16.04.2019

TINFO-tiedote 14 / 16.4.2019

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Katsojatilastot kertovat ja jättävät kertomatta. Teatterikone ei hyydy: katsojia oli 60 000 enemmän kuin vuonna 2017.

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

FESTIVAALEJA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TYÖPAIKKOJA

MUITA ILMOITUKSIA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Katsojatilastot kertovat ja jättävät kertomatta

Vos-teattereiden, Suomen Kansallisteatterin ja Suomen Kansallisoopperan katsoja- ja esityskertatilastot ovat valmistuneet.  Vuonna 2018 näissä teattereissa kävi 2,7 miljoonaa katsojaa. Teatterikone ei hyydy: katsojia oli 60 000 enemmän kuin vuonna 2017.

Syitä siihen, että kotisohvalta lähdettiin liven ääreen entistä useammin, voi vain uumoilla. Eikö Netflix yksin riittänytkään? Yhteisöllisten kokemusten kaipuuta? Onnistunutta markkinointia? Kiinnostavia sisältöjä? Kotimaisuusko veti edelleen?

Katsojatilastot herättävät lisää kysymyksiä, eikä niihin ohjelmistotilastoillakaan kyetä kokonaan vastaamaan. Minkälaisella ohjelmistolla ja sisällöillä kasvu on tehty, millä katsojia on houkuteltu. Kenen tarinoita ja millä keinoin niitä on näyttämöillä kerrottu? Näyttelijää/esiintyjää/laulajaa/tanssivaa – elävää ihmistä näyttämöllä ei tule sivuuttaa. Ei myöskään audiovisuaalisuutta.

Kasvu saavutetaan suurilla näyttämöillä. Mitä siellä siis on nähty? Mitkä olivat erityisiä hittejä? Onko kyse spektaakkelien lumosta, elävän ihmisen vetovoimasta, yhdessä olemisen tarpeesta, uusista keinoista puhutella yleisöjä, uudenlaisista tavoista markkinoida esityksiä, aiempaa helpommasta saavutettavuudesta. Tätä aiomme kysyä teatterinjohtajilta.

Kyse teatterin merkittävyydestä ei voi eikä saa olla vain suuruuden ekonomiaa. Odotamme TINFOssa kiihkeästi, minkälaisilta tulevat näyttämään valtionosuuslainsäädännön ulkopuolisten teattereiden ja ryhmien katsojatilastot ja minkälaista ohjelmistoa ne ovat tarjonneet. Odotamme myös yleisötyön lukuja. 
 

Rakenteellista tarkastelua

Millä tavoin katsojat jakaantuvat rakenteellisesti, mitkä teatterit vetivät nämä 2,7 miljoonaa katsojaa? Ei ole yllättävää, että suuret ja keskisuuret vos-teatterit saivat leijonanosan, 64 % katsojista. Vos-ryhmät ja -pienteatterit 14 %, vos-tanssiryhmät ja -tuotantokeskukset sekä Suomen Kansallisteatteri kumpikin 7 % katsojista, Suomen Kansallisooppera 9 %.

Miten lähes 12 000 esityskertaa jakaantuivat ympäri maata alueittain? 36 % esityskerroista nähtiin Uudellamaalla, Pirkanmaalla 11 % ja Varsinais-Suomessa 8 %. Näiden keskusten lisäksi teatteria nähdään ympäri Suomea. Alueellista saavutettavuutta tukevat kiertue-esitykset, joita vos-teatterit tekevät. Kiertue-esitysten osuus maakunnan esityksistä oli Pohjois-Pohjanmaalla, Lapissa, Keski-Suomessa, Pohjois-Karjalassa yli viidennes, Pohjois-Pohjanmaalla jopa miltei 40 %.
 

Hallitusta ja hallitusohjelmaa odottamassa

Ennen EU-puheenjohtajuuskauden alkua pitäisi toivon mukaan olla hallitus koossa. Millainen vääntö tässä onkaan odotettavissa? Erilaisten hallituskoalitiovaihtoehtojen pallottelua. 93 naiskansanedustajaa. Paljon nuoria tulokkaita.

Uskaltaisiko toivoa, että tasa-arvo ja yhdenvertaisuus, moninaisuus, taide ja kulttuuri näkyisivät hallitusohjelmassa muunakin kuin kosmeettisena lisänä. Taiteen ja kulttuurin rahoituksen kasvattaminen, yhteen prosenttiin valtion budjetista, itsensätyöllistäjien työmarkkina-asemaan parannusta, kulttuurin rahoitusuudistuksen loppuunsaattaminen, taiteilijoiden yleisen aseman ja sosiaaliturvan parantaminen, apurahojen kasvattaminen, kulttuurin tietovarantojen ja tietoarkkitehtuurin rakentaminen. Siinä joitain tavoitteita.

Jälkikäteen voi katsoa sitä, mitä puolueet ovat luvanneet ja mihin päädytään. Taiteilijalehdessä oli hyvä yhteenveto
 

Populaarilajit haltuun – asennetta!

Teatterikorkeakoulun Donkey Hot ja Cafe Chequevara – tarina eräästä vallankumouksesta käyvät populaarilajin kimppuun uudenlaisella asenteella: opitaan lajin kielioppi ja tekniikka, otetaan laji haltuun, tyhjennetään se perinteisistä merkityksistä ja tehdään raivoisan omaa. Asenteessa yhdistyy ammattimaisuus, nöyryys, kunnianhimo ja kurittomuus. Donkey Hotissa tehdään musikaalia ja Cafe Chequevarassa poliittista farssia ja Disneyn Pixarin animaatiota Rottatouille.
 

Kunnianosoitus teatterikoneelle ja sen näkymättömille sankareille

Donkey Hot tuo mieleen Truffaut´n Amerikkalaisen yön ja Fellinin 8 ½ kaltaiset elokuvat. Ne, jotka ovat kunnian- ja rakkaudenosoituksia elokuvan tekemiselle ja lajin lumolle.

Cervantesin monikerroksinen romaani toimii nyt materiaalina. Musikaali Don Quijotesta! Ihan tajuton ajatus! Monikerroksisia metatasoja täynnään. Donkey Hotissa tet-harjoittelijan alitajunta ottaa vallan ja vie teatterintekemisen traditioon. Donkey Hotin pilkkomakoneessa teoksen dramaturgiaa, Campbellin Sankarin matkaa, analysoidaan ja kontekstualisoidaan. Teatterin ja elokuvan haamut astuvat näyttämölle, siellä ovat Shake ja Cervantes sekä Stalin ja Bulgakov, Welles, taiteilijat, jotka ovat Don Quijoteaan tehneet. Siellä ovat Meyerhold ja Turkka-kummitus. Kuuluu Artaud´n ja Grotowskin kaikuja. Donkey Hot on kuumaa kamaa. Kehyksiä, kehyksiä, pikkuruisessa sisäilmaongelmasta kärsivässä teatterissa, joka asetetaan käyttökieltoon ja jonka näyttelijät ovat riemumielin paenneet.  

Donkey Hot tarjoaa älyä ja oivallusta traditiosta. Se on yhdistelmä lämpöä, etäännyttävää ironiaa ja myötätuntoa. Näyttämöllä vedetään ilkikurisesti mattoa kärsimyksen kaanonin ja taiteilijanerojen alta. Se tehdään kaikella sillä musiikkiteatterintekemisen taituruudella, fyysisellä otteella puskikseen lipsumatta.

Esitys näyttää teatterin maagisen ihmekoneen ja koneiston. Donkey Hot on ylistaulu näyttelijälle ja ennen kaikkea teatterikoneistolle, anonyymille tekijyydelle, ammattiylpeydelle. Teatteri on näiden ihmisten koti ja turvapaikka, jossa jokaisella on tehtävänsä, raadollisuutensa ja kipuilunsa. Mutta esitystä ei PETETÄ, ei JÄTETÄ – eikä katsojaa. Donkey Hot tuo näyttämölle ja kuuluviin saman tekijäsukupolven säveltäjän. Uusi nuoren polven musiikkiteatterisäveltäjä on täällä. Hienonhieno ohjaajan, valo- ja äänisuunnittelijoiden ja näyttelijöiden taiteellinen opinnäyte.


Kahvilarottien vallankumous

Cafe Chequevara on ällistyttävä kandiesitys. Jos vallankumous syö lapsensa, niin syö kapitalismikin. Pikkuisesta kahvilasta alkaa vallankumous. Paskalla palvelulla on tarkoitus kukistaa kapitalismi! Farssi on aggressiivinen laji, sen käyttövoimana on raivo siitä, mitä ei voi ilmaista. Tämä lajin ominaispiirre usein katoaa, kun tarjolla on etäännytettyä ja vieraasta kontekstista ja aikakaudesta poimittua lainatavaraa. Nyt tehdään raivokkaan poliittista ja hauskaa farssia, ravataan ovista sisään ja ulos, täynnä gageja. Tässä ovat Rottatouillen sankarit. Eläköön!
 

