07.11.2018

TINFO-tiedote 36 / 7.11.2018

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Limittäin, päällekkäin, neuvotellen
Kaikenlaisia yksiselitteisiä identiteetin jäsennyksiä kannattaa kavahtaa. Jatkuvaa neuvottelua ja merkityksen antamista tämä on.

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KURSSEJA JA KOULUTUSTA

TYÖPAIKKOJA

MUITA ILMOITUKSIA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Limittäin, päällekkäin, neuvotellen

Ruotsalaisuuden päivän (6.11.) kunniaksi ilmestyi TINFO e-Nytt.  Uutiskirje keskittyy identiteettiin, ja erityisesti kieleen, sen rakentajana. Kannattaa lukea Nina-Maria Häggblomin, Alma Pöystin, Anna Simbergin ja Jussi Sorjasen haastattelut.

Miten se tämän aiheen asiantuntija Stuart Hall luonnehtikaan identiteettejä? Ei täällä ole mitään eheitä ja yksiselitteisiä identiteettejä kenelläkään. Monimuotoiset keskenään limittyvät ja päällekkäiset käytännöt ja diskurssit rakentavat sitä, mitä me olemme.

Nämä tekijöiden haastattelut osoittavat kouriintuntuvasti, ettei kieli luo tietynlaista identiteettiä. Kieleen perustuva luokittelu nyt ei vain riitä. Kaikenlaisia yksiselitteisiä identiteetin jäsennyksiä kannattaa kavahtaa. Jatkuvaa neuvottelua ja merkityksen antamista tämä on.

Queer teatterissa

Nyt vietetään sateenkaarihistorian kuukautta. Tavoitteena on katsoa lhbtiq-näkökulmasta suomalaista historiaa ja kulttuuria ja saada sitä tallennetuksi. Kulttuuria kaikille ja Suomen Kansallisteatteri järjestivät Lavaklubilla keskustelun Queerit tunteet näyttämöllä ennen ja nyt. Teatterin historiaa lähestyttiin queer-näkökulmasta.

Tällaiset keskustelut ja kohtaamiset ovat sukupuoli- ja seksuaalipoliittisia – identiteettipoliittisia tekoja, jotka lisäävät ymmärrystä, vahvistavat ja ravistavat. Itse asiassa vielä enemmän: nämä keskustelutilaisuudet nostavat esiin oikeudellisia ja perusoikeudellisia kysymyksiä siitä, millaisia kehoja ja olemisen tapoja ja millaisia haluja me näyttämöillä tuomme näkyväksi.


Ensi-iltalista avittaa

TINFO-palvelussa voit selata ammatti- ja harrastajateattereiden tulevia ja menneitä ensi-iltoja. Nyt listauksessamme ovat mukana myös harrastajateatterit, itseohjautuvasti. Hausta löytyvät ne harrastajateatterit, jotka ovat itse ensi-iltansa listaukseen liittäneet.

Minulle tämä ensi-iltalista toimii jokasyksyisenä ja keväisenä kompassina. Teen erilaisia hakuja, kaupungin tai teatterin mukaan, päivämäärän tai jonkin asiasanan perusteella, musiikkiteatteri, dramatisointi, lasten- ja nuortenteatteri, kiertävä esitys...
 

Esitys radikalisoitumisesta

Esitys radikalisoitumisesta — Mar1a918 (ohjaus ja visualisointi Tuire Tuomisto, dramaturgia Iira Halttunen) on epätyypillinen kaupunginteatterin esitys ja sellaisenaan esityspoliittinen teko paikkakunnalla, jossa uusiin esitysmuotoihin ei juuri ole kosketusta. Tässä on viisas työryhmä, joka kommunikoi yleisölleen tekemisen ja katsomisen kielioppinsa ja harjoittaa hienoa uusien muotojen lempeää siedätystä. Esiintyjät, Eeva Hautala, Anna Kuusamo, Jyri Ojansivu osaavat olla yleisönsä edessä pelotta ja keekoilematta, tekemässä asioita.

Esitys uskaltaa valita rajoiltaan avoimen, yleisöään osallistavan fragmentaarisen muodon. Raija Westergårdin sisällissodan naiskaarteja käsittelevä teos Maria (2007) toimi työryhmälle innoituksena lähteä selvittämään sitä, mistä syistä ja miten ihminen radikalisoituu ja liittyy ääriliikkeeseen, mitä kaikkea radikalisoituminen ilmiönä pitää sisällään ja miten se ilmenee.

Työryhmä on haastatellut uusnatsistisen Suomen Vastarintaliikkeen perustajaa ja johtajaa Henrik Holappaa, joka sittemmin teki pesäeron liikkeeseen. Työryhmä on myös kirjoittanut netin keskustelupalstoilla nimimerkillä Mar1a918.

Omakohtaisella ja dokumentaarisella otteella tuodaan esiin Holapan ja esiintyjien kommentteina yksinkertaisia asioita, halua kuulua johonkin, merkityksellisyyttä, me-henkeä. Näin ilmiötä arkistetaan ja puretaan mystifiointia. Holappa on case, jonka kautta voi miettiä ”kenen ääni päässä kulkee, kenen ääni saa toimimaan”.

Esityksen hieno avoin visuaalisuus ja äänimaailma laittavat omat assosiaatiot liikkeelle. Miesbarbie/Holappaa hyppyytetään kuminauhavaljaista, sätkynukke? Näyttämöltä siivotaan (ihmis)roskia pois koko pitkän Holapan haastattelukatkelman ajan, pahvilaatikosta nousee Sister Christmas, katosta sataa lasinsiruja, joiden päällä Barbie-Holappaa kuljetetaan, kuminauhat katkaistaan. Suuresta laatikosta paljastuu avautuu piano, esiintyjä soittaa Chopinin surumarssia…
 

Saksan teatteritilastoista herää kysymyksiä

Der Deutsche Bühnenverein on saksalaisen esittävän taiteen kentän työnantajajärjestö, jolla on lukuisia tehtäviä, mm. alan tilastointi . Tilastointi kattaa teatterin, orkesterit ja alan festivaalit Saksassa, Itävallassa ja Sveitsissä. Se tarkoittaa käytännössä 140 valtion- ja kaupunginteatteria sekä aluenäyttämöä, 128 orkesteria, 210 yksityisteatteria ja 84 festivaalia.

