12.03.2020

TINFO-tiedote 9 / 12.3.2020

INKLUUSIOPÄIVÄ

Sanoiksi pukija. Kuvailutulkki Anu Aaltosen haastattelu
Kuvailutulkki Anu Aaltonen kuvailee omaa työtään eräänlaiseksi näyttämön ulkopuoliseksi näyttelijäntyöksi.

Inkluusiopäivän julistus teattereille
"Eräänä päivänä teatteri unohti oman merkityksensä, kadotti empatian ja ihmisen." -Noora Karjalainen

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA
Korona pitää koti-Suomessa ja kotona. Tervettä järkeä, selväjärkistä, vakavaa ennakointia ja varautumista. Saattaa hyvinkin olla, että tämä ei vielä riitä.

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KOULUTUSTA JA KURSSEJA

TYÖPAIKKOJA

MUITA ILMOITUKSIA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

INKLUUSIOPÄIVÄ

Sanoiksi pukija. Kuvailutulkki Anu Aaltosen haastattelu

Kun kuuntelen kuvailutulkki Anu Aaltosen työn jälkeä, minua ihastuttaa hänen kykynsä käyttää suomen kieltä kaikessa rikkaudessaan ja löytää tapahtumaa juuri sopivasti kuvaava ilmaus. Hän pukee sanoiksi näkemäänsä ja kuvaillen välittää taideteosta. Aaltosen kuvailutulkkaamat televisiosarjat, elokuvat tai teatteri- ja sirkusesitykset tulevat saavutettaviksi näin myös näkövammaisille. Suomessa on arviolta 50 000-60 000 eri tavoin näkökyvyltään vammautunutta, osa heistä sokeita.

Kun kuvailutulkataan taideteosta, on päämääränä poistaa sellaiset esteet, jotka vaikuttavat teoksen ymmärtämiseen ja kokemiseen,” kirjoittaa Anu Aaltonen teattereille tarkoitetussa käytännön oppaassa. Esteiden poistaminen, tai edes madaltaminen, auttaa paitsi näkövammaisia myös hyödyttää niitäkin, joiden näkö on vanhemmiten heikentynyt ja autismikirjon ihmisiä.

Taideteoksia kuvailutulkkaamaan koulutettuja kollegoja Anu Aaltosella on viitisenkymmentä, joista kymmenkunta on erikoistunut kuvailutulkkaamaan teatteriesityksiä. Aaltonen jakaa oppiaan ammattinäyttelijöille, jotka lyhytkurssin jälkeen voivat toimia kuvailutulkin tehtävissä. Elävän esityksen kuvailutulkkaaminen poikkeaa tallenteena koettavasta teoksesta, millä kaikella tavalla, siihen vastaa tässä haastattelussa kuvailutulkkauksen konkaritekijä Anu Aaltonen.

Laatimasi tietopaketti valmistui vuonna 2007 ja raportti kahden teoksen kuvailutulkkauksen kokemuksistakin 2011. Onko jokin muuttunut tämän jälkeen? Hinnat tietenkin, mutta onko esimerkiksi tekniikan kehittymisestä apua kuvailutulkkauksen järjestämiseen teatterissa?

Kovin suuria muutoksia ei ole tapahtunut, yhtenä erona on ehkä se, että tiedon lisäännyttyä kuvailutulkkauksen käyttäjiä on nyt useampia, ja heillä on enemmän kokemusta kuvailutulkkauksesta sekä kuvailutulkkauslaitteista kuin aiemmin. Laitteet myös kehittyvät, mutta ne ovat kuitenkin periaatteeltaan samat, eli kuvailutulkkauksessa käytetään samanlaista laitteistoa kuin simultaanitulkkauksessa. Jotkut talot ovat hankkineet myös omia laitteita, mutta enimmäkseen käytetään Näkövammaisten Kulttuuripalvelu ry:n lainalaitteita.

On myös pohdittu olisiko mahdollista kehittää kuvailutulkkaussovellus, joka synkronoisi itsensä esityksen äänimaiseman mukaan. Silloin kuvailutulkkauksen saisi ladattua esim. omaan älypuhelimeensa ja näkövammainen voisi tulla teatteriin, milloin vain. Kuvailutulkin ei tarvitsisi olla paikalla. Samalla periaatteella toimii elokuvien kuvailutulkkauksessa käytettävä MovieReading-sovellus. Olemassaoleva tekniikka on kuitenkin vielä jäykkää elävän esityksen haasteisiin.

Kun on elävästä esityksestä kysymys, ei voi lopulta ihan tarkkaan paikoittaa niitä välejä, joissa ei ole esityksen dialogia ja jossa voi tulkata. Esimerkiksi Muumilaakson tarinoiden televisioversiossa työryhmänne tekemä kuvailutulkkaus toimii dramaturgisesti ja rytmisesti loistavasti. Miten tämä tehdään, kun on kyseessä teatteriesitys?

Teatteriesityksen kuvailutulkkausta varten esitys käydään katsomassa vähintään kahteen kertaan, lisäksi meillä on käytössä esityksen tallenne. Näiden pohjalta tehdään kuvailutulkkauskäsikirjoitus, mutta samalla saa käsityksen siitä, kuinka esitys toistuu, eli onko eri näytännöissä suuria rytmieroja, onko esityksessä kohtia, joissa improvisoidaan ym. Silloin pystyy jotenkin ennakoimaan esityksessä tapahtuvia muutoksia.

Eräänlaista näyttämön ulkopuolista näyttelijäntyötä.

Teatteriesityksessä pitää kuvailutulkin joka tapauksessa olla yhtä hereillä kuin esiintyjien, ja yrittää päästä samaan rytmiin ja tunnelmaan heidän kanssaan. Silloin pystyy lennosta muuttamaan käsikirjoitusta tilanteen mukaan. Eräänlaista näyttämön ulkopuolista näyttelijäntyötä. Useilla teatterin kuvailutulkeilla onkin teatteritaustaa.

Oletko kokenut joidenkin teosten kanssa ammatillista riittämättömyyttä ja jäänyt ns. sanattomaksi?

Riittämättömyyden tunne seuraa aina, nyt sen pystyy käsittelemään ja hyväksymään, toisin kuin alkuaikoina. Esitysten visuaalisuutta ei mitenkään pysty tyhjentävästi välittämään näkövammaiselle. On vain lohduttauduttava sillä, että jokainen sana on enemmän kuin ei mitään. Tärkeintä on kuitenkin näkövammaisilta tuleva palaute, he kokevat, että kuvailutulkkauksesta on aina hyötyä, ilman sitä esityksestä jäisi jotain oleellista pois, tai esitys jäisi jopa täysin käsittämättömäksi.

Niitä kertoja on, kun pää lyö tyhjää ja joutuu vimmatusti miettimään, että mitä tähän nyt sanoisi. Lopuksi saa puristettua jonkin sanan - - viiveellä. Näitä tilanteita ovat sellaiset, joissa näytelmän kulku jotenkin muuttuu tai keskeytyy, esimerkiksi jos näyttelijä kompastuu ja kaatuu, tai jos näyttelijä ei muista repliikkiään ja kesken kohtauksen tulee piiiitkä hiljaisuus, tai jos tarpeisto käyttäytyy odottamattomalla tavalla.

Eräässä näytelmässä oli kohtaus, jossa näyttelijä piti monologin ajan ilmapalloa kädessään. Monologin loputtua hän avasi kätensä, jolloin pallo leijui runollisesti kohti korkeuksia. Kuvailutulkatussa esityksessä pallossa oli väärää kaasua, ja leijailun sijaan se vieri kädestä laiskasti maahan. Siinä piti nopeasti muuttaa käsikirjoitusta.

Kerroit, että teatterit eivät järjestä kuvailutulkattuja esityksiä kovin paljon. Voisi ajatella, että tämä johtuu kustannuksista ja työresurssien riittämättömyydestä. Ohjeita löytyy, välineistöä lainattavaksi jne eli siitä ei jäisi kiinni. Millainen vaikutelma sinulle on jäänyt teattereiden kanssa toimiessa, onko halua ja osaamista?

Kyllä teattereilla on halua, suurin syy siihen miksi kuvailutulkattuja esityksiä on suhteellisen vähän, on oman käsitykseni mukaan juuri rahoituksen puute ja resurssien riittämättömyys. Kuvailutulkkaus on myös vielä uudehko saavutettavuuspalvelu, eikä siitä ole, kaikesta tiedottamisesta huolimatta, teattereilla riittävästi tietoa. Töitä tehdään jatkuvasti tilanteen parantamiseksi, ja teatteritkin ovat aktivoitumassa, esimerkiksi Kansallisteatteri on alkanut järjestää itse kustantamiaan kuvailutulkattuja näytäntöjä.

Miten käytännössä, ovatko kuvailutulkatut esitykset olleet sellaisia, että niihin on näytösaikoja, joissa on vain näkövammaista yleisöä vai onko yleisö moninainen, jossa yksi osa seuraa kuvailutulkkausta?

Pääsääntöisesti kuvailutulkkaus järjestetään normaaleina näytösaikoina. Kuvailutulkille pyritään järjestämään sellainen tila, josta kuvailutulkkaus ei häiritse muita katsojia.

