21.03.2019

TINFO-tiedote 11 / 21.3.2019
 

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Tulevaisuusuhka numero yksi. Tästä meidän pitäisi käydä keskustelua. Mitä puolueissa tästä asiasta ajatellaan? Mitä eduskuntavaaliehdokkaat? Mitä opetus- ja kulttuuriministeriön virkamiehet?

MAAILMAN TEATTERIPÄIVÄ

TINFO PALVELEE

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TYÖPAIKKOJA

MUITA ILMOITUKSIA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Tulevaisuusuhka numero yksi

En nyt kirjoita ilmastomuutoksesta. Kirjoitan Suomen rahapelimonopolista.

Suomen rahapelipolitiikka on tullut tiensä päähän.” 

Veikkauksella on edessään vain huonoja vaihtoehtoja. Rahapelaaminen ei enää ole varmatuottoinen ja harmiton tapa rahoittaa hyviä asioita.

Edunsaajat ovat menetelleet tyhmästi, kun eivät ole vaatineet rahapelituottojen ohjaamista valtion budjettiin ajoissa. Kun tuotot vastaisuudessa vähenevät ja samaan aikaan on odotettavissa talouden taantuma, on valtionvarainministeriössä hyvin vaikeaa puolustaa edunsaajien nykyistä asemaa ja korvata niiden menetyksiä verovaroista.

Ylläolevat katkelmat ovat Yhteiskuntapolitiikassa julkaistusta Pekka Sulkusen artikkelista Suomen rahapelisääntely on järjestettävä uudelleen

Kirjoittaja ei ole kuka tahansa vaan sosiologian emeritusprofessori, joka on toiminut valtion rahapelimonopolin ja pelien haittoja arvioivan työryhmän puheenjohtajana. Hänen mukaansa järjestelmästä aiheutuu enemmän haittoja kuin hyötyä.

Skitsofreeninenhän järjestelmämme on. Yksi käsi kehottaa pelaamaan – tosin vastuullisesti. Toinen käsi sitten jakaa edunsaajille – taiteelle, tieteelle ja muille – yhteistä hyvää.

Tähän skitsofreniaan ja ongelmakäyttäjien ja vähävaraisten pelirahojen sampoon useimpien meidän toiminta-avustukset perustuvat. Me olemme niitä edunsaajia. Valtionbudjetissa opetus- ja kulttuuriministeriön taiteen ja kulttuurin osuudesta noin puolet rahoitetaan rahapelitoiminnan tuotolla. NOIN PUOLET! Ja tästäkin osuudesta rahoitetaan myös lakisääteisiä menoja.

Ei Suomessa enää ole yhtenäistä Lotto-kansaa. Ihmisethän voivat pelata mitä tahansa pelejä, yhä enemmän ulkomaisia. Rahaa on todennäköisesti entistä vähemmän jaossa, vaikka järjestelmä säilyisikin.

Taidetta ja kulttuuria tulee rahoittaa kokonaisuudessaan verovaroin tai ainakin ensi hätiin siirtää lakisääteiset menot budjetin puolelle. Taide- ja kulttuuripolitiikan tavoite numero yksi? Tästä meidän pitäisi käydä keskustelua. Mitä puolueissa tästä asiasta ajatellaan? Mitä eduskuntavaaliehdokkaat? Mitä opetus- ja kulttuuriministeriön virkamiehet?
 

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustekoja, please!

TINFOn tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskyselyn ensimmäinen ulostulo nosti esiin ilmeisimmät ongelmat. Viesti oli selvä. Tasa-arvoon on matkaa! Kun jatkamme vastausten perkuuta, ongelmat monimutkaistuvat ja monisyistyvät.

Jo nyt puolitiessä kannan huolta toimeenpanosta ja teoista. Pahinta on, jos käy niin että saatiin yksi selvitys aikaiseksi, taas saatiin faktaa siitä, mikä kaikki kaipaa korjausta ja sitten kaikki jää silleen. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskyselymme arvo punnitaan tekoina.

Tässä jo yksityisajattelen vapaalla pudotuksella. Tasa-arvoa edistetään parhaiten julkista rahoitusta parantamalla. Rahoitukseen, rakenteisiin ja toimintakulttuuriin tarvitaan parannuksia ja tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustietoisia linjauksia. Paljon, paljon huomiota intersektionaaliseen tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen. Meidänkin kentillämme on kyse eri yhteiskunnallisten erojen ja erontekojen yhteisvaikutuksista, jotka pitää ottaa huomioon.

Kaikilta toimijoilta on vaadittava jatkuvaa, tavoitteellista tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyötä. Aivan kuten ekologisen tietoisuuden myös tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden tulee lävistää kaikki suunnittelu ja toiminta. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustietoisuus on otettava toiminnan ja talouden suunnittelun ytimeen.  Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyön toteutumista ja tuloksellisuutta on valvottava. Tieto- ja osaamisvajetta pitää vähentää.

Tarvitaan koulutusta, tarvitaan ennaltaehkäisyä. Tarvitaan läpinäkyvämpää rekrytointi- ja palkkapolitiikkaa, ehkä mahdollisia kiintiöitäkin. Millainen on eri sukupuolten, erityisryhmien ja ulkomaalaistaustaisten edustus teattereiden luottamuselimissä, johdossa, keskijohdossa, alan organisaatioissa. Millainen on edustus ohjelmistoissa, tekijöissä…

Jos on olemassa ekosertifikaatti, miksei olisi myös tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussertifikaatti? Tai ainakin palkinto, niiden näkyväksi tekeminen ja tunnustuksen antaminen niille, jotka alalla tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyötä tekevät. 
 

Pitkäaikaiset turhaumat ja kupit nurin

Kansainvälisen liikkuvuuden rahoituksen ja rakenteiden suhteenhan on käynyt juuri niin, että dataa ja toimenpide-ehdotuksia kyllä riittää, mutta mikään ei tunnu johtavan tekoihin. Meidän taiteenalamme tiedotuskeskuksissa työskentelevien hihat palavat ja kuppi menee nurin pitkäaikaisesta turhautumasta. Toki kiitos kansainvälisen liikkuvuuden kehittämishankerahoituksesta, okm! 

”Teatteri on suurempi kotimaa kuin se maa, jossa asumme.”

Maailman teatteripäivän 27.3. julistuksen kirjoittaja on kuubalainen ohjaaja, näytelmäkirjailija ja Argos Teatterin johtaja Carlos Celdrán. Sari Havukaisen tekemä Celdránin haastattelu kannattaa lukea. Minulle se toimii terveellisenä suhteuttajana ja muistuttajan ylirajaisuudesta (transnationaalisuudesta), yhteistyöstä, dialogista. Celdránin sanoin: ”Teatteri on suurempi kotimaa kuin se maa, jossa asumme.”

Carlos Celdránin taitelijaeetos velvoittaa: ”--mielikuvitus on etuoikeus, joka on vain harvoille suotu, ja että tätä etuoikeutta pitää puolustaa. Nämä kanssani työskentelevät ovat tiedostaneet tämän, mikä ei tarkoita, etteivätkö hekin joka päivä tee mittavia uhrauksia saadakseen toimia taiteilijoina. Se, että saa toimia teatterintekijänä, missä tahansa, on ylellisyyttä, vapaus ja etuoikeus, jonka eteen on tehtävä uhrauksia.
 

Patriarkaattia nujertamaan

Tasa-arvon päivän jälkeen Maailman teatteripäivän juhlintamme Lavaklubilla jatkaa enemmän kuin hyvin tasa-arvon tematiikkaamme. Vieraaksemme saapuu Sivan Ben Yishai ja osia hänen näytelmästään Daddy loves you esitetään lukuteatteriesityksenä (ohjaus Piia Peltola, käännös Sinna Virtanen, Lavalla: Julia Lappalainen ja Sinna Virtanen). Ben Yishaita haastattelee Martina Marti ja yhteistä keskustelua vetää David Kozma.
 

Ohjeista ja toistoista

Kuka meitä ohjeistaa, kuka saa ohjeistaa, miten ohjeet ymmärretään ja väärinymmärretään, miten näyttämöohjeita tulkitaan, kuka niitä antaa? Onko parenteeseilla valtaa? Ollaanko elämässä ja teatterissa pakkotoiston vallassa? Vapauttaisiko leikki ja leikittely?

Katariina Nummisen ja työryhmän Rakkaus ja toisto leikittelee ja tekee esityskokeita.