Erikseen ovat sitten vielä ohjelmistotilastot, Saksassa 385 teatteria, joiden ohjelmistosta on näytelmiä 21,86 %, lasten- ja nuortenteatteria 18,81 %, operettia ja musikaalia 15,93 %, muita esitysmuotoja 12,96 %. Tässä ohjelmistojen tarjonta.

Kokonaiskatsojamäärissä nuo prosentit asettuvat toisin. Näytelmät keräsivät 35,62 % katsojista, lasten- ja nuortenteatteri 17,75 %, musikaalit 10,33 %. Saksankielisiä kantaesityksiä oli ohjelmistosta vain 0,88 %. Melkoinen ero profiilissa! Mitä johtopäätöksiä tästä pitäisi tehdä? Auttaisiko Schiller ymmärtämään perustaa? Näyttämö moraalisena laitoksena vuodelta 1784.  

Peruskiviä

Ei mene hukkaan käännöstyö. Sentään joku tarttuu saksankieliseen nykydramatiikkaan, jota meillä on tarjolla kahtena käännösantologiana, Peruskivet ja Arkea ja ekstaasia.

Nätyllä on nyt mahdollisuus nähdä Jan Neumannin Peruskiviä. Saksalaisista näytelmistä lisätietoa Goethe Institutin erinomaisilta esittelysivuilta. Neumannin näytelmässä ollaan perimmäisten kysymysten äärellä, mutta ei kuolemanvakavasti. Tämä vino huumori minua kiinnostaa erityisesti.

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät
 

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE

Poimintoja TINFO e-Nytistä: Vi frågar teaterarbetare om identitet

Fyra teaterarbetare berättar hur de definierar sin identitet.


Ehdota Silmänkääntäjä-, Thalia- ja TINFO-palkintojen saajia

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) jakaa kolme palkintoa Thalia-juhlassa 11.3.2019. Kutsumme nyt kaikki ehdottamaan palkinnon saajia.  
 
Tässä alla ovat palkintojen kuvaukset ja linkit, joiden kautta ehdotuksensa voi jättää nimettömänä. Jokaiselle palkinnolle on oma linkkinsä. Ehdotuksia otetaan vastaan 10.12.2018 saakka. Tervetuloa osallistumaan!
 

Silmänkääntäjä-palkinto

Silmänkääntäjä-palkinnon kautta TINFO haluaa nostaa esiin mahdollisimman monipuolisesti sitä työtä, jota teattereissa tehdään maan teatteritaiteen hyväksi.

Silmänkääntäjä-palkinnon nimi muistuttaa ensimmäisestä suomenkielisestä näytelmästä, Pietari Hannikaisen Silmänkääntäjästä, mutta samalla se viittaa teatteritaiteen ominaispiirteisiin toden ja fiktion, katsojan ja esiintyjän väliseen vuorovaikutussuhteeseen, teatterin taikaan ja vetovoimaan.

Silmänkääntäjiä voi löytyä mistä tahansa teatterin ammattikunnasta. He ovat henkilöitä, jotka omassa tehtävässään ja omalla alueellaan ovat vaikuttaneet ilahduttavasti teatterin esitystoimintaan, työn laatuun tai imagoon. Palkintoja voidaan myöntää useampia kerrallaan eikä elämäntyönkään palkitseminen ole kokonaan pois suljettu.

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) perusti vuonna 1998 Silmänkääntäjä-palkinnon, jota aluksi jaettiin joka toinen vuosi Maailman teatteripäivänä valtakunnallisessa juhlassa. 

Kuka on Silmänkääntäjä 2019? Otamme vastaan ehdotuksia.
 

Thalia-palkinto

Thalia-palkinnon tarkoituksena on palkita yhteiskunnallista keskustelua herättävä, uusia yleisöryhmiä houkutteleva, kansainvälisesti menestynyt tai muuten erityisen ansioitunut esitys, ja siten synnyttää keskustelua esittävän taiteen merkityksestä. Palkinnon voi saada mikä tahansa pääasiassa suomalaisten tekijöiden tuottama esitys.  
 
Vuoden esitys voi olla teatteria, tanssia, sirkusta, esitystaidetta tai näitä yhdistelevä esitys. Thalia-palkinto jaettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2010.

Vuoden esityksen Thalia-palkinnon saavan esityksen (tai esitykset) ensi-ilta on ollut joulukuun 2016 ja joulukuun 2018 välisenä aikana.

Ehdota esitystä Thalialla 2019 palkittavaksi.

TINFO-palkinto

TINFO-palkinnolla palkitaan teatteritiedon tuottajia, tiedottajia, toimittajia, kriitikoita, alan tutkijoita tai uudenlaisia hankkeita ja nostaa esille parhaita käytäntöjä teatteria koskevassa viestinnässä. Palkintoehdokas voi olla yksityishenkilö, työryhmä, hanke, teatteri tai muu yhteisö, joka on toimitus-, tiedotus- tai tutkimustyöllään syventänyt teatteritaiteen tuntemusta.  
 
TINFO-palkinto jaettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2010.

Kenelle TINFO-palkinto 2019. Ehdota.

Tiedustelut: tinfo(a)tinfo.fi

UUTISIA

TINFO jakaa kolme palkintoa Thalia-juhlassa 2019

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) jakaa kolme palkintoa rohkeille ja ansioituneille tekijöille.   

Thalia on tunnustupalkinto, joka jaetaan yhdelle tai usemmalle esitykselle. Perinteisellä Silmänkääntäjällä palkitaan tekijä tai teatterin ammattikunta, joka on työllään merkittävästi vaikuttanut teatterin toiminnan laatuun. TINFO-nimeä kantavan palkinnon saa henkilö tai taho, joka on toiminnallaan tehnyt teatteritaidetta näkyväksi tai syventänyt sen tuntemusta.

