tulee ensi-iltaan tammikuussa Tallinnassa. Yhteistyöteatterit ovat Klockriketeatern (FIN) ja Von Krahl Teater (EST).

Tänä talvena Vladimir Sorokinin kulttiteos Ice herätetään henkiin ensimmäistä kertaa suomalais-virolaisena yhteistyönä. Essi Räisäsen ohjaus ja Iida Hämeen-Anttilan dramatisointi pureutuvat genrerajat rikkovan teoksen kautta kaikella rakkaudella erään maailman loppuun ja nousevaan fasismiin.

Alkuperäisteoksen lähtökohtana on Siperiaan 1908 iskeytynyt meteoriitti, jonka sisältämä jää johdattaa vaihtoehtoiseen tulkintaan 1900-luvusta. Nyt jää sulaa uhkaavaa vauhtia näyttämöllä ja herättää ennennäkemättömiä utopioita yhteisestä tulevaisuudesta.

Sorokinia on kehuttu parhaaksi venäläiseksi postmodernistiksi ja nyt hänen kirkasnäköinen satiirinsa tuodaan näyttämölle Klockriketeaternin ja Von Krahlin yhteisvoimin. Produktion ensi-ilta nähdään Tallinnassa 26.1.2018. Suomen -ensi-iltaan Ice tulee maaliskuussa samana vuonna.

Instagram: @klockriketaetern
Facebook: @Klockriketaetern


Taiken liikkuvuusapurahat jaettu

Taiteen moninaisuuden ja liikkuvuuden toimikunta on jakanut liikkuvuusapurahoja yli 90 000 euroa. Apurahan sai 67 taiteilijaa tai työryhmää. Hakijoita oli 312.

Apurahan saajat

Liikkuvuusapurahoja jaetaan neljä kertaa vuodessa. Apurahat on tarkoitettu Suomessa asuvien taiteilijoiden ja taiteen asiantuntijoiden kansainvälisen liikkuvuuden ja verkostoitumisen edistämiseen. Liikkuvuusapurahaa voi saada ulkomaanmatkojen kuluihin.  
 
Matkan tulee liittyä taiteellisesti tai taiteenalan kannalta merkittävään hankkeeseen, jonka yhteydessä hakija esiintyy tai esittää taidettaan Suomen ulkopuolella. Apurahaa voi saada myös taiteilijaresidenssissä työskentelyyn.

Taiteen moninaisuuden ja liikkuvuuden toimikunta on yksi Taiteen edistämiskeskuksen (Taike) asiantuntijaelimistä. Se päättää vertaisarviointiin perustuvista taiteilijoille, taiteilijaryhmille ja yhteisöille myönnettävistä apurahoista ja palkinnoista.

Lisätietoja: Kirsi Väkiparta, erityisasiantuntija, kirsi.vakiparta(a)taike.fi, p. 0295 330 724.


Suomeen oma Fringe-festivaali vuodelle 2019

Suomi ja Turku liittyvät Fringe-festivaaliperheeseen. Keväällä 2019 Aurajoen pinnan rikkoo FINFRINGE, nelipäiväinen kansainvälinen esittävän taiteen festivaali.  

Festivaali tulee aloittamaan keskitetysti yhdessä paikassa, mutta laajenee pilottivuoden jälkeen ympäri Turkua. FINFRINGEn johtoajatuksena on paitsi tuoda uutta taidetta näyttämölle, myös itsekin toimia uusin tavoin joka vuosi: eri paikoissa, erilaisin toteutumistavoin ja painopistein. Ensimmäisenä vuonna tullaan näkemään n. 15-20 erilaista esiintyjää tai esiintyjäryhmää. Yhteensä esityksiä tulee olemaan pilottifestivaaleilla vajaat viisikymmentä.  
 
Artistihaku ympäri maailmaa julkaistaan syksyllä 2018 ja FINFRINGE 2019 -ohjelma alkuvuodesta 2019.  

Fringe-festivaali, ”reunafestivaali”, joista suurin ja kuuluisin on Edinburghin Fringe, on raikkaan railakas tapahtuma ja esiintymisalusta uusille ja kokeileville esittävän taiteen ideoille. Kaikki esittävän taiteen lajit ovat sallittuja ja esiintyjät voivat olla ammattilaisia tai harrastajia. Esitysten kesto on tarkkaan rajattu ja ne pitää pystyttää nopeasti lavalle ja esityksen päätyttyä pois.  

