01.02.2018

TINFO-tiedote 4 / 1.2.2018

TINFO-blogin uusi sarja: Viestien vallassa

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

MUITA ILMOITUKSIA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

TINFO-blogin uusi sarja: Viestien vallassa

Tinfolaisten ajatustenjuoksua pääsee seuraamaan TINFO-blogissa. Ensimmäisenä aloittaa Viestien vallassa -sarja, jota kirjoittaa tiedottaja Sari Havukainen.

Viestien vallassa: Kasvokkain ja käsikynkkää

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Utopiakonsultaatiossa

Todellisuuden tutkimuskeskus on esitystaiteen veteraani-pioneeri. Tämän itsereflektiivisen taidepraktikon ja esityksellisen ajattelijan seurassa on saattanut lähteä tutkimusmatkoille, kysymään ja ihmettelemään esitysten rajoja, tekemään uusia kehystyksiä ja horjuttamaan uskomuksiaan. Ei mikään pieni teko se, että Todellisuuden tutkimuskeskuksen on lempeällä ja osallistujan huomioonottavalla tavalla saanut katsomaan todellisuutta toisin. TKK:n matkassa on ollut mahdollista osallistua myös arjen rituaaleihin.

TKK:n utopiakonsultaatioista (2012-2013) vanhusten palvelutaloissa saatu kokemus on siirtynyt käytännön työkalupakiksi Utopiakonsultin käsikirjaksi (Talvikki Eerola – Risto Santavuori). Se on pieni kirja täynnä painavaa asiaa siitä, miten arjen välttämättömyyksien vankiloista voi hetkeksi päästä ulos utopiakonsultin avustamana.

Utopiakonsultaatiossa taiteilija konsultin roolissa ohjaa asiakkaitaan havainnoimaan todellisuutta uusista näkökulmista. Se on kutsu unelmoimaan, kuulluksi tulemiseen. Tällaisiin siirtymiin sisältyy huima poliittinen potentiaali.

Kaikenlaista hienoa tulossa TKK:ssa muutoinkin, vähemmän ja keskitetymmin uuden taiteellisen johtajan Janne Saarakkalan luotsaamana. Tuire Tuomisto vie pahuuden koreografiaan Kruunuvuoren rannan öljysäiliöön. Me olemme sivustakatsojia. Tuho-osastoon voi syksyllä viedä tuhottavaksi esineen, josta haluaa päästä eroon.

Festivaalihuumaa Mikkelissä

Työväen Näyttämöpäivillä Mikkelissä vajaan 24 tunnin festivaalivirtaan mahtui tusinan verran esityksiä ja vielä vierailuesitys. Festivaalihuuma syntyy yhdessä koetuista liikutuksen, huiman ilon tai oivalluksen hetkistä. Valitsin ei-ilmeisiä esityksiä, nyt jäivät siis peruspuheteatteriesitykset näkemättä. Mutta ei hätää. Tikkurilan teatterissa voi nähdä Tytön ja variksen, esityksen, joka voitti yleisöäänestyksen.

Tämän vuoden esitysten valitsija Sirpa Riuttalaa puhui paljon siitä, minkälaisia kehoja ja kehollisuutta esityksistä välittyy. Juuri siksi esimerkiksi kemijärveläisten 60-70 -kymppisten naisten Pieta (ryhmä Neitilä) kiehtoi minua. Ei mitään mummorooleja vaan naisia puhumassa seksuaalisuudesta ja halusta. 

Ilmaisukoulu Tuiken Adding Machine oli löytö. Elmer Ricen 20-luvun teksti muuttuu surrealistiseksi fyysiseksi teatteriksi. Legioonateatterin Pelko pois Rosmarie iskee joukkovoimalla suoraan yhteiskunnallisten pelkojen ytimiin, herkänsuoraan musiikillisella suvereeniudella. Tässä uumoilen poliittista teatteria 3.0. Ja entä Kajaanin Harrastajateatterin Beowulf ja Grendel. Vapise sinä ammattiteatteri tällaisen musiikkiteatteriesityksen ja esittäjien edessä. Kuinka orgaanisesti sankarisotureiksi asettuvat nuoret naiset ja tytöt.

Niin ja vierailuesitys – Otava Ensemblen Sanamyrsky. Algot Untolan/Ilmari Rantamalan affektiivinen kirjoittava kone syytää ruumiistaan paperia paperin jälkeen kahdeksi jakautuneena. Harhamaa pukkaa. 

Heikon tekijän vastarintaa

Tila kuin Magritten maalaus, suljettu tila, vankila, alaston lasikaappi, taustanaan vapauden taivas (suunnittelija Kaisa Rasila). Tässä tilassa Milja Sarkolan I would prefer not to esityksellistää Herman Melvillen kertomuksen Bartleby, kirjuri. Sarkola ja näyttelijät näyttävät, miten kurinalaiseen mekanistiseen puhtaaksikirjoitustyöhön tulee hiljainen häiriötekijä ja mitä tuo heikko tekijyys saa aikaan, myös tuhoutuakseen itse.

Tässä voisi nyt filosofoida Deleuzen ja muiden suulla Bartlebystä. Mutta se ei tunnu välttämättömältä. I would prefer not to elää itsessään, se elää näyttelijöitten minuutintarkasta työskentelystä, näkymättömän sisäistetyn kurinpitovallan ja huokoisen ja pehmeän toisintekijän yhteentörmäyksestä. Se elää tavasta, jolla tuo vallan ja itsepintaisen heikon tekijyyden jännite paikantuu näyttelijöiden ruumiisiin. Ajattelen nyt Joanna Haartin Bartlebytä, näyttelijäntyön pienten eleiden runollisuutta, puoliväliin jääneitä eleitä, suuntaa, joka kohdistuu suljetusta tilasta ulos vapauteen ja vapaaehtoista vankeutta.

Esitys miltei saattaa minut pois tolaltani. Sen pohjattoman autiuden edessä tunnen suurta surua.  

Sotilaan tarina faabeliksi

Mannerheimin silmistä puhkoutuu tila zombisotilaiden orkesteriin. Sitä ennen on kuultu katkelma On viulu vaiennut… Katsomossa miltei vieressäni istuu haavoittunut sotilas tapailemassa säveliä viulullaan, on nähty uljas sarvipää hirvisotilas hitaanarvokkaasti keppinsä varassa omaa kirjoituspöytäänsä ja muistojaan lähestymässä. Mistä on kyse?