Palkinnot jaetaan alan yhteisessä Thalia-juhlassa 11.3.2019.

Lue lisää palkintojen kuvauksista ja aikaisempien vuosien palkituista.

Ehdotuksia kaikkien kolmen eri palkinnon saajiksi voi lähettää TINFO-verkon etusivulta löytyvien bannereiden kautta.

Tiedustelut: tinfo(a)tinfo.fi


Suomen vanhin näyttelijäntaiteen koulutusohjelma 110 vuotta

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun ruotsinkielisen näyttelijäntaiteen koulutusohjelman syntymäpäiviä vietetään Cefiston vuotuisten suomenruotsalaisten teatteripäivien yhteydessä 18.-19.11.2018.  

Ruotsinkielinen näyttelijäntaiteen koulutusohjelma perustettiin vuonna 1908 ruotsinkielisen Svenska Teaternin yhteyteen. Tämä oli merkittävää muun muassa siksi, että suomenruotsia pidettiin tuohon aikaan sopimattomana näyttämökielenä, ja siksi suurin osa Suomen ammattinäyttelijöistä oli kotoisin Ruotsista. Koulutuksen perustaminen oli askel uuteen suuntaan.

Vuonna 1965 koulun nimeksi tuli Svenska Teaterskolan i Helsingfors.Vuonna 1979 koulutus siirtyi osaksi uuden Teatterikorkeakoulun opetusta, ja vuodesta 2013 asti se on toiminut osana Taideyliopiston Teatterikorkeakoulua.

Koulutusohjelman johtavina opettajina ja professoreina ovat vuosikymmenten varrella toimineet Nicken Rönngren, Gerda Wrede, Kristin Olsoni, Marianne Möller,Asko Sarkola, Martin Kurtén, Dick Idman, Erik Söderblomsekä vuonna 2016 aloittanut Anders Carlsson. Koulutusohjelmassa opiskelee tällä hetkellä yhteensä 24 henkilöä. Kaikkiaan koulutuksessa on vuosien 1908-2018 aikana opiskellut yli 550 henkilöä.

Suomalainen pedagogiikka kiinnostaa Pohjoismaissa

Ruotsinkielisellä näyttelijänkoulutusohjelmalla on perinteisesti ollut vahvat kansainväliset yhteydet. Tämä näkyi muun muassa Teatterin tiedotuskeskus TINFOn vuonna 2017 julkaisemassa Näyttelijöiden työllistymiskyselyssä, jossa koulutusohjelmassa opiskelleista jopa 20 % kertoi asuvansa ja työskentelevänsä ulkomailla. Ohjelmalla on vahvat yhteydet erityisesti muihin Pohjoismaihin: opiskelijoita tulee kaikista Pohjoismaista ja lisäksi iso osa opiskelijoista tekee opintojensa aikana joko työharjoittelun tai opiskeluvaihdon toisessa Pohjoismaassa. Myös useat ohjelman lehtorit ja opettajat ovat kotoisin muista Pohjoismaista.

”Kulttuurialalla ollaan usein kiinnostuneista keskieurooppalaisista virtauksista. Silti meillä on hyvä syy panostaa Pohjoismaihin, sillä Pohjoismaat ovat lähellä, meillä on yhteinen arvoperusta ja lisäksi yhteiskuntamme muistuttavat toisiaan. Muissa Pohjoismaissa ollaan myös hyvin kiinnostuneita Teatterikorkeakoulun ruotsinkielisestä näyttelijäntaiteen koulutuksesta. Tärkein syy on suomalainen pedagogiikka, jota pidetään edistyksellisenä,” kertoo koulutusohjelmajohtaja, ruotsalainen Anders Carlsson.

Juhlavuoden tapahtumia

Juhlavuoden tapahtumia ovat muun muassa ruotsinkielisten näyttelijäntyön kandidaattiopiskelijoiden esittämä Familjen Bra-näytelmä sekä osana Cefiston suomenruotsalaisia teatteripäiviä järjestettävä seminaari näyttelijäntyön nykytilasta ja tulevaisuudesta. Lisäksi ruotsinkielisen koulutusohjelman arkistomateriaaleja julkaistaan juhlavuoden kunniaksi digitaalisena. Materiaalit sisältävät muun muassa video- ja ääninauhoituksia opetustilanteista ja esityksistä vuodesta 1987 alkaen.

Musiikkiteatteriesitys Familjen Bra  

Familjen Braon kolmannen vuosikurssin näyttelijäopiskelijoiden musiikkiteatteriesitys, joka saa ensi-iltansa 13. marraskuuta Teatterikorkeakoulussa. Näytelmä käsittelee ydinperheen ideaalia ja sitä, miten tavoiteltu tuo ideaali yhä on huolimatta yhteiskunnan muuten murtuvista normeista ja ihanteista. Musiikilla on näytelmässä keskeinen rooli: ydinperhe saa kaivatun ja ehkä jopa välttämättömän tuuletusaukkonsa rock’n rollin muodossa. Näytelmän on ohjannut Anders Carlsson.

Lue lisää näytelmästä ja osta lippu esitykseen.

Suomenruotsalaiset teatteripäivät

Cefiston suomenruotsalaiset teatteripäivät järjestetään Teatterikorkeakoulussa 18.-19.11.2018. Teatteripäivien aikana jaetaan myös ensimmäistä kertaa Svenska Teaternin uusi teatteripalkinto Skillnaden.

Katso suomenruotsalaisten teatteripäivien ohjelma (ruotsiksi). 

Lisätietoja:
Tutustu ruotsinkielisen näyttelijäntaiteen koulutuksen historiaan ja tärkeimpiin vuosilukuihin (ruotsiksi).

