23.01.2020

TINFO-tiedote 3 / 23.1.2020

INKLUUSIOPÄIVÄ
Tätini ja minä. Riikka Papusen haastattelu

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Mitä ohjelmistot tarjoavat? Kotimainen musiikkiteatteri on voimissaan, ja se voi kulkea omilla teillään.

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KOULUTUSTA JA KURSSEJA

TYÖPAIKKOJA

MUITA ILMOITUKSIA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

INKLUUSIOPÄIVÄ

Tätini ja minä.

Tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus ovat olleet minulle lapsesta saakka tärkeitä. Olen herkistynyt huomaamaan epäreiluuden kokemista, oli kyse sitten perheestä, muista ihmissuhteista, työstä,” sanoo näyttelijä ja tutkija Riikka Papunen.

Lue haastattelu

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Mitä ohjelmistot tarjoavat?

Kävin lävitse kevätkauden ohjelmistoja pitkin maata. Kävin teattereiden verkkosivuilla, luin Teatterijoukon  ja TINFOn ensi-iltalistaukset. Lasten- ja nuortenteatterista tein poimintoja viikko sitten, nyt poimintoja musiikkiteatterista ja romantiikasta, suurista tunteista. Kotimaisten näytelmien kantaesityksiä käsittelen seuraavalla viikolla, samoin muita esitysmuotoja.

Uutta musiikkiteatteria

Marraskuussa Saksassa pidettiin uuden musiikkiteatterin symposium. Yhtä lailla kun maailma tarvitsee uutta ajattelua, se tarvitsee uutta taidetta ja siis uutta musiikkia. Saksassa on ilmestynyt useita kokeellisen musiikkiteatterin teoksia. 

ECLAT-festivaali Stuttgartissa on yksi merkittävimmistä uuden (kokeellisen) musiikin esittelyalustoista Saksassa ja siten myös nuorten säveltäjien esittäytymispaikka. ECLATin ohjelmasta käy ilmi sen ylirajaisuus. On merkittävää, että ECLATissa saa kantaesityksensä Oblivian Verdrängen Verdrängen Verdrängen (säveltäjä Yiran Zhaon), ja Suomen ensi-ilta on Espoon Kaupunginteatterissa Maailman teatteripäivänä 27.3.2020. Miten Oblivia tekee kulttuurikriittisen sukelluksen Verdrängenin olomuotoihin. Mitä torjutaan, hylätään, siirretään paikaltaan ja työnnetään pois?

Walter Sallisen (sävellys ja äänisuunnittelu) ja Klaus Maunukselan (libretto ja dramaturgia) UXO kuultiin Helsingin Juhlaviikoilla ja FLASH FLASH ‒ andy warholin kaksi kuolemaa (sävellys Juhani Nuorvala, libretto Juha Siltanen) Musica Novassa.

Meillä on joukko säveltäjiä, jotka ovat tehneet kiinnostavaa uutta Max Savikangas, Riikka Talvitie. Sitten Markus Fagerudd, Jussi Tuurna, Anna-Mari Kähärä, Eeva Kontu, Ulriikka Heikinheimo, Sanna Salmenkallio...

Musiikkiteatteri menee pintaa syvemmälle

Kotimainen musiikkiteatteri on voimissaan ja se voi kulkea omilla teillään. Sontiainen ‒ balladi koti-ikävästä (Hanna Kirjavainen, Teatteri Avoimet ovet) käsittelee kaipausta ja koti-ikävää, vierautta ja ylisukupolvista ulkopuolisuutta. Se on tarina amerikansuomalaisesta Tom Sukasesta ja hänen laivastaan. Neiti Niemisen täydellinen koti (Marjaana Kuusniemi-Korhonen, Markku Arokanto, sävellys Antti Jaakola ja Janne Palosuo ja työryhmä ) menee juhlan ja julkisivun taakse yksinäisyyteen ja kontrolliin. Juhlahumun taakse ihmissuhteisiin, toiveisiin ja pelkoihin sukeltaa Lappeenrannan kaupunginteatterin M/S Framilla -risteilyrevyy (Sirpa Riuttala ja työryhmä, musiikki Jani Pola), jossa ollaan sinkkunaisen viisikymppisiä viettämässä kanavaristeilyllä.

Pieni on kaunista

Svenskanissa kuullaan Tove Janssonin laulelmarunoutta. Tove Jansson – visdiktaren on Emma Klingenbergin  monivuotisen tutkimustyön tulos. Jansson on läsnä myös Lahdessa. Kesäkirja (dramatisointi Pipsa Lonka, ohjaus Laura Jäntti, musiikki Markus Fagerudd) Teatteri Telakalla Syd Barrett (Juha Hurme, muusikko Janne Laurila) suuntaa fiktiivisen pohdintansa Pink Floydin psykedeelisen esikoisalbumin (1967) useimpien kappaleiden kitaristi-laulaja-lauluntekijään. Barrettin uran katkaisi jo miltei heti skitsofrenia ja psykoosi, ja hän eli loppuelämänsä eristäytyneenä. Filosofiaa ja surumieltä, pienesti ja hiljaisesti.
 

Musiikkiteatteria yhteistyössä

Lahden kaupunginteatterissa on monia lajeja sekoittava spektaakkeli Karnevaali 2020 (käsikirjoitus ja ohjaus Jemina Sillanpää) on kaupunginteatterin, vapaan kentän ja paikallisten lasten ja nuorten yhteisteos. Mukana Lahden Musiikkiopisto, Lahden musiikkiluokkien Laulupuu-kuoro, Lumos-kvartetti, Mukkulan koulu, Harjun koulu, Salpauksen Sirkuskoulu, Lahden Seurakunnat ja Tampereen AMK:n Musiikkiteatterilinja.

Tampereen Työväen Teatterin Nahkatakkisella tytöllä (Hanna Suutela, Matti Suomela, Kari Jagt, ohjaus Marletta Kunnas, jukeboxmusikaali Dingon musiikista) juhlitaan Tampereen yhteiskoulun lukion 125-vuotisjuhlavuotta.

Armia ja Juicea unohtamatta

Kotkan kaupunginteatterissa Armi – Kaiken sulle antaa tahtoisin (käsikirjoitus ja ohjaus Katriina Honkanen) menee Armin julkisivun taakse. Kuopion kaupunginteatterissa Kaksoiselämää (käsikirjoitus Timo Kanerva, ohjaus Olli-Matti Oinonen) nostaa Juicen lyriikan ja sävellykset keskiöön. Niitä tulkitsemassa Puntti Valtonen, Grand Slamin laulaja-kitaristi.

Romantiikkaa, rakkautta, kärsimystä ja kyseenalaistusta

Jane Austen vai Emily Brontë? Briteissä näiden kahden merkittävän kirjailijan suosikkiaseman välillä käydään jatkuvaa kamppailua.

Nyt Jyväskylän kaupunginteatteri tuo Austenin kesken jääneen teoksen pohjalta Laura Waden tekemän näytelmän The Watsons nimellä Tavat ja toiveet – Jane Austenin matkassa (suom. Aino Piirola, ohjaus Johanna Freundlich). Tässä teoksessa Emma Watson ja Jane Austen laitetaan koville, arvot joutuvat törmäyskurssille. 

Helsingin Kaupunginteatterissa nähdään Brontën (dramatisointi Jo Clifford) Humiseva harju (ohjaus Lauri Maijala). Millaisena näyttäytyvät nämä rakkauden ja epäoikeudenmukaisuuden riivaamat. Lukukokemuksena kauhua, väkivaltaa ja mysteerejä goottilaisen romaanin tapaan. Jokaisella on oma Heathcliffinsa ja Cathiensa.  

Kiintoisaa säröyttämistä. Kemin kaupunginteatterissa KAHLO - Sirpaleita naistaiteilijan elämästä (käsikirjoitus ja ohjaus Päivi Kolmonen)  -monologinäytelmä Aineen Taidemuseossa. Sirpa Filppa (roolissa): ”Vaikka Kahlo oli meksikolainen kuvataiteilija, mie löyän palion yhteistä meän kahen elämästä. Kasvot, kipu, ahistus, armo, himo, heikkous, loppumaton liekki ja leikki, onni, orgasmi, oksennus. Joskus mie mietin, että pittääkö taiteilijan aina kärsiä, että se pystyy olemhan luova?
 

Kulttuuripolitiikan tutkimuksesta kättä pidempää

Cupore julkaisi tietovihkon suomalaisen taide- ja taiteilijapolitiikan tilasta 2019. Tietovihkossa taide- ja taiteilijapoliittista tasapainoa katsotaan seuraavien (taidetoimikuntajaottelu pohjana) taiteenalojen saamaa rahoitusta vertaillen: arkkitehtuuri ja muotoilu, musiikki, kirjallisuus, esittävät taiteet, audiovisuaaliset taiteet ja visuaaliset taiteet. 28-sivuinen pikkujättiläinen tarjoaa perustiedot, laajan kokonaiskuvan ja käsitemäärittelyä.

Kulttuuripolitiikan tutkimuksen seuran vuosikirja 2018-2019 on myös ilmestynyt. Kiinnostavaa luettavaa: mm. Olli Jakosen ja Vappu Rengon katsaus Suomen puolueiden kevään 2019 eduskuntavaaliohjelmiin ja tuoreimpiin kulttuuripoliittisiin erityisohjelmiin. Minna Ruusuvirran väitöksen lectio. Ruusuvirran väitöskirja käsitteli suomalaisten taide- ja kulttuurifestivaaleja osana kolmatta sektoria ja eri sektoreiden sekoittumista (hybridisaatiota). Ruusuvirta pohtii erityisesti organisaatioiden markkinaistumista.
 