Pohdintani eivät millään tavoin vastaa esityksen leikittelevää elettä ja äänensävyä, mutta niin vain kävi, että tämä esityskoe ja -leikki sai minut tällaisten vakavien kysymysten äärelle – ja minusta hyvä niin. Sellainen katsoja minä olen: aika lailla tosikko. Kukin omalla tavallaan ja omien mielteidensä varassa.

Esityksen yhdeksi materiaaliksi oli otettu Eeva-Liisa Mannerin Poltettu oranssi. Mikä veto, ottaa lajihämmentäjän ja lokeroimattoman vapaasti liikkuvan Mannerin teksti, joka on yhdeltä osaltaan kielipeliä ja nonsensea. Melkoinen klassikon uudelleenlataus. Mieleen muistui Nummisen Drama reloaded: Yerma, jossa Lorcan klassikkotekstiä ladattiin uudelleen.

Yhden katsomis- ja pohtimisohjeen Katariina Numminen antoi tunteensiirrosta, transferenssistä. Miten se menee teatterissa, onko esityksen teko kollektiivista tunteensiirtoa, jossa esiintyjät tiedostamattaan elävät ja ilmentävät ohjaajaa ja ryhmään kohtaan toiveita ja tunneasenteita. Mistä käsin esityskollektiivia hallitaan? Näen Rakkauden ja toiston yrityksenä purkaa kaikenlaisia projektioita ja rakentaa dialogista vastavuoroisuutta.

Yksinkertainen havainto ylitse muiden. Varmaan monille itsestäänselvyys, mutta puen sen silti sanoiksi: Katariina Numminen on minimalisti ja esittävän taiteen käsitetaiteilija. Miten niin. Siten niin, että Numminen pistää minut katsojana miettimään omia käsityksiäni esityksestä ja esittämisestä.

Teatteri&Tanssi+Sirkus -lehdessä on mainio Katariina Nummisen haastattelu
 

Vaurioteatteri iskee sisäilma- ja luottamusongelmiin

Kirjoitan tätä samalla, kun kuuntelen alueuutisia. Joensuun Enossa koulu menee sisäilmalakkoon. ”Meitä ei ole kuunneltu, tämä on viimeinen keino, ongelmaa on vähätelty…” Inarissa koulu ratkaisi ongelmat ulkokoululla.

Toivottomia ja turhauttavia sisäilmakamppailukokemuksia kuullaan tuon tuosta. Tähän helvetilliseen kierteeseen tarttuu Vaurioteatteri.

Vaurioteatterin esityksessä Home Sweet Home  koti ei ole houm vain todella se makeanhakuinen homepesä Kämpät-Hämeen maakunnassa ja sisäilmastokriisikunnassa Kiemingissä. Terävää, groteskia sisäilmapoliittista satiiria. Notkeanräävittömällä ja älykkäällä esittämisellä, pienin ja kevein keinoin. Eläköön vanha kunnon piirtoheitin projisointivälineenä.

Vaurioteatteri on Jonnakaisa Riston, Henna Sormusen ja Juuso Timosen perustama ammattiteatteriryhmä, ryhmän omin sanoin ”omaesteettinen ja villi, taiteen rajoja rikkova ensemble, joka ampuu sisältö edellä monitaiteelliseen ilmaisuun!”

Toivon Vaurioteatterin groteskeille klovnihahmoille – Jyrkille ja hänen uskolliselle apurilleen Ompulle – pitkää ikää ja jälleennäkemisen iloja erilaisten yleisöjen kanssa ja uusia tulemisia. Ei kai tämä tähän lopu!
 

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät
 

twitter.com/tinfotweets

MAAILMAN TEATTERIPÄIVÄ

"Kuubassa teatteri on elävä julkinen tila." Carlos Celdránin haastattelu


Tämän vuoden Maailman teatteripäivän julistuksen kirjoittaja on havannalainen teatteriohjaaja ja näytelmäkirjailija ja Argos Teatterin johtaja Carlos Celdrán. Argos on Celdránin johdolla kiertänyt esiintymässä kotimaansa Kuuban lisäksi kutsuttuna lukuisissa muissa maissa. Carlos Celdrán opettaa uutta sukupolvea kuubalaisia teatterintekijöitä mm. Argosin teatterilaboratorion suojissa.

Teatteri kulkee yhteiskunnallisen keskustelun eturintamassa sosialistisessa Kuubassa kertoo Carlos Celdrán, kun TINFO esitti hänelle kolme kysymystä nykyhetkestä ja tulevaisuudesta.
 

Kirjoitat Maailman teatteripäivän julistuksessa siitä, kuinka teatteri on luomassa totuutta ja antamassa voimaa ja vapautta keskelle epävarmuutta. Luemme Suomessa uutisista, että kuubalaiset ovat hiljattain äänestäneet uudesta perustuslaista. Millaisessa todellisuudessa sinun Argos Teatterisi Havannassa ja Kuubassa toimii?

Carlos Celdrán: Kuubassa teatterin ja valtion kulttuuripolitiikan suhde on pitkä ja monimutkainen. Teatteriohjaajan urallani on ollut erilaisia vaihteita, vaikeitakin, mutta minua on aina auttanut eteenpäin ajatus siitä, että tie yleisön sydämiin käy tekemällä teatteria, joka on elävää ja todellista, niin totta ja sensuroimatonta kuin vain mahdollista. Jos pitää tämän teatterin tekemisen tavoitteena ja löytää tavan kertoa yleisölle, selviää tilanteessa kuin tilanteessa.

On kiistaton tosiasia, että tärkeimmät teatteriryhmät Kuubassa seisovat kansalaisyhteiskunnan keskustelun eturintamassa.

Argos Teatterin tapa toimia on juuri tämä: olemme suuntautuneina yhteiskuntaan, tietoisia liikehdinnästä, vaihtuvista aiheista, ja varmistamme näin, että teatteri otetaan vakavasti eikä sitä vähätellä. On kiistaton tosiasia, että tärkeimmät teatteriryhmät Kuubassa seisovat kansalaisyhteiskunnan keskustelun eturintamassa. Kuubassa teatteri on julkinen tila, jossa voidaan käsitellä yhteiskunnallisia asioita monitahoisemmin ja elävämmin kuin maassa muuten. voi nähdä yhteiskunnallisten asioiden käsittelyä monitahoisemmin ja elävämmin kuin maassa muuten. Tästä kiitos kuuluu intohimoiselle ja sinnikkäälle työlle, jota teatterintekijät ovat vuosikausia tehneet.
 

Argos on saanut vierailukutsuja lukuisiin maihin mm. sinun tekstiisi perustuvalla 10 miljoonaa -esityksellä. Myös näyttelijäntyön studiosi toiminta on kansainvälistä. Millainen arvo eri kulttuurien välisellä kanssakäymisellä sinulle on?

CC: Vuoropuhelu muiden yleisöjen ja kulttuurien kanssa on meille ensiarvoisen tärkeätä. Elämme saarella, kaukana muusta maailmasta. Kohtaamiset ulkomaailman kanssa ovat yhtä välttämättömiä kuin happi. Argos Teatteri on erilaisten tekniikoiden, tekstien, estetiikkojen, meihin vaikuttavien ajatusten ja teorioiden laboratorio, joka on avoin maailmalle. Kun pysyy kärryillä meneillään olevista suuremmista kuin vain päiväkohtaisista asioista, taiteilijoilla on vapaus määrittää identiteettinsä sortumatta nationalismiin ja rajoittuneisuuteen.


Teatteri on suurempi kotimaa kuin se maa, jossa asumme. Matkatessamme läpi tämän teatterikotimaan meistä tulee maailmankansalaisia.

 

Opetat uutta teatterintekijöiden sukupolvea. Millaisena opiskelijasi näkevät tulevaisuutensa taiteilijoina?

CC: Tämä on vaikea aihe. Työskentelen nuorten kanssa, ja tekee kipeätä katsoa kuinka he eivät löydä itseilmaisulleen tilaa. Jotkut kyllä löytävät, mutta suurin osa ei. Kaikille ei ole töitä, ainakaan koulutusta vastaavaa, ja tämä todellisuus pakottaa heidät muuttamaan maasta. Nuorten on yhä vaikeampaa löytää tila toteuttaa luovuuttaan niin, että he voisivat jäädä. Taloudellinen ja henkinen kriisi, puute hyvistä opastajista ja ohjaajista, mielenkiintoisten ja hyvin palkattujen töiden puute pakottaa heidät luopumaan unelmistaan ja muuttamaan elämänsä suunnan.