Stravinskyn Sotilaan tarinasta (ohjaus Juho Mantere), josta tuli nyt Suomen historiaan sijoittuva assosiaatioiden täyttämä faabeli. Minä näen siellä sotien sankarin, kovia kokeneen hevosen, näen jäniksen. Näiden elävän olentojen hybriydestä tai toiseudesta minulle aukeaa paljon aiempaa suurempi ajatteluavaruus sotaan ja sotilaaseen.

Sotilaan tarinaa kertova näyttelijä voi olla sukupuoleltaan myös nainen. Sotilaan tarinan näyttelijöiden rytmitettyä ilmaisuvoimaista elastisuutta on nautinto katsoa. Niin ja siis tuo tila – jälleen eläköön skenografi, joka sattuu olemaan nainen, Tinde Lappalainen. Haa!

Ilmestykseen Kazakstaniin

Hitto, enkö ole muuta tehnyt kuin istunut esityksissä. Tehnyt tällaista syntiä. Esityssohvaperuna. No, en ihan. Almatyssa Kazakstanissa on Ilmestys – Revelation, kansanvälinen esittävän taiteen festivaali, jossa yksi tematiikka kiertyy suomalaisiin naisnäytelmäkirjailijoihin, Saara Turusta lukuteatterina, minä lämppään puhumalla. Olen pohtinut tekstuaalisia strategioita ja sitä, millaisia positioita ja tiloja teksteistä välittyy.
 

Aiemmin ilmestyneet Hanna Helavuoren Merkinnät työpäiväkirjasta

twitter.com/tinfotweets

UUTISIA

Leipäjonoballadi ensi-iltaan Münchenissä

E.L. Karhun kirjoittama Leipäjonoballadi saa saksankielisen kantaesityksensä kymmenen vuotta kotimaisen kantaesityksen jälkeen. Müncheniläisen Theater Blaue Mausin ensi-ilta on 9.2.2018. Wer Hunger hat soll Vögel gucken -nimisenä käännetyn (Katja von der Ropp) tekstin müncheniläiselle teatterille ohjaa Robert Spitz, jolla on mittava ura myös elokuvanäyttelijänä.

Näytelmän käännös oli jo olemassa, joten saksalaisen teatterin oli mahdollisuus tarttua tekstiin heti tositarkoituksella, kun TINFO antoi dramaturgi Barbara Kastnerille siitä vinkin:

“Olin etsiskellyt kokeellista, kieleltään ja rakenteeltaan kekseliästä näytelmää, jolla on poliittinen viesti. Tämä näytelmä on kiinni ajassa ja kuvaa sitä, miten yhteiskunta vaikuttaa yksilöön. Minua viehätti myös E.L.Karhun omalaatuinen kieli, joka on humoristinen, vaikka aihe on vakava.”

TINFO haastatteli Barbara Kastneria, joka ennusti Leipäjonoballadin puhuttelevan tämän päivän Saksassa. Kastner sanoo, että vaikka ensialkuun voisi ajatella, maan talouden olevan niin vahva, ettei ongelmia ole, mutta silti sosiaalinen kuilu kasvaa:

“Kaksi miljoonaa ihmistä tienaa alle minimipalkan ja neljä miljoonaa saa sosiaaliapua. Asuntojen hinnat ovat karanneet keskiluokan ulottumattomiin ja asunnottomien määrä lisääntyy.”

40-paikkaisen Theater Blaue Mausin ohjelmisto koostuu nykyteatterista. Teatterilla ei ole vakituista rahoitusta, sinne esityksiä tekevät ohjaajat ja ryhmät toimivat henkilökohtaisin apurahojen turvin. Leipäjonoballadin ohjaaja Robert Spitz on juuri aloittanut teatterin taiteellisena johtajana.

Leipäjonoballadin kantaesitys oli Helsingissä Teatteri Takomossa vuonna 2008. Näytelmä on käännetty myös ranskaksi (Tiina Kaartama) ja englanniksi (Kristian London). La Métonymie -teatteri Ranskassa teki tekstin pohjalta kiertue-esityksen.

E.L.Karhun tuotanto on huomattu Saksassa muutenkin, sillä Prinsessa Hamlet sai saksankielisen ensi-iltansa Leipzigissa joulukuussa 2017. Prinsessa Hamletin saksantaja on Stefan Moster. 

E.L.Karhun näytelmien esitysoikeuksia valvoo Agency NorthLeipäjonoballadin käännöksiä muille kielille on tuettu TINFO-apurahalla.
 

(TINFO 1.2.2018)

Kääntäjä Katja von der Ropp puhuu Leipäjonoballadista:

Katja von der Ropp – das sagt die Übersetzerin


Janne Saarakkala Todellisuuden tutkimuskeskuksen taiteelliseksi johtajaksi

Esitystaidekollektiivi Todellisuuden tutkimuskeskus (TTK) on valinnut vuosien 2018-2019 taiteelliseksi johtajakseen Janne Saarakkalan. Saarakkala (s.1972) on ohjaaja, käsikirjoittaja ja esiintyjä. Hän valmistui ohjaajaksi Teatterikorkeakoulusta 1997, jonka jälkeen hän on työskennellyt vapaissa ryhmissä, laitosteattereissa, independentproduktioissa ja Radioteatterissa. Saarakkala on utelias ja monialainen taiteilija, joka on urallaan jämähtänyt vain yhteen asiaan, Todellisuuden tutkimuskeskukseen, jota hän oli mukana perustamassa vuonna 2001. Saarakkalan mielestä TTK on tehnyt hänestä esitystaiteilijan; immersiivisten esitysten, kansainvälisen yhteistyön ja journalismin ammattilaisen. 

