17.02.2022

Emma Castrén

Emma Castrén, mitä kuuluu?  

Emma Castrénia kiehtoo fyysisessä teatterissa sanojen takana oleva ulottuvuus ja ne tilat, jotka laji mahdollistaa. Perjantaina TEHDAS Teatterissa ensi-iltaan tulevassa The Gynecologist -esityksessä Castrén toteuttaa monivuotisen haaveensa näyttämöllistää ruumiin sisäisen tutkimusmatkan, sukeltaessaan gynekologina massiivisessa tulehdustilassa olevaan kohtuun. Mitä kesken tämän kaiken kuuluu, Emma Castrén? 
 
Emma Castrén: Hyvää kuuluu, mutta ennen kaikkea kuuluu huminaa. Kirjaimellisesti. Aivoni ovat aika täynnä kaikenlaista juuri nyt. Ne ovat vielä toipumassa kaikesta siitä ajatustyöstä, jota koronapandemia on aiheuttanut taiteellisen työn suunnittelulle ja toteuttamiselle. Tuntuu, kuin olisi koko ajan sellaisessa jatkuvassa reaktiivisuuden tilassa. Tämän takia aivoissa humisee. 
 
Tavallaan kuuluu kuitenkin ihan tosi hyvää. Sooloteoksen tekeminen on ollut pitkäaikainen unelmani, ja se tulee nyt vihdoin toteutumaan. Tämän lisäksi yleisömäärää ei tarvitse rajoittaa, joten on kiva saada TEHDAS Teatterin pieni katsomo täyteen. On samaan aikaan aivan ihanaa ja kamalan jännittävää. 
 
En muista mitään selkeätä hetkeä, joka olisi sysäissyt minut esittävän taiteen kentälle. Olen aina ollut taiteellinen ja luova. Ajatteluni on hahmottunut luontaisimmin taiteen kautta. Nuorena kävin Savonlinnan taidelukion, liityin Savonlinnan nuorisoteatteriin, ja olin Savonlinnan oopperajuhlien nuorisokuorossa, minkä lisäksi toimin oopperajuhlilla pukijana. Esittävien taiteiden maailma tuli todella tutuksi. Lukiossa minulle myös kirkastui ajatus siitä, että haluaisin tehdä tätä työtä ammattina ja liikkua laaja alaisesti esittävän taiteen kentällä. En halunnut syventyä vain yhteen lajiin, vaan kokonaisvaltainen ilmaisu on aina kiinnostanut minua. 
 
Kävin Pariisissa Jacques Lecoqin koulun. Sinne minut ajoi tämä pakonomainen tarve tulla näyttelijäksi. Ihastuin Pariisissa ollessani Lecoqin estetiikkaan, tekniikkaan ja tekemisen tapaan. Se puhutteli minua. Kouluun on helppo päästä, mutta siellä on vaikea pysyä. Onneksi valmistuin sieltä kahden vuoden jälkeen. 
Mikä on se hetki ennen kuin on pakko sanoa jotain? 
Fyysisessä teatterissa minua ihastuttaa sen runollinen ulottuvuus: olla sellaisen äärellä, joka ei sanallistu. Fyysinen ilmaisu on globaalia ja yleisinhimillistä. Siinä voidaan ilmaista ilmiöitä, jotka toisinaan typistyvät, kun ne sanallistetaan. Fyysisen teatterin keinoin voi myös ilmaista ei-inhimillisiä ilmiöitä sekä sitä ulottuvuutta, joka on sanojen takana tai sitä energiaa, joka täyttää tilan. Siinä kirkastuu se, minne asti voi mennä, kunnes on pakko puhua. Mikä on se hetki ennen kuin on pakko sanoa jotain? Tai milloin puhe loppuu, milloin se ei enää riitä, ja mitä sitten tapahtuu? Nämä kysymykset kiehtovat minua. Runous pyrkii omaa kauttaan tähän samaan, se makustelee ja pyrkii löytämään sanoja, niiden takana olevia merkityksiä.  
 
Kallo Collective on raivannut tietä nykysirkukselle ja fyysiselle teatterille Suomessa ja tehnyt tätä työtä pitkään. Fyysinen teatteri on tavallaan jäänyt marginaaliin, ja vaikka marginaalissa on myös kiva olla, minusta olisi ylipäänsä ihanaa, jos teatteri olisi genremäärittelyjä isompi taidelaji. On koomista pyrkiä määrittelemään mikä on nykysirkusta, mikä fyysistä teatteria ja mikä niin sanotusti tavallista teatteria. Taiteen tehtävä ei ole vastata johonkin genreen ja sen lainalaisuuksiin tuotteenomaisesti, vaan esittävä taide määräytyy siksi mikä se on, ottaessaan vaikutteita eri tekemisen tavoista ja perinteistä. 
 
