08.03.2018

TINFO-tiedote 9 / 8.3.2018

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KOULUTUKSIA

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TYÖPAIKKOJA

UUSIA JULKAISUJA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Huomio sukupuolittuneisiin toimijuuksiin

Teatterialan järjestöt ovat eri kokoonpanoissa yhdistäneet voimiaan seksuaalisen häirinnän kitkemiseksi. Tulevista toimenpiteistä tietoa lähiaikoina.

Kun puhutaan seksuaalisesta häirinnästä esittävissä taiteissa, ei voida sivuuttaa tasa-arvoa laajemmin ja pohtia teatterityön sukupuolittuneita rakenteita, alalla tehtävän työn sukupuolistavia käytäntöjä. Erityisen tärkeätä tämä on alalla, jossa oma minä toimii materiaalina, ja tunteet ja ruumiillisuus ovat osa työtä.

Uusliberalistisessa työelämässä työn vaatimukset ovat yksilöllistyneet ja henkilökohtaistuneet. Ensemblejen rikkouduttua, määräaikaisten työsuhteiden ja vierailijatehtävien lisääntyessä yksilöön kohdistuu vaade kyetä työllistämään itse itsensä. Millaisia sukupuolittuneita yksilövaateita teatterissa kohdistuu naisiin, millaisia miehiin?

Yksilöllistyminen ja henkilökohtaistuminen tarkoittaa oletusta, että myös kaikenlainen sukupuolinen eriarvoisuus tulee kohdata yksilönä tai yksilöllisenä ruumiina. Seksuaalista häirintää ympäröinyt hiljaisuuden ja sivuun katsomisen kulttuuri on juuri tällaisen yksilöllistyneen työelämä- ja taidekulttuurin räikeä osoitus. ”Hyvät tyypit” eivät pullikoi.

Työelämäntutkijat ovat kiinnittäneet huomiota myös siihen, miten erilaiset mielenhallinnan vaatimukset määrittävät valtasuhteita. Mielentilojen hallinnan pakko ja onnellisuusorientaatiot tulevat sukupuolittuneesti kohdistuneeksi erityisesti naisiin ja tyttöihin.

Teatteritilastoilla ei päästä käsiksi teatterityön sukupuolistaviin käytäntöihin ja niihin näkymättömiin tai epävirallisiin sopimuksiin, joiden nojalla työtä tehdään, ei päästä käsiksi asenne-, ymmärrys- ja tietovajeeseen. Tällaisesta tiedosta ja alallamme huutava pula. TINFO tekee parhaillaan lisäselvitystä Teatterikorkeakoulussa valmistuneista näyttelijöistä ja näyttelijäopiskelijoista. Aineiston pohjalta kysymykseen pääsee edes hieman käsiksi.

Tarvitaan tietoa sukupuolittuneista toimijuuksista ja toimijuuden modaliteeteista. Puhutaan sukupuolitapaisesta toimijuudesta. Tapaisuudet siis yhdeltä osin ylläpitävät tai voivat myös purkaa sukupuolijärjestystä. Millaisia toimijuuksia teatterissa rakennetaan? Miten paljon sukupuoli avaa tai rajoittaa toimijuuden tiloja, käsityksiä siitä, mitä osaa, mihin kykenee, mitä haluaa, mitä täytyy, mitä voi ja mitä tuntee.

Posthumanismin aivokirurgiaa 

Pipsa Lonka on posthumanismin aivokirurgi. Aivokirurgi on se, joka poraa pääkallon ja porautuu aivoihin millimetrintarkoilla veitsenvedoilla. Aivokirurgi leikkaa aivojen materiaa, minuutta, ajatusten, tunteiden ja toiminnan tyyssijaa ja tekee tilaa traumanjälkeiselle uudelle elämälle. Tällaisena posthumanistisena aivokirurgiana näin tekstin ja esityksen. Näin huomiotani suuntasi tekstiin kirjoitettu Matteus-passion lohduttava Erbarme dich, se jonka kuulemme myös Tarkokvskin Uhrissa, ja Bachin kantaatti Ich habe genug. Luopumista, uuden aloittamista. Kuolevaisuutta, haavoittuvuutta. Toinen luonto porautuu tottumuksiimme, toiseen luontoomme toiseuttaa eläimet ja nähdä ihminen kaiken keskipisteenä. Se on passio eläimen kärsimyksestä.

Mitä tapahtuu kun katseen kääntää toisin? Kun inhimillinen olento, eläin katsoo meitä, sen katse ei enää erota. Meidät saatetaan toisen katseen eteen. Levinaslainen näkemisen eettinen vaade ulotetaan eläimeen.

Tämän kenties merkittävimmän nykytekstin kantaesitys, Den andra naturen Viiruksessa (ohjaus Anni Klein, äänisuunnittelu Heidi Soidinsalo, valosuunnittelu Jani-Matti Salo ja Mark Niskanen, lavastus- ja pukusuunnittelu Laura Haapakangas) tekee suvereenilla minimalistisella taituruudella ja herkkyydellä kunniaa tekstin luonnolle. Siinä, missä eläinolennon katse kohdistuu meihin kirkkaana, ihminen näyttäytyy esityksessä epämääräisenä, usein kuin teurastamon muoviseinien takaa, naamio kasvoillaan, ääni ja ruumis äänen lähteenä erotettuna toisistaan playbackaamalla. Tämä auditiivis-visuaalinen kylmä kliinisyys kehystää julmuuden ja kärsimyksen variaatioita. Mutta sen esityksellinen ele ei sorru saarnaamaan.

Kirjan arvoista työtä 

Naisten päivänä on mukavaa hehkuttaa Suomen Kansallisteatterin julkaisemaa teosta kahdesta oman talonsa merkittävästä taiteilijasta lavastaja Kati Lukasta ja Tarja Simonesta (Simosesta). Yhteisiä suunnitelmia on suuri symbolinen ja myös materiaalinen ele, joka kirjan muodossa tekee näkyväksi taiteilijoiden töitä ja ajattelua ja juhlistaa taiteilijoiden 30-vuotisia taiteilijauria. Tavallisestihan tällaiset teokset jäävät taiteilijan itsensä kustantamiksi, mikä tarkoittaa melkoista apuraharumbaa. Usein se tarkoittaa myös tinkimistä kuva-aineistosta, joka kuitenkin visuaalisten taiteilijoiden työn esittelyssä on kaiken A ja O. Nyt ei niukkuuteen ole ollut tarvis. Kuvat kertovat ja mitä kaikkea ne kertovatkaan! Ja mikä parasta, äänessä ovat myös työkumppanit: ohjaajista, valosuunnittelijoista ja näyttelijöistä puvustoon ja verstaaseen.

Vierailu Ruotsiin ei käy tuosta vaan

Teatterinaapuri Ruotsi ei ole aivan helposti saavutettava nakki suomalaisteattereille, ei edes suomenruotsalaisille. Juuri siksi Teater Mestolan vierailu Fabian Silénin teoksella Paradisdoktrinen ilahduttaa. Esitys on yhteistuotanto ruotsalaisen 4:e Teaternin kanssa. Tämäkin esimerkki osoittaa, että juuri yhteistuotannot ovat yksi keskeisimpiä esitysten elinkaarten pidentymistä avittavia tekijöitä. Kansainväliset yhteistuotannot puolestaan takaavat liikkuvuutta ulos Suomesta.  Paradisdoktriinilla on kaksi esitystä 4:e Teaternissa Västeråsissa ja kaksi Ö2 Teaternissa Tukholmassa.

Hitto, missasin viime keväänä tämän Viruksessa vierailleen makaaberin komediahelmen. Olisiko vielä luvassa esityksiä Suomessa?

Kriittinen piste
 

Suomen Arvostelijain Liiton (SARV) vuosikirja Kriittinen piste Tekstejä kritiikistä ilmestyi juuri. Luin sen etukenossa viime viikonloppuna. Kirja täyttyi alleviivauksista, sivumerkinnöistä. Ja nyt kirjani on väärässä paikassa. Palaan siihen ensi viikolla. Sen voin jo sanoa, että minulle kirjoittajien erimuotoiset kirjoitukset toimivat kriittisen-sivistävinä, tietämystä päivittävinä näkökulmina. Kiitos Kirjasta, tästä oivasta käyttöliittymästä.

