04.04.2019

TINFO-tiedote 13 / 4.4.2019

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Moninaisuusdatan avulla vaikuttamaan. Raportoinnin taustalla on ajatus siitä, että julkinen tuki edellyttää huolenpitoa tasa-arvosta ja moninaisuudesta, tämän toteutumisen valvomista ja epäkohtiin puuttumista.

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KURSSEJA JA KOULUTUSTA

TYÖPAIKKOJA

MUITA ILMOITUKSIA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Moninaisuusdatan avulla vaikuttamaan

Arts Councilin moninaisuusraportista olen kirjoittanut aikaisemminkin. Arts Council tuottaa vuosittain dataa siitä, miten tasa-arvo, moninaisuus ja inkluusio toteutuvat. Kyse ei ole hymistelystä vaan politiikanteon välineestä. Raportti paljastaa eroja eri instituutioiden ja taidemuotojen välillä. Sen tuloksia käsitellään ja arvioidaan, onko parannusta tapahtunut, jos ei, niin mietitään toimenpiteitä – ja ilahduttavasti toimenpiteet tuottavat tulosta. Raportin julkistamisseminaarissa kiiteltiinkin yhteistyötä taidelaitosten henkilökunnan, taustayhteisöjen ja ammattiliittojen kesken, kun kyse oli sukupuolten tasa-arvon ja etnisten taustan omaavien representaation paranemisesta.

Tällaisen raportoinnin taustalla on ajatus siitä, että julkinen tuki edellyttää huolenpitoa tasa-arvosta ja moninaisuudesta, tämän toteutumisen valvomista ja epäkohtiin puuttumista. Ison-Britannian kaltaisessa luokkayhteiskunnassa tämä on tietenkin vielä paljon tärkeämpää kuin Suomessa.

Mutta on yksi ryhmä, jonka suhteen Arts Councilin mukaan parannusta ei juuri ole tapahtunut. Vammaiset. Arts Council puhuu luottamuksesta: miten valaa luottamusta toimijoihin ylittää oman vamman esteet ja miten valaa luottamusta koulutusinstituutioita ja kulttuuri- ja taidelaitoksia kohtaan kynnysten madaltamiseksi.

Kulttuuria kaikille -palvelun hallitusohjelmatavoitteet valaisevat tilannetta Suomessa.
 

Hedonistista kuluttamista Kempin kisoissa

Teatterikorkeakoulun suuressa salissa käydään kisaa megavaloissa ja äänissä – elämää suurempana, isolla areenalla, jota hallitsevat valojen ja äänten lisäksi Giovanni Gomitolino (Juho Keränen) sekä gekko, henkivartijat ja kilpailijat pyjamasankareina. Meidät on viritetty jo ennen peliautomaateilla ja disney- tai barbiefantasiasuihkulähteellä ja colalla, jota Gekko tarjoaa. Kempin kolaa, kempin kolaa – tuotesijoittelua alusta loppuun! Älykästä ja tarkkaa havainnointia.

Valo- ja äänisuunnittelija -/ pelisuunnittelulähtöinen konsepti (Antero Kemppi ja Kalle Rasinkangas, Jere Suontausta) Kempin kisat tutkii pelaamista ja leikkimistä yhtenä ihmislajin käyttäytymismuotona. Minulle se näyttäytyi älykkäänä tapahtumatutkielmana hedonismista ja kuluttamisesta. Mikä onkaan ihanampaa ja koukuttavampaa – tarjolla aistillista mielihyvää tarjoavia leikkimielisiä pelejä, joissa fantasiat toteutuvat, monenlaista tunne-elämystä, kuka voittaa, osuuko ritsa Gekkoon, kuinka monta taivaasta tippuvaa ananasta ostokärryihin ehtii saada. En tiedä, onko tätä tehtäessä luettu Hirschman & Holbrookia. Niin tai näin. Ihan sama. Terävää. Speden pelejä, Gladiaattoria ja Tuurin kyläkaupan pelimaailmaa – nostalgiaa, muka-viattomuutta.
 

Teatteritilastoista, tietopohjan vahvistamisesta

Data on TINFOssa tällä hetkellä tavallistakin enemmän ajankohtaista. Teatteritilastojen kiireisimmät kaksi kuukautta ovat käsillä juuri nyt. Ohjelmisto- ja katsojatilastot ilmestyvät huhtikuussa, sitten on taloustilastojen vuoro.

Samaan aikaan olemme yhdessä työmarkkinaosapuolten kanssa pohtimassa, millä tavoin pystyisimme laajentamaan palkkatilastointia koskemaan myös muitakin kuin vakinaisesti kiinnitettyjä. Tilastokeskushan tilastoi vain vakinaisen työvoiman palkkoja – tähän liittyvät myös TINFOn palkkatilastot – ne tehdään Tilastokeskuksen ohjeiston mukaisesti. Mutta nyt entistä useampi on tämän palkkatilastoinnin ulkopuolella.

TINFOssa olemme aina iloisia, jos ja kun tilastot kiinnostavat. Mikään maailman mediaseksikkäin aihe tilastointi tuskin on! Mutta tilastot ovat dataa ja siksi yksi tärkeä väline, jolla teatteripolitiikkaa tehdään. Jatkuva toiveemme on, että poliittinen päätöksenteko perustuisi ennen kaikkea tosiasioihin mutun rinnalla.

Meillä on Suomessa pitkät ja kunniakkaat perinteet teatterin tilastoinnista. Erityisen hienoa on, että ala itse, suurista kaupunginteattereista ja kansallisista näyttämöistä pieniin ryhmiin, on halukas tuottamaan sitä fakta-aineistoa omasta toiminnastaan, johon tilastot sitten perustuvat. Ilman tätä teattereissa tapahtuvaa työtä meillä ei olisi luotettavaa tilastollista tietopohjaa. Me olemme todella, todella ylpeitä meidän Teatteritilastot-julkaisustamme. Harvalla maalla on yhtä hyvää teatterialan tilastopohjaa!

Mutta rinnanröyhistelyn ohella olemme tietoisia kaikesta siitä, mistä meillä ei ole riittävästi tietoa. Palkkatilastojen täydentämisen rinnalla me tarvitsisimme tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustilastointiin uusia alueita – ehkä edes otoksina, tai säännöllisin väliajoin tietoa teattereiden luottamuselimistä.

Työ- ja elinkeinoministeriön entinen kansliapäällikkö Erkki Virtanen kirjoitti aprillipäivänä blogikirjoituksessaan Tilastokeskuksen aktiivisesta roolista järjen äänenä harhaisuuksia vastaan keskustelussa Suomen julkisen sektorin koosta vuonna 2014. Hän pohdiskeli myös poliittisia paineita, joita tietoon kohdistuu.

Nyt odotamme myös OKM:n aloittavan selvityksensä kulttuuripohjan tietopohjan vahvistamisesta ja esittävien taiteiden tilastoinnin (musiikki, teatteri, tanssi, sirkus) yhteisistä kehittämistarpeista.
 

Indikaattoreista politiikan välineinä

Suomen ympäristökeskuksen erikoistutkija Jari Lyytimäki puolestaan pohtii blogissaan indikaattoreita, joilta helposti odotetaan liikaa:

”Indikaattorit eivät tarjoa lopullisia totuuksia maailman tilasta sen enempää kuin tutkimustietokaan. Indikaattorit sisältävät lukuisia epävarmuuksia ja arvopohjaisia rajauksia. Ne voivat jättää huomiotta oleellisiakin ilmiöitä tai korostaa suhteettomasti toisia. Lisäksi indikaattoreita voidaan käyttää tarkoitushakuisesti valikoiden omien ennakkoluulojen tai etujen pönkittämiseen.

Silti indikaattoreista on apua. Kun niiden puutteet on tunnistettu, voidaan niitä hyödynnettäessä päätöksenteon pohjaa vankistaa muulla tietämyksellä. Oleellista on huomata, että juuri epätäydellisyytensä takia indikaattorit ovat hyödyllisiä välineitä yhteiskunnallisessa oppimisessa.”