Kulttuurilehtituki takaa moninaisuuden

Nuoren voiman liiton verkkosivuilla Vesa Rantaman blogi kulttuurilehdistä  on terveellistä luettavaa. Kulttuuri- ja mielipidelehtiä koskevan kroonisen (populistisen) kriisipuheen sijaan kannattaisi puhua kunnollisesta kulttuurilehtituesta. ”Ainoa kestävä suuntaus olisi kuitenkin tuen kokonaissumman nostaminen hyvälle pohjoismaiselle tasolle, noin kaksinkertaiseksi. Silloin lehdillä olisi jopa varaa markkinoida itseään heille, jotka eivät vielä tiedä mitä ovat vailla.

Suomessa kulttuuri- ja mielipidelehtiä tuetaan vähemmän kuin Virossa tai Pohjoismaissa.

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

UUTISIA

Kuin kotonaan suomalais-slovenialainen Puhdistus Celjen kaupunginteatterissa

Dramaturgi Alja Predan tutustui todenteolla suomalaiseen nykynäytelmään tuottaessaan Mariborin teatterifestivaalin Suomi-kokonaisuutta. Festivaali synnytti paitsi kipinän teksteihin myös tutustutti Predanin teatteriohjaaja Jari Juutisen kanssa. Kolme vuotta myöhemmin tuttavuus on johtamassa 21.2.2020 Puhdistuksen (Oči¨čenje) ensi-iltaan Celjen kaupunginteatterissa, jossa Predan nyt työskentelee:

Suomella, Virolla ja Slovenialla on paljon yhteistä: ne ovat pieniä kielialueita, niiden kulttuuri- ja taidekentät ovat vahvoja, kaikissa maissa on katsotaan paljon teatteria ja maiden historiallisissa kohtaloissa on samankaltaisuuksia. Uskon, että yleisö täällä saa tästä näytelmästä aivan yhtä paljon kuin se olisi paikallisen kirjailijan teos.

Sofi Oksasen näytelmän ohjaa Jari Juutinen, ja hänen johtamansa teatteriryhmä sadsongskomplex:fi vastaa esityksen visuaalisesta suunnittelusta. Suomalais-slovenialaiseen yhteistuotantoon lavastuksen, valot ja videot on suunnitellut Teemu Nurmelin, puvut Tinja Salmi ja äänisuunnittelusta on vastannut Ville Hyvönen. Suomalaiset ovat myös Alja Predanin kanssa tehneet näytelmän sovituksen. Näyttelijät ovat Celjen, tänä vuonna 70 täyttävän teatterin ensemblen jäseniä.

Teatterin taiteellinen johto ehdotti Juutiselle Puhdistusta, ja näin sovittiin. Minusta Oksasen teos on hyvin kirjoitettu näytelmä aiheista, jotka ovat myös slovenialaisille tuttuja. Näytelmä antaa mahdollisuuden monenlaisiin tulkintoihin ja haastaa näyttelijät,” kuvailee dramaturgi Alja Predan.

Näytelmän on suomesta sloveeniksi kääntänyt Julija Potrč, joka on kääntänyt myös Pipsa Longan Lauluja harmaan meren rannalta ja Kristian Smedsin Jääkuvia vuonna 2017 ilmestyneeseen antologiaan. Potrčin käsialaa ovat käännökset myös Oksasen romaaneista Kun kyyhkyset katosivat ja Stalinin lehmät. Kirjailija on Sloveniassa tunnettu, myös romaani Puhdistus on sikäläisen lukijakunnan saatavana (kääntäjä Bibi Ovaska Presetnik).

Julija Potrčille myönnettiin TINFO-apuraha Puhdistuksen kääntämiseen. Kansainvälisiin yhteistuotantoihin erikoistunut sadsongskomplex:fi on mukana MOTI-kansainvälisyysohjelmassa.

Celjen kaupunginteatteri (SLG Celje) tavoittaa vuosittain omilla ja vierailuesityksillään 60 000 katsojaa. Puhdistus on sadsongskomplex:fi -ryhmän ja SLG Celjen yhteistuotanto.
 

TINFO / Sari Havukainen, 22.1.2020

Uutinen TINFOn verkkosivuilla


Grus Grus Teatterin kevät täyttyy kansainvälisillä kiertueilla

Nomaditeatteri Grus Grus Teatteri vierailee tänä keväänä monella esityksellään ulkomailla. 

Rabbinens katt -esitys valittiin Ruotsin BIBU - lasten ja nuorten teatteribiennaaliin ohjelmaan. Biennaali pidetään toukokuussa Helsingborgissa. Rabbinens katt vierailee jo helmikuussa myös Enköpingissä.  
 
Helmikuussa myös Tukholma saa nauttia Grus Grus Teatterin antimista, kun palkittu sooloesitys Koivuhiiri ja päästäinen - Björkmusen och näbbmusen vierailee  Tukholman Suomen instituutissa.  
 
Äskettäin Liettuassa jo 150 kertaa esitetty, ja kahdesti palkittu Näkymättömät maat jatkaa kansainvälistä kiertuettaan tänä keväänä Kanadassa, Ranskassa ja Saksassa.  
 
Virallisesti kaksikielinen Grus Grus Teatteri - Grus Grus Teater laajentaa jatkuvasti kansainvälistä ohjelmistoaan; tuorein lisä on pian ensi-iltansa saava ja Cefiston kiertuetuesta nauttiva Kärringmossen - Ämmäsuo kahden akan voimalla ruotsiksi ja suomeksi kiertävä esitys. 

Lisätiedot: www.grusgrus.fi


Saariahon ja Oksasen yhteistyön kantaesitys nähdään Ranskassa 

Kaija Saariahon ja Sofi Oksasen yhteistyöteos Innocence-ooppera saa maailman kantaesityksensä ensi heinäkuussa Aix-en-Provencen festivaalilla Ranskassa. Suomen kansallisoopperan ensi-ilta on tammikuussa 2021. 

Kyseessä on viiden oopperatalon yhteistuotanto, jossa Helsingin ja Aix-en-Provencen lisäksi mukana ovat Amsterdamin De Nationale Opera, Lontoon Royal Opera House ja San Francisco Opera.  

Kantaesityspaikka Aix-en-Provencen oopperafestivaali on maailman merkittävimpiä ja kerää vuosittain sekä huipputaitelijat että kansainvälisen yleisön. Kaikki mukana olevat oopperatalot tunnetaan korkeasta taiteellisesta tasostaan.

Tapahtumapaikkana Helsinki 

Sofi Oksasen nykyaikaan sijoittuva oopperalibretto on ajankohtainen. Tapahtumapaikka on Helsinki, jossa kosmopoliittinen vierasjoukko viettää häitä. Suomalaisella sulhasella on synkkä salaisuus, ja juhlaa varjostaa vuosien takainen tragedia. 

Ooppera tarjoaa ainutlaatuisen tavan käsitellä ajankohtaisia asioita keinoin, jotka ylittävät kielelliset ja kulttuurilliset muurit", Oksanen kuvailee.

Innocence vahvasti suomalainen ooppera 

Suomen hallituksen naisvetoisuus on herättänyt hiljattain runsaasti kansainvälistä huomiota. Naisten asema maamme klassisessa musiikissa ja kirjallisuudessa on jo entuudestaan vahva. Saariaho on ympäri maailmaa tunnustettu kansainvälinen tähti, joka BBC:n äskettäin järjestämässä äänestyksessä valittiin merkittävimmäksi elossa olevaksi säveltäjäksi. 

Innocence on Kaija Saariahon viides ooppera, ja hänen aikaisemmat teoksensa ovat olleet menestyksiä. Kansallisoopperassa on esitetty Kaukainen rakkaus, Adriana Mater, Émilie sekä viimeksi Only the Sound Remains vuonna 2016. 

Kapellimestarina on Susanna Mälkin lisäksi Clément Mao-Takacs. Teoksen ohjaa Simon Stone. Kaikki käännökset on tehnyt Aleksi Barrière.

Sofi Oksanen on maailmalla menestynein ja tunnetuin nykykirjailijamme. Hänelle on myönnetty 20 kirjallisuuspalkintoa, muun muassa Finlandia ja Pohjoismaiden neuvoston kirjallisuuspalkinto. Oksasen teoksia on käännetty yli 50 kielialueelle ja myyty miljoonia kappaleita. Läpimurtonsa hän teki näytelmällä Puhdistus (2007), ja samanniminen romaani lukeutuu Suomen kirjallisuushistoriaan.  

Jüri Reinveren säveltämä Puhdistus-ooppera sai kantaesityksensä Kansallisoopperassa 2012. Innocence on Oksasen ensimmäinen oopperalibretto.

Kaija Saariaho – Sofi Oksanen: Innocence 

Ensi-ilta Kansallisoopperassa 29.1.2021 
Muut esityspäivät julkaistaan huhtikuussa 2020 

Kansainväliset ensi-illat:  
Aix-en-Provence 7/20,  
De Nederlandse Opera 10/20,  
Royal Opera House kevät/21,  
San Francisco Opera syksy/21.