Fringe eroaa muutenkin tavallisista taidefestivaaleista. Esiintyjät joutuvat maksamaan osallistumismaksun, mutta saavat vastikkeeksi myös osan pääsylipputuloista. Jos halukkaita esiintyjiä on liikaa, kuten miltei aina on, mukaan pääsevät arvotaan. Kaikilla mukana olevilla esityksillä on hetkensä yleisön edessä, mutta pidetyimmät saavat lisäesityksiä - ja tätä kautta lisätuloja.

Pohjatyötä festivaalia varten on tehty reilun vuoden ajan. FINFRINGE on liittynyt yli 250 Fringe-festivaalin verkostoon. Erityisen läheisesti yhteistyötä tullaan tekemään Nordic Fringen kanssa. FINFRINGEn järjestäjänä on Osuuskunta Säätämö, turkulaisten esittävän taiteen ammattilaisten yhteenliittymä. Samalla festivaali toimii turkulaisten ammattinäyttämöiden yhteistyöhankkeena. Yhteistyössä ovat mukana ja tukensa ovat luvanneet eri muodoissa Turun Taideakatemia, Turun Kaupunginteatteri, Åbo Svenska Teater, Linnateatteri ja Logomo.

Tämän hetken merkittävin tukija FINFRINGElle on tiedon ja ammattiosaamisen vaihtoa Suomen ja Yhdysvaltain välillä edistävä Fulbright Suomi -säätiö. Mainetta jo vuosikymmeniä niittänyt toimija saa rahoituksensa muun muassa Suomen ja Yhdysvaltojen hallituksilta, korkeakouluilta ja säätiöiltä. Sami Rannila, FINFRINGEn johtaja, lähtee ensi keväänä Fulbrightin MCPD-stipendin avittamana Philadelphiaan työskentelemään FringeArtsissa.  

Tiedustelut:  Sami Rannila, +358 40 7557 063


Mad House Helsinki 2018 kommentoi aikaansa

Esitystaiteen talon viidettä kautta vietetään Helsingin Suvilahdessa 18.1.-25.3.2018. Esitystaide heijastelee ja kommentoi aikaansa ja näistä elementeistä koostuu Mad Housen seuraavan kauden pääohjelmisto.  

Ihmisten ja muiden elollisten väliset suhteet, identiteetin rakennuspalikat, ajan kohtuuttominakin näyttäytyvät vaateet, sanojen voima, teknologian mahdollisuudet, inhimilliset tarpeet, halut ja pelot sekä suomalainen luonto.

Ohjelman ovat kuratoineet taiteilijat Sonja Jokiniemi, Mikko Niemistö ja Elina Pirinen. Mukana on muun muassa kahdeksan kansainvälistä vierailua, kolme kantaesitystä sekä yksi puolueen perustamiskokous.
 
 
Mad House on esitystaiteen talo, joka tuottaa kokeilevaa esittävää taidetta. Sen kotipesä on Helsingin Suvilahdessa, mutta toimintaa on siellä, missä tarvetta.  

Katso Mad House Helsingin ohjelma: www.madhousehelsinki.fi 

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: tiedottaja Katja Tolonen,katja(a)madhousehelsinki.fi, 050 49 22017


Vuoden 2018 Työväen Näyttämöpäivien esiintyvät ryhmät julkaistu

Vuoden 2018 Työväen Näyttämöpäivien esitykset ja ryhmät:

  • Kajaanin harrastajateatteri: Beowulf & Grendel
  • Tukkateatteri (Tampere): Luvattu maa -suur(suomi)musikaali
  • Louhiteatteri (Eno): Kiitos kirjeestäsi
  • Ryhmä Neitilä (Kemijärvi): Pieta
  • Tukkateatteri (Tampere): Parisuhdemonologit
  • Jyväskylän Huoneteatteri: Sarasvatin Hiekkaa
  • Pyhtään Harrastajateatteri: Viulunsoittaja katolla
  • Järvenpään Teatteri: Vanja-eno
  • Tikkurilan Teatteri: Tyttö ja Varis,
  • Miinan montun talviteatteri (Hausjärvi): Aina joku eksyy
  • Legioonateatteri (Tampere): Pelko Pois, Rosemarie!
  • Ilmaisukoulu Tuike (Helsinki): Adding Machine – erään herra Zeron tarina.