”Olen utelias ihminen. Siksi olen Todellisuuden tutkimuskeskuksen jäsen. TTK:ssa uteliaisuus on lähtökohta, sekä todellisuutta, että siitä tehtäviä esityksiä kohtaan. Toinen tärkeä lähtökohta on rohkeus. Rohkeus astua pimeään, mennä sinne,minne kukaan muu ei ole vielä mennyt. Parasta meidän esityksissä on taito viedä katsoja eri todellisuuksien äärelle niin, että elämä tuntuu katsojana tai kokijana yhtäkkiä olevan täynnä mahdollisuuksia, ja että elämä on ehdottomasti elämisen arvoinen. Toisinaan on arvokasta myös se, että esitys ravistelee todellisuuskäsitystä; vie ymmärryksen, konventioiden, normien rajoille - tai ylittää ne. Visiomme mukaan taide muuttaa lopulta todellisuuden. Sen lisäksi koen todellisuuden tutkimisen tähdelliseksi ajassa, jossa kirjailija Yuval Noah Hararin sanoin on entistä vaikeampaa, mutta sitäkin tärkeämpää erottaa todellisuus fiktiosta.” 

Saarakkalan tärkeimmät teokset Todellisuuden tutkimuskeskuksessa ovat olleet Puhuva pää (2001), Dreaming (2005), Helsinki by Night (2006), Lumo I - esitys uudesta työstä (2007), Lumo II - esitys uudesta työläisestä (2007), Työ 4.0 - tulevaisuuden työn lanseeraustilaisuus (2016), Työ 5.0 - LEIPÄ (2017). Saarakkala jatkaa työtään myös Riihimäen Teatterin taiteellisena johtajana. 


Tampereen Teatterikesä viettää tänä vuonna 50-vuotisjuhlia 

Tampereen Teatterikesä ry:n hallitus on järjestäytymiskokouksessaan 31.1.2018 valinnut puheenjohtajakseen Tampereen Teatterin johtajan Reino Braggen ja varapuheenjohtajakseen Tampereen Työväen Teatterin johtajan Maarit Pyökärin. 

Festivaalin hallitukseen kuuluvat edellä mainittujen lisäksi jäsenjärjestöjen edustajina Pauliina Hulkko, Panu Raipia ja Pentti Helin. Tampereen kaupungin hallituksen nimeämät edustajat ovat Mikko Närhi, Jarmo Puskala, Irja Tulonen, Joni Lehtimäki sekä uusina jäseninä Aku-Paulus Sajakorpi ja Jussi Kareinen. 

Festivaalin 50-vuotisjuhlavuoden Pääohjelmisto julkistetaan toukokuun alussa

Vuonna 1968 perustettu Tampereen Teatterikesä viettää tänä vuonna 50-vuotisjuhlia. Festivaalin Pääohjelmiston suunnittelu on parhaillaan käynnissä. Esitysvalinnoista vastaa taiteellinen johtoryhmä, Miko Jaakkola, Hilkka-Liisa Iivanainen ja Aleksis Meaney, yhdessä toiminnanjohtaja Hanna Rosendahlin kanssa. Esitysvalinnat julkistetaan tiedotustilaisuudessa 4. toukokuuta. Samalla julkistetaan myös Ohjelmateltan esitykset.

Tampereen 50. Teatterikesä järjestetään 6.­–12. elokuuta. 

Lisätietoja
Toiminnanjohtaja Hanna Rosendahl, p. 040 5944 600 
Tiedotus- ja markkinointivastaava Tiina Hurskainen, p. 040 8655 852


Tikkurilan Teatteri voitti Työväen Näyttämöpäivien yleisöäänestyksen Mikkelissä

Tikkurilan Teatterin väki sai matkaansa uuden kalusteen sunnuntai-iltana Työväen Näyttämöpäivien päätöstilaisuudesta, kun Tyttö ja varis -esitys voitti festivaalin yleisöäänestyksen. Toiseksi eniten ääniä yleisöäänestyksessä sai Kajaanin Harrastajateatterin esitys Beowulf ja Grendel - musikaali Simasalin verisistä tapahtumista, ja kolmanneksi sijoittui tamperelaisen Legioonateatterin esitys Pelko pois, Rosemarie!

Yleisöäänestyksen kiertopalkintona toimii antiikkituoli, johon kunkin festivaalivuoden voittaja saa laittaa oman kaiverretun nimikylttinsä.  

Tyttö ja varis sai Mikkelissä erittäin arvostavan ja lämpimän vastaanoton niin yleisöltä, raatilaisilta kuin lehdistöltäkin.

”Esityksen päätteeksi koko katsomo nousee antamaan aplodeja. Lämpiön puolella puhutaan kylmistä väreistä ja maagisesta fiiliksestä. Kyllä hyvä teatteri on aina hyvää teatteria.”

- Laura Halonen / Länsi-Savo, 27.1.2018

”Carita Välitalon ohjaama tikkurilalaisten tulkinta Sirkku Peltolan monisävyisestä näytelmästä on teatteria parhaimmillaan. Kirjailijan ajatukset hyvin tavoittava, mutta omaääninen näkemys, joka liikuttaa ja hymyilyttää – molemmat reaktioita, jotka säteilevät lämpöä.”

- Rolf Bamberg / Demokraatti, 27.1.2018

Tyttö ja varis -näytelmän esitykset jatkuvat vielä helmikuussa viiden lisäesityksen verran Tikkurilan Teatterin ohjelmistossa. Sirkku Peltolan koskettavan näytelmän tulkitsevaan työryhmään kuuluvat ohjaaja Carita Välitalo, valosuunnittelija-lavastaja Pikku-Markku Tuominen, valoassistentti Kalle Kivimaa, puvustaja Aila Pelkonen, äänisuunnittelija-säveltäjä Ilya Zaytsev, sekä näyttelijät Nina Tikka, Marja Ristola, Markus Ukkola ja Timo Luotonen.

Esitykset Vinssisalissa, Kulttuurikeskus Vernissalla 17.2. asti.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Aino Järvi-Eskola, tuotantokoordinaattori
044 013 0086 / aino.jarvi-eskola(a)tikkurilanteatteri.fi


Selvitys paljastaa: Kaupunkien välillä suuria eroja kulttuuriin käytetyissä rahoissa

24 kaupunkia käytti kulttuuritoimintaan yhteensä lähes 531 miljoonaa euroa vuonna 2016

Kaupungit haluavat kulttuuritarjonnallaan tietoisesti profiloitua ja erottua muista kaupungeista. Kuntaliiton, Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cuporen ja 24 kaupungin yhteistyönä tekemä selvitys paljastaa, että selvityksessä verrattujen kaupunkien välillä on suuria eroja siinä, miten paljon rahaa kulttuuriin käytetään. Kustannukset vaihtelivat 5,1 miljoonasta eurosta 109,0 miljoonaan euroon vuodessa. Asukaskohtaisesti panostus kulttuuriin vaihteli 95 eurosta 257 euroon vuodessa. Tiedot käyvät ilmi vuoden 2016 tilinpäätöksistä.