Orjatsalon jäljillä 

Jotaarkka Pennasen Orjatsalo – Taiteilija politiikan kurimuksessa odottaa välittämistä, keskustelua, pohdintaa, sopivaa hetkeä. Siihenkin myöhemmin.

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE

Maailman teatteripäivä tulee 27.3.2018 – oletko valmis?

Kansainvälisen teatteri-instituutin (ITI) julistamaa Maailman teatteripäivää on vietetty 27.3. vuodesta 1962 lähtien. Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) on Suomen ITI-keskus.

Aloitteen Maailman teatteripäivästä teki professori Arvi Kivimaa Kansainvälisen teatteri-instituutin (ITI) kongressissa Suomessa 1959. Kansainväliseksi juhlapäiväksi valittiin maaliskuun 27. päivä, koska se oli Pariisiin perustetun Kansojen teatteri -näyttämön avajaispäivä.


Maailman teatteripäivän julistuksia luetaan Suomessa kahdeksalla kielellä

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) järjestää perinteisten Maailman teatteripäivän julistusten luennat kahdeksalla eri kielellä. Kansainvälinen teatteri-instituutti (ITI) on 70-vuotisjuhlan kunniaksi tilannut julistustekstit peräti viideltä teatterintekijältä viideltä eri mantereelta. TINFO käännättää yhden julistuksista suomeksi ja yhden pohjoissaameksi.

TINFO on kutsunut yhdessä Suomen Kansallisteatterin, Kiertuenäyttämön, Globe Art Pointin ja Klockriketeaternin kanssa teatterintekijöitä lukijoiksi Maailman teatteripäivän julistuksille. Kansallisteatterin tuotantotiimi videoi luennat, ja videot jaetaan sosiaalisen median kautta maailmalle.

TINFO toimii muiden tehtäviensä lisäksi Suomen ITI-keskuksena ja pitää tärkeänä kertoa videoiden kautta monikielisestä ympäristöstä, jossa teatterintekijämme työskentelevät, myös Suomessa.

Lukijat ja kielet ovat:

Harith Raad Salih, arabiaksi
Yuko Takeda, englanniksi
Carolina Ruiz Félix, espanjaksi
Anni-Kristiina Juuso, pohjoissaameksi
Cecile Orblin, ranskaksi (kääntäjä: Malory Domecyn)
Dan Henriksson, ruotsiksi
Jalal Hajali, suomeksi (kääntäjä: Tarja Roinila)
Elli Nieria, venäjäksi (kääntäjä: Yulia Ardashnikova)

Maailman teatteripäivän julistusten viisi kirjoittajaa juhlavuonna 2018 ovat: teatterintekijä ja kirjailija Norsunluurannikolta, Were-Were Liking Gnepo, teatteriohjaaja-kirjailija ja Zoukak-teatterin perustaja, libanonilainen Maya Zbib, teatteriohjaaja, näyttelijä ja entinen Delhin teatterikorkeakoulun johtaja Ram Gopal Bajaj, kirjailija, näyttelijä ja Théâtre Complicitén perustaja brittiläinen Simon McBurney sekä näytelmäkirjailija ja journalisti, meksikolainen Sabina Berman.

Aloitteen Maailman teatteripäivästä teki professori Arvi Kivimaa ITI-kongressissa Suomessa 1959, ja juhlapäivää on vietetty vuodesta 1962 lähtien. Kansainväliseksi juhlapäiväksi valittiin maaliskuun 27. päivä, koska se oli Pariisiin perustetun Kansojen teatteri -näyttämön avajaispäivä.


Lue lisää Maailman teatteripäivästä:

https://www.tinfo.fi/fi/Maailman_teatteripaiva

https://www.iti-worldwide.org/index70.html


Muuta Maailman teatteripäivään liittyvää:

TINFO haastaa tekemään munteatteri -meemin

Somekampanjat #munteatteri #minteater ja #ourtheatre 

Tiedustelut:
TINFO / johtaja Hanna Helavuori, hanna.helavuori(a)tinfo.fi, +358 44 363 1722


TINFO haastaa tekemään #munteatteri -meemin

#munteatteri on sosiaalisen median kampanja, joka antaa jokaiselle mahdollisuuden revitellä ja tunnustaa rakkautensa teatteria kohtaan.

Osallistuminen on helppoa: kerro suhteestasi teatteriin laatimalla kuva, runo, räppi, video, haiku, joiku, mikä vaan, ilmaisumuoto on vapaa. Jaa tämä tuotos somessa. Liitä mukaan tunniste #munteatteri ja/tai #minteater, niin liityt mukaan sankkaan joukkoon meitä teatteri-ihmisiä.

Tänä vuonna TINFO haastaa kaikki, erityisesti teatteriväen, tekemään oman meemin ja jakamaan sen #munteatterin tunnusten alla. Kuinka moni ehtii jakaa oman meeminsä Maailman teatteripäivään 27.3.2018 mennessä?

Kaikki #munteatteri-hengessä syntyneet tunnot voi jakaa myös kampanjan Facebook-sivulla

Lue muita vinkkejä kampanjaan osallistumiseen täältä. Verkkosivuilta löydät myös #munteatteri-bannerit, jotka ovat vapaasti käytössänne tässä yhteydessä.

Kahden edellisen vuoden kampanjan saldona #munteatteri ja #minteater -tunnisteita on käytetty pelkästään Instagramissa jo 6200 kertaa.

Haaste on heitetty, tule sinäkin mukaan!

#munteatteri on kaikkien yhteinen, mutta me autamme mielellämme, jos jokin askarruttaa: tinfo(a)tinfo.fi


Teatteri yhdistää globaalisti, osallistu #ourtheatre -kampanjaan

TINFO on haastanut ITI-kumppaninsa noin 90 maassa ja siten koko teatterimaailman mukaan #ourtheatre -sosiaalisen median kampanjaan, joka ajoittuu Maailman teatteripäivän jälkeiselle viikolle 27.3.-3.4.2018.  

Tässä kutsu, huolehditaan, että meiltä Suomesta lähtee suuri määrä #outheatre-merkattuja postauksia!
 
Meitä teatterin tekijöitä, katsojia ja kokijoita on paljon, me muodostamme yhteisön. Osallistumalla #ourtheatre-kampanjaan viestit taiteenlajimme merkityksestä.

Mitä näet teatterissa?
Mitä koit teatterissa?
Miltä teatteri tuntuu?
Mikä teatterissa koskettaa?
Mikä on teatterin merkitys?
Mikä teatterissa on tärkeää?
Miten teatteri yhdistää?

Helppoa: jaa teatterikokemuksesi 27.3.-3.4.2018 valitsemissasi sosiaalisen median kanavissa ja lisää tunniste #ourtheatre.


Millainen tulee Maailman teatteripäivästä teidän teatterissanne? Keräämme tietoja

Maailman teatteripäivän 27.3. juhlinnan perinteisiin kuuluu julistus, jonka kirjoittajaksi Kansainvälinen teatteri-instituutti (ITI) valitsee vuosittain maineikkaan teatterintekijän jostakin jäsenmaastaan. Julistus luetaan teatteripäivänä teattereissa ennen illan esitystä. 

Vuonna 2018 ITI täyttää 70 vuotta, ja juhlan kunniaksi se on tilannut viisi julistusta kirjoittajilta viideltä eri mantereelta. TINFO julkaisee näistä Maailman teatteripäivän julistuksista yhden suomeksi ja yhden saameksi käännettynä. Lisäksi saamme käyttöömme Scen Sverigen tuottamat ruotsinnokset julistuksista. Julkaisemme Maailman teatteripäivän erikielisiä julistuksia verkkosivuillamme

Useissa maissa teatteripäivän viettoon liittyy gaalailtoja, teatteripalkintojen jakoja, juhlaliputuksia ja muita tapahtumia. Kerro, kuinka teidän teatterissanne tulee näkymään ja kuulumaan Maailman teatteripäivä 27.3.2018.

Lähetä mainosteksti tapahtumastanne: tinfo(a)tinfo.fi

Voit lisäksi jakaa Maailman teatteripäivään liittyviä suunnitelmianne #munteatteri #minteater -kampanjan Facebook-sivulla. 