Niille nuorille tekijöille, jotka ovat jääneet työskentelemään kanssani, kerron että mielikuvitus on etuoikeus, joka on vain harvoille suotu, ja että tätä etuoikeutta pitää puolustaa. Nämä kanssani työskentelevät ovat tiedostaneet tämän, mikä ei tarkoita, etteivätkö hekin joka päivä tee mittavia uhrauksia saadakseen toimia taiteilijoina. Se, että saa toimia teatterintekijänä, missä tahansa, on ylellisyyttä, vapaus ja etuoikeus, jonka eteen on tehtävä uhrauksia.

Teatteri on suurempi kotimaa kuin se maa, jossa asumme.

Samaan aikaan kuitenkin uskon, että nuoret kuubalaiset ovat kosketuksissa uudenlaisen maailman kanssa, heillä on teknologian, digitaalisten alustojen, internetin ja matkapuhelimien kautta pääsy käsiksi tietoon ja uutisiin, heillä on mahdollisuus saada viisumi ja opiskelustipendi päästäkseen matkustamaan ja liikkumaan maailmalla. Nuoret ovat käytännöllinen sukupolvi, aiempia vapaampi moraalisista tabuista, ideologisista ja poliittisista sidoksista. Nuoriso näkee itsensä vapaina yksilöinä, joiden ei tarvitse uhrata henkilökohtaisia unelmiaan.

Nuorten taiteilijoiden tulevaisuus on maassa, jota he ovat itse rakentamassa.
 

(TINFO / Sari Havukainen, 19.3.2019)

Lue alkuperäinen uutinen täältä

Lue lisää Maailman teatteripäivästä: www.tinfo.fi/mtp

Carlos Celdrán ITI:n esittelemänä


Maailman teatteripäivän julistus ruotsiksi, pohjoissaameksi ja suomeksi nyt saatavana

Tämän vuoden julistustekstin on kirjoittanut kuubalainen teatteriohjaaja ja kirjailija Carlos Celdrán.

TINFO on käännättänyt julistuksen poihjoissaameksi (Neeta Jääskö) ja suomeksi (Tarja Roinila).

Ruotsinkielisen käännöksen olemme saaneet Ruotsin ITI-keskuksena toimiva Scensverigeltä.

Julistukset voit ladata käyttöösi tällä sivustolla: www.tinfo.fi/mtp

Lisää eri kielille käännettyjä julistuksia löydät ITI:n sivuilta

Pyydämme, että

  • teattereissa juhlaliputetaan Maailman teatteripäivänä 27.3.,
  • Maailman teatteripäiväjulistus pannaan esille yleisön nähtäville – sen voi panna esille ilmoitustauluille lippumyymälään tai muualle jo ennen varsinaista päivää,
  • Maailman teatteripäiväjulistus luetaan teattereissa ennen esityksen alkua näyttämöltä 27.3, tai mikäli tuolloin ei ole esitystä, Maailman teatteripäivän lähelle sijoittuvan muun esityksen yhteydessä.

Maailma kotona -tapahtuma Helsingissä, vieraana Sivan Ben Yishai

Miten vapaudutaan patriarkaatista?

Tervetuloa Maailman teatteripäivän kunniaksi järjestettyyn tapahtumaan Suomen Kansallisteatterin Lavaklubilla ke 27.3.2019 kello 14-16.

Vieraaksemme saapuu näytelmäkirjailija Sivan Ben Yishai, jonka näytelmä Daddy Loves You saa tapahtumassa suomenkielisen ensiesityksensä. Näytelmän on suomentanut dramaturgi Sinna Virtanen.

Sivan Ben Yishai on elänyt lapsuutensa Jerusalemissa, opiskellut Tel Avivissa ja asuu Berliinissä. Hän kirjoittaa englanniksi, ja hänen teoksiansa on esitetty useissa teattereissa Saksassa. Papa Liebt Dich kantaesitettiin Maxim Gorki Theaterissa alkuvuodesta 2018, ja se on kolmas neliosaisesta näytelmien sarjasta.

Maailma kotona -tapahtumaa varten tuotetun lukuteatteriesityksen ohjaa Piia Peltola ja siinä esiintyvät Julia Lappalainen ja Sinna Virtanen.

Tapahtumassa Lavaklubilla Sivan Ben Yishaita haastattelee teatteriohjaaja ja moninaisuuskouluttaja Martina Marti ja yleisökeskustelua johdattelee ohjaaja-näyttelijä David Kozma. Haastattelu tapahtuu englanniksi, mutta keskustelua voidaan käydä tilanteen mukaan luontevimmalla kielellä.

Tapahtumaan on vapaa pääsy.

Lämpimästi tervetuloa kaikki!

Tapahtumapaikka: Suomen Kansallisteatterin Lavaklubi, Läntinen Teatterikuja 1, Helsinki

Maailma kotona -tapahtuman tuottavat:
Teatterin tiedotuskeskus TINFO, Globe Art Point GAP, Suomen Kansallisteatteri

Lisäksi Sivan Ben Yishain vierailun järjestämisessä yhteistyössä ovat näytelmäkirjailijoiden Teksti-yhteisö, Uuden näytelmän ohjelma UNO ja TINFO.

Lisätietoja tapahtumasta:
TINFO / Hanna Helavuori, hanna(a)tinfo.fi


Ilmoittele meille mitä ohjelmaa teatterissanne on Maailman Teatteripäivän kunniaksi

Maailman teatteripäivään suunnitellut tapahtumat, joilla teatteritaiteen merkitystä nostetaan esille ovat tervetulleita. Ilmoita tapahtumistasi osoitteeseen tinfo(a)tinfo.fi

Lue lisää Maailman teatteripäivästä www.tinfo.fi/mtp tai  Kansainvälisen teatteri-instituutin (ITI) verkkosivuilta.

TINFO PALVELEE

TINFO e-Nytt ilmestyy 9.4.2019, otamme vastaan uutisianne

Ruotsinkielinen TINFO e-Nytt ilmestyy tiistaina 9.4.2019, voit lähettää tarjolle aineistoa viimeistään 4.4.2019 mennessä.

Lue edellinen TINFO e-Nytt 5 / 2018


Ilmoita kesän ja syksyn ensi-illat TINFO-verkkosivuille

Voit ilmoittaa tiedossa olevat ensi-illat verkkolomakkeella TINFOn verkkosivuilla avoimesti selattavaan ensi-iltojen tietokantaan. Jos teatterisi puuttuu teatterilistalta, ilmoita teatterin tiedot tällä lomakkeella. Voit myös päivittää teatterin tietoja samalla lomakkeella, tai ilmoittaa muutoksista sähköpostitse osoitteeseen tinfo(a)tinfo.fi

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


World Puppetry Day | 21 March 2019

Happy World Puppetry Day! #WorldPuppetryDay19

As Dadi Pudumjee says, "let us celebrate then this love not only for the art of puppetry, but above all to try to understand the differences that exist between nations and cultures, which need to be brought closer and wiped away, with a celebration of this kind today".

Read the full message: International Message of Dadi Pudumjee – 21st march 2019

www.facebook.com/WorldPuppetryDay


Kulttuurimatkailun kehittäjäfoorumi | 27.3.2019, Helsinki

Hei esittävän taiteen tuottajat ja markkinoijat!  

Culture Tourism for City Breakers -hanke tuottaa 4 Kulttuurimatkailun kehittäjäfoorumia Helsingissä.  

Ke 27.3. foorumin teemana on "Esittävä taide matkailumarkkinoilla".  Paneelikeskustelussa pohditaan, löytääkö kansainvälinen matkailija taidetarjontamme luo? Miten tehdä esittävän taiteen produktioista matkailupalveluja? Eli suomeksi sanottuna: miten myydä lippuja / esityksiä kv-matkailijoille ja kasvattaa näin yleisöpohjaa.

Keskustelun moderaattorina toimii Outi Järvinen (Arts Management Helsinki). Panelisteina Matti Numminen (Tanssin Talo), Susanna Markkola (Visit Finland), Anu Uhlenius (Krapin pajan), Mikko Peltoniemi (Helsingin kaupunginteatteri) ja Metsälintu Pahkinen (tanssija-koreografi, CTCB-hankkeen edustaja).

Keskustelun jälkeen tarjolla työpajoja, joissa voi ottaa haltuun täsmätyökaluja idean kehittelyyn, tuotteistamiseen ja markkinointiin liittyen. Eli esim. miten saan proggikseni näkyviin/tarjolle myös matkailijoille? Tarjolla myös oiva verkostoitumismahdollisuus Speedmeetingin muodossa.

Ilmoittaudu mukaan osoitteessa: ctcb.metropolia.fi/kaupunki/helsinki/


Bodybuilding -festivaali | 5.-7.4.2019, Turku

Bodybuilding 5.-7.4.2019 kokoaa yhteen taiteilijoita, joiden töiden keskiössä on keho ja kehollisuus. Sirkusta, esitystaidetta ja nykytanssia esittelevä festivaali katsoo kehoa monesta suunnasta. Hämmästellään ja hämmästytään yhdessä ja ilakoidaan mysteeristä, joka ihmiskeho on. 