Edellisen kerran kaupunkien kulttuuriin käyttämiä euroja on vertailtu vuonna 2013.

–Vuoden 2013 tarkasteluun verrattuna selvityksessä mukana olevien kaupunkien yhteenlasketut kulttuurikustannukset kasvoivat vain vähän, 1,5 prosentilla eli 7,9 miljoonalla eurolla. Indeksikorjauksen jälkeen kustannukset ovat kuitenkin laskeneet 2,1 miljoonalla eurolla, kertoo tutkija Minna Ruusuvirta Cuporesta. 

Kaupungit satsaavat vahvasti kirjastoihin ja kulttuurilaitoksiin 

Useimmissa kaupungeissa suurin osa kustannuksista kohdistui taide- ja kulttuurilaitosten ja kirjaston toimintaan. Kaupunkien kulttuuriprofiilit eroavat myös toisistaan siinä, mihin kulttuuritoiminnassa erityisesti panostetaan. 

–Esimerkiksi on panostettu erityisesti kunnan omiin taidelaitoksiin, toisissa taas profiloiduttu taiteen perusopetukseen, kertoo Kuntaliiton erityisasiantuntija Johanna Selkee. 

Kunnallisen toiminnan osuus kaupunkien kulttuurin nettokäyttökustannuksista oli 77,5 prosenttia eli yhteensä lähes 412 miljoonaa euroa.  Avustuksiin kohdistettiin kaupungeissa keskimäärin 22,5 prosenttia kustannuksista eli 119 miljoonaa euroa. On huomattava, että moni kunnan avustamista yksityisoikeudellisista organisaatioista on itse asiassa kunnan omistamia ja kuntakonserniin kuuluvia toimijoita, kuten Helsingin Kaupunginteatteria ylläpitävä Helsingin teatterisäätiö tai Kymi Sinfoniettaa ylläpitävä Kymenlaakson Orkesteri Oy.  

24 suomalaisen kaupungin kulttuuritoiminnan tuloja ja menoja selvitettiin nyt neljännen kerran Kuntien kulttuuripalvelujen toiminnan ja talouden vertailutiedosto -projektissa. Tiedot koskevat vuoden 2016 tilinpäätöstietoja. Projekti toteutettiin Suomen Kuntaliiton, Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cuporen ja mukana olleiden kaupunkien yhteistyönä.

Projektiin osallistuneet kaupungit olivat Espoo, Helsinki, Hämeenlinna, Joensuu, Jyväskylä, Kajaani, Kokkola, Kotka, Kouvola, Kuopio, Lahti, Lappeenranta, Mikkeli, Oulu, Pori, Porvoo, Rauma, Rovaniemi, Salo, Seinäjoki, Tampere, Turku, Vaasa ja Vantaa.

Lisätietoja:
Kuntaliiton erityisasiantuntija Johanna Selkee p. 050 435 9420
Tutkija Minna Ruusuvirta, Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cupore, p. 050 326 8014

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Unet ja muut yhteiset tilat Naapurihmasto-keskustelutilaisuus | 8.2.2018, Helsinki

Unet ja muut yhteiset tilat – Naapurihmasto-keskustelutilaisuus Lauttasaaressa torstaina 8. helmikuuta kello 17–20 
Kulttuurikeskus Sähinä, 3. kerros, Heikkiläntie 10, Helsinki 

Naapurit elävät erilaista arkea eivätkä välttämättä jaa yhteistä maailmankuvaa. Isoista eroista huolimatta kaikki kokoontuvat öisin nukkumaan. Asuinalueet hiljenevät, valot sammuvat ja naapurit löytävät yhteisen vireen. Ovatko unet se yhteisöllisen tietoisuuden voima, jota emme ole vielä huomanneet hyödyntää yhteisöjen rakentamisessa? Minkälainen yhteinen nimittäjä uni on? 

Yhteisöllinen uneksiminen (Social Dreaming) on ryhmässä tapahtuvaa unien jakamista ja tutkimista. Unien jakaminen ja niiden keskinäinen keskustelu auttaa meitä lähestymään uudella tavalla sitä, missä olemme ja mikä on aina ollut silmiemme edessä. Unien yhteisöllinen jakaminen voi keventää yllättävästi tunnelmaa ja luoda edellytyksiä myös muulle merkittävälle puheelle. 

"Unet ovat yhteisön varjo”, sanoo luennoitsijana ja Social Dreaming -työpajan ohjaajana toimiva Harri Hyyppä. Hyyppä on OrganisaatioDynamiikan Instituutin (ODI) ja Finnish Social Artisanin (FINSA) asiamies, koulutusanalyytikko (Suomen ryhmäpsykoterapia ry) ja kansainvälisen Social Dreaming -organisaation GLF (Gordon Lawrence Foundation) jäsen.  

Tilaisuus järjestetään Lauttasaaren Kulttuurikeskus Sähinässä, joka on kansalaisaktiivien 2014 perustama omarahoitteinen toimintatila ja ammattiyhteisö. Sähinän taustalla on ajatus erilaisten tekijöiden toiminnan ja tietotaidon keskittämisestä yhteisiin tiloihin. Tiloissa työskentelee päivittäin noin 50 ammattilaista nykysirkustaiteilijoista akupunktioklinikkaan. Talossa järjestetään kaupunkilaisille säännöllistä ja kynnyksetöntä toimintaa. 

Heini Ahon, Leena Kelan ja Eero Yli-Vakkurin muodostama Naapurihmasto-työryhmä työskentelee Koneen säätiön Lauttasaaren kartanon rakennusvaiheen residenssitaiteilijoina kesään 2018 saakka järjestäen keskustelutilaisuuksia ja performatiivisia tapahtumia. 

