16.08.2018

TINFO-tiedote 25 / 16.8.2018

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TYÖPAIKKOJA

MUITA ILMOITUKSIA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Future Was Present Teatterikesässä

Jäi hiton hyvä mieli yhteiskeskusteluista, joissa äänessä oli meidän hienoja tekijöitämme Anna-Mari Karvonen ja Anni Puolakka, Samira Elagoz, Ruusu Haarla ja Julia Lappalainen, Olga Palo ja Amanda Palo sekä Milja Sarkola. Näytelmäsessiossa keskustelivat Iira Halttunen, Marie Kajava, E.L. Karhu, Pipsa Lonka, Otto Sandqvist ja Laura Valkama. Mukana vuorovaikutuksessa olivat myös näytelmien kääntäjinä toimivat Katja von der Ropp, Stefan Moster, Alzbeta Stollova ja Sasha Salmela. Eikä tässä nyt ole kysymys vaan jostain minulle tulleesta hyvästä mielestä vaan ennen muuta ulkomaisten kuraattorien, festivaalijohtajien, dramaturgien jne. myönteisestä palautteesta.

Tämän porukan sivistystä, älykkyyttä ja näkemyksellisyyttä kiiteltiin. Osallistujia johdateltiin kokonaan uusien asioiden äärelle sekä esityksinä että puheenvuoroina. Rohkeata näkökulman rajausta, taiteellista kuratointia, yhteistyötä. On vain kiitettävä Teatterikesän taiteellista työryhmää ja Uuden näytelmän ohjelmaa sekä Maria Säköä.
 

Törmäyksiä ja siedättämistä 

Tampereen Teatterikesän Future is Present -kokonaisuus samoin kuin kaikki moninaiset UNO-tapahtumat (joihin en pystynyt osallistumaan kuin mikro-osalta) ja UNOn julkaisema Uuden näytelmän antologia ja Teatterikorkeakoulun dramaturgian koulutusohjelman julkaisema Eka kerta I (II-osa on tulossa syyskuussa) ja Labbetin Den andra naturen (pjäser av Pipsa Lonka, Susanne Ringell och Joakimn Groth & Anders Slotte) kiihdyttävät halua upota tekstien äärelle ja jatkaa uusista teksteistä avautuvien erilaisten dramaturgisten rakennus- ja purkamisperiaatteiden estetiikkojen ja etiikkojen pohdintaa.

Meillä on uudenlaista sensibiliteettiä ja uudenlaisia hahmotustapoja tai strategioita. Tekijäpolvemme yrittää vastata ekokatastrofin, demokratian kriisin, globaalin kapitalismin keskellä – usein posthumanismin ja normikritiikin hengessä – eettis-poliittisiin haasteisiin, joiden kanssa eletään. Vastata haasteisiin on säälittävän epäkelpo ilmaisu sille, että nyt kyse on kokonaisista vyyhdeistä, epätodennäköisyyksistä, samanaikaisuuksista ja intertekstuaalisuuksista, joilla moninäkökulmaisuutta ajetaan takaa tai harjoitetaan tietoista katseen politiikkaa hätkähdyttäviä kehystyksiä tehden. Ja minua kiehtoo, mitä dialogi tekee tai jättää tekemättä, miten parenteesit esittävät.

Törmäyttämisestä ja siedättämisestä on kyse aina kun jotain uutta ja odottamatonta kohtaa, kun kohtaa tekstejä, joissa ajattelu, affektit ja tunnot ovat näkymättömissä ja sanomattomissa. Tapailua, aistimista, silloin kun kohtaa toisen olennon, jonka lähelle hamuaa. Eläkööt nämä Tekstit, eläköön ne Toiset!
 

Mätäpaiseiden paikannus ja poiskitkentä

Hirvittää. Oma riittämättömyyden tunne hiertää. Silti on puskettava. #MeToo kutsuu ja pakottaa selvittämään yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa laajasti, katsomaan rakenteisiin, koulutuksen luomiin tekijäidentiteetteihin, vallitseviin toimintamalleihin ja asenne- ja mielipideilmastoon. Seksuaalinen häirintä saattaa olla vain jäävuoren huippu kaikesta muusta vallan väärinkäytöstä, syrjinnästä, muusta häirinnästä, kiusaamisesta, esimiesten tai muiden työyhteisön jäsenten epäasiallisesta käytöksestä.

Meillä on liuta lakeja, mutta miten ne toimivat käytännössä esittävien taiteiden alalla? Miten yhdenvertaisuus ja tasa-arvo esittävissä taiteissa toteutuvat? Tätä TINFO yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa haluaa selvittää pohjamutia myöten. Eikä riitä vain mätämunien ja -paiseiden paikannus ja puhkaisu.  Rinnalle tarvitaan heti kättä pidempää. Millaisia ovat parhaat käytännöt, malliesimerkit tavoista joilla aidosti edistetään yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa myös rakenteiden tasolla. Järeämpää lähestymistapaa tarvitaan. Parannusehdotuksia ja suosituksia, sanktioita… tavoitteena on konkretia, sellaisten asenteiden, toimintojen ja prosessien juurruttaminen, jolla kitketään väärinkäytöksiä ja rakenteellista epätasa-arvoa ja luodaan uusia tapoja toimia. Helpommin sanottu kuin tehty.
 

Varjele meitä setämiehistymästä tai tätinaisistumasta 

Näitä riittää. Frank Castorfin näkemykset Süddeutsche Zeitungin haastattelussa naisista ohjaajina pöyristyttävät naisvihamielisyydessään ja ovat surullinen muunnos setämiesgurun ylimielisyydestä ja kaikkivoipaisuudesta. Haastattelussa hän selittää naisohjaajien vähyyttä ja omien ohjaustensa seksististä naiskuvaa, hysteerisiä alastomia naisnäyttelijöitä: mies- ja naisjalkapallon maailmanmestaruuksienkin laadussa on eroa. Tökkäisee Castorf muitakin, esimerkiksi Matthias Lilienthalia, jonka teoksissa on liian vähän taidetta Castorfin makuun.

Tietenkin kaikki liittyy myös Volksbühne-kriisiin. Takaisinpaluuta ei ole mutta, Bouffes du Nordin tai Cartoucherien kaltaiset tilat Berliinistä kävisivät laatuun. Ja sitten ohjaamaan sellaiset ystävät (miehet) kuin Christoph Marthaler, Herbert Fritsch ja René Pollesch, ja naiset sitten hommaa johtamaan. 

Saksassa ei tällaisia puheita paineta villaisella. Ylipäätään maassa käydään parhaillaan samaa keskustelua naisohjaajien vähyydestä kuin meillä.
 

Varo Volksbühne!

Tällaisella otsikolla Berliinissä pohdittiin, mitä Volksbühnen tulevaisuus pitää sisällään? Castorfin aikaa seurasi katastrofaalinen kulttuuripoliittinen virhe, kun talon johtajaksi kiinnitettiin belgialainen taidehistorioitsija ja kuraattori, Tate Modernin johtaja Chris Dercon ihan toisesta maailmasta. Dercon jätti viime keväällä pestinsä kesken kauden. Nyt talossa on välikauden johtaja vuoteen 2020.

Kaksipäiväisessä kongressissa Berliinissä kesäkuussa hahmoteltiin suurella joukolla teatterin tulevaisuutta. Theater der Zeitin uunituoreessa erikoisnumerossa luodaan ylväs läpivalaisu tähän erityislaatuiseen teatteriin, kaupunkiin ja teatterin yleisöön. Numero on sivistävä dokumentti kongressin arvovaltaisten kulttuurikellokkaiden, eri teattereiden ja tuotantotalojen johtajien ja dramaturgien sekä teatterin omien taiteilijoiden ja siellä työskennelleiden ajattelusta. Kokoontumisessa pohdittiin eri kanteilta tämän teatterin merkitystä, ideologiaa, johtamis- ja tuotantomalleja ja yleisösuhdetta. 

Mitä kaikkea myytti pitänyt sisällään? Mikä oli tuon ”vastakaupunginteatterin” itseymmärrys, millaisia sen työskentelytavat, – tuo OST? Tulisiko Volksbühnen olla kaupunginteatteri, tuotantotalo vai molempia?