Saunan kautta Siperiaan

Nätyllä kandiesitys Muistelmia kuolleesta talosta, jossa kandien taiteilijuutta juhlitaan Dostojevskin vankilakuvaus materiaalina. Todellisten sääolosuhteiden Siperia-takatalvihelvettiin tuo lämpöä Montun pihalle pystytetty telttasauna – mahtavaa viritystä! Muistelmia kuolleesta talosta on kandikollektiivin ite-esitys aaltopahvilavastusta myöten. Tämä esitys kantaa jälkiä Smedsin 12 Karamazovista.

Se on täynnään moniaistista kokemusta: me syömme borssikeittoa joulutunnelmissa pitkien pöytien ääressä, juomme vodkaa, meidät asetetaan tilassa erilaisiin katsomis- ja kokemiskulmiin, kuuntelemme pieniin ryhmiin jaettuna lapsuusmuistoa pikkuruisissa aaltopahvimökeissä. Kynttilöitä sytytetään, istumme valonhämyssä, musiikin ympäröiminä. Meille esitetään katkelmia Tšehovin Lokista, kuuntelemme taiteellista manifestia ja haudan syvyyksistä nostetaan Siiri Angerkoski Ninaksi ja miltei pahoinpitelemään toivottoman rakkautensa.

Mistä teatterissa on kyse? Kuvien eläväksi tekemisestä. Asetelmallisesta ryhmäkuvasta kollektiivi katoaa näyttämötilasta ulos, meille katsojille avautuu ikkuna ulos pimeydestä. Lähdemme aulaan näyttelijöitä juhlimaan. 


Kamppailua moninaisuudesta

Millaista on kulttuurikamppailu Saksassa, mitä AfD:n kansallismielisen oikeistopopulismi saa aikaan ja mitä se tarkoittaa teatterissa? Theater der Zeitin tuorein numero keskittyy liki kokonaan analysoimaan tilannetta. Pelottavaa.

 

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE

Kesäteatteriesitysten 2018 katsojamäärien kysely auki 28.4.2019 saakka

TINFO kysyy kesäteatteriesitysten katsojamääristä kesältä 2018. Kyselyyn vastaaminen on helppoa ja nopeaa.

Tietojen pohjalta voimme vastata yhä kasvavaan tiedontarpeeseen, joka koskee kesäteatteritoimintaa Suomessa.

Vastaa 28.4.2019 mennessä ja olet mukana tekemässä kesäteatteria näkyväksi!

Iiso kiitos jo etukäteen, kun olet mukana!

Tästä pääset kyselylomakkeeseen.   

Yhteydenotot: tinfo(a)tinfo.fi  


Ilmoita kesän ja syksyn ensi-illat TINFO-verkkosivuille

Voit ilmoittaa tiedossa olevat ensi-illat verkkolomakkeella TINFOn verkkosivuilla avoimesti selattavaan ensi-iltojen tietokantaan. Jos teatterisi puuttuu teatterilistalta, ilmoita teatterin tiedot tällä lomakkeella. Voit myös päivittää teatterin tietoja samalla lomakkeella, tai ilmoittaa muutoksista sähköpostitse osoitteeseen tinfo(a)tinfo.fi


Tuttu vieras -blogissa Hilkka-Liisa Iivanainen

Tuttu vieras -blogisarjassa Vieraana Hilkka-Liisa Iivanainen.

Rakkaudesta puhuviin päihin


Uutta TINFO-blogissa: Umpihangesta. Russian Case – mitä nyt?

Jukka Hyde Hytin blogisarja jatkuu. Umpihangesta: Russian Case – mitä nyt?  Koko Venäjän – ja jopa maailman – mittakaavassa merkittävät teatterintekijät “makaavat nyt vanhan tien varrella, tuoreen ruohon tuoksuessa”.


Poimintoja viime viikon ruotsinkielisestä TINFO e-Nyttistä

Ruotsinkielinen uutiskirjeemme TINFO e-Nytt ilmestyi 9.4.2019. Tässä poimintoja uutiskirjeestä:

#digiteaterns arv
Maria Oiva, som i år fick TINFO-priset, säger att man inte ska överlåta teknologin enbart till businessfolket.

Synnerligen tungt vägande skäl
DuvTeatern från Helsingfors och Kvartira-gruppen från St. Petersburg inleder samarbete.

Lue TINFO e-Nytt kokonaan

UUTISIA

Taike jakoi festivaali- ja residenssiavustukset
 

Taike jakoi festivaaliavustuksia 2,3 miljoonaa euroa

Avustuksen sai 105 taide- ja kulttuurifestivaalia. Hakijoita oli 164.

Katso avustuksen saaneet täältä
 

Residenssiavustuksen sai 16 taiteilijaresidenssiä. Hakijoita oli 38.

Residenssiavustuksia jaettiin yhteensä 335 000 euroa.

Katso avustuksen saaneet täältä


Tommi Auvinen on Kuopion kaupunginteatterin uusi johtaja

Kuopion kaupunginteatterin uudeksi johtajaksi on valittu tamperelainen teatteriohjaaja ja näyttelijä Tommi Auvinen. Auvinen on koulutukseltaan teatteritieteen kandidaatti. Määräaikaisen, viisi vuotta kestävän tehtävänsä hän aloittaa elokuun alussa. Sopimuksessa on myös optio kahdesta lisävuodesta.

Pekka Laasonen, kaupunginteatterin edellinen johtaja siirtyi vuodenvaihteessa matkailukeskus Saanan toimitusjohtajaksi. 

Lue lisää Kuopion kaupunginteatterin sivuilta


Seppo Välinen Vaasan kaupunginteatterin teatterinjohtajaksi

Teatteritaiteen maisteri Seppo Välinen on valittu Vaasan kaupunginteatterin uudeksi teatterinjohtajaksi. Välinen erottui haastatteluryhmän mukaan ominaisuuksiltaan, taiteelliselta kokemukseltaan, tiedoiltaan ja taidoiltaan muista hakijoista edukseen. Kokonaisarvioinnin perusteella haastatteluryhmä esitti yksimielisesti lautakunnalle Välistä teatterinjohtajan virkaan, ja lautakunta päätti keskiviikon kokouksessaan valita Välisen tehtävään.

Välinen aloittaa uudessa virassaan näillä näkymin 1. marraskuuta saatuaan sovitut työvelvoitteensa päätökseen. Virka on kolmen vuoden määräaikaisuus kahden vuoden lisäoptiolla. Tehtävässä noudatetaan kuuden kuukauden koeaikaa. Vaasan kaupunginteatterin nykyinen johtaja Erik Kiviniemi jää eläkkeelle elokuun alussa.

41-vuotias Välinen on työskennellyt ohjaajana mm. Rovaniemen Teattereissa, Kouvolan teatterissa, Kokkolan kaupunginteatterissa, Joensuun kaupunginteatterissa, Ahaa Teatterissa sekä vapaissa ryhmissä. Keväällä ensi-iltansa saanut lastennäytelmä Katto-Kassinen on hänen esikoisohjauksensa Vaasan kaupunginteatterille. Välinen on työskennellyt laajasti teatterin kentällä niin klassikkodraamojen kuin esitystentaiteenkin parissa ohjaajana, koreografina ja esiintyjänä. Hän opiskelee parhaillaan myös teatterinjohtamista sekä henkilöstöjohtamista.

Välinen on korostanut musiikkiteatterin olevan lähellä hänen sydäntään, ja on luvannut jatkaa Vaasan kaupunginteatterin laadukkaiden musikaalien perinnettä myös omalla johtajakaudellaan.

Lue koko uutinen Vaasan kaupunginteatterin sivuilta


Suomen ensimmäinen outsider-taiteen läänintaiteilija aloitti työnsä

Outsider-taiteen läänintaiteilijaksi on valittu etnomusikologi, FM Esa Vienamo. Outsider-taiteen läänintaiteilijan tavoitteena on edistää outsider-taiteilijoiden taiteen tekemisen mahdollisuuksia, vahvistaa toiminnan rakenteita sekä tavoittaa marginaaliin joutuneita taiteilijoita.

Outsider-taiteella tarkoitetaan pääsääntöisesti koulutetun taidemaailman ulkopuolella tehtyä taidetta. Suomessa outsider-taiteen muotoja ovat erityistaide, ITE-taide sekä mielenterveyskuntoutujien taide. Läänintaiteilija vahvistaa outsider-taiteen sekä erityistaiteen ja -taiteilijoiden asemaa yhdessä valtakunnallisten ja kansainvälisten toimijoiden kanssa. Taiteen edistämiskeskuksella ei ole aikaisemmin ollut outsider-taiteen alalta läänintaiteilijaa.

Esa Vienamolla on pitkä työkokemus outsider-taiteen kentältä sekä Suomessa että kansainvälisesti. Vienamo on ollut mukana toteuttamassa hallituksen kärkihankerahoituksella rahoitettuja maakunnallisia hankkeita. Hänellä on hyvät verkostot ja ymmärrys sote- ja kuntakentän muutoksesta.

Vienamo aloitti työnsä Porin toimipisteessä 1.4.2019 ja hänen toimialueensa on Satakunta ja Uusimaa. Tehtävä kuuluu taiteen hyvinvointivaikutusten kehittämisohjelmaan. Toimikausi on viisivuotinen.