Teet myös itse teatteria. Kun näkevänä ohjaat näkövammaisia kollegojasi, mitä se sinulta vaatii? Onko sinulla kannustavia sanoja toisille ohjaajille, jotka eivät vielä ole aiemmin työskennelleet moninaisten tekijäryhmien kanssa?

Näkövammaisten näyttelijöiden kanssa työskentely on ytimeltään samanlaista työskentelyä kuin näkevien näyttelijöiden kanssa. Keinot vain ovat toisenlaiset, esimerkiksi asiat on aina verbalisoitava ja mietittävä heidän tilanteensa kautta. Jokainen näkövammainen näyttelijä on erilainen, kliseisesti sanottuna: kun on kohdannut yhden näkövammaisen näyttelijän, on kohdannut yhden näkövammaisen näyttelijän. Näyttelijäntyön varsinaiset haasteet ovat kuitenkin samat kuin näkevillä. Näkövamma ei ole se tekijä, joka tekee heistä näkeviä näyttelijöitä parempia tai huonompia.

omat käsitykseni ns. erilaisuudesta ovat muuttuneet

Jos tarjoutuu mahdollisuus työskennellä toimintakyvyltään moninaisen ryhmän kanssa, kannattaa tilaisuuteen tarttua rohkeasti. Kannattaa olla vain oma itsensä ja kysyä, kun on jostain asiasta epävarma. Ei tarvitse olla kyseisen toimintarajoitteen asiantuntija, tärkeimmät huomioon otettavat asiat oppii nopeasti.

Itse koen, että omat käsitykseni ns. erilaisuudesta ovat muuttuneet. Lisäksi on erittäin mielenkiintoista huomata, kuinka esimerkiksi näkövammaisen näyttelijäryhmän toiminnalliset rajoitteet itseasiassa avaavat polkuja uudenlaisiin ratkaisuihin. Rajoite on yllyke kehittää jotain uutta, ja se luo täysin omanlaistaan estetiikkaa.

Miten kuvailutulkkaisit oman potrettisi, joka on tämän haastattelun ohessa?

Valokuvassa on keski-ikäinen nainen, Anu Aaltonen. Anu seisoo merenlahden rannalla harmaa toppatakki yllään ja musta kaulaliina kaulassaan, kädessä on villalapaset. Anulla on kirkkaan vaaleat, hartiapituiset hiukset jotka ovat sivujakauksella. Hän katsoo kuvasta silmät sikkaralla ja hymyilee leveästi, hänen kasvonsa ovat soikeat ja huulissa on huulipunaa.

Aurinko paistaa, sen valo on lämpimän kellertävää. Anun takana maassa makaa paksu puunrunko ihan rantaviivassa. Meren pinnassa on väreitä, kuivunut kaislikko seisoo rantavedessä. Kaukana siintää lehdettömiä puita sekä rivi valkoisia rakennuksia.
 

Sari Havukainen / TINFO 10.3.2020
 

Linkkejä:

Kuvailutulkkauksen järjestäminen ammattiteattereissa. Kokemuksia ja suosituksia (2011)

Tietopaketti kuvailutulkkauksesta. Perustiedot kuvailutulkatun esityksen järjestämiseen (2007)

Kuvailitulkkauksesta Näkövammaisten Kulttuuripalvelusta

Näkövammaisten Kulttuuripalvelun kautta saa heidän kouluttamiensa kuvailutulkkien yhteystietoja.

Julistimme Inkluusiopäivän teatterialalle


Inkluusiopäivän julistus teattereille

"Eräänä päivänä teatteri unohti oman merkityksensä, kadotti empatian ja ihmisen." Inkluusiopäivän julistuksen on kirjoittanut Noora Karjalainen.

Inkluusiopäivän julistus videona käytettäväksi teattereissa ja jaettavaksi eri kanavissa:  https://www.youtube.com/watch?v=kWEQ_WjfFvI&feature=youtu.be

Lue lisää: Julistimme Inkluusiopäivän teatterialalle

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Korona pitää koti-Suomessa ja kotona

Tilanne muuttuu odottamatta. Eilen seurasimme UM:n matkustussuosituksia ja Norjan terveysviranomaisten uutisointia, tapahtumien ja tilaisuuksien perumista Oslossa. Meidän verkostoitumisreissumme oli vaaravyöhykkeessä. Ja sitten tulikin lopullinen varmistus ja kipeä ratkaisu järjestäjille: Oslo Internasjonale Teaterfestival 2020 peruttiin. Korona tulee varmasti vaikuttamaan esityksiin myös Suomessa.

TINFOssa olemme tehneet varotoimia – etätyökäytänteitä lisätään – muistutetaan käsien pesusta, oikein yskimisestä ja etäisyyden otosta. On syntynyt uusia tervehtimistapoja, tässä niin sanottu Wuhanin tervehdys.

Tervettä järkeä, selväjärkistä, vakavaa ennakointia ja varautumista. Saattaa hyvinkin olla, että tämä ei vielä riitä.

Eriopis ja yhteiskunnallinen uudelleen kuvittelu

E.L. Karhun Eriopis – Medeian selviytyjätytär kertoo kaiken sai maailmankantaesityksensä Schauspiel Leipzigissa.  Verkkosivuillamme viime marraskuussa kirjoitimme prosessista.  Kantaesityksen maisemasta saa käsityksen, vaikkakin vain pienen, tästä videoklipistä. Kritiikeistä pientä yhteenvetoa verkkosivuillamme.

Eriopis, sen hieno tulkinta ja kiittävä vastaanotto todistavat, miten näytelmäkirjailijan teokset ja ajattelu liikkuvat ylitse kaikenlaisten rajojen ja niillä on kyky koskettaa. Minusta E.L. Karhu on kansallissankari. Anteeksi maskuliinis-patriarkaalinen sanavalintani, mutta jos täällä kirjoitetaan hiihtäjistä ja ulkomaisissa joukkueissa pelaavista koripalloilijoista, jääkiekkoilijoista ja jalkapalloilijoista, niin on syytä kirjoittaa ja puhua myös näytelmäkirjailija Karhusta.

Myytit, traagisinta on se, mitä tapahtuu läheisten ihmisten välillä. Tämän tiesivät antiikin tragediakirjailijat eivätkä sitten kaihtaneet kauheuksia. Karhu on myyttien radikaali feministinen uudelleenkirjoittaja. Hän harjoittaa yhteiskunnallis-(sukupuoli)poliittista uudelleenkuvittelua. Hän tekee teksteille kysymyksiä, joita kukaan ei ole kysynyt joko normitetun ja kolonialisoidun mielensä vuoksi tai silkkaa mukavuudenhaluaan. Eikä kyse ole pelkistä vanhoista teksteistä niin kuin Shakespearen Hamlet (Prinsessa Hamlet) tai Euripideen Medeia tai Ibsenin Noran päällekirjoitus. Ajattelen Leipäjonoballadia tai tekstiä Kuka tahansa meistä.

Karhulla on kyky kääntää katse, sinne minne ei yleensä katsota ja mennä mykkien nahkoihin. Niin kuin nyt Eriopiksessa. Tämä 105 kuvan teksti on kuin uhmakasta oksennusta, siitä välittyy patoutunut raivo, jolla mennään mykän Eriopiksen sisälle. Sen kielen materiaalinen voima moukaroi. Unohdetun Eriopiksen KIELESTÄ , siitä, joka on suussa ja jota tarvitaan fyysisesti puheen tuottamiseen, tulee monimielinen metafora, sillä on oma elämänsä. Kuka kieltä leikkaakaan? Kielen voi loksauttaa takaisin suuhun halutessaan.

Ei pidä unohtaa, ei pidä jättää vaiennettuja ääniä kuulematta. Mykkyyskin voi puhua. Thomas de Quincey on kirjoittanut aivoista palimpsestina. Ihmisen mieli ei unohda. Se ei unohda epäoikeudenmukaisuutta, vääryyttä, väkivaltaa, piittaamattomuutta, sokeutta, syrjään sysäämistä, unohtamista. Siitä Eriopiksessa on kyse. Mutta ei vain ihmisen mielestä vaan laajemmin muistin politiikasta ja katseiden suunnasta, julkisuudesta, myös sensaatiolehdistön kyltymättömästä lihanhimosta. Teoksen alaotsikko on surumielisen ironinen – kuin suoraan Seiska-lehdestä. Mutta kuka tätä tarinaa kertoo, kuka on tuo myötätuntoinen Eriopikselle kielen antava?

Tässä katkelmia:

ERIOPIS;
I do not want you to take pictures. I do not want you to use words. I do not want you to talk about my mother at all. Or my
brothers. Or me.

ERIOPIS REPII KIELENSÄ SUUSTAAN. KIELI KÄDESSÄ TURSUAA SORMIEN VÄLISTÄ PUNAISENA LIHANA, EPÄTODELLISEN
ISO TURVONNUT VERINEN LIHANPALA.
SALAMAVALOT RÄPSYVÄT LISÄÄ. JÄÄVÄT ODOTTAMAAN.

