17.12.2024
Näytelmäpalapeli Prahassa
Pipsa Longan näytelmä neljän päivän läheisyys saa ensi-iltansa Prahassa 21.12.2024 kalifornialaisen John Blondellin ohjaamana. Lokkien ja ihmisten rinnakkaineloa rantalomakohteessa kuvaava teos on Otto Kauppisen tsekiksi kääntämä. Kuten Blondell kuvaa, on omanlaisensa “odysseian” tulosta, että suomalainen näytelmä nähdään keskeisellä kokeellisen teatterin näyttämöllä Tsekin tasavallan pääkaupungissa, Santa Barbarasta kotoisin olevan ohjaajan ja brnolais-savolaisen kääntäjä-dramaturgin kätilöimänä. Yksi on varmaa: ilman TINFO-apurahalla osittain tuettuja, laadukkaita käännöksiä tämänkin teoksen elintila olisi rajoittuneempi.
Pipsa Longan näytelmä neljän päivän läheisyys saa ensi-iltansa Prahassa 21.12.2024 kalifornialaisen John Blondellin ohjaamana. Lonka on yksi maailmalla esitetyimmistä ja kysytyimmistä nykynäytelmäkirjailijoistamme. Lokkien ja ihmisten rinnakkaineloa rantalomakohteessa kuvaava teos esitettiin pandemia-aikana vuonna 2021 lukuteatterina Ruotsissa (Riksteatern, käännös Sofia Aminoff) ja Tanskassa (Grob Teater, Pink Pavillon -festivaali, Birgita Bonde Hansen). Varsovalainen näytelmäagentuuri julkaisi näytelmän Puolassa kesällä (ADiT, Marta Orczykowska).
Tsekiksi (Čtyři dny blízkosti) teoksen on kääntänyt brnolainen dramaturgi ja teatterintekijä Otto Kauppinen, joka on työstänyt aiemmin tsekin kielelle esimerkiksi E.L. Karhun Prinsessa Hamletin, Okko Leon Orkesterin, Maria Kilven Harmin paikan ja viisi Mika Myllyahon näytelmää. Longan näytelmässä Kauppinen sai aivan uudenlaisen käännöshaasteen eteensä:
- Tekstin kääntämisestä täytyy sanoa, että se oli haastavin mutta myös hauskin teksti kääntää kaikista, jotka olen kääntänyt. Lokkien äänten käännöstä piti konsultoida Tšekin ornitologisen seuran kanssa, ja minun piti ymmärtää, miten hotellin asukkaiden jokapäiväisessä hälinässä katkeilevat lauseet liittyvät toisiinsa.
Kauppinen on paitsi kääntänyt näytelmän ja dramatisoinut tekstin esitystä varten, hän on myös auttanut John Blondellia, joka ohjaa teoksen. Otto Kauppinen:
- Yritämme korostaa lokkien ja koko ympäristön näkökulmaa, sitä, miten turistit jättävät jälkiä, kirjaimellisesti ja kuvaannollisesti, ympäristöön ja kuluttavat sitä. Pipsa Lonka on tulossa ensi-iltaan ja en malta odottaa, mitä hän sanoo tästä visiosta.
Esityspaikka tuntuu sopivan kuin nakutettu Longan posthumanistisen näytelmän ensi-illalle:
- Venuše-tila on alusta saakka tunnettu feministisestä dramaturgiastaan. Vaikka tila on toiminut vain 10 vuotta, siitä on tullut yksi tunnetuimmista Prahan vaihtoehtoisen ja kokeellisen teatterin tiloista. Ihmiskeskeisen ajattelun kritiikki, jota esitysellä tuomme tilaan, sopii sen dramaturgiaan hyvin, kertoo Otto Kauppinen.
Yhdysvaltalainen John Blondell on Lit Moon -teatterin perustaja työskentelee paljon myös Euroopassa, on mm. ohjannut Peukaloisen retket Tampereen Teatteriin vuonna 2010. Kosketus Suomeen syntyi teatteriohjaaja Mikko Viherjuuren ideoiman Find a Fine Finnish Play, TINFO-vetoisen USA-hankkeen ansiosta 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä.