Tämä uusi Theater der Zeitin numero tupsahti meille vasta eilen. Sen parissa menee vielä pitkään, koska lehti tarjoaa hyvää kriittistä ja avartavaa pallotteluseinää pohdittaessa myös meidän teattereitamme. Amelie Deuflhard, Kampnagelin johtaja toteaa hienosti, miten Volksbühne on tarjonnut huikean samastumispotentiaalin ihmisille, ei koko kaupungille vaan niille, jotka ovat vastarintaisia ja jotka uskaltavat uneksia toisesta maailmasta.

Mutta paluuta 1990-luvulle tai menneeseen ylipäätään, ei ole. On kysyttävä, missä ovat tämän päivän loukatut ja nöyryytetyt – Amelie Deuflhard tuo esiin sen, miten Saksassa nyt rakennetaan rajoja, kun niitä 90-luvulla purettiin. Hän kysyy, mikä on se ”kansa” Berliinissä, kuinka monta siirtolaista asuu Berliinissä ja käyvätkö he teatterissa. Vapaan kentän ja kaupunginteattereiden taisteluasetelma näyttäytyy Deuflhardille aikansa eläneenä.

Lehden numeron päättää berliiniläisen kulttuuritaistelun lyhyt historia vuodesta 1991 vuoteen 2018 ja Castorfin ehdotus, että Vegard Vinge ja Ida Müller valittaisiin teatterin johtajiksi.

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE

Uutta: helppo lomake ensi-iltojen ilmoittamiseen 

Voit nyt ilmoittaa ensi-illat lomakkeella. Jos teatterisi puuttuu listalta, lisää teatterin tiedot lisätietoja kenttään.


TINFO-apuraha käännöstyöhön | Haku 30.8.2018 mennessä

TINFO jakaa apurahoja suomalaisten näytelmien käännöstyöhön. Apurahaa on mahdollisuus saada myös esitysten tekstitysten kääntämiseen. TINFO-apurahasta päättävä asiantuntijaraati kokoontuu vuosittain neljä kertaa.

Seuraava hakemusten ja liitteiden määräpäivä on 30.8.2018.

Hakuohjeet


Teatteritilastot 2018: tiedontuottajille tärkeät päivämäärät

 

Tilastoaikataulu 2018

Ajankohtaiset tilastokyselyt ja -lomakkeet löydät täältä


Teatteritilastot 2017 nyt saatavana myös painettuna kirjana

Teatterin tiedotuskeskuksen (TINFO) tuottamat Teatteritilastot 2017 on nyt saatavana myös painettuna kirjana. Sitä voi tilata lähettämällä sähköpostia tinfo(a)tinfo.fi. Kirjan hinta on 40 euroa.

Teatteritilastot 2017 -kirja on lähetetty tilastojaan toimittaneille teattereille ja medialle työkappaleet.

Katso tilastojen pohjalta laadittu analyysi:  

Teatteri on säilyttänyt asemansa digiaikana

Tutustu Teatteritilastoihin TINFO-verkkosivuilla.

Tiedustelut:  

TINFO / tilastonlaatija Piia Volmari, piia.volmari(a)tinfo.fi 
Työkappalepyynnöt Teatteritilastot 2017 -kirjasta: tinfo(a)tinfo.fi

UUTISIA

Venäjällä venäjäksi – nätyläisten ensi-ilta Pietarissa elokuussa

Kun näyttelijä ei ymmärrä puhumiensa sanojen merkityksiä, fyysisen ilmaisun taso korostuu ja puhetekniikka vahvistuu. Nämä ovat Tiina Syrjän väitöskirjassaan (2007) tekemiä havaintoja. Tampereen yliopiston näyttelijänkoulutuksessa (Näty) puolestaan on harjoitettu jo yli 20 vuoden ajan vieraalla kielellä näyttelemistä. Nyt elokuussa Nätyn opiskelijat harjoittelevat Boris Pavlovitshin ohjauksessa venäjäksi esityksen, joka saa ensi-iltansa Pietarin Dostojevski-museon teatterissa 23.8.2018.

Nätyn vieraalla kielellä näyttelemisen opintojakso toteutetaan elokuussa 2018 osana Teatterin tiedotuskeskuksen (TINFO) koordinoimaa ja opetus- ja kulttuuriministeriön tukemaa kolmivuotista suomalais-venäläistä teatteriyhteistyöhanketta nimeltä NOKKA / HOC. Hankkeen avulla kolmannen vuoden näyttelijäopiskelijat pääsevät kosketuksiin venäläisen teatteriperinteen ja näytelmäkirjallisuuden kanssa. Venäjän kieli ei ole ollut opiskelijoille entuudestaan tuttu, mikä onkin Nätyn opintojakson lähtökohta.

Opiskelijat harjoittelevat kokeellisista projekteistaan tunnetun näyttelijä-ohjaaja Boris Pavlovitshin johdolla esityksen Joitakin keskusteluja, joka perustuu Aleksandr Vvedenskin samannimiseen tekstikokoelmaan. Vvedenski oli Venäjällä 1920- ja 1930-luvuilla toimineen futuristisen Oberiu-ryhmän perustajajäsen ja tunnettu kielellisistä innovaatioistaan. Monien kohtalotovereidensa tapaan Vvedenski kuoli Stalinin vainoissa vuonna 1941. 

"Työskentelemme Oberiu-taiteilijoiden hengessä. Heillehän tapahtumia tärkeämpiä taiteen tekemisen kipinöitä olivat sattumat. Harjoittelemme Terijoen maastossa, jossa Aleksandr Vvedenskikin on liikkunut. Kun näyttelijäopiskelijat replikoivat venäjäksi, voi tapahtua mitä tahansa yllättävää... luomme tilaa, jossa on sijaa sattumille", kertoo ohjaaja Boris Pavlovitsh toisena teatterileiripäivänä.

Esitystä harjoitellaan kymmenen päivää Karjalankannaksella, ja Pietarin ensi-illan jälkeen se nähdään Tampereella Teatterimontussa 6.9.2018, jossa esitys tulee olemaan tekstitetty suomeksi.

Esiintyjät ovat: Anna Böhm, Heli Hyttinen, Miko Jaakkola, Inke Koskinen, Samuel Kujala, Linnea Leino, Minea Lång, Ville Mikkonen, Santeri Niskanen, Niklas Rautén, Sofia Smeds ja Arttu Soilumo.

Mahdollistajana Teatterin tiedotuskeskuksen (TINFO) koordinoima, opetus- ja kulttuuriministeriön tukema NOKKA/HOC -hanke ja Suomi-Venäjä-Seura.

Lue aiheesta myös:

Tampereen Nätyn opiskelijat näyttelevät nyt venäjäksi

 

Kuva: Iltaharjoituksissa Terijoella. Kuvaaja: Jukka Hyde Hytti.


Kulttuurituen avulla suomalaista teatteria Malmöhön

Malmön kaupungin kulttuurituki on rahoittanut kulttuurista yhteistyötä Suomen ja Malmön välillä. Tänä syksynä Rauha Räppääjä musiikkiministerin matkassa  - musiikkiteatteriesitys vierailee Malmön kirjastossa 30.9.2018 Tämä esitys rahoitetaan suomenkielen hallintoalueen kulttuurirahoilla.  

Rauha Räppääjän roolissa nähdään näyttelijä, käsikirjoittaja-ohjaaja Annu Valonen ja musiikkiministerin roolissa musiikkikasvatuskouluttaja, huilisti ja esiintyjä Tuuli Paasolainen.  

Rauha Räppääjän ja musiikkiministeri Heljä Paussin ensimmäinen virallinen yleisölle suunnattu esiintyminen oli Kalevalan päivänä 28.2.2018 Espoossa lasten kulttuurikeskus Pikku-Aurorassa.  

Malmö on ollut vuodesta 2015 suomenkielen hallintoalueena ja yhteistyötä kehitetään jatkuvasti. Myös Teatteri Pensas on vieraillut Malmössä aikaisemmin ja on tulossa tänä syksynä uudestaan. Linnateatteri puolestaan on vieraillut Malmössä vuonna 2017.

Malmön kaupunki ostaa myös kaksikielisiä esityksiä varhaiskasvatukseen sekä kouluihin.