Lisäksi vuoden 2018 Työväen Näyttämöpäivillä nähdään kutsuttuna esityksenä Juha Hurmeen Otava Ensemblen Sanamyrsky. Esitys on viimeinen osa vuonna 2013 alkanutta viisivuotista Maiju Lassila-sarjaa.

Festivaaleilla nähdään myös kansainvälinen ryhmä, Saaremaa teaterin ja Väinö Uibon ohjaama Säärane mulk ehk sada vakka tangusoola.

Lue lisää


Kaupunginteatterin kestosuosikki Kiviä taskussa esitetään 700. kerran

Helsingin Kaupunginteatterin supersuosittu Kiviä taskussa esitetään 700. kertaa keskiviikkona 15. marraskuuta studio Pasilassa. Yli 15 vuotta täysiä katsomoita kerännyt esitys on rikkonut Suomen ennätykset sekä esityskerroissa mitattuna että pisimpään ohjelmistossa jatkaneena koko illan näytelmänä, eikä suosiolle näy loppua.

Martti Suosalon ja Mika Nuojuan tähdittämä Kiviä taskussa sai suomenkielisen kantaesityksensä 24. lokakuuta 2002 studio Pasilassa. Katsojia irlantilaisen Marie Jonesin kirjoittama ja Pentti Kotkaniemen ohjaama esitys on kerännyt yli 233 000.

”Näytelmän menestys on tietysti itsetuntoa parantava, unenomaisen kannustava kokemus, mutta viime kädessä se on kuitenkin näytelmä, jota esitetään ja jonka kanssa kierretään Suomea, lapsi lapsien joukossa. Ei voida henkseleitä paukutella tämän varjolla, mutta hyvä näytteljäntyönharjoitus se on, ja tuntuu toimivan myös katsojille. Parasta ja palkitsevinta tässä on yleisö, yleisön reaktiot ja se vastavuoroisuus, he saavat ja me saamme”, Martti Suosalo summaa.

”Niin, ja vaikka on tietysti hienoa, että ihan teatterihistoriaa tehdään tällä esityksellä, niin tavallaan sitä ei ajattele niin. Aina tehdään esitys kerrallaan, ja juuri sille yleisölle”, Mika Nuojua jatkaa.

Näytelmä kertoo Irlannin maaseudulla tehtävän elokuvan kuvauksista, joissa avustajina toimivat paikalliset Charlie Conlon (Suosalo) ja Jake Quinn (Nuojua). Kaksikko vaihtaa lennossa roolista toiseen näytellen päähenkilöiden lisäksi myös kaikki muut näytelmän noin viisitoista roolia ikään tai sukupuoleen katsomatta.

Yleisön rakastama esitys on vuosien varrella vieraillut lukuisissa maamme teattereissa. Kaikkiaan vierailuesityksiä on ollut 145, ja kevääksi 2018 niitä on sovittu yhteensä 17. Studio Pasilan Kiviä taskussa -esityksiin löytyy nopeimmille vielä lippuja maalis-toukokuun näytäntöihin.

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Teaterdagarna | 20.-21.11.2017, Helsingfors

Seminarium och diskussion: Kvalitet – ett relevant begrepp för konsten? 

Både internationella och inhemska finansieringsorgan har alltmer börjat efterlysa verktyg för att kunna värdera konstnärlig kvalitet som grund för finansieringsbeslut. Men är det relevant för scenkonsten att försöka göra kvalitet till något mätbart? Är kvalitetsdiskussionen en bättre resurs för konsten om den tillåts vara komplex?

Key Note: Melanie Fieldseth, dramaturg på Black Box Teater i Oslo, tidigare scenkonstkonsulent på Norsk kulturråd

Läs mera om Teaterdagarna


Lukudraamafestivaali R.E.A.D | 22.-24.11.2017, Helsinki

Lukudraamafestivaali R.E.A.D esittelee monipuolisesti uutta eurooppalaista draamaa Helsingissä marraskuussa.

Reading EuropeAn Drama Festival, R.E.A.D. -festivaali, levittäytyy Helsingin ydinkeskustaan 22.-24. marraskuuta 2017. Neljättä kertaa järjestettävä tapahtuma esittelee uutta draamaa maailmalta ja tuo yhteen Suomessa asuvia ja työskenteleviä kansainvälisiä teatterintekijöitä. Festivaalin aikana yleisö pääsee tutustumaan tuoreisiin teksteihin Saksasta, Moldovasta, Iranista, Kreikasta ja Ranskasta.