T-efekti kieli poskessa

Helsingin yliopiston teatteritieteen opiskelijat, entiset ja nykyiset, ovat luoneet T-efektin, verkkosivuston, jossa on teatterin ilmiöitä lähestytään kieli poskessa irtonaisella otteella. On tutkittu teattereiden vessoja, ja nyt harjoitetaan data-analyysia ja ennustamista Ilona-esitystietokannan tietojen pohjalta. Koska seuraavaksi Tsehovia ohjelmistoon? 

Jossain sentään menee raja

Ei kulttuuriministerikään voi sentään ihan mitä tahansa päättää, ei edes Puolassa. Jonkinlainen oikeus ja kohtuus sentään vielä toteutuu, tosin aina mutkan kautta.

Puolassa kulttuuriministeri saanut nyt muutaman kerran takkiinsa oikeudessa. Nyt viimeksi kansainvälisen Malta Festivaalin tapauksessa, kun oikeus päätti, ettei ministerillä ollut oikeutta evätä festivaalin avustusta vuonna 2017. Silloin festivaali ei jäänyt kädettömäksi, vaan keräsi kansalaisilta sen puuttuvan 300 000 PLN kampanjalla "Sinustako kulttuuriministeri?".

Ministeri Glinski hävisi myös oikeudessa Adam Mickiewicz Instituutin ja Kansallisen Audiovisuaalisen Instituutin johtajien irtisanomisjutut. Nyt Varsovan käräjäoikeus on tuominnut valtion kassasta maksettavaksi Malta Festivaalille aiemmin poisvedetyn avustuksen korkoineen.

Miten kakku jaetaan

Svenska Teatern pohtii nuorten kanssa oikeudenmukaisuutta. Christoffer Mellgrenin Att dela en kaka (ohjaus Janne Pellinen) työpajoineen on suunnattu 8-luokkalaisille Taidetestaajille. Äärimmäisen kiinnostavaa on nähdä, miten abstrakti aihe muuttuu esitykseksi ja miten katsojia (meitä) osallistetaan.

Piti ihan katsoa, mitä Selfridge-Conway discrete procedure for envy free cake cutting for three partners -menetelmä oikein on. Tässä wikitietoa siitä

Kirjoitin vahingossa otsikoksi, miten kaikki jaetaan? Siitä kakussa on kysymys.
 

Silmätulehdusta ja räkätautia

Muutamat esitykset jäivät väliin. Oli pakko vain levätä. Teatteri Telakan Luukku ja Teater Marsin Meningen med livet och andra berättelser ovat nyt listalla…ei voi mitään.

 

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE

Ensi viikolla TINFO e-Nytt, seuraava TINFO-tiedote ti 16.4.2019

Viikolla 15 ei ilmesty torstaina (11.4.2019) TINFO-tiedotetta, sen sijaan heti seuraava tulee pääsiäisviikolla jo tiistaina 16.4.2019.

Ruotsinkielinen TINFO e-Nytt lähetetään ti 9.4.2019.

Uutiskirjeisiimme ehdolle uutisia ja ilmoituksia voi lähettää sähköpostitse: tinfo(a)tinfo.fi


Kesäteatteriesitysten 2018 katsojamäärien kysely

Hei kesäteatterilainen!   

TINFO kysyy kesäteatteriesitysten katsojamääristä kesältä 2018.
   
Pyydämme vastaamaan katsojakyselyyn, vaikka teatterillanne ei olisi ollut kesäesityksiä 2018. Tieto siitä, että kesäteatterinne on toiminnassa välivuodesta huolimatta tai tiedot mahdollisesta toiminnan lopettamisesta ovat meille myös arvokkaita.    

Tietojen pohjalta voimme vastata yhä kasvavaan tiedontarpeeseen, joka koskee kesäteatteritoimintaa Suomessa.

Tästä pääset kyselylomakkeeseen.   

Yhteydenotot: tinfo(a)tinfo.fi  


TINFO-apuraha näytelmien käännöstyöhön | Haku 7.4.2019 mennessä

TINFO jakaa apurahoja suomalaisten näytelmien käännöstyöhön. Apurahaa on mahdollisuus saada myös esitysten tekstitysten kääntämiseen. TINFO-apurahasta päättävä asiantuntijaraati kokoontuu vuosittain neljä kertaa.

Hakemusten ja liitteiden määräpäivä ensimmäiseen kierrokseen on 7.4.2019.

Hakuohjeet


Uusi kirjoitus TINFO-blogissa. Viestien vallassa: Työtäni korvaamassa

Viestien vallassa -blogisarja jatkuu. Uusi kirjoitus nyt TINFO-blogissa: Työtäni korvaamassa

TINFO-blogien sarjoissa ilmestyneitä tinfolaisten kirjoituksia

UUTISIA

Oulun teatterin taiteelliseksi johtajaksi Alma Lehmuskallio

Oulun teatterin taiteellisen johtajan tehtävään on valittu Alma Lehmuskallio. Teatterin hallitus teki yksimielisen päätöksensä 29.3.2019 pidetyssä kokouksessa.

Alma Lehmuskallio on tanssija- ja näyttelijätaustainen teatteriohjaaja. Hän on valmistunut Teatterikorkeakoulusta vuonna 2015. Lehmuskallion viimeisin vierailu Oulun teatterissa oli Tove Janssonin Näkymätön lapsi -lastennäytelmän ohjaus keväällä 2018. Puheteatterin lisäksi Lehmuskallio on ohjannut nykysirkus- ja tanssiesityksiä sekä kuunnelmia.

Lehmuskallio palkittiin vuonna 2017 Ester-palkinnolla merkittävästä ja rohkeasta teatterialaa edistävästä toiminnasta. Hän aloittaa tehtävässään 1.1.2020, jolloin hänen näyttämötaiteen taiteilija-apurahaan liittyvät velvoitteensa päättyvät. Lehmuskallio osallistuu ohjelmistosuunnitteluun jo syyskaudella 2019.

Teatterin nykyisen taiteellisen johtajan Kari-Pekka Toivosen sopimus päättyy huhtikuun puolivälissä.

Lue lisää

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Sosiaalisen sirkuksen päivää vietetään jälleen 6.4.2019

Lauantaina 6.4.2019 vietetään sosiaalisen sirkuksen päivää (World Social Circus Day). Ympäri maailman järjestettävä tapahtumapäivä juhlistaa sosiaalisen sirkuksen tuomaa iloa eri yhteisöissä aina Euroopasta Etelä-Amerikkaan ja Aasiaan saakka. 

Sosiaalinen sirkus on sirkustoimintaa, jossa sirkus toimii välineenä muiden taitojen tai tavoitteiden saavuttamiseen. Tavoitteita voivat olla esimerkiksi osallisuuden ja toimijuuden tukeminen, vuorovaikutuksen tukeminen tai syrjäytymisen ehkäisy. 

Suomessa päivää juhlitaan mm. Tampereella Sorin Sirkuksen ja Kulttuurikeskus PiiPoon järjestämässä tapahtumapäivässä, jossa pääsee näkemään sirkusesityksiä ja kokeilemaan eri sirkuslajeja ja nauttimaan nyyttäripöydän antimista. Eskolan kylässä Pohjanmaalla Mallan Kiertävän Minisirkus tarjoaa mahdollisuuden päästä kokeilemaan sirkusta. Sirkus Magentan sosiaalisen sirkuksen toimintaryhmät puolestaan julkaisevat lyhyitä videoita sosiaalisessa mediassa päivän kunniaksi. 

Suomessa sosiaalinen sirkus kytkeytyy taiteesta ja kulttuurista hyvinvointia -ajatteluun, ja sitä on toteutettu ja kehitetty suunnitelmallisesti noin kymmenen vuotta sosiaalisen sirkuksen termin alla. 