Yhteyshenkilö Sanna Jälevik: sanna.jalevik(a)malmo.se   


Vuoden 2018 Boisman-palkinnon näytelmät antologiana

Boisman-palkinto on myönnetty kolmelle näytelmälle, jotka ovat Pipsa Longan Den andra naturen, Susanne Rignellin De landerhanska öarna ja Joakim Grothin ja Anders Slottin Jag, Inga Finne. Boisman-palkintoa on myönnetty jo vuodesta 1919 kuluneen vuoden aikana ruotsiksi kantaesityksensä saaneille näytelmille. Suomenruotsalaista näytelmäkirjaillsuutta edistävä yhdistys Labbet on julkaissut näytelmät antologiana. Julkaisu on ensimmäinen osa sarjassa “Boismanska pjäsantologin”, jonka tarkoituksena on muodostaa vuosikirja uudesta ruotsinkielisestä näytelmäkirjallisuudesta.  
 
Pipsa Longan näytelmä Toinen luonto sai kanta-esityksensä ruotsiksi Teatteri Viiruksessa 3.3.2018. Susanne Ringellin De langerhanska öarna kantaesitettiin Espoon kaupunginteatterissa 27.9.2017 Klockriketeaternin tuottamana. Joakim Grothin ja Anders Slotten Jag, Inga Finne, jonka työpari kirjoitti ensemblen kanssa, sai kanta-esityksensä Universumissa 3.11.2017 Teater Marsin ja Sirius Teaternin yhteistyössä.

Den andra naturen: Pjäser av Pipsa Lonka, Susanne Ringell och Joakim Groth & Anders Slotte -antologia sisältää näytelmät:

Pipsa Lonka: Den andra naturen, sekä kirjailijapuheenvuoro
Susanne Ringell: De langerhanska öarna, sekä kirjailijapuheenvuoro
Joakim Groth & Anders Slotte: Jag, Inga Finne, sekä kirjailijapuheenvuoro

Antologia sisältää myös luettelon ja katsauksen suomenruotsalaisissa teattereissa esityskautena 2017-2018 saaneisiin kantaesityksiin.

Kirjan on toimittanut Linnea Stara.

Kirjatilaukset: labbetrf(a)gmail.com

Labbet.fi  


Tampereen Teatterikesälle SKR:n Olavi Veistäjän rahaston tunnustuspalkinto

Suomen Kulttuurirahaston Olavi Veistäjän rahaston tunnustuspalkinto on myönnetty tänä vuonna 50 vuotta täyttävälle Tampereen Teatterikesälle.

Olavi Veistäjän rahasto jakoi ylimääräisen, 10 000 euron suuruisen tunnustuspalkinnon Tampereen Teatterikesän juhlavuonna huomionosoituksena paikallisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti merkittävälle, uusiutumiskykyiselle esittävän taiteen festivaalille. 

Tampere tunnetaan Teatterikesästään myös maailmalla. Tapahtumaan tulee vuosittain suuri joukko ulkomaisia ammattilaiskatsojia, jotka haluavat tietää, mitä suomalaistodellisuudessa tapahtuu. Tampereen Teatterikesä tekeekin tärkeää työtä myös kansainvälisen vuorovaikutuksen ja verkostoitumisen edistäjänä.

Professori Olavi Veistäjä (1908-1988) oli Aamulehden kulttuuritoimituksen esimies ja tamperelainen kulttuurivaikuttaja. Tampereen Teatterikesä syntyi Olavi Veistäjän ideasta suomalaisen teatterin monimuotoiseksi läpileikkaukseksi. Suomen Kulttuurirahaston Olavi Veistäjän rahasto perustuu Tampereen Teatterikerhon, Aamulehden, Olavi Veistäjän ja Tampereen kaupungin lahjoituksiin. Rahaston tarkoituksena on jakaa Olavi Veistäjä -palkintoja valtakunnallisesti merkittävistä teatteriteoista sekä edistää teatteritaidetta.

Lisätiedot:
Martti Silvennoinen, Olavi Veistäjän rahaston hoitokunnan puheenjohtaja, 0400 702 535

www.teatterikesa.fi


Tanjalotta Räikkä Teatterikesän taiteelliseen johtoryhmään

Tampereen Teatterikesän hallitus on valinnut festivaalin taiteellisen johtoryhmän uudeksi jäseneksi näyttelijä Tanjalotta Räikän. Ohjaaja Miko Jaakkolan kausi päättyy tämän festivaalin jälkeen. Taiteellisessa johdossa jatkavat ohjaaja-käsikirjoittaja Hilkka-Liisa Iivanainen ja ohjaaja Aleksis Meaney.

Tanjalotta Räikkä (s. 1962) on tamperelainen freelance-näyttelijä, käsikirjoittaja ja ohjaaja. Uransa aikana hän on työskennellyt sekä kiinnitettynä näyttelijänä että vierailijana lukuisissa teattereissa eri puolilla Suomea.

Räikkä on työskennellyt pitkän uransa aikana myös vapaissa ryhmissä ja projekteissa, ja tehnyt toistakymmentä elokuvaroolia sekä runsaasti tv- ja radiotöitä.  

Hän on myös vuonna 2013 näyttämötaiteen valtionpalkinnon saaneen Teatteri Telakan perustajajäsen ja kuuluu sen taiteelliseen johtoryhmään.

Viime vuosina Räikkä on toiminut käsikirjoittajana ja dramaturgina. Hän on myös opettanut näyttelijäntyötä ja toiminut teatterimaailman luottamustehtävissä, esimerkiksi valtion esittävien taiteiden taidetoimikunnan jäsenenä.

Kansainvälisiin näytelmäprojekteihin ja festivaaleihin Räikkä on osallistunut muun muassa Saksassa, Meksikossa ja Virossa.

Lisätiedot: 
Teatterikesän hallituksen puheenjohtaja Reino Bragge, 040 552 7271
Teatterikesän toiminnanjohtaja Hanna Rosendahl, 040 5944 600


Nuori Näyttämö haastaa teatterinjohtajat

Valtakunnallinen Nuori Näyttämö -hanke huipentui 4.–5. elokuuta Tampereella päätösfestivaaliin, jossa nuoret haastoivat suomalaiset teatterinjohtajat kannanotollaan. Kymmenen nuorten laatimaa teesiä vastaanotti Kotkan kaupunginteatterin johtaja Miko Jaakkola. Teesit toimitetaan kaikille suomalaisille ammattiteattereiden johtajille.

Nuoret katsovat, että Suomessa on tarjolla tasokasta lastenteatteria, mutta nuorille suunnattua teatteria tehdään kohdeyleisöä aliarvioiden. Nuoret vaativat teatterilta monimuotoisuutta. 

Nuorten laatimat 10 teesiä suomalaisille teatterinjohtajille

Teatterissa käymisen tulee nuorten mielestä olla yhtä helppoa kuin elokuvissa käyminen, mitä esimerkiksi sarjalippujen myyminen voisi edesauttaa.  

Nuoret kyseenalaistavat myös taiteellisten sisältöjen rajuuden tarpeen.  

”Emme halua nähdä näyttämöllä vain valkoihoisia hoikkia ihmisiä vaan juhlia kaikenlaista ihmisyyttä. Herkkyys, hellyys ja kauneus ovat radikaalimpia kuin seksi ja väkivalta.” 

Seuraava Nuori Näyttämö -hanke toteutetaan vuosina 2019-21. Kotiteatterina toimii jatkossa Suomen Kansallisteatteri.

Lisätietoja: tuottaja Inke Rosilo, 040 560 8607.


Taideyliopisto vetoaa taideaineiden opettajien yhdenvertaisen kohtelun puolesta

Musiikki ja kuvataide ovat kouluissa itsenäisiä oppiaineita mutta tanssi ja teatteri sisällytetään yleensä osaksi liikunnan tai äidinkielen opetusta. Opetushallitukselle, opetusvirastoille, Kuntatyönantajille ja Opetusalan ammattijärjestö OAJ:lle osoitetussa lausunnossaan Taideyliopisto esittää tanssin ja teatterin opettajien yhdenvertaista kohtelua muiden taideaineiden opettajien kanssa.

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulusta valmistuneet tanssi- ja teatteritaiteen aineenopettajat ovat opintojensa aikana suorittaneet vähintään 120 opintopisteen laajuiset aineopinnot sekä 60 opintopisteen laajuiset opettajan pedagogiset opinnot. Näin ollen koulutus täyttää opetustoimen henkilöstölle asetetut kelpoisuusvaatimukset. Silti valmistuneiden tanssitaiteen ja teatteritaiteen aineenopettajien työllistyminen peruskouluihin ja lukioihin on ollut ongelmallista eikä opettajien kelpoisuutta ole tunnustettu.  