Kaija Saariahon kotisivut: saariaho.org

Sofi Oksasen kotisivut: www.sofioksanen.fi

Lisätietoja:
viestintäsuunnittelija Petra Rönkä petra.ronka(a)opera.fi 09 4030 2274


Eino Leinon eksät vierailee Ruotsissa  

Eino Leinon eksät – enemmän ja vähemmän muusina on helsinkiläisnäyttelijä Pinja Hahtolan käsikirjoittama hulvattoman hauska ja oivaltava monologinäytelmä. Seppo Honkosen ohjaama esitys marssittaa nimensä mukaisesti lavalle koko joukon Eino Leinon sydämenvalittuja. Teos nähdään Tukholmassa 22.-23.4.2020. 

Esitys on hurmannut katsojia ja kriitikoita ympäri Suomea sekä palkittu parhaana esityksenä Valtakunnallisessa monologikilpailussa Oulussa 2019.  

Esitykset suomeksi: 
Ke 22.4 klo 19 
To 23.4 kl0 19 
Näyttämö: Olympiateatern, Västmannag. 56, T-Odenplan

Lisätietoja Uusi Teatterin verkkosivuilta


TNL 100 vuotta – Onko työväenteatteria vielä 2020-luvulla? 

Tänä vuonna tulee kuluneeksi sata vuotta Työväen Näyttämöiden Liiton (TNL) perustamisesta. Teatterialan ammattilaisten ja harrastajien yhteinen järjestö juhlii merkkivuottaan usean tapahtuman voimin pohtimalla työväenteatterin paikkaa ja merkitystä, mennyttä ja ennen kaikkea tulevaa. 

Työväen Näyttämöiden Liitto ry. perustettiin vuonna 1920 pian sen jälkeen, kun Suomesta tuli itsenäinen kansakunta. Nyt liittoon kuuluu noin 185 teatteria, joista osa on ammattiteattereita (mm. Helsingin ja Turun kaupunginteatterit, Tampereen Työväen Teatteri) ja loput harrastajateattereita. 

Järjestö ei juhli ainoastaan instituutionsa merkkipäivää vaan näkee suomalaisen työväenteatteritoiminnan koko suomalaiseen kulttuurihistoriaan vaikuttaneena ja edelleen jatkuvana ilmiönä. 

Elävä työväenteatteri edellyttää työn ja työväestön käsitteiden päivittämistä, samoin kuin kriittistä katsetta tasa-arvoon ja toimeentulokysymyksiin sekä yhteiskuntaluokkien merkitykseen myös julkisessa keskustelussa. Työväenteatteri on ennen muuta sivistystä, joka kuuluu kaikille. 

Ohjelmassa on sekä Helsingissä että Tampereella nähtävä näyttely, 2020-luvun työväenteatteria monen toimijan yhteistyönä tutkiva opinto- ja esityskokonaisuus, työväenteatterin nykytilaa ja tulevaisuutta luotaava seminaari sekä kirja työväenteatterin merkityksestä suomalaisen teatterin, kulttuurin ja sivistyksen kehityksessä. 

Historioitsija Mikko-Olavi Seppälän tammikuussa ilmestyvä teos Parempi ihminen, parempi maailma – suomalaisen työväenteatterin päättymätön tarina osoittaa, että työväen aktiivisella näyttämöharrastuksella on ollut Suomessa erityinen, useimmista muista maista poikkeava asema sekä huomattava merkitys koko suomalaiselle teatterille. 

Seppälän mukaan aluksi työväenliikkeeseen ja työväentaloihin liittynyt toiminta muuttui osaksi kansankulttuuria ja sai 1970-luvulla uutta pontta osana viihdeteollisuutta vastaan suunnattua omaehtoista kulttuurityötä. 1990-luvulla painopisteeksi tuli erilaisten vähemmistöjen ja syrjäytyneiden elämästä kertova teatteri, ja nyt kerrotaan muun muassa nuorten tarinoita. 

Mikko-Olavi Seppälän sekä ohjaaja-käsikirjoittaja Janne Saarakkalan käsialaa on myös Teatterimuseossa 30. tammikuuta avattava näyttely Kansa elää näyttämöllä.

Teatterikorkeakoulu, Tampereen yliopiston Teatterityön tutkinto-ohjelma (Näty) sekä Helsingin yliopiston teatteritieteen laitos tekevät ensimmäistä kertaa yhteistyötä opetuskokonaisuudessa, jossa opiskelijat tekevät omia ehdotuksiaan 2020-luvun työväenteatteriksi. Ehdotusten pohjalta valmistetaan esitys, joka kiertää Jyväskylän Aalto-salissa 19.3.2020, Salon työväentalolla 20.3.2020 ja Tarmon talolla Turussa 21.3.2020. 

Ensi-iltansa opiskelijoiden valmistama ja Janne Saarakkalan ohjaama esitys saa Kansanteatteri ja työväenteatteri tänään-seminaarissa. Avoin seminaari järjestetään Tampereen Työväen Teatterissa 16.3.2020 yhteistyössä Teatterintutkimuksen seuran kanssa.

Satavuotisjuhlinta huipentuu iltamiin 25.4.2020 Helsingin työväentalon juhlasalissa.  

 Kirjaa koskevat kysymykset ja lehdistökappaleet: toiminnanjohtaja Annukka Ruuskanen/TNL: annukka.ruuskanen(a)tnl.fi, 050 540 3802

Haastattelupyynnöt, kuvausluvat ja muut mediakontaktit: Juhlavuoden tiedottaja Suna Vuori: suna.vuori(a)svart.fi, 040 747 7147

Juhlavuoden oheisohelmana nähdään tanssitaiteilija Reijo Kelan Taulumannekiini 29.2.2020 Stoassa


Bravo!-festivaali tarjoaa lapsille ja nuorille esittävän taiteen helmiä

Kansainvälinen esittävän taiteen festivaali Bravo! valloittaa pääkaupunkiseudun maaliskuussa. Festivaalin ohjelmistossa nähdään kahdeksan kansainvälistä esitystä Meksikosta, Puolasta, Ruotsista, Tanskasta, Iso-Britanniasta sekä lisäksi yksi suomalais-korealainen kantaesitys. Esitykset ja runsas oheisohjelmisto leivttäytyy pääkaupunkiseudun kulttuuritaloihin 14.-22.3.2020. Ohjelmistossa on tanssia, sirkusta sekä fyysistä ja osallistavaa teatteria. Esityksiä on tarjolla vauvoista teini-ikäisiin lähes 60 esityskerralla.

Lue lisää Bravo!-festivaalin ohjelmistosta ja katso esitysajat

Festivaalin esitysten teemoissa korostuvat ystävyys, inhimillisyys ja erilaisuuden hyväksyminen. Älylaitteiden aikakaudella esittävä taide tarjoaa lapsille ja nuorille empatian ja läsnäolon kokemuksia sekä mielikuvitusta ruokkivaa tekemistä. 
 
Runsaan viikon aikana festivaaliohjelmistosta pääsee nauttimaan Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Kauniaisissa. Festivaalin oheisohjelmassa on suomalaisia lapsille ja nuorille suunnattuja esityksiä, perhepäiviä sekä työpajoja. Festivaalin avajaisia vietetään kirjasto Oodissa 14.3.2020.

Bravo!-festivaali järjestetään 11. kerran yhteistyössä lasten ja nuorten teatterijärjestö Assitej:n sekä pääkaupunkiseudun kaupunkien ja muiden yhteistyötahojen kanssa. 

Lisätiedot: Tuottaja Riikka Siirala riikka.siirala(a)assitejfi.org, +358 50 3375927

www.bravofestivaali.fi

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Koneen Säätiö: Vertaismentorointi | 5.2.2020, Helsinki

Vertaismentorointi käynnistyy – ilmoittaudu mukaan!  

Kaipaatko työhösi sparraajaa, jonka kanssa voisit pohdiskella erilaisia työhön liittyviä kysymyksiä? Koneen Säätiön vertaismentoroinnissa apurahansaajat muodostavat tarvitsemansa tuen ja kiinnostuksensa mukaan ryhmiä, joissa kevään ajan työstetään ryhmän yhdessä sopimia aiheita yhteisesti laaditussa aikataulussa. Uusi mentorointikausi käynnistyy yhteisellä työpajalla Lauttasaaren kartanossa keskiviikkona 5.2. klo 13–16.

Säätiö kannustaa apurahansaajiaan keskinäiseen vuorovaikutukseen, johon mentorointi on yksi keino. Vertaismentoroinnissa saat ja annat osaamista matalalla kynnyksellä tasavertaisena keskustelukumppanina.

Käynnistystyöpajassa Lauttasaaren kartanolla (Otavantie 10, esteetön sisäänkäynti Kauppaneuvonksentien puolelta) keskiviikkona 5.2. klo 13–16 tutustutaan vertaismentoroinnin periaatteisiin ja saadaan käytännön työkaluja vertaismentorointiprosessiin. Lisäksi pohditaan, millaista tukea kukin kaipaa omaan työskentelyynsä, ja muodostetaan vertaismentorointiryhmiä.

Ilmoittaudu mukaan vertaismentorointiohjelmaan tästä.

Käynnistystyöpajan aikataulu:

13.00–13.30             Tutustuminen
13.30–14.00             Alustus: Vertaismentoroinnin periaatteet ja käytännön työkalut
14.00–14.30             Vertaismentorointiaiheiden kartoittaminen
14.30–14.45             Tauko
14.45–15.15             Mentorointiryhmien muodostaminen
15.15–15.45             Ryhmien ensimmäinen yhteinen tapaaminen ja suunnitteluhetki
15.45–16.00             Yhteenveto

Aloitustyöpajaan voi valmistautua miettimällä, millaista tukea kaipaat eniten työskentelyysi tällä hetkellä. Työpajaan tullessa ei tarvitse tietää ennalta mitään vertaismentoroinnista: riittää että olet kiinnostunut aiheesta ja haluat kehittyä työssäsi merkityksellisellä tavalla.