Prosessi The Gynecologist -esityksen kanssa alkoi vuonna 2017. Minuun iski tuolloin todella lamaannuttava ilmastoahdistus ja aloin todenteolla herätä tähän tilanteeseen. Samoihin aikoihin kävin itse myös usein lääkärissä tutkittavana. Tämä on kliseinen stoori, mutta eräänä yönä näin unen, jossa olin tutkija, joka sukelsi sisään kehoon. Heräsin unesta keskellä yötä, kirjoitin sen ylös ja päätin siinä hetkessä, että tämän kokemuksen haluan näyttämöllistää. 
Tämä kroonistunut tauti romahduttaa planeettamme immuunijärjestelmän. 
Esityksemme on miiminen tutkimusmatka kehon sisäiseen maailmaan. Esitän gynekologi Dr. Freonia, joka etsii ratkaisua potilaan kiputilaan sukeltamalla tämän kohtuun. Endometrioosi on massiivinen tulehdustila, jonka diagnosoimiseen voi mennä lähemmäs 10 vuotta. Mutta sitten on myös tämä toinen, oman planeettamme Äiti Maan tulehdustila, joka on ihmisen aiheuttama. Tämä kroonistunut tauti romahduttaa planeettamme immuunijärjestelmän. 
 
Miimissä mikä tahansa on mahdollista. Kehollinen ilmaisu mahdollistaa kuvien luomisen. Esityksessämme on herkullisen pinkki lavastus havainnollistamassa kohtua, mutta juuri fyysinen teatteri mahdollistaa näin suurien ja abstraktilta kuulostavien aiheiden kuten ilmastomuutoksen konkretisoimisen ja vertaamisen vaikka endometrioosiin. Olen ylpeä siitä, että olemme löytäneet tarinalle muodon. 
 
Esitys on tehty Kallo Collectiven ja TEHDAS Teatterin yhteistuotantona, ja työryhmämme koostuu muun muassa Kallo Collectiven jäsenistä. Viime keväästä lähtien olemme kulkeneet kohti tätä niin sanottua valmista esitystä, tehden residenssijaksoja eri kokoonpanoissa, ja sitten jatkettu tammi-helmikuussa 2022 viimeisellä rutistuksella. Tässä on ollut pitkä aikajänne. Ensi-iltaa emme kuitenkaan joutuneet siirtämään, se oli suunniteltu helmikuulle. 
Toivon, että opimme tästä. Ja onhan se ollut kiva kuulla, miten lähipiirillä on ikävä teatteriin. 
Uskoni on ollut näinä viime vuosina koetuksella suhteessa siihen mikä merkitys taiteella ja taiteilijoilla on yhteiskunnassamme. Mutta samalla pandemia on myös vahvistanut sen merkitystä. On välillä tehnyt mieli ottaa breikki tästä kaikesta. Onko tässä paskaakaan väliä – näin suoraan sanottuna? Mutta eihän se ole mahdollista. Mitä minä tekisin näin kalliilla koulutuksella, kaikella tällä tiedolla ja taidolla, jos en toimisi taiteilijana? 
 
Toivon, että löytäisimme keinon ylläpitää sivistynyttä yhteiskuntaa myös pandemioiden keskellä. Toivon, että opimme tästä. Ja onhan se ollut kiva kuulla, miten lähipiirillä on ikävä teatteriin. 
 
 
 
Emma Castrén on Taideyliopiston Teatterikorkeakoulusta sekä Jacques Lecoqin koulusta valmistunut näyttelijä. Hän esiintyy tänä keväänä kolmessa tuotannossa. The Gynecologist -esityksen lisäksi syksyllä 2021 Kuopion kaupunginteatterissa ensi-iltansa saaneessa Juha Hurmeen ohjaamassa Agnes-esityksessä,  sekä HIT Helsinki -kollektiivin maaliskuussa ensi-iltaan tulevassa teoksessa Bertrandin kohtausThe Gynecologist  tulee ensi-iltaan perjantaina 18.2.2022 TEHDAS Teatterissa. 
 
 
 
 

Sinua voisi kiinnostaa

Haastattelu