Lue lisää


Yhteisötaiteilija Anniina Aunola sai Pohjois-Savon taidepalkinnon

Pohjois-Savon taidetoimikunta palkitsi Anniina Aunolan uraauurtavasta ja monipuolisesta työstä yhteisötaiteen hyväksi. Taidepalkinnon suuruus on 5 000 euroa.

Anniina Aunola (s. 1970) on kuopiolainen yhteisötaiteen pioneeri. Viimeisen vuosikymmenen ajan hän on keskittynyt taiteen saavutettavuuteen ja esteettömyyteen. Aunola on toteuttanut yhteisötaideteoksia ja osallistavan taiteen projekteja muun muassa dementoituneiden vanhusten ja vertaisohjaajina toimivien ikäihmisten parissa sekä erityisnuorisotyön ja lastensuojelun piirissä.

Anniina Aunolan työskentelylle on tyypillistä lähteä liikkeelle ryhmän asettamasta lähtökohdasta. Hän on taiteilijana toisten käytettävissä, hän mahdollistaa ja välittää. Hän luo kokemisen ja kohtaamisen tilanteita ja pyrkii tekemään sen siten, että projekteista ei jää pysyviä jälkiä tai materiaa.

Taidekentän toimijoiden lisäksi Aunolan yhteistyökumppaneita ovat olleet opetus-, sosiaali- ja hoitoalan ammattilaiset. Työympäristöiksi ovat valikoituneet esimerkiksi sairaalat, vankilat ja lastensuojeluyksiköt. Koulutukseltaan Aunola on erityisopettaja ja tanssitaiteen maisteri.

Pohjois-Savon taidetoimikunta on Taiteen edistämiskeskuksen asiantuntijaelin, joka päättää alueensa apurahoista ja taidepalkinnoista. Taidepalkinto jaetaan vuosittain alueen ansioituneelle taiteilijalle, taiteenalalla toimivalle yhdistykselle tai muulle yhteisölle. Palkinto on tunnustus kuluvan vuoden ansiokkaasta ja merkittävästä työstä. Se voidaan myöntää myös pitkäaikaisesta ja ansiokkaasta elämäntyöstä tai toiminnasta. Palkinto maksetaan Veikkauksen tuotosta.

Lisätietoja: Hanna Susitaival, erityisasiantuntija, hanna.susitaival(a)taike.fi, 0295 330 910.


TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Taskufestari 2018 | 15.-18.11.2018, Lahti  

Aidosti lahtelainen teatteri- ja taidefestivaali Taskufestari on täällä taas! Viidettä kertaa järjestettävä festivaali kerää Loviisankadun Pikkuteatteriin tänä vuonna mm. runoutta, sirkusta, nukketeatteria, monologin ja klassikkosatuja ravintolateatteriversioina.

Tapahtuman järjestää Nukketeatteri Niveltämö, Teatteri Nuora ja Cirque des Puces. Tapahtuman järjestämistä tukee Lahden kaupunki. Liput tapahtuman esityksiin 5-15¤, festaripassi 30 ¤, lippuvaraukset: taskufestari(a)gmail.com.  

Lisätietoja: taskufestari.wordpress.com , www.facebook.com/taskufestari , tuottaja Terhi Tuomikko p. 0405516130 


Suomenruotsalaiset teatteripäivät | 18.-19.11.2018, Helsinki

Cefiston suomenruotsalaiset teatteripäivät järjestetään Teatterikorkeakoulussa 18.-19.11.2018. Ohjelmassa on muun muassa työpajat #metoo:sta ja teattereiden yleisötyöstä, ruotsinkielisen näyttelijänkoulutuksen aikaisempien johtajien paneelikeskustelu koulutuksen historiasta ja pedagogiikasta, Familjen Bra-musiikkiteatteriesitys sekä ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoiden dokumenttiteatteriesitys. Ohjelmassa on myös tulevaisuuden näyttelijäntyötä ja -koulutusta käsittelevä seminaari, joka kokoaa yhteen pohjoismaisia näyttelijäntaiteen asiantuntijoita.

Teatteripäivien aikana jaetaan myös ensimmäistä kertaa Svenska Teaternin uusi teatteripalkinto Skillnaden.

Katso suomenruotsalaisten teatteripäivien ohjelma (ruotsiksi). 


XS Vol.10 – Uuden tanssin ja esitystaiteen festivaali | 21.-24.11.2018, Turku

Ehkä-tuotannon ihastuttava uuden tanssin ja esitystaiteen festivaali XS täyttää tänä vuonna 10 vuotta! Festivaali tapahtuu Kutomolla keskiviikosta lauantaihin 21.-24.11.2018

Festivaaliohjelma:

Ke 21.11. klo 19 | Kahden teoksen yhteisilta + toinen esitys Ke 28.11. klo 19
Sebastian López-Lehto: Light ENSI-ILTA
Rea-Liina Brunou: Pedestrian Ballet – Variations ENSI-ILTA

Pe 23.11. klo 19 | Kahden teoksen yhteisilta
Mira Kautto: Station to Station to Station WORK-IN-PROGRESS
Essi Kausalainen: Parantava astia ENSI-ILTA

La 24.11. klo 19
Honkasalo-Niemi-Virtanen: Nature Morte VIERAILU
 
Festivaali on Ehkä-tuotantoa ja tapahtumaa tukee Läntinen tanssin aluekeskus.

Lue lisää ja tutustu ohjelmaan

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


OKM: Erityisavustus kulttuurimatkailun kehittämishankkeisiin | Haku 4.12.2018 mennessä

Avustuksella edistetään hallituksen Matkailu 4.0. -toimenpideohjelman tavoitetta vahvistaa kulttuurimatkailua, erityisesti kulttuuri- ja perintökohteiden sekä taide- ja kulttuurifestivaalien matkailullista kehittämistä. Pyrkimys on lisätä matkailun ympärivuotisuutta ja luoda palvelurakenteita.  

Hakuaika on 24.10.- 4.12.2018 klo 16.15.

Avustusta voivat hakea oikeuskelpoiset yhteisöt ja säätiöt. Avustusta ei myönnetä yksityishenkilöille eikä työryhmille.