Lisätietoja:

Johanna Vuolasto
Erityisasiantuntija
Taiteen edistämiskeskus, Kouvolan toimipiste
p. 0295 330 870
johanna.vuolasto(a)taike.fi

Lue uutinen Taiken sivuilta


Suomen Teatterit ry edellyttää tulevalta hallitukselta toimenpiteitä esittävän taiteen rahoitusjärjestelmän uudistamiseksi

Suomen Teatterit ry:n vuosikokouksessa linjattiin kaksi keskeistä kulttuuripoliittista tavoitetta alkavalle hallituskaudelle: esittävän taiteen valtionosuusuudistus on toteutettava, ja riittävä valtion tuki taiteelle on turvattava.

Suomen Teatterit ry edellyttää Suomen tulevalta hallitukselta toimenpiteitä esittävän taiteen rahoitusjärjestelmän uudistamiseksi ja kulttuurin rahoitustason turvaamiseksi alkavalla hallituskaudella. Kulttuuripoliittiset tavoitteet linjattiin Teatteri Imatran isännöimässä kaksipäiväisessä vuosikokouksessa. 

Vuosikokous linjasi esittävän taiteen alalle kaksi keskeistä kulttuuripoliittista tavoitetta:

1. Esittävän taiteen valtionosuusuudistus on toteutettava

Esittävän taiteen valtionosuusuudistus tulee toteuttaa, ja siihen on varattava suunniteltujen uudistusten tarvitsemat resurssit. Valmistelua kannattaa jatkaa vuonna 2018 julkistetun työryhmän esityksen pohjalta, edelleen aktiivisessa yhteistyössä kentän kanssa. Keskeisenä tavoitteena uudessa järjestelmässä tulee edelleen olla alueellisen kulttuuritoiminnan tukeminen ja turvaaminen. 

2. Riittävä valtion tuki taiteelle ja kulttuurille on turvattava

Suomen Teatterit ry yhtyy kulttuuripoliittisessa keskustelussa laajasti esillä olleeseen vaatimukseen taiteen ja kulttuurin valtionrahoituksen nostamiseksi prosentin tasolle valtion budjetista. Rahoitustaso on saatava vastaamaan paremmin luovan talouden kasvavaa merkitystä yhteiskunnassa.  

Uutinen aiheesta kokonaisuudessaan

www.suomenteatterit.fi

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Toiminnanjohtaja, Tommi Saarikivi, 040 153 1415, tommi.saarikivi(at)suomenteatterit.fi


Teatteritaide syksyn Turun Kirjamessujen erikoisteemana

Turun Kirjamessut uudistaa teemoitteluaan, ja tulevina vuosina messuteemoiksi nostetaan kirjallisuuden rinnalle myös muita taiteenlajeja. Ensimmäisenä esille pääsee teatteri.

Tämän vuoden Turun Kirjamessut järjestetään 4.–6.10. Turun Messukeskuksessa. Teemauudistuksen myötä Kirjamessujen poikkitaiteellisen pääteeman ohelle tuodaan vuosittain yksi tai useampi keskeinen ajankohtaisteema, jotka käsittelevät kulloinkin ajassa liikkuvia ilmiöitä ja puheenaiheita.

Teatteritaiteen ja -kirjallisuuden edustajia mukana suunnittelussa

Tämän syksyn tapahtuma tuo esille teatteritaidetta laajasti. Tulevan tapahtuman suunnittelu etenee vauhdikkaasti, ja valmistelua leimaa innostuneisuus.

Mukaan ovat sitoutuneet jo muun muassa Kansallisteatteri, Turun Kaupunginteatteri, Svenska Teatern, Åbo Svenska Teatern sekä Suomen näytelmäkirjailijoiden ja käsikirjoittajien liitto.

Edellä mainittujen teattereiden lisäksi myös Suomen Teatterit osallistuu messujen ohjelmasuunnitteluun. Muidenkin teattereiden ideoita otetaan vastaan, ja tähän liittyviä ehdotuksia voi jättää 1.5.2019 asti tällä lomakkeella. Lomake on mahdollista tallentaa ja jatkaa täyttämistä myöhemmin.

Lisätiedot:

Turun Kirjamessujen projektijohtaja
Tiina Heiskari
050 487 2015
tiina.heiskari(at)turunmessukeskus.fi

Suomen Teatterit ry:n toimitusjohtaja
Tommi Saarikivi
040 153 1415
tommi.saarikivi(at)suomenteatterit.fi

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


UrbanApan Noitapiiri -klubi | 19.4.2019, Helsinki

Kevät ja pääsiäinen tulee, sekä niiden myötä
 
* UrbanApan NOITAPIIRI - klubi * 

Perjantaina 19.4 Putte's Bar and Pizza klo 22-03. 

Tule juhlimaan ja juhlistamaan feminismiä, naiseutta ja taidetta! Bailataan yhdessä kohti patriarkaatin tuhoa! Pimeydestä nousee pop-up esityksiä ja pieniä performansseja.
 
Illan aikana noitapiiriläisiä hytkyttää dj:t Astro-Sofia & Laney  
 
Kuumaakin kuumempi Pimeän Hedelmän Vane Vane heittää illan aikana keikan.

Hinta on paras eli ILMAINEN!  
 
Vavisuttavat pop up esiintyjät:
Sara the Transformer & Michaela the Queen of Fucking Everything  
Sade Risku  
Marika Peura aka Sirkka Rukoilija.   

Tapahtuma Facebookissa


Keskustelu teatterin johtamisesta | 23.4.2019, Lappeenranta

Lappeenrannan kaupunginteatterin huhtikuun Teatteriklubilla 23.4.2019 keskustellaan teatterin johtamisesta.

Lappeenrannan kaupunginteatteri kutsuu kaikki teatterista kiinnostuneet huhtikuun Teatteriklubiin. Klubi järjestetään tiistaina 23.4. klo 17.30 alkaen (kauppakeskus IsoKristiina, 3. krs).  

Huhtikuun Teatteriklubilla keskustellaan teatterin johtamisesta ja muistellaan teatterin historiaa. Vieraina ovat kaupunginteatterin entiset johtajat Timo Närhinsalo ja Helena Anttonen.  

Teatteriklubi on kaikille avoin ja maksuton tilaisuus, jossa keskustellaan teatterista ja esitellään monipuolisesti teatterin toimintaa. Kokoontumisia järjestetään kerran kuussa tiistaisin. Klubitapaamisiin ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon. Teatteriklubia isännöi teatterinjohtaja Timo Sokura.  

Lisätietoja: 
Teatterinjohtaja Timo Sokura, puh. 040 670 0508, timo.sokura(a)lappeenranta.fi


Kulttuurihubi: Miten kulttuuri pelillistetään | 25.4.2019, Helsinki

Aalto-yliopiston ja Humanistisen ammattikorkeakoulun 3D-kulttuurihubihanke järjestää tilaisuuden MITEN KULTTUURI PELILLISTETÄÄN?

Paikka: Helsingin Keskustakirjasto Oodi, Kuutio-tila ja aika: to 25.4.2019 klo 12-15  

Kulttuuriala on vahvassa digitalisaatiomurroksessa. Tietotekniikan päivittäinen käyttö on yleistynyt kovaa vauhtia niin työssä kuin vapaa-ajalla. Teknologiakehitys vaikuttaa voimakkaasti myös kulttuurialan toimintoihin: taiteen ja kulttuurin tuotantoon, vastaanoton tapoihin sekä itse taiteen ja kulttuurin sisältöihin. Kulttuurin tiedotus ja myynti ovatkin jo aika pitkälle siirtyneet verkkoon, mutta uusimman huipputeknologian – kuten 3D-virtuaalisuuden ja lisätyn todellisuuden – käyttö kulttuurin tuotantoprosesseissa on Suomessa vielä vähäistä.  

Aalto-yliopisto ja Humanistinen ammattikorkeakoulu (Humak) ovat yhdessä käynnistäneet 3D-kulttuurihubihankkeen kulttuurialan digitalisaatiokehityksen edistämiseksi. Tavoitteena on mm. tuottaa pääkaupunkiseudulla sijaitseviin kulttuurikohteisiin kolmiulotteiseen 3D-teknologiaan, 360-mediaan ja lisättyyn todellisuuteen perustuvia kulttuuripalveluita. Kehitettäviä kohteita ovat salit ja näyttämöt, museot, kirjastot, kulttuurikeskukset sekä festivaalialueet. 3D-kulttuurihubihankkeessa yhdistyvät nykypäivän huipputiede, maailmanluokan taide ja luovuus. Hankkeen ydinajatuksena on, että kulttuuri + teknologia = tulevaisuus.  

Miten kulttuuri pelillistetään -tapahtumaan on vapaa pääsy, mutta rajallisen osallistujamäärän vuoksi yleisöä pyydetään mieluusti ilmoittautumaan ma 22.4.2019 mennessä osoitteessa: www.lyyti.fi/reg/Miten_kulttuuri_pelillistetaan.  

Tapahtuman Facebook-sivut

Lisätietoja ja haastattelut:  
Suvi Ryynänen / Suunnittelija, 3D-kulttuurihubi, 0400 349 381, suvi.ryynanen(a)humak.fi 


Kaikkien Festari -hankkeen lanseeraustilaisuus | 25.4.2019, Tampere

Tervehdys hyvä tapahtuma-/festivaalijärjestäjä ja taiteilija!

