20.04.2017

TINFO-tiedote 15 / 20.4.2017

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTERIIN 

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KOULUTUKSIA

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TYÖPAIKKOJA 

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTERIIN  

Itsenäisyyden juhlavuonna Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) tekee mikropistoja itsenäisen Suomen teatterivuosiin. Mikropistot ilmestyvät viikoittain TINFO-tiedotteessa käyden läpi vuoden, pari kerrallaan, jotta joulukuussa päästään vuoteen 2017.  

1945

Sodan päätyttyä maan politiikkaa rakennetaan uusiksi. Eduskuntavaalien tuloksena syntyy Paasikiven III hallitus SDP:n, SKDL:n ja Maalaisliiton kesken. Hallituskumppaneiden ulko- ja sisäpoliittinen ohjelmanjulistus kertoo missä mennään. Jotta selvitään, otetaan käyttöön varovainen ennakkosensuuri. Ollaan varautuneita ja varovaisia. Kaikkea ei voi eikä pidä käsitellä, ei teatterissakaan.

Kansandemokraattinen opetusministeri Johan Helo asettaa teatterikomitean, joka määrittelee teatteripolitiikan uusia suuntaviivoja. Päämääränä on muun muassa valtiollistaa Suomen Kansallisteatteri. Teatteri sovittaa uutta kuosia pois Saksasta. Ylimääräisessä kokouksessaan 11.6.1945 teatterin johtokunta toteaa: ”Taiteen vapaus on taiteen perusedellytyksiä. Totalitäärisen Saksan tarjoama räikeä esimerkki siitä, minkälaiseen ohjelmistoon ja esitystyyliin valtionvallan valvontaan joutunut teatteri voi sortua, on tuorein kokemus tältä alalta. Myönteisen vastaesimerkin taas siitä, millaiseksi taiteellisenluomisinnon ja vastuuntunnon yllykkeeksi valtion sallima holhoukseton vapaus saattaa kasvaa, saa Moskovan Taiteellisen Teatterin työstä, jota Helsingissä parhaillaan esitellään.”

Komitea myös arvioi teattereiden ohjelmistojen laatua ja taiteellisuutta. Tämä tehdään näytelmien, ei esitysten perusteella. Taiteellista arvokkuutta halutaan, onneksi kaupallisia operetteja esitetään vähemmän kuin aiemmin. Komitean mukaan ohjelmistoissa ei kuitenkaan ole riittävästi näytelmiä, jotka käsittelisivät ”ajankohtaisia yhteiskunnallisia ongelmia ja edistyksellisiä aatteita”. Komitean valvovat silmät kohdistuvat myös ”fasistisiin ja diktatuuria propagoiviin” näytelmiin.

Kansallisteatterin valtiollistamisesta tai pakkolunastuksen mahdollisuudesta poliittisesti arveluttavana ja taloudellisesti kalliina luovutaan.

Ei keveyttä silti saada hengiltä. Eino Salmelainenkin halunnut jo aiemmin kunnostautua revyyn saralla. Vuonna 1942 Eino Salmelainen ja Pallena ja Reino Hirviseppänä tunnettu Reino Palmroth tekivät yhteistyötä Kansojen talkoot operetissa. Palle oli konkari, hänen Palle ystävineen -radiorevyitä esitettiin vuoteen 1945 saakka. Propagandatoimistossa työskennellyt Palmroth järjesti useimmat sodanaikaiset aseveli-illat. Nyt on toinen ääni kellossa. Pallen ”Silmien välliin ryssää” -sotakupletti kielletään sodan jälkeen. Nyt Palle siirtyy teatteriin ja on perustamassa Iloista Teatteria yhdessä Ossi Elstelän kanssa. Lilla Teaternin revyiden rinnalla nähdään Pallen kynästä syntyneitä revyitä. Lähtölaukaus-revyy kerää väkeä. Tarvitaan isompi tila, Kampinkadulla Hämäläis-Osakunnan talon tilat käyvät ahtaaksi ja siirrytään Messuhalliin. Sen puutarhateatteriksi loihditussa tilassa esitetään Sateenkaarta. Kesän aikana puutarhateatterissa käy 40 000 ihmistä 53 revyyesitetyksessä. Huviveroa maksetaan 40 %, saman verran kuin valtio maksaa avustuksina teattereille.

1946

Kansallisteatterin pääjohtaja Eino Kalima käsittelee kauden avajaispuheessaan näyttämötaidetta ja ajankohtaisuutta suomien teatterikomiteaa. Suuri taide ei Kaliman mielestä harjoita mitään propagandaa: ”Ainoa, mitä sen voi sanoa palvelevan, on ihmisyys, koska sen pohjana on elämäntunto loppumattomine vivahteineen…” Kaliman mukaan kumoukselliset ajat synnyttävät harvoin suurta ja kestävää dramatiikkaa. Ajankohtaisuus ei ole pitkäikäistä. ”Näyttämötaide – niin kuin kaikki taide – menettää valtijatarasemansa, jos sitä käytetään välikappaleena propagandatarkoituksiin – niin kuin kumouksellinen aika mielellään tekee, olivatpa ne tarkoitukset kuinka hyviä ja tärkeitä tahansa. Mutta yhtä kohtalokas on teatteritaiteen lankeemus myös silloin, kun se myy itsensä palvelemaan yleisön matalaa, hengetöntä huvittelunhalua – mikä valitettavasti taloudellisista syistä tapahtuu varsin usein.”  Kaliman mukaan se vieroittaa yleisön oikeasta, itsenäisestä taiteesta.

Aiemmin ilmestyneet Mikropistot ja lähdeluettelo

Katso myös Teatterien esityksiä, tapahtumia ja hankkeita juhlavuodelle 2017

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA 

Kanditeatteri – eläköön vapaus ja erilaisuus!

Taidekorkeakoulujen yhteinen Kanditeatteri tarjoaa näköalapaikan siihen, missä mennään. Minua kiinnostavat kanditeatterin esitykset teosvalintojen, tekijäidentiteettien, työprosessien ja ilmaisukielten vinkkelistä. Tämä mix, eri korkeakoulujen opiskelijoiden sekoitukset ovat koko jutun juoni, erilaisia yhdistelmiä, uusia tiloja.

Nyt olen vasta nähnyt seuraavat: Ei hätää kulta, tämä on leikkihuone (käsikirjoitus ja ohjaus Tarleena Laakko), Salome (ohjaus Juho Mantere) ja Kullervo Rising näyttämöruno (ohjaus ja teksti Juho Liira). Nykyteatterin esittäjyyttä, moderninklassikon ja sen naiskuvan dekonstruointia ja purkutyötä, samalla (miesohjaajuuden) kastrointia, myyttisen aineiston (kansanrunousarkisto, Snorri Egilin saaga, Kiven Kullervo ja Kreutzwaldin Kalevipoeg) pohjalta uudelleenkirjoitusta.

Nämä kolme esitystä ovat ihanan erilaisia! Eläköön vapaus ja monimuotoisuus! Kaikki on mahdollista ja luvallista! Teatteri todentuu eri tavoin ja luo erilaisia kielioppejaan.

Ei hätää kulta… on näkemistäni selvimmin työryhmälähtöinen nykyteatteriesitys. Tämä hienovireinen esitys viestii leikkiä ja vapautta. Samalla aikuisten leikkitilaksi tehdyn tilainstallaation ulkopuolella – ja sisällä – piilee uhka. Tästä ambivalenssissa pidin suunnattomasti! Ambivalenssi piirtyy myös esiintyjistä. Tämä esitys ei pätkääkään saarnaa, siitä ei tule opetusnäytelmäesitystä. Se kutoo ekologisia teemojaan kuin hämähäkki verkkojaan tai sienet rihmastojaan keveästi, leikkien. Tällainen kuljetus ei onnistuisi ilman esiintyjiä, joilla on musiikillisuus ja ajoituksen taju kehoissaan: halu ja kyky asettautua leikkimään ja musisoimaan, uskallus antaa kohtauksille aikaa kehkeytyä vailla prässäystä.  Me istua rötkötämme säkkituoleilla, pinkissä leikkinurkkauksessa! Aah!

Wilden Salome on oikein ur-teksti. Mielikuva: siellä se puolialaston Salome tanssii, yhtä miehen katseen kohdetta nainen, myös mies… ei mitään tällaista. Unohda. Nyt rikotaan tuhannen p****n päreiksi koko juttu. Näyttämöllä on jättikokoinen puhuva miespää, jonka sisältä naisnäyttelijä suoltaa ruotsiksi miesohjaajan puhetta. Naisnäyttelijät voivat pahoin, kuka milläkin tavalla. Nautin näyttelijöiden tavasta tuottaa rumaa ilmaisua, epäsopivaa ilmaisua. Yritän miettiä sanoja, joilla kuvata tarkoituksellisia rikkomuksia. Kuvankauniit naistähdet kautta aikojen taustaprojisointeina, joita esityksen naisnäyttelijät katsovat. Salome saa kostoksi Johanneksen pään mestattuna. Saavatko naisnäyttelijät nyt miesohjaajan? Kosto? Pahoinvointi?  

Mietin Paavo Haavikkoa, joka kehotti Rauta-ajassa unohtamaan Kalevalan. Samankaltaisen kehotuksen antaa Kullervo Rising pahviplansseille kirjoitetuissa katsomisohjeissaan. Tarantinon ja myyttien hengessä. Kullervo Rising on häpeilemättömästi kasaria ja isoa fyysis-visuaalisauditiivista muotoa! Kovaa tykitystä! Tässä alkuhämärässä neljän miehen revitystä kybällä! Tapahtuu pieni ihme. Tämä tarkoin koreografioitu fyysinen esitys herkistää aistit kieleen ja näyttelijöiden tuottamaan puheilmaisuun. Mikä ihmeolento näyttelijä voi ollakaan, kun puheapparaatti on kunnossa, kun ääni resonoi ja kuljettaa ajatusta –kaiken fyysisyyden rinnalla. Kullervo Risingin teksti on arkaaisuudessaan varmaan vähän samaa kuin Shakespearen tai Molièren alkuperäistekstit. Haasteet ovat näyttelijöille valtaisat. Nämä näyttelijät ylittävät haasteet.