”Sinä asetut jämälauman jämäjohtajaksi, hoidat huolellisen hierarkian luomisen, alistat kaikkia, suosit tiettyjä, kyllä sinä sen
osaat, Eriopis, erinomaisesti, tämä laumalajityypillinen toiminta on sinulle hyvin tuttua, sinä olet seurannut sitä vierestä
vuosikausia ja tuntenut sen syvällä omassa ruumiissasi. Se saa sinut vihaamaan itseäsi, mutta sinä teet sen silti, Eriopis. Näin
pysyy järjestys yllä, jossain tässä kun kaikki on loppunut, kun mitään ei enää ole, on kuitenkin jokin järjestys jäljellä, jotain
mihin nojata kaiken tämän keskellä.”

”Eriopiksen uni. Äidin talo. Yö, joka ei ole yö vaan kylmän valoisa, pohjoisen kesäinen epäyö. Äiti
leikkaa Eriopiksen kielen tämän nukkuessa. Äiti säilöö kielen purkkiin, jossa se kelluu hohtavan
sinisessä aineessa. Äiti piilottaa purkin taloon. Kieli hohtelee kauniisti pimeässä, liha-akvaario, kieli kuin
paksu tyyni kala uiskentelee akvaariossa.”

Äänilähtöisyydestä

Suunnittelimme näytelmäkirjailija-dramaturgi Elli Salon kanssa tulevaa, vuoden 2021 kääntäjätyöpajaa. Näytelmät liikkuvat vain ammattitaitoisten kääntäjien tekemien korkealaatuisten käännösten avulla. Teksteistä ja dramaturgiasta puhe kiertyi vähän kuin vahingossa äänilähtöisyyteen ja audiokerrontaan, jota Elli on tehnyt, ja sitä kautta Art Labiin.

Ajatteluun johdattaa hyvin oheinen Ylen sivuilla julkaistu, teoksistaan palkitun Art Labin Suvi Tuuli Katajan artikkeli Säröääniä-teoskokonaisuudesta.

Säröääniä-kokonaisuuden ensimmäinen on Radiogallerian radioessee Seksittömät on kuultavissa tästä. Kuuntelin fasinoituneena tätä äänimaisemaa, sen erilaisia ääniä, tätä tiheää moniäänistä virtailevaa tai lentävää mattoa. Analyysiä, älyä ja affekteja!  Queeriä, mainstreamin vastaisuutta. Tässä ikään kuin herkistyy kuuntelemaan ääniä, joita ei välttämättä tule kuulleeksi.  Mitä seksuaalisuus ja sukupuolisuus oikein ovat? Miten kukin seksuaalisuutensa tai aseksuaalisuutensa kokee.   Ihmisäänet, erilaiset tavat puhua ja artikuloida sanottavaansa kietoutuvat muihin ääniin, musiikkiin. Tuo tiheys syntyy tästä yhteenkietoutuneisuudesta. Teos on kuin yhtä äänellistä, soivaa kudosta.

Äänilähtöisyydestä on kyse myös lavarunoudessa ja siinä, miten paljon me kuuntelemme podcasteja, äänikirjoja. Suvi Tuuli Kataja peräänkuuluttaa välineelle kirjoittamista. Miten ajatella äänen ehdoilla? Puhumme tästäkin Elli Salon kanssa. Elli kertoo yhteistekijyydestä, äänikäsikirjoittamisesta, joka rikkoo vanhoja tekijähierarkioita. On välineitä, joilla audiokäsikirjoittamista voi harjoittaa, ottaa välineen haltuun, harjoittaa audiota mediumina.

Kuvailutulkki tekee teatterielämyksen mahdolliseksi

Kuvailutulkki Anu Aaltosen haastattelu verkkosivullamme valottaa tärkeätä työtä, jolla näkökyvyltään vammautuneille tehdään taideteosten kokeminen ja taide-elämys mahdolliseksi. Suomessa on viitisenkymmentä kuvailutulkkia, joista suunnilleen kymmenen on erikoistunut teatteriin, ja 50 000-60 000 näkökyvyltään vammautunutta. Teatterit eivät vielä riittävästi tiedä kuvailutulkkauksesta tästä uudenlaisesta saavutettavuuspalvelusta. Tietoa tarvitaan.

Työn ja perhe-elämän yhdistäminen esittävissä taiteissa

Isossa-Britanniassa yritetään parantaa työn ja perhe-elämän yhteensovittamissa esittävien taiteiden alalla. Tai ainakin tuottaa ihan aluksi tietoa siitä, miten asiat ovat. PIPAn (Parents and Carers in Performing Arts raportti The Balancing Act Survey tarjoaa dataa siitä, miten alalla työskentelevät kokevat perheen ja työn yhdistämisen ja kuinka haasteellista on tasapainoilu. Vanhemmuuden/hoivan ja työn yhdistäminen on vaikea matalapalkka-aloilla, epävarmuudessa, pätkätyössä ja ilta- ja viikonlopputyössä. Oman ongelmansa tuovat vielä viime hetken rekrytoinnit, pitkät viikkotyöajat, monet rakenteelliset tekijät, pääkaupunkikeskeisyys pitkine työmatkoineen.

Alityöllistetyt ja -palkatut epävarmuudessa elävät freelancerit, itsensä työllistäjät  ja erityisesti naiset. Siinä toksinen yhdistelmä. Briteissä työsuhteen epävarmuus ja alityöllisyys yhdistyneenä perheeseen työntävät pois alalta. Perinteisesti korkea sitoutuneisuus työhön ei auta ja lahjakkuutta haaskautuu, kun alalle koulutetut jättävät alan ja siirtyvät muihin töihin. Esittävien taiteiden alalla työskentelevät ovat omien verkostojensa, puolison, omien vanhempien sekä ystävien ja kollegoiden varassa, kun työtä ja perhettä yritetään yhdistää. Tätä mieltä oli 60 % vastanneista. 

Entä sukupuolittunut todellisuus? 79 % vastanneista naisista ilmoitti olevansa pääasiallisesti niistä, joille vastuu ja huolenpito perheestä kohdistui, miehistä heitä oli vain 16 %. Lisäksi naiset todennäköisemmin kantoivat vastuun myös omista ikääntyvistä vanhemmistaan. 50 % vastanneista naisista kertoi joutuneensa vaihtamaan työpaikan sijaintia huolehtiakseen vanhemmistaan, miehistä näin joutui tekemään vain 36 %. 44 % naisista, 23 % miehistä oli vaihtanut työtehtäviään pystyäkseen huolehtimaan perheestä tai vanhemmistaan. Kahdeksan naista kymmenestä työskenteli freelancerina tai osa-aikaisesti, samoin kahdeksan naista kymmenestä ilmoitti kieltäytyneensä tarjotusta työtehtävästä perhesyiden vuoksi. Tällä on vaikutusta työuralla etenemiseen ja ansioihin. Naiset ovat maksuhenkilöitä pitkässä ja lyhyessä juoksussa. Vuosiansiot ovat 3000 euroa pienemmät kuin niillä, joilla ei perhe-elämävastuu painanut.

Samanlaiseen tilanteeseen viittasi myös joitain vuosia sitten tehty näyttelijäselvitys.

Mitä tarvitaan? Parempaa tietoa sukupuolittuneista työskentelyn ja perheen yhdistämisen rakenteista ja  työskentelyolosuhteista ja toimenpiteitä!

Tässä tietoa yleistilanteesta Suomessa.

Tässä vinkkiä työn ja muun elämän yhteensovittamisesta ja työpaikan käytännöistä

Tilastokeskuksessa on tasa-arvon päivänä 19.3. koulutusta työn muutoksista.
 

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE

TINFO-apuraha 2020: katso hakukierrosten määräpäivät

TINFO jakaa apurahoja suomalaisten näytelmien ja dramatisointien sekä esitysten tekstitysten kääntämiseen. Yhteensä vuodelle 2020 on jaossa opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämänä määrärahana 25 000 euroa.

TINFO-apurahan jakokierroksia on neljä, joista ensimmäiseen hakemukset liitteineen on lähetettävä sunnuntaihin 29.3.2020 mennessä.

Seuraavien hakukierrosten määräpäivät ovat: 7.6. / 6.9. / 29.11.2020.

Lue lisää TINFO-apurahan kriteereistä ja hakuohjeet


Teattereiden ensi-illat TINFOn verkkosivuille

Ilmoita teatterisi tiedossa olevat ensi-illat TINFOn verkkosivuilla olevalle Ensi-iltalistalle.

Ilmoittaminen on helppoa ja nopeaa tällä lomakkeella: www.tinfo.fi/ilmoita-ensi-ilta

Jos teatterisi puuttuu teatterilistalta, tai tietoihin on tullut muutoksia, voit ilmoittaa tiedot tällä lomakkeella: www.tinfo.fi/fi/Ilmoita-teatteri

UUTISIA

Lupa kajota klassikkoon: E.L. Karhun uuden teoksen Eriopis vastaanottoa Saksassa.

E.L. Karhulta Schauspiel Leipzigiin tilattu näytelmä, Eriopis – Medeian selviytyjätytär kertoo kaiken, sai maailmanensi-iltansa perjantaina 6.3.2020. Harald Raab kirjoittaa Nachtkritikin esitysarvostelussaan "Jos teatteri haluaa harjoittaa yhteiskunnallista mielikuvittelua, on ajateltava ja toimittava yhtä isosti ja luovasti kuin tässä ainutkertaisessa esityksessä on tehty". Raab myös toteaa, että kyllä Euripideeheen on lupa kajota, jos sen tekee tällä tasolla, kun "näytelmäkirjailija E.L. Karhu ja ohjaaja Anna-Sophie Mahler yltävät tässä Medeian ainutlaatuisessa versiossa".

