31.05.2018

TINFO-tiedote 20 / 31.5.2018

 

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KOULUTUKSIA

TYÖPAIKKOJA

MUITA ILMOITUKSIA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Instituution radikaali tulevaisuusutopia

Belgian NTGent on aina ollut positiivisesti erilainen kaupunginteatteri-instituutio ennakkoluulottomuudessaan ja kunnianhimoisuudessaan. Nyt sen entistä avoimempaa ja liikkuvampaa kaupunginteatteritulevaisuutta luotsaavat Milo Rau, Stefan Bläske, Steven Heene ja Nathalie De Boelpaep. Teatterin manifesti,10 kohdan säännöstö on utopistinen sekä-että -malli. Teatteri ei valitse tulevaisuutta joko paikallisena klassikkojen tuotanto- ja jakelulaitoksena keskiluokkaiselle yleisölle tai globaalina kiertueteatterina, joka esiintyy eliiteille.

Manifestissa kuuluu sosiologi-Raun, uuden dokumentti- ja tutkimusteatterin ja poliittisen murhan kansainvälisen instituutin IIPM (International Institute of Political Murder) perustajan yhteiskunnallis-poliittinen poetiikka ja eetos. Tulevaisuuden kaupunginteatteri saatetaan takaisin kaupungin ja maailman todellisuuksiin. Instituution tuotantoajattelu laitetaan uusiksi ja puretaan kaupunginteatterisysteemiin sisäänrakennettuja implisiittisiä rajoituksia.

Miltä tulevaisuuden kaupunginteatteri näyttää, kuka siellä työskentelee, miten siellä harjoitellaan, miten sitä tuotetaan ja miten se kiertää? Tällaisia kysymyksiä manifesti käsittelee. Ratkaisuja etsitään siihen, miten vanhaksi tullut instituutio pakotetaan vapautumaan ulos maailmaan.

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Esimerkiksi sitä, että esityksissä käytetään vähintään kahta kieltä. Materiaaliarvo kunniaan. Ei enää mitään klassikkosovituksia/adaptaatioita. Jos pohjamateriaalina on klassikko, elokuva tai mikä tahansa, niin korkeintaan 20 % teoksen tekstimateriaalista saa olla teosta sellaisenaan. Näyttämöllä esiintyvät rinnan niin teatterin koulutetut ammattilaiset kuin ei-ammattimaiset esiintyjät. Osa harjoituksista tapahtuu muualla kuin teatterissa. Ainakin yksi näytäntökauden esityksistä harjoitetaan tai esitetään sota- tai konfliktialueilla. Lavastukset rajataan 20 neliömetriin, niiden on mahduttava pakuun, jota tavallisen ajokortin kanssa voi ajaa.

Nachkritikistä voi lukea kommentteja.
 

Terveiset Unkarista – kulttuurighetosta

Viktor Orbánin hallitus voi uuden vaalivoittonsa turvin tehdä käytännössä mitä tahansa. Stop Soros -lakiesitys kriminalisoi pakolaisten ja paperittomien siirtolaisten auttamisen. Vierasväestö ulos! Se muodostaa uhan Unkarin kristilliselle perinnölle. Kansalaisjärjestöjä hiljennetään, avunanto luokitellaan rikolliseksi toiminnaksi, Orbánin politiikan vastustajat leimataan valtionpettureiksi tai kansanvihollisiksi.

Kansanvihollisen leimaa kantaa esimerkiksi teatteriohjaaja Árpad Schilling, joka on viime ajat tehnyt työtä muualla kuin Unkarissa ja on päättänyt jättää kotimaansa. Theater der Zeitissa kirjailija-ohjaaja András Dömötör kuvaa Unkaria kulttuurighetoksi, jossa vielä vallitsee jonkinlainen demokratian illuusio, vaikka voitaisiin puhua jo diktatuurista. Yhtäkkiä ei tv-haastattelusta tulekaan mitään, hanke ei saa rahoitusta, tilaa ei enää ole ideoiden kehittämiselle. Ja tietenkin kaiken keskellä tapahtuu sitten ihmeellisiä asioita, hienoja teoksia syntyy.

Mutta pidemmän päälle tällaisessa epävarmuudessa on mahdoton elää. András Dömötör on havainnut, miten tällainen kamppailu olemassaolosta saa aikaan kompromisseja, itsesensuuria, ihmiset sopeutuvat. Poliittisessa paineessa ei enää ole mahdollista säilyttää riippumattomuuttaan. Dömötörin poliittinen farssi Mephistoland esitettiin jokin aika sitten Maxim Gorki -teatterissa. Teksti on luettavissa Theater der Zeitista. Miten olisi tällainen poliittinen farssi suomalaisessa teatterissa?

Käynnissä on sukupolvenvaihdos, joka kuulostaa tutulta. Edellisen sukupolven suuret nimet Árpád Schilling, Béla Pintér, Kornél Mundruczó, Viktor Bodó pystyivät vielä tekemään kunnianhimoisia suurtöitään kansainvälisinä yhteistuotantoina. Monet varmaan muistavat Schillingin Luuserin (The Loser) Stagelta.

Nuorelle sukupolvelle sen sijaan on selvää, ettei se tule saamaan vakikiinnitystä. Sen sijaan syntyy ad-hoc ryhmiä. Kristóf Kelemenin Trafón nykytaiteen keskukseen tekemä Unkarilainen akaasia kuvaa surrealistisesti kamppailua vieraslajista. Miten tästä savannien puusta tuli Unkarin kansallispuu. Ja ehkä unkarilaisohjaajien miesvaltakin hieman murtuu. Andrea Pass on yksi naisista, ja Katona Józsefiin on kiinnitetty pääohjaajaksi ensimmäisenä naisena Kriszta Székely.

Tässä kontekstissa on enemmän kuin tärkeää tehdä edes pieniä tekoja, kuten vaikka kokoontua Budapestissä Finnagorassa Borderline-näyttelyn yhteydessä tai Unkarissa toimivien kulttuuri-instituuttien järjestämässä tilaisuudessa keskustelemaan taiteilijan ilmaisunvapaudesta ja vastuusta, itsesensuurista, vallan näkymättömistä ja näkyvistä rakenteista.
 

Taiteilijan vastuu ja meidän vastuumme

Kroatian kansallisteatterin ja ljubljanalaisen Mladinsko-teatterin yhteistuotanto Oliver Frljicin ohjaus Our Violence and Your Violence peräänkuuluttaa Euroopan vastuuta pakolaiskriisistä.  

Esitys on olemassa olonsa aikana saanut roppakaupalla protestoijien lokaa niskaansa eri puolilla. Kansalliskonservatiivit ovat katsoneet sen loukkaavan heidän uskonnollisia tunteitaan. Nyt protesti tapahtui muutama päivä sitten Tsekissä Brnon teatterifestivaalilla, jossa teos vieraili. 

Paikallinen kommunistipuolue ja kristilliset yhdistivät siellä voimansa, ja kolmisenkymmentä ”Kunnon ihmiset” -paitoihin pukeutunutta ihmistä tunkeutui näyttämölle keskeyttäen esityksen

Provokaatio saa aikaan sensuuria, joka puolestaan tuo näkyviin vapauden rajat ja valtasuhteet. Frljic on toistuvasti läpivalaissut  eurooppalaisten vastuuttomuutta ja silmien sulkemista, olipa kyse sitten sotarikoksista tai kiihkokansallisten narratiivien ja uskonnollisen dogma-ajattelun noususta.

Kroatialainen Frljic on se, joka uskoo esitykselliseen provokaatioon ja konfliktiin dialogin välineenä. Hän on tietoisesti käyttänyt hyväkseen instituutioiden symbolista pääomaa, muistuttanut instituutioiden vastuusta ja velvollisuuksista ja laajentanut näyttämön käsitettä ulos teatterista. Teatterit esittävät muutonkin kuin tuomalla ihmisiä esityksiinsä. Frljic on kysynyt, mikä on se kansakunta, jolle teatteri kuuluu. Kuka se kansakunta on, keistä se koostuu?

Frljicin Klątwa on nähtävissä Baltoscandalissa Rakveressä heinäkuussa.
 

Pätkätyötä, vuokratyötä, joustotyötä, nyhtötyötä

Rapautuvan palkkatyön yhteiskunta on Anu Suorannan ja Sikke Leinikin toimittaman artikkelikokoelman osuva nimi. Nyt pitää vain jaksaa odottaa, että saan sen käsiini. Lue lisää Metelistä: ”Miten työelämä rapautuu? Miten ja kenen ehdoilla tulevaisuuden työelämä toimii? Heittääkö ”työelämäevoluutio” meidät kaikki ulkoringille?” Tällaisiin kysymyksiin annetaan vastauksia, eikä pelkästään vastauksia vaan esitetään myös korjausliikkeitä.
 

Työn euforiasta ja keskeneräisyyden häpeästä

Kuinka paljon suomalaisnäyttelijöiden omien arkistojen ja mielen uumenissa on arvokasta kokemustietoa, joka pitäisi saada tallennetuksi! Näyttelijällä on kyky ajatella omaa työtään. Kysymys on viime kädessä näyttelijän emansipaatiosta. Näyttelijän kokemusääntä tarvitaan!