Tahdon asia – rakenteet ravisteltavissa asiantuntijamandaatilla

Teatteri 2.0 toteutti avoimen näyttämön kehittämishankkeen yhteistyössä Lahden kaupunginteatterin kanssa vuosina 2015-2016. Hankkeen kokemuksia, löydöksiä ja tulevaisuutta oltiin luotaamassa seminaarissa Lahdessa.

Voimaannuttavaa tulevaisuutta! Rakenteita on mahdollista ravistella, uudenlaista tekemisen dynamiikkaa ja vuoropuhelua on mahdollisuus synnyttää vakiintuneen vos-kaupunginteatterin (ja vieläpä täyskunnallisen) sisällä. Kuuntelen Lahden kaupunginteatterissa tämän Avolavaksi kutsutun hankkeen voimaihmisiä Kati Sireniä ja Saara Rautavuomaa, talon näyttelijää Jarkko Miettistä, talon johtajaa Ilkka Laasosta, draamakasvattaja Anna-Riitta Partasta, teatterikaveri Timo Suvisiltaa sekä teatterin uutta dramaturgia ja kotikirjailijaa Taija Helmistä. Kuuntelen myös markkinoinnista ja viestinnästä vastaavaa talon henkilökuntaa. He kertovat omista tuntemuksistaan. He kertovat siitä, miten produktiokohtaisesti taiteellisen työryhmän sisältä valittu yleisötyövastaava helpottaa ymmärrystä ja viestintää, avolava-ajattelu ui näin prosesseihin ja niistä ulos.

Oli hienoa kuulla näyttelijä Jarkko Miettisen puhuvan ensikosketuksestaan forumteatteriin Ero-näytelmässä. Ennakkoluulot karisivat työskentelyn myötä. Live-teatterissa näyttelijän on oltava kuulolla osallistujiin, mutta näyttelijä ei ole psykologi, ei terapeutti, näyttelijä on näyttelijä.

Kuuntelen Timo Suvisiltaa, yhtä teatterikaveriksi ilmoittautuneista vapaaehtoisista, jotka järjestävät teatteritreffejä. Teatterilipulle saa teatteritreffeistä vielä enemmän vastinetta, kun kokemus syvenee ja sitä voi jakaa treffikavereiden kanssa. Ja aulaisännyys! Mahtavaa!

Lahden kaupunginteatterille muutoin tuli positiivinen ongelma. Toisella hakukierroksella vapaaehtoisia teatterikavereita ilmoittautui muutamassa tunnissa huimat määrät, enemmän kuin voitiin ottaa. Kuuntelen Anna-Riitta Partasta, joka kertoo teatterin yhteistyöstä koulujen kanssa. Partanen toimii kaupungin koulutoimen alaisuudessa ja yhteistyössä teatterin kanssa. Partanen on erityisopettaja ja luokanopettaja, joka on kouluttautunut draamakasvattajaksi. Draamakasvattajan tarjoama anti on melkoinen! 

Tässä on mallia myös muualle. Mutta. Tämä edellyttää asiantuntijamandaattia! Taiteellista oikeutusta, joka voi syntyä vain silloin, kun talon ylin johto on asiaan sitoutunut. Ja asiantuntijamandaatti edellyttää, että teatterissa on soveltavan teatterin, sen menetelmien ja prosessien sekä pedagogiikan oikeaa asiantuntijuutta.

Avolava on konseptina paljon enemmän ja syvemmin kuin pelkkä yleisötyö. Jotta työskentely moninaisilla rajapinnoilla aidosti ravistelee rakenteita, synnyttää uudenlaista työskentelykulttuuria ja dynamiikkaa sekä vuoropuhelua yleisön kanssa, työtavan on kyettävä juurruttamaan itsensä rakenteiden sisälle. Rakenteita ravisteleva ja teatterin toimintakäytäntöjä ja yleisösuhdetta moninaistava, huokoinen ja hengittävä Avoin näyttämö -konsepti ei ole jotain, jota tehdään siinä sivussa varsinaisen toiminnan rinnalla. Se tarkoittaa uusia tapoja toimia ja kehittää myös tekijäidentiteettiä ja tehdä taiteellista ensembleä tutuksi. Se ei ole kikkapussi, ei silkkihuivin heiluttelua vanhainkodeissa, ei puolivillaisia yleisökohtaamisia, ei terapiaa, ei rastiruutuun meininkiä, kuten Taija Helminen sen kiteyttää.

Kyynikko voi tietenkin sanoa, että eikö tätä kaikkea jo tehdä. Tehdään, tehdään! Mutta reunoilla ja sivussa! Avolavat ovat taiteellisen tahdon asioita. Avolavat eivät tietenkään korvaa repertuaaria. Avolavat eivät ole perusteltavissa määrällisesti, eivät ne täytä suuria näyttämöitä. Mitä sitten? Talojen sisällä avolavat suojelevat henkiseltä ruostumiselta ja leipääntymiseltä. Ne pitävät teatteripellon ravinteikkaana eivätkä päästä teatteritonttia kesannoitumaan. Ne suojelevat teatteria uinahtamiselta.     

Harmi vain, että Ilkka Laasosen lisäksi seminaarissa oli paikalla vain yksi teatterinjohtaja. Hankkeesta tehdään onneksi julkaisu, joka ilmestyy toukokuussa.

Tällaisiin kehittämishankkeisiin porkkanaa ja rahoitusta!

Luovaa taloutta edistämään – kenen asialla ollaan?

Kolmen ministeriön (opetus- ja kulttuuri-, työ- ja elinkeino- sekä sosiaali- ja terveysministeriö) työryhmä on kartoittanut luovan talouden kasvun ja kansainvälistymisen esteitä, joita se tunnisti viisi: yrityspalveluiden puute, yritysten pienuus, välittäjäportaan heikkous ja hajanainen rakenne, tekijänoikeustulojen verotus ja arvonlisäverotus, rahoituksen saatavuus sekä alan ammattilaisten ja taiteilijoiden sosiaaliturvan ongelmat. Tässä ollaan hallitusohjelman asialla tukemassa sen tavoitteita yrittäjyydestä ja työllisyydestä. Työryhmän esitykset nivotaan yhteen hallituksen pakettien kanssa.

Työryhmän esitykset koskevat alan elinkeinotoiminnan ja työllisyyden edistämistä, rahoitusinstrumenttien uudistamista ja taiteilijoiden ja alan ammattilaisten sosiaaliturvan kehittämistä.

Jos ehdotukset toteutuvat, Creative Business Finland -palveluista rakennetaan ”kasvun moottori”. Luoville toimialoille olisi luvassa palvelupolkuja, joilla edesautetaan luovien alojen kasvua ja uuden liiketoiminnan syntymistä sekä luovaan osaamiseen ja IP-oikeuksiin perustuvaa taloudellista arvonluontia. Palvelukokonaisuuteen kuuluisivat yrityskehitys-, kasvu-, neuvonta-, koulutus- ja kansainvälistymispalvelut. Creative Business Finlandin toiminta integroitaisiin rahoituspalveluiden järjestämiseen, maakuntien kasvupalveluiden sekä Business Finlandin toimintaan.

Jos ehdotukset toteutuvat, luovien alojen koulutusta antavista yliopistoista muodostetaan ”luovan osaamisen monialaisia osaamiskeskittymiä”. Niihin liitettäisiin eri alojen tutkimus- ja kehitystoiminta ja yhteistyö yritysten kanssa.

Meidän alallemme tärkeimmät ovat sosiaaliturvaa koskevat ehdotukset, esimerkiksi se, että itsensätyöllistävien ja freelancereiden sosiaaliturvasta tehtäisiin tasaveroinen palkkatyöhön verrattuna. Työryhmä esittää uuden juridisen aseman luomista nykyisen palkansaajan ja yrittäjän aseman väliin. Hienoa!

Ilolla tervehdin myös ehdotusta saada kulttuurivienniltä viety miljoona takaisin. Lisäksi työryhmä esittää osuuskuntamallisen toiminnan kehittämistä sosiaaliturvaan liittyvien ongelmien ratkaisemiseksi. Tarvitaan kaupallista osuuskuntamallista toimintaa, jossa keikkatyöläinen voi tarttua mutkattomasti työtilaisuuksiin ilman, että hänet luetaan yrittäjäksi.

Mutta. Kenen asialla ollaan? Retoriikka kertoo jo paljon. Tämä on vain hyvä tehdä itselleen selväksi. Taide ja taiteilijat ovat pääosin toisaalla!

Tehdäänkö taiteilijoista halpatyövoimaa?

Mistä alasta tarkkaan ottaen puhutaan, kun puhutaan luovista aloista? Työryhmän raportissa sivun 17 luovan talouden aineetonta taloudellista arvoa ja kilpailukykyä esittelevä kuva jää minulle hämäräksi. TEM:n toimialaraportti – lähteenä samainen valtioneuvoston periaatepäätös aineettoman arvonluonnin kehittämisohjelmasta (2014)  ja KTM:n Luovien alojen yrittäjyyden kehittämisstrategia (2015) kertovat sen selkeämmin. Tilastokeskuksen luokittelun mukaan me puhumme kirjojen kustantamisesta, elokuva-, video- ja televisiotuotannoista, ohjelmistosuunnittelusta ja valmistamisesta, mainostoimistoista, graafisesta muotoilusta, sisustussuunnittelusta, teollisesta muotoilusta, uutistoimistoista, radiosta ja tv:stä ja pieneltä osin esittävistä taiteista. Luovista aloista puhuttaessa tarkoitetaan hyvin laajaa kenttää, viestinnästä ja mediasta (jossa av-alan rinnalla myös peliteollisuus) ja palveluihin, kulttuuriin ja taiteen tekemiseen. Tämä on syytä pitää mielessä.

Mitä tapahtuu todella? Annetaanko taiteen ja taiteilijan aseman ja arvostuksen jäädä luovan, skaalattavissa olevan ja kansainväliseen kasvuun tähtäävän yritystoiminnan jalkoihin? Tuleeko taiteilijoista jäänteitä, uusliberalistisen ajattelun renkipoikia ja -tyttöjä, halpatyövoimaa, jolle tulevaisuuden rahoituspöydiltä heruu vain murenia?  