Taideyliopisto esittää tilannetta korjattavaksi kolmella tavalla. Ensinnäkin Taideyliopistosta valmistuneiden tanssin- ja teatterinopettajien erityinen kelpoisuus aineenopettajan tehtäviin tulisi huomioidavarsinkin painotettua tanssin tai teatterin opetusta antavien peruskoulujen ja lukioiden lehtorirekrytoinneissa. Toiseksi peruskoulun ja lukion viralliseen oppiaineluetteloon tulisi luoda uusi otsikko ’muut taideaineet’, joiden opettajien opetusvelvollisuuden tulisi olla sama kuin musiikin ja kuvataiteen opettajilla. Kolmanneksi tanssitaidetta ei tulisi sitoa osaksi liikuntaa eikä teatteria osaksi äidinkieltä ja kirjallisuutta.  

Taideyliopisto suosittaa myös, että ne opetuksen järjestäjät, jotka haluavat vaikuttaa taideopetuksen aseman ja oppilaiden hyvinvoinnin paranemiseen Suomessa, hyväksyisivät opetussuunnitelmiinsa yhä enemmän tanssitaiteen ja teatteritaiteen opetusta.

Lausunnon ovat allekirjoittaneet Taideyliopiston rehtori Jari Perkiömäki, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun dekaani Maarit Ruikka sekä koulutusohjelmajohtajat Eeva Anttila(Tanssinopettajan maisteriohjelma) ja Riku Saastamoinen (Teatteriopettajan maisteriohjelma). Lue lausunto (pdf) kokonaisuudessaan täältä.

Lisätiedot:
Eeva Anttila, professori, Tanssinopettajan maisteriohjelma. +358 40 585 8415
Riku Saastamoinen, professori, Teatteriopettajan maisteriohjelma. +358 40 079 2037

www.uniarts.fi/uutishuone


Kannanotto: tv-sarjojen tuotantojen sopimuskulttuurissa on parantamisen varaa

Tuotantoyhtiöt ovat kertoneet (YLE Uutiset), että suomalaista tv-draamaa tilataan enemmän kuin koskaan ennen. Tuottajien arvion mukaan viidessä vuodessa lisäys on ollut yli 400 %.  

Suomalaisen tv-draaman keskeiset tekijät ovat käsikirjoittajat, ohjaajat ja näyttelijät. He joutuvat usein tekemään tuotannoissa palkatonta työtä sekä luopumaan tuotantoyhtiöiden kanssa solmimissaan sopimuksissa heille kuuluvista tekijänoikeuskorvauksista. 

Tekijöitä edustavat ammattiliitot huomauttavat, että hyvää draamaa ei ole mahdollista tehdä ilman hyvinvoivia tekijöitä. Sopimukset tulee saattaa sellaiselle tasolle, että tekijät voivat keskittyä luovaan työhönsä ja mahdollistaa alan nousukiidon. Tällä hetkellä siihen on vielä matkaa. Verrattuna esimerkiksi jo aiemmin tv-tuotannoillaan maailmanmarkkinoille päässeisiin Tanskaan tai Ruotsiin, suomalaisten tv-draaman tekijöiden palkkiot ja sopimukset ovat heikolla tasolla. 

Keskeiset tekijät toivovat, että tekijöiden sopimuksissa kunnioitettaisiin työsopimuslain säännöksiä sekä tekijänoikeuslain tavoitteita. Alalle tarvittaisiin myös taiteellista työtä tekeville työehtosopimukset. TV-sarjojen suuri kysyntä on erittäin tervetullut ilmiö alalle, mutta alan menestyksen tulisi näkyä myös tekijöiden työ- ja tekijänoikeussopimusehdoissa.

Suomen Näytelmäkirjailijat ja käsikirjoittajat SUNKLO ry
Suomen Elokuvaohjaajaliitto SELO ry
Suomen Näyttelijäliitto – Finlands Skådespelarförbund ry

Lisätiedot:
Suomen Näytelmäkirjailijat ja käsikirjoittajat SUNKLO ry: toiminnanjohtaja Sonia Meltti (p. 044 760 4263)
Suomen Elokuvaohjaajaliitto SELO ry: toiminnanjohtaja Kaarina Silvennoinen (p. 040 967 0031)
Suomen Näyttelijäliitto – Finlands Skådespelarförbund ry.: toiminnanjohtaja Elina Kuusikko (p. 040 8359587)


Kansallisooppera ja -baletti käynnistää julkisen varainhankinnan

Suomen kansallisooppera ja -baletti on käynnistänyt ensimmäisen julkisen varainhankintakampanjan teemalla Tue tulevaisuuden toivoja. Elokuussa näkyvimmin esillä on uusi Esa-Pekka Salosen rahasto, joka on perustettu Salosen tekemän lahjoituksen avulla. Rahaston tarkoituksena on tukea uutta ooppera- ja balettitaidetta erityisesti teknologian keinoin.

Tue tulevaisuuden toivoja -kampanjalla halutaan innostaa oopperan ja baletin ystäviä mukaan tulevaisuuden rakentamiseen. Lahjoittaminen on mahdollista sekä Suomen kansallisoopperalle ja -baletille että Oopperan ja baletin tukisäätiön alla oleviin rahastoihin. Esimerkiksi Esa-Pekka Salosen rahastosta voidaan antaa avustuksia sekä jakaa apurahoja ja stipendejä. Molempien säätiöiden rahankeräysluvat ovat voimassa 31.1.2019 asti.

Tue tulevaisuuden toivoja -kampanjan sivut sekä kampanjavideo löytyvät osoitteesta: oopperabaletti.fi/lahjoita

Lisätietoja:
pääjohtaja Gita Kadambi gita.kadambi(a)opera.fi 09 4030 2000

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Nuoria vieraita Universumissa Taiteiden yönä | 23.8.2018, Helsinki

Universum tarjoaa Taiteiden yönä 23.8.2018 näyttämönsä nuorille, aloitteleville, vielä paikkaansa hakeville esittävän taiteen tekijöille. Voit katsoa yhden esityksen tai jäädä nauttimaan koko illasta. Paikalla myös baari&kahvila. Tapahtuma on järjestetty jo vuodesta 2012.

Vapaa pääsy!
 
Tarkemmat teosesittelyt Facebook-tapahtumassa sekä www.universum.fi.
 
Facebook-tapahtuma


Kehärata tanssii -yhteisötanssifestivaali | 23.-26.8.2018

Yhteisö tanssii ry tuottaa elokuussa järjestyksessä viidennen yhteisötanssifestivaalin Kehärata tanssii, jolloin yhteisötanssia esitellään laajassa mittakaavassa ensimmäistä kertaa pääkaupunkiseudulla 23.-26.8.2018. Tapahtumat sijoittuvat kehäradan 8 asemapaikkakunnalle.  

Ohjelma koostuu seminaarista, työpajoista niin ammattilaisille kuin yhteisötanssijoille, ammattilaisten verkostotapaamisesta sekä asemapaikkakunnilla järjestettävistä tanssitapahtumista.  

Kansainvälisen seminaarin Yhteisötanssi ja nuoret vastaava tuotantotaho on Tanssin talo. Seminaari järjestetään Teatterimuseon tiloissa ja sen tulee avaamaan apulaispormestari Nasima Razmyar.  

Tapahtumasivu on Facebookin sivu Yhteisötanssifestivaali. Lisätietoja ja ilmoittautuminen seminaariin ja ammattilaisten työpajaan www.tanssintalo.fi tai www.yhteisotanssi.fi Yhteydenotot ja tiedustelut keharata2018(a)gmail.com 


Working with children in performance -keskustelu | 30.8.2018, Helsinki

Kun näyttämöllä on lapsia tai nuoria, ei kyse ole välttämättä lapsille suunnatusta esityksestä. Mutta saattaa olla. Kuinka taiteilijat tekevät näyttämötyötä lasten kanssa? Millaisina lapset esitetään näyttämöllä aikuisten seurassa, minkälaisia rajoituksia on, mitä nuorilta esittäjiltä voi odottaa ja kuinka heidän kanssaan työskennellään?