Ohjelmassa on noin tunnin mittainen luento ja ilta jatkuu työpajaosuudella. Luennolle voi osallistua, vaikka ei olisikaan kiinnostunut Social Dreaming -metodin kokeilemisesta käytännössä. Työpajaan osallistujien toivotaan pitävän unipäiväkirjaa viikon ajan ennen tilaisuutta. Tilaisuuteen ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon. 

Lämpimästi tervetuloa! 

Lisätietoja:  

Eero Yli-Vakkuri, eero(a)storijapan.net  
Heljä Franssila, helja.franssila(a)koneensaatio.fi, 044 728 9908 


Kuinka meidän käy – vos-ehdotus julki | 12.2.2018, Helsinki

Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmän ehdotus taide- ja kulttuurilaitosten rahoituksen uudistamiseksi on valmis. Seuraavaksi se lähtee lausuntokierrokselle.

maanantaina 12.2.2018 klo 18-21  Teatterikorkeakoulun auditorio 1

Keskusteluun osallistuvat OKM ylijohtaja Riitta Kaivosoja, joka toimi ehdotuksen tehneen työryhmän varapuheenjohtajana, teatterinjohtaja Miko Jaakkola Kotkan kaupunginteatterista, teatterinjohtaja ja näyttelijä Angelika Meusel Rakastajat-teatterista Porista, TTT taiteellinen johtaja Maarit Pyökäri Tampereelta, Glims&Gloms taiteellinen johtaja Tuomo Railo Espoosta, Taideyliopiston vararehtori Paula Tuovinen  sekä muita esittävän taiteen kentän toimijoita.

Puheenjohtajana toimii alumniyhdistyksen hallituksen jäsen, TeaK yhteisen opetuksen keskuksen johtaja Ville Sandqvist. 

Tilaisuus on avoin kaikille. Tervetuloa.

Teatterikorkeakouluun, Haapaniemenkatu 6 pääsee kätevästi julkisilla liikennevälineillä: monilla busseilla keskustan suunnasta (61,64,65,67,71,78 ym) ja ratikalla 6, 6T ja 7. Pysäkki Haapaniemi.

Tapahtuman järjestää Teatterikorkeakoulun Alumnit ry


LUST Open lecture with Nina Tecklenburg | 19.2.2018, Helsinki

19.2.2018 at 10-12 at Reprum, Työpajankatu 4A, 2nd floor

LUST invites you to take part in the open lecture by Nina Tecklenburg (Interrobang). The lecture is arranged in connection to the project The Autonomous Actor#3 – The Storytelling Cycle: From Community Work Back To The Stage. As there are a limited amount of seats we kindly ask you to inform about your participation at lustrf@gmail.com   

The lecture is in english.

New Narratives. How and Why to Tell Stories in Theater Today

Collecting objects, reading traces, retelling performances, tailoring identities, game narratives: artists in contemporary performance and theater have developed a whole range of new narrative techniques such as interdisciplinary theater installations, autobiographical storytelling performances, participatory role-playing games, or audio walks.

This lecture takes a close look at various theatrical narrative practices and their purposes, functions, effects and impacts: How does theater tell stories today? What does it mean to tell stories in non-literary theater? Why (still) tell stories in the 21st century?  

Nina Tecklenburg is a performance maker, theatre theorist and a current guest professor at Ernst Busch Academy of Dramatic Arts and founding member of Interrobang. Since 2002, as a performer, co-director and dramaturge, she has realized a host of projects with very diverse artists and performance groups: Interrobang (of which she is a founding member), She She Pop, Gob Squad, Lone Twin Theatre, Baktruppen, Rabih Mroué, Reckless Sleepers amongst others. She writes on theatre and performance (The Drama Review, Theatre Research International, Performance Research), and teaches at Bard College Berlin, University of Hildesheim, Bern University of the Arts and Free University Berlin. Her book on new narrative practices in contemporary theatre and performance “Performing Stories” was published by transcript and is forthcoming in 2017 in an English translation edited by Richard Schechner and published by Seagull Books.

The Autonomous Actor is arranged with support by Svenska Kulturfonden. The lecture is supported by Goethe Institute Helsinki.

Jonas Welander
lustrf(a)gmail.com
welander(a)gmail.com
+358 45 164 6004


Costume and Research in Finland seminar | 13 March 2018, Espoo

The Costume in Focus research group is welcoming you to the fourth Costume and Research in Finland Seminar on the 13th of March 2018 at Aalto University, Otaniemi campus. This event is designed to bring together researchers and practitioners engaged in the costume related research and studies from across the country.

We  invite  doctoral  candidates, post-doc researchers  and  academics  based  in  Finland  researching  Costume  Design  or  related  fields  to  give  a  presentation (20 min.) on  their current research at this National-level Research Seminar. We also encourage MA students to give a shorter (10-15 min) presentation on the subjects of their Master thesis. 

You will find a detailed invitation (Call for Presentations) to the event attached to this message.

Please send us your presentation proposals by the 20th of February 2018 to the email address alexandra.ovtchinnikovaf(a)aalto.fi. 

You are welcome to attend the event also without a formal presentation; in this case, you can sight up via the same email. 

We are looking forward to offering our hospitality to you again this year.

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


Konstsamfundet: Stipendier och understöd | 28.2.2018

Stöd ges för:Allmänna kulturbidrag, Bildkonst och konstindustri, Musik, Publikationsverksamhet, Teater, Utbildning, Journaliststipendier (beviljas på våren gemensamt med Svenska kulturfonden)

Ansökningstider: 1.-28.2. / 1.-30.9.

Läs mer


Suomalais-norjalainen kulttuurirahasto | Haku 28.2.2018 mennessä

Suomalais-norjalaisen kulttuurirahaston tavoitteena on edistää Suomen ja Norjan välisiä yhteyksiä ja kulttuurivaihtoa sekä lisätä maiden keskinäistä tuntemusta.

Rahasto jakaa apurahoja ja stipendejä erilaisiin yhteiskunnallisiin ja kulttuurielämän hankkeisiin. Tukea voivat hakea ammattilaiset, harrastelijat, aikuiset sekä lapsi- ja nuorisoryhmät. Apurahoja myönnetään muun muassa yhteistyöhön taiteen ja kulttuurin alalla, tieteelliseen tutkimukseen (erityisesti humanistisissa ja yhteiskuntatieteissä), opiskelija- ja koululaisryhmien opintomatkoihin sekä toisen maan kulttuuri-, sosiaali- ja talousoloihin perehtymiseen.