Lue lisää


Performing Love -tapahtuma | 11.-12.4.2019, Helsinki

Performing Love -tapahtuma käsittelee rakkautta yhteisöllisyyden kautta 11.-12.4.2019  

Miten taide luo rakkauden kulttuuria? Kuinka ymmärtää ja juhlia rakkautta yhteisöllisenä voimana? 

Love Foundation Helsingin ja Kiasman yhdessä järjestämä rakkaustapahtuma pyrkii luomaan myönteistä ihmistenvälistä kanssakäymistä esittävän taiteen, keskustelujen ja musiikin avulla. Ohjelmiston ovat kuratoineet filosofi ja kirjailija Pärttyli Rinne Love Foundationista sekä Kiasma-teatterin vastaava tuottaja Jonna Strandberg. Tapahtuma on suurilta osin ilmainen, mutta näyttelykerroksissa tapahtuvan ohjelman osallistujilla tulee olla museolippu.

Love Foundation on taiteilijoista, aktivisteista, filosofeista ja luovan alan ihmisistä koostuva avoin kansainvälinen verkosto, joka järjestää kulttuuritapahtumia. Tapahtumissa levitetään rakkautta.

Vuonna 2019 vietetään Kiasmassa Ole hyvä -teemavuotta: ohjelmisto rakentuu hyvän elämän teemojen ympärille. Näyttelyissä ja Kiasma-teatterin ohjelmistossa korostuvat antamisen, jakamisen, vieraanvaraisuuden ja kohtaamisen ajatukset.

Tarkemmat tiedot ohjelmasta & ilmoittautumislinkit täältä


Lasten Teatteritapahtuma Kuulas | 15.-18.5.2019, Kouvola

Lasten Teatteritapahtuma Kuulas kokoaa Kouvolaan maamme parhaat lastenteatteriesitykset keskiviikosta lauantaihin 15.-18.5.2019.

Tutustu kevään ohjelmistoomme, joka juhlii esittävän taiteen moninaisuuden mahtavaa ja rajatonta kirjoa. Mukana on eturivin huippuosaamista teatterin, tanssin, sirkuksen, näyttämömusiikin ja oopperan alueilta!

Lipunmyynti alkaa 8.4.2019

Lisätietoa: www.kuulas.info

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


EU:n kulttuurialan liikkuvuustukipilotti i-Portunes käynnistyy huhtikuussa

Huhtikuussa käynnistyy uusi Euroopan komission rahoittama EU:n kulttuurialan liikkuvuustukipilotti i-Portunes. Sen tarkoituksena on testata, mikä olisi paras tapa tukea taide- ja kulttuurialan liikkuvuutta EU-tasolla.

Pilotissa julkaistaan huhti- ja syyskuun 2019 välillä 3 hakukierrosta. Tukea eri pituisiin liikkuvuusjaksoihin voivat hakea Luova Eurooppa -ohjelmaan kuuluvista maista tulevat, visuaalisten ja esittävien taiteiden parissa toimivat taiteilijat ja kulttuurialan ammattilaiset. Tukea myönnetään yhteensä noin 500 henkilölle. Tarkemmat hakutiedot löytyvät osoitteesta www.i-portunes.eu 15.4.2019 alkaen.

Kyseessä on ensimmäinen suoraan yksittäisille taiteilijoille ja kulttuurialan ammattilaisille suunnattu EU-tuki. Pilotin pohjalta valmistellaan yksilöille suunnattua liikkuvuustukea osaksi vuonna 2021 käynnistyvää uutta Luova Eurooppa -ohjelmaa.

Lisätietoa pilotista löydät sivuiltamme ja osoitteesta www.i-portunes.eu


Goethe-Institut: International Coproduction Fund | Deadline 15 April 2019

This funding is intended for coproductions by artists in the fields of theatre, dance, music and performance art, in which hybrid and interdisciplinary formats and the use of digital media may be key components. The target group comprises professional artists and ensembles abroad and in Germany, which demonstrably lack sufficient resources to realize their coproduction project on their own.
 
With the International Coproduction Fund the Goethe-Institut would like to support the unrestricted international and intercultural exchange of artists and their ideas. The facilitation of such an exchange and the networking it spawns among the various players are equally as important as the productions resulting from the project.

The new application phase for the International Coproduction Fund has now begun. The deadline is April 15, 2019 at 23:59 (CET – Time in Germany). Applications that are submitted late or incomplete will not be processed.

Read more


Svenska Teaterföreningen i Finland: Stipendier för scenkonstnärer | Ansök senast 2.5.2019

Svenska Teaterföreningen i Finland r.f. lediganslår varje vår i april sina stipendier genom annonser i de lokala dagstidningarna och genom anslag på teatrarna. Stipendierna kan sökas av finlandssvenska scenkonstnärer, teatergrupper och teatrar. Verksamhet inom eller till förmån för amatörteater kan också komma ifråga. Styrelsen understöder även gärna arbete med barnteater. Den regionala fördelningen beaktas vid utdelningen.

Av ansökan skall framgå det ansökta beloppets storlek, projektplan - och budget, samt (Obs!) kontaktuppgifter (gärna även e-postadress), personnummer och bankkonto. Ansökan bör vara undertecknad. Ofullständiga eller försenade ansökningar eller ansökningar som endast insänts per e-post utan underskrift beaktas ej. Ansökan skall vara föreningen till handa senast i 2.maj 2019, adress: Svenska Teaterföreningen c/o Old Times, Annegatan 12, 00120 Helsingfors.

Redovisning med kopior på verifikat bör inlämnas då projektet förverkligats, senast 1. mars 2020.

För ytterligare information se www.teaterforeningen.fi

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


URB 19 Open Call: Queer Art Night | Haku 24.3.2019 mennessä

Tänä vuonna 20-vuotisjuhliaan viettävä URB on Kiasma-teatterin tuottama vuosittainen urbaanin taiteen ja kulttuurin festivaali, joka esittelee jatkuvasti muuttuvan kaupunki- ja nuorisokulttuurin vaikutusta nykytaiteen eri muotoihin.

Haemme nyt ohjelmistoa yhden päivän / illan tapahtumaan, jonka fokuksessa on queer-näkökulmasta tehtyä tai queeriuden teemoja käsittelevää taidetta. Otamme ehdotuksia teoksista läpi eri taiteenlajien - meille voi ehdottaa musiikkia, runoutta, tanssia, dragia, performanssia, videoteosta… Hakijoiden ei tarvitse olla täysi-ikäisiä. Maksamme tapahtumaan mukaan valituista teoksista palkkion.

Otamme vastaan sähköisiä hakemuksia 24.3.2019 asti osoitteeseen alina.pappi(a)kiasma.fi

Pyydämme taiteilijoita sisällyttämään hakemukseen CV:n sekä vapaamuotoisesti täytetyn hakemuslomakkeen, josta ilmenee seuraavat tiedot:

  • Hakijan nimi, sähköpostiosoite ja puhelinnumero
  • Teoksen nimi tai työnimi
  • Taiteilija(t)
  • Taiteenlaji
  • Esiintyjät
  • Teoksen kesto
  • Tekniset tarpeet (Mitä tuot itse? Mitä tarvitset meiltä?)
  • Kuvaile lyhyesti teoksen toteutusta, eli mitä käytännössä tapahtuu
  • Vapaa teoskuvaus ja yhteys tapahtuman teemaan
  • Linkit taltiointeihin (jos sellaisia löytyy)

Lue lisää


Szene zeigen Performing Arts Festival Laucha, Germany | Deadline 31 March 2019

Szene zeigen – The organisers invite you to come together, to celebrate theatre and art, to eat and play together as well as to engage with each other. A huge empty gliding school on the ridge of Sachsen Anhalt: three days, two stages and 600 guests. The programme is shaped by your works and productions!

Theatre productions from educational institutions, the independent scene – Freie Szene as well as ‚amateur productions‘ are welcome. Whether ensemble or solo, whether music theatre, performance, installation, puppetry, walking act, drama or dance. No matter for which age. In addition, the organisers are looking for people who give workshops that are accessible without prior knowledge.

Among other costs, travels are covered.