Performanssiryhmä Oblivia ja Goethe-Institut Finnland ovat kutsuneet teatteriohjaajia ja dramaturgeja keskusteluun, jossa pohditaan työskentelyprosessia, moraalisia rajoja ja taiteilijoiden hyvin erilaisia kokemuksia työskentelystä lasten kanssa. Tilaisuuden moderoi Pilvi Porkola.  

Keskustelijat:

Stefan Bläske (Saksa/Belgia), s. 1976 Saksan Bruchsalissa, on dramaturgi Milo Raun perustamassa International Institute of Political Murder -teatterissa. Hän on opiskellut teatteri- ja mediatieteitä, filosofiaa, politiikka- ja hallintotieteitä. Milo Raun lapsinäyttelijöiden kanssa toteutettu näytelmä ”Five Easy Pieces“ tuo lastenmurhaaja Marc Dutroux´n elämän näyttämölle ja yhdistää esteettisiä ja teatteriin liittyviä kysymyksiä moraalisiin.

Martina Grohmann (D/B) on syntynyt 1972 Wienissä ja työskennellyt useissa teattereissa saksankielisellä kielialueella. Hän toimii tällä hetkellä Theater Rampe -teatterin johtajana Stuttgartissa, joka on kehittynyt opiskelijateatterista vähitellen ammattimaiseksi off-teatteriksi. 

Sahar Rahimi (Saksa) on syntynyt 1981 Teheranissa ja asuu nykyisin Berliinissä. Hän on opiskellut Gießenin teatteri-instituutissa (Institut für Angewandte Theaterwissenschaft) ja on ollut mukana perustamassa performanssiryhmää Monster Truck, joka työskentelee teatterin, performanssin, näyttämöinstallaation ja videotaiteen leikkauspisteessä. Performanssissa "Sorry" näyttämöllä on ammattinäyttelijä ja viisi nigerialaislasta. Esityksessä pohditaan, kuinka kohdata toinen ihminen tasa-arvoisena asymmetristen postkoloniaalisten valta-asetelmien vallitessa.

Martin Grünheit (Saksa) on vuonna 1987 Gerassa syntynyt ohjaaja. Hän on opiskellut näyttämötaiteita Hildesheimin yliopistossa ja teatteriohjausta Hampurin musiikki- ja teatterikorkeakoulussa. Hän on yksi teatteriverkosto  cobratheater.cobra:n perustajista. Grünheit on dramatisoinut useita nuorelle yleisölle suunnattuja esityksiä. Tämän vuoden alussa hän toi näyttämölle menestysohjaaja Roland Schimmelpfennigin teoksen "Die Biene im Kopf" käyttäen virtuaalitodellisuutta  Theater an der Parkauessa Berliinissä. Teoksen aiheena on vaikeissa olosuhteissa kasvanut lapsi, joka pakenee mielikuvituksen maailmaan.

Annika Tudeer (Suomi) työskenteli 1990-luvulla tanssijana ja koreografina ja valmistui Helsingin yliopistosta pääaineenaan kirjallisuus. Nykyisin hän on Helsingissä toimivan performanssiryhmä Oblivian taiteellinen johtaja ja jäsen. Ryhmä on tuottanut useita nuorille suunnattuja esityksiä osin yhteistyössä nuorten kanssa.

Aika: Torstaina, 30.08.2018, klo 13-16
Paikka: Goethe Institut-Finnland, Salomonkatu 5 B, Helsinki

Ilmoittautumiset: 27.08.2018 mennessä: info(a)oblivia.fi  
Tilaisuus on englanninkielinen. Vapaa pääsy

Tapahtuman verkkosivu

Keskustelu liittyy Oblivian esitykseen "Children and Other Radicals”, joka nähdään Helsingin Juhlaviikoilla 29.–30.8. klo 19. 


Performing HEL | 31.8.-2.9.2018, Helsinki

Suomen Kansallisteatteri, Helsingin Juhlaviikot ja Svenska Teatern järjestävät kansainväliselle ammattilaisyleisölle tarkoitetun Performing HEL -showcasen 31.8.-2.9.2018. Kolmen päivän aikana tapahtuvaan katselmukseen on valittu viisi esitystä, joista yksi on Theatre NO99:n ja Jalostamo² :n kantaesitys NO30 Ship of Fools, joka livestriimataan Tallinnasta. Esitys on ensimmäinen osa Jalostamo² :n Immigration Nation -sarjaa. Performing HEL koostuu esitysten lisäksi viidestä demosta ja teatteri-, tanssi- ja sirkusryhmien pitchaus-puheenvuoroista.  
 
Performing HEL -kokonaisuuden ovat kuratoineet Mika Myllyaho ja Topi Lehtipuu.  

Showcasen yhteistyökumppaneita ovat Teatterin tiedotuskeskus TINFO, Sirkuksen tiedotuskeskus ja Tanssin tiedotuskeskus.

Katso Performing HEL -ohjelma kokonaan


Nordic Match | 13.9.2018, Helsinki

Pohjoismaiset luovien alojen ammattilaiset kaipaavat uusia, kevyitä kohtaamisalustoja ja mahdollisuuksia ajatustenvaihtoon – ihmislähtöisesti. Pohjoismainen kulttuuripiste, Måndag ja Human Hotel toteuttavat yhdessä pohjoismaisten luovien alojen ammattilaisten kanssa uuden verkostoitumisalustan nimeltään Nordic Match, joka julkistetaan Helsinki Design Weekillä 2018.

Lue lisää

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


TINFO-apuraha käännöstyöhön | Haku 30.8.2018 mennessä

TINFO jakaa apurahoja suomalaisten näytelmien käännöstyöhön. Apurahaa on mahdollisuus saada myös esitysten tekstitysten kääntämiseen. TINFO-apurahasta päättävä asiantuntijaraati kokoontuu vuosittain neljä kertaa.

Seuraava hakemusten ja liitteiden määräpäivä on 30.8.2018.

Hakuohjeet


Koneen Säätiön vuoden 2018 teemahaku: Elintärkeät naapurimme | Haku 1.-15.9.2018

Elintärkeät naapurimme -teemahaussa etsitään monialaisia hankkeita, jotka tarkastelevat suhdettamme meitä ympäröivään monimuotoiseen joukkoon toisia eliö- ja eläinlajeja niin yksilöiden, yhteisöjen, organisaatioiden, valtioiden kuin globaalillakin tasolla. Millaisia suhteita meillä on toislajisiin naapureihimme, joista inhimillinen elämä on täysin riippuvainen? Miten nämä suhteet välittyvät teknologisesti, millainen rooli niillä on tiivistyvissä kaupungeissa? Entä millaiset yhteiskunnalliset rakenteet mahdollistavat inhimillisen elämän jatkumisen maapallolla?

Vuosittaisen apurahahaun yhteydessä järjestettävän teemahaun lähtökohtana on tukea yhtäältä ekologisten, yhteiskuntatieteellisten ja humanististen alojen yhteistyötä ja toisaalta tutkijoiden ja taiteilijoiden yhteishankkeita. Haussa tuettavien hankkeiden edellytetään perustuvan tieteelliseen tutkimukseen, mutta niissä voi olla mukana myös kansalaisyhteiskunnan edustajia ja journalisteja. Kannustamme tutkijoiden ja taiteilijoiden yhteishankkeisiin.

Elintärkeät naapurimme on vuonna 2016 alkaneen ja vuoteen 2020 jatkuvan Suomen muuttuvat naapuruudet -ohjelman kolmas teemahaku. Ohjelman taustalla on kysymys siitä, miten Suomen ja suomalaisen yhteiskunnan naapuruussuhteet ja käsityksemme niistä ovat muuttuneet ja muuttumassa.

Tutustu hakuohjeisiin 

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Hurraa!-esityshaku vuodelle 2019 | Haku 20.8.2018 mennessä

Hurraa!-festivaali lapsille ja nuorille etsii raikkaita ja ennakkoluulottomia esityksiä, jotka sijoittuvat perinteiseen teatteritilaan sekä niiden ulkopuolelle.  

Hurraa! järjestetään pääkaupunkiseudun kulttuuritaloissa 16.–24.3.2019. Ohjelmistoon etsitään ammattiteattereiden ja – ryhmien esityksiä, joiden kohdeyleisö on 0-18 -vuotiaat ja joita ei juurikaan olla esitetty pääkaupunkiseudulla ennen festivaaliajankohtaa.  