Vastaavankaltaisia kehittämispalveluja huutaa taiteilijakenttäkin! Entistä suuremmat paineet kohdistuvat rahoitusuudistukseen ja taiteilijan asemaa parantamaan pyrkivään työhön.

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE

Jo yli 200 kesäteatteriensi-iltaa 2017

TINFO on kääntänyt katseen kohti kesää. Keräämme tiedot kesäteatterien ensi-illoista kaikille avoimeen verkkopalveluun. Kesän 2017 ensi-iltojen keruutyö on meneillään, ja jo nyt kasassa on pitkälti 200 esitystä.

Kesäteatteri on Suomessa väkivahva kulttuuri-ilmiö. Teatteria tehdään ympäri maan ja se saa miljoonayleisön kesästä toiseen. Kesäteatterikausi alkaa vappuaatosta ja jatkuu elokuun loppuun.

Päivitämme ajankohtaista kesäteatteritietoa TINFO-verkkoon lähiviikkojen aikana.

Selaa kesän 2017 ensi-iltoja.


Vielä ehdit ilmoittaa kesäteatterisi ensi-illat TINFO-verkkosivuille 

Jo yli 200 ensi kesän teatteriensi-iltaa löytyy verkkopalvelustamme. Ensi-iltoja kannattaa ilmoittaa meille heti, kun ne varmistuvat. Syötämme tiedot ilmaiseksi! 
   
Tarvitsemme seuraavat tiedot:    

  • Kesäteatterin nimi    
  • Lyhyt esittelyteksti    
  • Yhteystiedot (osoite, kunta, maakunta, verkkosivut, puhelinnumero, sähköposti)    
  • Esityksen nimi ja ensi-illan päivämäärä    
  • Tekijät: käsikirjoittaja, dramaturgi, ohjaaja, muu työryhmä    
  • Muita tietoja: onko esitys kotimaisen tekstin kantaesitys, suunnattu lapsille ja/tai nuorille, musiikkiteatteria tms.?

Ilmoita kesäteatterisi tiedot osoitteeseen tinfo(a)tinfo.fi.


TINFO muuttaa, tauko uutiskirjeiden ilmestymisessä 

Teatterin tiedotuskeskuksen (TINFO) toimisto muuttaa pois Teatterikulmasta rakennuksessa alkavien sisäilman puhdistamiseen tähtäävien remonttien alta. TINFO vuokraa kesäajaksi väistötilat ns. Holmbergien residenssistä osoitteessa Tunturikatu 15 B, Helsinki. Syksyksi 2017 etsimme pysyvämmät työskentelytilat. 

Tinfolaiset tekevät muuttoa 24.4.-5.5.2017, näinä kahtena viikkona ei lähetetä TINFO-tiedotetta. Meille kannattaa silti lähettää uutisia, tapahtumatietoja ja avoimia hakuja ja työpaikkailmoituksia, välitämme niitä tarpeen mukaan Facebook-sivujemme kautta.   

Loppukevään uutiskirjeiden ilmestymispäiviä:  

TINFO-tiedote to 11.5.2017
TINFO e-Nytt ti 16.5.2017
TINFO-tiedote to 18.5.2017
TINFO-tiedote ti 23.5.2017 (helatorstaiviikko)
TINFO Newsletter auf Deutsch ma 29.5.2017 Huom! Muuttunut päivä.
TINFO-tiedote to 1.6.2017 
 
Aineistot ja tiedustelut: tinfo(a)tinfo.fi

Tilastotietojen kerääminen jatkuu myös muuttoajan, tilastonlaatija Piia Volmariin saa yhteyden parhaiten sähköpostitse.  

Muuttoviikkojen aikana emme valitettavasti pysty vastaamaan laajempiin selvitys- ja palvelupyyntöihin. Katsomme sähköpostit, mutta muutto voi aiheuttaa viivettä vastauksissa.  

Johtaja Hanna Helavuori on muuton aikana parhaiten tavoitettavissa puhelimitse tai sähköpostitse aamulla ennen klo 9:ää ja klo 17:n jälkeen. 

Maanantaista 8.5.2017 alkaen toimistomme on Tunturikadulla, varsinaisia aukioloaikoja siellä ei ole. Meidät tavoittaa kuitenkin normaalisti sähköpostitse ja puhelimitse.
 
Postiosoitteenamme säilyy elokuun loppuun saakka vanha tuttu:   
Teatterin tiedotuskeskus (TINFO), Meritullinkatu 33 A 2, 00170 Helsinki. 

Muuttoon liittyvät tiedustelut:  

TINFO / johtaja Hanna Helavuori, hanna.helavuori(a)tinfo.fi, +358 44 363 1722


Teatterilaisen muistikirja ja kalenteri kepeään keväthintaan  

Teatterilaisen tunnistaa omasta Teatterilaisen muistikirja ja kalenterista. 

Päivyriin on merkattu teatterifestivaalit ympäri Suomen ja kevyt muistikirjaosio sisältää sopivassa määrin taskutietoa suomalaisesta teatterista.

Merkitse sinäkin harjoitukset, näytökset ja muut teatterimenosi omaan muistikirjaan. 

TINFO tarjoaa Teatterilaisen muistikirja ja kalenterin 2017 kepeään kevähintaan: 

Normaalisti 17/13 euroa maksava muistikirja on nyt vain 10 euroa (sis. postikulut).

Tilaa omasi osoitteesta tinfo(a)tinfo.fi 


TINFO-verkkokaupasta Anton Tsehov: Lokki, Vanja-eno, Kolme sisarta, Kirsikkatarha

TINFOn verkkokaupasta saat Anton Tsehovin näytelmät Lokki, Vanja-eno, Kolme sisarta ja Kirisikkatarha samoissa kansissa.

Alkusanoina Ralf Långbackan Tsehov Jaltalla sekä Liisa Bycklingin Valkoisen huvilan vaiheita.

Hinta 10 ¤ + toimituskulut. Tilaa TINFO- verkkokaupasta.

***

Muista myös Teatterilaisen muistikirja ja kalenteri 2017 nyt vain 10 euroa (sis. postikulut).

UUTISIA

Eino Kalima -ohjaajapalkinto Janne Reinikaiselle esityksestä Pohjalla

Kannustuspalkinnot Marina Meinanderille ja Kirsi Porkalle teoksesta Paha äitipuoli sekä Jussi Nikkilälle esityksestä Rikhard III.

Kansallisteatterin pääjohtajana 1917−1950 toimineen Eino Kaliman nimeä kantavat palkinnot jaetaan joka kolmas vuosi. Eino Kaliman rahasto jakaa 20 000 euron suuruisen Eino Kaliman ohjaajapalkinnon sekä kaksi 5000 euron suuruista Eino Kaliman kannustuspalkintoa. Ohjaajapalkinto koskee edellisenä tai edellisinä kalenterivuosina Kansallisteatterissa suoritettua ohjaustyötä, joka on taiteellisesti ja eettisesti täysipainoista teatteria.  
 
Janne Reinikaiselle on tänään keskiviikkona myönnetty Eino Kalima -ohjaajapalkinto hänen Pienelle näyttämölle tekemästään ohjaustyöstä Pohjalla (2014). Palkintoperusteissa kiitetään, ettäPienen näyttämön 60-vuotisjuhlaesityksenä nähty Pohjalla ”otti yleisön valtoihinsa. Yömajan ihmisiin, kaikkine omituisuuksineen ja arveluttavuuksineen, ei voi olla rakastumatta.  
 
Maksim Gorkin teksti ei etsi eikä anna yksiselitteisiä vastauksia siihen, millä ismeillä köyhyys ja yhteiskunnallinen epäoikeuden­mukaisuus tulisi poistaa, mutta hän kuvaa olemassa olevaa kurjuutta mestarillisen syvätarkasti. Saman teki ohjaaja Janne Reinikainen, mutta hän toi kuvaan vielä oman teatterinäkemyksensä tuottamia vivahteita. Hän loi yömajaan lähes maagista tunnelmaa. Reinikainen sai aikaan myös omanlaisensa tilaihmeen. Mestariluokan joukkojenhallintaa on se, miten ohjaaja liikuttaa rajallisessa tilassa näyttelijöitään sisään ulos, ylös alas ja limittäin ilman, että itse draama kärsii mistään hermostuneesta levottomuudesta.”

Pohjalla vieraili Pietarissa lokakuussa 2015 ja Bogotassa maaliskuussa 2016. Reinikaisen versio sai molemmissa erinomaisen vastaanoton.  
 
Janne Reinikainen (s. 1969) on monipuolinen taiteentekijä, näyttelijä ja ohjaaja. Hänen ohjaustöihinsä Kansallisteatterissa lukeutuvat muiden muassa Macbeth, Nummisuutarit, Tumman veden päällä ja Idiootti. Hän on työskennellyt ohjaajana myös muiden muassa KOM-teatterissa ja Svenska Teaternissa ja näyttelijänä lukuisissa kotimaisissa teattereissa, televisiossa ja elokuvissa. Hänen Suurelle näyttämölle ohjaamansa Macbeth nähdään kevätkauden ajan Kansallisteatterin ohjelmistossa. 

Ensi kertaa jaettavat kannustuspalkinnot Marina Meinanderille ja Kirsi Porkalle sekä Jussi Nikkilälle

Raati kuvailee Marina Meinanderin ja Kirsi Porkan Omapohjaan keväällä 2016 käsikirjoittaman ja ohjaaman Paha äitipuoli -esityksen vahvuudeksi sen kykyä pysähtyä nykyilmiöiden äärelle. ”Novellimaisen tiheässä kerronnassa sosiologinen tieto sulautuu tarkkapiirtoisiin luonnekuviin. Esitys liittää yhteen tutkimusta, nettikeskusteluja, vanhojen äitipuolimyyttien tarkastelua sekä taustalla väijyvän ekokatastrofin pelon vaikutusta ihmisten haluun äkkiä vaan kotoilla ja olla läheisten kanssa. Hauskaa voi tehdä asiapohjaltakin."
 
Toisen kannustuspalkinnon saa Jussi Nikkilän Willensaunaan syksyllä 2016 ohjaama William Shakespearen Rikhard III. ”Ohjaus on niin jäntevä ja hyvin liikkuva, ettei katsojalle tule tarvetta pyöritellä päässään ylimääräisiä tulkintakuvioita. Esitys on toteutettu pienimuotoisesti ja keskitetysti muutaman näyttelijän voimin."  