Valittujen tekstien teemat ovat tuttuja ja koskettavat kansallisuusrajojen yli. Tämän vuoden alaotsikko on Idästä länteen. Näytelmien teemoina ovat valta, pakolaisuus ja naisten asema Lähi-Idässä ja Euroopassa.

Iranilaisen Mahin Sandrin Acclimatization (englanniksi) käsittelee naisten asemaa maan jatkuvassa muutoksessa kolmen naisen elämäntarinan kautta.

Romanialais-ranskalaisen Matei Visniecin Migraaaants (englanniksi) tuo esiin Eurooppaa ravistelevan pakolaiskriisin. Nicoleta Esinencun That moment (englanniksi) perustuu tositapahtumiin tämän päivän Moldovassa.

Andreas Flourakisin The things you take with you (englanniksi) esittelee kreikkalaisten reaktioita pakolaisten tarinoihin. Sakasalainen Sibylle Bergin JA NYT: MAAILMA! (suomeksi) maalaa armottoman mutta herkän muotokuvan neljästä nuoresta naisesta.  

Lukudraamojen ohjaajina toimivat David Kozma, Lija Fisher, Hilkka-Liisa Iivanainen sekä Aino Kivi. Festivaaliesitykset ovat Musiikkiteatteri Kapsäkissä, Ihana Kahvila Baarissa sekä Globe Art Pointissa.
 
R.E.A.Din aikana järjestetään myös avoin Dramatalk keskustelutilaisuus 22.11. klo 19.30. Teemakeskustelu järjestetään yhteistyössä Suomen PEN:in kanssa. Lähi-itää koskettavista aiheista keskustelemassa ovat ohjaaja Aino Kivi sekä Erkki Tuomioja. Keskustelun vetäjänä toimii dramaturgi Veera Tyhtilä.

Reading EuropeAn Drama Festival – R.E.A.D 22.-24.11.2017
Tarkempi, päiväkohtainen ohjelma: http://theatrecollective.com/wp/eng/r-e-a-d-4/

Reading EuropeAn Drama Festival yhteistyössä ovat mukana mm. Suomen PEN, Goethe Institut Finnland, Kulttuurikeskus Caisa, Globe Art Point. Festivaalia tukevat Taiteen edistämiskeskus ja Helsingin Kulttuurikeskus. Festivaalin järjestää European theatre collective.

Lisätiedot: David Kozma, +358451385615, www.theatrecollective.com


Idän otteessa -tanssitapahtuma | 2.-3.12.2017, Helsinki

Tanssitaiteilijat Mirva Keski-Vähälä, Mari Kortelainen ja Katariina Vähäkallio järjestävät Helsinkiin Idän otteessa – Kolmen soolotanssiteoksen esityskokonaisuuden. Idän otteessa tuo itäsuomalaista nykytanssia Helsinkiin 2.-3.12.2017.  
 
Kolmen tanssitaiteilijan sooloteokset Hatelikko, Impromptu ja Kehoratorio nostavat esiin muun muassa kysymyksen, voimmeko olla vielä kosketuksissa syvään ja alkukantaiseen ihmisyyden olemukseen ruumiissamme.

Katso tapahtuman tarkempi ohjelma: https://www.facebook.com/events/360041757756599/ 

Lisätietoja ja ennakkovaraukset: mari.kortelainen(a)gmail.com


Teatterifestivaaleja tällä viikolla

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Open Call: Tehran Mobarak International Puppet festival | Deadline 1 Dec 2017

We will celebrate Tehran-Mobarak 17th International Puppet Festival from 23rd to 29th of August 2018.

The festival wishes to create a link between te present and future artists of the little big world of Puppetry and to break the artificial boundaries between different art forms and of different regions from west to east.

We would love to host you in Tehran and promote peace through the Art of Puppetry.

The festival will take place in Tehran, 23-29 of August 2018, and will consists of two main sections: 1. Indoor, 2. Outdoor

If you wish to take part in the festival please send us the completed application form and required documents.  

The application should reach us no later than December 1st, 2017.