Maailman sosiaalisen sirkuksen päivä on Aasian sosiaalisen sirkuksen organisaation ASCA:n aloitteesta syntynyt globaali tapahtuma, jonka tarkoitus on tuoda iloa erilaisiin yhteisöihin, tiedottaa sosiaalisesta sirkuksesta sekä esitellä sosiaalisen sirkuksen maailmanlaajuista toimintaa ja erilaisia tekemisen tapoja. 

#sosiaalisensirkuksenpäivä 
#SocialCircusDay

www.facebook.com/sosiaalisensirkuksenpaiva

Lisätietoja:
Lari Aaltonen / tuottaja, Sorin Sirkus, lari.aaltonen(a)sorinsirkus.fi, 044 345 3748
Evianna Lehtipuu / toiminnanjohtaja, Suomen Nuorisosirkusliitto, toimisto(a)snsl.fi


Tekoälytapahtuma – todellisuus huonon scifin ja dystopioiden takana? | 7.4.2019, Helsinki

Kaikille ilmainen tekoälytapahtuma Kansallisteatterissa – mikä on todellisuus huonon scifin ja dystopioiden takana?

Seuraava näytös -keskustelusarjan toinen osa “Hyvä paha AI: tekoäly ja inhimillisyys” nähdään Suurella näyttämöllä 7.4.2019. Tapahtuman kotimaiset ja kansainväliset puhujat tuovat tekoäly-aiheen harhakäsitysten maailmasta ihmisen arjen tasolle. 

Tapahtuman ensimmäisellä puoliskolla yleisö pääsee videoklippien ja puhujien avulla kurkistamaan, mikä erottaa ihmisen koneesta, miten data ohjaa päivittäistä päätöksentekoamme sekä millaista ihmisen ja koneen yhteistyö voi parhaimmillaan olla.

Tapahtuman toisella puoliajalla tekoäly viedään taiteen maailmaan, kun kuraattori-kriitikko Ben Davis (USA) ja journalisti-kriitikko Maria Säkö keskustelevat taiteen tekemisestä ja kokemisesta tekoälyn aikakautena.  
 
Tapahtuman muut puhujat tulevat tutkimus-, yritys- ja taidemaailmasta. Lavalla nähdään yksi Iris AI:n perustajista Maria Ritola, Curious AI:n toimitusjohtaja TkT Harri Valpola, Turun yliopiston tutkija FT Karoliina Lummaa, dokumentaristi Iiris Härmä sekä ajatushautomo Demos Helsingin asiantuntija Julia Jousilahti. 

Tapahtuman tiedot

  • Seuraava Näytös: “Hyvä paha AI: tekoäly ja inhimillisyys”   
  • Sunnuntaina 7.4.2019 kello 15.00–17.30
  • Kansallisteatteri / Suuri näyttämö
  • Kielet: suomi/englanti
  • Vapaa pääsy

Lisätietoja:

Kuraattori, teatteritaiteilija Hilkka-Liisa Iivanainen, 044 262 1157
Viestinnän asiantuntija Riku Mattila, Demos Helsinki 040 748 0000

Lue lisää


Tekoäly ja taidekritiikki -paneelikeskustelu | 8.4.2019, Helsinki

Aika: Maanantai 8.4.2019 klo 18-19.30. Ovet ja baari avataan klo 17. Lavaklubilla voi viihtyä klo 21 asti. Vapaa pääsy!

Paikka: Kansallisteatterin Lavaklubi, Läntinen Teatterikuja 1, Helsinki

Suomen arvostelijain liitto, Demos Helsinki ja Kansallisteatteri järjestävät yhteistyössä paneelikeskustelun, jossa eri tavoin taidekritiikin ja tekoälyn suhdetta työssään käsitelleet kriitikot ja taiteilijat keskustelevat siitä, miten koneet kritiikkiä ohjaavat ja miten kritiikki voi ohjata koneita.  Mikä on kritiikin tehtävä tekoälyn aikakaudella? Miten algoritmit määrittelevät taidekritiikkiä ja mitä kriitikoiden tulisi tietää tekoälystä? Millaisia ongelmia ja mahdollisuuksia tekoäly kriitikon työhön tuo?

Puhujina ovat tekoälyyn perehtynyt yhdysvaltalainen kriitikko Ben Davis, teknologian vaikutuksista ihmiseen kiinnostunut toimittaja ja kriitikko Iida Sofia Hirvonen, pelikriitikko ja pelihistorioitsija Alexandr Manzos sekä kuvataiteilija Tuomo Rainio. Keskustelu käydään englanniksi ja paneelin moderoi SARVin puheenjohtaja Maria Säkö. Vapaa pääsy.

Musiikkia klo 17 alkaen: DJ:nä SHY GRL

Aika: Maanantai 8.4.2019 klo 18-19.30. Ovet ja baari avataan klo 17. Klubilla voi viihtyä klo 21 asti.

Lue lisää


Pieni nukketeatterikeskustelu | 12.4.2019, Helsinki

perjantaina 12.4.2019 klo 16-18
Esitystaiteen keskus, Suvilahti, Helsinki
(Kaasutehtaankatu 1/33, Puhdistamo rakennus nro 6, 2. krs)
Antti-Juhani Manninen, Pia Kalenius, Merja Pöyhönen
 
Pieni nukketeatterikeskustelu pohtii dramaturgian olemusta nukketeatterissa.  
 
Nukketeatterissa nukke materiaalisuuksineen ja esityksen elementtien väliset suhteet vaikuttavat ja sotkeutuvat niin paljon toisiinsa, että perinteisen tekstikeskeisen dramaturgian niin mahdollisuus kuin kiinnostavuuskin katoavat käsi kädessä. Pienet muutokset valituissa materiaaleissa ja nivelissä saattavat muuttaa näkökulman tarinaan täysin.
 
Nuken suhde tekstiin on hyvin erilainen kuin näyttelijän. Nukke ei itse puhu, eikä tuota sanallista informaatiota muistuttavaa ääntä. Ääni myöskään harvoin on nuken ensisijainen elävöittämisen keino - ja näin ääni jää lähes aina osittain irralleen kehosta, keho irralleen sanoista.
 
Pieni nukketeatterikeskustelu väittää, että dramaturgia - ajateltuna näyttämölle kirjoitettuna tekstinä, hahmoille kirjoitettuna tekstinä, tekstin ja sen arvottamisen järjestyksenä, ja kohtausten sisältäminä tekoina - ei voi koskaan automaattisesti tarkoittaa samaa nukketeatterissa ja ihmiskehoilla esitetyssä teatterissa.
 
Pieni nukketeatterikeskustelu on Kuuman Ankanpoikasen ja Aura of Puppetsin keskustelusarja, jonka tarkoituksena on syventyä nukketeatterilliseen keskusteluun ja sen erityispiirteisiin taiteellisista lähtökohdista käsin. Nomadimaisen keskustelusarjan ensimmäinen osa toteutuu Oh My Puppets! -festivaalilla.

Tervetuloa!


Oulun lasten ja nuorten teatterifestivaali | 2.-5.5.2019, Oulu

Järjestyksessään jo 38. Oulun lasten ja nuorten teatterifestivaali tulee taas! Luvassa on yli 50 esitystä neljässä päivässä! 

Katso festivaalin koko ohjelmisto


Networked Actor Theory -tutkimuspäivä | 3.5.2019, Helsinki

Tutkimuspäivä 3.5.2019 klo 10-20 / Maijansali, keskustakirjasto Oodi                                                                 

Networked Actor Theory tutkimuspäivä on Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun Esittävien taiteiden tutkimuskeskuksen kahden tohtorikandidaatin Simo Kellokummun ja Outi Conditin kuratoima ja toteuttama tapahtuma yhteistyössä keskustakirjasto Oodin kanssa. Tutkimuspäivä on yleisölle avoin maksuton tapahtuma.  