Palkinnoista päätti monijäseninen palkintolautakunta, johon kuuluivat teatterikriitikot Rolf Bamberg, Sanna Kangasniemi, Isabella Rothberg sekä puheenjohtajana Kansallisteatterin hallituksen puheenjohtaja Pekka Pajamo.

Vuonna 1973 perustettu ohjaajapalkinto otettiin säännölliseen käyttöön vuonna 1993. Aiemmat palkinnonsaajat ovat Kurt Nuotio (Elämää pitempi yö), Antti Einari Halonen (Säädyllinen murhenäytelmä), Reko Lundán (Lokki), Mika Myllyaho (Kullervo), Tuomo Aitta (Tyynymies),Kristian Smeds (Tuntematon sotilas), Juha Malmivaara (Musta purje Valkea purje) sekä Juha Hurme (Europaeus).

Uusia taiteellisia avauksia tuetaan Eino Kaliman rahastosta. Eturivin teatteriohjaajiin lukeutuvaKristian Smeds työskentelee Kansallisteatterin residenssitaiteilijana nyt kolmatta vuotta.

Lisätiedot
puheenjohtaja Pekka Pajamo p. 040 532 2009
dramaturgi, palkintolautakunnan sihteeri Eva Buchwald eva.buchwald(a)kansallisteatteri.fi p. 050 315 2947


#digiteatteri on Riihimäen Teatterin uusin näyttämö

#digiteatteri tekee esityksiä digitaalisille alustoille, näyttämöille. Se tutkii live-esityksen ja digitaalisuuden suhdetta: millainen tämä suhde voisi olla? #Digiteatteri kyselee mitä jos? ja jos ja jos. #digiteatterin kantavina voimina työskentelevät digitaiteilija Maria Oiva ja digiasiantuntija Jyrki Pylväs.

“Koko maailma on näyttämö.”
William Shakespeare  

 ”Mitä tarkoittaa näyttämö? Teatterissa on näyttämö, yksi tai useampia. Näyttämö on paikka, jossa esitys tapahtuu. Filosofisesti voidaan sanoa, että näyttämö on paikka, jonka ääreen yhteisö kokoontuu katsomaan itseään. Näyttämö on paikka jossa yhteisö kohtaa pahimpia pelkojaan. Toisaalta näyttämö on yhteisölle väline harjoitella uusia yhdessä olemisen tapoja,” tarkentaa digitaiteilija Maria Oiva ajatustaan näyttämöstä

 ”Tällä näyttämöllä käännämme katseemme kohti digitaalisuutta esityksen ja esittämisen kautta. Teatterina haluamme tutkia millaisia muotoja taiteenmuotomme voi saada tässä ajassa. Haluamme olla etulinjassa miettimässä, mihin suuntaan teatteri on muodoltaan kulkemassa,” toimitusjohtaja Matti Arnkil avaa #digiteatterin suhdetta Riihimäen Teatterin strategiaan.

“Digitaalisuus ei ole vain yksi asia, se on lavea horisontti jossa operoidaan.” 
vapaasti Jussi Parikka

#digiteatteri kokeilee. Se hakee uudenlaisia kohtaamisen tapoja ja tasoja. Se on luonteeltaan sosiaalinen ja vuorovaikuttava. Se koettaa operoida niin teosmuotojen, tuotannollisen rakenteen kuin työskentelytapojenkin tasolla. 

Miten ja missä olemme juuri nyt:

  • YouTube: Riihimäen Teatterin tili. Täällä on TEATTERI -sarja ja Maria Virtanen Korhonen.
  • Twitter: @digiteatteri. Twiittejä digiteatterista, digitaiteesta ja sen ilmiöistä.
  • Instagram: @digiteatteri. InstaStories: digitaiteilijan päiväkirjaa.
  • SoundCloud: Riihimäen Teatteri. Esityspodcast. Maria Oiva keskustelee vieraan kanssa jostakin teemasta Riihimäen Teatterin esityksen fasilitoimana.

Kaikkialla somessa olemme läsnä #digiteatteri

#digiteatteri on näkyvin osa Digitaalinen yleisötyö –hanketta, jonka Riihimäen Teatteri toteuttaa vuonna 2017 Opetus- ja kulttuuriministeriön erityisavustuksella.  

Lisätietoja:
Maria Oiva, maria.oiva@riihimaenteatteri.fi, 044 752 6690, Twitter: @MariaOiva
Matti Arnkil, matti.arnkil@riihimaenteatteri.fi, 050 467 0276, Twitter: @mattiarnkil


SAR 2017 kokoaa taiteellisen tutkimuksen tekijöitä Helsinkiin  

Taideyliopisto isännöi merkittävää kansainvälistä taiteellisen tutkimuksen tapahtumaa 28.-29.4.2017. Tapahtuma kerää Taideyliopiston Teatterikorkeakouluun taiteellisen tutkimuksen tekijöitä keskustelemaan näkemyksistään, esittämään taiteellista toimintaansa sekä välittämään tietoa ja kokemuksia yli taide- ja tiederajojen. Uudenlaisten tutkimuksen tekemisen ja tiedon jakamisen tapojen ja niihin liittyvien poliittisten teemojen kautta taiteellinen tutkimus ottaa kantaa myös yhteiskunnalliseen keskusteluun.  

Konferenssin järjestävät yhteistyössä Taideyliopiston Taiteellisen tutkimuksen keskus ja kansainvälinen taiteellisen tutkimuksen seura Society for Artistic Research (SAR). Konferenssin teema Please Specify! Sharing Artistic Research across Disciplines korostaa rajojen yli kurottavaa yhteistyötä taiteen ja tutkimuksen kentällä.  

Kaksipäiväisen tapahtuman aikana nähdään esityksiä ja puheenvuoroja muun muassa esittävien taiteiden, musiikin, kuva- ja elokuvataiteen sekä yhteisötaiteen aloilta. Tapahtuman teema kannustaa pohtimaan taiteellisen tutkimuksen tuottaman tiedon ja ymmärryksen välittämisen keinoja ja jakamista yhteiskunnan eri osa-alueille. Miten välittää erilaisia tutkimuskohteita, metodeja, diskursseja, näkökulmia ja tietämisen tapoja? Kuinka niihin liittyviä oivalluksia voi soveltaa niin yksittäisissä taiteellisissa tutkimuksissa kuin yhteiskunnassa laajemminkin? Voiko tutkimuksen väline olla vaikkapa provokaatio tai populismi?   

− Taideyliopisto on luonteva isäntätaho tälle kansainväliselle tutkimustapahtumalle, sillä Helsinki on yksi suurimmista taiteellisen tutkimuksen monialaisista keskittymistä Euroopassa, kertoo Mika Elo, Taideyliopiston Kuvataideakatemian taiteellisen tutkimuksen professori.  

− Täällä on tehty taiteellisen tutkimuksen pioneerityötä, sillä sitä on harjoitettu jo 1990-luvun alusta lähtien, lisää Teatterikorkeakoulun taiteellisen tutkimuksen professori Leena Rouhiainen. 

Konferenssin myötä Suomessa kuullaan ja nähdään ensi kertaa monia kiinnostavia taiteilijoita ja tutkijoita. Yksi pääpuhujista on luonnontieteen historian emeritusprofessori Hans-Jörg Rheinberger (Max Planck Institute for the History of Science, Berliini, Saksa), jonka tutkimus käsittelee uusimpia luonnontieteen saavutuksia kuten molekyylibiologiaa historiallisesta ja epistemologisesta näkökulmasta. Esityksessään Rheinberger tarkastelee taiteen ja tieteen luomisprosessien yhtymäkohtia. Rheinberger on erinomainen esimerkki siitä, miten tieteidenvälisyys voi tuoda tutkimukseen uusia tulkintoja.  

Konferenssin muut pääpuhujat ovat Simone Douglas (Parsons School of Design, New York, USA) yhdessä Sean Lowryn (University of Melbourne, Australia) kanssa, Catherine Laws (University of York, Englanti), Victoria Pérez Royo (University of Zaragoza, Espanja) yhdessä Vicente Arlandiksen (koreografi, Espanja) kanssa, sekä Esa Kirkkopelto Taideyliopiston Teatterikorkeakoulusta. 

Ensimmäinen SAR-konferenssi järjestettiin 2010 Berliinissä, minkä jälkeen tapahtumaa ovat vuosittain isännöineet eri eurooppalaiset yliopistot. Society for Artistic Research (SAR) on kansainvälinen voittoa tavoittelematon taiteellista tutkimusta edistävä yhteisö, jonka jäsenistö koostuu niin akateemisista tutkijoista kuin itsenäisistä taiteentekijöistä ympäri maailman.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt 

Projektikoordinaattori Siiri-Maija Heino 
siiri-maija.heino(a)uniarts.fi, p. 050 322 4428 

www.sarconference2017.org


Työryhmä: Luoville aloille luotava Creative Business Finland -palvelut

Opetus- ja kulttuuri-, työ- ja elinkeino- ja sosiaali- ja terveysministeriöiden asettama työryhmä on luovuttanut ehdotuksensa luovan talouden vahvistamiseksi Suomessa. Esityksessä kartoitettiin esteitä luovan osaamisen hyödyntämiselle. Se sisältää esityksiä alan elinkeinotoiminnan ja työllisyyden kehittämiseksi, rahoitusinstrumenttien uudistamiseksi sekä alan ammattilaisten ja taiteilijoiden sosiaaliturvan kehittämiseksi. Luovat alat -työryhmä esittää, että hallituksen tulisi käynnistää monialaisen Creative Business Finland - kehittämispalveluiden rakentaminen. Ne rakennettaisiin Tekesin biotalousohjelman mallin mukaisesti ja hyödyntäen parhaita kansainvälisiä käytäntöjä. 