Sittemmin TINFO järjesti John Blondellille tapaamisia näytelmäkirjailijoiden kanssa, kun tämä vieraili Helsingissä marraskuussa 2021. Samalla Blondell sai luettavakseen englanniksi käännettyjä suomalaisia näytelmiä, kuten Pipsa Longan teoksen, jonka englanninnos on Kristian Londonin (Sky Every Day) käsialaa. Blondell kuvailee lukukokemustaan:
- Minusta Pipsa Longan neljän päivän läheisyys on loistava, vallankumouksellinen ja visionäärinen näytelmä. Teos, joka posthumanistisesti kiinnittää huomion eläimiin ja järjestelee ihmiskeskeisen maailman elementtejä uudelleen tasapainoisempaan ja oikeudenmukaisempaan suuntaan, antaa mahdollisuuden kiehtoviin hahmoihin näyttämöllä. Näytelmän postdramaattinen, avoin muoto avaa paitsi oivallisesti taiteellisia mahdollisuuksia, antaa myös haasteita ratkottavaksi.
Kun jututan John Blondellia sähköpostitse joulukuun puolivälissä 2024, hän toteaa olleen ihan omanlaisensa “odysseian” tulosta, että Pipsa Longan näytelmä nähtäisiin pian Prahassa, Divadlo Láskan tuotantona. Blondell tutustui Tsekissä Lucie Ingrováan ja Otto Kauppiseen, joiden perustaman teatterin ja näyttelijäryhmän kanssa pidettiin kaksi työpajaa viime kesänä. Kuukausien kansainvälinen yhteistyö on nyt johtamassa esitykseen teatterissa:
- Teos on palapeli, jonkinlainen arvoitus, joka kutsuu yleisöä ja meitä tekijöitä kuvittelemaan, tuntemaan ja näkemään elämisen ilmiöitä ja kehityskulkuja ympärillämme.
Otto Kauppinen käänsi Pipsa Longan näytelmän TINFO-apurahan turvin. Sama tukimuoto mahdollisti aikanaan myös Londonin englanninnoksen, mikä taas oli edellytys sille, että Santa Barbarasta kotoisin oleva teatteriohjaaja pystyi suomalaiseen näytelmään tarttumaan.
- Kun alunperin luin neljän päivän läheisyyden, se kiinnosti minua erityisellä tavalla juuri, koska minulla ei ollut minkäänlaista ajatusta, kuinka sen tekisi esitykseksi. Minusta se oli mahdoton tehdä näyttämölle. Joten tottakai halusin tehdä sen, sanoo Blondell nyt Prahan ensi-illan alla.
Suomen kantaesitys Longan näytelmästä nähtiin Espoossa Revontulihallissa W A U H A U S -kollektiivin ja &-teatterin yhteistuotantona syksyllä 2023. Longan tuotannon esitysoikeuksia valvoo Agency North Oy.
Näyttelijä ja ohjaaja Lucie Ingrován ja Otto Kauppisen perustama Divadlo Láska (“Rakkauden teatteri”) suunnittelee ensi vuodelle kaksi ensi-iltaa, ensimmäinen käsittelee aseteollisuutta ja toinen on meetoo-henkinen, teatterimaailmaan sijoittuva. Kauppisella on myös tuore, valmis käännös Heini Junkkaalan näytelmästä Kristuksen morsian (Kristova nevěsta), sen Divadlo Láska haluaisi saada näyttämölle viimeistään vuonna 2026. Teatteriryhmä tulee pitämään seuraavat vuodet Venuše ve Švehlovcen tilaa omana kotipesänään Prahassa.
TINFO / Sari Havukainen, 17.12.2024
Esityksen työryhmä:
Teksti: Pipsa Lonka
Ohjaus: John Blondell
Käännös ja dramaturgia: Otto Kauppinen
Lavastus ja puvut: Ester Hradilová
Valosuunnittelu ja video: Marian Schüller
Äänisuunnittelu ja musiikki: Matěj Kotouček
Tuottaja: Mariana Vrbíková
Näyttelijät: Lucie Ingrová, Šárka Šildová, Karolína Růžičková, Jonáš Sýkora, Daniel Možnar, Adam Mašura
Tuotanto: Divadlo Láska
Valokuva: Terezie Fojtová
Lue myös:
Lokit äänessä Tsekissä ja Puolassa (29.5.2024)
Teatteri rakkaudentekona. Otto Kauppisen haastattelu (30.11.2023)