Nykynäyttämöt ja esiintyvät ruumiit ovat teknologian kyllästämiä, läpäisemiä ja tuottamia sekä teknologisten järjestelmien ylläpitämiä. Samaan aikaan ruumiillisten praktiikoiden uudelleen ajattelun rinnalla teknologiassa on käynnissä perustavanlaatuisia systeemisiä muutoksia, jotka kietoutuvat planetaarisiin ekologisiin, poliittisiin ja ekonomisiin kriiseihin. Nämä asettavat kyseenalaisiksi eivät sen vähempää, kuin olemassaoloamme ja elämäntapaamme ylläpitävät käytännöt, eivätkä taiteelliset/tutkimukselliset käytännöt ole tämän suhteen poikkeus.  
 
Mediataide, kriittinen mediatutkimus ja kommunikaatiotutkimus sekä performanssi- ja esitystaide ovat jo pitkään toimineet teknologian mediumissa ja käsitelleet sen (uutta) murrosta. Viime aikoina myös esittävän taiteen piiristä on noussut taiteellista tutkimusta, joka kyseenalaistaa teknologian läpinäkyvyyden, neutraaliuden ja taka- alaisuuden, ja on tuonut inhimillisen ymmärryksen ja ruumiillisuuden rinnalle algoritmiset, koneelliset ja virtuaaliset esiintyvät ruumiit.  

Networked Actor Theory tutkimuspäivä tuo edellä avatussa viitekehyksessä eri lähestymistapoja yhteen ja kartoittaa niistä nousevaa kenttää eritoten laajennetun näyttelijyyden/esiintyjyyden/näyttämön näkökulmista teatterin ja esittävän taiteen kontekstissa. Kriittisen teknospekulaation rinnalla päivä tuo yhteen taiteellisia tutkimusprojekteja ja ehdotuksia, jotka jakavat kiinnostuksen esiintyviin ruumiisiin laajennettuina, moninaisina ja yhdistymiskykyisinä, enemmän kuin inhimillisinä konstellaatioina.    
 
Puheenvuoroista ja taiteellisista ehdotuksista vastaavat äänisuunnittelun professsori Jari Kauppinen, dramaturgi, esitystaiteilija Otso Huopaniemi, teatteriohjaaja, filosofi Esa Kirkkopelto, elokuvaohjaaja, kuvataiteilija Henna Riikka Halonen, zimbabwelais-ruotsalainen näyttämötaiteilija Stacey Sacks, ranskalainen näyttämötaiteilija, metteur en scène Vincent Roumagnac ja näyttelijä, esitystaiteilija Outi Condit. 

Tapahtumaan on varattu 70 paikkaa, jotka täytetään saapumisjärjestyksessä eli tapahtumaan ei ole ennakkovarausta tai rekisteröitymistä. Mikäli tapahtuma tulee täyteen, organisoijien on rajoitettava tilaan pääsyä. Tapahtuman kielenä ovat englanti ja suomi.  

Katso päivän ohjelma Taideyliopiston verkkosivulta 


FinFringe -festivaali | 10.-12.5.2019, Turku

Ensimmäinen FINFRINGE järjestetään 10.–12.5.2019 Åbo Svenska Teaterissa, Vimmassa, Saaristobaarissa sekä läheisissä kaupunkitiloissa. Fringe-festivaali on esittävän taiteen kansainvälinen liike, jonka nimissä eri tapahtumia on maailmanlaajuisesti yli 250. Yhteydet ympäri maailmaa ovat myös Turun tapahtuman lähtökohta. Kansainvälisiä vieraita saapuu Isosta-Britanniasta, Italiasta, Virosta, Venäjältä, Sveitsistä, Islannista ja Ruotsista. Katsoja voi ahmia kattauksesta useita erityylisiä enintään tunnin pituisia esityksiä.

Kolmen intensiivisen päivän aikana Turun keskustassa voi nähdä m.m. tanssia, stand-uppia ja teatteria. Artistit matkaavat Turkuun kaikkialta maasta ja maailmalta, ja tuovat viihdyttävän, koskettavan ja ennalta-arvaamattoman taiteen mukanaan.

Ympäristöohjelmaa noudattavassa tapahtumassa nähdään suomalaisia ja kansainvälisiä hybridi-esityksiä valtavirran reunalta. Kutsumme tapahtumaa esittävän taiteen rockfestivaaliksi!  

Lippujen hinnat 5-12.50 eur, joten festari on myös taidetta matalalla kynnyksellä. 

Lue lisää


Tanssin alan ammattilaisfoorumi Kiertoliike 2019 | 13.-14.6.2019, Kuopio

Voiko työ merkitä liikaa? Onko uupumus uusi normaali? Syntyvätkö todelliset oivallukset epämukavuusalueella?

Tanssin alan valtakunnallinen ammattilaisfoorumi Kiertoliike pureutuu tänä vuonna intohimotyöhön. Tapahtuma järjestetään Kuopiossa 13.–14. kesäkuuta.

Puhumassa muun muassa säveltäjä, keksijä ja futuristi Perttu Pölönen, kulttuurintutkija Mona Mannevuo sekä työyhteisövalmentaja ja työnohjaaja Santeri Lanér.

Taiteellisesta ohjelmasta vastaavat samanaikaisesti järjestettävät Paikallisliike- ja Kuopio tanssii ja soi -festivaalit sekä jokaisen aluekeskuksen alueelta valitut Kiertoliike-taiteilijat.

Kiertoliikkeen järjestävät Tanssin talo ja ITAK Itäinen tanssin aluekeskus, yhteistyössä muiden tanssin aluekeskusten kanssa. Kiertoliikkeen ohjelma löytyy osoitteesta kiertoliike.tanssintalo.fi/ohjelma/

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


Svenska Kulturfonden: Turnébidrag | Ansök senast 30.4.2019

För turnéer i Finland och utomlands.

Ansökningstiden 1-30.4.2019

För turnéer i Finland och utomlands. Turnéer inom Norden prioriteras.  
 
Bidragen riktar sig till konstnärer och arbetsgrupper som är yrkesverksamma på svenska i Finland inom alla konstområden.  
Obs! Om projektet förverkligas med nationellt kulturexportstöd ska du kontakta kulturombudsmannen.  

Ansökan ska innehålla ett tydligt program och en tydlig budget.  
 
Bidraget är avsett för rese- och logikostnader enligt billigaste rimliga alternativ.  
 
Om ni är flera personer som ansöker om bidrag för en turné ska ni göra en gemensam ansökan. Personuppgifterna för arbetsgruppens alla medlemmar ska framgå ur ansökan.

Läs mer


NORDBUK-tukiohjelma | Haku 3.5.2019 mennessä

Ohjelman tavoitteena on tukea lasten ja nuorten omia projekteja sekä vahvistaa heidän mahdollisuuksiaan järjestäytyä, vaikuttaa ja osallistua poliittiseen, sosiaaliseen ja kulttuurialan toimintaan. Tukiohjelman kohderyhmänä ovat lapset ja enintään 30-vuotiaat nuoret.

Pohjoismainen lapsi- ja nuoristoyhteistyön komitea on kaikkia Pohjoismaiden ministerineuvoston lapsi- ja nuorisoasioita koordinoiva ja neuvoa-antava elin. Pohjoismainen kulttuuripiste hallinnoi komitean puolesta NORDBUK-tukiohjelmaa.

Tukea voi hakea projektille tai verkostolle, joka koostuu sosiaalisesta, poliittisesta tai kulttuurialan toiminnasta ja johon lapset ja nuoret ovat sitoutuneet niin, että he ovat aktiivisesti mukana prosesseissa ja heillä on mahdollisuus vaikuttaa suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Projektin tulee aina kannustaa demokraattiseen osallistumiseen ja varmistaa, että siinä mukana olevat lapset ja nuoret pääsevät vaikuttamaan.

Lue lisää

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Nuorten teatterileiri Hangossa | Haku 18.4.2019 mennessä

Hae mukaan eurooppalaisten nuorten teatterileirille Hankoon!