Nachtkritik on saksalaisen kielialueen merkittävin teatterijulkaisu verkossa. Muissa medioissa ilmestyneitä kritiikkejä: 

Kirjailijan saksalainen kustantaja ja agentti Rowohlt Theaterverlag on myös tehnyt yhteenvedon heti kantaesityksen jälkeen.

TINFO / 12.3.2020

Lue myös:

 


ÅST:n Kvinnor 3 matkustaa Pietariin

Åbo Svenska Teater (ÅST) vierailee Pietarissa esityksellään Kvinnor 3. Tove Appelgrenin ohjaama, Jessica Edénin kirjoittama teos esitetään Na Fontanke -teatterissa 13.3.2020. Pietarilaisyleisöä varten esitykseen on tehty venäjänkielinen tekstitys, jonka kääntäjän, Zinaida Lindénin työtä tuettiin TINFO-apurahalla.

ÅST tekee nyt vastavierailun, kun Na Fontanken esitys Laces of Love nähtiin Turussa keväällä 2018. Teattereiden välisen yhteistyön suunnittelu käynnistyi jo vuonna 2015.

TINFO / 12.3.2020


Mikko Kanninen Tampereen Teatterin johtajaksi

Tampereen Teatterin teatterinjohtajaksi ja toimitusjohtajaksi on valittu näyttelijä, teatteriohjaaja ja Tampereen yliopiston näyttelijäntaiteen yliopistonlehtori Mikko Kanninen.  

Mikko Kanninen aloittaa teatterinjohtajan tehtävässään 1.8.2020, mutta on mukana Tampereen Teatterin arjessa työmahdollisuuksiensa mukaan jo kevätkaudella. Kanninen on vuonna 1904 perustetun Tampereen Teatterin 27. johtaja.

Viime marraskuussa teatterinjohtaja Reino Bragge ilmoitti jäävänsä eläkkeelle teatterikauden päätteeksi 31.7.2020. Uuden johtajan hakuprosessi käynnistettiin joulukuussa. Kiinnostus teatterinjohtajan toimeen oli suuri, hakemuksia saatiin 29 kappaletta.

”Hallituksella oli mieluinen, mutta vaikea tehtävä. Meillä oli 29 hyvää hakijaa ja valintaprosessin lopussa vain loistavia ehdokkaita”, kertoo Tampereen Teatterin hallituksen puheenjohtaja Päivi Myllykangas.  

”On suuri kunnia ja mielenkiintoinen haaste päästä johtamaan syntymäkaupunkini perinteikästä teatteria”, sanoo vastavalittu teatterinjohtaja Mikko Kanninen ja jatkaa: ”Tulevaisuudessa pyrin luomaan ympärilleni kuuntelevaa, keskustelevaa ja koko henkilökuntaa osallistavaa ympäristöä. Johtajuuteni keskeisiä arvoja tulevat olemaan korkea taiteellinen taso, yhteisöllisyys, tasavertaisuus, läpinäkyvyys ja teatterin parissa tehtävän työn merkityksellisyys.”

Mikko Kanninen

Mikko Kanninen (s. 1971) on tamperelainen näyttelijä ja teatteriohjaaja. Hän on viimeisen 20 vuoden aikana ohjannut useita teoksia keskeisiin suomalaisiin ammattiteattereihin. Lisäksi hän on näytellyt suomalaisissa elokuvissa ja televisiosarjoissa. Hänen viimeisin vierailunsa Tampereen Teatteriin oli kaudella 2018-2019, jolloin hän ohjasi Frenckell-näyttämölle Miika Nousiaisen romaanista sovittamansa komedian Juurihoito.

Kanninen on koulutukseltaan teatteritaiteen tohtori. Viime vuodet hän on toiminut Tampereen yliopiston teatterityön koulutusohjelmassa (NÄTY) näyttelijäntaiteen yliopistonlehtorina ja taiteellisena tutkijana.

Lisätietoja:
hallituksen puheenjohtaja Päivi Myllykangas, p. 040 743 6417

www.tampereenteatteri.fi

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Valtimonteatterin Taide kuuluu kaikille -kampanja, Helsinki

Teatterissa käynti ei saisi olla rahasta kiinni. Siksi me täällä Valtimonteatterilla tahdomme tarjota jälleen kerran teatterielämyksen sinulle.

Tarjoamme jokaiseen ILMAUINTI-esitykseen kuusi vapaalippua.

Vapaaliput varataan tämän linkin kautta: TAIDE KUULUU KAIKILLE- kampanjan vapaaliput  

Ilmauinti esitys kertoo kahdesta naisesta, jotka joutuivat erilaisuutensa vuoksi vankimielisairaalaan "parantumaan". Toinen heistä oli lesbo ja toinen hieman yksinkertainen, seksuaalisesti hyväksikäytetty, raskaaksi tullut tyttö. Näytelmä on kertomus kahden erilaisen naisen kohtaamisesta, ystävystymisestä, taistelusta mielivaltaa vastaan ja mahdollisesta selviytymisestä. Perustuu tositapahtumiin.

Suomenkielinen kantaesitys nähdään ensi-illassa Valtimonteatterissa 19.3.2020 tasa-arvon päivänä.

Esityksestä lisää täältä: LUE LISÄÄ / ILMAUINTI  

Lisätietoja TAIDE KUULUU KAIKILLE - kampanjasta ja esityksestä / tuottaja mona(a)valtimonteatteri.com / p.045- 195 8355


Teatteri Hevosenkengän 45-vuotisnäyttely | 13.3.2020-17.4.2020, Espoo

Teatteri Hevosenkengän 45-vuotisjuhlan kunniaksi, Espoon kulttuurikeskuksen näyttelytila Ahjoon aukeaa 12.3.2020 teatterin historiaa käsittelevä näyttely.

Retrospektiivinen näyttely kertoo vaiheikkaan tarinan Espoon ensimmäisen ammattiteatterin perustamisesta, vuodesta 1975 näihin päiviin. Esillä on teatterinukkeja, lavasteita, luonnoksia, lehtijuttuja sekä muuta historiaa tekstein ja kuvin.

Näyttelyssä on kiinnostavaa nähtävää ja koettavaa niin aikuisille kuin lapsillekin.

Tarjolla Hevosenkengästä tuttujen satuhahmojen, kuten Kummituskekkereiden Kreivi Konrad von Knackenhausin sekä Herra Hakkaraisen rinnalla seikkailevan Masa Marsun vetämiä satuopastuskierroksia. Hahmojen nahoissa Teatteri Hevosenkengän näyttelijät Eero Ahre ja Pekka Heiman. 

Näyttely on avoinna 13.3. – 17.4.2020 kulttuurikeskuksen aukioloaikojen mukaisesti  
ma–pe 8–21, la 9–18 ja su 9–15.

www.hevosenkenka.fi


Nykynukketeatterin minifestivaali Oh My Puppets! | 16.-18.4.2020, Helsinki

Cirko - Uuden sirkuksen keskus täyttyy huhtikuussa kiinnostavasta nykynukketeatterista, kun alan tärkein yhteistyöverkosto Aura of Puppets tuo nähtäväksi nykynukketeatterin modernit klassikot.
 
Jo neljättä kertaa toteutettavan minifestivaalin ohjelmistossa nähdään Ishmael Falken sooloteos Tuntematon leijona (Grus Grus Teatteri) sekä Merja Pöyhösen ohjaus Rakkaudella, Agatha (Tehdas Teatteri). Lisäksi osana ohjelmistoa nähdään Cirkon koko Maneesi-tilan valtaava visuaalinen näyttely.
 
Lisäksi tapahtuman OFF-ohjelmistossa nähdään Mekaanisen Joutsenen ja Koko-teatterin Sukupuuttoparatiisi-teos (ohjaus Alma Rajala, käsikirjoitus Reetta Niemelä). Esityksen ensi-ilta nähdään Oh My Puppets! -festivaalin kynnyksellä, keskiviikkona 15.4. Koko-teatterissa sekä festivaaliperjantaina ja -lauantaina.
 
Festivaalin ennakkoliput löytyvät Aura of Puppetsin Holvi-kaupasta: https://holvi.com/shop/AuraofPuppets/
 
Koko ohjelmisto ja aikataulu: www.auraofpuppets.com/ohmypuppets
 
Sukupuuttoparatiisi-esityksen liput Tiketistä:
https://www.tiketti.fi/sukupuuttoparatiisi-kokoteatteri-helsinki-lippuja/65747

Lisätiedot, haastattelupyynnöt ja lehdistöliput:

Anni Sundbacka, toiminnanjohtaja, Aura of Puppets
+358 400 510 730, anni(a)auraofpuppets.com


Lasten Teatteritapahtuma Kuulas | 13.-16.5.2020, Kouvola

Lasten Teatteritapahtuma Kuulas kokoaa Kouvolaan maamme parhaat lastenteatteriesitykset ja kansainvälisiä huippuesiintyjiä. Tämän kevään tapahtuma järjestetään keskiviikosta lauantaihin 13.–16.5.2020, ja festivaaliohjelmisto on nyt julkaistu!