UUTISIA

Süddeutsche Zeitung: Leipäjonoballadi on hämmästyttävä löytö

Saksalainen kriitikko pitää E.L. Karhun kirjoittamaa Leipäjonoballadia hämmästyttävänä löytönä. Süddeutsche Zeitungin Egbert Tholl luonnehtii omaperäistä, ääneltään kristallinkirkasta suomalaista näytelmätekstiä "satumaisena" ohjelmistopoimintana müncheniläiselle Theater Blaue Mausille. Leipäjonoballadin Saksan kantaesitys oli helmikuussa. Näytelmän on kääntänyt Katja von der Ropp, ja sen saksankielinen nimi on Wer Hunger hat soll Vögel gucken.

Ylistävä kritiikki yhdessä Saksan suurimmassa sanomalehdessä on tärkeä elossa pysymisestä kamppailevalle pikkuteatterille. Arvostelu taustoittaa tilannetta, jossa teatterin rahoitus on auki, ja siinä aloittanut uusi taiteellinen johtaja Robert Spitz "rahaa teatterille saadakseen tekee esityksen", joka on moniääninen selviytymisballadi.

Leipäjonoballadi on toinen parin kuukauden sisään Saksassa ensi-iltaan tulleista E.L. Karhun teksteistä. Joulukuussa Schauspiel Leipzig kantaesitti saksankielisen Prinsessa Hamletin, jonka on kääntänyt Stefan Moster.

Näytelmien kääntämistä on tuettu TINFO-apurahalla.

Süddeutsche Zeitung: Ums Uberleben Pdf-Linkki

TINFO teki uutiset Leipäjonoballadin ja Prisessa Hamletin tulossa olleista Saksan ensi-illoista:
www.tinfo.fi/fi/Leipajonoballadi_ensi-iltaan_Munchenissa
www.tinfo.fi/en/German_premiere_of_Princess_Hamlet_at_Schauspiel_Leipzig_ 

(TINFO 8.3.2018)


Kristian Smedsin just filming vierailee Budapestissa

Suomen Kansallisteatteissa vuonna 2016 kantaesityksensä saanut just filming vierailee Budapestissa 22.-23.3.2018. Broken Englishia kielenään käyttävä Kristian Smedsin kirjoittama ja ohjaama intiimi teos nähdään nykytaidetalo Trafóssa. Just filmingissä esiintyvät unkarilainen Annamária Láng ja virolainen Juhán Ulfsak.

Vierailu on yhteistuotanto, jonka osapuolia ovat Suomen Kansallisteatteri, Trafó ja Finnagora. Tukea esityksen kansainväliselle liikkumiselle mahdollistaa Finnagoran ja Teatterin tiedotuskeskuksen (TINFO) kumppanuushanke. Aiemmin just filming on vieraillut jo Tallinnassa, jossa esitykset järjestettiin Kanuti Gildi SAALissa.


Spindrift-teatteriryhmän ensi-ilta toukokuussa Reykjavikissa 

Teatteri Spindrift on pohjoismainen teatterikollektiivi, joka toimii sekä Helsingissä että Reykjavikissa. Kollektiivin tuleva kantaesitysteos Them on dokumenttiteatteriesitys pohjoismaisista miesidentiteeteistä, niiden murroksesta ja myrkyllisen maskuliinisuuden ilmentymistä. Viisi pohjoismaista naista – neljä näyttelijää ja käsikirjoittaja – heittäytyvät tutkimaan miesten elämää patriarkaalisessa yhteiskunnassa vuosien 2016-2018 aikana kerättyjen haastattelujen pohjalta. 

Them saa ensi-iltansa Reykjavikin Tjarnarbio-teatterissa toukokuussa 2018. Esitys on pohjoismainen yhteistyöprojekti, jossa taiteilijat Islannista, Suomesta, Tanskasta ja Norjasta ovat yhdistäneet voimansa ja pureutuneet ajankohtaiseen aiheeseen. Vuonna 2018 #metoon jälkimainingeissa ja äärimmäisyyksien aikana on erityisen tärkeää käsitellä sukupuolta ja sukupuolisuutta myös maskuliinisuuden kannalta. Minkälaisia paineita normatiiviset rakenteet mieheksi itsensä määritteleville tuovat ja miten yksilö ne ottaa vastaan tai niitä vastustaa? Entä miten tositarinat miehuudesta muuttuvat kun ne annetaan naiskehon kerrottavaksi?

Yhteystiedot:
Anna Korolainen, näyttelijä ja Spindriftin perustajajäsen, +358 50 575 0650, spindrifttheatre(a)gmail.com   

www.facebook.com/SpindriftTheatre


Maailman teatteripäivän julistuksia luetaan Suomessa kahdeksalla kielellä

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) järjestää perinteisten Maailman teatteripäivän julistusten luennat kahdeksalla eri kielellä. Kansainvälinen teatteri-instituutti (ITI) on 70-vuotisjuhlan kunniaksi tilannut julistustekstit peräti viideltä teatterintekijältä viideltä eri mantereelta. TINFO käännättää yhden julistuksista suomeksi ja yhden pohjoissaameksi.

TINFO on kutsunut yhdessä Suomen Kansallisteatterin, Kiertuenäyttämön, Globe Art Pointin ja Klockriketeaternin kanssa teatterintekijöitä lukijoiksi Maailman teatteripäivän julistuksille. Kansallisteatterin tuotantotiimi videoi luennat, ja videot jaetaan sosiaalisen median kautta maailmalle.

TINFO toimii muiden tehtäviensä lisäksi Suomen ITI-keskuksena ja pitää tärkeänä kertoa videoiden kautta monikielisestä ympäristöstä, jossa teatterintekijämme työskentelevät, myös Suomessa.

Lukijat ja kielet ovat:

Harith Raad Salih, arabiaksi
Yuko Takeda, englanniksi
Carolina Ruiz Félix, espanjaksi
Suvi West, pohjoissaameksi
Cecile Orblin, ranskaksi (kääntäjä: Malory Domecyn)
Dan Henriksson, ruotsiksi
Jalal Hajali, suomeksi (kääntäjä: Tarja Roinila)
Elli Nieria, venäjäksi (kääntäjä: Yulia Ardashnikova)

Maailman teatteripäivän julistusten viisi kirjoittajaa juhlavuonna 2018 ovat: teatterintekijä ja kirjailija Norsunluurannikolta, Were-Were Liking Gnepo, teatteriohjaaja-kirjailija ja Zoukak-teatterin perustaja, libanonilainen Maya Zbib, teatteriohjaaja, näyttelijä ja entinen Delhin teatterikorkeakoulun johtaja Ram Gopal Bajaj, kirjailija, näyttelijä ja Théâtre Complicitén perustaja brittiläinen Simon McBurney sekä näytelmäkirjailija ja journalisti, meksikolainen Sabina Berman.

Aloitteen Maailman teatteripäivästä teki professori Arvi Kivimaa ITI-kongressissa Suomessa 1959, ja juhlapäivää on vietetty vuodesta 1962 lähtien. Kansainväliseksi juhlapäiväksi valittiin maaliskuun 27. päivä, koska se oli Pariisiin perustetun Kansojen teatteri -näyttämön avajaispäivä.


Lue lisää Maailman teatteripäivästä:

https://www.tinfo.fi/fi/Maailman_teatteripaiva

https://www.iti-worldwide.org/index70.html


Muuta Maailman teatteripäivään liittyvää:

TINFO haastaa tekemään munteatteri -meemin

Somekampanjat #munteatteri #minteater ja #ourtheatre  

Tiedustelut:
TINFO / johtaja Hanna Helavuori, hanna.helavuori(a)tinfo.fi, +358 44 363 1722


Vuoden Teatteri 2018 -palkinnon finalistit on valittu

Suomen Teatterit ry:n Vuoden Teatteri 2018 -kilpailun finalistit ovat Turun Kaupunginteatteri, Universum sekä Zodiak – Uuden tanssin keskus.

Finalistit valinneen esiraadin mukaan finalisteja yhdistää tähyäminen teatterikentän tulevaisuuteen, näkemyksellisyys taiteellisessa suunnittelussa ja tarttuminen ajankohtaisiin aiheisiin. Ne menevät rohkeasti omaan suuntaansa ja kehittävät samalla koko alan toimintaa. 