Mitäs nyt tällaista? Siksi, että luin Eila Ileniuksen Näyttelijän yökirjan. Tämä teos ”työn euforiasta ja keskeneräisyyden häpeästä” tallentaa näyttelijäkonkarin jaakobinpainia. Merkinnät ovat syntyneet  Ileniuksen Kotkan kaupunginteatterin kiinnityskaudella 1975-83. Ileniuksen yöpäiväkirjat syntyivät kotoutumisprosessissa, kulttuurishokissa ja keski-iän kriisissä.

Dokumenttimerkinnöistä avautuu mikrohistoriallinen näkökulma näyttelijän itseymmärrykseen ja sitä kautta työn eetokseen ja arvoihin. Nyt kirjoittaa kokemusasiantuntija välittäen hiljaista tietoa näyttelijän työskentelyprosesseista ja näyttelijän ja ohjaajan yhteistyöstä 1970- ja -80-lukujen laitosteatterikontekstissa.

Ileniuksen merkinnöissä toistuu usein käsite ”nahkapussi”, juuri se kroppa, joka ei toimikaan halutuilla tavoilla, kun näyttelijä pyrkii löytämään itsestään roolihahmon. Toistuvasti Ilenius kaipaa sisäistä työskentelyrauhaa, kykyä levätä omassa itsessään, oman egon alasajoa, egon, joka syöttää vääränlaista suorituspainetta.

Ilenius käsittelee myös kehorasismia, ulkonäköpaineita. Oma näyttelijänmateriaali ei vastaa stereotyyppistä suomalaista naiskuvaa: ”Minulle alkoi kehkeytyä myös jonkinlaisia ulkonäkö- tai ’olemusongelmia’, joita olin havainnut silloin minun kaltaisillani naisnäyttelijöillä, joiden olemus ei ensisilmäyksellä asettunut näkemykseen suomalaisesta naisesta.”

Mietin näyttelijän riippuvuutta ohjaajasta ja hänen katseestaan. Huomasin sisäisen kapinani tuota näyttelijän ja ”nahkapussin” alapositiota kohtaan. Ikään kuin vika olisi koko ajan näyttelijän ”nahkapussissa” ja näyttelijän on vain pyrittävä toimimaan ohjaajan muovailtavana materiaalina. Sovittautumisen vaateet olivat melkoiset. Ilenius tuntee huonoa omaatuntoa ohjaajalle tuottamastaan pettymyksestä: ”Minulle jäi kuitenkin tästä roolityöstäni paha olo ohjaajankin takia, siitä etten pystynyt antamaan itsestäni enempää”.

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE

Kansainväliset TINFO-uutiskirjeet

TINFO palvelee alan ammattilaisia lähettämällä erikielisiä uutiskirjeitä. Englannin- ja saksankieliset ilmestyivät tällä viikolla. Pääaiheena niissä MOTI-kansainvälistymisohjelma, joka pääsi kunnolla vauhtiin, kun siihen valittiin mukaan viisi ryhmää.

Lue uutiskirjeemme:

TINFO e-News Theatre News from Finland

TINFO-Newsletter Theater aus Finnland


Kansallinen kesäteatteripäivä 29.6.2018

TINFO on julistanut Kansalliseksi kesäteatteripäiväksi tänä vuonna perjantain 29.6.2018. Somessa tähän liittyvät postaukset kulkevat tunnisteella #kesäteatteripäivä.
 
Olemme halunneet nostaa tämän merkkipäivän voimin esiin sitä valtavaa määrää työtä, jota harrastajat ja ammattilaiset tekevät satojen teatteriensi-iltojen eteen joka kesä. Juhannuksen jälkeinen viikonloppu on perinteisesti se suven vilkkain, siihen ajoitamme Kansallisen kesäteatteripäivän.

TINFO kerää tiedot myös kesäensi-illoista, niitä löytyy tälle kesälle jo nyt 305 ensi-iltalistastamme.

tinfo(a)tinfo.fi

Mistä syntyy onnistunut kesäteatteriesitys


Syyskauden ensi-illat ammattiteattereissa, selaa ohjelmistoja  

TINFO kerää tiedot ammattiteatterien ensi-illoista. Ensi-illat ovat avoimesti selattavissa verkkopalvelussamme. Tällä hetkellä syksylle on näkyvissä 140 ensi-iltaa ja lisää tulee. Teatterien kesätauon jälkeen ensimmäiseksi ehtivät Oblivia, Quo Vadis ja Suomen Kansallisteatteri, joilla kaikilla on ensi-illat 29.8.2018.

Meille voi jatkuvasti ilmoittaa tulevista syksyn ja ensi vuoden ensi-illoista: tinfo(a)tinfo.fi

UUTISIA

Erimielisyydestä on kasvava teos

Taideteoksen synnyttäminen voi olla leikin asia, jossa sattumanvaraisuudelle on jätettävä tilaa. Koreografi-esitystaiteilija Maija Hirvanen ja ääni- ja esitystaiteilija Juha Valkeapää antavat ensimmäisen yhteisen teoksensa kehittyä rauhassa.

Työnimeä Life as we know it kantava teos näkee päivänvalon vuonna 2020, ja sen on tarkoitus syntyä kansainväliseksi kätilöitynä. Hirvanen ja Valkeapää valittiin Teatterin tiedotuskeskuksen (TINFO) MOTI-ohjelmaan, joka auttaa suomalaisen teatteri- ja esitystaiteen tekijöitä löytämään uusia yleisöjä teoksilleen kansainvälisiltä markkinoilta.

TINFO jututti tekijöitä, ja siitä tuli hyppy kuin rannattomaan virtaan.

Hirvasella ja Valkeapäällä oli molemmilla sattumoisin luettavanaan Hannah Arendtin Vita Activa, ja sen päätyminen tässä vaiheessa taiteellista prosessia myös yhteiselle lukulistalle kuvastaa niitä tiedostamattomia parviyhteyksiä, joiden tutkimisesta Life as we know it saa aineksiaan. Empatia, pelko, rakkaus, anteeksianto, rihmastot, bakteerit, pallo objektina ja vesi ovat kummankin taiteilijan aloituspöytään tuomia pelimerkkejä. Taiteellinen konsensus ei ole päämäärä, päinvastoin, aiheiden mikroalusta tarvitsee erimielisyyden kuohkeuttajakseen.


Valtavan elämänjanon vallassa
 

Maija Hirvanen ja Juha Valkeapää ovat molemmat tahoillaan tehneet jo pitkät taiteilijaurat, joiden varrelle mahtuu yhteistuotantokumppaneita niin Suomesta kuin muualtakin. He tuntevat toistensa tuotantoa, ja juuri nyt on sopiva hetki tehdä yhdessä esitys:

Tässä keski-iässä tai sen kynnyksellä elämänjano on meillä kummallakin taas uudella tavalla valtava. Aloitamme siis ei sen vähempää kuin koko elämän käsittämättömyyden äärellä. Ikään kuin katsoa elämää itseään kasvoihin, tarkasti.

Tarkasti katsominen voi tarkoittaa sitä, että yhdestä pisteestä, hippusesta, solusta, ehkä liikkeestä ja äänestä, löytää koko maailman, kun tutkii sitä riittävän pitkään. Nyt ei pidetä kiirettä. Kiireettömyyteen kannustaa myös Dublin Fringe -festivaalin johtaja Ruth McGowan, joka luki MOTI-ohjelmaan hakeneiden teatteriryhmien hakemuksia:  Work passionately and with rigour on the ideas that compel you as an artist. Don’t rush. Hold a steadfast commitment to your impulses.

Työparilla on hyvä syy tähän elämän atomeiksi purkamiseen:

Life as we know it osoittaa kohti ajatusta, että tietämyksemme ja kokemuksemme elämästä, siitä mitä se on tai voi olla, on aina vaillinaista. Pyrimme eräänlaiseen ei-tietämisen tilaan, tilaan, jossa emme olisi fiksanneet asioita liikaa ajattelussamme, olemisessamme ja teoksen tekemisessä.
 

Hitaus ja kiireettömyys teoksen ainesosina
 

Aika on liian arvokasta tuhlattavaksi kiirehtimiseen. Tällainen aforistinen päätelmä kytee Maija Hirvasen ja Juha Valkeapään taideteosta koskevien suunnitelmien äärellä. He sanovat sen ääneen: esitystä tehdään hitaasti ja kiireettä. Alan epäillä, että nyt puhutaan oleellisesta teoksen aineksesta:

Kyllä. Kiireettömyys ja hitaus ovat teoksen tekemisen tapa ja asenne, ja ne määrittävät, millainen siitä tulee. Aika on arvokasta, arvokkaille asioille antaa ja ottaa aikaa. Pysähtyminen on eteenpäin selviämisen keino. Hitaus rauhoittaa – usein. Kun on hidas, yksi asia riittää pitkälle. Mutta hitaus ja kiireettömyys eivät ole sama asia. Teemme työtä kiireettömästi, mutta olemme kumpikin dynaamisia luonteita, joilla on monta puolta.