Esitystarjouksia otetaan vastaan 1.5.–20.8.2018 välisenä aikana osoitteessa: tuottaja(a)hurraa.org tai postitse (postileima 20.8.2018.) Hurraa! Annantalo  

PL 10417, 000 99 Helsingin kaupunki.  

Liitä hakemukseen työryhmän koko, esityksille soveltuva tila, vaadittava tekniikka sekä esityksen hinta 2-6 esitykselle. Lyhyet ja laadukkaat videopätkät esityksestä/esitysideasta linkkeinä ovat toivottuja sekä mahdolliset suunnitelmat esitykseen liittyvästä yleisötyöstä  

HUOM! Sähköpostilaatikon tukkeutumisen välttämiseksi tarjous saa olla korkeintaan 200 kilotavun kokoinen. Täydentävä materiaali pyydetään lähettämään postitse tai nettilinkkien muodossa.  

Festivaalin järjestävät Helsingin, Vantaan, Espoon ja Kauniaisten kulttuuritalot.  

Tuotantoryhmän puolesta, Katariina Metsälampi, katariina.metsalampi(a)hel.fi 


UrbanApa hakee ehdotuksia | Haku 29.8.2018 mennessä

UrbanApa needs you!

UrbanApa is BACK! Etsimme jälleen joukkoomme taiteilijoita ja tekijöitä, esityksiä, esityskonsepteja, koreografisia käyttöliittymiä, demoja, work in progress – teoksia, sooloja, ryhmäbiisejä ja palopuheita, pientä ja suurta.

UrbanApan syksyn temaattisena maisemana on “unknown”, yritämme lähestyä tuntematonta, ymmärtämätöntä, hämärää, epämääräistä ja mystistä.

Millaisia mahdollisuuksia, ulottuvuuksia, tarpeita tai ehdotuksia teema ja museokonteksti voisivat tarjota sinulle/teille? Mistä sinä tai te olette kiiinnostuneet juuri nyt?

HALUATKO MUKAAN?

Lähetä vapaamuotoinen hakemus osoitteeseen sonya(a)urbanapa.fi 29.8.2018 mennessä.

Tarkemmat hakuohjeet


Call for contemporary performance proposals ´Performing Love' -festival | Deadline 30 Aug 2018

How can art create a culture of love? How to understand and celebrate love as a communal force? Love Foundation Helsinki organises together with Kiasma (The Finnish National Museum of Contemporary Art) a two-day charity festival ‘Performing Love’ on 11 and 12 April 2019. Through the mediums of contemporary art, discussions, workshops, performance, and music, our aim is to facilitate positive human interaction and to build a more beautiful urban culture. Love is more than just sex and romance; it is a powerful common resource, the potential of which we as human society have not yet properly realised.

Love Foundation Helsinki invites proposals for 5-15 minute contemporary performances that address the topic of love, broadly understood. The performance can represent any genre of live art, performance art, dance or music. We are particularly interested in performative pieces that push the boundaries of their genres or that are multidisciplinary in nature, and that have a distinct contemporary edge.

The proposal should include
1) the name of the performance,
2) the names of the artists involved (please include contact information; in case of a group, contact info for one artist is sufficient),
3) the genre of the performance (in so far as it can be specified),
4) a description of the theme(s) of the performance, and the connection to the topic of love,
5) a concrete, practical/non-metaphorical description of what will happen during the performance, and
6) a detailed description of the technical resources that are required for the performance (we can provide at least simple video projection and a basic sound system, but please note that the available technical resources are limited).
Please also attach the CVs or Portfolios of the artists involved; you can also attach pictures of the performance. The proposal text (excluding supplementary materials) should not exceed 2 pages in length. Please send us your proposals by 30 August to lovefoundationhelsinki(a)gmail.com. We aim to make decisions together with Kiasma by 15 September. If you have questions prior to submitting the proposal, feel free to get in touch with Pärttyli Rinne (co-ordinator, Love Foundation Helsinki; parttylirinne(a)gmail.com).

Love Foundation is an open, international network of artists, musicians, philosophers, activists, and creatives. We organise cultural events to spread love, connect people, and raise funds for clean water projects in the poorest countries of the world. Love Foundation Helsinki donates 80% of the profits of the festival to clean water through our partner organisation, the Finnish Red Cross, and 20% is reinvested into the production of future events. All the producers, artists, and other volunteers of Love Foundation Helsinki work pro bono. Therefore we cannot pay salaries to artists. We create a framework through which artists are able to showcase their work as part of a movement of global solidarity. We believe in giving, and participating in something that is bigger than ourselves.

We look forward to your proposals!

https://www.love-foundation.org/global/about/
https://www.facebook.com/lovefoundationhelsinki/


Open call for projects MIMMOS 2019 – Sintra International Festival | Deadline 30 Aug 2018

In 2019, the second edition of MIMMOS, an international festival dedicated to puppets, masks and animated objects, will be held in Agualva-Cacém, near Sintra, Portugal and organized by Valdevinos (Cultural Organization), organizer of the 1st edition of MIMMOS - Mostra de Teatro de Marionetas, Máscaras e Objetos de Sintra (Sintra Festival with puppets, masks and objects).

The Festival program includes theater shows, street animation, workshops and exhibitions, to be presented in several locations in Agualva Mira Sintra, giving privilege to the open air presentations, contributing to a better experience of the streets and green spaces and with the mission to deliver culture to our local communities and audiences which are in need of more cultural activities.

In spite of being a second edition, it is the first time the organisers open the call for applications, in order to give an opportunity to more artists and raise the diversity in our festival.

The organisers welcome projects that include workshops and community engagement.

MIMMOS will pay for meals, accomodation, travel and transport costs to and from Lisbon. The organisers have a budget for fees and will select projects accordingly. They give privilege to outdoor productions.

Deadline: 30 August 2018

More information


Haetaan residenssikriitikkoa ANTI-festivaalille | Haku 31.8.2018 mennessä

Kansainvälinen nykytaiteen festivaali ANTI – Contemporary Art Festival järjestetään 17. kerran Kuopiossa 25.-30.9.2018. Festivaalilla koetaan kansainvälisesti menestyneiden, palkittujen taiteilijoiden teoksia, jotka tarkastelevat leikin, leikkisyyden, pelin ja pelillisyyden teemoja.

ANTI-festivaali ja Suomen arvostelijain liitto (SARV) tarjoavat yhteistyössä suomalaiselle kriitikolle residenssin festivaalilla 27.-30.9.2018.

Kriitikon odotetaan kirjoittavan kolme tekstiä ANTI-festivaalista ja sen teoksista festivaalin aikana Kritiikin Uutisiin (2 x 4000 merkkiä ja 1 x 8000 merkkiä). Lisäksi kriitikon odotetaan osallistuvan 27.9. paneelikeskusteluun, jossa eri alojen asiantuntijat pohtivat sitä, miten peleistä puhutaan Suomessa ja miten pelillisyys näkyy jokapäiväisessä elämässämme ja taiteessa. Paneelikeskustelu on ANTI-festivaalin, IGDA Kuopion, Games for Health Finlandin ja Suomen arvostelijain liiton (SARV) järjestämä.

Residenssikriitikolle maksetaan palkkiot teksteistä ja paneelikeskusteluun osallistumisesta sekä matkat ja hotellimajoitus Kuopiossa. Pilottihankkeen ideana on antaa ammattikriitikolle mahdollisuus päivittää ammattitaitoaan, tuoda esiin pelikritiikin mahdollisuuksia sekä luoda vuoropuhelua kriitikoiden ja pelillisyyttä hyödyntävien taiteilijoiden välille. Valitun kriitikon kanssa sovitaan erikseen teksteistä.

Vapaamuotoiset motivaatiokirjeet tulee lähettää 31.8.2018 mennessä osoitteeseen puheenjohtaja(at)sarv.fi !