Toivotamme teidät lämpimästi tervetulleeksi Kaikkien Festari -hankkeen maksuttomaan lanseeraustilaisuuteen torstaina 25.4.2019 kello 10 - 15. Paikka on Kulttuuritalo Laikun Musiikkisali, Keskustori 4, Tampere.

Kaikkien Festari on Opetus- ja kulttuuriministeriön tuella ACCAC Globalin toteuttama suunnannäyttäjä kokeiluhanke, jossa pureudutaan festivaalien inkluusioon ja yhdenvertaisuuden toteutumiseen myös esiintyjien osalta. Tavoitteena on hankkeen myötä tehdä tunnetuiksi ja näkyviksi ne festivaalit ja tapahtumat, jotka toteuttavat syrjimättömyyttä toimivat yhdenvertaisuuden suunnannäyttäjinä. Haluathan olla yksi heistä?

Teemme hankkeeseen mukaan lähtemisen tapahtumille ja festivaaleille mahdollisimman helpoksi, sillä monipuolinen artistirosterimme sisältää ennennäkemättömiä taiteilijoita ja taiteilijaryhmiä Suomesta ja ulkomailta. Lue lisää

Tervetuloa siis kuulemaan lisää Kaikkien Festari-hankkeesta ja mahdollisuudesta osallistua siihen festarina, taiteilijana tai tukijana.   

Terveisin Kaikkien Festari-hankkeen tiimi Janna Maula, Kirsi Mustalahti, Sasu Paakkunainen, Sami Kovalainen

Lisätiedot puhelimitse: Kirsi 045 855 7115 Tarjoilujen varmistamiseksi pyydämme ilmoittautumaan 23.4.2019 mennessä sähköpostiosoitteeseen janna(a)kaikkienfestari.fi
Liity uutiskirjeen tilaajaksi

Jokaisella on oikeus kulttuuriin, sen kokijana, tekijänä ja näkijänä!  

www.kaikkienfestari.fi 


Mikä kritiikki! -kilpailun palkintojenjakotilaisuus | 27.4.2019, Helsinki

Aika: Lauantaina 27.4.2019 klo 13-15
Paikka: G Livelab (Yrjönkatu 3, Helsinki)

Nyt juhlitaan nuoria, kritiikistä kiinnostuneita kirjoittajia! On aika palkita Suomen arvostelijain liiton Kritiikin Uutisten 50-vuotisjuhlavuoden kunniaksi järjestämän Mikä kritiikki! -kirjoituskilpailun voittajat.  
 
Kirjoituskilpailun tarkoituksena on ollut saada nuoret tarkastelemaan ja analysoimaan taidetta, perustelemaan näkemyksensä, innostumaan kirjoittamisesta sekä pohtimaan kritiikkiä tekstilajina. Kilpailu on ollut avoin kaikille lukio- ja ammattikouluikäisille nuorille (syntymävuodet 2000–2002).

Kilpailun suojelijana toimii muusikko, näyttelijä Olavi Uusivirta, joka jakaa palkinnot ja esiintyy tilaisuudessa.

Juhlapuheenvuoron pitää Finlandia Junior -palkittu kirjailija Vilja-Tuulia Huotarinen. Kilpailun tuomaristoon kuuluvat kirjailija Taina Latvala, elokuvakriitikko Kalle Kinnunen sekä Kritiikin Uutisten päätoimittaja Martti-Tapio Kuuskoski. Lisäksi kilpailussa jaetaan rohkealle ja omaperäiselle kirjoitukselle Otso Kantokorpi -stipendi, jonka saajan päättää ohjaaja, käsikirjoittaja Pauliina Feodoroff. Tilaisuuden juontaa Kiiltomato-verkkolehden päätoimittaja Aleksis Salusjärvi.

Katso tarkempi ohjelma

Tilaisuus on avoin kaikille. Tarjolla kuohuviiniä ja nuorille sopivaa juhlajuomaa.

Lämpimästi tervetuloa!

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Riikka Laczak, info(a)sarv.fi, 041 5065594


Opening the Nordic Art Sector | 16.5.2019, Espoo

Hanasaari, Espoo | 16.5.2019 9:30-16

Seminaari on suunnattu kaikille aiheesta kiinnostuneille.

Ulkomailla syntyneet taiteen tekijät taide- ja kulttuuri-instituutioissa

Miten taide- ja kulttuuri-instituutiot avataan eri taustaisille ihmisille niin, että heidät käsitetään aktiivisiksi taiteen ja kulttuurin tekijöiksi ja toimijoiksi, ei ainoastaan yleisöksi?

Pohjoismaissa on käynnissä monia hankkeita, joiden tavoite on ulkomailla syntyneiden taiteilijoiden aseman parantaminen paikallisessa kulttuuri- ja taidekentässä. Koko päivän kestävässä seminaarissa tutustutaan projektien tuloksiin ja jaetaan parhaita käytäntöjä, jotka on tarkoitettu sovellettaviksi omaan työhön ja organisaatioon.

Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Globe Art Point, Hanasaari – ruotsalais-suomalainen kulttuurikeskus, Cupore, Culture for All ja Taiteen edistämiskeskus (Taike). Seminaari järjestetään opetus- ja kulttuuriministeriön tuella, ja se on osa #Stophatrednow-festivaalin 2019 ohjelmaa. Ohjelman kieli on englanti.

Lue lisää

FESTIVAALEJA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Teatterifestivaali Rexit | 9.-12.5.2019, Helsinki  

Palkittu uuden draaman projekti Reko on loppusuoralla ja lopettaa toimintansa

Rexit teatterifestivaaliin. Festivaalin aikana kantaesityksensä saa seitsemän näytelmää, joiden kirjailijat ovat Johan Fagerudd, Maria Kallio, Mikael Sjövall, Jolin Slotte, Karin Tötterman, Andreas Westerberg sekä Robert Åsbacka. Näytelmien tuotannosta vastaa paitsi festivaali itse myös Teater Mars, Kompani Nord sekä ammattikorkeakoulu Novia.

Rexit teatterifestivaali järjestetään 9.-12.5.2019 Teatteri Viiruksessa, osoitteessa Välimerenkatu 14.

Lisätietoja festivaalista ja näytelmistä

Liput www.lippu.fi /+358 (0)9 440 224 / viirus(a)viirus.fi


Tanssivirtaa Tampereella -nykytanssifestivaali | 21.-26.5.2019, Tampere

Tanssivirtaa Tampereella -nykytanssifestivaalia vietetään 21.-26.5.2019. Kuusipäiväinen festivaali tarjoaa monipuolisen kattauksen ajankohtaisia kotimaisia nykytanssiteoksia, joiden tekijöistä löytyy myös useita kansainvälisiä nimiä.  
 
www.tanssivirtaa.net


Black and White Theatre Festival | 4.-8.6.2019, Imatra

Teatteria, tanssia ja sirkusta ympäri maailman

Kaakkois-Suomen suurin ja yksi Suomen kansainvälisimmistä teatterifestivaaleista järjestetään Imatralla 4.-8.6.2019. Festivaalin teemana on ”Tunteiden kirjo – sielun lääke”. Festivaalia vietetään kotimaisten ja kansainvälisten huipputaiteilijoiden parissa. Festivaalin taiteellinen johtaja Kamran Shahmardan on koonnut Imatralle jälleen monipuolisen ohjelmiston.

Festivaalin avajaisesityksenä 4.6. nähdään Teatteri Imatrassa Espanjasta Cielo rasO Dance Companyn kaunis  tanssiesitys Piedra (Kivi).  

Festivaalin perinteeseen kuuluu monipuolinen katuteatteritarjonta. Tänä vuonna esiintyy Koskenpartaalla seitsemän eri katuteatteriryhmää. He esiintyvät yhteensä 11 kertaa.

Koko Mustan ja Valkoisen Teatterifestivaalin ohjelma 


SAVE THE DATE – Hangö Teaterträff arrangeras för 28de gången | 6–9.6.2019, Hangö

Enligt tradition blir Hangös vackra skärgårdsmiljö under andra veckoslutet i juni en plats där scenkonst uppförs, upplevs, diskuteras och utvecklas. Även i år kommer Hangö Teaterträff att erbjuda sin publik nyskapande föreställningar, intressanta diskussioner och minnesvärda fester. 

Det fullständiga programmet publiceras lite senare i vår, men för att väntan inte ska bli för lång, vill vi redan nu ge några smakprov på vad som är på kommande. Årets festival kommer att ha ett starkt fokus på nya verk med premiär i Hangö:

Oblivia, som hör till Finlands internationellt mest framstående grupper, kommer att presentera sitt nya verk Light & Easy, en strukturerad improvisation som tangerar teman som tid, död och förlust. Efter att ha presenterats som demo i Tyskland, blir det finlandspremiär i Hangö.

Blaue Fraus stora nordiska samarbetsproduktion Harlequin undersöker romantisk, tvåsam kärlek ur ett normkritisk perspektiv. Utgående från Harlequinromanernas värld förbereder Blaue Frau och ÖFA-kollektivet från Sverige varsin föreställning och tre scenkonstnärer från Island tolkar temat visuellt. Delarna sammanställs till en helhet och presenteras i Hangö.