Ruuhkavuosien keskellä ja tehokkuuteen perustuvassa, suorituskeskeisessä työkulttuurissa Hirvanen ja Valkeapää kokevat kiinnostavaksi luoda paikkoja ja tiloja, joissa ei olisi kiire. Helppoa se ei ole, mutta taiteilijoiden mielestä ensiarvoisen tärkeää:

Kiireettömyydessä erilaiset puolet asioista, olennoista ja ihmisistä voivat päästä esiin, koska niille on tilaa. Joskus kiireettömyys luo tilan mielettömälle intensiteetille ja dynamiikan vaihteluille. Tila ja aika luovat näin toisiaan. Myös hitauden voi käsittää laatuna, joka avaa ajan mahdollisuudet.

Ymmärrän taiteilijoiden ajattelun myös siltä kannalta, että moninaisuudesta ei väkisin puristeta kasaan jotakin yhtenäistä. Yhdessä tehty ei ole yksi eikä kaksi. Se on monta, joista voi sukeutua monta.
 

Sari Havukainen, TINFO, 23.5.2018


Immigration nation lähtee liikkeelle Suomesta ja Virosta

Pienempi ja isompi. Pieni helsinkiläinen teatteriryhmä Jalostamo² ja suuren suosion saavuttaneita esityksiä kotimaassaan ja kansainvälisesti tehnyt tallinnalainen NO99 valmistavat yhteisen esityksen. Tällä yhteistuotannolla Jalostamo² aloittaa kolmiosaisen teossarjansa Immigration nation. Aloitusjakso on nimeltään Narrien laiva (Kihnu Jõnn), joka viittaa arkkityyppiseen tarinaan ihmisistä matkalla, kotoa pois ja takaisin.

Harjoitusten alkaessa keväällä 2018 Jalostamo²:n taiteellinen johtaja ja näyttelijä Anna Lipponen taustoittaa tekeillä olevaa teossarjaa:

Liikkuvuus voi tarkoittaa niin montaa asiaa: fyysistä liikettä, muuttoliikettä, nomadiutta, siirtolaisuutta, pakolaisuutta, muukalaisuutta mutta myös henkistä liikettä, ajattelumaailmojen muokkaamista, prosessia ylipäätänsä.
 

Kaikki liikkuu


Liikkuvuus ulottuu Jalostamo²:n tapauksessa myös taiteelliseen sisältöön ja muotoon, jolla teos tuotetaan. Tämän hahmolla olevan mallin kehittelyssä auttaa Teatterin tiedotuskeskuksen (TINFO) MOTI-kansainvälistymisohjelma, johon Jalostamo² on valittu. 
 
Jo ennen tätä NO99:n kanssa tehtävää esitystä Jalostamo²:n tekijät ovat olleet liikkeessä Viron-suuntaan. Suomea ja Viroa yhdistää paitsi kielisukulaisuus myös vain parin tunnin vesireitti Suomenlahden yli. Anna Lipponen esiintyy Viron Draamateatterin kanssa tehdyssä ja käsikirjoittamassaan yhteistuotantoteoksessa Kädettömät. Luonteva yhteys NO99:n taiteellisen johtoduon Ene-Liis Semperin ja Tiit Ojasoon ja teatterin muun ensemblen kanssa syntyi myös työn kautta. Suomalaisella suunnitteluosaamisella (performance design) on hyvä maine maailmalla, ja valosuunnittelija-lavastaja Petri Tuhkanen, toinen Jalostamo²:n taiteellisista johtajista on vuosien mittaan työskennellyt NO99:n taiteilijoiden kanssa.

Nomadisen Narrien laivan ensi-ilta on 1.9.2018, minkä jälkeen esitys jää NO99:n ohjelmistoon, lipuakseen sieltä liikkeelle maailmalle.

Aiemmin tänä vuonna Jalostamo²:n ja NO99:n yhteistyö sai suomalais-virolaisen kulttuurisäätiön myöntämän rahapalkinnon. NO99 palkittiin arvostetulla eurooppalaisella teatteripalkinnolla (the Europe Theatre Prize for new theatrical realities) Roomassa viime joulukuussa.

Sari Havukainen, TINFO, 21.5.2018


Näkymättömät maat palkittiin Puolassa

Grus Grus Teatteriin kuuluva Livsmedlet -teatteriduo voitti esityksellään Näkymättömät maat Festival’s directors -palkinnon, Puolassa Banialuka-festivaalilla.

Joka toinen vuosi tapahtuva, tänä vuonna 28. kerran järjestettävä Banialuka on yksi maailman merkittävimmistä nukketeatterifestivaaleista, jossa kilpailun taso on erittäin kova. Tänä vuonna festivaalille osallistuivat 23 esitystä 14:sta eri maasta.  

Ishmael Falken ja Sandrina Lindgrenin esitys on parhaillaan pitkällä Eurooppa -kiertueella. Esitys nähdään seuraavan kerran 31.5.-1.6.2018 Pariisissa Le Mouffetard -teatterissa SOI-festivaalilla.

Lisätiedot esityksestä


Matti Numminen Tanssin talon johtajaksi

FM Matti Numminen on valittu Tanssin talon johtajaksi. Hän siirtyy uuteen pestiinsä joulukuussa 2018 Riihimäen Teatterin toimitusjohtajan paikalta.

Lue lisää


Alueteatterijohtajat vaativat maakuntien palveluiden turvaamista

Suomen alueteattereiden johtajat kokoontuivat 8. toukokuuta 2018 Kittilässä alueteatteripäivillä. Mukana olivat Joensuun kaupunginteatteri, Kajaanin kaupunginteatteri, Rovaniemen Teatteri – Lapin Alueteatteri, Wasa Teater ja Åbo Svenska Teater. Teattereiden johtajat ottivat kokoontumisessaan kantaa teatterialan valtionosuusuudistukseen.

Alueteatterijohtajat pitävät esittävien taiteiden rahoitusuudistusta tarpeellisena ja vaativat painokkaasti, että uudistus turvaa alueteattereiden elinvoimaisuuden sekä toimintaedellytykset. Nykyisessä rahoitusjärjestelmässä opetus- ja kulttuuriministeriö tukee alueteatteritoimintaa harkinnanvaraisilla avustuksilla. Ministeriön työryhmä ehdottaa, että harkinnanvaraiset avustukset lopetetaan ja niiden tilalle asetetaan painokertoimia.

Teatterinjohtajat peräävät alueteattereiden aseman huomioimista. Harkinnanvaraisista tuista ei ole syytä luopua täysimääräisesti, jos painokerroinjärjestelmä ei pysty turvaamaan kulttuuripoliittisia tavoitteita, joita varten tukijärjestelmä on perustettu.

Lue kannanotto kokonaan

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Performanssipäivät 7.6.2018, Vantaa | Ilmoittaudu 31.5.2018 mennessä

Vantaan taidemuseo Artsi ja Taiteen edistämiskeskus järjestävät 7.6.2018 Suomen ensimmäiset Performanssipäivät. Kutsumme tapahtumaan mukaan mahdollisimman laajasti performanssin ja esitystaiteen ammattilaisia ympäri Suomen – taiteilijoita, ryhmiä ja organisaatioita.

Tarkoituksena on järjestää kenttää mahdollisimman hyvin palveleva, säännöllisesti kokoontuva ja kiertävä ammattilaisfoorumi, jossa ilmapiiri on otollinen paitsi tärkeille keskusteluille performanssitaiteen käytänteistä, myös kentän keskinäiselle tutuksi tulemiselle. Ensimmäisen kerran kohtaamme museokontekstissa Vantaalla. Päivän teema on performanssi osana taidekokoelmaa.

Performanssipäivien ohjelma:
klo 13 Tervetuloa
klo 13:15-15 Pienryhmäkeskustelut
klo 15-15:30 Kahvitauko
klo 15.30-17 Paneelikeskustelu esimerkkitapausten kautta päivän teemasta
klo 18-20 Erkki Pirtolan näyttelynavajaiset ja Harri Piispasen BODYCOUNT-performanssi

Performanssipäivien aikana Artsissa on esillä PAX - puhutaan rauhasta -näyttely, jonka itsenäinen osa on Erkki Pirtolan kuvia ja sanoja (5.6.-29.7.2018). Pirtolan näyttely esittelee taiteilijan vähemmän tunnettua piirrostuotantoa. 

Lue lisää


Hyvinvointia taiteilijaresidensseistä 8.6.2018, Rovaniemi | Ilmoittaudu 31.5.2018 mennessä

Hyvinvointia taiteilijaresidensseistä

Kohtaamisia ja käytäntöjä sosiaali- ja terveysalan & taiteen välillä

Pe 8.6.2018 klo 9.00-15.00, Pilke, Rovaniemi

Aikataulu ja lisätiedot: www.pistery.org/wbrttroi2018

Ilmoittauttumiset to 31.5.2018 mennessä sähköpostitse tuottaja Laura Rekilälle: laura.rekila(a)gmail.com

Tapahtuma on maksuton


International Society for the Performing Arts, Netherlands 11 – 15 Jun | Register before 1 Jun 2018

From 11 until 15 June the European Capital of Leeuwarden Leeuwarden-Friesland2018 is host of the biannual congress of the International Society for the Performing Arts (ISPA). This congress brings together professionals working in the field of the performing arts from all over the world.