European Drama Encounters - Rencontres Europennes de Drama (EDERED) on vuonna 1979 perustettu vapaaehtoisjärjestö. Se on vuosittain järjestänyt lapsille ja nuorille koulutuksellisia teatterileirejä eri puolilla Eurooppaa. Tällä hetkellä EDERED:n jäsenenä on 18 maata.

EDERED 2019 – ”It’s My Nature” Youth Encounter järjestetään Hangossa 31.7.–11.8.2019
Leirin teemoitus käsittelee luontoon, ilmastonmuutokseen ja ympäristönsuojeluun liittyviä asioita draaman keinoin, nuorten omista lähtökohdista ja heidän ajatuksiaan kuunnellen. Vuoden 2019 tapahtuman isäntäkaupunkina toimii Hanko ja kurssipaikkana keskellä luontoa sijaitseva Högsandin kurssikeskus. Leiri järjestetään 31.7.–11.8.2019 ja sinne odotetaan yhteensä noin kahdeksaakymmentä osallistujaa kahdestatoista eri maasta.
 
Leirin aikana nuoret valmistavat luontoteemasta työpajoissa lyhyitä, 5–10 minuutin pituisia demonstraatioita, jotka taiteellinen johto yhdessä kansainvälisten työpajaohjaajien kanssa nivoo yhdeksi esityskokonaisuudeksi. Tämä ”Final Performance” esitetään Hangon Kasinon ranta-alueella lauantaina 10.8.2019 ulkoilmaesityksenä, jonne yleisöllä on vapaa pääsy.  

Etsimme viittä 15–17-vuotiasta nuorta teatteriharrastajaa edustamaan Suomea.  

Vaatimukset osallistujalle:

  • 15 vuotta täyttänyt ennen  31.7.2019
  • ei ole täyttänyt 18 vuotta 11.8.2019 mennessä
  • tuntee teatterintekemisen perusteet (vähintään yhden vuoden kokemus teatteriharrastuksesta)
  • riittävä englanninkielen taito työpajatyöskentelyyn
  • hyvät sosiaaliset taidot

Osallistumismaksu 100 euroa/osallistuja, sisältää opetuksen, majoituksen ja ruokailut.

Lähetä vapaamuotoinen hakemus osoitteeseen: mikko(a)tnl.fi otsikolla ”EDERED haku”.  
Kerro hakemuksessa mm. omasta teatteritaustastasi.  

Hakuaika päättyy 18.4.2019 klo 12.00. Osallistujavalinnat tehdään 30.4.2019 mennessä.  

Lue lisää


Open Call: Live Works vol 7 residency, Italy | Deadline 16 April 2019

The open call LIVE WORKS includes a creative residency period, for nine selected projects. 

From 6th to 21st of July 2019

NEW DEADLINE FOR CALL: APRIL 16th 2019

Created in 2013 by Centrale Fies, in collaboration with Viafarini, LIVE WORKS is a platform dedicated to live contemporary practices that contribute to deepening and broadening the idea of performance, following the current evolution of performance and its styles.

The open call LIVE WORKS includes a creative residency period, for nine selected projects. 

The nine projects, selected by LIVE WORKS, will be invited to participate in a production residency at Centrale Fies from the 6th to the 16th July 2019. The performances produced will be presented during the 39th edition of the Drodesera Festival of Performing Arts (19th, 20th, 21st July 2019). During each evening a program of established guest performers will be presented alongside the projects of the 9 finalists.

For more information


Open Call GBG Mime Fest, Sweden 2019 | Deadline 30 June 2019

GBG Mime Fest are looking for performances rooted in the theatrical expression of Mime and welcome applications from individuals and companies alike. The festival presents performances for all ages and offers a program encompassing all the various traditions of mime from around the world.  

Where: Gothenburg, Sweden 
When: 14-17 November 2019 
Deadline for applications: 30th of June 2019  

This year we will present the 3rd edition of GBG Mime Fest at various stages in Gothenburg, Sweden.  

GBG Mime Fest is a festival that offers high-quality live performances within the expression of mime along with workshops, master classes and academic lectures within theatre and mime. The festival aims to push the boundaries of what mime is and can be in the 21st century by inviting both established and emerging artists to share their work with a wider audience. In addition to stage performances, the festival presents installations, alternative performance settings for shorter pieces and music acts.

There are three (3) categories for which you can apply:

1. Stage performances
2. Alternative performance settings/ Installations/ Site-Specific Performance/ Music Acts
3. Workshop/Master class

How to apply, read more at: www.gbgmimefest.se

Compile ONE PDF form that includes:

1. Description of workshop/master class (1 A4 maximum)
2. Short CV of workshop/master class leader(s)

All applicants, selected or not, will receive notification from GBG Mime Fest by August 15th 2019 the latest.

You can send the application in English OR in Swedish.

If you have any questions please contact us at opencall(a)gbgmimefest.se

For further information


Call for Proposals: Take Part in Art 2019 | Deadline 30 April 2019

Open Call for Productions for the International Festival of Theatre for Early Years: Take Part in Art 2019

Teatr Malego Widza (Warsaw, Poland) would like to announce a call for productions to be presented during next edition of the International Festival of Theatre for Early Years “TAKE PART IN ART”. Fourth edition will take place in Warsaw between September and December 2019. The formula of the Festival is specific. During two weekends of each month we invite different international shows and we present the same show for 3 days. On Friday morning there are shows for schools (kindergartens and creches), on Saturday and Sunday for families.

Submissions to TAKE PART IN ART

Productions (theatre, dance or concert) submitted shall fulfill the following criteria:

  • they should be addressed to children 1-6 years old
  • if the production uses words, it should be presented, at least in part, in English

TAKE PART IN ART will offer:

  • a basic technical equipment
  • technical support for get-in and get-off

Read the entire call and apply before April 30th 2019


Residency programmes: Taipei Artist Village & Treasure Hill, Taiwan | Deadline 10 June 2019

AIR Taipei has two residency locations, Taipei Artist Village (TAV) and Treasure Hill Artist Village (THAV). Taipei Artist Village is a four-story building located in the heart of Taiwan's vibrant governmental district in Taipei City. Secluded within a tranquil garden, this renovated public office building that once belonged to the Taipei City Department of Public Maintenance and Construction is breathing new life into bustling downtown Taipei.

Since the establishment of TAV, the Department of Cultural Affairs of Taipei City Department has actively launched the Artist-in-Residence (AIR) program as well as artist exchange programs with other international artist residency centers in different cities across the globe. Located along the Xindian River in Taipei City, Treasure Hill Artist Village was listed in 2011 as the first “historic settlement” of Taipei City. The unique location of Treasure Hill with its narrow alleys and winding stairways across the hill gives THAV a sense of a rural village. Over the years, various groups settled on the hillside with their own lifestyles and needs, creating a tribal-like organic scene. Joining together with the original residents, the city’s policy of preservation and revitalization, the Artist-in-Residence program and the Attic Hostel aim to achieve a spirit of “symbiosis” to create a better future for the entire community.

There are currently three calls:

  • International Residency Program 2020
  • Contemporary Meets Classical–Thematic Residency Program 2020
  • 2020 Treasure Hill Light Festival Art Project

Different costs are covered. For the Treasure Hill Light Festival Art Project, in addition to the residency, the selected artist will be provided with one roundtrip economy class air ticket from the artist’s city of residence to Taiwan, and a production and artist fee depending on the scale of the project.  

Deadline: 10 June 2019

Find all details online


Call for proposals for the International Conference: Performing Arts Between Tradition and Contemporaneity  

We are pleased to announce new call for proposals for the International Conference: "Performing Arts Between
Tradition and Contemporaneity".

The Conference will be held from 16 - 20 December 2019 in Ragnitz, Austria.

We are accepting proposals and would be glad if you would join this memorable meeting!
You are welcome to propose your workshop, performance fragment (technically simple), work-in-progress or other
participatory activities!
 