Opetus- ja kulttuuriministeriö voi käyttää avustuksiin enintään 150 000 euroa vuonna 2019 edellyttäen, että eduskunta osoittaa tarkoitusta varten määrärahat.

Päätökset pyritään tekemään tammi-helmikuussa 2019. Hakijat saavat päätöksen haun sähköisessä asiointijärjestelmässä.

Lue lisää

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


INACT Festival Open Call | Deadline 30 Nov 2018

In 2019, the festival INACT propose to artists to interrogate the Internets. Faced with the apparent accessibility of knowledge, the citizen is overwhelmed by contradictory information and caught in a vertigo before the immeasurability of their data. Paralyzed by this sudden profusion which promises universal knowledge and ultimate capacity, the citizen is distanced and manipulated by this new intelligence.  

How to to approach, create and criticize this distance which immobilizes those infront of the controlling screen, contemplating the contradictions of the world.

The association invites this year artists to propose workshops as interventions aimed at amateurs who would like to be initiated into the practices of performance, and whose workshop can lead to a representation or exhibition or not. Four artistic proposals will be selected from the open call in 2019.

How to to approach, create and criticize this distance which immobilizes those in front of the controlling screen, contemplating the contradictions of the world?

The association invites this year artists to propose workshops as interventions aimed at amateurs who would like to be initiated into the practices of performance. Workshop can lead to a representation or exhibition or not. Four artistic proposals will be selected from the open call in 2019.

Fields of interest :

Real time, performance studies, sound art, video performance, poetry, re-inaction, improvisation, dance, culinary art, sound poetry, environment, document, cross-media, statement, urban intervention, augmented and virtual reality, virtual performances...

Conditions :  

-Maximum 20min or duration
-Technical files : scene, perimeter of performance, sound, light.
-Budget production 200 ¤ + travel costs, accomodation

Deadline: 30 November 2018

Read more


Directors Lab Mediterranean: Call for Submissions | Deadline 3 Dec 2018

Directors Lab Mediterranean: 10-day development program for emerging and mid-career directors launching on July 15 to 24, 2019 at the American University of Beirut, Lebanon.

In January 2018, a group of Lincoln Center Theatre (LCT) Directors Lab alumni from the Mediterranean region met with the founder of LCT Lab Anne Cattaneo, and with theater makers from Lebanon, USA and London, at the American University of Beirut, and together they laid down the groundwork for a Directors Lab Mediterranean.  
 
Endorsed by the founder of Lincoln Center Theatre Directors Lab Anne Cattaneo, Directors Lab Mediterranean will be launched in July 2019 at the American University of Beirut, hosted by the Theater Initiative and the Department of Fine Arts and Art History. The Lab aims to rotate around the Mediterranean cities in the future years.

The Lab is by application only. It is free of charge and targets emerging and mid-career directors. A maximum of 20 applicants will be admitted to the launching of the Lab in 2019.

For more info and to access the application visit: directorslabmed.org


Open call for international Young theatre days in Klaipeda, Lithuania | Deadline 31 Jan 2019

April 7-12, 2019, the Festival of Young Theatre Days is returning to Klaipėda, Lithuania, inviting professional theatre creators to try themselves in an unusually fast and dynamic creative process. Gathered actors, directors, stage designers, playwrights and critics will, study the themes prepared by the organizers and work together for two days, creating and presenting the performance for the audience.

The festival will be complemented by the cinema workshops. Selected theatre actors will have a chance to work together with cinema directors and prepare short films, which will be presented on the final day of the festival.

We are inviting professional actors, theatre directors and stage designers to participate and fill in the application form. The project involves creative workshops, the essence of which is the cooperation of young professionals from different creative fields in the limited time frame, preparing the performance and presenting it to the audience.

We are accepting applications till January 31, 2019. However, due to the limited spots for participants, the Call might be closed earlier. If you have any questions about application procedure, please contact ieva(a)jtd.lt

The organizers will cover travel expences, and provide free accommodation and catering. In addition, access to all events within the festival days will be given.

Open call registration form

www.jtd.lt

KURSSEJA JA KOULUTUSTA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja ja työpajoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Teatterin puvustossa ja teatteritekniikan parissa työskenteleville ammatillista kuntoutusta

Suomen Teatterit ja Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto tarjoavat teatterin puvustossa ja teatteritekniikan parissa työskenteleville mahdollisuuden osallistua ammatilliseen Kiila-kuntoutukseen. Kiila-kuntoutuksen tavoitteena on parantaa työkykyä ja tukea pysymistä työelämässä. Kummallekin kurssille on avoinna yhteensä 8 paikkaa.
Kenelle?

Kuntoutus toteutetaan yhteistyössä työterveyshuollon ja työpaikan kanssa. Kurssille haetaan toimittamalla Kelaan kuntoutushakemus, ammatillinen selvityslomalomake ja B-lääkärinlausunto.

Kuntoutuskokonaisuuden kesto on yhteensä 18 vuorokautta. Kuntoutus toteutetaan ryhmämuotoisina avovuorokausina ja yksilöllisen avopäivän sekä yksilöllisten käyntikertojen yhdistelmänä. Kuntoutuksen pituus ja sisältö muodostuvat kuntoutujan tilanteen arvioinnista, ryhmäjaksoista ja yksilöllisistä osista sekä päätösosasta. Kurssi sisältää 10-13 ryhmämuotoista avovuorokautta, 1 yksilöllinen avopäivää ja 2–4 yksilöllistä käyntikertaa (joista vähintään yksi asiantuntijan käyntikerta). Kurssi toteutetaan 1­­–1,5 vuoden aikana.
Tavoite

KIILA-kuntoutuksen tavoitteena on kuntoutujan työkyvyn parantaminen ja tukeminen sekä työelämässä pysyminen. Kuntoutuksessa arvioidaan monipuolisesti kuntoutujan kuntoutustarvetta ja siihen johtaneita syitä sekä kuntoutujan nykyistä työnhallintaa ja työhallinnan parantamisen mahdollisuuksia.
Lue lisää:

Lue koko uutinen Suomen Teatterit -verkkosivuilta


TIP-Fest: Nukketeatteritaiteilijan mielen ja kehon hyvinvointi | 10.11.2018, Turku

Yhteistyössä TEME ja nukketeatterikilta

la 10.11.2018 klo 11:00 / Vanha viinatehdas

Tapaamisessa psykologi Marke Koskelin vetää osallistavan ja keskustelevan työhyvinvointituokion psykologisesta näkökulmasta. Personal trainer ja nukketeatteritaiteilija Tiina Puranen johdattaa osallistujat huoltamaan kehoaan käytännön esimerkein. Lisäksi nukketeatterikillan vetäjät Roosa Halme ja Katja Kähkönen julkaisevat kokoamansa nukketeatterialan päivitetyt palkkasuositukset ja työ- ja keikkasopimuspohjat. Tilaisuus on osallistujille maksuton.

Tilaisuuden keskusteluosuudet striimataan suorana Aura of Puppetsin Facebook-sivulle.

Nukketeatterijuhla TIP-Fest 7.-11.11.2018


Epidaurus Lyceum International Summer School of Ancient Drama 2-16 July 2019

Established as an educational programme of one of Europe's oldest and most renowned arts festivals – the Athens and Epidaurus Festival - supported by the Greek Ministry of Culture and accredited by the University of  the Peloponnese with 5 ECTS credits, the Epidaurus Lyceum is a 15-day intensive experiential programme centred around ancient Greek drama and the contemporary performer, taking place in Epidaurus, motherland of the famous ancient theatre and a unique place of natural beauty and energy.

Specially designed for those studying acting, performance and dance(undergraduate or postgraduate level) as well as young actors and dancers from all around the world, the Epidaurus Lyceum has managed to become an educational summer destination where participants have the unique opportunity to approach a variety of acting methods, participate in ensemble performances and presentations, attend theoretical workshops and masterclasses on ancient drama and watch performances taking place at the ancient performance venues of Epidaurus.

In 2017 and 2018, the programme hosted students from 21 different countries from all 5 continents while its teaching staff included international experts in various acting and movement methods like Phillip Zarrilli, Maria Shmaevich, Sanjoy Ganguly and Pichet Klunchun, as well as acclaimed artists and scholars from various academic institutions like King's College (Edith Hall) and the Shanghai Theatre Academy (Tian Mansha,Xu Jiali, Gong Baorong).

In 2019 the programme will take place under the thematic axis Reinventing ancient drama on the contemporary stage from July 2 to 16.

In this context, we would be delighted to extend our international network of affiliated scholars, artists and institutions.  

Please feel free to contact us for anything else you may need.

Georgina Kakoudaki, +30 2109282900
lyceumepidaurus(a)greekfestival.gr

Read more

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Suomen kansallisooppera ja -baletti sr hakee Valaistusosaston näytäntötyöntekijää | Haku 18.11.2018 mennessä

Suomen kansallisooppera ja -baletti sr hakee valaistusosaston näytäntötyöntekijää määräaikaiseen tuntipalkkaiseen työsuhteeseen alkaen sopimuksen mukaan

Valaistuksen näytäntötyöntekijän tehtäviin kuuluvat valokaluston sekä kuvateknisen laitteiston pystytys ja purku esityksissä ja näyttämöharjoituksissa, sisältäen mm. heitinten varustamisen, ripustuksen ja kytkennän.  Tehtävään kuuluu myös seuraajaheittimen ohjaamista sekä muuta esityksiin ja harjoituksiin liittyviä töitä. Valaistuksen näytäntötyöntekijä osallistuu tarvittaessa myös muiden osastojen avustaviin töihin. Edellytämme alan soveltuvaa koulutusta tai työkokemusta teatterialalta sekä hyviä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja.

Apulaisnäyttämöpäällikkö Erkki Wrangén antaa tehtävästä lisätietoja tiistaina 12.11.2018 klo 9.00-12.00 numerossa 040 757 3727.

Hakemukset pyydetään jättämään sunnuntaihin 18.11.2018 mennessä Kansallisoopperan ja -baletin internet-sivuilla (www.oopperabaletti.fi) olevaan sähköiseen rekrytointijärjestelmään.


Suomen kansallisooppera ja -baletti sr hakee Näyttämöosaston näytäntötyöntekijää | Haku 18.11.2018 mennessä

Suomen kansallisooppera ja -baletti sr hakee Näyttämöosaston näytäntötyöntekijää määräaikaiseen tuntipalkkaiseen työsuhteeseen alkaen sopimuksen mukaan.

Näytäntötyöntekijän tehtäviin kuuluvat ooppera- ja balettiteosten lavasteiden pystytys ja purku harjoituksissa ja esityksissä, lavasteiden kuljetus ja varastointi, esityksen aikana tapahtuvat vaihdot ja toiminnot sekä erilaisten esityslaitteiden hallinta. Näytäntötyöntekijä osallistuu tarvittaessa myös valaistus- ja tarpeisto-osastojen työhön. Edellytämme alan soveltuvaa koulutusta tai työkokemusta teatterialalta sekä hyviä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja.

Apulaisnäyttämöpäällikkö Erkki Wrangén antaa tehtävästä lisätietoja tiistaina 12.11.2018 klo 9.00-12.00 numerossa 040 757 3727.

Hakemukset pyydetään jättämään sunnuntaihin 18.11.2018 mennessä Kansallisoopperan ja -baletin internet-sivuilla (www.oopperabaletti.fi) olevaan sähköiseen rekrytointijärjestelmään.


The Northern Dimension Partnership on Culture: Head of Secretariat | Deadline 22 Nov 2018

The Northern Dimension Partnership on Culture (NDPC) is seeking a dynamic, strategic leader to develop, communicate and deliver a future-facing vision for the partnership and to take overall responsibility for the executive functions of the newly established Secretariat of the Northern Dimension Partnership on Culture. Deadline for applications: 22.11.2018.