Read more


O Rumo do Fumo – Residency Programme, 2019 | Deadline 31 March 2019

From March 7 to 31, applications are open for O Rumo do Fumo – Residency Programme 2019. The program supports the contemporary artistic creation, stimulating its research and development by hosting two residencies for emerging artists. It provides to the selected projects, one national and one international, conditions for its development during one month. O Rumo do Fumo offers: financial support, rehearsal studio, artistic counselling and organization of a work-in-progress presentation at Espaço da Penha.

Periods for the residencies are as follows:

National Residency – from August 5 to 31, with informal presentation on August 30.
International Residency – from September 30 to October 26, with informal presentation on October 25.

General requirements:

  • The project must be an original work, in creation phase and yet to premiere, in the area of Dance and/or Performance;
  • The applicant must have a maximum of 3 works presented in a professional context (his/her own creations, solo or in group);
  • Presentation of the project, including identification, description, objectives to be achieved, biographies of the interveners, planned calendar and mention other existing supports;
  • Submission of videos from previous projects;
  • Accepted application languages: Portuguese and English.

Applications will only be accepted until March 31 at 11.59 PM (Daylight Savings Time Lisbon, GMT +1) submitted through the application form fully filled, which includes the acceptance of the programme rules and regulations and the Privacy Policy.

The final results will be announced from May 2.

Read more


Norpas-residenssi Kemiönsaarella kesäksi 2019 | Haku 14.4.2019 mennessä

Haku taiteilijaksi Norpas-residenssiin Taalintehtaalle Kemiönsaarelle kesäksi 2019 on auki 14.4.2019 asti!

Residenssijakson aikana taiteilija/ryhmä tuottaa julkisen taideteoksen Taalintehtaan kylälle osaksi julkisten taideteosten sarjaa.

Tarjoamme:

- 1000¤ taiteilijapalkkion/teos
- 500¤ materiaali-/matkakuluihin
- ilmainen 2 viikon residenssijakso 15.7.-28.7.2019 tunnelmallisessa Taalintehtaan ruukin vanhassa luhtitalossa 2hh + keittiö + yhteisvessat ja -sauna
- vakuutukset jakson aikana
- taideteokselle paikan Taalintehtaalla ja näkyvyyttä Norpas-festivaalin yhteyteen

Taiteilijalta toivomme:
- teoksen tuottamisen 2 viikon residenssijakson aikana
- teoksen soveltuvuutta ympäristöön (luonnonympäristö tai rakennettu)
- ympäristönäkökulmien huomioimista materiaaleissa
- paikallista tai yhteisöllistä näkökulmaa residenssijakson aikana
- osallistumista teoksen julkistamistilaisuuteen festivaalin yhteydessä 2.8.2019
- teosehdotuksia, jotka rakentavat tai tulkitsevat moniulotteista ja suhdetta luontoon ja ekosysteemiin.

Residenssihaku päättyy 14.4.2019.

Norpas-residenssiin ja Norpaksen taiteilijaksi 2019 voit hakea vapaamuotoisella hakemuksella lähettämällä tiedot taustastasi sekä työskentelymenetelmistäsi osoitteeseen info(a)festivalnorpas.fi.

Jos sinulla on olemassa jo jonkinlainen ajatus siitä, millaista teosta haluaisit tarjota, liitä hakemukseen viitteellinen teoskuvaus. Liitä mukaan myös kuvia tai videoita aikaisemmista teoksistasi sekä cv.

Norpas-taiteilijaresidenssi 2019 toteutetaan yhteistyössä Maaseudun Sivistysliiton ja Kemiönsaaren kunnan kanssa, Keskitien Tukisäätiön tuella.

Lisätietoja info(a)festivalnorpas.fi ja norpas.fi (huhtikuussa).


Open Call for Artists: Shelter Festival-Laboratory, Helsinki | Deadline 15 April 2019

Shelter Festival-Laboratory 2019 opens a call for video/ sound art, performing art, installation art, music, and artistic research.

Application deadline: April 15, 2019 (23:59 CET)

Are you an artist, activist, educator, musician in the Helsinki area or beyond (Scandinavia, Eastern Europe, Baltic Countries, Russia, etc.)? The Suoja/Shelter festival invites participants to propose projects the 2019 Shelter Festival: Cosmopolitics, Comradeship, and the Commons, a three-day convening for all those working at the intersection of deep ecology, climate resilience, environmental philosophy, ecofeminism, and socially engaged practice.

Proposals could take the form of media art, site-specific installations, performance art, and education, and should reflect on the themes of the 2019 Suoja/Shelter Festival (Curatorial statement). We encourage proposals that engage creatively and intersectionally with climate migration, gentrification, and tightening borders; forms of queer ecological activism and coalitions that oppose heteronormative agendas and address displacement, violence, food injustice, among others; mapping the ecology of education, from the point of view of recent theories and practices that propose the decolonization of knowledge, as well as that of land, air, and water.

If you are interested in planning to bring into focus pressing issues within your artistic practice and communities, please submit a proposal for review by April 15.

With a support of the Finnish Cultural Foundation and the Arts Promotion Centre Finland selected artists will receive a honorarium, production budget, and one night accommodation in Helsinki.

http://suojashelter.tilda.ws/


ADAM Artist Lab, Taiwan | Deadline 21 April 2019

Performing (with/in) Communities: Relations, Dynamics and Politics" (Taiwan)

Founded in 2017 by the Taipei Performing Arts Center in Taiwan, Asia Discovers Asia Meeting for Contemporary Performance (ADAM) is a new initiative dedicated to fostering cross-cultural and trans-disciplinary exchanges between artists from across the Asia-Pacific region and beyond.

ADAM features the collective residency program Artist Lab, an invitation for artists to meet, exchange ideas and invent new collaborative possibilities. Following the residency, artists are invited to publicly share their research with both local and international arts professionals and audiences at the Annual Meeting program. ADAM has continued to support projects developed in the Artist Lab including the IsLand Bar (2017), which premiered at the Taipei Arts Festival in 2018. Artists who have participated in ADAM have been also invited to return as guest-curators.

This year’s ADAM Artist Lab will be dedicated to exploring the methods of making community-based art as well as the organic and open-ended relationship between artists and communities.

Key questions include:

- What makes the relationship between artists and communities possible to be equal and collaborative?
- How can they start collaboration, and how can they end it?
- What makes art art through working with communities?
- How can art attach and detach relationships with the society?
- Who and where is the audience?

Through the Lab, artists from different disciplines and with diverse cultural profiles will be sharing cases and experience to think and work together, furthermore, doing research on and interviewing actual communities in the city Taipei.

Eligibility:

Artists from all kinds of disciplines, with or have had community-based art practice and are interested in collaborative research, are invited to apply. There are no eligible requirements related to age, career level, nationality or the city in which the artist is based. Selected artists are asked to make a commitment to being present for the entire residency period.

What is offered:

1. An economy-class travel ticket to and from Taipei
2. Working fee including living allowance
3. Accommodation for the entire residency period (arrival on 22 July and departure on 19 August 2019).

Deadline: 21 April 2019

Read more


Love Sharing 5Th Edition - International Theatre Festival, Italy | Deadline 30 April 2019

This year’s theme: Families and communities

The Festival is open to all contemporary artists. Special attention will be paid to innovative and interdisciplinary works.

All kinds of contemporary artworks and performances are acceptable:

  • theatre, dancing, contemporary music;
  • street theatre and circus;
  • visual arts, video, painting, sculpture, photography and illustration.

There are three calls for performing artists, visual artists and researchers / scholars.  

Deadline: 30 April 2019

Read more


Lastenteatterin ideahautomo hakee vuoden 2020 ITU-esitystä | Haku 11.6.2019 mennessä

ITUjen näyttämön järjestävät Helsingin Annantalo, Vantaan Lastenkulttuurikeskus Pessi, Turun Lastenkulttuurikeskus Seikkailupuisto, Hämeenlinnan Lasten ja nuorten kulttuurikeskus ARX, Päijät-Hämeen lastenkulttuurikeskus Efekti ja Espoon Lasten kulttuurikeskus Pikku-Aurora. Kaikki ovat Suomen lastenkulttuurikeskusten liiton jäseniä.

ITUjen näyttämölle voi hakea esitysidealla, tekstikatkelmalla, kohtauksella tai demolla uudesta, pienille lapsille suunnatusta näyttämöteoksesta. Esityksen muotokieli on vapaa. Se voi edustaa nukketeatteria, sirkusta, musiikki- ja tanssiteatteria, puheteatteria tai performanssitaidetta. Kutsu on suunnattu taiteen ammattilaisille ja teoksen takana tulee olla laskutuskelpoinen rekisteröity yhteisö.