Efter succén med 10 journeys to a place where nothing happens, fortsätter Juha Valkepää sitt samarbete med Taito Hoffrén. Pelko/Fear betraktar hur rädslor rör sig mellan det privata och universella. Föreställningen är en internationell samproduktion mellan Hangö Teaterträff, Kanuti Gildi Saal och BIT Teatergarasjen.  

Slutligen vill vi ännu avslöja ett av våra internationella gästspel; Mumiebrun, av den norska gruppen Susie Wang, är andra delen i en skräcktrilogi om den mänskliga naturen. Med rötter i bl.a. Baktruppen, har Susie Wang övergett den performativa postdramatiska traditionen för att återutforska mimetisk närvaro och fiktion. Susie Wangs föreställningar leker med en teatralisk “nästan-verklighet” i gränslandet mellan naturligt, onaturligt och övernaturligt. 

Fler programuppdateringar är på väg! Följ vår Facebook och Instagram för fler nyheter om övriga premiärer, gästspel, workshops och annat program som årets Hangö Teaterträff erbjuder!

Följ oss: 
Facebook: facebook.com/hangoteatertraff
Instagram: instagram.com/hangoteatertraff
www.hangoteatertraff.org


Uusi Feel Helsinki -festivaali | 8.6.2019

Helsinki saa uuden koko perheen kaupunkifestivaalin, kun Feel Helsinki -tapahtuma kokoaa kaupunkilaiset ja kulttuurin ystävät Musiikkitaloon ja sen ympäristöön lauantaina 8.6.2019. Koko päivän tapahtuma kutsuu helsinkiläiset ja vierailijat nauttimaan ruoasta, viinistä, taiteesta sekä yhteiskunnallisista keskusteluista.

Tapahtuman monialaisen taideohjelman tuottaa Taideyliopisto. Ohjelmaan kuuluu konsertteja, teatteri- ja tanssiesityksiä, taidenäyttely sekä yhteiskunnan eri aloja edustavien vaikuttajien keskusteluja. Feel Helsingin maksullisen ohjelman tuotot ohjataan Taideyliopiston tukisäätiöille.  

Tapahtuman taide- ja keskusteluohjelma täydentyy huhtikuun aikana ja julkaistaan kokonaisuudessaan Feel Helsinki -verkkosivustolla. 

Lisätietoa ja ohjelma: www.feelhelsinki.info


46. Harrastajateatterikesä | 16.-18.8.2019, Jyväskylä

Jyväskylän Harrastajateatterikesään saapui ennätykselliset 32 hakemusta. Valitsija Anssi Valtonen on parhaillaan ja työntouhussa ja valmis ohjelmisto julkaistaan 7.5. Lipunmyynti tapahtumaan alkaa 9.5. Tapahtuma on ollut aiempina vuosina suurilta osin loppuunmyyty, joten paikat katsomoon kannattaa lunastaa ajoissa. Tapahtuman raadissa ovat tänä vuonna Samuli Reunanen, Hanna Liinoja ja Tapani Kalliomäki.

Tule mukaan nauttimaan tunnelmasta, kohtaamisista ja tietysti hienosta harrastajateatterista!

Lisätietoja: www.harrastajateatterikesa.fi

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


EU:n liikkuvuustukipilotti i-Portunus visuaalisten ja esittävien taiteiden tekijöille käynnistyy

Tanssin, teatterin ja visuaalisten taiteiden aloilla toimivien taiteilijoiden ja muiden ammattilaisten on mahdollista hakea i-Portunus -pilottiohjelman tukea ammatillisiin liikkuvuuksiin Luova Eurooppa -ohjelmamaiden sisällä. Tukea myönnetään yhteensä noin 500 henkilölle huhtikuun ja syyskuun välillä.

Tarkemmat hakuohjeet ja -kriteerit pilottiohjelman omilla verkkosivuilla  osoitteessa www.i-portunus.eu.


TINFO-apuraha näytelmien käännöstyöhön | Haku 26.5.2019 mennessä

TINFO jakaa apurahoja suomalaisten näytelmien käännöstyöhön. Apurahaa on mahdollisuus saada myös esitysten tekstitysten kääntämiseen. TINFO-apurahasta päättävä asiantuntijaraati kokoontuu vuosittain neljä kertaa.

Hakemusten ja liitteiden määräpäivä toiseen hakukierrokseen on 26.5.2019.

Hakuohjeet

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Särön Oder-residenssi | Jatkuva haku

Särön Oder-residenssi ja Frankfurt ympäristöineen tarjoavat työrauhaa ja inspiraatiota kirjoittamiseen ja muuhun taiteelliseen tai tieteelliseen työskentelyyn. Kuvataiteilijoille on tarjolla edullista työtilaa samasta korttelista.
 
Käypä siis katsomassa residenssin vapaat jaksot. Voit jo hakea myös vuoden 2020 jaksoja. Jäsenhinnat näet täältä, hakemuksen löydät täältä. Jatkuva haku.
 
Frankfurt an der Oder sijaitsee itäisessä Saksassa Puolan rajalla. Berliiniin on vain tunnin junamatka, junia kulkee puolen tunnin välein. Voit pitää helposti Berliini-päivän. Puolan puolelle Slubicen kaupunkiin on 15 min kävelymatka Oder-joen sillan yli. Siellä on mm. erinomaisia, edullisia ravintoloita. Samassa korttelissa residenssin kanssa on mm. kaksi teatteria, taiteilijoiden työtiloja, konserttisali.
 
Jos sinulla on mitä tahansa kysyttävää, ota vain yhteyttä: saro.residenssi(a)gmail.com tai Mark Mallon 041 535 6065.
 
Lue lisää


Iranian Center of ITI Calls for Participation for three Festivals for 2019 & 2020

Iranian Center of ITI Calls for Participation for three Festivals for 2019 & 2020

The Iranian Centre of ITI - the Dramatic Arts Centre of Iran - are pleased to announce some events for everyone to get involved with.

2019 sees both the 14th International Street Theatre Festival, from 23 to 27 August in Marivan, and the 26th International Theatre Festival for Children and Young Adults, 10-15 November 2019 in Hamevan, take place.
Preparations are also underway for the 38th Fadjr International Theatre Festival from 1-11 February 2020 in Tehran.
 
They are looking for applications from participants for all three events, specifically theatre companies, performers, workshop leaders, lecturers and essayists who wish to participate.

Application forms can be found here.  
 
The deadline for applications to each event is exactly 40 days before they start.
 
For more information, contact dramatic.artcenter.iran(a)gmail.com or visit their website by clicking here.


International Children’s Culture Forum 2019, Tampere | Deadline 28 April 2019

Inclusion in Culture and Arts Education and Implementation of Children’s Cultural Rights, Tampere, Finland 30.9.–1.10.2019.

Call for presentations

Is culture and arts education inclusive? How do we implement children’s cultural rights in different countries? What does the future of children’s culture and arts education look like?

The first International Children’s Culture Forum in Finland takes place in the city of Tampere in fall 2019. The forum’s aims are to widen international co-operation and to deepen the shared understanding of the value base of children’s rights and their role in a well-functioning society.

We are expecting many interesting speeches, workshops and discussions on children’s culture. One of the confirmed key note speakers for the forum is Dr. Charlotte Svendler Nielsen, an associate professor at the University of Copenhagen in Denmark. She will speak about intercultural and interdisciplinary arts education.

Forum’s parallel sessions will focus on the following themes:

  • Implementation of children’s cultural rights: arts and culture belong to every child
  • Inclusion in arts and culture education: arts and culture-based means in reducing discrimination, increasing participation and improving equality in society. Creating inclusive and accessible art education for children with disabilities and with special needs.
  • International co-operation in the field of children’s culture and arts education and/or the role of children’s culture in the European capitals of culture.

We welcome innovative examples of policies, practices and research on children’s arts and culture. We are looking for presentations or short workshops that describe or analyse at least one of the conference themes. Presentations can focus on policy, practice or research. The length of the presentation is limited to 20 minutes.  

Please submit an abstract via this form as soon as possible but no later than the 28th of April 2019.  

If you have any questions concerning this call for presentations, please contact the project coordinator Ms. Sunna Maijala sunna.maijala(a)lastenkulttuuri.fi. For any other questions, please contact Ms. Marianna Lehtinen marianna.lehtinen(a)tampere.fi or Mr. Aleksi Valta aleksi.valta(a)lastenkulttuuri.fi.

Read more about the forum at our website.

Looking forward to meeting you in Tampere, Finland!


Villa Sarkia nuorille kirjailijoille | Haku 30.4.2019 mennessä

Villa Sarkia on Nuoren Voiman Liiton ja Sysmän kunnan ylläpitämä idyllinen residenssi nuorille kirjailijoille. Residenssi on avoinna ensisijaisesti alle 40-vuotiaille kirjailijoille ja kääntäjille, ja mukaan voivat hakea myös työryhmät. Residenssiin voi hakea, vaikkei olisi vielä julkaissut kirjailija, ja moni onkin viimeistellyt residenssissä esikoisteostaan. Residenssi onkin sunnattu erityisesti nuorille kirjailijoille.