Työpajaa ohjaa ammatticoach ja fasilitaattori Virpi Haavisto, joka on erikoistunut luovien asiantuntijoiden työn ja johtamisen edesauttamiseen. Hänen taustansa on työpsykologiassa, johtamisessa ja organisaatiokäyttäytymisessä. Haavisto on tutkinut luovaa työtä ja tunteita taiteellisesti luovassa työssä Taideteollisessa korkeakoulussa.

Mentorointikausi jatkuu yhteisellä välitapaamisella 29.4. klo 13–16, jolloin vaihdetaan ryhmien kuulumisia ja sparrataan etenemistä esiin nousseiden kysymysten kautta. Mentorointiohjelma päättyy yhteiseen lopputapaamiseen 16.9. klo 13–16, jolloin keskustellaan kokemuksista, opitaan toisilta ja annetaan palautetta.

Lisätietoja
viestintä- ja tapahtumakoordinaattori Silja Pasila, Koneen Säätiö, 040 510 8276, silja.pasila(a)koneensaatio.fi


Puhetta taiteesta ja psykoanalyysistä Teatterimuseossa | 7.2.2020, Helsinki

Huippusuosittu Psykoanalyysin yö tulee taas! Kaapelitehtaan museoissa jo kolmatta kertaa järjestettävä tapahtuma tuo alitajuntaa aktivoivia ajatuksia talven keskelle.

Teatterimuseon lavalla käsitellään kulttuuria psykoanalyyttisten ajatusmallien kautta. Puheenvuoroissa ja keskusteluissa psykoanalyytikot, taiteilijat ja kulttuurintuntijat tarkastelevat psykoanalyyttisiä näkökulmia ja taiteellista työtä.

Tilassa on noin 120 tuolia, lisäksi seisomapaikkoja ja lattiapaikkoja.

19.00–19.30

  • Luento: Suhteessaolotapoja – tärkeä toinen
  • Aiheesta puhuu psykoanalyytikko Joachim von Weissenberg

20.00–20.30

  •  Luento: Mieli perversiossa, perversion mieli
  • Aiheesta puhuu psykologi ja psykoanalyytikko (IPA) Milla Tamminen

21.00–22.00

  • Ruumis ja mieli. Paneelikeskustelu
  • Keskusteluun osallistuvat ohjaaja, käsikirjoittaja, esiintyjä Janne Saarakkala, koreografi, tanssitaiteilija, muusikko Elina Pirinen ja psykoanalyytikko Monica Eggert.

Keskustelua johdattaa Teatterimuseon johtaja Raija-Liisa Seilo.

Lue lisää


Esiintyjän ääni -keskustelutilaisuus | 24.2.2020, Helsinki

Maanantaina 24.2. klo 18 (kesto 2,5-3h)  
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun Tori (Haapaniemenkatu 6, Helsinki)
 
Vapaa pääsy!
 
Esiintyjän ääni on keskeinen välittäjäaine esiintyjän ja katsojan välillä - se mahdollistaa yhteyden ja empatian - ja on näyttelijän, ohjaajan, puhetekniikan sekä äänisuunnittelun keskeinen kohtaamispaikka esitysprosessin aikana. Esitysprosessissa tehdään esiintyjän ääneen liittyviä päätöksiä, jotka määrittävät olosuhteita esiintyjän työlle ja ohjaavat tekstin tai puheen kehollistamista, hahmotusta ja syvyyttä, tai äänisuunnittelua: kuuluvuutta, sävyjä, teknisiä ratkaisuja ja tehoa. Entä jos näyttämöllä oleva keho ei ole äänen lähde, vaan esityksen puhe tulee kuultavaksi välillisesti (voice over ja lipsync)?
 
Paneelikeskustelu pyrkii nostamaan yhteiseen keskusteluun ihmisäänen potentiaalin, representaation eri muodot ja vaikuttavuuden. Esiintyjän ääni on esitystaiteiden keskeinen elementti, ja koskettaa monia ammattiryhmiä, mutta sen laadun takaamisesta tai sen kokonaisvaltaisesta havainnoinnista tai ohjaamisesta ei ole selkeää jakoa tai vastuuta. Keskustelu tuo esiin ammattiryhmien näkemykset siitä, kuinka teksti, puhe ja esiintyjän äänenkäyttöön liittyvät prosessissa tapahtuvat päätökset liittyvät työn etenemiseen ja vaikuttavat lopputulokseen. Kuinka nämä harkitut tai harkitsemattomat päätökset vaikuttavat esiintyjän ääneen ja esityksen vaikuttavuuteen? Miten voi edistää esiintyjän äänen, puhetekniikan ja äänisuunnittelun vahvaa yhteistyötä?  
 
Keskustelussa on mukana useita teatterin ja esitystaiteen ammattilaisia, jonka lisäksi yleisö voi esittää kommentteja ja kysymyksiä. Keskustelijoina mm.
Malla Kuuranne (emerita Professori, puhetekniikka),  
Heidi Soidinsalo (äänisuunnittelija W A U H A U S, äänen tuntiopettaja, TeaK),  
Tiina Syrjä (yliopiston lehtori, TeT, Näty),  
Timo Tuominen (näyttelijä, Kansallisteatteri),  
Veera Herranen (näyttelijäntaiteen maisteriopiskelija, TeaK) sekä  
Kai Poutanen (äänimestari, Helsingin kaupunginteatteri).  
 
Tilaisuus järjestetään yhdessä Teatterikorkeakoulun alumnit ry:n kanssa ja keskustelu osa alumniyhdistyksen alumniklubi -sarjaa.

Teatterikorkeakoulun alumnit

Lue lisää tapahtumasta


Tanssin hyvän jäljillä -seminaari | 2.3.2020, Helsinki

Maanantai, maaliskuu 2, 2020 - 13:00 - 16:30
Teatterikorkeakoulu, Studio 4
Seminaari

Tanssin hyvä -toimintatutkimushankkeen päätösseminaari ja ENIGMA … ja ne toiset näkökulmat -esitys järjestetään 2.3.2020 klo 13:00 – 16:30 Teatterikorkeakoulussa (Haapaniemenkatu 6, Studio 4).

Tutkimushankkeen tuloksista kertovat Tanssin hyvä -tutkijat FT Marja-Liisa Trux ja TanssitT Isto Turpeinen. Kommentaattorina on TanssitT Teija Löytönen (Aalto-yliopisto). Laajempaan kontekstiin sijoittavat puheenvuorot kuullaan professoreilta Keijo Räsänen ja Juha Varto. Osallistujien näkemyksen kertovat tutkimushankkeen fokusryhmän (Tanssilähettiläät) edustajat.

ENIGMA … ja ne toiset näkökulmat -esityksen  työryhmässä ovat tanssija-tutkija Isto Turpeinen, sirkustaitelija-klovni Hanna Terävä (MA) ja kuvataiteilija-muusikko Antti Hämäläinen.

Ohjelma löytyy täältä. Lue lisää seminaarista.

Tervetulleita maksuttomaan seminaariin ovat sekä taidealojen ammattilaiset että tutkijat. Kahvitarjoilu. Pakollinen ennakkoilmoittautuminen. Tilaisuudessa kuvataan dokumenttielokuvaa.

Seminaarin järjestää Teatterikorkeakoulun Esittävien taiteiden tutkimuskeskus (TUTKE) yhdessä Tanssin hyvä -hankkeen kanssa. Tutkimushanke on toiminut vuosina 2017-2020. Elokuvaohjaaja Salla Sorri valmistaa yhteistyössä hankkeen kanssa dokumenttielokuvan, joka valmistuu myöhemmin. Hanketta ovat rahoittaneet JAES ja SKR.


Kuopio Tanssii ja Soi | 10.-16.6.2020

Kuopio Tanssii ja Soin viikko on tänä kesänä täynnä upeaa ohjelmaa ja esityksiä valitessa edessä on vähintäänkin runsaudenpula. Festivaali käynnistyy  winter guestsin voimin ja ryhmältä nähdään teos Story, story, die. Aivan uudenlainen katseluelämys Kuopion kauniissa kesässä on luvassa Yoann Bourgeois-CCN2 Grenoblen Moving Pieces -teoksessa. Neljästä esityksestä koostuva Moving Pieces nähdään useammassa eri paikassa ja ne päsee kokemaan ohjatulla kävelykierroksella. Compagnie 111-Aurélien Bory tuo Kino Kuvakukkoon esitysinstallaatioksi kutsutun Corps Noirin. Teoksessa kehon lämpöön reagoivalle kankaalle piirtyvä tanssijan hahmo luo näkyviin kiehtovia, maalauksellisia kuvia. Nykytanssia jäällä nähdään puolestaan Lippumäen jäähallissa, kun Le Patin Libre esittää Threshold -teoksensa. 

Katso koko ohjelma täältä

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


Tutkivan journalismin apuraha |  Haku 31.1.2020 mennessä

Hitaan journalismin yhdistys jakaa enintään 3 000 euron arvoisen tutkivan journalismin työskentelyapurahan. Apuraha myönnetään freelancetoimittajan juttuidealle.

Lähetä hakemuksesi osoitteeseen hidasjournalismi(a)hidasjournalismi.fi. Hakuaika päättyy perjantaina 31.1. klo 16. Kaikki hakemukset käsitellään luottamuksellisesti.

Liitä hakemukseen mukaan seuraavat asiat:

  • Jutun aihe/otsikko (max. 100 merkkiä)
  • Jutun työsuunnitelma ja aikataulu (max. 1000 merkkiä)
  • Jutun synopsis (max. 3000 merkkiä)
  • Jutun aiheen kuvaus
  • Mitä juttu saattaisi onnistuessaan sisältää ja paljastaa?
  • Haastateltavat, lähteet

Hitaan journalismin yhdistys päättää apurahasta mahdollisimman pian hakuajan päätyttyä. Yhdistys voi halutessaan jakaa 3 000 euron apurahan useamman juttuidean kesken. Apurahan saajan on mahdollista tarjota juttuaan julkaistavaksi tutkivan journalismin verkkojulkaisu Long Playlle. Jos juttu julkaistaan Long Playssa, kirjoittajalle maksetaan normaali juttupalkkio. Tässä tapauksessa Long Playn editori työstää tekstiä läheisesti kirjoittajan kanssa.

Hitaan journalismin yhdistys jakaa apurahan nyt kuudennen kerran.

Lue lisää apurahasta


Suomalais-virolaisen kulttuurisäätiön apurahat | Haku 29.2.2020 mennessä

Säätiön tarkoituksena on edistää Suomen ja Viron välistä kultturi- ja taidealojen yhteistyötä, molemminpuolista kielitaitoa sekä kulttuuriin liittyvää taloudellista toimintaa.

Apurahoja voidaan myöntää yksityishenkilöille, työryhmälle tai yhteisölle, joka edistää Suomen ja Viron välistä kulttuuriyhteistyötä. Hankkeen vaikutus tulee ulottua myös Suomen ja Viron rajojen ulkopuolelle.

Vapaamuotoiset apurahahakemukset tulee lähettää 29.2.2020 mennessä sähköpostiosoitteeseen hakemukset(a)suvi-saatio.fi

Lue lisää apurahasta: suvi-saatio.fi/hakeminen.php

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Open call for young arts journalists: Theatertreffen Blog  | Deadline 2 Feb 2020 

The 2020 Theatertreffen-Blog’s Open Call is aimed at young arts journalists and authors with a passion for the theatre, who would like to attend and reflect the 2020 Theatertreffen in Berlin. Although texts may also be written and published in English, high-level German language skills are indispensable. Candidates from other fields of expertise, such as photography, video art and illustration, are also expressly invited to apply.

We are looking for a critical view at the festival’s invited productions as well as its accompanying programme from a variety of perspectives – be they social, political or artistic. 

The Theatertreffen-Blog has established itself as an independent digital brand within the media landscape. For more than ten years, it has accompanied the festival with a team of five to seven young arts journalists who provide swift and critical coverage. The bloggers are supported in their work by experienced mentors.

Applicants must be prepared for intensive work within the editorial team and their presence in Berlin for the entire duration of the Theatertreffen is a prerequisite. Although texts may also be written and published in English, high-level German language skills are indispensable to guarantee the organisational processes of the blog. 

We welcome a wide range of takes on the festival and the productions presented there; therefore, we expressly invite representatives of marginalised perspectives to apply. The 2020 Theatertreffen-Blog’s central concern is to strengthen individual capabilities, test innovative formats, develop journalistic writing and create access to the world of culture and the media for anti-racist, post-colonial or queer-feminist voices. 

The 2020 Theatertreffen-Blog will take place from 1 to 17 May. 

You can find detailed information on the open call and the application formalities of the 2020 Theatertreffen-Blog here: Theatertreffen-Blog: Open Call 2020 PDF, 166 KB

The grant includes:

  • travel expenses (in accordance with the German Travel Expenses Act)
  • theatre tickets
  • accommodation in a hotel incl. breakfast (except bloggers living in Berlin)
  • an expense allowance of 550 Euros

Deadline for applications: 2 February 2020

The Theatertreffen-Blog promotes emerging cultural critics, develops new journalistic formats for the internet, renders the festival’s day-to-day events transparent and accessible to all and documents the many facets of today’s theatre in word, image, text and sound as a multi-media archive.


Kansan Sivistysrahaston kirjailijaresidenssi Ruusintorppa |  Haku 28.2.2020 mennessä 

Kaunis Ruusintorppa ja Ingantupa on valmiina ottamaan kesävieraat vastaan.

Kansan Sivistysrahaston kirjailijaresidenssi Savonlinnan Savonrannassa on Tauno ja Ingeborg Yliruusin lahjoittama. Luonnonkauniilla paikalla, lähellä Savonrannan keskustaa oleva mökki on toiminut vuodesta 2010 alkaen kirjailijoiden kesänviettopaikkana. 

Kansan Sivistysrahasto luovuttaa Ruusintorpan kirjailijan tai kääntäjän käyttöön kesäkuukaudeksi apurahana.   

Lue lisätietoja ja hakuohjeet täältä.

Parhaan mielikuvan paikasta saat lukemalla entisten kesäkirjoilijoiden muisteluita täältä.  


Teatteri Avoimien Ovien vierailuohjelmisto teemana Toiseus | Haku 29.2.2020 mennessä

Haku Teatteri Avoimien Ovien syksyn 2020 vierailuohjelmistoon on auki! Syksyn ohjelmistoon haetaan ohjelmistoehdotuksella 29.2. mennessä. Valinnat tehdään maaliskuun loppuun mennessä. Ohjelmisto julkistetaan myöhemmin kevään aikana. Vierailuesitysten tulee olla valmiita esityksiä, sillä teatterilla ei ole mahdollisuutta tarjota pitkiä harjoitusperiodeja. Vierailuohjelmisto toteutetaan vuokrapohjaisilla sopimuksilla. Ohjelmistohaku on suunnattu esittävän taiteen ammattilaisille. Ohjelmistoehdotuksen tulee ottaa kantaa toiseuden ja/tai vierauden tematiikkaan. Lisätietoa teatterista ja vuokrahinnoista löydät täältä.

Teatteri Avoimet Ovet toteuttaa vuosina 2019–2022 kolmevuotisen projektin nimeltä Toiset. Toiset -projektin tarkoituksena on pureutua näyttämötaiteen ja aiheeseen liittyvän oheisohjelman keinoin toiseuden ja vierauden teemaan yhteiskunnallisena ja sosiaalisena ilmiönä. Toiseus määrittelee teatterin oman ohjelmiston mutta myös vierailuesitykset valitaan niistä, jotka sopivat teemaan. 

Näin haet: 

Lähetä ohjelmistoehdotus teatterinjohtaja Hanna Kirjavaiselle. Liitä hakemukseen synopsis ja kuvaus esityksestä (max. 2 liuskaa), jossa kerrotaan, miten esitys kommentoi toiseus-teemaa. Liitä mukaan lista teknisistä tarpeista/rider. Tarkistathan teatterin tilan tekniset tiedot täältä.

Lisätiedot

Teatterinjohtaja Hanna Kirjavainen, hanna.kirjavainen(a)avoimetovet.fi, 040 531 5138
tuottaja Inka Kunnala, inka.kunnala(a)avoimetovet.fi, 09 4342 5113.


Minimin tuotantohaku 2021 | Haku 15.3.2020 mennessä

Tanssiteatteri Minimi on Kuopiossa toimiva ammattitanssiteatteri ja monialainen esittävän taiteen yhteisö, jonka kotinäyttämönä toimii Kuopion kaupunginteatterin Maria-näyttämö. Kaikki ohjelmistossa olevat teokset ovat tehty kiertämään ja esityksistä yli puolet tapahtuvat kotinäyttämön ulkopuolella.

Minimi haluaa edistää tanssitaiteen liikkuvuutta ja saavutettavuutta sekä kehittää toimintaansa yhteistyössä vapaan kentän kanssa. Erityisenä kiinnostuksen kohteena juuri nyt Minimillä ovat sekä valtakunnalliset että kansainväliset yhteistuotannot, joissa huomioidaan laajasti kehollisen esittävän taiteen keinoja.

Tanssiteatteri Minimi hakee vuodelle 2021 ohjelmistoonsa teoksia Open Call -haun kautta. Haku on suunnattu esittävän taiteen vapaan kentän ammattilaisille. Hakemusten deadline on 15.3.2020.

Ohjelmistoon haetaan teoksia laajasti kehollisen esittävän taiteen kentältä (teatteri, tanssi, sirkus, esitystaide…). Hakemuksen avaaminen suhteessa tanssitaiteeseen tai koreografiseen näyttämöajatteluun katsotaan eduksi. Teokset voivat olla näyttämöteoksia, studio/lämpiötilaan sopivia tai teatterin ulkopuolisiin, vaihtoehtoisiin tiloihin suunnattuja.

Hakemukset käsitellään kahdella arviointikierroksella. Ensimmäisellä kierroksella hakemukset arvioidaan anonyymisti projektisuunnitelman perusteella. Toisella kierroksella arvioidaan hakemusta kokonaisuudessaan, myös suhteessa Tanssiteatteri Minimin ohjelmistokokonaisuuteen ja resursseihin vuonna 2021. Päätöksistä ilmoitetaan huhtikuussa. Lähetä hakemus viimeistään 15.3.2020 yhdellä PDF-liitteellä osoitteeseen: noomi(at)minimi.fi

Lue hakuohjeet Minimin verkkosivuilta

Lisätietoa hausta: (tiedustelut arkisin klo 9-17)

Iiro Näkki | iiro.naekki(at)gmail.com | +358 45 8020266
Mikko Makkonen | mikko.t.makkonen(at)gmail.com | +358 40 8450754


Istanbul Fringe Festival | Deadline 29 March 2020

Istanbul Fringe Festival had a remarkable 1st edition in September 2019. We are now very excited to launch our artist open call for the 2nd edition: Istanbul Fringe Festival is looking for contemporary and experimental works including dance, performance, theater as well as site-specific works and workshops. Artists from all over the world are welcome to apply! 

Where: Istanbul, Turkey
When:
21-27 September 2020
Deadline for applications: 29 March 2020 

Istanbul, a fascinating and historical city built on two continents, is hosting the 2nd fringe festival! 

The festival will bring together artworks and workshops produced in the disciplines of dance, performance and theater during a week in September 2020. This year festival offers both local and international artists a platform to showcase their work in several indoor&outdoor venues as well as specific sites such as hammams, churches, market places, old factories located on European and Asian side of the city. This is a great opportunity for artists to meet and interact between themselves and the audience, exchange ideas while discovering a new artistic network. 

What we offer:

  • Accommodation in volunteer houses during the festival
  • Meal on the day of your performance
  • Public transportation on the day of your performance
  • Venue, technical support and promotion
  • 50% of the box-office
  • Free access to all the events in the festival (requires reservation)

We can’t offer you a round trip ticket between your hometown and Istanbul in our first edition, but we would be happy to help you contact the embassy of your country in Istanbul. 

How to apply: 

Find the application form on www.fringeistanbul.com 
Please send your payment receipt to info(a)fringeistanbul.com
Costs for participants: 25 euros 

For further information, please visit www.fringeistanbul.com


Nuori Näyttämö 2019-20 | Hakuaika 1.-31.3.2020

Nuori Näyttämön kolmas kierros on kovassa vauhdissa. 

Kannustamme kaikkia nuorten teatteriryhmiä hakemaan mukaan Nuori Näyttämö  -hankkeeseen 
näiden ammattiteattereiden toiminta-alueilta: Suomen Kansallisteatteri, Helsingin, Lahden, Kokkolan, Kouvolan ja Turun kaupunginteatterit. Näiden ammattiteattereiden kanssa yhteistyössä, ammattilaisten toimiessa mentoreina, nuorten ryhmät valmistavat esitykset upouusista näytelmäteksteistä.

Nuori Näyttämö -hankkeeseen on kirjoitettu kolme uutta, erittäin kiinnostavaa näytelmää 13-19-vuotiaiden nuorten esitettäväksi. Kirjailijoina ovat Okko Leo, Otto Sandqvist ja Katariina Numminen. Lisäksi Englannin vastaavasta Connections-hankkeesta on käännetty yksi näytelmäteksti. 

Näytelmät tulevat luettaviksi nettisivuillemme helmikuussa 2020.

Lisätietoja hankkeesta: 

Aikataulu

2019

  • Näytelmäkirjailijat kirjoittavat 13–19-vuotiaille suunnatut uudet näytelmät.

2020

  • Näytelmätekstit valmiit tammikuussa 2020
  • Nuortenryhmien haku 1.–31.3.2020 ammattiteattereiden alueilta Nuori Näyttämön nettisivuilla
  • Nuortenryhmien valinta huhtikuussa 2020
  • Koulutusviikonloppu mukaanvalittujen ryhmien ohjaajille ja ammattiteattereiden yhteyshenkilöille Helsingissä elokuussa
  • Tämän jälkeen harjoitukset ympäri Suomen vaivat alkaa!

2021

  • Valitut nuorten ryhmät valmistavat näytelmistä esitykset, jotka valloittavat alueensa teatterin näyttämön/näyttämöt yhdeksi viikonlopuksi keväällä 2021 ns. paikallisfestivaalien ajaksi.
  • Paikallisfestivaaleilta valitaan viimeistään toukokuussa 2021 esitykset päätösfestivaalille, joka järjestetään Suomen Kansallisteatterissa kesällä 2021.

Hakuaika 1.-31.3.2021 osoitteessa www.tnl.fi/nuorinayttamo

Lisätietoja www.tnl.fi/nuorinayttamo

tuottaja 6.2.2020 saakka Päivi Hämäläinen, 044 5361234, nn(a)tnl.fi
2.2.2020 alkaen Hinriikka Lindqvist hinriikka(a)tnl.fi tai nn(a)tnl.fi


Majatul-festivaali hakee esityksiä | Haku 1.4.2020 mennessä

Marin kansallisteatteri kutsuu suomalais-ugrilaisten kansojen teattereita osallistumaan XIII kansainväliseen suomalais-ugrilaisten kansojen teatterifestivaaliin, joka järjestetään 24.-30.9.2020 ja on omistettu 100-vuotiaalle Marin tasavallalle.

Ensimmäinen Majatul-festivaali järjestettiin Izhevskin kaupungissa Udmurtiassa Venäjällä vuonna 1992, toinen Nurmeksessa vuonna 1994. Vuodesta 1997 lähtien festivaali on pidetty Joshkar-Olassa marissa Venäjällä. Tänä aikana festivaaliin on osallistunut teatteriryhmiä Venäjältä, Unkarista, Suomesta ja Virosta.

Festivaalilla suomalais-ugrilaisten kansojen teatterit esittävätä näytelmiä ja draamaa, vaihtavat ideoita ja kokemuksia, etsivät tuhansien vuosien takaa yhteisiä kulttuurisia juuria ja -eroavaisuuksia. Teatterikriitikot ja -asiantuntijat arvioivat kaikki nähdyt esitykset asiantuntemuksella. Festivaalilla on tärkeä tehtävä suomalais-ugrilaisen teatteritaiteen ja -kulttuurin säilyttämisessä ja kehittämisessä sekä uusien ilmaisumuotojen etsimisessä.

Vuoden 2020 Majatul-festivaalilla haluamme nähdä suomalais-ugrilaisten kansojen teatteria Venäjältä, Itä-Euroopasta ja Skandinaviasta. Haluamme nähdä esityksiä, jotka nousevat oman kansan kulttuurista ja teatteritaiteesta ja joiden kautta voi olla yhteydessä omaan sieluun, ajatuksiin ja unelmiin.

Pyydämme ystävällisesti kaikkia kiinnostuneita lähettämään 1.4.2020 mennessä hakemuksen liitteineen (esityksen kuvaus, tekniset tiedot, osallistujien lukumäärä, valokuvat ja videot sekä luonnos julisteeseen). Mikäli haluatte lisätietoja, pyydämme ottamaan yhteyttä pu. +79177140187 (Erik), sähköposti m.shketan(a)gmail.com (aihe Majatul).

Huom: Festivaalimme sääntöjen mukaisesti matkat Joshkar-Olaan ja takaisin, kustannukset Joshkar-Olassa (majoitus ja ateriat max. 20 hengelle), esitystekniikka, mainonta ja retket maksaa järjestäjät.

Taiteellinen johtaja V.A. Pektejev
Johtaja E.A. Juzykain

KOULUTUSTA JA KURSSEJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja ja työpajoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Suomen Kulttuurirahaston kirjoittajakoulu kriitikoille | Haku 17.2.2020 mennessä 

Kirjoittajakoulu kriitikoille järjestetään syksyllä 2020. Kurssin sisällön on suunnitellut Long Play.  

Kurssi keskittyy taiteesta kirjoittamiseen. Se tarjoaa osallistujille mahdollisuuden kokeilla uusia tekemisen tapoja ja tilaisuuden keskittyä tietyn aiheen tai ilmiön seuraamiseen. Lisäksi kurssin tavoitteena on tarjota vertaistukea ja päivittää ajatuksia kritiikistä. 

Kurssi sisältää kahdeksan lähiopetuspäivää, ulkomaanmatkan ja kirjoitustehtäviä opetuspäivien ulkopuolella. Osallistujien matkakulut kotipaikkakunnalta lähiopetuspäiviin korvataan. 

Kurssille valitut – enintään 15 osallistujaa – saavat 2 500 euron työskentelyapurahan sekä enintään 2 000 euroa opintomatkan toteuttamiseen. Kurssin lopputyönä jokainen osallistuja tekee pitkän taide-esseen jostakin kirjoittajaa kiinnostavasta aiheesta. Tähän liittyy myös kurssin aikana tehtävä opintomatka ulkomaille. 

Kurssin vastuuopettajana toimii toimittaja, kirjailija ja kirjoittamisen opettaja Anu Silfverberg. Hänen lisäkseen kurssilla opettaa joukko vierailevia kriitikoita ja taiteen ammattilaisia (ks. ohjelma alla). 

Kurssille voivat hakea kaikki taiteesta työkseen kirjoittavat ihmiset, joilla on jo jonkin verran uraa takana ja halu kehittää osaamistaan. Arvostelijan työn ei tarvitse olla kurssille osallistuvan päätoimi, mutta taiteesta kirjoittamisen pitää olla hänellä jatkuvaa. 

Kurssin rahoittaa Suomen Kulttuurirahasto taidekriitikko E.J. Vehmaksen nimeä kantavasta nimikkorahastosta, jonka tarkoituksena on tukea taidearvostelijoita (linkki hankkeen sivuille löytyy täältä). Apurahan maksun ehtona on sitoutuminen koko kurssin ajalle, lähipäiviin osallistuminen ja annettujen tehtävien suorittaminen.  

Miten haetaan? 

Kurssille haetaan vapaamuotoisella hakemuksella 20.1.–17.2.2020. Hakemuksesta pitää käydä ilmi hakijan työkokemus kriitikkona ja se, miksi hakija haluaa osallistua kurssille (hakemus on pituudeltaan 1–2 liuskaa pdf-muodossa). Niin ikään hakemuksesta pitää käydä ilmi, mihin kohteeseen kurssille osallistuva haluaisi matkustaa ja miksi. Hakemuksen liitteenä lähetetään ansioluettelo ja kolme julkaistua taidekritiikkiä (pdf-muodossa).

Opintomatka liittyy kurssilla tehtävään taide-esseeseen. Essee voi keskittyä esimerkiksi johonkin taiteilijaan, teemaan tai ilmiöön. Jokainen osallistuja valitsee itse sellaisen kohteen, joka on kiinnostava tutkimuskohteen kannalta, ja perustelee valintansa. Matka pitää tehdä syksyllä 11. marraskuuta mennessä, ja sen keston pitää olla vähintään 5 päivää.

Hakemus liitteineen lähetetään sähköpostitse osoitteeseen anu(a)longplay.fi

Osallistujat valitsee SKR:n ja Long Playn nimeämistä jäsenistä koostuva jury. Kurssille otetuille ilmoitetaan valinnasta 31. maaliskuuta mennessä.

Ohjelma

Kurssi järjestetään pääsääntöisesti Taidekoti Kirpilän tiloissa Töölössä Helsingissä (Pohjoinen Hesperiankatu 7). Muutokset ohjelmaan ovat mahdollisia. Ohjelmaa päivitetään vielä osallistujavalintojen jälkeen.

www.longplay.fi/kirjoittajakoulu


Shakespeare och blankvers på scenen – Mästarkurs med Stina Ekblad | 29.3.2020, Helsingfors

Klockriketeatern ordnar en mästarkurs för skådespelare söndagen den 29 mars i Helsingfors.

Mästarkursen med Stina Ekblad erbjuder redskap för att jobba med blankvers,  rytm och tempo, tanke och bild, ljud och klang. Med individuella övningar, monologer och dialoger, växer deltagarnas förståelse och frihet, så att blankversen i den sceniska situationen är ett stöd för själva gestaltingen av texten.

Mästarkursen är gratis för deltagarna tack vare ett understöd från Stipendie- och fördelningsnämnden vid Svenska Teatern.

Skådespelaren Stina Ekblad (Dramaten) har arbetat mycket med Shakespeare och är känd bland annat för sin förfinade textbehandling. Hon var även verkat som professor vid Teaterhögskolan i Stockholm. 

Stina Ekblad gästade senast Klockriketeatern med poesiprogrammet Språket är lustgård i april 2019. Tillsammans med sin syster Ylva turnerade hon med succéföreställningen De langerhanska öarna år 2017.

Mer information om innehåll, anmälningar och praktisk information inom kort!
klockrike.fi/sv/produktioner/julius_caesar/

Har du frågor före det?
Ta kontakt med teaterchef Dan Henriksson | dan.henrik (at)
icloud.com

Säsong med Shakespeare på Klockrike

Mästarkursen är en del av Klockrikes Shakespeare-säsong.
Den 6 maj ordnar teatern ett internationellt Shakespeare-symposium.
En Shakespeare-podd startar under våren 2020.
Den 13 november blir det premiär på Julius Caesar i en samproduktion med Sirius Teatern.


The Poetry of Acting – Part  4: Embodied Voice |  22-27 June 2020 in Lumparland, Aland Islands

An interdisciplinary laboratory on the voice for professional artists in the performing arts.

In our laboratory, we will work practically with the speaking voice in relation to the connections between voice and movement in time and space applied on texts from the first biblical Samuel-book.

The laboratory is produced by LumparLab Theatre Association (AX) in collaboration with Associazione Vera Stasi (IT). 

The pedagogues are Grete Sneltvedt (AX), Silvana Barbarini (IT) and Heidrun Kaletsch (DE).

LABORATORY RESEARCH The Embodied Voice is the fourth and last of a series of laboratories on the theme THE POETRY OF ACTING. You are welcome to take part even if you have not been to the previous laboratories. 

In the research of interplay between voice and body we investigate different steps from the reading to the staging, starting from actors’ training through voice and movement: - breathing as a basis on which to expand voice and body possibilities - training techniques that through vocal and physical awareness affect the practical work on stage - explore the vocal possibilities of the text and take creative risks in a supportive environment - explore the movement of energy from the head to the body, with a high-level technique and discover a     connection to the emotional centre - investigate all the further steps (individual gestures, space interactions, group landscapes) starting from deep    physical research on the interplay between voice and body

The laboratory provides an opportunity to connect with other stage artists and to create networks.

The working language will be English and you may choose if you want to act in English or in your mother tongue.

Binding registration: 20 April 2020

Fee: The price for the laboratory is 550¤.  Upon acceptance, a deposit of 100¤ is required in order to secure your  place. The balance of the fee is due 45 days before the start of the laboratory at which point it becomes non-refundable. 

Lodging 50¤ per night in a house by the sea for 6 persons, and 38¤ per night in a small cottage for 2 persons. (The lodging includes a bike). You will live by the seaside and with the bike you will reach the working space within 20 minutes.

Read more about laboratory

For further information and registration, contact Grete Sneltvedt on email lumparlab(a)aland.net or  mobile +358 (0) 457 342 7188.

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Aurinkobaletti hakee kahta tanssijaa | Haku 26.1.2020 mennessä

Turkulainen nykytanssiryhmä Aurinkobaletti hakee joukkoonsa kahta tanssijaa määräaikaisiin työsuhteisiin opintovapaan sijaisiksi. Ensimmäinen työsuhde on 1.3.2020–31.12.2021 ja toinen 1.3.2020–28.2.2021.

Vuonna 1981 perustetun Aurinkobaletin pääkoreografina toimii taiteellinen johtaja Urmas Poolamets. Aurinkobaletille tekee säännöllisesti teoksia myös muut koreografit. Ryhmässä on vieraillut joukko kansainvälisiä koreografeja Carolyn Carlsonista Sasha Pepeljajeviin sekä kotimaan huippunimiä kuten Marjo Kuusela, Arja Raatikainen ja Jorma Uotinen.

Aurinkobaletin kotinäyttämö sijaitsee Turussa Manillan tehtaassa Aurajoen rannalla, minkä lisäksi ryhmä kiertää niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Näytöksiä on vuosittain noin 100. Aurinkobaletissa on tällä hetkellä 5 vakituista tanssijaa, jonka lisäksi ryhmä käyttää toisinaan produktiokohtaisesti vierailijatanssijoita.

Aurinkobaletin tanssijoilta edellytetään monipuolisuutta, vahvaa nykytanssitekniikkaa ja näyttämökokemusta. Myös balettitekniikan hallitseminen luetaan eduksi.

Hakemusten perusteella kutsutuille hakijoille järjestetään koetanssi sunnuntaina 9.2.2020 klo 11.00 alkaen Manillassa, Itäinen Rantakatu 64, 20810 Turku.

Ansioluettelot ja lyhyet vapaamuotoiset hakemukset tulee toimittaa sunnuntaihin 26.1.2020 mennessä sähköpostitse taiteellinen johtaja Urmas Poolametsille tai postitse Aurinkobalettiin (Manilla, Itäinen Rantakatu 64, 20810 Turku).

Lisätiedot ja hakemusten toimitus:    
Urmas Poolamets, taiteellinen johtaja
urmas.poolamets(a)aurinkobaletti.fi


VNF söker Teaterlärare | Deadline 6.2.2020

VNF söker nu en teaterlärare som ansvarar för teaterundervisningen vid studieprogrammet PERFORM.

Vi förutsätter gedigen utbildning och arbets­erfarenhet. Erfarenhet av undervisning och pedagogiska studier ses som meriter.

Arbetet inleds 1.8.2020, eller enligt överenskommelse.

Mera information ger rektor Henrik Grönroos 040 558 2081 / rektor(a)vnf.fi

Skicka in din ansökan senast 6.2.2020 kl. 16 till rektor(a)vnf.fi

Läs mer


Publikstrateg till Lilla Teatern | Deadline 7.2.2020

Lilla Teatern grundades år 1940 och är sedan 2005 Helsingfors Stadsteaters svenska scen. Lilla Teatern, som verkar i hjärtat av Helsingfors, sätter årligen upp fyra egna produktioner och står värd för ett antal gästspel och evenemang. Läs mera på www.lillateatern.fi.

I augusti 2019 inledde Lilla Teatern ett treårigt projekt, vars syfte är att förbättra och fördjupa teaterns publikkontakt. Vill du vara med om utvecklingen hos oss? Vi söker nu en publikstrateg med för uppgiften lämplig utbildning och yrkeserfarenhet. Publikstrategen ansvarar för att både planera publikarbetet på längre sikt med stöd av Lilla Teaterns projektgrupp, samt att självständigt planera och verkställa nya former av publikmöten och -material.

Arbetsförhållandet är inledningsvis för ett år med en arbetstid på minst 50% (omfattningen fastställs tillsammans). Det går alltså vid behov att åtminstone delvis frilansa med annat arbete vid sidan om. Arbetet inleds så fort som möjligt.
Vi förväntar oss att du kan uppvisa gedigen erfarenhet av publikarbete, eller av arbete jämförbart med publikarbete med olika målgrupper. På Lilla Teatern har vi i synnerhet den vuxna publiken i fokus, men värnar också om vårt skolsamarbete.
Vi förutsätter att du kan kommunicera ledigt i första hand på svenska, men också finska och engelska i olika sociala sammanhang.

Om du motsvarar beskrivningen, brinner för att jobba med teater och är duktig på att engagera och inspirera andra är det kanske dig vi söker! Skicka in din ansökan senast 7.2.2020 med cv och löneanspråk till johanna.welander(a)lillateatern.fi. Vi behandlar ansökningar redan under ansökningstiden.


Teatteri Mukamas hakee mies- ja naisnäyttelijää | Haku 14.2.2020 mennessä

Teatteri Mukamas on vuonna 1979 perustettu ammattiteatteri, jonka esitykset pidetään Tampereen Pispalassa sijaitsevan kotinäyttämön lisäksi myös kiertueilla ympäri Suomen.

Lapsille suunnattu ohjelmisto on toteutettu nukke- ja esineteatterin keinoin. Tarjoamme haastavan ja monipuolisen paikan mies- ja naisnäyttelijälle.

Työ alkaa 1.8.2020 ja jatkuu määräaikaisena 31.7.2021 saakka. Työn jatkumisen mahdollisuuksista neuvotellaan erikseen sopimuskauden aikana.

Hakuaika 14.2.2020 klo 16.00 saakka.

Tiedustelut puhelimitse 050-5869 278 keskiviikkoisin ja torstaisin klo 10.00 – 11.00 ja 15.00 – 16.00,

Hakemukset veronica.stycz(a)teatterimukamas.com / Teatteri Mukamas, Veronica Stycz, Pispalan valtatie 30, 33250 Tampere.


Teatteri Mukamas hakee teatterisihteeriä | Haku 14.2.2020 mennessä

Teatteri Mukamas hakee määräaikaista teatterisihteeriä, joka on innokas, kulttuurialaa tunteva ja omatoiminen henkilö. Edellytämme hyviä sosiaalisia, viestinnällisiä ja tietoteknisiä taitoja. Työnkuvaan kuuluvat tehtävät ovat mm. teatterin tiedotus ja markkinointi.

Työ on haastava, monipuolinen ja antoisa, jossa on mahdollisuus kehittää teatterin tiedotusta ja markkinointia. Teatteri Mukamas on vuodesta 1979 toiminut ammattinukketeatteri, jonka toimialueena on koko Suomi. Lisäksi teatteri järjestää Mukamas - Kansainvälisen Nukketeatterifestivaalin, jonka tuotantotiimissä sihteeri on mukana.

Työsuhteen aikana neuvotellaan työn jatkomahdollisuuksista.

Ajalle: 1.3.2020 – 31.12.2020
Palkka: Kuukausipalkka (Tes)
Hakuaika 14.2.2020 klo 16.00 saakka.

Tiedustelut puhelimitse 050-5869 278 keskiviikkoisin ja torstaisin klo 10.00 – 11.00 ja 15.00 – 16.00.

Hakemukset veronica.stycz(a)teatterimukamas.com / Teatteri Mukamas, Veronica Stycz, Pispalan valtatie 30, 33250 Tampere.


TINFO hakee johtajaa | Haku 15.2.2020 mennessä

Teatterin tiedotuskeskus TINFO Theatre Info Finland hakee johtajaa.

TINFO  

… on suomalaisen teatterin asiantuntija ja yhteistyökumppani. TINFO on teatterin rohkea puolestapuhuja, luotettava viestijä ja välittäjä.  

… on suomalaisen teatterin ja esitystaiteen asiantuntija ja yhteistyökumppani Suomessa ja kansainvälisesti.

… huolehtii alan tilastoinnista, tekee selvityksiä ja jalostaa ja analysoi tietoa.

… tarjoaa kaikille avoimia digitaalisia palveluja.

… tuottaa erikielisiä viestintäaineistoja.

… edistää alan kansainvälistymistä ja liikkuvuutta tukemalla tekijöiden verkottumista ja näkyvyyttä.

… toimii yhteistyössä eri kumppaneiden kanssa.

... on opetus- ja kulttuuriministeriön toiminta-avustusta saava rekisteröity yhdistys, jonka hallitus toimii työnantajana. 

TINFOn johtaja vastaa TINFOn strategisesta ja operatiivisesta johtamisesta. Lisäksi työtehtäviin kuuluu hankkeiden ja verkostojen kehittäminen. 

TINFOn tulevalta johtajalta edellytetään laajaa teatteri- ja esitystaiteen sekä toimintakentän tuntemusta, johtajakokemusta, ylempää korkeakoulututkintoa, molempien kotimaisten kielten ja englannin hyvää hallintaa ja sosiaalisia taitoja. Laajempi kielitaito, toiminta kansainvälisissä verkostoissa ja kulttuuripolitiikan tuntemus luetaan eduksi.  
 
TINFOn tulevalta johtajalta edellytetään myös vankkaa kokemusta talousvastuusta johtotehtävissä. Arvostamme myös työkokemusta teatterialan tai muiden taiteen alojen yhteisöissä.

Työ edellyttää matkustamista Suomessa ja ulkomailla. 

Uusi johtaja aloittaa vakinaisessa työsuhteessa 1.9.2020 lukien tai sopimuksen mukaan.

Vapaamuotoiset hakemukset (enintään kolme sivua) ja ansioluettelo (enintään viisi sivua) yhtenä PDF-tiedostona on lähetettävä 15.2.2020 mennessä. Hakemukset pyydetään ensisijaisesti sähköpostitse haku(a)tinfo.fi. Postitse lähetettävät osoitteella Teatterin tiedotuskeskus TINFO, Maneesikatu 2 A, 00170 Helsinki (kuoreen merkintä Johtajan haku). 

Haastattelut järjestetään Helsingissä maalis-huhtikuussa 2020.

Lisätietoja antaa: 
hallituksen puheenjohtaja Mikko Kanninen 
050 318 7348
mikko.kanninen(a)tuni.fi 
www.tinfo.fi

www.tinfo.fi/fi/TINFO_hakee_johtajaa


Pori Dance Company hakee tuottajaa | Haku 1.3.2020 mennessä

Pori Dance Company hakee osa-aikaista tuottajaa toimintakaudelle 2020-2021!

Haemme kansainvälisen kokemuksen omaavaa ja monitaitoista kulttuurikentän osaajaa tuotannollisiin tehtäviin määrä-aikaisella sopimuksella ajalle 1.8.2020–1.6.2021.  

Tee vapaamuotoinen hakemus ja lähetä ansioluettelosi osoitteeseen pdc(a)poridancecompany.com  

tai vaihtoehtoisesti tee hakemus osoitteessa: www.poridancecompany.com/tuottajahaku

Haku päättyy 1.3.2020.

MUITA ILMOITUKSIA

Ehdota Puku- ja Lavastus-Säde -palkintojen saajia 29.1.2020 mennessä

LP uudistaa Thalia-juhlassa jaettavan palkinnon ja jakaa tänä vuonna ensimmäistä kertaa kaksi Säde-palkintoa yhdessä SVÄV:n kanssa, joka jakaa Valo-, Ääni- ja Video-Säteet.

LP jakaa tänä vuonna ansioituneesta suunnittelutyöstä teatterista Puku-Säde ja Lavastus-Säde. Säde-palkinnot jaetaan Thalia-juhlassa 9.3. Tampereen Komediateatterissa.

Kategoriat ovat pukusuunnittelu ja lavastussuunnittelu siten, että sekä ansioituneella pukusuunnittelijalla että lavastussuunnittelijalla on mahdollisuus saada oma Säde-palkintonsa.

Ehdotettavan esityksen ensi-illan tulee olla välillä marraskuu 2018 – joulukuu 2019. Kaikki Temen jäsenet voivat tehdä ehdotuksia.

Ehdotukset perusteluineen sähköpostilla 29.1. mennessä: lp.hallitus(a)teme.fi

Mainitse ehdotuksessasi:
– suunnittelijan nimi
– esityksen nimi
– teatterin nimi
– ehdokkuuden kategoria (puku vai lavastus)
– lyhyt perustelu
– oma nimesi ja yhteystietosi

Ensi vuonna ehdokkaiden asettelu toimii yhdessä SVÄVin laatiman sivuston kautta


Ehdota Sirkuksen lumo -palkinnon saajaa 5.2.2020 mennessä

Tee ehdotuksesi maaliskuussa 11. kerran jaettavan Sirkuksen Lumo -palkinnon saajaksi!

Kuka sirkustaiteilija, opettaja, sirkusalan toimija, sirkusryhmä tai alan muu organisaatio on mielestäsi tehnyt erinomaista työtä sirkustaiteen edistämiseksi Suomessa? Onko jokin viime vuonna ensi-illassa ollut sirkusesitys mielestäsi lyönyt läpi merkittävänä sirkustekona?

Sirkuksen Lumo -palkinto myönnetään suomalaisen ammatillisen sirkustaiteen tuomisesta esiin näkyvästi ja merkityksellisesti. Palkittava voi olla henkilö (myös elämäntyöstään), ryhmä, esitys (ensi-ilta vuoden 2019 aikana), tapahtuma tai joku muu sirkusalan teko tai toiminta.

Palkintoraadissa ovat toimittajat Annikki Alku ja Nina Jääskeläinen sekä taiteilijaprofessori Pirjo Yli-Maunula. Raadin puheenjohtajana toimii Sirkuksen tiedotuskeskuksen toiminnanjohtaja Lotta Vaulo.

Lähetä ehdotuksesi perusteluineen viimeistään keskiviikkona 5.2.2020 raadin sihteerille Miika Sillanpäälle: miika.sillanpaa(a)sirkusinfo.fi.

Aikaisempien vuosien palkitut löydät täältä.


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.