Katso nettisivuilta tai käsiohjelmasta (pdf), millaisia riemastuttavia esityksiä ja työpajoja lastenfestivaali tarjoaa. Teema rohkeat uudet avaukset näkyy esitysvalintojen moninaisuudessa.

Lipunmyynti alkaa netissä maanantaina 30.3. klo 9.

Vuosittain toukokuussa järjestettävällä Kuulas-festivaalilla on pitkät perinteet Kouvolan Kuusankoskella. Lasten rakastaman ja sitä vuodesta toiseen odottaman tapahtuman päänäyttämönä toimii Kuusankoskitalo, ja lisäksi esityksiä on Taideruukissa ja Kouvolan Teatterissa.

Ohjelmistoa on kaikenikäisille lapsille taaperoista lähtien. Tule mukaan nauttimaan laadukkaasta lastenteatterista – olet sitten lapsi tai aikuinen!

kuulas.info/wp/


FINFRINGE-festivaali | 13.-17.5.2020, Turku

Esittävän taiteen kansainvälinen FINFRINGE-festivaali järjestetään Turussa 13.-17.5.2020. Toukokuussa Åbo Svenska Teaterin, Turun Kaupunginteatterin sekä Vimman lavoilla nähdään mm. sarjakuvastrippimestari, jöröjukkia, burleskia mystisessä sirkusmiljöössä, inklusiivisuutta stand-upin ja tanssin keinoin sekä tieteen ja “normaalin” kaipuun kohtaamisia! 

Fringe-festivaali on esittävän taiteen kansainvälinen liike, jonka nimissä eri tapahtumia on maailmanlaajuisesti yli 250. Yhteydet ympäri maailmaa ovat Turun festivaalin lähtökohta. Esiintyjät ovat valikoituneet Nordic Fringe Network:n ja FINFRINGE:n avoimien hakujen kautta. Tänä vuonna kaukaisimmat artistit saapuvat Brasiliasta, Taiwanista ja Amerikasta. Esityksiä on 22. 

Poimintoja esityksistä

Islantilainen Hugleikur Dagsson, maailmankuulu mustan huumorin sarjakuvastrippimestari, astuu Åbo Svenska Teaterin näyttämölle perjantaina 15.5.! Kuulemmekohan yhtään turkulaisvitsiä? Nukketeatteri Kuuma Ankanpoikasen esityksessä Hikoileva maapallo tutkijat selvittävät ilmastolle haitallisen jöröyden ilmenemistä. Antti Saarikallion SängSängSäng kysyy, miltä tuntuu olla pään sisällä, joka ei muista kuunnella itseään? FINFRINGE-festivaali huomioi viime vuoden tapaan myös erityisryhmät. Ruotsista saapuvan Mosaikteaternin Imago tanssiesitys kertoo elämän eri välitiloista.

Katso koko ohjelma täältä


Volter Kilpi Kustavissa | 15.-19.7.2020, Kustavi

Volter Kilpi Kustavissa -kirjallisuusviikko järjestetään tänä kesänä 15.-19.7.2020. Kirjallisuusviikon teemana on Tuleville polville  — muutos, aika ja utopiat. Vuositeemaa käsitellään niin luennoin, teatteriesityksin kuin poikkitaiteellisten teosten kautta. Tapahtuman taiteellisena johtajana toimii näytelmäkirjailija ja teatteriohjaaja Anni Mikkelsson

Kirjallisuusviikon luentosarja lähtee liikkeelle Kustavin olosuhteista, kun tutkija Kirsi Sonck-Rautio käsittelee avajaisluennossaan saariston kalastuselinkeinon muutosta ja tulevaisuutta. Kirjallisuuden utopioita käsitellään muun muassa Helsingin Sanomien esikoiskirjapalkinnolla viime vuonna palkitun Jouni Teittisen luennolla. Saara Turusen ja E. L. Karhun Feministisessä kirjakerhossa pureudutaan modernistisiin suurteoksiin. Odotettu vieras on myös Finlandia-palkittu kirjailija Ulla-Lena Lundberg, jonka mukana sukelletaan saariston kirjallisiin maisemiin. Tietokirjallisuuden edistämiskeskuksen järjestämässä Tietokirja.fi-päivässä kuullaan muun muassa Tieto-Finlandia -voittaja Jenni Räinää sekä tulevaisuusasiantuntija Mikko Dufvaa

Kustavissa nähdään tuttuun tapaan Kilpi-dramatisointeja. Yövieraiden klassikkoesitys Albatrossin tarina tekee toivotun paluunsa. Ohjelmistossa jatkavat Teatteri Ströömin kiitetyt esitykset Filadelfian prinsessa ja Merimiehen leski. Ensi-iltansa saa Teatteri Ströömin liikkeellinen monologi Vierniemen Jooseppi, joka Filadelfian prinsessan tapaan ammentaa Kilven Kirkolle -romaanista. Yksi ohjelmiston uudistuksista oli syksyllä 2019 järjestetty avoin teoshaku, jonka kautta valikoitui mukaan runoilija Markku Hoikkalan teokset Puhuva puu sekä Jäätynyt runo, joissa käsitellään Kilven tuotannon luontoelementtejä.

Kirjallisuusviikko kuhisee toinen toistaan kiinnostavampia vierailijoita. Legendaarinen Seela Sella saapuu Kustaviin esityksellään Ihan Seelana. Nuoren sukupolven taidonnäytteinä nähdään Ella Mettäsen ja Eero Ojalan komediallinen Lokki sekä Juho Uusitalon arvostelu- ja yleisömenestys Full pull, Woyzeck!. Tuleville polville -teema palauttaa myös koko perheen teatterin kirjallisuusviikon ohjelmistoon, kun Meriteatterin Kapteeni Aalto ja Villi Silli kaappaa kaikenikäiset musikaaliseen meriseikkailuun. Näiden lisäksi Kilpi-viikolla nähdään muun muassa Juuli Niemen ja Pauliina Haasjoen runoihin pohjautuvat esitykset, tehdään retkiä Kilven maisemissa, kuullaan kaksikielistä lukudraamaa ja nautitaan herkullinen parkkipitobrunssi.

Lipunmyynti kirjallisuusviikolle on alkanut. Koko ohjelmisto ja lipunmyynti löytyvät osoitteesta www.vkkustavissa.fi. Lisätiedot ja haastattelupyynnöt Sara Koiranen (sara.koiranen(a)vkkustavissa.fi / 040 5093363).


Black & White Theatre Festival | 28.7.-1.8.2020, Imatra

Kaakkois-Suomen suurin ja yksi Suomen kansainvälisimmistä teatterifestivaaleista järjestetään Imatralla . Festivaalin teemana on "Jälki”. Festivaalilla esiintyy taas kotimaisia ja kansainvälisiä huipputaiteilijoita. Tapahtuman taiteellinen johtaja Kamran Shahmardan kokoaa Imatralle jälleen monipuolisen ja yllättävän ohjelmiston.  

Festivaalin tarkoituksena on esitellä kansainvälistä teatteria sen kaikissa ilmenemismuodoissaan ja koota yhteen teatterialan ammattilaisia ympäri maailmaa houkuttelemalla kaiken ikäisiä katsojia tutustumaan teatterin ihmeellisen traagiseen ja jopa hullunhauskaan maailmaan. Festivaalin ohjelmistossa esitetään draamaa, tanssiteatteria, sirkusta, katuteatteria, klowneriaa, akrobatiaa, lastenteatteria, pantomiimia ja katumusiikkia. Koska festivaalin ajankohta on siirtynyt heinä-elokuun vaihteesen, haluamme tavoittaa uusia kotimaisia ja kansainvälisiä matkailijoita.  

Ensimmäiset esiintyjät jo julkaistu

Festivaalin toisena päivänä ke 29.7. esiintyy Kulttuuritalo Virrassa lukuisilla palkinnoilla palkittu ja viime kesänä mm. Avignonin festivaalilla vieraillut espanjalainen Kukai Dantza Company tanssiesityksellään Oskara. Esityksen on ohjannut nykykoreografian tähti Marcos Morau. Hänen ohjaamaansa tanssitaidetta esitetään useissa Euroopan maissa. 

Torstaina 30.7. esiintyy Teatteri Imatrassa  maailmalla paljon mainetta saanut suomalainen WHS Teatteri uusimmalla esityksellään The Green.

Tervetuloa Imatralle! Tervetuloa Mustan ja Valkoisen Teatterifestivaalille!

Julkaisemme koko festivaalin ohjelman 1.5.2020 mennessä nettisivullamme https://blackandwhitetheatre.net/

Lisätietoja: puh. 0405588411 tai mustanjavalkoisenteatteri(a)gmail.com

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


Majaoja-säätiön apurahat nukke- ja esineteatterille | Haku 30.4.2020 mennessä

Majaoja-säätiö julistaa haettavaksi vuoden 2020 apurahat.  

Apurahat kohdennetaan nukke- ja esineteatterin tekijöille. Apurahaa voi hakea nukke- ja esineteattereiden esitysten valmisteluun, käsikirjoituksiin ja esim. nukkien, naamioiden sekä hahmojen valmistukseen sekä varsinaisiin esityksiin.

Hakija voi olla yksittäinen henkilö tai työryhmä. Apurahojen yhteissumma on 50.000 ¤. Yhdelle hakijalle tai työryhmälle voidaan myöntää enintään 5000 ¤ suuruinen apuraha.