See more


Itä-Suomen tanssin aluekeskus (ITAK) etsii tuottaja-tiedottajaa | Haku 26.11.2018 mennessä

Itä-Suomen tanssin aluekeskus (ITAK) etsii määräaikaiseen työsuhteeseen (äitiysloman sijaisuus) tuottaja-tiedottajaa Kuopioon 1.2.-31.12.2019.  
 
Keskeisiin työtehtäviin kuuluu Paikallisliike- ja Yksin Sateessa? -nykytanssifestivaalien suunnittelu, toteutus ja kehittäminen, osatuotantojen ja vierailuesitysten tuottaminen, Sotku-teatterin hallinnointi sekä projektit ja tiedotus. Tuottaja-tiedottaja tekee tiivistä yhteistyötä ITAK:n muiden työntekijöiden, taiteellisen johtajan ja toiminnanjohtajan sekä hallituksen kanssa.
 
Edellytämme tuottaja-tiedottajalta kulttuuri-, taide- tai viestinnän alan koulutusta (tai muuta sopivaa koulutusta), monipuolista kokemusta viestinnästä, erinomaisia yhteistyötaitoja sekä joustavuutta. Esittävän taiteen ja kulttuurialan tuntemus, kokemus itä-suomalaisesta kulttuurikentästä sekä alan tehtävistä ovat tässä työssä eduksi. Työ sisältää jonkin verran matkustamista Suomessa sekä vaatii englannin kielen taitoa.  
 
Itä-Suomen tanssin aluekeskuksen tehtävänä on tukea aatteellisesti ja taloudellisesti ammatillisen tanssitaiteen tunnettuutta ja kehittymistä Itä-Suomessa sekä edistää tanssitaiteen saatavuutta ja saavutettavuutta alueella, lisätä tanssitaiteilijoiden työllistymisen yleisiä edellytyksiä ja edistää tanssitaiteilijoiden verkostoitumista muihin toimijoihin. ITAK:n toiminta-alue on Pohjois-Savo, Etelä-Savo ja Pohjois-Karjala. Toiminta pyrkii vahvistamaan alueen kulttuuritarjonnan monimuotoisuutta, ammattitaiteen roolia ja saavutettavuutta osana paikalliskulttuuria.  
 
Lähetä hakemuksesi, CV ja palkkatoiveesi (PDF-muodossa) osoitteeseen itak(a)itak.fi maanantaihin 26.11.2018 klo 16.00 mennessä.
 
Työhaastattelut pidetään viikolla 49.  
 
Lisätietoja:  
Asta Elijoki, Tuottaja-tiedottaja  
asta.elijoki(a)itak.fi , 050 581 6300 

Lue koko ilmoitus


Baltic Circle etsii taiteellista johtajaa | Haku 30.11.2018 mennessä

Etsimme uutta taiteellista johtajaa kuratoimaan festivaalia vuodesta 2020 alkaen. Hakijalta edellytetään laajaa teatterin ja esitystaiteen paikallista ja kansainvälistä tuntemusta. Hakuaika 30.11. asti.

Baltic Circle on vuosittain järjestettävä teatterin ja esitystaiteen festivaali. Festivaalia johtavat yhdessä taiteellinen johtaja ja toiminnanjohtaja erikseen sovitun työnjaon mukaisesti. Festivaali on Q-teatterin alainen, taiteellisesti ja taloudellisesti itsenäinen yksikkö. Q-teatteri on opetus- ja kulttuuriministeriön tukea ja Helsingin kaupungin toiminta-avustusta saava rekisteröity yhdistys, joka toimii työnantajana.

Taiteellinen johtaja vastaa festivaalin ohjelmistosuunnittelusta vuoden 2020 festivaalista alkaen. Lisäksi hänen työtehtäviinsä kuuluu hankkeiden ja verkostojen kehittäminen ja koordinointi, festivaalitiimin johtaminen ja festivaalin edustaminen, rahoituksen suunnittelu ja apurahahakemusten laatiminen yhteistyössä toiminnanjohtajan kanssa. Painotukset ja yksityiskohtainen työnjako sovitaan erikseen.

Hakijalta edellytetään laajaa teatterin ja esitystaiteen paikallista ja kansainvälistä tuntemusta, kokemusta kuratoinnista, ohjelmistosuunnittelusta ja tiimin johtamisesta sekä taiteen rahoitusrakenteiden tuntemusta. Eduksi luetaan aikaisempi kokemus taidefestivaalilla työskentelystä ja EU-hankkeista sekä tuotannollinen osaaminen. Tehtävän menestyksekäs hoitaminen edellyttää hyviä yhteistyötaitoja ja sujuvaa englannin kielen taitoa.

Hakijalla on oltava taide- tai kulttuurialan tai muun soveltuvan alan korkeakoulututkinto tai vastaava työelämässä hankittu kokemus. Taiteellisen johtajan työkielet ovat englanti ja suomi. Työpiste sijaitsee Tunturikadulla Helsingissä ja työ edellyttää matkustamista Suomessa ja ulkomailla.

Työsuhde on määräaikainen 1.4.2019 alkaen tai sopimuksen mukaan 31.12.2021 saakka. Tehtävä on osa-aikainen; vuonna 2019 kokonaistyöaika on 3 kuukautta, vuosina 2020–2021 lähtökohtaisesti n. 9 kuukautta riippuen taiteellisen johtajan ja toiminnanjohtajan työnjaosta. Tämän jälkeen on kahden vuoden jatko-optio. Osa-aikatyön palkkaus lasketaan pohjautuen 100% kuukausipalkkaan, joka on 2800–3000 euroa kokemuksen mukaan.

Nykyinen taiteellinen johtaja jatkaa työssään vuoden 2019 loppuun saakka ja osallistuu perehdyttämiseen.