Marzieh Baroumand, Artistic Director
Fest(a)tehranmobarak.com

Read more (pdf)
Application form (pdf)

Website for 2016 edition: http://mobarak.theater.ir/en


Suomen Lontoon instituutti etsii ohjelmaehdotuksia | Haku 10.12.2017 mennessä

Suomen Lontoon instituutti on Lontoossa sijaitseva yksityinen säätiö. Tunnistamme ja tuemme uusia teemoja, tapahtumia, yhteisöjä ja tekijöitä taiteen kentällä, sekä nostamme julkiseen keskusteluun yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden kannalta olennaisia kysymyksiä.

Etsimme ohjelmaehdotuksia vuodelle 2018 seuraavilta alueilta:

• Tarinankerronta AR/VR ympäristöissä (augmented/virtual reality)  
• Kestävä kehitys designin alueella
• Sukupuolten tasa-arvo
• Monimuotoinen yhteiskunta

Englanninkieliset ehdotukset tulee lähettää seuraavassa muodossa:  

• Ehdotuksen tiivistelmä (maks. 1 kappale)
• Projektin kuvaus (maks. 1 sivu)
• Yhteistyökumppanit Suomessa ja Isossa-Britanniassa ja/tai Irlannissa
• Projektitiimin CV:t
• Budjetti ja olemassa oleva rahoitus
• Alustava aikataulu

Tuemme valittuja projekteja maksimissaan 15 000 eurolla. Olemassa olevat kahdenväliset kumppanuudet katsotaan eduksi.

Ehdotukset on lähetettävä 10.12.2017 mennessä osoitteeseen info(a)fininst.uk. Huomatkaa, että hyväksymme vain sähköpostitse lähetetyt hakemukset.

Kysymyksiin vastaa sähköpostitse jaakko.nousiainen(a)fininst.uk. Kaikki yhteydenotot otsikolla: Open Call 2018.

Hakijat saavat tiedon mahdollisesta jatkoon pääsystä 21.12.2017 mennessä. Jatkoon valitut ehdotukset voivat saada pienen avustuksen ehdotuksen kehittämistä varten. Lopullinen valinta tehdään tammikuussa 2018.

Lue lisää


Avoin haku ANTI-festivaalille | Haku 12.12.2017 mennessä

ANTI-festivaali hakee nyt teoksia ja projekteja minkä tahansa alojen taiteilijoita, jotka työskentelevät leikin, leikkisyyden, pelien ja pelillisyyden parissa.

Avoin teoshaku on englanninkielinen ja tapahtuu verkkolomakkeen kautta.

Hakemusten viimeinen jättöpäivä on 12.12.2017.

Vain verkkolomakkeen kautta jätetyt hakemukset käsitellään. Lue lisää teemasta ja hakumenettelystä englanninkielisestä hakuilmoituksestamme!

Ehdotuksissa on otettava huomioon, että ANTI-festivaalin projektit esitetään julkisissa tiloissa, ulkona ja sisällä. Emme siis esitä teoksia perinteisissä kulttuuritiloissa, ja ehdotetuilla projekteilla tulisi olla suhde niiden esityspaikkaan.

Lisätietoja avoimesta hausta: info(a)antifestival.com


Call for proposals, Friday Island, Luxembourg| Deadline 22 Dec 2017

FRIDAY ISLAND is looking for artists (from Luxembourg and abroad) working in any medium (performing arts, fine arts, video/film, literature, etc.) for its next event, taking place on February 23rd, 2018, at ‘Unité Vivo’, children’s home for teenagers in Luxembourg.
 
‘Unité Vivo’ is one of the children’s homes of Solidarité Jeunes a.s.b.l., an association active in the social and educational domain, whose goal is to help children and young adults and their families in some kind of social or family difficulties. The Friday Island – ‘Freedom of the Body’ venue will be the underground car park of the ‘Unité Vivo’.

Pictures of the event’s venue can be asked by sending an email to contact@fridayisland.net.

The theme of the event is FREEDOM OF THE BODY. The theme should be approached in a critical way in relation to social/political/philosophical perspectives. The artistic contributions can take any form of expression as long as they question the theme and suggest a non-conform point of view.

The artistic propositions have to relate to the theme in an incontestable way.

REMUNERATION
The artists will receive a remuneration of 600,- euro per artistic contribution, travel refund to Luxembourg City up to 150,- euro are also available upon request. Accommodations for three nights will be provided by the organisation.