Our focus is to practically explore the bridge between the ‘traditional’ and the ‘contemporary’ in performing arts.
 
IUGTE Conference is a gathering of performing artists, academics, teachers, managers, producers and designers from
a wide variety of creative fields, including performing arts training, theatre, dance, visual and multimedia art, arts
administration, theatre design and theatre technology.
 
The conference working language is English. The program is forming quickly and the number of presentation slots is
limited.
 
For more information, fees, submission guidelines and practical details, please visit:
https://www.performingartconference.com/

IUGTE
Creativity, innovation and potential for the contemporary international performing arts scene!

KURSSEJA JA KOULUTUSTA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja ja työpajoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Costume and Research in Finland seminar | 15 April 2019, Espoo

Costume and Research in Finland is designed to bring together researchers and practitioners engaged in costume related research and studies from across the country.

Monday, April 15th 2019, Aalto University, Otaniemi campus, Espoo

If you are interested in attending the event, please register by email to Heini Kiamiri, MA email: Heini.kiamiri(a)aalto.fi and Jorge Sandoval, MFA, email: Jorge.sandoval(a)aalto.fi, by Wednesday 10.4.2019.

Download the full schedule


Koulutus ammattiteattereiden viestintä- ja markkinointihenkilökunnalle  | 16.-17.5.2019, Turku

Suomen Teatterit ry järjestää toukokuussa Turussa ammattiteattereiden markkinointi- ja viestintähenkilökunnalle suunnatun koulutuksen, jossa paneudutaan markkinoinnin kohderyhmäajatteluun sekä brändin rakentamiseen palvemuotoilun näkökulmasta. Koulutus järjestetään Suomen vanhimmassa teatteritalossa Åbo Svenska Teaterissa – tervetuloa Turkuun!

Koulutustiedot:
Suomen Teatterit ry:n Viestintä- ja markkinointikoulutus 
Aika: 16.–17.5.2019
Paikka: Åbo Svenska Teater, Turku
Osallistumismaksu 170 ¤
Osallistumismaksu laskutetaan osallistujilta koulutuksen jälkeen.

Ilmoittaudu 27.4. mennessä.

Lue lisää


Moskovan Taiteellisen Teatterin Teatterikoulu Riiassa | 15.7.-11.8.2019

Moskovan Taiteellisen Teatterin Teatterikoulu nyt myös Riiassa (englanninkielisenä) 15.7.-11.8.2019!

Tarjolla kahden tai neljän viikon koulutuspaketteja. 

Lisätiedot ja hakuohjeet

TINFO on tehnyt yhteistyötä Moskovan Taiteellisen Teatterin kanssa jo vuodesta 2014.  

Lisätietoja: jukka.hyde.hytti(a)tinfo.fi

Alexander (Sasha) Popovin tarkempi kuvaus Teatterikoulusta (pdf)

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Taiteen edistämiskeskus (Taike) hakee suunnittelijaa | Haku 8.4.2019 mennessä

Suunnittelijan työhön kuuluvat valtionavustusten hakuun, päätösten valmisteluun ja toimeenpanoon liittyvät tehtävät ja niitä koskevat asiakaspalvelutehtävät. Työhön kuuluu myös valtionavustusten taloustarkastukseen liittyviä tehtäviä. Taiteen edistämiskeskuksessa ovat käytössä Kieku- järjestelmä ja Salama-asianhallintajärjestelmä.
Hakijalta odotamme

Odotamme hakijalta soveltuvaa korkeakoulututkintoa. Lisäksi hakijalta odotetaan valtionavustusten käsittelyyn ja niiden tarkastamiseen liittyvää osaamista, kokemusta asiakaspalvelu- ja toimistotyöstä, hyviä yhteistyö- ja organisointitaitoja, perustason IT-osaamista (word, excel), valtion virkamiehiltä vaadittavaa kotimaisten kielten taitoa.
Tarvitsemme aktiivisen, organisointikykyisen ja motivoituneen henkilön, joka rutiinitehtävien ohella on myös valmis tarttumaan erilaisiin avustaviin tehtäviin. Positiivinen asenne ja hyvät vuorovaikutustaidot ovat tarpeen sekä näissä tehtävissä että asiakaspalvelussa. Taloustarkastukseen liittyvät tehtävät edellyttävät tarkkuutta ja huolellisuutta.

Luemme eduksi taide- ja kulttuurihallinnon sekä valtionavustusjärjestelmän tuntemuksen.

Tehtävän kesto: Vakinainen
Työaika:   Virastotyöaika
Tehtävä alkaa:   1.9.2019 tai sopimuksen mukaan.

Virka on sijoitettu Taiteen edistämiskeskuksen palkkausjärjestelmässä vaativuusryhmään 4 (tehtäväkohtainen palkanosa 2197,77 ). Lisäksi maksetaan henkilökohtaiseen suoritukseen perustuvaa palkanosaa enintään 45 % tehtäväkohtaisesta palkanosasta. Palvelussuhteen alkuvaiheessa kokonaispalkka on noin 2692 euroa kuukaudessa.

Lue lisää


Tampereen Työväen Teatteri hakee tarpeistonhoitajaa | Haku 12.4.2019 mennessä

Etsimme Tampereen Työväen Teatteriin tarpeistonhoitajan tehtäviin kahta henkilöä:  
Vakituiseen työsuhteeseen 1.8.2019 alkaen ja vuorotteluvapaan sijaiseksi ajalle 1.8.2019-31.1.2020

Henkilöitä valittaessa arvostetaan monipuolisia kädentaitoja, teatterialan koulutusta ja kokemusta sekä erinomaisia yhteistyötaitoja. Työajat sisältävät ilta- ja viikonlopputyötä. Ajokortti ja oma auto ovat eduksi työn hoitamiseksi. Palkkaus tehtävissä perustuu teatterialan työehtosopimukseen.

Toivomme hakijan erittelevän hakemuksessaan onko hän käytettävissä molempia työtehtäviä täytettäessä vai vain toista työtehtävää täytettäessä.  

Lisäksi toivomme hakemuksessa mainintaa täyttääkö hakija vuorotteluvapaan sijaiselle asetetut ehdot:   

  • Vuorotteluvapaan ajaksi työnantajan on palkattava sijainen. Sijaiseksi käy vain henkilö, joka on ollut työttömänä työnhakijana työ- ja elinkeinotoimistossa (TE-toimisto) vähintään 90 kalenteripäivää vuorotteluvapaan alkamista edeltäneiden 14 kuukauden aikana.
  • Työttömyyden vähimmäiskestoa ei sovelleta, jos sijaiseksi palkattava työtön työnhakija on alle 30-vuotias äskettäin ammattitutkinnon tai korkeakoulututkinnon suorittanut tai alle 25-vuotias tai yli 55-vuotias.
  • Sijaista ei tarvitse palkata samoihin tehtäviin, joista työntekijä on lähtenyt vuorotteluvapaalle.

Lisätietoja tehtävästä antaa tekninen päällikkö Mika Lehtinen puh. 0505648926, soitot arkisin klo 13-15 välisenä aikana tai sähköpostitse mika.lehtinen(at)ttt-teatteri.fi

Hakemukset ja ansioluettelo pyydetään lähettämään viimeistään perjantaina 12.4.2019 sähköpostitse mika.lehtinen(at)ttt-teatteri.fi

Haastattelut järjestetään viikolla 17.

Lue lisää


Porvoon kansalaisopisto hakee teatteri-ilmaisun opettajaa | Haku 15.4.2019 mennessä

Porvoon kansalaisopisto hakee vakituiseen työsuhteeseen kaksikielistä teatteri-ilmaisun opettajaa 1.8.2019 alkaen tai sopimuksen mukaan.  