Hakemuksien perusteella 6–8 ehdotusta valitaan Itujen näyttämökatselmukseen, joka järjestetään Lahdessa 20.9.2019. Näistä taiteen ammattilaisraati valitsee vuoden 2020 ITU–esityksen. Esityksen ensi-illan tulee olla vuonna 2020 ja se toivotaan järjestettävän näyttämön tuotantotukitahojen kanssa yhteistyössä. Valitulle ITU-esitykselle myönnetään tuotantotukea 8000 ¤, josta myönnetään laskua vastaan 6000 ¤ vuonna 2019 ja 2000 ¤ vuonna 2020.

Näyttämön järjestävät lastenkulttuurikeskukset ostavat valmiista teoksesta yhteensä vähintään 10 esitystä. ITU-esityksien määrä riippuu myös siitä, kuinka teos mukautuu erilaisiin esitystiloihin.

Lisäksi voidaan valita Pikku-Itu-esitys, jolle myönnetään 3000 ¤ tuotantotuki. Pikku-Itu-esityksiä ostetaan vähintään yhteensä 4 kpl.

Haku päättyy 11.6.2019. Katselmukseen valituille ilmoitetaan valinnasta ke 19.6.2019 mennessä.

ITU-esitysehdotuksen hakemuksen tulee sisältää seuraavat seikat: tekijät yhteystietoineen ja esittelyineen, teoksen työnimi sekä kuvaus suunnitellusta teoksesta tuotantoaikatauluineen ja alustava rahoitussuunnitelma.

Lue lisää


New Settings: An international programme dedicated to the performing arts| Deadline 1 July 2019

With New Settings, the Fondation d’entreprise Hermès supports each year the creation and diffusion of new performance works. The chosen projects all feature crossovers of some kind or another: playing on the porosity of the boundary between performing arts and visual arts, their creators experiment with original and unusual forms.

A series of imperatives has guided New Settings since its inauguration in 2011: to listen to the concerns and needs of artists and back them at every step of their journey, from the studio to the stage; to support original writing and unexpected forms, and the artistic daring of the creators of each project, be they seasoned artists or young talents; to encourage encounters and crossovers by visual artists looking to develop their actions and gestures in the spatiotemporal context of the stage, and by performing artists seeking to integrate a plastic dimension into their practice.

The productions supported by New Settings are selected through an annual call for projects that is addressed to artists worldwide, as well as through discussions held with the various partners of the programme. The Foundation accompanies projects from their production phase onwards and proposes performance dates with partner institutions in the Ile-de-France: the Théâtre de la Cité internationale, the Festival d’Automne in Paris, the Théâtre Nanterre-Amandiers, the Théâtre de la Ville and the Centre Pompidou. Some projects are also presented in the United States thanks to the Foundation’s links with the FIAF-French Institute Alliance Française in New York.

Taking a close interest in the creative process, the Fondation d’entreprise Hermès is also eager to share these works with a broad public and to facilitate their understanding and appreciation. It is with this in mind that each year the Foundation commissions a special critical supplement from artpress magazine that explores the season’s New Settings programme and is distributed free of charge at performance venues.

The 2020 call for projects is open online from March 4 to July 1, 2019 on 12 p.m.

Read more

KURSSEJA JA KOULUTUSTA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja ja työpajoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Näyttelijäntyön peruskurssi ja jatkokurssi Teatteri Jurkassa | 28.4.-2.6.2019, Helsinki

Markus Järvenpää johdattaa näyttelijäntyön perusteisiin Teatteri Jurkassa!

Näyttelijäntyön peruskurssi

Neljä tapaamista, 4*3h
su 28.4.2019 klo 11-14
su 5.5.2019 klo 11-14
su 12.5.2019 klo 11-14
su 19.5.2019 klo 11-14

Paikka ilmoitetaan ennakkoilmoittautuneille ennen kurssia.

Hinta: 135 euroa

Miten rooli rakennetaan? Mitä taitoja näyttelijä tarvitsee? Mitä vaatii taito heittäytyä?

Näyttelijäntyön peruskurssilla sukelletaan näyttelijäntyön eri osa-alueisiin, kuten improvisaatio, puhetekniikka ja psykofyysinen näyttelijäntyö. Kurssi on kaikille avoin, aikaisempaa näyttämökokemusta ei vaadita.

Kurssilla tutkitaan näyttelijän ammatin haasteita ja mm. roolin, jännitteen ja näyttämöllisen rytmin käsitteitä keskustelemalla ja itse kokeilemalla. Kurssilla liikutaan jonkun verran, mihin kannattaa varautua mukavilla vaatteilla.

Näyttelijäntyön jatkokurssi

Kolme tapaamista, 3*4h
La 25.5.2019 klo 11-15
Su 26.5.2019 klo 11-15
Su 2.6.2019 klo 11-15

Paikka ilmoitetaan ennakkoilmoittautuneille ennen kurssia.

Hinta: 135 euroa

Näyttelijäntyön jatkokurssi on suunnattu ensisijaisesti Markus Järvenpään aikaisemmille näyttelijäntyön peruskursseille osallistuneille, mutta on avoin myös muille jo jonkin verran näyttelijäntyön kokemusta omaaville.

Kurssilla viedään peruskurssin oppeja syvemmälle ja käytetään apuna näytelmätekstejä.

Lisäksi paneudutaan tarkemmin erilaisiin roolinrakentamisen keinoihin ja syvennytään näyttelijäntyön teoriaan ja käytäntöön. Kurssilla liikutaan jonkun verran, mihin kannattaa varautua mukavilla vaatteilla.

Markus Järvenpää on vuonna 2008 Teatterikorkeakoulusta valmistunut näyttelijä. Jurkan näyttämöllä hänet on nähty esityksissä 045, Rikos ja rangaistus, Oikeusjuttu ja Bonnie & Clyde.

Lue lisää ja ilmoittaudu täältä


Esittävien taiteiden tasa-arvo-, yhdenvertaisuus- ja häirinnän ennaltaehkäisykoulutus | 6.5.2019 ja 14.5.2019, Helsinki

Esittävien taiteiden järjestöt toteuttavat toukokuussa koko kentälle tarkoitetun maksuttoman tasa-arvo-, yhdenvertaisuus- ja häirinnän ennaltaehkäisykoulutuksen. Koulutuksen järjestävät Suomen Näyttelijäliitto, Suomen Teatterit, Teatterikeskus ja Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto yhteistyössä OKM:n kanssa. Koulutuskokonaisuuden tavoitteena on varmistaa, että esittävän taiteen kentän (teatteri, tanssi, sirkus, ammattiorkesterit) ammattilaisorganisaatioilla on selkeä käsitys työnantajavelvoitteista ja -vastuista liittyen työelämässä tapahtuvaan häirinnän ehkäisyyn ja tasa-arvon sekä yhdenvertaisuuden toteutumiseen.

Vaikka lakisääteisesti vain suurimmilta taideorganisaatioilta edellytetään tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmia, on koulutusten tavoitteena, että kaiken kokoisilla näyttämötaiteen kentän organisaatioilla on jatkossa kyseiset suunnitelmat sekä niihin liittyvät prosessit käytössään. Koulutuksessa kiinnitetään huomiota myös yhdenvertaisuuden laajempaan toteutumiseen organisaatioissa.

Koulutus on maksuton, ja se on tarkoitettu esittävän taiteen ammattitoimijoille, kuten teatteri-, sirkus- ja tanssialan vakiintuneille organisaatioille. Kevään koulutuspäivä soveltuu myös orkesterityönantajille.

Koulutuksen ensisijaista kohderyhmää ovat organisaatioiden johto, esimiesasemassa olevat, sekä luottamusmies- ja työsuojelutoimijat. Koulutettavien kokonaismäärätavoite on 500 alan ammattilaista. Koulutuksen toinen osa järjestetään syksyllä 2019.

Ilmoittaudu koulutukseen tämän lomakkeen kautta 12.4. mennessä.