Työryhmä esittää toimenpiteitä, joiden tavoitteena on tukea hallituksen työllisyyteen ja kilpailukykyyn liittyvien tavoitteiden saavuttamista. Työryhmä uskoo, että toimenpiteiden tuloksena luovien alojen työllisten määrää voidaan lisätä lyhyessä ajassa yli 10 000 henkilöllä. Lisäksi muiden toimialojen kilpailukykyä ja työllisyyttä voidaan merkittävästi lisätä panostamalla aineettoman pääoman ja luovan osaamisen tehokkaaseen hyödyntämiseen ja taloudellisen lisäarvon synnyttämiseen nykyistä laajemmin koko taloudessa. 

Lue koko artikkeli OKM:n sivuilta

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Off Stage Video –screening | 21.-28.4.2017, Helsinki

Pienessä Kallio Kunsthalle -galleriassa on parhaillaan ohjelmassa Off Stage Video -screening, jossa fokuksessa on näyttämötaiteen videosuunnittelu. Sarjassa esitetään otteita teatteri-, tanssi- ja sirkusesityksissä nähdyistä videoista – sellaisenaan tai eteenpäin työstettynä, galleriakontekstiin siirrettynä. Sarjassa on näyttämöllä eri tavoin käytettyä kuvamateriaalia lavastuksesta vinjetteihin, tyyli vaihtelee viimeisen päälle viimeistellystä pikselöityneeseen rosoon ja muoto musiikkivideosta lyhytelokuvaan.

Videosuunnittelu on vakiinnuttanut paikkansa suomalaisessa näyttämötaiteessa. Videokuvaan perustuva lavastus, livekameran käyttö ja videon keinoin toteutetut roolihenkilötkin ovat arkipäivää varsinkin nuoren polven teoksissa. Videokuvan käyttö on parhaimmillaan oivaltavaa, laadukasta ja uutta katsomistapaa luovaa, oleellinen osa näyttämötaiteen kärkeä. Vaikka teatteri-, sirkus- tai tanssiteos on onnistuessaan osiensa erottamaton summa, voi video sen rakennusosana ansaita keskittynyttä tarkastelua myös itsessään. Nyt siihen on mahdollisuus.

Off Stage Video -screeningissä on teoksia seuraavilta videosuunnittelijoilta, esityksistä ja teattereista: Ville Seppänen / Kaspar Hauser / Q-teatteri sekä Titanic / Svenska Teatern, Jouka Valkama / Touch of Gravity / Susanna Leinonen Company, Jenni Valorinta / Tumman veden päällä / Kansallisteatteri, Kalle Nio ja Matias Boettge / Lähtö / WHS, Ainu Palmu / Panopticon / Flow Productions, Terhi Ketolainen / GAIA / Erika Alajärvi, Johannes Paahto / RKKS/2 / Teatterikorkeakoulu

Off Stage Video -screening
Kallio Kunsthalle, Toinen linja 31
Esitykset la pe 21.4., ti 25.4., ke 26.4. ja pe 28.4. klo 18

Lisäesitykset mahdollisia. Esitykset ovat maksuttomia

Galleriassa on samaan aikaan näyttely Distant Kisses, johon kuuluu myös Off Stage Video -screeningissä mukana oleva Suudelma-teos

Lisätietoja

Kuraattori Mia Kivinen, mia.kivinen(a)welho.com, 041 4662972


Katutaidetta kesäteatterin purkubileissä | 22.4.2017, Oulu

Taiteen edistämiskeskus (Taike) yhteistyössä Oulun kaupungin kanssa järjestää lauantaina 22.4 klo 12-16 nuorille suunnatun ilmaistapahtuman, jossa Hupisaarten kesäteatterin ulkoseinät koristellaan taiteella.  Kesäteatterirakennus on määrätty purettavaksi touko-kesäkuun aikana, joten katutaideteokset ovat nähtävillä muutaman viikon ajan, ennen kuin seinät kaatuvat.

Katutaiteilija Tommi Pasanen opastaa nuoria paikan päällä graffititekniikoista ja spray-kannujen käytöstä. Spray-kannuja tarjotaan talon puolesta.

Kesäteatterin purkubileet toteutetaan osana Taiken Tiloissa-projektin tapahtumasarjakokonaisuutta. Tiloissa on yhteisötaiteellinen projekti, joka tarjoaa nuorille mahdollisuuksia toteuttaa itseään omaehtoisissa taiteellisissa ympäristöissä. Projekti tuo taiteen luontevaksi osaksi nuorten omaa sosiaalista kulttuuria.

Hankkeen yksittäisillä tapahtumilla on tavoitteena vahvistaa pysyvää nuorten kulttuuri- ja taidetoimintaa. Kuntien ja kaupunkien yhteistyö mahdollistaa toimintamallien juurruttamisen osaksi kaupunkikulttuurin tarjonnan kirjoa nuorille. Kesäteatterin purkubileistä syntyy toimintamalli siitä, miten Oulun kaupungissa voidaan jatkossa tehdä taideprojekteja kaupungin purkukohteisiin.

Lisätietoa Hupisaarten kesäteatterin purkubileistä ja Taiteen edistämiskeskuksen Tiloissa-projektista:
Julian Owusu, nuortenkulttuurin läänintaiteilija, julian.owusu(a)taike.fi, puh. 0295 330 863

Lisätietoa Oulun kaupungin katutaidehankkeista:
Olli Rantala, suunnittelupäällikkö, Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut, olli.rantala(a)ouka.fi, puh. 044 703 7559


Tanssiteatteri Tsuumi: Valssaamofest | 28.-30.4.2017, Helsinki

Tanssiteatteri Tsuumin Valssaamofest kaataa raja-aitoja Kaapelitehtaalla 28.-30.4.2017

Valssaamofest tulee jälleen ja kaataa tullessaan raja-aidat esiintyjien ja yleisön, tanssin, teatterin ja musiikin väliltä.  

Immersiivinen Herd Behaviour (pe 28.4.) on kolme tuntia kestävä koe, joka tutkii laumakäyttäytymistä ja esitystapahtuman konventioita. Tutkimusmatkan oppaina toimivat Tanssiteatteri Tsuumin, maailman- musiikkiyhtye Tummelin ja Nätyn laumat. Lauantaina 29.4. tsuumilaiset  kohtaavat ensimmäistä kertaa lavalla Antti Paalasen, “hanurinrääkkääjän”, “haitarishamaanin” ja “meluavan haitarin suurvisiirin” tanssillisessa konsertissa. Lauantai huipentuu Kaapelin tanssin päivän bileisiin ja Kake-klubiin, joka tarjoilee mm. ensim- mäiset maistiaiset syksyllä 2017 ensi-iltansa saavasta Kaken jatko-osasta.

Lisätietoa


Seminar: Costume and Research in Finland | 4 May 2017, Espoo

Welcome to attend costume research presentations and meet costume researchers at 

Costume and Research in Finland
National-level research seminar on Costume Design and related fields
A meeting of researchers based in Finland 

on Thursday 4 May 2017 at 9.15–18.00
at Design Factory, Betonimiehenkuja 5 C, 02150 Espoo – Aalto University Otaniemi Campus

Costume and Research in Finland is a national-level research seminar which brings together a multidisciplinary group of researchers and artists based in Finland, and offers peer-support to doctoral candidates, early career researchers and academics conducting research in the field of costume or in related artistic fields involving dress and performance.

The programme includes presentations of recent costume research work from Aalto University, and researchers based in Finland or related to the Costume in Focus research group. See the attached programme.

The guest respondent for this year is Dr. Aoife Monks, Reader in Theatre Studies at the Department of Drama, Queen Mary, University of London and author of The Actor in Costume, who together with FiDiPro Professor Peter McNeil and Professor Sofia Pantouvaki (Aalto ARTS) will support discussions and provide feedback.

Coffee and lunch will be offered to all participants attending the full day. There is no fee for attendance.

Please register to the seminar by 26 April, by email to: tua.helve(a)aalto.fi 

Costume and Research in Finland is organized for the third time by the Costume in Focus research group, following  previous events in November 2014 and June 2016. The seminar is part of the Costume Methodologies FiDiPro research project.  


Kontallaan tulevaisuuden puolesta | 13.5.2017, Helsinki

Lauantaina 13.5.2017 Helsingin keskustan jalkakäytävillä kontataan tulevaisuuden sukupolvien puolesta klo 13-15.

Mitä tulevaisuuden sukupolvet tarvitsevat meiltä juuri nyt? He tarvitsevat uusiutuvan energian käyttöä, maapallon resurssien tasapuolista jakamista, sivistystä ja solidaarisuutta kaikkien elämänmuotojen selviytymiseksi ja kukoistamiseksi. Tulevaisuuden sukupolvet tarvitsevat meiltä ajattelua ja toimintaa, joka ulottuu omien tarpeiden tyydyttämisen tuolle puolen. Ja he tarvitsevat sitä meiltä nyt. 

Tämän vuoksi me konttaamme.

Laskeudumme kontillemme kello 13 Kolmen sepän patsaalla. Konttaamme Aleksanterinkatua pitkin Senaatintorille. Siellä tervehdimme Helsingin Yliopiston päärakennusta, Tuomiokirkon portaita ja Valtioneuvoston linnaa. Kenties joku kyseisistä instituutioista osallistuu konttaukseen tai kannustaa meitä. Tämän jälkeen teemme vielä lenkin tervehtien Ritarihuonetta, Presidentinlinnaa, Korkeinta oikeutta, Ruotsin suurlähetystöä ja Helsingin kaupungintaloa ja palaamme takaisin Senaatintorille, johon konttaaminen tulevaisuuden sukupolvien puolesta päättyy viimeistään klo 15.

Ilmoittautumiset ja mahdolliset kysymykset: weonallfours(at)gmail.com tai Facebook

Voit myös vain liittyä konttaavaan ryhmäämme mistä tahansa reitin varrelta ja nousta takaisin kahdelle jalalle, kun siltä tuntuu. Polvisuojien lisäksi suosittelemme konttaajille housuja ja käsineitä, jotka voi huoletta painaa jalkakäytävien kiveyksiin.

Kontallaan tulevaisuuden sukupolvien puolesta –tapahtuman järjestäjinä toimivat Tuomas Tulikorpi, Janne Saarakkala sekä Todellisuuden Tutkimuskeskus. Yhteistyössä mukana Maan ystävät, Luontoliitto...