Porvoon kansalaisopisto on kaksikielinen kansalaisopisto. Teatteri-ilmaisun opettajan pääasiallisena tehtävänä on teatteritaiteen perusopetuksen suunnittelu, kehittäminen ja toteuttaminen. Opetusvelvollisuus on 580 h/lkv ja muun työn osuus 374 h/lkv. Opetus toteutetaan lähinnä iltapäivisin ja iltaisin.  

Opetuksen kohderyhminä ovat ensisijaisesti suomen- ja ruotsinkieliset lapset ja nuoret. Opetusta annetaan Porvoon kansalaisopistossa toimivan teatterikoulun piirissä, myös alueellisena opetuksena Sipoossa ja Loviisassa.  

Tehtävään sisältyy opetuksen suunnittelu, opetus ja ohjaus ryhmissä, opetusmateriaalien ja lavasteiden valmistus/hankkiminen sekä tehtävän vaatima viestintä ja markkinointi. Opettaja osallistuu kansalaisopiston opettajien tiimityöskentelyyn ja projekteihin.

Teatteri-ilmaisun opettajalta edellytetään alan korkeakoulututkinnon ja 60 opintopisteen laajuisten pedagogisten opintojen ohella aiempaa kokemusta työskentelystä lasten ja nuorten teatteritaiteen perusopetuksen parissa suomen ja ruotsin kielillä. Muu koulutus, kielitaito ja työkokemus ovat eduksi.

Hakijan tulee ennen viran vastaanottamista toimittaa työnantajalle rikostaustaote ja hyväksyttävä todistus terveydentilastaan. Tehtävässä on kuuden (6) kuukauden koeaika.  

Palkkaus määräytyy OVTES:n mukaan.

Alkuperäiset kelpoisuustodistukset on esitettävä mahdollisessa haastattelutilanteessa.

Lähetä hakemuksesi viimeistään 15.4.2019 klo 9 mennessä

Lue lisää ja hae työpaikkaa täältä


Puvustamon esimies Savonlinnan oopperajuhlille | Haku 23.4.2019 mennessä

Ooppera on visuaalinen nautinto ja puvustus tärkeä osa kokonaiselämystä. Puku siivittää myös esiintyjän roolityötä – näyttämön lumous syntyy tuhansista ammattitaitoisista yksityiskohdista.

Haemme puvuston esimiestä 1.6.2019 alkaen (tai sopimuksen mukaan). Toimipaikka on Savonlinnassa, ja työ edellyttää jonkin verran matkustamista kotimaassa ja ulkomailla.

Puvuston esimiehen vastuualueelle kuuluvat:
* puvuston esimiestehtävät  
* puvuston toiminnan suunnittelu, kehittäminen ja budjetointi sekä budjetin seuranta
* Oopperajuhlien uusien tuotantojen pukujen valmistaminen ja repriisien huoltaminen yhdessä tiimin kanssa
* pukijoiden työn organisointi festivaalin aikana  
* puvustamiseen liittyvät tehtävät Oopperajuhlien vierailujen yhteydessä
* yhteistyö pukusuunnittelijoiden ja muiden taiteellisen työryhmän jäsenten kanssa

Edellytämme:
* kokemusta esimiestehtävistä
* vaatetusalan tutkintoa  
* hyvää englanninkielen suullista ja kirjallista taitoa
* organisointi- ja yhteistyökykyä sekä oma-aloitteisuutta

Teatterialan tuntemus on eduksi. Kiireisessä festivaalityössä tarvitset sekä malttia että kykyä nopeisiin ratkaisuihin ja hyvää stressinhallintakykyä.

Tarjoamme monipuolisen työn yhdessä Euroopan tunnetuimmista kulttuuritapahtumista, luovan ja kansainvälisen työyhteisön sekä palan parasta Suomen kesää.

Savonlinnan Oopperajuhlat vietetään vuosittain heinä–elokuussa.  

Juhlakaudelle tuotamme 3–5 omaa produktiota ja 2–4 vierailevien oopperatalojen produktiota, yhteensä n. 25 oopperaesitystä. Vuosittain omista produktioistamme 1–2 on täysin uusia. Juhlakauden ulkopuolella voimme tehdä vierailuja ulkomaille. Lisäksi vuokraamme produktioitamme ulkomaisten oopperatalojen käyttöön. Festivaalin järjestää Savonlinnan Oopperajuhlien Kannatusyhdistys.

Lähetä vapaamuotoinen hakemuksesi 23.4.2019 mennessä sähköpostitse: tarja.halonen(a)operafestival.fi postitse: talousjohtaja Tarja Halonen, Savonlinnan Oopperajuhlat, Olavinkatu 27, 57130 Savonlinna  

Lue lisää

Lisätietoja antaa tuotantopäällikkö Jukka Pohjolainen, 040 533 5205.  


Postdoctoral Researcher | Haku 28.4.2019 mennessä

We are now opening a call for applications in the field in artistic research of performing arts for Postdoctoral Researcher position at the Performing Arts Research Centre at the Theatre Academy for the fixed-term 1.8.2019 – 31.7.2020.

We are looking for an artist-researcher who are motivated to participate and actively develop research activities in the Performing Arts Research Centre TUTKE. The Postdoctoral Researcher has the obligation 1) to further their own research project, 2) to work towards at least one peer-reviewed article or publication, and 3) to prepare a personal or participate in the preparation of a collective funding application in artistic research. The Uniarts Helsinki research services will offer support regarding funding applications.

As a Postdoctoral Researcher, in addition to personal research, publication activities, project planning and applying for funding, your tasks may include other communal university activities according to agreement. These individually agreed upon tasks may not exceed an approximate of 25% of your total working time. Preference will be given to recently graduated artistic doctorates.  

As a Postdoctoral Researcher in the environment of TUTKE we expect that

  • Your research plan is connected to the fields of performing arts represented at the Theatre Academy
  • Your research plan is compatible with Tutke’s mission and vision, and executable in Theatre Academy’s context
  • You have artistic experience in the fields of performing arts represented at the Theatre Academy
  • You have the ability to work both independently and in groups and to commit to creative artistic research.

Further details of our Performing Arts Research Centre below.

Eligibility requirements

We expect you to have the following:

  • a suitable doctoral degree from a Finnish or an internationally recognised university
  • a demonstrated record of activities in artistic research including publications
  • the skills to carry out independent research
  • good presentation and interaction skills
  • the ability to work as part of a team of researchers and an international research network
  • the capacity and willingness to contribute to the community of TUTKE

Working time and salary

The total working time of researchers is 1624 hours per annum. Salary is determined in accordance with the Salary System for Finnish Universities and the task-specific salary component will be level 5. In addition, the personal salary component will be paid. At the beginning of the employment, the total salary will be 3,300-3,500 ¤ / month. In addition, the university offers comprehensive services to its employees, including occupational health care and health insurance, sports facilities, and opportunities for professional development.

The deadline for all applications is April 28, 2019 (23:59 Finnish time). All applications must be sent as single PDF files to the Uniarts registry via email to teak.kirjaamo(at)uniarts.fi, with the subject title “TUTKE-tutkija/TUTKE researcher”. Shortlisted applicants may be interviewed via SKYPE. The applicants will be further informed about this by Friday May 24, 2019. Confirmation of receipt will be sent to the sender’s email address.

Enquiries

For more information about the positions, please contact Director of Performing Arts Research Centre TUTKE, Professor Leena Rouhiainen via email, leena.rouhiainen(at)uniarts.fi

For queries related to the application process, please contact Senior Advisor Riitta Pasanen-Willberg via email, riitta.pasanen-willberg(at)uniarts.fi

Read more


Tanssiteatteri Minimi hakee taiteellista johtajaa tai johtajatyöparia | Haku 30.4.2019 mennessä

Avaamme haun Tanssiteatteri Minimin taiteellisen johtajan tehtävään. Haemme toimeen yhtä taiteellista johtajaa tai työparia. Työ alkaa 1.1.2020 tai sopimuksen mukaan. Mahdollinen perehdytys työhön jo syksyllä 2019.  