Kouluttajat:
OTT Jaana Paanetoja & ylitarkastaja Janniina Heinonen, Tasa-arvovaltuutetun toimisto

Ajankohta:
Koulutuspäivä 1: Ma 6.5.2019, Helsingin yliopiston päärakennus, Sali 1 (Fabianinkatu 33, Helsinki)
Koulutuspäivä 2: Ti 14.5.2019, Cinema Orion (Eerikinkatu 15, Helsinki)

Ohjelma:
9.00                   Tervetuloa. Järjestäjien puheenvuoro.
9.15-10.15         Työtä koskevat sopimukset ja niiden vaikutus velvoitteisiin ja oikeuksiin/ OTT Jaana Paanetoja
10.15-11.00       Näyttämötaiteen työpaikan laajat vastuut ja velvoitteet / OTT Jaana Paanetoja
11.00-11.15       Tauko
11.15-12.30       Esimiesasema ja työnjohtovalta / OTT Jaana Paanetoja
12.30-13.15       Lounas (omakustanteinen)
13.15-14.15       Asiallinen ja häirinnästä vapaa työyhteisö / OTT Jaana Paanetoja
14.15-14.45       Harjoitus ja kahvitauko
14.45-15.30       Tasa-arvon edistäminen ja tasa-arvosuunnittelu käytännössä /Janniina Heinonen (Tasa-arvovaltuutetun toimisto)
15.30-16.00       Koulutuspäivän pääviestit ja välitehtävän ohjeistus / OTT Jaana Paanetoja
16.00                  Päivä päättyy

Koulutuspäivien ohjelma (PDF)

Lisätiedot:
Maria Leivonen
Järjestöasiantuntija
Suomen Teatterit ry
+358 (0)20 730 2890
maria.leivonen(at)suomenteatterit.fi


Teatteri Metamorfoosin fyysisen teatterin koulutuspilotti | Hakemukset 15.5.2019 mennessä

Teatteri Metamorfoosin fyysisen teatterin koulutuspilotti: MetaPLATFORM (132h)

Teatteri Metamorfoosi lanseeraa fyysisen teatterin työpajatoimintansa rinnalle koulutusnäyttämökonseptin nimeltä MetaPLATFORM. 

Tavoitteena on käynnistää  koulutusproduktioon/ iltamiin päätyvä, pitkäjännitteinen koulutusmuoto, jonka aikana on mahdollista käydä läpi ammattitaitoa syventävä ja täydentävä taiteellinen oppimisprosessi.

Tietotaitojen kerryttämisen lisäksi toivomme että koulutus synnyttäisi myös sähköisiä ammatillisia kohtaamisia ja kannustaisi uusia tekijöitä alalle.

MetaPLATFORM koulutuksessa tyylilajit, teemat ja kouluttajat vaihtuvat vuosittain. 

Koulutus on suunnattu esittävän taiteen ammattilaisille tai ammattiin opiskeleville, jotka kaipaavat lisäpotkua fyysiseen ilmaisuunsa ja joita kiinnostaa oppia lisää fyysisen teatterin eri lajeista. Koulutus voi olla joillekin ensikosketus fyysiseen lähestymistapaan, toisille taas ruosteen poistoa ja joillekin ruosteen estoa.

Ensimmäisen MetaPLATFORM:in tyylilajina on teatteriklovneria. Aiempi klovnerian kokemus ei ole välttämätön. Klovnikätilönä toimii teatteritaiteen maisteri Soile Mäkelä.

Kesällä 2019 alkavaan pilottihankkeeseen otetaan hakemusten perusteella 12 osallistujaa. 

Lue lisää

Teatteri Metamorfoosi
Koulutussuunnittelija
Soile Mäkelä
Gsm: +358405096708

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Emma Teatteri ja Turun Kaupunginteatteri hakee kuiskaaja-järjestäjää | Haku 31.3.2019 mennessä

Etsimme kuiskaaja-järjestäjää Naantalin Emma Teatteriin ajanjaksoille:
23.4.-29.5. kuiskaajan työtä
5.6.-12.6. lomatuurauksen harjoittelua
27.6-6.7. järjestäjä-tarpeistonhoitajan lomatuuraus
 
Yhteensä töitä on tarjolla noin 9 esityksessä sekä mahdollisia lisätuurauksia. Työpaikka sijaitsee Naantalissa Kailon saaressa (Muumimaassa). Emma Teatteri on katettu ulkoilmanäyttämö.
 
Emma Teatterissa nähdään kesällä 2019 HEIDEKEN #aitoturkulaine kesäkomedia. Esitys on Emma Teatterin ja Turun Kaupunginteatterin yhteistuotanto.  
 
Lähetä hakemuksesi 31.3. mennessä osoitteeseen:
virpi.s.laine(a)turku.fi
 
Lisätiedot pääjärjestäjä Virpi Laineelta numerosta:  
044 907 2105


Oopperan taiteellinen suunnittelupäällikkö | Haku 5.4.2019 mennessä

Suomen kansallisooppera ja -baletti sr hakee Oopperan taiteellista suunnittelupäällikköä määräaikaiseen työsuhteeseen ajalle 1.10.2019 - 31.5.2023 tai sopimuksen mukaan

Toimit Kansallisoopperan taiteellisena suunnittelupäällikkönä Oopperan taiteellisen johtajan alaisuudessa. Vastaat työssäsi oopperateosten (ensi-illat ja ohjelmistoon palaavat repriisiteokset)
miehittämisestä yhteistyössä taiteellisen johtajan kanssa, sopimusneuvotteluista taiteellisten työryhmien ja laulajien kanssa sekä näytösten turvaamisesta (mm. sairaspaikkaukset). Työskentelet tiiviissä yhteistyössä mm. lauluosaston päällikön ja pääkorrepettiitorin kanssa sekä toimit tarvittaessa myös Oopperan taiteellisen johtajan varamiehenä.

Edellytämme sinulta soveltuvaa tutkintoa, alan työkokemusta, oopperaohjelmiston ja äänityyppien syvällistä tuntemusta, hyviä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja, kykyä hallita useita asiakokonaisuuksia samanaikaisesti sekä kokemusta asiantuntijaorganisaatioista. Suomen kielen lisäksi edellytämme englannin kielen sujuvaa suullista ja kirjallista hallintaa, muu kielitaito katsotaan eduksi.

Tarjoamme sinulle mielenkiintoisen ja haasteellisen työtehtävän ainutlaatuisessa kulttuurilaitoksessa.

Oopperan taiteellinen johtaja Lilli Paasikivi antaa tehtävästä lisätietoja ti 26.3. klo 9.00-11.00 välisenä aikana, puh. 09-4030 2600.

Pyydämme sinua jättämään hakemuksesi palkkatoivomuksineen perjantaihin 5.4.2019 mennessä Kansallisoopperan ja -baletin internet-sivuilla (www.oopperabaletti.fi) olevaan sähköiseen rekrytointijärjestelmään.


Oopperan taiteellisen johtajan assistentti | Haku 5.4.2019 mennessä

Suomen kansallisooppera ja -baletti sr hakee Oopperan taiteellisen johtajan assistenttia toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen 25.7.2019 alkaen tai sopimuksen mukaan

Toimit oopperan taiteellisen johtajan ja oopperatoimiston assistenttina. Tehtäviisi kuuluvat mm. oopperan taiteellisen johtajan aikataulujen, tapaamisten, kokousten ja matkojen järjestelyt sekä lisäksi myös oopperatoimiston assistenttitehtävät liittyen esim. vierailijapalkkoihin, budjetointeihin ja muihin toimiston päivittäisiin asioihin.

Edellytämme sinulta soveltuvaa tutkintoa, hallinnollista työkokemusta, erinomaisia yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja, positiivista asennetta työhön ja aloitekykyä, sujuvia IT-taitoja sekä kykyä usean asiakokonaisuuden samanaikaiseen hallintaan. Suomen kielen lisäksi edellytämme sinulta englannin kielen erinomaista suullista ja kirjallista hallintaa, muu kielitaito katsotaan eduksi. Lisäksi taidemaailman tuntemus ja työkokemus katsotaan eduksi.

Tarjoamme sinulle mielenkiintoisen ja haasteellisen työtehtävän ainutlaatuisessa kulttuurilaitoksessa.

Oopperan taiteellinen johtaja Lilli Paasikivi antaa tehtävästä lisätietoja ma 25.3. klo 9.00-11.00 välisenä aikana, puh. 09-4030 2600.

Pyydämme sinua jättämään hakemuksesi pe 5.4.2019 mennessä Kansallisoopperan ja -baletin internet-sivuilla (www.oopperabaletti.fi) olevaan sähköiseen rekrytointijärjestelmään.


Taike hakee suunnittelijaa | Haku 8.4.2019 mennessä

Suunnittelijan työhön kuuluvat valtionavustusten hakuun, päätösten valmisteluun ja toimeenpanoon liittyvät tehtävät ja niitä koskevat asiakaspalvelutehtävät. Työhön kuuluu myös valtionavustusten taloustarkastukseen liittyviä tehtäviä. Taiteen edistämiskeskuksessa ovat käytössä Kieku- järjestelmä ja Salama-asianhallintajärjestelmä. 

Odotamme hakijalta soveltuvaa korkeakoulututkintoa. Lisäksi hakijalta odotetaan valtionavustusten käsittelyyn ja niiden tarkastamiseen liittyvää osaamista, kokemusta asiakaspalvelu- ja toimistotyöstä, hyviä yhteistyö- ja organisointitaitoja, perustason IT-osaamista (word, excel), valtion virkamiehiltä vaadittavaa kotimaisten kielten taitoa.  