Lisätietoa


Ei-inhimillinen seminaari | 27.-28.5.2017, Helsinki

Esitystaiteen keskus, Puhdistamo-rakennus, Suvilahti, Helsinki

Ei-inhimillinen saareke on vuonna 2016 alkanut esitystaiteellinen tutkimusprojekti, jossa ei-inhimillisiä olentoja lähestytään yhteistyökumppaneina ja potentiaalisina esityksen tekijöinä. Työskentely on jakautunut kolmeen vaiheeseen, joista kukin on antanut ei-inhimillisille tekijöille yhä enemmän tilaa siirtäen ihmiset vähitellen toiminnan keskipisteestä periferiaan.

Ei-inhimillinen seminaari kokoaa saarekkeen puitteissa viimeisten puolentoista vuoden aikana esiin nousseita kysymyksiä ja esityksellisiä lähestymistapoja yhteen. Se koostuu ei-inhimillisistä ja lajienvälisen yhteistyön myötä syntyneistä esityksistä sekä ei-inhimillistä esitystä, tekijyyttä ja ei-inhimillisen parissa tehtävän esityksellisen työskentelyn vaikutusta koskevista keskusteluista. Voit osallistua halutessasi joko koko seminaariin tai johonkin sen osaan.

Lisätietoa


Täydenkuun tanssit –festivaali | 23.-26.7.2017, Pyhäjärvi

Pyhäjärven Täydenkuun tanssit -festivaalilla nähdään tänä vuonna paljon kysymyksiä asettelevia teoksia. Luvassa on suomalaisen nykytanssin tunnettuja nimiä, Marjo Kuusela, Arja Raatikainen ja Katri Soini sekä nuoria tekijöitä ja ennen kaikkea Hyvä elämä -teemaa tukevaa meininkiä.  

Esitykset ovat Keskuskoululla, kirkossa, Perinnepihassa ja Pohdin talolla, Hotelli Pyhäsalmessa, Kaislarannassa sekä ulkona. Ohjelmassa on myös kaksipäiväinen työhyvinvointi-seminaari. Festivaali järjestetään 23. – 26.7.2017.

www.fullmoondance.fi


Hailuoto Teatterifestivaali | 28.-30.7.2017, Hailuoto

Hailuoto Teatterifestivaalin 2017 ohjelmisto on julkaistu, ohjelmisto löytyy osoitteesta: www.hailuototeatterifestivaali.com

Festivaalin ohjelmiston edellisvuosien tapaan ovat valinneet taiteelliset johtajat kirjailija-ohjaaja Juha Hurme, teatteriohjaaja Jouni Rissanen ja kuvataiteilija Matti Rasi. Vierailevien tuotantojen lisäksi ohjelmistossa nähdään taiteellisen johdon omia teoksia.  Festivaali sisältää Johanna Riepulan kuvataidenäyttelyn, seminaarin ja Mikko Ahosen ”Suomisata – iltamat”. Tapahtuma on saanut tukea mm. Opetus- ja Kulttuuriministeriöltä ja Hailuodon kunnalta. Festivaali järjestetään 11. kerran ja tapahtuman ajankohta on 28. – 30.7.2017.

Kesäfestivaalin lisäksi Hailuoto Teatterifestivaali juhlistaa Suomen itsenäisyyden sadannetta juhlavuotta useilla teoksilla, tapahtumilla ja uusilla alkavilla projekteilla. Lisätietoa tapahtumista.

Ensimmäinen juhlavuoden tapahtumista on 21-23.4.2017 Oulun Pikisaaressa järjestettävä Keltainen talo – pienoisfestivaali. Tapahtumassa esitetään Hailuoto Teatterifestivaalin tuotantoja menneiltä vuosilta sekä uutena ensi-iltana Pentti Haanpään Sosialistisesti katsastelevan kylän räätälin iltakävely. 

Esitykset: 

Hyvä akustinen nainen – ryhmä Koskenniska, teksti Essi Kummu, ohjaus ja sovitus Hanna Hautala ja Jouni Rissanen, pe 21.4 klo 19.00 ja la 22.4 klo 14.00 

Kullervo – työryhmä Kullervo, teksti Aleksis Kivi, ohjaus Juha Hurme, la 22.2 klo 17.00 ja klo 21.00 

Puupää –  J.Hurme, teksti Juha Hurme, ohjaus Kristian Smeds, la klo 19.00 

Kylän räätälin sosialistisesti katsasteleva iltakävely – ryhmä Koskenniska, teksti Pentti Haanpää, ohjaus ja sovitus Jouni Rissanen, su 23.4 klo 14.00 (ensi-ilta) ja klo 17.00

Esityspaikat: Keltainen talo, (Vanhan Villatehtaan vieressä) ja Galleria Harmaja, Pikisaarentie 17.
Lipunmyynti: Lippuja myydään tuntia ennen esitysten alkua, Galleria Harmajan tiloissa. 

Maksu käteisellä!
Lippujen hinnat 15¤. Liput ovat esityskohtaisia. 

Esityksiin mahtuu katsojia rajoitettu määrä joten lippuja voi varata ennakkoon sähköpostitse: luovontunkki(a)gmail.com
Varaukset on tehtävä 20.4 mennessä. Ilmoita varauksen yhteydessä esityksen nimi, esitysaika, oma nimesi sekä varaamiesi lippujen määrä. 

Lisätiedot: Jouni Rissanen 044 2624262 / Hanna Hautala 040 7575912

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


Lisa Andström stipendit | haku 1.5.2017 mennessä

Lisa Andström stipendihaku on avautunut. Hakuaika on 19.3. – 1.5.2017.

Lisa Andström -stipendit myönnetään vuonna 2017 tutkimukseen, jatko- tai PD-koulutukseen ja koulutukseen liittyviin projekteihin, joiden kohdealueena ovat

  •     Naisten köyhyyden lisääntyminen: esimerkiksi ilmiön laajuus, tausta ja ratkaisukeinot tai 
  •     Taiteen terveyttä ylläpitävä voima 

esimerkiksi seuraavilla tieteenaloilla: humanistinen, teologia, yhteiskuntatieteet, lääketiede, terveystieteet, taide ja kulttuuri.

Stipendit myönnetään Suomessa ja Virossa asuville naisille. Stipendit ovat haettavissa 19.3.-1.5.2017 välisenä aikana.

Stipendejä jaetaan 3-6 kappaletta suuruudeltaan 2000-4000¤. Stipendit jaetaan Porvoossa Zonta International Piiri 20:n piirikokouksen yhteydessä 7.- 8.10.2017. 

Lisätietoa

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Esityshaku: Vuoden 2018 ITU | haku 13.6.2017 mennessä

Lastenteatterin ideahautomo ITU etsii esitysehdotuksia. ITUjen näyttämölle voi hakea esitysidealla, tekstikatkelmalla tai demolla uudesta, pienille lapsille suunnatusta näyttämöteoksesta.  

Esitys voi olla teatteria, tanssia, sirkusta tai performanssi. Kutsu on suunnattu taiteen ammattilaisille. 

Haku päättyy 13.6., minkä jälkeen valitaan katselmukseen osallistuvat esitysehdotukset. Katselmus järjestetään Annantalolla Helsingissä 22.9.2017 

ITU-esitykselle myönnetään 6000 ¤ tuotantotukea ja mukana olevat lastenkulttuurikeskukset ostavat valmiista teoksesta yhteensä vähintään kuusi esitystä. Raati voi halutessaan valita Pikku-Idun, jonka tuotantotuki on 2000 ¤. 

Lisätiedot: www.lastenkulttuuri.fi, www.annantalo.fi

Hakemukset lähetetään osoitteeseen: katariina.metsalampia(a)hel.fi 

ITUjen Näyttämön järjestävät Helsingin Annantalo, Vantaan lastenkulttuurikeskus, Lastenkulttuurikeskus Seikkailupuisto Turusta sekä Hämeenlinnan Lasten ja nuorten kulttuurikeskus ARX. 

Hakuohjeet


Open call: Summer Scriptwriting Base 2017, Bulgaria | deadline 1 May 2017

Summer Scriptwriting Base 
“To Die Laughing” 
29 July – 9 August 2017, 
Bozhentsi – Gabrovo - Sofia, Bulgaria 

"Humanity has unquestionably one really effective weapon—laughter. Against the assault of laughter nothing can stand. "— Mark Twain 

This year’s Summer Scriptwriting Base “To Die Laughing” will be held in the village of Bozhentsi (Bulgaria). The forum is destined to students and young professional of all artistic fields and creative industries interested in developing their skills and knowledge in writing scripts for theatre, documentary cinema, physical approach to writing, and other cross-disciplinary and cutting-edge art forms. It will also allow the participants to meet future friends, partners and collaborators from all around Europe. The program will consist of four lectures and three workshops, led by renowned and innovative practitioners from all around Europe who have been carefully chosen for this event. 

More information


Open call: Voila! Europe theatre festival, London  | deadline 15 May 2017

Calling all multilingual troubadours, travelling minstrels, intercultural creatives, linguistic explorers, juggling polyglots, translated artists, cross-nation activists, and European theatre companies.  

For its 5th year, Voila! festival becomes Voila! Europe and will be bigger and bolder than ever.

Voila! Europe is a non Brexit-fearing festival whose mission is to bust the barriers of language and showcase plays from around Europe & the UK to the multi-national audiences of London. From new writing by emerging artists to classics revisited by well-loved companies, Voila! celebrates diversity in performing arts, multiple languages, and fearless creatives.  
Broadening out from being a francophone festival to include more languages spoken on the European continent and expanding from one theatre to other venues in the city, Voila will program more work and provide additional platforms for exchange in the arts.

We are looking for shows in multiple languages, or translated/adapted from plays originally in a European language, as well as new writing with casts and creatives from the UK and the european continent! We accept all genres of shows, (music, theatre, performance art, dance) provided they are less than 60 mins long. 
 
Voila! Europe will take place in London from the 8th to the 18th of November 2017 at The Cockpit, Etcetera Theatre Camden, and more venues to be announced. 

The festival will provide 2 or 3 performance slots in one of the festival venues with production and technical assistance, printed brochures, a professional PR and online marketing, in exchange for a 50% box office split and a £70 admin fee (for selected companies). 

We will apply for funding to help companies from outside London with travel and accommodation/admin fees. 
 