Speakers, amongst which German historian Philipp Blom, from all over the world will look at the role of the changing relationship between city & countryside, against the backdrop as challenges such as climate change, migration and populism.

The congress is organised with key partners such as the Holland Festival and the Concertgebouw and includes a one day trip to one of Europe’s most exceptional landscape festivals Oerol (https://oerol.nl/english/) 

Come to Leeuwarden for international networking, great performances of Dutch and international companies, and a visit to the European Capital of Culture of this year. For more information and registration, please check www.ispa.org. Register before 1 June for a special discount!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Website


Finland International Improv Festival (FiiF) | 13.-16.6.2018, Tampere

Kansainvälinen improvisaatioteatterifestivaali Finland International Improv Festival (FiiF) saapuu Tampereelle 13.–16. kesäkuuta. Suomen suurimmaksi improvisaatioteatterifestivaaliksi kasvanut FiiF tuo kaupunkiin improtähtiä ympäri maailmaa jo seitsemättä kertaa. Tampereen Ylioppilasteatterilla esiintyy neljänä iltana 92 improvisoijaa 22 eri kokoonpanon riveissä.

http://finlandimprovfestival.com/


Nordic Culture Camp 19 – 26 Aug 2018, Denmark | Deadline 4 Jun 2018

Are you a young artist? And would you like to participate in an international camp in Denmark together with other young people from Norway, Sweden, Iceland, Greenland, Finland, Denmark, Germany, the Netherlands and United Kingdom?  

Then send us your application til ncc(a)rn.dk at the latest by June 4th, 2018.

When: August 19th-26th, 2018

Where: Nykøbing Mors, Danmark.  

Downloads:

For more information


Jyväskylän Kesä | 4.-10.7.2018, Jyväskylä

Jyväskylän Kesä on 4.–10.7. järjestettävä monitaiteinen kaupunkifestivaali. Ohjelmisto koostuu mm. kevyestä ja klassisesta musiikista, teatterista, nykysirkuksesta sekä puhe- ja elokuvaohjelmasta. Vuonna 2018 festivaalin teemana on uni ja uneksiminen.

Lue lisää


UNO-tapahtuma ja näytelmäantologian julkaisu | 9.-11.8.2018, Tampere

Uuden näytelmän ohjelma (UNO) järjestää suomalaiseen uuteen näytelmään ja sen lukemiseen keskittyvän tapahtuman Tampereella 9.-11.8.2018. Yhteistyössä Teatterikesän ja UNOn verkoston teattereiden kanssa toteutettava kokonaisuus kutsuu tutustumaan vielä nupullaan oleviin tuleviin näytelmäteksteihin sekä muihin suomalaisen uuden näytelmän helmiin ja niiden tekijöihin.  
 
Tarjolla on tietoiskuja, demoja, lukudraamoja sekä näytelmäkirjailijoiden ajattelua avaavia keskusteluja. Teatterikesässä julkaistaan myös Uuden näytelmän antologia. Antologiasta löytyvät  näytelmät Merkkipäivä (Taija Helminen), Helmi – yksi äiti muiden joukossa (Pipsa Lonka), Nälänhätä (Marie Kajava), Maa jossa sankarit saavat elää (Jonni Pantzar) ja Elämänmäki (Tuomas Timonen).

Osana UNO-tapahtumaa on myös yhteistyössä Teatterin tiedotuskeskuksen (TINFO) kanssa järjestettävä tilaisuus Teatterikesän kansainväliselle ammattilaisyleisölle. 

Lisätietoja:

Uuden näytelmän tapahtuma Teatterikesässä (ohjelma)
Uuden näytelmän antologia (lisätiedot ja ennakkotilaukset)

Tiedustelut:

Saara Rautavuoma, UNOn johtaja, 050 302 0706, saara(a)teatterikaksipistenolla.fi


Future is Present Tampereen Teatterikesässä | 9.-12.8.2018

Teatterin tiedotuskeskus TINFO, Tampereen Teatterikesä ja Uuden näytelmän ohjelma UNO järjestävät Future is Present -ohjelmakokonaisuuden 9.-12.8.2018. Kokonaisuuden muodostavat festivaalin pääohjelmistosta poimitut esitykset, keskustelut ja tekijätapaamiset ja yksi englanninkielinen lukuteatteridemo. Future is Present on suunnattu Teatterikesään saapuville ulkomaisille vieraille. 

Future is Presentissä esiintyvät tekijät ovat: Samira Elagoz, Ruusu Haarla, Iira Halttunen, Marie Kajava, Ami Karvonen, E.L. Karhu, Julia Lappalainen, Pipsa Lonka, Amanda Palo, Olga Palo, Anni Puolakka, Otto Sandqvist, Milja Sarkola ja Laura Valkama.

Ohjelmakokonaisuuden järjestämisessä yhteistyössä on ulkoministeriön viestintäosasto. 

Future is Present -kokonaisuutta koskevat tiedustelut:
TINFO / johtaja Hanna Helavuori, hanna(a)tinfo.fi


APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


Alfred Kordelinin säätiön elokuun hakuaika lyhenee kaksiviikkoiseksi | Haku 1.-15.8.2018

Alfred Kordelinin säätiön elokuun apurahahaun hakuaika lyhenee. Uusi hakuaika on 1-15.8.2018. Apurahaa haetaan apurahojen verkkopalvelussa sähköisesti.

Hakemus ja liitteet on toimitettava verkkopalveluun hakuajan 1-15.8.2018 puitteissa.

Säätiö myöntää ensisijaisesti henkilökohtaisia 12. ja 6 kuukauden mittaisia 24 000 ja 12 000 euron työskentelyapurahoja kuvataiteeseen, musiikkiin, taideteollisuuteen ja –käsityöhön, valokuva- ja videotaiteeseen, arkkitehtuuriin sekä taidealojen tohtorintutkintoihin. Työryhmille ja yhteisöille voidaan myöntää hankeapurahoja. Hankeapuraha voi enintään olla 30 000 euroa enintään 12 kuukaudeksi.

Lue lisää


Helen myöntää  kesätapahtumille stipendejä

Suunnitteletko kaikkien aikojen kesätapahtumaa? No hyvä. Helen myöntää tämän kesän aikana kymmenelle energiselle tapahtumalle 1 500 euron sponssin. Ja ihan hyvin yksi niistä voi olla sinun tapahtumasi. Kaikki energiset suomalaiset tapahtumat voivat hakea stipendiä.

Ilmoita oma tapahtumasi

Mitä tapahtumaa sinä haluat Helenin tukevan? Äänestä mielestäsi energisintä kesätapahtumaa.  
Kaikkien äänestäneiden kesken arvotaan lippuja Allas Sea Poolin keikoille Helsingin kauppatorin kupeeseen.

www.helen.fi/kampanjat/kaupunkienergiaa

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Esityshaku: Nuoria vieraita Universumissa | hakuaika 4.6.2018 asti

Onko sinulla esitys ilman tilaa? Idea esityksestä mutta ei harjoitus- eikä esitystilaa? Jo vuodesta 2012 järjestetty tapahtuma saa jatkoa! Universum tarjoaa jälleen näyttämönsä nuorille taiteilijoille Taiteiden yönä 23.8.2018 ja järjestää illan ohjelmistoon avoimen haun. Ohjelmistoon valituille työryhmille järjestetään mahdollisuus harjoitella ja valmistella esitys heinäkuun aikana Universumin tiloissa.

Haemme nuorten, aloittelevien, tekijöiden esittävän taiteen esityksiä, joiden tulee olla helposti liikuteltavia ilman pitkää rakennusta ja teknisesti suhteellisen kevyitä (nopeiden vaihtojen takia). Ohjelmistoon voi hakea valmiilla esityksellä, demolla tai esitysidealla. Valituille taiteilijoille tarjotaan harjoitteluaikaa Universumin tiloissa, esitystila Taiteiden yönä, Universumin tekniikka sekä yleistiedotus. Taiteiden yötä edeltävällä viikolla käydään läpi tekninen rakennus ja esitysten läpimeno.

Kun haet ohjelmistoon, sitouduthan myös Taiteiden yön tapahtumaan.

Hakemukseen tulee lisätä

  • esityksen työryhmä
  • esityksen nimi
  • kuvaus esityksestä (tätä käytetään myös tapahtuman tiedotuksessa)
  • kuva
  • tekninen rider
  • esityksen kesto
  • kieli

Hakemukset tulee lähettää viimeistään maanantaina 4.6.2018 sähköpostitse osoitteeseen andrea(a)universum.fi

Lisätietoja antaa:
Andrea Brandt
Tuottaja
+358 44 0506139
andrea(a)universum.fi
Kuva esityksestä Taru Miettinen & Meeri Altmets: Bad Faith, 2016


Call for entries: Tanzwerkstatt Europa Munich | Deadline 4 June 2018

Every summer, highly promising dancers and choreographers from throughout the world come to Munich to train and test their own choreographic material in TANZWERKSTATT EUROPA’s various workshops.

You are doing a workshop at TANZWERKSTATT EUROPA and have finished choreographic material that you would like to show? In this Open Stage, you are given the opportunity to show your piece or choreographic material to Munich’s audience, as well as all artists and participants!