Lisätietoa apurahasta


Suomalais-tanskalainen kulttuurirahasto | Haku 28.2.2018

Suomalais-tanskalaisen kulttuurirahaston tavoitteena on edistää Suomen ja Tanskan välisiä yhteyksiä ja kulttuurivaihtoa sekä lisätä maiden keskinäistä tuntemusta.

Rahasto jakaa apurahoja ja stipendejä erilaisiin yhteiskunnallisiin ja kulttuurielämän hankkeisiin. Tukea voivat hakea ammattilaiset, harrastelijat, aikuiset sekä lapsi- ja nuorisoryhmät. Apurahoja myönnetään muun muassa yhteistyöhön taiteen ja kulttuurin alalla, tieteelliseen tutkimukseen (erityisesti humanistisissa ja yhteiskuntatieteissä), opiskelija- ja koululaisryhmien opintomatkoihin sekä toisen maan kulttuuri-, sosiaali- ja talousoloihin perehtymiseen.

Lisätietoa apurahasta


Otavan Kirjasäätiön apurahat | Haku 28.2.2018 mennessä

Otavan Kirjasäätiö jakaa vuosittain apurahoja kirjalliseen toimintaan. Apurahaa voivat hakea kirjailijat, tietokirjantekijät, lasten- ja nuortenkirjailijat,  sarjakuvantekijät, suomentajat, kääntäjät, kuvittajat, graafikot sekä kirjallisuutta ja lukemisharrastusta edistävät yhdistykset ja järjestöt.

Otavan Kirjasäätiön apurahoja jaetaan myös oppimateriaalien ja sähköisten oppimateriaalien kehittämiseen. Apurahaa voivat hakea kaikki oppimateriaalien tekijät, kuvittajat, graafikot sekä kirjallisuutta ja lukemisharrastusta edistävät yhdistykset ja järjestöt.

Tarkista vielä tarkka hakuaika Otavan Kirjasäätiön sivuilta.

Lisätietoa apurahasta


Islantilais-suomalainen kulttuurirahasto | Haku 31.3.2018 mennessä

Islantilais-suomalaisen kulttuurirahaston tavoitteena on edistää Suomen ja Islannin välisiä yhteyksiä ja kulttuurivaihtoa sekä lisätä maiden keskinäistä tuntemusta.

Rahasto jakaa apurahoja ja stipendejä erilaisiin yhteiskunnallisiin ja kulttuurielämän hankkeisiin. Tukea voivat hakea ammattilaiset, harrastelijat, aikuiset sekä lapsi- ja nuorisoryhmät.

Lisätietoa apurahasta

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Call for Presentations: Costume and Research in Finland | Deadline 20 Feb 2018

Costume and Research in Finland  National-level research seminar on costume and related fields    

Time and place: Tuesday, March 13th 2018 at 9:15-18  Aalto University, Otaniemi campus, Luentosali A2, Otakaari 1, 02150, Espoo    

Costume and Research in Finland is the main platform for presenting research on costume and related fields in Finland and for meeting researchers interested in similar topics. This national-level  research seminar brings together a multidisciplinary group of researchers and practitioners based in Finland, and offers peer-support for all doctoral candidates, early career researchers and academics conducting research in the field of costume or in related artistic fields involving dress and performance in a broader sense at the intersection of fashion and textiles with theatre, film and media.    
 
Following three successful events in 2014, 2016 and 2017, Costume and Research in Finland is organized for the fourth time by the Costume in Focus research group as part of the Finland Distinguished Professor (FiDiPro) research project Costume Methodologies led by Professor Sofia Pantouvaki.  Costume in Focus' primary goal for 2018 is to continue supporting and promoting costume research as a visible and dynamically developing academic research field, together with connecting the research community for the field of costume design on a national and international level.    
 
The  aim of Costume and Research in Finland is  to  offer  a  forum  for  dialogue  and  exchange  of  ideas  in  the  field,  open  for  all  researchers  based  in  Finland  who  examine costume or related areas of study.  

We  invite  doctoral  candidates,  researchers  and  academics  based  in  Finland  researching  Costume  Design  or  related  fields  to  give  a  presentation  on  their current research at this National-level Research Seminar.      
 
We welcome proposals for 15-20 min presentations on the subject of costume or on the intersection of costume with other fields, exploring diverse approaches to costume design, e.g. historical, cultural, sociological, methodological, educational, practice-based and theoretical perspectives.                                                                                                                                     
 
Please send your proposal, including your name and affiliation, a title, a 200-word abstract/summary and a 50-word biography to MA Alexandra Ovtchinnikova, email: alexandra.ovtchinnikova(a)aalto.fi.  
 
By sending your proposal, you also register to the event.     
Deadline for the submission of proposals:  20 February 2018.           
 
The seminar is organized by: Costume in Focus Research Group  Department of Film, Television, and Scenography 


TEHDAS Teatteri hakee vuoden 2019 (2020) ohjelmistoonsa uusia tuotantoja

TEHDAS Teatteri on vuonna 2000 perustettu Turkulainen vapaan kentän ammattiteatteri ja suomalaisen nukketeatterin päänäyttämö. TEHDAS toimii areenana ennakkoluulottomille näyttämötaiteellisille avauksille ja tukee kunnianhimoisesti, tutkien ja kokeillen työhönsä suhtautuvia ammattitaiteilijoita ja -ryhmiä. 

TEHDAS Teatteri on kiinnostunut tukemaan erityisesti tuotantoja, jotka haastavat totuttuja tekemisen tapoja ja muotoja sekä yhdistävät estottomasti eri taiteenlajeja ja elementtejä.

TEHDAS Teatterin tuotannoille tarjotaan:

  • Harjoitus- ja esitystila (esitysten määrä ja harjoitusten kesto tilassa sovitaan esityskohtaisesti)
  • Tekniikka ja tekninen tuki
  • Markkinointia ja viestintää (TEHDAS Teatterin omien kanavien kautta mm.osana virallista kausiohjelmaa.)
  • Lipunmyyntipalvelu (TEHDAS Teatterin lipunmyynti ja Tiketti)
  • Lämpiön palvelut esityksiin (lipunmyyjä/baarityöntekijä).
  • TEHDAS Teatterin henkilökunnan tuki tuotannon taiteellisessa ja käytännön toteuttamisessa.
  • Rahallinen tuotantotuki ja lipputulo-osuus.