Lisätiedot:

Satu Herrala, Baltic Circle -festivaalin taiteellinen johtaja: satu(a)balticcircle.fi tai puhelimitse to 8.11. klo 9–11, ma 12.11. klo 10–12, ti 20.11. klo 16­­–18, ma 26.11. klo 10-12; puh. 050 326 3067

Hanna Nyman, Baltic Circle -festivaalin toiminnanjohtaja: hanna(a)balticcircle.fi tai puhelimitse pe 9.11. klo 13–15, ma 12.11. klo 12–14 ja ke 21.11. klo 15–18; puh. 040 761 6834

Esa Kylmälä, Q-teatteri ry:n talous- ja hallintojohtaja: esa.kylmala(a)q-teatteri.fi tai puhelimitse arkisin klo 9–12; puh. 050 554 0339

Vapaamuotoiset hakemukset (max 2 sivua) ansioluetteloineen 30.11.2018 klo 16 mennessä osoitteeseen rekry(a)balticcircle.fi. Toivomme hakemuksia pdf-muodossa, ansioluettelon voi toimittaa myös verkkoportfoliona. Kerrothan hakemuksessasi, miten näet festivaalin roolin taidekentällä ja miten kehittäisit sitä.

Haastattelut järjestetään Helsingissä 10.–12.12.2018.

Lue koko ilmoitus


Dramaturgian professori Taideyliopiston teatterikorkeakouluun | Haku 30.11.2018 mennessä

Professori johtaa ja kehittää dramaturgian koulutusohjelmaa yhdessä koulutusohjelman henkilöstön sekä muiden koulutusohjelmien johtajien ja niiden henkilöstön kanssa. Professori osallistuu yhteiskunnalliseen ja kansainväliseen vuorovaikutukseen. Professorin tehtäviin kuuluu Teatterikorkeakoulun ja Taideyliopiston kehittäminen sekä hallinnollisia tehtäviä.

Tehtävä alkaa 1.8.2019 ja toimikausi on viisi vuotta. Tehtävän opetusala on dramaturgia.

Professorin palkka määräytyy yliopistojen palkkausjärjestelmän mukaisesti vaativuustasolle 8 tai 9.

Teatterikorkeakoulun ohjesäännön 4.1 §:n mukaisesti professori koulutusohjelman johtajana

  • johtaa koulutusohjelmaa
  • vastaa taiteellis-pedagogisesta linjaamisesta ja kehittämisestä
  • vastaa esimiestoiminnasta ja taloudesta
  • ottaa tuntiopettajat
  • vastaa siitä, että opetusta ja rekrytointeja koskevat asiat käsitellään osallistavasti henkilöstön ja opiskelijoiden kanssa
  • vastaa siitä, että palautetta kerätään säännöllisesti ja että se otetaan huomioon
  • neuvottelee ja hyväksyy tulossopimuksen
  • neuvottelee ja hyväksyy toimivaltaansa kuuluvat sopimukset
  • lausuu opinto-oikeuksia ja opintoja koskevista asioista opetusneuvostolle tai muille tahoille
  • käsittelee muut yksikköä koskevat asiat.

Professorin tehtävistä sovitaan yksityiskohtaisemmin lukuvuodeksi kerrallaan laadittavassa työsuunnitelmassa. Professorin kokonaistyöaika on 1624 h lukuvuodessa.

Lue koko ilmoitus

MUITA ILMOITUKSIA

Hanna Helavuoren kirjoitus Taike-blogissa: Yritystukien voittajat ja häviäjät

"Kun omaa osaamista ja ammattitaitoa myydään, tarvitaan markkinat, jossa joku tuota osaamista ostaa. Kuinka paljon meillä realistisesti ottaen kulttuurissa ja taiteessa on tällaisia markkinoita?"

Lue kirjoitus kokonaan Taike-blogissa


Uusi julkaisu: Väkivallattomuuden sanomaa yläkouluihin hiphop-kulttuurin keinoin

Minkälaista taide-, liikunta- ja tunnekasvatusta breikkitanssityöpajat ovat yläkouluikäisille? Voiko ammattitanssiteoksella vähentää koulukiusaamista? Kuinka tutkija ja toisaalta katutanssitaiteilija voivat tukea nuorten osallisuutta heitä koskevaan päätöksentekoon, kun aiheena on nuorten oman koulun ilmapiirin parantaminen tai kiusaamisen vähentäminen?

Jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus itseilmaisuun ja itsetunnon vahvistamiseen taiteen, katukulttuurin tai liikunnan avulla. Kiusaaminen on iso ongelma suomalaisissa peruskouluissa. Breakdance oli vaihtoehto väkivallalle sen syntysijoilla New Yorkin Bronxissa. Samalla tavoin Break the Fight! tarjoaa lapsille ja nuorille mahdollisuuksia toteuttaa itseään ja vahvistaa itsetuntoaan katutaiteen avulla. Break the Fight! – Breikkaa koulukiusaamista vastaan on Arja Tiili Dance Companyn 2014 käynnistämä taidekasvatuksellisten toimintojen kokonaisuus, johon sisältyy taidetyöpajoja 6.–9.-luokkalaisille sekä ammattitanssiteoksia, joita koululaiset pääsevät katsomaan.

Arviointitutkimuksessa Väkivallattomuuden sanomaa yläkouluihin hiphop-kulttuurin keinoin (toim. Sofia Laine, Nuorisotutkimusseura/Nuorisotutkimusverkosto 2018) seurattiin ja arvioitiin breikkitanssin taiteilija-ohjaajien työpajatyöskentelyä, työpajatoimintaa ja nuorten palautetta työpajoista neljän kunnan peruskouluissa. Työpajoihin osallistui yli 1600 yläkoululaista lukuvuoden 2017–2018 aikana. Lisäksi moniääninen tutkijan, kahden tutkimusavustajan ja kuuden yliopisto-opiskelijan kirjoittajaryhmä seurasi ja arvioi Break the Fight – I was here! -ammattitanssiteosta, osallisuustyöpajoja ja päättäjäkeskustelutilaisuuksia.

Kirjan voi tilata Nuorisotutkimusseuran verkkokaupasta ja se on julkaistu myös verkossa.


 

twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.