Your work shouldn’t be longer than 10 minutes. You are participating in TANZWERKSTATT EUROPA. The team of JOINT ADVENTURES will make the selection. The Open Stage will take place on August 6, 2018, 20.30 H, at the Muffathalle.  

What we offer:
- Participation at a TANZWERKSTATT EUROPA workshop free of charge
- Rehearsal studio for your preparation
- Per diems for a maximum of five days
- Festival pass for the TANZWERKSTATT EUROPA events
- Support for finding private accomodations in Munich
- Support in research/applying for travel grants, visa applications, etc.

We are looking forward to your application per e-mail with a short biography, relevant video link as well as a technical rider. Deadline: June 4, 2018. Please direct your application to: l.schubert(a)jointadventures.net.


Muistutus: Lastenteatterin ideahautomo ITU etsii esitysehdotuksia | Haku 11.6.2018 mennessä

Itujen näyttämölle voi hakea esitysidealla, tekstikatkelmalla tai demolla uudesta, pienille lapsille suunnatusta näyttämöteoksesta, Esitys voi olla teatteria, tanssia, sirkusta tai performanssi. Kutsu on suunnattu taiteen ammattilaisille.

Haku päättyy 11.6.2018, minkä jälkeen valitaan katselmukseen osallistuvat esitysehdotukset. Katselmus järjestetään Turun Seikkailupuistossa 21.9.2018. Näistä taiteen ammattilaisraati valitsee vuoden 2019 ITU-esityksen. Esityksen ensi-illan tulee olla vuonna 2019.

Valitulle ITU -esitykselle myönnetään laskua vastaan tuotantotukea 8000 ¤. Näyttämön järjestävät lastenkulttuurikeskukset ostavat valmiista teoksesta yhteensä vähintään 10 esitystä. Raati voi halutessaan valita Pikku-Idun, jonka tuotantotuki 3000 ¤. 

Lisätiedot ja hakulomake

Hakemuslomake liitteineen lähetetään osoitteeseen: katariina.metsalampi(a)hel.fi

ITUjen näyttämön järjestävät Helsingin Annantalo, Vantaan Lastenkulttuurikeskus Pessi, Turun Lastenkulttuurikeskus Seikkailupuisto, Hämeenlinnan Lasten ja nuorten kulttuurikeskus ARX, Lahden lastenkulttuurikeskus, Sipoon Lilla Villan ja  Espoon Lasten kulttuurikeskus Pikku-Aurora.


Refiguring the Feminist Future - Web Residencies by Solitude & ZKM | Deadline 2 July 2018

This is a call for »the female future«. The feminism that is more than women; it is a philosophy of non-male, non-cis, non-white, non-western. All those people who have at one time or another been considered »less than« by the social systems that oppress them. This is a call for re-configuring reality towards other futures, so that we can collapse the political notion of linear space and time as an act of resistance.

This call is addressed to artists, activists, poets, writers, feminists and dreamers for challenging existing histories and speculative futures through storytelling and counter narrative imagining using web as their platform. It’s a call that asks: what does »the future is female« actually look like? It’s a call for crafting of the future that truly belongs to us.

Web performances, web sculpture, various forms of Net art and online interactions. All types of work are accepted as long as they fit into the format of storytelling and fabulation: websites, videos, writing, 3D objects, music, or applications. If specific software or environments are needed, please contact us in advance.

The curator for this residency is Morehshin Allahyari.  

For each call, the curator selects four project proposals, whose creators are rewarded with a four-week residency and 500 USD.

Deadline: 2 July 2018  

Find the call here


Kulttuurikeskus Caisa hakee ohjelmistoa vuodelle 2019 | Ehdotukset 30.9.2018 mennessä

Haluamme tuoda esille Helsingin moninaisuutta taiteen ja kulttuurin keinoin. Etsimme erityisesti uusia, ajankohtaisia ja kantaaottavia ammattimaisia tuotantoja, unohtamatta yhteisöllisiä ja osallistavia hankkeita. Olemme avoimia kaikille rohkeille ja omaperäisille ideoille. Poikkitaiteellisuus ja monikielisyys ovat plussaa.

Ohjelmavalinnat tekee Kulttuurikeskus Caisan tuotantotiimi, joka peilaa ehdotuksia Caisan omiin arvoihin, Helsingin kaupungin strategiaan ja tuotantoresursseihin. Ilmoitamme ohjelmistovalinnoista kaikille ehdotuksia lähettäneille 31.10. mennessä. Mikäli ehdotuksesi ei tällä kertaa tule valituksi, on sinulla myös mahdollisuus vuokrata tilojamme käyttöösi. Autamme mielellämme tilaisuuden järjestämiseen liittyvissä asioissa.

Edellisen Open Callin kautta tulleet ehdotukset ovat automaattisesti mukana vuoden 2019 valintaprosessissa, niitä ei tarvitse lähettää uudelleen.

Haemme Kulttuurikeskus Caisan ohjelmistoon vuodelle 2019:

1) Valmiit tuotannot (ensi-illat ja mahdollisesti uusintaesitykset)
2) Ohjelmaideat ja ehdotukset
3) Kurssit lapsille ja nuorille
4) Ehdotukset Satakielikuukausi –tapahtumakokonaisuutteen (21.2.-21.3.2019)

Satakielikuukausi on vuosittainen monikielisyyttä juhliva jakso kansainvälisen äidinkielen päivän (21.2.) ja maailman runouden päivän (21.3) välillä. Vuonna 2019 Satakielikuukautta juhlitaan viidettä kertaa.  

Sitä mukaa kun erikielisten asukkaiden määrä Suomessa lisääntyy, lisääntyvät myös suomen kielen uudet vivahteet. Tämä kielellinen monimuotoistuminen on arkipäivää monikulttuurisissa työyhteisöissä, kuten Kulttuurikeskus Caisassa. Yhteinen työkieli on suomi, mutta sitä voidaan puhua monella eri tavalla ilman että kielen päätehtävä, kommunikaatio, kärsii.  

Kulttuurikeskus Caisa on erityisesti kiinnostunut ohjelmaehdotuksista, jotka tarkastelevat ja tekevät näkyviksi näitä erilaisia ”suomen kieliä”.

Lähetä ehdotuksesi tästä.

Vastaanotamme mielellämme uusia ideoita myös hakuaikojen ulkopuolella. Tuotanto/ideaehdotuksia voi tehdä myös vuoden 2020 ohjelmistoon.

Jos sinulla on kysyttävää hakuun liittyen, ota rohkeasti yhteyttä!

Lue lisää

KOULUTUKSIA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja koulutuksia, kursseja ja työpajoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Näyttelijäntyön koulutus Petroskoin Konservatoriossa | Haku 10.7.2018 mennessä

Näyttelijäntyön koulutukseen Petroskoin Konservatoriossa haetaan 10 suomalaista näyttelijäopiskelijaa. Opetuskieli on suomi, englanti ja venäjä, josta on hyvä osata aluksi vain perusteet. Koulutus on nelivuotinen ja korkeakoulu. Hakua on jatkettu 10.7.2018 asti. Koulutus alkaa syksyllä 2018.

Tarkoituksena on myös saada näyttelijöitä Karjalan Kansalliseen Teatteriin. Teatteri on alun perin (juhli 85-vuotisjuhliaan lokakuussa 2017) suomenkielinen, mutta valtakieli vie tilaa. Tällä hetkellä n. 30 % on suomen- ja karjalankielistä ohjelmistoa. Teatterilla on tarve saada suomenkielisiä näyttelijöitä.

Koulutus maksaa n. 3000 e / vuosi.

Lisätietoja verkkosivuilta. Koulutuksesta vastaa Sergei Pronin ja hänen tietonsa ovat infossa. Hän puhuu erinomaista suomea.  

Petroskoin valtionkonservatorio
Tutkinto – draama- ja elokuvanäyttelijä 
Opiskelun kesto – 4 vuotta 
Opiskelu on maksullinen. 
Valintakokeiden ohjelma ulkomaalaisille hakijoille  

Huomio! Suomen kansalaisille valintakokeet ovat suomen kielellä.  

1. Näyttelijäntaide (3 vaihetta) 
2. Haastattelu 

NÄYTTELIJÄNTAIDE  

Ensimmäinen vaihe. Hakija esittää muutaman kirjallisuusteoksen: faabelin, runon, proosan, monologin. Hakijan valittujen teosten ei saa olla pitkiä. Kokeessa arvioidaan esittävän teoksen syvyyden ymmärtämistä ja kyky kiinnostuttaa kuuntelijoita. Myös kiinnitetään huomiota ajattelun laaja-alaisuuteen, mielikuvitukseen, tunneilmaisuun, huumorin tai draaman ymmärtämiskykyyn.  

Toinen vaihe. Kiinnitetään huomioita hakijan musikaalisuuteen, rytmintajuun, plastiikkaan. Hakijan on esitettävä laulu ja tanssi (valitsee itse).  

Kolmas vaihe. Näyttämöllisen tilanteen esittäminen (teema tarjotaan).  

Huomautus: Hakijalla ei saa olla ääni- tai puhevikoja.  