Määräaikainen: 3 vuotta + (2v optio), koeaika 6kk
Työsuhde: Kokopäiväinen
Hakuaika 1.-30.4.2019

Taiteellinen johtaja vastaa Tanssiteatteri Minimin ohjelmistosuunnittelusta ja taiteellisesta linjasta, sekä toimii teatterin esimiehenä. Tehtävänkuvaan kuuluu teatterin hallinnolliset ja  tuotannolliset tehtävät. Taiteellinen johtaja vastaa teatterin vuosibudjetista ja työsopimuksista.

Odotamme hakijalta kokemusta tuotantosuunnittelusta, budjetoinnista ja rahoituksen hausta, sekä kykyä yhteistyöneuvotteluihin ja toiminnan monipuoliseen suunnitteluun. Painotamme vahvasti hakijan aiempaa kokemusta taiteellisesta työstä, toivomme hakijalta rohkeaa visiointia tulevaisuuden teatterin tekemisen toimintamalleiksi.

Otamme vastaan yksittäisiä hakemuksia, sekä valmiita työpariehdotuksia.  

Työparina taiteellisen johtajan toimea on mahdollista toteuttaa niin, että hakijoiden työnkuvaan kuuluu myös oma taiteellinen työ koreografina tai esiintyjänä Minimin produktioissa. 

Minimin tuotantorakenne on toimiva ja joustava.  2019 vuoden alussa muutimme Kuopion kaupunginteatteriin ja Kuopion näytösten kotinäyttämö on nykyään Maria-näyttämö. Minimissä on nyt  erittäin hyvät tekniset puitteet esityksille ja valmiita yhteistyömalleja vaativimpienkin produktioiden toteuttamiseksi. Minimillä on kiertuekalusto ja kokemus teosten kierrättämisestä. 

Lisätietoja työnkuvasta: 
Liisa Ruuskanen, Tuotannollinen johtaja 050 5280461, liisa(a)minimi.fi
Riikka Puumalainen, Taiteellinen johtaja 050 3764824 riikka(a)minimi.fi

Hakemukset (hakemuskirje + cv) palkkatoiveen kera 30.4. mennessä osoitteisiin  riikka(a)minimi.fi ja kopiona liisa(a)minimi.fi


Tanssiteatteri Hurjaruuth etsii näyttämömestaria | Haku 30.4.2019 mennessä

Tanssiteatteri Hurjaruuth etsii näyttämömestaria vakituiseen työsuhteeseen 5.8.2019 alkaen.

Näyttämömestarin vastuulla on esitysten pystytykseen ja purkuun liittyvät työt, lavasteiden rakennus ja muut teatterin toimintaan liittyvät erikseen sovittavat työtehtävät. Työskentely tapahtuu pääasiassa itsenäisesti, mutta toimintaa suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä tuotannon ja muun teknisen henkilökunnan kanssa. Näyttämömestari toimii produktioihin määräaikaisesti kiinnitettävien näyttämöteknisten henkilöiden lähiesimiehenä.

Tanssiteatteri Hurjaruuthilla on oma näyttämö, verstas ja varastotilat Kaapelitehtaalla. Lisäksi vuosittain tuotetaan vuokratiloihin Talvisirkus sekä esiinnytään kiertueella Suomessa ja ulkomailla. Omalla näyttämöllä järjestetään keväisin oman tuotannon lisäksi kaksi kansainvälistä festivaalia.

Hakijalta edellytetään monipuolista osaamista näyttämö- ja esitystekniikan alalla, soveltuvaa koulutusta ja kokemusta vastaavista tehtävistä sekä englannin kielen taitoa. Eduksi katsotaan kokemus ja kiinnostus ilmakiinnityksiin, hyvät tietotekniset taidot sekä ajokortti. Arvostamme intoa uuden oppimiseen sekä ennakkoluulotonta asennetta. Vuorovaikutustaidot, yhteistyökyky, joustavuus, paineensietokyky ja organisointitaito ovat edellytyksenä tehtävässä suoriutumiseen.

Työsuhde on toistaiseksi voimassaoleva. Koeaika neljä kuukautta. Palkkaus teatterialan työehtosopimuksen mukaisesti.

Lisätietoja antaa teatterinjohtaja Arja Pettersson.

Hakemukset pyydetään toimittamaan 30.4.2019 mennessä osoitteeseen arja.pettersson(a)hurjaruuth.fi


TREenit! Ry hakee esittävien taiteiden opettajia | Haku 30.4.2019 mennessä

TREenit! Ry hakee opettajia syys- ja kevätkauden 2019–2020 aamutunneille  

Haemme opettajia syys- ja kevätkauden 2019–2020 aamutunneille. Etsimme opettajia ja taiteilijoita ensisijaisesti Pirkanmaan alueelta, mutta myös ulkopaikkakuntalaiset opettajat voivat hakea. Huomaathan, että matka- ja asumiskustannuksia emme pysty korvaamaan.  

Haemme kaikenlaisten esittävien taiteiden aamutuntien opettajia (esim. tanssi, teatteri, sirkus). Tarjoa rohkeasti erilaisia tuntikokonaisuuksia.

Lähetä meille kuvaus tunnin sisällöstä sekä lyhyt esittely työhistoriastasi viimeistään 30.4.2019 tällä lomakkeella. Tuntiopettajan korvaus on 66 ¤ / 90 min. Palkanmaksu järjestetään yhteistyössä Pirkanmaan Tanssin Keskuksen kanssa.

Tunnit järjestetään esitys- ja harjoitustila Liikelaiturilla Tampereella osoitteessa Yliopistonkatu 58 D. Aamutunnit järjestetään syksyllä 2019 viikoilla 33–41 ja 43–51 maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 9.30–11.00 (kevät 2020 sovitaan myöhemmin). Pidätämme oikeudet muutoksiin.
 
Myös työpajaehdotuksia otetaan ilolla vastaan!
 
Lisätietoja: treenitry(a)gmail.com

MUITA ILMOITUKSIA

Uusi UNO Podcast: Sivan Ben Yishai ja E.L. Karhu keskustelevat

Uuden näytelmän ohjelman (UNO) tuottaman podcastsarjan ensimmäisessä englanninkielisessä jaksossa keskustelevat näytelmäkirjailijat Sivan Ben Yishai ja E.L. Karhu.  
 
Ben Yishain näytelmän Daddy loves you suomenkielinen ensiesitys nähtiin Maailma kotona -tapahtumassa Kansallisteatterin Lavaklubilla. Näytelmän on suomentanut Sinna Virtanen.  
 
Kirjailijan Helsingin-vierailun järjestäjinä toimivat UNO, näytelmäkirjailijoiden Teksti-yhteisö ja Teatterin tiedotuskeskus TINFO.

Sivan Ben Yishain haastattelu


Aura of Puppetsin avoin slogan-äänestys on nyt käynnissä

Nukketeatteritaiteilijaverkosto Aura of Puppets on luonut nykynukketeatterista paikallisen ja kansallisen ilmiön. Nyt on aika myös päivittää verkoston slogan kuvaamaan valtakunnanlaajuista ja kansainvälistä toimintaa. Verkoston uusien tunnuslauseiden valinta on siis avattu koko kansalle! Sloganit on kerätty verkoston jäsentaiteilijoiden ehdotuksista.

Yleisö voi osallistua verkoston slogan-vaaleihin äänestämällä enintään kolmea suosikkiaan. Myös omaa ehdotusta voi esittää. Äänestys on käynnissä tiistaihin 9.4.2019 asti.

Osallistuneiden ja yhteystietonsa jättäneiden kesken arvotaan lippupaketteja Helsingissä 11.-13.4.2019 järjestettäville Oh My Puppets! -festivaaleille sekä Aura of Puppetsin tuotepalkintoja. Osallistuminen arvontaan on vapaaehtoista.

Osallistumisohjeet ja slogan-vaihtoehdot löytyvät Aura of Puppetsin internet-sivuilta


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.