08.02.2018

TINFO-tiedote 5/ 8.2.2018

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

HAKUJA

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TYÖPAIKKOJA

MUITA ILMOITUKSIA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Kazakstan – sankaruuksien purkua ja kunnianpalautuksia 

Almatyn Otkrovenie-festivaalin (Revelation) Kazakstan-showcase näyttää paikallisia teatteritodellisuuksia, draamalähtöisen ja draaman jälkeisen teatterin eri muotoja, erilaisia tuotantorakenteita ja tiloja, joita löytyy draamapalatseista bunkkereihin ja erilaisiin tuotantotiloihin. Valtionteattereiden rinnalla löytyy asemansa vakiinnuttaneita (ArtiSHOCK) ja uusien tulokkaiden (StarTDrama, Laboratory #316, BATA) indie-teattereita, jotka tuntuvat löytävän itselleen uusia, hyvin toimivia tiloja osana muita taide- ja viihde- kokoustilakokonaisuuksia. Transforma Space on yksi esimerkki tällaisista muotoaan muuttavista tuotantotiloista.

Asemansa vakiinnuttanein kokeellinen teatteri ArtiSHOCK on juuri saanut itselleen uuden tilan. Sankaruuksien purkua ja kunnianpalautusta, historian haavojen hoitoa, etnofuturismia. Ei varmaan ole sattumaa, että teatterilla näyttää olevan tarve katsoa klassikkojen, myyttien ja arkkityyppien taakse, ikään kuin purkaakseen ja rakentaakseen uudestaan sankaruutta tai ihmisyyttä. Muoti korostaa kazakstanilaisten perinneasujen uusiokäyttöä, samalla tavalla uusiokäytössä ja kierrätyksessä ovat klassikot ja omat tarinat ja sankarit.

Artishock-teatterin avoimissa harjoituksissa seurasimme Don Quijoten valmistumista. Ohjaaja Galina Pyanovan Don Quijotena on kuoleva vanha nainen, näkökulma kääntyy. Laboratory #316:n B.O.Q on älykäs ja demokratiakriittinen päällekirjoitus Dürrenmattin näytelmästä Herkules ja Augeiaan tallit. Hallitsija-Herkules tarvitsee rahaa, urotekoja on tehtävä, parlamentti pälättää, petetyksi tullaan joka suunnalta.  

Veronika Nasalskayan BATA puolestaan tarttuu Yertostik-myyttiin. Tämä lapsille ja nuorille suunnattu groove-versio kääntelee sankarimyyttiä tietokonepelien, somen, elokuvien maailmassa. Kazakstanin saksalainen teatteri tarttuu Mukhtar Auezovin Karagoz-klassikkoon, Shakespearen Romeon ja Julian versioon, ja saattaa sen dialogiin nykytekijöiden kanssa.

Klassikkohaasteetkin ovat yhteisiä, miten käydä käsiksi omiin klassikoihin, tässä tapauksessa Pushkiniin? Jokaisen sukupolven on tehtävä oma Jevgeni Onegininsa. Nyt siitä syntyy venäläisen valtiollisen Gorki-draamateatterin (Astana) tekijöiden käsissä stand-up, tosi-tv-selfie -versio – turhan sovinnaisesti näyteltynä.

Historian haavojen hoitoa

Oli vaikuttavaa nähdä Kazakstanin kansallisella päänäyttämöllä esitettynä vuoden 1986 joulukuun opiskelijoiden kapinasta/kansannoususta Jeltoqsanista kertova teos. 30 vuotta on lyhyt aika traumassa. Kazakstanin tapahtumat näyttivät ensimmäisinä Neuvostoliiton kansallisuuspolitiikan umpikujaan ajautumista.  

Kazakstanin valtiollisen draamateatterin suurella näyttämöllä nähdään nyt Laboratory StarTDraman teos 86. Ryhmä tekee dokumentteihin perustuvan teoksen, näyttää vastarinnan synnyn, liikkeen ja sen väkivaltaisen tukahduttamisen aggressiivisen fyysisenä teatterina. Yleisössä istuu suuri joukko Jeltoqsaniin nuorina opiskelijoina osallistuneita. Kun esitys on ohitse, nousee näyttämölle yhdessä esiintyjien kanssa kapinan/kansannousun alle viisikymppisiä ”veteraaneja” ja aloittaa kansannousun tunnuslaulun, johon yhtyy koko katsomo.

Jälkinäytös hiljentää ja lisää nöyrää ymmärrystä siitä, kuinka suuri merkitys teatterin rituaalilla voi olla, kun hoidetaan historian haavoja.

Naisten ja naisoletettujen näytelmät Kazakstanin todellisuudessa

Entä Saara Turusen Puputytön lukuteatteriesitys ja muut naisten ja naisoletettujen kirjoittamat näytelmät? Turusella on Almatyssa hieno näyttelijäryhmä, joka hiffaa tekstin monitasoisen ja älykkään leikittelevyyden. Oman lisänsä lukuteatteriesitykseen tuovat äänisuunnittelija Tuuli Kyttälän äänimaisemat. Lukuteatteriin osallistuvat herkistyvät myös äänen ilmaisuvoimalle. Taiteellista äänisuunnittelua ei Kazakstanissa juurikaan tunneta. Turusen Tavallisuuden aave meidän pitää saada venäjäksi!

On haaste puhua Kazakstanissa suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kontekstista käsin suomalaisten naisten ja naisoletettujen teksteistä ja maailmoista. Entistä selvemmin tajuan, miten meillä kirjoitetaan maskuliinista draamakonetta ja sen juonirakenteita vastaan, miten meillä kyseenalaistetaan sukupuolten representaatioita ja heteronormia, miten sukupuolet häilyvät ja liikkuvat, miten myös tyttöyttä juhlitaan ja voimautetaan, miten erilaiset toiseudet ja heikot tekijyydet kirjoittautuvat tekstiin ja miten rakennetaan maiseman ja ekokatastrofin dramaturgiaa. Mietin, minkälaisia sokeita pisteitä oma positioni tuotti, viimeistään siinä vaiheessa, kun yksi kuulija kysyy, eikö kukaan kirjoita tavallisista perheistä…

Tästä pitää kirjoittaa lisää, aina vain. Ja välittää, monelle eri kielelle.

Riemullisia kohtaamisia, sielun sisaria

Kazakstaniin asti on mentävä, jotta kohtaa ranskalaisen naiskollektiivin. Hitto, jos olisin tiennyt, olisin palannut päivää myöhemmin. Nyt jäi näkemättä näiden kuuden naisen feministinen Platonin pidot Pääruokana on mezzosopraano Marianne Seleskovitchin esittämän filosofi PhèdrA:n pää. Patriarkaalisessa maailmassa nainen redusoituu pelkäksi pääksi. Kollektiivin jäsenistä Kristina Mitalaité ja Nariné Karslyan ovat uskonto- ja filosofian historioitsijoita, Nicole Miquel on valokuvaaja ja esitystaiteilija.

Tässä Nicole Miquelin ja Kristina Mitalaitén versio Andersenin Pienestä merenneidosta.

Tämä ryhmä pitäisi saada Suomeen, Nicole Miquelin valokuvien kanssa.

Vapauden ja vallankumouksen tanssia!

Kaksi naista kuin vallankumouksen napanuorassa keinumassa, jalat kohti kattoa, tai kuin kuoriutumassa vapauteen ja itsensä toteuttamiseen, jonka anarkismi voi tarjota. Kokoteatterin Tanssiva agitaattori on sivistynyt ja hauska. Helena Kallion käsikirjoittama ja ohjaama teos on kielen, liikkeen (Anna Veijalainen ja Metsälintu Pahkinen) ja musiikin (Riitta Paakki) juhlaa. Olemme yhden sortin jameissa.

Esityksellinen sukellus anarkistisen liikkeen ajattelijan Emma Goldmanin (1869-1940) ja Pariisin kommuunin päivien anarkistin ja runoilijan Louise Michelin (1830-1905) elämään voisi tulla tuottaneeksi patetiaa ja saarnaa. Mutta ei. Goldmania ja Micheliä käsitellään irtonaisella ja leikkisällä anakronistisella otteella. Kallion teksti kutoo ilmaisujen ja viittausten tasolla tähän päivään sidoksissa olevaa moniäänistä kudosta. Nautin monimielisestä kielen leikistä, sen röyhkeän keveästä eleestä: vapaus pakkovallasta toteutuu myös kielessä.

Esitys sai miettimään itseohjautuvaa vapautta. Vapautta on niin paljon kuin ihminen on sitä valmis ottamaan. Esitys luo historian kautta katseen autoritaariseen rakenteelliseen valtaan ja sitä vastaan käytävään monitasoiseen kamppailuun. Ajankohtaisempaa kuin koskaan!

UNO-antia – prosessit kuntoon ja uskallusta olla avoimuuden äärellä

Uuden näytelmän ohjelma (UNO) on Teatteri 2.0:n käynnistämä monivuotinen suomalaisen näytelmäkirjallisuuden edistämiseen tähtäävä hanke. Mitä UNOn pilottivuodesta 2017 opittiin? Ajatushautomotyöskentelyn koonti valottaa kirjailijan ja teatterin toimivan yhteistyön lähtökohtia kantaesitysnäytelmän kirjoittamis- ja esitysprosessissa. Kun koontia lukee, ei voi välttyä ajatukselta, että perusasioissa on paljon vielä kehitettävää ja parantamisen varaa on aivan puhtaasti teatterin sisäisissä prosesseissa.

UNOn vuosi 2018 omistettu näytelmän lukemisen taidolle. Näytelmän lukeminen näyttäytyy taiteellisena ja tulkinnallisena prosessina, jossa uusi näytelmä avautuu vailla yksiselitteisiä vastauksia olevana avoimuutena. Mitä UNO pyytää meiltä katsojilta: uskallusta olla näytelmän epävarmuuden ja avoimuuden äärellä.

Paluuta ei enää ole: #metoo ja #nimenisaajulkaista

Seksuaalisen häirinnän mahdollistavasta hiljaisuuden, vähättelyn ja syrjään katsomisen kulttuurista on toivoa päästä eroon. Kampanjointi seksuaalista häirintää vastaan jatkuu. Esittävän taiteen, TV- ja elokuva-alalla ja median alalla toimivien miesten ja miesoletettujen Nimenisaajulkaista  -kampanja taistelee avoimuuden puolesta.

Asianajajaliitolla on oma kampanjansa seksuaalista häirintää vasteen. Sen #Ei millään oikeudella -työryhmä on psykologi Ilona Rauhalan sparraamana yrittämässä ensin ymmärtää, mistä on kysymys.

CEFISTO ja TINFO ovat kutsuneet koolle teatterialan järjestöt. Kokoonnumme 5.3. tasa-arvovaltuutetun kanssa, katsomme, miten voimme tehdä vielä enemmän yhdessä.

Ruotsin Svensk Scenkonstin työnantajaoppaassa käsitellään myös seksuaalista häirintää

Kulttuurivientiin tulossa lisärahaa

Kulttuuriviennin edistämiseen on luvassa lähes 1,2 miljoonan euron lisäys vuodelle 2018. Hieno uutinen! Opetus- ja kulttuuriministeriössä halutaan tänä vuonna keskittyä luovan työn ja tuotannon strategiselle tavoitealueelle. Viime vuonnahan kehittämishankkeiden painopisteenä oli saavutettavuus. Piakkoin on siis haettavana rahoitusta luovaa työtä ja tuotantoa edistäviin kokeilu- ja kehittämishankkeisiin. Helmikuussa avautuvalla valtionavustushaulla halutaan vahvistaa välittäjätoimintaa.

Tarkaillaan siis OKM:n avustussivuja. Pian sinne ilmestyy hakuilmoitus ja haun kriteerit. Esittävissä taiteissa jos missä on välittäjätoiminnassa kehittämistä. Nyt tulee olemaan täpäkkää tarjolla.

Maahanmuuttovirasto ei tunnista taiteilijaan kohdistuvaa uhkaa

Arts Equal  -toimenpidesuosituksen mukaan  “Maahanmuuttoviraston on kerättävä riittävästi maatietoa taiteilijoiden asemasta vastaavaan tapaan kuin se jo nykyisellään kerää maatietoa journalistien asemasta. Viraston on hankittava tietoa muun muassa siitä, johtaako jossakin maassa jo johonkin taiteilijasukuun kuuluminen vainoon.”

Suomen Kansallisteatterin sivuilla Outi Poppin blogikirjoitus Ali Saedin tapauksesta on surullista ja hälyttävää luettavaa.


Aiemmin ilmestyneet Hanna Helavuoren Merkinnät työpäiväkirjasta


twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE

Tämän viikon TINFO e-Nytistä poimittua


Teatteriblogilistaus TINFOn verkkosivuilla

TINFOn verkkosivuilta löydät valikoiman kiinnostavia teatteriaiheisia blogeja. Kartutamme valikoimaa sekä koti- että ulkomaisilla sivustoilla, joiden julkaisijat kirjoittavat teatterista tai siihen liittyvistä ilmiöistä aktiivisesti ja ajankohtaisesti.

Selaa blogeja

Jos kirjoitat itse tai tiedät mielenkiintoisia blogeja, ehdota niitä meille. Lähetä tiedossasi olevan teatteriaiheisen tai teatterilaisen kirjoittaman blogin osoite sähköpostitse: tinfo(a)tinfo.fi, otsikolla ”Teatteriblogi”.


Suomalaisia nykynäytelmiä -kirjasarja tilattavissa TINFO-verkkokaupassa

Suomalaisia nykynäytelmiä –kirjasarja julkaisee tunnetuimpien näytelmäkirjailijoiden näytelmiä. TINFO-verkkokaupasta löydät koko kirjasarjan ja muuta teatterialan kirjallisuutta.


Teatterilainen, teetkö kansainvälistä yhteistyötä? Kerro siitä meille!

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) välittää mielellään tietoa kansainvälisesti liikkuvista teatterintekijöistä tai hankkeista. Välitämme tietoa ainakin suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Käytössämme ovat uutiskirjeiden ja verkkosivujen lisäksi sosiaalisen median kanavat. 
 
Tietoja tulevista ulkomaan keikoista tai kansainvälisistä yhteistuotantosuunnitelmista jo ennakkoon voit ilmoittaa osoitteeseen tinfo(a)tinfo.fi.

Viimeksi kirjoitimme Leipäjonoballadin ensi-illasta Münchenissa.

UUTISIA

Vuoden Nukketeatteriteko-palkinto Marja Nykäselle

Suomen UNIMA ry on myöntänyt kymmenettä kertaa Vuoden Nukketeatteriteko-palkinnon.

VUODEN 2017 NUKKETEATTERITEKO -palkinto jaetaan Ranskassa asuvalle nukketeatteritaiteilija Marja Nykäselle suomalaista nukketeatteria esittelevän KATSOS! -tapahtuman järjestämisestä Ranskassa, Charleville-Mézièresin kansainvälisillä nukketeatterifestivaaleilla syyskuussa 2017. KATSOS! oli kahdeksan suomalaisen nukketeatteriesityksen katselmus, joka oli osana festivaalin pääohjelmistoa. Suomi 100 -projekti antoi tukea katselmuksen toteutumiselle.

Ranskan Charleville-Mézièrs´issä joka toinen vuosi järjestettävä kansainvälinen festivaali on maailman nukketeatterikentän suurtapahtuma. Festivaali kokoaa kymmeniä tuhansia katsojia viikon aikana ja esityksiä nähdään reilun viikon aikana toistasataa. KATSOS! oli vertaansa vailla oleva kansainvälinen avaus suomalaiseen nukketeatteriin. Kahdeksan suomalaista ryhmää antoi viikon aikana kaikkiaan 26 näytöstä, jotka tavoittivat liki 2000 katsojaa. Esityksiä noteerattiin Ranskan tärkeimmissä medioissa, Le Mondessa ja Radio Francen englanninkielisessä lähetyksessä.

Marja Nykänen toimi KATSOS!- kokonaisuuden kuraattorina, taiteellisena johtajana, tuottajana ja oli koko idean äiti. Hän rakensi tapahtumaa puolitoista vuotta oman suomalais-ranskalaisen teatterinsa Théâtre d’Illusian (perustettu 1997) pyörittämisen ohella. Marja Nykänen on valmistuttuaan vuonna 1993 Ranskan nukketeatterikorkeakoulusta (École Nationale Supérieure des Arts de la Marionnette - ESNAM) työskennellyt Ranskassa ja muissa Euroopan maissa, Pohjois-Amerikassa, Aasiassa ja Afrikassa kansainvälisissä produktioissa, kouluttajana ja festivaaleilla. Suomessa hän on vieraillut säännöllisesti produktioillaan, mm. Rosa Liksomin teoksesta nukketeatterin keinoin toteutetulla esityksellä Jepata Nasta pohjoisnavalla ja toteuttanut vuonna 2010 Helsingin Juhlaviikoille monikansallisen esityksen Saaban kuningatar. 

Lisätiedot: Suomen Unima / Maiju Tawast p. 050-5839401, maiju.tawast(a)luukku.com 


Täsmäteatterille Vuoden kulttuuriteko -kunniamaininta Tampereella 

Tampereen sivistys- ja kulttuurilautakunta on myöntänyt Täsmäteatterin Uittovoima projektille kunniamaininnan Vuoden kulttuuriteko -palkinnon myöntämisen yhteydessä. Kunniamaininnan vastaanottivat äyttelijät Anna Kankila ja Santeri Helinheimo, ohjaaja Meri-Maija Näykki sekä valosuunnittelija Alina Pajula.

Uittovoima teosta esitettiin yhteensä 26 kertaa Pispalan Uittotunnelissa syys-lokakuussa 2017. Työryhmässä oli 19 henkilöä ja esityksen näki noin 900 katsojaa. Katsomopaikkoja ollessa 40/ esitys Uittovoiman täyttöaste oli 88 %.

Uittovoimassa nähty “Tunneli toteutuu” taskulamppukoreografia löytyy nyt myös internetistä: www.youtube.com/watch?v=9klu_Ln5HKg

Esitys toteutettiin yhteistyössä Tampereen kaupungin satamapalveluiden kanssa. Projektin toteutumista ovat tukeneet Suomen Kulttuurirahasto, Pyynikin kesäteatterisäätiö, Tampereen kaupunki sekä Nuorisoseuroen 100 tapahtumaa, 1000 tarinaa -hanke.

Lisätiedot: Meri-Maija Näykki, teatteritasma(a)gmail.com, www.tasmateatteri.com


Esittävän taiteen ja museoiden valtionrahoituksen uudistaminen lausunnolle

Opetus- ja kulttuuriministeriö on lähettänyt esittävän taiteen ja museoiden valtionrahoituksen uudistamista koskevan ehdotuksen lausunnolle.

Ehdotus löytyy lausuntopavelu.fi-verkkopalvelusta. Lausuntoaikaa on 15. maaliskuuta saakka.

Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet.


Teatterikeskus: Vos-uudistus parantaa heikosti esittävän taiteen vapaan kentän toimintaolosuhteita 

Opetus- ja kulttuuriministeriö julkaisi 17.1.2018 asettamansa työryhmän ehdotuksen museoiden, teattereiden ja orkestereiden valtionosuusjärjestelmän uudistamisesta. Työryhmän lähtökohtana on ollut pohtia miten valtionosuusjärjestelmää voidaan kehittää huomioimaan entistä paremmin toimijakentässä ja yhteiskunnassa tapahtuneita muutoksia. Sen haasteina ovat olleet myös järjestelmän jäykkyys ja kyvyttömyys tunnistaa toiminnan laatua tai vaikuttavuutta. Se ei myöskään mahdollista riittävää uudistumista. Myös käytettävissä olevan henkilötyövuosimäärän on koettu rajoittavan toimijoiden pääsyä valtionosuusjärjestelmän piiriin.

Vuoden alussa valmistunut ehdotus on pyrkimys ratkaista näitä toimijakentän haasteita ilman lisärahoitusta. Juuri tässä lähtökohdassa piilee myös ehdotuksen suurin kompastuskivi. Ehdotus ei onneksi yritä edes jakaa jo ennestään vähäisiä toimintaresursseja uusille toimijoille tavalla, joka vastaisi nykyisen lain ulkopuolisen esittävän taiteen kentän kehitystarpeita ja resurssivajetta. Se avaa näennäisesti ovet uusille tulijoille, mutta käytännössä tekee siirtymisen vos-rahoituksen piiriin mahdottomaksi juuri kiristyneiden kriteerien ja lain ulkopuolisen kentän huonojen lähtökohtien takia. Nykyistä järjestelmää eniten kritisoineet vapaan kentän toimijat jäävät siis kokonaisuutena vaille aidosti kehittävää ja toimintaa parantavaa ratkaisua. Myös sen ainoa positiivinen kehitysehdotus 3-vuotisesta määrärahasta vakiintuneille vapaan kentän toimijoille voitaisiin toteuttaa ilman vos-järjestelmän uudistamista.

Lue Teatterikeskuksen kannanotto kokonaan

Lisätietoja: Teatterikeskus / puheenjohtaja Jaska Teuri jaskateuri(a)hotmail.com ja varapuheenjohtaja Anna Veijalainen anna(a)kokoteatteri.fi.  


Mustan ja Valkoisen Teatterifestivaali juhlii 15-vuotista taivaltaan

Kaakkois-Suomen suurin ja yksi Suomen kansainvälisimmistä teatterifestivaleista juhlii tänä vuonna 15-vuotista taivaltaan. Festivaalin teemana on ”15 1/2”. Juhlavuotta vietetään kotimaisten ja kansainvälisten huipputaiteilijoiden parissa. Mustan ja Valkoisen Teatterifestivaali viettää myös Imatra 70v. -juhlavuotta ja ottaa juhlavuoden huomioon ohjelmiston suunnitelussa. Festivaalilla esitetään monipuolista ammattiteatteria: draamaa, tanssiteatteria, katuteatteria, lastenteatteria, kokeilevaa teatteria, oopperaa, pantomiimia ja sirkusta. Festivaalin taiteellisena johtaja on Kamran Shahmardan.

Erityisen suuren suosion Mustan ja Valkoisen Teatterifestivaalilla ovat saaneet tanssiesitykset, jonka vuoksi jatkamme  tanssiteatterin esittelyä festivaaliyleisölle festivaalin ohjelmistossa.

Festivaalin aikana järjestämme työpajoja, mm. tanssityöpajan sekä ohjelmaa ja tapahtumia kaiken ikäisille osallistujille. Kotimaisia ja ulkomaalaisia taiteilijoita on saapumassa Imatralle jälleen ympäri maailmaa.

Lisätietoja: blackandwhitetheatre.net/festivaalit/

Kamran Shahmardan
15. Mustan ja Valkoisen Teatterifestivaali
040 5588411/ mustanjavalkoisenteatteri(a)gmail.com

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Open lecture: Costume Talk in Action by Mariaelena Roqué | 12 Feb 2018, Espoo

The acclaimed Catalan-Venezuelan multidisciplinary artist Mariaelena Roqué is giving a performance lecture open to all. Mariaelena’s work involves body, costume, projection and performance.  

The artist is very interested in meeting colleagues from Finland!

“DONAULLSDONAULLS (womaneyeswomaneyes)” 
Costume Talk in Action by Mariaelena Roqué, followed by discussion
Monday 12.2.1018 at 15:00-17:00
Room: R001/A124-A125a, Otakaari 1 (entrance X)

DonaUllsDonaUlls is a costume talk in which my own art work’s accumulation (1980-2017) is mapped with multiple images upon the naked me - a woman, primitive naked Venus, shaped by the self-will, in search for conclusion in the long lived journey. This costume talk embodies myself and the others, in a non- ending, boomerang partition created to be played “N” times in “N” variations of the same theme: the “costume in progress”, dresses-undresses, the inner- outer, outer-inner paths.
 
DonaullsDonaulls is my own watching eye talking to me. The “me” in the others, and the others in “me” are both subject and object, encaged to be forever in action.  

Life is Theatre. Theatre is life. La vida es puro teatro.

Mariaelena Roqué  

Catalan-Venezuelan multidisciplinary artist, performer in Visual-Poetic-Performing Arts. Costume and Character creator, Scenographer, Author, Dancer, Actress, Poet. www.mariaelenaroque.com


Taike & Cupore III: Nuoret taiteentekijät -keskustelutilaisuus | 15.3.2018, Helsinki

Tervetuloa TAIKE & CUPORE TALKS III: Nuoret taiteentekijät -keskustelutilaisuuteen 15.3.2018

Tapahtumapaikka: Dipoli, auditorio Lumituuli, Otakaari 24, Espoo

Tilaisuudessa julkistetaan uusi Taiteen ja kulttuurin barometri, jonka teemana on nuoret taiteentekijät. Tilaisuus kestää koko päivän (klo 9:00-16:15) ja sisältää barometrin tulosten esittelyn lisäksi useita puheenvuoroja, paneelikeskusteluita sekä vapaata keskustelua nuorten taiteentekijöiden näkemyksistä ja tilanteesta.

Tapahtumaan on vapaa pääsy ja se välitetään myös verkossa. Kukin vastaa matkakustannuksista itse.

Tarkempi ohjelma julkaistaan tapahtuman Facebook-sivulla

Ilmoittaudu viimeistään 8.3.2018 

Lisätietoja:
erityisasiantuntija Kaija Rensujeff (kaija.rensujeff(at)taike.fi), Taiteen edistämiskeskus
erikoistutkija Maria Hirvi-Ijäs (maria.hirvi-ijas(at)taike.fi), Cupore

Taiteen edistämiskeskus (Taike) ja Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus (Cupore) tekevät yhteistyössä Taiteen ja kulttuurin barometria. 

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


ETC Artist Residency Programme | Deadline 18 Feb 2018

Our new ETC Artist Residency Programme shall bridge the divide between European public theatre institutions and the independent theatre scene. The first year’s programme will promote residencies for emerging stage directors.
 
The European Theatre Convention (ETC) launches a new initiative offering young stage directors the possibility to join a theatre production process as assistant director or second assistant director for a period of 4 to 8 weeks. From end of February to June 2018 the eight selected young artists will gain insight into new working methods, discover the daily routine and structures as well as evolve their skills within the scope of a European public theatre. The ETC Artist Residency Programme aims at offering new perspectives and professional artistic experience.
 
About the residencies  
Detailed information about the available residencies and how to apply can be found here and in the open Call for Applications.
 
Residencies are available in the following ETC Member Theatres:
Austria (Schauspielhaus Graz), Germany (Deutsches Theater Berlin, Badisches Staatstheater Karlsruhe and Theater Magdeburg), Hungary (Pesti Magyar Színház Budapest and Weöres Sándor Színház Sombathely), Israel (Gesher Theatre Tel Aviv) and Slovenia (Slovenian National Theatre Nova Gorica)
 
In addition to the placements in ETC Member Theatres, the scholars will be invited to present themselves at the ETC International Theatre Conference in Oslo, Norway. The meeting will take place from 7th to 10th June 2018 and enables them to network with theatre professionals from over 20 countries.
 
Participation in the programme is open to young stage directors recommended by ETC Member Theatres and to independent young directors.
 
The deadline for application is 18th February 2018.

Read detailed information
 
Contact
Mareike Hage
Project & Network Manager
mhage(a)etc-cte.org
+49 30 28 441 460


Tampereen Ylioppilasteatterin ohjaustarjoushaku 2018-2019 |  Haku 28.2.2018 mennessä

Haemme ohjelmistoomme neljää esitystä kaudelle 2018-2019.

Esitysten ensi-illat tulevat ajoittumaan lähtökohtaisesti marraskuulle 2018, helmikuulle 2019 sekä huhtikuulle 2019. Neljäs mahdollinen ohjelmistopaikka on syyskuu 2018 – mutta otathan huomioon, että tuolloin harjoituskausi tulee olemaan todennäköisesti lyhyempi (1 kk), ja iso osa jäsenistöstämme on kesän (harjoituskauden aikana) muualla, jolloin työryhmän kokoaminen vaatii kenties suurempia ponnistuksia sinulta esityksen ohjaajana.

Haemme monipuolista ja rohkeaa ohjelmistoa, jossa näkyy tekijöidensä kädenjälki. Jäsenistömme koostuu kunnianhimoisista tekijöistä, jotka ovat taitavia teatterin eri osa-alueilla. Tampereen Ylioppilasteatteri sijaitsee erittäin hyvällä paikalla Tampereen keskustassa ja tavoittaa katsojia ikään, sukupuoleen tai sosiaaliseen asemaan katsomatta.

Mitä me voimme tarjota sinulle ohjaajana?

Monipuolisen ja muunneltavissa olevan teatteritilan, jossa on tehty viime vuosina paljon teknisiä perusparannustoimenpiteitä sekä innokkaat ja riskejä pelkäämättömät harrastajat. Lisäksi saat avuksesi esityksen budjetoinnissa ja aikataulutuksessa teatterisihteerimme ja tuotannosta kiinnostuneet jäsenemme.

Toivomme, että liität palkkatoiveen hakemukseen. Lisäksi kannustamme ulkopuolisen rahoituksen (esim. apurahan) hakemiseen, ja myös teatterisihteerimme auttaa rahoituksen hakemisessa tarvittaessa, mikäli tarjouksesi hyväksytään ohjelmistoon. Teatterimme on ennen kaikkea harrastajateatteri ja toimii lähinnä erilaisten avustusten avulla. Otathan tämän huomioon palkkatoiveessasi ja esityksen budjettia laatiessasi.

Lisätietoja hakemisesta

Tarjoukset käsittelee Tampereen Ylioppilasteatterin taiteellinen johto.

Ohjelmistopäätöksen tekee lopulta teatterin hallitus taiteellisen johdon esityksen pohjalta.

Lähetä hakemuksesi 28.2.2018 mennessä sähköpostilla osoitteeseen: taiteellinenjohto(a)tayt.fi. Taiteellinen johto vastaa hakuajan puitteissa myös kysymyksiisi ohjaustarjoushakua koskien.


Worldwide competition for Music Theatre and new Opera | Deadline 30 June, 2018

The Music Theatre NOW Network of the International Theatre Institute (ITI) in cooperation with the German Centre of the ITI invites artists to make submissions to their worldwide competition for he creators of new opera and music theatre. First productions of new works, which have been staged professionally anywhere in the world since July 2015, are eligible for submission.

The deadline for submissions is June 30th 2018.

More information, application form and FAQ online: www.mtnow.org

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja ja työpajoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Saaren kartanon residenssitaiteilijoiden vetämä työpaja | 14.-15.2.2018, Turku  

Yhdysvaltalaiset Lindsay Parnell and Kevin Schwenkler ovat useita taiteenaloja yhdistävä työpari. He työskentelevät parhaillaan Koneen Säätiön ylläpitämässä Saaren kartanon taiteilija- ja tutkijaresidensissä Mynämäellä. Residenssissä he tutkivat esitysohjeistusten (score) rakentamista ja niiden kieleen liittyviä omininaisuuksia. Työpajojen avulla he haluavat avata omia päivittäisiä työskentelyprosessejaan ja tunnustella myös kiinnostusta mahdolliseen yhteistyöhön paikallisten taiteilijoiden kanssa.

Parnell ja Schwenkler ohjaavat Turussa työpajan, joissa he sekä jakavat omaa osaamistaan että harjoitteita esitysohjeistuksen luomiseen. Työpaja koostuu kolmesta osiosta: autenttinen liike (Kevin + Lindsay), laulutyöpaja (Kevin) ja meditaatiosessio (Lindsay).

Työpaja on maksuton!  
Osallistu joko molempina (suositus) tai vain toisena päivänä!
Sitovat ilmoittautumiset 12.2. mennessä sähköpostilla saari(a)koneensaatio.fi.

Meet the Artist on Saaren kartanon toiminnan 10-vuotisjuhlavuoden tapahtumasarja, jossa Saaren kartanossa työskentelevät taiteilijat esittäytyvät paikallisesti ja alueellisesti.

Työpajan ohjelma (molemmat päivät klo 12-15)

Autenttinen liike – Kevin + Lindsay
Autenttinen liike (Authentic Movement) on ekspressiivinen improvisoiva liikeharjoite, joka sallii osallistujille mahdollisuuden kehon vapaaseen assosiaatioon (Wikipedia). Liikkeen, havainnoinnin ja vuorovaikutuksen avulla osallistujat voivat syventää läsnäolon taitoja sekä tietoisuutta itsestään, mielikuvistaan ja omista vuorovaikutustavoistaan.

Lisätiedot:

Kevin Schwenkler kevin.schwenkler(a)gmail.com
Lindsay Parnell lindsayparnellstudio(a)gmail.com

Aika: 14.-15.2.2018
Paikka: Läntisen tanssin aluekeskus, Studio, Manilla, Itäinen Rantakatu 64, 20810 Turku

Lue lisää


Tripit! -harjoitefestivaali | 17.2.2018, Helsinki

TRIPIT! HARJOITEFESTIVAALI
Lauantaina 17. helmikuuta ESKUKSELLA, Suvilahdessa
(2.krs, Puhdistamo, rakennus 6, Kaasutehtaankatu 1, Helsinki)
Klo 10-17. Voit saapua sekä lähteä milloin haluat.

Toisissa tiloissa -ryhmä on vuodesta 2004 kehittänyt kollektiivisia ruumiillisia muodonmuutostekniikoita, joiden avulla ihmiset pääsevät kokemukselliseen yhteyteen ei-inhimillisten ilmiöiden ja olomuotojen kanssa. Vuosien varrella erilaisia harjoitteita on kehitetty yli sata. Yhdessä tehtävät harjoitteet ovat nautinnollisia. Ne vapauttavat osallistujan ainakin hetkellisesti ihmisen hahmosta ja identiteetistä.

Helmikuussa Suvilahdessa järjestettävällä TRIPIT! -harjoitefestivaalilla ryhmä toteuttaa joukon mojovimpia harjoitteitaan yhdessä yleisön kanssa. Tänä vuonna TRIPEILLÄ liikutaan vedenalaisten olioiden maailmassa. Päivän aikana tarjotaan maksuton kasvislounas.

Osallistumismaksu harjoitteisiin on 2 euroa / harjoite. 8 eurolla niin monta harjoitetta kuin jaksat tehdä!
Varaa mukaan käteistä!

Harjoite-menu paljastetaan 14.2. festivaalin FB-tapahtumassa sekä ryhmän nettisivuilla.

Lisätietoja: Jenni Kokkomäki, info(a)toisissatiloissa.net

Tervetuloa outoon seuraan!


Ehkä-tuotannon työpajat ja kurssit

TYÖPAJA / WORKSHOP 17.2.2018
Antti Tolvi: Zen-meditaatiopäivä

VIIKONLOPPUTUNNIT / WEEKEND CLASSES 24.-25.2.2018 & 14.-15.4.2018
Yoshi Omori: Chen-tyylin Hunyuan Taijiquan

VIIKONLOPPUTUNNIT / WEEKEND CLASSES 3.-4.3.2018 & 21.-22.4.2018
Yoshi Omori: Qi gong

TYÖPAJA / WORKSHOP 11.3.2018 & 14.3.2018
Sandrina Lindgren ja Antti Tolvi: Vacuum cleaner rebirth

TYÖPAJA / WORKSHOP 17.-18.3.2018
Tashi Iwaoka: Towards

TYÖPAJA / WORKSHOP 5.5.2018 & 12.5.2018
Marja Ahti: Elektronisen musiikin työpaja naisille

 
Työpaja- ja tanssitunti-ilmoittautumiset sekä muut tiedustelut: ehkatuotanto(a)gmail.com
 
Lisätietoa kevään 2018 muusta ohjelmistosta: ehka.net

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Turun AMK:n Taideakatemia hakee tanssinopettajakoulutuksen tuntiopettajaa | Haku 26.2.2018

Haemme Turun AMK:n Taideakatemian tanssinopettajakoulutukseen päätoimista tuntiopettajaa 14.8.2018 alkaen toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen.

Tehtävän pääsisältönä on jazztanssin ja sen opettamisen opetus, harjoittelujen ja opinnäytetöiden ohjaus sekä opettajatuutorina toimiminen.

Edellytämme hakijalta soveltuvaa ylempää korkeakoulututkintoa, vähintään kolmen vuoden käytännön kokemusta tutkintoa vastaavissa tehtävissä (VN:n asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014) ja pedagogista pätevyyttä. Erityisenä osaamisalueena on jazztanssi. Pedagogisen pätevyyden lisäksi edellytämme laaja-alaista kokemusta ja näkemystä tanssin opetuksesta eri koulutusasteilla ja -muodoissa sekä halukkuutta ja kykyä koulutuksen kehittämiseen, kansainväliseen toimintaan ja hanketoimintaan.

Edellytämme hakijalta vahvoja vuorovaikutustaitoja ja kykyä työskennellä erilaisissa moniammatillisissa työryhmissä.

Edellä lueteltujen lisäksi arvostamme:
- osaamista tanssin tutkimuksessa
- osaamista tanssihistoriassa ja tanssiteosanalyysissä
- osaamista länsimaisen taidetanssin eri lajeissa ja katutanssilajeissa
- kokemusta hanketoiminnasta
- osaamista kansainvälisestä toiminnasta ja tanssin kulttuurisista ulottuvuuksista
- kokemusta moniammatillisissa työryhmissä toimimisesta

Työntekijän on ennen työsuhteen alkamista esitettävä hyväksyttävä lääkärintodistus terveydentilastaan (AVAINTES Luku 1 § 5 mom.2).

Tehtävän hoitaminen edellyttää, että hakija hallitsee suomen kielen. Edellytämme valittavalta myös hyvää englannin kielen taitoa.

Osa hakijoista kutsutaan opetusnäytteen ja haastattelun sisältävään soveltuvuusarviointiin, joka järjestetään 4.4.-6.4.2018 Turussa.

Työaika on työkausittain laadittavan työaikasuunnitelman mukainen 760-1624 tunnin vuosityöaika. Palkkaus määräytyy vastaavan osa-aikaprosentin mukaan.

Tehtävässä noudatetaan 6 kuukauden koeaikaa.

Lisätietoja ja hae työpaikkaa

Lisätietoja: koulutus- ja tutkimuspäällikkö Eero Linjama puh. 0505985251


Tanssin talo hakee johtajaa | Haku 4.3.2018 mennessä

Tanssin talo etsii nyt kehittämishaluista ja verkostoitumiskykyistä johtajaa. Tanssin talon johtajana saat olla kirjoittamassa tanssin historian uutta lukua. Toimit sekä Tanssin talon keulakuvana että tanssitaiteen sanansaattajana ja sen näkyvyyden lisääjänä. 

Tehtävä

Olet valmis luotsaamaan taloa, joka tarjoaa tanssille puitteet, joita maassamme ei aiemmin ole ollut. Samalla johdat tiimiä, joka yhdessä tanssitaiteilijoiden, tanssin harrastajien ja yleisön kanssa nostaa tanssin aseman uudelle tasolle kulttuurikentässämme ja yhteiskunnallisen keskustelun ytimessä. 

Vastaat Tanssin talon johtamisesta ja kehittämisestä hallituksen kanssa sovittujen linjausten mukaisesti. Tunnistat ja luot toiminnalle uusia mahdollisuuksia, luot strategiset suunnat ja johdat toimintaamme ja tiimiämme strategian mukaisesti. Työsi ensimmäisenä askeleena varmistat, että talon rakennusvaihe viedään menestyksekkäästi loppuun. Samaan aikaan rakennat vahvaa yhteistyöverkostoa ja tiimiä ja luot näin toiminnalle hyvät edellytykset. 

Luot vahvat ja rakentavat suhteet sekä yhteistyökumppaneihin että yhteiskunnallisiin sidosryhmiin vahvistaen näin asemaamme. Vastuullasi on hyvien toimintaedellytysten luominen talolle ja sen henkilökunnalle sekä rahoituksen että kiinnostavan ja strategian mukaisen ohjelmiston kautta. 

Arvojohtajana varmistat, että Tanssin talo lunastaa paikkansa tanssin ja taiteen kentässä, ja että se nähdään haluttuna sekä palvelevana kumppanina. Monipuolisen, vetovoimaisen ja korkeatasoisen ohjelmiston laadinnassa sinua tukee tiimi, jonka rekrytointiin osallistut. Keskeinen työparisi tulee olemaan ohjelmapäällikkö, jonka haku aloitetaan keväällä 2018. 

Tehtävä vaatii rautaista itsetuntoa ja taitoa pitää pää kylmänä haastavinakin aikoina. Yhteistyökumppanina ja esimiehenä sinut tunnetaan määrätietoisena, tuloshakuisena, joustavana ja rakentavanakin. 

Odotamme johtajalta näyttöä liiketoiminnan ja erityisesti asiantuntijaorganisaation kokonaisvaltaisesta johtamisesta erityisesti kulttuurialalla. Kokeneena ihmisten johtajana saat myös tiimisi mukaan toteuttamaan talon tavoitteita. Sinulla on tehtävään soveltuva korkeakoulututkinto, ja työskentelet sujuvasti sekä suomeksi että englanniksi. 

Tarjoamme ainutlaatuisen mahdollisuuden olla kehittämässä uutta palvelukokonaisuutta Helsinkiin kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Tukenasi on monipuolinen ja osaava hallitus sekä operatiivinen tiimi, jonka valinnassa sinulla on keskeinen rooli. 

Lisätietoja tehtävästä antavat Mercuri Urvalissa konsultit Leila Suontila ja Pasi Lepistö. Leilan tavoitat numerosta 040-707 8137 varmimmin 13.2. klo 13-15 sekä 15.2. klo 8-10. Pasin tavoitat numerosta 050-490 3670 varmimmin 20.2. klo 13-16 sekä 27.2. klo 14-16. 

Lähetä CV ja hakemus palkkatoiveineen viimeistään 4.3.2018 osoitteessa www.mercuriurval.fi, viite: FI-12233. 

Lue lisää

MUITA ILMOITUKSIA

Sofi Oksasen kaikki kuunnelmat nyt Yle Areenassa 

Sofi Oksasen Rakastan sinua jo nyt -kuunnelma sai ensi-iltansa Ylen Radioteatterissa 21.1.2018. Oksanen kirjoitti Rakastan sinua jo nyt -pienoisnäytelmänsä Wienin Burg-teatterille. Näytelmä oli yksi viiden naiskirjailijan Euroopan nykytilaa käsittelevistä teksteistä. Kokonaisuus muodosti Eurooppalainen Ehtoollinen -esityksen, joka kantaesitettiin 27.1.2017

Oksasen näytelmä käsittelee Itä- ja Länsi-Euroopan välistä taloudellista kuilua ja naisen oikeuksia lapsettomuuden ja äitiyden näkökulmasta. Sittemmin saksankielisissä maissa ylistäviä kritiikkejä saanut Eurooppalainen Ehtoollinen on vieraillut Berliinissä Deutsches Theaterissa (ensi-ilta 17.6.2017) sekä Gießenissä, jonka Kaupunginteatteri teki oman Saapuvien Triptyykki -nimisen tuotantonsa Sofi Oksasen, Nino Haratischvilin ja Terèsia Moran kirjoittamista Eurooppalainen Ehtoollinen -näytelmäosuuksista. Saapuvien Triptyykki oli Gießenin Kaupunginteatterin ohjelmistossa syyskaudella 2017.

Yle esitti tammikuun aikana Valiouusintoina myös Sofi Oksasen aiemmat kuunnelmat Puhdistus ja Siniposkiset tytöt. Kaikki kolme kuunnelmaa ovat kuultavissa Yle Areenassa koko vuoden 2018.

Rakastan sinua jo nyt

Puhdistus

Siniposkiset tytöt

Rakastan sinua jo nyt -näytelmä saa Suomen kantaesityksensä Helsingin Kaupunginteatterissa näytäntökaudella 2019-2020.

Tiedustelut: 
Kustannusosakeyhtiö Otava / Milla Palovaara, milla.palovaara(a)like.fi


Tutkimusraportti taiteellisen väitöstutkimuksen ohjauksen haasteista

Tanssin ja esitystaiteen väitöskirjatutkimusta kehittävä projekti Artistic Doctorates in Europe: Third Cycle Provision in Dance and Performance (ADiE) on julkaissut ensimmäisen tutkimusraportin.   

Raportti pohjautuu kolmeen erilliseen kyselyyn, joilla kartoitettiin taiteellista väitöstutkimusta tekevien taiteilijoiden, heidän ohjaajiensa sekä laajemmin koko kulttuurikentän ajatuksia taiteellisesta tutkimuksesta (Practice as Research).  
 
Tutkimuksen keskeisimpiä havaintoja on, että taiteellisen väitöstutkimuksen resurssit vaihtelevat suuresti korkeakoulusta toiseen. Taiteellinen tutkimus ei asetu kitkatta osaksi perinteistä akateemista tutkimusmaailmaa, vaan tiedon ja kompetenssin lisäämistä kaivataan kaikilla tasoilla.  

Raportti on ladattavissa hankkeen verkkosivuilla

Suomesta hankkeen asiantuntijoina toimivat Zodiak ja Kiasma-teatteri, joiden tehtävänä on etsiä tarttumapintoja akateemisen maailman ja taiteen ammattilaisten välille. Kolmantena suomalaispartnerina projektissa toimii Taideyliopiston Esittävän taiteen tutkimuskeskuksen (Tutke).

Syksyllä 2016 käynnistynyt ADiE analysoi taiteellisen väitöskirjatutkimuksen ohjauksen haasteita, kartoittaa erilaisia tutkimusmenetelmiä ja pohtii, miten tutkimustietoa voidaan hyödyntää uudenlaisissa taiteellisissa avauksissa. Projekti tarjoaa seuraavaksi väitöskirjaa tekeville tutkijoille tiiviskursseja, jotka järjestetään Tukholmassa maaliskuussa 2018 ja Chichesterissä kesäkuussa 2018. Lisätietoa löytyy osoitteesta www.artisticdoctorates.com.

Projektia koordinoi Middlesexin Yliopisto (Lontoo), ja muut yhteistyökumppanit ovat Chichesterin yliopisto, Tukholman taideyliopisto sekä tanssi- ja esitystaiteen keskukset WELD (Tukholma) ja Dance4 (Nottingham). Kolmivuotiselle Erasmus+-projektille on myönnetty 366 000 euron rahoitus.


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.