HAASTATTELU  

Suullisessa haastattelussa arvioidaan hakijan kulttuuritaso. Haastattelussa huomioidaan myös hakijan nykyinen teatterielämän tuntemus.  

Huomautus. Vuoden 2018 touko- ja kesäkuussa konservatorio järjestää ohjausta hakijoille, tieto paikasta ja ajasta löytyy konservatorion internetsivulta. Myös hakijat saavat lähettää mahdolliset kysymykset kirjallisesti.  

HUOMIO! Luovan kokeen hyvin suorittaneet ulkomaalaiset hakijat suorittavat myös venäjän kielen alkeiden testin. Testi on kirjallisessa muodossa. Testilomake voi saada etukäteen. Ulkomaalaisille hakijoille järjestetään venäjän kielen intensiivikurssi toukokuusta-heinäkuuhun 2018.  

Kirjallisuusluettelo:  

K.S. Stanislavski. Näyttelijäntyö  

Näytelmät  

A. T¨ehov. Kirsikkapuisto. Kolme sisarta. 
Lope de Vega. El Pedro del Hortelan (Puutarhurin koira) 
Shakespeare. Romea ja Julia. Othello 
Moliere. Tartuffe 
Schiller. Kavaluus ja rakkaus 
Brecht. Äiti Peloton ja hänen lapsensa

Lisätietoja antavat:
Tarja-Liisa Qvintus, tarjaliisaqvintus(a)gmail.com, p. 040-822 0979

Sergei Pronin, sergei.pronin(a)glazunovcons.ru
The Head of the Vocal and Drama Department of the Petrozavodsk Conservatoire
Artistic Director of the National Theatre of the Republic of Karelia.

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Imatran teatteri hakee naisnäyttelijää | Haku 5.6.2018 mennessä

Imatran teatteri hakee nuorta, koulutettua naisnäyttelijää sijaisuuden ajaksi 14.8.2018-31.12.2019. Kiinnostuneita pyydetään olemaan yhteydessä 5.6.2018 mennessä teatterinjohtaja Timo Rissaseen p. 040 728 6706 tai timo.rissanen(a)imatra.fi


Vuotalo hakee tuotantoassistenttia | Haku 5.6.2018 mennessä

 Haku päättyy 05.06.2018 klo 16:00 

Tuotantoassistentin tehtävänä on koordinoida ja huolehtia Vuotalon ohjelmiston käytännön toteutuksesta ja yhteistyöstä liittyen mm. näyttelyihin, niihin sidoksissa oleviin tapahtumiin ja osallisuustyöhön sekä elokuvatoimintaan ja sen logistiikkaan. Tehtäviin kuuluu myös avustaminen muissa talon tuotantoihin liittyvissä tehtävissä sekä asiakaspalvelutyötä. 

Kelpoisuusehto
Kulttuurituottaja amk tai muu soveltuva tutkinto

Lisäksi edellytämme
Tehtävän edellyttämä kielitaito suomi, asiakaspalvelu ruotsi, englanti.  

Luemme eduksi
Tehtävien hoitamisessa tarvitaan organisointikykyä. Luemme eduksi hyvät yhteistyö- ja asiakaspalvelutaidot sekä kulttuurikentän tuntemuksen.

Palkkaus 2272 e/kk 
Työaika 36 h 45 min 
Palvelussuhde 15.08.2018 - 31.12.2018  

Sopimusala
KVTES Kunnallinen yleinen virka- ja työehtosopimus  

Lisätietoja tehtävästä antaa
Tuuli Tokkola, 050 438 8427, tuuli.tokkola(a)hel.fi Paiju Tyrväinen, 050 593 0951, paiju.tyrvainen(a)hel.fi  

www.vuotalo.fi


Täydenkuun tanssit hakee tapahtumatuottajaa kesälle 2018 | Haku 7.6.2018 mennessä

Tapahtumatuottajan tehtävänä on vastata festivaalin käytännön järjestelyistä (ennakkovalmistelutehtäviä ja tapahtuman aikaiset tehtävät). Tehtävään kuuluu myös vuoropuhelu työryhmien ja tekniikan vastaavan kanssa ja heidän välillä sekä ennen festivaalia että sen aikana.

Kokemus tapahtumatuotannosta on välttämätön ja projektinhallinnasta etu. Etsimämme henkilö tarttuu työhön kuin työhön ja on järjestelmällinen, joustava, oma-aloitteinen sekä organisointi- ja yhteistyökykyinen.

Tapahtumatuottaja palkataan kuukaudeksi (palkkaus TES:n mukaan). Työtä voi hoitaa osin etänä mutta se vaatii noin kahden viikon työskentelyn Pyhäjärvellä; työnantaja tarjoaa asumisen ja matkat.

Lisätiedot: Erkki Böhme, p. 044 445 7665 ja www.fullmoondance.fi
Vapaamuotoiset hakemukset ja CV 7.6.2018 mennessä: erkki(a)fullmoondance.fi


Aurinkobaletin kannatusyhdistys ry hakee toiminnanjohtajaa | Haku 8.6.2018 mennessä

Aurinkobaletti on vuonna 1981 perustettu nykytanssiryhmä, joka toimii Turussa Manillan kulttuuritehtaassa Aurajoen rannalla. Aurinkobaletti on monipuolinen nykytanssiryhmä, joka tuottaa teoksia sekä aikuisille että lapsille. Aurinkobaletti työyhteisönä on uusiutumiskykyinen ja sillä on vahva sekä ammattitaitoinen ensemble. Teokset vaihtelevat nykytanssista tanssiteatteriin ja monitaiteelliset yhteistuotannot sekä yleisötyö ovat myös ryhmän arkipäivää.  

Aurinkobaletin Kannatusyhdistys ry hakee toiminnanjohtajaa kahden vuoden määräaikaiseen tehtävään 31.7.2020 asti. Kyseessä on vakituisen toiminnanjohtajan opintovapaan sijaisuus. Toiminnanjohtajan tehtäviin kuuluu tuotannollinen suunnittelu, taloushallinnosta vastaaminen, sopimusjärjestelyt ja niiden toteutumisen valvonta sekä raportointi. Tehtävään valittavalta henkilöltä edellytetään soveltuvaa korkeakoulututkintoa, aikaisempaa kokemusta teatterialan johtotehtävistä sekä viestinnän, myynnin, markkinoinnin ja verkostoitumisen osaamista, sekä esimiestaitoja. 

Työsuhde alkaa 1.9.2018 

Hakemukset ansioluetteloineen osoitetaan sähköisesti Aurinkobaletin taiteelliselle johtajalle  8.6.2018 klo 16.00 mennessä.

Taiteellinen johtaja antaa lisätietoja tarvittaessa. 
Urmas Poolamets 
+358 50 3634968 
urmas.poolamets(a)aurinkobaletti.fi  

Lue lisää


Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu hakee tuotantopäällikköä | Haku 12.6.2018 mennessä

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu hakee TUOTANTOPÄÄLLIKKÖÄ toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen.

Odotamme

  • tehtävään soveltuvaa ylempää korkeakoulututkintoa
  •  vankkaa kokemusta tuotantotehtävistä
  • yhteistyökykyä, selkeää kommunikaatiota ja järjestelmällisyyttä
  • kykyä itsenäiseen ja vastuulliseen työskentelyyn
  • hyvän suomen kielen lisäksi erinomaista englannin kielen taitoa.

Tuottajapalvelut tuottaa akatemian opetukseen ja tutkimukseen sisältyvät produktiot ja muut taiteelliset hankkeet sekä ohjelmalliset tapahtumat. Päätehtäviin kuuluu tuotantojen ja tapahtumien suunnittelu, koordinointi ja organisointi. Ryhmä vastaa taiteellisen toiminnan kausien suunnittelusta sekä suunnitteluprosessien kehittämisestä. Ryhmä vastaa akatemian tapahtumien ilmoittautumisista ja lipunmyynnistä, sekä osallistuu esitystiedottamiseen yhdessä viestintäpalveluiden kanssa.

Ryhmä huolehtii omalta osaltaan taiteellisen toiminnan, tapahtumien sekä hankkeiden talouden suunnittelusta ja seurannasta, vierailijoiden rekrytoinnista ja heidän perehdyttämisestään.

Tuotantopäällikkö toimii tuottajapalveluiden esimiehenä. Hän suunnittelee tuottajapalveluiden taloutta ja seuraa sen toteutumista. Tuotantopäällikkö kehittää tuottajapalveluiden toimintaa, vastaa tuotantojen kausisuunnittelun prosesseista ja niiden kehittämisestä yhteistyössä opetuksen suunnittelun kanssa. Tuotantopäällikkö toimii myös tuottajana.

Akatemian taiteenalojen tuntemus ja kokemus työskentelystä oppilaitosympäristössä katsotaan lisäansioiksi.

Tuotantopäällikkö kuuluu Teatterikorkeakoulun palveluyksikön päällikkötiimiin ja toimii palvelu- ja henkilöstöpäällikön alaisuudessa. Tehtävä alkaa 1.8.2018 tai sopimuksen mukaan.

Palkkaus perustuu yliopistojen palkkausjärjestelmään. Kokonaispalkka on henkilökohtaisesta suoritustasosta riippuen 3900-4400 euroa.