Tässä muutama vinkki hakuun Nuoren Voiman Liiton toiminnanjohtajalta:

Kunnollinen suunnitelma
”Erityisesti ei-julkaisseen kirjailijan kannattaa selittää selkeästi, että mitä on tekemässä ja täsmentää residenssiajan merkitystä valmisteilla olevalle työlle. Työsuunnitelmat hakemuksissa ovat toisinaan hyvin niukkoja, joten hakemuksessa kannattaa avata huolellisesti suunnitelman taustoja ja sitä, millä tavalla aiot työskennellä aiheen parissa”, vinkkaa Nuoren Voiman Liiton toiminnanjohtaja Laura Serkosalo.

Hyvin valittu tekstinäyte
”Tekstinäytteeksi riittää noin 20 liuskaa. Ei siis ole tarkoituksenmukaista lähettää koko romaania tai toisaalta vain yhtä liuskaa. Parikymmentä sivua on sopiva määrä, eikä sen tarvitse olla välttämättä samasta tekstistä”, Serkosalo kertoo.

Muista suositukset
”Suosituksista voi olla apua. Jos olet aloitteleva kirjailija, on ihan hyödyllistä pyytää suositusta esimerkiksi tulevalta kustantajaltasi, luovan kirjoittamisen ohjaajalta tai muulta luottolukijalta, joka osaa kertoa kirjailjanlaadustasi ja osaa suositella sinua”

+ Kansainvälinen residenssi
”Vinkkinä kerrottakoon myös se, että Villa Sarkia on kansainvälinen residenssi, jossa pääset tutustumaan ulkomaisiin kollegoihin ilman lentopäästöjä. Residenssiin voivat siis hakea niin Suomessa kuin muuallakin asuvat kääntäjät ja kirjailijat”, vinkkaa Serkosalo.

Lähetä hakemuksesi 30.4.2019 mennessä. Lue tarkemmat hakuohjeet
Hakuohjeet englanniksi


Archa Theatre Summer School | Deadline 30 April 2019

This year the summer school will be held between 23 August - 6 September 2019. 

Archa Theatre promotes artistic practices that have the courage to examine topical issues expressed in a specific theatrical language.  

The International Summer School is a platform for experimentation and investigation in the field of contemporary theatre.

Theatrical creation has focused on topical social and political issues.  

The summer school promises students to get acquainted with theatre in social context with the help of Archa Theatre’s artistic vision and advanced theatrical tools.  

Working language of the school is English.

The application deadline is 30 April 2019.

Lue lisää liitteestä (pdf)


IPAY Showcase 2020 in Philadelphia | Deadline 2 May 2019

Showcase is for presenters to see juried Showcase performances by outstanding international performing artists. A wide variety of performances are selected to highlight the many possibilities for young audiences.
 
Showcase is for artists to perform, exhibit, and develop their work for an audience of presenters who book shows specifically for young people and their families.
 
Showcase is for agents and managers who represent companies and artists that perform work for young people. Each day, Showcase features a dedicated resource room time that serves as a marketplace to discuss and book the work.
 
Showcase is for students to network with the premier professionals in the performing arts for youth field and to learn about important issues and initiatives in our professional development learning communities.

“We’re changing the world one kid at a time, by introducing them to the arts”

– Gary Gaydos, IPAY Founding Member

We hope you will join us January 21–25 for Showcase 2020 in our home city, Philadelphia, PA!

International Performing Arts for Youth IPAY  


Open Call: Field Kitchen Academy Educational residency at Germany |  Deadline 23 June 2019

Open call for the FIELD KITCHEN ACADEMY Educational Residency at WÜSTEN BUCHHOLZ, near BERLIN, GERMANY
16 August - 11 September 2019  
 
Application deadline: 23 June 2019, 23:59 CET
 
The FIELD KITCHEN ACADEMY is an interdisciplinary educational residency programme that gathers artists/ creative minds, a resident chef and prominent experts from different fields together around a kitchen table through mind-opening acts and actions.
   
A total of ten residents will be accepted to join the upcoming FIELD KITCHEN ACADEMY in its two modules. Curated by Ece Pazarbaşı, this year, under the title of SILENCE WITH THE CONSENT OF SOUND, we will use the notion of silence in sound as a gateway to opening various sensory experiences. We will experiment towards transgressing the well-accustomed idea that silence as used as a “sound” component in sound art and music, which creates an aspect of empowering the work itself by making it stronger. Use of silence can accentuate the other frequencies, and at the same time sound might accentuate the silence further. Yet, silence in sound also creates a passage to other senses of the body. With silence, the journey with sound enables quick shifts and glitches from auditory senses to the enhanced senses of sight, touch, smell, and taste.
   
Composed of two intertwined modules, in its first edition in 2019, the program offers 10 residents through applications from artists, chefs, and other creative minds to address these issues.
   
The 10 selected residents will have the opportunity of pursuing processes of experimentation, discussion, trial and error, the progression of knowledge, and know-how in working sessions during the first 3 weeks. The last half week will be the ‘simmering’ period where the residents are expected to do NOTHING.
   
The selection process will be pursued by a jury including Mario Asef, Ursula Block, Cevdet Erek, Brandon Labelle, and Ece Pazarbaşı.
 
Selected participants will be announced by 8 July 2019.
 
Read more


FITMO – Festival International de Théâtre et de Marionnettes de Ouagadougou – Call for Participation | Deadline 27 June 2019

The 17th edition of FITMO (Festival International de Théâtre et de Marionnettes de Ouagadougou) will take place from July to November 2019 across many African Countries under the theme ‘Social Cohesion of Arts and Integration of Peoples’.
   
For the Burkina Faso part of the Festival, the Burkinabe Centre of ITI are calling for artistic propositions (spectacles, performances, workshops, exhibitions, masterclasses etc), about theatre, from artists or groups from all over the world.
   
Applications should be sent by 27 June 2019. Documents should include:
- a document about the performance or a video.
- a document and a portfolio for the proposed workshop or master class.
Please send your proposition to fitmofestival(a)gmail.com
 
For full information, please click here


GEFEST, Moscow International Puppet Festival | Deadline 1 June 2019

Gefest, Mowcow International Puppet Festival, October 25 -31, 2019, Moscow Puppet Theatre   
Open Call for Productions 

The Moscow Puppet Theatre would like to announce a call for productions to be presented during the International Moscow Puppet Festival GEFEST.  

The next 3rd festival’s edition will take place in Moscow, Russia on October 25 – 31, 2019.  

The purpose of the GEFEST-2019 is presentation of non-standard and new technologies in puppetry, including IT-technology, robotics and original inventions of master puppeteers.   

The festival billboard will include performances for spectators of all ages, exhibitions of mechanical dolls, automatons, robots, automatic theatres and interactive show programs using robotics. The festival program includes round tables, master classes and lectures on “art machines” history, technology and its prospects for the world theatre.  

The festival will be attended by unique companies from the UK, Japan, France, Italy, Australia, Russia and other countries. The official consultant of the festival is Zaven Paré, the famous artist and master of the remotely controlled electronic puppets. The author of the GEFEST’s idea and art director of the festival is historian on puppetry Dr. Boris Goldovsky.  

If you have in your repertoire the shows with unusual mechanical or robotic puppets the GEFEST is for you. This is where you can demonstrate your skills and ideas.   

The festival will cover (up to 4 people):  travel expenses, accommodation, board, and provide free admission to all performances and festival’s events.   

To submit a production please send to mospuppets2019(a)gmail.com   

- application form - 5 pictures of the show for promotional booklet - technical rider  - the link to full video of the production  

The submission deadline is June 1st, 2019.                 
You will be notified about the selection decision not later than July 8th 2019  

Dr. Boris Goldovsky Artistic Director 

Moscow Puppet Theatre 26/30 Spartakoskaya Str, Moscow, 105066, Russia
Phone: +7 499 267-42-88
Web: www.mospuppets.ru
E-mail: mospuppets2019(a)gmail.com

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja ja työpajoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Haku käynnissä suomalais-venäläisiin teatterikoulutuksiin Pohjois-Karjalassa

Theatre Crossroads -hanke tarjoaa ainutlaatuista ja korkeatasoista suomalais-venäläistä teatterialan koulutusta Pohjois-Karjalassa asuville tai siellä vaikuttaville teatterialan ammattilaisille ja alaa opiskeleville. Koulutuksiin otetaan osallistujia sekä Suomesta että Venäjältä. Opetus on suomeksi/englanniksi, tulkkaus venäjäksi. Koulutukset ovat maksuttomia ja ne sisältävät ruokailut.

Teatteritekniikan seminaari Outokummussa/Joensuussa 18.-22.5.2019
Koulutus on suunnattu teatteri- ja esitystekniikan parissa työskenteleville ja alaa opiskeleville. Se on jaettu kolmeen osaan, joista voi osallistua yhteen osaan tai useampaan. Ensimmäisessä kaksipäiväisessä osassa perehdytään valosuunnittelun perusteisiin, jossa kouluttajana toimii Jyrki Sinisalo. Toisessa kaksi päiväisessä osassa paneudutaan videon ja äänen käyttöön teatterissa, kouluttajana Severi Haapala. Viimeisessä yksipäiväisessä osassa valo- ja lavastussuunnittelija Mikki Kunttu kertoo urastaan ja viimeisimmästä projektistaan Cirque du Soleilin ”Alegrian” parissa. Hakuaikaa koulutukseen on 1.5.2019 asti. Katso tarkemmat tiedot koulutuksen sisällöstä ja hausta tästä.