Apurahat ovat haettavissa 30.4.2020 saakka.

Sähköinen apurahahakemuslomake löytyy osoitteesta www.majaoja-saatio.fi/apurahat. Hakemukseen mahdollisesti tulevat liitetiedot lähetetään postitse osoitteseen Majaoja-säätiö, PL 249, 33101 Tampere. Sähköinen hakemus tulee olla perillä 30.4.2020 mennessä ja viimeinen hyväksytty postileima 30.4.2020.

Apurahan saajille ilmoitetaan henkilökohtaisesti 30.9.2020 mennessä.

Majaoja-säätiö on vuonna 2000 perustettu yksityinen säätiö. Säätiön tarkoituksena on tukea suomalaista kulttuurielämää sen kaikissa ilmenemismuodoissa.

Lisätietoja säätiön asiasmies Ritva Tiainen, sähköposti ritva.tiainen(a)majaoja-saatio.fi.

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Haku FINFRINGE:n off-ohjelmistoon

Haluatko esiintymään kansainväliselle esittävän taiteen festivaalille?
FFOFF:iin, eli FINFRINGE:n off-ohjelmistoon haetaan nyt kaikenlaisia esittävän taiteen esityksiä. Haluamme nähdä sirkusta, tanssia, teatteria, musiikkia, performanssia, nukketeatteria jne. Mukaan voi hakea kaikki lyhyehköt esitykset.

Tänä vuonna FINFRINGE festivaali pidetään13.-17.5. Åbo Svenska Teaterissa, Turun kaupunginteatterissa ja Vimmassa sekä niiden lähistöllä ulko- ja sisätiloissa.

Me osoitamme mahdolliset esiintymispaikat ja rakennamme aikataulun esiintyjille. Voimme myös auttaa joissain yksinkertaisissa asioissa, kuten sähkön saamisessa yms. Esiintyjät järjestävät itse muut tarvitsemansa esitystekniset ratkaisut.

Pääsylippuja FFOFF-ohjelmiston esityksiin ei myydä ja ne ovat kaikille katsojille avoimia. Hatun voi aina laittaa kiertämään ja nälkä ei tule, koska tarjoamme kaikille esiintyjille lounaan esityspäivinä. Tiedotamme esityksistä viestinnässämme, mutta esitysten tiedot eivät tule painettuun esitteeseen.

Yhteydenotto: off(a)finfringe.fi

HUOM!

FINFRINGE:ä valokuvataan ja videoidaan festivaalin toimesta. Kuvia käytetään festivaalin markkinoimiseen tulevaisuudessa, festivaalin aikaisten tapahtumien markkinoimiseen ja arkistointi tarkoituksiin. Kuvia toimitetaan myös median käyttöön.

https://finfringe.fi/info/ffoff


Haku auki uudelle Outsider Art Festivaalille | Haku 20.3.2020 mennessä

Tule mukaan Outsider Art Festivaalille! Festivaalin esiintyjät valitaan avoimella hakuprosessilla. Haku on avoinna 2.3.-20.3.2020 festivaalin verkkosivuilla www.outsiderart.fi

Outsider Art Festivaali juhlii kulttuurista yhdenvertaisuutta ja kutsuu kaikki outsider - taiteen kentällä toimivat taiteilijat mukaan tekemään uutta Outsider Art Festivaalia, joka järjestetään osana Helsingin juhlaviikkoja 20.-21.8.2020. 

Outsider Art Festivaali on yleisölle avoin, monialainen show case-festivaali, jonka pääpaikkana on GLivelab Helsinki. Outsider Art Festivaali tuo yhteen yhteiskunnan marginaali-ilmiöistä ja taiteesta kiinnostuneen kansainvälisen taideyleisön, marginaalissa toimivat taiteentekijät, kulttuuritoimijat ja -vaikuttajat.  

Festivaali esittää suomalaista outsider-taidetta ja taiteen tekijöitä, kansainvälisten vieraiden keynote puheenvuoroja, paneelikeskusteluja, työpajoja sekä verkostoitumistilaisuuksia.

Päätökset tekee Outsider Art Festivaalin taiteellinen työryhmä, joka koostuu Lyhty ry.n, Autismisäätiön ja Kukunori ry.n edustamista taiteilijoista sekä kansainvälisestä mentoriryhmästä. Työryhmä toivoo saavansa hakijoilta uusia avauksia, yllättäviä ehdotuksia ja tuoreita ideoita. Taiteilijat itse saavat samalla esittää oman vastauksensa kysymykseen mitä on suomalainen Outsider-taide?

Festivaalin tarkempi ohjelma ja esityspaikat julkistetaan huhtikuussa 2020. 

Yhteistyössä: Pertin Valinta, Lyhty ry, Autismisäätiö sr, Kukunori ry, Donkey Hotel, Taike, Helsingin juhlaviikot, GLivelab, RadioHelsinki, Muusikkojen liitto, Suomen Lontoon-instituutti, IPI Kulmakuppila, Helsingin kaupunki, Creative Finland, AGMA ja Maetka.


Festival Opera Prima: Call for Experimental Theatre and Performing Arts Projects, Italy | Deadline 31 March

The 16th edition of Festival Opera Prima will take place 10-13 September 2020 in Rovigo, Italy.

Born in Rovigo in 1994 under the artistic direction of Teatro del Lemming, Festival Opera Prima brought critical attention to a new theatrical generation which, during the 90s, had been completely excluded from the Italian theatre scene. Opera Prima became a ‘home’ and a reference point for this generation (which soon proclaimed itself the ‘Generation of the Invisible Theatres’).

Following this history, the 2020 edition of Opera Prima wants to host and thereby strengthen the multiplicity of trends and research paths in the contemporary theatre scene. The current call for entries is open to Italian and international groups or artists that practice experimental theatre in the sense of experimenting with: a scenic language separate from text-based work; a redefinition of the scenic space; the reformulation of the role and the gaze of the spectator; an original actors’ training; or a deep connection between the actors, the company and its poetic style.

All expenses and practices concerning organisation, communication, staff, promotion of the event will be in charge of the organisation of the Festival. Each selected company will be paid an agreed upon fee (including travel costs) and will be guaranteed the possibility of staying at an affiliated guest house (just for the people working in the performance).

Deadline: 31 March 2020

Find all details online


Next Generation Residency, Germany | Deadline 13 April 2020

Participate in the Next Generation Residency 

Who is addressed:  

young artists and students of the performing arts between 18 and 35 (dramaturgs, directors, actors, puppeteers, dancers, performers, stage and costume designers, musicians or theatre educationalists) with specific interest in theatre for young audiences. The working language will be English.   

Program:  

You will watch 14 international performances, partake in the discourse programme, share questions and thoughts on the theatre for young audiences in Europe with established theatre makers, experience a week full intense discussions, delicious food, excursions and flittering celebrations and write a manifesto, a vision for the future, maybe a Utopian idea. 

Call for Application


CINARS Call for Applications: Project presentations | Deadline 13 April 2020

CINARS offers a unique opportunity to display a work in progress in front of presenters, artists and agents taking part in the CINARS Biennale 2020. The Project Presentations allows 8 artists/companies selected by a jury to share information about a work in progress.
 
A description of each of the selected projects will be featured in the CINARS Biennale 2020 official program, website and mobile app.
 
IMPORTANT: A 40 CAD fee will also be charged to process this application. Selected artists/companies must register as an exhibitor with a booth, half-booth, a table in the exhibition hall, or be registered as an additional exhibitor.
 
Please fill out the online application here.

Contact : Monia Routhier (adjcoordo(a)cinars.org)


Awaji Art Circus: Open Call for Artists/Performers, Japan | Deadline 19 April 2020

Awaji Island, located in Hyogo Prefecture, is considered to be the Island of Japan’s Origin and is known for its beautiful natural surroundings and tasty food. However, in recent years, the island faces serious issues such as population outflow as well as a decreasing birthrate and aging population.

Taking place on Awaji Island, the Awaji Art Circus festival aims to bring more people to the island and to develop its arts and culture scene. AAC are now calling for talented international artists from around the world to spend six weeks living on the island (16 September – 27 October 2020) and making work at its various locations.

The call is open to artists of all performing arts genres such as: street performance, bodily expression, musical instrument performance, singing, live painting, dance, different circus disciplines (except all aerials acts, work with Chinese pole, tightrope walking, teeterboard, work with fire, and performances which require perfectly flat surface). Artists who are willing to break the barriers of existing genres as well as artists with interactive performance are welcome. Both groups (max. three people) and individuals are welcome to apply.

The festival covers:

  • Performance fee of 120,000 JPY (~1000 EUR). This is the sum per person in case of a group. In most venues, artists are also welcome to busk for extra income.
  • A two-way economy class air ticket from your nearest airport to Kansai International Airport.
  • Accommodation, meals and travel insurance.

There is also a festival contest with a prize of 300,000 JPY (~2500 EUR) for the winner.

Deadline: 19 April 2020

Read more about the open call


Theater Spektakel: Call for Open-air Stage Programme, Switzerland | Deadline 31 May 2020

Taking place in Zurich every year, the Zürcher Theater Spektakel is one of the most renowned international festivals of contemporary performing arts. Street art is an integral part of the programme, with its own stages including a bar and an info desk. The Zentral Stages are open air stages (one of them roofed) located at the centre of the festival site.