Finalistiperustelut: 

Turun Kaupunginteatteri

Turun kaupunginteatteri kehittää aktiivisesti hallintoaan ja uskaltaa ottaa käyttöönsä poikkeuksellisia kehittämisvälineitä, kuten uusia tuotantomalleja, joista hyötyvät myös muut kentän toimijat. Teatteritalon peruskorjaus toteutettiin siten, että kekseliäät väistötilaratkaisut hyödyttävät myös laajemmin turkulaista esittävää taidetta. Omassa kokoluokassaan Turun Kaupunginteatteri on pystynyt rakentamaan ohjelmistonsa tasapainoiseksi, monipuoliseksi ja valtavirrasta poikkeavaksi. Teatteri on kosketuksissa ympäristöönsä ja löytää ennakkoluulottomalla ohjelmistosuunnittelullaan myös uusia yleisöjä.

Universum

Kaksikielinen Universum ry pitää sisällään neljä eri teatteria, Aurinkoteatterin, Teater Marsin, Sirius Teaternin ja Teatteri Venuksen. Universum on tehnyt pitkäjänteistä työtä ryhmien hyvinvoinnin eteen ja uudistaa alaa jatkuvasti. Universumin ainutlaatuinen kokonaisuus edustaa toimintamallia, joka tunnistaa erilaiset tuotannolliset rakenteet ja ottaa taitavasti huomioon uudet ympäristöt. Sen teattereiden esitykset puhuttelevat ihmisiä monitasoisesti ja taustasta riippumatta. Universum uskaltaa tuoda esiin vaikeita ja myös poliittisesti epäkorrekteja aiheita. 

Zodiak – Uuden tanssin keskus

Zodiak – Uuden tanssin keskus on näkemyksellinen ja uraauurtava toimija tanssin ja esittävän taiteen alalla. Se toimii rohkeasti eri yhteisöissä ja osallistaa esimerkiksi nuoria. Zodiak tekee merkityksellistä työtä vastaten ihmisten kokemuksellisuuden ja elämyksellisyyden kaipuuseen. Sen ohjelmistosuunnittelussa on kyky nähdä rivien väleihin, laajempiin ja syvempiin merkityksiin. Zodiakin taitava viestintä tukee erinomaisesti monipuolista ja haastavaa ohjelmistoa. 

Finalistit valitsi raati, jonka jäseniä ovat Riihimäen Teatterin toimitusjohtaja Matti Arnkil, ”Paljon melua teatterista”-bloggaaja Katri Leikola, Läntinen Tanssin Aluekeskuksen toiminnanjohtaja Sanna Meska, Suomen Näyttelijäliiton puheenjohtaja Helena Ryti ja Suomen Teatterit ry:n järjestöasiantuntija Hanna-Reetta Schreck. Vuoden Teatteri 2018 -palkinnon saajan valitsee eduskunnan valtiovarainvaliokunnan sivistys- ja tiedejaoston jäsen, kansanedustaja Pia Viitanen. 

Palkinto jaetaan Thalia-juhlassa 9.4.2018. Suomen Teatterit ry on jakanut Vuoden Teatteri -palkintoa ansioituneelle alan toimijalle vuodesta 1997 alkaen. Vuonna 2018 palkintoa tukee myös Tiketti Oy.

Lisätietoja kilpailusta

Lisätietoja: Suomen Teatterit ry:n järjestöasiantuntija Hanna-Reetta Schreck,  
09 2511 2150, hanna-reetta.schreck(a)suomenteatterit.fi, www.suomenteatterit.fi


Taiteen edistämiskeskus jakoi 58 ylimääräistä taiteilijaeläkettä

Eniten taiteilijaeläkkeitä jaettiin visuaalisten alojen taiteilijoille. Taiteilijaeläkkeen saajissa on yhdeksän kuvataiteilijaa, kolme valokuvataiteilijaa ja yksi kuvittaja. Lisäksi mediataiteen, valo- ja äänitaiteen sekä monialaisen taiteen eläkkeet jaettiin visuaalisten taiteiden uranuurtajille.

Taiteilijaeläkkeen sai myös 11 muusikkoa tai säveltäjää, seitsemän kirjailijaa ja kaksi kääntäjää. Kaikkiaan Taike jakoi taiteilijaeläkkeitä 13 eri taiteenalalle sekä taidejournalismiin.

Näyttämötaiteilijoista ylimääräinen taiteilijaeläke myönnettiin seuraaville:

Backman Ida-Lotta, Helsingfors
Hirvikoski Reija, Helsinki
Isotalo Liisa, Helsinki
Jakobsson Ina, Tampere
Malmivaara Juha, Helsinki
Rothberg Kalevi, Turku

Hakijoita oli kaikkiaan 531. Eniten hakemuksia tuli musiikin alalta (148) ja kuvataiteesta (127). Näyttämötaiteen hakijoita oli 53 ja kirjallisuuden 52.

Eläkkeet perustuvat lakiin ylimääräisistä taiteilijaeläkkeistä. Taiteilijaeläkkeet jaetaan täytenä eläkkeenä tai osaeläkkeenä. Täyden eläkkeen suuruus on noin 1 340 euroa kuukaudessa ja osaeläke on siitä puolet. Myönnettävän eläkkeen suuruuteen vaikuttavat hakijan eläketulot ja muut pysyvät tulot. Taiteilijaeläkkeen maksaa Keva. Eläke on veronalaista tuloa. 

Ylimääräinen taiteilijaeläke myönnetään tunnustukseksi ansiokkaasta toiminnasta luovana tai esittävänä taiteilijana. Taike on pyytänyt eläkehakemuksista lausunnon valtion taidetoimikunnilta, jotka ovat arvioineet ja vertailleet hakijoiden taiteellista toimintaa.

Seuraavan kerran taiteilijaeläkettä voi hakea Taikesta syyskuussa. Haku koskee vuoden 2019 alusta alkavia eläkkeitä.

Lisätietoja: 
Esa Rantanen, taiteen tukemisen päällikkö, esa.rantanen(a)taike.fi, 0295 330 720

Lue lisää


Nuoret taiteentekijät suhtautuvat yrittäjyyteen ja perustuloon apurahojen jakajia myönteisemmin

Nuoret taiteentekijät ovat valmiita joustamaan voidakseen toimia taiteilijan ammatissa, mutta ajattelevat myös, että taiteilijan tulisi voida keskittyä omaan taiteelliseen työhönsä. Enemmistö näkee perustulon mahdollisena ratkaisuna sosiaaliturvan parantamiselle.  

Nuorten taiteentekijöiden näkemyksiä yrittäjyyteen ja perustuloon on verrattu juuri julkaistussa Taiteen ja kulttuurin barometrissa aiempina vuosina saatuihin, eri ikäisistä taiteilijoista koostuvien vastaajaryhmien näkemyksiin. Yli puolet nuorista taiteentekijöistä toivoi työnkuvansa olevan yhdistelmä erilaisista työllistymisen tavoista. Apurahajärjestelmä nähdään tässä tärkeänä tukirakenteena.   

Taidealan koulutus ei nuorten mielestä valmista riittävästi työelämän realiteetteihin. Koulutukseen toivotaan lisää sisältöjä, jotka antavat valmiuksia monimuotoiseen ammatilliseen toimimiseen, markkinointiin ja yrittämiseen.

Nuorten taiteentekijöiden mielestä taiteella tulee olla vapaus olla sitä mitä se on. Taiteen soveltaminen eri yhteyksissä ei poista sen itseisarvoa. Vastaajien näkemysten mukaan on tärkeää, että taide on kaikkien saatavissa ja saavutettavissa.

Tiedot perustuvat syksyllä 2017 tehtyyn Taiteen ja kulttuurin barometri -kyselyyn, johon vastasi 565 alle 35-vuotiasta tekijää eri taiteenaloilta. Kysely toteutettiin Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskuksen Cuporen ja Taiteen edistämiskeskuksen (Taike) yhteistyönä.  

Taike ja Cupore järjestävät keskustelutilaisuuden Taiteen ja kulttuurin barometrin tuloksista sekä nuorten taiteilijoiden näkemyksistä 15.3.2018 Espoon Dipolissa. Ohjelma ja ilmoittautumisohjeet

Hirvi-Ijäs, Maria – Rensujeff, Kaija – Sokka, Sakarias – Koski, Eero: Taiteen ja kulttuurin barometri 2017. Nuoret taiteentekijät. Cuporen verkkojulkaisuja 47. Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cupore.