The Art of Movement -työpaja Joensuussa 10.-16.6.2019
Joensuun Niittylahdessa Riverian tiloissa järjestetään näyttelijöille ja näyttelijäntyön opiskelijoille suunnattu workshop, joka johdattaa fyysisen teatterin maailmaan Lecoq-pedagogiikasta tunnettujen harjoitteiden kautta. Kouluttajana toimii Lontoossa asuva teatteriohjaaja ja opettaja Tiia-Mari Mäkinen. Työpajan isäntänä toimii Riverian näyttelijäntyön koulutuksen lehtori Janne Hyytiäinen. Hakuaikaa on 15.5.2019 asti. Katso tarkemmat tiedot koulutuksen sisällöstä ja hausta tästä.


Workshops and Masterclasses during the Festival d’Avignon | Deadline 22 April 2019

European Theatre Academy 2019 – Workshops and Masterclasses during the Festival d’Avignon 3-7 July 2019.
 
The fifth edition of the ETC’s – European Theatre Convention - European Theatre Academy will again take place during the Festival d’Avignon at the beginning of July 2019. It will offer four days of masterclasses and workshops focusing on the different aspects of curating and managing international theatre collaborations.
   
The European Theatre Academy is specifically designed for theatre professionals at the beginning of their careers, with potential and ambition to grow internationally. The programme they run will be from the 3-7 July 2019, and the deadline for registering is 22 April 2019.

For full information, including terms and conditions, please click here.
 


Workshop on Non-Human Acting: 2nd Edition | Deadline 5 May 2019

Thanks to the success of the first edition, the Workshop on Non-Human Acting will be organised again in June! The call for applications opens on 15 April and closes on 5 May.

Posthuman Theatre is an experimental performance project organised in collaboration between LUST Association and the Other Spaces Live Art collective during the year 2019. The facilitator of the project is Esa Kirkkopelto, performing artist, philosopher and the founding member of the Other Spaces collective.

The aim of the project is to develop the idea of the non-human acting in practice: how is it possible, what does it require from a performer and what kind of theatre will it produce? The topic and its mode of implementation correspond to the ethical and ecological challenges performing arts face today. The project is motivated by a view according to which performing arts should shift towards a less anthropocentric direction and take place in the future between different kinds of bodies, phenomena and creatures.  
 
Before non-human theatre becomes possible, one has to solve a series of problems, the most fundamental of them being the physical limits of the human body as well as the anthropomorphism which tends to dominate our imagination. Non-human acting requires new kinds of body techniques, new kind of corporeal thinking and dramaturgy. The project aims at inventing, developing and demonstrating these kinds of means.

The 5-day-long workshop on 24–28 June (Mon-Fri 17–21) is addressed to the professionals in performing arts, actors, dancers and performance artists. The workshop is free of charge and it will take place partly at Performance Centre Eskus (Suvilahti) partly elsewhere in Helsinki. The working language will be English. The maximum amount of participants is 16 persons. Full attendance is required.

The call for applications opens on 15 April and closes on 5 May. The applications in Swedish, Finnish or English, including a letter of motivation + a short cv / portfolio as one pdf-file, are addressed to lustrf(a)gmail.com with the subject Posthuman theater, application. The selection is announced by 20 May. Queries about the Workshop or the project: esa.kirkkopelto(a)uniarts.fi (English / Finnish), tel. 0400-792594.

LUST association is a non-profit organization working to develop the professional theatre field in Finland through the Swedish-language theatre.

OTHER SPACES (in Finnish Toisissa tiloissa) is a Live Art collective whose work is based on collective corporeal exercises through which people can visit “other spaces”, i.e. enter in contact with the modes of being and experience other than human.

Posthuman theatre online: www.toisissatiloissa.net/en/posthuman-theatre/ 


Esittävien taiteiden tasa-arvo-, yhdenvertaisuus- ja häirinnän ennaltaehkäisykoulutus | 6.5.2019 ja 14.5.2019, Helsinki

Esittävien taiteiden järjestöt toteuttavat toukokuussa koko kentälle tarkoitetun maksuttoman tasa-arvo-, yhdenvertaisuus- ja häirinnän ennaltaehkäisykoulutuksen. Koulutuksen järjestävät Suomen Näyttelijäliitto, Suomen Teatterit, Teatterikeskus ja Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto yhteistyössä OKM:n kanssa. Koulutuskokonaisuuden tavoitteena on varmistaa, että esittävän taiteen kentän (teatteri, tanssi, sirkus, ammattiorkesterit) ammattilaisorganisaatioilla on selkeä käsitys työnantajavelvoitteista ja -vastuista liittyen työelämässä tapahtuvaan häirinnän ehkäisyyn ja tasa-arvon sekä yhdenvertaisuuden toteutumiseen.

Vaikka lakisääteisesti vain suurimmilta taideorganisaatioilta edellytetään tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmia, on koulutusten tavoitteena, että kaiken kokoisilla näyttämötaiteen kentän organisaatioilla on jatkossa kyseiset suunnitelmat sekä niihin liittyvät prosessit käytössään. Koulutuksessa kiinnitetään huomiota myös yhdenvertaisuuden laajempaan toteutumiseen organisaatioissa.

Koulutus on maksuton, ja se on tarkoitettu esittävän taiteen ammattitoimijoille, kuten teatteri-, sirkus- ja tanssialan vakiintuneille organisaatioille. Kevään koulutuspäivä soveltuu myös orkesterityönantajille.

Koulutuksen ensisijaista kohderyhmää ovat organisaatioiden johto, esimiesasemassa olevat, sekä luottamusmies- ja työsuojelutoimijat. Koulutettavien kokonaismäärätavoite on 500 alan ammattilaista. Koulutuksen toinen osa järjestetään syksyllä 2019.

Ilmoittaudu koulutukseen tämän lomakkeen kautta pe 26.4. mennessä.

Kouluttajat:
OTT Jaana Paanetoja & ylitarkastaja Janniina Heinonen, Tasa-arvovaltuutetun toimisto

Ajankohta:

Koulutuspäivä 1: Ma 6.5.2019, Helsingin yliopiston päärakennus, Sali 1 (Fabianinkatu 33, Helsinki)
Koulutuspäivä 2: Ti 14.5.2019, Cinema Orion (Eerikinkatu 15, Helsinki)

Kummassakin koulutuspäivässä on sama ohjelma.

9.00                   Tervetuloa. Järjestäjien puheenvuoro.
9.15-10.15         Työtä koskevat sopimukset ja niiden vaikutus velvoitteisiin ja oikeuksiin/ OTT Jaana Paanetoja
10.15-11.00       Näyttämötaiteen työpaikan laajat vastuut ja velvoitteet / OTT Jaana Paanetoja
11.00-11.15       Tauko
11.15-12.30       Esimiesasema ja työnjohtovalta / OTT Jaana Paanetoja
12.30-13.15       Lounas (omakustanteinen)
13.15-14.15       Asiallinen ja häirinnästä vapaa työyhteisö / OTT Jaana Paanetoja
14.15-14.45       Harjoitus ja kahvitauko
14.45-15.30       Tasa-arvon edistäminen ja tasa-arvosuunnittelu käytännössä /Janniina Heinonen (Tasa-arvovaltuutetun toimisto)
15.30-16.00       Koulutuspäivän pääviestit ja välitehtävän ohjeistus / OTT Jaana Paanetoja
16.00                  Päivä päättyy

Koulutuspäivien ohjelma (PDF)


Avoimet työpajat: Työväenluokkainen tausta ja ruumiillisuus | 2.5. ja 23.-24.5.2019, Helsinki

Koreografi Laura Lehtinen ja tanssitaiteilija Elsa Heikkilä kutsuvat eri taiteen alojen ammattilaisia ja opiskelijoita avoimiin lukupiireihin ja tutkimuksellisiin, liikkeellisiin työpajoihin keväällä 2019. Lukupiireissä ja työpajoissa syvennytään eri luokkataustoista tulevien taiteilijoiden luokkakokemuksiin ja näistä kokemuksista kumpuavaan ruumiillisuuteen.

Miten luokkataustani tulee näkyväksi ruumiillisuudessani? Mitä työväenluokkaisuus tai muut luokat 2010-luvulla merkitsevät? Minkälaista ruumiillisuutta ja toimijuutta historiani piirtää minuun? Miten taustani läpäisee kehonkuvani? Entä liikkeeni?

Työpajat ovat osa Työväenluokkainen tausta ja ruumiillisuus -hanketta, jossa Lehtinen ja Heikkilä työskentelevät Koneen säätiön tuella. Hankkeeseen kuuluu myös taideteosprosessi Mun keho, duunari (työnimi), joka toteutetaan loppuvuodesta 2019. 