Ohjelmistovalinnoista vastaa teatterinjohtaja Venla Luoma ja taiteellinen työryhmä: Jukka Kittilä, Johanna Latvala, Antti-Juhani Manninen, Alma Rajala.

Kauden teemaa ei määritetä etukäteen, vaan se syntyy dialogissa taiteilijoiden tarjoamien ehdotusten kanssa.

Tilaa hakemuspohja ja tarkemmat tuotantokäytännöt ottamalla yhteys TEHDAS Teatteriin: teoshaku(a)tehdasteatteri.fi

Teoshaku on avoinna ammattitaiteilijoille. Valmiit hakemukset tulee toimittaa osoitteeseen teoshaku(a)tehdasteatteri.fi  28.2.18 mennessä.

Päätökset ilmoitetaan hakijoille maaliskuun 2018 loppuun mennessä.

Jos sinulla on jo TEHDAS Teatteriin sopiva valmis esitys, olemme kiinnostuneet ottamaan vastaan vierailuesityksiä. Ole yhteydessä!

lisätiedot ja kyselyt sähköisesti: teoshaku(a)tehdasteatteri.fi

www.tehdasteatteri.fi


PACT Zollverein: Research festival with residencies, talks, workshops and public moments

As the focal point of this chapter, the city will become a setting for artistic, social and political activity in which the clash of different infrastructures, needs and living realities gives rise to complexity and productive friction. Over the course of the festival period, forums, project presentations, open laboratory visits and cooperative field studies will introduce participants to new perspectives and offer them time and space in which to explore their own ideas.

URBAN FRICTIONS brings together people concerned with studying, changing or escaping the complex structure of the city and its effects.  

Over the course of several weeks, the edition invites participants from the fields of art, science, journalism, urbanism, architecture and other broader disciplines, to engage in individual research as well as joint encounters, exchanges and experiments during symposia, open labs, talks, lectures, gatherings and presentations.

At certain stages, participants will also have the opportunity to invite visiting dialogue partners to inform both their own research and that of the other residents in the form of lectures or discussions. Travel and accommodation for visiting dialogue partners as well as an expense allowance will be covered by PACT.

A residency can include:  

  • Studio space (from 69 to 173 sq. m.)
  • Local accommodation (max. 6 people)
  • Weekly grant allowance of 500 ¤ for all of the residency project participants (max. 6 people)
  • Travel costs covering one journey only per participant to and from PACT Zollverein (subject to prior agreement)
  • Technical equipment (by arrangement and subject to availability)
  • Possible lectures, workshops, exhibitions or performances (at short notice and subject to agreement)

Deadline: 19 February 2018

More information

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja ja työpajoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


The Performer and the Self -työpaja Eskuksella | 9–11.2.2018, Helsinki                               

Teatteri Spindriftin The Performer and the Self on kehollisen näyttelijäntyön ja devisaamisen kurssi esittävän taiteen ammattilaisille, opiskelijoille sekä muille aiheesta kiinnostuneille. Työpajan opetuskielet ovat englanti ja suomi. Vetäjinä toimivat näyttelijä ja teatteritaiteen maisteri Anna Korolainen (FIN), sekä näyttelijä ja pedagogi Bergis Julia Johannsdottir (IS).

Kurssilla keskitytään näyttelijälähtöiseen devisaamiseen ja roolihahmon luomiseen. Spindrift Theatren Carroll Berserkur -esityksen aikana kehittämä lähestymistapa ammentaa näyttelijän minuudesta, identiteetistä ja asenteista ja tähtää tämän itseohjautuvuuteen roolihahmoa ja esitysmateriaalia tuotettaessa. Kurssilla työskennellään kehollisesti liikettä, ääntä ja lavastusta hyödyntäen. Työpaja tähtää kunkin esiintyjän soolodemoon kurssin päätteeksi.

The Performer and the Self on kiertänyt Reykjavikissä Tjarnarbio-teatterissa, Glasgow'ssa Royal Conservatoire of Scotlandissa, Dublinissa Gaiety School of Actingissä, Oslossa Skuespillersenterissä sekä Näyttelijäliiton Ilmaisuverstaalla.

Kurssi on kolmepäiväinen.
Perjantai 9.2 klo 18–22
Lauantai 10.2 klo 10–17
Sunnuntai 11.2 klo 10–17

Kurssi järjestetään Esitystaiteen keskuksessa Suvilahdessa (Kaasutehtaankatu 1, Helsinki).
HINTA 100¤

Ilmoittaudu lähettämällä meille sähköpostia osoitteeseen spindrifttheatre(a)gmail.com. Kirjoita sähköpostiin lyhyt esittely itsestäsi ja taustastasi.

www.facebook.com/events/154649515107454/


Tanssiteatteri MD:n tanssikurssit | Ilmoittaudu 17.2.2018 mennessä, Tampere

Tanssiteatteri MD järjestää tänä keväänä kaksi tanssikurssia, joita vetävät Tanssiteatteri MD:n tanssija-koreografit.  

Kurssit pidetään Hällä-näyttämöllä, Hämeenkatu 25, 33200 Tampere.

SANKARI MOILANEN JA EVE –TANSSITEATTERIKURSSI  
MA-KE 26.-28.2. KLO 12-15

Kurssilla tutustutaan tanssiteatterityön perusteisiin hauskojen liikesarjojen sekä luovan tanssin ja laulun kautta. Kurssi on tarkoitettu kaikenikäisille ja siihen voi osallistua yksin tai yhdessä kaverin, perheen tai tutun aikuisen kanssa. Kurssin ohjaavat tanssija-koreografit Suvi Eloranta ja Samuli Roininen. Kurssimaksuun sisältyy pääsylippu Sankari Moilanen ja Eve –esitykseen kevätkaudella 2018.

Hinta
90/70 euroa
Alennettu hinta on alle 17 -vuotiaille ja opiskelijoille ja työttömille.