Hakemus ja ansioluettelo toimitetaan yhtenä pdf-tiedostona osoitteeseen teak.kirjaamo(at)uniarts.fi viimeistään 12.6.2018.

Jätäthän hakemuksesi mahdollisimman pian. Haastattelut aloitetaan jo hakuajan aikana.

Lisätietoja: Laura Jännes, palvelu- ja henkilöstöpäällikkö, laura.jannes(at)uniarts.fi, 0400-792043. 

Lue lisää


Suomen Assitej hakee järjestösihteeriä | Haku 12.6.2018 mennessä

Lasten- ja nuortenteatterijärjestö Suomen Assitej ry hakee itsenäistä ja innovatiivista järjestösihteeriä vakituiseen osa-aikaiseen työsuhteeseen.  
 
Järjestösihteerin monipuolisiin työtehtäviin kuuluvat yhdistyksen taloudenhoito yhdessä kirjanpitäjän kanssa,
- jäsentiedotus, mukaan lukien jäsenlehden aineiston koordinointi,
- www-sivujen ja some-kanavien sisällöntuotanto, ylläpito ja päivittäminen,
- yhdistysrutiinit kuten kokousten valmistelu puheenjohtajan kanssa ja kokousten sihteerinä toimiminen, avustusten haku ja saatujen avustusten selvitykset,
- yhteydenpito kansainväliseen kattojärjestöön ja pohjoismaisiin ja muihin verkostoihin,
- muut, omien vahvuuksien ja kiinnostuksen mukaiset aktiviteetit.
 
Tehtävä edellyttää itsenäistä työotetta, vastuullisuutta, esittävän taiteen kentän ja yhdistystoiminnan tuntemusta, järjestelmällisyyttä, sujuvaa kirjallista ilmaisua, englanninkielen taitoa ja mahdollisuutta työskennellä satunnaisesti iltaisin. Muu kielitaito, erityisesti ruotsin kielen taito katsotaan eduksi. Työhön perehdytetään.
 
Työaika on 20 tuntia viikossa. Työntekopaikka sijaitsee Helsingin keskustassa. Työtä voi myös tehdä osin etätyönä sovitusti.  
Tarjoamme joustavan työn positiivisessa yhteisössä tärkeän aiheen eli lastenkulttuurin parissa.  
 
Työ alkaa 1.8.2018 tai sopimuksen mukaan. Työsuhteessa on neljän kuukauden koeaika.
 
Lähetäthän lyhyen hakemuksesi ja ansioluettelosi mahdollisimman pian, viimeistään 12.6.2018 osoitteeseen info(at)assitejfi.org. Haastattelut järjestetään kesäkuussa, kesäkuun lopulla tehdään myös lopullinen valinta.  
 
Lue lisää


Taideyliopiston Sibelius-Akatemia hakee tuottajaa (ooppera) | Haku 13.6.2018 mennessä

Haemme Taideyliopiston Sibelius-Akatemiaan TUOTTAJAA (OOPPERA) toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen 1.8.2018 alkaen. Tuottajan eritysosaamisalueena on ooppera.

Tuottajat vastaavat Sibelius-Akatemiassa konserttien, festivaalien ja muiden tapahtumien onnistumisesta sekä ovat mukana Taideyliopiston yhteistuotannoissa. Tuottajat tarjoavat opettajille ja opiskelijoille asiantuntijatukea konsertti-, tapahtuma- ja tutkintotoiminnan prosessien eri vaiheissa ja ovat mukana toiminnan sujuvoittamiseen tähtäävässä kehittämistyössä. Tuottajat työskentelevät Sibelius-Akatemiassa osana taiteellisen toiminnan palvelualuetta, johon kuuluvat tuottajapalveluiden lisäksi lavatiimi, konserttivahtimestarit, esitystekniikka- ja soitinpalvelut sekä ohjelmapalvelu Primo.

Tehtävään valittava henkilö vastaa ensisijaisesti kansainvälisen oopperakoulutuksen maisteriohjelman produktioiden tuotannoista sekä toimii produktioiden tuotantoryhmien esimiehenä. Tuottaja osallistuu oopperakoulutuksen suunnittelutyöhön ja projekteihin. Koulutuksen opetus- ja asiointikieli on englanti. Tuottajan vastuulla on vuosittain myös erikseen sovittuja muita tuotantoja.

Hakijalta edellytetään näyttöä oopperatuotannoista ja hyvää oopperakirjallisuuden tuntemusta. Painotamme hyvää ja monipuolista musiikin ja musiikkielämän tuntemusta. Tehtävässä onnistuminen edellyttää myös hyviä IT-taitoja ja motivaatiota sosiaalisen median hyödyntämiseen työssä.

Yliopiston tuottajat työskentelevät opetuksen ja taiteellisen toiminnan rajapinnassa ja osallistuvat aktiivisesti toiminnan kehittämiseen. Painotamme hyviä sosiaalisia taitoja, palveluhenkisyyttä ja rohkeutta tarttua toimeen asioiden hoitamiseksi lyhyelläkin varoitusajalla. Opiskelijat ovat jatkossa mukana tuotantoprojekteissa entistä enemmän, joten taidot ja kokemus ohjata opiskelijoita, ovat hakijalle etu.

Tehtävä edellyttää mahdollisuutta työskennellä myös iltaisin ja viikonloppuisin.

Edellä kuvatun lisäksi odotamme sinulta

  • soveltuvaa koulutusta
  • kokemusta vaativista tuotantotehtävistä
  • hyvää ooppera- ja musiikkiteatteritradition tuntemusta
  • hyvää englannin kielen taitoa
  • innostusta markkinointiviestintään ja sosiaalisen median hallintaa
  • erittäin hyviä vuorovaikutus- ja esiintymistaitoja
  • joustavuutta työaikojen suhteen

Työsuhteen ehdoissa noudatamme yliopistojen yleistä työehtosopimusta ja palkkaukseen sovellamme työehtosopimuksen muun henkilöstön palkkausjärjestelmää. Palkkaus määritellään valittavan henkilön koulutuksen ja työkokemuksen perusteella. Oopperakoulutuksen tuottajan tehtävä sijoittuu vaativuustasolle 8-9, jolloin kokonaiskuukausipalkka asettuu 2800–3200¤.

Lähetäthän vapaamuotoisen hakemuksesi ja CV:si yhtenä pdf-tiedostona sähköpostitse Sibelius-Akatemian kirjaamoon osoitteeseen siba.kirjaamo(at)uniarts.fi otsikolla ’Oopperatuottaja’. Lähetäthän hakemuksesi heti, kuitenkin viimeistään 13.6.2018 klo 15:00. Aloitamme haastattelut heti / sitä mukaa, kun sopivia hakijoita löytyy. Vastaanotetuista hakemuksista lähetetään vastaanottokuittaus lähetysosoitteeseen.

Tiedustelut

Lisätietoa tehtävästä 5.6 klo 9-10 ja 6.6. klo 15.00-16.00 antaa tuotantopäällikkö Miisa Järvi, puh. 040 710 4334:

Lue lisää


Tampereen Teatteri hakee tuotantosuunnittelijaa | Haku 14.6.2018 mennessä

Tampereen Teatteri hakee TUOTANTOSUUNNITTELIJAA vakituiseen työsuhteeseen

Tuotantosuunnittelija on organisoinnin ja muuttuvien tilanteiden mestari. Työtehtäviisi kuuluu kaikkien näyttämöiden harjoitus- ja esitysaikatauluista vastaaminen, tuotantosuunnittelu, tuotantobudjettien teko ja seuranta, päänäyttämön produktioiden tuotantotyö ja teatterin vakituisten näyttelijöiden työaikaresursointi.

Tuotantosuunnittelija kokoaa elävää esitysten palapeliä, jossa kulmapaloina ovat omat ja vierailevat näyttelijät, teatterin muun henkilökunta, teatterinjohtaja ja ohjaajat. Toimit sujuvasti yhteistyössä teatterin sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien kanssa.

Odotamme sinulta kokemusta vastaavista työtehtävistä alalta, alan koulutusta, talousosaamista ja esimiestaitoja. Työskentelet sujuvasti englannin kielellä ja ruotsin kielen katsomme eduksesi. Sinulla on hyvät sosiaaliset taidot, hyvä paineensietokyky ja toimit nopeasti ja ratkaisukeskeisesti muutostilanteissa. Hallitset laajojakin kokonaisuuksia pitäen kaikkia lankoja käsissäsi.

Tehtävä on vakituinen ja alkaa sopimuksen mukaan.

Jos tunnistit itsesi kuvauksesta, jätä hakemuksesi tehtävään osoitteessa www.adecco.fi mahdollisimman pian, viimeistään 14.6. mennessä. Tehtävä täytetään sopivan henkilön löytyessä. Lisätietoja tehtävästä antaa Mira Perttula, 050 444 4418, mira.perttula(a)adecco.fi.


Kulttuuritila Nuijamies ry etsii toiminnanjohtajaa | Haku 15.6.2018 mennessä

Oletko kiinnostunut työskentelemään kulttuurialalla? Kulttuuritila Nuijamies ry etsii toiminnanjohtajaa suunnittelemaan ja kehittämään toimintaa.