Please download the APPLICATION FORM and send it in before the 15th of May to voilafest(a)thecockpit.org.uk

www.thecockpit.org.uk/voila
www.fb.me/voilaeurope


Hermès Foundation: New Settings programme | deadline 1 Jul 2017

This programme is devoted to the performing arts and is directed both to live performance artists (of all disciplines) and to visual artists who wish to create for the stage. Indeed, collaborations between performing artists and visual artists are encouraged. 

It concerns hybrid performances with a predominant visual arts dimension, scheduled to be premiered between January and December 2018. 

The supported productions thus meet at a crossroads between writing and modi operandi, questioning the relationship with the public in an innovative way. Each year the Foundation accompanies several projects. These new works are by both emerging and established artists and can have a national or international scope. The field of performance art conceived for exhibition spaces, however, is excluded from the call for projects. 

The support the Fondation d’entreprise Hermès brings to these new productions is two-fold. On the one hand, the artists selected will receive financial aid for the production phase in order to help them complete their project. On the other, the Fondation d’entreprise Hermès will offer them performance dates in the autumn of 2018 in the Paris region, in partnership with cultural institutions. 

Finally, the Fondation d’entreprise Hermès has built a partnership with the French Institute Alliance Française in order to present certain New Settings productions at the Crossing The Line festival in New York.

Find all details online


Open Call: IAPAR International Theatre Festival, India | deadline 31 Jul 2017

Call for Participation in the IAPAR International Theatre Festival

The International Association for Performing Arts and Research (IAPAR) is happy to announce the Call for Participation for the second edition of “IAPAR International Theatre Festival” 
 
IAPAR International Theatre Festival 2017 will feature performances from across the globe, master-classes, as well as formal and informal interactions between artists from India & abroad. This festival is a first step towards a sustained effort in curating a festival which brings innovative performances which put ‘Actors’ at the centre of their productions to the city. The focus of the festival hence revolves around the ‘Actor’ taking centre stage. The festival will be hosted in association with the Indian Centre of ITI. 
 
This festival will take place in Pune, India, in November 2017. 

Send us an email on iapar.festival(at)gmail.com for the detailed application form or visit our website www.iapar.org/festival-2017 and download the application.


Mobility First! ASEF Cultural Mobility Initiative 2017

Cultural mobility, whether for work, co-production or participation in a seminar or residency, is integral to the practice and career of artists and cultural professionals in Asia and Europe. The benefits of such mobility are personal (e.g. building professional capacities, co-creating international work, broadening markets for one's work and finding new professional contacts etc.) but they also ensure public good (e.g. maintaining a heterogeneous world of ideas, increasing the diversity of the cultural content produced and consumed, fostering intercultural competencies, socio-economic benefits for local festivals and venues). 

However, securing funding to finance international travel (for touring shows, residencies, exploratory visits, collaborations etc.) remains a major challenge for most artists, particularly in the Asia-Asia and Asia-Europe contexts. In particular, ensuring balanced bi-directional (i. e travel from Asia to Europe as well as from Europe to Asia) and reciprocal (i.e. adequate funding for incoming and outgoing mobility) mobility remains a challenge. 

It is in this context that the Asia-Europe Foundation (ASEF) is launching Mobility First!, a new fund to support the travel of Asian and European artists and cultural professionals between Asia and Europe. 

Mobility First! – ASEF Cultural Mobility Initiative is being launched in April 2017 to commemorate the 20th anniversary of ASEF, which was established in 1997 as the only institution of the Asia-Europe Meeting (ASEM*).

Find all details online

KOULUTUKSIA

Theatre in Social Context, Prague | deadline 30 April 2017

Archa Theatre Summer School 6 –17 September 2017.
Archa Theatre, Prague, Czech Republic

Theatrical creation has focused on topical social and political issues recently. Archa Theatre promotes artistic practices that have the courage to examine topical issues expressed in a specific theatrical language. The International Summer School is a platform for experimentation and investigation in the field of contemporary theatre. 

Working language of the school is English. 

Issues we focus on: 

  • How is reality transformed into an artistic image? 
  • Which artistic disciplines serve this purpose? 
  • How can artistic activities influence social reality? 

 
Instructors of the regular workshops: 

  • Ondřej Hrab: Theatre and sociology / The historical roots of social-specific theatre / Production and dramaturgy of social-specific theatre 
  • Jana Svobodová: The Viewpoints method in the context of social-specific theatre 
  • Jaroslav Hrdlička: Video art and story 
  •  Jan Burian: Music and sound as an integral part of stage action 
  • Philipp Schenker: Objects in the context of personal story 
  • Pavel Kotlík: Light as space for action 

 
Exclusive lectures by international artists: 

  • Heiner Goebels: On the polyphony of collaboration 
  • Pieter de Buysser: Creating and staging your own text 
  • Henk Keizer: Theatre in various public places/city, countryside, prison, supermarket
  • Mattijs Maussen: Building partnerships for city scale cultural interventions through engagement 
     

Cost: 

500 Euro - includes daily practical exercises, lectures, study materials, refreshments, and tickets to the accompanying program. In exceptional cases, applicants can request a discount on the tuition.

How to apply? 

Please submit a motivation letter and a CV with a photo to the e-mail address stated below. You can also include visual materials showing your work to date. 

Applications should be submitted to: summerschool(a)archatheatre.cz

Application deadline: 30 April 2017 

More information


Master in Arts of Theatre Physical Theatre | deadline 30 Apr 2017

The Master’s degree programme of the Accademia Teatro Dimitri in Verscio is aimed at professionals and graduates of the performing arts. The Master’s program focusses on the process of theatrical creation and artistic reflection, and provides time for the development and realisation of an individual project for the stage. The training, structured modularly and composed of workshops, courses, and seminars, allows each student to develop their own expressive capacity in terms of composition and theatrical creation, to enable them to cultivate their own aptitude for theatrical reflection and self-criticism. The programme is part of the Master-Campus-Theater-CH which unites various schools of theatre in Switzerland (Hochschule der Künste Bern, Haute école de théâtre de Suisse romande, the Zürcher Hochschule der Künste, and the Accademia Teatro Dimitri).
 
The application deadline is 30 April 2017. For more information please contact: corinna.vitale(at)supsi.ch or silviana.vogt(at)supsi.ch

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Materiaali/Nukenrakennus-kurssi | ilmoittaudu 17.5.2017 mennessä

Iida Vanttajan kurssi on suunnattu etupäässä jo kokeneemmille, mutta luontuu hyvin myös aloitteleville nukentekijöille. Kurssilla tutustutaan erilaisiin materiaaleihin, joista voi tulla suosikkeja nukenrakennuksessa. Lisätietoa.

Aikataulu:
9.6 klo 15.00-20.00
10.6 klo 10.00-17.00
11.6 klo 10.00-16.00

Tarkemmat lisätiedot kurssista (pdf)

Ilmoittautumiset unimafinland(a)gmail.com viimeistään  17.5 2017 


Oikea terveyskeskus: työpaja | 23.-26.8.2017, Helsinki

Työpaja opettaa osallistavien ja immersiivisten esitysten teoriaa ja erityisesti käytäntöä. Osallistavat esitykset tarkoittavat laajaa kirjoa esityksiä, jotka käyttävät mm. pelisuunnittelun ja aktivismin keinoja laajentamaan perinteistä esityskäsitystä. Immersiiviset esitykset käsitetään usein esityksinä, jotka upottavat katsojan teoksen näyttämökuvaan, mutta laajemmin ymmärrettynä ne tarkoittavat esityksiä, jotka haastavat esitysten perinteisen katsoja-aseman. 
 
Työpaja antaa välineitä toteuttaa tämänkaltaisia esityksiä käyttäen esimerkkitapauksena osallistavaa ja immersiivistä esitystä ’Oikea Terveyskeskus’, joka toteutettiin vuosi sitten samassa ympäristössä missä myös tämä työpaja tapahtuu.  
 
Työpaja keskittyy osallistavien ja immersiivisten esitysten suunnitteluun ja erityisesti niissä tapahtuvaan esiintymiseen.  
 
Työpajassa opit 
 
- Ottamaan esityksen kontekstin konkreettisesti osaksi taiteellista työskentelyä  
- Osallistavien esitysten poliittisia ulottuvuuksia 
- Pelisuunnittelua ja osallistamisen mekanismeja esittävissä taiteissa 
- Intimiteetin ja sen rajojen neuvottelua 
- Moniaistisen esiintymisen tekniikkaa suhteessa osallistujaan  
- Aistimaan ja ymmärtämään esityksen ympäristön merkityksenluojana ja itsenäisenä toimijana  
 
Työpaja tapahtuu kaupunkimetsässä. Paikalle pääsee suoralla bussiyhteydellä keskustasta. Lähellä on ulkoilumaja, josta voi ostaa ruokaa ja mistä löytyvät wc-tilat. Huonon sään sattuessa osa työpajasta voidaan siirtää sisätiloihin. Työpaja on Sami Henrik Haapalan taiteellisen väitöksen toinen osa, joten osia työpajasta dokumentoidaan tutkimuskäyttöön.  
 
KEILLE: Työpaja on suunnattu erityisesti esittävän taiteen ammattilaisille ja opiskelijoille. Mikäli et kuulu näihin lähetä ennen ilmoittautumistasi lyhyt motivaatiokirje osoitteeseen sami@centerforeverything.com. Samaan osoitteeseen voi lähettää myös kaikki muut työpajaa koskevat tiedustelut. 
 
ILMOITTAUTUMINEN JA MAKSU: Molemmat tapahtuvat suoraan Kaiken keskuksen verkkokaupassa osoitteessa 
holvi.com/shop/everything 
 
AIKA JA PAIKKA: Ke 23. 8 – pe 25. 8. klo 16 – 20 ja la 26. 8 klo 14 – 18 Paloheinän ulkoilumajan läheisyydessä. Ensimmäisen kerran tapaamispaikka kerrotaan ilmoittautumisen yhteydessä. 
 