Prahan PQ 2019 -näyttelyn Suomen-osastolle valittiin seitsemän teosta 

Taiteilijaryhmä KOKIMO kuratoi ja suunnittelee Suomen kansallisen osaston Prague Quadrennial of Performance Design and Space 2019 -näyttelyyn Prahaan. KOKIMOn Fluid Stages -näyttelykonseptin alla esitettäviksi/kehiteltäviksi on valittu seuraavat teokset:  

Siru Kosonen & Susanna Suurla: Suck My Chair 
Milla Martikainen, Kati Raatikainen, Petra Vehviläinen: Acts of Care 
Nykyri, Lehtovaara, Valencia, Blume: Sonic Presence of an Absent Choreography 
Kalle Rasinkangas: Ocean Vortex 
Alexander Salvesen ja työryhmä: Mindscapes Landscapes 
L & V Sariola: Robot Loves 
Marja Uusitalo: No Doubt (työnimi)  

Avoimeen hakuun tuli paljon hakemuksia, ja ne olivat taiteellisesti korkeatasoisia. Teosehdotuksissa tuli esiin monipuolisia näkökulmia PQ 2019 -näyttelyn teemoihin Muutos/Transformation, Rajojen huokoisuus/Porous Borders, Yhteisöllisyys/Collectivity sekä Skenografinen maisema/Scenographic Landscape.

Teosten ja näyttelyosaston lisäksi KOKIMOn Fluid Stages -konseptiin liittyy puheiden/luentojen sarja. PQ 2019 -festivaalin kansainvälisiin avoimiin sarjoihin on voinut hakea myös itsenäisesti. Perinteisesti myös skenografian ja esittävien taiteiden suunnittelualojen koulutusohjelmat vievät Suomesta näyttelyyn yhteisen osastonsa.   

KOKIMO on saanut tukea Fluid Stages -näyttelyn kuratoimiseen ja suunnitteluun muun muassa Suomen OISTAT-keskukselta sekä Taikelta. Suomen kansallista PQ-näyttelyhanketta koordinoi Suomen OISTAT-keskus.   

KOKIMO-ryhmä on perustettu vuonna 2010 ja se on tehnyt teoksia sekä Suomessa että ulkomailla. KOKIMO toimii performanssin, esityistaiteen sekä kuratoinnin kentillä. Teoksissaan KOKIMO käyttää esityksellisiä keinoja ja painottaa moniaistisuutta sekä kokijuutta katsojuuden sijaan.  

Tiedustelut:
kokimo2011(a)gmail.com 
Instagram #kokimogram #kokimo

www.facebook.com/KOKIMO-912864852085514/  

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Feministinen kiroiluiltama | 8.3.2018, Helsinki

19:00–21:00 Kaisaniemenkatu 9, Helsinki, Suomi

Kansainvälisenä naistenpäivänä Pohjoismaisessa kulttuuripisteessä puretaan taiteen kentän patriarkaalisia rakenteita ja voimaannutaan yhdessä kiroillen.

Ajatushautomo Hattu, eli Rosa Meriläinen, Saara Särmä ja Johanna Vehkoo, sekä Pohjoismainen kulttuuripiste toteuttavat yhdessä feministisen kiroiluiltaman, jossa ääneen pääsevät paitsi joukko esikiroilija-taiteilijoita myös kuka tahansa, jota taidemaailman valtarakenteet hatuttavat tai jopa vituttavat.

Kieli: Englanti, ruotsi, suomi

Tapahtuma Facebookissa

Lue lisää


Aamiaistilaisuus Taideyliopiston uudisrakennuksesta | 13.3.2018, Helsinki

Tervetuloa aamiaistilaisuuteen kuulemaan, millainen rakennus Taideyliopistolle nousee Sörnäisiin ja miten taiteen läsnäolon vahvistuminen vaikuttaa kaupunginosan kehittymiseen!

Tiistaina 13.3.2018 klo 8.30–10, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, os. Haapaniemenkatu 6

Taideyliopisto rakennuttaa parhaillaan Sörnäisten rantatielle, nk. ”Myllytontille” uudisrakennusta. Vuonna 2021 valmistuvassa rakennuksessa yhdistyvät tontilla olevat vanhat, suojellut rakennukset ja tulevaisuuden taideopetuksen tarpeet. Rakennuksen suunnittelee palkittu JKMM Arkkitehdit Oy, jonka pääsuunnittelija Asmo Jaaksi on infotilaisuudessa esittelemässä arkkitehtuurisuunnitelmia median edustajille.

JKMM Arkkitehdit tunnetaan mm. Suomen Kirnu-paviljongista Shanghain maailmannäyttelyssä, Vallilan OP-keskuksesta sekä Lasipalatsin yhteyteen rakennettavasta, tänä vuonna yleisölle avautuvasta Amos Rex -museosta.

Taideyliopiston tulevaisuuden suunnitelmana on tiivistää toimintansa kahdelle kampukselle: Töölöön ja Sörnäisiin. Taideyliopiston kampusvisioon kuuluu myös Pohjoisella Rautatiekadulla sijaitsevan, Sibelius-Akatemian vanhan päärakennuksen peruskorjaus. Vuonna 1931 valmistuneen arvokiinteistön remontin mahdollistaa kolmen Taideyliopiston käytössä olevan kiinteistön siirtyminen ruotsalaisen kiinteistösijoittajan Hemsön omistukseen maaliskuussa 2018.

Tilaisuuden päätteeksi median edustajilla on mahdollisuus vierailla pääarkkitehdin johdolla ”Myllytontilla”, jolle Taideyliopiston uudisrakennus nousee.  

Tilaisuuden ohjelma:

  • Rehtori Jari Perkiömäki, Taideyliopisto: Kampusvisio – taiteen opetusta Töölössä ja Sörnäisissä
  • Arkkitehti Asmo Jaaksi, JKMM Arkkitehdit Oy: Uuden Kuvataideakatemian suunnittelun periaatteet ja arkkitehtuuri
  • Arkkitehti Perttu Pulkka, Helsingin kaupunki: Taidekampus osana kaupunkia – Sörnäisten ja Hakaniemen kaupunkikehitysvisiot
  • Vierailu ”Myllytontille”: arkkitehti Asmo Jaaksi ja toimitila-asiantuntija Kari Karlsson kierrättävät median edustajia tulevan rakennuksen tontilla ja kertovat rakennussuunnitelmista
  • Kysymyksiä voi esittää myös Taideyliopiston uudistilahankkeen rakennuttajan ja toteuttajan edustajille.  

Tilaisuudessa on aamiaistarjoilu. Tervetuloa!  

Lisätietoa ja ilmoittautumiset torstaihin 8.3.2018 klo 17 mennessä: tiedottaja Anna-Elina Matilainen, puh. 040 860 9515, anna-elina.matilainen(a)uniarts.fi

Lue lisää Taideyliopiston uudisrakennushankkeesta.


Tulevaisuuden Teatterimuseo -keskustelutilaisuus | 20.3.2018, Helsinki

Teatterimuseo järjestää tiistaina 20.3.2018 klo 17-18.30 keskustelutilaisuuden museon tulevaisuuden linjauksista. Tilaisuus on suunnattu esittävien taiteiden kentällä toimiville.   

Teatterimuseo on perustettu vuonna 1962 ja sen jälkeen sen toimintakenttä on muuttunut ja laajentunut. Esittävien taiteiden kenttä on monimuotoistunut, taiteiden väliset raja-aidat madaltuneet tai kadonneet. Miten muutumme elinvoimaisen kentän muutosten myötä.   

Myös teatteri- ja orkesterilakia ollaan parhaillaan muuttamassa ja laki tullee jatkossa kattamaan kaikki esittävät taiteet. Mitkä ovat lakimuutoksen heijastukset Teatterimuseon tulevaisuuden linjauksiin? Onko Teatterimuseo tulevaisuudessakin Teatterimuseo vai jotakin muuta?  

Teatterimuseon toiminta on elimellinen osa esittävien taiteiden kenttää. Sillä on oma selkeä tehtävänsä. Tavoitteemme on seurata muutoksia lähietäisyydeltä ja täyttää ainutlaatuinen roolimme valtakunnallisena erikoismuseona (tulevaisuudessa valtakunnallisena vastuumuseona).  

Toiminnan ja tallennusvastuualueen laajentaminen ja kehittäminen on haaste, johon haluamme tarttua yhdessä esittävien taiteiden kentän kanssa.   