Lisätietoja:
www.antifestival.com

Maria Säkö, puheenjohtaja(at)sarv.fi, 044 0760917
Elisa Itkonen, elisa(at)antifestival.com, 050 305 2005


Assitej hakee lapsille ja nuorille suunnattuja esityksiä ja työpajoja | Haku 20.9.2018 mennessä

Suomen Assitej hakee lapsille ja nuorille suunnattuja esittävän taiteen esityksiä tai työpajoja SAND-festivaalin sekä Norjan Assitejn isännöimän ASSITEJ Artistic Gatheringin (AAG) yhteydessä järjestettävään Nordic-Baltic fringeen Norjan Kristiansandiin 2-7.9.2019. Esitykset tai työpajat voivat olla tai yhdistää teatteria, sirkusta, tanssia tai vaikkapa nukketeatteria. Verkostotapaamisen ja sitä myöten myös festivaalin teema on “TOWARDS THE UNKOWN – confronting the present”. 

Suomen Assitej on Assitej International kattojärjestön jäsen. Kansainvälisellä lasten- ja nuorten teatterijärjestöllä on jäseniä 80 maassa. Suomen Assitejhin voivat liittyä kaikki suomalaiset lasten- ja nuortenteatterin toimijat. Lisätietoa jäsenyydestä ja järjestön toiminnasta nettisivuiltamme: www.assitej.fi.  

Haun deadline on 20.9.2018 ja hakemukset toimitetaan sähköpostitse sähköpostiosoitteeseen info(a)assitejfi.org  

Lisätietoa hausta

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja ja työpajoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Dokumentaarisuus ja uusi näytelmä -työpaja ammattilaisille | 6.9.2018, Pori

Suomalaiset ja irlantilaiset näytelmäkirjailijat sekä teatterintekijät kohtaavat Uuden näytelmän ohjelman ja Lainsuojattomien yhteisessä työpajassa. Tule jakamaan ajatuksia ja pohtimaan kysymyksiä, jotka liittyvät todellisuuteen pohjautuvien aiheiden, todellisten tapahtumien ja henkilöiden sekä erilaisten dokumentaaristen materiaalien kanssa työskentelyyn.

Uuden näytelmän ohjelma (UNO) tuo yhteen näytelmäkirjailijat ja ammattiteatterit sekä tarjoaa yleisölle tilaisuuksia syventyä uuteen suomalaiseen näytelmäkirjallisuuteen. UNO on erilaisten toimijoiden yhteinen alusta uuden näytelmän edistämiseksi.  

Työskentelykieli englanti ja suomi. Tarkka paikka ilmoitetaan myöhemmin.

Lue lisää: www.uno-npf.fi, www.rakastajat.fi

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Tampereen Työväen Teatteri hakee tarpeistonhoitajaa  | Haku 17.8.2018 mennessä

Etsimme Tampereen Työväen Teatterille ajalle 3.9.2018-15.4.2019 tehtävänä osa-aikainen tarpeistonhoitaja.

Määräaikaisuuden perusteena on vanhempainvapaan sijaisuus. Henkilöä valittaessa arvostetaan monipuolisia kädentaitoja, teatterialan koulutusta ja kokemusta sekä erinomaisia yhteistyötaitoja. Työajat sisältävät ilta- ja viikonlopputyötä. Ajokortti ja oma auto ovat eduksi työn hoitamiseksi. Palkkaus perustuu teatterialan työehtosopimukseen.

Lisätietoja tehtävästä antaa tekninen päällikkö puh. 0505648926, soitot arkisin klo 13-15 välisenä aikana tai sähköpostitse mika.lehtinen at ttt-teatteri.fi. Hakemukset ja ansioluettelo pyydetään lähettämään viimeistään perjantaina 17.8.2018 sähköpostitse mika.lehtinen at ttt-teatteri.fi. Haastattelut järjestetään viikolla 34.

Lue lisää


Savonlinnan Teatteri hakee teatterinjohtajaa | Haku 31.8.2018 mennessä

Savonlinnan Teatteri hakee teatterinjohtajaa määräaikaiseen työsuhteeseen 1.8.2019 alkaen. Keskeisiä tehtäviä ovat toiminnan ja talouden johtaminen, ohjelmiston suunnittelu, ohjaustyö ja yhteiskuntasuhteiden hoitaminen.

Edellytämme alalle soveltuvaa korkeakoulututkintoa tai muulla tavoin hankittua pätevyyttä, hyvää talousosaamista ja sosiaalisia taitoja sekä organisointikykyä.

Hakemukseen tulee liittää CV ja palkkatoive. Savonlinnan Seudun Teatteriyhdistys ry:n hallitukselle osoitetut hakemukset pyydetään toimittamaan 31.8.2018 mennessä osoitteeseen Kylpylaitoksentie 2, 57130 Savonlinna.  Lisätietoja antavat teatterinjohtaja Taava Hakala (taava.hakala@savonlinnanteatteri.fi) ja hallituksen puheenjohtaja Anneli Pulkka (anneli.pulkka(a)savonlinna.fi).  Aikaisemmin hakemuksensa jättäneet huomioidaan jatkohaussa.

Lue lisää


Universum hakee tiedottajaa | Haku 31.8.2018 mennessä

Universum etsii tiedottajaa, joka vastaa neljän teatterin suomen- ja ruotsinkielisen esitystoiminnan tiedotuksesta ja markkinoinnista.  

Odotamme sinulta kokemusta ja/ tai näkemystä nykyesitysten moninaisista diskursseista sekä vapaan kentän työskentelytavoista. Olet innokas ideoimaan ja toteuttamaan toiminta-, viestintä- ja kommunikaatiotapoja, joilla tavoitat erilaisia yleisöjä. Lisäksi olet tehokas multitaskaaja, pidät järjestyksestä ja olet tottunut ottamaan vastuuta omasta työstäsi.  

Kaksikielisyys (tai hyvä ruotsin kielen taito) sekä hyvät ATK-taidot ovat eduksi.

Työnkuva tarkentuu kokemuksesi ja osaamisesi pohjalta.

Työ alkaa 12.9.2018 (tai sovittaessa muu ajankohta) ja palkka on teatterin TES:n mukainen.

Lähetä meille vapaamuotoinen hakemuksesi ja CV 31.8.2018 mennessä.  

Lisätietoja antaa toiminnanjohtaja Birgit Aittakumpu, birgit(a)universum.fi, 040 531 7043.

Universum on neljän helsinkiläisen ammattiteatterin - Aurinkoteatterin, Teater Marsin, Sirius Teaternin ja Teatteri Venuksen - yhteinen yhdistys ja tila Helsingin Punavuoressa.


Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto etsii toiminnanjohtajaa | Haku 31.8.2018 mennessä

Suomen lastenkulttuurikeskusten liiton 28 jäsenkeskusta, toimiston väki ja hallitus etsivät uutta toiminnanjohtajaa edellisen siirtyessä uusiin haasteisiin. Haluamme työkaveriksemme aikaansaavan osaajan ja innostavan tekijän! Toiminnanjohtajana kehität valtakunnallista lastenkulttuurin toimintakenttää, vahvistat alan yhteiskunnallista asemaa ja liiton taloudellisia toimintaedellytyksiä.

Tehtäväsi koostuvat liiton toiminnasta, taloudesta, rahoitushauista ja esimiestyöstä. Teet yhteistyössä jäsenten ja sidosryhmien kanssa lastenkulttuurialan toiminnasta entistä saavutettavampaa. Vaikuttavuustyötä tehdään mm. valtion ja kuntien päättäjien kanssa sekä alan asiantuntijaorganisaatioissa. Lisäksi työnkuvaan kuuluvat vaihtuvat hankkeet: mm. parhaillaan on käynnissä huikean hieno valtakunnallinen Taidetestaajat-hanke. Luotsaat myös lastenkulttuurialaa kansainvälisiin ympäristöihin.

Onnistuneesti työskentelet tehtävässäsi monipuolisten taitojen ja osaamisen ansiosta. Tehtävä edellyttää:

  • kokemusta vastaavanlaisista tehtävistä
  • johtamisosaamista
  • yhteistyö-, neuvottelu- ja esiintymistaitoja
  • soveltuvaa koulutusta
  • viestintätaitoja suomeksi ja englanniksi, ruotsin kielen taito on etu

Arvostamme:

  • yhdistystoiminnan ja toimintaympäristön tuntemusta
  • alan verkostoja
  • raikkaita näkemyksiä, ratkaisukeskeisyyttä ja hyvää asennetta

Tarjoamme yhteiskunnallisesti merkittävän tehtävän valtakunnallisen lastenkulttuuritoiminnan parissa. Saat dynaamisen ja kannustavan työyhteisön sekä satojen alan ammattilaisten verkoston. Tehtävä on vakituinen ja kokopäiväinen. Työaika on 37,5 h / vko. Työ sisältää matkustamista ja jonkin verran ilta- ja viikonlopputyötä. Tehtäväkohtainen palkka on 3600 e/kk. Etuihin kuuluvat mm. kulttuuri- ja liikuntaetu ja kouluttautumismahdollisuudet. Liiton toimisto sijaitsee Tampereella, Kulttuuritalo Laikun ihanassa miljöössä. Etätyön tekeminen sovitaan valitun kanssa.