Kulttuuritila Nuijamies ry on noin 20 hengen kulttuurikollektiivi, joka pyrkii pelastamaan elokuvateatteri Nuijamiehen kiinteistön purkamiselta ja toimettomuudelta. Monitaiteellisen yhdistyksen tavoitteina on laajentaa Lappeenrannan kulttuuritarjontaa tarjoamalla monipuolinen ohjelmisto, varmistaa Nuijamiehen toiminnan jatkuvuus paikalliskulttuurin kulmakivenä, kehittää yhteisen kulttuuritoiminnan ja tekemisen paikkaa kaikille kaupunkilaisille. Nuijamies on tila, näyttämö, yhdistetty galleria ja kahvila, sekä sali, jossa järjestetään ympäri vuoden esityksiä, konsertteja, art house -elokuvanäytöksiä, näyttelyitä, luentoja, koulutuksia, tapahtumia sekä työpajoja eri taiteen aloilta.

Etsimme monialaisesta kulttuurista kiinnostunutta henkilöä, joka haluaa kehittää toimintamalleja ja rahoitusta.

Hakijalta toivomme:

  • kokemusta monialaisesta kulttuuritoiminnasta
  • hyviä esimies- ja verkostoitumistaitoja
  • ymmärrystä Lappeenrannasta, sen ihmisistä sekä kulttuuriperinnöstä
  • kokemusta kulttuurialan työtehtävistä sekä tuntemusta yhdistystoiminnasta
  • hyviä sosiaalisia taitoja, yhteistyökykyä ja esiintymiskokemusta
  • kokemusta kulttuurikentän rahoitusmahdollisuuksista ja niiden hankkimisesta
  • kokemusta kulttuuripalveluiden myynnistä

Toiminnanjohtajan työkuvaan kuuluu toiminnan suunnittelu ja kehittäminen, verkostoituminen, apurahojen ja muun rahoituksen järjestäminen ja koordinointi, Kulttuuritila Nuijamiehen edustaminen ja kontaktien luominen. Toiminnanjohtajan työ on itsenäistä, ja vastaat työstäsi Kulttuuritila Nuijamies ry:n hallitukselle.

 Vastineeksi tarjoamme:

  • itsenäisen työn Etelä-Karjalan puhutuimmassa kulttuurihankkeessa
  • iloiset Nuijat ja monen eri kulttuurialan ihmisen huippuosaamisen ja verkostot tueksesi
  • joustavat työajat

Haku alkaa 25.5.18 ja päättyy 15.6. Työ alkaa 1.8. tai sopimuksen mukaan. Työ on määräaikainen.

Lähetä meille vapaamuotoinen hakemus ansioluetteloineen ja palkkatoiveineen osoitteeseen kulttuuritila@nuijamies.fi 15.6. mennessä. Kutsumme hakijoita haastatteluun 25.6. alkaen.

Lisätietoja: kulttuuritila(a)nuijamies.fi tai puhelimitse Kulttuuritila Nuijamies ry:n puheenjohtaja Teemu Myyryläinen 0400655572

Lue lisää


Suomen Benelux-instituutti etsii Hankevastaavaa Brysseliin | Haku 17.6.2018 mennessä

Suomen Benelux-instituutti etsii nyt toimipaikkaansa Brysseliin HANKEVASTAAVAA kehittämään ja toteuttamaan kanssamme ajankohtaisia ja kiinnostavia hankkeita ja sisältöjä.

Tarjoamme 1.9.2018 lähtien kokopäiväisen, määräaikaisen (aluksi 2v.) työpaikan innostavassa työympäristössä. Työsopimusta on mahdollista jatkaa yhteisellä sopimuksella.

Hankevastaava vastaa instituutin projekteista ja viestinnästä yhdessä johtajan kanssa. Työ pitää sisällään hankkeiden suunnittelun ja toteuttamisen, rahoituksen hankinnan ja viestinnän. Toivomme vähintään parin vuoden työkokemusta vastaavista tehtävistä, suomalaisen taiteen ja kulttuurikentän laajaa tuntemusta, kokemusta rahoituksen hankinnasta sekä vahvaa sisältöosaamista. Lisäksi työssä menestymiseen edellytetään soveltuvaa korkeakoulututkintoa sekä sujuvaa suomen ja englannin kielen taitoa. Ranskan kielen osaaminen katsotaan eduksi.

Haemme joustavaa ja innostunutta henkilöä, jolla on vahva kiinnostus instituutin hankesisältöjen ja viestinnän kehittämiseen. Vastineeksi tarjoamme kiehtovan työpaikan keskellä Euroopan sydäntä, dynaamisessa ja viihtyisässä toimistossa ja tiimissä.

Hakemukset palkkatoivomuksineen pyydetään lähettämään 17.6.2018 klo 12 mennessä Benelux-instituutin hallintöpäällikölle Tiina Eerolaiselle sähköpostitse: tiina.eerolainen@finncult.be. Haastattelut pidetään Helsingissä viikolla 26.

Lisätietoja tehtävästä antaa instituutin johtaja Kati Laakso +358 45 110 59 77 tai kati.laakso@finncult.be

Lue lisää

MUITA ILMOITUKSIA

Uudessa Teatteri&Tanssi+Sirkus -lehdessä kansainvälistä asiaa

Kevään viimeinen Teatteri&Tanssi+Sirkus on ilmestynyt tänään. Poimintoja sisällöstä:

Ohjaaja Jari Juutinen kuvaa, kuinka sadsongkomplex:fi menee ulkomaille verkottumaan "koko paletilla, myymään sadsongsia, brändiä ja konseptia".  

Sirkustaiteilija Corinne Linder taas kehittelee virtuaalisovellusta, joka voimistaa katsojan kehollista kokemusta.

Jos ohjaajan "metodina" on näyttelijöiden kiusaaminen, mitä ovat näyttelijöiden metodit? Tietävätkö ohjaajat niistä tarpeeksi? Anna-Maija Tuokko kirjoitti jo 2005 opinnäytteessään valtaa väärin käyttävistä ohjaajista, joita oppi välttelemään. Silloin siihen ei kiinnitetty mitään huomiota. Nyt suurten talojen johtajat kertovat, että #metoo vaikuttaa muun muassa sisäiseen viestintään ja ohjelmistosuunnitteluun.

Lisäksi infoa kesän festareista, arviota kirjoista, puhetta nenästä, joka vie klovnia sekä Teatterikesän johtoryhmään kuuluvan Hilkka-Liisa Iivanaisen Töissä nyt -artikkeli, 12 arviota ja paljon muuta kesälukemista!

Syksyn avausnumero ilmestyy 6. 9.2018.

www.teatteritanssi.fi


Uusi julkaisu kertoo aasialaisen esitystaiteen arvostuksesta Suomessa

Uusi teos “Ikkunat auki itään!” – 100 vuotta Aasiaa Suomen näyttämöillä kattaa yli sata vuotta suomalaista teatterihistoriaa.

Tuore julkaisu luo katsauksen sekä 1900-luvun alun vierailuihin että Aasian tanssi- ja teatteritaiteen ymmärryksen ja arvostuksen kasvuun Suomessa. 1920-luvulla suomalaiset modernistit, Tulenkantajat etujoukkonaan, vaativat ikkunoiden avaamista sykkivään Eurooppaan, missä kiinnostus myös idän kulttuureja kohtaan oli voimakasta. Aasia ilmestyi Suomen näyttämöille eurooppalaisten ikkunoiden kautta. Suomen lavoilla nähtiin kansainvälistä orientalististista ohjelmistoa, mukaeltuja käännöksiä näytelmäteksteistä ja aasialaisia vierailijoita.

Uutuusteos kertoo myös yksittäisistä, sodanjälkeisen ajan hankkeista, joissa suomalaistaiteilijat alkoivat matkustaa Aasian maihin tutustumaan niiden näyttämötaiteisiin. Virallisten vierailujen lisäksi ystävyysseurat ja yksittäiset toimijat ryhtyivät tuomaan aasialaisia esityksiä Suomeen.

Julkaisu sisältää myös kymmenen haastattelua, joissa tanssi-ja teatteritaiteilijat kertovat omasta Aasia-suhteestaan. Teoksen loppuun on koottu luetteloa Suomessa esitetyistä aasialaisista teoksista ja Suomeen tehdyistä aasialaisista vierailuista. Kirjan tekijät – Anna Thuring, Jukka O. Miettinen ja Veli Rosenberg – ovat perehtyneet Aasian esittäviin taiteisiin vuosikymmenien ajan.

Lue lisää


Porttiteatteri etsii toimitilaa

Porttiteatteri on ammattilaisvetoinen rikostaustaisten teatteriseurue joka tekee 1-2 ensi-iltaa vuodessa. Etsimme vakituista treenitilaa innokkaalle joukollemme Helsingistä, joko keskustasta tai hyvien kulkuyhteyksien päästä. Olemme myös kiinnostuneita jakamaan tilan ja kustannuksia jonkin muun ryhmän kanssa.

Yhteydenotot:
Sanna Salmenkallio, Muusikko-Säveltäjä
s.salmenkallio(a)gmail.com


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.