Mikäli olet esittävien taiteiden ammattilainen tai työskentelet esittävien taiteiden parissa, olet tervetullut kertomaan oman mielipiteesi ja kuulemaan muiden näkemyksiä! 

Lue lisää


Thalia-juhla 2018 | 9.4.2018, Helsinki

Suomen Teatterijärjestöjen Keskusliitto ja muut alan yhteisöt toivottavat teatteriväkeä tervetulleeksi yhteiseen illanviettoon KOM-teatterissa maanantaina 9.4.2018. Illan aikana palkitaan vuonna 2017 teatterialalla ansioituneita tekijöitä. 

KOM-teatterin ovet avautuvat kello 18.00 ja ohjelma käynnistyy kello 19.00. Tarkempi ohjelma julkaistaan maaliskuun aikana.  
 
Tapahtuma on pääsymaksuton, mutta toivomme ennakkoilmoittautumista.

Lisätietoa ja tuoreimmat uutiset tapahtumasta löydät Teatterijärjestöjen keskusliiton verkkosivuilta tai Facebookista: [Thalia-juhla 2018.


Avoin yleisöluento sirkuksen historiasta Teatterimuseossa | 18.4.2018, Helsinki

Maailman sirkuspäivää ja sirkuksen 250-vuotisjuhlaa vietetään 21. huhtikuuta. Sirkuksen tiedotuskeskus ja Teatterimuseo ottavat varaslähdön juhlintaan keskiviikkona 18.4. avoimella sirkusluennolla:

18.4. klo 17–18.30 Hevosnäytöksistä nykysirkukseen – sirkustaiteen historian käännekohdat

Kasvatustieteiden maisteri ja sirkustaiteilija Mikko Rinnevuoren luennolla valaistaan sirkustaiteen historiaa ja sirkustaiteen yleisimpiä käsitteitä. Mukana myös muutama ”fun fact”-nippelitieto.

Paikka: Teatterimuseo (Kaapelitehdas, Tallberginkatu 1 G, 00180 Helsinki) Kaapelin museoiden sisäänkäynti. Vapaa pääsy.

Tilaisuuden järjestävät yhteistyössä Sirkuksen tiedotuskeskus ja Teatterimuseo.

Lue lisää


Jyväskylän Kesä | 4.-10.7.2018, Jyväskylä

Jyväskylän Kesä on 4.–10.7.2018 järjestettävä monitaiteinen kaupunkifestivaali, jolla vahva teatteriperinne. Ohjelmisto koostuu mm. kevyestä ja klassisesta musiikista, sanattomasta teatterista sekä puhe- ja elokuvaohjelmasta. Vuonna 2018 festivaalin teemana on uni ja uneksiminen.

Jyväskylän Kesän teatteriohjelmistossa nähdään sanattomia, fyysisiä ja visuaalisia esityksiä. Ohjelmiston helmiä ovat ensi kertaa Jyväskylään saapuva nykysirkuksen pioneeriryhmä WHS sekä harvoin esitetty Mika Taanilan ja Circle-yhtyeen audiovisuaalinen spektaakkeli SSEENNSSEESS.

Jyväskylän kaupunginteatterin suurella näyttämöllä nähdään WHS-ryhmän esitys Lähtö. Lähtö on kuvataiteilija ja taikuri Kalle Nion ohjaama mystinen, humoristinen ja traaginen esitys. Lähtö mykisti vastikään yleisönsä loppuunmyydyillä esityksillä London Mime -festivaalilla.

Company Uusi Maailma on jyväskyläläinen, kansainvälisesti esiintyvä ja palkittu esittävän taiteen ryhmä. Ryhmän uusi kantaesitys CUM BOYS vol. 4 – KOSMOKSEN LAPSET esitetään Ilokiven teatteritilassa kuudesti festivaaliviikolla. 

Lisätietoja:
Toiminnanjohtaja Kyösti Ylikulju
kyosti.ylikulju(a)jyvaskylankesa.fi
+358 (0)44 5789 485
www.jyvaskylankesa.fi

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


TelepART-matkatukiohjelma esiintyvän taiteen ammattilaisille ja tapahtumajärjestäjille

TelepART-apurahaohjelma on suunnattu suomalaisten esiintyvän taiteen ammattilaisten esiintymisiin Unkariin, Slovakiaan, Sloveniaan, Kroatiaan ja Romaniaan – ja toisin päin. Uuden matkatukiohjelman keskeinen tavoite on lisätä kyseisten maiden ja Suomen välistä vuorovaikutusta esittävän taiteen saralla.   

Jatkuvasti haettava matka-apuraha on muodoltaan nopea ja kevyt. Hakijalle ilmoitetaan päätöksestä jo kahden viikon sisällä! Apurahaa voivat hakea esiintyvät taiteilijat itse, taiteilijoita edustavat tahot sekä tapahtumajärjestäjät. Tukea myönnetään korkeintaan 1.000 euroa.  

Hakuohjeet sekä lisätiedot   

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Cultural managers, Tandem Shaml 2018-2019 | Deadline 29 March, 2018

The Tandem programme for cultural exchange is looking for 26 cultural managers from Europe and the Arab region to join the next round of Tandem Shaml.

In the spirit of ‘Doing-it-together’, the one-year Tandem programme gives cultural managers a space to experiment with multidisciplinary project ideas and inventive approaches to create change in our societies through culture.

Application deadline: 29 March 2018 (23:59 CET)

Open to applicants based in the Arab Countries and Europe

To apply fill the online application form.

Download the call as PDF


Tbilisi International Festival of Theatre | Deadline 1 April 2018

September 14 – 30, 2018
 
Program NEW:
- This is the story about artists who want to take a risk and challenge undiscovered audience;
- The possibility to represent work abroad;
- The opportunity to widen the knowledge about performing arts sector in East European Region.
The program was presented to the Georgian audience as a part of International Program with the aim to take a risk and give chance to the newcomers from abroad. Tbilisi International Festival of Theatre decided to open frames and encourage different disciplines of art, with the purpose of making diverse program and area. In first addition (2011) we received over 300 applications and artistic proposals from different countries and fields of art as theater, dance, street arts, circus and music.
 
With the main purpose to present the diverse landscape of theatre life we announce special focus on contemporary theatre productions with special emphasis on street arts.
 
Because of the anniversary we decided to establish 2 prizes:
1. Best "NEW" of the edition 2018  which will be named by Georgian Theatre Critics Association.
2. “Discovery of 2018”,  which will be named by magazine “Caucasian Business week”.
 
CONDITIONS for participation!
Festival provides following:
- Venue and technical support
- General publicity
- Accommodation during the stay
- Airport transfers
- Per-diems (25 USD per person per day)
 
Please take into consideration following points:
 - The set-up day and performance day will be appointed by the festival and it varies from 2 to 3 days, accommodation is set accordingly;
 -TBS international does not cover your travel costs and does not provide an artistic fee. The final program is based on selection;
-The Deadline for call of applications - April 1, 2018
-Selected performances will be announced by e-mail not later than April 15, 2018
 
How to apply!
-We receive only the online application forms.
-Please send in the application form together with a link of a registration of your complete performance on vimeo and the requested appendixes to: new(a)tbilisiinternational.com  
(Download the application form)

www.tbilisiinternational.com


International programme between performing arts and visual arts | Deadline 1 April 2018

With New Settings, the Fondation d’entreprise Hermès supports each year the creation and diffusion of new performance works. The chosen projects all feature crossovers of some kind or another: playing on the porosity of the boundary between performing arts and visual arts, their creators experiment with original and unusual forms.

Deadline: 1 July 2018

Find all details online


SPILL OPEN Call out | Deadline 4 April 2018

The SPILL OPEN is open to artists of any age, based anywhere, undertaking considered formal experimentation and / or investigation through research, that seek to offer some new ways of looking or thinking about the world and how we are in it together. It will support work which is considered and meaningful. We are also keen to hear from people specifically developing new forms tailored to the needs of kids or teenagers.

Each artist or company selected for the SPILL OPEN will receive support totalling £2000

  • A fee of £750
  • A contribution towards travel
  • Accommodation at the festival
  • Per diems
  • A package of producing, technical and marketing support
  • High quality photographic and video documentation plus inclusion in SPILL TV

Please complete and return your application by 12-noon on Wednesday 4 April 2018.