Lähetäthän CV:n ja vapaamuotoisen hakemuksesi, jossa kerrot itsestäsi, osaamisestasi ja siitä mitä voit osaltasi tuoda valtakunnalliseen lastenkulttuurin kehittämiseen. Toimita hakemus 31.8.2018 klo 15:00 mennessä sähköpostilla rekry@lastenkulttuuri.fi. Haastattelut järjestämme Tampereella. Tavoitteena on, että uusi toiminnanjohtaja voisi aloittaa työnsä 1.11.2018.

Lisätietoja antavat:

Pilvi Kuitu, vs. liiton toiminnanjohtaja, pilvi.kuitu(a)lastenkulttuuri.fi, 050 563 4366; puhelinajat: ti 21.8. klo 9.30-11.30 ja klo 16-18, ti 28.8. klo 9.30-10.30

Mervi Eskelinen, liiton puheenjohtaja, lastu(a)lastu.fi, puh. 050 326 7243; puhelinajat: ti 21.8. klo 8.00-10.00 ja klo 14-16, to 23.8. klo 15-17


Teatterikorkeakoulu hakee äänenkäytön ja puheen lehtoria | Haku 7.9.2018  mennessä

Hakuaika päättyy 07.09.2018 23:59  

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu hakee näyttelijäntaiteen lehtoria, opetusalana

äänenkäyttö ja puhe (100 %)
viisivuotiselle toimikaudelle alkaen 1.1.2019 tai sopimuksen mukaan.

Näyttelijäntaiteen (äänenkäyttö ja puhe) lehtori vastaa omalta osaltaan opetuksesta näyttelijäntaiteen koulutusohjelmassa. Lehtori suunnittelee, kehittää ja arvioi opetusta voimassaolevien tutkintovaatimusten mukaisesti. Lehtori ohjaa ja tarkastaa opinnäytteitä ja osallistuu koulutusohjelman valintakokeiden raatityöskentelyyn. Lehtori on mukana Teatterikorkeakoulun hallinto- ja toimielimissä ja osallistuu Taideyliopiston kehittämiseen. Lehtori seuraa aktiivisesti esittävän taiteen kenttää ja osallistuu yhteiskunnalliseen ja kansainväliseen vuorovaikutukseen.

Taideyliopiston henkilöstösäännön mukaan taiteellisin perustein täytettävään lehtorin tehtävään valittavalta edellytetään soveltuvaa tohtorintutkintoa tai ylempää korkeakoulututkintoa ja/tai taiteellisia ansioita. Tehtävään valittavalta edellytetään hyvää opetustaitoa. Hakijan ansioita arvioitaessa otetaan huomioon kokemus kyseisen tehtävän alalta.

Opetustaitoa arvioitaessa otetaan huomioon aiempi opetuskokemus, pedagoginen koulutus ja mahdollinen opetusnäyte. Lisäksi voidaan ottaa huomioon muita tehtäväkohtaisia osaamisvaatimuksia.

Yliopiston opetus- ja tutkimustehtävää hoitavalta vaaditaan, että hän hallitsee sen kielen, suomen tai ruotsin, jolla hänen on annettava opetusta. Yliopistoissa, joissa voidaan suorittaa tutkinto sekä suomeksi että ruotsiksi, opetus- ja tutkimustehtävää hoitavalta vaaditaan lisäksi, että hänellä on suomen ja ruotsin kielen vähintään tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito (VN:n asetus yliopistoista 770/2009, 1 §).

Lisäansioiksi katsotaan

  • korkeakoulututkinto puheen tai äänenkäytön alalta
  • teatteritaiteen tuntemus
  • esiintymiskokemus.

Tehtävää hakeneiden tulee varautua antamaan opetusnäyte ja haastattelu.

Palkkaus sijoittuu yliopistojen yleisen työehtosopimuksen opetus- ja tutkimushenkilöstön vaativuustasolle 5, jolloin kokonaispalkka on 3200-3500 euroa riippuen henkilökohtaisen suoritustason osuudesta.

Vapaamuotoinen hakemus (1-3 liuskaa) sekä ansioluettelo toimitetaan yhtenä PDF-tiedostona viimeistään 7.9.2018 Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun kirjaamoon, teak.kirjaamo(at)uniarts.fi

Lue lisää

Tehtävän sisällöstä: Elina Knihtilä, näyttelijäntaiteen professori, elina.knihtila(at)uniarts.fi, 050-524 0927
Hakumenettelystä: Laura Jännes, palvelu- ja henkilöstöpäällikkö, laura.jannes(at)uniarts.fi 0400-792 043

MUITA ILMOITUKSIA

Uuden näytelmän antologia julkaistu!

Uuden näytelmän ohjelma UNO julkaisi Tampereen Teatterikesässä 10.8.2018 näytelmäantologian juhlistaakseen suomalaista näytelmäkirjallisuutta ja tuodakseen esiin ansiokkaita nykynäytelmiä. UNO haluaa Uuden näytelmän antologian julkaisemisella kiinnittää huomiota erityisesti näytelmän lukemiseen kirjallisuutena ja näytelmän lukutaidon kehittämisen tarpeeseen.

”Suomesta puuttuu näytelmän lukemisen traditio. Nykynäytelmien julkaisutoiminta on 2010-luvulla vähentynyt. Teattereiden näyttämöiltä poistuneet tekstit eivät ole helposti ja laajasti yleisön saatavilla. Näillä teoksilla olisi kuitenkin paljon annettavaa myös kirjallisuutena. Teatterin ammattilaisten keskuudessa näytelmän lukutaito on ratkaisevan tärkeää, jotta tekstit löytävät tiensä näyttämöille. Peräänkuulutamme näytelmätraditiota rohkeasti uudistaville teksteille mahdollisuutta tulla luetuksi kirjallisuutena sekä pitempää elinkaarta näyttämöillä”, summasivat UNOn tekijät johtaja Saara Rautavuoma ja dramaturgi Elina Snicker. 

Uuden näytelmän antologiaan on valikoitu viisi nykynäytelmää, jotka kukin antavat mahdollisuuden lähestyä eri tavoin näytelmän lukemista. Kirjasta löytyvät näytelmät Merkkipäivä (Taija Helminen, 2017), Nälänhätä (Marie Kajava, 2016), Helmi – yksi äiti muiden joukossa (Pipsa Lonka, 2013), Maa jossa sankarit saavat elää (Jonni Pantzar, 2016) ja Elämänmäki (Tuomas Timonen, 2003). Antologia sisältää näytelmätekstien lisäksi kirjailijoiden teoksia taustoittavat puheenvuorot sekä artikkelin, joka tarjoaa välineitä uuden näytelmän lukutaidon kehittämiseen.

Lukupiirejä, työpajoja ja nykynäytelmäpankki

UNO julisti näytelmän lukemisen syksyn alkaneeksi. UNOn verkoston teattereissa järjestetään lukupiirejä ja näytelmän lukutaitoa syventäviä työpajoja sekä teatterin ammattilaisille että yleisölle. Lisäksi UNO kokoaa uudesta näytelmästä kiinnostuneille sähköisen näytelmäpankin, joka avataan UNOn nettisivuille vuoden vaihteessa. Avoimesti kaikkien käytettävissä oleva valikoitu kokoelma sisältää näytelmäkirjailijoiden suosittelemia nykynäytelmiä. 

Lisätiedot:
Saara Rautavuoma, UNOn johtaja, p. 050 302 0706, saara(a)teatterikaksipistenolla.fi

www.uno-npf.fi


Uusi julkaisu: Theatre and Money

Nordic Theatre Studies is the leading academic journal for theatre researchers in the Nordic and Baltic countries and for all scholars writing about theatre and performance related to these countries. It has been selected for inclusion in Web of Science and Scopus as well as Ebsco and Google Scholar.

tidsskrift.dk/nts/issue/view/7604


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.