The festival has opened applications for its curated programme. Suitable genres are: traditional street art, physical theatre, nouveau cirque, puppet theatre, clowning, performance, dance, and other similar acts. Unplugged concerts are also possible. Performances can be up to 45 minutes in length.

Theater Spektakel can contribute to travel costs and provides a pitch for the artist’s camper or simple accommodation for the night following their confirmed performance. The fee for the performance is subject to agreement, and will be either a fixed fee or pass the hat arrangement.

Deadline: 31 May 2020

Read more about Theater Spektakel and the open call

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja ja työpajoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Suomen Harrastajaliiton kursseja

13.3. ja 15.3. Näyttelijän äänenkäyttö Tampere ilm. päättyy 1.3. 75¤/hlö 
14.-15.3. Improvisaatio II 10h Helsinki ilm.päättyy 28.1. 75¤/hlö (TÄYNNÄ) 
28.-29.3. Psykodraama ilmaisun syventäjänä 16h  Helsinki ilm.päättyy 2.3. 149¤/hlö 
28.-29.3. Roolihenkilön rakentaminen 12h Taivalkoski ilm.päättyy 10.3. 49¤/hlö 
28.-29.3. Puvustus 12h Lahti ilm.päättyy 12.3. 85¤/hlö 
4.-5.4.Näyttelijäntyö III 10h Helsinki ilm.päättyy 12.3. 75¤/hlö 
4.-5.4. Oma ääni - äänenkäytön koulutus 10h Kajaani ilm.päättyy 12.3. 75¤/hlö 
18.-19.4.Naamioteatterin perusteet 10h Helsinki ilm.päättyy 1.4. 78¤/hlö 
25.-26.4. Näyttelijäntyön kurssi 12h Utajärvi ilm.päättyy 7.4. 75¤/hlö 
2.-3.5. Näyttelijäntyö IV 10h Helsinki ilm.päättyy 15.4. 75¤/hlö 
16.-17.5. Näyttelijäntyö jatkokurssi 10h Kempele ilm.päättyy 28.4. 85¤/hlö 
16.-17.5. Improvisaatio III 10h Helsinki ilm.päättyy 28.4. 75¤ (TÄYNNÄ) 
16.-17.5. Nuorisoteatterin ohjaaminen 16h Helsinki ilm.päättyy 28.4.105¤/hlö 
23.-24.5. Teatteripuvustamisen perusteita Tampere ilm. päättyy 5.5. 85¤/hlö 
 
1h = oppitunti, a´45min 

Koulutuksemme ovat avoimia kaikille. Otamme mielellämme toiveita vastaan uusista koulutuksista, aiheista, sekä kouluttajista! Lisätietoja verkkosivuiltamme tai mari.saarinen(a)shtl.fi / 050 – 4682138


Nukketeatterin kesäyliopisto -intensiivikurssi | 5.-7.6.2020, Turku

5.-7.6.2020, Turku, TEHDAS Teatteri

Nukketeatteri elää vahvaa nousukauttaan ja Aura of Puppets tarjoaa nyt ensi kertaa mahdollisuuden oppia alan perusteita ammattilaisten vetämän intensiivikurssin muodossa. Kurssi on kohdennettu esittävän taiteen ammattilaisille, ammattiin opiskelijoille tai jo pitkään harrastaneille. Sen myötä saat välineitä nukkejen ja nukketeatterin käyttöön osaksi omaa ilmaisukieltä.

Kohderyhmä

Esittävän taiteen ammattilaiset, ammattiin opiskelijat tai jo pitkään harrastaneet. (Taustaa voi olla esimerkiksi teatterissa, nukketeatterissa, soveltavassa teatterissa, sirkuksessa, esitystaiteessa, tanssissa, naamioteatterissa tai klovneriassa.)

Kurssikuvaus

Kurssi koostuu nukeilla näyttelemisen, nukenrakennuksen ja nukketeatterillisen ajattelun tuntikokonaisuuksista. Kurssilla rakennetaan vaiheittain itselle työväline, yksi pöytänukke, jonka evoluutio kulkee käsi kädessä nuketusharjoitusten kanssa hyvin yksinkertaisesta keppinukesta kohti versiota mouth-puppetnukesta. Käytännön harjoitteiden sekä keskustelun kautta tutustutaan nukketeatteriin taidemuotona ja opitaan sen perustekniikoita. Nuken elävöittämistä tarkastellaan kokonaisvaltaisesti nukketeatterin eri osa-alueista käsin. Osallistujilta toivotaankin valmiutta käyttää käsiensä lisäksi koko kehoaan ja ääntään, perustyökaluja ja aivojaan sekä avoimuutta ryhmätyöhön. 

Opetus keskittyy mm seuraaviin nukketeatterin avainasioihin:

  • Nukeilla näytteleminen: elävöitys, reagointi, hahmo, puhe ja yhteisnuketus (12h)
  • Nukenrakennus: nuketuksellisuus, liike, materiaalivalinnat (3h)
  • Nukketeatterillinen ajattelu: elävöitys ja sen merkitykset, nuken dramaturgia, nukke, teatteri ja taide, esitystilanne ja sen mahdollisuudet (6h)


Kesäkoulu kestäviä olemassaolon tapoja etsiville | 26.-20.7.2020, Masku

Järjestämme kesällä 2020 neljän viikon mittaisen kokeellisen ja yhteisöllisen Kesäkoulun. Pilottiprojekti on suunnattu kestäviä olemassaolon tapoja sekä omaa toimijuuttaan etsiville täysi-ikäisille, ja se järjestetään Maskussa 22. kesäkuuta – 20. heinäkuuta. Haku osallistujaksi on nyt auki ja tapahtuu tämän sivun kautta.

Haku osallistujaksi on nyt auki.  

https://www.facebook.com/events/219411412445771/


Erilliset opettajan pedagogiset opinnot Taideyliopistossa 2020-2022 | Haku 16.3.-5.4.2020 

Hakuaika 16.3.-5.4. 2020

Taideyliopiston erilliset opettajan pedagogiset opinnot (60 op) ovat tutkinnon jälkeistä koulutusta taidepedagogiikan alalla. Koulutuksen lähtökohtana on opiskelijan omasta taidesuhteesta nouseva motivaatio kehittää taiteen oppimisen ja opettamisen käytäntöjä. Opinnot antavat opiskelijalle valmiudet taidepedagogina toimimiseen ja jatkuvaan oppimiseen. 
 
Opinnot ovat monimuotokoulutusta ja ne on mahdollista suorittaa työn ohella. Opinnot sisältävät sekä lähitapaamisia että verkkotyöskentelyä. Koulutus alkaa syyskuussa 2020 ja sen kesto on kaksi vuotta. Lähitapaamisia on 1-2 arkipäivää/kk, joissa läsnäolo on välttämätöntä. Opinnot järjestää Taideyliopiston Avoin kampus.  
 
Opinnot edellyttävät kykyä itsenäiseen työskentelyyn ja yhteistyöhön. Erilliset opettajan pedagogiset opinnot tuottavat yleisen pedagogisen kelpoisuuden. Peruskoulun ja lukion aineenopettajan kelpoisuuteen tarvitaan tämän lisäksi opetettavan aineen opinnot. Opetuskieli on suomi. 
 
Koulutus on tarkoitettu henkilöille, joilla on ylempi korkeakoulututkinto tai vastaava tutkinto esittävien taiteiden, musiikin tai kuvataiteen alalta ja jotka haluavat kehittää taidepedagogista osaamistaan. Hakijalla tulee olla kiinnostusta taidealan opettamisen ja oppimisen kysymysten tutkimiseen ja kehittämiseen.   

Opinnot edellyttävät kykyä itsenäiseen työskentelyyn ja yhteistyöhön. Erilliset opettajan pedagogiset opinnot (60 op) tuottavat yleisen pedagogisen kelpoisuuden. Peruskoulun ja lukion aineenopettajan kelpoisuuteen tarvitaan tämän lisäksi opetettavan aineen opinnot.

Lisätietoja koulutuksesta ja hakuohjeet: https://opintopolku.fi/app/#!/koulutus/1.2.246.562.17.95617871553

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Suomen Harrastajateatteriliitto hakee toiminnanjohtajaa | Haku 25.3.2020 mennessä

Nykyisen toiminnanjohtajan jäädessä eläkkeelle

Etsimme Suomen Harrastajateatteriliitolle toiminnanjohtajaa

  • Tunnet harrastajateatterikentän ja haluat olla harrastajateatteritoiminnan vaikuttaja. Sinulla on hyvät yhteiskuntasuhteet. Tunnet kulttuuripolitiikan toimintaympäristön sekä harrastajateatterin tekijöiden arjen.
  • Vastaat liiton kehittämisestä, toiminnasta, kansainvälisistä suhteista ja taloudesta. Tunnet tulevaisuuden haasteet ja muutostekijät.
  • Olet aktiivinen viestijä ja hallitset nykyaikaiset kanavat tavoittaaksesi jäsenet ja sidosryhmät. Olet hyvä organisoija ja ongelmanratkaisija.
  • Sinulla on esimieskokemusta ja saat asiat etenemään yhdessä muiden kanssa. Sinulla on ylempi korkeakoulututkinto.