NYKYTANSSITANSSIKURSSI  
PE-LA 16.-17.3. KLO 16.30-19
 
Kurssilla tehdään lyhyitä nykytanssikoreografioiden osioita sekä erilaisia improvisaatioharjoituksia tanssija-koreografi Anniina Kumpuniemen ohjauksessa. Kurssi on tarkoitettu nuorille ja aikuisille nykytanssin harrastajille. Kurssimaksuun sisältyy yksi pääsylippu 3 tulevaisuutta –esitysiltaan kevätkaudella 2018.  

Hinta
70/50 euroa
Alennettu hinta on alle 17 -vuotiaille ja opiskelijoille ja työttömille.

 
Alennukset kurssimaksuista:
- Perhealennus: Saman perheen jäsenet -10 ¤  
- Osallistuminen kahdelle kurssille 130/100 ¤

Ilmoittautumiset kursseille päättyvät 17.2.2018. Kurssit täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä, enintään 15 osallistujaa per kurssi.

 
Lisätiedot ja ilmoittautumiset:
tanssijat(a)tanssiteatterimd.fi 

MUITA ILMOITUKSIA

Kysely: Julkinen kuuleminen uudesta EU-ohjelmakaudesta | Vastaa 8.3.2018 mennessä

Mitä Luova Eurooppa -ohjelman jälkeen? Julkinen kuuleminen uudesta EU-ohjelmakaudesta käynnistyi

Euroopan komissio on käynnistänyt kaikille avoimen kuulemisen liittyen seuraavaan EU-ohjelmakauteen ja monivuotiseen rahoituskehykseen (2021-2027). Kysely koskee EU-rahoitteisia ohjelmia ja toimia, joilla pyritään edistämään eurooppalaisia arvoja sekä tukemaan mm. liikkuvuutta, koulutusta, kulttuurien monimuotoisuutta, digitaalisia taitoja, luovuutta sekä Euroopan historia- ja muistiperintöä. Tavoitteena on parantaa kansalaisten vaikutusmahdollisuuksia, osaamista, tasa-arvoa ja edistää avoimempaa, osallistavampaa ja luovempaa yhteiskuntaa.

Julkinen kuuleminen ”EU:n rahoitusvälineet arvojen ja liikkumisen aloilla” on keskeinen osa uuden kulttuuri- ja av-alan rahoitusohjelman tai mahdollisen laajemman, ns. sateenvarjo-ohjelman valmistelua. Kyselyn avulla halutaan selvittää nykyisten ohjelmien vahvuudet ja heikkoudet sekä kartoittaa, millaisia synergiaetuja eri ohjelmien välillä mahdollisesti olisi. Tavoitteena on yhä parempi ja tehokkaampi EU-rahoituksen suuntaaminen ja käyttö.

On tärkeää, että mahdollisimman moni suomalainen kulttuuri-, av- ja luovilla aloilla toimiva (organisaatio, asiantuntija ja yksityishenkilö) vastaa julkiseen kuulemiseen. Näin voimme suoraan vaikuttaa siihen, että EU jatkossakin tukee taiteen, kulttuurin ja av-alan eurooppalaista yhteistyötä ja että se nähdään merkittävänä eurooppalaisten arvojen, identiteetin ja koko EU:n kannalta.

Kysely ja erilaista taustamateriaalia (Pudotusvalikosta löytyy kyselyn eri kieliversiot.)

Kyselyn vastausaika päättyy 8.3.2018.

Perehdy julkisen kuulemisen taustamateriaaliin


Marja Silden väitöskirja: Poseeraamisia ja itsensä ylittämistä

Marja Silden väitöskirja, Poseeramisia ja itsensä ylittämisiä. : Habituksen esteettinen muokkaaminen 1980-luvun Helsingin kaupunkikulttuurin murroksessa on luettavissa:

https://helda.helsinki.fi/handle/10138/230201


Uusi julkaisu: Utopiakonsultin käsikirja 

Utopiakonsultin käsikirja esittelee Todellisuuden tutkimuskeskuksessa kehitetyn taideteoksen ja palvelumuodon, Utopiakonsultaation. Utopiakonsultaatio on esitystaiteen traditiosta syntynyttä osallistavaa esitystaidetta, joka tapahtuu keskellä katsojan omaa arkea. Utopiakonsultaation tarkoituksena on purkaa arkea rajoittavia totunnaisia ajattelu- ja toimintatapoja sekä löytää reittejä sellaiseen, mikä näyttäytyy mahdottomana. Nyt julkaistava Utopiakonsultin käsikirja kertoo, miten utopiakonsultaatio tapahtuu ja millaiseen taideajatteluun se perustuu. Yksityiskohtaiset kuvaukset ohjaavat utopiakonsultaation soveltamiseen niin yksilöllisenä palveluna kuin ryhmien ohjauksessa tai yritys- ja yhteisövalmennuksessa. Utopiakonsultin käsikirjan ovat kirjoittaneet Talvikki Eerola ja Risto Santavuori. 

Helmikuun ajan kirjaa voi tilata 10 e kampanjahintaan sähköpostitse annu(a)todellisuus.fija sen jälkeen nettikaupasta https://holvi.com/shop/todellisuus/


Harjoitus-, esitys- ja toimitilaa tarjolla Kaapelitehtaalta

PerformanceSirkus etsii Kaapelitehtaan H-rapussa sijaitsevaan, intiimiin harjoitus- ja esiintymistilaansa tilanjakajaa/vierailevia esiintyjäryhmiä. Jos ryhmälläsi on harjoitustilan ja/tai esiintymistilan tarvetta pitempiaikaiseenkin käyttöön, ota toki rohkeasti yhteyttä.

Tilan kokonaispinta-ala on n. 50 m2, joka koostuu n. 40 m2:n harjoitus- ja esiintymistilasta sekä n. 10 m2:n toimistotilasta. Tila soveltuu oivallisesti myös akustiseen musisointiin ja harjoitteluun.Tilassa on valmiina esityksiä varten pienimuotoinen valo-, ääni- ja videojärjestelmä. Ohessa suuntaa-antava valokuva tilasta.

Vuokra: 300,00 ¤/kk tai 15,00 ¤/h.

Tervetuloa tutustumaan tilaan!

Tiedustelut/kyselyt/tarkennukset:
PerformanceSirkus
050 5002070, 050 3033 643
performancesirkus.markkinointi(a)gmail.com


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.