Lukupiirissä käsiteltävät tekstit ovat:

  • Purhonen, Semi & Gronow, Jukka & Heikkilä, Riie & Kahma, Nina & Rahkonen, Keijo & Toikka, Arho. 2014. “Maun jäsentyminen kulttuurin kentillä: 2. Musiikki.” Teoksessa Semi Purhonen & työryhmä Suomalainen maku. Kulttuurinen pääoma, kulutus ja elämäntyylien sosiaalinen eriytyminen.  Tallinna: Gaudeamus, 35–39.
  • Järvinen, Katriina. 2007. “Ei köyhä eikä kipeä.” Teoksessa Katriina Järvinen & Laura Kolbe (toim.) Luokkaretkellä hyvinvointiyhteiskunnassa. Nykysukupolven kokemuksia tasa-arvosta. Hämeenlinna: Karisto. 125–131.
  • Salminen, Veli-Matti 2009. “Pääoman lajit ja resurssiverkostot”. Teoksessa Matti Siisiäinen ja Leena Alanen (toim.) Erot ja eriarvoisuudet. Paikallisen elämän rakentuminen. Jyväskylän yliopisto, koulutuksen tutkimuslaitos. Jyväskylä: Yliopistopaino, 143–144.  

Tekstit lähetetään sähköpostitse ilmoittautuneille.

Aikataulu:
Lukupiiri: to 2.5.2019 klo 10-14, Oodi -kirjasto, Helsinki
Liikkeelliset työpajat:
To 23.5.2019 klo 10-14, Teatterikorkeakoulu
Pe 24.5.2019 klo 10-14, Teatterikorkeakoulu

Toimintaan osallistuminen on osallistujille maksutonta, mutta toivomme sitoutumista kaikille työpaja kerroille. Pyydämme ilmoittautumaan 18.04.2019 mennessä.  

Hanke on Nollapiste-kollektiivin tuotantoa ja toteutetaan Koneen säätiön tuella.

Ilmoittautumiset ja lisätiedot: Elsa Heikkilä, nollapiste.tanssi(a)gmail.com; 040 765 57 23


Workshop och föreläsning med Trine Falch på Hangö Teaterträff | 6.-9.6.2019, Hangö

LUST arrangerar workshop och föreläsning med Trine Falch på Hangö Teaterträff 6.-9.6.2019.

Trine Falch (1963) är scenkonstnär med bakgrund i teatervetenskap (UiB), Verdensteatret (1986-88) och Baktruppen (1988-2007).

I föreläsningen utgår Trine Falch från hennes arbete med gruppen Susie Wang och deras försök att göra representation, dramatik och narrativ relevant för experimentell, samtida teater. Ytterligare behandlas horrorfiktion och kuslighet och varför Falch ser dessa uttryck som lämpliga för teatern just nu. 

Workshopen på 4 timmar kommer dels att bestå av diskussion och dels av lek och försök att omvandla en situation till fiktion. Tillsammans undersöks det kusliga som finns i representation och den dramatiska potential som finns sammanhanget av en workshop.  

"Jag kommer från den del av teatern som verkar med det performativa, postmoderna och postdramatiska. Efter att jag tröttnat på att betrakta världen som fragment, beslöt jag mig för att börja samla upp de dekonstruerade bitarna igen och pussla ihop dem. Inte pussla ihop dem igen, men pussla ihop dem på något sätt, som dramatiska narrativ. 

2017 slog jag ihop mig med några vänner och kolleger och grundade teaterkompaniet Susie Wang. Min huvudsyssla just nu är att skriva manuskriptet för den sista delen i vår horrortrilogi om den mänskliga naturen." 

Workshopen är riktad till scenkonstnärer. Information om tider och anmälan uppdateras inom kort på www.lust.fi  Det går också bra att skicka en intresseanmälan till lustrf(a)gmail.com.

Jonas Welander
www.lust.fi
lustrf(a)gmail.com
+358 45 164 6004

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Suomen kansallisooppera ja -baletti sr hakee Vaatturia | haku 29.4.2019 mennessä

Suomen kansallisooppera ja -baletti sr hakee Vaatturia toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen 5.8.2019 tai sopimuksen mukaan
 
Työtehtäviin kuuluvat ooppera- ja balettiteosten miesten pukujen valmistus; kaavoitus, leikkuu, viimeistely, korjaus sekä sovitus.

Tehtävä edellyttää vaatetusalan soveltuvaa koulutusta, työkokemusta vaatturin työstä, tietoteknisiä taitoja sekä hyviä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja.

Työkokemus teatterin alalta katsotaan eduksi. Suomen kielen lisäksi tehtävä edellyttää englannin kielen hallintaa.

Puvuston apulaispäällikkö Henna Holmberg antaa tehtävästä lisätietoja 23.4 klo 12-14 välisenä aikana, puh 050-4642614.

Hakemukset pyydetään jättämään 29.4.2019 mennessä Kansallisoopperan ja -baletin internet-sivuilla (oopperabaletti.fi) olevaan sähköiseen rekrytointijärjestelmään.

Katso myös muut Oopperan avoimet työpaikat


Kuopion kaupunginteatteri hakee kahta pääosan esittäjää suurmusikaaliin | Haku 30.4.2019 mennessä

Kari Heiskanen käsikirjoittaa ja ohjaa Kuopion kaupunginteatterille kantaesitysmusikaalin syksylle 2021. Esitys on teatterin ohjelmistossa myös keväällä 2022.

Kuopion kaupunginteatteri etsii kyseiseen suurmusikaaliin miesnäyttelijää ja naisnäyttelijää päärooleihin.  

Nainen Näyttämöikä n. 25 v. Mezzosopraano tai sopraano
Mies Näyttämöikä +/- 30 v. Korkea baritoni tai tenori

Edellytämme hakijoilta - erinomaista laulutaitoa, - hyvää liikkuvuutta, - alan koulutusta, tai vastaavaa kokemusta teatterityöstä.

Musikaalin harjoitukset alkavat keväällä 2021 ja ensi-ilta on syyskuussa 2021.

Audition pidetään Kuopion kaupunginteatterilla ma 13.5.2019 klo 13 alkaen.

Laulunäytteet ja kuvallinen cv toimitetaan kapellimestari Mika Paasivaaralle mika.paasivaara(a)kuopio.fi 30.4.2019 mennessä.  

Auditioniin valitut saavat ilmoituksen asiasta ja tarkempi kutsu ennakkotehtävineen lähetetään 6.5.2019 mennessä.

www.kuopionkaupunginteatteri.fi

MUITA ILMOITUKSIA

Saara Turusen näytelmistä antologia

Ollako tekijä vai kohde? Mitä on tavallisuus tai normaalius ja kannattaako niitä edes tavoitella? Muun muassa näihin kysymyksiin etsitään vastausta Saara Turusen vaikuttavassa Tavallisuuden aave ja muita näytelmiä -antologiassa. 

kauppa.intokustannus.fi/kirja/tavallisuuden-aave-ja-muita-naytelmia/


Uudistettu Teatteri&Tanssi+Sirkus -lehti ilmestyy pääsiäisen jälkeen

Teatteri&Tanssi+Sirkuksessa nyt entistä pidemmät esitysarviot, tiukemmat artikkelit ja uusi, keväinen ulkoasu.  

Numerossa 3/2019:

  • Pipsa Lonka, Anni Klein, Heidi Soidinsalo ja Jenni-Elina von Bagh antavat suunvuoron muillekin lajeille.
  • Näyttelijä Sara Mellerin feministinen fantasia näyttämöstä.
  • Uuden dramaturgipolven mukaan taide ei ole pyhä tai vastuuvapaa alue. Äänessä Ilja Lehtinen, Iira Halttunen, Tarleena Laakko, Juho Keränen ja Anni Rajamäki.
  • Pitääkö kaupunginteatteriverkosto säilyttää?
  • Kolumnistina koreografi Tuomo Railo.
  • Lisäksi asiaa mm. äänisuunnittelusta, pietarilaisten Stalin-kultista ja tilaa vaihtavan esitystaideteoksen valmistamisesta.

    Mukana myös Työväen Näyttämöiden Liiton Toinen Näytös -lehti.

Tilaa nyt uudistunut lehti erikoistarjouksella: koko vuosi vain 30 euroa! (norm. 59 e.) Tarjous on voimassa 26.4.2019 asti. www.teatteritanssi.fi/tilaa-lehti

Katso lisää poimintoja artikkeleista: www.teatteritanssi.fi. Tuttuun tapaan verkkosivuilla julkaistaan myös ohjelmistokalenteri ja ensi-illat.


Kaiken Keskus: Taiteelliset digitaaliset strategiat esittävissä taiteissa

Miten digitaaliset välineet ja alustat ovat toisaalta antaneet mahdollisuuden kyseenalaistaa perinteistä yhteisesti jaetun ajan ja tilan esityskäsitystä? Millaista vuorovaikutusta ja sitä kautta millaista politiikkaa nuo välineet ja alustat viestivät. Kaikki nämä liittyvät eri tavoin myös immersiivisyyteen.

Kaiken keskuksen Sami Henrik Haapala kirjoittaa 10 vuoden aikana tehdystä digitaalisuutta ja esittävää taidetta yhdistäneestä taiteellisesta työstä.

Lue lisää


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.