Read more

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Taiteellisen tutkimuksen professori, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu | Haku 22.12.2017 mennessä

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu hakee Taiteellisen tutkimuksen professoria (kansainvälinen haku). Haku on auki 22.12.2017 klo 13 saakka.

Taiteellisen tutkimuksen professorin tehtävä sijoittuu esittävien taiteiden tutkimuskeskukseen, johon otetaan sisään tohtoriopiskelijoita joka toinen vuosi enintään 6. Keskuksessa toimii kaksi professoria, yliopistonlehtoreita, tutkijakoulutettavia ja tutkijoita. Tohtoriopiskelijoita on tällä hetkellä noin 30.

Tehtävä alkaa 1.8.2018 tai sopimuksen mukaan ja toimikausi on viisi vuotta. Tehtävänala on taiteellinen tutkimus.

Tarkat tehtävän hakemista koskevat tiedot suomeksi ja englanniksi

Lisätietoja tehtävän sisällöllistä kysymyksistä antaa dekaani Maarit Ruikka, 050-5812649, maarit.ruikka(a)uniarts.fi.  
 
Hakumenettelyyn liittyviin tiedusteluihin vastaa palvelu- ja henkilöstöpäällikkö Laura Jännes, 0400-792 043, laura.jannes(a)uniarts.fi.


Näytteleviä tanssijoita / tanssivia näyttelijöitä, Glims & Gloms | 31.12.2017 mennessä

Glims & Gloms etsii suomen kielen puheilmaisultaan luontevia tanssijoita ja fyysiseltä ilmaisultaan vahvoja näyttelijöitä vuoden 2018 tuotantoonsa, jossa puheteatterin ja tanssitaiteen keinot risteävät yhtenäiseksi esityskudokseksi.
 
Lähes kaikki "Valkoisten vankina" -esityksen roolit ovat miesrooleja johtuen aiheesta - Tammisaaren vankileirin tapahtumat 1918 - mutta esitys roolitetaan sukupuolineutraalisti, eli kaikki ammattitanssijat ja -näyttelijät sukupuoli-identiteettiin ja ikään katsomatta ovat tervetulleita hakemaan koe-esiintymiseen helmikuussa 2018.  

Teoksen harjoitusperiodi sijoittuu touko-, kesä- , elo- ja syyskuulle 2018. Esitykset Espoon kulttuurikeskuksessa ovat syys-/ lokakuussa 2018. Glims & Gloms noudattaa palkkauksessaan tanssijoiden työehtosopimusta, koska kysymyksessä on ensisijaisesti tanssijan rooli.  

Hakemus koe-esiintymiseen (sis. CV+kuva+spostios.) toimitetaan sähköpostitse tuomo.railo@glimsgloms.com vuoden 2017 loppuun mennessä (hakemusviestiin otsikko: Valkoisten vankina).  
 
Koe-esiintymiseen valituille toimitetaan 15.1.2018 mennessä lyhyt ote käsikirjoituksesta ulkoa opeteltavaksi. Koe-esiintyminen tapahtuu Espoossa helmikuun 2018 loppupuolella.  

Tuomo Railo
Tanssiteatteri Glims & Gloms
tuomo.railo(a)glimsgloms.com
+358 405 247 647

www.glimsgloms.com

MUITA ILMOITUKSIA

Veikko Sinisalo -kilpailu nuorille lausujille 

Veikko Sinisalon stipendirahasto, Suomen Lausujain Liitto ja Kajaanin Runoviikko järjestävät 15. Veikko Sinisalo -kilpailun. Kilpailu on avoin lausujille, jotka vuoden 2018 loppuun mennessä ovat täyttäneet enintään 30 ja vähintään 18 vuotta.  

Alkukilpailu pidetään 17.-18.3.2018 Linnateatterissa, Turussa.  
 
Järjestelyistä vastaa Suomen Lausujain Liitto yhdessä Turun Lausuntakerhon kanssa. Finaali on Kaajanin Runoviikolla sunnuntaina 8.7.2018.  

Kilpailun palkintona on Veikko Sinisalo stipendirahaston myöntämä 4000 euron apuraha. Lisäksi voittajalta tilataan esitys vuoden 2019 Kajaanin Runoviikolle.

Lisätietoa kilpailusta


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.