Read more


Täydenkuun Tanssit -festivaali hakee ohjelmistoa vuodelle 2019 | Haku 30.4.2018 mennessä

Täydenkuun Tanssit -nykytanssifestivaali avaa ohjelmistohaun vuodelle 2019. Kotimaista ja ulkomaista nykytanssia esittävä festivaali järjestetään Pyhäjärvellä vuonna 2019 jo 28. kerran. Festivaalin ajankohta on 24.-28.7.2019.

Haemme nyt vierailuesityksiä sekä kantaesityksiä (ensi-iltoja) festivaalin vuoden 2019 ohjelmistoon. Ehdotuksia voi lähettää myös vuoden 2020 ohjelmistoon, vaikka varsinainen haku vuodelle 2020 aukeaakin helmikuussa 2019.

Otamme vastaan ehdotuksia myös työpajoista ja opettajista. Osa festivaalin esityksistä tai kursseista voidaan valita myös kutsumenettelyllä. Kesän 2019 festivaalin ohjelmistohaku päättyy 30.4.2018.  

Sähköinen hakukaavake

Lisätietoja:
taiteellinen johtaja Alpo Aaltokoski, p. 050 596 7917, alpo(a)fullmoondance.fi  


International Performance and Dance Festival, Mainz, Germany | Deadline 29 June 2018

The performance art depot’ s International Performance & Dance Festival is going into its 11th season in 2019! We, the pad team, again invite artists from all around the world to perform on our stage in Mainz, Germany, between APRIL to beginning of MAY, 2019!

We offer:

  •  A unique international festival that is small in scale but high in profile and welcoming in atmosphere.
  • The performance art depot’s stage and team. pad is an extraordinary and beautiful independent venue with a committed team, both homebase to artists Schmitt&Schulz and a platform for introducing innovative, experimental theatre, dance, performance, live art and other forms of contemporary performing arts.
  • An interested and open audience. Press as well as curators and artistic directors of other festivals and theatres will be invited.
  • A modest performance fee and travel expense allowance. We also take care of accommodation and catering.

We look for:

  • Unusual performance projects with diverse artistic backgrounds: They may rely on light and sound or include video art, digital art, multi-media and/or be grounded in the physical, in choreography or dance.
  • Productions that are adaptable to an unusual stage with basic technical standard.
  • Small teams that should ideally consist of no more than five people. Please be prepared to travel via low price airlines or other low cost travel opportunities.

How To Apply:

Applications via e-mail or post to the address below which include a brief CV or portrayal of your company, project description and DVD or online video documentation of your performance – preferably longer continuous material. Without this we can unfortunately not invite you. Please DO NOT send high-resolution photos due to our mail capacity.

Deadline for sending in applications is Friday 29th June 2018! Please send your applications to festivalteam(a)pad-mainz.de  

Do not hesitate to contact us for more information and check our vimeo channel for impressions of the last years’ festivals

KOULUTUKSIA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja koulutuksia, kursseja ja työpajoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Turun AMK: Media- ja kulttuuriyrittäjyys ja Taiteen uudet kontekstit | Haku 28.3.2018 mennessä

Turun AMK tarjoaa kaksi täysin uutta koulutusta Suomessa

Media- ja kulttuuriyrittäjyys ja Taiteen uudet kontekstit ovat työelämälähtöisiä YAMK-koulutuksia, joiden tavoitteena on mm. moniammatillinen yhteistyö ja tulevaisuuden ennakointi. Muualla Suomessa näitä koulutuksia ei ole tarjolla.

Kaikille media- ja kulttuurialan ammattilaisille suunnattu Media- ja kulttuuriyrittäjyys on ensimmäinen YAMK eli ylempi ammattikorkeakoulututkinto, jonka keskiössä on kulttuurialan moninaisen yrittäjyyden kehittäminen. Koulutus antaa valmiudet valjastaa oma osaaminen liiketoimintaan. Koulutuksessa pureudutaan asiakas- ja käyttäjälähtöiseen palveluiden ja tuotteiden kehittämiseen.  
 
Taiteen uudet kontekstit YAMK-koulutuksessa eri taiteenalojen ammattilaisilla on mahdollisuus kehittää kykyjään moniammatillisissa yhteisöissä ja projekteissa sekä vahvistaa kehittäjäosaamistaan. Koulutuksessa tärkeää on taiteidenvälisyys, ja se pyrkii rikkomaan vastakkainasettelun taiteen ja soveltavan taiteen välillä.
 
Molemmat koulutukset on suunnattu ammattilaisille, joilla on jo korkeakoulututkinto ja vähintään kolme vuotta kokemusta työelämästä omalta alalta valmistumisen jälkeen. Koulutukset kestävät 1,5 vuotta ja niihin on mahdollista hakea jo tämän kevään yhteishaussa 14.-28.3.2018. Koulutukset ovat laajuudeltaan 60 opintopistettä, ja ne voi suorittaa työskentelyn ohessa.

Lisätietoa koulutuksista Turun AMK:n verkkosivuilta:
Media- ja kulttuuriyrittäjyys
Taiteen uudet kontekstit YAMK

Lisätietoja:

Media- ja kulttuuriyrittäjyys:
Pirita Juppi
Yliopettaja, koulutusvastaava  
pirita.juppi(a)turkuamk.fi
+358 40 3550 157
 
Taiteen uudet kontekstit:  
Liisa-Maria Lilja-Viherlampi
Yliopettaja, koulutusvastaava
liisa-maria.lilja-viherlampi(a)turkuamk.fi
+358 40 3550291

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja ja työpajoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Stefin Viestintä- ja markkinointikoulutus | 17.-18.5.2018, Helsinki

Suomen Teatterit ry:n koulutuksessa keväällä 2018 Kansallisteatterissa paneudutaan teattereiden some-viestinnän kehittämiseen ja mittaamiseen sekä työssä jaksamiseen.

Koulutuksen hinta on 170 euroa.

Lue lisää ja ilmoittaudu


International Summer School of Physical Theatre | 29 June – 6 July 2018, Austria

International Summer School of Physical Theatre June 29 - July 6, 2018 Unique Venue in the "Green Heart" of Austria

Each year, Summer School of Physical Theatre provides the most hands on performing arts short course.

You are welcome to join us and learn physical theatre, directing and acting with renown Ostrenko Brothers!

The program is inviting performing arts practitioners from all over the world, passionate and inspired by movement, acting, dance, physical theater, and interested to practically research contemporary methods of performance making, and ultimately establish new contacts with like-minded artists from around the globe.

More Information: https://www.performingsummerschool.com/


Movement: Directing/Teaching Lab | 15-21 August 2018, Austria

This intensive will provide you a great breakthrough in performance making, choreography and movement directing!

You will be introduced to theoretical knowledge and essential practical skills needed for a career of a director, choreographer and teacher!

Why us?

1) The most hands-on intensive;
2) Comprehensive knowledge and applicability to real-life settings;
4) Week-long full creative immersion;
5) Beautiful and quiet venue fostering concentration;
5) Easy registration for the program!
6) There are several scholarships for participation!

Visit our website for more details: https://www.movementdirectinglab.com/

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Åbo Svenska Teater söker 2 manliga svenskspråkiga skådespelare | Ansök senast 22.3.2018

Åbo Svenska Teater söker 2 manliga svenskspråkiga skådespelare till 1-årskontrakt från 1.8.2018. I arbetet ingår en turnerande dagispjäs samt en större komedi som spelas både på Stora scenen och på turné. Lön enligt kollektivavtalet. Närmare information ger teaterchef Jukka Aaltonen, tel.  0407279723. Ansökningarna inkluderande CV med fotografi skickas in senast 22.3. kl. 16 till jukka.aaltonen(a)abosvenskateater.fi.


IETM looking for a Secretary General | Deadline 23 March 2018

IETM - International network for contemporary performing arts - is inviting applications from an international field to fill the role of a new Secretary General.

IETM is committed to diversity, equity, and inclusion and welcomes applicants from all backgrounds.

The Secretary General is the driving force of the network. He/she is responsible for developing the vision and strategies of the network, defined together with the Board of Directors. He/she is in charge of their implementation, in order to ensure for IETM to be responsive, forward-looking and relevant network for the contemporary performing arts in a global environment.  He/she represents IETM and engages in advocacy, and is also in charge of the management of the organisation.