HINTA: 90 ¤ 
 
OPETTAJA: Sami Henrik Haapala on näyttelijä FIA, tanssija, esitystaiteilija ja antropologi. Hän on tuottanut, ohjannut ja esiintynyt lähes 20 vuoden ajan sekä instituutioissa että vapaalla kentällä Suomessa ja kansainvälisesti. Hän tekee parhaillaan taiteellista väitöskirjaa Taideyliopiston Teatterikorkeakouluun aiheenaan osallistavat ja immersiiviset (’upottavat’) esitykset. Hän on Kaiken keskuksen taiteellinen johtaja.

www.kaikenkesk.us

www.centerforeverything.com


Workshop: Sudanese wayang golek, France | deadline 22 May 2017

Techniques and imaginings of the Sudanese wayang golek  
 
From August 22 to September 8, 2017  
   
Workshop directed by Dadan Sunandar Sunarya  
(Putra Giri Harja 3 company, Indonesia)  
 
Interpreting: Sarah Anaïs Andrieu  
Number of participants: 16  
Suitable for: puppeteers, puppets builders, actors 
Workshop languages: French, English, Sundanese 
Workshop fees:  
1250 euros (individual payment)  
1800 euros (AFDAS or other support)  
Application deadline: May 22, 2017  
   
The objective of this workshop is to provide an introduction to and familiarisation with the techniques and rich imaginings issuing from the grand puppet tradition that represents the Sudanese wayang golek, a form native to the western part of the island of Java where it is extremely popular today.  
 
It will be a matter of getting immersed in a complex form based on collective creation, through both the mastery of a variety of techniques and improvisation. The workshop will be led by puppeteer Dadan Sunandar Sunarya, accompanied by a wayang builder and three musicians. 
 
Leaflet 
Application form 
 
More information

TYÖPAIKKOJA 

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Naisnäytteijä, Rovaniemen Teatteri | hae nyt

Haemme laulu- ja tanssitaitoista naisnäyttelijää Rovaniemen Teatteriin

Ohjelmistoomme on tulossa monipuolista tekemistä draamasta musikaaliin.

Edellytämme ensisijaisesti ylempää korkeakoulutasoista näyttelijäntyönkoulutusta tai muutoin hankittua vastaavaa pätevyyttä.

Työsuhteen kesto 1.8.2017 - 31.7.2018 tai sopimuksen mukaan. Toiveena on, että hakija voisi olla mukana harjoituksissa jo toukokuussa.  

Lähetä vapaamuotoinen hakemus ja kuvallinen CV osoitteeseen sari.h.alatalo(a)rovaniemi.fi mahdollisimman pian. Lisätiedustelut hallintojohtaja Sari Alatalo sari.h.alatalo(a)rovaniemi.fi, puh 0400 282 483.


Lapin taiteilijaseura: Taiteilijahaku hoitolaitosresidensseihin

Lapin taiteilijaseura palkkaa taiteilijoita työskentelemään hoitolaitosresidensseissä eri puolilla Lappia noin kuukauden jaksoille. Etsimme neljää Suomessa asuvaa taiteilijaa sekä yhtä taiteilijaparia, joista toinen taiteilija on Suomesta ja toinen toisesta Pohjoismaasta tai Barentsin alueelta. Taiteilijahaku on valtakunnallinen ja avoin kaikkien taiteenlajien taiteilijoille. Projekti päättyy näyttelyyn Galleria Napassa ja Studio Mustanapassa Rovaniemellä toukokuussa 2018.  

Residenssijakson aikana taiteilija työskentelee hoitolaitoksessa hyödyntäen oman taiteenalansa menetelmiä.  Hoitolaitoksen asiakkaat, henkilökunta tai laajemmin lähialueen yhteisö voivat osallistua työskentelyyn. Taiteilijavetoisissa työpajoissa ja yhteisötaideprojekteissa kiinnitetään erityisesti huomiota henkilökunnan rooliin ja sitoutumiseen taidetoimintaan. Käytännössä tämä voi tarkoittaa esimerkiksi ohjaamista taidelähtöisten menetelmien käyttöön.

Tarkemmat tiedot ja ajankohdat

 


Kaksi ammattitanssijaa, Anonymous | haku 28.4.2017 mennessä

’Anonymous’ (työnimi) etsii kahta ammattitanssijaa immersiiviseen nykytanssiteokseen

Teoksen kuvaus:

Teos kyseenalaistaa persoonaan perustuvan tähtikultin ja ehdottaa tilalle maailman, joka ei perustu yksilöstä lähtevään ilmaisuun. Teos yhdistää toteutuksessaan osallistavia ja esityksellisiä osia, jotka yhdistetään pelisuunnittelun keinoilla. Se on löydettyyn tilaan toteutettava immersiivinen esitys. Koreografinen lähestymistapa purkaa persoonakohtaista liikeilmaisua ja ehdottaa toisenlaista tapaa elää jälkikaupallisessa ja yksilön jälkeisessä yhteiskunnassa.

Anonymiteetti purkaa olemassa olevia tottumuksia, avaa tilan uudelle tuntemattomalle saapua ja vapauttaa. Samalla anonymiteetti on leimallisesti myös terrorin ominaispiirre. Kun kauhun aiheuttavia tekijöitä ei tiedetä suurin kauhu syntyy tuntemattomuudesta - tuhosta, jolle ei ole syytä. Anonymiteetissa on mahdollisuus suurimpaan hyvään ja epäitsekkyyteen ja samalla suurimpaan pahaan ja yhteisön tuhoon.

Tanssijalle anonymiteetti merkitsee tanssijantyön myötä kertyneen informaation purkamista ja olennaisen etsimistä, oman kehoinstrumentin luontaisen soinnin löytämistä. Tätä kautta löytyvä fyysisen meditaation tilan kautta haetaan toisaalta niin sanottua nollatilaa, toisaalta keskitettyä ja kirkasta tietoisuuden tilaa, josta käsin avataan mieltä, kehoa ja havaitsemista sisältä ulospäin. Teoksen maailmassa tämä sisäinen kirkkaus miksataan reivien, mellakoiden ja äärimmäisen nimettömän intimiteetin kanssa.

Teoksen työskentely tapahtuu työryhmätyöskentelynä, vaikka sille onkin määritelty myös ohjausvastaavat. Työryhmässä on nyt haettavien tanssijoiden lisäksi viisi muuta jäsentä. Teoksen harjoitukset ovat osin englanniksi. Esityksen pääkieli on suomi, mutta siinä saatetaan käyttää myös englantia.

Toivomukset hakijalta:

- Ammattitanssijan koulutus. Koulutuksen ei tarvitse välttämättä olla korkeatason koulutus, mutta se on hakijalle eduksi.

- Kokemusta osallistamisesta tanssijana ja/tai tanssijantyöstä immersiivisissä teoksissa.

Kerro hakuviestissäsi mikä on kokemuksesi liittyen erityisesti osallistavaan tanssijantyöhön, muuhun vastaavaan esiintymiseen, tai mikäli sinulla on kokemusta immersiivisistä esityksistä. Huomioi, että painotus on nimenomaan tanssijantyössä.

Työnkuva:

Tanssijantyö osallistavassa ja immersiivisessä esityksessä ’Anonymous’ (työnimi). Esitys tapahtuu poikkeuksellisessa esitystilassa. Koko teoksen harjoitusaika on muilla työryhmän jäsenillä pidempi. Tässä haettavia tanssijoita etsimme täydentämään jo olemassa olevaa työryhmää.

Työnkuva sisältää myös teoksen muuta valmistelua, josta sovitaan erikseen esiintyjien kanssa.

Harjoitus- ja esitysaikataulu:

Harjoitukset:

27. 10. – 27. 11. 2017 pe, la ja ma klo 10 – 16, ti ja ke klo 17 – 19.

Ei harjoituksia 3., 4. ja 5. 11. 2017.

Esitykset:

28. 11, 29. 11, 30. 11 ja 1. 12. 2017 klo 19. 

Harjoitus- ja esitysaikataulusta ei ole mahdollista neuvotella.

Palkka:

1500 ¤ (maksetaan apurahana). Summa ei vastaa täyttä kuukausittaista työskentelyapurahaa. Tämän vuoksi myös työaika on tavallista kuukausittaista työaikaa lyhyempi.

Työaika ja palkka saattavat kasvaa viimeisten rahoituspäätösten varmistuttua. Tästä neuvotellaan erikseen valittujen tanssijoiden kanssa.

Lähetä kuvallinen CV sekä lyhyt viesti, jossa kerrot kokemuksestasi liittyen yllämainittuihin toiveisiin pe 28. 4. mennessä osoitteeseen

anonymousinhelsinki(a)gmail.com

Ilmoittautuneiden joukosta valitaan max. 15 tanssijaa koetanssiin, joka pidetään Teatterikorkeakoululla Helsingissä la 20. 5. 2017 klo 12 – 15.

Teoksen tekijät varaavat oikeuden valita teokseen tanssijoita halutessaan myös koetanssin ulkopuolelta.


Nukketeatterikeskus Poiju hakee toiminnan jatkajaa | haku 31.5.2017 mennessä

Nukketeatterikeskus Poijun taiteellisen johtajan ja pääomistajan jäädessä eläkkeelle keväällä 2018 haemme teatterille jatkajaa.

Nukketeatterikeskus Poiju on vuonna 2007 perustettu, helsinkiläinen nukketeatteriin ja nukketeatterikulttuurin kehittämiseen keskittyvä ammattiteatteri, jonka toiminta-ajatuksena on yhdistää nukketeatteritaiteilijat ja -toimijat yhden 'sateenvarjon' alle ja tarjota korkealaatuista nukketeatteria sekä lapsille että myös aikuisille.

Nukketeatterikeskus Poiju on kiertue- ja tuotantoteatteri, jonka alla vuonna 2017 toimii yhdeksän sooloteatteria sekä  47 PoijuPaikka -yhteistyökumppania eri tavoin.

Nukketeatterikeskus Poiju on ns. vapaankentän teatteri ja saanut vuodesta 2008 lähtien harkinnanvaraista toiminta-avustusta sekä Helsingin kaupungilta että Taiteen edistämiskeskukselta. Toiminta ja asiakaskunta on vakiintunutta ja meidät tunnetaan sekä pääkaupunkiseudulla että muualla maassa.

www.nukketeatterikeskus.fi

Tiedustelut ja yhteydenotot 31.5.2017 mennessä:

Toimitusjohtaja Heli Barić p. 040 770 3615,

heli.baric(a)nukketeatterikeskus.fi


twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi