26.10.2017

TINFO-tiedote 32 / 26.10.2017

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTERIIN

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KOULUTUKSIA

TYÖPAIKKOJA

MUITA ILMOITUKSIA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTERIIN

1996

Kotimainen näytelmä ei kiinnostaa. Lippuja kotimaisiin teoksiin myytiin 38% kaikista lipuista.

Yleisöä, erityisesti 18-30-vuotiasta väliinputoajasukupolvea, tavoitellaan muillakin tavoin kuin perinteisillä esityksillä.  Riku Suokas aloittaa Hämeenlinnan kaupunginteatterissa Club actionen, stand up  -klubin. Verstas-näyttämö muuntuu perjantaisin klubiravintolaksi.  Klubi-iltojen ohjelmassa on stand upia, urheilua, rajatietoa, tupperware-kutsuja, taikureita, mutapainia.

Teatterikriitikkojen 14. kansainvälinen kongressi pidetään Helsingissä. Kriitikkoja mietityttää päivälehtikritiikin tila. Soila Lehtosen mukaan Suomessa kukoistaa ”tasapäistämisen ja intellektuaalisuuskammon populistinen mentaliteetti: täällä ei kenkään saa älyllisesti olla päätään pitempi toista, ja ”intellektuelli” on synonyymi sanalle ”friikki”.

Teatteri Peukalopotti viettää Vaasassa 20-vuotisjuhlaansa, se pitää pitoja. Pidot96gästabud on Kristiina Hurmerinnan henkilökohtainen tilinpäätös. Ei Peukalopottia ikuisesti.  Se lakkaa olemasta. Taiteilija muuttaa Ranskaan.

1997

Mahtuuko tanssi teatteriin, kysytään Teatteri-lehdessä (8/97). Tanssijat ja koreografit ovat puheteatterissa entistä useammin täysivaltaisina työryhmän jäseninä. Esiintyjyys laajenee ja venyy. ”Niin kauan, kuin ohjaaja on hierarkkisesti työryhmän pää, on muutoksenkin lähdettävä hänestä. Ohjaajan on ymmärrettävä liikekielen rakentamisen lainalaisuuksia ja pystyttävä tarjoamaan harjoituksissa avaimia sen toteuttamiseen. Hänelle itselleen teksti on valmis työkalu, joten helposti hän voi odottaa, että myös koreografia on tehty työskentelyn alkaessa.” ---”Koreografi on auteur, joka luo paljolti harjoitustilanteessa”, toteaa Paula Tuovinen.

Totem-teatterista on tullut entistä enemmän kokeileva lastenteatteri.  Teatterissa on nähty Cris af Enehielmin teoksia.  Harriet Abrahamssonin Maija Räkänokka jatkaa linjaa, jossa ei sievistellä.

Suomalaisen teatterin 125-juhlavuotta juhlitaan teatterikasvatuskampanjalla Haloo Hamlet Hallå! Kampanjan käynnistää ja sitä koordinoi Teatterin tiedotuskeskus. Kampanjalla halutaan monipuolistaa koulun ja teatterin yhteistyötä. Mukana kampanjassa ovat kaikki teatterit, alan järjestöt ja muut yhteisöt. Valmistuu 64-sivuinen virikepaketti teatteriopetukseen.

Juhlavuonna puheteatterissa on katsojia miltei 2,9 miljoonaa, tanssilla katsojia 360 000. Tanssi kiinnostaa, sen katsojaluvut kasvoivat reilusti, 26%.

Suomentajan työ tulee nähdyksi. Jukka-Pekka Pajunen saa Kritiikin kannukset. Vuosina 1997 ja 1996 suuri joukko Pajusen kääntämiä näytelmiä sai/saa ensi-iltansa Suomessa. (Kushner: Slaavit, Jelinek: Clara S., Dorst: Mutka ja Merlin, Tabor: Juutalainen western, Müller: Prometheuksen vapauttaminen, Schwab: Kansannitistys eli maksani on maistissa ja Presidentittäret, Tabor: Sarjamurhaaja ja hänen ystävänsä)

Aiemmin ilmestyneet Mikropistot ja lähdeluettelo

Katso myös Teatterien esityksiä, tapahtumia ja hankkeita juhlavuodelle 2017

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Suomi ja voimaton ihminen fokuksessa

Mariborin teatterifestivaalilla Sloveniassa nähdään paitsi parhaita slovenialaisesityksiä, myös pienten kieli- ja kulttuurialueiden teatteria ja draamaa. Aiemman festivaalijohtajan Alja Predanin politiikka on lähtenyt siitä, että Slovenian kaltaisen pienen maan ei kannata festivaalillaan esitellä sitä, mikä tunnetaan. Angloamerikkalainen, saksalainen tai ranskalainen draama ja teatteri ottavat oman osansa joka tapauksessa.

Mariborin fokuksessa on siis pieni, ja Suomen vuoro oli nyt. Sloveeniksi julkaistun näytelmäantologian tekstien (Smeds, Peltola, Lonka) lukuteatteriesitykset, luennot ja keskustelut ja Sadsongskomplex:fi:n esitys Sad Songs from the Heart of Europe osoittavat, kuinka paljon kahdella perifeerisellä pienellä maalla on yhteistä. Yhteisiä aiheita, yhteisiä yhteiskunnallis-poliittis-taloudellisia huolenaiheita, huoli arkaaisen lajin tulevaisuudesta ja merkityksestä, hienoinen voimattomuuden tunne. Muutamia eroja: Slovenialla on avantgarden traditionsa, meillä tietoisuutemme ekokriisistä ja suuri joukko naisia näytelmäkirjailijoina ja ohjaajina.   

Minotauruksen ruuaksi

Festivaalin kilpailuohjelmistossa kisaa 12 esitystä. Raati (johon Suomesta kuuluu Miko Jaakkola) jakaa palkintoja parhaasta esityksestä, ohjauksesta, näyttelijäntyöstä, parhaasta musikaalista tai miten nyt sitten raati haluaakin palkita. Bor¨tnikin sormuksella palkitaan ansioitunut näyttelijä elämäntyöstään.

Aikatauluuni ei mahdu kuin kaksi slovenialaisesitystä, lisäksi tietysti teatterikoululaisesitykset. Mutta yksikin riittää, jos se avaa odottamattomia horisontteja. Sen tekee ljubljanalaisen Imaginarni-tuotantotalon ja Mini Teaterin yhteistuotanto Powerlessness. Dramaturgia naittaa yhteen Heinrich Böllin romaanin Erään klovnin mietteitä (1963) nimihenkilön mikroperspektiivistä nähdyn julman kuvan Saksasta ja taloustieteen professorin, Kreikan entisen talousministerin Janis Varoufakisin ajattelun, johon voi tutustua esimerkiksi teoksessa The Global Minotaur – America, Europe and the Future of the Global Economy (2011).

Varoufakisin metafora talouden epätasapainolle on minotauros. Hallitsijan palatsin alla vankina elävän ihmisen ja härän ristisiitoksen ruokahalua tyydyttää vain ihmisliha. Tasapaino säilyy, kun sille joka yhdeksäs vuosi uhrataan 12 ateenalaista ruuaksi. Ateenalaisten sorto päättyy, kun Theseus surmaa minotauroksen. Globaalin kapitalismin vakaus perustui vastaavan kaltaiselle epävakaudelle. Markkinafundamentalismin romahdus on kertomus talouden kolonialisoimasta ja kannibalisoimasta järjestelmästä, jonka uhreja ovat voimattomat ihmiset.

Ränsistyneen talon yhdessä huoneessa tapahtuva yhden miehen ristivalotus esityksellistää vimmalla tuon voimattomuuden tunteen.

Tunteet ovat vahva ase

Powerlessness saa tutustumaan enemmän Mini Teateriin. Sen tämän kauden ohjelmanjulistus ja ohjelmisto häikäisevät. Ohjelmanjulistus löytyy teatterin verkkosivuilta englanniksi ja sen otsikko on Feelings are theatre’s strongest weapon:

Our time is marked with the panic and worrying about what the audiences like to watch. But the audiences like to watch what is already known to them. That position prevents the theatre creators away from making the effect of surprise and the possibility to create a dialogue.

Moreover, many times the mass media introduces the artistic point of view as a useless one. That mass media position shows/proves the unconscious fear (the fear of the governing elites) of the people that are thinking, listening and making their own minds after having the constant contacts with the art.

The artists around the Mini teater are strongly rejecting that role of “art” that delivers only the things that are already known. On the contrary, we are standing in the front of the active questioning about “the obvious”, we want to surprise and provoke the spectators, we want to make them think deep and long after they have already leave the theatre arena and we want them to apply their renewed thinking in their day-to-day work and life. The Mini Teater’s artistic and social role is to evoke the spirit of its time.

Uutta suomalaista teatteria odottaessa

Globe Art Pointissa keskusteltiin jonkin aikaa sitten suomalaisen teatterin kielellisestä ja kulttuurisesta monimuotoisuudesta.  Keskustelua voi jatkaa marraskuussa Where are we now? -seminaarissa, jonka Globe Art Point järjestää Taiken kanssa. Syrjiville rakenteille voidaan tehdä jotain. Uusia yhteistyön muotoja ja rakenteita voi kehittää. Itsenäisyyden juhlavuonna voi katsoa eteenpäin ja tehdä tekoja, jotta uusi suomalainen teatteri / esittävät taiteet voivat toteutua entistä paremmin, kaikessa kulttuurisessa ja kielellisessä monimuotoisuudessaan.

Chechov Machine – uusi suomalainen teatteri nyt

Chechov Machine on yksi esimerkki siitä, miten tulevaisuus on jo täällä. Tämän monitaiteellisen ja -kielellisen ryhmän laatu ja koko herättää kunnioitusta. Se on yhteisö, se on kokeellista ääntä ja liikettä T¨ehovin ja Beckettin pohjalta. Suuri kunnia Cris af Enehielmille, Chechov Machinen liikuttajalle. Hitto, taas harmittaa kun Kanneltalossa nähty, Tsehovin teosten rakkautta ja riivausta esityksellistävä Love and Disaster meni sivu suun. Koko on teko!

Marraskuu on uuden näytelmän!

Ole valmis! Kohta se tiedetään, mitä kuukausi tuo tullessaan suomalaisiin teattereihin!  Uuden Näytelmän Ohjelman (UNO) kampanja alkaa ihan kohtsilleen. Me TINFOssa mittaamme tilastoista suomalaisen näytelmän tilaa.

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE

TINFO-apuraha käännöstyöhön | Haku 1.12.2017 mennessä  

TINFO-apurahan vuoden 2017 viimeisellä kierroksella käännösapurahoja voidaan myöntää myös käännöshankkeisiin, joihin ei vielä liity esitys- tai aiesopimuksia. Tällaisissa tapauksissa hakijoita pyydetään liittämään mukaan suunnitelma niistä toimenpiteistä, joilla näytelmän mahdollista ulkomaisten tuotantojen syntymistä on tarkoitus edistää.  

Hakemukset liitteineen on lähetettävä sähköisesti 1.12.2017 mennessä.  

TINFO-apurahalomake ja myöntämisen kriteerit

Myönnetyt TINFO-apurahat 2017

Tiedustelut: tinfo(a)tinfo.fi 


Ruotsinkielinen TINFO e-Nytt ilmestyy 7.11.2017

Seuraavat ruotsinkieliset TINFO e-Nytt -ajankohtaistiedotteemme ilmestyvät 7.11. ja 12.12.2017.

Uutisia ja muita tiedotteita voi lähettää meille ehdolle, hyvissä ajoin etukäteen sähköpostitse: tinfo(a)tinfo.fi

Lue edellinen TINFO e-Nytt. 

Tilaa erikieliset TINFO-uutiskirjeet.

UUTISIA

Pipsa Longan, Sirkku Peltolan ja Kristian Smedsin näytelmät Sloveniassa

Kolme suomalaista näytelmää ilmestyi antologiana Sloveniassa: Sirkku Peltolan Pieni raha, Pipsan Longan Lauluja harmaan meren laidalta ja Kristian Smedsin Jääkuvia. Ensimmäisen on kääntänyt Jelka Ovaska, kaksi muuta näytelmää on sloveeniksi välittänyt Julija Potrc. Kääntämistä tuettiin TINFO-apurahalla.  

Antologia osa on Mariborin teatterifestivaalin julkaisusarjaa. Näytelmien julkaiseminen kirjassa liittyy festivaalin tämänvuotiseen Suomi-teemaan. Käännetyt tekstit myös esitettiin festivaalilla ohjattuina lukuteatteriesityksinä.  

Kansainvälinen Mariborin teatterifestivaali järjestettiin 52. kerran Sloveniassa 20.-29.10.2017. 


Kansainvälinen tutkimus: Taidetoiminta parantaa itsetuntoa

Taidetoiminta parantaa muun muassa nuorten itsetuntoa, itseilmaisua ja empatiakykyä sekä vähentää stressiä, todetaan tuoreissa kansainvälisissä tutkimuksissa. Syrjäytyneitä tai syrjäytymisvaarassa olevia nuoria arvioidaan olevan Suomessa 14 000–100 000.

Yhteisöllinen taidetoiminta tarjoaa turvallisen tilan, jossa nuoret voivat tutkia ja ilmaista tunteitaan, selviää ArtsEqual-hankkeen julkaisusta Taide ja hyvinvointi – Katsauksia kansainväliseen tutkimukseen. Julkaisuun on koottu taiteen hyvinvointivaikutuksiin pureutuvia tutkimuksia vuosien 2010 ja 2017 väliltä.

Taide voi muuttaa myös ympäröivän yhteisön käsityksiä esimerkiksi vankilanuorista positiivisemmaksi. Yhdysvaltalaisessa tutkimuksessa vankilanuorten taidenäyttelyyn osallistuneen yleisön käsitykset näistä nuorista muuttuivat. He alkoivat nähdä nuoret taitavina toimijoina, joilla oli annettavaa yhteisölleen ja toivoa tulevaisuudessa.

Nuorten lisäksi taiteen hyvinvointivaikutuksia on tutkittu maahanmuuttajien, ikääntyvien, mielenterveyskuntoutujien, vammaisten ja erityistä tukea tarvitsevien kohdalla.

Taide ja hyvinvointi -katsauksen ovat toimittaneet ArtsEqual-hankkeen varajohtaja, professori Kai Lehikoinen Taideyliopistosta ja tutkija Elise Vanhanen Turun yliopistosta.  

Julkaisu on vapaasti saatavilla sähköisessä muodossa osoitteessa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7218-16-7

Lue tarkemmin Taideyliopiston verkkosivuilta


OKM: Työryhmä laatimaan suuntaviivat taide- ja taiteilijapolitiikalle

Opetus- ja kulttuuriministeriössä on perustettu uusi työryhmä laatimaan suuntaviivat ja tavoitteet taide- ja taiteilijapolitiikalle, Työryhmän tarkoituksena on tunnistaa taiteenalojen erilaisuus. Työssään työryhmä tarkastelee taiteen ja sen toimintaympäristön muutoksia ja niistä seuraavia muutostarpeita taiteen ja taiteilijoiden tuelle.

Käsiteltäviksi tulevat mm. taiteilijoiden toimeentulon kehitykseen, alan koulutukseen sekä taiteen jakeluun ja levitykseen liittyvät asiat. Myös taiteen merkitystä ja vuorovaikutusta yleisöjen kanssa käsitellään.  

Taide- ja taiteilijapolitiikan kehittämisen pohjaksi Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cupore kokoaa tietoa ja luo kokonaiskuvaa taiteilijoiden toimeentulosta ja työllistymisestä, taiteen edistämisen rakenteista, katvealueista ja kehittämistarpeista.  

Cuporen tiedonkoonti yhdessä Kulttuuripolitiikan strategia 2025:stä saatujen lausuntojen kanssa tarjoavat pohja-aineistoa työryhmän työlle.

Työryhmän puheenjohtajana toimii vararehtori Paula Tuovinen Taideyliopistosta.

Työryhmän jäsenet ovat:

  • tuottaja, ohjaaja, Jouko Aaltonen, Illume Oy
  • taiteen akateemikko, Eija-Liisa Ahtila, Taideneuvosto
  • toiminnanjohtaja, Hanna Harris, Arkkitehtuurin tiedotuskeskus
  • ylijohtaja Riitta Kaivosoja, opetus- ja kulttuuriministeriö
  • kulttuurijohtaja, Antti Karjalainen, Kotkan kaupunki
  • kirjailija, Tomi Kontio, Valtion kirjallisuustoimikunta
  • professori, Kai Lehikoinen, Taideyliopisto
  • pääjohtaja, Mika Myllyaho, Suomen Kansallisteatteri
  • yliasiamies, Anna Talasniemi, Koneen säätiö
  • toiminnanjohtaja, Tuomo Tähtinen, Music Finland  
  • johtaja, Taiteen edistämiskeskus, nimitetään 1.3.2018 lukien

Työryhmän pysyvinä asiantuntijoina ovat kulttuuriasiainneuvokset Petra Havu, Esa Pirnes ja Katri Santtila opetus- ja kulttuuriministeriöstä, opetusneuvos Maija Innola opetus- ja kulttuuriministeriöstä, taiteen tukemisen päällikkö Esa Rantanen Taiteen edistämiskeskuksesta sekä erikoistutkija Maria Hirvi-Ijäs Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cuporesta.

Työryhmän toimikausi on 23.10.2017 - 30.9.2018.

Lisätietoja:  
- työryhmän asiantuntijasihteeri, kulttuuriasiainneuvos Petra Havu opetus- ja kulttuuriministeriö, p. 02953 30185

Opetus- ja kulttuuriministeriön kulttuuripolitiikan strategia 2025 

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


CulturaFest | 2.-19.11.2017 Helsinki, Vantaa

Ensimmäinen CulturaFest järjestetään Helsingissä 2.-5.11.2017 ja Vantaalla 10.-11. sekä 17.-19.11.2017. CulturaFest on uudenlainen nykykulttuurifestivaali, joka kokeilee, tutkii ja tuo yhteen ihmisiä, taiteenlajeja ja ajatuksia. Tapahtuma haluaa edistää dialogia monikielisessä Suomessa,  

Festivaalilla saa 3.11.2017 ensi-iltansa mm. teatteriesitys Toinen näytös. Lastenlapset. Teos pohtii, kuinka elää sen tiedon kanssa, että oma isoisä, tai isä on suoraan vastuussa neuvostovaltion rikoksista? Sen ovat käsikirjoittaneet Aleksandra Polivanova ja Mihail Kaluzski, ohjaaja on Essi Räisänen. Esityksessä käytetään kahta kieltä, suomea ja venäjää. Teoksen suomentaja on Anni Lappela.

Tapahtuman taustalla on Cultura-säätiö, joka tukee Suomen venäjänkielisten yhteiskunnallista osallisuutta. Ensimmäisen tapahtuman ohjelmaa suunnittelee kansainvälinen joukko ammattilaisia.


Juha Jokela ja Marina Davydova keskustelevat nykyteatterista | 3.11.2017, Helsinki

Näytelmäkirjailija Juha Jokela Helsingistä ja teatterikriitikko Marina Davydova Moskovasta pohtivat ajankohtaisen teatterin roolia omissa maissaan ja maailmassa yleensä. Mitä on ajankohtaisuus? Onko ajankohtainen teatteri poliittista? Voiko klassikko olla ajankohtaisempi kuin tämän päivän sosiaalisia ongelmia ratkova nykyteksti? Teetkö itse poliittista teatteria? Millä vaikutat yleisöön? Rajoittaako todellinen tai kuviteltu sensuuri teatterin tekemistä?

Keskustelijoille on annettu vapaat kädet kehitellä teemaa ja odotettavissa on kiinnostava katsaus tämän päivän teatterista. Merkille pantavaa on, että kumpikin keskustelijoista, kirjailija ja kriitikko, on päätynyt ohjaamaan omia esityksiään.

Aika: pe 3.11. klo 17.00
Paikka: Kino K-13, Kanavakatu 12, 00160 Helsinki
Kieli: englanti

Keskustelun jälkeen samassa paikassa kello 19 alkaa ensiesitys Toinen näytös. Lapsenlapset -dokumenttiteatteriesityksestä. 

Se perustuu kymmeneen lapsenlapsen, lapsen tai lapsenlapsenlapsen haastatteluun. Jos Nürnbergin oikeudenkäynti olisi koskenut Neuvostoliittoa, heidän läheisensä olisivat melko varmasti saaneet tuomion.   

Toinen näytös. Lapsenlapset.
Aika: 3.11. Klo 19:00
Paikka: Kino K13, Kanavakatu 12, 00160 Helsinki

Lisätietoja: www.facebook.com/CulturaFestFinland


Where are we now? Globe Art Pointin ja Taiken seminaari | 16.11.2017, Helsinki

Globe Art Pointin ja Taiken yhteistyössä järjestämän seminaarin tavoitteena on luoda parempaa ymmärrystä ja tietoisuutta suomalaisen taide- ja kulttuurikentän monimuotoisuudesta. Seminaarissa pohdimme alan sisäistä integraatiota ja saavutettavuutta sekä pureudumme rakenteellisen syrjäytymisen kysymyksiin.

WHERE ARE WE NOW? -seminaari Taiteen edistämiskeskuksessa (Taike) torstaina 16.11.2017 klo 9.30-16.

Where are we now? kutsuu mukaan keskustelemaan ja vaihtamaan ajatuksia – sekä kehittämään uusia yhteistyön muotoja ja rakenteita!

Seminaari on englanninkielinen.

Tarkka ohjelma julkaistaan myöhemmin, merkitsethän päivän kalenteriisi.

Globe Art Point on Helsingissä sijaitseva, 2016 perustettu toiminnan ja tiedon keskus, joka edistää suomalaisen taide- ja kulttuurialan tasa-arvoa ja integraatiota. www.globeartpoint.fi

Lisätiedot:

hankekoordinaattori Kemê Pellicer, puh. 044 238 69 41, keme.pellicer(a)globeartpoint.fi
toiminnanjohtaja Tomi Purovaara, puh. 044 2987 531, tomi.purovaara(a)globeartpoint.fi

Lue lisää Kulttuuria kaikille -verkkosivuilta


DuvTeatern: Min historia -seminaari | 28.-29.11.2017 Helsinki 

DuvTeatern tarjoaa löytöretken historiaan ja taiteeseen

DuvTeatern järjestää 28.-29.11.2017 seminaarin teemalla MIN HISTORIA, Minun historiani. Seminaari käsittelee taiteen, historian ja kehitysvammaisuuden yhteyksiä ja on samalla löytöretki historiaan ja taiteeseen. Kahden päivän seminaariin kuuluu esityksiä, luentoja, työpajoja, keskusteluja ja päätösjuhla.

Seminaari on tarkoitettu kaikille kiinnostuneille, niin kehitysvammaisille ihmisille kuin muillekin. Seminaaripaikka on SFV-talo G18 Helsingissä. Seminaariin voi ilmoittautua osoitteessa www.duvteatern.fi/minhistoria.

Tulevaisuuden historia

Seminaarin osallistujat tutkivat yhdessä tutkijoiden ja taiteilijoiden kanssa, miltä kehitysvammaisten ihmisten historia näyttää, miten vammaisuutta on kuvattu taiteessa ja voiko taiteella vaikuttaa yhteiskunnan ja tulevaisuuden historiankirjoitukseen. Mukana on sekä kehitysvammaisia että ei-kehitysvammaisia taiteilijoita. 

Kehitysvammaiset ihmiset eivät ole koskaan esiintyneet historiankirjoituksessa toimijoina, joiden sallitaan ohjata omaa elämäänsä ja kohtaloaan. Juuri siksi meidän pitää tutkia, miten näiden ihmisten historiaa kirjoitetaan ja kuka sitä kirjoittaa.  

-Niklas Altermark, tutkija Lundin yliopistossa ja vammaispoliittinen aktivisti. Mukana MIN HISTORIA -seminaarissa 28.-29.11.2017 Helsingissä.

Osallistujien joukossa ovat mm. vammaistutkija Niklas Altermark Lundin yliopistosta, historioitsija Jenni Kuuliala Tampereen yliopistosta, näyttelijä Erik Lindgren Teater Blancasta Uppsalasta, muusikko Sami Helle Pertti Kurikan Nimipäivistä ja luonnollisesti DuvTeaternin näyttelijät ja koko ryhmä.

Seminaarissa käytetään pääasiassa ruotsin kieltä ja se kirjoitustulkataan. Seminaarin tilat ovat esteettömiä.

Seminaarin pääkieli on ruotsi.  

Lisätiedot ja ohjelma: www.duvteatern.fi/suomeksi/minhistoria_seminaari/

Yhteystiedot:
Annina Blom, annina.blom(a)duvteatern.fi, 050 3591391


Theatre between politics and policies | 23-24 March 2018, Belgrade

The Faculty of Dramatic Arts of Belgrade, Serbia, is organizing an International Scientific Conference with the theme Theatre between politics and policies: new challenges, on 23 and 24 March 2018.

They invite academics, artists, theatre practitioners, and students to propose paper/project presentations, thematic panel sessions, or workshops in these areas, or to suggest other innovative and provocative themes.

The Key themes are:
Meaning of theatre’s politicality today
New theatre production models and strategies
Significance of participatory practices in contemporary theatre
Public policies and contemporary theatrical forms
Politicality of theatre and its’ social processes
Influence of new media on theatre’s reflection of society
Theatre and community

Proposals should be submitted to email: theatreconference(at)fdu.bg.ac.rs. The deadline for proposals is 31 December 2017 and notifications of acceptance will be sent on 5 February 2018.

For more information please click here (pdf) and for questions please contact  jovana.karaulic(a)fdu.bg.ac.rs.

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


TINFO-apuraha käännöstyöhön | haku 1.12.2017 mennessä  

TINFO-apurahan vuoden 2017 viimeisellä kierroksella käännösapurahoja voidaan myöntää myös käännöshankkeisiin, joihin ei vielä liity esitys- tai aiesopimuksia. Tällaisissa tapauksissa hakijoita pyydetään liittämään mukaan suunnitelma niistä toimenpiteistä, joilla näytelmän mahdollista ulkomaisten tuotantojen syntymistä on tarkoitus edistää.  

Hakemukset liitteineen on lähetettävä sähköisesti 1.12.2017 mennessä.  

TINFO-apurahalomake ja myöntämisen kriteerit

Myönnetyt TINFO-apurahat 2017

Tiedustelut: tinfo(a)tinfo.fi 


Avoimia apurahahakuja – Vielä ehdit hakea!


Suomen Kulttuurirahasto (SKR) | Haku 31.10.2017 mennessä
Keskusrahasto

Ida Aalberg -säätiö: | Haku 31.10.2017 mennessä
Petra Uexküllin rahaston apuraha alle 35 -vuotiaille näyttelijöille 

Suomen Kulttuurirahasto (SKR)| Haku 31.10.2017 mennessä
Eminentia

Taiteen edistämiskeskus (Taike) | Haku 2.11.2017 mennessä
Toiminta-avustukset
Avustukset monikulttuurisuuden edistämiseen ja rasismin vastaiseen toimintaan yhteisöille
Kulttuurin hyvinvointivaikutukset yhteisöille
Avustukset vammaisyhteisöjen kulttuuritoimintaan ja kulttuurin saavutettavuuden edistämiseen
Erityisavustukset yhteisöille
Erityisavustukset taide- ja kulttuuripalvelujen juurruttamiseksi osaksi sosiaali- ja terveyssektoria   
Festivaaliavustukset

PoDoCo-ohjelma | Haku 03.11.2017 mennessä
PoDoCo-apurahat  

Opetus- ja kulttuuriministeriö | Haku 06.11.2017 mennessä
Taiteen ja kulttuurin valtakunnallisten yhteisöjen toiminta-avustukset

Taiteen edistämiskeskus (Taike)  | Haku 15.11.2017 mennessä
Kohdeapurahat   

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


306,4km² -kaupunkitaidefestivaali etsii teoksia | Haku 10.11.2017 mennessä

Vuonna 2018 Olohuone 306,4km² -kaupunkitaidefestivaalin teemana on Puuttuva kieli. Olohuone kannustaa taiteilijoita kommentoimaan maailmamme kielivaltaisuutta, kielellisen kommunikaation haasteita ja asioita, joita kieli ei voi kuvata.

Vaikka meillä olisi sama kieli, voimmeko edes sen avulla täysin ymmärtää toisiamme? Vuonna 2018 Suomi on maa, jossa jopa samassa kaupungissa asuvien ihmisten todellisuudet ovat pirstoutuneet omiksi pieniksi kokonaisuuksikseen. Millaista kieltä me tarvitsemme nyt? Teema on paluu taiteen juurille: taide on väline kertoa se, mitä puhuttu tai kirjoitettu kieli ei voi ilmaista.  

Olohuone 306,4km² on kaupunkitaiteeseen keskittyvä festivaali. Mukaan hakevat teokset voivat olla ympäristö- tai yhteisötaidetta, installaatioita, performansseja, tanssia, työpajoja, esityksiä, virtuaalitodellisuuksia, maalauksia, äänitaidetta, videoita, tarinoita, juhlia – kaikkea, minkä voi käsittää taiteeksi. Taiteen alueena on 306,4 neliökilometriä, siis koko Turku.

Ehdota meille teostasi osaksi kesän 2018 tapahtumaa. Etsimme teoksia sekä festivaalille kaupunkiympäristöön että festivaaliklubeille.

Teosehdotuksia voivat tarjota yksityishenkilöt, työryhmät ja yhteisöt. Ehdotuksen tulee sisältää seuraavat osat:

  • Työsuunnitelma ja aikataulu.
  • Todenmukainen budjetti, jossa on eriteltyinä matka- ja materiaalikulut.
  • Lyhyt kuvailu ehdottamastasi teoksesta ja sen tavoitteista (max. 200 sanaa).
  • Yksityiskohtainen teossuunnitelma (max. yksi A4), josta käy ilmi teoksen muoto/rakenne, tarvittavat materiaalit, koko, sijoituspaikka, teoksen kesto sekä sen säänkestävyys. Teoksen toteuttamisvastuu on taiteilijalla.
  • (Tarvittaessa) teosta havainnollistavat liitteet.

Teoshaku päättyy 10.11.2017 klo 23.59. Lähetä hakemuksesi sähköpostitse osoitteeseen taideyhdistys.olohuone(a)gmail.com. Hakemuksen otsikon tulee olla muodossa “Teoshaku: Nimesi”. Myöhässä tulleita hakemuksia ei käsitellä.

Taideyhdistys Olohuoneen hallitus käsittelee ehdotukset kahden kutsutun asiantuntijan kanssa marraskuun aikana. Kaikkiin teosta ehdottaneisiin otetaan yhteyttä, kun festivaalin teokset on valittu. Tapahtumaan mukaan valituista ja suunnitelman mukaan toteutuneista teoksista maksamme vähintään 300 euron suuruisen teospalkkion sekä materiaalikuluja. Rahoituspäätösten varmistuttua keväällä 2018 vahvistamme teoskohtaiset budjetit, joiden matka- ja materiaalikulut aiempina vuosina ovat olleet noin 100–700 ¤/teos. Yhdistyksemme hankkii teoksille toteutusluvat.

Lisätietoa: taideyhdistys.olohuone(a)gmail.com

Roosa Vastamäki (pj) 050-3764618
Suvi Kiukas (vpj) 050 5423582

www.olohuone.org


Open Call: No sex - International choreography | Deadline 20 Nov 2017

New and experienced choreographers of all nationalities are invited to apply for Black Box Dance Company´s upcoming season, to create under the title and concept “NO SEX”.

Where: Black Box Theatre & Dance, Holstebro Denmark

The company is looking for 2 choreographers to create 2 individual pieces. The pieces must revolve around one or more of the following themes –  Gender, Sexuality and the over sexualisation of our society.

The themes are open for interpretation but take note of the set framework in which each piece must be created within.

Both pieces will be part of an evening program under the title “NO SEX”, but each one will also be performed separately. For each piece, there is a set framework, in which the choreographers must create their pieces within. The frameworks are:

NO SEX #1

– 4 dancers from the company. Assigned by the company.
– Working with an assigned composer (new composition) integrated with music written from before 1943.   
– Working with an assigned costume designer and light designer.
– A duration of 35 min.
– Age group of audience: 12 years old and up.  

NO SEX #2

– 4 dancers from the company. Assigned by the company.
– Working with an assigned composer (new composition) integrated with music written before 1943.
– Working with an assigned costume designer and light designer.
– A duration of 20 min.
– Age group of audience: youngsters and adults

For both pieces, the choreographers must work with an assigned expert/researcher on the subject and theme. For NO SEX #2 the choreographer must also cooperate with a consultant in regards to the subject of gender and sexuality in school forums.

All Black Box Dance Company productions are created in dialogue with and with guidance from the Artistic Director Marie Brolin-Tani, who maintains final artistic responsibly.

* Payment is based upon Danish regulations. Black Box Dance Company will cover all travel costs and expenses in connection with your stay in Denmark.

Find all details here


Open Call: Theatertreffen - International Forum 2018 | Deadline 15 Dec 2017

The International Forum is a two-week programme with an international call for applications. It is aimed at professional theatre makers up to the age of 35 years, whose artistic focus lies in the area of drama. The Forum sees itself as a platform for comprehensive theoretical and practical exchange. The International Forum 2018 will take place from 4 to 20 of May. The programme consists of workshops with artists invited to the Theatertreffen, the attendance of performances of Theatertreffen and Stückemarkt as well as the attendance of the further programme of the Theatertreffen. Participants will receive a grant.

Detailed information about the grant programme and applications for the International Forums 2018 can be found here:  
International Forum: Open Call 2018 (PDF)
International Forum: Application form 2018 (PDF, 45 KB)


International Theatre Costume and Makeup Design Competition | Deadline 28 Feb 2018

iSTAN International Theatre Costume and Makeup Design Competition will be running in 2018. This competition is open to Professionals and Students from all over the globe, and is split into two categories of Costume Design and Make-up Design.
 
A total of four prestigious iSTAN Gold Awards are up for grabs for the winners of each category; a Professional and Student Gold Award in the Costume Design Category and a Professional and Student Gold Award in the Makeup Design Category. A total of six Excellence Awards will be made available to notable runners-up.
 
What’s more, the winners of the Gold Awards will then be invited to Beijing for the Award Ceremony and Excellent Competition Work Exhibition on 25 May 2018.
 
For full details on how to enter the competition, including deadlines and requirements, please see the Open Call (pdf).

KOULUTUSTA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja ja työpajoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Mikkelin kesäyliopiston draamakasvatuksen perus- ja aineopinnot | Haku 31.10. mennessä

Mikkelin kesäyliopistossa tulossa jälleen keväällä suositut Draamakasvatuksen perusopinnot 25 op  sekä UUTENA Draamakasvatuksen aineopinnot 35 op!  

Jos toiminnallisten työtapojen käyttäminen ja yhteisöllisen oppimisen menetelmät kiinnostavat, on draamakasvatus juuri sinulle sopiva opintokokonaisuus! Samalla pääset kurkistamaan draaman käyttöön taidemuotona ja kehittämään omaa ilmaisuasi.

Draamakasvatuksen perus- ja aineopinnot soveltuvat luokanopettajille, aineenopettajille, erityisopettajille, lastentarhanopettajille, ilmaisutaidon opettajille, teatterikerhojen vetäjille, nuoriso-ohjaajille, ohjaustehtävissä toimiville, opiskelijoille sivuaineeksi sekä jokaiselle, joka on kiinnostunut oman ilmaisunsa kehittämisestä.

Draamakasvatuksen opinnot toteutetaan siten, että opetuksessa vuorottelevat lähiopetus (perjantai ilta ja lauantai päivä) ja oppimistehtävät (verkkokurssit, portfoliot)  – perusopinnot on mahdollista suorittaa valmiiksi vuoden aikana (opinto-oikeusaika 1.4.2018–31.3.2019) ja aineopinnot vastaavasti kahdessa vuodessa (opinto-oikeusaika 1.2.2018–1.2.2020). Perusopintojen tarkat aikataulut julkaistaan sivuillamme tammikuussa 2018, ja ensi vuoden toteutus mukailee tämän vuoden ryhmän aikatauluja. Niitä pääset katsomaan tästä.

Kun sinulla on hyvin tiedoin / arvosanalla hyvä suoritetut perusopinnot (ilmaisukasvatus/draamapedagogiikka/draamakasvatus; puhe- ja ilmaisukasvatus; draaman ja teatterin opettaminen), lähde mukaan Draamakasvatuksen aineopintoihin 35 op (JY)! Opinnot alkavat helmikuussa 2018!

Aineopinnoissa (35 op) tavoitteena on draamaopettajalta (ilmaisutaidon opettajalta) vaadittavien opetettavan aineen opintojen suorittaminen (lukioasetus A 719/1984). Draamakasvatuksen aineopinnoissa syvennetään draaman ohjaamisen taitoja ja tietoja esittävän, osallistavan ja soveltavan draaman genreissä sekä opiskellaan draamaa eri oppiaineita integroivana tutkimusmetodina.

Draamakasvatuksen aineopinnot on mitoitettu neljälle lukukaudelle (opinto-oikeusaika 1.2.2018–1.2.2020). Opiskelu muodostuu perusopintojen tavoin 15 tunnin mittaisista toiminnallisista lähijaksoista (perjantai-ilta ja lauantai päivä), jolloin perehdyt käytännön harjoituksin ja keskusteluin opiskeltavaan asiaan. Oppimistehtävin ja/tai verkkokurssein syvennät lähijaksojen asioita. Aloituslukukauden aikataulut löytyvät jo tästä.  

Draamakasvatuksen aineopintoihin on haku NYT! Hakuaika on 2.–31.10., lomakkeen ja ohjeet löydät täältä.
Lue huolellisesti ohjeet hakulomakkeen täyttämiseen. Lomake tulee täyttää kerralla liitteineen.

Valituille opiskelijoille tiedotetaan valinnasta marraskuun aikana.

Lue lisää

 

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Suomen kansallisooppera ja -baletti hakee tuotantopäällikköä | Haku 6.11.2017 mennessä

Tuotantopäällikkö vakituiseen työsuhteeseen 1.1.2018 alkaen tai sopimuksen mukaan.

Tuotantoprosessissamme toteutetaan vuosittain noin 20-25 produktiota (ensi-ilta tai ohjelmistoon palaava ns. repriisiteos) päänäyttämöllemme. Sen lisäksi teemme tuotantoja Alminsaliin, lämpiöihin sekä oopperatalon ulkopuolelle. Tuotantoihimme osallistuu suuri joukko huippuammattilaisia taiteellisilta, teknisiltä ja hallinnollisilta osastoilta. Haluamme muuttaa toimintamalliamme produktiolähtöisemmäksi ja siihen muutokseen tarvitsemme sinun apuasi. Lean-toimintamallien tuntemuksesta on tehtävässä etua, mutta tärkeintä on kykysi johtaa muutosta yhdessä meidän tärkeimmän voimavaramme eli työntekijöidemme kanssa.

Tehtäviisi kuuluvat mm. pitkän tähtäimen suunnitelman ja kausisimulaation valmistelu (näytäntö- ja harjoitussuunnitelma) yhdessä tuotantosuunnittelijan kanssa, suunnittelu- ja tuotantoprosessin jatkuva kehittäminen, resurssien koordinointi sekä tuottajaosaamisen ylläpitäminen ja kehittäminen. Raportoit tehtävässäsi tuotantojohtajalle, ja teet tiivistä yhteistyötä osastopäällikköjen ja johtoryhmän kanssa.

Edellytämme sinulta soveltuvaa korkeakoulututkintoa, alan työkokemusta, kokemusta prosessien kehittämisestä sekä hyviä vuorovaikutustaitoja. Työskentelet ja viestit sujuvasti sekä suomeksi että englanniksi.

Tarjoamme sinulle kansainvälisen ja inspiroivan työympäristön keskeisellä paikalla Helsingin ytimessä.

Tuotantojohtaja Timo Tuovila antaa tehtävästä lisätietoja 30.10. klo 14.00-15.00 ja 1.11. klo 16.30-18.00 välisinä aikoina puh. (09) 4030 2500.

Hakemukset pyydetään jättämään maanantaihin 6.11.2017 mennessä Kansallisoopperan ja -baletin internet-sivuilla olevaan sähköiseen rekrytointijärjestelmään.

Lue koko ilmoitus tästä


Hanasaari etsii kulttuurin tiimivastaavaa | Haku 6.11.2017 mennessä  

Hanasaari – ruotsalais-suomalainen kulttuurikeskus vahvistaa kulttuuripoliittista profiiliaan ja etsii tiimivastaavaa (kulttuuri). Tiimi kuuluu Hanasaaren ohjelmaosastoon (noin 15 henkilöä).

Odotamme tiimivastaavalta:
Suomen ja Ruotsin kulttuuripolitiikan vankkaa tuntemusta
kokemusta kansainvälisestä ja rajat ylittävästä kulttuuriyhteistyöstä
dokumentoitua näyttöä menestyksekkäästi toteutetuista laajoista projekteista
johtamis- ja esimieskokemusta
soveltuvaa korkeakoulututkintoa
yrittäjähenkisyyttä ja aloitekykyä
kokemusta ulkoisen rahoituksen hankkimisesta
stressinsietokykyä ja kykyä työskennellä ristipaineessa
joustavuutta
suomen, ruotsin ja englannin kielen hyvää suullista ja kirjallista taitoa
hyviä viestintätaitoja

Tehtävä on kolmen vuoden määräaikaisuus. Toivomme aloitusta 2.1.2018 tai sopimuksen mukaan.

Hanasaaren ohjelmajohtaja Maria Romantschuk vastaa tiedusteluihin 26.10. klo 10.00–12.30, 30.10. klo 11.00–12.30 ja 3.11. klo 11.00–12.00, puh. +358 40 7779700.

Vapaamuotoinen hakemus palkkatoivomuksineen sekä CV pyydetään toimittamaan viimeistään 6.11. osoitteeseen: rekry(a)hanaholmen.fi. Sähköpostin otsikkoon merkintä ”Tiimivastaava (kulttuuri)”.  

Lue koko ilmoitus tästä

MUITA ILMOITUKSIA

Eero Sirenin väitöstutkimus nukketeatterin ja sen tekijän historiasta

Eero Siren kertoo väitöstutkimuksensa kirjallisessa osiossa taiteellisen elämäntarinansa alkaen siitä, millaisia luentoja hän kuuli lapsena työväenopistossa ja millaisiin kulttuuritapahtumiin vanhemmat hänet veivät. Hän kertoo myös sukunsa tarinan 1900-luvun alun huutolaisuudesta sisällissotaan, talvi- ja jatkosotaan ja suurten ikäluokkien syntyyn ja muistelee malmilaista perhettään.  

Tältä osin hänen työnsä lähestyy kulttuuri-antropologista kuvausta sodanjälkeisen työväestön sivistystahdosta. Toisaalta tutkimus kirjoittaa suomalaisen nukketeatterin historiaa ja sijoittaa sen kansainväliseen kon­tekstiin.

Sirenin elämäntarina ja nukketeatterin historia nivoutuvat yhteen teoksen Nukketeatterin historia komeljanttareiden kertomana syntyprosessissa. Miten tekijän oma maailma vaikutti työn syntyyn hänen valmistaessaan esityksenomaista luentoa nukketeatterin historiasta 3-6-vuotiaille päiväkotilapsille?

Eero Siren (s. 1946) on teatterintekijä, joka on 1970-luvulta lähtien toiminut dramaturgina, ohjaajana, näyttelijänä ja teatterinjohtajana useissa suomalaisissa teattereissa. Hän on näytellyt nukeilla myös Nukketeatteri Vihreässä Omenassa ja television Noppa-sarjassa.

--

Teatteritaiteen maisteri Eero Sirenin väitöstutkimus Nukketeatteri ja näyttelijän maailma – taiteellinen elämäkertani tarkastetaan julkisesti (suomeksi) perjantaina 3. marraskuuta 2017 klo 12 Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa (Auditorio 1, Haapaniemenkatu 6, Helsinki). Vastaväittäjinä ovat FT, läänintaiteilija Katriina Andrianov ja FT, tutkijatohtori Teemu Paavolainen (Tampereen yliopisto, Tutkivan teatterityön keskus). Kustoksena toimii taiteellisen tutkimuksen professori Pilvi Porkola.

Väitöstutkimus on nähtävänä 10 päivää ennen väitöstilaisuutta Teatterikorkeakoulun kirjastossa. Väitöstutkimus on julkaistu Teatterikorkeakoulun Acta Scenica -sarjassa, ja sitä voi ostaa kirjastosta väitöstilaisuuden yhteydessä. Tilaisuuden jälkeen kirjan voi ostaa kirjastosta, tilata osoitteesta lib.teak(a)uniarts.fi tai lukea pdf-muodossa osoitteessa helda.helsinki.fi/teak.

Lisätietoja: Eero Siren, eero.siren(a)uniarts.fi

Lue lisää Taideyliopiston verkkosivulta


Mitä odotat kesäteatterilta – vastaa kyselyyn

Lahden ammattikorkeakoulun Musiikkiteatterin koulutusohjelman opinnäytetyön osana toteutetaan kesäteatterikatsojille suunnattu kysely ja sen tulokset ovat valmistuttuaan kaikkien kesäteatterien käytössä.  

Kyselyn tavoitteena on selvittää, miten päätät sen, mitä nimenomaista kesäteatteriesitystä menet katsomaan. Tahdomme lisäksi selvittää, millaisia odotuksia Sinulla on kesäteatteriesityksen sisällön suhteen.
 
Linkki kyselyyn https://fi.surveymonkey.com/r/kesateatterikysely

 


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.