Tarvitsemme aktiivisen, organisointikykyisen ja motivoituneen henkilön, joka rutiinitehtävien ohella on myös valmis tarttumaan erilaisiin avustaviin tehtäviin. Positiivinen asenne ja hyvät vuorovaikutustaidot ovat tarpeen sekä näissä tehtävissä että asiakaspalvelussa. Taloustarkastukseen liittyvät tehtävät edellyttävät tarkkuutta ja huolellisuutta.  

Luemme eduksi taide- ja kulttuurihallinnon sekä valtionavustusjärjestelmän tuntemuksen.  

Tehtävän kesto: Vakinainen 
Työaika:   Virastotyöaika 
Tehtävä alkaa:   1.9.2019 tai sopimuksen mukaan. 
Virka on viraston yhteinen. 

Virka on sijoitettu Taiteen edistämiskeskuksen palkkausjärjestelmässä vaativuusryhmään 4 (tehtäväkohtainen palkanosa 2197,77 ). Lisäksi maksetaan henkilökohtaiseen suoritukseen perustuvaa palkanosaa enintään 45 % tehtäväkohtaisesta palkanosasta. Palvelussuhteen alkuvaiheessa kokonaispalkka on noin 2692 euroa kuukaudessa.

Lisätietoja tehtävästä 
Tiina Kuoppa Suunnittelupäällikkö 0295 330 801

Lue lisää

MUITA ILMOITUKSIA

Uuden näytelmän ohjelma tuottaa välineitä teatteriammattilaisten hyödynnettäväksi

Uuden näytelmän ohjelman (UNO) Ajatushautomo tarjoaa puitteen, jossa erilaisissa teatterirakenteissa ja olosuhteissa työskentelevät alan ammattilaiset pääsevät käsittelemään ja kehittämään työtään yhdessä. Vuodesta 2017 alkaen järjestettyjen kokoontumisten tavoitteena on ollut pohtia eri näkökulmista onnistuneen (uuden näytelmän) kantaesitysprosessin ehtoja ja keinoja teattereissa. Työskentelyissä avataan kokemustietoa esitysprosesseista, niiden lähtökohdista ja erilaisten teattereiden omista toimintamalleista. 

UNOn asiantuntija Kati Sirénin vetämiin toiminnallisiin työskentelyihin on osallistunut UNOn verkoston teattereiden henkilökuntaa ja freelancereita: näytelmäkirjailijoita, teatterinjohtajia, tuottajia, viestintäväkeä ja ohjaajia. Vuonna 2019 keskitytään dramaturgien näkökulmaan. 

Ajatushautomon työskentelyistä jäsennetään eri näkökulmiin keskittyviä koonteja. Ne ovat kokoelma havaintoja ja kehittämisehdotuksia, jotka ovat syntyneet yhteisestä ajattelusta. Vapaasti kentän ammattilaisten hyödynnettävissä olevat materiaalipaketit toimivat välietappeina kohti laajempaa yhteenvetoa, joka toteutetaan hankkeen loppupuolella.

Koonnit ovat ladattavissa UNOn nettisivuilta (https://uno-npf.fi/uno/#materiaalit). 

Toimivan sisäisen viestinnän raameja onnistuneen kantaesitysprosessin taustalla

Kirjailijan ja teatterin yhteistyö uuden näytelmän kirjoitus- ja kantaesitysprosessissa

Lisätietoja:
UNOn johtaja Saara Rautavuoma
050 302 0706
saara(a)teatterikaksipistenola.fi
www.uno-npf.fi


Tallenteet katsottavissa: Taike & Cupore talks: Taiteilijoiden ja taiteen liikkuvuus

Taiteen ja kulttuurin barometrin tuloksista ja EU:n liikkuvuuspilotista tapahtumassa to 14.3.2019 Keskustakirjasto Oodissa Helsingissä.

Taike & Cupore talks: Taiteilijoiden ja taiteen liikkuvuus 


Suomen Kansallisteatteri ristipaineissa – Kai Savolan pääjohtajakausi 1974-1991. Kirjanjulkistaminen.

Helsingin yliopiston teatteritieteen professori emerita Pirkko Kosken kirja
Suomen Kansallisteatteri ristipaineissa – Kai Savolan pääjohtajakausi 1974–1991 julkaistaan Maailman teatteripäivänä 27. maaliskuuta.

Lämpimästi tervetuloa kirjan julkaisutilaisuuteen Kansallisteatterin Lavaklubille (Läntinen Teatterikuja 1) keskiviikkona 27.3.2019 kello 17.00!

Pirkko Kosken tutkimus täydentää arvokkaalla tavalla kuvaa Suomen Kansallisteatterista. Julkistustilaisuudessa Pirkko Koski kertoo teoksesta ja sen teemoista. Hänen kanssaan teatterin johtamisesta, ohjaajan roolista, kansainvälisyydestä ja ohjelmistovalinnoista ovat keskustelemassa Kansallisteatterin pääjohtaja Mika Myllyaho ja Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun ohjaajantaiteen professori Saana Lavaste.

Nyt julkaistava kirja käsittelee kiinnostavalla tavalla 1970–1990-lukujen teatteria, joka, kuten koko suomalainen yhteiskuntakin, eli suurten muutosten keskellä. Kansallisteatteri koettiin 1970-luvun alussa pysähtyneeksi ja vanhoilliseksi, mutta 1990-luvulla jo teattereidemme edelläkävijäksi. Tänä aikana teatterin pääjohtajana toimineen Kai Savolan toiminnassa korostuivat yksilölähtöinen sosiaalinen vastuu, erottautuminen nationalistisesta kansallisesta ajattelusta ja kansainvälisyys.

Tervetuloa!

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Kansallisteatterin viestintä
Laura Saloniemi laura.saloniemi(a)kansallisteatteri.fi, 050 315 2935
Mia Hyvärinen mia.hyvarinen(a)kansallisteatteri.fi, 050 540 5062

Lue lisää


Teatteritieteilijöiden uusi verkkoalusta T-efekti

T-efekti on teatteritieteilijöiden perustama sivu, jolla julkaistaan monipuolisia sisältöjä teatterista ja muusta esittävästä taiteesta. Olemme sisältöjemme muodon suhteen ennakkoluulottomia ja toimimme usealla eri alustalla.

Tavoitteenamme on olla raikas, asiantunteva ja aktiivinen ääni suomalaisessa teatterikeskustelussa ja tuoda näyttämötaideblogosfääriin teatteritieteilijöiden näkökulmaa. T-efekti koostuu laajasta joukosta teatteritieteilijöitä: mukana on niin ummikoita kuin alumnejakin ja kiinnostuksenkohteiden kirjo on suuri.

Luvassa on muun muassa esseitä, analyysejä ja kritiikkejä sekä kevyempää sisältöä katsomojen jalkatilavertailuista meemeihin. Oli näkökulma sitten analyyttinen, journalistinen tai kepeä, t-efektiläisten lähtökohtana on aina rakkaus teatteriin.

Arvojamme ovat moniäänisyys, luovuus, vastuullisuus, vuorovaikutteisuus, yhdenvertaisuus ja syrjimättömyys. Pyrimme sisällöissämme antamaan tilaa erilaisille äänille, ja tavoitteenamme onkin mahdollisuuksien mukaan tehdä yhteistyötä erilaisten toimijoiden kanssa. Ottakee yhteyttä (kuva ois kiva)!


Harjoitustilaa tarjolla Teatteri Viiruksessa

Teatteri Viiruksen Suuresta salista on viime hetken peruutuksen vuoksi vapautunut aikaperiodi 11.4.-24.4.2019
Tiedustelut: mirkka.maikola(a)viirus.fi, +358 505437841 (arkisin 9-17)

Tätä huhtikuun aikaa vuokraamme ensisijaisesti vain harjoituskäyttöön.

Nopeimmat syövät hitaat!

Salin tiedot:
350 m2: leveys 19,8 m, pituus 15,7 m, ripustuskorkeus 5,2 m.
Black box-tyylinen teatterisali, podesta-katsomossa on maksimissaan noin 150 istumapaikkaa. Pakettiauto (korkeus maksimissaan 2,7 m) ajettavissa takanäyttämön läheisyyteen. Erilaista tekniikkaa on saatavilla sopimuksen mukaan (mm. perinteiset teatteriheittimet, liikkuvia ja staattisia led-heittimiä, äänentoistolaitteisto).
www.viirus.fi

 


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.