Tehtävä tulisi ottaa vastaan elokuun alussa. Työ edellyttää myös ilta- ja viikonlopputyötä sekä matkustamista. Liiton toimipaikka sijaitsee Helsingissä.

Haastattelut pyritään järjestämään viikoilla 16-17/2020.

Lisätietoja ja tiedustelut tehtävästä sähköpostitse Talouspäällikkö Minna Ahlfors, minna.ahlfors(a)shtl.fi

Voit jättää vapaamuotoisen hakemuksesi ja CV:si sekä palkkatoiveesi 25.3.2020 mennessä:  minna.ahlfors(a)shtl.fi

Suomen Harrastajateatteriliitto on valtakunnallinen, näkyvä kulttuurivaikuttaja ja suunnannäyttäjä sekä jäseniään palveleva organisaatio. Liiton tavoitteena on kehittää ja edistää suomalaisen harrastajateatteritoiminnan taide- ja yhteisökasvatuksellista sekä taiteellista osaamista. Liitto tekee tunnetuksi ja edistää harrastajateatterin yhteiskunnallisia merkityksiä ja arvostusta, teatterikasvatuksen eri muotoja ja harrastajateatteritoiminnan kulttuurisia vaikutusmahdollisuuksia sekä Suomessa että ulkomailla.


Svenska Teatern söker: Ansvarig dramaturg | Ansök senast 28.3.2020

Är du intresserad att vara med om att utveckla Svenska Teatern?
Som dramaturg leder du arbetet på dramaturgiatet och vårt publikarbete.
Du jobbar i tätt samarbete med teaterchefen och är föredragande i den konstnärliga planeringen.

Vi förväntar oss att du har

  • ett brinnande intresse för teater  
  • förmåga att läsa, analysera och bedöma texter  
  • god kännedom om teaterfältet  
  • flytande kunskaper i svenska och finska

Vi önskar att du har

  • en magistersutbildning inom scenkonstområdet  
  • erfarenhet av ledarskap  
  • minst fem års arbetserfarenhet inom branschen

Arbetet inleds enligt överenskommelse.

På frågor svarar teaterchef Joachim Thibblin, tfn: 0400-515 150.

Sänd din ansökan samt CV till jobb(a)svenskateatern.fi senast den 28 mars 2020.

Märk din ansökan med "Dramaturg" i ämnesraden.


Routa Company etsii kahta tanssijaa | Haku 30.4.2020 mennessä

Routa Company etsii kahta tanssijaa Jouni Järvenpään uuteen tanssiteokseen ja vapaampaan, omavaikutteiseen tanssijantyöhön Routa Companyssa, Kajaanissa. Työ sisältää lisäksi joitain Routa Companyn toimintaan liittyviä muita tehtäviä (esim. julisteiden jakamista ja muita juoksevia asioita). Määräaikaisen työsuhteen kesto on 1.10.2020 – 28.2.2021. Työ on osa-aikainen (30 h/vko) ja palkka on 1815 ¤ / kk. Työsuhde-etuna Routa Company tarjoaa mahdollisuuden majoittua työsuhteen ajan Roudan residenssiasunnossa Kajaanissa.  

Teos harjoitellaan loka-marraskuussa 2020 ja se saa ensi-iltansa joulukuun alussa. Teosta esitetään helmikuun loppuun saakka, niin Kajaanissa Generaattorilla kuin kiertävänä esityksenä. Kaikenikäisille suunnattu teos käsittelee kiinnostumista ja uppoutumista. Teos edellyttää tanssijoilta improvisaatiotaitoja ja luovaa mielenkiintoa tilan ja tilanteen huomiointiin. Teosharjoitukset ja esitykset vievät noin 2/3 tanssijoiden työajasta.

Työ sisältää teosharjoittelun ja esitysten lisäksi myös vapaampaaa tanssijantyötä, jonka sisältökokonaisuus riippuu tanssijan omista kiinnostuksen kohteista ja ideoista. Vapaa työ suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä Routa Companyn kanssa. Vapaan työn tarkoituksena on antaa tanssijoille mahdollisuus kehittää omaa taiteilijuuttaan ja taideajatteluaan palkatussa työsuhteessa. Vapaan työn pääasiallinen suorituspaikka on Kajaani ja Routa Company. Tanssijoiden oman työn mahdollistaminen kehittää Routa Companya avoimeen, vuorovaikutukselliseen suuntaan ja ottaa huomioon freelance-kentillä puhaltavat raikkaat tuulet. Vapaan työn osuus on noin 1/3 tanssijoiden työajasta.

Esikarsinta suoritetaan kirjallisesti ja varsinainen valinta tehdään koetanssin jälkeen. Koetansseja järjestetään kaksi, yksi Barker-teatterilla Turussa ke 3.6.2020 ja yksi Generaattorilla Kajaanissa pe 5.6.2020.

Lähetä hakemuksesi PDF -muodossa osoitteeseen info[ät]routacompany.fi. Hakemus saa olla max. yhden sivun mittainen. Hakemuksen tulee olla perillä viimeistään 30.4.2020. Hakemuksen tulee sisältää:

1) nimi ja yhteystiedot
2) koulutustausta
3) yksi linkki videoklippiin, jossa näkyy tanssiasi. Video voi olla esim. osa jonkin teoksen taltioinnista tai vaikka itse kuvattu improvisaatio treenisalissa. Jos videolla on useita tanssijoita, kerro selkeästi, kuinka sinut tunnistaa. Jos video on pidempi, ilmoita kohta, jonka haluat katsottavan.
4) kerro muutamalla virkkeellä, kuinka haluat toteuttaa työn vapaata, omavaikutteista osaa Kajaanissa
5) kumpaan koetanssiin haluat osallistua

Hakemuksen lisäksi liitä mukaan CV:si.

Lue koko ilmoitus

MUITA ILMOITUKSIA

Tanssin talo kokoaa Advisory Boardin - ehdota meille ammattilaista

Advisory Boardin on tarkoitus toimia Tanssin talon henkilökunnan tukena ja tuoda esiin moniammatillisia näkökulmia yhdistyksen tulevan toiminnan suunnitteluun. Yhdistyksen hallituksen on myös mahdollista kuulla Advisory Boardia.

Advisory Boardin jäsenet on tarkoitus koota laaja-alaisesti eri aloilta. Jäseneksi voi ehdottaa tanssinkentällä toimivia ammattilaisia, mutta myös muilla aloilla toimivia asiantuntijoita. Advisory Boardin kanssa käsitellään talon toimintaan liittyviä kysymyksiä kuten mahdollisia tuotantomalleja, kiinnostavia yhteistyömuotoja, esitysteknisiä erityisratkaisuja, sekä markkinoinnin ja myynnin kehittämistä.   

Advisory Boardin jäsenehdotuksia kerätään avoimella verkkokyselyllä, johon on mahdollista ehdottaa sopivia ehdokkaita. Kysely on auki 29.3.2020 asti.

Tanssin talon henkilökunta tekee päätökset Advisory Boardin kokoonpanosta huhtikuun 2020 aikana ja voi kutsua jäseniksi myös kyselyssä nimeämättömiä henkilöitä. Itseään ei ole mahdollista ehdottaa jäseneksi.

Advisory Boardilla ei ole päätäntävaltaa Tanssin talon toiminnasta. Sen tarkoituksena on laajentaa päätöksenteon valmistelua ja taata moniäänisyys toimintaa suunniteltaessa. Advisory Board tulee työskentelemään pääasiallisesti Tanssin talon johtoryhmän kanssa, tarkemmin määriteltyjen asiakokonaisuuksien ympärillä. Tapaamisten valmistelusta vastaa Tanssin talon johtoryhmä. Advisory Board työkielenä on englanti.

Advisory Boardin jäsenille korvataan vuosikokouksen määrittelemä kokouspalkkio. Ensimmäinen Advisory Boardin tapaaminen pidetään keväällä 2020.

Lisää ehdokkaasi Advisory Boardiin


Tärppejä Teatteri&Tanssi+Sirkus -lehden uuteen numeroon

Vanhat naiset näyttämöllä: Selvitys naisnäyttelijöiden ikäsyrjinnästä. Lähikuvassa ahkera ja taitava Taneli Mäkelä. Muusikot Samuli Laiho, Lauri Schreck ja Mikko Helenius teatterin lavalla. Jos tarvitset kehon huoltoa – olet jo myöhässä, jyrähtävät liikuntahyvinvoinnin kouluttajat Henri Hänninen, Atte Niittykangas ja Mikko Rinnevuori. Koreografi Ismo-Pekka Heikinheimo antoi syövälle muodon ja liikkeen.

Arvioissa muun muassa Q-teatterin Pääomani, Kansallisteatterin Ilmasilta Tampereen Työväen Teatteri Jeppe Niilonpoika, Tampereen Teatterin Niskavuoren Heta ja Teatteri Jurkan Pernilla Gynt.

Ilmassa-palstalla muun muassa Bravo! -festivaali, 40-vuotias Tanssin tiedotuskeskus, Bad House –festivaali, 3 kuvaa huomisesta ja Oliko Woyzeckin Marie prostituoitu?

 www.teatteritanssi.fi  

Tilaa koko vuodeksi tai osta irtonumero


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.