We are looking for candidates with a strong motivation and he/she is required to have:

  • At least 15 years of experience in managing organisations from the field of art and culture, preferably in the performing arts, within an international context. An experience in managing intercultural teams would be an additional asset.
  • An experience in working collaboratively with a diversity of partners;
  • Good knowledge of international cultural policies;
  • Skills for advocacy, including public presentations and writing;
  • Experience in fundraising, including EU funded projects;
  • An appetite for good team work across a flat structure;
  • Ability to work under pressure and handle heavy workload
  • Excellent written and spoken English. The knowledge of French or Dutch is an asset.

This position starts from November 1st, 2018, with one month of transition period.
This is a full time position based in the Brussels office, with a fixed term of five years that might be extended for a second term. The position requires periodic weekend work, and frequent international travels. The wage is fixed according to the Scale A of the Flemish salary scales for the performing arts sector (CAO PC 304).

Recruitment process:

  • Potential candidates are requested to send a motivation letter and CV to recruitment@ietm.org: Deadline: March 25th, 2018, noon CET;
  • Candidates selected for interview will be noticed by April 6th, 2018;
  • First round interviews will take place on April 25th or April 28th, 2018 in Porto (Portugal) during the IETM Plenary Meeting;
  • Shortlisted candidates will be interviewed on May 17th, 2018 in Brussels.

IETM is willing to cover travel costs for the interviews, if needed.

Both rounds of interviews will be held by a panel comprising members of the Board of Directors and the Secretariat Team.

Find the full job description here (pdf)


Helsingin Kaupunginteatteri etsii lavastamon apulaispäällikköä | Haku 5.4.2018 mennessä

Helsingin Kaupunginteatterin lavastamon apulaispäällikkö vastaa lavastamon päivittäisestä työnjohtamisesta. Apulaispäällikkö avustaa lavastamon päällikköä tuotantojen koordinoinnissa, materiaalihankinnoissa ja työturvallisuuden varmistamisessa sekä toimii yhdyshenkilönä lavastajien ja lavastamon välillä. Lisäksi apulaispäällikkö avustaa lavastamon kehittämisessä.

Lavastamon apulaispäälliköltä edellytetään alan soveltuvaa koulutusta, työkokemusta vastaavista tehtävistä, kykyä itsenäiseen työskentelyyn, paineensietokykyä sekä hyviä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja. Tehtävän hoitaminen edellyttää hyvää suomen ja englannin kielen taitoa. Eduksi katsomme teknisen suunnittelun ja rakennesuunnittelun osaamisen sekä CAD/CAM taidot ja tietotekniikan hyvän hallinnan. Eduksi luemme myös tietämyksen Lean-toimintatavoista sekä työkokemuksen teatterista. Palkkaus on teatterialan työehtosopimuksen mukainen.

Lisätietoja tehtävästä antaa lavastamon päällikkö Tuomas Antikainen puh. 0400 696 898.

Hakemukset palkkatoiveineen ja CV pyydetään toimittamaan 5.4.2018 mennessä sähköpostilla osoitteeseen rekry(a)hkt.fi.

Työ alkaa 06-08-2018

Lue lisää


Theatre Academy of Uniarts Helsinki: Professor in Performance Art and Theory | Deadline 9 April 2018

The Professor in Performance Art and Theory leads the master’s degree programme Live Art and Performance Studies (LAPS).  LAPS admits 6 new students every other year. There are a total of 15 students from past and present cohorts currently in the programme (2017–2018).

The assignment begins 1 August 2018 or as agreed, and the tenure is five years. The field of teaching is performance art and theory.

The salary of a Professor is determined in accordance with the competency level 8 or 9 in the university wage system.

The Professor leads and develops the LAPS programme together with the leaders of other degree and master’s degree programmes and the rest of the staff. The Professor engages in active interaction with society, on both national and international levels. The assignments of the Professor include developmental and administrative tasks within the Theatre Academy and Uniarts Helsinki.

Read more

Deadline 9 April 2018 13:00 

Additional information regarding the position is provided by Dean Maarit Ruikka, tel. +358 50 581 2649, maarit.ruikka(a)uniarts.fi. Inquiries regarding the application procedure may be directed to Head of Administration Laura Jännes, +358 400 792 043, laura.jannes(a)uniarts.fi.

UUSIA JULKAISUJA

Kritiikin vuosikirja Kriittinen piste ilmestynyt

Suomen arvostelijain liitto ry, SARV julkaisee ensimmäisen kritiikin vuosikirjan nimeltä Kriittinen piste – Tekstejä kritiikistä 2018. Julkaisussa tarkastellaan kritiikin menneisyyttä, nykyhetkeä ja solmukohtia sekä avataan ja syvennetään kritiikistä käytävää keskustelua.

Kirjan on toimittanut kriitikko Ville Hänninen ja siihen ovat kirjoittaneet Markku Eskelinen, Niko Hallikainen, Johanna Holmström, Maïmouna Jagne-Soreau, Otso Kantokorpi, Vesa Kurkela, Leena Kuumola, Maria Laukka, Juri Nummelin, Inka Rantakallio, Venla Rossi, Hanna Suutela, Siskotuulikki Toijonen ja Jarkko S. Tuusvuori. Julkaisun visuaalisen ilmeen on suunnitellut Samppa Ranta.
 
Svenska kulturfonden on tukenut kritiikin vuosikirjan julkaisua.

Lue lisää

Lisätietoja: info(a)sarv.fi


Kansallisteatterin lavastajalta ja pukusuunnittelijalta kirja Yhteisiä suunnitelmia

Kansallisteatterin lavastajalta ja pukusuunnittelijalta kirja – Yhteisiä suunnitelmia juhlii Kati Lukan ja Tarja Simonen 30-vuotisia taiteilijauria

Kansallisteatterin lavastaja Kati Lukka ja pukusuunnittelija Tarja Simone ovat tehneet mittavan uran suomalaisen teatterilavastuksen ja pukusuunnittelun parissa. Yli 16 vuotta yhteisissä tuotannoissa työskennellyt kaksikko on yhdessä toimittaja Suna Vuoren kanssa koonnut otteita elämäntyöstään Yhteisiä suunnitelmia -kirjaksi, jolla he myös juhlistavat 30 vuoden taiteilijauriaan.  

Kansallisteatterin kustantamaan ja Suna Vuoren toimittamaan Yhteisiä suunnitelmia -kirjajulkaisuun on koottu kirjoituksia ja kuvia 16 teatteriesityksestä ja kolmesta yksityiskodista, jotka Lukka ja Simone ovat suunnitelleet. Taiteilijakaksikon omien kertomusten lisäksi kirjaan ovat kirjoittaneet useat kollegat vuosien varrelta, kuten Mika Myllyaho, Hanna Korsberg, Janne Reinikainen, Laura Jäntti ja Jukka Puotila.

Merkittävän uran eri teattereissa tehnyt Kati Lukka on ollut Kansallisteatterin vakituinen lavastaja vuodesta 2003. Lukan viimeisimpiä Kansallisteatteriin tehtyjä lavastuksia ovat olleet muun muassa Koivu ja Tähti, Macbeth, Nummisuutarit, Luulosairas, SLAVA! Kunnia., Pohjalla, HOMO! ja Onnellisuuden tasavalta. Myös Kansallisoopperan Seitsemän veljeksen ja Robin Hoodin lavastukset ovat Lukan käsialaa.  

Tarja Simone on ollut Kansallisteatterin vakituinen pukusuunnittelija vuodesta 2006. Simonen laajamittaiseen uraan sisältyy niin teatteri-, ooppera- kuin tv-puvustuksiakin. Hänen viimeisimpiä töitään kotiteatterissa ovat olleet muun muassa Koivu ja Tähti, Kuolema Venetsiassa, Macbeth, Sumu, Nummisuutarit, Luulosairas, SLAVA! Kunnia., Pohjalla ja HOMO!

Yhteisiä suunnitelmia -kirja tulee myyntiin Kansallisteatterin lippumyymälään hintaan 25 euroa.

Lue lisää

Lisätiedot, lehdistön haastattelupyynnöt ja kirjan arvostelukappaleet
viestintäpäällikkö Linda Lopperi linda.lopperi(a)kansallisteatteri.fi, 050 540 5062


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.